5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Dat is allemaal leuk, maar pas op dat er geen Perez tussen komt of zocornholio24 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:12:
Hier druppelt het nog steeds binnen en schuur tegen mn eerste 4 punter aan 😛.... tis net Hamilton en Verstappen haha
Hier vandaag 0.5kwh meer dan gisteren! Okee niet heel spannend maar wel een dagrecord en leuke bijdrage om toch richting maandtarget te gaan.
Score vandaag 75.3 kwh - 4,7 kwh/kwp op de hele set.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Kritiek leveren mag niet meer. Dat was wel even anders de afgelopen jaren.
Ik werd “ook onder handen genomen” maar kwam niet met zulke tegenreacties!!
Leer van de mensen die hier zitten!
Als er hier van die “snotneuzen” mij gaan betichten van hoogdraverij die zomaar net komen kijken op het forum
hoeft het van mij niet.
Ze moesten eens weten wat voor waardevolle info ik hier al heb gedeeld, hoeveel mensen geholpen.....enz.
All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4
De voorspellingen zijn wel iets minder voor de komende week dan de afgelopen dagen ben benieuwd het ging net zo lkr
[ Voor 46% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 17-04-2021 20:29 ]
21.6 kWh - 3.924 kWh/kWp en klaag zeker niet, wederom een nieuw DR en opnieuw wat ingelopen op mn target. Die 4 punter komt er wel.
Prima dagje 👍
[ Voor 10% gewijzigd door cornholio24 op 17-04-2021 20:38 ]
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Waarom denk je dat ik tegenwoordig mijn mond houd, zitten iets teveel lullo hier die nergens geen verstand van hebben. Maar wel hoog van de toren blazen....JoKo schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:20:
Ik denk dat ik mijn bijdragen maar eens flink ga beperken hier.
Als er hier van die “snotneuzen” mij gaan betichten van hoogdraverij die zomaar net komen kijken op het forum
hoeft het van mij niet.
Ze moesten eens weten wat voor waardevolle info ik hier al heb gedeeld, hoeveel mensen geholpen.....enz.
1 PVoutput . Dongen NB
We doen het er maar weer voor vandaag : 5,55 kWh/kWp
Weer voldoende grote wolken over zien komen om de parabool lekker te doen laten inkakken op de momenten wanneer t er echt toe doet.
Ach, wat kun je er aan veranderen…geen F... !
Voldoende tijd gehad om zelf ff lekker te chillen in de zon
Morgen zal t met de bewolking niet veel anders zijn als ik t zo lees in de verwachtingen...
8000WP op Z-W & 1800WP op Z
/f/image/goJLuIXRLGs0PDxRaE4fvnna.png?f=fotoalbum_large)
Wel op de finishlijn geklopt door gisteren
[ Voor 34% gewijzigd door Copitano op 17-04-2021 22:46 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
3025 wp, z-zw, plat dak, 15 graden hellingshoek
Jaloers op die 7 punters hier. Wat zou ongeveer de max zijn voor een west set op een ideale dag? 5.5-6.0?
[ Voor 3% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-04-2021 20:47 ]
Zon en wolkjes,.. Een top dag mijn beste 17 april ever (sinds 2016)
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Maar ik ben er best wel tevreden mee.
Duiven deed vandaag 13 kWh = 4,06 kWh/kWpApeldoorn schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:07:
[...]
Bossen en heuvels trekken bewolking aan.
Mooi wonen hier, maar zonnig weer laat vaak te wensen over
We hebben het hier niet makkelijk in het “oosten”. Jij ook nog de Veluwse rug erbij.
Die lui aan de kust hebben vaak geluk. Gewoon niet eerlijk.
Oh wacht.
Gewoon de dijk doorprikken en de kustlijn een stuk het binnenland inleggen. Opgelost
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
bij mij komt er nog een kleine 15% bij, voor een mooie dag. juist niet plat maar vrij stijle noord panelen, die doen nog maar heel erg weinig nuMatsuMatsu85 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:28:
Ik zit hier ook al aardig aan de max, denk nog 4 a 5 Kwh er bij. Maar goed ik heb ook een vrij gemankeerd systeem met teveel schaduw. Daarnaast spelen temperatuur etc en vieze lucht in juni een te grote rol. Misschien heb @reneeke1970 wel een vlak systeem dan klopt het dat er nog veel bij komt de komende maanden...
