bsmpower schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:48:
[...]
Wat ik begrijp uit je grafiek, maar ook wat opmerkingen na jou bericht van bv @
YES, is dat je moet zoeken naar een regio waar
meerdere keren op is afgeketst. Zowel naar boven als naar beneden. Stel dat ie onder zo'n resistance zakt, dan is de kans groot dat ie naar de volgende zakt. En andersom, als ie er doorheen breekt dan gaat ie nog de volgende resistance.
Wat ik dus kan doen met mijn charts is kijken naar momenten waarop de prijs meerdere keren is afgeketst. En om dat goed te doen is het beter dit op de daily te tekenen dan weekly?
Oke, maar je probeert al te lopen voor je kan kruipen. Even terug naar de basis.
Het eerste wat je altijd doet is identificeren wat prijs aan het doen is (trend). Daar heb je grofweg de keuze uit 3 opties.
Bullish uptrend
Bearish downtrend
Consolidatie (range)
Als je vervolgens weet in wat voor omgeving je zit, dan ga ik zelf market structure intekenen (zie rode pijlen in mijn tekening). Een bullish uptrend wordt gedefinieerd door higher highs en higher lows. Een bearish downtrend wordt gedefineerd door lower highs en lower lows. Een range is niks anders dan zijwaartse prijsactie waarbij bewogen wordt binnen een high en een low zonder dat een van beide gebroken wordt.
Als je weet wat de trend is, kun je die highs en lows in gaan tekenen (wederom, zie mijn chart). Als je er vanuti gaat dat je met de trend mee trade, dan kun je in een bullish uptrend vervolgens op niveau's van support en resistance gaan kijken voor longs (speelt nog meer mee, maar dit is versimpeld). Voor een bearish downtrend kun je op diezelfde niveau's bijvoorbeeld short gaan.
Trend kan per timeframe anders zijn, want niks gaat in een rechte lijn omhoog of omlaag. Het kan zelfs zo zijn dat de overkoepelende trend op de higher timeframes bullish is, terwijl je op een 15 minuten timeframe lower highs en lower lows aan het maken bent. Op de lower timeframes ben je dan de lower high aan het maken voor de higher timeframes.
Laat wat ik hierboven schrijf maar eens goed op je inwerken en begin hiermee te oefenen. Pak een stapel charts, maakt niet uit wat, en ga op de volgende timeframes die structuur intekenen;
Daily
H4
M15
Ikzelf hanteer minimaal 2 rode candles als een low en 2 groene candles als een high.
Daarom zei ik straks tegen je, als je me een weekly chart geeft is er nog niks aan de hand. Pak voor de grap de weekly op bitcoin er maar eens bij en teken de structuur in.