Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
Of dat t een storm in een glas water is in de EU/ social media

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:30:
Aanname van mijn kant maar de reageerders hier die het gevaar van AZ mee vindt vallen zijn zeker mannen? Dat maakt het wat makkelijker om zo te reageren want je loopt geen risico.
Als vrouw zijnde zoals mijn vriendin is het toch net even anders.
Jonge mensen die nu met AZ worden gevaccineerd zijn medewerkers in de zorg. Raad eens welk geslacht daar veel meer voorkomt. Correlatie is niet hetzelfde als causaal verband.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
rik86 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:15:
Of dat t een storm in een glas water is in de EU/ social media
denk dat dit vooral aan de orde is ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 21:32
https://twitter.com/Mario...tatus/1378077095243448323

Alle inhoudelijk deskundigen die ik persoonlijk ken vinden deze stop onzin. Voor de bühne en politieke druk worden er dit soort keuzes om te stoppen gemaakt. Zeer frustrerend om als zorgprofessional dit te moeten aanschouwen.

Het vertrouwen loopt ook weer een deuk op, terwijl dit soort vaccins allemaal veilig zijn en ook nog eens allemaal exact hetzelfde doen. Met de Engelse variant is een vaccinatiegraad (of beter, immuniteit in de bevolking) van iets meer dan 70% nodig. Daar zijn we nog lang niet.

De GGD'en zelf staan al sinds januari klaar en kunnen maar 10-20% van hun capaciteit gebruiken. Het is wachten, en wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 13:38
honey schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:08:
https://twitter.com/Mario...tatus/1378077095243448323

Alle inhoudelijk deskundigen die ik persoonlijk ken vinden deze stop onzin. Voor de bühne en politieke druk worden er dit soort keuzes om te stoppen gemaakt. Zeer frustrerend om als zorgprofessional dit te moeten aanschouwen.
Rationeel klopt het allemaal wel maar al deze deskundigen zullen zelf waarschijnlijk geen AZ halen. En ik ben ook voorstander van vaccineren maar ons algehele gedrag heeft ons in deze situatie gebracht, hadden we wat meer ons best gedaan hadden gewoon Pasen kunnen vieren en rustig aan en weloverwogen kunnen gaan vaccineren i.p.v. overal tegen aan te gaan schoppen.

Je kunt je ook afvragen waarom er wel regelgeving is voor honden die bijten maar niet voor een vaccin met bijwerkingen? De hond die bijt wordt afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:40
Ach dan blijven we toch wat extra maandjes in lockdown, daar zal toch niemand moeilijk over doen? :')

Maarre, er zijn dus tal van vaccinaties die niet gebruikt worden, kunnen we dan zelf kiezen om alvast die vaccinatie op te halen? :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
ratzz schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:56:
[...]

Rationeel klopt het allemaal wel maar al deze deskundigen zullen zelf waarschijnlijk geen AZ halen. En ik ben ook voorstander van vaccineren maar ons algehele gedrag heeft ons in deze situatie gebracht, hadden we wat meer ons best gedaan hadden gewoon Pasen kunnen vieren en rustig aan en weloverwogen kunnen gaan vaccineren i.p.v. overal tegen aan te gaan schoppen.

Je kunt je ook afvragen waarom er wel regelgeving is voor honden die bijten maar niet voor een vaccin met bijwerkingen? De hond die bijt wordt afgemaakt.
Er is extreem veel wetgeving op medicijnen en vaccins. Ik zou geen moment twijfelen om AZ te nemen. Mijn partner zit letterlijk te springen, omdat hij ook veel contacten heeft. Zelf heb ik al Pfizer gekregen, maar zou het geen probleem vinden om AZ er gewoon bij te krijgen.

Als je kijkt naar de werking, verwacht je ook geen verschil in bijwerkingen tussen de vaccins.

Het probleem is dat mensen denken dat ze dit zelf kunnen snappen. Helaas ben ik er dit jaar achter gekomen dat 'begrijpen' voor veel mensen niet is weggelegd. Verder heb je anti-vaxer groepen die (om voor mij onduidelijke motivaties) proberen zo effectief mogelijk mensen te verwarren en onzeker te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb zelf even naar de cijfers gekeken en natuurlijk snap ik daar als niet medisch onderlegt persson te weinig van.

Desondanks (niet medisch geschoold) ben ik vrij aardig in logisch nadenken. Ik vindt deze stop onnodig. Het duurt zo voor mij veel langer voordat ik gevaccineerd kan worden. Nu ze met alles onder de 60 stoppen met AZ kan ik gewoon wat langer wachten op een prikkie.

Als het risico op vrouwen zit laat ze dan in hemelsnaam doorgaan met mannen totdat ze het hebben uitgezocht of ze ook vrouwen willen vaccineren met AZ.

Het risico is sowieso erg klein vergeleken met het risico op het oplopen van corona en de mogelijk ernstige gevolgen daarvan.

Als ze vandaag besluiten het vrij te geven voor mannen dan mogen ze mij morgen prikken, ook met AZ. Helaas zal het nog wel een tijd duren voor ik aan de beurt ben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat soms een beetje wordt vergeten is dat het prima is om zelf een mening te hebben, maar dat je die niet door iemand anders zijn strot hoeft door te drukken.
Wat mij betreft is dit voor 'beide kampen'. De 'je moet dit nemen' of de 'je moet dit niet nemen' zijn nutteloze zaken en eigenlijk gewoon vervelend.

Wij (mijn vriendin en ik) nemen beide het vaccin niet bijvoorbeeld. Dat heeft niets te maken dat we anti vaccineren zijn. We willen graag een kind en ze vind dit een onbekend risico nog. Daar mag iedereen een mening over hebben maar ik begrijp haar wel.
Verder heb ik zelf een medisch verleden met auto-immuun ziektes en het vertrouwen in mijn lichaam op zo'n vaccin is dan gewoon laag (niet zo zeer het vaccin zelf). Mocht ik nooit issues hebben gehad dan had ik het wel genomen. De grap is overigens dat ik toen van medicatie ook trombose heb gehad. Dat was ook een kans op 1/100.000 :+ aldus de bijsluiter (dit soort dingen komt dus vaker voor :) ). Misschien is het dan wel een irreële angst, maar ik vind dat we dan persoonlijke keuzes hebben gemaakt waar we ons zelf prettig bij voelen.

Echter zou ik nooit iemand advies/aansporen om iets wel/niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-09 12:25
Nu stopt de GGD helemaal met toedienen van AZ. Met de reden van om verspilling tegen te gaan. Er zouden komende dagen 700 mensen geprikt worden van 60+. Ik hoorde toch echt in de afgelopen dagen voorbij komen dat er genoeg mensen zijn die de prik kunnen zetten echter de levering van vaccins en de mensen zelf het zijn die de achterstand in prikken veroorzaken. Ik snap niet dat je het overschot van capaciteit gebruikt om langs deze doelgroep te gaan of een lokale locatie doet voor zoveel mogelijk te gelijk. Het zal wss te simpel gedacht zijn, maar het bericht van de GGD klinkt eigenlijk te slecht in de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farid_A
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 11:59
ratzz schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:56:
[...]

Zij is zelf ook gevaccineerd met AZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

LZ86 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:56:
Marion Koopmans doet iig nog een poging om leken te informeren.

[Twitter]

Toch bizar dat er voor de 2e keer weer de eigen glazen ingegooid wordt door de Jonge. Zo door de maanden heen blijkt steeds meer dat die man er gewoon niet geschikt voor blijkt.

Nu ga je dus een lagere vaccinatiegraad halen door je eigen domme beleid, en dan in juli zeker weer met weemoedig stemmetje beweren dat het tóch nog een tikkie langer duurt.
OK, ff opgezocht: kans op trombose na AZ vaccinatie zit tussen kans op overlijden door een aanval door en hond en kans op overlijden door bliksem in.
*knip*
Dit is geen onderbouwing, dit is de boel zo verdraaien dat je het in jouw straatje laat passen. Dat gaan we dus niet doen.

[ Voor 43% gewijzigd door tweakduke op 03-04-2021 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Waarom reken je zelf ook met hele rare cijfers want hoeveel man/vrouw zitten er tussen geraakt worden door de bliksem of worden gebeten door een hond. Jij maakt zelf nu op die manier ook onderscheid om je punt te maken met cijfers die voor geen kant kloppen.

[ Voor 58% gewijzigd door ZieMaar! op 03-04-2021 16:23 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Touchdomex schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:41:
[...]

Waarom reken je zelf ook met hele rare cijfers want hoeveel man/vrouw zitten er tussen geraakt worden door de bliksem of worden gebeten door een hond. Jij maakt zelf nu op die manier ook onderscheid om je punt te maken met cijfers die voor geen kant kloppen.
Serieus? Trombose is blijkbaar een probleem voor vrouwen. Bij honden en de bliksem maakt dat natuurlijk niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

XVI schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:43:
[...]

Serieus? Trombose is blijkbaar een probleem voor vrouwen. Bij honden en de bliksem maakt dat natuurlijk niets uit.
Dus kun je die vergelijking ook niet gaan maken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Touchdomex schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:44:
[...]

Dus kun je die vergelijking ook niet gaan maken.
Maar mevrouw mag dat wel? En ook nog eens door alle beredenering weg te laten?
Het begint nu toch een beetje opzichtig te worden vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
Farid_A schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:36:
[...]

[Twitter]
Zij als een van de weinige en ik heb ook mijn eerste AZ prik gehad, maar ik denk dat er genoeg medici zijn die tegen hun partner of kinderen zullen zeggen.... "wacht maar effetjes".

Ik ben groot voorstander om al die mensen die willen vrijwillig het AZ te laten gaan halen. Kijken of ze de vraag aan kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
XVI schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:43:
[...]

