Het grote "jouw productie" topic - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 109 Laatste
Acties:
  • 292.610 views

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:24
In het Apeldoornse een goede start van de dag, daarna helaas toch weer veel bewolking. Ondanks dat weer prima de dag target en wat extra voor de koudere maanden :w 17.795kWh/4.494kWh/kW

3960wp SE | Model Y RWD

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 21:34
PentaClover schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:13:
Om nog even terug te komen op de "discussie" die hier laatst plaatsvond over wanneer de beste dag in het jaar zou moeten vallen qua productie.

Ik heb mijn computer eens aan het werk gezet en voor elke 10o Azimuth tussen 0o en 360o voor elke 2o inclination tussen 0o en 90o voor elke dag van het jaar voor elke minuut de opbrengst van een theoretische m2 zonnepaneel laten uit rekenen rekening houdend met een temperatuurs coeficient van het paneel i.c.m. historische KNMI weerstdata (temperatuur en wind) van een nabij gelegen station en daar dan de opbrengst over de dag geintegreerd met een vast percentage zonne uren van 80% voor elke dag.

Vervolgens heb ik voor het jaar de dag met de hoogste opbrengst gezocht en deze laten plotten in een
grafiekje, tevens verschillende maanden een ander kleurtje gegeven.

Zoals je ziet moeten de panelen redelijk goed op zuid (180o) liggen met een flink steile helling (40o of meer) om met redelijk mooi weer de beste dag niet in juni te hebben.
Kan goed kloppen, ik heb exact 180 graden zuid met 45 graden helling en mijn beste dagen zijn niet in juni maar april/mei.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-11 13:43
wizzopa schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:17:
[...]

Lijk mij meer een beschadiging als gevolg van slecht contact.
Heb gisteren de opdracht bon gekregen van Met de Zon 0 euro word onder garantie vervangen wel converter zelf brengen. Dus geen gedoe over faillissement Omnik etc. Heb nog 3 van de 10 jaar garantie over. Nieuwe passende stekker koop ik zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 21-04-2021 05:23 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-12 16:02

heho

Ommen, Overijssel

Gistermiddag helaas veel wolken.
13.80 kWh en 4.34 w/kWp

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18
Om nog even terug te komen op de "discussie" die hier laatst plaatsvond over wanneer de beste dag in het jaar zou moeten vallen qua productie.

Ik heb mijn computer eens aan het werk gezet en voor elke 10o Azimuth tussen 0o en 360o voor elke 2o inclination tussen 0o en 90o voor elke dag van het jaar voor elke minuut de opbrengst van een theoretische m2 zonnepaneel laten uit rekenen rekening houdend met een temperatuurs coeficient van het paneel i.c.m. historische KNMI weerstdata (temperatuur en wind) van een nabij gelegen station en daar dan de opbrengst over de dag geintegreerd met een vast percentage zonne uren van 80% voor elke dag.

Vervolgens heb ik voor het jaar de dag met de hoogste opbrengst gezocht en deze laten plotten in een

Zoals je ziet moeten de panelen redelijk goed op zuid (180o) liggen met een flink steile helling (40o of meer) om met redelijk mooi weer de beste dag niet in juni te hebben.

Met als absolute uitschieter, als je panelen vol op zuid verticaal tegen de gevel hangen, dan is de beste dag van het jaar blijkbaar 27 Februari.

[Afbeelding]

Mocht je je afvragen waarom ik het niet voor elke o azimuth en o inclination heb laten uitrekenen ... ik had geen zin om zo lang te wachten, dit duurde al ruim 8 uur op een i7.
Mooi gedaan! 19 juni is een populair dagje.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:51

Met als absolute uitschieter, als je panelen vol op zuid verticaal tegen de gevel hangen, dan is de beste dag van het jaar blijkbaar 27 Februari.

[Afbeelding]

Mocht je je afvragen waarom ik het niet voor elke o azimuth en o inclination heb laten uitrekenen ... ik had geen zin om zo lang te wachten, dit duurde al ruim 8 uur op een i7.
Wat een vette plaat _/-\o_ . 19 juni gaan we knallen

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51
gisteren in Aalten 21.3 KWh = 3.67 KWh/KWp een aardige dag , vandaag begint ok maar wel met smoezel in de blauwe lucht , hoe lang dit goed gaat ....

