Het grote "jouw productie" topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 109 Laatste
Acties:
  • 292.610 views

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Het zou zomaar kunnen dat vandaag me weerhoudt van het evenaren van april 2020...

Dikke grijze wolken boven de Utrechtse Heuvelrug...

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:50
Gelukkig de warmtepomp aan, daar word ik dan heel blij van als ik in de wijk lkr rookpluimjes uit de CV zie komen met dit grijze weer en bij mij niet 🤑

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51
gisteren in Aalten 25.7 KWh = 4.43 KWh/KWp best aardig maar geen record helaas ,
en heden ochtend egaal grijs ..

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-12 19:56
Gister een dagrecord in Twente, 28,25 kWh -> 5,88 kWh/kWp. En ook hier zaten wel een paar dalen in de grafiek, op naar een dag zonder wolken :P Dan kunnen we vandaag dus vergeten XD

• MatsuMatsu85
Tjoh het verschil met het Zuiden is weer gigantisch, ik boek vandaag alvast af, hoop nog voldoende binnen te halen voor de warmtepomp...

• Gramser
  • Nu online
Hier begint het net een beetje open te trekken maar het houdt nog niet over. Dagtarget zit er niet in denk ik.

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
Vandaag schrijven we maar af... opbrengst ligt 60% onder gisteren.

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 13:11

Gosse_W

Brims

MatsuMatsu85 schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:24:
Hmmm het is toch wat elke keer weer die bewolking in het Noorden, ik zie het vandaag echt niet oplossen, het is een stuk dikker vandaag...

[Afbeelding]

Afwachten maar weer... Fijne zondag allemaal :)
Hier ook weer.. grijze smurrie en het begint nu pas open te trekken. Te laat, en niet blauw genoeg. Maar mijn gemiddelde dagverbruik is alweer binnen, da's ook wat waard. Weerslag belooft beterschap maar die voorspelling lijkt mij niet zo realistisch. "sterkte" dan maar, vandaag..?

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:13

Quad

Doof

Maandtarget is binnen. oOo
Zegt verder nog niks, eerste jaar en best wel safe ingezet.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

Quad schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:54:
Maandtarget is binnen. oOo
Zegt verder nog niks, eerste jaar en best wel safe ingezet.
Zet hem maar op 500 ,en dat is nog voorzichtig.
Weet je helling hoek niet maar april kan best het dubbele van maart zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• MatsuMatsu85
Ja je had beter in Brabant kunnen blijven wonen. Het is zo makkelijk dag targets scoren daar. Bij ons in het Noorden is het altijd een uitdaging ;) We zullen zien hoever we komen vandaag...

@Gosse_W Met die wetenschap is het ook eigenlijk vreemd dat de grootste systemen hier op het forum allemaal in het Zuiden liggen je zou dat eerder bij ons in het Noorden verwachten, omdat wij veel minder zon uren hebben. Dus wij hebben eigenlijk veel grotere systemen nodig, om dat verlies te compenseren.
Gosse_W schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:10:
[...]

Hier ook weer.. grijze smurrie en het begint nu pas open te trekken. Te laat, en niet blauw genoeg. Maar mijn gemiddelde dagverbruik is alweer binnen, da's ook wat waard. Weerslag belooft beterschap maar die voorspelling lijkt mij niet zo realistisch. "sterkte" dan maar, vandaag..?

[ Voor 19% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 25-04-2021 15:53 ]

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-11 14:12
Wat een boutdag vandaag ...😟Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRutaavPJrsWSsb0BVCP_ybrIqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xVBUDpzepxhLmnO15R4QrAiZ.png?f=fotoalbum_large

PV Output

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 22:25
Naar aanleiding van mijn posts van afgelopen week over dag met meeste instraling
PentaClover in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 7"

en relatieve jaar opbrengst ten opzichte van het maximum

heb ik de computer nog eens (een paar dagen) aan het rekenen gezet om met meer detail (per 5 graden azimuth en 1 graad paneel tilt) voor 2 situaties de jaar opbrengst door te rekenen.

Situatie 1

Voor elke dag 75% van de uren dat de zon op is, onbewolkt weer en dus directe instraling op de panelen. Dit is niet realistisch voor Nederland, maar lijkt het beste overeen te komen met instralings plaatjes en percentages die ik zo links en rechts op het internet tegen kom.

Situatie 2

Voor elke dag het historisch gemiddelde percentage, van het bij mij dichtst bij zijnde KNMI weerstation (Volkel), van de uren dat de zon op is onbewolkt weer en dus direct instraling op de panelen.
Dit historisch gemiddelde is veel minder dan 75% en ook niet constant door het jaar heen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEuykFW9UqR0qMLnKmfIws9SIpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4frdzbU3j7KPKiTkTyb3Cyex.png?f=user_large

Dit heeft een serie plaatjes opgeleverd waarbij de plaatjes met tekst wel heel groot werden, dus ik heb alleen de tekst laten staan voor de dag met met beste opbrengst (dit is dus een erg groot plaatje geworden), en voor de instralings plaatjes heb ik contour lijnen toegevoegd ipv vakjes met %-en.

