B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Gisteren: 30.1 kWh = 4.56 kWh/kWp
De eerste 13 dagen van augustus: 355 kWh = 4.14 kWh/kWp gemiddeld per dag.
ZO (Arnhem)
Heel herkenbaar hoor. Hier ook nog niet in de min… we zijn nog steeds het verbruik van de winter en het corona-thuiswerk-verbruik aan het wegwerken. Nog 300 kwh te gaanranzige pad schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:24:
Wij komen hier ook niet hoger dan 27% direct verbruik. We zouden de vaatwasser overdag kunnen draaien, maar dat is ook de enige aanpassing. Wasmachine en droger draaien al vaak overdag (daar wil je 's nachts geen overlast van).
Bij ons zit het verbruik vooral in de altijjd aan apparatuur, als netwerk, maar vooral de systemen in het huis als circulatie pompen en stuur systemen voor de verwarming en koeling van het huis. Daarnaast vergt het verwarmen en koel dmv een warmtepomp een relatief hoge energie behoefte ongeveeer 5k kWh.
Gelukkig tikken de panelen het verbruik wel weg overhet jaar, maar met een koude winter en matige lente zal het dit jaar krap aan een 0 worden, waar het normaal, de afgelopen 3 jaar een dikke - was.
Extra info, er ligt voor 10 kWp geinstalleerd vermogen op het dak.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO
Met je teruggave energie belasting is dat allang 0 in geld.Kets_One schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:21:
[...]
Heel herkenbaar hoor. Hier ook nog niet in de min… we zijn nog steeds het verbruik van de winter en het corona-thuiswerk-verbruik aan het wegwerken. Nog 300 kwh te gaan
Gouda bewolkt, het oosten lijkt in de goede hoek te zitten vandaag.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Brabant ook net geen target gehaald, vanmorgen te lang bewolktRol-Co schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:04:
Matige dag in het westen, niets bijzonders.
1 PVoutput . Dongen NB
In Boskoop net een 5 punter.Rol-Co schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:04:
Matige dag in het westen, niets bijzonders.
Deze maand nog steeds een gemiddelde van 20 kWh per dag.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
En dat is niet eens ver hier vandaan dus kan je nagaan. (Gouda)ron321 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:27:
[...]
In Boskoop net een 5 punter.
Deze maand nog steeds een gemiddelde van 20 kWh per dag.
Niks spectaculairs, niks mis mee.
En beide telwerken 'door de nul'
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
Kantoor : 62,27 kWh = 4,37 kWh / kWp
Goede ochtend , maar de middag liet echt steken vallen .
We doen het ermee, morgen wellicht beter
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Was het moeilijk om eindresultaat af te wachten vandaag ?MatsuMatsu85 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:04:
4,42 kWh/kWp in Heerhugowaard. Ok ok geen reden tot mokken, wel veel bewolking, maar gelukkig niet super dik. Morgen zal ik is gewoon de dag afwachten
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
ZO: 24.108kWh - 4.185kWh/kWp
NO: 10.200kWh - 2.656kWh/kWp
Deze 14 dagen van augustus doen het vooralsnog 26% beter dan de eerste 14 dagen van juli. Is wel erg ook eigenlijk
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Ochtend was erg bewolkt, gelukkig vanaf halverwege de middag weer wat ingehaald.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
39.1 kWh = 5.92 kWh/kWp
Vooral de ochtend met strak blauwe hemel heeft hiervoor gezorgd bij mijn ZO set in Arnhem
Weer een prima dag.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
964C2 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:33:
[...]
Was het moeilijk om eindresultaat af te wachten vandaag ?
Afhankelijk van je scripts kan er nog wat gelijk getrokken worden.Meauses schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:37:
Mijn Solaredge zegt 18.8 opgewekt wat 4.13 kWh/kWp is. pvoutput komt op 18.3 uit, terwijl die het uit de solaredge API haalt.