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 17-04-2021 21:27 ]
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Heeft nog lang geduurd voordat dit in dit min of meer slowchat topic is doorgedrongen.reneeke1970 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:28:
[...]
Waarom denk je dat ik tegenwoordig mijn mond houd, zitten iets teveel lullo hier die nergens geen verstand van hebben. Maar wel hoog van de toren blazen....
Na 12.00 uur veel bewolking, maar exacte evenaring van gisteren en dus wederom beste dag van het jaar
Op de zaak 3e dag na installatie van 14250 watt.
18 panelen op Z en 20 panelen op ZW op flatfix.
74,1 kWh = 5,2 kWh/kWp met nog meer bewolking in de middag.
2 kWh minder dan gisteren
[ Voor 6% gewijzigd door 964C2 op 17-04-2021 21:38 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Tis niet alleen hier, meerdere forums tegenwoordig verziekt door professoren.twain4me schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:32:
[...]
Heeft nog lang geduurd voordat dit in dit min of meer slowchat topic is doorgedrongen.
Meestal lach ik er maar beetje mee.....
1 PVoutput . Dongen NB
google teigersreneeke1970 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:51:
[...]
Tis niet alleen hier, meerdere forums tegenwoordig verziekt door professoren.
Meestal lach ik er maar beetje mee.....
ZO: 37.713kWh - 6.547kWh/kWp
NO: 13.161kWh - 3.427kWh/kWp
24,8kWh direct de EV ingeladen, en daarmee in totaal 62% direct verbruikt.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
18.40 kWh en 5.79 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
Ondanks dat de maandtarg wat bijgetrokken.
5.477 kWh/kWp, 19.171 kWh
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Het idee van, je moet iemand onder handen nemen, daar zit je probleem. Of in hetzelfde bericht iemand "snotneus" noemen, alsof ik een klein kind ben ofzo.JoKo schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:20:
Ik denk dat ik mijn bijdragen maar eens flink ga beperken hier.
hoeft het van mij niet.
Op 1 of andere manier kun je niet inhoudelijk reageren maar moet je weer met hetzelfde riedeletje komen over jou 100 jaar ervaring en dan denigerend praten over nieuwe gebruikers ze dan newbies, snotneuzen noemen bijvoorbeeld. Wen er maar aan er komen gewoon nieuwe gebruikers die ondanks, nieuwe gebruiker, toch behoorlijk zelf ook over veel kennis kunnen beschikken.
Gaat even niet om wat je doet of hebt gedaan om mensen te helpen, maar je toon.
Ik herken jou probleem wel, je bent technisch zeer onderlegd, maar communicatief komt het soms verkeerd over. Leer daar van!
Maar goed ik heb verder ook geen zin in dit soort aanvaringen en ergenissen. Dus deze "newbie"/ "Google professor" stopt er mee. Er is totaal geen lol aan als sommigen alleen maar met hun kliekje kunnen praten.
@Gosse_W, @MatsuMatsu85, @Ferdi_TDI bedankt voor de leuke berichten en gegroet.
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
Pro Rata voor de maand nog op 83% maar dat is al een stuk beter dan een paar dagen geleden.
Beste dagen tot nu toe lagen bij mijn sets altijd eind mei, begin juni, zo'n 20% hoger dan gisteren.
Als ik naar de instralings sommetjes kijk met historische temperatuur data is juni de maand waar statistisch gezien de beste dag voor het totaal van mijn sets plaats vind. De langere dagen met hogere zonstand, ten opzichte van nu, wegen op tegen het efficiency verlies door hogere temperaturen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@TheWalrus je bent ook wel heel stellig in je eigen gelijk, maar prima hoor. Op PVOutput genoeg systemen te vinden die toch echt iets anders zeggen of de maximale opwek van een systeem gister was of pas hoog zomer.
