• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 16:31
defiant schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:04:
Een factor die vaak ook wordt vergeten bij dit soort zaken is pensioen. Een goed pensioen zoals een middelloon regeling maakt loondienst aantrekkelijk, aangezien je voor equivalent qua vermogen al gauw een half miljoen opzij moet leggen. Maar je ziet omdat het onderwerp niet populair is, dat werkgevers hun handen compleet van elk pensioenrisico aan het aftrekken zijn en daarnaast qua inleg vaak ook karig zijn.
De kosten van heel veel pensioenfondsen zijn echt immens. Als ik zie wat er de afgelopen 15 jaar ongeveer opgebouwd is in mijn pensioenpotten die, volgens de werkgevers tenminste, goed gespekt werden, zakt je broek af.

Ik ben blij dat ik het nu zelf 'moet' doen en gewoon als ZZPer bij Bright elke maand een flink bedrag stort. Het zou me ook niet verbazen dat er over 20 jaar ofzo een hoop mensen van mijn generatie op 't malieveld staan met de vraag waar in hemelsnaam al dat geld gebleven is.

https://niels.nu

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Hydra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

De kosten van heel veel pensioenfondsen zijn echt immens. Als ik zie wat er de afgelopen 15 jaar ongeveer opgebouwd is in mijn pensioenpotten die, volgens de werkgevers tenminste, goed gespekt werden, zakt je broek af.

Ik ben blij dat ik het nu zelf 'moet' doen en gewoon als ZZPer bij Bright elke maand een flink bedrag stort. Het zou me ook niet verbazen dat er over 20 jaar ofzo een hoop mensen van mijn generatie op 't malieveld staan met de vraag waar in hemelsnaam al dat geld gebleven is.
Als ik kijk naar de geraporteerde rendementen zijn die niet slecht hoor. Alleen een pensioenfonds kan niet al te risicovol beleggen, want als in een jaar er 25% verdwijnt door een slecht jaar, dan staat het malieveld ook vol. Ook al zijn de drie jaren ervoor er 20% rendement per jaar gemaakt.

Overigens verwacht ik eerder een malieveld vol met ex-ZZP'ers die niks hebben opgebouwd en nu eisen dat de overheid ze meer AOW moet gaan uitbetalen. Kan mooi gecompenseerd worden door degene die wel pensioen hebben opgebouwd minder te betalen...

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
Hoe dan ook, ik heb liever 100k met een matige pensioenregeling dan 70k met een goede pensioenregeling. Want met een deel van dat hogere salaris kun je natuurlijk prima zelf je aanvullend pensioen regelen.

PV Output

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 18:17
Paprika schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 12:14:
Als je tegen een Nederlander zegt je gaat 40K per jaar verdienen zonder een vastcontract en geen secundaire voorwaarden, maar je krijgt 2% stake in het bedrijf, dan haken mensen hier af. Mijn gezin dit, mijn huur of hyptheek dat. Een startup zijn in Nederland is niet zo makkelijk. De startups die wel wat leuks maken, worden direct overgenomen door bedrijven die al groot zijn in tech (lees: Amerikaanse bedrijven) en daar hoor je dus eigenlijk nooit iets over.
Aye. Gelukkig kun je als startup in NL je bedrijf afvullen met expats. Dat is de enige manier waardoor het werkt. In mijn persoonlijke ervaring krijg je jonge expats gemakkelijk naar Amsterdam, omdat het makkelijk wordt gemaakt en omdat ze het zelf graag willen (we zijn een leuk land).

Senior expats binnenhalen werkt niet zo lekker. De lonen zijn karig, belastingen hoog, kinderen in internationale scholen, dat soort problematiek. Daarvoor is USA of London toch echt meer in trek.

• Config
Anoniem: 1641394 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:44:
Zijn die salarissen tegen de 100k aan voor senior functies mogelijk buiten de randstad? Heb het idee dat als ik naar Amsterdam zou vertrekken dat stuk beter mogelijk zou moeten zijn dan in Noord-Brabant bijvoorbeeld.
Ja, focus je op internationale techbedrijven in 020 die thuiswerken zien zitten (dat zijn er een hoop).

Zo zit je gewoon in bij wijze van spreken Delfzijl met hetzelfde salaris. Af en toe heen en weer of course.

NB: ik heb het hier wel over de top, je kunt niet bij een ministerie of een grote consulting club zoveel thuiswerken.

• Config
Paprika schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

Het verhoogde salaris (en belasting die je gaat betalen) compenseren niet voor de duurdere levensstandaard. Terrasje, kapper, ..., wonen etc. stijgt allemaal een stuk harder dan je besteedbaar inkomen. 1000 euro hypotheek of 2000 euro hypotheek en 200 VVE scheelt al snel 1200 euro in de maand besteedbaar inkomen, of een kleine 2400 euro aan bruto inkomen per maand.
Waar baseer je dit op? De meeste mensen betalen in de Randstad hetzelfde voor terrasjes of kappers als buiten de Randstad. De binnenstad van Amsterdam is niet representatief voor Purmerend of Hoofddorp of Barendrecht.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-03 19:26
Config schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:23:
[...]

Waar baseer je dit op? De meeste mensen betalen in de Randstad hetzelfde voor terrasjes of kappers als buiten de Randstad. De binnenstad van Amsterdam is niet representatief voor Purmerend of Hoofddorp of Barendrecht.
dat als ik naar Amsterdam zou vertrekken
Ging dus specifiek over Amsterdam.

• Hydra
Sissors schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:49:
Overigens verwacht ik eerder een malieveld vol met ex-ZZP'ers die niks hebben opgebouwd en nu eisen dat de overheid ze meer AOW moet gaan uitbetalen. Kan mooi gecompenseerd worden door degene die wel pensioen hebben opgebouwd minder te betalen...
Als ZZPer; dat soort ZZPers kunnen van mij hard in de schacht storten met hun eisen :)

• Config
Paprika schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

[...]

Ging dus specifiek over Amsterdam.
Dan nog, je betaalt wel meer voor je woning he laat ik dat voorop stellen, maar voor die dagelijkse dingetjes betaal je waarschijnlijk hetzelfde. Als je in Amsterdam Noord woont, of Nieuw-West, zoiets, dan ga je typisch naar de winkels in je buurt.

Laat ik het zo stellen. Als je van buiten de Randstad naar in de Randstad gaat, maar de omgeving hetzelfde is (dorp, vinexwijk, stadscentrum, ...), dan hou je meer over van je hogere salaris nadat je naar de kapper/supermarkt/terras bent geweest.

• Hydra
Ik zie trouwens nu dat Booking een hoop Java vacatures heeft. Grappig; wist ik niet. Ik dacht dat ze vooral in Perl werkten; kennelijk loop ik achter.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-03 17:04
Een hoop van de punten die @Blue-eagle aanhaalt over de US is trouwens ook de reden dat ik terug wil/ga.

Ja , mijn salaris wordt terug gezet naar de NL band (zeker over 2j als m'n aandelen pakket afloopt) maar daar krijg ik zoveel voor terug. Er zijn in de 2 jaren dat wij hier zijn geweest al zoveel kleine (domme) dingen mis gegaan dat we het helemaal zat zijn. Ik zal nooit meer klagen over belasting en daar iets nuttigs voor terug krijgen.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-03 19:26
Config schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Dan nog, je betaalt wel meer voor je woning he laat ik dat voorop stellen, maar voor die dagelijkse dingetjes betaal je waarschijnlijk hetzelfde. Als je in Amsterdam Noord woont, of Nieuw-West, zoiets, dan ga je typisch naar de winkels in je buurt.

Laat ik het zo stellen. Als je van buiten de Randstad naar in de Randstad gaat, maar de omgeving hetzelfde is (dorp, vinexwijk, stadscentrum, ...), dan hou je meer over van je hogere salaris nadat je naar de kapper/supermarkt/terras bent geweest.
Centrum naar centrum om een voorbeeld te nemen zal inderdaad niet veel uitmaken, maar iedere locatie die diensten verleent betaalt ook meer voor de locatie en dat moet vaak wel terug worden verdiend, maar goed, ik denk dat je op veel locaties in Amsterdam vooral voor de hip factor bij zult betalen. Goedkopere oplossingen zijn er altijd wel te vinden.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
boxlessness schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:24:
Bankwezen ken ik verder niet, alleen maar de high-tech.
In het bankwezen kan het zeker, hoewel ik denk dat je dan niet in de reguliere salarisschaal zit. Maar meestal zit je dan weer in de randstad.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-03 11:43
De stelling klopt wel. Er zijn inderdaad een aantal bedrijven die internationaal concurreren om (top) talent met bedrijven zoals FAANG en daardoor erg goed betalen. Zowel Tech als FinTech. Als een bedrijf wereldwijd kandidaten recruiteert en relocate dan is dat wel een teken. Dat doe je alleen als je ook een competatief salaris kan bieden (wereldwijd gebenchmarked)

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 15:15
Hydra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:30:
Ik zie trouwens nu dat Booking een hoop Java vacatures heeft. Grappig; wist ik niet. Ik dacht dat ze vooral in Perl werkten; kennelijk loop ik achter.
Zijn bezig hun legacy Perl spulleboel om te zetten naar een Java stack

• Blue-eagle
  • Niet online
Torgo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:43:
De stelling klopt wel. Er zijn inderdaad een aantal bedrijven die internationaal concurreren om (top) talent met bedrijven zoals FAANG en daardoor erg goed betalen. Zowel Tech als FinTech. Als een bedrijf wereldwijd kandidaten recruiteert en relocate dan is dat wel een teken. Dat doe je alleen als je ook een competatief salaris kan bieden (wereldwijd gebenchmarked)
Dat merk je nu dankzij COVID inderdaad heel erg. Veel bedrijven met geld vestigen zich in landen zoals Nederland en Duitsland om daar goed personeel te kunnen aannemen, en de salarissen van die bedrijven zijn vaak stukken hoger dan wat je krijgt in de regio zelf.

Bedrijven als Booking.com en Uber moeten zich nu ook achter de oren gaan krabben, want bedrijven van ver komen nu mondjesmaat ook hierheen en bieden gewoon 20% tot 30% meer salaris, en het salaris bij de eerstgenoemde twee bedrijven is al best goed :)

Het zal mettertijd ook wel rustig gaan afnemen vermoed ik, je ziet nu al dat bedrijven naar 100%-remote switchen (o.a. in de VS) maar ook bedenken dat het Silicon Valley salaris niet past bij iemand die in the middle of nowhere woont ergens in Kentucky, voor heel erg weinig.

En dat is redelijk nieuw. Ik had nog de mazzel dat ik het Silicon Valley salaris kreeg terwijl ik werkte vanuit een willekeurige plek in Mexico. Enorm goedkoop wonen en leven, en tegelijkertijd 2x zoveel verdienen als een erg goede Mexicaanse chirurg.

Een mooie uitspraak vind ik wel altijd: "If you pay peanuts, you get monkeys". Dat zie je gelukkig veel bedrijven zich ook wel realiseren. En helaas zit daar ook de keerzijde aan dat je dure bedrijven zoals CapGemini krijgt waar men bij o.a. ABN Amro nauwelijks productie draaien en voor de zekerheid zichzelf mogen reviewen. Wij van WC-eend... 🤦‍♂️

Ook bij de overheid zie je geld worden weggepist aan andere bedrijven zoals Cap, terwijl ze veel beter (denk ik dan) voor dat geld vast personeel zouden kunnen aannemen. Goed personeel. Concurreren met de publieke sector met goede salarissen en een hippe cultuur in plaats van... wat het nu is.

</rant>

• Torgo
Blue-eagle schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:59:
[...]