Situatie 1

75% Intraling Polair:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh-A-1ITyjsDBpIVkJS2jURS5FM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1SqZ584sJvImRTQfqS0Jfunm.png?f=fotoalbum_medium

75% Instraling Cartesisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbkC8Aa7L9RN-Snvkb7vFG1EngI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9m3cmPzwo07WcDJ48wBSQzHA.png?f=fotoalbum_medium

75% Instraling Beste dag van het jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCCNmsA5a5SvkLD8c_0R97wlk6M=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/oJmKTS6GnEcJjSE8GQgB9Ikz.png?f=fotoalbum_medium

Wat opvalt is dat bij Situatie 2 het jaar maximum bij een lagere paneel tilt ligt.

Situatie 2

Historisch gemiddelde Intraling Polair:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AabevaWRTtKcWMhuDEKVnzp-STA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vW8WIfHe0MaUBl9C7cngpxTr.png?f=fotoalbum_medium

Historisch gemiddelde Instraling Cartesisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3iPzZYPjfmJMikDnyGL5Fm75hE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dmPBP5jkNsLoMwHP0wGGKmi0.png?f=fotoalbum_medium

Historisch gemiddelde Instraling Beste dag van het jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pemj_t0_TMIOV-OorIIjCK2G9DI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/HrQuH0EVV8l8lNl526rciYLm.png?f=fotoalbum_medium

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-12 15:33
MatsuMatsu85 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:21:

@Gosse_W Met die wetenschap is het ook eigenlijk vreemd dat de grootste systemen hier op het forum allemaal in het Zuiden liggen je zou dat eerder bij ons in het Noorden verwachten, omdat wij veel minder zon uren hebben. Dus wij hebben eigenlijk veel grotere systemen nodig, om dat verlies te compenseren.

[...]
Over het jaar gezien is de zon verdeling juist Oost - West met meer uren in het westen en in april noordwest - zuidoost en zitten we hier dus behoorlijk goed.
Vandaag komt een eind aan de reeks vijfpunters daarvoor is het te laat opgeklaard, kan nog wel een prima score worden.

Maar was dit jaar atypisch

• MatsuMatsu85
@Appelkoeken Klopt je hebt gelijk meestal zitten wij wel redelijk tot goed. Dit jaar is het a typisch zoals jij zegt en dus tegenvallend...

• Quad

Quad

Doof

reneeke1970 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:59:
[...]

Zet hem maar op 500 ,en dat is nog voorzichtig.
Weet je helling hoek niet maar april kan best het dubbele van maart zijn.
Dat zou teveel van het goede zijn denk ik.
M'n panelen liggen niet op het dak van het woonhuis maar op schuur, overkapping en een afdak.
8 zitten op 10 graden en 2 panelen ergens 40/45 graden.
Heb alles gerekend op 20% verlies over het hele jaar, dan kan het alleen maar meevallen. Vanaf 2022 zijn de targets wel helder. :)
Daarnaast, het ligt er en het enige wat we nog kunnen doen is achterover leunen en zien hoe de kWh's binnen stromen, meer is niet mogelijk. ;)

nggyu nglyd

• Apeldoorn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-01-2024
Ik hoop en verwacht eigenlijk de dagtarget nog wel te halen vandaag. Ook in de avond kan mijn zw setje nog aardig doorpruttelen

3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

PentaClover schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:47:
Naar aanleiding van mijn posts van afgelopen week over dag met meeste instraling

heb ik de computer nog eens (een paar dagen) aan het rekenen gezet om met meer detail (per 5 graden azimuth en 1 graad paneel tilt) voor 2 situaties de jaar opbrengst door te rekenen.

Situatie 1

Voor elke dag 75% van de uren dat de zon op is, onbewolkt weer en dus directe instraling op de panelen. Dit is niet realistisch voor Nederland, maar lijkt het beste overeen te komen met instralings plaatjes en percentages die ik zo links en rechts op het internet tegen kom.

Situatie 2

Voor elke dag het historisch gemiddelde percentage, van het bij mij dichtst bij zijnde KNMI weerstation (Volkel), van de uren dat de zon op is onbewolkt weer en dus direct instraling op de panelen.
Dit historisch gemiddelde is veel minder dan 75% en ook niet constant door het jaar heen:

[Afbeelding]

Dit heeft een serie plaatjes opgeleverd waarbij de plaatjes met tekst wel heel groot werden, dus ik heb alleen de tekst laten staan voor de dag met met beste opbrengst (dit is dus een erg groot plaatje geworden), en voor de instralings plaatjes heb ik contour lijnen toegevoegd ipv vakjes met %-en.

Situatie 1

75% Intraling Polair:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat opvalt is dat bij Situatie 2 het jaar maximum bij een lagere paneel tilt ligt.