Dat kun je niet zeggen. Veel, veel meer vrouwen hebben AZ vaccin gehad. Nogal logisch dat ze daarom meer vertegenwoordigd zijn bij meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

P_de_B schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:38:
[...]

Dat kun je niet zeggen. Veel, veel meer vrouwen hebben AZ vaccin gehad. Nogal logisch dat ze daarom meer vertegenwoordigd zijn bij meldingen.
Hoeveel, veel meer vrouwen hebben het precies gehad dan?
Valt eigenlijk niet te achter halen: https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
Uiteraard is zo'n beetje 85% vrouw in de verpleging maar het blijft onduidelijk hoeveel het AZ-vaccin hebben gekregen.
Het risico komt op het moment hoe dan ook uit tussen de 1 op 40k en 80k, en dus niet tussen de 86k en 138k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
XVI schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:00:
[...]

Hoeveel, veel meer vrouwen hebben het precies gehad dan?
Valt eigenlijk niet te achter halen: https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
Uiteraard is zo'n beetje 85% vrouw in de verpleging maar het blijft onduidelijk hoeveel het AZ-vaccin hebben gekregen.
Het risico komt op het moment hoe dan ook uit tussen de 1 op 40k en 80k, en dus niet tussen de 86k en 138k.
Het enige dat nu < 60 geprikt wordt (uitgezonderd wellicht iets mensen in medische risicogroep?) is zorgpersoneel. Dat is inderdaad rond 85% vrouw. Dus hoewel het niet bijgehouden wordt, lijkt dit een vrij veilige aanname dat er simpelweg veel meer vrouwen dan mannen <60 geprikt zijn met AZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

P_de_B schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:02:
[...]

Het enige dat nu < 60 geprikt wordt (uitgezonderd wellicht iets mensen in medische risicogroep?) is zorgpersoneel. Dat is inderdaad rond 85% vrouw. Dus hoewel het niet bijgehouden wordt, lijkt dit een vrij veilige aanname dat er simpelweg veel meer vrouwen dan mannen <60 geprikt zijn met AZ.
Zonder data valt er denk ik weinig over te zeggen, behalve dat het percentage vrouwen zeer waarschijnlijk meer is. Maar hoeveel en of het veel is, geen idee.
De groep 60-65 is groot en die is qua leeftijd uniform buiten de groep zorgmedewerkers. En mogelijk laten mannen zich daar juist weer meer prikken omdat zij een groter risico lopen.

Zelfs als die 400k uit enkel vrouwen bestaat, dan nog klopt de bewering van koopmans niet, en zelfs als de bewering wel zou kloppen dan mag iemand met zo'n aanzien die stelling nooit op zo'n achteloze wijze poneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XVI schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:11:
[...]

Zonder data valt er denk ik weinig over te zeggen, behalve dat het percentage vrouwen zeer waarschijnlijk meer is. Maar hoeveel en of het veel is, geen idee.
De groep 60-65 is groot en die is qua leeftijd uniform buiten de groep zorgmedewerkers. En mogelijk laten mannen zich daar juist weer meer prikken omdat zij een groter risico lopen.

Zelfs als die 400k uit enkel vrouwen bestaat, dan nog klopt de bewering van koopmans niet, en zelfs als de bewering wel zou kloppen dan mag iemand met zo'n aanzien die stelling nooit op zo'n achteloze wijze poneren.
Zonder data ben jij iig aardig aan het speculeren.

In de UK zaten ze nu rond de 50 meldingen op 10 miljoen+ AZ prikken dacht ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

[b]Douweegbertje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:26:[/b
Echter zou ik nooit iemand advies/aansporen om iets wel/niet te doen.
Ik vind het (vooralsnog) ook ieders vrije keuze.
Maar wat is er mis met een advies?
We geven met z'n allen wel vaker goedbedoelde adviezen.
'ik zou niet zonder helm op die motor stappen'.
'je veter is los; straks val je'.
Allemaal niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Rzaan schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:24:
[...]

Ik vind het (vooralsnog) ook ieders vrije keuze.
Maar wat is er mis met een advies?
We geven met z'n allen wel vaker goedbedoelde adviezen.
'ik zou niet zonder helm op die motor stappen'.
'je veter is los; straks val je'.
Allemaal niks mis mee.
Omdat in tegelstelling tot vele 'adviezen' je hier voorbeelden aangeeft van 'ik zou niet'. In plaats van 'jij zou dat niet moeten doen'. Er zit tot zekere hoogte een verschil in tussen je advies/mening geven en iemand te overtuigen.

I.e. "'je veter is los; straks val je'." versus "ho stop, nu even strikken want je gaat vallen".
Bij de één geef je de ander ruimte om zelf een afweging te maken. Bij de ander zet je iemand voor het blok en is er vanuit jouw optiek maar 1 oplossing EN ga je uit van een geval (je gaat vallen) terwijl dit nog ter discussie open staat en niet zo hoeft te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Douweegbertje op 03-04-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdelijk ook geen Astra-vaccin voor ouderen om verspilling tegen te gaan.
Het besluit komt de efficiëntie van de vaccinatiecampagne ten goede, al lopen hierdoor zevenhonderd mensen hun afspraak mis. "Die mensen zouden de komende dagen verspreid over zeventig tot tachtig locaties langskomen. Dat betekent één tot vijf per plek per dag. Aangezien we tien, elf of twaalf prikken uit een flesje halen, zou dat tot verspilling leiden en hebben we ze per sms afgezegd", laat de woordvoerder weten.
https://www.nu.nl/coronav...n-te-gaan.html?redirect=1
Mooi die privatisering van de zorg. Stel je voor je moet personeel inzetten om 5 man te prikken. Dat kost natuurlijk te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19
YakuzA schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:24:
[...]

Nog erger.. 18.1 miljoen (!!!!!) injecties, 30 gevallen van trombose, 8 doden.
Zie: https://www.dailymail.co....nce-link-blood-clots.html

EU vaccineert gewoon te traag gezien de weer strengere lockdowns in Italie en Frankrijk, als ik ook naar getallen in de UK kijk.

Nou schijnt het hard op de rem trappen ook een gevolg is van de versnelde toelating van Corona vaccins, maar zo gaan we de oorlog niet winnen.

[ Voor 11% gewijzigd door loekf2 op 03-04-2021 13:40 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:33:
[...]

Mooi die privatisering van de zorg. Stel je voor je moet personeel inzetten om 5 man te prikken. Dat kost natuurlijk te veel.
Letterlijk de echte reden staat in de quote. En dit is juist publieke gezondheidszorg.

Het heeft helemaal niets met privatisering van de zorg te maken. Maar ja, als het maar goed klinkt he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Verwijderd
Daar gaat het niet om.
Als je goed leest, zie je dat als er maar zo weinig mensen komen dat je dan een hoge spillage hebt.
Dat lijkt me niet tof, en daar doet de privatisering niets aan af.

Edit: wat @P_de_B al zei.

Ze zouden wellicht ook die 80 locaties kunnen beperken tot 20 en mensen een stukkie verder laten reizen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rzaan op 03-04-2021 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
Farid_A schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:36:
[...]

[Twitter]
Maar ze is ook 64 en valt dus buiten de groep waar men groter risico ziet en in eerste instantie mee stopte ;)

Zit er zelf een beetje dubbel in, zowel stoppen als niet stoppen valt wat voor te zeggen. Bij niet stoppen ben je hoe dan ook afhankelijk van de bereidwilligheid van mensen om zich te laten vaccineren. Je kunt nog zo hard door willen gaan maar als mensen massaal afhaken vanwege angst/twijfel of wat dan ook heb je geen armen om in te prikken. Die beslissing van mensen kun je wat van vinden maar is imho niet veel anders dan de beslissing van mensen om maling te hebben aan de basisregels en daarmee te blijven zorgen voor 7 a 8000 nieuwe besmettingen per dag.
Of veel mensen daadwerkelijk afhaken is dan weer de vraag en ik heb geen flauw idee of daar cijfers van zijn na de vorige keer of onderzoek naar gedaan is.
Als een paar dagen stoppen er voor kan zorgen dat velen niet afhaken en daardoor het hele vaccinatie proces niet weken/maanden langer duurt omdat voor die mensen een ander merk geleverd moet worden dan is het een goede keuze. De tijd zal het leren.

Zelf zou ik zonder enige twijfel AZ nemen als dat morgen kan maar als ik op datzelfde tijdstip voor Pfizer zou kunnen kiezen zou ik AZ toch links laten liggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• honey
Trombose-experts woedend over tijdelijke stop van het AstraZeneca-vaccin: ‘Dit is ontluisterend’

https://www.volkskrant.nl...s-ontluisterend~b1361c54/

[ Voor 26% gewijzigd door honey op 04-04-2021 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
honey schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:35:
Trombose-experts woedend over tijdelijke stop van het AstraZeneca-vaccin: ‘Dit is ontluisterend’

Ja ik blijf het ook bizar vinden. Volgens mij is er ook nog niet eens een reactie van Hugo de Jonge geweest om dit besluit wat beter toe te lichten, of heb ik dat verkeerd?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
honey schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:35:

Woy schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:48:
[...]

Ja ik blijf het ook bizar vinden. Volgens mij is er ook nog niet eens een reactie van Hugo de Jonge geweest om dit besluit wat beter toe te lichten, of heb ik dat verkeerd?
Dit verhaal gaat inderdaad over emotie maar dat begrijpen veel mensen niet blijkbaar.

De vergelijking werd al gemaakt dat het risico ongeveer even groot is als door een hond gebeten te worden, die hond maak je gewoon af.

