Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:07:
@XVI Je gooit nu wel heel makkelijk met cijfers die je (we) niet in detail kennen. We weten, bij wijze van spreken, op dit moment niet eens hoeveel vrijwen uit die doelgroep uberhaupt 'spontaan' overlijden.

(even op die laatste gegoogled. De normale sterftecijfers voor de leeftijd 20-40 voor vrouwen is ~120/100k. Dat zet 1 op 400k wel in enig perspectief.)
Ik gooi juist helemaal niet met cijfers. De rest echter wel. Hoe kun je anders weten dat het risico van vaccinatie opweegt tegen het risico van het virus. Neem ook meteen in acht dat vaccinaties en medicijnen in het algemeen aanvankelijk alleen op gezonde mensen wordt getest.
Ik vind het helemaal prima om eerst de data af te wachten, maar die is er dus niet. Je kunt dus eigenlijk ook niet spreken van "safe & effective" voordat dat gedegen is aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

redwing schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:06:
[...]

Het gaat puur om kansberekening. Als de kans op schade door niet vaccineren groter is dan wel vaccineren moet je dus vaccineren. En voorlopig lijkt dat hier wel het geval te zijn. En als blijkt dat er een kleine groep is waarvoor het andersom is, moet je die groep niet vaccineren. Maar helemaal stoppen met vaccineren, wat nu in b.v. Duitsland gebeurt, zorgt voor een algehele stijging van de risico's en zorgt daarbij voor extra zieken en doden.
Maar de risico's zijn niet uniform. Lijkt mij een goed idee om mensen onder de 50 geen AZ meer te geven net als in Duitsland tot we goede data krijgen die iets zegt. Waarom meteen helemaal stoppen? Dat zeg ik toch helemaal niet. Ik zet wel grote vraagtekens bij het vaccineren van groepen die (vrijwel) geen risico lopen voor het virus maar wel een leven te verliezen hebben bij complicaties (of dat nu door de dood of door een bijwerking met levenslange impact komt).

[ Voor 17% gewijzigd door XVI op 02-04-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:48:
[...]

Maar de risico's zijn niet uniform. Lijkt mij een goed idee om mensen onder de 50 geen AZ meer te geven net als in Duitsland tot we goede data krijgen die iets zegt. Waarom meteen helemaal stoppen? Dat zeg ik toch helemaal niet. Ik zet wel ernstige vraagtekens bij het vaccineren van groepen die (vrijwel) geen risico lopen voor het virus maar wel een leven te verliezen hebben bij complicaties (of dat nu door de dood of door een bijwerking met levenslange impact komt).
Waarom zou je iedereen onder de 50 stoppen als de mogelijke risico groep voor deze specifieke complicatie alleen vrouwen onder de 50 is?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:36

mb1

NOS meld dat er gestopt wordt met AZ onder de 60 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:46:
[...]

Ik gooi juist helemaal niet met cijfers.
Dat doe je wel. je doet geen enkele relativering, maar springt meteen naar de conclusie dat het een probleem is. Ik had het niet over de 'risico virus/risico vaccin' afweging.

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 02-04-2021 16:53 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:33:
[...]

Hangt er vanaf, hoe ver is het naar de vaccinstraat? :P
Ik heb het even uitgerekend. Stel dat je 25km moet rijden naar de vaccinatiestraat. In totaal rijd je dan 100km (heen en terug, 2x vaccineren). Er waren in 2019 21.400 zwaargewonden in het verkeer, op 122,5 miljard afgelegde kilometers, volgens een snelle Google search. Dat maakt het totale risico 1 op de 57242 om zwaargewond te raken bij die ritten.

Het risico van het vaccin fluctueert een beetje tussen de 1 op de 100.000 of 1 op de 1.000.000, maar hoe dan ook is dat risico dus aanmerkelijk kleiner. En daarbij dus de kanttekening dat het nog niet is aangetoond er nog niet voldoende data is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:55
Tsja en daarom heb ik er dus een wat minder goed gevoel bij...

https://www.nu.nl/coronav...r-mensen-onder-de-60.html

Maar dat mag je hier niet zeggen want dan komen dat soort mensen ook al naar tweakers..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
nou morgen gaat dus niet door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:56
mb1 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:52:
NOS meld dat er gestopt wordt met AZ onder de 60 jaar
Maar er is uiteraard wederom helemaal niets aan de hand.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ok, zo oud ben ik nog niet, dus dan gaat het dat blijkbaar niet worden.

We gaan het wel zien. Ik hoop dat ze wel lekker gaan doorprikken met wat ze hebben anders duurt het nog heel lang voor ik aan de beurt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ja, dat ze er waren wist ik idd, maar die constatering kwam pas ver nadat er in de EU gestopt werd met prikken.
Dus tot die tijd is er daar niks over gealarmeerd/gedaan in de UK?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:38
Indoubt schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:09:
[...]

Ok, zo oud ben ik nog niet, dus dan gaat het dat blijkbaar niet worden.

We gaan het wel zien. Ik hoop dat ze wel lekker gaan doorprikken met wat ze hebben anders duurt het nog heel lang voor ik aan de beurt ben.
Ben ook beniewd wat er in het schema gaat gebeuren. Als het over de zomer heen getrokken wordt, dan word ik daar niet heel blij van :/

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Mogen we stellen dat AZ ondertussen klaar is? Hoe klein/groot het risico werkelijk is wie vertrouwd het nog, los van het feit dat Pfizer een veel hogere bescherming biedt en je bij Jansen in 1x beschermd bent.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:23

Moofnor

King of my castle

Een voordeel, de armere landen kunnen mooi onze voorraad AZ gebruiken.
Dit wordt natuurlijk helemaal niks meer door dat paniekvoetbal...

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:10:
[...]

Ja, dat ze er waren wist ik idd, maar die constatering kwam pas ver nadat er in de EU gestopt werd met prikken.
Dus tot die tijd is er daar niks over gealarmeerd/gedaan in de UK?
Reactie maar even naar het AZ-topic gepingpongd :)

Maar inderdaad, daar is dus geen "alarm" over geslagen, wat niet wil zeggen dat de regulators er zelf niets mee doen. In de UK is men wat minder bezorgd over "hun" vaccin. Vergeet niet dat het vooral meldingen in de media zijn die als "alarm" dienen. Ondertussen doet de pharmacovigilance gewoon zijn werk en die slaan een veel minder alarmistische toon aan. Kijk maar naar de PRAC, die zich genoodzaakt ziet om steeds statements naar buiten te brengen over de benefit-risk die nog altijd positief is, terwijl ze dat normaal nooit doen. Normaal gesproken zou er alleen een melding naar healthcare providers zijn gedaan met een "heads up".

