Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.363.362 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:47
TheFes schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:40:
[...]

light.keuken is neem ik aan een light group? Die zal alleen uit gaan als alle lampen uit gaan.
Dan gaat de input boolean dus niet uit als je maar één lamp uit zet. Ik weet niet of je altijd alleen alle lampen uitzet?
Ah helder. Ja dat is voldoende voor mij. Ik zet altijd eerst alles uit.
Maar goed om te weten, want dat gaat nog wel aangepast worden een keer. ipv eerst uit en dan iets aan, direct iets aan en wat er geen onderdeel van is vanzelf uit :).

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02
@water_escape Nee, juist nergens :) Doordat ik in specifieke gevallen (bijvoorbeeld een beweging automation) de timer altijd eerst start en dan het licht kan ik dus vanzelf al checken of iets buiten een automation het licht aan deed. Immers, dan is het licht aan gegaan zonder dat de timer al loopt. Zo kan ik dan zien dat ik hem handmatig schakelde en start ik de timer als nog met een lange default tijd. Gaat het licht uit cancel ik de timer altijd, dus als ik het licht handmatig uit zet stopt de timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:43:
@water_escape Nee, juist nergens :) Doordat ik in specifieke gevallen (bijvoorbeeld een beweging automation) de timer altijd eerst start en dan het licht kan ik dus vanzelf al checken of iets buiten een automation het licht aan deed. Immers, dan is het licht aan gegaan zonder dat de timer al loopt. Zo kan ik dan zien dat ik hem handmatig schakelde en start ik de timer als nog met een lange default tijd. Gaat het licht uit cancel ik de timer altijd, dus als ik het licht handmatig uit zet stopt de timer.
Dat klinkt weer gaaf! future upgrade :)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Ah, zie nu pas dat je het niet met een timer maar met een delay doet. Naar mijn idee is dat gewoon erg lastig als het complex wordt. Vandaar dat ik zelf vaak een timer (helper) pak.

Zeker met een automation voor default tijd werkt dat fijn als je tijdens het aftellen toevallig HA herstart (of zelfs maar een automation aanpast en ze daarmee herlaadt). Immers worden lopende automations dan gestopt en eindig je met het licht aan. Een timer blijft bij een automation reload gewoon lopen.

En door de automation voor default tijd (Trigger: licht aan, condition: timer loopt niet) zal de timer ook gestart worden bij een herstart van HA. Voor HA gezien gaat de lamp dan namelijk aan en de timer loopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@TheFes

Er ging nog wat mis. In de logs zag ik wel dat alles verwerkt werd. Maar toch gingen de lampen nog uit.
Blijkt dat Hue 2 light.keuken had. Ik moest light.keuken_2 hebben :).

Die lijkt goed te gaan. Thanks voor de help!

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 11:09
Dat gaat uit van dat je taal op de server op je locale taal (=NL) staat? en dan zou die "1 mei 2021" zo kunnen omzetten, ga het proberen maar ik dacht dat het dan engels moet zijn..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
DaLass schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:17:
Het liefst los ik het allemaal op binnen dezelfde automation, zodat er maar 1 automation is voor de badkamerventilatie.
Dat maakt dat het vaak een stuk lastiger wordt en je soms hele gekke sprongen moet maken om het voor elkaar te krijgen. Daarom ben ik daar vanaf gestapt. Wat ik zonder gekke sprongen in éénautomation kan doen, prima. Maar maak er niet zo lief twee als ik daarmee met twee simpele/overzichtelijke automations eindig.

De trigger.to_state is wel cool maar als je verschillende triggers hebt wordt het al snel complex doordat je ook moet checken of het de juiste entity was etc.
- De schakelaar omhalen toggled ook de fan. Er zit namelijk een shelly aan die gewoon schakelt. Het is alleen zo dat als hij onder het minimum zit, hij in de oude situatie niet meer uit gaat, want is aangezet terwijl hij al onder de threshold zat. Voor de bovenwaarde geldt hetzelfde. Met de minimum en maximum timer kan ik dat weer oplossen zodat hij bijvoorbeeld niet de hele nacht blijft draaien.
Ah, je, had even gemist dat de schakelaar en de fan gewoon dezelfde entity was (en dus de koppeling in de Shelly zit).

Dan is het enige waarom ik kan bedenken dat de boel herstart is omdat je niet op een enkel moment de fan aan zet maar zolang je de luchtvochtigheid boven de threshold is roep je steeds aan dat je de timer wilt starten bij elke wijziging van de luchtvochtigheid (en dus retrigger van de automation). Daar zou ik dus toevoegen dat je de timers alleen start als de max looptijd timer nog niet loopt.

PS duration: '0' zet hem zeker met de default tijd? Ziet er wel een beetje raar uit zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Septillion schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:08:
[...]

Dat maakt dat het vaak een stuk lastiger wordt en je soms hele gekke sprongen moet maken om het voor elkaar te krijgen. Daarom ben ik daar vanaf gestapt. Wat ik zonder gekke sprongen in éénautomation kan doen, prima. Maar maak er niet zo lief twee als ik daarmee met twee simpele/overzichtelijke automations eindig.

De trigger.to_state is wel cool maar als je verschillende triggers hebt wordt het al snel complex doordat je ook moet checken of het de juiste entity was etc.
[...]
Ja, lastig wordt het wel op deze manier. Voor nu heb ik het hele handmatig schakelen er even uitgehaald zodat hij netjes loopt op basis van luchtvochtigheid met een minimum en maximum looptijd. De rest ga ik op mijn gemakje nog eens bekijken en indien nodig toch maar in 2 automations gooien.
[...]
Ah, je, had even gemist dat de schakelaar en de fan gewoon dezelfde entity was (en dus de koppeling in de Shelly zit).

Dan is het enige waarom ik kan bedenken dat de boel herstart is omdat je niet op een enkel moment de fan aan zet maar zolang je de luchtvochtigheid boven de threshold is roep je steeds aan dat je de timer wilt starten bij elke wijziging van de luchtvochtigheid (en dus retrigger van de automation). Daar zou ik dus toevoegen dat je de timers alleen start als de max looptijd timer nog niet loopt.
[...]
Als ik de automation forceer door de luchtvochtigheid omhoog te gooien dan loopt alles prima, ook de timer wordt niet herhaaldelijk getriggered. Het is echt aan het einde van de looptijd van de maximum timer dat hij weer opnieuw begint. Oorzaak zit in ieder geval in het switch gedeelte, want nu ik dat eruit gehaald heb gaat het prima.
[...]
PS duration: '0' zet hem zeker met de default tijd? Ziet er wel een beetje raar uit zo :+
Ja, daar lijkt het wel op. De setting komt uit de GUI voor automations, als je deze uitzet komt hij automatisch weer terug. Hij doet er niets mee, want hij volgt netjes mijn vooraf ingestelde timers, dus 0 lijkt inderdaad default. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 10:15
water_escape schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:03:
Er ging nog wat mis. In de logs zag ik wel dat alles verwerkt werd. Maar toch gingen de lampen nog uit.
Blijkt dat Hue 2 light.keuken had. Ik moest light.keuken_2 hebben :).

Die lijkt goed te gaan. Thanks voor de help!
Korte vraag, heb zelf geen Hue Tap en werk via Deconz betreft zigbee, maar zie je in Home Assistant niet dat welke knop je indrukt op de Hue Tap? Dan zou je namelijk ook de betreffende lamp alleen handmatig aanzetten (terwijl hij al automatisch aangezet is). Dan zit je niet een korte periode in het donker.

Dus als lampen aangezet worden
Automation 2:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
alias: Kitchen lights input boolean
description: Turn off input boolean
trigger:
  - [b]hier een event of state voor de juiste knop op de Hue Tap[/b]
condition: []
action:
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
      entity_id: input_boolean.keuken
mode: single

Dit gebruik ik met een Hue Dimmer. Wanneer ik je lampen aanzet met de Hue Dimmer --> input boolean gaat aan. Automation condition voldoet niet en wordt dus ook niet gebruikt. Wanneer ik de lamp handmatig weer uitzet (dan gaat de input boolean weer uit) en gaat hij de volgende keer weer automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DaLass Mja, volgens mij als je de timer steeds start met dezelfde waarde blijft hij gewoon lopen. Je krijgt inderdaad pas rare dingen als je een timer.start doet met opeens een kortere tijd. Daarom zal je er nu niets van merken.

Maar ik zie denk ik al waar dit mis gaat en dat is als de max tijd op is maar de luchtvochtigheid nog boven de threshold ligt. Dan zal de automation bij de eerste wijziging van de sensor weer vuren en daarmee de eerste case starten.

Denk als je ipv de state trigger op de sensor twee numeric triggers doet (en dus zorgt dat de automation niet bij elk wissewasje start) je er dan bent.

[ninja-edit]Moet je ook nog een trigger op minimale tijd hebben. Deze was eerst "impliciet" bij een wijziging van de luchtvochtigheid.