En laat in godsnaam lekker al die mensen die het niet begrijpen snel zelf die AZ halen. Mijn eerste afspraak werd gecanceld na het eerste nieuws terwijl ik me er net overheen had gezet om me te laten vaccineren, onder het mom "een miljoen win ik ook niet" maar de EMOTIE is er niet minder om ondanks alle rationele gedachten. Ondertussen heb ik mijn eerste AZ prik al gehad.

Dus nogmaals laat al die droeftoeters die langs de kant schreeuwen dat ze het niet begrijpen vrijwillig zelf die AZ halen. Iedereen blij maar ga niet voor anderen beslissen wat ze wel of niet moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@ratzz je misinterpreteert mijn bericht volgens mij. Ik snap van mensen individueel best dat ze er tegen op kijken. Daar zit inderdaad veel emotionele en niet rationele motivatie achter. Daar kan ik best begrip voor opbrengen.

Mijn onbegrip zit aan de kant hoe de overheid er mee omgaat, want dat werkt door gevoelens juist in de hand, terwijl ze juist vertrouwen zouden Moeten wekken. Dus niet de ene dag zeggen dat er niks aan de hand is, en de volgende dag hals over kop stoppen tot 2 keer toe.

Overigens zou ik zelf geen moment twijfelen als ze mij nu een AZ vaccin aan zouden bieden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
@Woy Dat zijn inderdaad mijn emoties die mee spelen dat ik het verkeerd begreep.

Het niks aan de hand zijn ligt aan de maatstaf die wordt gebruikt, als het "gewoon" collateral damage is dan is er ook niks aan de hand. De criteria is steeds dat de negatieve gevolgen niet opwegen tegen de positieve maar daar zal de gewone man weinig boodschap aan hebben. Dan heb ik liever dat er gestopt wordt. AZ blinkt nou ook niet uit als een betrouwbare partner in deze, misschien moeten we toch wachten op een andere leverancier en als we we achter raken op het vaccinatie schema maar dan is dat helaas maar zo. De hele crisis is al niet meer voorspelbaar zoals iedereen zou willen, dan kan dit er ook nog wel bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
ratzz schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:43:
Dus nogmaals laat al die droeftoeters die langs de kant schreeuwen dat ze het niet begrijpen vrijwillig zelf die AZ halen.
En zonder ook maar enige twijfel zou ik het morgen gaan halen.

Het absoluut idiote, bizar slecht onderbouwde, zonder ook maar enigzins doordachte besluit om nu nogmaals te stoppen... als je het mij vraagt... nee, ik kan mij er echt totaal niet in vinden. De evidence ontbreekt volledig. Ik zie alleen maar emotie. En met dat, zie ik zonder ook maar enig pardon meerdere maanden vertraging in openstellen van de maatschappij in onze schoot geworpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:55
De schellen vallen je toch van de ogen als je dit leest...

Waarschijnlijk is één aanwijsbaar slachtoffer door vaccineren een politiek groter risico dan de extra corona-doden die vallen als gevolg van het later vaccineren. Van die tweede is namelijk lastiger hard te maken dat deze niet zouden sterven als ze wel eerder het vaccin hadden gehad.

Heb het al eerder gezegd: als onze huidige generatie politici had moeten besluiten of D-day wel of niet door zou gaan zouden de geallieerden nu nog in Engeland staan in afwachting van de zoveelste studie of de veters in hun schoenen wel geschikt zijn voor het Normandische strand. En daarna moeten we nog even wachten omdat de apk van de 2-tonners bijna is verlopen, en daarna omdat de golven 52cm hoog zijn in plaats van de gewenste 50, en daarna....

De Jonge en zijn collega angst-/faalhazen in het buitenland hebben het vertrouwen in AZ volledig afgebroken, en zijn daarmee indirect verantwoordelijk voor honderden extra doden. Maar ja, zolang dat woordje 'indirect' erbij staat hebben ze niks te vrezen.

Edit: vanaf woensdag zal er waarschijnlijk gewoon groen licht komen. Wellicht met uitzondering van een zeer kleine geselecteerde groep, enkel bedoeld zodat politici hun gezicht kunnen redden.

Maar zolang voor alle leeftijdscategorieën geldt dat er meer (Corona-) doden vallen door het uitstellen van het vaccineren dan door het vaccin zelf is ook dit onverantwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door alexbl69 op 05-04-2021 09:29 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
In het VK (bijna 4 keer zoveel inwoners dan wij) is het gemiddeld aantal nieuwe besmettingen over de afgelopen 7 dagen 3.764. Bij ons 7.101. Omgerekend voor het aantal inwoners is dat ruim een factor 7(!!!) hoger bij ons.

Het aantal doden in het VK was de afgelopen 2 dagen 10 per dag, bij ons 23. Omgerekend voor het aantal inwoners een factor 9(!!!).

En ze hebben daar al meer vrijheden dan wij.

Hoeveel doden moeten er hier nog vallen voordat het kwartje valt dat we door moeten gaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
ratzz schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:43:
[...]

[...]

Dit verhaal gaat inderdaad over emotie maar dat begrijpen veel mensen niet blijkbaar.

De vergelijking werd al gemaakt dat het risico ongeveer even groot is als door een hond gebeten te worden, die hond maak je gewoon af.
Je begrijpt de stukjes zelf blijkbaar ook niet helemaal. De kans dat je door dit vaccin doodgaat is dus kleiner dan dat je door een hond wordt doodgebeten of door de blikseminslag doodgaat.

Niet alleen gebeten worden door de hond, maar er daadwerkelijk ook aan sterven.
De kans op die ernstige complicatie is inmiddels berekent op 0,02%. De kans dat je iets ernstigs krijgt van covid is dus groter.

Vanuit de emotie met incomplete onderbuikinfo stoppen met vaccineren kost gewoon levens en weer veel tijd extra in lockdown voordat we eindelijk klaar zijn met die kutmaatregelen. En de mensen die er verstand van hebben onderstrepen nu (alweer) gewoon dat het he-le-maal nergens op slaat om te stoppen.

Met die emotie in het achterhoofd slik je zeker nooit paracetamol of een maagzuur remmertje ofzo? Of als je een ontsteking hebt antibiotica of een wat zwaardere pijnstiller zoals een NSAID? Want de kans dat je daarvan een ernstige complicatie krijgt is veel groter dan dat je die van AZ krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door LZ86 op 05-04-2021 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

LZ86 schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:44:
[...]

Je begrijpt de stukjes zelf blijkbaar ook niet helemaal. De kans dat je door dit vaccin doodgaat is dus kleiner dan dat je door een hond wordt doodgebeten of door de blikseminslag doodgaat.

De kans op die ernstige complicatie is inmiddels berekent op 0,02%. De kans dat je iets ernstigs krijgt van covid is dus groter.

Vanuit de emotie met incomplete onderbuikinfo stoppen met vaccineren kost gewoon levens. En de mensen die er verstand van hebben onderstrepen nu (alweer) gewoon dat het he-le-maal nergens op slaat om te stoppen.

Met die emotie in het achterhoofd slik je zeker nooit paracetamol of een maagzuur remmertje ofzo? Of als je een ontsteking hebt antibiotica of een wat zwaardere pijnstiller zoals een NSAID? Want de kans dat je daarvan een ernstige complicatie krijgt is veel groter dan dat je die van AZ krijgt.
En zelfs voor een leek die net iets meer heeft als 2 werkende hersencellen is het duidelijk dat het nergens op slaat om te stoppen met vaccineren. Dit is wel de zoveelste beslissing die nergens op slaat van een minister die niet voor zijn taak gewassen lijkt.

Ik hoop dat ze snel doorgaan met vaccineren. Als er mensen zijn die perse willen weigeren, prima, er zijn er echt voldoende die wel willen.

Ik wil wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

[...]

Vanuit de emotie met incomplete onderbuikinfo stoppen met vaccineren kost gewoon levens en weer veel tijd extra in lockdown voordat we eindelijk klaar zijn met die kutmaatregelen. En de mensen die er verstand van hebben onderstrepen nu (alweer) gewoon dat het he-le-maal nergens op slaat om te stoppen.

*knip* je kan niet beweren dat die wetenschappelijke onderzoeken van EMA etc niet kloppen, zonder enig tegenbewijs te leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 06-04-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
psychodude schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:50:
[...]
En met dat, zie ik zonder ook maar enig pardon meerdere maanden vertraging in openstellen van de maatschappij in onze schoot geworpen.
Als je ergens verderop ineens heel hard deze twee vertragingen in zou kunnen lopen door in een crisismodel versneld uit te rollen zou je het zelfs nu nog kunnen halen qua originele planning.

Probleem is dat men rigide blijft vasthouden aan de GGD/huisartsen bestaande structuur ipv crisisstructuur op te tuigen. Dus zelfs al zou je na woensdag extra richting de huisartsen transporteren hoor ik daar ook verhalen over het nog moeten optuigen van infrastructuur.

Het lijkt wel of ze urgentie niet snappen.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dus er moet meer wetenschappelijke onderbouwing komen om door te gaan, terwijl je de wetenschappelijke onderbouwing om te stoppen wel voldoende vindt? :?

Als ze in de UK nou bij bosjes waren gevallen had je een punt gehad, maar dit slaat helemaal nergens op.

[ Voor 47% gewijzigd door ZieMaar! op 06-04-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
MikeyMan schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:04:
[...]

Dus er moet meer wetenschappelijke onderbouwing komen om door te gaan, terwijl je de wetenschappelijke onderbouwing om te stoppen wel voldoende vindt? :?
Trollen niet voeden ;) Is de energie niet waard

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een dode door een complicatie is een tragedie. 20 extra doden door corona is statistiek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
Chocovla schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:58:
[...]

Als je ergens verderop ineens heel hard deze twee vertragingen in zou kunnen lopen door in een crisismodel versneld uit te rollen zou je het zelfs nu nog kunnen halen qua originele planning.

