3960wp SE | Model Y RWD
Kan goed kloppen, ik heb exact 180 graden zuid met 45 graden helling en mijn beste dagen zijn niet in juni maar april/mei.PentaClover schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:13:
Om nog even terug te komen op de "discussie" die hier laatst plaatsvond over wanneer de beste dag in het jaar zou moeten vallen qua productie.
Ik heb mijn computer eens aan het werk gezet en voor elke 10o Azimuth tussen 0o en 360o voor elke 2o inclination tussen 0o en 90o voor elke dag van het jaar voor elke minuut de opbrengst van een theoretische m2 zonnepaneel laten uit rekenen rekening houdend met een temperatuurs coeficient van het paneel i.c.m. historische KNMI weerstdata (temperatuur en wind) van een nabij gelegen station en daar dan de opbrengst over de dag geintegreerd met een vast percentage zonne uren van 80% voor elke dag.
Vervolgens heb ik voor het jaar de dag met de hoogste opbrengst gezocht en deze laten plotten in een
grafiekje, tevens verschillende maanden een ander kleurtje gegeven.
Zoals je ziet moeten de panelen redelijk goed op zuid (180o) liggen met een flink steile helling (40o of meer) om met redelijk mooi weer de beste dag niet in juni te hebben.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Heb gisteren de opdracht bon gekregen van Met de Zon 0 euro word onder garantie vervangen wel converter zelf brengen. Dus geen gedoe over faillissement Omnik etc. Heb nog 3 van de 10 jaar garantie over. Nieuwe passende stekker koop ik zelf.wizzopa schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:17:
[...]
Lijk mij meer een beschadiging als gevolg van slecht contact.
[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 21-04-2021 05:23 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
13.80 kWh en 4.34 w/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Mooi gedaan! 19 juni is een populair dagje.PentaClover schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:13:
Om nog even terug te komen op de "discussie" die hier laatst plaatsvond over wanneer de beste dag in het jaar zou moeten vallen qua productie.
Ik heb mijn computer eens aan het werk gezet en voor elke 10o Azimuth tussen 0o en 360o voor elke 2o inclination tussen 0o en 90o voor elke dag van het jaar voor elke minuut de opbrengst van een theoretische m2 zonnepaneel laten uit rekenen rekening houdend met een temperatuurs coeficient van het paneel i.c.m. historische KNMI weerstdata (temperatuur en wind) van een nabij gelegen station en daar dan de opbrengst over de dag geintegreerd met een vast percentage zonne uren van 80% voor elke dag.
Vervolgens heb ik voor het jaar de dag met de hoogste opbrengst gezocht en deze laten plotten in een
Zoals je ziet moeten de panelen redelijk goed op zuid (180o) liggen met een flink steile helling (40o of meer) om met redelijk mooi weer de beste dag niet in juni te hebben.
Met als absolute uitschieter, als je panelen vol op zuid verticaal tegen de gevel hangen, dan is de beste dag van het jaar blijkbaar 27 Februari.
[Afbeelding]
Mocht je je afvragen waarom ik het niet voor elke o azimuth en o inclination heb laten uitrekenen ... ik had geen zin om zo lang te wachten, dit duurde al ruim 8 uur op een i7.
Wat een vette plaatPentaClover schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:13:
Met als absolute uitschieter, als je panelen vol op zuid verticaal tegen de gevel hangen, dan is de beste dag van het jaar blijkbaar 27 Februari.
