Wat een mooie laatste 3 dagen, heeft toch wel wat goedgemaakt.
Ook wel iets minder vandaag dan de vorige 2 dagen.
31/03/21: 17.388kWh = 3.403kWh/kWp
30/03/21: 19.024kWh = 3.723kWh/kWp
29/03/21: 19.486kWh = 3.813kWh/kWp
Had gehoopt de 20kWh te halen en de eerste 4 punter, maar daarvoor staat de zon toch nog te kort aan de hemel. Mijn west setje begin echt pas rond 13.00 te goed te produceren.
Maart afgesloten met 282kWh = 1.840kWh/kWp gemiddeld.
Het is mijn 'eerste maart', dus heb nog geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb wel een maandprognose gemaakt aan de hand van de opbrengsten in maanden okt/nov/dec vorig jaar, en dan zou ik in dit geval boven de geschatte opbrengst zitten. Wellicht volgend jaar bijstellen; eerst maar eens een vol jaar uitzitten.
Ook houd ik sinds het begin de opbrengst per paneel bij. Er is duidelijk te zien welke panelen beter presteren dan anderen. Al liggen ze toch wel aardig dicht bij elkaar.

(de 4 panelen op het garage dak liggen op oost-west, dus 2 op oost en 2 op west, vandaar dat die wat verschillen)
Wat interessant is, is dat mijn 4 oost-west panelen op het garagedak bijna net zo veel opleveren (94kW) als de 5 bovenop het dak (103kWh) en de 5 onderop het dak (84kWh), terwijl het minder Wp is. De 2 panelen die op oost liggen pakken eerder de zon:
Dit was het vermogen rond 11.00 vanochtend. De zon komt dan over het huis heen op de garage. De 10 panelen op het dak pakken dan nog vrijwel niets. Situatie ter verduidelijking:
Verder zou ik volgens mijn eigen statistieken 157kWh teruggeleverd hebben deze maand. Eens kijken of ik dat ergens bij de meter of energieleverancier dan kan terugvinden / verifiëren.
Leuk, de zon. Leuk, de statistiekjes

Of eerder verslavend
Op naar april!