Dat merk je nu dankzij COVID inderdaad heel erg. Veel bedrijven met geld vestigen zich in landen zoals Nederland en Duitsland om daar goed personeel te kunnen aannemen, en de salarissen van die bedrijven zijn vaak stukken hoger dan wat je krijgt in de regio zelf.

Bedrijven als Booking.com en Uber moeten zich nu ook achter de oren gaan krabben, want bedrijven van ver komen nu mondjesmaat ook hierheen en bieden gewoon 20% tot 30% meer salaris, en het salaris bij de eerstgenoemde twee bedrijven is al best goed :)

Het zal mettertijd ook wel rustig gaan afnemen vermoed ik, je ziet nu al dat bedrijven naar 100%-remote switchen (o.a. in de VS) maar ook bedenken dat het Silicon Valley salaris niet past bij iemand die in the middle of nowhere woont ergens in Kentucky, voor heel erg weinig.

En dat is redelijk nieuw. Ik had nog de mazzel dat ik het Silicon Valley salaris kreeg terwijl ik werkte vanuit een willekeurige plek in Mexico. Enorm goedkoop wonen en leven, en tegelijkertijd 2x zoveel verdienen als een erg goede Mexicaanse chirurg.

Een mooie uitspraak vind ik wel altijd: "If you pay peanuts, you get monkeys". Dat zie je gelukkig veel bedrijven zich ook wel realiseren. En helaas zit daar ook de keerzijde aan dat je dure bedrijven zoals CapGemini krijgt waar men bij o.a. ABN Amro nauwelijks productie draaien en voor de zekerheid zichzelf mogen reviewen. Wij van WC-eend... 🤦‍♂️

Ook bij de overheid zie je geld worden weggepist aan andere bedrijven zoals Cap, terwijl ze veel beter (denk ik dan) voor dat geld vast personeel zouden kunnen aannemen. Goed personeel. Concurreren met de publieke sector met goede salarissen en een hippe cultuur in plaats van... wat het nu is.

</rant>
Die concurrentie zal een opdrijvend effect hebben op de salarissen, goed voor de werknemer en goed voor de schatkist (meer loonbelasting), minder goed voor de aandeelhouders :)

In Mexico wonen voor een silicon valley salaris is wel ‘living the dream’ :). Is er bij mij nooit van gekomen, wel lang gereisd maar nooit buiten Amsterdam gewerkt. En nu met gezin wil ik niet meer.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:52
Maar vergeet niet dat die bedrijven uiterst selectief zijn. Slecht een heel klein deel van software engineers is zo goed dat die interessant zijn voor die bedrijven. Het is niet dat ze zomaar iedereen aannemen voor hoge salarissen.

[Voor 4% gewijzigd door Frame164 op 20-08-2021 21:58]

• Frame164
Kalentum schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:58:
Hoe dan ook, ik heb liever 100k met een matige pensioenregeling dan 70k met een goede pensioenregeling. Want met een deel van dat hogere salaris kun je natuurlijk prima zelf je aanvullend pensioen regelen.
Ik zou gewoon gaan voor 100k met een goede pensioenregeling. Niet onmogelijk in Nederland. Ik denk zelfs makkelijker dan in de meeste andere landen.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
Hydra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:30:
Jup, al minimaal een jaar of 5. En ze betalen enorm goed voor Nederlandse maatstaven.

Ik weet alleen niet of booking op DIT moment het beste bedrijf is om voor te gaan werken ( met al dat corona subsidie gedoe enzo)

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:45
Furion2000 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 07:13:

Ik kwam hier een beetje achter nadat ik ging nadenken waarom die ene persoon op elke verjaardag mij ging overtuigen waarom ik ZZP'er moest worden. Heel vermoeiend om je steeds te moeten verantwoorden, puur omdat de ander niet de moeite neemt om het ander perspectief te begrijpen of ik niet capabel ben om hem dit uit te leggen haha. Erger nog een ander die dit stukje ondernemerschap graag zou willen, maar niet die skills heeft gok ik, verlaat het gesprek altijd met een wrang gevoel lijkt het :P
Dus als het jou niet lukt om aan iemand uit te leggen waarom je geen ZZP'er wilt worden, waarom zou het je dan wel lukken om uit te leggen waarom iemand jou als ZZP'er moet inhuren ;).

Dat is wat je kunt zeggen tegen die persoon.

• Hydra
ConQuestador schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:40:
Jup, al minimaal een jaar of 5. En ze betalen enorm goed voor Nederlandse maatstaven.
Ja, dat laatste weet ik, mede door de blogpost waar ik naar link :) Niet dat ik m'n ZZP-schap op wil geven hoor, maar an sich goed om te weten.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-03 11:19
Blue-eagle schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 20:59:
[...]

</rant>
Overheid is een appart geval

Salaris mag nu weer competetief zijn aan het bedrijfsleven dat was lang niet.

Inhuren of zzp aannemen is voor de overheid eigenlijk niet veel duurder dan aannemen. Daarmee krijgen ze wel de flexibiliteit.

Vervolgens komt inhuur uit een ander potje, waardoor inhuur zelf in tijd van bezuinigingen, vaak wel mogelijk is waar aannemen niet kan.

Tot slot vind ik deze nog wel het leukst:
Veel softwarekosten die men betaald, wordt belast als volgende: totale kosten / aantal interne gebruikers.(betreft interne doorbelastingen, dus niet b to overheid)
Kortom indien iemand extern is, is al het software gebruik gratis.

• Kalentum
Hydra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

Ik had mij nog voorgenomen om eens te kijken hoe dat bij mij zit. Ik heb een kleine opbouw bij een pensioenfonds (Zorg en Welzijn) en daar zijn de kosten per deelnemer in 2020 58,70. Het rendement in 2020 was 5,6%.

Bij Bright betaal je 210 per jaar als je meer dan 5k hebt ingelegd, anders 0. Bright streeft bij het neutrale fonds naar een rendement van 6%.

Dus kosten van, in dit geval, een saai pensioenfonds als zorg en welzijn, zijn lager dan Bright.

Waar zat jij dan dat die kosten zo hoog waren?

Edit: ik verwacht niet echt een antwoord, en wellicht is het offtopic, maar ik wou wel even benadrukken dat het NL pensioensysteem voor werknemers, of het nou via pensioenfondsen of verzekeraars loopt, echt niet zo slecht is als @Hydra doet voorkomen. En dat de kosten niet per definitie 'immens' zijn. Ik denk dat hij gewoon pech had.

[Voor 12% gewijzigd door Kalentum op 26-08-2021 22:44]

PV Output

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wat in mijn optiek wel frappant is dat internationale top bedrijven zoals Shell en ASML, die in Amerika gewoon riante salarissen aanbieden, het in Nederland heel erg karig doen. Veel meer betalen dan Philips bijvoorbeeld doen ze niet, en die staat vrij bekend om de middelmatige salarissen.

Zelfs start-ups met gelimiteerde budgetten betalen nu meer, daar stroom je vrij snel binnen op 60-65k wat vrij standaard is in 020 en met >5 jaar ervaring is 100k niet bijzonder. Ook de refreshers stellen niet heel veel voor bij Nederlandse bedrijven helaas, vaak cijfertje rond de theoretische inflatie (wat vrijwel nooit de daadwerkelijke inflatie raakt) en dan paar procent er boven op. Qua carrière ga je daar niet tegen op met de 6 maandelijkse refreshers die vaak standaard zijn in tech. Dat zie je vaak ook in Nederlandse bedrijven dat talent op gegeven moment afvloeit en dat een oude garde achter blijft en vast roest. Management is de enige manier naar boven en dat hoort niet meer bij vandaag de dag waar de techniek centraal staat.

Als je anno 2022 niet regelmatig solliciteert voor tech bedrijven binnen NL doe je jezelf onder als software engineer. Een kleine tijdsinvestering kan je zo 30% of meer salaris opleveren en vaak een portie waardering en betere potentie om door te groeien.

• t0w3rh0u53
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:12
Fox schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:41:
[...]

Wat in mijn optiek wel frappant is dat internationale top bedrijven zoals Shell en ASML, die in Amerika gewoon riante salarissen aanbieden, het in Nederland heel erg karig doen. Veel meer betalen dan Philips bijvoorbeeld doen ze niet, en die staat vrij bekend om de middelmatige salarissen.
Ergens ook wel weer logisch, toch? Ik heb een sollicitatie gehad bij TopTal, die vroegen zelfs om het door mijzelf gekozen uurtarief te matchen met de locatie waar ik werkzaam ben. Dus geen amerikaans uurtarief terwijl ik in NL woon. Als bedrijf wil je ook wel het juiste personeel aantrekken maar ook niet veel te veel betalen.

Tijden veranderen wel, nu Amazon, Meta en Netflix actief hunten hier in NL. Ik heb Netflix afgelopen week gesproken en Amazon een maandje of twee geleden (hier kon ik jaren geleden alleen maar over dromen, maar ze hebben echt hard personeel nodig zo lijkt het), waar ik de vraag kreeg wat mijn huidig salaris was en beiden keken totaal niet op van mijn detacheringssalaris van 86k per jaar. En te bedenken dat ik twee jaar geleden nog recruiters sprak die vonden dat ik genoegen moest nemen met 45k en zeker niet veel meer moest verwachten. Ik ben overigens een Software Engineer met 8 jaar ervaring en had een gesprek voor een SDE II (Amazon) en L5 (Netflix) positie. Overigens heb ik de test bij Amazon simpelweg niet doorstaan, daar mag ik het over 4 maanden nogmaals proberen (maar ik hoop dan inmiddels mijn plekje elders te hebben gevonden) en Netflix heb ik slechts een introductiegesprek gehad en toen heb ik ze bedankt. Ik moest daar te ver voor reizen om naar kantoor te komen en ik had al mijn hoop inmiddels gezet op een positie bij een lokaal bedrijf (maar een gesprek met een FANG bedrijf sla je niet zomaar af toch :P)

[Voor 22% gewijzigd door t0w3rh0u53 op 12-10-2022 11:04]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
t0w3rh0u53 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:51:
[...]
Ik heb Netflix afgelopen week gesproken en Amazon een maandje of twee geleden (hier kon ik jaren geleden alleen maar over dromen, maar ze hebben echt hard personeel nodig zo lijkt het), waar ik de vraag kreeg wat mijn huidig salaris was en beiden keken totaal niet op van mijn detacheringssalaris van 86k per jaar. [...]
Dit topic startte anderhalf jaar geleden met
juist omdat je als Individual Contributor toch wel een beetje tegen een plafond van rond de 80k aan lijkt te lopen (gemiddeld) in Nederland
Dus met de inflatie sindsdien valt dit nog binnen de prognose. De vraag is hoe/waar er substantieel MEER betaald wordt dan dat.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34
desmond schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Dus met de inflatie sindsdien valt dit nog binnen de prognose. De vraag is hoe/waar er substantieel MEER betaald wordt dan dat.
Basissalaris is vaak een tik hoger bij FAANG, maar je kan daarnaast nog erg goed verdienen aan RSU's en verschillende bonussen. Dat is bij de doorsnee Nederlandse onderneming niet het geval.

Als voorbeeld, ik heb begin dit jaar bij een grote US-based internationale speler in cloud solutions geïnterviewd (niet FAANG) voor een front end dev rol en kon daar, als ik door het interviewproces gekomen zou zijn, als senior €120k (met $100k aan RSU's over 4 jaar) en als staff €155k (met $210k aan RSU's over 4 jaar) verdienen.

• Hydra
Grappig dat dit topic nu net weer omhoog komt. Ik ben onlangs door zowel een recruiter van Meta als een recruiter van Amazon benaderd. Met die van Meta een uitgebreid gesprek gehad, ook over de compensatie. Voor een 'staff' level rol kom je in Amsterdam uit op ongeveer 210k per jaar. Daarvan is 140k salaris en de rest stock.