Wellicht bedoelde je in jouw reactie op @Wilke de lengte en duur van het aftoppen van zijn/haar set, maar dat staat niet echt in jouw reactie.
Vandaag toch weer iets beter (4,5%) dan gisteren in Hoofddorp
24,897kWh - 6,345kWh/kW
PS: de max ligt net boven de 28kWh op een dag
Deze is van de ZO panelen string 1 en NW panelen string 2Gerco-M schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:11:
[...]
Ah okee, dat is interessant ja! Is dit een grafiek van een orientatie of van meerdere setjes samen?
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Mijn systeem zit nog lang niet aan zijn top, ik heb de panelen nagenoeg vlak liggen, dus eind juni / begin juli is mijn hoogtepunt.
Mijn hoogste score ooit was 01-07-2018 met 47.270kWh 6.753kWh/kW
En laten we het verder proberen gezellig te houden in dit topic
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 18-04-2021 07:32 ]
Ontopic:
Gisteren weer een wolkloze dag net als eergisteren. Wel iets lagere stromen en kwam totaal op 37.5KWh dus precies een 6 punter!
18x first choice solar 345wp (6210wp). Goodwe GW6K-DT G2. Westerkwartier ZZO 50º
Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh
Apeldoorn schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:26:
.....Uiteindelijk valt of staat een resultaat voor 90% uit zon of bewolking....of was het nou 80%.....
B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west
Sommige vatten de teksten wel heel letterlijk op begrijp ik, het is helemaal niet denigrerend bedoeld waarschijnlijk en zo vat ik het ook nooit op.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar je legt zelf ook niet uit waarom jij zegt dat een maximum dag opbrengst in april in andere maanden nooit hoger zou kunnen zijn.TheWalrus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:07:
Ik herken jou probleem wel, je bent technisch zeer onderlegd, maar communicatief komt het soms verkeerd over. Leer daar van!
Ik heb de meeste opbrengst per dag ook meestal in juni/juli. De beste dag in april zit daar soms maar 10% onder, maar soms ook wel 40% onder.
Daar heb ik voor de rest niets technisch voor geleerd, dat is gewoon zoals het in de praktijk werkt.
Heb jij een systeem liggen waarvan de maximum dag opbrengst in juni/juli niet hoger is dan de maximum dagopbrengst in april?
Vind het echt heel jammer, dit. Juist nu het een paar dagen zonnig is.TheWalrus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:07:
[...]
Het idee van, je moet iemand onder handen nemen, daar zit je probleem. Of in hetzelfde bericht iemand "snotneus" noemen, alsof ik een klein kind ben ofzo.
Op 1 of andere manier kun je niet inhoudelijk reageren maar moet je weer met hetzelfde riedeletje komen over jou 100 jaar ervaring en dan denigerend praten over nieuwe gebruikers ze dan newbies, snotneuzen noemen bijvoorbeeld. Wen er maar aan er komen gewoon nieuwe gebruikers die ondanks, nieuwe gebruiker, toch behoorlijk zelf ook over veel kennis kunnen beschikken.
Maar goed ik heb verder ook geen zin in dit soort aanvaringen en ergenissen. Dus deze "newbie"/ "Google professor" stopt er mee. Er is totaal geen lol aan als sommigen alleen maar met hun kliekje kunnen praten.
@Gosse_W, @MatsuMatsu85, @Ferdi_TDI bedankt voor de leuke berichten en gegroet.
Van de OP mogen we in kroegstijl onze opbrengsten plempen, waar ik ook lollig gebruik van maak. Soms ook om mekaar verder te helpen, n00bs te verwelkomen en uit te huilen in "dramatische" tijden. Moet ik nu partij gaan kiezen, terwijl ik zelf sowieso nooit het niveau van @joko & @reneeke1970 of @thewalrus (for that matter) ga halen? Moet ik me ook schamen voor de offtopic zooi die ik het afgelopen jaar hier gedropt heb? Dan hoeft het voor mij ook niet meer, terwijl het (meestal) juist gezellig is hier. Ik hoor graag van de experts of míjn aanwezigheid dan nog gewenst is! Zeg het maar.