Vergeet ook niet dat er in Europa slechts een paar landen "alarm" hebben geslagen, veel landen zijn weliswaar gevolgd, maar hebben niet zelf aan de bel getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57
Mijn vrouw heeft vanochtend gebeld en ze verkoudheid verschijnselen heeft.
Daardoor opgeschort en ook omdat ze volgend weekend een 15 km loop heeft.
En nu dus zijn ze gestopt met prikken.

Geluk bij een ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:12:
Mogen we stellen dat AZ ondertussen klaar is? Hoe klein/groot het risico werkelijk is quite vertrouwd het nog, los van het feit dat Pfizer een veel hogere bescherming biedt en je bij Jansen in 1x beschermd bent.
Ik denk zeker niet dat AZ "klaar" is. Zolang er schaarste is hebben we een vaccin, dat gewoon volledig beschermd tegen ernstige Covid, nog steeds nodig. Vergeet ook niet dat de stop alleen is voor mensen onder de 60, dus we prikken gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:15:
[...]

Ik denk zeker niet dat AZ "klaar" is. Zolang er schaarste is hebben we een vaccin, dat gewoon volledig beschermd tegen ernstige Covid, nog steeds nodig. Vergeet ook niet dat de stop alleen is voor mensen onder de 60, dus we prikken gewoon door.
Tsja, aan de ene kant hoop ik stiekum dat die grens dan blijft bestaan maar ja das ook hypocriet want mensen boven de 60 krijgen hem dan wel. Ookal lijkt het er nu een klein beetje op (nog geen harde feiten) dat vooral bij jongere mensen de problemen voor komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:11

codex

Geen OpenAI agent :)

RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:02:
[...]

Ik heb het even uitgerekend. Stel dat je 25km moet rijden naar de vaccinatiestraat. In totaal rijd je dan 100km (heen en terug, 2x vaccineren). Er waren in 2019 21.400 zwaargewonden in het verkeer, op 122,5 miljard afgelegde kilometers, volgens een snelle Google search. Dat maakt het totale risico 1 op de 57242 om zwaargewond te raken bij die ritten.

Het risico van het vaccin fluctueert een beetje tussen de 1 op de 100.000 of 1 op de 1.000.000, maar hoe dan ook is dat risico dus aanmerkelijk kleiner. En daarbij dus de kanttekening dat het nog niet is aangetoond er nog niet voldoende data is.
Nu.nl spreekt van 5 bekende gevallen op 400.000 prikken. Ik vind dit gezien de doelgroep en de tegenhangende covid risico's best veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

codex schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:25:
[...]

Nu.nl spreekt van 5 bekende gevallen op 400.000 prikken. Ik vind dit gezien de doelgroep en de tegenhangende covid risico's best veel.
Dat is een te kleine sample size om een goede kansberekening te kunnen maken :) Als je kijkt naar de UK cijfers is het bijvoorbeeld 30 op de 18,1 miljoen, dus dat is rond de 1 op de 600.000.

We moeten even de nieuwe cijfers van de EMA afwachten. Eerst was het 1 op de miljoen, maar dat lijkt nu wel toegenomen te zijn, ja.

Edit: en het is natuurlijk maar net wat je een groot risico noemt. Als het zoals in NL 1:80.000 zou zijn, is mijn geïllustreerde rit naar de vaccinatiestraat nog aanmerkelijk gevaarlijker dan de vaccinatie zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door RoD op 02-04-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:52:
[...]

Dat doe je wel. je doet geen enkele relativering, maar springt meteen naar de conclusie dat het een probleem is. Ik had het niet over de 'risico virus/risico vaccin' afweging.
Lees mijn reacties anders nog eens een keer rustig, dan zul je zien dat ik nergens met cijfers strooi.
Ik vraag iets. Wat als...

Waar het juist om ging was dat er vanuit het pro-vaccin-kamp constant met cijfers wordt gestrooid dat de risico's van de vaccins bagatelliseert zonder kritisch te kijken naar de risico's per groep. De kosten/baten-discussie dus die maar niet gevoerd mag worden naar het lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik vind het vooral stom dat ze nu voor de tweede keer in dezelfde val trappen. Twee dagen geleden nog:
Bron
Nederland ziet geen reden om, in navolging van Duitsland, de koers met AstraZeneca bij te stellen. Volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is er geen reden het vaccin alleen aan 60-plussers te geven. VWS vaart op de deskundigen van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA). Zij zeggen dat het vaccin veilig is, aldus een woordvoerder van VWS tegen persbureau ANP. De Jonge kondigde vorige week aan dat er ‘de komende tijd extra wordt ingezet op goede voorlichting’ over het Brits-Zweedse vaccin.
Voordat je zo'n statement eruit doet ga je toch even rondvragen of er extra informatie is die op het punt staat gepubliceerd te worden?

Dit is nu de tweede keer dat het binnen 2 dagen van "Niks aan de hand" naar "We pauzeren toch maar voor de zekerheid" gaat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
Man, wat een gedoe met dat AZ elke keer. Volgens mij is de kans om serieus ziek te worden van Covid-19 ordes van groottes groter dan dat je serieus ziek wordt van het vaccin. Ja, als ik de vrije keus had zou ik Pfizer kiezen, maar als ik de keus krijg tussen AZ of de kans op Covid-19, doe mij dan maar AZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
NMH schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:40:
Man, wat een gedoe met dat AZ elke keer. Volgens mij is de kans om serieus ziek te worden van Covid-19 ordes van groottes groter dan dat je serieus ziek wordt van het vaccin. Ja, als ik de vrije keus had zou ik Pfizer kiezen, maar als ik de keus krijg tussen AZ of de kans op Covid-19, doe mij dan maar AZ.
Dat is inderdaad exact hoe ik er over denk. De grootste reden dat ik liever geen Astrazeneca wil is overigens dat er 12 weken tussen de twee vaccinaties zitten, dus de voorkeur heeft bij mij Janssen, en anders Moderna/Pfizer die met 6 weken tussentijd gezet worden. Gewoon om er zo snel mogelijk klaar mee te zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:15:
[...]

En we moeten gewoon door blijven prikken. Iedereen die een prik wil moet hem kunnen blijven halen, wat mij betreft ook onder de 50.
Maar wel vrijwillig en voorzien van de bijsluiter met daarin de risico's en de wijze waarop deze tot stand zijn gekomen. De staat van de vaccins moet duidelijk worden gecommuniceerd; wat we weten en wat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:39:
Ik vind het vooral stom dat ze nu voor de tweede keer in dezelfde val trappen. Twee dagen geleden nog:

[...]

Voordat je zo'n statement eruit doet ga je toch even rondvragen of er extra informatie is die op het punt staat gepubliceerd te worden?

Dit is nu de tweede keer dat het binnen 2 dagen van "Niks aan de hand" naar "We pauzeren toch maar voor de zekerheid" gaat.
Het kan soms snel gaan, maar juist daarom zou ik wat meer slagen om de arm houden. "We houden het in de gaten" ofzoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:43:
[...]