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

• Kalentum
In Assen is het op dit moment helemaal dichtgetrokken. Er komt 300 W uit de omvormer (10%).

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
Rotterdam beetje sluier maar verder mooi zonnig en +4% tov gisteren .... vooral doorgaan!!

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:57
In Noord-holland nu helemaal dicht getrokken met bewolking. Volgens de satellietbeelden trekt deze bewolking verder richting het zuiden, maar gelukkig krijgen we daarna blauwe lucht.

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-12 20:20
Tsja83 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:07:
In Noord-holland nu helemaal dicht getrokken met bewolking. Volgens de satellietbeelden trekt deze bewolking verder richting het zuiden, maar gelukkig krijgen we daarna blauwe lucht.
Yep. Hoop dat het een beetje opschiet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHzeK7wjxFarJUg34CZVR7E4SX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m0c0EJeczAxQERLaKPrtWIW.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:50
Een historische dag ik heb eerder de zon dan het Zuid-Westen :D

• Rol-Co
MatsuMatsu85 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:37:
Een historische dag ik heb eerder de zon dan het Zuid-Westen :D
Euhh, maar zij hadden het al :?

• MatsuMatsu85
@Rol-Co Bedoel de hoek van @JoKo etc :P

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 13:11

Gosse_W

Brims

[Afbeelding]

Mooi werk, _/-\o_ ik wilde net al roepen dat dat wel een hele dagopbrengst aan doorreken-kracht kon kosten zo. Mijn topdag zou dus 16 mei moeten liggen (wel apart dat er tussen naastliggende optima ineens ruim een maand verschil ligt). Denk dat dit wel aardig klopt met de historische data; in mijn geval zul je net zien dat uitgerekend 16 mei een prutdag is met vette grijze luchten |:(

Gisteren dan wel weer een toppertje, 28 kWh, perfecte parabool en 5,29 score. Intussen na een matige ochtend alweer wat gaten in de wolken, goede hoop dat het nog wat wordt; een dagtarget (laat staan een 5-punter) wordt 't zeker niet ;)
Kennelijk is mijn systeem gelimiteerd op max. 1 week dagtargets op een rij ;(

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Cool! Eigenlijk is het voor alle ca. 40-50 graden schuine daken dus dichtbij de langste dag, zoals je ook wel zou verwachten.

Je zou uit de "discussie" die begon n.a.v. een post van mij waarin nogal wat aftopping te zien was, ook nog een andere vraagstelling kunnen halen, namelijk of je in de warmere maanden ook zo veel/langdurig aftopping zou gaan zien. Dat kan ik, als het mooi weer is deze zomer, straks vast ook uit ervaring beantwoorden.

Ik kan me namelijk ook voorstellen dat op de langere dagen de parabool breder is en voornamelijk daardoor de opbrengst hoger. Of je daardoor ook relevant langer dan halverwege april aftopping gaat hebben, durf ik zonder er aan te rekenen zo nog niet te zeggen.

In mijn geval zitten de (micro-)omvormers op 80% van wat de panelen volgens hun specs kunnen.

In lijn met wat antonboonstra hier ooit heeft gepost, en bv. ook door een Belgische buur is uitgerekend: http://www.enerpedia.be/n...hte-van-de-omvormer-2183/ zou je daarmee slechts in de orde van een half procentje aan opbrengst moeten mislopen, over het hele jaar gezien.

Ik ga het uitvinden ;)

• Rol-Co
@Wilke

Ik ken de berekeningen maar waarom zou je het doen? Vreemd genoeg gaat men met het "gemiste" dan berekenen t.o.v de verschil kosten van een grotere omvormer.
Maar die 100,- van de extra kosten is op het hele systeem slechts 2 maanden tvt dus waarom dan die kleine?

Zie het als een lekkende kraan, ach het drupt maar 30 liter per jaar dus ach wat kost dat nou, ja klopt maar het is niet goed en hoeft niet.
Passend is mijn (en velen anderen) devies.
:)

• Wilke
Rol-Co schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:54:
@Wilke
Ik ken de berekeningen maar waarom zou je het doen? Vreemd genoeg gaat men met het "gemiste" dan berekenen t.o.v de verschil kosten van een grotere omvormer.
Maar die 100,- van de extra kosten is op het hele systeem slechts 2 maanden tvt dus waarom dan die kleine?
Micro-omvormers i.v.m. schaduw op verschillende panelen door het jaar heen, en er maar 6 panelen op het dak passen i.v.m. grote dakkapel en andere meuk op het dak (die er niet af kan). En nog bomen in het pad ook op sommige momenten.