Situatie 2

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool, wat gedetailleerd zo. Snel eens kijken welke situatie het meest "klopt" met de historie!
En, volgens mij kun je qua rekenkracht bijna een nieuwe crypto-munt lanceren, die pv-opstellingen doorrekent! De "PentaClover" misschien?_O_

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

• 964C2
  • Nu online

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Gosse_W schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:59:
[...]

Cool, wat gedetailleerd zo. Snel eens kijken welke situatie het meest "klopt" met de historie!
En, volgens mij kun je qua rekenkracht bijna een nieuwe crypto-munt lanceren, die pv-opstellingen doorrekent! De "PentaClover" misschien?_O_
Zie de " PentaClover " helaas nog niet op Binance of Coinbase. Zou er wel wat Fiat in stoppen :Y

To the MOON oOo

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 25-04-2021 17:28 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Gramser
  • Nu online
Apeldoorn schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:47:
Ik hoop en verwacht eigenlijk de dagtarget nog wel te halen vandaag. Ook in de avond kan mijn zw setje nog aardig doorpruttelen
Tegen alle verwachting in gewoon weer een dagtarget hier, ook! Misschien zit een vierpunter er nog wel in zelfs.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

964C2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:27:
[...]

Zie de " PentaClover " helaas nog niet op Binance of Coinbase. Zou er wel wat Fiat in stoppen :Y

To the MOON oOo
Dat wordt dan nooit een lambo :+

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• MatsuMatsu85
3,6 kWh/kWp in Heerhugowaard. Een slechte dag heel de dag in de bewolking gezeten, dus geen dag target. Ik zag het vanochtend al aankomen. Weer een tik voor de pro rata...

[ Voor 6% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 25-04-2021 18:49 ]

• Apeldoorn
MatsuMatsu85 schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:48:
3,6 kWh/kWp in Heerhugowaard. Een slechte dag heel de dag in de bewolking gezeten, dus geen dag target. Ik zag het vanochtend al aankomen. Weer een tik voor de pro rata...
Is je dag om 18.45 uur voorbij?

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20
Tis wel nog vroeg idd en @MatsuMatsu85 maar klagen.... :X in Hoofddorp slechts 9,408kWh - 2,398Wh/Wp

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18
Apeldoorn schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:51:
[...]

Ik dacht het zelfde. Nog even tot 20 uur wachten @MatsuMatsu85 !

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Rouske schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:53:
Tis wel nog vroeg idd en @MatsuMatsu85 maar klagen.... :X in Hoofddorp slechts 9,408kWh - 2,398Wh/Wp
'
Amersfoort net een twee punter. Morgen is het weer beter zien ik, gauw naar bed dus.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:24
Slechte start van de dag, maar de middag maakte weer wat goed. Uiteindelijk én een dagtarget én de maand target gehaald met nog een aantal dagen te gaan! oOo
Dag:
17.134kWh/4.327kWh/kW

Maand:
407.429kWh/4.115kWh/kW

[ Voor 4% gewijzigd door Xrypta op 25-04-2021 21:07 ]

3960wp SE | Model Y RWD

• Misterpc
Aalten heeft het dagtarget binnen , maar de productie begon pas echt te pieken rond 13.45 uur en de oost set had toen zijn beste tijd allang gehad ....

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 21:34
[...]

Doe nu bijna meer dan op de dag zelf. 😁

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MatsuMatsu85
Wel als er heel de dag bewolking is :P Helaas geen avond zon die het dag target kan veilig stellen...
[...]

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-12 11:47
10.10kwh = 3.11kwh/kwp.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-12 20:20
Precies het dagtarget binnen vandaag ondanks de wolken🙃Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VU38IF45jdSMcWtwEvvvPK7-I-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/occAf4UPF8RPw6bII8sAhc3C.png?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• conodihno1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-12 17:43
Mager dagje vandaag.
Zie ook dat ie ruim op tijd gestopt is vandaag. Nooit eerder gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVE9qEhQteE5NfYNk3KpbjfTNDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKswJGum9BU92wlXjuCjq0Ed.jpg?f=fotoalbum_large

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mijn eerste post hier. 18.400 / 4200 = 4,38 in Utrecht.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:51
PentaClover schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:47:

Situatie 1

Situatie 2

[Afbeelding]

Situatie 1

75% Intraling Polair:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Situatie 2

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind je platen geweldig.
Hoe moet ik het lezen? Met mijn opstelling 4060Wp Azimuth 33 Tilt 20 haal ik gemiddeld jaarlijks 3240 kWh Betekent dit dat als ik mijn huis 180 draai ik 98/70 * 3240 = 4536 kWH zou binnen harken?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Misterpc
Aalten 21.9 KWh = 3.78 KWh/KWp redelijke dag vandaag

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@insomniac A-ha - The sun always shines in "Zeeland"?
Nee, niet altijd, april doet wat 'ie wil.
- Het (tweakers)niveau in april is behoorlijk gezakt.
Hier in Wijchen op zuid vandaag "magere" 4,67 Wh/Wp,
wel een piek van 3112 W met 2565Wp.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• cornholio24
Matig... kan er niets meer van maken. En door maar weer. Zag net op het nieuws dat er van de week weer wel mooie dagen aankomen... kin dus omhoog.