Ochtend was erg bewolkt, gelukkig vanaf halverwege de middag weer wat ingehaald.
Ik had een kleine outage met plaatsen van wat extra kabels, ik "mis" nu 0.7kWh.
Bij de einde dag upload word dat weer in orde gemaakt.
3.6kWh/kWp, niet echt spectaculair
[ Voor 3% gewijzigd door raymondw op 14-08-2021 22:34 ]
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ja die gebruik ik dus niet, ik heb de solaredge API key bij pvoutput ingevoerd. Zal dan eerder bij pvoutput liggen lijkt me.raymondw schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:33:
[...]
Afhankelijk van je scripts kan er nog wat gelijk getrokken worden.
Ik had een kleine outage met plaatsen van wat extra kabels, ik "mis" nu 0.7kWh.
Bij de einde dag upload word dat weer in orde gemaakt.
3.6kWh/kWp, niet echt spectaculair
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Dat had ik ook:Meauses schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:37:
Mijn Solaredge zegt 18.8 opgewekt wat 4.13 kWh/kWp is. pvoutput komt op 18.3 uit, terwijl die het uit de solaredge API haalt.
Gramser in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 7"
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Thanks voor de tip, maar die staat bij mij al op disabled...
Moet dus enabled zijn, hoopte dat het duidelijk was op basis van mijn replyMeauses schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:58:
[...]
Thanks voor de tip, maar die staat bij mij al op disabled...
Het eerste jaar 2.704,8 kWh opgewekt met 2.700 Wp (op Z in de Betuwe). Best tevreden mee.
Oh haha sorry, het is nog vroegRonald schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:14:
[...]
Moet dus enabled zijn, hoopte dat het duidelijk was op basis van mijn reply
Eens zien wat de zondag doet.
Aug staat al op 3.8 kwh/kwp gemiddeld wat al iets hoger is dan juli dus dat is netjes ook.
Ik vind het fijn om met deze teruggeleverde stroom de buurt draaiende te houden. Voor de 5 cent die deze teruglevering mij opleverd hoef ik het niet te doen...
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Bij mij is het andersom. Gisteren tot 4.5 gekomen, nu net de 5 punter gepasseerd.Misterpc schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:17:
vandaag gaat lang niet zo best in vergelijking met gisteren , veel meer sluier wolken en dus minder zon ..
Het kan verkeren.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Net als gisteren teveel uren vandaag 1 grote dikke grijze troep.kaboom1555 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:24:
Tsja... Zo gaat het hier al maanden:
[Afbeelding]
Nog een paar minuten en dan gaat weer uit.
Als we de weersvoorspelling moeten geloven wordt het de komende week niet al te veel soeps, in elk geval tot en met woensdag kans op veel bewolking en regen.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Vandaag wordt het afknijpen op een ruime 5.0 kWh/kWp: 35.28kWh.
Daarmee is het mijn of meer mijn beste dag... De garage had een 5.5 en paar weken terug, maar pvoutput vindt dat die dag 20% meer insolation had.
Die zag ik even niet aankomen met de voorspelling van gister.
NO: 13.551kWh - 3.529kWh/kWp
Net geen 6 punter
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Kantoor : 69,12 kWh = 4,85 kWh / kWp
Stuk beter dan gisteren . Ochtend slap gestart.
Nu snap ik @MatsuMatsu85 toch wat beter: na de discussie over klagen afgelopen dinsdag is het daggemiddelde flink omhoog gegaan, zie hier het empirisch bewijs dat klagen helpt
Gaat een gezellig topic worden
Dik tevreden weer vandaag.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Vandaag zou ik niet kijken, wat een regen...Wailing_Banshee schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:48:
Ben ik de enige die het opgegeven heeft voor dit jaar?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Vandaag wordt mijn 1e compensatiedag van deze maand.hoevenpe schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 07:54:
[...]
Vandaag zou ik niet kijken, wat een regen...
