Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:57
Funky22 schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:31:
Toch ook maar eens de 85X95J gaan testen met oa Netflix, al die yt reviewers ben je dus niks mee 99% laten ze demo materiaal zien of games, bv steams of sdr materiaal zie je amper

De blooming zou toch echt zeer goed onder controle zijn met de X95J, op oa het app/starts scherm zou je het wel zien maar in content zou de X95J dit blijkbaar heel goed onder controle hebben, bij het app/startscherm is er blijkbaar geen local dimming.

Ps5 zit er ook aan te komen met oa FF7, dit is nu geen spel wat je 1 uurtje per dag gaat spelen met dit in het achterhoofd voelt een Lcd toch wat geruster, met Oled is het kwestie om je gezond verstand te gebruiken met lcd moet je daar niet meer na omzien

Nu als het verschil in kwaliteit immens is hou ik het gewoon bij Oled maar €400 (krijg nog €500 cashback terug) bijleggen voelt toch ook een heel stuk fijner dan €2500 bijleggen (€1750 na cashback)

Zou ook als ik voor de X95J ga en de Oled retour is een dag op men oude Tcl 75" moeten tv kijken want dit was de tv vanwaar ik ging upgraden.
Probeer eens of je donkere scènes in een serie als Narcos Mexico op de XJ95 kan kijken in Dolby Vision. Ook het nieuwe Clickbait (Netflix) is een goede test. Ik vind het op mijn 75XF9005 echt niet mooi in een totaal verduisterde woonkamer. SDR content is geen probleem en zeer overtuigend (mits de TV goed is afgeregeld), maar HDR blijft gewoon zwak op LCD TV's als het licht uit gaat.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03:20

Funky22

Guild invite

Major_ton schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:18:
[...]

Probeer eens of je donkere scènes in een serie als Narcos Mexico op de XJ95 kan kijken in Dolby Vision. Ook het nieuwe Clickbait (Netflix) is een goede test. Ik vind het op mijn 75XF9005 echt niet mooi in een totaal verduisterde woonkamer. SDR content is geen probleem en zeer overtuigend (mits de TV goed is afgeregeld), maar HDR blijft gewoon zwak op LCD TV's als het licht uit gaat.
Net op de 77A80J beide series eens afgespeeld, Clickbait was oke maar Nacros Mexico vond ik op de A80J toch ook niet super, als ik dat met bv Locke & Key vergelijk dat is dag en nacht verschil zelfs de Film World of warcraft die in Hd is op Netflix zag er beter/scherper uit dan Nacros Mexico ondanks dat deze in Dv is.

Hoop dat het morgen lukt om beide series op de X95J af te spelen.

https://discord.gg/x8uWt9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Funky22 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:08:
[...]

Net op de 77A80J beide series eens afgespeeld, Clickbait was oke maar Nacros Mexico vond ik op de A80J toch ook niet super, als ik dat met bv Locke & Key vergelijk dat is dag en nacht verschil zelfs de Film World of warcraft die in Hd is op Netflix zag er beter/scherper uit dan Nacros Mexico ondanks dat deze in Dv is.

Hoop dat het morgen lukt om beide series op de X95J af te spelen.
Het gaat ook niet om de kwaliteit van de content zelf, maar wat het backlight van de XJ95 ermee doet. Grote kans dat je die hinderlijk door alles heen ziet schijnen bij donkere scénes in HDR / Dolby Vision modus. Dat vind ik zelf heel storend, zodanig dat ik (behoorlijk wat) verlichting aan zet als ik HDR content kijk.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Major_ton schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:15:
[...]

Het gaat ook niet om de kwaliteit van de content zelf, maar wat het backlight van de XJ95 ermee doet. Grote kans dat je die hinderlijk door alles heen ziet schijnen bij donkere scénes in HDR / Dolby Vision modus. Dat vind ik zelf heel storend, zodanig dat ik (behoorlijk wat) verlichting aan zet als ik HDR content kijk.
Hoe zit dat dan als je bias light gaat toevoegen zie je dan nog het backlight erdoor?

Eigenlijk zou ik dat niet moeten doen in een 100% donkere kamer tv kijken, ik heb sowieso min 6 maand per jaar last van men ogen vanwege de inspuitingen voor mijn auto immuunziekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
Funky22 schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:28:
[...]

Hoe zit dat dan als je bias light gaat toevoegen zie je dan nog het backlight erdoor?

Eigenlijk zou ik dat niet moeten doen in een 100% donkere kamer tv kijken, ik heb sowieso min 6 maand per jaar last van men ogen vanwege de inspuitingen voor mijn auto immuunziekte
Zie het zo, een backlight heeft een bepaalde range van de minimale waarde naar de maximale waarde. Deze range is altijd gelijk, maar verschuift aan de hand van hoe je de helderheid van je backlight instelt. Op mijn Sony TV is dit van 0 t/m 50. Als ik 's avond en met de lampen uit een film kijk in SDR dan staat het backlight op 1. Daarmee is de zwartwaarde erg goed en komt de maximale helderheid uit op 120 nits. Zoals het hoort dus.