Daarom dus micro-omvormers, en ten tijde van bestellen/installatie was de IQ7A in de EU nog niet leverbaar (introductiedatum EU was 31 augustus, we waren half augustus bezig met bestellen), en bovendien toen per stuk 70 euro duurder dan de IQ7+. Dus dan heb je het al over 420 euro duurder. Inmiddels is het prijsverschil trouwens kleiner geworden en zijn ze wel leverbaar. Als ik nu ging installeren, had ik ze zonder twijfel genomen ook al had het netto nog steeds niet uitgekund; toen was echter duidelijk dat dit niet alleen finiancieel niet opschoot, we hadden vermoedelijk ook nog maanden kunnen wachten op levering, waar we met toch al de COVID-onzekerheden niet nog extra op zaten te wachten.

Overigens matcht de IQ7+ ook prima met wat Enphase zelf aanbeveelt voor 365W panelen.

En waarom dan deze panelen? Omdat ze juist mooi een deler van de dakbreedte waren minus kleine marge aan de zijkanten. Over de installateur klaag ik dus zeker niet, die heeft wel een paar mogelijkheden even uitgerekend (qua past het, hoeveel Wp is het dan, en wat kost het).

Ik denk dat SolarEdge met maar 6 panelen een stuk slechter had gewerkt (was ook een mogelijkheid, scheelde in prijs slechts tientjes -> daarom advies Enphase, dat ik graag heb overgenomen), en een string zou hem hier helemaal niet worden.

Maar, jullie gaan deze zomer vast uitvinden hoe ik er daarna over denk 8)

• Rol-Co
@Wilke
Ik snap je, in geval van micro omvormers is het lastig deze tijd omdat die panelen steeds zwaarder worden en de micro technologie blijkbaar moeite heeft dat bij te houden.
Een string omvormer met elk paneel een optimizer had ook gekund, tigo, honeybee enz enz.

Mijn verhaal ging meer over string omvormers wat betreft het aftoppen.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-12 15:49

Wailing_Banshee

You're Next

Hmm, ik zie dat ik geen response meer krijg van m'n omvormer... Laatst ontvangen waarde was gisteren na zonsondergang.. Geen idee meer hoe ik het ooit ingesteld heb :D (Fronius Symo, bekabeld...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:23

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Check eerst je electriciteitsmeter even of er überhaupt nog wel wordt teruggeleverd .

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-12 15:49

Wailing_Banshee

You're Next

964C2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:29:
Check eerst je electriciteitsmeter even of er überhaupt nog wel wordt teruggeleverd .
Als m'n verbruik -4000W tot -5000W is, heb ik het idee dat dat wel goed zit :p Het is alleen zo jammer dat ik nu een gat heb in m'n logging!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-11 22:25
Gisteren geen tijd meer voor gehad, maar ik had ook voor elke azimuth en inclination combinatie de relatieve jaaropbrengst uitgerekend in % van het maximum. Vandaag daar een plotje van gemaakt, ik zie dat mijn berekening vooral richting het noorden en met grotere inclination wat minder optimistisch is dan het plaatje in het openings topic.
Net als in het plaatje van gisteren, 0o/360o is noord, 180o is zuid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC_-vmWutdovJE2nim1U4XDq-WA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QtRkChoEWXg2ORVvs8RxiwG5.png?f=fotoalbum_medium

Edit: Ik denk dat een gedeelte van de afwijking komt door het hoge vaste percentage zonne uren/directe instraling die ik gebruikt heb in de berekening, ik ga het nog eens uit laten rekenen met de historisch gemiddelde zonne uren/directe instraling per dag.

[ Voor 14% gewijzigd door PentaClover op 21-04-2021 16:04 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• Wilke
Rol-Co schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:17:
@Wilke
Een string omvormer met elk paneel een optimizer had ook gekund, tigo, honeybee enz enz.
Omdat het maar 6 panelen zijn was de spanning voor de omvormer dan waarschijnlijk regelmatig te laag geweest om effectief te werken.