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Zaterdag: 16.411 kWh = 4.757 kWh/kWp
Zondag: 17.921 kWh = 5.194 kWh/kWp
Mooie oplopende reeks afgelopen weekend. Vandaag word niks, wel gratis het zwembad weer vol
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
(Mooi man, zonnepanelen hebben afgelopen dagen bijna 2 vakantie biertjes per dag opgeleverd, veel nuttigere statistiek)
vanochtend egaal donker grijs , en nu regent het , is de herfst dan nu al begonnen ?
Is er iemand die voor (heel) 2020 en 1e helft 2021 de gemiddelde dagopbrengst in NL in een tabelle(tje) heeft? (bij voorkeur Den Haag, zuid-opstelling, maar het gaat met name om de trend, dus dat laatste is minder van belang). Ik kan op internet wel maandtabellen vinden, maar dat is toch net even te onnauwkeurig om effectief meer dan een jaar aan data mee te generen.
Ik zou (al) extreem geholpen zijn met per dag het % van de jaaropbrengst, in één lange tabel (als het dan maar een paar cijfers achter de komma is).
Je zegt het verkeerd, wat jij nu zegt is percentage eigen opwek.Ronald schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:13:
Omdat velen het percentage eigen verbruik zo ophemelen: Vandaag gaat het een stuk beter worden. Afgelopen dagen schommelde dat zo rond de 3%![]()
(Mooi man, zonnepanelen hebben afgelopen dagen bijna 2 vakantie biertjes per dag opgeleverd, veel nuttigere statistiek)
Dat zal stijgen ja, maar is ook een nutteloos getal want met slechts één paneel op dak is het altijd 100 procent, ben je dan goed bezig?
Percentage van eigen gebruik zal nu wel dalen bij de meeste .....
1 PVoutput . Dongen NB
Allereerst wat meetgegevens, want daar gaat dit topic over, toch?
Eergisteren (14-8) had ik mijn beste dag tot nu toe, 6,34 kWh/kWp (bij 48,8kWh). Gisteren een goede tweede met 5,71 kWh/kWp (bij 44.0 kWh).
Ik heb een 7700Wp installatie nabij EHV, die nagenoeg vol op Zuid georiënteerd staat.
Nu wat vragen, als jullie het me toestaan. Ik ben namelijk op zoek naar twee dingen:
Allereerst zou ik graag weten hoe mijn opbrengst zich verhoudt tot de te verwachten opbrengst. Uiteraard heb ook ik een te verwachten jaaropbrengst gekregen van mijn panelenboer, maar omdat dit over langjarige gemiddeldes gaat terwijl de factoren (wolken, zonuren/-stand, temperatuur) dagelijks verandert, ben ik benieuwd hoe jullie dit inschatten. Ook gezien de lange termijn degradatie ben ik benieuwd of/hoe dit enigszins inzichtelijk te krijgen is.
Ook zou ik graag mijn werkelijke opbrengst/terugverdientijd loggen. Nu kan ik bijvoorbeeld dagelijks of maandelijks mijn totale opwekking in een Excel stoppen. Nadeel is dat ik dit zal moeten splitsen in normaal/dal tarief, wat niet goed mogelijk is met de gegevens die ik in de app van mijn panelenboer krijg, die mijn Goodwe uitleest en plot.
Daarom de vraag of het op lange termijn aan te geven is wat het percentage normaal/dal in een jaar is, zodat ik één gewogen tarief kan gebruiken om het mezelf makkelijker te maken?
Dat zijn in elk geval al goede dagen! Ik heb sinds 25 juli mijn panelen en mijn top is tot nog toe twee keer een 5.1 kWh/kWp.coelho schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:37:
Mijn eerste post in dit topic. Sinds 23Jul een installatie, maar aansluitend direct op vakantie. Nu eens tijd om uit te zoeken hoe ik dingen wil gaan loggen enz.
Eergisteren (14-8) had ik mijn beste dag tot nu toe, 6,34 kWh/kWp (bij 48,8kWh). Gisteren een goede tweede met 5,71 kWh/kWp (bij 44.0 kWh).