11.51 kWh - 2.08 kWh/kWp

Rotterdam - out.

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:14

fxs81

Julianadorp

fxs81 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 20:45:
Hier morgen als de weervrouw niet gelogen heeft de hele dag volle bak zon
Nou, tot zover de weervrouw.................
Vandaag 9,8 kWh = 2,84 kWh/kWp.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18
Nou met de laatste 30 W om half negen nog het dagtarget behaald. Assen 10,66kWh = 3,03kWh/kWp

• Rol-Co
3.07kWh/kWp vandaag voor zuid, maar 3,25kWh/kWp voor oost-zuid-west dus die had duidelijk voordeel aan de late middag en avond zon.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3S3QaDXFR0MvcPFKQb5sHywmBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9UHtld31Z2cnD3ywk40xFsR.jpg?f=fotoalbum_large

Na een trage start met wat bewolking toch net een 5 punter *O*

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-11 17:26
Gelukkig, de middag heeft veel goed gemaakt. 4.96 kWh/kWp. (51.6 kWh) Vorig jaar was april een van de beste ooit met 793 kWh (voor set 1dan) Nu staat de teller op 622 kWh. We hebben nog 5 dagen te gaan en zullen het wel zien wat het wordt. Zeker geen topper....

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• Quad

Quad

Doof

De omvormer is uit.
Eindstand 14.378kWh = 3.994kWh/kWp.

nggyu nglyd

• Apeldoorn
Apeldoorn: 11,58 kwh = 3,83 kwh/kwp

• Papecity
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-11-2023
Papendrecht: 13,2 kWh na een slechte ochtend . 4 kWh/kWp

10 x 325 WP 5 oost 5 west op plat dak. 13gr. Papendrecht.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:58
De middag was gelukkig aardig, anders had het dagtarget er somber uitgezien.
Duiven : 12,5 kWh = 3,90 kWh/kWp

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• 964C2
  • Nu online

964C2

Thuis : 24,2 kWh = 2,56 kWh / kWp
Heb er hier weinig aan als de zon er pas.om 14 uur doorkomt met een groot aantal op Oost

Kantoor.: 57,6 kWh = 4,04 kWh / kWp

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• 964C2
  • Nu online

964C2

JoKo schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:41:
[...]

Dat wordt dan nooit een lambo :+
Misschien een Lamborgini tractor voor @Gosse_W om door de vette Friese klei te ploegen. Die zijn ook stuk goedkoper dan een spaghetti-supercar 8)

[ Voor 6% gewijzigd door 964C2 op 25-04-2021 21:13 ]

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
de 12 yingli's (405 Wp) doen het weer goed in m'harnis: 22.6 kWh = 4.7 Wh/Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XSi7lP2xpFOWPwqvB7QLrWJil8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4SkX6n9TxyuuMdy2dAcBrkAk.png?f=fotoalbum_large

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• MatsuMatsu85
Ja voorlopig zijn wij de sjaak aan de Noord-West kant, zeker als de wind uit het Noorden blijft komen, betekent dus ook dat wij als eerste elke keer de bewolking hebben. Zullen geduld moeten hebben op Zuid-Westen wind. Dan zit jij bovenin aan de kust weer op de eerste rij d:)b

Wel grappig mijn moeder woont ook in J-dorp :) In de Boterzwin. Ik krijg haar alleen niet aan de panelen :F terwijl ze zo mooi zit aan de kust...
fxs81 schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:23:
[...]

Nou, tot zover de weervrouw.................
Vandaag 9,8 kWh = 2,84 kWh/kWp.

[ Voor 13% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 25-04-2021 21:18 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12 22:39

Gerco-M

mijn tornado res.

964C2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:00:
Thuis : 24,2 kWh = 2,56 kWh / kWp
Heb er hier weinig aan als de zon er pas.om 14 uur doorkomt met een groot aantal op Oost

Kantoor.: 57,6 kWh = 4,04 kWh / kWp
Ik ken het gevoel. Voordat ik mijn NW setje had liggen ;)

Hier vandaag dus vooral door NW toch nog 51,4 kwh - 3,18 kwh/kwp opgehaald.
Zeker geen dagtarget, maar de schade nog enigzins weten te beperken.

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco-M op 26-04-2021 10:55 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:04

Pazo

Mroaw?

Prima dagje. 24.866kWh = 4.866kWh/kWp

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
Eerste 6 punter van het jaar voor mij in midden Limburg.
15.063kWh =6.074kWh/kWp

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 21:55

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het gaat hier alleen maar omlaag bij Arnhem, elke dag bewolkte perioden. Afgelopen dagen van 6,1 naar 5,5 naar 4,8 naar 4,7 :-(

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:51
Niet zo'n beste dag, 't zonnetje kwam wel erg laat.