[ninja-edit 2]Je zou de timer state trigger nog kunnen vervangen door een timer finish event. Dan kan je een timer cancel doen zonder dat je een actie triggert. Kan handig zijn tijdens debuggen of als je een keer geen timer wilt. Maar daar zou je ook deze automation voor kunnen uitzetten...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
alias: '[KLIMAAT] - Badkamer : Ventilatie op basis van luchtvochtigheid'
description: >-
  Ventilatie aan bij hoge luchtvochtigheid & Ventilatie uit bij lage
  luchtvochtigheid
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.klimaat_badkamer_humidity
    above: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_maximum
    below: input_number.badkamer_luchtvochtigheid_minimum
  - platform: state
    entity_id: timer.badkamer_maximum_looptijd
    state: idle
    entity_id: timer.badkamer_minimum_looptijd
    entity_id: switch.ventilator_badkamer
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
              - condition: state
                state: 'on'
              - condition: numeric_state
        sequence:
          - service: switch.turn_on
            target:
          - service: timer.start
            data:
              duration: '0'
            target:
              entity_id:
                - timer.badkamer_maximum_looptijd
                - timer.badkamer_minimum_looptijd
      - conditions:
            conditions:
              - condition: and
                conditions:
                state: 'off'
        sequence:
          - service: switch.turn_off
            target:
          - service: timer.cancel
            target:
              entity_id:
    default: []

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 19-04-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dat zou kunnen, Maar deze "remotes (tabs /dimmers) " zijn niet gekoppeld aan HA. Die zitten direct aan Hue.
drentsemoi schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:23:
[...]

Korte vraag, heb zelf geen Hue Tap en werk via Deconz betreft zigbee, maar zie je in Home Assistant niet dat welke knop je indrukt op de Hue Tap? Dan zou je namelijk ook de betreffende lamp alleen handmatig aanzetten (terwijl hij al automatisch aangezet is). Dan zit je niet een korte periode in het donker.

Dus als lampen aangezet worden
Automation 2:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
trigger:
  - [b]hier een event of state voor de juiste knop op de Hue Tap[/b]
action:
    target:

Dit gebruik ik met een Hue Dimmer. Wanneer ik je lampen aanzet met de Hue Dimmer --> input boolean gaat aan. Automation condition voldoet niet en wordt dus ook niet gebruikt. Wanneer ik de lamp handmatig weer uitzet (dan gaat de input boolean weer uit) en gaat hij de volgende keer weer automatisch.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 10:15
water_escape schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:51:
Dat zou kunnen, Maar deze "remotes (tabs /dimmers) " zijn niet gekoppeld aan HA. Die zitten direct aan Hue.

[...]
Zelfs als je de Hue hub gebruikt en deze data opvraagt vanuit HA, kun je met REST-sensorer meer informatie krijgen van je Hue Tap.

Wat ik zo snel gevonden heb:
https://community.home-as...ntrolling-4-lights/117141

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KingJ87
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-06 13:44
water_escape schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:37:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
    entity_id: light.keuken
    to: 'off'
action:
    target:
Ik gebruik ook de Hue bridge maar dan met een dimmer switch en bij automation kan ik dit doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Kitchen lights input boolean
  trigger:
    device_id: 5cfd75c5fdcf11ea8bdcffa89dae7990
    domain: hue
    platform: device
    type: remote_button_short_release
    subtype: turn_on
  action:
      target:

in de GUI staat dat bij trigger device, misschien is dat een idee?

Het valt me ook op dat je 2x de condition after 8 en before 20 hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Klopt. Dat is om de 00:00 te overbruggen.

Dus als automation getriggered wordt en het is voor 20:00 dan doet hij alleen deel 1. daarna weer deel 2 zodat je middernacht kan omrekenen.
KingJ87 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:37:
[...]

Ik gebruik ook de Hue bridge maar dan met een dimmer switch en bij automation kan ik dit doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- alias: Kitchen lights input boolean
  trigger:
    device_id: 5cfd75c5fdcf11ea8bdcffa89dae7990
    domain: hue
    type: remote_button_short_release
    subtype: turn_on
  action:
      target:

in de GUI staat dat bij trigger device, misschien is dat een idee?

Het valt me ook op dat je 2x de condition after 8 en before 20 hebt

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-05 22:35
TravockMD schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:00:
[...]

Het IP op je router vastzetten? (Op basis van MAC adres) Dan ben je in ieder geval van dit probleem af.
Thanks, ik zal hem gaan vastzetten. Gekke is dat ondanks dat het installatiescript hier stopt, de omgeving wel gewoon opgezet is en ook werkt.

Heb je toevallig ook een tip voor onderstaande:

De volgende stap voor mij is om Samba Share te installeren om daarmee een backup terug te zetten van mijn vorige set-up. Hierbij heb ik netjes het IP-adres van mijn router ingevuld bij de configuration en heb ik een username en password aangemaakt.

Als ik vervolgens op mijn PC kijk onder 'Netwerk' zie ik hier mijn Raspberry niet tussen staan.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:20
DaLass schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:17:
[...]

Heb je dit allemaal in 1 automation zitten? En hoe ziet dit er dan uit (als je dat wilt delen)?
Via Node-Red is dat heel eenvoudig. Maar dat gebruik je niet neem ik aan?

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-06 10:58
joentje64 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:23:
[...]

Thanks, ik zal hem gaan vastzetten. Gekke is dat ondanks dat het installatiescript hier stopt, de omgeving wel gewoon opgezet is en ook werkt.

Heb je toevallig ook een tip voor onderstaande:

De volgende stap voor mij is om Samba Share te installeren om daarmee een backup terug te zetten van mijn vorige set-up. Hierbij heb ik netjes het IP-adres van mijn router ingevuld bij de configuration en heb ik een username en password aangemaakt.

Als ik vervolgens op mijn PC kijk onder 'Netwerk' zie ik hier mijn Raspberry niet tussen staan.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Ik neem aan dat je Samba Share op je Pi wit zetten om te benaderen vanaf je PC en je dus de Samba Share add-on hebt geïnstalleerd in je "Supervisor" gedeelte.
Zoja, dan voeg je bij configuratie het IP toe van je PC of van je interne netwerk bij "alow_hosts".

Ik meen iets zoals dit:
YAML:
1
2
3
4
allow_hosts:
  - 10.0.0.0/8
  - 172.16.0.0/12
  - 192.168.0.0/16

Je zou dan via de File Explorer van Windows naar het IP van je Pi moeten kunnen met \\192.168.x.x\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
A1AD schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:24:
[...]

Via Node-Red is dat heel eenvoudig. Maar dat gebruik je niet neem ik aan?
Nope, alles binnen de automations van HA.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 22:37
hubertgruber schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:53:
[...]

Lampen met een transition aansturen lijkt soms wat nukkigheden te geven. Zo kunnen tradfri-lampen ook niet twee commando's in één (kleur+lichtsterkte) verwerken als er een transition wordt gebruikt.
Lukt het wel als je via een scene in deconz een 'transition' gebruikt? In dat geval is het een HA-probleem en zul je misschien twee of meer stappen moeten gebruiken als 'handmatige' transitie.
Oh, goed om te weten. Het (tradfri) ganglicht blijft hier 's nachts aan voor de kinderen, maar die gaat tussen 21 en 23u van max naar ca 10% brightness, dus met een transition van 7200. Dat werkt wel goed maar ik was op basis daarvan van plan om een wake up light te maken, die van warm + lage lichtsterkte een transitie doet naar daglicht met medium sterkte. Nog maar even over nadenken dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
TravockMD schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:29:
[...]

Ik neem aan dat je Samba Share op je Pi wit zetten om te benaderen vanaf je PC en je dus de Samba Share add-on hebt geïnstalleerd in je "Supervisor" gedeelte.
Zoja, dan voeg je bij configuratie het IP toe van je PC of van je interne netwerk bij "alow_hosts".

Ik meen iets zoals dit:
YAML:
1
2
3
4
allow_hosts:
  - 10.0.0.0/8
  - 172.16.0.0/12
  - 192.168.0.0/16

Je zou dan via de File Explorer van Windows naar het IP van je Pi moeten kunnen met \\192.168.x.x\
Ik heb inderdaad de Samba Share add-on geïnstalleerd in het "Supervisor" gedeelte. Hierbij heb ik het IP van mijn default gateway (ipconfig) ingevoerd.

Ik ging ervanuit dat dit het IP-adres van mijn interne netwerk was. Hierna heb ik via ipconfig op mijn PC het IP-adres van mijn PC achterhaalt en ingevoerd in Samba Share. Ook nu komt hij echter niet naar voren.

Kan het ermee te maken hebben dat HA Supervised in een Docker container draait waardoor hij de verbinding naar buiten niet kan openen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mars Warrior schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:27:
[...]

Ik draai hier HA in een docker omgeving en PiHole op een eigen Rpi, maar ken dit probleem niet voor het ”.” Domein. Lijkt net of ergens iets niet is ingevuld?
Ik denk het ook. Helaas zoekt dat ook best lastig. Ik ben overigens geswitcht van pi-hole naar AdGuard en daar zie ik ze niet terug. Of ze er niet meer zijn, weet ik niet. Het kijkt een stukje rustiger zonder die duizenden lege dns request. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Even terug naar de hue motion sensoren.

Ik heb ze nu dus verplaatst naar HA. Maar de gevoeligheid is erg laag. In de Hue app kon je dit instellen. Hoe zet ik binnen HA de gevoeligheid op zijn hoogst voor deze sensoren?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
tdn135 schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:16:
[...]