Ik heb een 7700Wp installatie nabij EHV, die nagenoeg vol op Zuid georiënteerd staat.
Nu wat vragen, als jullie het me toestaan. Ik ben namelijk op zoek naar twee dingen:
Allereerst zou ik graag weten hoe mijn opbrengst zich verhoudt tot de te verwachten opbrengst. Uiteraard heb ook ik een te verwachten jaaropbrengst gekregen van mijn panelenboer, maar omdat dit over langjarige gemiddeldes gaat terwijl de factoren (wolken, zonuren/-stand, temperatuur) dagelijks verandert, ben ik benieuwd hoe jullie dit inschatten. Ook gezien de lange termijn degradatie ben ik benieuwd of/hoe dit enigszins inzichtelijk te krijgen is.
Om te kijken wat ik per maand zou moeten opbrengen/vergelijken naar de te verwachten opbrengst heb ik mijn jaardoel per maand berekend aan de hand van onderstaand staatje:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7wopxaPYxob1GkyOtt3cmueZ.png?f=user_large)
Vervolgens kan je de benodigde opbrengst per dag berekenen, en interessanter vervolgens per dag bijhouden of je nog op koers zit voor je maanddoel.
De daadwerkelijke teruglevering/terugverdientijd loggen heb ik zelf ook nog niet op een rij hoe ik dat precies ga bijhouden.
Veel mensen in dit topic loggen naar pvoutput, een site waar je zowel je import/export als je productie heen kan loggen. Hoe en wat precies is meer on topic in Datalogging: PV systemencoelho schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:37:
Mijn eerste post in dit topic. Sinds 23Jul een installatie, maar aansluitend direct op vakantie. Nu eens tijd om uit te zoeken hoe ik dingen wil gaan loggen enz.
Ook zou ik graag mijn werkelijke opbrengst/terugverdientijd loggen. Nu kan ik bijvoorbeeld dagelijks of maandelijks mijn totale opwekking in een Excel stoppen. Nadeel is dat ik dit zal moeten splitsen in normaal/dal tarief, wat niet goed mogelijk is met de gegevens die ik in de app van mijn panelenboer krijg, die mijn Goodwe uitleest en plot.
Daarom de vraag of het op lange termijn aan te geven is wat het percentage normaal/dal in een jaar is, zodat ik één gewogen tarief kan gebruiken om het mezelf makkelijker te maken?
Voor wat betreft hoog/laagtarief: ik persoonlijk maak me er niet zo druk over. Je meeste productie is tijdens hoogtarief (ma-vr overdag). Verder berekent niet elke leverancier de saldering op de zelfde manier dus je moet ook kijken hoe jouw leverancier dat doet.
Wat is het dag- en daltarief en tijdens welke uren zijn ze geldig?
Ik zelf heb (gelukkig) maar een tarief, en ik bereken de "nominale t.v.t." met de per jaarcontract geldende tarieven welke ook behoorlijk kunnen schommelen (hier tussen de 17,01 cts en 21,96 cts, actueel 18,51 cts).
Omdat ik netto per jaar iets meer verbruik (ca. 100 - 200 kWh), mijn teruglevering weet ik niet - ik heb voorlopig nog een terugdraaiende ferraris, telt mijn opwek volledig tegen het normale tarief (incl. belastingen/heffingen).
Omdat je vermoedelijk meer teruglevert dan je aan stroom afneemt ziet het financiële plaatje wat de t.v.t. betreft hoogstwaarschijnlijk anders/ongunstiger uit (m.n. vanaf 2023/2024).
Als je op pvoutput.org onder het tweakers-team kijkt kan je vergelijkbare systemen in de omgeving van EHV zoeken en hopelijk vinden. Als vertrekpunt voor een eerste schatting en de relatieve maandopbrengsten kan je pvgis gebruiken (maar dat wist je al - of niet?)