Amazon lag iets lager, rond de 180k.

Nu is er natuurlijk geen enkele garantie dat ik door de interviews heen zou komen, maar dit geeft wel een beeld van wat tegenwoordig de tarieven zijn voor erg senior rollen.

• Hydra
desmond schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:11:
Als ZZPer is een omzet van rond de 150k per jaar prima te halen. Natuurlijk zijn de loonkosten van een werknemer hoger dan het jaarsalaris, maar dit geeft wel aan hoeveel ruimte er nog zit in wat je toevoegt bij een gemiddeld bedrijf.

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Voor dat soort bedragen wordt het idd wel in eens een vraagstuk in hoeverre je freelancer wilt blijven. Het veranderen van opdrachtgever vind ik nog steeds erg fijn, maar als ik 180k kan pakken waar ook nog eens pensioen boven op zit, dan wist ik het wel. Maar goed, zo’n mega zou niet bij mij passen ondanks het geld wat ze bieden.

En idd die interviews zijn wel een gekkenhuis van wat ik af en toe hoor. 5 rondes is niet ongewoon.

Ik kreeg onlangs ook een om op LinkedIn voor azure cloud engineer rol waar salaris 8k-13k was, dus het begint enorm aan te trekken. 13k per maand is niet voldoende op dit moment om mij te doen twijfelen maar is een kwestie van tijd dat die bedragen verder oplopen.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mannowlahn schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:35:
Ik kreeg onlangs ook een om op LinkedIn voor azure cloud engineer rol waar salaris 8k-13k was, dus het begint enorm aan te trekken. 13k per maand is niet voldoende op dit moment om mij te doen twijfelen maar is een kwestie van tijd dat die bedragen verder oplopen.
Maar ik neem ook aan dat de freelance tarieven ieder geval gedeeltelijk mee zullen stijgen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:50:
[...]
Dat klopt wel aardig. Het heeft weinig met extrovert te maken hoor, introverte mensen (zoals ik) kunnen prima social skills hebben :)
Het heeft meer met zelfvertrouwen te maken denk ik.

Meer zelfvertrouwen in jezelf en wat je waard bent, leidt tot minder onzekerheid en stress. En dan durf je meer risico te nemen.

En natuurlijk de wil / bereidheid om risico's te nemen. Zal ook wel mijn eigen bias zijn. Ik ben risicomijdend, dus zit ik braaf in loondienst iemand anders rijk te maken die wel risico's durft te nemen.

Een introvert persoon kan barsten van het zelfvertrouwen, terwijl een extravert persoon ook net zo goed ontzettend onzeker kan zijn.

Anyways... als loodgieters inmiddels meer per uur durven te vragen dan sommige ZZP developers die ik ken, vraag ik me wel af wat er misgaat (ik heb ruzie met een lekkende radiatorkraan }:| sta praktisch op het punt er maar een extra o ringetje tussen te plaatsen en er het beste van te hopen). Ik vind 85 euro per uur iig veel voor een loodgieter. Ik ken developers die voor 75 euro per uur werken.

Verdienen developers echt zo slecht in Nederland? Of begint (door het tekort) een vak waarbij je met de handen werkt simpelweg meer waard te worden?

[Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 12-10-2022 14:12]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-03 17:40
ErnstH schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:06:
Bij HFT (Optiver, IMC, flow) kun je het ook wel krijgen.
Daar kun je ook niet zomaar aan de slag. Die hebben een vergelijkbare solliciatieproces als de grote jongens.

Behavioral interview en stuk of 2-3 technical interviews.

• mannowlahn
  • Nu online
Woy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Maar ik neem ook aan dat de freelance tarieven ieder geval gedeeltelijk mee zullen stijgen.
Klopt zit nu op 95 en vernam dat 110/115 prima te beargumenteren is.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:58:

Anyways... als loodgieters inmiddels meer per uur durven te vragen dan sommige ZZP developers die ik ken, vraag ik me wel af wat er misgaat (ik heb ruzie met een lekkende radiatorkraan }:| sta praktisch op het punt er maar een extra o ringetje tussen te plaatsen en er het beste van te hopen). Ik vind 85 euro per uur iig veel voor een loodgieter. Ik ken developers die voor 75 euro per uur werken.
Maar nu heb je voor iets als loodgieter wel dat je overal en nergens losse uurtjes factureert, ik denk dat je het als developer een stuk makkelijker hebt om met 40 uur te werken ook 40 uur te factureren.

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
.

[Voor 99% gewijzigd door Patrick22221 op 14-10-2022 02:23]

• Patrick22221
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
.

[Voor 109% gewijzigd door Patrick22221 op 14-10-2022 02:23]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 00:04

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

mannowlahn schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:35:
Voor dat soort bedragen wordt het idd wel in eens een vraagstuk in hoeverre je freelancer wilt blijven. Het veranderen van opdrachtgever vind ik nog steeds erg fijn, maar als ik 180k kan pakken waar ook nog eens pensioen boven op zit, dan wist ik het wel. Maar goed, zo’n mega zou niet bij mij passen ondanks het geld wat ze bieden.

En idd die interviews zijn wel een gekkenhuis van wat ik af en toe hoor. 5 rondes is niet ongewoon.

Vorig jaar zat ik in de fase om eigenlijk volledig zelfstandig te gaan. Totdat ik een aanbod kreeg en toen was het voor mij een no-brainer. Moeilijk doen in NL als ZZP (laten we eerlijk zijn, het is toch vaak een gezeik over een paar euro, met tussenpersonen en regeltjes) of gewoon volle bak geld krijgen in de US :+

Daarnaast is mijn ervaring dat ze ook heel simpel zijn in uitgaves. Los van dat ik toen al een top segment m1 macbook kreeg, heb ik recent 2 schermen a 3xx per stuk gekocht. Midden van dit jaar nog een week op een converentie in Valencia en afgelopen week kon ik een paar dagen naar san francisco (maar ik vlieg niet, dus niet gedaan :+).

Ik weet nog goed dat ik hier in NL in dienstverband een maand lang moest zeuren om van 8gb geheugen aub naar 16 te mogen in mijn laptop.

Het verschil is ook dat de verhoudingen gewoon zo anders zijn. Er zijn bedrijven in de US die qua aantallen klanten heel NL als inwoners hebben. Dan praat je ook wat makkelijker/anders met investeringen (lees: dat plafond wat je in NL ziet).

• Lethalis
  • Niet online
RagingPenguin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:13:
[...]
Maar nu heb je voor iets als loodgieter wel dat je overal en nergens losse uurtjes factureert, ik denk dat je het als developer een stuk makkelijker hebt om met 40 uur te werken ook 40 uur te factureren.
Misschien. Aan de andere kant hebben die loodgieters nooit tijd zo ongeveer. Ik heb het zelf opgelost (denk ik). Afdichting tussen radiatorbocht en de kraan is conisch en er zat wat viezigheid tussen. Beide delen schoongemaakt totdat ze helemaal glad waren en daarna de boel stevig aangedraaid. Tot nu toe blijft het droog. Even afkloppen :+

@Douweegbertje In loondienst is het inderdaad zeuren en bedelen af en toe. Ik heb er wel weer wat bij gekregen, maar het voelt simpelweg niet fijn om erover te moeten zeuren.

Van baan switchen is in dat opzicht makkelijker, maar dan geef je wel wat "zekerheid" (gevoel, niet per se rationeel) op.

Mijn werkgever is van mij gewend dat als ik weer wat krijg ik meestal ook weer blij ben... that failed deze keer. Ik word er langzamerhand te oud voor denk ik en begrijp goed dat mensen gaan ZZP-en. Ik ben er alleen een beetje te mietig voor. Ik moet wel voor mijn gezin zorgen.

• mannowlahn
  • Nu online
Als je in de IT werkt en je bent gewoon bij qua laatste technieken is er echt 0 moeite die je moet steken in een opdracht. Echt ze vallen met bosjes over je heen tegenwoordig niet biedingen. Dus laten we eerlijk zijn, dat is dus absoluut niet waar. Dus dat argument dat zzp zoveel moeite is, ik vind dat zzp veel minder moeite is qua sollicitatie procedure. In vast dienst verband krijg je weer uren of zelfs dagen assessments mee naar huis. Geleuter over salaris etc. Als zzp er wordt je toch wel even anders benaderd.

• Kalentum
ZZP'en is toch ook voor de vrijheid? Als jij in loondienst 150k gaat verdienen ben je die vrijheid kwijt.

PV Output

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:36
Lethalis schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 07:28:
[...]

Misschien. Aan de andere kant hebben die loodgieters nooit tijd zo ongeveer. Ik heb het zelf opgelost (denk ik). Afdichting tussen radiatorbocht en de kraan is conisch en er zat wat viezigheid tussen. Beide delen schoongemaakt totdat ze helemaal glad waren en daarna de boel stevig aangedraaid. Tot nu toe blijft het droog. Even afkloppen :+

@Douweegbertje In loondienst is het inderdaad zeuren en bedelen af en toe. Ik heb er wel weer wat bij gekregen, maar het voelt simpelweg niet fijn om erover te moeten zeuren.

Van baan switchen is in dat opzicht makkelijker, maar dan geef je wel wat "zekerheid" (gevoel, niet per se rationeel) op.

Mijn werkgever is van mij gewend dat als ik weer wat krijg ik meestal ook weer blij ben... that failed deze keer. Ik word er langzamerhand te oud voor denk ik en begrijp goed dat mensen gaan ZZP-en. Ik ben er alleen een beetje te mietig voor. Ik moet wel voor mijn gezin zorgen.
Aan de andere kant, je werkgever is niet ‘te mietig’ om je er uit te gooien als er tegenwind is. En al die jaren zeuren om een kleine verhoging is gewoon hetzelfde spelletje om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. (Even scherp gesteld)

Laat ik voorop stellen dat ik voor veel beroepen geen voorstander ben van zzp’en. De tarieven daar zijn niet hoog genoeg om arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en pensioenen goed af te dekken.

Maar IT en zeker ervaren mensen kunnen wel goede tarieven bedingen. En dan loop je heel snel in op je risico. En ben je al snel beter af dan jaren blijven zitten met minimale verhogingen.

Teken een tijdlijn en zet de inkomsten en uitgaven er in , trek wat lijnen en je ziet het vanzelf.

Dan kom je op een bepaald niveau van financiële zekerheid dat je altijd wel door kan gaan zonder dat het risico groter is dan in loondienst. En dat moment is best snel.

• Hydra
Douweegbertje schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 02:26:
Moeilijk doen in NL als ZZP (laten we eerlijk zijn, het is toch vaak een gezeik over een paar euro, met tussenpersonen en regeltjes)
Ik ben sinds 2019 ZZPer en dat is absoluut mijn ervaring niet. Je moet zelf je projecten regelen maar afgezien daarvan is eigenlijk alles makkelijker. Je moet nog steeds dingen afstemmen maar dat is meer een eenzijdige mededeling van mij (mijn uurtarief gaat omhoog, ik ga 4 weken op vakantie, nee ik installeer die tool niet op mijn laptop, etc.) dan dat ik ergens 'gezeik' mee heb.

Verder gun ik je succes natuurlijk van harte ;)

• Hydra
Kalentum schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:24:
ZZP'en is toch ook voor de vrijheid? Als jij in loondienst 150k gaat verdienen ben je die vrijheid kwijt.
Absoluut. Het verschil in inkomen moet voor mij ook echt wel substantieel zijn om een switch te overwegen.