Amsterdam ONNO helling 20° -> 2.62 kWh/kWp.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-12 15:33
Opklaringen kwamen echt een kwartier te laat in Berkhout, uiteindelijk toch nog 4.85 kWh/kWp.

Inmiddels al 300 kW in april en mijn geschatte target is 320. Dat moeten we gezien de verwachtingen ruim halen

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Heerle:

5.865kWh/kWp
Pro-rata: 104%
Maandtarget: 86%

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-12 20:20
Tis zelfs nog 1 kWh'tje meer geworden dan dagtarget. Inmiddels zelfs een klein plusje op prorata jaartarget. Nog 95 kWh te gaan naar maandtarget april. Dat moet toch kunnen in 5 dagen 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mk3vxR3_iF34nTwywsfHcGLLM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuoPaMm9FtiCDIZUytYO2d0E.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

Pinobigbird

doesn't share food!

It's alive! Vandaag om 14:55 heb ik m'n PV-installatie voor het eerst ingeschakeld.

Toch 12,5 kWh opgewekt in de namiddag en avond.
12,5 kWh/6,545 kWp = 1,91 kWh/kWp.
3080 Wp @137° ZO + 3465 Wp @317° NW, 13° tilt

Wat ik niet had verwacht is dat ik tot 21:35 nog opwekte. Wellicht helpt het dat ik met 10m het hoogste gebouw in de buurt heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_6upZogg-WNa-cARbT54P0gSQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxcPAPqNYEN5DEVCr1ZgXqrj.jpg?f=fotoalbum_large

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Maandtarget pro rata nu 106% trouwens. Belangrijker, kennelijk al de jaaropbrengst van de installatie (6.200) gehaald. Dus dat is mooi ruim 3 weken voor op schema.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:14
In Deventer kwam de zon er ook lekker door, alleen een paar uur te laat.
Van de 5,6 gisteren naar een lekkere 10,49kWh = 2,69 kWh/kWp.
Zo haal ik nooit de waardes die de zonnepanelen verkoper op een lijstje had gezet.
Maar goed, morgen weer een kans.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:14

fxs81

Julianadorp

MatsuMatsu85 schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:14:

Wel grappig mijn moeder woont ook in J-dorp :) In de Boterzwin. Ik krijg haar alleen niet aan de panelen :F terwijl ze zo mooi zit aan de kust...
[...]
Meestal zitten we hier wel goed wat zon betreft inderdaad maar ja, je kan niet altijd zes gooien 😉 Boterzwin is bijna op de hoek, ik zit in de Kruiszwin

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
Iets minder dan de afgelopen dagen vanwege de bewolking in de ochtend. Prorata inmiddels op 105%

4.636 kWh/kWp, 16.227 kWh

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Weer een zespuntertje vandaag: 25.93kWh (6.17 kWh/kWp) in Zuid-Limburg.

Pro-rata voor het eerst deze maand 100% *O* Nog altijd -20% t.o.v april 2020

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Pinobigbird schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:00:
It's alive! Vandaag om 14:55 heb ik m'n PV-installatie voor het eerst ingeschakeld.

Toch 12,5 kWh opgewekt in de namiddag en avond.
12,5 kWh/6,545 kWp = 1,91 kWh/kWp.
3080 Wp @137° ZO + 3465 Wp @317° NW, 13° tilt

Wat ik niet had verwacht is dat ik tot 21:35 nog opwekte. Wellicht helpt het dat ik met 10m het hoogste gebouw in de buurt heb.
[Afbeelding]
Gefeliciteerd! En welkom hier 😀
Ik heb ook een ZO en NW opstelling, wel iets meer hellingshoek op mijn huis dak.

Tot 21:35 nog opwek zou echt heel goed zijn, maar ik zou eerst mijn tijdzone instellingen en dergelijke even checken want de meeste hier stoppen er al ruim een uur eerder mee.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

Pinobigbird

doesn't share food!

Gerco-M schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:02:
[...]

Gefeliciteerd! En welkom hier 😀
Ik heb ook een ZO en NW opstelling, wel iets meer hellingshoek op mijn huis dak.