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat topic heb ik wel eens vluchtig bekeken, maar ik had begrepen dat ik daar met mijn Goodwe weinig mee kon omdat die lastig/niet uit te lezen is? En elke dag handmatig invoeren is me te gortig.Kalentum schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:29:
[...]
Veel mensen in dit topic loggen naar pvoutput, een site waar je zowel je import/export als je productie heen kan loggen. Hoe en wat precies is meer on topic in Datalogging: PV systemen
Ik heb echter ook een kWh meter van HomeWizard en een Energy+ abo, dus misschien kan ik iets met een export naar pvoutput?
Ik verwacht maximaal een 10% over eigen gebruik heen te gaan, dus tot er aan de saldering gesleuteld gaat worden is 90% van mijn opbrengst gelijk aan hetgeen ik betaal. Je zegt dat je jezelf er niet druk over maakt, maar zelfs als je alleen naar opwekking overdag kijkt vallen 2 van de 7 dagen in het weekend. Dus al snel 30% van je energie wordt tijdens daluren opgewekt.Voor wat betreft hoog/laagtarief: ik persoonlijk maak me er niet zo druk over. Je meeste productie is tijdens hoogtarief (ma-vr overdag). Verder berekent niet elke leverancier de saldering op de zelfde manier dus je moet ook kijken hoe jouw leverancier dat doet.
In mijn huidige contract zit er weinig verschil tussen, 21,24 voor normaal en 19,64 voor dal, maar goed, er zijn contracten waarbij het verschil groter is. Dalstroom is tussen 21:00 en 07:00.dunklefaser schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:56:
@coelho Interessehalve (en om te kijken of een schatting überhaupt mogelijk/zinvol is):
Wat is het dag- en daltarief en tijdens welke uren zijn ze geldig?
Officieel is er volgens mij nog geen besluit genomen en met een dwarse Kaag die alleen over links wil zie ik het zomaar gebeuren dat er nog wat jaren lang volledig gesaldeerd mag worden.Ik zelf heb (gelukkig) maar een tarief, en ik bereken de "nominale t.v.t." met de per jaarcontract geldende tarieven welke ook behoorlijk kunnen schommelen (hier tussen de 17,01 cts en 21,96 cts, actueel 18,51 cts).
Omdat ik netto per jaar iets meer verbruik (ca. 100 - 200 kWh), mijn teruglevering weet ik niet - ik heb voorlopig nog een terugdraaiende ferraris, telt mijn opwek volledig tegen het normale tarief (incl. belastingen/heffingen).
Omdat je vermoedelijk meer teruglevert dan je aan stroom afneemt ziet het financiële plaatje wat de t.v.t. betreft hoogstwaarschijnlijk anders/ongunstiger uit (m.n. vanaf 2023/2024).
Dank, die kende ik nog niet!Als je op pvoutput.org onder het tweakers-team kijkt kan je vergelijkbare systemen in de omgeving van EHV zoeken en hopelijk vinden. Als vertrekpunt voor een eerste schatting en de relatieve maandopbrengsten kan je pvgis gebruiken (maar dat wist je al - of niet?)
Voor zover ik weet zijn er wel mensen die de Goodwe website scrapen om gegevens naar PV Output te sturencoelho schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:09:
[...]
Dat topic heb ik wel eens vluchtig bekeken, maar ik had begrepen dat ik daar met mijn Goodwe weinig mee kon omdat die lastig/niet uit te lezen is? En elke dag handmatig invoeren is me te gortig.
Ik heb echter ook een kWh meter van HomeWizard en een Energy+ abo, dus misschien kan ik iets met een export naar pvoutput?
Je kan ook een losse kWh meter in je meterkast installeren om zo de productie te loggen (dan ben je onafhankelijk van je omvormer)
Die HomeWizard ken ik niet zo goed, ik gebruik zelf een Youless voor de import/export en de omvormer voor de zonnepanelen.