Ga ik de helderheid van het backlight opschroeven, dan zie je de zwartwaardes stijgen, aangezien de minimale waarde omhoog gaat (en uiteraard ook de maximale waarde). Bedenk nu dat bij HDR content het backlight op 50 staat (maximaal) en je kan wel raden wat er met de zwartwaardes gebeurt... Niet alleen dat, als er binnen een local dimming zone een highlight (zoals een lamp) veel helderheid mee moet krijgen, dan licht die hele zone nóg verder op en stort het contrast rondom de lamp finaal in. Je ziet ook duidelijk de zwartwaardes variëren per zone als de helderheid over het gehele beeld ongelijk is.

Met een actief backlight systeem zoals bij veel LCD TV's tegenwoordig, kan je het dynamisch bereik ook niet echt vergroten, maar eigenlijk alleen maar verschuiven. Wil je een hogere helderheid, dan stijgen de zwartwaardes mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Dus eigenlijk zijn al die Lcd tv's gewoon brol, x95j zou ondanks zijn lagere gemeten waardes één van de beste local dimming hebben zelfs beter dan de Qn Samsungs die een heel pak meer dimming zones heeft.

Weet eigenlijk niet goed wat ervan te denken, kan toch niet dat we allemaal de afgelopen jaren slechte tv's hebben gekocht buiten de Oled kopers, nuja men Tcl was niet bijzonder maar dan spreek je ook over de laagste class tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Oled vs de Xh en de X95J zou beter zijn dan de Xh ook al laten sites als Rthing andere cijfers zien maar in realiteit klopt dit dus blijkbaar gewoon niet, zelfs de contrast waarde die rthings opgeeft is fout.

YouTube: LG C9 OLED vs Sony X950H HDR Performance (HDR10 Video)

Dat gebouw vanachter in het midden met die 2 lichtjes op de Oled valt dit dus zo goed als weg op de xh zie je het gebouw gewoon, dat was hetgeen me ook altijd opviel bij Oled dat door het felle zwart je een stuk mist tov Lcd

Edit: In de comments is iemand die een 77A80J heeft en een 75X95J heeft gekocht en toch blooming zag ook al was het minimaal en besloten heeft om toch bij de 77A80J te blijven, denk eens Oled en dan terug blooming zien op een Lcd dat dit een no go is, dus blijft over de 83A90J of toch een TW-9400 bij mijn A80J. met een 9400 heb ik dan weer het voordeel dat ik 2:35:1 film series in 220 cm breed kan bekijken wat gewoon zalig is.

Straks ook eens de bank op 270/280cm zetten (Thx min aanbeveling) miss dat dit beter kijkt dan op de 300cm dat die nu staat

[ Voor 31% gewijzigd door Funky22 op 09-11-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31
Astennu schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:05:
[...]

Ik hoop het echt! ik heb tot nu toe weinig geluk gehad. 3 TV's met Vertical banding gehad. Een was opzich goed maar kreeg stofjes onder scherm die te zien waren een was zelf redelijk in het midden gekomen.
Heb je daar toevallig een foto van, die stofjes?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Gluten Parody schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:46:
[...]

Heb je daar toevallig een foto van, die stofjes?
Dit was wel bij een LCD maar dit was de foto van een van de stofjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4bOVzZ5LCyA2mnVkKWy5tKNsgw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lsVqfgW0Cpt4tnv04DrdHf8W.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat hij over de pixels heen zit en je nog wel een deel van de pixels kon zien. Er zaten er toen 4 onder maar de andere zaten aan de buiten hoeken daar had je geen last van. Maar scheen vaker voor te komen bij LCD TV's of spinnen die tussen de lagen waren gekomen.
Bij OLED heb je daar volgens mij geen last van zitten geen openingen tussen de pixels en het glas als het goed is.

[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 09-11-2021 14:04 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Funky22 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:41:
Oled vs de Xh en de X95J zou beter zijn dan de Xh ook al laten sites als Rthing andere cijfers zien maar in realiteit klopt dit dus blijkbaar gewoon niet, zelfs de contrast waarde die rthings opgeeft is fout.
Het ligt er maar net aan wat onder beter verstaan wordt en waar je als eindgebruiker belang aan hecht. Minder blooming? Dieper zwart? Meer zwartdetail? Meer highlight detail? Snellere transities? Stabieler? etc. etc. Rtings meet niet perse fout maar anders. Ze beoordelen dan ook zeer analytisch en schrijven verder niet veel over subjectievere zaken.