Probleem is dat men rigide blijft vasthouden aan de GGD/huisartsen bestaande structuur ipv crisisstructuur op te tuigen. Dus zelfs al zou je na woensdag extra richting de huisartsen transporteren hoor ik daar ook verhalen over het nog moeten optuigen van infrastructuur.

Het lijkt wel of ze urgentie niet snappen.
Er komt een toenemend bijkomend probleem dat men AstraZeneca niet wil. Dus het is mogelijk niet eens zozeer meer een kwestie van extra personeel optuigen, maar meer een kwestie van te beperkt aanbod, te beperkt aanbod in Pfizer. Voor diverse mensen begint dat namelijk het enige te worden dat ze willen accepteren.

En ik kan het mensen niet kwalijk nemen. De strategie rondom de vaccinatie campagne in Nederland is echt een regelrechte blamage van de bovenste plank. En dat niet omdat de vaccins niet deugdelijk zijn. Maar omdat op politiek niveau als ook bij enkele betrokken instanties er gewoon een totaal gebrek aan vizie en takt is. De onkunde straalt er aan alle kanten vanaf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

TrailBlazer schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:10:
Een dode door een complicatie is een tragedie. 20 extra doden door corona is statistiek.
Oké ik hap. 1 jonge vrouw met haar leven voor zich die sterft door de nalatigheid van de politiek en de wetenschap onder de ophitsing van een stel zelf-verheven angsthazen die denken de waarheid in pacht te hebben, vind ik inderdaad een grote tragedie. 20 mensen van boven de 75 die sterven aan corona is inderdaad een statistiek, bij een volgende willekeurige golf (griepgolf, hittegolf, watergolf) zouden die namelijk alsnog gestorven zijn, hoe triest dat ook is. Die 20 mensen die jij zo graag niet als nummer wilt behandelen stellen overigens de jongeren vaak voor henzelf, voor hen hoeft het op deze manier niet zo meer, maar blijkbaar doet hun mening er niet toe.
Echter, er hoeft niet gekozen worden, bijna iedereen kan gered worden. Te weten door de ouderen te vaccineren en de waanzin van het in grootste haast inenten van de hele bevolking met experimentele middelen te laten voor wat het is: waanzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
YakuzA schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:24:
[...]

Tsja, je zal maar net die 25 jarige zijn die trombose krijgt. Met Corona kom je er dan beter vanaf. Daarom zou ik wel 2x nadenken op bepaalde leeftijden of je wel AZ moet nemen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
XVI schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:20:
[...]

Oké ik hap. 1 jonge vrouw met haar leven voor zich die sterft door de nalatigheid van de politiek en de wetenschap onder de ophitsing van een stel zelf-verheven angsthazen die denken de waarheid in pacht te hebben, vind ik inderdaad een grote tragedie. 20 mensen van boven de 75 die sterven aan corona is inderdaad een statistiek, bij een volgende willekeurige golf (griepgolf, hittegolf, watergolf) zouden die namelijk alsnog gestorven zijn, hoe triest dat ook is. Die 20 mensen die jij zo graag niet als nummer wilt behandelen stellen overigens de jongeren vaak voor henzelf, voor hen hoeft het op deze manier niet zo meer, maar blijkbaar doet hun mening er niet toe.
Echter, er hoeft niet gekozen worden, bijna iedereen kan gered worden. Te weten door de ouderen te vaccineren en de waanzin van het in grootste haast inenten van de hele bevolking met experimentele middelen te laten voor wat het is: waanzin.
Wie zegt dat ze jong was? Is niet bekend gemaakt. Alleen dat de 5 trombosegevallen tussen de 65 en de 25 waren. Het kan net zo goed de 65 jarige zijn die is gestorven. Precies ook de leeftijd die nu liggen te sterven op de IC's

Ik zie alleen onderbuik en geen enkele rationele zaak in je betogen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Morpheusk schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:21:
[...]

Tsja, je zal maar net die 25 jarige zijn die trombose krijgt. Met Corona kom je er dan beter vanaf. Daarom zou ik wel 2x nadenken op bepaalde leeftijden of je wel AZ moet nemen.
En ook dat is onzin. Ik heb as we speak een <30 jarige aan de beademing liggen door corona. Hartikken ziek. En daar zijn er landelijk meer van. Trombose behandeling bij die leeftijdsgroep is trombose tabletjes slikken of een lmwh prikkie. Kan allemaal lekker thuis.

En al die zielige jonge vrouwen moeten dan ook maar met de anticonceptiepil stoppen van jou? Daar is de trombosekans namelijk gigantisch veel hoger.

En dat is allemaal nog steeds speculatief, aangezien nog steeds niet is aangetoond dat die trombosegevallen dóór AZ komen. Het enige wat die mensen gemeen hebben is dat ze de prik gehad hebben, maar zoals je meermaals hebt kunnen lezen is het aantal trombosegevallen per week in NL dusdanig hoog dat die AZ aantallen daar nog steeds ruim onder vallen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

MikeyMan schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:04:
[...]

Als ze in de UK nou bij bosjes waren gevallen had je een punt gehad, maar dit slaat helemaal nergens op.
Dit slaat wel ergens op. Bevolkingen zijn niet zomaar te vergelijken. Mogelijk wordt er in de UK andere anticonceptie gebruikt. Moderne anticonceptie geeft een hogere kans op trombose. Er lijkt mogelijk een wisselwerking plaats te vinden met dit vaccin. Als de kans er is, hoe klein dan ook, moet deze boven water komen en kenbaar worden gemaakt. Je kunt niet eisen van jonge verpleegkundigen dat ze het vaccin moeten nemen om hun werk te mogen doen terwijl het hun gezondheid ernstig kan schaden en zelfs tot de dood kan leiden. Je moet in dit soort zaken transparant zijn of compleet autoritair dat middel in armen gaan spuiten.

Er wordt gesproken van een kans van 0,02% op deze complicatie met trombose. Als dat cijfer al juist is (en niet te laag), dan is dat precies de kans (of hoger afhankelijk van de CFR-statistiek die je bekijkt) dat jonge mensen (~20-30) overlijden bij corona, maar daarin zit dus nog niet de kans dat je corona oploopt. Als deze cijfers kloppen dan is het zwaar onethisch om zo je zin door te drukken en zo met deze vaccinatiecampagne door te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
*knip* dit soort reacties voegen niets toe.

[ Voor 94% gewijzigd door RoD op 05-04-2021 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

LZ86 schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:21:
[...]

Wie zegt dat ze jong was? Is niet bekend gemaakt. Alleen dat de 5 trombosegevallen tussen de 65 en de 25 waren. Het kan net zo goed de 65 jarige zijn die is gestorven. Precies ook de leeftijd die nu liggen te sterven op de IC's

Ik zie alleen onderbuik en geen enkele rationele zaak in je betogen.
LZ86 schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:27:
[...]

En ook dat is onzin. Ik heb as we speak een <30 jarige aan de beademing liggen door corona. Hartikken ziek. En daar zijn er landelijk meer van. Trombose behandeling bij die leeftijdsgroep is trombose tabletjes slikken of een lmwh prikkie. Kan allemaal lekker thuis.

En al die zielige jonge vrouwen moeten dan ook maar met de anticonceptiepil stoppen van jou? Daar is de trombosekans namelijk gigantisch veel hoger.

En dat is allemaal nog steeds speculatief, aangezien nog steeds niet is aangetoond dat die trombosegevallen dóór AZ komen. Het enige wat die mensen gemeen hebben is dat ze de prik gehad hebben, maar zoals je meermaals hebt kunnen lezen is het aantal trombosegevallen per week in NL dusdanig hoog dat die AZ aantallen daar nog steeds ruim onder vallen
De kans is aanzienlijk dat het om jonge vrouwen gaat, in het buitenland was dat ook het geval.
Om vervolgens de uitgebreide trombose te bagatelliseren door een behandeling met pilletjes voor te stellen toont aan dat je het totaal niet begrijpt.

Je ziekenhuisopname klinkt heel vervelend maar is een gevalletje N=1. Ik heb ook corona gehad en heb gewoon thuis doorgewerkt, en mijn N=1 is in de meerderheid want de meeste mensen gaan niet naar het ziekenhuis met corona, ze merken het vaak niet eens. Je bent geen ervaringsdeskundige net zo min als ik dat ben. Ik baseer me daarom juist wel op data en statistiek. Het is heel simpel, onder de 70 is er eigenlijk niks aan de hand: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• honey
XVI schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:30:
[...]

Dit slaat wel ergens op. Bevolkingen zijn niet zomaar te vergelijken. Mogelijk wordt er in de UK andere anticonceptie gebruikt. Moderne anticonceptie geeft een hogere kans op trombose. Er lijkt mogelijk een wisselwerking plaats te vinden met dit vaccin. Als de kans er is, hoe klein dan ook, moet deze boven water komen en kenbaar worden gemaakt. Je kunt niet eisen van jonge verpleegkundigen dat ze het vaccin moeten nemen om hun werk te mogen doen terwijl het hun gezondheid ernstig kan schaden en zelfs tot de dood kan leiden. Je moet in dit soort zaken transparant zijn of compleet autoritair dat middel in armen gaan spuiten.

Er wordt gesproken van een kans van 0,02% op deze complicatie met trombose. Als dat cijfer al juist is (en niet te laag), dan is dat precies de kans (of hoger afhankelijk van de CFR-statistiek die je bekijkt) dat jonge mensen (~20-30) overlijden bij corona, maar daarin zit dus nog niet de kans dat je corona oploopt. Als deze cijfers kloppen dan is het zwaar onethisch om zo je zin door te drukken en zo met deze vaccinatiecampagne door te gaan.
@Morpheusk Nee, hij snapt er niks van.