[ontopic] gisteren weer de perfecte parabool, toch ¾ kWh minder dan vrijdag; 30 rond = 5⅔-punter. Vanochtend helaas weer meer wolken.
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
Keep up the good work boy......Gosse_W schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:36:
[...]
Vind het echt heel jammer, dit. Juist nu het een paar dagen zonnig is.
Van de OP mogen we in kroegstijl onze opbrengsten plempen, waar ik ook lollig gebruik van maak. Soms ook om mekaar verder te helpen, n00bs te verwelkomen en uit te huilen in "dramatische" tijden. Moet ik nu partij gaan kiezen, terwijl ik zelf sowieso nooit het niveau van @joko & @reneeke1970 of @thewalrus (for that matter) ga halen? Moet ik me ook schamen voor de offtopic zooi die ik het afgelopen jaar hier gedropt heb? Dan hoeft het voor mij ook niet meer, terwijl het (meestal) juist gezellig is hier. Ik hoor graag van de experts of míjn aanwezigheid dan nog gewenst is! Zeg het maar.
[ontopic] gisteren weer de perfecte parabool, toch ¾ kWh minder dan vrijdag; 30 rond = 5⅔-punter. Vanochtend helaas weer meer wolken.
1 PVoutput . Dongen NB
Hier ook een west set. Klein beetje noord-west zelfs (276°). Op een ideale dag in juni, met in de ochtend half bewolkt weer en vanaf een uur of 13:00 uur onbewolkt weer heb ik de afgelopen 3 zomers 6-punters gehaald. Niet veel, gemiddeld 6x per zomer. Record is 6,7 kWh/kWp.Tutti-frutti schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:46:
Ik hoopte op een eerste 5 punter met deze west-set, maar dat is het met 19.4kWh net niet geworden helaas (4.83 kWh/Wp).
Jaloers op die 7 punters hier. Wat zou ongeveer de max zijn voor een west set op een ideale dag? 5.5-6.0?
Gezien jouw hellingshoek gelijk is aan mijn set en je oriëntatie zelfs nog iets beter is, zou jou dat ook wel moeten lukken. Is natuurlijk ook afhankelijk van schaduw.
iPhone 16 | iPad Pro 12,9" 2018 | Mac mini M2 Pro | Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°
Als je alle parameters van gisteren neemt dan mis je nog een van de belangrijkste. Dat de dagen nog veel langer worden. Dit maakt dat de Kwh score nog een heel stukje hoger gaat worden rondom de langste dag van het jaar.TheWalrus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:59:
[...]
Je snapt heus wel dat er best wel een betere kWh opbrengst dag kan voorkomen ooit. Maar als je alle parameters van gisteren neemt en je zou er een soort score van maken dan zit gisteren aardig aan de max.
Je kent mijn kennis en kunde niet. Jaren ervaring met je eigen systeem zegt niks. Die hoogdraverij heb ik je al eerder op gewezen en doe je vaker!
Ik ben ook nieuw hier, ik heb ook nog geen jaren ervaring of data maar via PVoutput kan ik perfect mijn score interpoleren naar andere setjes en zo zien dat mijn 75kwh van gisteren in de zomer nog wel eens 100 of 110 kwh kan worden. En dat is dus ruim meer dan rond deze tijd zoals de ervaren mensen hier gepost hebben.
Vandaag begon wat bewolkt maar nu nog nauwelijks wolkjes en wellicht zelfs een nieuw dagrecord, gaat heel leuk op het moment!
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Niet alleen de dagen worden langer, de zonnekracht neemt ook nog toe. Of smeert jou vrouw momenteel al factor 50 als ze langer dan kwartier buiten is?Gerco-M schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:52:
[...]
Als je alle parameters van gisteren neemt dan mis je nog een van de belangrijkste. Dat de dagen nog veel langer worden. Dit maakt dat de Kwh score nog een heel stukje hoger gaat worden rondom de langste dag van het jaar.