Een tv met local dimming zal hoe dan ook blooming hebben. In welke mate is afhankelijk van de dimming zones, het algoritme, native contrast en in bepaalde mate ook de piekhelderheid. Bij Sony staat nauwkeurigheid bovenaan. Het gevolg van deze opvatting over beeldkwaliteit betekent dat andere beeldeigenschappen voorrang krijgen op blooming. Denk aan highlight- en schaduwdetail en zo nauwkeurig mogelijke kleuren dichtbij de intentie van de maker. Door deze aanpak en de hardwarmatige limitatie zal blooming eerder naar voren komen dan bij bijvoorbeeld Samsung. Die kiezen juist weer voor zo diep mogelijk zwart en dimmen ondertiteling bijvoorbeeld actief, met daar weer de gevolgen van dien. De vraag is natuurlijk wat is dan beter? Hieronder zie je goed het verschil in aanpak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrbD09QcIYbGA5tDyOvTkPa1e4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh2AS4H3VRjDSLj1HooVzXRI.jpg?f=fotoalbum_large
QN90A vs X95J & Q90R vs XG95

Sony zelf adviseert ook om voor oled te gaan als blooming een probleem is. Zie dit interview van 10:55-12:48. Bij lcd's blijft het namelijk altijd een 'balancing act' zoals de Sony medewerker het zegt. Verder lijkt het er op dat Sony meer aandacht heeft voor oled. De X95J begint pas bij 65 inch en de hardware is min of meer hetzelfde gebleven of wordt zelfs minder en innovaties ontbreken. Goede software/aansturing compenseert dat enigszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

@benbaba
Is er geweten welke maat tv's er gebruikt zijn en wat de instellingen van de X95J op deze foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Funky22 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:09:
@benbaba
Is er geweten welke maat tv's er gebruikt zijn en wat de instellingen van de X95J op deze foto?
Formaat zal niet veel verschil maken; het eindresultaat zal vergelijkbaar zijn want de aanpak is hetzelfde. Vergelijkingen worden vaak gedaan in de meest nauwkeurige modus. Wat het specifiek in dit geval is weet ik niet. Bovenstaande foto komt van de vergelijking van Stop the FOMO en onderstaande van HDTVtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Die Stop the fomo draait precies ook met de wind in veel filmpjes prijst die de x95j aan als de betere lcd ook tov de qn90.

Rare is de paar wie ik spreek die een X95J hebben zeggen amper te hebben van bloomming en dat hun X95J het zeer goed doet ook in een donkere ruimte.

Al die Yt filmpjes maken het er ook niet beter. op

[ Voor 45% gewijzigd door Funky22 op 09-11-2021 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
Funky22 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:23:
Die Stop the fomo draait precies ook met de wind in veel filmpjes prijst die de x95j aan als de betere lcd ook tov de qn90.

Rare is de paar wie ik spreek die een X95J hebben zeggen amper te hebben van bloomming en dat hun X95J het zeer goed doet ook in een donkere ruimte.

Al die Yt filmpjes maken het er ook niet beter.
De enige goede manier om erachter te komen wat je ervan vindt, is door een XJ95 zelf te bekijken in een heldere, gedimde en totaal verduisterde ruimte. Zo kan je de helderheid én de zwartwaardes testen. Ik vind mijn Sony TV in alle omstandigheden prachtig, behalve met HDR in een totaal donkere ruimte.

Het probleem is dat er en steeds meer HDR content komt (ik zou het bij Netflix en Amazon Prime etc graag uit kunnen zetten) en dat HDR content op 120 nits gemasterd is, met uitschieters tot 1.000 of 4.000 nits. Maar in de basis is HDR te donker om te kijken in een lichte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Het is te merken dat Bf eraan komt 85X95J bij de meeste winkels vandaag bij de pricewatch +€500 erbij, bij smits nog steeds voor te krijgen (€2388 na cashback)

Ma zal toch maar passen op de X95J kan me niet voorstellen dat ik nog terug wil naar een tv die ook maar enige blooming kan geven, 2500 bijbetalen voor de 83A90J vind ik ook een hele hap dan toch liever een TW9400 met een 100" Alr scherm erbij voor s'avonds.in 2:35:1 scheelt dit toch enorm qua beleving

[ Voor 48% gewijzigd door Funky22 op 09-11-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Funky22 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:40:
Het is te merken dat Bf eraan komt 85X95J bij de meeste winkels vandaag bij de pricewatch +€500 erbij, bij smits nog steeds voor te krijgen (€2388 na cashback)

Ma zal toch maar passen op de X95J kan me niet voorstellen dat ik nog terug wil naar een tv die ook maar enige blooming kan geven, 2500 bijbetalen voor de 83A90J vind ik ook een hele hap dan toch liever een TW9400 met een 100" Alr scherm erbij voor s'avonds.in 2:35:1 scheelt dit toch enorm qua beleving
Je gaat met een LCD nooit zo'n strak beeld krijgen als met OLED. Het enige wat er een beetje in de buurt komt is zo'n LCD scherm met twee LCD lagen waarvoor een voor de dimming zones gebruikt wordt. Zoals de Dolby Pulsar heeft. Maar dat is een dure oplossing. Hisense heeft ook zo'n TV in de lineup. maar geen idee hoe goed die uiteindelijk was.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Milton1
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08 19:40
Major_ton schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:18:
[...]

Ben nu halverwege Clickbait, op Dolby Vision Dark mode op m'n X95J en moet zeggen dat het perfect is. Kom van een LG C9... véél beter op de Sony; de highlights zijn schitterend. Blooming is zéér beperkt aanwezig als je de ondertitels op de "witte" font houdt. Ik heb ze sinds de X95J hier is op geel gezet, en da's perfect. Er IS natuurlijk wel blooming, waar eerlijk, ik heb het op geen enkele andere LED TV zo goed gezien, inclusief de QN92A die vrienden hebben.