En we moeten gewoon door blijven prikken. Iedereen die een prik wil moet hem kunnen blijven halen, wat mij betreft ook onder de 50.
Maar wel vrijwillig en voorzien van de bijsluiter met daarin de risico's en de wijze waarop deze tot stand zijn gekomen. De staat van de vaccins moet duidelijk worden gecommuniceerd; wat we weten en wat nog niet.
Ga er maar vanuit dat de EMA daar as we speak mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Zijn jonge vrouwen die in NL nu al AZ hebben gehad, niet sowieso al risicogroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:43:
[...]

Het kan soms snel gaan, maar juist daarom zou ik wat meer slagen om de arm houden. "We houden het in de gaten" ofzoiets.
Ja exact. Dit klinkt echt weer alsof er maar snel gereageerd moet worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.quickmeme.com/img/04/0431cfa4d7822bd2ce06b691bd1c3afe95b7266b72ab1a91c4bd1ecd06c9c793.jpg

Juist omdat het al zo gevoelig is zou er veel voorzichtiger gecommuniceerd moeten worden IMHO.

edit:
Even ter verduidelijking: Met bovenstaande plaatje probeer ik niet te zeggen dat VWS onwaarheden verkondigd, maar dat mensen dat beeld van de statements krijgen, waardoor ze steeds minder serieus genomen worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 02-04-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:44:
[...]

Ga er maar vanuit dat de EMA daar as we speak mee bezig is.
Wat bedoel je, het onderzoeken van de gezondheidsrisico's? Volgens mij kijken ze alleen/voornamelijk naar gegevens dat de producent aanlevert. Doen ze ook zelf onderzoek of baseren ze zich puur op aangeleverde cijfers (van de producent en de gezongdheidsinstanties qua bijwerkingen) plus misschien wat eigen labtestjes (zoals zuiverheid oid) en maken ze vervolgens een statistische afweging die eigenlijk niet zoveel om handen heeft?

Edit: Ah, ik vermoed dat je hint dat de EMA de (gemelde) bijwerkingen beter gaat vermelden, per groep waarschijnlijk ook. Plus natuurlijk onderzoeken van de gemelde bijwerkingen per groep.
Vind wel dat ze vooraf kritischer zouden moeten zijn. Dit schaadt de inenten natuurlijk flink, mogelijk terecht maar waarschijnlijk niet.

[ Voor 21% gewijzigd door XVI op 02-04-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:08
Oef.. Me pa zo hard moeten overtuigen om te prikken eindelijk overstag gebeurd dit.. Wordt een drama om hem die tweede te laten halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:48:
[...]

Wat bedoel je, het onderzoeken van de gezondheidsrisico's? Volgens mij kijken ze alleen/voornamelijk naar gegevens dat de producent aanlevert. Doen ze ook zelf onderzoek of baseren ze zich puur op aangeleverde cijfers (van de producent en de gezongdheidsinstanties qua bijwerkingen) plus misschien wat eigen labtestjes (zoals zuiverheid oid) en maken ze vervolgens een statistische afweging die eigenlijk niet zoveel om handen heeft?
De EMA doet zeker zelf onderzoek, daar is juist het pharmacovigilance-systeem voor opgetuigd. Ja, de producent moet periodiek gegevens aanleveren, maar het pv-systeem is er om een vinger aan de pols te houden voor medicijnen die op de markt zijn. Daarnaast heeft de EMA experts op dit gebied verzameld die onderzoek doen. Het risico wordt dan geïnventariseerd en onderzocht, en op basis daarvan wordt bepaald of de SMPC (summary of product characteristics) en de bijsluiter moeten worden aangepast.

De producent komt er in deze analyse niet aan te pas.

Edit: hier staat het ook goed uitgelegd: https://www.ema.europa.eu...harmacovigilance-overview

En hier specifiek mbt het plan voor Covid-vaccins: https://www.ema.europa.eu...-covid-19-vaccines_en.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 02-04-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
dglavimans schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:48:
Oef.. Me pa zo hard moeten overtuigen om te prikken eindelijk overstag gebeurd dit.. Wordt een drama om hem die tweede te laten halen
Ik weet niet of er cijfers over zijn, maar ik kan mij voorstellen dat als het al gerelateerd is, voorral op zal treden bij de eerste prik. Tevens heeft je vader waarschijnlijk het geluk dat het geen vrouw onder de 55 is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:51:
[...]

Ik weet niet of er cijfers over zijn, maar ik kan mij voorstellen dat als het al gerelateerd is, voorral op zal treden bij de eerste prik. Tevens heeft je vader waarschijnlijk het geluk dat het geen vrouw onder de 55 is ;)
Vind ik wel een weinig genderneutrale aanname van je.

Anyway zou het heel gek zijn om AZ alleen aan mannen te geven (of iedereen die zich zo identificeert :p )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:47:
Zijn jonge vrouwen die in NL nu al AZ hebben gehad, niet sowieso al risicogroepen?
Ehm nee... In de zorg is 80+% vrouw, die hebben allemaal az gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:51:
[...]

De EMA doet zeker zelf onderzoek, daar is juist het pharmacovigilance-systeem voor opgetuigd. Ja, de producent moet periodiek gegevens aanleveren, maar het pv-systeem is er om een vinger aan de pols te houden voor medicijnen die op de markt zijn. Daarnaast heeft de EMA experts op dit gebied verzameld die onderzoek doen. Het risico wordt dan geïnventariseerd en onderzocht, en op basis daarvan wordt bepaald of de SMPC (summary of product characteristics) en de bijsluiter moeten worden aangepast.

De producent komt er in deze analyse niet aan te pas.

Edit: hier staat het ook goed uitgelegd: https://www.ema.europa.eu...harmacovigilance-overview

En hier specifiek mbt het plan voor Covid-vaccins: https://www.ema.europa.eu...-covid-19-vaccines_en.pdf
Oké, interessant. Ik geef toe dat mijn EMA-kennis voornamelijk in de onderbuikregio zit.
Ik heb eens gelezen dat er professionele kritiek is op hun werkwijze (staat zo te zien ook kort op wikipedia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
TrailBlazer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:53:
[...]
Vind ik wel een weinig genderneutrale aanname van je.
Het was een gokje, mocht wel wel zo zijn heb ik daar geen moeite mee ;)
Anyway zou het heel gek zijn om AZ alleen aan mannen te geven (of iedereen die zich zo identificeert :p )
Zou ik dan ook eerder in aanmerking komen voor het Janssen vaccin als ik mij een weekje identificeer als een vrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:56:
[...]