[Afbeelding]
Mocht je je afvragen waarom ik het niet voor elke o azimuth en o inclination heb laten uitrekenen ... ik had geen zin om zo lang te wachten, dit duurde al ruim 8 uur op een i7.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Yep. Hoop dat het een beetje opschietTsja83 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:07:
In Noord-holland nu helemaal dicht getrokken met bewolking. Volgens de satellietbeelden trekt deze bewolking verder richting het zuiden, maar gelukkig krijgen we daarna blauwe lucht.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Euhh, maar zij hadden het alMatsuMatsu85 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:37:
Een historische dag ik heb eerder de zon dan het Zuid-Westen
Mooi werk,PentaClover schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:13:
[Afbeelding]
Gisteren dan wel weer een toppertje, 28 kWh, perfecte parabool en 5,29 score. Intussen na een matige ochtend alweer wat gaten in de wolken, goede hoop dat het nog wat wordt; een dagtarget (laat staan een 5-punter) wordt 't zeker niet
Kennelijk is mijn systeem gelimiteerd op max. 1 week dagtargets op een rij
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Cool! Eigenlijk is het voor alle ca. 40-50 graden schuine daken dus dichtbij de langste dag, zoals je ook wel zou verwachten.PentaClover schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:13:
Je zou uit de "discussie" die begon n.a.v. een post van mij waarin nogal wat aftopping te zien was, ook nog een andere vraagstelling kunnen halen, namelijk of je in de warmere maanden ook zo veel/langdurig aftopping zou gaan zien. Dat kan ik, als het mooi weer is deze zomer, straks vast ook uit ervaring beantwoorden.
Ik kan me namelijk ook voorstellen dat op de langere dagen de parabool breder is en voornamelijk daardoor de opbrengst hoger. Of je daardoor ook relevant langer dan halverwege april aftopping gaat hebben, durf ik zonder er aan te rekenen zo nog niet te zeggen.
In mijn geval zitten de (micro-)omvormers op 80% van wat de panelen volgens hun specs kunnen.
In lijn met wat antonboonstra hier ooit heeft gepost, en bv. ook door een Belgische buur is uitgerekend: http://www.enerpedia.be/n...hte-van-de-omvormer-2183/ zou je daarmee slechts in de orde van een half procentje aan opbrengst moeten mislopen, over het hele jaar gezien.
Ik ga het uitvinden
Ik ken de berekeningen maar waarom zou je het doen? Vreemd genoeg gaat men met het "gemiste" dan berekenen t.o.v de verschil kosten van een grotere omvormer.
Maar die 100,- van de extra kosten is op het hele systeem slechts 2 maanden tvt dus waarom dan die kleine?
Zie het als een lekkende kraan, ach het drupt maar 30 liter per jaar dus ach wat kost dat nou, ja klopt maar het is niet goed en hoeft niet.
Passend is mijn (en velen anderen) devies.
Micro-omvormers i.v.m. schaduw op verschillende panelen door het jaar heen, en er maar 6 panelen op het dak passen i.v.m. grote dakkapel en andere meuk op het dak (die er niet af kan). En nog bomen in het pad ook op sommige momenten.Rol-Co schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:54:
@Wilke
Ik ken de berekeningen maar waarom zou je het doen? Vreemd genoeg gaat men met het "gemiste" dan berekenen t.o.v de verschil kosten van een grotere omvormer.
Maar die 100,- van de extra kosten is op het hele systeem slechts 2 maanden tvt dus waarom dan die kleine?
Daarom dus micro-omvormers, en ten tijde van bestellen/installatie was de IQ7A in de EU nog niet leverbaar (introductiedatum EU was 31 augustus, we waren half augustus bezig met bestellen), en bovendien toen per stuk 70 euro duurder dan de IQ7+. Dus dan heb je het al over 420 euro duurder. Inmiddels is het prijsverschil trouwens kleiner geworden en zijn ze wel leverbaar. Als ik nu ging installeren, had ik ze zonder twijfel genomen ook al had het netto nog steeds niet uitgekund; toen was echter duidelijk dat dit niet alleen finiancieel niet opschoot, we hadden vermoedelijk ook nog maanden kunnen wachten op levering, waar we met toch al de COVID-onzekerheden niet nog extra op zaten te wachten.
Overigens matcht de IQ7+ ook prima met wat Enphase zelf aanbeveelt voor 365W panelen.
En waarom dan deze panelen? Omdat ze juist mooi een deler van de dakbreedte waren minus kleine marge aan de zijkanten. Over de installateur klaag ik dus zeker niet, die heeft wel een paar mogelijkheden even uitgerekend (qua past het, hoeveel Wp is het dan, en wat kost het).
Ik denk dat SolarEdge met maar 6 panelen een stuk slechter had gewerkt (was ook een mogelijkheid, scheelde in prijs slechts tientjes -> daarom advies Enphase, dat ik graag heb overgenomen), en een string zou hem hier helemaal niet worden.