"Vervelende" is wél dat de local dimming niet aankomt op het home screen van de TV, dus daar zie je DUIDELIJK dat het een LCD is.

Zodra de content via Netflix, of m'n Dune gestreamed wordt is blooming no issue whatsoever.

IMO

• Funky22

Funky22

Guild invite

2388 na cashback is wel een no brainer prijs voor een 85X95J, moet dat gewoon zelf kunnen bekijken als het voor me storend is, straks nog eens naar de winkel gaan waar ik Netflix mag opzetten.

Heb nu mij kijkgedrag wel aangepast maar tv op de achtergrond als ik bv op de pc zit is er nu niet meer bij, met een Lcd hoef ik daar niet meer bij stil te staan.

• Astennu
Funky22 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:44:
2388 na cashback is wel een no brainer prijs voor een 85X95J, moet dat gewoon zelf kunnen bekijken als het voor me storend is, straks nog eens naar de winkel gaan waar ik Netflix mag opzetten.

Heb nu mij kijkgedrag wel aangepast maar tv op de achtergrond als ik bv op de pc zit is er nu niet meer bij, met een Lcd hoef ik daar niet meer bij stil te staan.
In een winkel met veel licht gaat blooming niet echt opvallen.
Ik heb de X95J niet in het echt gezien maar met iets van 118 zones en een 85" scherm kan ik mij niet voorstellen dat je gene blooming zal zien. Het kan best mee vallen voor LCD begrippen maar je zult het ongetwijfeld gaan zien met HDR Content. SDR kan reuze mee vallen als je SDR rond de 100-120 ntis gebruikt.

• Funky22

Funky22

Guild invite

Samsung zit rond de 600/700 diming zones en zou zijn local dimming slechter op het punt hebben dan de 85X95J, aantallen zeggen dan tocb ook niet alles, de X95J word ook omschreven als de tv met de beste local dimming ooit.

Wat best ook grappig is, ben geen Hdr fan zou nog het liefst hebben dat er bij elke film/serie er een Hdr off optie was.

[ Voor 21% gewijzigd door Funky22 op 11-11-2021 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Funky22 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:54:
Samsung zit rond de 600/700 diming zones en zou zijn local dimming slechter op het punt hebben dan de 85X95J, aantallen zeggen dan tocb ook niet alles, de X95J word ook omschreven als de tv met de beste local dimming ooit.

Wat best ook grappig is, ben geen Hdr fan zou nog het liefst hebben dat er bij elke film/serie er een Hdr off optie was.
Klopt aantallen zeggen zeker niet alles maar je hebt ook gewoon zo iets als een technische beperking.
Zo'n zone is meerdere CM aan beeld oppervlak. Stel er zit een ster je fel weer gegeven moet worden heeft de TV de keuze of die ster vel weer geven en dus blacks er omheen niet meer diep hebben of ster minder fel weer geven en black levels behouden.
Of in het geval van een felle lamp op een tafel alles er omheen niet te fel maken en dus de lamp dimmen of lamp op originele sterkte weer geven.

Als je hetzelfde algoritme hebt heeft een TV met 600 zones veel minder blooming dan een met 120. Maar goed het Algorimitme is een van de belangrijkste dingen. En tov OLED verlies je het altijd aangezien dat per pixel dimming is. Maar OLED kan lang niet zo fel als een LCD dat is natuurlijk wel een ding. Voor Day time viewing is LCD gewoon king. Maar als je het hebt over Dark Room performance krijg je nooit OLED quality.

Ik ben zelf heel erg fan van LCD's dont get me wrong. Ik vond mijn 75X940E geweldig. Vooral de helderheid. Maar met series als The Expanse en startrek is OLED gewoon heer en meester.
Films zoals Mad Max Fury road zijn weer mooier op een goede LCD. Dan heb je veel meer de impact van de woestijn.

Dus het een is niet beter dan het ander maar het is wel handig om te weten wat de beperkingen van de beide technieken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milton1
@Astennu - volledig akkoord. Echter, de X95J doet het qua blooming schitterend, INDERDAAD rekening houdend met de LCD tech waarop ie stoelt.

M'n X95J is marginaal slechter mbt blooming dan m'n ex-LG C9 (die als OLED geen enkele blooming had)... echter overall is het een véél betere televisie dan de LG (en weet dat ik 80% sci-fi kijk in volledig verduisterde kamer) én zal ie na minder dan een jaar niet om zeep zijn als er wat zonlicht overdag op het scherm valt.

Wou absoluut niet van OLED weg, maar deze X95J doet het zo goed dat ik een believer ben geworden.... maar dan wel alleen van de X95J. De Samsung LCD op de slaapkamer is namelijk een dikke ramp qua backlight bleed en blooming.

Dus akkoord, maar ga zelf eens in een verduisterde kamer naar de X95J, local dimming op max, HDR content kijken - sta je versteld van.

• Astennu
Milton1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:52:
@Astennu - volledig akkoord. Echter, de X95J doet het qua blooming schitterend, INDERDAAD rekening houdend met de LCD tech waarop ie stoelt.