Ik ben ook nieuw hier, ik heb ook nog geen jaren ervaring of data maar via PVoutput kan ik perfect mijn score interpoleren naar andere setjes en zo zien dat mijn 75kwh van gisteren in de zomer nog wel eens 100 of 110 kwh kan worden. En dat is dus ruim meer dan rond deze tijd zoals de ervaren mensen hier gepost hebben.
Vandaag begon wat bewolkt maar nu nog nauwelijks wolkjes en wellicht zelfs een nieuw dagrecord, gaat heel leuk op het moment!
1 PVoutput . Dongen NB
Niet zo minderwaardig hè over mijn favoriete plek in nedeland.Apeldoorn schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:54:
Gewoon kak op de Veluwe weer
Kak da spuit ik momenteel gewoon in de plee...
1 PVoutput . Dongen NB

Al schijn ik voor de maandtarget heel behoorlijk op schema te liggen.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Lol nee maar ik moet al wel smeren hoorde ik want ik was gisteren al de halve dag buiten maaien en vliegen op het (model) vliegveld en was al wat verkleurd. Okee dat is off-topicreneeke1970 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:59:
[...]
Niet alleen de dagen worden langer, de zonnekracht neemt ook nog toe. Of smeert jou vrouw momenteel al factor 50 als ze langer dan kwartier buiten is?
Zonnekracht neemt toe, maar ik zie nu al af en toe aftopping op mijn 89% Wp gedimensioneerde omvormer dus tenzij er nog dagen komen met meer zonnekracht die ook koud zijn dacht ik niet dat het piekvermogen veel hoger zou zijn. En ik nog meer aftopping zou zien? Maar ik zie het graag tegemoet hoor.
Nou.... Heb even door gisteren en eergisteren gebladerd maar mijn 250 wp zijn niet boven de 200 watt geweest. En vorig jaar heb ik die op 220 gezien in de bloed hitte.Gerco-M schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:10:
[...]
Lol nee maar ik moet al wel smeren hoorde ik want ik was gisteren al de halve dag buiten maaien en vliegen op het (model) vliegveld en was al wat verkleurd. Okee dat is off-topic
Zonnekracht neemt toe, maar ik zie nu al af en toe aftopping op mijn 89% Wp gedimensioneerde omvormer dus tenzij er nog dagen komen met meer zonnekracht die ook koud zijn dacht ik niet dat het piekvermogen veel hoger zou zijn. En ik nog meer aftopping zou zien? Maar ik zie het graag tegemoet hoor.
Dus maak je borst maar nat
1 PVoutput . Dongen NB
ook die koelende wind uit het noorden valt in de meeste gevallen tegen, hier klapt dat vol op het N-O dak, daar hebben de panelen aan de ZW kant maar zeer beperk profijt van en die aan NO doen toch al te weinig om warm te wordenreneeke1970 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:59:
[...]
Niet alleen de dagen worden langer, de zonnekracht neemt ook nog toe. Of smeert jou vrouw momenteel al factor 50 als ze langer dan kwartier buiten is?
2019 was het bij mij zelf de 21e en 2020 de 23e, dit jaar ga ik voor de 22e
En gisteren nogmaals m'n dagrecord verbroken. 26,2 kWh, 6.2 kWh/kWp. Daarvan is 20.7 kWh teruggeleverd. Dat komt de terugverdientijd weer ten goed goede.AtleX schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:32:
Gister een nieuw dagrecord
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Nu staan we op 5.4Wh/Wp, prognose is een 6 punter, we gaan het zien.
De zonneboiler heeft ook een mooie 10kWh geabsorbeerd.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
:strip_exif()/f/image/sSLbjO2JAE8W7bBqWnh6lBvM.jpg?f=fotoalbum_large)
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
3960wp SE | Model Y RWD
Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek
[ Voor 10% gewijzigd door jossedemontu op 18-04-2021 19:19 ]
6,84 kWh/kWp.