• Hydra
CornermanNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:33:
Aan de andere kant, je werkgever is niet ‘te mietig’ om je er uit te gooien als er tegenwind is.
Precies. In die zin vind ik dat loondienst helemaal niet zoveel meer zekerheid biedt. In een bepaald opzicht geeft ZZPen meer zekerheid dan loondienst. Dit zit op twee vlakken. Ten eerste; het opbouwen van een flinke buffer is veel makkelijker. 6-12 maanden is heel normaal voor ZZPers in de IT. Oftewel; je hebt 'fuck you money' wat onderhandelen een stuk makkelijker maakt.

Daarnaast; je wordt als ZZPer meer gedwongen om jezelf up to date te houden omdat je over het algemeen vaker van project switcht. Veel mensen die lang bij een bedrijf werken, komen stil te staan.

Skills en geld bieden zekerheid. Contractvormen, naar mijn mening, eigenlijk niet.

Natuurlijk ben ik me er bewust van dat je dat ook kan doen als je in loondienst bent. Alleen ben je dan meer aan de grillen van je werkgever overgeleverd, en is het opbouwen van een buffer heel veel lastiger.

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Ik ben sinds 2019 ZZPer en dat is absoluut mijn ervaring niet. Je moet zelf je projecten regelen maar afgezien daarvan is eigenlijk alles makkelijker. Je moet nog steeds dingen afstemmen maar dat is meer een eenzijdige mededeling van mij (mijn uurtarief gaat omhoog, ik ga 4 weken op vakantie, nee ik installeer die tool niet op mijn laptop, etc.) dan dat ik ergens 'gezeik' mee heb.

Verder gun ik je succes natuurlijk van harte ;)
Dat is nou precies die "attitude" die ik een beetje mis.

Ik zou wat standvastiger moeten zijn. Dat zou mij ook in loondienst meer opleveren. Eigenlijk moet ik daar nu al mee oefenen, voor als ik later misschien toch een stap richting ZZP zou zetten.

Een oud collega van mij is voor zichzelf begonnen en hij heeft het heus niet slecht. Maar ik vind dat hij te weinig per uur vraagt en te voorzichtig is met dingen. Ik wil niet in diezelfde val trappen alleen maar omdat ik een opdracht te graag binnen wil halen.

• Hydra
Lethalis schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:53:
Een oud collega van mij is voor zichzelf begonnen en hij heeft het heus niet slecht. Maar ik vind dat hij te weinig per uur vraagt en te voorzichtig is met dingen. Ik wil niet in diezelfde val trappen alleen maar omdat ik een opdracht te graag binnen wil halen.
Je eerste opdracht is sowieso het lastigste (psychologisch) omdat er veel vanaf hangt. Ik wilde heel graag bij Bol.com aan de slag in 2019 en durfde dat niet heel hard te spelen en ben daar toen voor 85 per uur begonnen. Na een jaar heb ik een verhoging gevraagd en gekregen (naar 92.50). Dat is dus 7.50 maal 1500 = 11250 per jaar. Zie dat er bij een werkgever maar eens bij te lullen.

Als je eenmaal een buffer hebt, en gewoon op een opdracht zit, kan je gewoon ondertussen naar een betere zoeken. Ik zit nu in m'n 3e opdracht in 4 jaar, en heb ze back-to-back gedaan zonder pauzes ertussen.

Daarbij; zelfs als je tarief relatief laag is, heb je een inkomen dat over het algemeen veel hoger is dan bij de gemiddelde IT club. Ik zit nu voor een heel mooi tarief (105 per uur) bij een bedrijf dat z'n eigen mensen gewoon slecht betaald.

• Tupel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 22:27
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:40:
[...]
Daarnaast; je wordt als ZZPer meer gedwongen om jezelf up to date te houden omdat je over het algemeen vaker van project switcht. Veel mensen die lang bij een bedrijf werken, komen stil te staan.
Ik vraag me af hoe je dat doet, dat up-to-date houden van jezelf. Kun je dat doen tijdens uren die je werkt voor klanten door daar nieuwe technieken te proberen? Of is dat iets dat je in je eigen tijd doet?

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

• Hydra
Tupel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:42:
Ik vraag me af hoe je dat doet, dat up-to-date houden van jezelf. Kun je dat doen tijdens uren die je werkt voor klanten door daar nieuwe technieken te proberen?
Het meeste doe ik inderdaad 'on the clock'.
Of is dat iets dat je in je eigen tijd doet?
Echt alleen de dingen die ik vraag wil leren en niet toe te passen zijn in m'n werk. Bijvoorbeeld aan de slag gaan met een taal als Rust.

• t0w3rh0u53
[...]

Het heeft meer met zelfvertrouwen te maken denk ik.

Meer zelfvertrouwen in jezelf en wat je waard bent, leidt tot minder onzekerheid en stress. En dan durf je meer risico te nemen.

En natuurlijk de wil / bereidheid om risico's te nemen. Zal ook wel mijn eigen bias zijn. Ik ben risicomijdend, dus zit ik braaf in loondienst iemand anders rijk te maken die wel risico's durft te nemen.
Ongetwijfeld. En het hangt natuurlijk van je ambities af. Ik stap uit het detacherings leventje omdat ik meer binding wil met het bedrijf en collega's waarmee ik samenwerk en meer uitdaging zoek, wat ik tot nu toe niet zo heb ervaren. En dan kun je ZZP'er worden, maar ik denk simpelweg gelukkiger te worden in mijn volgende vaste loondienst job dan als ZZP'er. Of ik moet een geweldig idee krijgen de komende jaren en met een eigen product verder te willen, maar dat betwijfel ik :+
[...]

Verdienen developers echt zo slecht in Nederland? Of begint (door het tekort) een vak waarbij je met de handen werkt simpelweg meer waard te worden?
Dat meen je?! Dat is toch ongekend... Wellicht is het inderdaad vraag/aanbod, maar zelfs developers zoeken ze overal. Ik denk dat iedereen hier mee kan praten over het feit dat het aantal recruiters wat in je linkedin mailbox loopt te vissen, behoorlijk aan het stijgen is.

En net als jaren geleden, is het denk ik nu ook het geval "weet wat je waard bent". Ik had op mijn 24e ook een normaal salaris (wat ik ook had gebaseerd op informatie van het "wat verdient een it'er" forum) in mijn hoofd waar sommige bedrijven antwoordden "Dat verdient onze senior niet eens" en een ander klein bedrijf deed daar zelfs 100 euro bovenop.

[Voor 8% gewijzigd door t0w3rh0u53 op 14-10-2022 11:36]

• Hydra
t0w3rh0u53 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:33:
Dat meen je?! Dat is toch ongekend...
Een loodgieter maakt geen 40 billable uren per week. Een developer over het algemeen wel. Een ZZP dev verdient per jaar over het algemeen veel meer dan loodgieter, ook als het uurtarief lager ligt.

Daarbij moet je het ook afzetten tegen wat je in dezelfde rol verdient in loondienst. Een dev die 75 per uur vangt, is waarschijnlijk relatief junior.

• t0w3rh0u53
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Een loodgieter maakt geen 40 billable uren per week. Een developer over het algemeen wel. Een ZZP dev verdient per jaar over het algemeen veel meer dan loodgieter, ook als het uurtarief lager ligt.
Daar dacht ik net dus over na, maar ook daar twijfel ik dan wel over. Ik weet niet hoe het met de loodgieters zit, laat ik dat voorop stellen, maar stucadoors en schilders die ik ken zitten gewoon vol tot ergens volgend jaar. En dan voor dikke 40 uur per week al dan niet meer. En als er dan al meer vraag is....
Hydra schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:39:
[...]
Daarbij moet je het ook afzetten tegen wat je in dezelfde rol verdient in loondienst. Een dev die 75 per uur vangt, is waarschijnlijk relatief junior.
Ik werd weggezet als senior bij grote ondernemingen waar duizenden mensen werken, maar de ene keer was het 90 euro per uur en soms 82. Ik zou zeggen dat het verschil dan niet heel erg groot is, of er moet wel heel erg slecht over mij zijn onderhandeld :P

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-03 18:49
t0w3rh0u53 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Daar dacht ik net dus over na, maar ook daar twijfel ik dan wel over. Ik weet niet hoe het met de loodgieters zit, laat ik dat voorop stellen, maar stucadoors en schilders die ik ken zitten gewoon vol tot ergens volgend jaar. En dan voor dikke 40 uur per week al dan niet meer. En als er dan al meer vraag is....

[...]

Ik werd weggezet als senior bij grote ondernemingen waar duizenden mensen werken, maar de ene keer was het 90 euro per uur en soms 82. Ik zou zeggen dat het verschil dan niet heel erg groot is, of er moet wel heel erg slecht over mij zijn onderhandeld :P
Tja in dat geval is het dan niet gek toch? Deze mensen hebben een vaardigheid die schaars en enorm gewild is. Dan gaat daar vanzelf een hoog tarief mee gepaard

• CornermanNL
Lethalis schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Dat is nou precies die "attitude" die ik een beetje mis.

Ik zou wat standvastiger moeten zijn. Dat zou mij ook in loondienst meer opleveren. Eigenlijk moet ik daar nu al mee oefenen, voor als ik later misschien toch een stap richting ZZP zou zetten.

Inderdaad , Die ‘attitude’ moet je bij je werkgever ook hebben , nee durven verkopen is een skill die snel uitbetaald. Als je altijd ja zegt nemen mensen dat al snel als vanzelfsprekend en dat werkt hard door. Als je veel nee zegt en 1 keer ja onthouden ze dat ook.

Wat gebeurd er vervolgens in geval 1 , een project loopt niet , vraag X maar die doet het wel. Maar X heeft eigenlijk zijn handen vol. En er gaat iets mis. X is een eikel heeft het project verprutst en zijn eigen project loopt ook al niet.

Het beeld is geschapen.

Andersom X zegt daar begin ik niet aan geen tijd. Maar je mag mij om advies vragen.

Men gaat terug en komt na langer nadenken terug met een goed geformuleerde probleemstelling, X denkt er over na en heeft een mooie oplossing. X is de held en heeft genoeg tijd om zijn eigen project goed af te ronden en wat wisselgeld voor als hij een keer een probleem heeft.

Welke X gaat makkelijker een forse verhoging van salaris kunnen vragen.

Gelukkig is het gewoon te leren , nee verkopen.

• Hydra
En? Een gangbaar tarief voor een stucadoor is rond de 60 euro.
Dat is voor detachering gewoon laag.

• Hydra
jelmuur schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:30:
Tja in dat geval is het dan niet gek toch? Deze mensen hebben een vaardigheid die schaars en enorm gewild is. Dan gaat daar vanzelf een hoog tarief mee gepaard
Dit ook. Al vangt een stucadoor 100 euro per uur; goed voor 'em toch? Het is moeilijk specialistisch en vooral zwaar werk.

• Frame164

Wat voor soort werk betreft het? Bij ons liggen de interne uurtarieven al op dat niveau.

• Douweegbertje

Douweegbertje

t0w3rh0u53 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

En net als jaren geleden, is het denk ik nu ook het geval "weet wat je waard bent". Ik had op mijn 24e ook een normaal salaris (wat ik ook had gebaseerd op informatie van het "wat verdient een it'er" forum) in mijn hoofd waar sommige bedrijven antwoordden "Dat verdient onze senior niet eens" en een ander klein bedrijf deed daar zelfs 100 euro bovenop.
Ik denk dat dit heel belangrijk is! Zorg dat je niet in een tunnel blijft van mediocre bedrijven / mensen die vertellen dat je iets niet waard bent... puur omdat ze dat zelf niet kunnen betalen en dan jou afdoen omdat ze denken dat ze marktconform zijn. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en het kan dan best wel "intimiderend" zijn om eigenlijk half uitgelachen te worden om je salarisindicatie. Maar dan moet je echt even schijt aan ze hebben en zelf sterk door blijven gaan.