Bevolkingen zijn prima met elkaar te vergelijken in deze situatie. Ook soort anticonceptie is overal gelijk.
Als er een kans is, dan zul je moeten wegen hoe relevant het is. Gebruik van paracetamol kan ook dodelijk zijn.
Ja, je kunt jonge verpleegkundigen wel vragen het vaccin te nemen. (Hepatitis B vaccinatie is verplicht)Zij hebben behalve een persoonlijk belang ook een professionele verantwoordelijkheid. Sterker nog, je ziet dat vaccinatiebereidheid heel erg hoog is onder gezondheidsmedewerkers. Zelf ben ik ook al volledig gevaccineerd.

Het is onethisch te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

Het is natuurlijk ook een mooie (ahem...) manier om de gevolgen van de problemen met AZ hun leveringen op iets anders te schuiven. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

honey schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:42:
[...]

Bevolkingen zijn prima met elkaar te vergelijken in deze situatie. Ook soort anticonceptie is overal gelijk.
Als er een kans is, dan zul je moeten wegen hoe relevant het is. Gebruik van paracetamol kan ook dodelijk zijn.
Ja, je kunt jonge verpleegkundigen wel vragen het vaccin te nemen. (Hepatitis B vaccinatie is verplicht)Zij hebben behalve een persoonlijk belang ook een professionele verantwoordelijkheid. Sterker nog, je ziet dat vaccinatiebereidheid heel erg hoog is onder gezondheidsmedewerkers. Zelf ben ik ook al volledig gevaccineerd.

Als paracetamol dodelijk kan zijn dan moet de bevolking daar van op de hoogte worden gebracht en dienen we er mogelijk niet zo lichtvoetig mee om te gaan. Waar het om gaat is dat de risico's aandachtig en eerlijk in kaart worden gebracht. Het probleem is dat er vanuit de onderbuik steeds maar weer wordt gezegd dat het niet aan het vaccin ligt, terwijl de geschiedenis volstaat met complicatieschandalen.
Die andere vaccins lijken trouwens een stuk minder complicaties te geven. Maar ze zijn duurder dus laten we vooral lekker doormodderen met dit goedkope middel.
Ik vermoed dat dit middel vrij veilig is, maar in het huidige klimaat van semi-dwang en een virus dat gewoon niet zo erg is, kun je daar niet meer mee aankomen. Het is onschuldig en bewezen veilig of volledig aan de persoon of en welk vaccin er genomen wordt.

En heel goed van je dat je volledig gevaccineerd bent. Dat maakt je echter nog niet direct gezond. En of je gezond bent maakt je niet direct een goede verzorger. Ik heb liever iemand die een kritische blik kan werpen dan iemand die (zogenaamd) 100% steriel is en alleen maar procedures kan volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:11

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]Het is onethisch te stoppen.
Het vacinneren is niet gestopt, er is een groep die mogelijk bijwerkingen heeft die niet opwegen tegen de persoonlijke voordelen. Aangezien er andere vaccins voorhanden zijn moet dat goed worden onderzocht. Het is juist onethisch om maar door te prikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
[...]

Een werkgever is verplicht het aan te bieden. Een vaccinatie verplichten kan en mag nooit. Maar daarnaast zijn de lange termijn gevolgen van een dergelijke prik wel bekend. Net zoals de griepprik die ze je ieder jaar proberen door de strot proberen te duwen, waarvan de werking überhaupt nooit bewezen is.

Anticonceptie en paracetamol slik je doorgaans vrijwillig. Maar vaccinatie paspoorten en uitsluitingen gaat echt een stap te ver en daar spreek je echt over onethisch. Je ziet wat er nu weer in Israël en de Palestijnen gebeurd....

Persoonlijk kies ik liever voor Corona dan een dergelijke prik. Maar uiteraard het liefst heb ik beide niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
psychodude schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:19:
[...]

Er komt een toenemend bijkomend probleem dat men AstraZeneca niet wil. Dus het is mogelijk niet eens zozeer meer een kwestie van extra personeel optuigen, maar meer een kwestie van te beperkt aanbod, te beperkt aanbod in Pfizer. Voor diverse mensen begint dat namelijk het enige te worden dat ze willen accepteren.

En ik kan het mensen niet kwalijk nemen. De strategie rondom de vaccinatie campagne in Nederland is echt een regelrechte blamage van de bovenste plank. En dat niet omdat de vaccins niet deugdelijk zijn. Maar omdat op politiek niveau als ook bij enkele betrokken instanties er gewoon een totaal gebrek aan vizie en takt is. De onkunde straalt er aan alle kanten vanaf.
Bedoel hierbij niet eens slechts het personeel bijschalen. Maar meer het rigide vast willen blijven houden aan bestaande pré corona structuren om een heel land in te enten. Een operatie die zijn omvang niet kent. We zitten in een crisis. Behandel het dan ook als zodanig. Deze regering lijkt daar al vanaf dag 1 moeite mee te hebben dit te accepteren.

Jouw voorbeeld over de toenemende onwil om AZ te nemen past hier ook goed bij. Als ik kijk hoe dit wordt gedaan zie ik iedere vorm van crisis management compleet verkeerd uitgevoerd. Halfslachtige communicatie. Geen duidelijke gronden waarop dit is besloten, vervolgstappen niet gecommuniceerd.Nee plompverloren stoppen en we zien wel weer.

Verwacht van een overheid straks een goede heldere communicatie campagne over AZ. Maar ook de flexibiliteit die je bij een crisis zou verwachten. Pak een week en tuig een reservelijst systeem op zoals in Belgie. DIt topic toont aan dat genoeg mensen AZ zouden nemen als ze het aangeboden krijgen. Dan kun je de vertraging opvangen en hopelijk het vertrouwen in AZ weer terug proberen te winnen.

Enige wat je nu veroorzaakt is wantrouwen en vertraging zodat we straks als EU zijnde de malle Henkies van deze wereld zijn die in de zomer nog alles dicht hebben terwijl in de UK en VS men de maatschappij opent en economisch gas gaat geven.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik neem het vaccin niet voor mijn eigen gezondheid maar omdat ik gewoon van deze waardeloze situatie af wil. Net zo goed als dat ik belasting betaal terwijl ik daar netto minder voor terugkrijg. Ik vind het ook schandalig dat er allerlei antivaxers indirect meeliften op de vaccinaties van mijn kinderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Morpheusk schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:21:
[...]

Tsja, je zal maar net diegene zijn die op weg naar de vaccinstraat onder de tram komt.

Maar helemaal niet meer vaccineren dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Nu moeten we niet vergeten dat we wel een belangrijk verschil moeten meenemen tussen medicatie en vaccinatie. Medicatie gebruik je tegen ziekte, daar zijn bijwerkingen meer geaccepteerd dan dat je vaccinatie op kerngezonde jonge mensen toedient. Dan moet je er echt zeker van zijn dat de kans op erge bijwerkingen heel laag is.

Veel van die vaccins worden gebruikt van leeftijd hoog naar laag. De vraag is, mocht dit vaccin vanaf nu massaal bij <50 jarigen worden gebruikt, wat voor cijfers gaan we dan zien?

Ik ben het eens dat we geen paniekvoetbal moeten spelen, maar als voor een 25 jarige de kans op dood/ernstige ziekte ook heel laag is, vergelijkbaar met de ernstige bijwerkingen/dood van het vaccin, dan kan diegene beter de infectie potentieel meemaken.

In Duitsland zijn 9 vrouwen overleden, tussen de 20 en 63 jaar oud. Ben jij 20 jaar is het risico natuurlijk nihil op dood na het oplopen van de ziekte. Dan moet het vaccin gewoon een lager risico met zich meebrengen, anders is het het risico gewoon niet waard.

Ik hoop dat de instanties snel conclusies kunnen trekken of kunnen zien of er enige causaliteit is en als die er is, wat de risicofactoren zijn die deze bijwerkingen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
XVI schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:30:
[...]

Modbreak:Ik pak deze reactie er even uit, maar het geldt ook voor anderen: graag bij claims een onderbouwing plaatsen. Dergelijke claims over ander anticonceptiegebruik, en een link met het vaccin hebben geen zin als je hier geen bron bij plaatst.

Graag vanaf nu weer discussie op basis van de beschikbare medische kennis en hypotheses met een wetenschappelijke basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:28
Mr.Joker schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:39:

Ik ben het eens dat we geen paniekvoetbal moeten spelen, maar als voor een 25 jarige de kans op dood/ernstige ziekte ook heel laag is, vergelijkbaar met de ernstige bijwerkingen/dood van het vaccin, dan kan diegene beter de infectie potentieel meemaken.
Nou, ligt het niet iets genuanceerder?
Jonge mensen worden soms ook goed of langdurig ziek van covid. In de UK hadden ze laatst een goede schatting van -hou me ten goede- 68.000 (geregistreerde) gevallen op 4 miljoen besmettingen.
Hier een link naar een nog grotere schatting:https://www.newscientist....le-with-long-covid-in-uk/

Verder wil je voorkomen dat er veel mutaties kunnen ontstaan (menselijke reactorvaten). Vaccinatie en rem op deze reactorvaten is dan zeer wenselijk, ook bij jongere mensen.

[ Voor 10% gewijzigd door Shocked op 05-04-2021 12:27 ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
XVI schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:53:
[...]