Tot 21:35 nog opwek zou echt heel goed zijn, maar ik zou eerst mijn tijdzone instellingen en dergelijke even checken want de meeste hier stoppen er al ruim een uur eerder mee.
Ja de tijdzone staat echt goed. De logging start op 14:53:49, en dat was ook de echte tijd waarop ik de omvormer inschakelde. En dat komt precies overeen met de metingen in Domoticz. Ik heb het ook in de details-export nagekeken, en de het laatste meetpunt was om 25/04/2021 21:35:50 met 52W.
En ook de web-interface van de omvormer kon ik nog rond 21:30 raadplegen, dus die was nog aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Pinobigbird op 25-04-2021 23:29 ]

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05:08

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pinobigbird Je bent niet helemaal bij de (zonne)tijd: Voor jouw locatie gaat de zon vandaag toch echt om 20:57:46 onder (suncalc.org voor vandaag ook op 10 m boven NAP)

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 26-04-2021 09:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-12 16:02

heho

Ommen, Overijssel

Ook hier niet geweldig gister.
11.09 kWh en 3.49 kWh/kWp

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-12 08:46

Cliffie

Trompetslet

Erg mager gisteren: 2,785 kWh/kWp, zeker geen dagtarget. Prorata ongeveer 100% nu, met dank aan de afgelopen week.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16
dunklefaser schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:16:
@insomniac A-ha - The sun always shines in "Zeeland"?
Ik snap dat zelfs een band als A-ha graag iets met Zeeland wil doen :+ , maar volgens mij zongen ze iets van "on TV". :) Zo slecht was de opbrengst ook weer niet. Voor het totale setje miste ik zondag slechts 300Wh.

Hele dagen 6+ punters is ook zo saai. ;)

zaterdag
Dagopbrengst in Westkapelle:
Zuid: 32,96 kWh - 6,761Wh/Wp
Noord: 11,87 kWh - 2,195Wh/Wp

zondag
Dagopbrengst in Westkapelle:
Zuid: 23,77 kWh - 4,875Wh/Wp
Noord: 12,38 kWh - 2,289Wh/Wp

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• MatsuMatsu85
Al weer veel wolken in Heerhugowaard, zit niet mee de laatste dagen...

• Gosse_W

Gosse_W

Brims

conodihno1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:42:
Mager dagje vandaag.
[Afbeelding]
Ziet er niet helemaal goed uit, hij hoort niet ineens naar 0 te droppen toch? Misschien wat haperingen in het loggen van je opbrengst, terwijl je panelen stiekem toch gewoon leveren? Bij mij stort de opbrengst wel eens in bij een wolk, maar niet gelijk helemaal naar niets.

• cornholio24
Mooie pro-rata's heren - al is het natuurlijk maar net waar de lat ligt. Ik kom nog "slechts" op de 89% tot op heden en 399kWh opgewekt in april. Nog een goede 100kW te gaan tot aan maandtarget - is te doen maar zal krap worden. Matige dagen net als gister helpen natuurlijk niet mee...

Als de weergoden ons een beetje goed gezind zijn de komende dagen, moet ik wel een eind kunnen komen. Vooruitzichten komende dagen zijn ook goed te noemen... gaan het zien. Vandaag ziet er goed uit - en loop momenteel behoorlijk voor op m'n recente dag record (+24%), echter niets zo wisselvallig als het weer zoals jullie weten.

Zag gister wel een leuk feitje in mn Oxxio app ;
228 kWh totaal netto aan stroom gebruikt in April
244 kWh inmiddels terug geleverd

Ben dus de (deze maand hogere) gaskosten aan het drukken 8) oOo

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

conodihno1 schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:42:
Mager dagje vandaag.
[Afbeelding]
Ik vind ook die steeds lagere aftopping zeer verdacht, en dat ie daarvoor even volledig naar nul gaat. Alsof de eerste aftopping teveel van het goede was, daarna de omvormer het telkens op een wat lager vermogen probeerde, maar telkens het niet lukte. Bijvoorbeeld ;)

Ik zou het zeker even goed in de gaten houden.

Opbrengst hier op het moment loopt nog iets voor op dagrecord! Dus gaat leuk maar we zullen zien hoeveel wolkjes er komen, voor nu valt het mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerco-M op 26-04-2021 10:29 ]

• Gramser
  • Nu online
cornholio24 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:01:
Mooie pro-rata's heren - al is het natuurlijk maar net waar de lat ligt. Ik kom nog "slechts" op de 89% tot op heden en 399kWh opgewekt in april. Nog een goede 100kW te gaan tot aan maandtarget - is te doen maar zal krap worden. Matige dagen net als gister helpen natuurlijk niet mee...

Als de weergoden ons een beetje goed gezind zijn de komende dagen, we wel een eind kunnen komen. Vooruitzichten komende dagen zijn goed ... gaan het zien. Vandaag ziet er goed uit - en loop momenteel behoorlijk voor op m'n recente dag record (+24%), echter niets zo wisselvallig als het weer zoals jullie weten.

Zag gister wel een leuk feitje in mn Oxxio app ;
228 kWh totaal netto aan stroom gebruikt in April
244 kWh inmiddels terug geleverd

Ben dus de (deze maand hogere) gaskosten aan het drukken 8) oOo
Ik zit hier op 93% prorata. Wat je zegt, het is mogelijk, maar het blijft spannend. Hopelijk vandaag een buffertje, want moet nu wel telkens hoger scoren dan het dagtarget om de maand te "redden". Qua stroom lever ik relatief gezien al best veel terug, maar dat drukt de hoge gaskosten van deze maand maar bijster weinig... dat koude windje koelt de woning nogal af.