Maar goed, beetje koffiedik kijken achteraf, en gaat een beetje offtopic onderhand, ze liggen er nu, dus maar mooi toekijken wat er uit komt :)

• cornholio24
Goffer...liep ik zo mooi voor en nu dit. Aiii

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFXlEkIeaS-YBTRRdqHobRjutY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgLSpdzDsYWXe7panDjpmkIW.jpg?f=fotoalbum_large

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• Misterpc
Aalten heeft het dagtarget weer binnen en de bewolking is (tijdelijk) minder geworden

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:04

Pazo

Mroaw?

Barneveld trekt nu helemaal open. Nog even 3 uurtjes knallen!

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Copitano
Hoorn heeft de buit voor vandaag ook weer binnen. Nog even door om de jaarachterstand weer een stukje verder weg te werken. *O*

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• cornholio24
Dagtarget is hier inmiddels ook binnen, nu nog wat statiegeld binnenhalen...

• MatsuMatsu85
Prima dag, 120% van target :)

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-12 11:47
15.40 = 4.74kwh.kwp.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:53

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vandaag op positie 12, gisteren iets rond de 500 - het kan verkeren.
6,06 Wh/Wp is de eindstand hier in Wijchen op zuid = 136% van mijn gemiddelde dagtarget.
Wat kouder en winderiger (N) vandaag.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07

TFHfony

Professional Weirdo

Geen onaardig dagje vandaag hier in het zuiden des lands: 38kWh, ofwel een aardige 6,1Wh/Wp.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• MatsuMatsu85
5,5 kWh/kWp in Heerhugowaard. Graag dit volhouden tot einde maand, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn >:)

• Kalentum
11,65kWh = 3,31kWh/kWp in Assen. Een minder dagje maar wel dagtarget dus niets te klagen

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-11 14:12
Nieuw Vennep vandaag blijven steken op 4.64 kWh/kWp

PV Output

• Misterpc
Aalten 25 KWh = 4.31 KWh/KWp een nieuw dagrecord , maar volle bak is het nog steeds niet de gehele dag geweest .

• Tsja83
Vanmorgen bewolking in Noord-holland, maar gelukkig was deze bewolking weer weg voor prime time, dus alsnog een prima score. 29,08 kWh dus 5,47 kWh/kWp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS2e_a_8vNm3kWvPgYDsD6jwNgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm1QBo0YK7fC3DvpxSpIihMS.jpg?f=fotoalbum_large

• cornholio24
Vanmorgen knallen en voor op mn dagrecord van gisteren. Precies op de piekuurtjes echter een flink dip van 2 a 3 uur. .... goed te zien ook op de grafiek

Wel de dagtarget en wat extra's 17.55 kWh 3.18 kWh/kWp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHG5RcLJ43s9wrpt2V3I5P7cU5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nIcysoqt1PNmTD4RI43mtGZ8.png?f=fotoalbum_large

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
year high 27.5 kWh = 5.7 Wh/Wp in m'harnis

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:13

Matis

Rubber Rocket

13.153kWh 5.413kWh/kW in Gilze op zuid. Ruim dagtarget gehaald. Momenteel op 88% van maandtarget

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12 22:39

Gerco-M

mijn tornado res.

Hier in Weteringbrug in het westen van het land kwam pas na 1 uur het zonnetje er af en toe echt leuk door maar toch nog een eind score van 61.2 kwh - 3.8 kwh/kwp.

Vooral de 19 panelen op de NW kant beginnen het steeds beter te doen, vandaag al 24 kwh!
Als het zonnetje er sochtends is is mijn ZO kant er blij mee, als het later op de dag mooi is dan heeft de NW kant er wat aan, en als het de hele dag bewolkt is dan doen alle 49 panelen hun best om er nog wat van te maken ;)

Vandag praktisch exact een dag target, maar kwa maand target denk ik niet dat het nog gaat lukken aangezien ik nog steeds op 88% pro rata zit voor de hele set. We zien het wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Gerco-M op 21-04-2021 20:36 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Snoekieboe
  • Laatst online: 10-10-2024
125% dagtarget
95% pro-rata target

5.125kWh/kWp in Heerle vandaag..... Go Go maandtarget!