• t0w3rh0u53
Frame164 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Wat voor soort werk betreft het? Bij ons liggen de interne uurtarieven al op dat niveau.
Data/Software Engineer (Python). Salaris kwam gemiddeld neer op zo'n 83K per jaar incl vakantiegeld en bonussen. Ik heb nog wel andere partijen gesproken die ook detacheren en die konden iets meer bieden, maar daar ging het mij verder niet om. Ik vond het een prima salaris! Maar wellicht verklaard het wel waarom ik een aanbod voor vast in dienst heb gekregen met een jaarsalaris die daar net een beetje boven zit.

Ben tevens woonachtig in Brabant, wat naar mijn mening ook al iets scheelt met bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht.

• Blue-eagle
  • Niet online
Ik ben inmiddels weer terug naar freelance (€100 per uur) als front-end developer en/of tech-lead en/of front-end lead en/or competency lead en/of whatever label ze maar willen :+

Dat was na een kortstondig avontuur voor een start-up waar ik €140.000 per jaar verdiende (excl. vakantiegeld en excl. aandelenopties en excl. andere perks).

Inmiddels zie ik wederom aanbiedingen binnenkomen voor loondienst werk tussen de €120.000 en €240.000. Dan heb je het over gevestigde namen zoals Booking, Uber, Amazon, en Meta, maar ook vele zogenaamde "unicorns" (al dan niet op waarheid berust) die hoge budgetten hebben.

Concrete aanbiedingen die ik op dit moment heb liggen:

Security unicorn uit Zwitserland: €200.000 per jaar.
Crypto/NFT unicorn uit de USA: €160.000 per jaar.
Crypto bijna-unicorn uit Portugal: €120.000 per jaar.

Als freelancer wil ik even op adem komen voordat ik weer een loondienst-avontuur overweeg :7 Dus dat blijf ik voorlopig even doen. Maar de start-up cultuur bevalt me op zich prima.

En als freelancer zit ik nog niet eens hoog in de boom. Ik zie cv's langskomen van developers met minder ervaring die zonder blikken of blozen €120 per uur vragen als senior.

Simpel berekend, uitgaande van 16 werkbare dagen per maand (gemiddeld, op jaarbasis, incl. ziekte, vakantie en acquisitie): 16 * 8 = 128 uur per maand, en 128 uur keer 12 maanden = 1.536 uur per jaar, 1.536 uur keer 100 euro = €153.600 bruto per jaar.

Als freelancer heb je zelf meer risico en andere kosten (vaak en voorlopig nog optioneel), maar het is een prima boterham iedere maand.

Deze maand heb ik 21 werkbare dagen dus €16.800 bruto inkomen, dus soms is het ook een stuk leuker dan een erg goed betaalde loondienst-baan–financieel gezien dan ;)

• qua111
  • Laatst online: 21-03 20:45
Blue-eagle schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:33:
Ik ben inmiddels weer terug naar freelance (€100 per uur) als front-end developer en/of tech-lead en/of front-end lead en/or competency lead en/of whatever label ze maar willen :+

Dat was na een kortstondig avontuur voor een start-up waar ik €140.000 per jaar verdiende (excl. vakantiegeld en excl. aandelenopties en excl. andere perks).

Inmiddels zie ik wederom aanbiedingen binnenkomen voor loondienst werk tussen de €120.000 en €240.000. Dan heb je het over gevestigde namen zoals Booking, Uber, Amazon, en Meta, maar ook vele zogenaamde "unicorns" (al dan niet op waarheid berust) die hoge budgetten hebben.

Concrete aanbiedingen die ik op dit moment heb liggen:

Security unicorn uit Zwitserland: €200.000 per jaar.
Crypto/NFT unicorn uit de USA: €160.000 per jaar.
Crypto bijna-unicorn uit Portugal: €120.000 per jaar.

Als freelancer wil ik even op adem komen voordat ik weer een loondienst-avontuur overweeg :7 Dus dat blijf ik voorlopig even doen. Maar de start-up cultuur bevalt me op zich prima.

En als freelancer zit ik nog niet eens hoog in de boom. Ik zie cv's langskomen van developers met minder ervaring die zonder blikken of blozen €120 per uur vragen als senior.

Simpel berekend, uitgaande van 16 werkbare dagen per maand (gemiddeld, op jaarbasis, incl. ziekte, vakantie en acquisitie): 16 * 8 = 128 uur per maand, en 128 uur keer 12 maanden = 1.536 uur per jaar, 1.536 uur keer 100 euro = €153.600 bruto per jaar.

Als freelancer heb je zelf meer risico en andere kosten (vaak en voorlopig nog optioneel), maar het is een prima boterham iedere maand.

Deze maand heb ik 21 werkbare dagen dus €16.800 bruto inkomen, dus soms is het ook een stuk leuker dan een erg goed betaalde loondienst-baan–financieel gezien dan ;)
Mag ik vragen waar jij deze aanbiedingen tegenkomt? Zit zelf bij Adyen, waar het pas redelijk tegen het einde van het interview proces de vraag was wat het salaris moest zijn.

Zie wel veel aanbiedingen voorbij komen op LinkedIn voor dezelfde bedrijven, maar staat nooit echt zo een salaris/beloningsrange bij.

• Torgo
qua111 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Mag ik vragen waar jij deze aanbiedingen tegenkomt? Zit zelf bij Adyen, waar het pas redelijk tegen het einde van het interview proces de vraag was wat het salaris moest zijn.

Zie wel veel aanbiedingen voorbij komen op LinkedIn voor dezelfde bedrijven, maar staat nooit echt zo een salaris/beloningsrange bij.
Op LinkedIn en Glasdoor kan je crowd sourced salaris info vinden.

• Douweegbertje

Douweegbertje

[...]

Het is maar net wat je er zelf van maakt? Ik ga niet weet ik hoeveel interviews en tijd erin stoppen als ik niet eens weet wat het potentieel schuift. Eigenlijk is dat mijn eerste vraag voordat ik uberhaubt wil praten. En je hoeft daar helemaal niet "arrogant" in te zijn. Je verpest elkaars tijd als dat niet een beetje duidelijk is en dat is voor beide partijen zonde.

• qua111
Douweegbertje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 03:23:
[...]

Het is maar net wat je er zelf van maakt? Ik ga niet weet ik hoeveel interviews en tijd erin stoppen als ik niet eens weet wat het potentieel schuift. Eigenlijk is dat mijn eerste vraag voordat ik uberhaubt wil praten. En je hoeft daar helemaal niet "arrogant" in te zijn. Je verpest elkaars tijd als dat niet een beetje duidelijk is en dat is voor beide partijen zonde.
Herkenbaar inderdaad hoor, zat er zelf hetzelfde in bij de 'normale' werkgevers qua salariseisen richting recruiters. Bij Adyen wist ik via via wel een benchmark salaris, dus durfde het wel uit te zitten.

Maar als ik weer om me heen ga kijken, ga ik op dezelfde manier erin. Voelt iets lastiger icm alle variabele zaken, maar er zijn genoeg opties in de huidige markt.

• qua111
Torgo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 00:36:
[...]

Op LinkedIn en Glasdoor kan je crowd sourced salaris info vinden.
Heb zelf wel het idee dat die cijfers vaak vertekend zijn, en dat de outliers naar boven niet publiek hun salaris daar delen.

Daarmee is het wel een goede ondergrens, maar hoe hoger je zit hoe breter de upside potential wordt tov een gemiddelde.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15

Yucon

*broem*

qua111 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:00:
[...]
Maar als ik weer om me heen ga kijken, ga ik op dezelfde manier erin. Voelt iets lastiger icm alle variabele zaken, maar er zijn genoeg opties in de huidige markt.
Het is denk ik ook een beetje aan de denkwijze wennen. @Blue-eagle is er met een freelance achtergrond in gegaan en daarbij is het gebruikelijk dit al vroeg ter sprake te brengen. Ik kan me voorstellen dat dat vanuit loondienst wat eng of vreemd aanvoelt, maar aan de andere kant toont dit wel aan dat het blijkbaar wat minder rare blikken oproept dan je misschien zou verwachten. Gewoon doen dus.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

mannowlahn schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:10:
Als je in de IT werkt en je bent gewoon bij qua laatste technieken is er echt 0 moeite die je moet steken in een opdracht. Echt ze vallen met bosjes over je heen tegenwoordig niet biedingen. Dus laten we eerlijk zijn, dat is dus absoluut niet waar. Dus dat argument dat zzp zoveel moeite is, ik vind dat zzp veel minder moeite is qua sollicitatie procedure. In vast dienst verband krijg je weer uren of zelfs dagen assessments mee naar huis. Geleuter over salaris etc. Als zzp er wordt je toch wel even anders benaderd.
Dit is ook al minder tegenwoordig kan ik je vertellen, kwestie van je grenzen aangeven en letterlijk nee zeggen. ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
https://www.businessinsid...s-developers-2022-10?op=1

Het is opmerkelijk dat de laagste salarissen daar hoger zijn dan de hoogste salarissen hier (bij de meeste bedrijven)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Salaris/uurtarief is iets wat ik praktisch als eerst bespreek, na een kleine introductie over het project ed.

Lange procedures doorlopen en er dan op het eind qua vergoeding niet uitkomen is zonde van de tijd.

• Blue-eagle
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Het is denk ik ook een beetje aan de denkwijze wennen. @Blue-eagle is er met een freelance achtergrond in gegaan en daarbij is het gebruikelijk dit al vroeg ter sprake te brengen. Ik kan me voorstellen dat dat vanuit loondienst wat eng of vreemd aanvoelt, maar aan de andere kant toont dit wel aan dat het blijkbaar wat minder rare blikken oproept dan je misschien zou verwachten. Gewoon doen dus.
Ook voordat ik freelancer was bracht ik het al snel ter sprake. Je pakt het een beetje in door te vragen, aan de recruiter, over een paar dingetjes die gewoon relevant zijn, zonder de focus op salaris te leggen.

"Deze rol klinkt interessant, zou je mij wat meer kunnen vertellen over het team waar ik in terecht zou komen; de tech stack waar ze mee werken; en de salarisrange die beschikbaar is voor deze rol?"

En daar gewoon op blijven aandringen, want: "Het is een heel snelle en simpele filter, dan kan ik je direct vertellen of dat een match is. Als het niet matcht met mij dan heb ik misschien andere kandidaten voor je."

En dan krijg je eigenlijk altijd antwoord, behalve van de cv-vissers ;)
[...]

Wat ik hierboven aangaf is mijn manier van werken. Salaris is een fundamenteel en cruciaal onderdeel van je dienstbetrekking. Dat ze daarmee niet te koop lopen betekent niet dat ik er niet om ga vragen.

Een baan heeft over het algemeen een salarisrange.

Laten we zeggen: "Senior front-end developer", een werkgever in de private sector heeft daar vaak een range voor ingesteld bij recruitment:

Salaris range voor een geschikte kandidaat: €70.000 tot €120.000

Als jij inzet op 80k en je krijgt dit, dan ben jij blij en je nieuwe baas ook.
Als jij inzet op 120k en je krijgt dit, dan ben jij blij en je nieuwe baas ook.

Alleen in één van bovenstaande situaties blijft er 40k over voor je volgende nieuwe collega of collega's :7

Recruiters hebben er geen baat bij om er niet eerlijk over te communiceren. En zelfs als de maximum voor jou te laag is, heb ik het ook zien gebeuren dat een werkgever voor de ideale kandidaat erg zijn best doet om meer te kunnen bieden. Als dat niet in de vorm van salaris is dan kan het in secundaire arbeidsvoorwaarden.