Ik denk het ook. Helaas zoekt dat ook best lastig. Ik ben overigens geswitcht van pi-hole naar AdGuard en daar zie ik ze niet terug. Of ze er niet meer zijn, weet ik niet. Het kijkt een stukje rustiger zonder die duizenden lege dns request. ;)
Ik heb nu deze notatie gebruikt in mijn Windows verkenner \\<IP_ADDRESS>\
Hier kan ik hem wel benaderen, maar ik zie de Pi niet terug onder 'Netwerk'.

Belangrijkste is dat ik hem in ieder geval wel kan benaderen. Dat ik dan elke keer het IP-adres in moet voeren valt dan wel mee te leven.

Thanks voor de hulp in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingJ87
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-06 13:44
water_escape schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:52:
Klopt. Dat is om de 00:00 te overbruggen.

Dus als automation getriggered wordt en het is voor 20:00 dan doet hij alleen deel 1. daarna weer deel 2 zodat je middernacht kan omrekenen.

[...]
Ja dat is logisch. Maar beide choose conditions zijn hetzelfde.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: time
            after: '08:00'
            before: '20:00'
               blabla 
      - conditions:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:55
joentje64 schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:19:
[...]

Ik heb nu deze notatie gebruikt in mijn Windows verkenner \\<IP_ADDRESS>\
Hier kan ik hem wel benaderen, maar ik zie de Pi niet terug onder 'Netwerk'.

Belangrijkste is dat ik hem in ieder geval wel kan benaderen. Dat ik dan elke keer het IP-adres in moet voeren valt dan wel mee te leven.

Thanks voor de hulp in ieder geval. :)
Als je er zo bij kan, dan kun je er toch daarna een netwerkmap van maken.
Dan maakt hij er een drive-letter van.
Die blijft in de verkenner staan na een reboot.

Of je maakt een snelkoppeling naar \\<ipadres>

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2021.4.6:
  • Apply Precision/Scale/Offset to struct in modbus sensor (@janiversen - #48544) (modbus docs)
  • Upgrade pyMetno to 0.8.2 (@Danielhiversen - #49308) (met docs) (norway_air docs)
  • Fix exception in roomba discovery when the device does not respond on the first try (@bdraco - #49360) (roomba docs)
  • Fix deadlock when restarting scripts (@emontnemery - #49410)
  • Google report state: thermostatMode should be a string, not null (@bramkragten - #49342) (google_assistant docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@TheFes

iets gaat toch niet goed. Maar ik zie niet waar.

- de lux waarde heb ik van 1 sensor verwijderd, de automation mag werken op de lux van de andere sensor. Dus als beide iets meten en de lux van sensor 1 is <x dan mag hij aan. Dit heb ik aangepast.

- Toch gaan de lampen uit na tijd x ondanks dat bijvoorbeeld sensor beweging detecteert (zie ik in entiteiten). Ik snap alleen niet waarom hij toch uit gaat ipv doorgaat met aanblijven. (edit: maar toch niet altijd, nu al tijdje aan door beweging, misschien omdat het donkerder is? LUX grens aan/uit ?)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
alias: Kitchen lights on
description: Light switches based on motion
trigger:
  - device_id: 539aa877c499993cde5efbcb0d58140f
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_r_occupancy
    type: motion
  - device_id: 8ac7975b47945fe98d23d03854d7bf46
    entity_id: binary_sensor.motion_sensor_keuken_l_occupancy
condition:
    entity_id: light.werktafel
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
                entity_id: sensor.motion_sensor_keuken_r_illuminance
                below: '100'
        sequence:
          - service: light.turn_on
            data:
              brightness_pct: 75
            target:
              area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf
          - service: input_boolean.turn_on
            target:
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 5
              seconds: 0
              milliseconds: 0
      - conditions:
        sequence: []
    default:
        data:
          brightness_pct: 50
        target:
        target:
      - delay:
          minutes: 3
  - service: light.turn_off
    data: {}
    target:
mode: restart

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
water_escape schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:50:
@TheFes

iets gaat toch niet goed. Maar ik zie niet waar.

- de lux waarde heb ik van 1 sensor verwijderd, de automation mag werken op de lux van de andere sensor. Dus als beide iets meten en de lux van sensor 1 is <x dan mag hij aan. Dit heb ik aangepast.

- Toch gaan de lampen uit na tijd x ondanks dat bijvoorbeeld sensor beweging detecteert (zie ik in entiteiten). Ik snap alleen niet waarom hij toch uit gaat ipv doorgaat met aanblijven. (edit: maar toch niet altijd, nu al tijdje aan door beweging, misschien omdat het donkerder is? LUX grens aan/uit ?)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
            target:
          - delay:
      - conditions:
    default:
        data:
        target:
        target:
      - delay:
    target:
Heeft je automation een id? Dan kun je in het flow overzicht zien hoe de automation doorlopen wordt en waar het eventueel mis gaat.

Heeft ie geen id, dan toevoegen en dan kun je het vanaf een automation reload ook zien.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Maar detecteren de sensoren ook een moment even niets? Als de bewegingsmelder gewoon 5 minuten op 'Detected' blijft staan wordt de automation nooit opnieuw afgetrapt en zal hij dus na 5 minuten gewoon aflopen en de lamp uit zetten... Alleen als hij tussentijds weer even terug naar 'Clear' gaat of je de tweede sensor triggert zal de delay opnieuw gestart worden.

Zou je weer kunnen afvangen door een repeat while om de delay te zetten met als condition een OR van de twee bewegingsmelders.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 19-04-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joentje64
DaRk PoIsOn schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:20:
[...]

Als je er zo bij kan, dan kun je er toch daarna een netwerkmap van maken.
Dan maakt hij er een drive-letter van.
Die blijft in de verkenner staan na een reboot.

Of je maakt een snelkoppeling naar \\<ipadres>
Klopt, ik heb er nu een snelkoppeling van gemaakt omdat een netwerklocatie niet ging met deze url.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@joentje64 Klopt, je mag alleen een koppeling naar een map, niet een computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:47:
[...]

Heeft je automation een id? Dan kun je in het flow overzicht zien hoe de automation doorlopen wordt en waar het eventueel mis gaat.

Heeft ie geen id, dan toevoegen en dan kun je het vanaf een automation reload ook zien.
Hij heeft geen ID. Hoe kan ik deze toevoegen? Moet dat zelf in de YAML

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Gewoon op zelfde hoogte als alian zet je neer "id: het_unieke_id". Of volgende keer alle yaml gewoon in de UI plakken :+ Vorige reactie over het mogelijke probleem ook gezien?

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 20-04-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:39:
[...]

Hij heeft geen ID. Hoe kan ik deze toevoegen? Moet dat zelf in de YAML
De GUI maakt automatisch een id aan, dus als je hem via de GUI aangemaakt hebt zou hij een id moeten hebben.
Anders kan het inderdaad in de YAML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:08:
@water_escape Maar detecteren de sensoren ook een moment even niets? Als de bewegingsmelder gewoon 5 minuten op 'Detected' blijft staan wordt de automation nooit opnieuw afgetrapt en zal hij dus na 5 minuten gewoon aflopen en de lamp uit zetten... Alleen als hij tussentijds weer even terug naar 'Clear' gaat of je de tweede sensor triggert zal de delay opnieuw gestart worden.

Zou je weer kunnen afvangen door een repeat while om de delay te zetten met als condition een OR van de twee bewegingsmelders.
Dit zou het deels kunnen zijn. Moet die op 2 plekken erin dan? Beide scenario's? En kan dat nu nog via de UI?

Al heb ik hem ook zitten monitoren en zag ik de occupancy sensoren switchen van detected naar niet detected af en toe.
Ik heb het idee dat hij moeite heeft met de grens rond de lux waarde, wat bij philips wel goed ging, maar nu in HA niet. Kan je een lux range meegeven? Bijvoorbeeld nu staat er <100. En dan een marge toevoegen dat als hij aan is en lux toch naar 130 gaat bijvoorbeeld hij toch aan blijft.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:44:
[...]

De GUI maakt automatisch een id aan, dus als je hem via de GUI aangemaakt hebt zou hij een id moeten hebben.
Anders kan het inderdaad in de YAML
Das maf. Ik maak ze altijd van de GUI aan.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:41:
@water_escape Gewoon op zelfde hoogte als alian zet je neer "id: het_unieke_id". Of volgende keer alle yaml gewoon in de UI plakken :+ Vorige reactie over het mogelijke probleem ook gezien?
mag dat gewoon zo?:
id: 1234567890

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:57:
[...]

mag dat gewoon zo?:
id: 1234567890
Jep. Zolang die 1234567890 maar uniek is in je installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 20-04-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:56:
Das maf. Ik maak ze altijd van de GUI aan.
Maar heb je alle edits ook daar gedaan? Je hebt volgens mij zo vaak dingen aangepast dat id best weggevallen kan zijn. Aan de andere kant, de UI toont het id NIET ondanks dat deze er wel is.
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:54:
Dit zou het deels kunnen zijn. Moet die op 2 plekken erin dan? Beide scenario's?
Beide keren dat je een delay hebt maar het licht aan wilt houden als er nog detectie is.
En kan dat nu nog via de UI?
Op zich, ja, zolang een automation een uniek id heeft dan heeft hij een edit knop in de UI
Al heb ik hem ook zitten monitoren en zag ik de occupancy sensoren switchen van detected naar niet detected af en toe.
Punt is, dat moet dus altijd gebeuren. Als ze een keer 5 minuten op detected blijven staan dan loopt de delay gewoon af.
Ik heb het idee dat hij moeite heeft met de grens rond de lux waarde, wat bij philips wel goed ging, maar nu in HA niet. Kan je een lux range meegeven? Bijvoorbeeld nu staat er <100. En dan een marge toevoegen dat als hij aan is en lux toch naar 130 gaat bijvoorbeeld hij toch aan blijft.
Dit zou net moeten kunnen omdat je een OR hebt met 'light.keuken'. Dus zodra deze aan staat doet de lux er niet toe. Ga ik er wel vanuit dat deze dus aan gaat met "area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf".