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• de schompen
  • Laatst online: 16-11 17:26
Zo slecht de morgen zo goed de middag. 48.1 kWh = 4.63 kWh/kwp. Ik vraag me af hoe het in Ouddorp is....

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:16
Dagopbrengst in Westkapelle:

Zuid: 20,88 kWh - 4,283Wh/Wp
Noord: 10,27 kWh - 1,900Wh/Wp

iets teveel bewolking in de ochtend voor zuid.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• Copitano
Valt niet tegen vandaag na een grijs begin van de dag :) Druppelt nog een beetje, maar dit is het wel ongeveer voor vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOaGgfoGa0bv99n-VtApLMYolYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auX9UPS6IK54nwEwC5F2WqWG.jpg?f=fotoalbum_large

In dongen weer top dagje, 147 kWh wat toevallig ook 147 procent target is. Morgen nog even 20 kWh inlopen en de maand target is ook weer 100 procent

1 PVoutput . Dongen NB

• 964C2

964C2

41,5 kWh = 4,39 kWh/kWp
Zaak 68,4 kWh = 4,8 kWh/ kWp

Wisselvallig dagje qua zon-wolken

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Midden ol de dag weer een flinke dip van bijna 2 uur in Zuid-Limburg... 16.54kWh (3.94kWh/kWp).

Pro-rata 88%, t.o.v april 2020 -29%

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Xrypta
Typisch voorbeeld dat zon niet equals opbrengst is. Voor het gevoel viel het tegen met de bewolking, maar toch een keurige 5 punter! 20.213kWh/5.104kWh/kW

3960wp SE | Model Y RWD

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:58
Duiven heeft vandaag wat geluk gehad met de bewolking.
Toch 14,0 kWh het net op geprikt = 4,38 kWh/kWp

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
Best wel wat hoge bewolking gehad maar voldoende om toch een nette score neer te zetten.

5.408 kWh/kWp, 18.928 kWh

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-12 16:02

heho

Ommen, Overijssel

Prima dagje met 14.28 kWh en 4.49 kWh/kWp

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• Blinker
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-12 15:49
13,08 KwH = 3,96kWh/kWp

Kopie van gisteren. We begonnen goed, maar in de middag zakte helaas weer in elkaar door bewolking.
Deze middag wel voor het eerst kunnen zien wat maximaal vermogen was na 3 uur, maar helaas van korte duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w_33PhM9feDxyRl6-_j4uaHLEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oHEbUCvz2osRXzRZFuo18ZOS.png?f=fotoalbum_large

• Kalentum
Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:33:
Vandag praktisch exact een dag target, maar kwa maand target denk ik niet dat het nog gaat lukken aangezien ik nog steeds op 88% pro rata zit voor de hele set. We zien het wel.
Dit ben jij toch? Ofwel ik snap er niets van, ofwel je ligt op 113% en bent hard op weg je maand target te halen. Volgens mij moet jij nog 300 kWh?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpNUqEYPb-PjYaXTTqriIV44g4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NAIJLhzqQHjkoC4ef5sBnv39.png?f=user_large

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-12 13:11

Gosse_W

Brims

MatsuMatsu85 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:59:
5,5 kWh/kWp in Heerhugowaard. Graag dit volhouden tot einde maand, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn >:)
Goed bezig, je bent me (eindelijk?) weer 'ns ver voor gebleven. De bewolking leek steeds weg te trekken op de satelliet, maar bleek toch hardnekkig hier in het frisse Fryslân. Dus zoals al voorspeld, vandaag geen dagtarget gehaald (al scheelt het maar 9%), en blijven steken op 3.7 Wh/Wp. Pro-rata kijk ik al niet eens meer naar totdat de zonnepanelen gewassen worden.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Kalentum schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:09:
[...]

Dit ben jij toch? Ofwel ik snap er niets van, ofwel je ligt op 113% en bent hard op weg je maand target te halen. Volgens mij moet jij nog 300 kWh?

[Afbeelding]
Lol ja dat ben ik zeer zeker ja! Maar hoe PVoutput en targets werken weet ik nog steeds niet precies hoor. Ik heb wel degelijk mijn targets van ca 600 (NW) en 1200 (ZO) kwh ingevuld voor deze maand, en voor zover ik zelf bereken lig ik daar nog niet voor op koers. Niet lineair in elk geval, misschien dat PVoutput het geinterpoleerd berekent of zo? Wie het weet mag het mij vertellen.