Maar, jullie gaan deze zomer vast uitvinden hoe ik er daarna over denk
Ik snap je, in geval van micro omvormers is het lastig deze tijd omdat die panelen steeds zwaarder worden en de micro technologie blijkbaar moeite heeft dat bij te houden.
Een string omvormer met elk paneel een optimizer had ook gekund, tigo, honeybee enz enz.
Mijn verhaal ging meer over string omvormers wat betreft het aftoppen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Als m'n verbruik -4000W tot -5000W is, heb ik het idee dat dat wel goed zit964C2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:29:
Check eerst je electriciteitsmeter even of er überhaupt nog wel wordt teruggeleverd .
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Net als in het plaatje van gisteren, 0o/360o is noord, 180o is zuid:
/f/image/QtRkChoEWXg2ORVvs8RxiwG5.png?f=fotoalbum_medium)
Edit: Ik denk dat een gedeelte van de afwijking komt door het hoge vaste percentage zonne uren/directe instraling die ik gebruikt heb in de berekening, ik ga het nog eens uit laten rekenen met de historisch gemiddelde zonne uren/directe instraling per dag.
[ Voor 14% gewijzigd door PentaClover op 21-04-2021 16:04 ]
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Omdat het maar 6 panelen zijn was de spanning voor de omvormer dan waarschijnlijk regelmatig te laag geweest om effectief te werken.Rol-Co schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:17:
@Wilke
Een string omvormer met elk paneel een optimizer had ook gekund, tigo, honeybee enz enz.
Maar goed, beetje koffiedik kijken achteraf, en gaat een beetje offtopic onderhand, ze liggen er nu, dus maar mooi toekijken wat er uit komt
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
6,06 Wh/Wp is de eindstand hier in Wijchen op zuid = 136% van mijn gemiddelde dagtarget.
Wat kouder en winderiger (N) vandaag.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Wel de dagtarget en wat extra's 17.55 kWh 3.18 kWh/kWp
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Vooral de 19 panelen op de NW kant beginnen het steeds beter te doen, vandaag al 24 kwh!
Als het zonnetje er sochtends is is mijn ZO kant er blij mee, als het later op de dag mooi is dan heeft de NW kant er wat aan, en als het de hele dag bewolkt is dan doen alle 49 panelen hun best om er nog wat van te maken
Vandag praktisch exact een dag target, maar kwa maand target denk ik niet dat het nog gaat lukken aangezien ik nog steeds op 88% pro rata zit voor de hele set. We zien het wel.
[ Voor 15% gewijzigd door Gerco-M op 21-04-2021 20:36 ]
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
95% pro-rata target
5.125kWh/kWp in Heerle vandaag..... Go Go maandtarget!
8000WP op Z-W & 1800WP op Z
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Zuid: 20,88 kWh - 4,283Wh/Wp
Noord: 10,27 kWh - 1,900Wh/Wp
iets teveel bewolking in de ochtend voor zuid.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
1 PVoutput . Dongen NB
Zaak 68,4 kWh = 4,8 kWh/ kWp
Wisselvallig dagje qua zon-wolken
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Pro-rata 88%, t.o.v april 2020 -29%
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
3960wp SE | Model Y RWD
Toch 14,0 kWh het net op geprikt = 4,38 kWh/kWp
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
5.408 kWh/kWp, 18.928 kWh
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Dit ben jij toch? Ofwel ik snap er niets van, ofwel je ligt op 113% en bent hard op weg je maand target te halen. Volgens mij moet jij nog 300 kWh?Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:33:
Vandag praktisch exact een dag target, maar kwa maand target denk ik niet dat het nog gaat lukken aangezien ik nog steeds op 88% pro rata zit voor de hele set. We zien het wel.