Oké, interessant. Ik geef toe dat mijn EMA-kennis voornamelijk in de onderbuikregio zit.
Ik heb eens gelezen dat er professionele kritiek is op hun werkwijze (staat zo te zien ook kort op wikipedia).
Waar gaat dat dan om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:02
*offtopic*

Sjips... ik mocht vandaag, net ná de 16:30 uur deadline helaas. Dus geen AZ gekregen in m'n eigen ziekenhuis en Moderna was vandaag niet 'over'.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:56:
[...]

Ehm nee... In de zorg is 80+% vrouw, die hebben allemaal az gekregen.
Ah ok, fair point. Ik 'mijn' zorg (ziekenhuis) is er alleen in januari gevaccineerd, en dat was Pfizer. Pas volgende week (als...) zou er weer een lading komen, dit was wel AZ. Was de groep extramuraal even vergeten daarin.

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 02-04-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:08
Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:51:
[...]

Nee, mijn ma echter wel die hem ook heeft gekregen dus dat voedt mijn pa natuurlijk alleen maar (en wellicht terecht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:58:
[...]

Waar gaat dat dan om?
Weet het niet precies. Volgens mij dat het proces en de besprekingen niet transparant zijn.

Heb nog wel even gekeken naar hun PRAC:
https://www.ema.europa.eu...-2021#:~:text=AstraZeneca
The PRAC is reviewing all cases of thromboembolic events, and other conditions related to blood clots, reported post-vaccination with Vaxzevria (previously COVID-19 Vaccine AstraZeneca).

There is currently no indication that vaccination has caused these conditions, which are not listed as side effects with this vaccine. The position of the PRAC is that the vaccine’s benefits continue to outweigh its risks and the vaccine can continue to be administered while investigation of cases of thromboembolic events is ongoing.
Tja, geeft me toch niet zo'n geweldig gevoel. Klinkt niet echt doortastend. Klinkt meer als een papieren tijger.
Het klopt natuurlijk helemaal wat ze beschrijven, "we zijn op de hoogte, onze positie is zus en zo en we monitoren/onderzoeken het".

Vervolgens dan hun update: https://www.ema.europa.eu...eca-thromboembolic-events
EMA is working closely with the company, with experts in blood disorders, and with other health authorities including the UK’s MHRA based on its experience with around 11 million administered doses of the vaccine.

[...]
While its investigation is ongoing, EMA currently remains of the view that the benefits of the AstraZeneca vaccine in preventing COVID-19, with its associated risk of hospitalisation and death, outweigh the risks of side effects.
Dat doen ze trouwens dus wel degelijk samen met de producent. Lijkt me op zich ook logisch, maar het proces is niet transparant. En dan weer zo'n standpunt zonder data. Weet het niet, heeft toch een beetje de schijn tegen en dat kunnen we niet gebruiken.

Let op: dit betreft hun mededeling van enkele weken terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclofosfamide
XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:12:
[...]

Weet het niet precies. Volgens mij dat het proces en de besprekingen niet transparant zijn.

[...]

Tja, geeft me toch niet zo'n geweldig gevoel. Klinkt niet echt doortastend. Klinkt meer als een papieren tijger.
Het klopt natuurlijk helemaal wat ze beschrijven, "we zijn op de hoogte, onze positie is zus en zo en we monitoren/onderzoeken het".

Vervolgens dan hun update: https://www.ema.europa.eu...eca-thromboembolic-events

[...]

Dat doen ze trouwens dus wel degelijk samen met de producent. Lijkt me op zich ook logisch, maar het proces is niet transparant. En dan weer zo'n standpunt zonder data. Weet het niet, heeft toch een beetje de schijn tegen en dat kunnen we niet gebruiken.

Let op: dit betreft hun mededeling van enkele weken terug!
"Weet het niet precies.... volgens mij..."
"Geeft me niet zo'n geweldig gevoel"
"Weer zo'n standpunt zonder data.. weet het niet"
".. heeft toch een beetje de schijn tegen".

Niet persoonlijk of (af)wijzend bedoelt, maar ik vind dat mensen die op basis van deze EMA-berichten gevoelens hebben die ze getoetst willen zien, nieuwsgierig op zoek moeten gaan naar data. Want die zijn er (ik schud ze niet even uit mijn mouw, moet ze zelf ook zoeken).

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:43:
[...]

Eens, nog meer vaccins op de plank is gewoon zonde. Ik kan niet wachten tot vaccinatie, ook al had mijn vriendin de hele bingo kaart met bijwerkingen vol. Het is een risico afweging en voor mij is vaccineren met AZ gewoon een no-brainer (en ik val in geen enkele risicogroep denk ik).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05

Agent47

I always close my contracts.

hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:12:
Mogen we stellen dat AZ ondertussen klaar is? Hoe klein/groot het risico werkelijk is wie vertrouwd het nog, los van het feit dat Pfizer een veel hogere bescherming biedt en je bij Jansen in 1x beschermd bent.
Plus dat AZ nu weer negatief in beeld komt. Mijn oma heeft hem gehad vorige week, merkt niks. Moet haar tweede krijgen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:38
Agent47 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:26:
[...]

Plus dat AZ nu weer negatief in beeld komt. Mijn oma heeft hem gehad vorige week, merkt niks. Moet haar tweede krijgen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen.
Ik las dat in Duitsland ze dan een van Pfizer krijgen als tweede prik.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Agent47 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:26:
[...]

je oma zal wel boven de 60 zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XVI
  • Niet online

XVI

cyclofosfamide schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:20:
[...]

"Weet het niet precies.... volgens mij..."
"Geeft me niet zo'n geweldig gevoel"
"Weer zo'n standpunt zonder data.. weet het niet"
".. heeft toch een beetje de schijn tegen".

Niet persoonlijk of (af)wijzend bedoelt, maar ik vind dat mensen die op basis van deze EMA-berichten gevoelens hebben die ze getoetst willen zien, nieuwsgierig op zoek moeten gaan naar data. Want die zijn er (ik schud ze niet even uit mijn mouw, moet ze zelf ook zoeken).
Ik ben toch op zoek gegaan. Dit is het resultaat en het wekt niet echt mijn vertrouwen. Wat is dit trouwens? Een schoolpresentatie waar ik zelfverzekerd m'n punt moet maken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheezborger schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:19:
Twee familieleden kregen tegelijk het AZ vaccin. Waren echt 3 dagen goed ziek. Koorts, vermoeidheid, hoofdpijn. Soort van algehele malaise. .
Goed ziek is in het ziekenhuis liggen met Corona, niet vermoeidheid en hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:00
Ik ben na de vaccinatie van astra de volgende dag wel ziek geworden. Koorts. Maar 1 dag is gelukkig niet zo erg, mijn vriendin had bijna nergens geen last van.
Benieuwd of we in juni de tweede krijgen. Ik hoop het wel maar mijn vriendin is een beetje bang geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
eigenlijk zag er tegen op maar baal nou wel nu het uitgesteld is maar goed andere keer dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

bie100 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:34:
[...]

je oma zal wel boven de 60 zijn denk ik?
Die is 80 jaar oud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:39:
[...]