12 x325 Wp. 45° dakhelling. 193° zuid. Numansdorp
in de ochtend geen zon en gelukkig op prime time weer wel , de algehele tendens is dalende ...
in Wichen op zuid: 5,81 Wh/Wp - gisteren 5,90 Wh/Wp
j.o.j. lijkt te stabiliseren: 2936 kWh = 1144 Wh/Wp
Ik ben benieuwd wanneer 1200 Wh/Wp weer overschreden wordt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
We doen het er maar mee.
Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd
Op naar de 180 hoop ik....
1 PVoutput . Dongen NB
Ping!.. 6.1Wh/Wp_Apache_ schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:57:
Hier staan we as we speak nog op 1450W (~60%), maar de daling is ingezet voor vandaag.
Nu staan we op 5.4Wh/Wp, prognose is een 6 punter, we gaan het zien.
De zonneboiler heeft ook een mooie 10kWh geabsorbeerd.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Bij mij was joj begin maart het hoogste, sindsdien dalend.dunklefaser schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:12:
Een licht dalende lijn bij de pv-opbrengsten
in Wichen op zuid: 5,81 Wh/Wp - gisteren 5,90 Wh/Wp
j.o.j. lijkt te stabiliseren: 2936 kWh = 1144 Wh/Wp
Ik ben benieuwd wanneer 1200 Wh/Wp weer overschreden wordt.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
13.688kWh 5.633kWh/kW op zuid.
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Toch 3,95 kWh/kWp gehaald.
Vooruitzichten voor volgende week zijn goed en afgelopen week was ook een 100kwh week.
Pro-rata zit nog iets lager dan gewenst met 75%.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Wel weer 45 op de teller bij, dus dat is best lekker.
[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 18-04-2021 20:32 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Uiteindelijk toch een lekker dagje.
Afgetikt op 28,9 kWh = 5,4 kWh/kWp
8000WP op Z-W & 1800WP op Z
Vooruit dan, komt'ie! Een schitterende parabool, maar dan in de dagopbrengsten, en dus nu helaas in dalende richting. Vandaag door wat hoge wolken heen nog 25,9 kWh opgewekt en 4,89 Wh/Wp gescoord. Nog steeds niks te klagen met 120% van de dagtarget (die toch al te hoog ligt door april '19 & '20), en pro-rata op 82%.
Hopelijk komen de panelenwassers snel, kijken of het dan weer wat meer richting 6 punten gaat.
5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue
12,3 kWh = 3,84 kWh/kWp
Wat een verschil telkens in Nederland.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Wel weer ruim het dagtarget en gewoon ook een lekker dagje, nu volhouden april!
[ Voor 10% gewijzigd door cornholio24 op 18-04-2021 21:06 ]
Minder dan gisteren maar toch weer een top dag, mijn beste 18 april ever (sinds 2016)
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Zuid: 25,92 kWh - 5,316Wh/Wp
Noord: 10,89 kWh - 2,015Wh/Wp
Veel witte wolken, goed voor het noordsetje
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Laatste 3 dagen per dag gemm 0.6 kwh per dag meer, en ik vraag me af of dat netto eigenlijk een achteruitgang is met de langer wordende dagen. Of toch precies op schema!
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
32,13 kWh = 3,4 kWh / kWp
Zit nu op 45% van mijn maandtarget
Op de zaak 59,9 kWh = 4,2 kWh / kWp.
Verder was het Bloody Sunday op de Cryptomarkt en tot mijn ongenoegen won Ajax de beker.
Enige lichtpuntje was de winst van MAX33.
Over en sluiten maar.