• Torgo
qua111 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Heb zelf wel het idee dat die cijfers vaak vertekend zijn, en dat de outliers naar boven niet publiek hun salaris daar delen.

Daarmee is het wel een goede ondergrens, maar hoe hoger je zit hoe breter de upside potential wordt tov een gemiddelde.
Ik denk dat het wel klopt hoor voor (Big/Fin)Tech. Wat ik weet uit eigen ervaring komt overeen met wat ik zie op dat soort sites. Het is belangrijk om de juiste job titles te kennen en te kunnen mappen zodat je het salaris van de rol met de juiste senioriteit op zoekt.

Soms is het simpel (core, senior, principle) maar soms heb je ook nog levels (I/II) etc.

Wat ik ook veel zie is dat een senior zonder ervaring bij een soortgelijk bedrijf niet altijd als senior binnen kan komen, dus je kan ook beargumenteren dat je die niet 1:1 kan vergelijken kwa salaris omdat de eisen hoger liggen.

• mannowlahn
  • Nu online
Falcon schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Dit is ook al minder tegenwoordig kan ik je vertellen, kwestie van je grenzen aangeven en letterlijk nee zeggen. ;)
Klopt, die assessments of opdrachten waar je dan twee dagen mee bezig bent zijn zinloos. 9 uit 10 kans dat je de opdracht al op GitHub kan vinden, ik stuurde dan een versie waar ik de uitvoering okay vond en dan een code review er over heen. Maw jullie willen weten hoe ik code zou opvatten en op deze wijze zou ik het doen maar wel nog wat puntjes van kritiek.

Sommige vonden dat brutaal maar geestig, anderen hadden een te strakke panty aan en waren er niet van gediend. Ik was er niet echt van gediend dagen bezig te zijn en vaak geen correcte feedback te krijgen.

Ben iig blij uit de dev hoek te zijn nu, dan heb je sowieso minder van dit soort gelazerd tijdens een sollicitatie procedure.

• Bathing Aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-03 13:31
Je wordt in loondienst in Nederland van nature niet betaald om te presteren. Je neemt een baan aan en je doet het werk, je kan niet worden ontslagen tenzij je totaal niet geschikt bent, zo 'veilig' zit ons systeem nou in elkaar. Hier is het loon ook op gebaseerd. Het kunnen ontslaan van je medewerkers is 100 maal makkelijker in de VS dan hier, en daarom kan je daar ook meer strooien met loon.. Het artikel gaf al aan dat ontslagrecht heel anders is: "Netflix is well-known for their "keeper test" and while working there comes with more cash than any other place will pay, getting fired is never far from anyone's mind.". Dit is een hele belangrijke motivatie voor bedrijven om prestatie te kunnen belonen. In Nederland kan je dit niet doen, beloon je iemand in loondienst, dan loop je als bedrijf het risico dat je nog tot zijn pension zijn wellicht te hoge loon gaat betalen. Omdat het op loondienst niveau dus al niet in de cultuur zit, zal je dit dus ook minder snel terugzien in bonus regelingen (gericht op prestatie), het is immers al ongebruikelijk om iemand via loon te betalen gebaseerd op prestaties. Als je dan kijkt naar managers, zij hebben vaak die kennis ook gewoon niet om prestaties van hun team te kunnen meten, dit komt ook weer omdat zij geen trigger hebben om prestatiegericht te werken, zij zitten er ook in loondienst en zijn dus ook niet bang om ontslagen te worden, dus die moeite hoeven ze niet te doen, dus dat zit er simpelweg gewoon niet in.

Ik sprak eens een expat uit de VS die hier in Nederland kwam werken in loondienst, en die kon het simpelweg niet aan, er was geen druk meer om te presteren, dat is zo verwarrend voor Amerikanen die gewend zijn aan strakke lijnen, duidelijke doelen en een cultuur waar je maar beter niet je manager tegen gaat spreken, want anders lig je er na het weekend gewoon uit.

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
@Bathing Aap Zou dan de zzp beloning in NL niet vergelijkbaar moeten zijn met loondienst in de VS?

• Bathing Aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-03 13:31
thlst schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:43:
@Bathing Aap Zou dan de zzp beloning in NL niet vergelijkbaar moeten zijn met loondienst in de VS?
Niet echt, daar telt dan het argument wat ik had over bonus regelingen.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:45
Douweegbertje schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 03:23:
[...]

Het is maar net wat je er zelf van maakt? Ik ga niet weet ik hoeveel interviews en tijd erin stoppen als ik niet eens weet wat het potentieel schuift. Eigenlijk is dat mijn eerste vraag voordat ik uberhaubt wil praten.
Het is inderdaad bijzonder dat men daar soms niet van tevoren duidelijk wilt zijn.

En er zijn ook nog steeds vacatures zonder salaris (soms willen ze zelfs niet eens "markconform" noemen). Ik vraag mij af of die vacatures soms de hoogste salarissen schuiven, juist omdat die vacatures minder aantrekkelijk zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Douweegbertje

Douweegbertje

Sebazzz schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:49:
[...]

Het is inderdaad bijzonder dat men daar soms niet van tevoren duidelijk wilt zijn.

En er zijn ook nog steeds vacatures zonder salaris (soms willen ze zelfs niet eens "markconform" noemen). Ik vraag mij af of die vacatures soms de hoogste salarissen schuiven, juist omdat die vacatures minder aantrekkelijk zijn.
Ik denk dat het verschilt per partij. Om eerlijk te zijn, wij geven ook geen indicatie op de vacature zelf. Echter wij betalen wel degelijk marktconform. HR/Recruitment checkt altijd wat de gangbare salarissen zijn op basis van iemand z'n profiel en ervaringen + wat andere top bedrijven voor zo'n iemand zouden betalen. Ik denk dat dit moeilijk te definieren is in een vacature, plus dat het ook bijv. per maand veranderd.
Daarnaast, in je eerste contact kun je het er direct over hebben en is er ook geen BS om je daadwerkelijk een marktconform indicatie te geven.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 15:52
Interessant topic! Ik werk momenteel als freelance data engineer en heb sinds anderhalf jaar een rol als lead data engineer. Ik zou graag wat minder bezig zijn met code produceren, en wat meer met alles wat er omheen komt kijken (architectuur afstemmen, mensen begeleiden, naar management communiceren, etc.) en zou eigenlijk naar een rol toe willen waar de code/niet-code bezigheden rond de 50/50 liggen. Eigenlijk precies wat de rol van engineering manager omvat.

Nu loop ik tegen een aantal problemen aan:
  • Bedrijven zijn gewoon niet op zoek naar freelance engineering managers. Ik weet niet of dat een rol is die in Nederland niet bestaat, of dat het een rol is die niet freelance wordt ingevuld?
  • Ik sta er voor open om in loondienst te gaan zodat ik naar zo'n rol toe kan groeien, maar als freelancer zet ik rond de 200K per jaar om. De bedrijven waar ik gesolliciteerd heb zitten rond de 100K (en soms nog daaronder) voor engineering manager rollen.
  • De bedrijven die dit soort bedragen wél betalen hebben ook meteen veel hogere verwachtingen (die willen echt de beste van de beste, en eisen dat je al 5 jaar ervaring hebt als engineering manager... mijn lead rol komt enigszins overeen met de rol van engineering manager, maar is geen management rol. Ook heb ik echt geen zin in 8 interview rondes waarin je leetcode moet gaan schrijven (al weet ik niet of dat ook een eis is voor engineering management rollen)).
Zijn er mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, of advies hebben voor mij?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38
@Avalaxy ik ben regelmatig benaderd door een klant of ik vast in dienst wilde komen. Zelfs al zou het aanbod bruto hetzelfde zijn (was het nooit, bonus en pensioeninleg etc meegenomen), netto scheelt het al snel een factor 2 of meer. Het aanbod kwam meestal neer op van 100k netto per jaar als freelance naar 100k bruto per jaar in loondienst... Dat is best een groot verschil.

Je moet je dan afvragen wat je wilt. Hoelang wil je in je huidige goedbetaalde rol blijven? Wil je een keer doorgroeien naar een volgende rol dan wordt het lastig om die op freelance basis te vervullen, terwijl je intern als vaste medewerker veel makkelijker doorgroeit. Maar daar betaal je dan ook flink voor.

Persoonlijk zit ik met vergelijkbare vragen momenteel. Ik heb ook even een sabattical genomen om rustig de tijd te nemen om alles op een rijtje te zetten en lekker veel tijd met de kinderen door te brengen. Financieel mogelijk gemaakt door het freelancen.

Hoe hoger op de ladder hoe kleiner de kans dat ze er freelancers voor in gaan huren. Aan de andere kant: hoe hoger op de ladder hoe meer verantwoordelijkheid en stress.

Uiteindelijk komt het neer op een goed betaald stressvrij bestaan, of slecht betaald stressvoller bestaan.

Ik ben zelfs vanuit een loondienst positie hoger op de ladder naar freelancen onderaan de ladder gegaan. Meer geld minder stress was toen een no-brainer :) De vraag die ik nu heb is of ik niet weer een keer wat meer uitdaging wil.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Frame164
Bathing Aap schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:50:
Je wordt in loondienst in Nederland van nature niet betaald om te presteren. Je neemt een baan aan en je doet het werk, je kan niet worden ontslagen tenzij je totaal niet geschikt bent, zo 'veilig' zit ons systeem nou in elkaar. Hier is het loon ook op gebaseerd. Het kunnen ontslaan van je medewerkers is 100 maal makkelijker in de VS dan hier, en daarom kan je daar ook meer strooien met loon.. Het artikel gaf al aan dat ontslagrecht heel anders is: "Netflix is well-known for their "keeper test" and while working there comes with more cash than any other place will pay, getting fired is never far from anyone's mind.". Dit is een hele belangrijke motivatie voor bedrijven om prestatie te kunnen belonen. In Nederland kan je dit niet doen, beloon je iemand in loondienst, dan loop je als bedrijf het risico dat je nog tot zijn pension zijn wellicht te hoge loon gaat betalen. Omdat het op loondienst niveau dus al niet in de cultuur zit, zal je dit dus ook minder snel terugzien in bonus regelingen (gericht op prestatie), het is immers al ongebruikelijk om iemand via loon te betalen gebaseerd op prestaties. Als je dan kijkt naar managers, zij hebben vaak die kennis ook gewoon niet om prestaties van hun team te kunnen meten, dit komt ook weer omdat zij geen trigger hebben om prestatiegericht te werken, zij zitten er ook in loondienst en zijn dus ook niet bang om ontslagen te worden, dus die moeite hoeven ze niet te doen, dus dat zit er simpelweg gewoon niet in.

Ik sprak eens een expat uit de VS die hier in Nederland kwam werken in loondienst, en die kon het simpelweg niet aan, er was geen druk meer om te presteren, dat is zo verwarrend voor Amerikanen die gewend zijn aan strakke lijnen, duidelijke doelen en een cultuur waar je maar beter niet je manager tegen gaat spreken, want anders lig je er na het weekend gewoon uit.
Samengevat: in de VS ben je dus echt een resource, terwijl je hier ook nog een mens bent.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:40
[...]