Volgens mij wordt het dan
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
            target:
          - repeat:
              while:
                  conditions:
              sequence:
                - delay:
      - conditions:
    default:
        data:
        target:
        target:
      - repeat:
          while:
              conditions:
          sequence:
            - delay:
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@Septillion dank je. ik kwam er niet uit om het ertussen te krijgen :). Ik ga deze eens proberen.

Gisteren leek alles zo goed te werken, vandaag ineens niet. Ook de boolean wordt genegeerd en de lampen gaan gewoon uit.

note: het detecteren wat ik monitorde was idd binnen die 5 minuten. Vandaar dat ik dat vreemd vond. En dit was vooral bij de L sensor.

De Area id komt er vanzelf in te staan als ik keuken selecteer. Kan ik die ergens controlleren?

[ Voor 12% gewijzigd door water_escape op 20-04-2021 09:45 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Zoals deze er nu in zit doet deze ook niets... In de automation doe je hem altijd aan (en nooit uit) en verwacht vervolgens dat deze aan staat. Dat zal dus altijd het geval zijn :+ Dus wat verwacht je van de input_boolean?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:48:
@water_escape Zoals deze er nu in zit doet deze ook niets... In de automation doe je hem altijd aan (en nooit uit) en verwacht vervolgens dat deze aan staat. Dat zal dus altijd het geval zijn :+ Dus wat verwacht je van de input_boolean?
die heeft een eigen automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
trigger:
    entity_id: light.keuken_2
    to: 'off'
action:
    target:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Ahh, okay. Maar goed, dan zou de andere automation alleen tussen 20:00 en 8:00 (overnacht) het licht niet uit moeten zetten indien het licht tussentijds al uit is geweest. Weer uitgaande dat ook 'light.keuken_2' in de genoemde area zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:58:
@water_escape Ahh, okay. Maar goed, dan zou de andere automation alleen tussen 20:00 en 8:00 (overnacht) het licht niet uit moeten zetten indien het licht tussentijds al uit is geweest. Weer uitgaande dat ook 'light.keuken_2' in de genoemde area zit.
mm.. die zie ik niet. Waarom alleen tussen 20:00 en 08:00 en niet ook de 08:00-20:00. (dat zal wel de "storing verklaren van vanmorgen")

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape De
YAML:
1
2
3

staat alleen in het default (dus 20:00 tot 8:00) deel van de chooser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
@water_escape
De condition staat op het verkeerde niveau, hij moet op het niveau van de light.turn_off in niet in de choose.

Zie mijn post:
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Het idee is dat de light.turn_off alleen uitgevoerd wordt als de input_boolean aan staat.
Nu doet die hele condition niets, omdat er toch binnen die sequence van de choose geen acties meer staan.

Ofwel, wat spaties weghalen voor dat deel zodat hij gelijk staat met de light.turn_off

Aantal dingetjes nog:
  • Wat ik vergeten was mee te nemen in mijn plannetje is dat die input_boolean nu weer gewoon aangezet wordt door de automation, ook als je hem handmatig aangezet hebt met de afstandsbediening/knop/HA. Ik denk dat je daar een choose omheen moet bouwen dat de input_boolean alleen aangezet moet worden als de lampen nog niet aan staan.
  • Verder staat er ergens in de conditions nog light.keuken, maar ik dacht dat je er achter was dat dat light.keuken_2 moest zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door TheFes op 20-04-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Yukkie schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:34:
Voor mijn ouders heb ik een Zigbee Curtain module aangeschaft (de QS-Zigbee-C01) om het rolluik open en dicht te doen (er zat tot nu een KaKu module op de motor aangesloten). Alles aangesloten en de module in ZHA toegevoegd. So far, so good. Alleen slaat de module telkens automatisch af na 10 seconden, terwijl het rolluik dan nog niet gesloten is. Inmiddels heb ik ontdekt dat je in Zigbee2mqtt deze module kunt kalibreren, om de 0 en 100% posities te definieren. Maar de opties in ZHA lijken beperkt, voor zover ik kan zien. Weet iemand of dat in ZHA ook kan? Of hoe ik dat anders bij hen kan fixen?

Edit: Hmmm crap, I think? https://github.com/home-assistant/core/issues/46146 Als ik het goed begrijp mist de ZHA integratie dus nog iets om dit mogelijk te maken?
@Yukkie Ik weet niet of je Deconz / Raspbee of Conbee gebruikt maar in Deconz kan je deze module wel in calibratie modus zetten zie: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3939

Hoor graag of het helpt, heb er zelf ook 3 besteld voor mijn rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-06 11:09
ik heb een scrape sensor en in de template gebruik ik het euro teken:

regex_findall_index("Bedrag: € (\d+)")

Dit werkt goed in de sjabloon tester, maar als ik het euro teken in sensors.yaml plaats krijg ik deze melding:

Error loading /config/configuration.yaml: 'utf-8' codec can't decode byte 0x80 in position 1179: invalid start byte

Kan ik die niet gebruiken, want dan veranderd de encoding bij opslaan?

EDIT opgelost door in de regex \W te gebruiken ipv €

Ander vraagje:
kun je ergens in een automation ondervangen als een sensor geupdated wordt?

Ik heb een IMAP sensor:
[yaml]
- platform: imap_email_content
server: xxx
name: boekingen_imap_sensor
username: xxx
password: xxx
senders:
- xxx
value_template: >-
{% if 'Er is een nieuwe boeking geplaatst.' in body %}
{{now()}}
{% else %}
andere_mail
{% endif %}
[/yaml]
Kan ik in een automation rechstreeks opmerken of deze sensors is aangepast? Of moet ik een bepaalde variable opslaan (datetime stamp oid) en die gaan vergelijken of er een nieuwe mail is binnen gekomen?

Op deze pagina maken ze alleen sensors van de IMAP mail:
https://www.home-assistan...tions/imap_email_content/

Maar ik wil er ook een automation aanhangen. Iets van een
IF sensor.boekingen_imap_sensor == updated
THEN send google calendar event
In het logbook zie ik ook niks terug op de sensor.

[ Voor 55% gewijzigd door trekker22 op 20-04-2021 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06 22:20
sOid schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:05:
[...]

Goeie, ga ik naar kijken. Dank!
Visitor.q schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:08:
[...]

Oh, goed om te weten. Het (tradfri) ganglicht blijft hier 's nachts aan voor de kinderen, maar die gaat tussen 21 en 23u van max naar ca 10% brightness, dus met een transition van 7200. Dat werkt wel goed maar ik was op basis daarvan van plan om een wake up light te maken, die van warm + lage lichtsterkte een transitie doet naar daglicht met medium sterkte. Nog maar even over nadenken dan...
Er lijkt trouwens geen openstaand issue meer te zijn op github, maar de inmiddels gesloten issue geeft wel een workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:27:
@water_escape
De condition staat op het verkeerde niveau, hij moet op het niveau van de light.turn_off in niet in de choose.

Zie mijn post:
TheFes in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Het idee is dat de light.turn_off alleen uitgevoerd wordt als de input_boolean aan staat.
Nu doet die hele condition niets, omdat er toch binnen die sequence van de choose geen acties meer staan.

Ofwel, wat spaties weghalen voor dat deel zodat hij gelijk staat met de light.turn_off

Aantal dingetjes nog:
  • Wat ik vergeten was mee te nemen in mijn plannetje is dat die input_boolean nu weer gewoon aangezet wordt door de automation, ook als je hem handmatig aangezet hebt met de afstandsbediening/knop/HA. Ik denk dat je daar een choose omheen moet bouwen dat de input_boolean alleen aangezet moet worden als de lampen nog niet aan staan.
  • Verder staat er ergens in de conditions nog light.keuken, maar ik dacht dat je er achter was dat dat light.keuken_2 moest zijn.
Volgens mij staat hij zo goed toch?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
            target:
          - repeat:
              while:
                  conditions:
              sequence:
                - delay:
      - conditions:
    default:
        data:
        target:
        target:
      - repeat:
          while:
              conditions:
          sequence:
            - delay:
    target:

of moet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    target:

dit worden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    target:

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:27:
@water_escape

Aantal dingetjes nog:
- Dat zal ik even testen. Omdat ik bij uitzetten (boolean uit gaat) en een deel aanzetten ik het trigger via Hue en niet HA. En Hue heeft geen weet van de boolean.

- Klopt .keuken is de HA group en .keuken_2 is die in de Hue hub. De schakelaar triggerd _2 dus ik zal ook _2 in HA triggeren daarvoor. Daar zat gisteren mijn verwarring.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:14:
[...]