Ik heb in elk geval nu 1154 kwh en voor de 1800 kwh als PVgis target voor april moet ik nog 646 kwh dus. 72 kwh per dag. Terwijl mijn topdag nu 76 kwh is... :F

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:14
Deventer vandaag weer een redelijke ochtend en vanaf een uur of 13:00 weer redelijk bewolkt.
17,87kWh = 4,58 kWh/kWp

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:51
Dat was niet zo'n beste dag, de hele ochtend onder een dik grijs pak.

Amsterdam ONNO helling 20° -> 3,18 kWh/kWp

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 21:55

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

In de middag kakte het aardig in hier bij Arnhem. Maar 35,8 kWh is niet verkeerd. Score net geen 6-punter.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Ferdi_TDI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-10 06:32
Vandaag helaas teveel bewolking in de ochtend, later afwisselend zon en wolken. Score 22.5KWh = 3.62 KWh/KWp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6KAJ3RDq6GY9LE1rPleEwE1cFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eL3uhoQWoKu4kCn4QbDs7WUH.png?f=fotoalbum_large

18x first choice solar 345wp (6210wp). Goodwe GW6K-DT G2. Westerkwartier ZZO 50º

• Copitano
Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:46:
[...]

Lol ja dat ben ik zeer zeker ja! Maar hoe PVoutput en targets werken weet ik nog steeds niet precies hoor. Ik heb wel degelijk mijn targets van ca 600 (NW) en 1200 (ZO) kwh ingevuld voor deze maand, en voor zover ik zelf bereken lig ik daar nog niet voor op koers. Niet lineair in elk geval, misschien dat PVoutput het geinterpoleerd berekent of zo? Wie het weet mag het mij vertellen.

Ik heb in elk geval nu 1154 kwh en voor de 1800 kwh als PVgis target voor april moet ik nog 646 kwh dus. 72 kwh per dag. Terwijl mijn topdag nu 76 kwh is... :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ypvl8HxVdr3a6WyUH29-Ka1-hFk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bfyvALGdJLZyk6Cu2GoyvZu6.png?f=fotoalbum_largeDat gaat progressief zoals hierboven.

• Kalentum
Gerco-M schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:46:
[...]

Misschien is dit het: je hebt drie systemen in PVoutput: 1 voor ZO, 1 voor NW en een voor die twee samen. Misschien heb je wel targets voor je losse systemen ingevoerd maar niet voor het gezamenlijke systeem?

• MatsuMatsu85
Wordt lastige dag voor het Noorden al veel bewolking nu, we gaan het zien, verwacht er niet veel van...

Krijg de volle laag zie ik O-)

[ Voor 14% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 10:03 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Kalentum schreef op donderdag 22 april 2021 @ 07:14:
[...]

Misschien is dit het: je hebt drie systemen in PVoutput: 1 voor ZO, 1 voor NW en een voor die twee samen. Misschien heb je wel targets voor je losse systemen ingevoerd maar niet voor het gezamenlijke systeem?
Ik ging er een beetje vanuit dat PVoutput kan optellen ;)
Maar misschien moet ik daar ook wel even wat targets invullen ja :Y

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nog effe terugkijken: 21 april was beste dag van 2021 tot nu toe: 18.01 kWh, 5.66 kWh/kWp

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• 964C2

964C2

Wordt in Twente weer een dag zonder zon.
Vanmorgen wel de opbrengst van maart gepasseerd. :)
Inmiddels 56% van target april binnengeharkt :N

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
964C2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:42:
Wordt in Twente weer een dag zonder zon.
Vanmorgen wel de opbrengst van maart gepasseerd. :)
Inmiddels 56% van target april binnengeharkt :N
Hier in Rijswijk is het afwisselend wolken en zon.
Inderdaad vanmorgen de totale opbrengst van maart gepasseerd! :+
Voor april zit ik op 90% prorata, absoluut op 68% van april target.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

• Rol-Co
MatsuMatsu85 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:31:
Wordt lastige dag voor het Noorden al veel bewolking nu, we gaan het zien, verwacht er niet veel van...