Goed ziek is in het ziekenhuis liggen met Corona, niet vermoeidheid en hoofdpijn.
Staat niet in Koenen maar mjin vriendin was dermate ziek dat ze echt 36 uur in bed heeft gelegen en niet voor haarzelf kon zorgen als in koken etc. Dat noem ik gewoon goed ziek. Ziekenhuisopname is eerder levensbedreigend ziek (want anders heb je er ook niets te zoeken).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
dan gaat dat gewoon door

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
De tromboserisico's voor de pil zitten (afh van de exacte pil) tussen de 5 en12 per 10.000 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

80 is nog steeds alleen prikken met Pfizer of Moderna toch?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:39:
[...]

Zo lust ik er nog wel een paar. :+ Wat een flauwe opmerking zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
dglavimans schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:48:
Schoonmoeder is 60 en die weigert nu dus......*knip*

Ik begrijp je ergernis, maar hou het fatsoenlijk en plaats geen rant.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 03-04-2021 16:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 12:52
ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:54:
De tromboserisico's voor de pil zitten (afh van de exacte pil) tussen de 5 en12 per 10.000 per jaar.
Volgens jouw bron is het ook nog 2 tot 3 per 10.000 per jaar zonder anticonceptie.

5 per 400.000 in anderhalve maand tijd oid lijkt me dan zeker niet afwijken van normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:12:
[...]

[...]

Dat is jouw interpretatie, want er wordt wel degelijk diepgravend case-onderzoek gedaan in samenwerking met experts in het vakgebied.

[...]

Dat doen ze trouwens dus wel degelijk samen met de producent. Lijkt me op zich ook logisch, maar het proces is niet transparant.
Alle meetings, notulen, etc zijn openbaar: https://www.ema.europa.eu...gendas-minutes-highlights En daarin kan je ook zien wie de rapporteur is voor een bepaalde case.
En dan weer zo'n standpunt zonder data. Weet het niet, heeft toch een beetje de schijn tegen en dat kunnen we niet gebruiken.
De PRAC / EMA heeft alle data. Sterker nog, er is geen enkele partij die meer data heeft over safety-signalen. Alles wordt namelijk geregistreerd in de Eudravigilance-database.

Verder moeten we wachten op een update van de PRAC / EMA, die waarschijnlijk binnenkort wel zal verschijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
@LZ86 komt toch dat liedje "gooi je schoonmoeder uit het raam en je koelkastde ijskast er achteraan plots in mijn hoofd opzetten :+
IJskast vanwege koeling vaccins denk ik zo - snap ook niet altijd hoe mijn hersenen dingen met elkaar verbinden.

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 02-04-2021 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:15:
[...]

Volgens mij is een paar weken geleden de leeftijdsgrens van AZ vrijgegeven.

Maarja, het is net het weer... Veranderd elke dag wat er met dit vaccin besloten wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
LZ86 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:31:
[...]

Schoonmoeder is 60 en die weigert nu dus...... Nou dan krijgt ze maar lekker covid, gaat ze dood. Hier komt ze niet binnen iig.

Godvergeten idioten die dit non nieuws weer naar buiten brengen en die debielen die dan besluiten weer te stoppen met die prikken om niets..... Voor de 2e keer met open ogen erin stinken.
Zo ga even lekker los zeg. Dit soort zaken moeten open en eerlijk gecommuniceerd worden. En ja het is misschien wel voor niks dat ze stoppen en ja misschien is Corona krijgen erger.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
LZ86 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:31:
Godvergeten idioten die dit non nieuws weer naar buiten brengen en die debielen die dan besluiten weer te stoppen met die prikken om niets..... Voor de 2e keer met open ogen erin stinken.
Er zijn gezonde vrouwen doodgegaan, mensen die een Covid besmetting waarschijnlijk relatief mild doorlopen zouden hebben.

Dus ja, dat is een belangrijk gegeven. De risico's en benefits zijn niet gelijk verdeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:08
Dan moeten ze kijken naar de cijfers en als die zeggen: Vrouwen tussen 20 en 60 hebben mogelijk een verhoogd risico, dan moeten ze *die* groep stil leggen. Niet de groep mannen tussen 18 en 60. Of ze moeten die mensen dan per direct, en dat is vervelend voor de overige groepen die daardoor langer moeten wachten, op een ander vaccin zetten. Niet weer doelloos gaan zitten afwachten en onnodig traineren. De mensen die twijfelden aan AZ willen het nu toch al niet meer, nu symbolisch stilleggen voor een te grote groep gaat daar niets aan helpen.

In mijn geval: ik zit al meer dan een jaar in onvrijwillige opsluiting omdat mijn vrouw in de hoog-risicogroep valt. Die krijgt zometeen (eindelijk!) een moderna vaccin en ik zou vlak erna AZ krijgen als zorgverlener. Ik heb als man volgens de cijfers veel minder risico bij AZ, maar toch wordt mij de prik mogelijk ontnomen. De vorige ronde kregen de mensen die bij de GGD een afspraak hadden volgens mij nog een ander vaccin en hadden de mensen bij de huisarts pech, maar nu leggen ze ook daar alles stil.

[ Voor 10% gewijzigd door RadioAir op 02-04-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:22:
[...]

Er zijn gezonde vrouwen doodgegaan, mensen die een Covid besmetting waarschijnlijk relatief mild doorlopen zouden hebben.
Als het een vergelijkbare reactie is als op covid is het dat ze de besmetting waarschijnlijk ook niet relatief mild zouden doorlopen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:27:
Als het een vergelijkbare reactie is als op covid is het dat ze de besmetting waarschijnlijk ook niet relatief mild zouden doorlopen.
Heb de cijfers niet paraat, maar meen me te herinneren dat vooral mannen (al dan niet met overgewicht) van boven de 50-60 er hard door geraakt kunnen worden. Het aantal sterfgevallen van vrouwen tussen de 20-50 aan Covid is praktisch nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:27:
[...]

Dat kun je niet direct zeggen. Bij dit specifieke beeld worden er antilichamen gevormd die een kruisreactie aangaan met je bloedplaatjes. De vraag is op basis waarvan die worden aangemaakt. Is dat het stukje van het coronavirus dat je met het vaccin krijgt ingespoten? Of is dat de vector (de chimpansee-adenovirus) die gebruikt wordt om dat stukje coronavirus "af te leveren"?

Dat moet nu uitgezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:15:
[...]

AZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:30:
[...]