Goed bezig, je bent me (eindelijk?) weer 'ns ver voor gebleven. De bewolking leek steeds weg te trekken op de satelliet, maar bleek toch hardnekkig hier in het frisse Fryslân. Dus zoals al voorspeld, vandaag geen dagtarget gehaald (al scheelt het maar 9%), en blijven steken op 3.7 Wh/Wp. Pro-rata kijk ik al niet eens meer naar totdat de zonnepanelen gewassen worden.MatsuMatsu85 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:59:
5,5 kWh/kWp in Heerhugowaard. Graag dit volhouden tot einde maand, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Lol ja dat ben ik zeer zeker ja! Maar hoe PVoutput en targets werken weet ik nog steeds niet precies hoor. Ik heb wel degelijk mijn targets van ca 600 (NW) en 1200 (ZO) kwh ingevuld voor deze maand, en voor zover ik zelf bereken lig ik daar nog niet voor op koers. Niet lineair in elk geval, misschien dat PVoutput het geinterpoleerd berekent of zo? Wie het weet mag het mij vertellen.Kalentum schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:09:
[...]
Dit ben jij toch? Ofwel ik snap er niets van, ofwel je ligt op 113% en bent hard op weg je maand target te halen. Volgens mij moet jij nog 300 kWh?
[Afbeelding]
Ik heb in elk geval nu 1154 kwh en voor de 1800 kwh als PVgis target voor april moet ik nog 646 kwh dus. 72 kwh per dag. Terwijl mijn topdag nu 76 kwh is...
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
17,87kWh = 4,58 kWh/kWp
Amsterdam ONNO helling 20° -> 3,18 kWh/kWp
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:46:
[...]
Lol ja dat ben ik zeer zeker ja! Maar hoe PVoutput en targets werken weet ik nog steeds niet precies hoor. Ik heb wel degelijk mijn targets van ca 600 (NW) en 1200 (ZO) kwh ingevuld voor deze maand, en voor zover ik zelf bereken lig ik daar nog niet voor op koers. Niet lineair in elk geval, misschien dat PVoutput het geinterpoleerd berekent of zo? Wie het weet mag het mij vertellen.
Ik heb in elk geval nu 1154 kwh en voor de 1800 kwh als PVgis target voor april moet ik nog 646 kwh dus. 72 kwh per dag. Terwijl mijn topdag nu 76 kwh is...
Dat gaat progressief zoals hierboven.
Misschien is dit het: je hebt drie systemen in PVoutput: 1 voor ZO, 1 voor NW en een voor die twee samen. Misschien heb je wel targets voor je losse systemen ingevoerd maar niet voor het gezamenlijke systeem?Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:46:
[...]
Lol ja dat ben ik zeer zeker ja! Maar hoe PVoutput en targets werken weet ik nog steeds niet precies hoor. Ik heb wel degelijk mijn targets van ca 600 (NW) en 1200 (ZO) kwh ingevuld voor deze maand, en voor zover ik zelf bereken lig ik daar nog niet voor op koers. Niet lineair in elk geval, misschien dat PVoutput het geinterpoleerd berekent of zo? Wie het weet mag het mij vertellen.
Krijg de volle laag zie ik
[ Voor 14% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 10:03 ]
Ik ging er een beetje vanuit dat PVoutput kan optellenKalentum schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:14:
[...]
Misschien is dit het: je hebt drie systemen in PVoutput: 1 voor ZO, 1 voor NW en een voor die twee samen. Misschien heb je wel targets voor je losse systemen ingevoerd maar niet voor het gezamenlijke systeem?
Maar misschien moet ik daar ook wel even wat targets invullen ja
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO
Vanmorgen wel de opbrengst van maart gepasseerd.
Inmiddels 56% van target april binnengeharkt
Hier in Rijswijk is het afwisselend wolken en zon.964C2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:42:
Wordt in Twente weer een dag zonder zon.
Vanmorgen wel de opbrengst van maart gepasseerd.![]()
Inmiddels 56% van target april binnengeharkt
Inderdaad vanmorgen de totale opbrengst van maart gepasseerd!
Voor april zit ik op 90% prorata, absoluut op 68% van april target.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO
Zit hier in gouda ook in een knipperend zonnetje hoor, meer uit dan aan.MatsuMatsu85 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:31:
Wordt lastige dag voor het Noorden al veel bewolking nu, we gaan het zien, verwacht er niet veel van...
Krijg de volle laag zie ik
[ Voor 32% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 13:40 ]
Maar goed dat je mij niet weet te vinden online, ga je helemaal in een hoekje zitten grienen hahaMatsuMatsu85 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:38:
@Rol-Co Het is ook altijd hetzelfde bij ons. Teveel binnenland heBij @JoKo Brandt al weer bijna de stoppenkast door zoveel zon
1 PVoutput . Dongen NB
Is dat zo moeilijk dan?reneeke1970 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:55:
[...]