Volgens mij staat hij zo goed toch?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
trigger:
condition:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
            target:
          - repeat:
              while:
                  conditions:
              sequence:
                - delay:
      - conditions:
    default:
        data:
        target:
        target:
      - repeat:
          while:
              conditions:
          sequence:
            - delay:
    target:

of moet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    target:

dit worden:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    target:
Beide fout, het moet dit zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    target:

Dit zou het geheel moeten zijn, heb ook aliases toegevoegd zodat het wat duidelijker is wat alles doet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
alias: "Kitchen lights on"
description: "Light switches based on motion"
trigger:
condition:
  - alias: "Automation alleen uitvoeren als licht werktafel uit staat"
    condition: state
action:
  - alias: "Staat lamp al aan?"
    choose:
      - conditions:
          - alias: "Check of lamp keuken uit staat"
            state: "off"
        sequence:
          - alias: "Input boolean aanzetten"
            service: input_boolean.turn_on
            target:
  - alias: "Tussen 08:00 en 20:00u en donker?"
    choose:
      - conditions:
          - alias: "Is het tussen 08:00 en 20:00u"
            condition: time
          - alias: "Is het donker of staan de keukenlampen aan?"
            condition: or
            conditions:
        sequence:
          - alias: "Lampen op 75% aanzetten"
            service: light.turn_on
            data:
            target:
          - alias: "Loopje om er voor te zorgen dat de vertraging actief blijft"
            repeat:
              while:
                - alias: "Is er nog beweging?"
                  conditions:
              sequence:
                - alias: "Vertraging van 3 minuten"
                  delay:
      - alias: "Geen verdere acties als het tussen 08:00 en 20:00 licht is en lampen in keuken uit staan"
        conditions:
    default:
      - alias: "Lamp op 50%"
        data:
        target:
        repeat:
          while:
              conditions:
          sequence:
            - alias: "Vertraging van 5 minuten"
              delay:
    target:

[ Voor 33% gewijzigd door TheFes op 20-04-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:27
Ik heb een probleem met de lichtsensor in mijn brievenbus.
Deze gaat nu opeens false positives geven omdat de zon erop staat.
Nu kijkt de automation simpelweg naar de hoeveelheid lux en als deze boven een grens komt gaat die af.
Ik ben van plan om dit te wijzigen zodat die kijkt naar het verschil in lux, en als dit verschil boven een bepaalde waarde komt, dat de automation triggert.

Als test probeer ik trigger.from_state en trigger.to_state in de app notificatie te tonen:

YAML:
1
2
3
4
5
  action:
    - service: notify.casper
      data:
        title: "Er is post"
        message: "Even de brievenbus checken - van {{ trigger.from_state }} - naar {{ trigger.to_state}}"

Maar deze variabelen tonen in de app notificatie geen waarde. Is het gebruik van deze waarden beperkt tot condities?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
ahh verrek, spaties idd nog.

Edit: zie nu je grote edit. Was al zelf bezig. We gaan dit weer even proberen komende 24uur :). Dank weer.
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:17:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    target:

Dit zou het geheel moeten zijn, heb ook aliases toegevoegd zodat het wat duidelijker is wat alles doet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
trigger:
condition:
action:
    choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
    choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
            repeat:
              while:
                  conditions:
              sequence:
                  delay:
      - alias: "Geen verdere acties als het tussen 08:00 en 20:00 licht is en lampen in keuken uit staan"
        conditions:
    default:
        data:
        target:
        repeat:
          while:
              conditions:
          sequence:
              delay:
    target:

[ Voor 7% gewijzigd door water_escape op 20-04-2021 11:56 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@TheFes met Alias erin krijg ik deze melding in de GUI: "Visuele editor wordt niet ondersteund voor deze configuratie:
Sleutel "alias" wordt niet verwacht of ondersteund door de visuele editor.Je kan nog steeds de configuratie in YAML bewerken."

dat maakt niet uit verder toch?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:56:
@TheFes met Alias erin krijg ik deze melding in de GUI: "Visuele editor wordt niet ondersteund voor deze configuratie:
Sleutel "alias" wordt niet verwacht of ondersteund door de visuele editor.Je kan nog steeds de configuratie in YAML bewerken."

dat maakt niet uit verder toch?
Maakt inderdaad niet uit, maar als je de visuele editor wel wil kunnen gebruiken moet je ze er uit halen :)
Ik gebruik alleen YAML, dus ik wist eerlijk gezegd niet dat dit niet in de GUI kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:58:
[...]

Maakt inderdaad niet uit, maar als je de visuele editor wel wil kunnen gebruiken moet je ze er uit halen :)
Ik gebruik alleen YAML, dus ik wist eerlijk gezegd niet dat dit niet in de GUI kan.
Top. thx. Direct in yaml is voor wat te enthousiast. Maar hopelijk hoeft dat niet meer. En anders copier ik hem even.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 09:35

TheProphet

unifi-forum.nl

Op de een of andere manier krijg ik mijn actuele tijd niet goed.

Ik draai HA in ESXi en de host staat goed op datum en tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeI0-PENjUQdoQGuMND-FqrUokw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LKPPIOKV8hxLQDrf88uBLpfD.png?f=user_large

En in HA geeft het ook goed weer op UTC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3bidoaIEW6DZNAr8SoFDwYNup4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PSYF5vfIZcZipD74jxqychQO.png?f=user_large

configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
homeassistant:
  customize: !include customize.yaml
  unit_system: metric  
  time_zone: "Europe/Amsterdam" 

Hoe kan het dat HA maar blijft kijken naar de Time sensor die 2 uur later staat en hierop de automations aanstuurt i.p.v. de ingevulde time_zone "Europe/Amsterdam"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je weet dat het nu (als in: moment van posten) 10:24UTC is?

Ergo: je tijd staat helemaal niet goed in ESXi. UTC = Greenwich/Londen. Wij zitten nu in UTC+2 (zomertijd). Je klok staat 2 uur voor.

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 20-04-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 22:09
Ik ben nieuw met home assistant en tot nu toe lukt het aardig, dankzij de nodered integratie in home assistant.

Ik zag online dat mensen een tablet aan de muur hangen waar ze wallpanel op zetten. Dit lijkt mij een erg leuk idee om uit te voeren en ik ben daarom op zoek naar een tablet. Nu vond ik deze:

pricewatch: Alcatel 1T 10 2020 16GB opslag Zwart

Ziet iemand een reden om deze niet aan te schaffen, puur voor het gebruik als controle paneel? Het zwaarste zullen nog camera beelden zijn die ik er op laat zien. Geen spelletjes, geen youtube, geen netflix. Ding gaat aan de muur voor home assistant.

Ook wil ik van mijn Ikea Tradfri hub af, omdat het ding niet werkt zonder internet. Heeft iemand een aanrader voor een alternatieve hub? Mijn home asssistant draait als virtuele machine dus ik zou het liefste een netwerk hub gebruiken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 09:35

TheProphet

unifi-forum.nl

Je zou toch zeggen dat een time ntp server je tijd goed zet in ESXi. Ik zal hem eens aanpassen, wellicht sta ik hierdoor op het verkeerde been met zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
Septillion schreef op maandag 19 april 2021 @ 14:39:
@DaLass Mja, volgens mij als je de timer steeds start met dezelfde waarde blijft hij gewoon lopen. Je krijgt inderdaad pas rare dingen als je een timer.start doet met opeens een kortere tijd. Daarom zal je er nu niets van merken.

Maar ik zie denk ik al waar dit mis gaat en dat is als de max tijd op is maar de luchtvochtigheid nog boven de threshold ligt. Dan zal de automation bij de eerste wijziging van de sensor weer vuren en daarmee de eerste case starten.

Denk als je ipv de state trigger op de sensor twee numeric triggers doet (en dus zorgt dat de automation niet bij elk wissewasje start) je er dan bent.

[ninja-edit]Moet je ook nog een trigger op minimale tijd hebben. Deze was eerst "impliciet" bij een wijziging van de luchtvochtigheid.

[ninja-edit 2]Je zou de timer state trigger nog kunnen vervangen door een timer finish event. Dan kan je een timer cancel doen zonder dat je een actie triggert. Kan handig zijn tijdens debuggen of als je een keer geen timer wilt. Maar daar zou je ook deze automation voor kunnen uitzetten...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
alias: '[KLIMAAT] - Badkamer : Ventilatie op basis van luchtvochtigheid'
  luchtvochtigheid
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            target:
              entity_id:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
        sequence:
            target:
            target:
              entity_id:
Bedankt voor het meedenken en deze opzet. Ik ben er even mee aan het spelen geweest. In eerste instantie mocht ik de automation niet eens opslaan, want bij de triggers voor de minimum en maximum looptijd is "state: idle" geen valide optie. Dat moest "to: idle" zijn. Daarmee accepteert HA wel de automation, maar als ik de boel aan (laat) gaan, dan reset alles en begint opnieuw als de minimum looptijd gehaald is. De minimum looptijd heb ik daarom uit de triggers gehaald.

De boel loopt dan door totdat de maximum looptijd is gehaald en start dan ook weer opnieuw.