• MatsuMatsu85
Hier had ik voor de warmtepomp ook veel last van. Sinds 12 april geïnstalleerd en de verwarming niet meer aan gehad. Zonder warmtepomp had zeker elke dag de verwarming aan gemoeten. Dus nu kan ik zowel de gas als de elektra kosten drukken 🤑 Nu hopen dat ik genoeg over heb 1200-1300 Kwh over voor de warmtepomp en anders ga ik bijleggen...
Gramser schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:50:
[...]

Qua stroom lever ik relatief gezien al best veel terug, maar dat drukt de hoge gaskosten van deze maand maar bijster weinig... dat koude windje koelt de woning nogal af.

• Quad

Quad

Doof

Gramser schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:50:
[...]

maar dat drukt de hoge gaskosten van deze maand maar bijster weinig... dat koude windje koelt de woning nogal af.
Niet alleen het windje, de temperaturen zijn vooral erg koud 's nachts, ik mocht vanochtend alwéér krabben.
Volgens mij moet ik per m³ gas zo'n 14kWh extra terugleveren om een beetje quite te spelen met dat extra verbruik bovenop het gecalculeerde verbruik.

Naja, ik kan er betrekkelijk weinig aan doen verder. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Quad op 26-04-2021 11:20 ]

nggyu nglyd

• Gramser
  • Nu online
MatsuMatsu85 schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:17:
Hier had ik voor de warmtepomp ook veel last van. Sinds 12 april geïnstalleerd en de verwarming niet meer aan gehad. Zonder warmtepomp had zeker elke dag de verwarming aan gemoeten. Dus nu kan ik zowel de gas als de elektra kosten drukken 🤑 Nu hopen dat ik genoeg over heb 1200-1300 Kwh over voor de warmtepomp en anders ga ik bijleggen...

[...]
Met verwarming bedoel jij dan CV-ketel...? Want alleen het plaatsen van een warmtepomp maakt je huis niet warm :+

• Gramser
  • Nu online
Quad schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:20:
[...]

Niet alleen het windje, de temperaturen zijn vooral erg koud 's nachts, ik mocht vanochtend alwéér krabben.
Volgens mij moet ik per m³ gas zo'n 14kWh extra terugleveren om een beetje quite te spelen met dat extra verbruik bovenop het gecalculeerde verbruik.

Naja, ik kan er betrekkelijk weinig aan doen verder. :P
Toch lijkt die kou alléén niet zo'n issue (hoewel de ellende daarmee wel begint ja). De wind maakt het er niet beter op.

• Misterpc
Parabool in de maak ? ik hoop dat de bewolking nu echt weg blijft en er een nieuw dagrecord aan komt om de schade te beperken deze maand ..

• MatsuMatsu85
Ja daarmee bedoelde ik idd de CV ketel. Ik krijg het goed warm hoor met de warmte pomp. Alleen het is wel zo dat als ik hem uit zet het ook vrij snel weer afkoelt, door de slechte isolatie. Maar goed we gaan het zien hoe het gaat de komende winter... Desnoods staat ie heel de dag aan...
Gramser schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:35:
[...]

Met verwarming bedoel jij dan CV-ketel...? Want alleen het plaatsen van een warmtepomp maakt je huis niet warm :+

[ Voor 3% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 26-04-2021 11:54 ]

• MatsuMatsu85
Komt goed, de wolken zijn al paar dagen bij mij in de buurt, omdat ze het hier zo fijn vinden. Je hoeft niks te vrezen in Aalten ;)
Misterpc schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:42:
Parabool in de maak ? ik hoop dat de bewolking nu echt weg blijft en er een nieuw dagrecord aan komt om de schade te beperken deze maand ..

• Apeldoorn
Benieuwd of en wanneer bewolking vanuit het noorden af komt zakken richting Veluwe. Vooralsnog gaat het prima.

• MatsuMatsu85
Denk dat het vandaag wel meevalt dus komt goed ;) Staat niet zoveel wind dus ze blijven bij mij hangen denk... Zal ze op afstand houden voor je :)
Apeldoorn schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:01:
Benieuwd of en wanneer bewolking vanuit het noorden af komt zakken richting Veluwe. Vooralsnog gaat het prima.

[ Voor 5% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 26-04-2021 12:06 ]

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Misterpc schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:42:
Dat zou mooi zijn, ik ben wel eens benieuwd wat dat doet in april, zo'n ' perfect day'. Nog niet gezien tot op heden, en ze voorspellen wel weer wolkenvelden. Hopelijk niet hier :)

• Rol-Co
BeQuietAndDrive schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:14:
[...]

Dat zou mooi zijn, ik ben wel eens benieuwd wat dat doet in april, zo'n ' perfect day'. Nog niet gezien tot op heden, en ze voorspellen wel weer wolkenvelden. Hopelijk niet hier :)
Klein april windje erbij zou nog beter zijn. >:)

• Misterpc
hmm , de eerste wolkjes beginnen voor de zon te komen , dat was niet te bedoeling ..