Als paracetamol dodelijk kan zijn dan moet de bevolking daar van op de hoogte worden gebracht en dienen we er mogelijk niet zo lichtvoetig mee om te gaan. Waar het om gaat is dat de risico's aandachtig en eerlijk in kaart worden gebracht. Het probleem is dat er vanuit de onderbuik steeds maar weer wordt gezegd dat het niet aan het vaccin ligt, terwijl de geschiedenis volstaat met complicatieschandalen.
Die andere vaccins lijken trouwens een stuk minder complicaties te geven. Maar ze zijn duurder dus laten we vooral lekker doormodderen met dit goedkope middel.
Ik vermoed dat dit middel vrij veilig is, maar in het huidige klimaat van semi-dwang en een virus dat gewoon niet zo erg is, kun je daar niet meer mee aankomen. Het is onschuldig en bewezen veilig of volledig aan de persoon of en welk vaccin er genomen wordt.

En heel goed van je dat je volledig gevaccineerd bent. Dat maakt je echter nog niet direct gezond. En of je gezond bent maakt je niet direct een goede verzorger. Ik heb liever iemand die een kritische blik kan werpen dan iemand die (zogenaamd) 100% steriel is en alleen maar procedures kan volgen.
Volgens mij is vrij algemeen bekend dat paracetamol - zeker bij het continu tot je nemen van hogere doseringen - schadelijk kan zijn. Desalniettemin gebruik ik het met enige regelmaat. Nul risico bestaat niet.

Dat laatste geldt ook voor die vaccins: je kunt in het hele ontwikkel- en testproces echt niet achter alle mogelijke bijwerkingen komen. Net zoals met zoveel andere dingen, komen sommige problemen pas aan het licht als je ze daadwerkelijk gaat gebruiken. Als je hiermee geen (overigens heel beperkte) risico's wilt nemen, gaan er dus ook nooit mensen gevaccineerd worden. In de huidige situatie komt daar nog eens bij dat nu gewoon haast geboden is, want er vallen nog steeds slachtoffers door Covid en je kunt de samenleving ook niet eeuwig op slot houden.

Ik ben trouwens (veel) banger voor Long Covid dan voor eventuele bijwerkingen van welk vaccin dan ook. Kom maar hier met die injectie dus, ongeacht of dat nu Oxford/AZ, Biontech/Pfizer, Moderna of Janssen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Commendatore op 05-04-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Commendatore schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:25:
[...]

Volgens mij is vrij algemeen bekend dat paracetamol - zeker bij het continu tot je nemen van hogere doseringen - schadelijk kan zijn. Desalniettemin gebruik ik het met enige regelmaat. Nul risico bestaat niet.

Dat laatste geldt ook voor die vaccins: je kunt in het hele ontwikkel- en testproces echt niet achter alle mogelijke bijwerkingen komen. Net zoals met zoveel andere dingen, komen sommige problemen pas aan het licht als je ze daadwerkelijk gaat gebruiken. Als je hiermee geen (overigens heel beperkte) risico's wilt nemen, gaan er dus ook nooit mensen gevaccineerd worden. In de huidige situatie komt daar nog eens bij dat nu gewoon haast geboden is, want er vallen nog steeds slachtoffers door Covid en je kunt de samenleving ook niet eeuwig op slot houden.

Ik ben trouwens (veel) banger voor Long Covid dan voor eventuele bijwerkingen van welk vaccin dan ook. Kom maar hier met die injectie dus, ongeacht of dat nu Oxford/AZ, Biontech/Pfizer, Moderna of Janssen is.
Paracetamol is inderdaad minder onschuldig dan het lijkt. Net als een groot deel van de medicijnen.
Het risico is na al die jaren wel bekend en of ik het wil lopen ligt bij mijzelf, dat maakt een groot verschil. Dat problemen pas in het veld kunnen worden vastgesteld is nu juist het hele probleem. Bij covid zijn de risico's bekend en kun je je gedrag aanpassen om het risico te verkleinen. Het echte risico van AZ in dit geval is nog niet bekend en valt ook niet op voorhand vast te stellen, dus ik vind dat voorzichtigheid van groot belang is.

En waarom is er haast geboden? Het coronaseizoen loopt bijna ten einde. Niets doen is ook nog altijd een optie, behalve natuurlijk voor politici die hun baan willen houden. De samenleving gaat sowieso weer open over een maand wanneer het aantal positieve uitslagen instort. Vervolgens heb je de hele zomer voldoende tijd om de middelen beter te onderzoeken, om meer mensen op gedegen wijze in te enten en om nu toch maar eens te kijken naar middelen om de IC-capaciteit bij nood gauw te kunnen opschalen.

Net als het bloedproppenprobleem is long covid trouwens nog steeds slechts een theorie. Ik ben een stuk banger voor de griep, maar de griepprik zal ik ook nooit nemen. Beweging en frisse lucht is meer dan voldoende voor mij, pech kun je nooit uitsluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

XVI schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:53:
[...]

Als paracetamol dodelijk kan zijn dan moet de bevolking daar van op de hoogte worden gebracht en dienen we er mogelijk niet zo lichtvoetig mee om te gaan. Waar het om gaat is dat de risico's aandachtig en eerlijk in kaart worden gebracht.
Ja, dat heet een bijsluiter.

Die je ook in een doosje paracetamol zal aantreffen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Amphiebietje schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:16:
[...]

En als je die bijsluiter leest en dat vergelijkt met de bijwerkingen van covid, moet je paracetamol ook per direct verbieden.... :P

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
[...]

Ik slik inderdaad een hoop niet, afgelopen jaar heb ik o.a. nog een bijniersdchorsinsufficientie (ernstig genoeg voor je hoop ik?) opgelopen door medicatie tegen mijn astma om maar wat te noemen terwijl ik aangaf dat het niet goed aanvoelde. Ondanks de diagnose door de internist kon dit volgens de longarts niet omdat de kans heel klein is < 0,01%, volgens mij heet dat ontkenning. De longarts heeft er overigens wel nog netjes zijn excuses voor aangeboden voor wat het waard is.

Dus ja, iemand mag van mij op basis van zijn gevoel en onderbuik zeker medicatie weigeren en zeker niet gedwongen worden om het te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

Amphiebietje schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:16:
[...]

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen iets op de bijsluiter zetten van een breed gebruikt en overwegend veilig gewaand middel en het waarschuwen van het volk. Overigens kregen m'n familieleden de AZ-bijsluiter niet gepresenteerd.
*knip* graag constructief blijven

[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 05-04-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
XVI schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:48:
[...]
Er zit natuurlijk een groot verschil tussen iets op de bijsluiter zetten van een breed gebruikt en overwegend veilig gewaand middel en het waarschuwen van het volk.
[...]
Overigens kregen m'n familieleden de AZ-bijsluiter niet gepresenteerd.
[mbr]*knip* graag constructief blijven[/]
Dat is gebruikelijk bij vaccins. Je kunt er wel om vragen en dan moeten ze het je geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smartje74
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 13:38
https://www.telegraaf.nl/...-astra-zeneca-en-trombose

Nou, ik denk tot zo ver de vaccinaties met AZ. Ook al wegen de voordelen nog op tegen de nadelen denk ik dat de beeldvorming nu niet meer te herstellen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dan maar hopen dat de andere vaccins ook niet een 1 op de miljoen dodelijke bijwerking hebben. Want hier is nu een precedent dat dat onacceptabel is en er gestopt moet worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
klopt, ik zou hem nog steeds graag krijgen. Als we zo blijven redeneren, dan ook geen aspirine en heel veel andere medicijnen meer. Lijkt me niet de way to go....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
De vraag is of er gestopt gaat worden, of dat het gewoon als risico wordt aangegeven, en het dus op vrijwillige basis wordt genomen. Dat geldt voor andere medicijnen natuurlijk ook. Dat zal wel weer een hoop verwarring in de planning en procedure toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

autje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:57:
De vraag is of er gestopt gaat worden, of dat het gewoon als risico wordt aangegeven, en het dus op vrijwillige basis wordt genomen. Dat geldt voor andere medicijnen natuurlijk ook. Dat zal wel weer een hoop verwarring in de planning en procedure toevoegen.
Dat denk ik inderdaad. Het wordt opgenomen in de productinformatie als mogelijk risico, en daarnaast is er al een instructie naar artsen (een DHCP) gestuurd over hoe dit te herkennen en te handelen. Verder zal het (naar ik aanneem) gewoon beschikbaar blijven.

Of mensen daarna de prik nog willen is een tweede natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hoe gek ook, het zou misschien ook kunnen zorgen om mogelijke vaccinatie-twijfelaars over de streep te trekken.
Die nu denken "ah, ze houden dus de vaccins blijkbaar goed in de gaten. AZ hoef ik niet, maar Pfizer is veilig, dus die neem ik wel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
RoD schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:59:
[...]

Dat denk ik inderdaad. Het wordt opgenomen in de productinformatie als mogelijk risico, en daarnaast is er al een instructie naar artsen (een DHCP) gestuurd over hoe dit te herkennen en te handelen. Verder zal het (naar ik aanneem) gewoon beschikbaar blijven.

Of mensen daarna de prik nog willen is een tweede natuurlijk.
Probleem is dat nu volgens mij niet van tevoren wordt aangegeven welk vaccin je krijgt (al is het voor sommige groepen al duidelijk uit de schema's). Dus als jij opgeroepen wordt, maak je dan een afspraak om er daar achter te komen dat het AZ is, en weiger je op dat moment? Lijkt me handiger als dat van tevoren wordt aangegeven, maar dan moet denk ik de procedure weer wijzigen, nog afgezien van het feit of de GGD/huisartsen daar in de planning nu al inzicht in hebben.