Dat kun je niet direct zeggen. Bij dit specifieke beeld worden er antilichamen gevormd die een kruisreactie aangaan met je bloedplaatjes. De vraag is op basis waarvan die worden aangemaakt. Is dat het stukje van het coronavirus dat je met het vaccin krijgt ingespoten? Of is dat de vector (de chimpansee-adenovirus) die gebruikt wordt om dat stukje coronavirus "af te leveren"?

Dat moet nu uitgezocht worden.
Het is dus gewoon te vroeg om te zeggen of dat wel of niet zo is?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:34:
[...]

Het is dus gewoon te vroeg om te zeggen of dat wel of niet zo is?
Wat het nu verdacht maakt is dat er een relatief groot aantal cases zijn van een heel zeldzaam klinisch beeld, dat relatief kort na vaccinatie (7-10 dagen) optreedt. Op basis daarvan wordt nu gesteld dat een verband 'niet uitgesloten' kan worden.

Uit de eerste batch met cases bleek dat er bij een aantal van de cases de bloedplaatjes-antilichamen zijn gezien (een heparin-induced trombocytopenia). Dat is wat we nu weten, en de vraag is dus nu: waarom gebeurt dit?

1. toeval, dat kan altijd
2. door het stukje Spike-eiwit dat geproduceerd wordt door het vaccin, onwaarschijnlijk want dan moet je het ook bij de andere vaccins zien. We zien wel iets bij Pfizer, maar dat is een iets ander klinisch beeld (ITP)
3. door de vector, dat lijkt mij dan aannemelijker omdat we het alleen bij AZ zien

Maargoed, dat zijn dus hypotheses. De PRAC zal ongetwijfeld naar deze zaken kijken, en wellicht ook nog naar andere dingen (ik ben geen expert). Als je een pathway kan aantonen kan je harder maken dat er een causaal verband is met het vaccin, anders moet je het op basis van de statistiek doen. Overigens kan dat waarschijnlijk ook wel, nu er veel meer cases zijn.

Maar, en ik blijf het zeggen, we moeten de nieuwe analyse van de PRAC afwachten. Wellicht dat ze op basis van nieuwe inzichten en tests nu meer aan kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:00
Hier in de familie wilt officieel niemand meer AZ nemen. Nu ben ik er niet echt bang voor als 18-jarige, maar ik kan me wel voorstellen dat als je 80 bent je liever Moderna of Pfizer wilt met de actuele berichtgeving.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:01
Waarom kan deze mogelijke zeldzame (doch af en toe ernstige) bijwerking niet gewoon voor kennisgeving worden aangenomen? Zoals alle andere bijwerkingen die op de bijsluiter gaan. Vervolgens de keuze laten aan de te vaccineren persoon. Indien deze geen AZ wenst, op de lijst zetten voor een ander vaccin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
RazorMaron schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:41:
Hier in de familie wilt officieel niemand meer AZ nemen. Nu ben ik er niet echt bang voor als 18-jarige, maar ik kan me wel voorstellen dat als je 80 bent je liever Moderna of Pfizer wilt met de actuele berichtgeving.
Die leeftijdsgroep krijgt (heeft gehad) dan ook gewoon Moderna of Pfizer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:00
BlackMonkey schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:53:
[...]

Zo zie je maar weer. Door een gebrek aan informatie willen sommigen dus al niet zo'n vaccinatie nemen.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
XVI schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:48:
[...]

Maar de risico's zijn niet uniform. Lijkt mij een goed idee om mensen onder de 50 geen AZ meer te geven net als in Duitsland tot we goede data krijgen die iets zegt. Waarom meteen helemaal stoppen? Dat zeg ik toch helemaal niet. Ik zet wel grote vraagtekens bij het vaccineren van groepen die (vrijwel) geen risico lopen voor het virus maar wel een leven te verliezen hebben bij complicaties (of dat nu door de dood of door een bijwerking met levenslange impact komt).
Nee, maar dat helemaal stoppen is wel wat ze iedere keer doen. En voor de immuniteit is het wel beter om iedereen te vaccineren. De vraag is natuurlijk ook of de mensen die nu die trombose krijgen, dat ook niet krijgen van het virus zelf. Want wat ik had begrepen lijkt het er op dat ze de trombose krijgen omdat dat een bijwerking van corona is. En als dat zo is is vaccineren weer altijd beter, corona krijg je toch vroeg of laat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RazorMaron schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:41:
Notarieel vast gelegd ook :+

Ik begrijp de weerstand na berichtgeving. Maar wellicht je famillie ook even te wijzen op de statistieken die in dit topic staan. Niet vaccineren geeft een grotere kans op een ongemakkelijk IC verblijf met kans op doodgaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:30:
Heb de cijfers niet paraat, maar meen me te herinneren dat vooral mannen (al dan niet met overgewicht) van boven de 50-60 er hard door geraakt kunnen worden. Het aantal sterfgevallen van vrouwen tussen de 20-50 aan Covid is praktisch nihil.
Het aantal geregistreerde overlijdens aan Covid-19 onder vrouwen in Nederland in de leeftijdsgroep 20 t/m 49 is 44; volgens mij is dat al een veelvoud van alle overlijdens in heel Europa die mogelijk samenhangen met het AZ vaccin. Een veelvoud van die 44 zal in het ziekenhuis zijn beland met hun Covid-infectie en/of daar langdurige gezondheidsschade aan hebben overgehouden. Is het vaccin 100% veilig? Waarschijnlijk niet. Is het (veel) veiliger dan een Covid-19 infectie? Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik heb ook zo'n vermoeden dat de overheid bang is om een claim te krijgen mocht het een of andere vaccin een ongewenst (lange termijn) effect hebben waardoor mensen klachten krijgen (of erger).
In die zin is er misschien nog wel iets blijven hangen van het succesvolle kalmeringsmiddel thalidomide uit de 50/60'er jaren met de merknaam Softenon.
Misschien dat men daarom het zekere voor het onzekere neemt en eerst de onderzoeksresultaten af wil wachten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Yaksa Zou best kunnen, de claim cultuur komt ook steeds meer deze kant op. Bij jouw voorbeeld maar ook een DES was er wel meer tijd omdat het geen pandemie betrof. Bij mij blijft dan altijd het gevoel hangen van we willen (de dorst) blussen maar met kraanwater, spa rood, chaufontaine blauw of toch pellegrino.

Dus zou ik zou zelf een vrijwaring tekenen om die prik te krijgen. Maar dat is niet echt iets wat in NL gebruikelijk en juridisch geaccepteerd en onderbouwd is vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18:18
franssie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:50:
Dus zou ik zou zelf een vrijwaring tekenen om die prik te krijgen. Maar dat is niet echt iets wat in NL gebruikelijk en juridisch geaccepteerd en onderbouwd is vermoed ik.
Moet je maar naar die "aparte" Huisarts .. Elens was het geloof ik ;)
Naja hopen dat ze er met de overige patiënt kenmerken het qua statistiek wat specifieker kunnen maken (vrouw, vrouw + pil bijvb), dan kan het toch nog ingezet worden en schiet het weer een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

BlackMonkey schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:53:
[...]