Het gaat niet zo zeer over het aantal uur dat er gewerkt wordt maar het aantal uur wat de klant betaalt. Ik ken weinig software knutselaars die in hun eigen tijd gaan debuggen als de net geschreven code meer ellende veroorzaakt dat het oplost. :P Die schilder of stucadoor mag terug komen als de klant niet tevreden is. Ook het inkopen van materiaal, maken van offertes en langs komen bij klanten om werk op te meten moet ergens vandaan komen. De meesten verwerken die niet productieve uren in opslag op materialen of het basis uurtarief. Als poppetje met een laptop heb ik dat allemaal niet en staat er gewoon 40 uur per week op de factuur, tenzij ik een dag er niet ben. :+
Ook werk doorschuiven zit er voor die jongens niet in. Als zij vandaag iets eerder klaar zijn dan geplanned gaan ze naar huis want ze kunnen niet alvast bij de klant van morgen beginnen. Voor zover dat nog nut heeft met reistijd er bij. Ik open een nieuw tabblad en pak de volgende klus op.
Voor die loodgieters(of andere soorten beroepen) die storingsdienst hebben gaat het ook minder goed met uurtarief dan je denkt, dat levert geen 8 factureerbare uren per dag op. Die moeten het hebben van een combinatie van voorrijkosten, makkelijke klusjes en het geluk dat ze allemaal in hetzelfde dorp zijn.

Wat dat salarisplafond betreft is het er nog altijd en niet alleen voor software ontwikkelaars. Men is in dit land gewoon niet zo blij met productiepersoneel(dat ben je als software ontwikkelaar) wat meer verdiend dan de leidinggevende. Dan kan je het salaris van de leidinggevende wel evenredig verhogen, maar dat is weer niet handig in de vergelijking met andere branches. Een leidinggevende van een team software bakkers kan je op salaris makkelijk vergelijken met eentje die een stel stucadoors in het gareel moet houden. Maar die stucadoor zelf is niet te vergelijken met een codeklopper. Niet voor niets dat artsen hele constructies met maatschappen hebben en advocaten pas echt geld gaan verdienen als ze partner zijn geworden en hun eigen klantjes hebben.
Software ontwikkelaar is een van die beroepen waar bijna elke seconde te factureren valt. 8)

• jadjong
Avalaxy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:18:
zou eigenlijk naar een rol toe willen waar de code/niet-code bezigheden rond de 50/50 liggen. Eigenlijk precies wat de rol van engineering manager omvat.

• Bedrijven zijn gewoon niet op zoek naar freelance engineering managers. Ik weet niet of dat een rol is die in Nederland niet bestaat, of dat het een rol is die niet freelance wordt ingevuld?
  • Ik sta er voor open om in loondienst te gaan zodat ik naar zo'n rol toe kan groeien, maar als freelancer zet ik rond de 200K per jaar om. De bedrijven waar ik gesolliciteerd heb zitten rond de 100K (en soms nog daaronder) voor engineering manager rollen.
  • De bedrijven die dit soort bedragen wél betalen hebben ook meteen veel hogere verwachtingen (die willen echt de beste van de beste, en eisen dat je al 5 jaar ervaring hebt als engineering manager... mijn lead rol komt enigszins overeen met de rol van engineering manager, maar is geen management rol. Ook heb ik echt geen zin in 8 interview rondes waarin je leetcode moet gaan schrijven (al weet ik niet of dat ook een eis is voor engineering management rollen)).
Zijn er mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, of advies hebben voor mij?
1) Misschien op projectbasis? Je wilt een rol die van langere tijd bepalend is voor het bedrijf, dat wil je niet door een externe laten doen tenzij je zeker weet dat het tijdelijk is. Bijvoorbeeld bij een bedrijf dat geen software maakt maar tijdelijk wat poppetjes nodig heeft om in-house software te ontwikkelen. Wanneer je die poppetjes ook gedeeltelijk mee neemt (je kent vast wel een paar goede) kan je daar nog een beetje aan verdienen.
2) Als jij iets anders wil gaan doen zul je moeten investeren in jezelf. Dat betekend zakken in salaris/tarief totdat je bij de nieuwe functie net zoveel kennis en ervaring hebt als bij de huidige functie.
3) Het beste van het beste lijkt mij nogal logisch. Als ik een dure schilder in huur verwacht ik ook dat die weet wat het verschil is tussen latex en vingerverf. :P

• Lethalis
  • Niet online
Frame164 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:22:
[...]
Samengevat: in de VS ben je dus echt een resource, terwijl je hier ook nog een mens bent.
Ik heb ooit een manager gehad die uit Groot Brittannië kwam en daar was eigenlijk ook niet mee te dealen voor de gemiddelde Nederlander.

Die vond het veel te normaal om steeds over te werken en kon er niet tegen als mensen om 5 uur naar huis wilden. En het liefst wou hij daarna nog met iedereen naar de kroeg :/

Ik was toen nog jong en hield het een paar jaartjes vol, maar nu ik bijna 42 ben en een gezin heb, is het simpelweg ondenkbaar voor mij.

Overwerken kan hoogstens incidenteel en ook alleen maar gepland. Ad hoc gaat vaak al niet omdat ik mijn kind van de opvang moet halen etc.

Hoe gaat dat in vredesnaam in de VS als je een gezin hebt? Moet de vrouw dan maar thuisblijven ofzo? Mijn "probleem" is misschien ook dat mijn vrouw hoger opgeleid is dan ik. Dus ze werkt of helemaal niet, of meteen minimaal 4 dagen per week en komt ook laat thuis.

PS
Ik ben toevallig vandaag tot 21:00 op de zaak gebleven, maar dat is niet iets dat ik regelmatig doe _O-

[Voor 12% gewijzigd door Lethalis op 21-11-2022 22:20]

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:06
Avalaxy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:18:
Interessant topic! Ik werk momenteel als freelance data engineer en heb sinds anderhalf jaar een rol als lead data engineer. Ik zou graag wat minder bezig zijn met code produceren, en wat meer met alles wat er omheen komt kijken (architectuur afstemmen, mensen begeleiden, naar management communiceren, etc.) en zou eigenlijk naar een rol toe willen waar de code/niet-code bezigheden rond de 50/50 liggen. Eigenlijk precies wat de rol van engineering manager omvat.

De rol bestaat zeker wel, maar de naam is anders. In sommige organisaties heet het ook wel chapter lead. Oftewel: de manager van de “hoe” (“wat” wordt door een product owner of product manager bepaald).

Deze rol wordt bij mijn werkgever wel eens extern vervuld, ik ken zelf geen zwaarwegende redenen om die rol niet extern te vervullen. Binnen mijn club zou ik daar overigens geen 130 euro per uur (200k/1536 uur) voor betalen, zo specialistisch is die rol niet. Mogelijk ligt dat anders bij andere bedrijven.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Lethalis schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:02:
[...]
Hoe gaat dat in vredesnaam in de VS als je een gezin hebt? Moet de vrouw dan maar thuisblijven ofzo? Mijn "probleem" is misschien ook dat mijn vrouw hoger opgeleid is dan ik. Dus ze werkt of helemaal niet, of meteen minimaal 4 dagen per week en komt ook laat thuis.
Een gewone baan is best mogelijk in de VS. Volgens Comparably werkt ruim 50% van de Google en Meta werknemers 8 uur of minder. Een kennis van mij werkt bij Apple daar en die is netjes op tijd voor het eten thuis.

• Douweegbertje

Douweegbertje

NielsFL schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:46:
[...]

Een gewone baan is best mogelijk in de VS. Volgens Comparably werkt ruim 50% van de Google en Meta werknemers 8 uur of minder. Een kennis van mij werkt bij Apple daar en die is netjes op tijd voor het eten thuis.
Het is ook een beetje krom om heel de US op 1 hoop te gooien. Een beetje alsof alles in de EU identiek is. Nou ik denk dat er al een kneiter groot verschil zit tussen NL en DE. Dat is net zo goed in de US het geval als je 200km opschuift per plaats. Daarnaast denk ik dat er ook wel extreem veel vooroordelen zijn vaak gebaseerd op hearsay of iemand op Twitter die misschien een slechte ervaring had.

Voordat ik in de US ging werken werd ik ook van alle kanten gewaarschuwd over de cultuur en hoe je tegen managers moet praten. Nou, ik ben prima mijzelf gebleven (voor de gene die mij kennen, vrij recht doorzee wat blijkbaar niet gepast is in de US). In tegenstelling tot alle waarschuwing word ik alleen maar gewaardeerd (ook in de vorm van promotie).

Wat dat betreft denk ik dat zowel NL als de US uiterste hebben op elk gebied. Soms moet je keihard werken in de US, maar net zo goed in NL en idem over "relaxtere" banen. Het is maar net bij welk bedrijf en bijhorende cultuur je terecht komt.

Verder kunnen we het ook wel hebben over goed werkgeverschap maar het is natuurlijk dat bekende "Ome jan zei dat op een verjaardag" verhaal over hoe makkelijk mensen in de US ontslagen kunnen worden. Dan zeg ik weer: Dat is extreem afhankelijk van de staat. Ik ben van mening dat californië misschien wel meer/striktere regels heeft dan NL. Daarnaast heb ik vaak genoeg hele "gierige" werkgevers in NL gezien terwijl er genoeg in de US zijn waar 100x beter voor je wordt gezorgd. Zo zie je bij Twitter dat men ook gewoon een zakcentje mee krijgen.

Er is IMO maar 1 ding wat echt vervelend is aan de US en dat zijn Visas. Hoeveel collegas van mij wel niet al 10 tot zelfs 15 jaar (!!!) in de US zijn en in het geval van ontslag binnen 60 dagen (!!) nieuw werk moeten hebben omdat ze anders het land worden uitgezet...

tl;dr het maakt uiteindelijk niet uit waar je werkt want het kan zowel positief als negatief zijn. Echter qua salarissen is alles beter in de US :+

• CornermanNL
Frame164 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:22:
[...]

En hier heb je collectieve verzekeringen als er iets gebeurd waar je jezelf niet uit kan presteren zoals langdurige ziekte, zaken als hoger onderwijs zijn toegankelijker voor je kinderen.

En zo nog wat zaken , als je puur naar de cijfers kijkt lijkt het allemaal leuk maar de manier waarop de samenleving daar in elkaar zit trekt mij totaal niet.

Ik heb geen zin in een tent City om de hoek.

Daarnaast moet je dat eeuwige beter willen zijn dan de rest je ook maar liggen. Uiteindelijk is geld niet meer voldoende als voldoening. Ik zou geen zin hebben in de hoge druk ketel.

Het vergelijken van salarissen tussen de Us en hier is appels en peren.

Overigens is het zoals @Douweegbertje aangeeft niet altijd zo , maar de systemen maatschappij en cultuur moet je liggen.

En daar zou je mee moeten beginnen als je overweegt die kant op te gaan. En je niet laten verleiden door de dollars alleen.

[Voor 12% gewijzigd door CornermanNL op 22-11-2022 08:27]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 15:52
Dank voor je perspectief! Ik ben er recent wéér iets op vooruit gegaan in uurtarief, dus ik zit er eigenlijk aan te denken maar gewoon te blijven doen wat ik doe, en gewoon een tiental jaar geld te harken tot ik onbetaald kan doen wat ik leuk vind :P Klinkt een beetje treurig, maar is het is een behoorlijke gouden-handboeien situatie.

• t0w3rh0u53
jadjong schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:38:
[...]