M'n X95J is marginaal slechter mbt blooming dan m'n ex-LG C9 (die als OLED geen enkele blooming had)... echter overall is het een véél betere televisie dan de LG (en weet dat ik 80% sci-fi kijk in volledig verduisterde kamer) én zal ie na minder dan een jaar niet om zeep zijn als er wat zonlicht overdag op het scherm valt.

Wou absoluut niet van OLED weg, maar deze X95J doet het zo goed dat ik een believer ben geworden.... maar dan wel alleen van de X95J. De Samsung LCD op de slaapkamer is namelijk een dikke ramp qua backlight bleed en blooming.

Dus akkoord, maar ga zelf eens in een verduisterde kamer naar de X95J, local dimming op max, HDR content kijken - sta je versteld van.
Als ik dat zo hoor ben ik wel heel benieuwd wat de Z9J dan kan doen want die heeft nog meer zones maar kan wel veel feller en dat veroorzaakt dan vaak ook wel weer extra blooming.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 11-11-2021 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

En het is beslist, de 77A80J gaat terug en de 85X95J komt.
Oa Clickbait kunnen bekijken beide naast elkaar met de lichten uit was het redelijk donker.
Onder het zwart van de Oled kan je niet onderuit, maar de X95J laat zoveel meer zien bv een donkere gang met mensen op de Oled zag je de laaste 3 mensen nog amper staan.

Qua Blomming niks gezien wat me stoort en dan staat de X95J nog niet Isf afgesteld.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hier ook zachtjes toe aan een andere tv, de huidige Samsung 48" f7000 loopt op zijn laatste benen, en gamen met de Xbox s ook geen pretje meer teveel input lag.

Nu is na veel wikken en wegen de Sony xr-55 x90j (nu 999€>in het oog gekomen, maar waarom geen hdr10+ ook vind ik de 2 x HDMI 2.1 mager.

Waarom geen oled?, veel ramen veel licht in huis, oost west dus geen goede optie vrees ik, de lg nano 91 series valt af duidelijk minder dan de Sony xr-55 x90j.
De door jullie zo geroemde x95j, buiten budget 2x de prijs en alleen in 65"

Iemand nog een optie beter als de 55"xr94j i'am running out of options.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 21:45
Supertip schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:15:
Hier ook zachtjes toe aan een andere tv, de huidige Samsung 48" f7000 loopt op zijn laatste benen, en gamen met de Xbox s ook geen pretje meer teveel input lag.

Nu is na veel wikken en wegen de Sony xr-55 x90j (nu 999€>in het oog gekomen, maar waarom geen hdr10+ ook vind ik de 2 x HDMI 2.1 mager.

Waarom geen oled?, veel ramen veel licht in huis, oost west dus geen goede optie vrees ik, de lg nano 91 series valt af duidelijk minder dan de Sony xr-55 x90j.

Je hebt Dolby Vision ondersteuning dus HDR10+ is niet nodig. Er is nauwelijke content dat hdr10+ gebruikt.

Hdmi 2.1 poorten is handig als je meer dan 1 hdmi 2.1 device van plan bent te gebruiken en dus vooral handig voor een pc of console. Tenzij je dus 2 game systemen wilt gebruiken op 4K120 zijn 2 aansluitingen eigenlijk voldoende.

Weet niet hoeveel waarde je hecht aan gaming maar je zou eventueel kunnen kijken naar een xh9505 van vorig jaar. Betere beeldkwaliteit maar natuurlijk niet alle laatste snufjes.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31

Waarom geen oled?, veel ramen veel licht in huis, oost west dus geen goede optie vrees ik
offtopic:
Terechte afweging; ik heb ramen op zuidwest en moest om de OLED te beschermen mijn zithoek spiegelen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:40
Elazz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:37:
[...]

Je hebt Dolby Vision ondersteuning dus HDR10+ is niet nodig. Er is nauwelijke content dat hdr10+ gebruikt.

Hdmi 2.1 poorten is handig als je meer dan 1 hdmi 2.1 device van plan bent te gebruiken en dus vooral handig voor een pc of console. Tenzij je dus 2 game systemen wilt gebruiken op 4K120 zijn 2 aansluitingen eigenlijk voldoende.

Weet niet hoeveel waarde je hecht aan gaming maar je zou eventueel kunnen kijken naar een xh9505 van vorig jaar. Betere beeldkwaliteit maar natuurlijk niet alle laatste snufjes.
Lastige situatie voor kopers. Je zou verwachten dat het in alle opzichten een upgrade moet zijn van de xh9505, helaas is die op sommige fronten toch echt beter.

Denk wel dat als je veel HDR materiaal kijkt de nieuwe X95J beter is vanwege zijn goede lokale dimming.

Keuzes keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Alleen Samsung en Panasonic hebben dat geloof ik. HDR10+ is ook Inferieur vergeleken met Dolby Vision zolang dat er op zit vind ik het prima.
Je zou naar last gen 65" TV"s kunnen kijken maar dan heb je geen XR processor. Of je moet even wachten op de deals met Black Friday / In Feb als de nieuwe modellen aangekondigd zijn. Dan zal de X95J ook wel in prijs dalen met dit soort dingen is even door sparen vaak beter dan een goedkoper model kopen wat net niet doet wat je wil.