Nee hoor:

https://www.rijksoverheid...ie-niet-in-de-zorg-werken

Kijk maar bij die leeftijdsgroepen, daar staat Moderna Pfizer óf az.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-09 12:25
Yaksa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:42:
Ik heb ook zo'n vermoeden dat de overheid bang is om een claim te krijgen mocht het een of andere vaccin een ongewenst (lange termijn) effect hebben waardoor mensen klachten krijgen (of erger).
In die zin is er misschien nog wel iets blijven hangen van het succesvolle kalmeringsmiddel thalidomide uit de 50/60'er jaren met de merknaam Softenon.
Misschien dat men daarom het zekere voor het onzekere neemt en eerst de onderzoeksresultaten af wil wachten.
Ik denk dat dit wel meevalt, bedoel ze hebben bewust getekend bij de contracten dat ze dit zullen betalen. Zo'n 10 jaar geleden werd er ook wel betaald voor het vaccin van de Mexicaanse griep. Toen was er uit onderzoek gebleken (ik meende) Finland.. (Zweden dus) dat er vooral bij kinderen narcolepsie kwam. Echter werd er een potje van zo'n 5 miljoen gereserveerd en enkele vergoedingen uitbetaald met zonder bekentenis van schuld.
Dus deze claim gebeuren zie ik niet zo spannend, zeker niet ivm collectief van Europa, dus zal die kosten / potje wel daar vandaan gehaald worden.

Bron: https://nos.nl/artikel/22...cin-mexicaanse-griep.html
Correctie: Bleek Zweden dus te zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door R0w!N op 02-04-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Yaksa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:42:
Het thalidomide-drama heeft inderdaad voor een zeer ingrijpende verandering gezorgd bij de regulators omtrent regelgeving voor medicijnen en markttoegang. Funfact: vóór thalidomide hoefden medicijnfabrikanten niet eens aan te tonen dat hun medicijn effectief was. Ze hoefden alleen aan te tonen dat het veilig was, that's it. En dan hoefden ze niet eens alle gevonden bijwerkingen openbaar te maken.

Funfact 2: ondanks het enorme drama wordt thalidomide in de laatste jaren weer ingezet. Alleen niet meer bij zwangere vrouwen ;)

/offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclofosfamide
RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:16:
[...]

Het thalidomide-drama heeft inderdaad voor een zeer ingrijpende verandering gezorgd bij de regulators omtrent regelgeving voor medicijnen en markttoegang. Funfact: vóór thalidomide hoefden medicijnfabrikanten niet eens aan te tonen dat hun medicijn effectief was. Ze hoefden alleen aan te tonen dat het veilig was, that's it. En dan hoefden ze niet eens alle gevonden bijwerkingen openbaar te maken.

Funfact 2: ondanks het enorme drama wordt thalidomide in de laatste jaren weer ingezet. Alleen niet meer bij zwangere vrouwen ;)

/offtopic.
*offtopic*'
Thalidomide, ik schrijf het nog regelmatig voor in VTD kuren bij multipel myeloom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

franssie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:50:
@Yaksa Zou best kunnen, de claim cultuur komt ook steeds meer deze kant op. Bij jouw voorbeeld maar ook een DES was er wel meer tijd omdat het geen pandemie betrof. Bij mij blijft dan altijd het gevoel hangen van we willen (de dorst) blussen maar met kraanwater, spa rood, chaufontaine blauw of toch pellegrino.
De stakes zijn nu een stuk hoger omdat je in die pandemie zit, en je vroeg of laat wel aan een vaccin zal móeten. De overheid loopt zelf vaccineren (de facto) te verplichten als je straks aan de samenleving mee wil doen, dus je hebt dan geen optie om te zeggen 'nee, risico te hoog, doe maar niet'. Daardoor neemt de overheid een veel grotere verantwoordelijkheid dan een medicijn wat in niet-pandemietijd wordt voorgeschreven door een arts.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
Mfpower schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:05:
[...]

Nee hoor:

https://www.rijksoverheid...ie-niet-in-de-zorg-werken

Kijk maar bij die leeftijdsgroepen, daar staat Moderna Pfizer óf az.
Interessant. Dat had ik nog niet zien staan. Ik herinnerde mij de berichtgeving omtrent die leeftijdsgroep, daar stond vaak Pfizer of Moderna in. In de werkbeschrijving die het RIVM aanbied staat ook Pfizer vermeld. Misschien is het aangepast nadat AZ breder is goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Stoney3K schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:29:
[...]

De stakes zijn nu een stuk hoger omdat je in die pandemie zit, en je vroeg of laat wel aan een vaccin zal móeten. De overheid loopt zelf vaccineren (de facto) te verplichten als je straks aan de samenleving mee wil doen, dus je hebt dan geen optie om te zeggen 'nee, risico te hoog, doe maar niet'. Daardoor neemt de overheid een veel grotere verantwoordelijkheid dan een medicijn wat in niet-pandemietijd wordt voorgeschreven door een arts.
Ik snap je redenatie, ben het er ook niet meen oneens. Toch vind ik dat ik ook zelfbeschikkingsrecht heb om mijzelf wel te laten vaccineren. Ik voel die externe druk namelijk minder, maar dat anderen die wel voelen is inderdaad een factor die je terecht benoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:58
R0w!N schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:11:
[...]

Ik denk dat dit wel meevalt, bedoel ze hebben bewust getekend bij de contracten dat ze dit zullen betalen. Zo'n 10 jaar geleden werd er ook wel betaald voor het vaccin van de Mexicaanse griep. Toen was er uit onderzoek gebleken (ik meende) Finland.. (Zweden dus) dat er vooral bij kinderen narcolepsie kwam. Echter werd er een potje van zo'n 5 miljoen gereserveerd en enkele vergoedingen uitbetaald met zonder bekentenis van schuld.
Dus deze claim gebeuren zie ik niet zo spannend, zeker niet ivm collectief van Europa, dus zal die kosten / potje wel daar vandaan gehaald worden.

Bron: https://nos.nl/artikel/22...cin-mexicaanse-griep.html
Correctie: Bleek Zweden dus te zijn ;)
Ah, even wat geld er tegen aan en die mensen moeten maar eeuwig met narcolepsie leven en vooral niet zeuren :).

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

Sorcerer8472

Mens sana?

NMH schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:40:
[...]