In dit geval zou ik trouwens voor de groep 18-60 ook dat hele 'van oud naar jong' principe loslaten, want anders zit je een tijd te wachten tot opgeroepen mensen bellen, maar je weet niet hoeveel er ook daadwerkelijk gaan bellen. Geen idee of er nu per groep überhaupt een tijdslimiet is, en dat men nadat die verstreken is gewoon verder gaat met de volgende groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
Wat ik me dan wel
Afvraag, mogelijke bloedprop problemen ontstaan dan na een week ongeveer ? Maar hoe dan op de langere termijn want die ga je niet terug zien als bijwerking.
Stel dat je 6mnd of later een infarct oploop.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 14:48
Emgeebee schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:23:
Als zelfs mensen die het Tweakers forum weten te bereiken al een vaccinatie weigeren met AZ vanwege het minimale risico dan zie ik het somber in voor de rest van Nederland. Het zal toch verd*mme niet gaan gebeuren dat we een soort massahysterie krijgen en we vervolgens nog een half jaar langer vast zitten in deze ellende. :-(

Please, stop dat onderbuikgevoel en die angst even weg en haal die prik.
En een lang weekend later zie je dit scenario nog werkelijkheid worden ook. :-( Mensen die puur op emotie redeneren, trombose-specialisten (!) die er niks van snappen, UK en VS die als een gek doorprikken en binnenkort uit de ellende zijn, en in NL wordt door visieloze politici, onderbuikers en statistiek-leken vrolijk geproprageerd dat het allemaal compleet logisch is dat we AZ opschorten. :F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

merlin1201 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:31:
Wat ik me dan wel
Afvraag, mogelijke bloedprop problemen ontstaan dan na een week ongeveer ? Maar hoe dan op de langere termijn want die ga je niet terug zien als bijwerking.
Stel dat je 6mnd of later een infarct oploop.
Dat is niet hoe dit fenomeen werkt (voor zover we weten). Wat we denken is dat de bloedproppen ontstaan als gevolg van het op gang brengen van de immuunreactie, dus dat gebeurt snel na de vaccinatie. Je ziet dat ook in de praktijk: het fenomeen treedt op tussen de 1 a 2 weken na vaccinatie.

Mocht je daar geen last van krijgen in die tijd, dan is het aannemelijk dat de cascade van productie van antilichamen, kruisreactie met de bloedplaatjes en vorming van bloedproppen niet heeft opgetreden. Immers, als het niet "kort" na vaccinatie gebeurt, dan zal het later waarschijnlijk ook niet gebeuren. Het aantal antilichamen neemt over tijd af, en als je na kort vaccinatie geen bloedplaatjesantilichamen produceert, zal je dat in de maanden daarna ook niet doen. Daardoor is dit voornamelijk een relatief acuut probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Weten ze ook welke vrouwen hier een grotere kans op hebben?
Ik bedoel: Zijn het vrouwen die al een bepaald ziektebeeld hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rzaan schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:01:
Weten ze ook welke vrouwen hier een grotere kans op hebben?
Ik bedoel: Zijn het vrouwen die al een bepaald ziektebeeld hadden?
Daar is nog niets over gezegd. Er werd wel gespeculeerd dat het iets met de pil te maken zou hebben, maar daar heb ik geen bewijs/communicatie over gezien, en dat lijkt me dus dan ook niet waar (heel andere pathofysiologie + EMA heeft al aangegeven dat je medische historie mbt trombose niet van belang is voor het risico).

Morgen even afwachten of de EMA meer info heeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

"Er is een verband"
Mja, dat kan vooralsnog van alles zijn. Ik neem aan dat er inderdaad een hoger-dan-normale correlatie is waardoor een causatie onder specifieke voorwaarden verwacht wordt. En het kan inderdaad zeker binnen de "acceptabele marge" vallen net als bij andere medicatie. Ik zou het dus ook niet gek vinden als we ondertussen precies bij "News Wire Organizations" zijn aangekomen:
Afbeeldingslocatie: https://phdcomics.com/comics/archive/phd051809s.gif
Uiteindelijk blijft de afweging wat de alternatieven zijn, hoe realistisch die op korte/lange termijn zijn en hoe dit zich afzet tegen het risico om ongevaccineerd besmet te raken. Natuurlijk zit iedereen er bovenop, wil alle pers zo snel mogelijk met nieuws komen en vindt iedere persoon zichzelf een wetenschapper met voldoende kennis om hetgene gezegd wordt op waarde te schatten, maar ik zou het waarderen als ze eerst hun onderzoek eens fatsoenlijk afrondden en niet elke 5 minuten een status-update geven die eigenlijk neerkomt op "we weten het nog niet, maar alstu, hier heb je iets om over te speculeren". Dat er nieuwe zeldzame bijwerkingen bekend worden na algemene ingebruikname is niet heel gek, en benadrukt juist de zeldzaamheid waardoor ze dat tijdens het testen niet hebben ontdekt. Ik neem hierbij even aan dat het testen op zoveel mogelijk de normale manier is gedaan en de uitkomsten daarvan voldoende begeleid zijn van duiding.

Ondertussen zorgt de berichtgeving er inderdaad voor dat niemand straks dat vaccin meer durft te nemen, zelfs niet als de precieze omstandigheden duidelijk worden en ze wellicht vermijdbaar zijn (wie weet gebeurt dit inderdaad alleen maar bij jonge vrouwen die de pil slikken, en voorkomt tijdelijk stoppen met de pil deze bijwerking volledig). Door het hele gedoe met wel niet wel niet wel niet groeit alleen maar bij meer en meer mensen het idee dat het een volledig ongetest vaccin is, terwijl dat niet terecht is. Wie weet doet Pfizer dit ook wel bij dezelfde groep, alleen zien we dat niet omdat daar momenteel (volgens mij) bijna alleen nog maar oudere mensen mee worden ingeënt.

Bovendien worden nu onder de 60 alleen nog maar risicogroepen ingeënt waar, mij lijkt, het risico (what's in a name) op issues sowieso al hoger is, en dat zijn ook nog eens de groepen die de slechtste kansen hebben op het op eigen kracht overleven van een Corona-infectie. De correlatie/causatie kan zomaar in die hoek zitten. Dit gaat trouwens alleen over Nederland dus in andere landen kan het anders zijn. Hopelijk weet de EMA dat allemaal :+

[ Voor 31% gewijzigd door DataGhost op 06-04-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:37:
Dan maar hopen dat de andere vaccins ook niet een 1 op de miljoen dodelijke bijwerking hebben. Want hier is nu een precedent dat dat onacceptabel is en er gestopt moet worden.
Die zijn er volgens mij; het Pfizer vaccin risico geeft op anafylaxie: volgens deze posting een kans van ongeveer 1 op 100.000. Dat is ook een potentieel fatale aandoening, toch lijkt daar een stuk minder gedoe over.
Rzaan schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:02:
Hoe gek ook, het zou misschien ook kunnen zorgen om mogelijke vaccinatie-twijfelaars over de streep te trekken.
Die nu denken "ah, ze houden dus de vaccins blijkbaar goed in de gaten. AZ hoef ik niet, maar Pfizer is veilig, dus die neem ik wel"
Ik ben bang dat het eerder de andere kant op werkt: "Zie je wel, die vaccins zijn niet veilig! Ik kijk wel uit, Corona is toch niet gevaarlijk voor mij, want ik ben gezond."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 16:18
Emgeebee schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:46:
[...]

En een lang weekend later zie je dit scenario nog werkelijkheid worden ook. :-( Mensen die puur op emotie redeneren, trombose-specialisten (!) die er niks van snappen, UK en VS die als een gek doorprikken en binnenkort uit de ellende zijn, en in NL wordt door visieloze politici, onderbuikers en statistiek-leken vrolijk geproprageerd dat het allemaal compleet logisch is dat we AZ opschorten. :F
*knip* voor dit soort, niet onderbouwde, verdachtmaking is hier geen plek

[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 06-04-2021 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
DataGhost schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:31:

Bovendien worden nu onder de 60 alleen nog maar risicogroepen ingeënt waar, mij lijkt, het risico (what's in a name) op issues sowieso al hoger is
Dat is niet zo, er worden juist heel veel zorgmedewerkers ingeënt met AZ nu. En die hebben niet allemaal verhoogd risico op basis van onderliggend lijden denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
*knip* liever een tr de volgende keer :)

[ Voor 75% gewijzigd door ZieMaar! op 06-04-2021 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
RoD schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:48:
[...]

Dat is niet hoe dit fenomeen werkt (voor zover we weten). Wat we denken is dat de bloedproppen ontstaan als gevolg van het op gang brengen van de immuunreactie, dus dat gebeurt snel na de vaccinatie. Je ziet dat ook in de praktijk: het fenomeen treedt op tussen de 1 a 2 weken na vaccinatie.
Zou je hetzelfde niet verwachten als je met COVID-19 besmet raakt? Dus mensen die nu bloedproppen krijgen, zouden dat ook hebben gekregen als ze besmet waren geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:23

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

autje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:06:
[...]

Zou je hetzelfde niet verwachten als je met COVID-19 besmet raakt? Dus mensen die nu bloedproppen krijgen, zouden dat ook hebben gekregen als ze besmet waren geraakt?
Exact hierom is het ook een grote farce dat er gestopt is. 5 meldingen, 1 dode op 400.000 prikken 8)7 Lullig voor die 5 mensen, zeker voor die ene, maar het is geen gegeven dat die 5 mensen geen kwalen hadden gehad als ze NIET ingeent waren en met Covid besmet geraakt waren. Of over 3 maanden spontaan met trombose opgenomen moeten worden.

Gevolg is wel dat er nu a) veel tegenstand tegen AZ ontstaat, het vaccineren via de GGD's weer op z'n gat ligt, we weer opnieuw mogen gaan plannen wat al een drama is bij de GGD, en de besmettingen vrolijk doorgaan. En licht aan het eind van de tunnel verder en verder wegraakt. Mijn geduld met coronamaatregelen als afstand houden, mondkapplicht en geen alcohol kunnen kopen na 20:00 uur (sowieso belachelijke regel en hier puur genoemd als sarcasme, komt namelijk nauwelijks voor dat ik na 8 uur nog bier nodig heb ;) ) daalt met de dag :/ Kan er wel geroepen worden "nog even volhouden, we zijn er bijna" maar na maanden dit gehoord te hebben en dan constant politieke motieven gebruiken om AZ te slopen doet mij, en velen met mij, geen goed....
|:(

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 14:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Shadow_Agent schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:14:
[...]

Exact hierom is het ook een grote farce dat er gestopt is. 5 meldingen, 1 dode op 400.000 prikken.
|:(
-Hugo "Vaccin is door en door getest"
-Buitenland ook veel gevallen van vrij jonge mensen die overijden door trombose na astra zenica.
-Hoe goed is de registratie nou werkelijk? Het is duidelijk zichtbaar dat er erg snel covid op de overlijdsacte staat, maar hoe goed is de registratie van bijwerkingen?
-Voor jongeren is Covid minder gevaarlijk; waarom zou je dan een vaccin nemen wat nog in de experimentele fase zit waarbij de lange termijn 30+ jaar nog onduidelijk is. En waarbij je jaarlijks opnieuw een prik moet krijgen voor de nieuwe varianten...

Als ze graag door willen gaan met Astra, test dan eerst of de bloedwaarden van de persoon juist zijn; vooraf aan de prik.

[ Voor 7% gewijzigd door Ghostrider op 06-04-2021 13:19 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

autje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:06:
[...]

Volgens mij is dat nog niet bekend. Maar wat we wel zien is dat mensen die ernstige Covid hebben meer kans op bloedproppen hebben, terwijl dit bij het vaccin het enige fenomeen is. Dus het lijken twee verschillende klinische beelden. Maar dit is speculeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ghostrider schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:18:
[...]

-Buitenland ook veel gevallen van vrij jonge mensen die overijden door trombose na astra zenica.
-Hoe goed is de registratie nou werkelijk? Het is duidelijk zichtbaar dat er erg snel covid op de overlijdsacte staat, maar hoe goed is de registratie van bijwerkingen?
-Voor jongeren is Covid minder gevaarlijk; waarom zou je dan een vaccin nemen wat nog in de experimentele fase zit waarbij de lange termijn 30+ jaar nog onduidelijk is. En waarbij je jaarlijks opnieuw een prik moet krijgen voor de nieuwe varianten...

Als ze graag door willen gaan met Astra, test dan eerst of de bloedwaarden van de persoon juist zijn; vooraf aan de prik.
Het vaccin is gewoon op de gebruikelijke manier getest. En daarbij vind je dit soort bijwerkingen niet in de klinische onderzoeken, maar pas in de praktijk. Dit is te zeldzaam om in klinisch onderzoek te detecteren, en daarnaast heeft het niets met de lange termijn te maken.

De vaccins zitten daarnaast niet in de "experimentele fase", op basis van bloedwaarden kan je dit niet voorspellen en jaarlijks een nieuwe prik voor varianten is ook nog niets over bekend. Graag ophouden met zelf zaken verzinnen, ofwel met fatsoenlijke onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Shadow_Agent schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:14:
[...]

Exact hierom is het ook een grote farce dat er gestopt is. 5 meldingen, 1 dode op 400.000 prikken 8)7 Lullig voor die 5 mensen, zeker voor die ene, maar het is geen gegeven dat die 5 mensen geen kwalen hadden gehad als ze NIET ingeent waren en met Covid besmet geraakt waren. Of over 3 maanden spontaan met trombose opgenomen moeten worden.
Op 400k mensen in de leeftijd 20-40 heb je het over ~500 doden per jaar, alle oorzaken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]
Dat is het ook. Het vaccin heeft alle testen doorlopen en is goedgekeurd. De gevallen waar we het over hebben zijn zeer zeldzaam en (helaas) komt het wel vaker voor dat dat soort zeldzame gevallen pas later bekend worden.
Veel is nogal relatief, het aantal doden dat voorkomen is door de vaccinaties is vele malen hoger dan de doden door de bijwerkingen.
Covid staat juist niet heel snel op de overlijdensakte. De oversterfte is een stuk hoger dan de geregistreerde corona-doden. En dat geldt voor heel veel landen.
Het zit niet in de experimentele fase. Het is goedgekeurd waarbij de 1e jaren er altijd extra regels zijn voor rapportage van bijwerkingen. Dat is standaard voor alle medicijnen die worden goedgekeurd. Lange termijn effecten onderzoeken heeft voor zo'n vaccin verder heel weinig nut, de werking ervan is dusdanig dat je binnen de 1e weken/maanden bijwerkingen kunt krijgen, daarna is die kans nihil.

En jaarlijks opnieuw prikken is nog maar de vraag, daar is nog helemaal niets over bekend. Het is een mogelijkheid, maar daar is ook alles mee gezegd.
De vraag is of je iets uit die bloedwaarden kunt halen (zeer waarschijnlijk niet) en daarnaast moet je dan wel heel veel bloedtesten afnemen. Bovenal geldt dat dan niet alleen voor AZ, de andere vaccins hebben ook zo hun (ernstige) bijwerkingen.

[ Voor 5% gewijzigd door redwing op 06-04-2021 13:36 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 14:49

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

redwing schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:34:
[...]

Veel is nogal relatief, het aantal doden dat voorkomen is door de vaccinaties is vele malen hoger dan de doden door de bijwerkingen.
Ik ben wel erg benieuwd hoe dit per leeftijdsgroep gaat.

Boven de 60 zal dit ongetwijfeld juist zijn, maar onder de 60 heb ik hier mijn bedenkingen bij.

Zal vast hoger zijn, maar vele malen zeker niet.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:10
[...]

Heb je hier ook een degelijke bron van? Zonder bron klinkt dit meer als het pluggen van een samenzweringstheorie/FUD.

‘Extraordinary claims require extraordinary evidence’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ghostrider schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:38:
[...]

Boven de 60 zal dit ongetwijfeld juist zijn, maar onder de 60 heb ik hier mijn bedenkingen bij.

Per leeftijdsgroep zal het inderdaad wat anders zijn en kan het uiteindelijk slim zijn om een bepaalde groep niet te vaccineren met AZ.

Momenteel zijn we helemaal gestopt met het vaccineren van AZ. Op het geheel gezien gaan er hierdoor al meer doden vallen dan door de bijwerkingen. Vandaar dat ik voor nu naar het geheel kijk, voor de uiteindelijke beslissing is het wel slim om naar de leeftijdsgroepen te kijken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
redwing schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:34:
En jaarlijks opnieuw prikken is nog maar de vraag, daar is nog helemaal niets over bekend. Het is een mogelijkheid, maar daar is ook alles mee gezegd.
De Britten overwegen boosters deze herfst voor risicogroepen: https://www.theguardian.c...mber-uk-vaccines-minister. Verder een prima post overigens. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ghostrider schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:38:
[...]

Het blijft lastig zeggen maar ik vermoed toch van wel. https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte hier staat dat ongeveer 2,7% van de sterfte was bij mensen onder de 60. Laten we zeggen dat ongeveer 25% van de bevolking corona gehad heeft, en ongeveer 75% van de bevolking onder de 60 is.

Aantal besmette mensen onder de 60 = ~17 miljoen * 25% * 75% = ~3.2 miljoen
Aantal sterfte door corona binnen deze groep = 16.629 * 2,7% = 449

Dus ongeveer 1 op de 7100, dat is dus 56 maal hoger dan de 1 op 400.000 waar het nu mogelijk over gaat. Natuurlijk zijn dit berekeningen op een bierviltje, dus er kan nog wel een flinke factor verschil tussen zitten. Maar als je de aantallen wereldwijd bekijkt dan lijkt het nog meer in het voordeel van het vaccin uit te vallen.

Als je naar nog jongere groepen gaat kijken kan het natuurlijk weer negatiever voor het vaccin uitvallen, maar ik zie niet zo snel cijfers over de leeftijdsverdeling van de gemelde mogelijke bijwerkingen/sterfte.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 06-04-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 14:48
Woy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:32:
[...]

Het blijft lastig zeggen maar ik vermoed toch van wel. https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte hier staat dat ongeveer 2,7% van de sterfte was bij mensen onder de 60. Laten we zeggen dat ongeveer 25% van de bevolking corona gehad heeft, en ongeveer 75% van de bevolking onder de 60 is.

Aantal besmette mensen onder de 60 = ~17 miljoen * 25% * 75% = ~3.2 miljoen
Aantal sterfte door corona binnen deze groep = 16.629 * 2,7% = 449

Dus ongeveer 1 op de 7100, dat is dus 56 maal hoger dan de 1 op 400.000 waar het nu mogelijk over gaat. Natuurlijk zijn dit berekeningen op een bierviltje, dus er kan nog wel een flinke factor verschil tussen zitten. Maar als je de aantallen wereldwijd bekijkt dan lijkt het nog meer in het voordeel van het vaccin uit te vallen.

Als je naar nog jongere groepen gaat kijken kan het natuurlijk weer negatiever voor het vaccin uitvallen, maar ik zie niet zo snel cijfers over de leeftijdsverdeling van de gemelde mogelijke bijwerkingen/sterfte.
En dan neem je de indirecte doden nog niet mee die je krijgt door de economie nu met een x aantal weken langer in lockdown te houden. Alleen al de uitgestelde zorg en het verminderde R&D zorgbudget vanwege de economische crisis lijken mij veruit dodelijker dan deze bijwerkingen, zeker op de lange termijn.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Let op:
Zie https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf voor een samenvatting van de bijwerking van het AZ-vaccin, inclusief onderliggend mechanisme, adviezen en behandelingsmogelijkheden.