Is 65 wel een optie? of wordt dat te groot?

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 12-11-2021 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

De 85X95J is al geleverd :)

In de rapte wat stukjes van Rogue one bekeken (verlichte ruimte), reviewers zoals oa Stop the Fomo daar rmoet je toch echt 0,0 waarde aan hechten, bv die ontploffing op 2:01:43 ziet er op mijn X95J heel anders uit dan bij hun Yt , op de 77A80J zag je echt die vuurbal in zijn geheel bij stop de Fomo zijn Yt filmpje schiet daar op de X95J bij hun niks van over, op mijn X95J zie ik die details evengoed als op de 77A8J

Zal dit weekend de Rogue one scene foto van Stop de Fomo, A80J; X95J onder elkaar posten.

Enige noemenswaardig verschil wat je wel duidelijk ziet is dat de A80J gewoon een heel stuk beter out of the box is afgesteld maar ben er zeker van eens de X95J goed staat afgesteld en zeker na een Isf calibiratie dat dit toch echt wel een goede tv is, na wat aanpassen zag Locke & Key er gewoon zeer goed uit op dit groot 85" beeld.

Tijdens het typen nu staat die ook gewoon op de achtergrond te spelen, de Oled zou nu op zwart beeld staan.

Begrijp me niet verkeerd De 77A80J was top qua beeld maar ik wil perse groter, nu leg ik in totaal na aftrek cashbacks €88bij, de Lg83C1 had me €1300 en de 83A90J €1750 extra gekost, het geld lag er maar dit is ook gewoon een nieuwe Hdmi 2.1 Avr, nu moest de X95J een ramp zijn geweest had hier volgende week de 92A90J gestaan.

Heb toch ook weer geluk met mijn paneel als ik sommige zie dan mag ik in mijn handjes klappen qua Dse en Grid

[ Voor 7% gewijzigd door Funky22 op 12-11-2021 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Funky22 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:52:
De 85X95J is al geleverd,

In de rapte wat stukje s van Rogue one bekeken, reviewers zoals oa Stop the Fomo daa rmoet je toch echt 0,0 waarde aan hechten, bv die ontploffing 2:01:43 ziet er op mijn X95J heel anders uit dan bij hun, op de 77A80J zag je echt die vuurbal in zijn geheel bij stop de Fomo zijn Yt filmpje schiet daar niks van over, op mijn X95J zie ik die details evengoed als op de 77A8J

Zal dit weekend de Rogue one scene foto van Stop de Fomo, A80J; X95J onder elkaar posten.

Enige noemenswaardig verschil wat je duidelijk ziet is dat de A80J gewoon een heel stuk beter out of the box is afgesteld maar ben er zeker van eens de X95J goed staat afgesteld en zeker na een Isf calibiratie dat dit toch echt wel een goede tv is.

Tijdens het typen staat die ook gewoon op de achtergrond te spelen, de Oled zou nu op zwart beeld staat

Begrijp me niet verkeerd De 77A80J was top qua beeld maar ik wil perse groter, nu leg ik in totaal na aftrek cashbacks €88bij, de Lg83C1 had me €1300 en de 83A90J €1750 extra gekost, het geld lag er maar dit is ook gewoon een nieuwe Hdmi 2.1 Avr

Ik heb toch ook weer geluk met mijn paneel als ik sommige zie dan mag ik in mijn handjes klappen qua Dse en Grid
Welk filmpje gaat dit over?
Filmpjes zijn sowieso nutteloos want:
1: De camera is de beperking met het opnemen die zijn lang niet zo goed als film camera's
2: Het scherm waar je het op kijkt kan lang niet wat de schermen kunnen die je op de video's ziet.

Kortom je krijgt bij die filmpjes nooit een goed beeld van hoe het er in het echt uit ziet. Je kan hooguit twee schermen naast elkaar een beetje vergelijken maar dan kan het nog zijn dat de camera een scherm slechter uit de bus laat komen dan het andere door de eigenschappen van de camera.

Volgens mij krijgt de X95J ook extra aandacht vanuit de fabriek. Volgens mij had een Sony Rep dat gezegd. Daar wordt ook pannel binning gedaan de mindere panelen gaan naar lagere modellen. Maar het is natuurlijk wel een ander soort scherm.

Ik merk tussen mijn AG9 en A90J ook grote verschillen. De AG9 heeft warmere kleuren en ook meer saturatie en dieper zwart. Met een beetje spelen kan je de A90J daar wel in de buurt krijgen. Nu is alleen de vraag welke van de twee de juiste weergave heeft. Voor mijn gevoel ligt de waarheid een beetje in het midden. Met HDR zitten ze dichter bij elkaar maar SDR op de A90J is af en toe wat fletser. Live Color op Low trekt het weer een beetje recht op medium zijn de kleuren net wat meer saturated dan de AG9 zonder live color. En Black level op de A90J op 49 komt dichter bij de AG9.