Als je geen zonnepanelen hebt is hoog/laagtarief nog wel interessant als je consequent je grootverbruikers op laagtarief laat draaien (wasmachine om 5 uur, vaatwasser ook etc).Ik verwacht maximaal een 10% over eigen gebruik heen te gaan, dus tot er aan de saldering gesleuteld gaat worden is 90% van mijn opbrengst gelijk aan hetgeen ik betaal. Je zegt dat je jezelf er niet druk over maakt, maar zelfs als je alleen naar opwekking overdag kijkt vallen 2 van de 7 dagen in het weekend. Dus al snel 30% van je energie wordt tijdens daluren opgewekt.
Met zonnepanelen is dat niet meer zo: je wil dan je grootverbruikers juist overdag aanhebben. Want die zonnepanelen leveren veel meer voordeel op dan het verschil tussen hoog en laagtarief.
Bij mij is het verschil tussen hoog- en laagtarief 0,0121 euro per kWh. In mijn geval is het niet zo heel interessant om daar rekening mee te houden bij het bepalen van de terugverdientijd. Maar je zou het kunnen doen.
Maak een gratis account aan op umeter.nl en gebruik hun App
Dan krijg je een goed beeld van je opwek en gebruik in daltijden en normale tijden .
Bovendien blijft dit zichtbaar als je van energieprovider wisselt .
Je bouwt je eigen historie op
Slimme meter is wel een vereiste
In de app van Goodwe krijg je ook een goed beeld van wat je systeem per dag/week/maand /jaar presteert. Je Installateur kan je zo de inloggegevens van je systeem verstrekken als hij dat nog niet gedaan heeft.
https://www.zonstraal.be/...php?f=38&t=21552&start=75
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Van sneeuw gesproken, het is 16 graden buiten en het waait hard. Gaan we het meemaken dat in augustus de verwarming aan moet? Normaal is dat pas eind september hier.
als je 'n b-tje kunt rekenen en jezelf niet voor de gek houden, gaat het om een zo hoog mogelijk gemiddelde percentage en niet alleen om een eendagsvlieg!Ronald schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:13:
Omdat velen het percentage eigen verbruik zo ophemelen: Vandaag gaat het een stuk beter worden. Afgelopen dagen schommelde dat zo rond de 3%![]()
edit: van het net kost ca. 25 ct en teruglevering levert maar mij 5 ct op. jaja ik mag nu nog salderen
[ Voor 8% gewijzigd door yingli405 op 16-08-2021 20:23 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
@yingli405 Het gaat om beide, je moet per dag goed kijken wanneer je wat aan stroomverbruikers (geautomatiseerd) laat draaien om uiteindelijk een hoog gemiddeld percentage aan eigen verbruik van je (momentane) opwek te realiseren.yingli405 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:09:
[...]
als je 'n b-tje kunt rekenen en jezelf niet voor de gek houden, gaat het om een zo hoog mogelijk gemiddelde percentage en niet om een eendagsvlieg!
edit: van het net kost ca. 25 ct en teruglevering levert maar mij 5 ct op
Just my 2 cts + inflatie
P.S.: actueel hier 18,509 cts leverings- en 2,869 cts kale leveringstarief, maar ik lever ook niets terug op jaarcontractbasis.
P.P.S.: "percentage eigenverbruik" of "percentage opwek" , beide termen zijn zonder betekenis zonder de referentiewaarde waarop ze betrekking hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 16-08-2021 19:38 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Goed bezig!dunklefaser schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:25:
[...]
@yingli405 Het gaat om beide, je moet per dag goed kijken wanneer je wat aan stroomverbruikers (geautomatiseerd) laat draaien om uiteindelijk een hoog gemiddeld percentage aan eigen verbruik van je (momentane) opwek te realiseren.
Just my 2 cts + inflatie
P.S.: actueel hier 18,509 cts leverings- en 2,869 cts kale leveringstarief, maar ik lever ook niets terug op jaarcontractbasis.