Krijg de volle laag zie ik O-)
Zit hier in gouda ook in een knipperend zonnetje hoor, meer uit dan aan.

• MatsuMatsu85
@Rol-Co Het is ook altijd hetzelfde bij ons. Teveel binnenland he ;) Bij @JoKo Brandt al weer bijna de stoppenkast door zoveel zon 8)

[ Voor 32% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 13:40 ]

MatsuMatsu85 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:38:
@Rol-Co Het is ook altijd hetzelfde bij ons. Teveel binnenland he ;) Bij @JoKo Brandt al weer bijna de stoppenkast door zoveel zon 8)
Maar goed dat je mij niet weet te vinden online, ga je helemaal in een hoekje zitten grienen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co
reneeke1970 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:55:
[...]

Maar goed dat je mij niet weet te vinden online, ga je helemaal in een hoekje zitten grienen haha
Is dat zo moeilijk dan?

https://pvoutput.org/intr...707&sid=46126&dt=20210422

• Rol-Co
Je maanpanelen doen het ook aardig he, toch ruim 100Wh vannacht :+

• cornholio24
Zo, inmiddels gisteren voorbij en dagtarget ruim binnen voor vandaag... nu nog wat goedmaken voor het matige begin van april. Langzaam lopen we weer in op de maandtarget (nu 87% pro rata)

• Misterpc
Het dagtarget is binnen , nu de maand maart nog inhalen , is toch stukken moeilijker dan vorig jaar .....

• Kalentum
Ik heb net over de helft van mijn dagtarget, moet nog bijna 5 kWh. Productie is net 1000W dus tja... dat wordt nog spannend vandaag. Pro Rata is 100% dus het kan wat lijden.

• Gramser
  • Laatst online: 20:42
Trage start maar we lopen weer een beetje in. Laatste dagen loopt de prorata gelukkig weer wat op, en staat nu op 88%. Ik zou het erg bijzonder vinden als ik op de opbrengst van vorig jaar uit kwam. Kreeg vandaag de afrekening van de energiemaatschappij binnen. Allemaal leuk, die zonnepanelen, maar deze maand draait het gewoon allemaal om het gasverbruik. Dus elk kWh-tje dat ik kan terugleveren om de centjes aan gas uit te geven, zijn mooi meegenomen...
Rol-Co schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:01:
[...]

Je maanpanelen doen het ook aardig he, toch ruim 100Wh vannacht :+
Ja hij meet wat standby vermogen, maar op de slimme meter zie ik dat niet echt terug, dus ik denk dat er ergens wat vuil gemeten word.
En ik denk wel dat jij snapt dat die 0.2 kWh per dag me geen ruk interesseerd

1 PVoutput . Dongen NB

• MatsuMatsu85
Vandaag een ;w target 63% nog maar en er blijft zooi komen uit Noorden...

[ Voor 56% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 15:40 ]

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Hier in Zuid-Limburg een top dag, misschien wordt het wel de beste ooit....

Inmiddels zit ik al op een heel dikke 4,5 punter, straks een update 8)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• cornholio24
DeHollander schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:22:
Hier in Zuid-Limburg een top dag, misschien wordt het wel de beste ooit....

Inmiddels zit ik al op een heel dikke 4,5 punter, straks een update 8)
hier ook een nieuw DR *O* en een mooie (eerste!) 4 punter ..... zit nu op 3.985kWh/kWp and counting haha

• Copitano
Dagtarget is weer binnen. Wel later als gisteren, maar de rest kan weer in de stroppenpot. Nog 21 kWh te gaan tot prorata jaartarget. Daarmee zijn eigenlijk de verliezen (geen productie door wissel van de micro's in januari en sluiting in de werkschakelaar in maart bij elkaar naar schatting 34 kWh) ook zelfs al gedeeltelijk goed gemaakt. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Copitano op 22-04-2021 17:48 ]

• Appelkoeken
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-12 15:33
Komen flink wat wolken aan, wordt nog spannend of de 7e 5punter op rij gaat lukken.
Nu op 4.7 kWh / kWp.

• Gramser
  • Laatst online: 20:42
Hop! Vijfpuntertje!