De "fout" zit in alles wat ik qua triggers en conditions met de switch wil doen, want als ik dat eruit sloop gaat het wel goed.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaLass
TheProphet schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:38:
Je zou toch zeggen dat een time ntp server je tijd goed zet in ESXi. Ik zal hem eens aanpassen, wellicht sta ik hierdoor op het verkeerde been met zoeken :)
offtopic:
Opzich heb je daar gelijk in, maar de NTP service status staat in jouw geval op "Stopped" in ESXi. Dan zal hij niet automatisch bijgewerkt worden. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DaLass op 20-04-2021 13:23 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wielhelm
  • Laatst online: 23-06 22:54

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Sonoff zigbee bridge geflashed met tasmota en de zha Integratie
Heb er nu 46 devices aan hangen.....tot nu toe werkt het perfect!
ArawnofAnnwn schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:36:
Ik ben nieuw met home assistant en tot nu toe lukt het aardig, dankzij de nodered integratie in home assistant.

Ik zag online dat mensen een tablet aan de muur hangen waar ze wallpanel op zetten. Dit lijkt mij een erg leuk idee om uit te voeren en ik ben daarom op zoek naar een tablet. Nu vond ik deze:

Ziet iemand een reden om deze niet aan te schaffen, puur voor het gebruik als controle paneel? Het zwaarste zullen nog camera beelden zijn die ik er op laat zien. Geen spelletjes, geen youtube, geen netflix. Ding gaat aan de muur voor home assistant.

Ook wil ik van mijn Ikea Tradfri hub af, omdat het ding niet werkt zonder internet. Heeft iemand een aanrader voor een alternatieve hub? Mijn home asssistant draait als virtuele machine dus ik zou het liefste een netwerk hub gebruiken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
wielhelm schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:59:
Sonoff zigbee bridge geflashed met tasmota en de zha Integratie
Heb er nu 46 devices aan hangen.....tot nu toe werkt het perfect!

[...]
Dank je voor de tip ik ga eens uitzoeken wat tasmota is en hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
maak mij gek, maar de lampen gaan na 5 minuten uit weer :(.
- Af en toe bewogen zodat beweging gedetecteerd was door beide sensoren. toch uit.
- Geen beweging gedurende de timer, maar ook dat werkt nog niet want hij gaat uit.

Nu snap ik dit niet meer. Zie log: Wel detectie door beide sensoren, maar minuut later toch uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-50e_5AaYzFlxSpE0-SgmpOpaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/40gAKoB98EsTJClnGr07giub.png?f=fotoalbum_large
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:17:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    target:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
trigger:
condition:
action:
    choose:
      - conditions:
        sequence:
            target:
    choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            data:
            target:
            repeat:
              while:
                  conditions:
              sequence:
                  delay:
        conditions:
    default:
        data:
        target:
        repeat:
          while:
              conditions:
          sequence:
              delay:
    target:

[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 20-04-2021 16:15 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:12:
maak mij gek, maar de lampen gaan na 5 minuten uit weer :(.
- Af en toe bewogen zodat beweging gedetecteerd was door beide sensoren. toch uit.
- Geen beweging gedurende de timer, maar ook dat werkt nog niet want hij gaat uit.

Nu snap ik dit niet meer

[...]
Al gekeken hoe de automation dan doorlopen wordt?
Dus dit knopje:
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/672220450977349653/833967253351432242/unknown.png?width=2880&height=153

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Goeie, ik denk dat ik hem gevonden heb..maar hoe op te lossen.

In het begin zit er de rule " ga alleen verder als light werktafel niet aan staat" . Maar die staat natuurlijk aan. En dus kan hij al die andere rules niet blijven nakijken (en dus de lampen aan houden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjOyeMEYO61Twf0TOZNsmVOnceU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JY0PebjnklEnfg56hUavBPY0.png?f=fotoalbum_large

Correct me if im wrong please :)
Kan zoiets worden: Doe idd niks als light.Werktafel aan staat, maar ga wel verder als light.Keuken_2 aan staat?
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:16:
[...]

Al gekeken hoe de automation dan doorlopen wordt?
Dus dit knopje:
[Afbeelding]

[ Voor 14% gewijzigd door water_escape op 20-04-2021 16:29 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:24:
Goeie, ik denk dat ik hem gevonden heb..maar hoe op te lossen.

In het begin zit er de rule " ga alleen verder als light werktafel niet aan staat" . Maar die staat natuurlijk aan. En dus kan hij al die andere rules niet blijven nakijken (en dus de lampen aan houden:

[Afbeelding]

Correct me if im wrong please :)

[...]
Hij zal dan gewoon niets doen, dus ook de lamp niet uitzetten.
Dus daardoor zou hij de lampen niet uit moeten zetten.

Je kunt tot 5x terug kijken, je hebt er eentje nodig waarbij wel acties waren :)

Ik denk wel dat ik een idee heb, mogelijk werkt dit beter. Nu wordt de input boolean alleen aangezet als hij ook de lampen aan zet.
In de vorige versie deed hij dat ook als het tussen 8 en 20u was, en niet donker was. Dan doet hij dus niet de lampen aanzetten, is er geen delay, en zet hij daarna wel de lampen uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
trigger:
condition:
action:
    choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
            data:
            target:
            repeat:
              while:
                  conditions:
              sequence:
                  delay:
        conditions:
    default:
        choose:
          - conditions:
            sequence:
                target:
        data:
        target:
        repeat:
          while:
              conditions:
          sequence:
              delay:
    target:

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 20-04-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:30:
[...]

Hij zal dan gewoon niets doen, dus ook de lamp niet uitzetten.
Dus daardoor zou hij de lampen niet uit moeten zetten.

Je kunt tot 5x terug kijken, je hebt er eentje nodig waarbij wel acties waren :)
- hij gaat er de eerste keer toch doorheen en start de 5 minuten timer? Daarna komt hij er niet meer doorheen (want stopt op dat punt). En als 5 minuten dus voorbij zijn gaat hij uit? Dat zou ik verwachten :)

- ik heb er nu eentje waarbij hij door de flow gaat (want lampen waren uit) en niet aan zijn gegaan (want het is te licht. (goed dus) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYYfqH0YRE7ZoHvkpA6Df6uya0Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CQsApJa3lFiQAdJfOVYE6PEl.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
water_escape schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:02:
[...]

:). die had ik idd nooit gezien zo, thanks. Ik heb het aangepast nu. Het wordt langzaam donker nu dus we gaan weer testen :).
De wijziging zou toch denk ik niet nodig moeten zijn, aangezien als de lampen al aan zouden staan, de input boolean niet aangezet wordt, en de lampen dan dus ook niet uitgezet worden vanwege die condition op het einde.

Als je merkt dat het weer mis gaat moet je eigenlijk meteen even in de flow kijken hoe hij er doorheen loopt, dat zal wel helpen met debuggen.
Dat is zo op afstand erg lastig.

[ Voor 74% gewijzigd door TheFes op 20-04-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:57:
[...]

Precies dit voorbeeld bedoelde ik.
Als de lampen nu wel aan geweest waren, had hij ze in de laatste stap uitgezet.
En omdat hij deze optie uit de choose genomen had, is er ook geen delay.

Met mijn aangepaste versie die ik hierboven gepost had, zal hij de lampen niet uitzetten, omdat hij dan de input boolean ook niet aanzet.
:). die had ik idd nooit gezien zo, thanks. Ik heb het aangepast nu. Het wordt langzaam donker nu dus we gaan weer testen :).

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 22:37
ArawnofAnnwn schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:36:

Nav de vraag hierboven ben ik ook benieuwd naar hoe je het mooiste de permanente voeding realiseert. Het is toch niet zo mooi om een usb kabel over je muur maar het stopcontact te leggen of hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Vandaag onze Floalt panelen overgezet van Homey naar Home Assistant. Er gebeurt echter iets geks:

De 60x60 en 30x90 panelen verschijnen correct als Light devices met Light entities. De 30x30 panelen worden echter gezien als een Switch ipv Light.

Enig idee hoe dan kan gebeuren of wat ik daar aan kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:34
Visitor.q schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:11:
[...]

Nav de vraag hierboven ben ik ook benieuwd naar hoe je het mooiste de permanente voeding realiseert. Het is toch niet zo mooi om een usb kabel over je muur maar het stopcontact te leggen of hoe doen jullie dat?
In het show-je-setup topic kom je wel wat voorbeelden tegen:
ik222 in "Home Assistant - Show je setup"

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
TheFes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:57:
[...]

De wijziging zou toch denk ik niet nodig moeten zijn, aangezien als de lampen al aan zouden staan, de input boolean niet aangezet wordt, en de lampen dan dus ook niet uitgezet worden vanwege die condition op het einde.