• Rol-Co
Misterpc schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:45:
hmm , de eerste wolkjes beginnen voor de zon te komen , dat was niet te bedoeling ..
Woon je tegenwoordig bij mats in de buurt? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9S0y3RLtESoj2zsKRTL2IHLf5qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzoODi1VvBkOu5rBMnGCHh7l.jpg?f=fotoalbum_large

Zie niks bij aalten

• conodihno1
Dit is de eerste keer dat ik dit zie gebeuren.
Als dit vaker voorkomt, wat zou ik daar mee moeten doen?
Gerco-M schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:28:
[...]

Ik vind ook die steeds lagere aftopping zeer verdacht, en dat ie daarvoor even volledig naar nul gaat. Alsof de eerste aftopping teveel van het goede was, daarna de omvormer het telkens op een wat lager vermogen probeerde, maar telkens het niet lukte. Bijvoorbeeld ;)

Ik zou het zeker even goed in de gaten houden.

Opbrengst hier op het moment loopt nog iets voor op dagrecord! Dus gaat leuk maar we zullen zien hoeveel wolkjes er komen, voor nu valt het mee.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Zei er iemand aftopping? Strak vanaf 9:45 vanochtend and counting: 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNVHuPjpcXKLt39cbey8FW9IJOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6XI6psgkSHjShLUwPHrNn9M.jpg?f=fotoalbum_large

https://pvoutput.org/intr...401&sid=79237&dt=20210426

Wel al het dagtarget binnen, dus ik klaag niet hoor!

Dat het vanochtend vroor en langzaam steeg naar een graad of 10 zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:36
Wilke schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:06:

[Afbeelding]

Dat het vanochtend vroor en langzaam steeg naar een graad of 10 zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben.
Het blijft bij mij rond de 1300W schommelen, 1950Wp op een 2000W omvormer.

Nog geen pieken gehad, afgelopen donderdag wel (rond de 1900W) rond hetzelfde tijdstip.

• 964C2
  • Nu online

964C2

Wilke schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:06:

[Afbeelding]

Wordt het geen tijd om aan een iets grotere omvormer te denken?
Wellicht de oude inruilen of op MP !

• Misterpc
@Rol-Co het waren kleine wolkjes en nu lijkt het weer schoon te zijn .... hopen dat dat zo blijft ,

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:11
Inmiddels PVOutput aangevuld met historische data, ik moet zeggen dat ik wel erg gunstig produceer of zien andere dit ook op een 201-203° bij 45° ligging?

Nog geen jaar verder en 4100 kWh verder met een 3900 WP opstelling 12x325w, over 1,5 week zijn we precies een jaar verder en als ik het zo goed berekend heb zit ik dan al ruim over de 25%* terugverdiend.

* bruto € 4200 na teruggave € 3499

• Rol-Co
Misterpc schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:35:
@Rol-Co het waren kleine wolkjes en nu lijkt het weer schoon te zijn .... hopen dat dat zo blijft ,
Oh die zie ik hier ook wel, zal iedereen hebben, voordeel is als ze boven je oost hangen dat die meer doet.
Helemaal helder geeft vaak niet de meeste opbrengst.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

conodihno1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:01:
Dit is de eerste keer dat ik dit zie gebeuren.
Als dit vaker voorkomt, wat zou ik daar mee moeten doen?

[...]
Vooral die lagere aftopping vind ik wat zorgelijk, en ik zou het vermogen in de gaten houden en even kijken of het "organisch" blijft fluctueren met het weer / wolken en als er eventueel weer aftopping is even kijken wat de omvormer dan doet kwa temperaturen / voltage / amperes / strings en andere data die je hebt.

Normaal gesproken moet je zoveel mogelijk een parabool achtige grafiek krijgen of in elk geval een geleidelijk verloop. Met dipjes ertussen als er een wolk / bewolking is. Dat omschrijft volgens mij al 99% van alle PV opbrengst.

[ Voor 56% gewijzigd door Gerco-M op 26-04-2021 13:46 ]

• conodihno1
Bedankt,

Ik ga dit verder in de gaten houden.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je schaduw op je panelen hebt van grote bomen, nou dan doe je toch gewoon dit >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABDeZuQNufoySrse16XJN2VBSig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhv2tMcxsp4iXqgSHa8TzFCM.jpg?f=fotoalbum_large

Die 10 meter hoge coniferen rij gaan we hier niet missen. De string aan die kant zat altijd een paar % lager kwa stroomsterkte. Opgelost! 8)

Gaat mijn opbrengst vanaf vandaag weer iets omhoog. Zeker een Kwh per dag :*)

• Rol-Co
Oehhh, ik zie weer een gevalletje pv virus..... :)

Pagina: 1 ... 24 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)