Ik ben inmiddels weer terug naar freelance (€100 per uur) als front-end developer en/of tech-lead en/of front-end lead en/or competency lead en/of whatever label ze maar willen
Dat was na een kortstondig avontuur voor een start-up waar ik €140.000 per jaar verdiende (excl. vakantiegeld en excl. aandelenopties en excl. andere perks).
Inmiddels zie ik wederom aanbiedingen binnenkomen voor loondienst werk tussen de €120.000 en €240.000. Dan heb je het over gevestigde namen zoals Booking, Uber, Amazon, en Meta, maar ook vele zogenaamde "unicorns" (al dan niet op waarheid berust) die hoge budgetten hebben.
Concrete aanbiedingen die ik op dit moment heb liggen:
Security unicorn uit Zwitserland: €200.000 per jaar.
Crypto/NFT unicorn uit de USA: €160.000 per jaar.
Crypto
bijna-
unicorn uit Portugal: €120.000 per jaar.
Als freelancer wil ik even op adem komen voordat ik weer een loondienst-avontuur overweeg

Dus dat blijf ik voorlopig even doen. Maar de start-up cultuur bevalt me op zich prima.
En als freelancer zit ik nog niet eens hoog in de boom. Ik zie cv's langskomen van developers met minder ervaring die zonder blikken of blozen €120 per uur vragen als senior.
Simpel berekend, uitgaande van 16 werkbare dagen per maand (gemiddeld, op jaarbasis, incl. ziekte, vakantie en acquisitie): 16 * 8 = 128 uur per maand, en 128 uur keer 12 maanden = 1.536 uur per jaar, 1.536 uur keer 100 euro = €153.600 bruto per jaar.
Als freelancer heb je zelf meer risico en andere kosten (vaak en voorlopig nog optioneel), maar het is een prima boterham iedere maand.
Deze maand heb ik 21 werkbare dagen dus €16.800 bruto inkomen, dus soms is het ook een stuk leuker dan een erg goed betaalde loondienst-baan–financieel gezien dan