Als je merkt dat het weer mis gaat moet je eigenlijk meteen even in de flow kijken hoe hij er doorheen loopt, dat zal wel helpen met debuggen.
Dat is zo op afstand erg lastig.
Het leek idd heel lang goed te gaan. Maar toch ging hij zojuist uit om weer aan te gaan.
Ik probeer het met de screenshots uit te leggen:

- eerste keer aan 17:34:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IzSkkwee4Dxz6ONGJSNPpuLRQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V2YqUxMIPr4cY9qHqmeCiZv4.png?f=fotoalbum_large

- daarna blijft hij heel lang deze flows geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSegTj0mvJOiuOa6Pt4Ka0rfAg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zz4UPUkX3VVVI0HEjXzR6rS4.png?f=fotoalbum_large

- tot het mis ging, en toen kon ik deze stappen even vastleggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s91E4IGMbEtzf5PYLnHkcmIVcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88eomVcVHq0XFP6wkk6cqZZk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMGRfzTMElHNGILkk1VfAQqabs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NTilf9zSMKexIlXspPWvM3xf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-YpKpe4gUYzRNmvTvYyslJM4Yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zs9VzOqNGOnu5j0SuUFWZ7wL.png?f=fotoalbum_large

Zie ook twee acties vlak achter elkaar voordat hij aan gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NttdhWJER1kuU_R4HeZ0O-m2YH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZRAz9Vf1vayUmmYAzTz9LOm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaTlc4UgKl2MdLpV6GnQA-S2jr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wumNGQQPlmnGxV3KcoFn36LS.png?f=fotoalbum_large

En wat log info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KiBmHtwqTibg3agpu9nVR4QVr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8MTbDBVHL7JWZX69WrPjd7KQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5ZVZjRDVsscXIVHR4ITMqDE-Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSUhgtkSrlAkon3fWHRin9DF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrqs3IIU3QeINjMD6CB44zpb22g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IhfOQONVYttb1vjafTTwR7IB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76elVTR1YGWQEQJ_izB30zBoTIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/36F85OoU0VlS9BLwcmfpWUhq.png?f=fotoalbum_large

Weer een event waar ik in de log zie dat er motion was detected, en de laatste flow trigger ook goed is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psjD5sPoBUd0jE81VOEPAaPF-ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3eN2OxebB4YQMdSS7A4Ac68q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kel1LBIkD2hPtadsjEkL9k1xGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wb0DGyNpBB00TixmjQMUCbbA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoVCsXZwhAOZgWxTqlY3XfUVNJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhLHpGInFWEhLAGGCvuKviEI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door water_escape op 20-04-2021 19:14 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArawnofAnnwn
Visitor.q schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:11:
[...]

Daar ben ik nog niet over uit, maar ik ben bang voor een kabel over de muur heen. Een USB kabel is niet perse nodig, je heb maar 2 draden nodig voor stroom en die kunnen heel dun zijn. Alles is al gestuckt dus door de muur is geen optie meer helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 08:51

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

itxs schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:34:
[...]

@Yukkie Ik weet niet of je Deconz / Raspbee of Conbee gebruikt maar in Deconz kan je deze module wel in calibratie modus zetten zie: https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/3939

Hoor graag of het helpt, heb er zelf ook 3 besteld voor mijn rolluiken.
Nee, ik heb een sheep-ass Sonoff cc2531 stick. Uit eindelijk heb ik alles omgezet naar zigbee2mqtt. Daarmee kan het wel. ZHA blijkt nog niet zo volwassenen te zijn helaas.

Het enige waar ik nog mee zit, is dat het icoontje gekleurd is alsof deze "actief" is als het rolluik open is. Persoonlijk zou ik dat andersom willen zien. Daar heb ik nog niets voor gevonden. Maar goed, mijn ouders vinden het prima zo.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:34
-Casper schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:38:
Ik heb een probleem met de lichtsensor in mijn brievenbus.
Deze gaat nu opeens false positives geven omdat de zon erop staat.
Nu kijkt de automation simpelweg naar de hoeveelheid lux en als deze boven een grens komt gaat die af.
Ik ben van plan om dit te wijzigen zodat die kijkt naar het verschil in lux, en als dit verschil boven een bepaalde waarde komt, dat de automation triggert.

Als test probeer ik trigger.from_state en trigger.to_state in de app notificatie te tonen:

YAML:
1
2
3
4
5
  action:
    - service: notify.casper
      data:
        title: "Er is post"
        message: "Even de brievenbus checken - van {{ trigger.from_state }} - naar {{ trigger.to_state}}"

Maar deze variabelen tonen in de app notificatie geen waarde. Is het gebruik van deze waarden beperkt tot condities?
Je moet hiervoor trigger.to_state.state en trigger.from_state.state gebruiken

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:21
Na een corrupte sd-kaart heb ik een ssd gekocht waar ik HA op wil gaan zetten.
Hoe werkt dit ?, start de Pi op met een sd en daarna HA oude ssd.
Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

19roland70 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:10:
Wat heb je zelf al gevonden? Waar loop je tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Laatst online: 23-06 09:17
Hoi Tweakers,

Ik ben nieuw met home assistant. Ik ben een Homey gebruiker, maar omdat er een aantal apparaten niet met homey compatible waren, maar wel met HA, en ik toch al een Pi had draaien met deconz voor al m'n zigbee apparaten, heb ik HA daarbij op gezet. Draait allemaal goed, en de apparaten kan ik bedienen.

Hiermee had ik het ingewikkeldste wel gehad dacht ik.. Maar toen wilde ik graag via automations webhook versturen naar Homey.

Met services als Macroidroid, IFTTT en Homey is het super makkelijk om webhooks naar elkaar te versturen. Gewoon een url sturen, en klaar.

Maar bij HA lijkt dit haast onmogelijk. Kan iemand me een hint geven, eventueel met een voorbeeld hoe ik als actie in een automation een webhook kan versturen? Ik heb super veel gezocht, maar kom geen stap verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:21
JBS schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:45:
[...]
Wat heb je zelf al gevonden? Waar loop je tegenaan?
Op YouTube staan filmpjes waar alleen een ssd is aangesloten, dit lijkt mij niet gaan, volgens mij moet de RPi altijd opstarten vanaf een sd .
En op het forum staan verschillende manieren maar daar begrijp ik weinig van ,ook zijn er meer problemen te vinden als oplossingen.
Ik wil eigenlijk graag een werkend stappenplan hebben wat ook te begrijpen is als je geen programmeur bent.
Of een hint waar ik dit kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hubertgruber
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06 22:20
NielsFL schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:31:
Vandaag onze Floalt panelen overgezet van Homey naar Home Assistant. Er gebeurt echter iets geks:

De 60x60 en 30x90 panelen verschijnen correct als Light devices met Light entities. De 30x30 panelen worden echter gezien als een Switch ipv Light.

Enig idee hoe dan kan gebeuren of wat ik daar aan kan doen?
Hoe heb je het gekoppeld? Zigbee2mqtt, deconz? Dit is in ieder geval een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@DaLass Zou je de aangepaste versie kunnen posten? Anders altijd erg lastig te vinden of je het goed hebt gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Zou je ook de laatste versie kunnen sturen?

En welke lampen zitten allemaal in "area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:01:
@water_escape Zou je ook de laatste versie kunnen sturen?

En welke lampen zitten allemaal in "area_id: 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf"?
Bedoel je de laatste YAML die nu actief is?
Waar kan ik het area_id opzoeken en kijken wat er in zit? Kan deze nergens vinden.

edit: gevonden:

dit is de 820f4ea38b8e94c540f921eb4fbd03bf (keuken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rakKF1uxwtZhznI372r5M_AxV9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IftJfZHc1hVbALvbmKbtMXy1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDvKZWWy9n8eneI1t28k1uu5uPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dc62Hy1WPejkhhDgFDqeZhDf.png?f=fotoalbum_large

en de laatste YAML:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
trigger:
condition:
  - alias: Automation alleen uitvoeren als licht werktafel uit staat
action:
  - alias: Staat lamp al aan?
    choose:
      - conditions:
          - alias: Check of lamp keuken uit staat
        sequence:
          - alias: Input boolean aanzetten
            target:
  - alias: 'Tussen 08:00 en 20:00u en donker?'
    choose:
      - conditions:
          - alias: 'Is het tussen 08:00 en 20:00u'
          - alias: Is het donker of staan de keukenlampen aan?
            conditions:
        sequence:
            choose:
              - conditions:
                sequence:
                    target:
          - alias: Lampen op 75% aanzetten
            data:
            target:
          - alias: Loopje om er voor te zorgen dat de vertraging actief blijft
            repeat:
              while:
                - alias: Is er nog beweging?
                  conditions:
              sequence:
                - alias: Vertraging van 5 minuten
                  delay:
      - alias: >-
          Geen verdere acties als het tussen 08:00 en 20:00 licht is en lampen
          in keuken uit staan
        conditions:
    default:
        choose:
          - conditions:
            sequence:
                target:
      - alias: Lamp op 50%
        data:
        target:
      - alias: Loopje om er voor te zorgen dat de vertraging actief blijft
        repeat:
          while:
            - alias: Is er nog beweging?
              conditions:
          sequence:
            - alias: Vertraging van 3 minuten
              delay:
    target:

Hij doet het echt een heel stuk beter. Alleen waarom hij soms toch uit gaat is de vraag. Tot nu toe lijkt dat vooral als hij rond de grens zit van de lux waarde. En het lijkt de sensor L te zijn. Maargoed, dat is onderbuikgevoel.

[ Voor 88% gewijzigd door water_escape op 21-04-2021 10:22 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:00
19roland70 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:19:
[...]