• Copitano
Appelkoeken schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:18:
Komen flink wat wolken aan, wordt nog spannend of de 7e 5punter op rij gaat lukken.
Nu op 4.7 kWh / kWp.
Ze gaan ook weer voorbij ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jK2KNEyVrqHICQsB5-eGSdfDekY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mlrdn5lcwyjEPbgSRURfRKJX.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Copitano op 22-04-2021 18:31 ]

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:56
Beste dag sinds de installatie *O*

En er druppelt nu nog z'n 1700W binnen, straks de definitieve nummers _/-\o_

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
Beste dag van het jaar in midden Limburg sowieso.. misschien zelfs zicht op een 6punter..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-11 23:55
Hier ook een 6 punter in zicht :)

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Tsja83
Ondanks de bewolking sochtends een prima dag, meer dan gister opgewekt!

• MatsuMatsu85
Wat een verschil weer met het Zuiden 4,7 kWh/kWp in Heerhugowaard. Echt heel de dag in de bewolking gezeten: een matige dag geen enkele parabool te herkennen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAi_DPWUOo_yU1GLIG-_04oRRyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9WbXeACv5l34ZGARyH0UunY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 19:17 ]

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-12 11:47
14.60kwh = 4.49kwh/kwp.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

• Copitano
Tsja83 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:04:
[...]

Ondanks de bewolking sochtends een prima dag, meer dan gister opgewekt!
Hoe dan :?
Hier was het licht aan licht uit vandaag. Wel een leuke dag hier, maar wordt zeker niet beter dan gister :N

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFEoKhNBCcNqgBZWmrJgiQ2uCx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HD0DE8oA8e1lpWqSKHjG51PB.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk avondzonnetje op de NW panelen. :*)
Nog 2884 watt, zie foto! :Y
Ik kan dus nog even niet posten voor de eindscore, maar recent zijn de dagen heerlijk stabiel, zelfs met wolken, dus het word zo rond de 75 kwh 4.6 kwh/kwp

Soms doet de ZO wat meer werk, soms de NW maar samen blijft het aardig stabiel.

• Tsja83
Copitano schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:30:
[...]

Hoe dan :?
Hier was het licht aan licht uit vandaag. Wel een leuke dag hier, maar wordt zeker niet beter dan gister :N
Ik had het ook niet verwacht. Maar vanmorgen toch nog redelijk wat zon tussen de bewolking door en rond primetime ook prima condities met de micro's vol gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqHTj6SNw9uCjz3K3MoGaRdDRhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyZJZeOyNUmNLJLispinpohF.jpg?f=fotoalbum_large

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:22
Copitano schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:53:
[...]

[Afbeelding]Dat gaat progressief zoals hierboven.
De app van PVOutput doet het progressief idd, maar de site zet elke dag op dezelfde hoeveelheid.
Dus april 30 dagen. 600kWh target= 20kWh per dag..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1TPY7VB.jpg
Tov:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RtC1bE2l.jpg

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• MatsuMatsu85
@Tsja83 Waar woon je precies? Dan zat je niet in de wolken straat van Heerhugowaard. Dan zit je oostelijker of westelijker dan ik. Kijk hier kan je het goed zien van Noord naar Zuid hier zat ik heel de dag in: en op prime time was ie nog veel breder dat straatje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiyMimhSx8z0pEUle-XhP4rfvMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAwMA5kDhgYQ4BbwWFMPReXl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 79% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 22-04-2021 19:51 ]

• Tsja83
MatsuMatsu85 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:46:
@Tsja83 Waar woon je precies? Dan zat je niet in de wolken straat van Heerhugowaard. Dan zit je oostelijker of westelijker dan ik.
In Volendam. Ik vermoed dat ik mazzel heb gehad en dat de dikste bewolking hier blijkbaar net omheen ging.

• Xrypta
Mooie dag vandaag, nog geen perfecte parabool maar wel een prima temp! 22.820kWh/5.763kWh/kW

Al bijna de maand target met een aantal dagen to go *O*

3960wp SE | Model Y RWD

• MatsuMatsu85
Ja precies dan zat je precies goed vandaag d:)b
Tsja83 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:51:
[...]

In Volendam. Ik vermoed dat ik mazzel heb gehad en dat de dikste bewolking hier blijkbaar net omheen ging.
Pagina: 1 ... 21 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)