Het gaat niet zo zeer over het aantal uur dat er gewerkt wordt maar het aantal uur wat de klant betaalt. Ik ken weinig software knutselaars die in hun eigen tijd gaan debuggen als de net geschreven code meer ellende veroorzaakt dat het oplost. :P Die schilder of stucadoor mag terug komen als de klant niet tevreden is. Ook het inkopen van materiaal, maken van offertes en langs komen bij klanten om werk op te meten moet ergens vandaan komen. De meesten verwerken die niet productieve uren in opslag op materialen of het basis uurtarief. Als poppetje met een laptop heb ik dat allemaal niet en staat er gewoon 40 uur per week op de factuur, tenzij ik een dag er niet ben. :+
Ook werk doorschuiven zit er voor die jongens niet in. Als zij vandaag iets eerder klaar zijn dan geplanned gaan ze naar huis want ze kunnen niet alvast bij de klant van morgen beginnen. Voor zover dat nog nut heeft met reistijd er bij. Ik open een nieuw tabblad en pak de volgende klus op.
Voor die loodgieters(of andere soorten beroepen) die storingsdienst hebben gaat het ook minder goed met uurtarief dan je denkt, dat levert geen 8 factureerbare uren per dag op. Die moeten het hebben van een combinatie van voorrijkosten, makkelijke klusjes en het geluk dat ze allemaal in hetzelfde dorp zijn.
Ik kan niet zeggen dat ik deze vergelijking helemaal terecht vind :) Je vergelijkt nu een ontwikkelaar die 40 uur in dienst is met een, wat naar mijn inziens lijkt op een stucadoor of schilder die voor zichzelf werkt. Desalniettemin, een ontwikkelaar die voor een klant een website oplevert zit toch in hetzelfde schuitje? Wellicht kan er meer op afstand, maar je bent net zo goed uren kwijt met de klant en als je feedback niet goed hebt verwerkt of de website gaat plat, dan is het (als je de klant tevreden wilt houden) ook voor eigen rekening. Ik ken ook ontwikkelaars die 's ochtends om 7:00 naar huis gingen, omdat er iets ECHT gefixt moest worden en ze de nacht door konden halen.

Ik snap het wel hoor, er zijn veel kosten die je niet direct door kunt verrekenen en die moeten toch ergens vandaan komen En dan mag je ook zeker niet het continue doorleren vergeten (in eigen tijd) en meegaan met de nieuwste ontwikkelingen. Je rekent dat niet direct door aan de klant maar indirect soms weer wel.

[Voor 3% gewijzigd door t0w3rh0u53 op 22-11-2022 10:04]

• ex87
In Nederland kan je dit niet doen, beloon je iemand in loondienst, dan loop je als bedrijf het risico dat je nog tot zijn pension zijn wellicht te hoge loon gaat betalen. Omdat het op loondienst niveau dus al niet in de cultuur zit, zal je dit dus ook minder snel terugzien in bonus regelingen (gericht op prestatie)
Kan wel gewoon hoor? Ik krijg zo'n 70% van mijn salaris in 'base pay' en 30% in stock, die dan vest over 2 jaar.
Als ik niet presteer of mijn doelen niet haal, dan krijg ik minder stock voor de 2 jaar erna. Deze betalen 2x per jaar uit:

Dus bv: basis salaris is 100k, bonus is 50k in aandelen. Is 2x per jaar 25k. Haal ik mijn doelen niet dan krijg ik voor het jaar erna niet 50k maar 30k (en dus maar 2x 15k).

Nou, dan blijf je wel gemotiveerd om je doelen te halen. Het valt dus ook niet onder basis salaris, dus heeft geen invloed op pensioen of wat dan ook. Gaat het minder met mij (of het bedrijf :+ ) dan krijg ik dus minder geld. Dat is het risico wat je neemt (tegenover dus ook de voordelen).

Ik verdien momenteel 110k base pay en 80k stock (per jaar). Het stond er wat beter voor 12 maanden geleden ;( (in NL trouwens)

[Voor 5% gewijzigd door ex87 op 22-11-2022 10:09]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:38
@ex87 wat voor functie heb jij?

[Voor 16% gewijzigd door pirke op 22-11-2022 11:45]

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• ex87
Senior Systems Development engineer

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45

Druk om te presteren krijg je door een leuk team te hebben wat allemaal de neuzen de zelfde kant op heeft en voor een product wil gaan. Waar je persoonlijk voldoening uit haalt.

Niet door te dreigen met ontslag, dat is soort silicon valley variant van het Stockholm syndroom

• jadjong
t0w3rh0u53 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:02:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik deze vergelijking helemaal terecht vind :) Je vergelijkt nu een ontwikkelaar die 40 uur in dienst is met een, wat naar mijn inziens lijkt op een stucadoor of schilder die voor zichzelf werkt. Desalniettemin, een ontwikkelaar die voor een klant een website oplevert zit toch in hetzelfde schuitje?
Dat is dus het grappige, het gros van de software ontwikkelaars die zichzelf als zzp'er wegzetten hebben geen last van zeurende (particuliere) klanten met offertegesprekken en garantieclaims. :P Die zitten inderdaad 40 uur 'in dienst' en sturen dan een factuur. Aan de andere kant heb je ook stucadoors die enkel voor grote aannemers werken op uurtje-factuurtje basis, maar daar is het uurtarief dan ook op aangepast.
Een software ontwikkelaar die wel zijn eigen particuliere/mkb klantjes heeft zou met die theorie een hoger uurtarief moeten hebben dan eentje die lekker 'veilig' bij Adyen zit te tikken maar in de praktijk zijn particuliere/mkb klanten juist de plek voor lage tarieven. Zelfstandig software ontwikkelaar zit wat dat betreft op een redelijk unieke positie, wel de lusten van een eigen bedrijf maar lang niet alle lasten in een markt waar het werk voor het oprapen ligt. Het sijpelt alleen niet echt door naar de collega's in vaste dienst. :| :|

• Hillie
  • Laatst online: 03:46

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik woon en werk sinds december 2009 in de VS en ik zit hier wel goed. Veel minder een cultuur waar je kop niet boven het maaiveld uit mag steken en mijn Nederlandse directheid past op zich best goed. Ik werk sinds kort als hardware engineer in de financiële sector en de beloningstructuur is dan ook zodanig, terwijl m'n baas ook duidelijk uitsprak dat het gewoon 9 tot 5 werk is. Er zijn nogal wat misvattingen over werken in de VS en dan vooral bij degenen die het vooral in een negatief daglicht willen stellen...

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• Douweegbertje

Douweegbertje

jadjong schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:30:
[...]

Dat is dus het grappige, het gros van de software ontwikkelaars die zichzelf als zzp'er wegzetten hebben geen last van zeurende (particuliere) klanten met offertegesprekken en garantieclaims. :P Die zitten inderdaad 40 uur 'in dienst' en sturen dan een factuur. Aan de andere kant heb je ook stucadoors die enkel voor grote aannemers werken op uurtje-factuurtje basis, maar daar is het uurtarief dan ook op aangepast.
Een software ontwikkelaar die wel zijn eigen particuliere/mkb klantjes heeft zou met die theorie een hoger uurtarief moeten hebben dan eentje die lekker 'veilig' bij Adyen zit te tikken maar in de praktijk zijn particuliere/mkb klanten juist de plek voor lage tarieven. Zelfstandig software ontwikkelaar zit wat dat betreft op een redelijk unieke positie, wel de lusten van een eigen bedrijf maar lang niet alle lasten in een markt waar het werk voor het oprapen ligt. Het sijpelt alleen niet echt door naar de collega's in vaste dienst. :| :|
Hm, je vergelijking gaat niet helemaal op. Je voegt nu "markt segmenten" toe aan de vergelijking (al doel je waarschijnlijk en maakt ook nog eens een vergelijking tussen een software ontwikkelaar en een stucadoor.
Een software ontwikkelaar die wel zijn eigen particuliere/mkb klantjes heeft zou met die theorie een hoger uurtarief moeten hebben
Volgens welke theorie dan? De theorie dat kleinere opdrachten meer moet verdienen dan lang lopende opdrachten? Kijk, dat "klopt" in de zin dat het zo "rendabel" voor jou als ZZPer wordt om constant van opdracht naar opdracht te gaan en die extra inkomsten gebruikt om te investeren in de tijd dat je misschien net geen opdracht hebt en/of de tijd om een opdracht te zoeken (of het uit te geven aan iemand die dat voor je doet).

Echter het grootste verschil is dat jij niet de lengte van de opdracht gebruikt maar de "omzet" (of grootte) van een bedrijf. Op dat moment geldt er een totaal andere "theorie".

Als we het hebben over ZZP'ers met een bepaalde expertise en niveau dan zijn kleinere bedrijven of beter gezegd bedrijven met een geringe omzet niet de makkelijkste doelgroep. Vaak omdat de waarde die jij kunt inbrengen totaal irrelevant is voor waar ze mee bezig zijn. Stel dat je iets met "cloud finance" doet en een 5% besparing op de maandrekening kunt realiseren, dan verdien je je bij een bedrijf met een grote rekening 100x je kosten terug. Een kleine toko die bij http://pauperhosting.nl/ zit heeft er niets aan om jou 150$ per uur te betalen want daar worden ze niet wijzer van.

Dus ja, hierdoor kun je als expert in je gebied bij 'rijkelijke' klanten, ook een rijkelijk tarief hanteren. Maar vergis je niet dat elke ZZPer even 120 euro krijgt. Dat is ook weer zo'n sprookje IMO.
Zelfstandig software ontwikkelaar zit wat dat betreft op een redelijk unieke positie, wel de lusten van een eigen bedrijf maar lang niet alle lasten in een markt waar het werk voor het oprapen ligt.
Het is met name voor de gene die ook net de skills, expertise en ervaringen hebben. Die gene die daar onder vallen, welke IMO niet altijd de grootste doelgroep is, genieten inderdaad van een luxe positie. Echter, ook al waren ze niet ZZP, dan hadden ze die positie in zekere mate al.

Ik ben toch echt van mening dat je een soort 'SME' (subject matter expert) moet zijn wil je op een zeer gunstig tarief komen en op zijn minst "goed" - boven gemiddeld, voor een hoog tarief. De rest zie ik met name voorbij komen met zo'n 70-80 euro p/u afhankelijk of ze echt zzp zijn of nog via-via binnen komen.

• jadjong
Douweegbertje schreef op woensdag 23 november 2022 @ 04:08:
[...]

Hm, je vergelijking gaat niet helemaal op. Je voegt nu "markt segmenten" toe aan de vergelijking (al doel je waarschijnlijk en maakt ook nog eens een vergelijking tussen een software ontwikkelaar en een stucadoor.
Ik startte de vergelijking niet, dat deed iemand anders met een lekkende kraan die 85.- per uur moest betalen aan degene die het kwam fixen en het raar vond dat loodgieters net zo veel kosten als een bovengemiddelde software ontwikkelaar. In dat geval zijn er zoveel variabelen dat je niet kunt zeggen dat een loodgieter net zo veel verdiend als een software ontwikkelaar vanwege alle redenen die ik en anderen inmiddels genoemd hebben.

• chielsen
  • Laatst online: 23:47
Interessant topic. Misschien niet heel vreemd, maar toch erg jammer dat het leuke geld voornamelijk bij dubieuze bedrijven zit FAANG / banken / fintech waar je toch het idee heb dat er zinnigere dingen te doen zijn voor de samenleving. Toch is het ook wel een beetje zelfversterkend effect, want zij trekken talent aan en talent zoekt talent.
Ik denk nog steeds dat meer bedrijven wat dieper in de buidel zouden moeten tasten en echte kwaliteit aantrekken, ipv 3x mediocriteit. 2 mensen van 35 die allebei 10 jaar+ ervaring hebben zijn niet perse allebei senior en even goed. De ene kan echt 10x zo goed zijn dan die andere en zeker bij IT kan dat een wereld van verschil maken (100x+). Volgens mij is WhatsApp een wereldwijde speler geworden terwijl het maar iets van 10 man in dienst had. Toen kwam het grote geld en werd alles verpest alleen..

Kortom, volgens mij moet er vooral aan de vraagkant nog wat lessen geleerd worden.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:03
t0w3rh0u53 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:02:
[...]

Ik ken ook ontwikkelaars die 's ochtends om 7:00 naar huis gingen, omdat er iets ECHT gefixt moest worden en ze de nacht door konden halen.
Niet bij de overheid blijkbaar :*)
(IND)

Mijn tweakblog over de toekomst

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee