Zolang je audiosysteem geen DTS ondersteund zijn dit de juiste settings. Heb zelf het volgende zonder delays op systeem dat DD en DTS kan:Shocked schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:32:
[...]
Dan hierzo wat ik moet doen om lipsync naar mijn soundbar (b&o stage) te vermijden:
Instellingen>Weergave en geluid>Audio-uitgang
Synchronisatie Geluid Modus: uit
A/V-synchronisatie : uit
(E-arc modus: uit)
Digitale audio-uitgang : Auto 1
Dolby Digital Plus-uitvoer : Dolby Digital
(Doorvoermodus: uit)
De grote boosdoeners zijn bij mij A/V-synchronisatie (verloopt soms of verschilt per programma) en DD plus die echt naar gewoon DD moet.
Succes.
Digitale Uitgang: Auto 2
Doorvoermodus: Aan.
Met Auto 1 converteert hij alles naar Dolby Digital.
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 30-10-2021 08:41 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik vermoed dat het dus meer met mijn NAS te maken heeft gehad. Toen ik ging speuren naar een oplossing had ik dat voorbij zien komen. Nu is dat nog steeds een fout van Android TV dat hij dan aanspringt.PaT schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:41:
@BiG-GuY Toch merkwaardig. Het lijkt er dus op dat bij je initiële installatie iets niet goed is gegaan. Ik schrok er echt wel van toen ik je bericht zag. Nu kan ik dus toch met een gerust hart wachten op de BF aanbiedingen.
Verklaart voor mij gelijk waarom mijn Shield TV vroeger ook op (wat leek op) random momenten aansprong en via CEC de rest ook aanzette, tot de Shield TV na 10min inactiviteit weer uit ging en de rest ook uitzette... heb daar toen nooit een oplossing voor gevonden, behalve power sync uit te zetten in de Shield TV.
Gebruik nu naar volle tevredenheid gewoon de interne apps. Hoop er wel op dat ze met de volgende grote update eindelijk de framerate variabel maken van de native interface/apps, zodat apps kunnen schakelen.
Alles is nu locked op 60hz (zelfde met bijna alle SmartTV platforms). Wat met PAL/50Hz media voor stutters kan zorgen. Daar ben ik zelf gevoelig voor, dus ben genoodzaakt de Bewegingsinstellingen op minimaal 1 te hebben inclusief de BFI. En Film detectie op High. Het ziet er nog steeds allemaal goed en natuurlijk uit met de processing van Sony, dus het is minder een issue. Maar frame rate switching blijft het beste.
Bij LG en Samsung had ik veel meer last van Soap Opera Effect, wanneer ik een setting had bereikt die wel vloeiend genoeg was.
Externe bronnen schakelen wel zoals het hoort en bij TV's al jaren standaard het geval is.
Edit: Het uitzetten van wifi zou hetzelfde resultaat moeten geven lijkt me, al is het maar om te testen of het daadwerkelijk hier iets mee te maken heeft.
[ Voor 20% gewijzigd door thecompany op 30-10-2021 10:05 ]
XBL gamertag StayingPow3r
De Beousound Stage verwerkt inderdaad geen DTS. Niet dat ik dat mis, DD komt volgens mij vaker voor en DTS minder en minder.BiG-GuY schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:40:
[...]
Zolang je audiosysteem geen DTS ondersteund zijn dit de juiste settings. Heb zelf het volgende zonder delays op systeem dat DD en DTS kan:
Digitale Uitgang: Auto 2
Doorvoermodus: Aan.
Met Auto 1 converteert hij alles naar Dolby Digital.
Verder bedankt voor de metingen, ik berg mijn Voltcraft 3000 weer op. Standby-verbruik valt reuze mee met de juiste instellingen
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
YouTube: LG C1 vs Sony A80J OLED TV Comparison: Gaming, Motion, Brightness + ...
Het voorbeeld wat hier gegeven wordt is met Fifa maar wat is jullie ervaring met andere games met een HUD (bijv. 1st person shooters) en voetbal of F1?
De A80J heeft mijn voorkeur gezien de superieure beeldkwaliteit en aangezien de tv ook veel gebruikt zal worden voor films/series. Maar zoals gezegd, zou dit nog wel eens een deal-breaker kunnen zijn. Hoop dat jullie ervaringen wat meer duidelijkheid verschaffen of de dimming daadwerkelijk zo agressief is en bij het kijken van welke content. Cheers!
Het vreemde is dat het op mijn 77A80J voor de reset nog steeds die constante 25-29W trok, ook als wifi en lan uit waren. Daarom blijft het zo vaagthecompany schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:07:
@BiG-GuY Het uitzetten van die EPG update kan je alleen doen als je ook daadwerkelijk TV hebt ingeschakeld (via coax) neem ik aan? Ik gebruik alleen m'n next box maar heb nog steeds het hoge verbruik. Wel heb ik een NAS draaien. Zal eens kijken of ik daar een optie heb om het SSDP protocol uit te zetten.
Edit: Het uitzetten van wifi zou hetzelfde resultaat moeten geven lijkt me, al is het maar om te testen of het daadwerkelijk hier iets mee te maken heeft.
Heb overigens wel ontdekt. Start op afstand aan, zorgt er wel voor dat de Soundbar van tijd tot tijd aangaat via ARC. Vanochtend Start op afstand dus uitgezet en hele middag is de Soundbar niet aangegaan (waren overdag buiten de deur).
:strip_exif()/f/image/00TFdMPLbm5HTvGCA1pTbPLY.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat die precies rond 16:00 deed, geen idee. Maar dit is te overzien en standby verbruik is normaal dan. De Soundbar is netjes uitgebleven (inclusief de 5 wireless speakers/sub in de set).
Vorige week een 55" A90J (A90JAEP) opgepikt bij MM in Duitsland. Voor zéér goeie prijs van €1763.mavical schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:13:
Voor de liefhebbers. De 65 inch sony A90J bij de mediamarkt in Duitsland 2639 euro. Duits model uiteraard. Wat dit betekent voor de apps hier in NL weet ik zo niet. Mooie prijs.
Het was exact hetzelfde model als in Nederland verkocht wordt. Alle instellingen voor o.a. Ziggo stonden er al in.
Dat is mooi. Voordeel in NL is nog steeds de cashback. Vandaag bij een zaak geweest die de 65 A90J voor 2850 aanbood. Daar dan nog 300 euro cashback vanaf.Masimo schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:56:
[...]
Vorige week een 55" A90J (A90JAEP) opgepikt bij MM in Duitsland. Voor zéér goeie prijs van €1763.
Het was exact hetzelfde model als in Nederland verkocht wordt. Alle instellingen voor o.a. Ziggo stonden er al in.
Ik heb de timeout op 5 min staan en gebruik de Ambiant screensaver.
Heb dit eerlijk gezegd niet gemerkt op de Sony tijdens gamen. Sterker nog, de HDR ziet er in games juist beter uit dan op de LG, omdat de Dynamic Tone Mapping van Sony veel beter is. Bij HDR10 is dat belangrijk. Heb sowieso ook de Auto Brightness van de TV aanstaan (beide opties hierbinnen), zodat ik niet geheel verblind wordt bij kijken in een donkerdere kamer en bij veel zonlicht compenseert hij de helderheid in de donkere stukken, zodat je dan wat meer zicht hebt door de helderheid daarvan te verhogen.J.Gronkjaer schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:31:
Vraagje aan A80J/A90J eigenaren mbt de auto brightness dimming op de Sony OLEDs. In de ondestaande video van HDTVtest komt het duidelijk naar voren dat het beeld gedimt wordt, wanneer static logos in beeld zijn. Ik ben benieuwd of dit in het dagelijks gebruik daadwerkelijk zo opvalt? In de aankomende weken ben ik van plan om een Bravia OLED aan te schaffen maar dit zou eventueel een deal-breaker kunnen zijn aangezien de tv, niet exclusief maar, voor een groot gedeelte gebruikt zal worden voor sport (voetbal/F1) en gamen.
YouTube: LG C1 vs Sony A80J OLED TV Comparison: Gaming, Motion, Brightness + ...
Het voorbeeld wat hier gegeven wordt is met Fifa maar wat is jullie ervaring met andere games met een HUD (bijv. 1st person shooters) en voetbal of F1?
De A80J heeft mijn voorkeur gezien de superieure beeldkwaliteit en aangezien de tv ook veel gebruikt zal worden voor films/series. Maar zoals gezegd, zou dit nog wel eens een deal-breaker kunnen zijn. Hoop dat jullie ervaringen wat meer duidelijkheid verschaffen of de dimming daadwerkelijk zo agressief is en bij het kijken van welke content. Cheers!
Mocht je het niet eens zijn met de Dolby Vision Tone Mapping kan Sony zelfs z'n eigen Tone Mapping erbovenop doen (standaard uit). Wat kan helpen met content die te donker gemasterd is (gebeurt heel soms bij films/series).
Nu heb ik niet de LG direct naast de Sony gezien, maar ik kwam van een LG 65C9 en ging naar Sony 77A80J en 55A80J en heb er geen moment spijt van gehad.
Na het uitzetten van Twonky media server op m'n NAS lijkt het hier ook een stuk beter:BiG-GuY schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:54:
[...]
Het vreemde is dat het op mijn 77A80J voor de reset nog steeds die constante 25-29W trok, ook als wifi en lan uit waren. Daarom blijft het zo vaag![]()
Heb overigens wel ontdekt. Start op afstand aan, zorgt er wel voor dat de Soundbar van tijd tot tijd aangaat via ARC. Vanochtend Start op afstand dus uitgezet en hele middag is de Soundbar niet aangegaan (waren overdag buiten de deur).
[Afbeelding]
Wat die precies rond 16:00 deed, geen idee. Maar dit is te overzien en standby verbruik is normaal dan. De Soundbar is netjes uitgebleven (inclusief de 5 wireless speakers/sub in de set).
/f/image/7SyRZ5XqxmQ9JJ5dfKqOPYPD.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee wat ie nog tijdens de pieken doet maar dit is een stuk beter dan twee dagen terug, constant 29W.
Heb geen Shield TV meer, gebruik nu puur de interne apps. De remote had ik overigens in de doos, omdat ik hem simpelweg bestuurde via HDMI CEC met de TV remote toen, dat was nog met de LG.PCan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:32:
@BiG-GuY Heb ik ook met de Shield (2019 pro), dat hij soms aanspringt. Volgens mij komt dit omdat de AB van de Shield uiterst gevoelig reageert op een stootje. Leg de AB, als je hem niet nodig hebt, weg op een plek waar hij niet aangestoten kan worden en kijk of het dan nog steeds gebeurt.
Uiteindelijk had ik de Shield toen weggedaan, omdat ik vond dat de kwaliteit van de interne apps er beter uit zag dan via een externe bron. Zeker bij de normale streaming apps.
Lukt me niet om mijn bestanden in Dolby Atmos af te spelen (Upnp). Zelfs de demo's niet. Doorvoer staat op aan. Hij zegt ook dat ik moet updaten naar Kodi ver.19.3, maar dat zou hij automatisch moeten doen.
Zie ik nog een audio instelling over het hoofd?
De TV kan max DD+ Atmos verwerken via apps. TrueHD Atmos gebruikt te veel bandbreedte. Is helaas een beperking in alle TV's momenteel op de markt, ze hebben besloten de interne apps alleen toegang te geven tot ARC, niet eARC. Mogelijk een hardware limitatie van de SoC's.PCan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:18:
@BiG-GuY Goed, het gaat hier niet over de Shield, maar ik heb zojuist Kodi geinstalleerd op de A80J.
Lukt me niet om mijn bestanden in Dolby Atmos af te spelen (Upnp). Zelfs de demo's niet. Doorvoer staat op aan. Hij zegt ook dat ik moet updaten naar Kodi ver.19.3, maar dat zou hij automatisch moeten doen.
Zie ik nog een audio instelling over het hoofd?
Dus je bent gelimiteerd tot DD5,1, DD+5.1, DD+Atmos, DTS5.1 en LCPM2.0. Aangezien ik geen Dolby Atmos geluidssysteem heb, is dat voor mij prima. De TV kan wel prima omgaan met alle formaten van externe bronnen inclusief intern decoden of passthrough naar extern systeem via eARC.
Wanneer je gebruik maakt van PLEX kan de app/server wel on the fly de audio omzetten van TrueHD naar DD+, zodat je DD+ naar je geluidssysteem kan sturen. Echter is er nog geen implementatie voor conversie naar DD+ Atmos, enkel DD+ 5.1/7.1. Dus je verliest de Atmos data dan.
De ShieldTV is een van de weinige die praktisch alle codecs kan inderdaad. Alleen Dolby Vision is niet altijd stabiel, dat was een andere reden dat ik de Shield toen weggedaan heb. Dus heb het maar opgegeven om mijn PLEX te vullen met DV-content. HDR10 met Sony's Dynamic Tone Mapping ziet er ook gewoon goed uit, dan voegt DV niet zoveel toe tegenover HDR10 met goede Dynamic Tone Mapping.PCan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:39:
@BiG-GuY Dus. Dan toch maar de Shield. Die kan namelijk wel alles moeiteloos. De nVidia Tegra X1+ processor is nog immer onovertroffen.
Hoop op een nieuwe ShieldTV die wel volwaardige DV aankan en support voor VP9/AV1 decoding. Wat de Sony dan weer wel intern kan...
[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 31-10-2021 10:55 ]
Maar geeft niet. De Sony is een tv, geen mediaspeler of AVR. Een TV moet vooral een mooi beeld geven.
Reden temeer om ongeduldig op de volgende Shield te wachten. De 2 jaar van de 2019 versie zijn om.
Waarschijnlijk komt deze nu ook met Google tv ipv Android tv.

[ Voor 76% gewijzigd door apis29 op 31-10-2021 11:45 ]
Enige nadeel is dat ik beide integraties in een paar automatiseringen gebruik (licht lager als TV aangaat, TV pauzeren als er gebeld wordt, dat soort dingen), dus dat ik nu moet gaan bedenken hoe ik daar omheen kan werken.
Overigens heb ik ook wat gehad aan de mensen die hun instellingen posten in de laatste paar pagina's, ik had er nog een of twee gemist.
Ik heb ze vanmiddag gesproken. Klinkt wel allemaal heel goed. Ze zijn officiële Sony dealers.Funky22 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 04:45:
[...]
Nee dat is geen 2de kans die Tv smits aanbied op Mp voor €4549 dit zijn wel degelijk nieuwe toestellen
ze hebben hier vorige week met hun eigen busje een 77A80J afgeleverd voor €2799 marktplaats adv prijs op hun site staat die ook veel duurder, voor zulke prijzen moet je mailen of hun via mp contacteren niet via tel
Tv smits heeft niet voor niks een goede naam op dit en andere forums
Dat toestel stond er niet meer maar ze hebben me wel een mooi aanbod gedaan. Ik ga donderdag even met mijn Xbox langs om het toestel wat ik dan eventueel zou kopen te testen op banding. Ik ben heel erg benieuwd!
Zo lang het niet in content te zien is vind ik het helemaal prima
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik heb in ieder geval geluk met mijn Sony 77A80J paneel, niks van banding te zien en met de testen voor Dse/grid/uniformity heb ik een super gaaf beeld.Astennu schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:01:
[...]
Zo lang het niet in content te zien is vind ik het helemaal primaIk hoop dat ik nu een keer geluk heb en een redelijk clean paneel te pakken heb.
https://discord.gg/x8uWt9
Iemand die dit zou kunnen testen?thecompany schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:56:
Vraagje, zijn er meer mensen hier waar ook de screensaver niet werkt als je in een app zit? Als ik bijvoorbeeld Videoland pauzeer, gaat de screensaver niet aan, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor "burn-in".
Ik heb de timeout op 5 min staan en gebruik de Ambiant screensaver.
Lijkt aan Videoland te liggen. YouTube en Netflix komt de screensaver wel vanzelf op...
Ik gebruik enkel Netflix, D+ en Prime, screensaver werkt gewoon als ik even niks in de apps doe maar ik gebruik meesal de beeld uit functie bij korte pauzes
Heeft hier iemand ervaring met A90J of ander Oled en super veel licht inval zie je nog wat op tv of is dat zelfde als de oude koelkast tv ?
Hier ook foto hoeveel lichtinval ik heb op mijn huidige tv (Sony Bravia 55XE900E)
:strip_exif()/f/image/vpE6Bq51CJtkpyDAQOZa85RF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop het echt! ik heb tot nu toe weinig geluk gehad. 3 TV's met Vertical banding gehad. Een was opzich goed maar kreeg stofjes onder scherm die te zien waren een was zelf redelijk in het midden gekomen. Dus tot nu toe veel pech gehad.Funky22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:56:
[...]
Ik heb in ieder geval geluk met mijn Sony 77A80J paneel, niks van banding te zien en met de testen voor Dse/grid/uniformity heb ik een super gaaf beeld.
Ik denk dat de X95J een betere keuze is zeker gezien de hoeveelheid licht als je helemaal niets van gordijnen hebt is dat echt niet chill. Ik heb zelf witte gordijnen die laten veel licht door. Het is met de AG9 in Vivid mode net te doen maar de 940E deed dat dan met relatief gemak ja in het donker was het nog steeds veel mooier maar die kon fel genoeg.TerrorDanny94 schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:13:
Hallo allemaal zo te zien zijn hier hoop trotse bezitter van de A90J.. ik zit zelf erg in twijfel om hem aan te schaffen ben er bang voor dat oled niet vel genoeg is voor mijn woonkamer situatie (door enorm raampartij erg veel licht inval) en zit ik te twijfelen om toch voor de X95J te gaan om mijn XE9005 te vervangen
Heeft hier iemand ervaring met A90J of ander Oled en super veel licht inval zie je nog wat op tv of is dat zelfde als de oude koelkast tv ?
Hier ook foto hoeveel lichtinval ik heb huidige tv (Sony Bravia 55XE9005
[Afbeelding]
Full brightness gaat de X900E denk ik feller zijn dan de A90J alleen met highlights is de A90J wel weer feller. Ik weet niet of je een felle zaklamp hebt want anders kan je daar een test mee doen en dan naar een showroom gaan waar een A90J staat en dezelfde test doen. Want in een donkere ruimte zal de A90J natuurlijk veel mooier zijn dan een X95J.
De X95J is sowieso wel een mooie upgrade maar ik zou dat denk ik alleen maar doen als je ook een maat groter wilt. Of je moet weinig bij hoeven te leggen tov de 900E maar de 900E is zeker geen slecht toestel.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Bedankt!BiG-GuY schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:05:
[...]
Heb dit eerlijk gezegd niet gemerkt op de Sony tijdens gamen. Sterker nog, de HDR ziet er in games juist beter uit dan op de LG, omdat de Dynamic Tone Mapping van Sony veel beter is. Bij HDR10 is dat belangrijk. Heb sowieso ook de Auto Brightness van de TV aanstaan (beide opties hierbinnen), zodat ik niet geheel verblind wordt bij kijken in een donkerdere kamer en bij veel zonlicht compenseert hij de helderheid in de donkere stukken, zodat je dan wat meer zicht hebt door de helderheid daarvan te verhogen.
Mocht je het niet eens zijn met de Dolby Vision Tone Mapping kan Sony zelfs z'n eigen Tone Mapping erbovenop doen (standaard uit). Wat kan helpen met content die te donker gemasterd is (gebeurt heel soms bij films/series).
Nu heb ik niet de LG direct naast de Sony gezien, maar ik kwam van een LG 65C9 en ging naar Sony 77A80J en 55A80J en heb er geen moment spijt van gehad.
Goed om te horen dat het jou niet opvalt. Wellicht dat het komt omdat je al gewend bent aan de auto brightness maar als het aggressief was geweest dan had je het vast door gehad.
Dank, dank, dank!Overspark schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:21:
Ik ben er eindelijk achter waarom mijn A90J steeds maar 24W bleef zuipen. Het bleek te komen door de Sony Bravia TV integratie in Home Assistant. Die hield de TV wakker door steeds z'n status te pollen. Grappig genoeg gebruik ik ook de Google Cast integratie, die ook bijhoudt in welke staat de TV is, en die houdt de TV niet wakker.
Enige nadeel is dat ik beide integraties in een paar automatiseringen gebruik (licht lager als TV aangaat, TV pauzeren als er gebeld wordt, dat soort dingen), dus dat ik nu moet gaan bedenken hoe ik daar omheen kan werken.
Overigens heb ik ook wat gehad aan de mensen die hun instellingen posten in de laatste paar pagina's, ik had er nog een of twee gemist.
Instellingen op de tv haalden niets uit. Pas toen ik de tv verwijderde in de Home app daalde het standby verbruik meteen naar geen meetbare waarde op mijn voltcraft verbruiksmeter.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Speel met het idee om mijn 77A80J om te ruilen voor een 85X95J
Bedoeling was om bij de 77A80J een projector (waarschijnlijk Epson Tw9400) te zetten met een Alr tab tension scherm voor films/Actie series en de rest op de Oled te kijken.
Maar ik blijf kijken naar een Oled toch een dingetje vinden, vind vaak het beeld toch net te donker de helderheid omhoog gooien is dan vaak ook geen goed idee want bij lichte film scenes wordt je dan bijna verblind.
Merk ook vaak dat ik het beeld er wat onnatuurlijk vind uitzien, het zwart is uiteraard prachtig maar vind het regelmatig niet realistisch met hoe je het in de buitenwereld zou zien, uiteraard kijken we naar een opgepimpt film beeld maar heb het gevoel dat Oled dit nog meer in de verf zet.
Dus nu komt de 85X95J weer in beeld, de projector optie gaat dan ook overbodig worden, althans in de woonkamer (82" is hier het kantelpunt om de projector te droppen)
Zijn er hier mensen die zowel de X95J en de A80J hebben of gehad hebben? hoor graag je bevindingen van beide qua vergelijk in beeld kwaliteit, besef dat de kwaliteit van Oled niet te evenaren zal zijn zeker niet in het zwart maar zou een X95J nu zoveel stappen terug zijn?
Heb nu enkele maanden de 75X95J hier hangen.
Mijn situatie: 10m glaspartij langs de TV en ben absoluut filmliefhebber in een volledig verduisterde kamer.
De TV voldoet perfect. Local dimming op max en blooming is zéér verwaarloosbaar; TV aan bij volle lichtinval is een verademing komende van een LG C9.
Minpunt: cloudiness in de blacklight... MAAR... hiervan merk je niets tijden het TV KIJKEN (een opstartscherm van een app bijvoorbeeld toont dit issue; maar zodra er "beeld" getoond wordt merk je er niets meer van).
Het is nog niet 100% perfect, maar het komt toch tot 95% voor mijn behoefte. Oled in MIJN geval was veel minder een "allrounder" (alhoewel dat woord voor de X95J niet zou mogen gebruikt worden).
Tevreden gebruiker.
Van licht heb ik in de woonkamer ook geen last, eigenlijk een ideale ruimte voor een Oled maar ergens heb ik het gevoel dat ik meer plezier aan de X95J ga hebben, nu ga absoluut niet beweren dat de A77J geen pracht beeld geeft dat doet die 100% zeker wel dit is echt wel een top tv het is eerder de Oled techniek die me niet zo bevalt
[ Voor 12% gewijzigd door Funky22 op 03-11-2021 15:42 ]
Je kunt het beeld van de Oled echt niet vergelijken. Het is gewoon veeeeeeeel beter.
Het beeld van de X94J was onscherp, vaal. Vooral bij content van 1080i of slechter niet om aan te zien.
Het Oled beeld is gedetailleerd.
Voorbeeld. Zat gisteren naar De Nieuws BV te kijken en het leek alsof het plantje op de voorgrond bij mij in de kamer stond. Dus niet op tv ,maar ervoor. Zo realistisch is Oled. Dat heb je niet bij de "gewone" LED tv.
Ja, 4K beeldmateriaal is mooi. Maar Oled is mooier. Ik wil echt nooit meer terug.
Kijk naar je gewone LED tv, dan kijk je kamer in. Dat verschil.
Kijk naar je OLED tv, dan kijk je kamer in. Geen verschil.
Is er iets veranderd vanuit Sony en hoe is dit te killen?
Ze zijn denk ik begonnen met de volwaardige Google TV opties in NL. Voorheen was dit US only. Zolang ze geen normale advertenties gaan plaatsen, zoals Samsung en LG doen, vind ik het prima.Pepppie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:08:
Sinds gisteren heb ik opeens reclame (o.a. Disney+) op het home-scherm, terwijl ik de TV in de 'alleen apps-modus' heb staan. Hiervoor nooit last daarvan gehad.
Wel vreemd als je dit ook krijgt in de Basis TV modus. Heb mijn TV's in de Google TV modus draaien en zie het sinds gisteren. Op dit moment zie ik series/films van Disney+ en Amazon Prime voorbij komen.
https://www.sony.nl/elect...-55a80j/software/00269999
Voordelen en verbeteringen:
- Voegt ondersteuning toe voor VRR (alleen voor de serie X85J-X86J-X89J)
- Voegt Functies voor PlayStation®5 toe
- Voegt ondersteuning toe voor de 360 Spatial Sound Personalizer (3D-geluidsfunctie voor de draadloze SRS-NS7 nekspeaker). Opmerking: Alleen voor de serie A80J - A83J, A84J, A90J, X90J, X92J, X93J, X94J, X95J, Z9J
[ Voor 53% gewijzigd door Pepppie op 04-11-2021 09:22 ]
Bijzonder die voor VRR. Hoe zijn de X85J-X86J-X89J anders dan de andere in de 2021 lineup. De SoC's zijn in elke gelijk toch?Pepppie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:21:
En vandaag weer een nieuwe firmware (versie v6.4282);
https://www.sony.nl/elect...-55a80j/software/00269999
Voordelen en verbeteringen:
- Voegt ondersteuning toe voor VRR (alleen voor de serie X85J-X86J-X89J)
- Voegt Functies voor PlayStation®5 toe
- Voegt ondersteuning toe voor de 360 Spatial Sound Personalizer (3D-geluidsfunctie voor de draadloze SRS-NS7 nekspeaker). Opmerking: Alleen voor de serie A80J - A83J, A84J, A90J, X90J, X92J, X93J, X94J, X95J, Z9J
Enige wat de X90J en X95J meer doen is betere backlights. Oh, lager dan X90J heeft zeker geen Local Dimming?
En OLED zal later wel volgen, is uiteraard compleet andere techniek van paneel.
Zijn de TVs zonder de XR proccesor. Andere tvs zullen wel spoedig volgen.BiG-GuY schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:57:
[...]
Bijzonder die voor VRR. Hoe zijn de X85J-X86J-X89J anders dan de andere in de 2021 lineup. De SoC's zijn in elke gelijk toch?
Enige wat de X90J en X95J meer doen is betere backlights. Oh, lager dan X90J heeft zeker geen Local Dimming?
En OLED zal later wel volgen, is uiteraard compleet andere techniek van paneel.
Lijkt er toch op dat er iets serieus mis was met je X94J, heb vandaag de 77A80J naast de 85X95j mogen uittesten, oa Tennis sdr, sdr serie, Yt 1080p demo, Yt 4k matrix trailer en ngo een 4k demoPCan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:57:
@Funky22 Zoals eerder vermeld ben ik van de 65X94J naar de 55A80J gegaan.
Kan niet zeggen dat de x95J heel veel slechter was dan de 77A80J, verschil in zwart zie je uiteraard meteen maar denk met een degelijke Isf calibiratie dat de x95J best een mooi plaatje zal weten neer te zetten, ik ga de gok wagen en switch van mijn 77A80J naar de 85X95J.
Ik heb hier een 75XF9005 (2018 model) en een 65" OLED TV. Voor de SDR content volstaat de Sony 75" LCD perfect, maar het is met HDR content dat het beeld toch wel flink onderuit gaat. Dit vanwege het backlight dat op 100% gaat, ook in donkere scènes. Het contrast daalt dan gewoon naar IPS niveau en zonder bias light vind ik het gewoon niet om aan te gluren. Ik zou nog eens heel goed naar HDR content kijken in een verduisterde ruimte (en dan geen demo materiaal) voordat je de knoop doorhakt. De XJ95 modellen hebben ook nog eens lager native contrast dan de oudere XF90 modellen dankzij de X-Wide angle coating, waardoor het backlight nog duidelijker door het paneel schijnt wanneer deze vol aan staat.Funky22 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:49:
[...]
Lijkt er toch op dat er iets serieus mis was met je X94J, heb vandaag de 77A80J naast de 85X95j mogen uittesten, oa Tennis sdr, sdr serie, Yt 1080p demo, Yt 4k matrix trailer en ngo een 4k demo
Kan niet zeggen dat de x95J heel veel slechter was dan de 77A80J, verschil in zwart zie je uiteraard meteen maar denk met een degelijke Isf calibiratie dat de x95J best een mooi plaatje zal weten neer te zetten, ik ga de gok wagen en switch van mijn 77A80J naar de 85X95J.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Ben vandaag wezen kijken maar helaas. De tv had een erg sterke lijn midden op het scherm zitten. Bij bepaalde content heel duidelijk zichtbaar. Redt van het paneel was best clean. Beter dan mijn 77AG9 maar die ene lijn was duidelijker.Funky22 schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:56:
[...]
Ik heb in ieder geval geluk met mijn Sony 77A80J paneel, niks van banding te zien en met de testen voor Dse/grid/uniformity heb ik een super gaaf beeld.
Ze wilde geen risico nemen met een 2e scherm. Ze vonden de kans te groot dat ik die dan ook zou af keuren en ze dan twee tv's hadden die niet als nieuw verkocht konden worden. Snap ik opzich ook.
Het showroom model leek wel clean te zijn maar had al 35 werkdagen aan gestaan dus bijna een half jaar aan draai uren er op dus dat was ook geen optie.
Erg jammer want ik vond het wel echt een mooie tv helderheid is een stuk hoger. Maar helaas kan ik er dus niet aan komen zonder te weten of het paneel goed is dus dan houd het op ik ga voor dit bedragen niet weer risico's lopen en een tv in huis hebben met strepen daar is het te duur voor.
Ik had vooral problemen met alles lager dan 1080i. Beeld bij NPO Politiek en Disney's Wizzard of Waverly place is ook bij de OLED minder, maar te doen.
Hier exact hetzelfde op 55A80J. Heb geprobeerd om van de Google TV app de updates te deïnstalleren, dat lukte maar er is niets veranderd. Ook Disney+ uitschakelen werkte niet..Pepppie schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:08:
Sinds gisteren heb ik opeens reclame (o.a. Disney+) op het home-scherm, terwijl ik de TV in de 'alleen apps-modus' heb staan. Hiervoor nooit last daarvan gehad.
Ik hou me tevens aanbevolen.
Qua helderheid gaat de X95 het natuurlijk dik winnen maar qua contrast en strak beeld de OLED TV.Funky22 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:49:
[...]
Lijkt er toch op dat er iets serieus mis was met je X94J, heb vandaag de 77A80J naast de 85X95j mogen uittesten, oa Tennis sdr, sdr serie, Yt 1080p demo, Yt 4k matrix trailer en ngo een 4k demo
Ik kwam zelf van een 940E 288Zone dimming toestel wat 1200 nits highligts kon.
Ik mis de helderheid met de AG9 ook erg maar het gebrek aan blooming is wel echt super. Want ondanks de 940E 288Zones had had je gewoon blooming. Hoe feller een toestel kan hoe meer dat een ding is zie ook de 4000nits ZG9.
En dat is iets wat ik ook niet graag terug zou willen.
Maar als je veel overdag kijkt heb je er geen last van maar dark room performance is zelfs met veel zones gewoon niet super omdat je blooming en light bleed dan erg makkelijk kan zien.
Ik heb gister dan die A90J mogen bekijken die lost 80% van de helderheid issues die ik met de AG9 heb op. Aleen full scene white is gewoon lastig want dan denkt het scherm volgens mij ook dat het een test pattern is gelukkig komt dat weinig voor. Bij The Matrix werkte het prima dat was fel genoeg. Maar de twee full white explosies in Pasific Rim vielen nog steeds tegen (al was het al wel een stuk beter dan bij de AG9).
Dus het ligt er echt aan wat je voorkeur is / wanneer je het toestel het meeste gebruikt. Is het in een verlichte kamer en veel overdag dan zou ik voor LCD gaan en misschien de Z9J nog overwegen mocht dat een optie zijn al is die volgens mij nog erg duur.
Voor Darkroom zou ik zelf toch voor OLED gaan en dan wel de A90J. Heb je toch de felle highlights die een LCD kan halen maar wel het mooie contrast.
Vind het echt heel jammer dat ik geen streeploos toestel had en geen 2e kans kreeg want ik wil heel graag een A90J.
[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 05-11-2021 11:47 ]
Gewoon online kopen je hebt bij de meeste 14 dagen na ontvangst recht op ruilen of retourneren.Astennu schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:45:
[...]
Vind het echt heel jammer dat ik geen streeploos toestel had en geen 2e kans kreeg want ik wil heel graag een A90J.
Ik ga de X95J optie toch droppen, de 77A80J is toch echt wel een prachtige tv, zitten nu aan afl 4 van Locke & Key en dat is toch wel gewoon genieten maar de maat is het net niet voor me dus ga het over een andere boeg gooien.
De 83A9J ligt qua aankoopprijs toch boven het budget maar de Lg83C14 valt wel in het budget deze zou na een Color Space CMS kalibratie ook één van de best afgestelde tv's op de markt moeten zijn.
Wel jammer dat Dts ontbreekt maar dat los ik op met een shield (hopelijk dit jaar weer een leuke bf deal op de shield pro)
Ja alleen de meeste winkels bieden niet die prijs.Funky22 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:55:
[...]
Gewoon online kopen je hebt bij de meeste 14 dagen na ontvangst recht op ruilen of retourneren.
Ik ga de X95J optie toch droppen, de 77A80J is toch echt wel een prachtige tv, zitten nu aan afl 4 van Locke & Key en dat is toch wel gewoon genieten maar de maat is het net niet voor me dus ga het over een andere boeg gooien.
De 83A9J ligt qua aankoopprijs toch boven het budget maar de Lg83C14 valt wel in het budget deze zou na een Color Space CMS kalibratie ook één van de best afgestelde tv's op de markt moeten zijn.
Wel jammer dat Dts ontbreekt maar dat los ik op met een shield (hopelijk dit jaar weer een leuke bf deal op de shield pro)
En deze winkel heeft eigenlijk aangegeven mij niet als klant te willen vanwege het risico op het terug krijgen van een toestel.
Wat kost die 83C1 dan? want de A90J's zijn voor +-5300 te krijgen.
Bij Smits is 83c1 rond €4150. Voor cashback van ik dacht €250.Astennu schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:59:
[...]
Op Sony zit ook nog €750 cashback trouwens.
€3999 na cashbackAstennu schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:59:
[...]
Ja alleen de meeste winkels bieden niet die prijs.
En deze winkel heeft eigenlijk aangegeven mij niet als klant te willen vanwege het risico op het terug krijgen van een toestel.
Moet €1500 bijbetalen dit is nog steeds min 50% minder dan de projector/Alr scherm optie
Apollo tv, Kamera express gaan meestal mee met de prijs van Tv smits
[ Voor 9% gewijzigd door Funky22 op 05-11-2021 12:17 ]
SpcCwb schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:09:
[...]
Bij Smits is 83c1 rond €4150. Voor cashback van ik dacht €250.
Op Sony zit ook nog €750 cashback trouwens.
Dat is wel netjes ja stuk goedkoper dan de A90J.Funky22 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:09:
[...]
€3999 na cashback
Moet €1500 bijbetalen dit is nog steeds min 50% minder dan de projector/Alr scherm optie
Apollo tv, Kamera express gaan meestal mee met de prijs van Tv smits
Ik heb net TV Smits toch maar gebeld. En aangegeven toch een nieuwe te willen bestellen. Om het finaniciele risico dan voor hun weg te nemen heb ik aangeboden om de kosten die kosten bij het niet houden van het toestel bij defecten binnen spec van Sony op mij te nemen.
maar ik hoop nu eigenlijk gewoon een keer geluk te hebben en een pannel te hebben wat acceptabel is / geen hele harde lijnen heeft.
En de andere optie is ook nog om maandag te besluiten dat ik toch die ik gister gezien heb liever over te nemen
Want buiten de ene lijn was die goed. Ik had geen color tinting of zo gezien. en dat kunnen die OLED's ook nog hebben.
Geen zeik met cashback of ps tegoed waar je niks mee kan, althans ik.
no comment
Als je een extern audiosysteem hebt en de ShieldTV er direct op aansluit. Kan je inderdaad wel DTS gebruiken. De LG kan zelfs geen Passthrough via HDMI of eARC...Funky22 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:55:
[...]
Gewoon online kopen je hebt bij de meeste 14 dagen na ontvangst recht op ruilen of retourneren.
Voor mij een van de redenen dat ik geen LG, Samsung of Panasonic meer koop qua TV's. Van de normale merken blijven alleen Sony en Philips over met full DTS en Dolby (Atmos) support.
Ben zelf verder erg tevreden met mijn 1x 77A80J en 2x 55A80J (deze hangen naast elkaar en beeld is vergelijkbaar tussen de twee). Geen issues gezien op al deze TV's.
Kleuren zijn ook duidelijk accurater/natuurlijker dan de LG uit de doos zijn (wat ook in reviews bevestigd wordt). Dus heb vooralsnog geen extra calibraties nodig. En Motion blijft bij Sony natuurlijker, met name voor films/series belangrijk.
[ Voor 15% gewijzigd door BiG-GuY op 06-11-2021 12:37 ]
Geen Dts is echt wel jammer ook geen Kodi is minder, maar beide los ik perfect op met een schield vraag me ook af bv een Netflix film via de Tv app of via de shield op je Tv als daar veel verschil qua beeldkwaliteit inzit, voordeel van een shield is ook weer dat ik gewoon al die troep op de tv kan uitschakelen ben opzich ook geen fan van android maar je kunt er nog amper onderuit, nu dan zit de troep wel op de shield maar heb dit liever op de shield dan op de tv....
Motion heb ik een hekel aan dat moet gewoon voor mij ten alle tijden OFF
Heb van een calibirateur vernomen dat een goed gecalibireerde LgC1 (ColourSpace CMS ) één van de beste tv"s op de huidige markt zou zijn qua afstellingen, is blijkbaar nog veel uit te halen qua calibiratie, als ik voor de Sony 83" zou gaan zou ik deze ook laten calibireren, maar die kerel beweert dat de Lg een nog beter plaatje zal opleveren dan de Sony na calibiratie.
[ Voor 25% gewijzigd door Funky22 op 06-11-2021 14:20 ]
Ik ga dat ook overwegen maar bij de Sony's werkt dat wat anders. Daar Calibreer je volgens mij SDR en de TV zelf zet het dan ook om naar de juiste waardes voor HDR.Funky22 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:57:
Calibireren ga ik sowieso laten doen, lijkt me zonde om zoveel aan een tv uit te geven en dan er niet alles uit te halen
Geen Dts is echt wel jammer ook geen Kodi is minder, maar beide los ik perfect op met een schield vraag me ook af bv een Netflix film via de Tv app of via de shield op je Tv als daar veel verschil qua beeldkwaliteit inzit, voordeel van een shield is ook weer dat ik gewoon al die troep op de tv kan uitschakelen ben opzich ook geen fan van android maar je kunt er nog amper onderuit, nu dan zit de troep wel op de shield maar heb dit liever op de shield dan op de tv....
Motion heb ik een hekel aan dat moet gewoon voor mij ten alle tijden OFF
Heb van een calibirateur vernomen dat een goed gecalibireerde LgC1 (ColourSpace CMS ) één van de beste tv"s op de huidige markt zou zijn qua afstellingen, is blijkbaar nog veel uit te halen qua calibiratie, als ik voor de Sony 83" zou gaan zou ik deze ook laten calibireren, maar die kerel beweert dat de Lg een nog beter plaatje zal opleveren dan de Sony na calibiratie.
LG TV's kunnen wat fijnere stappen doen vanuit zwart Volgens mij ook 2,5% en de meeste beginnen pas bij 5. Daarom is de transitie van uit diep zwart bij een gecalibreerde LG erg goed.
Ik twijfel zelf of ik niet Calman for Bravia zal proberen. Ik heb namelijk wel een iDisplay 2 Pro die tot 2000nits kan. Is natuurlijk niet zo goed als een CR100 of zo wat sommige professionals zoals HDTVTest gebruiken.
Ik weet zo niet wie in NL erg goed is.
In Engeland weet ik er dan een en Twee in de states: DNice en John Reformato mja daar hebben we hier in NL weinig aan
En over de motion. Deels mee eens maar bij een Sony kan je Smoothness best wel op 1 zetten. Dan heb je meer 30FPS ipv 24 ben je net het ergste gestotter kwijt en qua Soap Opera valt het dan heel erg mee ziet er voor mij nu natuurlijker uit dan niets. Te hoog heb ik ook een hekel aan dan ziet het er zo nep uit. En de Artifacts vallen met smoothness 1 ook heel erg mee. Ja als je er echt een lastige scene tegen aan gooit kan je wel wat issues hebben vooral subtitles willen nog wel eens issues geven bij horizontale panning shots (maar die gebruik ik zelf niet veel)
[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 06-11-2021 15:01 ]
Met als rede? waarschijnlijk prijs?Funky22 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:01:
Heb tot nu Dimitri valkenburg gevonden, blijkbaar toch iemand met de nodige kennis, hij zei me ook om gewoon voor de Lg te gaan.
Want ja value for mony wint een C1 het altijd van een A90J
Maar als de prijs van een C1 of A80 gelijk is weet ik het zelf zo net nog niet. Beide zijn top tv's. Processing van Sony is top. Maar als je gaat calibreren heeft de C1 wat voordeel qua black transition.
Owh ja en Gaming als je een Console gamer bent met Next Gen consoles is er momenteel maar een goede keuze en dat is LG. Sony is nog bezig met de firmware. De laatste update is al weer een stuk beter maar er is nog steeds wat werk te doen.
Die van LG is te agressief, waardoor alles gewoon feller wordt, maar je dus details erin verliest. Met calibratie kan je enkel de statische waardes corrigeren.
Qua Motion verwerking is het niet enkel de smoothing opties. Al heb ik de C1 niet gezien in het echt. Heb een C8 en een C9 gehad, en daarin merkte je al een groot verschil. Maar nog steeds doet de A80J/A90J het een stuk beter. Vanwege de OLED techniek is er stutter bij lage framerate content zoals films/series en daar kan ik zelf heel slecht tegen. Bij LG had ik altijd of teveel Soap Opera Effect of teveel artifacts.
Met de Sony op Smoothness 1 en Sharpness 1 ziet het er nagenoeg altijd vloeiend uit zonder SOE.
En gaming, tsja. De LG ondersteund inderdaad Dolby Vision met Game mode tegelijk en ondersteund VRR. Echter had ik die allemaal uit op m'n C9, omdat het VRR zorgde voor flikkeringen en Dolby Vision op dit moment enkel upsampling is in de Xbox. Er zijn nog geen games die gemastered zijn in Dolby Vision.
De HDR ervaring met de A80J/A90J is gewoon beter en accurater dan met de C1/G1. Wat ik verder ook gemerkt hebt is dat de pannellottery bij LG een stuk meer aanwezig is, zeker sinds de X generatie.
Dat beide merken panelen van LG Display gebruikt, betekent niet dat ze uit exact dezelfde batches komen. Dat zie je ook bij Panasonic, die pakt alleen de beste panelen. Waarin ze zelfs nog een beetje beter doen dan Sony.
Overigens zijn de verschillen steeds kleiner tussen de merken als je naar de beeldkwaliteit kijkt. Of je het prijsverschil het waard vind, kan je natuurlijk alleen zelf bepalen. Ik vond het de extra prijs voor een Sony wel waard in ieder geval.

Tov de A80J zal het dichtbij komen maar de helderheid van de A90J kan je niet evenaren dit was voor mij DE rede om voor een A90J te gaan en moet zeggen dat ik er heel blij mee ben heb dat Wow dit heeft impact gevoel nu veel vaker dan met de AG9 dan had je zo iets van mmh dit had volgens mij feller moeten zijn het mist impact. En dat gevoel is nu weer meer terug niet zo heftig als met de 940E maar goed dat was een 1200nits HDR FALD LCD die ook iets van 550-600 full screen white kon dat was gewoon een licht kannon. Maar ben er zelf wel happy mee. Het mag nog feller dan de A90J maar momenteel kan oled gewoon niet meer dan dit zonder grotere burnin issues.Funky22 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:01:
Oa en ook dat het verschil na een deftige calibiratie verwaarloosbaar is.
Dat is inderdaad een van de redenen dat ik van de AG9 naar de A90J wilde. Die heeft de optie om tone mapping aan en uit te zetten en keuze tussen Gradation / brightness preffered. Niet dat de AG9 dat slecht deed het zag er super uit. Maar nu heb je er gewoon meer controle over. Met DV disks heb ik Tone Mapping nu bv uit staan zo veel mogelijk creators intent.BiG-GuY schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:58:
Een belangrijk verschil wat niet op te lossen is met calibratie is de Dynamic Tone Mapping. Daar is Sony gewoon veel beter in. Waardoor HDR10 er soms beter uit ziet dan een slechte gemasterde Dolby Vision, wat helaas best wel voorkomt op streamingdiensten. Daarbij kan de Sony zelfs Dynamic Tone Mapping toepassen op Dolby Vision content, mocht je bepaalde dingen te donker vinden, kan dat helpen om de lowlights feller te maken.
Die van LG is te agressief, waardoor alles gewoon feller wordt, maar je dus details erin verliest. Met calibratie kan je enkel de statische waardes corrigeren.
Qua Motion verwerking is het niet enkel de smoothing opties. Al heb ik de C1 niet gezien in het echt. Heb een C8 en een C9 gehad, en daarin merkte je al een groot verschil. Maar nog steeds doet de A80J/A90J het een stuk beter. Vanwege de OLED techniek is er stutter bij lage framerate content zoals films/series en daar kan ik zelf heel slecht tegen. Bij LG had ik altijd of teveel Soap Opera Effect of teveel artifacts.
Met de Sony op Smoothness 1 en Sharpness 1 ziet het er nagenoeg altijd vloeiend uit zonder SOE.
En gaming, tsja. De LG ondersteund inderdaad Dolby Vision met Game mode tegelijk en ondersteund VRR. Echter had ik die allemaal uit op m'n C9, omdat het VRR zorgde voor flikkeringen en Dolby Vision op dit moment enkel upsampling is in de Xbox. Er zijn nog geen games die gemastered zijn in Dolby Vision.
De HDR ervaring met de A80J/A90J is gewoon beter en accurater dan met de C1/G1. Wat ik verder ook gemerkt hebt is dat de pannellottery bij LG een stuk meer aanwezig is, zeker sinds de X generatie.
Dat beide merken panelen van LG Display gebruikt, betekent niet dat ze uit exact dezelfde batches komen. Dat zie je ook bij Panasonic, die pakt alleen de beste panelen. Waarin ze zelfs nog een beetje beter doen dan Sony.
Overigens zijn de verschillen steeds kleiner tussen de merken als je naar de beeldkwaliteit kijkt. Of je het prijsverschil het waard vind, kan je natuurlijk alleen zelf bepalen. Ik vond het de extra prijs voor een Sony wel waard in ieder geval.
2e rede was meer opties voor Motion flow. Bij de A90J heb je de Low/High optie weer terug die ik met mijn 940E ook had. De AG9 had alleen off of Auto.
Wat wel wat raar is, van de 3 calibrators die ik tot nu gesproken heb zeggen alle 3 neem de LG, een degelijke 3D Lut gecalibireerde C1 zal beter beeld geven dan de Sony, op Sony is een 3D lut niet mogelijk
De metingen van oa Rthings kloppen ook maar half, er is een filmpje van Yt waaruit blijkt dat je zulke reviews niet al te serieus moet nemen, die kerel komt ook veel hoger met zijn nametingen uit dan wat oa Rthings opgeeft
nu vraag zal zijn als er zo een C1 83" in je woonkamer staat ga je dan echt ontevreden zijn zeker met er nog eens een 3D lut calibiratie overheen.
Men hart zegt indd ga voor de 83A90J men verstand zegt echter koop gewoon de 83C14 en kijk niet meer naar de rest de volgende 5 jaar en geniet, zou me toch straf lijken als je niet ten volle zou kunnen genieten van een 83" Lg Oled
Maar het Evo pannel is niet de rede dat de A90J feller is. Dat komt door de heatsink die Sony op het panneel heeft gezet. Die heeft veel temp sensors waardoor ze het scherm veilig verder kunnen pushen. Image retention na een fel vlak is daar door ook veel minder.Funky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:00:
Grote vraag is met welk model Lg is de A90J vergeleken, de nieuwe C1 van dit jaar hebben ook allemaal het Evo paneel, motion ben ik niks mee die troep moet voor gewoon ten alle tijde off
Wat wel wat raar is, van de 3 calibrators die ik tot nu gesproken heb zeggen alle 3 neem de LG, een degelijks via 3D Lut gecalibireerde C1 zal beter beeld dan de Sony, op Sony is een 3D lut niet mogelijk
De metingen van oa Rthings kloppen ook mar half, er is een filmpje van Yt waaruit blijkt dat je zulke reviews niet al te serieus moet nemen, die kerel komt ook veel hoger met zijn nametingen uit dan wat oa Rthings opgeeft
nu vraag zal zijn al er zo een C1 83" in je woonkamer staat ga je dan echt ontevreden zijn zeker met er nog eens een 3D lut calibiratie overheen.
Men hart zegt indd ga voor de 83A90J men verstand zegt echter koop gewoon de 83C14 en kijk niet meer naa r de rest en geniet, zou me toch straf lijken als je n iet kan genieten van een 83" Lg Oled
Met dat motion troep is ben ik het niet mee eens Sony bewijst dat wel. Ik ben heel gevoelig voor Soap opera maar met smoothness 1 heb ik er geen last van. En het stutteren door de instant response van OLED is ook heel iritant en storend en daar door net wat minder. Maar ook met mijn LCD gebruikte ik smoothness 1 al ook vanwege het stotteren want 24 FPS is gewoon te weinig. Hoop dat we snel naar HFR gaan bv 48.
En waarom vinden ze dat dan?
Je weet wel dat de A90J de VE Shootout gewonnen heeft? Die toestellen waren allemaal calibrated en ook niet door de minste persoon. En toen is de top van de VS langs gekomen om ze te beoordelen.
Ja soms had de LG meer punten soms Sony maar overall heeft de A90J gewonnen.
LG heeft vooral voordeel near black daar na zijn ze vergelijkbaar. Maar Sony vangt dat weer deels op door goede processing.
Nogmaals het zijn beide geen slechte TV's maar de LG gaat niet beter worden qua helderheid dan de Sony.
Prijs is natuurlijk wel een factor die LG kan je voor minder krijgen.
Het ligt er ook een beetje aan of je je kamer waar je kijkt verduisterd of kijk je alleen savonds? Ik kan mijn ruimte niet donker maken en kijk soms ook overdag. En daar viel de AG9 echt gigantisch door de mand tov de 940E. In de zomer was het gewoon bijna niet meer te doen. Daarnaast miste ik het WOW effect bij bepaalde HDR scenes wat mij dan uit de film trok. Nu is de C1 wel iets feller dan de AG9 maar ik wilde gewoon het beste wat OLED te bieden heeft omdat zelfs de A90J in dat opzicht nog niet kan tippen aan mijn oude 940E. Maar deze komt wel veel dichterbij en ben tot nu toe tevreden met de helderheid bij Explosies en zonlicht reflecties. En dat was ik voorheen vaak niet met de AG9.
[ Voor 35% gewijzigd door Astennu op 07-11-2021 12:22 ]
Moet gewoon beide eens 1 op 1 gaan bekijken met oa Hdr/Dv Netflix, helaas zijn de winkels schaars waart dat mogelijk is.
Sommige dingen zijn gewoon foute content dan zijn de overgangen van donker naar fel gewoon te abrupt daar moeten content makers rekening mee houden.Funky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:21:
Ik zou het ook niet feller willen dan wat op mijn de A80J te halen is, zijn al momenten geweest dat ik mijn ogen moest dicht knijpen en de helderheid moest verlagen, ik kijk ook in een zeer donkere woonkamer ook overdag (heb geen last van waf, die vind alles goed qua interieur)
Moet gewoon beide eens 1 op 1 gaan bekijken met oa Hdr/Dv Netflix, helaas zijn de winkels schaars wat dat mogelijk is.
Maar de impact van een explosie enz moet je (vind ik) kunnen voelen. En dat kon de 940E geweldig ookal was die maar 1200 nits en 600 full screen. Komt niet in de buurt van wat de ZG9 kan (had die graag eens in het echt willen zien).
Maar ik miste bij de AG9 gewoon de impact en het detail in de felle stukken van het beeld. BV zonlicht of reflecties daar van in het water. Vuur en explosies die als ze groot waren gedimd werden om het scherm te beschermen. En de A90J zet daar net de stap om het feller te maken waardoor het er echter uit ziet en je niet het gevoel hebt dat je een zonnebril op hebt terwijl je TV kijkt (dit is alleen bij bepaalde scenes zeker niet continu maar ik vind dat super storend).
En ik kan niet in jou portemonnee kijken maar persoonlijk had ik zo iets van als ik dan toch al zo veel geld ga uit geven beter die 20% meer uitgeven en dan echt iets hebben wat ik wil en niet het gevoel hebben had ik toch maar meer betaald om die extra helderheid te hebben.
Owh ja en over in de winkel kijken ze staan dan nooit naast elkaar. Er is veel licht wat je thuis niet hebt. En je mag niet altijd met de instellingen spelen zoals jij normaal kijkt en staan die dingen op Vivid en zo. Dus dat is heel lastig. Ik mocht bij Smits wel kijken in een redelijk donkere ruimte maar er was wel veel glas dus kwam veel licht binnen. Nu thuis is het toch een hele andere veel betere ervaring dan daar in de winkel.
[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 07-11-2021 12:30 ]
Nuja het blijft nog steeds €650, denkend aan de nieuwe 2.1 Avr die er nog moet komen is €650 extra ook leuk, nu tegen dat de nieuwe 2.1 Pioneer avr er komen zal nog wel even duren.
De bewering dat de C1 na een 3D lut de betere zal zijn qua afstelling zal toch ook wel geen duim zuig verhaal zijn vermoed ik.
[ Voor 13% gewijzigd door Funky22 op 07-11-2021 12:37 ]
Een Evo paneel bestaat niet, de combinatie van het nieuwste OLED paneel uit de Guangzhou fabriek en een iets andere hardware maakt het 'Evo'. De C1 kan beide panelen hebben.Funky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:00:
Grote vraag is met welk model Lg is de A90J vergeleken, de nieuwe C1 van dit jaar hebben ook allemaal het Evo paneel, motion ben ik niks mee die troep moet voor gewoon ten alle tijde off
Wat wel wat raar is, van de 3 calibrators die ik tot nu gesproken heb zeggen alle 3 neem de LG, een degelijks via 3D Lut gecalibireerde C1 zal beter beeld dan de Sony, op Sony is een 3D lut niet mogelijk
De metingen van oa Rthings kloppen ook mar half, er is een filmpje van Yt waaruit blijkt dat je zulke reviews niet al te serieus moet nemen, die kerel komt ook veel hoger met zijn nametingen uit dan wat oa Rthings opgeeft
nu vraag zal zijn al er zo een C1 83" in je woonkamer staat ga je dan echt ontevreden zijn zeker met er nog eens een 3D lut calibiratie overheen.
Men hart zegt indd ga voor de 83A90J men verstand zegt echter koop gewoon de 83C14 en kijk niet meer naa r de rest en geniet, zou me toch straf lijken als je n iet kan genieten van een 83" Lg Oled
OLED heeft meer last van judder, een goede motion handling kan hierbij goed van pas komen wanneer je er gevoelig voor bent. Het is dus verre van troep haha.
De LG OLED tv's bieden meer mogelijkheden om het paneel te kunnen finetunen, hiermee kun je een nog lager waarde onder de Delta 1 grens behalen. Op papier is dit leuk, in de praktijk ga je er niets van merken (op een betere near black handling na).
Rtings is een goed medium om een short list te maken, ze gaan niet zover en hebben minder expertise dan bijv. Vincent Theo. Daarnaast is elke paneel weer net wat anders.
Met betrekking tot kalibratie dien je sowieso minimaal 100 branduren te wachten, en OLED degradeert sneller dan LCD hierdoor moet je dus je tv eens in de zoveel tijd weer opnieuw (laten) kalibreren wanneer je altijd zo een accuraat mogelijke weergave wenst te hebben.
Zowel de A80J als de A90J kunnen HDR highlights beter weergave, met name bij HDR materiaal dat op 4000 nits is gemasterd. En zoals al eerder aangegeven is Sony's tone mapping implementatie veel beter en biedt ook zo een goede toegevoegde waarde bij HDR materiaal dat op 1000 nits is gemasterd. Dit zou voor mij de doorslag geven om niet voor een LG OLED te kiezen.
Volgens Robert Zohn hebben alle 2021 83C1 modellen het verbeterd Evo paneel, de modellen van 2020 kunnen beide hebben.Freshouttheoven schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:36:
[...]
Een Evo paneel bestaat niet, de combinatie van het nieuwste OLED paneel uit de Guangzhou fabriek en een iets andere hardware maakt het 'Evo'. De C1 kan beide panelen hebben.
Degene die de mijne gaat calibireren geeft aan dat 50 uur voldoende isFreshouttheoven schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:36:
[...]
Met betrekking tot kalibratie dien je sowieso minimaal 100 branduren te wachten, en OLED degradeert sneller dan LCD hierdoor moet je dus je tv eens in de zoveel tijd weer opnieuw (laten) kalibreren wanneer je altijd zo een accuraat mogelijke weergave wenst te hebben.
Zoveel meningen, is om van door te draaien
[ Voor 38% gewijzigd door Funky22 op 07-11-2021 12:41 ]
Ik doelde op de C1 lijn in zijn geheel, de 83'' wordt inderdaad enkel in Guangzhou geproduceerd.Funky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:40:
[...]
Volgens Robert Zohn hebben alle 2021 83C1 modellen het verbeterd Evo paneel, de modellen van 2020 kunnen beide hebben.
Tja mijn mening is beter iets meteen goed doen dan elke keer net niet oplossingen. Met de audio heb ik het ook in 3 stappen gedaan deels door dat ik toen ook ook nog niet alles wist maar later toch proberen kosten te besparen.Funky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:34:
Aankoop prijs verschil tussen beide is €1100 na cashback is dat €650, qua budget is dit zeker te overwegen voor me.
Nuja het blijft nog steeds €650, denkend aan de nieuwe 2.1 Avr die er nog moet komen is €650 extra ook leuk, nu tegen dat de nieuwe 2.1 Pioneer avr er komen zal nog wel even duren.
De bewering dat de C1 na een 3D lut de betere zal zijn qua afstelling zal toch ook wel geen duim zuig verhaal zijn vermoed ik.
Dus maar een grotere sub ipv twee (heb nu dus twee grote staan terwijl twee kleinere prima geweest waren). Toch de Jamo torens maar proberen te behouden ipv SVS Ultra's bookshelfs die matchen bij de center. Uiteindelijk ben ik het toch gaan doen en staan de Bookshelfs er nu ook.
En zo veel beter is de LG na afstelling echt niet. Als dat zo zou zijn geweest had de LG de VE Shootout wel gewonnen zoals de jaren er voor. Sony heeft dit jaar een grotere stap voorwaards gemaakt.
Dus na de cashbacks en de extra's die ik nodig heb voor de Lg gaat het prijsverschil tussen beide nog minder zijn, ding is voor de Lg moet ik nu €1400 bijbetalen voor de Sony €2500, het geld is er maar dat is wel even slikken als je dat zo op de offerte ziet staan
Ik geloof eerder Robert Zohn en John dan iemand in NL. Er zal een rede zijn waarom die meer dan 50 uur draaien. Zij verschepen zo veel van die TV's en testen en Calibreren er extreem veel. Als het met minder uur zou kunnen zouden ze dat zeker doenFunky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:40:
[...]
Volgens Robert Zohn hebben alle 2021 83C1 modellen het verbeterd Evo paneel, de modellen van 2020 kunnen beide hebben.
[...]
Degene die de mijne gaat calibireren geeft aan dat 50 uur voldoende is
Zoveel meningen, is om van door te draaien
Lijkt me dan raar dat en tv die door zo een mannen als top wordt beschouwd dat dit een slechte keuze zou zijn, dat de Sony beter is zelfs na een 3D lut calibiratie op een Lg kan ik best geloven, moet wel eerlijk bekennen dat ik bij Sony een beter gevoel heb, de kwaliteits controle lijkt me bij hun toch beter, als ik in het Lg Oled topic sommige foto's zie met vervormingen aan het paneel en dat dit door Lg als normaal beschouwd wordt: ik zou janken met zo een tv...
Out of the box is de A90J accurater ja. Daar hoef je niet perse iets aan te doen waar je bij de LG liever wel wilt calibreren. Als je ze beide gaat doen is de C1 in sommige opzichten iets accurater maar zoals iemand eerder al zei zit je dan al ver onder wat de meeste mensen kunnen zien. En vooral uit of black transition gaat bij de LG iets mooier. Maar bij bijna alle punten scoort de Sony beter:Funky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:46:
Nu uiteindelijk met de Lg moet en nog een Shield bijkomen voor Dts en Kodi, en een calibiratie, bij de Sony zou je amper winst halen omdat die al zo goed is afgesteld van zijn eigen.
Dus na de cashbacks en de extra's die ik nodig heb voor de Lg gaat het prijsverschil tussen beide nog minder zijn, ding is voor de Lg moet ik nu €1400 bijbetalen voor de Sony €2500, het geld is er maar dat is wel even slikken als ej dat zo op de offerte ziet staan
/f/image/Q469FCnwEl35DfN77ENPD18B.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de samenvatting van de scores. En zoals je ziet het verschil in color accuracy score is maar 0.07 dat is minimaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 07-11-2021 12:55 ]
Nee maar zoals ik al zei beide zijn top TV's maar de C1 en A80J zijn meer op het gelijke niveau qua mogelijkheden en prijs. Dat is gewoon high end. De A90J is een Premium model met Premium features zoals de heatsink die iets wat hal super goed is nog net wat beter maken. En ja daar betaal je voor maar dan krijg je er ook wat voor.Funky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:51:
Heb daarstraks 1.5 uur naar een Yt filmpje met Robert Zohn en John beluisterd, hun zeggen ook de Sony A90J is de beste tv maar de Lg is ook gewoon top.
Lijkt me dan raar dat en tv die door zo een mannen als top wordt beschouwd dat dit een slechte keuze zou zijn, dat de Sony beter is zelfs na een 3D lut calibiratie op een Lg kan ik best geloven, moet wel eerlijk bekennen dat ik bij Sony een beter gevoel heb, de kwaliteits controle lijkt me bij hun toch beter, als ik in het Lg Oled topic sommige foto's zie met vervormingen aan het paneel en dat dit door Lg als normaal beschouwd wordt: ik zou janken met zo een tv...
Als je er zo lang mee gaat doen en je bent wel iemand die het niet erg vind net wat meer te betalen. (600 euro meer of minder op dit soort bedragen vind ik geen doorslag gevend bedrag 1500-2000 verschil zouals het eerst was wel) Zou ik persoonlijk gewoon voor de A90J gaan en dan door sparen voor de 2.1 versterker. Of als je de C1 kan betalen door sparen voor de A90J. Maar dat ben ik. Heb zelf gemerkt dat ik anders uiteindelijk toch dat betere wil hebben.
Daarnaast denk ik dat LG komend jaar of het jaar er op ook met heatsinks gaat komen. Echter is het de vraag of ze dan veel feller gaan worden dan de A90J. Als we kijken naar de Panasonic toestellen die dat al 2 jaar eerder hadden zijn die niet veel feller dan de A90J.
Dus qua OLED zitten we denk ik de komende 3 jaar wel goed. Misschien dat QD OLED nog wat concurrentie kan bieden maar daar komt volgend jaar of het jaar er op pas de eerste generatie van uit. Vaak heeft zo'n nieuwe techniek toch een jaar of 2-3 nodig om de eerste issues er uit te halen. + volgend geruchten is het kleur volume wel veel hoger maar de helderheid ook lager dan WGRB OLED's van LG dus voor mij al geen optie want de helderheid is juist het ding waar ik niet omlaag wil.
Microled is nog veel te duur kortom ik denk dat de A90J de zich de komende jaren nog met de top kan meten. Net als de ZD9 en 940E dat toen de tijd ook konden.
En over die defecten. Geen OLED panneel is perfect ik heb Robbert daar nog over gemaild. Maar ze hebben bij Stop the fomo vaker gezegd dat ze heel weinig A90J's terug hoeven te sturen en veel meer LG's af keuren voor kalibratie. Als je daar je scherm laat kalibreren controleren ze de pannels ook nog even dat je in ieder geval een goede hebt. Helaas hebben we geen winkel in NL die zo iets doet.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 07-11-2021 13:14 ]
Heb bij de C8 en C9 vanwege de dunheid van het paneel gehad dat de panelen licht verbogen waren bij uitpakken, de panelen werken prima en je kan ze terugbuigen. De Sony A80J is een stuk dikker qua paneel, waardoor alles een stuk steviger aanvoelt. Ook is de montage van de voet veel makkelijker, al hebben we de TV's redelijk vlot opgehangen nadat ze binnen waren.
Met mijn Logitech MX Anywhere 3 (muis) had Sony meer moeite. Tijdens het koppelen al meteen actief, maar tijdens het verbinden gooide Sony hem er steeds weer uit. Na 4x opnieuw proberen pikte de A80J hem eindelijk op. Beiden werken nu prima in alle Apps.
uuuh wat? die dingen zijn toch van glas? hoe kan dat dan buigen. Dat is wel heel slecht zeg. Daar hebben de AG9 en A90J echt geen last van is heel solide.BiG-GuY schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:38:
Oh nog iets wat met de Sony OLEDs veel beter is. De fysieke kwaliteit van het paneel/de behuizing.
Heb bij de C8 en C9 vanwege de dunheid van het paneel gehad dat de panelen licht verbogen waren bij uitpakken, de panelen werken prima en je kan ze terugbuigen. De Sony A80J is een stuk dikker qua paneel, waardoor alles een stuk steviger aanvoelt. Ook is de montage van de voet veel makkelijker, al hebben we de TV's redelijk vlot opgehangen nadat ze binnen waren.
Volgens mij hebben de LG geen glasplaat, anders waren die wel gebroken, ook is bij LG het dikkere uitstekende deel aan de achterkant kleiner, waardoor het dunne deel groter is.Astennu schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:40:
[...]
uuuh wat? die dingen zijn toch van glas? hoe kan dat dan buigen. Dat is wel heel slecht zeg. Daar hebben de AG9 en A90J echt geen last van is heel solide.
Dus je hebt daar sowieso meer flex in zitten. Zeker bij de 77" en 83" maten. De G1 heeft een heel andere achterkant, die is over de hele achterkant dikker. Dus het zal vooral bij de A/B/C series zijn.
Ik had eerst de 77A80J gekocht en toen viel me het direct op, dacht eerst dat het met de maat te maken had. Maar toen ik later ook de 55A80J gekocht had, was het duidelijk dat de hele serie gewoon veel steviger is.
Liever wat dikker en minder uniformiteit issues dan zo dun mogelijk. Was bij LCD tv's ook altijd al mijn motto en dat werkt echt beter. Dat altijd maar dunner maken heeft gewoon veel nadelen.BiG-GuY schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:51:
[...]
Volgens mij hebben de LG geen glasplaat, anders waren die wel gebroken, ook is bij LG het dikkere uitstekende deel aan de achterkant kleiner, waardoor het dunne deel groter is.
Dus je hebt daar sowieso meer flex in zitten. Zeker bij de 77" en 83" maten. De G1 heeft een heel andere achterkant, die is over de hele achterkant dikker. Dus het zal vooral bij de A/B/C series zijn.
Ik had eerst de 77A80J gekocht en toen viel me het direct op, dacht eerst dat het met de maat te maken had. Maar toen ik later ook de 55A80J gekocht had, was het duidelijk dat de hele serie gewoon veel steviger is.
Voor de W versies kan ik het mij wel voorstellen (al hebben ze die volgens mij niet meer) die kwamen dan vlak tegen de muur met een losse setup box. Maar de C modellen hoeven niet zo dun te zijn. Al vinden veel mensen het wel mooi hoe vaak kijk je nu tegen de zijkant van je tv? En wellicht is het voor een deel ook kosten besparing? minder materiaal nodig?
Het netsroomsnoer van de A80J is toch wel los te nemen zodat hij eenvoudig door een wanddoorvoer te halen is?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ja.PaT schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:31:
Even een controle vraag voor de zekerheid.
Het netsroomsnoer van de A80J is toch wel los te nemen zodat hij eenvoudig door een wanddoorvoer te halen is?
[ Voor 20% gewijzigd door Funky22 op 07-11-2021 20:49 ]
Je krijgt er zelfs twee, eentje met ronde stekker en eentje met een platte.PaT schreef op zondag 7 november 2021 @ 17:31:
Even een controle vraag voor de zekerheid.
Tja whats new....Funky22 schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:45:
Eigenlijk best maf €2500 voor 6 inch extra, dat is gewoon de prijs van een Epson TW9400, zou beter de zitbank 30cm naar voren zetten....
Paar jaar terug was dat met de 77" toestellen nog veel erger tov de 65" en dat is nu ook nog steeds als je dan een 88" wilt. Het duurt een hele tijd voordat die goedkopere maten goedkoper worden.
Ik ben zelf wel benieuwd naar de 97" OLED's echter vrees ik dat die hier de trap niet meer omhoog komt de 83" ging nog net. een 97 zou over het balkon omhoog moeten en de doos moet je dan open snijden want er af tillen gaat niet meer. Of je moet de doos met een paar man iets schuin houden want plat mag niet.
Dat soort formaten worden toch wel een beetje onhandelbaar in woonhuizen ^^ Al kan je hem in een normaal huis buiten uitpakken en dan voorzichtig naar binnen dragen. Echter heb ik een boven woning en dan wordt het lastig
De blooming zou toch echt zeer goed onder controle zijn met de X95J, op oa het app/starts scherm zou je het wel zien maar in content zou de X95J dit blijkbaar heel goed onder controle hebben, bij het app/startscherm is er blijkbaar geen local dimming.
Ps5 zit er ook aan te komen met oa FF7, dit is nu geen spel wat je 1 uurtje per dag gaat spelen met dit in het achterhoofd voelt een Lcd toch wat geruster, met Oled is het kwestie om je gezond verstand te gebruiken met lcd moet je daar niet meer na omzien
Nu als het verschil in kwaliteit immens is hou ik het gewoon bij Oled maar €400 (krijg nog €500 cashback terug) bijleggen voelt toch ook een heel stuk fijner dan €2500 bijleggen (€1750 na cashback)
Zou ook als ik voor de X95J ga en de Oled retour is een dag op men oude Tcl 75" moeten tv kijken want dit was de tv vanwaar ik ging upgraden.
Even een domme vraag, maar is de X95J de opvolger van de XH95?benbaba schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 15:35:
[...]
Wacht niet te lang want de 2020-serie zal niet lang meer beschikbaar zijn. De 95 is met oog op de toekomst ook beter. Veel content wordt HDR en in de meeste gevallen ook geforceerd doorgegeven. De 95-serie zal dat met minder beeldproblemen weergeven. Je krijgt verder een aparte beeldprocessor, de vereiste HDR helderheid, meer dimming zones, effectiever reflectiefilter, bredere kijkhoeken, meer kleuren en een luxere remote/bezel/design. Vraag Smits naar de beschikbaarheid, PlatteTV/Apollo om te matchen of naar hun beste prijs.
HDMI 2.1 kan niet gepatched worden. Enkel wat features zoals eARC of VRR. eARC heeft 'ie maar VRR en 4K120 niet. Je moet het dus doen met 4K60, maar dat is geen ramp, ook niet volgens Sony. Wil je extra fps bij wat games ten koste van algehele beeldkwaliteit dan moet je kijken naar de XH90/X90J. Of juist kijken welke deal je voor de X95J inc. cashback kan krijgen.
2020 vs 2021 model qua nummer.gustaveau schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:42:
[...]
Even een domme vraag, maar is de X95J de opvolger van de XH95?
Of het exact opvolger is, geen idee, wel een jaar release verschil.
Ook de een ene heeft google tv, vs android tv.
no comment
Ze gaven aan dat de XH95 voor 1799 euro weg kan en de X95J rond BF de deur uit kan tussen 1900-2000 euro.
Ik blijf het lastig vinden om de TV's te vergelijken, is de J het extra geld waard?
Dat ga enkel jij -op basis van de aangehaalde verschillen- moeten beslissen voor jouw eisen & use case.gustaveau schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:55:
Ik blijf het lastig vinden om de TV's te vergelijken, is de J het extra geld waard?
Ikzelf twijfelde geen moment, zelfs niet toen ik mijn X95J vééél meer dan 200-300€ meer heb betaald dan de XH95 (75" variant).
[ Voor 0% gewijzigd door Milton1 op 08-11-2021 15:12 . Reden: typo ]
Ik denk wel dat ik voor dit budget, (toch niet meer dan 2000) nooit een kwalitatief goede OLED eruit zou kunnen slepen.
Dus voor nu kan ik een hele prettige en grote TV krijgen voor dit geld.
Ja, en kwam mij goed uit. Want netsnoer van mijn Denon X2400H was zo slecht geworden, dat het storingen gaf. Dus beiden in gebruik hier.Gluten Parody schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:47:
[...]
Je krijgt er zelfs twee, eentje met ronde stekker en eentje met een platte.