Dat is trouwens iets wat ik op mijn X940E ook wel eens deed om het zwart wat zwarter te houden black level op 48 of 49 maar dan moet je wel even kijken of je niet te veel black crush krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YRsWGvQ/fomo-x95-oled.jpg
Middelste foto komt uit een Yt filmpje van Stop the Fomo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Funky22 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:53:
[Afbeelding]
Middelste foto komt uit een Yt filmpje van Stop the Fomo.
Dat zegt toch helemaal niks? Is gewoon overbelicht door de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Major_ton schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:11:
[...]

Dat zegt toch helemaal niks? Is gewoon overbelicht door de camera.
Ja vandaar dat ik zei dat je niks zijt met al die Yt reviews het wijkt gewoon te fel af van de werkelijkheid, in een anders stukje zag je blooming bij de x95j voor hetzelfde geld stond de dimming gewoon uit...

[ Voor 7% gewijzigd door Funky22 op 12-11-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Astennu schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:52:
[...]Dan zal de X95J ook wel in prijs dalen met dit soort dingen is even door sparen vaak beter dan een goedkoper model kopen wat net niet doet wat je wil.

Is 65 wel een optie? of wordt dat te groot?
Nou het budget van 1000,,€ is er gewoon dat is niet het probleem je moet immers ergens een grens stellen, meer of dit eigenlijk een goede keuze is of er vergelijkbare alternatieven zijn.
Ik vind zo één twee drie niet echt iets wat beter is in onze beschreven huiskamer (heeel veel licht).
En hier veel meer kennis paraat is als mijn kennis groot is.

En 65" is gewoon te breed voor het stukje muur tussen de ramen.(overkill) en niet nodig ook.
Daarom valt de x95j serie af voor ons.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Supertip schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:57:
[...]

Nou het budget van 1000,,€ is er gewoon dat is niet het probleem je moet immers ergens een grens stellen, meer of dit eigenlijk een goede keuze is of er vergelijkbare alternatieven zijn.
Ik vind zo één twee drie niet echt iets wat beter is in onze beschreven huiskamer (heeel veel licht).

En 65" is gewoon te breed voor het stukje muur tussen de ramen.(overkill) en niet nodig ook.
Nee dat is waar. Maar de X95J zit wel echt in een andere league qua performance ook reflectie handling wat in een fel verlichte kamer weer belangrijk is is veel beter. De A80J doet dat ook veel beter maar die heeft weer een lagere helderheid dam de X90j.

De X90j is zeker geen slecht toestel. Specs zien er wel aardig uit mooie native contrast. 24 zones is wel wat weinig maar het is iets.

Als 65 gewoon echt te groot is dan moet je inderdaad verder kijken. Ik zou dan zelf denk ik toch voor een 55A80J gaan ipv de X90j. Ja je hebt minder helderheid maar de 940E die ik had leek qua helderheid meer op de X95J en dat verschil was net wat te groot.

Voor fel tegenligt werkt vivid mode prima kleur echtheid in een fel verlichte kamer gaat em toch niet worden dat is voor een verduisterde ruimte.
En vivid met wat tweaks doet het qua kleuren best goed en dan kan je met fel tegenlicht nog best prima tv kijken. Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen. Even tvsmits vragen voor korting kijken wat ze kunnen doen. Kom je wellicht rond de 1200 uit. Is denk ik wel een veel mooier toestel qua beeld en reflectie handling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Supertip schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:57:
[...]

Waarom niet de 55 inch xh9505 van vorig jaar? Heb je denk ik alles wat je wilt.

[ Voor 11% gewijzigd door brtkpr op 12-11-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
brtkpr schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:03:
[...]

Waarom niet de 55 inch xh9505 van vorig jaar? Heb je denk ik alles wat je wilt.
Geen 120Hz gaming is iets wat je niet hebt want dat kan pas vanaf de XR processor.
De XR processor zou nog een rede zijn volgens mij kan die wel AV1 en je krijgt Bravia Core leuk extraatje Heb vanavond de eerste film via core gekeken is echt veel scherper dan Netflix, Amazon of Disney+. Audio is alleen niet zo goed als die andere of een UHD disk (tenminste in de Monster Hunter Film ik moet eerst nog wat meer films proberen maar sowieso geen Atmos support of DTS X wat erg jammer is al hebben de meeste mensen alleen TV audio of een soundbar en misschien 5.1 maar als je dan zo veel moeite doet voor HQ video is het wel een gemiste kans.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Astennu schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 01:29:
[...]

Geen 120Hz gaming is iets wat je niet hebt want dat kan pas vanaf de XR processor.
De XR processor zou nog een rede zijn volgens mij kan die wel AV1 en je krijgt Bravia Core leuk extraatje Heb vanavond de eerste film via core gekeken is echt veel scherper dan Netflix, Amazon of Disney+. Audio is alleen niet zo goed als die andere of een UHD disk (tenminste in de Monster Hunter Film ik moet eerst nog wat meer films proberen maar sowieso geen Atmos support of DTS X wat erg jammer is al hebben de meeste mensen alleen TV audio of een soundbar en misschien 5.1 maar als je dan zo veel moeite doet voor HQ video is het wel een gemiste kans.).
Is helaas een hardware limiet. Alle apps op een SmartTV (ongeacht merk/platform) kunnen enkel de ARC bus gebruiken, dus max 1,5Mbps. Daar valt normaal DTS5.1 in.

