Heb zelf mijn Mi11 Ultra verkocht en die wordt vanavond opgehaald door een medetweaker genaamd @
RoadRunnerRik. Heb gisteravond geunlocked en toen Xiaomi.eu erop geflasht. Dat ging vrij eenvoudig, even mijn verhaal, misschien heeft iemand er wat aan.
Je download de Mi Unlock Tool. Zaak is dat je telefoon herkend wordt door die tool, daar ben ik een tijdje mee aan het klooien geweest. Ik moest daadwerkelijk in 'Apparaatbeheer' handmatig een driver toekennen aan het device, die driver moest ik ook los downloaden. Dat vind ik wel even veel gedoe, vooral veel uitzoekwerk.
Toen de telefoon werd herkend was hij dus ook vindbaar via 'adb devices' en 'fastboot devices'. Meteen de unlock aangevraagd en gisteravond was hij unlockbaar. Ik had dit overigens exact een week geleden al gedaan, omdat de wachttijd 168h is.
Voor zover ik weet is Xiaomi.eu de beste rom momenteel, combineert het beste van twee werelden en krijgt vaak updates. Ook hebben ze daar een Safetynet pass, betekent dat je al je apps gewoon kunt gebruiken, ook je banking apps etc. OTA updates worden geleverd en worden geinstalleerd via de recovery, dus niet je PC nodig voor een update.
Tijd om die te flashen. Er is ook een TWRP, die er bij gehaald. Gelukkig vaak roms geflashed op mijn Mi 9, dus wist nog wel hoe het moet.
Je hebt tegenwoordig twee fastboots, 1 is te benaderen via 'fastboot reboot bootloader' en de andere via 'fastboot reboot fastboot'. Als ik mij niet vergis heeft dat te maken met het feit dat je tegenwoordig twee slots hebt, a en b. Ben zelf nog nooit bezig geweest met het wisselen van de slots, dus weet niet exact wat dit uitmaakt.
Hoe dan ook, de beschrijvingen online wijken wel wat af. Ben eerst bezig geweest met 'fastboot flash recovery recovery.img' maar dat werkt dus niet, je moet 'fastboot boot recovery.img' gebruiken om naar de recovery te booten. Dan plaats je de gedownloade rom op je telefoon en kies je 'install', dan selecteer je de rom en installeer je hem. Voordeel van de install is dat Xiaomi.eu meteen TWRP als vaste recovery installeert, daaruit kun je dus ook je OTA updates doen.
Erg belangrijk is om daarna 'Format data' te doen, dat is wat anders dan een wipe of factory reset. Als ik mij niet vergis heeft dat te maken met het feit dat er een bepaalde encryptie op de partities zit en zonder de format data krijg je een bootloop. Als je een OTA update installeert moet je daarna je dalvik cache wissen en juist niet Format data doen. Die Dalvik hoeft bij een verse install niet.
Proces:
- Password intypen om je telefoon te decrypten (het is belangrijk dat je een pincode aanmaakt in je OS, zodra je gaat flashen, anders kun je niet decrypten).
- Rom verplaatsen naar telefoon
- install rom
- format data
- reboot (duurt zeker 10 a 15 minuten voor eerste start)
Klaar is Kees (KaiseRRuby in dit geval). Wat in eerst fout had gedaan: Eerst een format data gedaan, volgens mij haalt hij dan de partities op de schijf weg (of maakt ze onzichtbaar) waardoor je niets kunt flashen oid. Gelukkig blijft de Mi recovery bestaan als je de eerste keer gewoon recovery boot ipv flasht, dus een restore zorgde voor een herinstall van de bestaande Chinese rom.
Overigens kun je (tenzij je echt een brick hebt) altijd je originele Chinese rom terugflashen via Mi Flash.
[
Voor 15% gewijzigd door
KaiseRRuby op 11-08-2021 10:01
]