Op YouTube staan filmpjes waar alleen een ssd is aangesloten, dit lijkt mij niet gaan, volgens mij moet de RPi altijd opstarten vanaf een sd .
En op het forum staan verschillende manieren maar daar begrijp ik weinig van ,ook zijn er meer problemen te vinden als oplossingen.
Ik wil eigenlijk graag een werkend stappenplan hebben wat ook te begrijpen is als je geen programmeur bent.
Ervan uitgaande dat je het over een Pi4 hebt, heb je de SD kaart alleen de eerste keer nodig om de bootloader van de Pi te updaten. Als je dat gedaan hebt kan je vanaf USB booten. Je SSD moet je dan wel net zo als een SD kaart voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Ja, op afstand af en toen lastig te volgen wat de laatste stand van zaken is.

Wat er in je area zit kan je (in ieder geval) op twee manieren zien. Eerste is door gewoon naar Configuration => Areas => [Area naam] te gaan. Maar daar zie je alle devices, niet alleen de lampen. Andere optie is om in de automation naar de plek te gaan waar je de area gebruikt. Daar staat naast de area naam "<>", dit splitst het op in een device, klik je daar weer op "<>" wordt het opgesplitst in alle entities die er onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:21:
@water_escape Ja, op afstand af en toen lastig te volgen wat de laatste stand van zaken is.

Wat er in je area zit kan je (in ieder geval) op twee manieren zien. Eerste is door gewoon naar Configuration => Areas => [Area naam] te gaan. Maar daar zie je alle devices, niet alleen de lampen. Andere optie is om in de automation naar de plek te gaan waar je de area gebruikt. Daar staat naast de area naam "<>", dit splitst het op in een device, klik je daar weer op "<>" wordt het opgesplitst in alle entities die er onder vallen.
Had het idd gevonden en ge-edit hierboven. De tweede optie kende ik niet. Maar bij deze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYZd2VOpeRfnXQU9NFtxl5jxhSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y2ZpgAUST9Dgc3A8uLegzkZH.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Kan je daar ook de id's van plaatsen?

Ben dus vooral benieuwd/kwijt of 'light.werktafel' (en in minder mate 'light.keuken_2' want die lijkt wel voor zicht te spreken) in die area zitten.

En anders, waar zit 'light.werktafel' en waarom wie je dat die de hele automation mag blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:29:
@water_escape Kan je daar ook de id's van plaatsen?

Ben dus vooral benieuwd/kwijt of 'light.werktafel' (en in minder mate 'light.keuken_2' want die lijkt wel voor zicht te spreken) in die area zitten.

En anders, waar zit 'light.werktafel' en waarom wie je dat die de hele automation mag blokkeren?
light.werktafel:
Dat stukje werkt goed.
light.werktafel zijn 3 spots in de keuken ook. Deze zetten we handmatig aan. Als de mrs daar zit te werken.
En dan hoeft de rest van de keuken niks te doen bij beweging. Maar dat stuk lijkt helemaal goed te werken nu.

(sensor had lampen aangezet door beweging, ik heb ze met de schakelaar (hue tab) uitgezet en de werktafel (ander knopje op de hue tab) aangezet. Hierna doen de sensoren niks meer.

EDIT: goed om te weten is dat als de sensoren de keuken aan zetten, dus ook de werktafel lampen aan gaan. Dat moet ook.

light.keuken/light.keuken_2:
Deze zijn hetzelfde. De light.keuken is de group binnen HA. En light.keuken_2 is wat HA uit de Hue hub leest. Daar staat dus ook bij =Huegroup: True

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ik5Qoh8eS2YPd6VdOasMdkqlS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3vcuy3qVfmBX47XHiQCjAAgS.png?f=fotoalbum_large

EDIT2: Het issue zit hem in wanneer de sensoren wel hun werk moeten doen. Als we dan in de keuken staan en bezig zijn (vooral in zicht van sensor L ) , zouden de lampen niet uit mogen gaan. En dat gebeurd (soms) wel. Het is dus niet dat hij meteen na 5 minuten uitgaat, maar random. Soms meteen, soms na half uur etc.

[ Voor 14% gewijzigd door water_escape op 21-04-2021 10:41 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24
19roland70 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:10:
Ik heb recent een RPI4 gekocht met een SSD schijf (die ik nog had liggen) in een 2,5 inch behuizing. Ik heb wel een powered usb hub er tussen vanwege de voeding die RPI mogelijk niet kan leveren.

Dan gewoon een OS (Raspbian) op die SSD schijf flashen en booten vanaf die schijf. Werkt perfect. Dat booten vanaf SSD moet je even op Googlen hoe je dat precies doet. Je moet in een bestandje het volume aangeven waarvan ie moet booten, volgens mij.

Genoeg tutorials op internet over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
water_escape schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:35:
light.werktafel:
Dat stukje werkt goed.
[...]
EDIT: goed om te weten is dat als de sensoren de keuken aan zetten, dus ook de werktafel lampen aan gaan. Dat moet ook.
Je bedoelt dat de sensoren ook 'light.werktafel' aanzetten? Want dan kan het niet werken zo en dat komt overeen met de flow die je eerder plaatse dat de automation stopt op de condition (A/B in de flow).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 15:48
[...]

En op het forum staan verschillende manieren maar daar begrijp ik weinig van, ook zijn er meer problemen te vinden als oplossingen.
Het hangt ervan af welke generatie RPi je hebt. In ieder geval voor de 2B en 3B(+) en 4 zul je in ieder geval 1 keer moeten opstarten met een SD card met

code:
1
program_usb_boot_mode=1

Opgenomen in de config.txt

Daarna is het een beetje afhankelijk van de SSD die je aansluit of het in 1 keer gaat werken. In het beste geval start de Pi gelijk op van je SSD nadat je die aansluit (en de SD card hebt verwijderd). Dit heb ik 1 keer meegemaakt met de Pi waar ik pihole op heb draaien. Dit is een 3B+ die zonder issues opstartte van de nieuwe SSD.

Helaas is het niet altijd zo simpel: het kan ook voorkomen dat er net een kleine incompatibility in zit, in de Pi of in de SSD. Je beste keus is dan om een SD card te pakken, zo klein mogelijk, en daar een enkele FAT geformatteerde partitie op te maken.

Download de volgende file van het Github Raspberry pi firmware project:
https://github.com/raspbe...ob/next/boot/bootcode.bin
en zet die (en alleen die) op je volume.

Vervolgens doe je die SD card ook in de Pi. Deze file zorgt dat de Pi om kan gaan met meer SSD's en verkleint de kans dat je een compatibility issue tegenkomt.

Zo heb ik mijn tweede Pi met Homeassistant aan de praat gekregen met een SSD. Bijkomend voordeel (iig voor hass.io) is dat je Homeassistant veilig kan upgraden op de SSD: de bootloader staat nog altijd op de SD card en die wordt nooit veranderd.

Succes!

[ Voor 0% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 21-04-2021 12:23 . Reden: leestekens ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:44:
[...]

Je bedoelt dat de sensoren ook 'light.werktafel' aanzetten? Want dan kan het niet werken zo en dat komt overeen met de flow die je eerder plaatse dat de automation stopt op de condition (A/B in de flow).
Maar klopt dat?
Wanneer de sensor de keuken aanzet is dat inclusief de lampen die onder werktafel vallen. Daarna blijven al die lampen aan wanneer er beweging is en blijft binnen de timer. Indien niet gaat de timer uit. Om de werktafel lampen los aan te sturen is er een werktafel groep. Indien keuken aan staat ziet HA dat alsof werktafel groep aanstaat. En dat is correct dan lijkt mij.

Tot zo ver klopt dat dus allemaal lijkt mij. Alleen soms gaan de lampen toch uit, ondanks dat er resent beweging is geweest. Maar zie niet waarom. En begrijp niet waarom omdat hij dat verder wel goed meet.

[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 21-04-2021 13:01 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:15
[...]

https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

Daar lees je ook:
Raspberry Pi 3B+
The Raspberry Pi 3B+ supports USB mass storage boot out of the box.
En:
Raspberry Pi 4B and Raspberry Pi 400
The Raspberry Pi Pi 400 and newer Raspberry Pi 4B boards support USB boot by default. On earlier Raspberry Pi 4B boards, or to select alternate boot modes, the bootloader must be updated.

See:-

Instructions for changing the boot mode via the Raspberry Pi Imager.
Instructions for changing the boot mode via the raspi-config.
The bootloader configuration page for other boot configuration options.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Septillion schreef op woensdag 21 april 2021 @ 09:58:
@DaLass Zou je de aangepaste versie kunnen posten? Anders altijd erg lastig te vinden of je het goed hebt gedaan :)
Tuurlijk. Ik waardeer je volhardendheid. :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
alias: '[KLIMAAT] - Badkamer : Ventilatie op basis van luchtvochtigheid (Duplicate)'
  luchtvochtigheid
trigger:
    to: idle
action:
  - choose:
      - conditions:
            conditions:
        sequence:
            target:
            data:
            target:
              entity_id:
      - conditions:
            conditions:
                conditions:
        sequence:
            target:
            target:
              entity_id:

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Maar als 'light.werktafel' aan staat zal de hele automation niet herstart worden en zal de timer dus gewoon aflopen... Want volgens mij wordt het niet als restart gezien als bij een trigger niet voldaan wordt aan de condition, dan blijft de oorspronkelijke dus lopen.

@DaLass Vanavond weer even puzzelen :+
Pagina: 1 ... 17 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.