Het aantal geregistreerde overlijdens aan Covid-19 onder vrouwen in Nederland in de leeftijdsgroep 20 t/m 49 is 44; volgens mij is dat al een veelvoud van alle overlijdens in heel Europa die mogelijk samenhangen met het AZ vaccin. Een veelvoud van die 44 zal in het ziekenhuis zijn beland met hun Covid-infectie en/of daar langdurige gezondheidsschade aan hebben overgehouden. Is het vaccin 100% veilig? Waarschijnlijk niet. Is het (veel) veiliger dan een Covid-19 infectie? Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ja.
Dit dus. Prima om dan alsnog te besluiten om de strategie om te gooien en AZ alleen aan mannen en aan vrouwen >60 te geven, maar het alweer stilleggen is paniekvoetbal. Er zijn nota bene nauwelijks nieuwe cijfers binnen. Er wordt niet op basis van data gehandeld. Straks moeten we vaccin weggooien, en raken we nog verder achter. Dat kan tot tientallen doden leiden. Het is echt bizar hoe men hier nu mee omgaat.

We zitten te zoeken naar een 100.0000% controle van de situatie. Want over dat soort significantie en aantal nullen hebben we het nu bij het vaststellen van dat percentage. In de zoektocht naar die absolute controle raken we echter de controle steeds verder kwijt.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:00
Aanname van mijn kant maar de reageerders hier die het gevaar van AZ mee vindt vallen zijn zeker mannen? Dat maakt het wat makkelijker om zo te reageren want je loopt geen risico.
Als vrouw zijnde zoals mijn vriendin is het toch net even anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
Ik snap ook niet waarom ze dan niet alleen bij vrouwen stoppen; dat is qua ziekteverloop juist de grotere risicogroep; en bij vaccineren lopen ze juist minder risico lijkt; lijkt me een soort van win-win situatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 13:38
Arjantje72 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:30:
Aanname van mijn kant maar de reageerders hier die het gevaar van AZ mee vindt vallen zijn zeker mannen? Dat maakt het wat makkelijker om zo te reageren want je loopt geen risico.
Als vrouw zijnde zoals mijn vriendin is het toch net even anders.
Daar wil ik nog aan toevoegen dat het waarschijnlijk allemaal mensen zijn die zelf AZ niet krijgen. Maar de mensen in de doelgroep en met name de zorg zoals ik hebben geen keus.

Van mij mogen al die mensen die vinden dat het meevalt lekker zelf de Az halen en zich opwerpen voor de zorg!

Ik heb mijn eerste AZ gekregen nadat ik voor de eerste oproep een keihard gevecht met mezelf had na de eerste meldingen of ik het zou halen of niet. Met de redenatie, ik win ook nooit het miljoen heb ik besloten wel te gaan. De dag erna kreeg ik een sms dat er tijdelijk gestopt werd met AZ en viel een blok van me af ondanks mijn rationele gedachten. 2 weken geleden ben ik alsnog mijn eerste vaccinatie met AZ gaan halen maar ik wordt nu wel weer aardig misselijk van alle berichtgeving.

Dus nogmaals voor al degene die het zo goed weten en zeggen dat het wel meevalt, die mogen zichzelf voor het grootte goed opwerpen en tevens het zorgpersoneel geruststellen door zich te melden voor AZ! Iedereen blij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
Marion Koopmans doet iig nog een poging om leken te informeren.

Toch bizar dat er voor de 2e keer weer de eigen glazen ingegooid wordt door de Jonge. Zo door de maanden heen blijkt steeds meer dat die man er gewoon niet geschikt voor blijkt.

Nu ga je dus een lagere vaccinatiegraad halen door je eigen domme beleid, en dan in juli zeker weer met weemoedig stemmetje beweren dat het tóch nog een tikkie langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
edit; dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door LZ86 op 03-04-2021 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

ratzz schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:48:
[...]

Daar wil ik nog aan toevoegen dat het waarschijnlijk allemaal mensen zijn die zelf AZ niet krijgen. Maar de mensen in de doelgroep en met name de zorg zoals ik hebben geen keus.

Van mij mogen al die mensen die vinden dat het meevalt lekker zelf de Az halen en zich opwerpen voor de zorg!

Ik heb mijn eerste AZ gekregen nadat ik voor de eerste oproep een keihard gevecht met mezelf had na de eerste meldingen of ik het zou halen of niet. Met de redenatie, ik win ook nooit het miljoen heb ik besloten wel te gaan. De dag erna kreeg ik een sms dat er tijdelijk gestopt werd met AZ en viel een blok van me af ondanks mijn rationele gedachten. 2 weken geleden ben ik alsnog mijn eerste vaccinatie met AZ gaan halen maar ik wordt nu wel weer aardig misselijk van alle berichtgeving.

Dus nogmaals voor al degene die het zo goed weten en zeggen dat het wel meevalt, die mogen zichzelf voor het grootte goed opwerpen en tevens het zorgpersoneel geruststellen door zich te melden voor AZ! Iedereen blij!
Misschien niet eens zo'n slecht idee. Mensen die graag AZ willen dit aanbieden ongeacht oorspronkelijke planning. Helpt goed met groepsimmuniteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

LZ86 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:56:
Marion Koopmans doet iig nog een poging om leken te informeren.

[Twitter]

Toch bizar dat er voor de 2e keer weer de eigen glazen ingegooid wordt door de Jonge. Zo door de maanden heen blijkt steeds meer dat die man er gewoon niet geschikt voor blijkt.

Nu ga je dus een lagere vaccinatiegraad halen door je eigen domme beleid, en dan in juli zeker weer met weemoedig stemmetje beweren dat het tóch nog een tikkie langer duurt.
Een aanval door een hond komt nog best vaak voor naar algemeen gevoel, denk dat die vergelijking niet mensen over de streep gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:32

Dennis1812

Amateur prutser

codex schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:58:
[...]

Een aanval door een hond komt nog best vaak voor naar algemeen gevoel, denk dat die vergelijking niet mensen over de streep gaat trekken.
Niet iedereen die gebeten wordt gaat dood natuurlijk.

Ik neem wel aan dat de verwachting met iedereen gevaccineerd nu uitgesteld moet gaan worden als we elke maand een keer of 2 stoppen met prikken omdat er ergens iemand trombose krijgt. Tijd om door te pakken en of meer vaccins regelen van andere merken of niet meer mekkeren maar doorprikken. In het VK prikken ze er ook nog volop mee..

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 13:38
Dennis1812 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:00:
[...]
...... In het VK prikken ze er ook nog volop mee..
Die gedachte heb ik mij ook voorgehouden toen ik de oproep kreeg voor AZ. Maar je kunt je langzaam afvragen of ze niet iets verzwijgen in het VK gezien de meldingen uit andere landen.
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Let op:
Zie https://www.internisten.n...her%2019mrt_NVIVG_DEF.pdf voor een samenvatting van de bijwerking van het AZ-vaccin, inclusief onderliggend mechanisme, adviezen en behandelingsmogelijkheden.