Maar goed dat je mij niet weet te vinden online, ga je helemaal in een hoekje zitten grienen haha
https://pvoutput.org/intr...707&sid=46126&dt=20210422
Nee voor jou nieRol-Co schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:56:
[...]
Is dat zo moeilijk dan?
https://pvoutput.org/intr...707&sid=46126&dt=20210422
1 PVoutput . Dongen NB
Je maanpanelen doen het ook aardig he, toch ruim 100Wh vannacht
Ja hij meet wat standby vermogen, maar op de slimme meter zie ik dat niet echt terug, dus ik denk dat er ergens wat vuil gemeten word.Rol-Co schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:01:
[...]
Je maanpanelen doen het ook aardig he, toch ruim 100Wh vannacht
En ik denk wel dat jij snapt dat die 0.2 kWh per dag me geen ruk interesseerd
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 56% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 15:40 ]
Inmiddels zit ik al op een heel dikke 4,5 punter, straks een update
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
hier ook een nieuw DRDeHollander schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:22:
Hier in Zuid-Limburg een top dag, misschien wordt het wel de beste ooit....
Inmiddels zit ik al op een heel dikke 4,5 punter, straks een update
[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 22-04-2021 17:48 ]
Nu op 4.7 kWh / kWp.
Ze gaan ook weer voorbijAppelkoeken schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:18:
Komen flink wat wolken aan, wordt nog spannend of de 7e 5punter op rij gaat lukken.
Nu op 4.7 kWh / kWp.
[ Voor 30% gewijzigd door Copitano op 22-04-2021 18:31 ]
En er druppelt nu nog z'n 1700W binnen, straks de definitieve nummers
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
[ Voor 16% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 19:17 ]
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
Hoe danTsja83 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:04:
[...]
Ondanks de bewolking sochtends een prima dag, meer dan gister opgewekt!
Hier was het licht aan licht uit vandaag. Wel een leuke dag hier, maar wordt zeker niet beter dan gister
:strip_exif()/f/image/HD0DE8oA8e1lpWqSKHjG51PB.jpg?f=fotoalbum_large)
Heerlijk avondzonnetje op de NW panelen.
Nog 2884 watt, zie foto!
Ik kan dus nog even niet posten voor de eindscore, maar recent zijn de dagen heerlijk stabiel, zelfs met wolken, dus het word zo rond de 75 kwh 4.6 kwh/kwp
Soms doet de ZO wat meer werk, soms de NW maar samen blijft het aardig stabiel.
Ik had het ook niet verwacht. Maar vanmorgen toch nog redelijk wat zon tussen de bewolking door en rond primetime ook prima condities met de micro's vol gas.Copitano schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:30:
[...]
Hoe dan![]()
Hier was het licht aan licht uit vandaag. Wel een leuke dag hier, maar wordt zeker niet beter dan gister
De app van PVOutput doet het progressief idd, maar de site zet elke dag op dezelfde hoeveelheid.Copitano schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:53:
[...]
[Afbeelding]Dat gaat progressief zoals hierboven.
Dus april 30 dagen. 600kWh target= 20kWh per dag..

Tov:
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
[ Voor 79% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 19:51 ]
In Volendam. Ik vermoed dat ik mazzel heb gehad en dat de dikste bewolking hier blijkbaar net omheen ging.MatsuMatsu85 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:46:
@Tsja83 Waar woon je precies? Dan zat je niet in de wolken straat van Heerhugowaard. Dan zit je oostelijker of westelijker dan ik.
Al bijna de maand target met een aantal dagen to go
3960wp SE | Model Y RWD
Tsja83 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:51:
[...]
In Volendam. Ik vermoed dat ik mazzel heb gehad en dat de dikste bewolking hier blijkbaar net omheen ging.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
:strip_exif()/f/image/WgLSpdzDsYWXe7panDjpmkIW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hm1QBo0YK7fC3DvpxSpIihMS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/oHEbUCvz2osRXzRZFuo18ZOS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eL3uhoQWoKu4kCn4QbDs7WUH.png?f=fotoalbum_large)