Mijn vriendin en ik werken fulltime in Rotterdam en laden de EV auto's zoveel als mogelijk op het werk en altijd 1 EV in het weekend thuisladen.
We hebben nu div sonoff's aangeschaft tbv remote control
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Per dag kijken is niet zo zinvol. Als die ander vergelijkbaar is in locatie, helling en liggen, Kijk wat die ander per maand opgeleverd heeft, deel dit door zijn aantal kWp en vermenigvuldig het met jouw kWp. Dan heb je een idee wat je per maand zou opbrengen.Jake schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:47:
@Ophidian Bedankt voor de reactie, ik heb een installatie in Rijswijk gevonden (die alle dagen data lijkt te hebben), maar ik kan niet echt wijs uit hoe ik die data zou moeten downloaden. Of zijn daar "command line" parameters voor nodig? (dan probeer ik de vanmiddag wel even op te zoeken)
Vandaag zelf net de 2 punter gehaald maar veel meer zit er niet in denk ik. NW doet het zelfs nog beter dan ZO, de ochtend was prut maar later op de middag toch aardig wat zon.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Dank voor je reactie. Ik weet de huidige productie, maar de data van vorig jaar is door een hardware defect slechts deels geüpload.Ophidian schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:43:
Per dag kijken is niet zo zinvol. Als die ander vergelijkbaar is in locatie, helling en liggen, Kijk wat die ander per maand opgeleverd heeft, deel dit door zijn aantal kWp en vermenigvuldig het met jouw kWp. Dan heb je een idee wat je per maand zou opbrengen.
Ik heb (nu) op basis van een vergelijkbare bron de ontbrekende gegevens 'aangevuld' (semi-handmatig ca. 100-150 waardes overgetikt...; het is eenmalig, dus ook niet teveel stoppen in de nette oplossing).
In mijn (wellicht specifieke) geval is per dag vrij nuttig, want ik wil kijken naar de trend van het totale verbruik (gemiddelde laatste ca. 25 dagen) over de afgelopen 2 jaar. Aangezien de dagproductie fluctueert tussen <100 kWh en >500 kWh (periode maart tm oktober). Het verbruik zelf fluctueert ook met > 200 kWh, dus wel handig als productie een beetje klopt (range 20% nauwkeurig per dag, maar gemiddelde wel accuraat), anders geeft die trend lijn enorme knikken (en dan ziet het er niet uit).
Voor vandaag had ik ook 0,0 hoopMatsuMatsu85 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:09:
3,79 kWh/kWp in Heerhugowaard. Aangenaam verrast en pagina 1 van TweakersMorgen en de komende dagen wordt het een stuk minder helaas... Maar goed had voor deze hele week geen stuiver gegeven, dus vandaag was een leuke meevaller!
Uiteindelijk toch een 3.19 kWh/kW
De rest van de week zien we dan ook wel weer
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
[ Voor 6% gewijzigd door Meauses op 16-08-2021 21:35 ]
Meauses schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:16:
Vandaag in Alkmaar toch nog een aardige 14.6 kWh en 3.21 kWh/kWp tegen de verwachtingen in..
Kantoor : 38,76 kWh = 2,72 kWh / kWp
Maar snel vergeten......
Ik keek vanochtend op de monitoring, en had zo een @MatsuMatsu85 kunnen posten, was niet best... Uiteindelijk toch op een helemaal niet verkeerde 3.4 kWh/kWp: 23.7kWh uitgekomen.
Zeker! En dankzij jouw tip klopt de data nu
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=96451
Heb mijzelf ook al aan het tweakers team toegevoegd
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
/f/image/dI90MHdV4PZDRGPPYCNSDj2Y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pYxdA7TyQVYpEdv0cuSBJinr.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/OVWFnJzmUoNWEPNljju0xvuh.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ptvoKBGVJdYIdzRSjqRHYRoU.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/bP0yxmZJyc7Do4RDfxVcctt3.jpg?f=fotoalbum_large)