[ Voor 10% gewijzigd door 964C2 op 18-04-2021 22:12 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
5.321 kWh/kWp, 18.625 kWh
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
14.72 kWh en 4.63 kWh/kWp
12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL
32,55 kWh (5,93 kWh/kWp)
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
11.146KwH = 4.976kWh/kW
Mijn eerste boven de 10KwH eens kijken wat het vandaag word
Nou nou m'n stekker van de meter kas die de Omnik in gaat stond fractioneel scheef. Dit komt doordat de kabel zo stug is en in 7 jaar tijd schijnbaar steeds iets meer scheef is gaan staan (mm werk). Die spanning is dus danig toegenomen over tijd dat hij niet goed contact meer maakte met de ingang van de Omnik. Oplossing was kabel meer ruimte geven weer kaarsrecht onder de Omnik monteren en daar ging hij weer. Met de Zon zaterdag gemaild en zij reageerde nog de zelfde dag keurig moet ik zeggen ook met de mededeling dat er geen contact met de meterkast gemaakt kon worden. Indien het probleem dieper zou zitten no problems met garantie kon ik hem aanmelden. Gelukkig hoefde dat niet. Zit nu met het punt dat hij er weer recht onderzit zonder fysiek spanning probleem (die gaat niet meer bewegen) en het prima doet of is het toch handig om die stekker te vervangen mbt potentiele connectie/spanning problemen. Heb de stekker en ingang Omnik goed bekeken maar daar was geen verbranding of wat dan ook te zien ha ha kon ook niks ruiken van kortsluiting of iets dergelijks zag er allemaal nog nieuw uit.Snarfie31 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:27:
[...]
Tja ik kijk niet elke dag kwam er gisteren wel achter. Ben erachter wat Utility loss kan betekenen. Hij ziet de meterkast niet. Dus kabel losgemaakt gemeten en er was gewoon 230v op de multimeter af te lezen probleem zit dus dieper. Zit dus binnen in ergens aan de AC zijde vermoed ik. Als er slechts een zekering door is vermoed ik dat er al wat voor de zekering fout gaat. Ben zeer benieuwd wat MDZ mij gaat mededelen. Openmaken geen optie voor wat het waard is ben je meteen je garantie kwijt schijnt ook helemaal gekit te zijn.
Nahja er zijn ergere dingen en laten we MDZ het voordeel van de twijfel geven. Zal m'n ervaring mbt MDZ mededelen.

Die zat dus scheef.
[ Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 19-04-2021 10:58 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Een verbinding repareren dmv alleen maar recht drukken betekend in mijn ogen toch een los zittende verbinding. Ik zou dus die stekker verbinding even open schroeven en opnieuw monteren.Snarfie31 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:51:
[...]
Nou nou m'n stekker van de meter kas die de Omnik in gaat stond fractioneel scheef. Dit komt doordat de kabel zo stug is en in 7 jaar tijd schijnbaar steeds iets meer scheef is gaan staan (mm werk). Die spanning is dus danig toegenomen over tijd dat hij niet goed contact meer maakte met de ingang van de Omnik. Oplossing was kabel meer ruimte geven weer kaarsrecht onder de Omnik monteren en daar ging hij weer. Met de Zon zaterdag gemaild en zij reageerde nog de zelfde dag keurig moet ik zeggen ook met de mededeling dat er geen contact met de meterkast gemaakt kon worden. Indien het probleem dieper zou zitten no problems met garantie kon ik hem aanmelden. Gelukkig hoefde dat niet. Zit nu met het punt dat hij er weer recht onderzit zonder fysiek spanning probleem (die gaat niet meer bewegen) en het prima doet of is het toch handig om die stekker te vervangen mbt potentiele connectie/spanning problemen. Heb de stekker en ingang Omnik goed bekeken maar daar was geen verbranding of wat dan ook te zien ha ha kon ook niks ruiken van kortsluiting of iets dergelijks zag er allemaal nog nieuw uit.
[Afbeelding]
Die zat dus scheef.
Als je geluk hebt is het zon indruk verbinding en hebben ze nu niet genoeg grip omdat bv de kabels niet lang genoeg gestript zijn.
Je hebt nu in ieder geval iets los zitten en dat kan ooit gaan knetteren.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor productiemededelingen, ter vergelijk.
Het is geen algemeen PV topic, dat vind je hier: Topicreeks: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)
:strip_exif()/f/image/uPvr8LoAnE3fKfrJyuy0dh7m.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6kGmewJQdcS7xQNeDtdZ16EN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QU2jXRE3BM9e5q5lMTODHIbj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PenSXte3cUIRXZaC7lRAxLOI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MLQVr8eFtt8r1eJ7McUdur1D.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Iprny9ZcChUSXfzaqJbExp3w.png?f=fotoalbum_large)