DTS heeft geen gecomprimeerde versie van DTS:X zoals Dolby Atmos heeft met DD+ Atmos, welke gebruikt wordt op alle andere streaming diensten.

Overigens is het verschil qua Lossless of Compressed audio klein tot niet merkbaar voor de meesten. Heb een hele tijd KEF R series 5.1.2 speakers gehad met een zware Yamaha RX-A3070 versterker. Welke ik uiteindelijk allemaal heb weggedaan, omdat de versterker aan vervanging toe was vanwege 4K/HDR en het teveel ruimte innam en de hoogte effecten niet werkten voor mij met upfiring Atmos.

Wat ik vooral merkte was dat de Dolby Atmos tracks anders gemixt waren dan de DTS tracks als je een film had met beide opties. De Dolby Atmos track was simpelweg luider, waardoor veel mensen dat als beter ervaren. Het valt of staat nog steeds met je audio systeem. Een goede DD of DTS track doet niet veel onder voor de lossless alternatieven. Er zijn helaas genoeg slechte mixes, ook met de lossless tracks.

Gebruik nu al meer dan 2jaar de Harman Kardon Citation Bar + Citation Sub + Citation Surround + Citation Tower. Deze set kan enkel ARC met DD5.1/DTS5.1/LPCM2.0 en ook LPCM5.1 vanaf direct aangesloten apparaten. Als ik het geluid vergelijk met een willekeurige "Dolby Atmos" soundbar, klinkt deze set veel beter.

Wat ik vooral merk is dat de mix per film best verschilt (streaming/BluRay rip). Bij series is het meeste Netflix, Prime, Disney+ en is de mix vergelijkbaar.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
BiG-GuY schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:47:
[...]

Is helaas een hardware limiet. Alle apps op een SmartTV (ongeacht merk/platform) kunnen enkel de ARC bus gebruiken, dus max 1,5Mbps. Daar valt normaal DTS5.1 in.

DTS heeft geen gecomprimeerde versie van DTS:X zoals Dolby Atmos heeft met DD+ Atmos, welke gebruikt wordt op alle andere streaming diensten.

Overigens is het verschil qua Lossless of Compressed audio klein tot niet merkbaar voor de meesten. Heb een hele tijd KEF R series 5.1.2 speakers gehad met een zware Yamaha RX-A3070 versterker. Welke ik uiteindelijk allemaal heb weggedaan, omdat de versterker aan vervanging toe was vanwege 4K/HDR en het teveel ruimte innam en de hoogte effecten niet werkten voor mij met upfiring Atmos.

Wat ik vooral merkte was dat de Dolby Atmos tracks anders gemixt waren dan de DTS tracks als je een film had met beide opties. De Dolby Atmos track was simpelweg luider, waardoor veel mensen dat als beter ervaren. Het valt of staat nog steeds met je audio systeem. Een goede DD of DTS track doet niet veel onder voor de lossless alternatieven. Er zijn helaas genoeg slechte mixes, ook met de lossless tracks.

Gebruik nu al meer dan 2jaar de Harman Kardon Citation Bar + Citation Sub + Citation Surround + Citation Tower. Deze set kan enkel ARC met DD5.1/DTS5.1/LPCM2.0 en ook LPCM5.1 vanaf direct aangesloten apparaten. Als ik het geluid vergelijk met een willekeurige "Dolby Atmos" soundbar, klinkt deze set veel beter.

Wat ik vooral merk is dat de mix per film best verschilt (streaming/BluRay rip). Bij series is het meeste Netflix, Prime, Disney+ en is de mix vergelijkbaar.
Ah good to know. Wist niet dat arc zo'n beperkte bandbreedte voor audio had. Ik zal daar eens in duiken.

Kan ook dat de mix van die film niet echt lekker was. Stemmen klonken niet echt mooi. En deze was erg luid tov atmos via Netflix.

Ik heb de UHD disks als vergelijkings materiaal en dan hoor je echt wel meer detail en de bassen komen er ook beter uit. Klinkt ook voller wat niet raar is want er is veel meer data.

Maar goed was ook vooraf al bekend dat ook Bravia core niet de oplossing zou zijn en UHD disks the way to go blijven voor de beste film ervaring.

Ik hoop wel dat ze voor de UHD disks ook meer de imax enhanced films gaan gebruiken. Want dat beeld vullende beeld is echt veel mooier en geeft veel meer immersion.

Disney is dat nu ook voor meer films. Aan het doen die in de biosscoop er ook in imax waren.

Je moet het niet voor films doen die niet zo opgenomen zijn.
Maar Bv Avengers endgame is op disk 21:9 op disney nu niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 13-11-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Veel van de Marvel films zijn (deels) in IMAX gefilmd ja. Deze zijn nu beschikbaar in beide versies op Disney+. Wat alleen wel apart is, op Disney+ is dat het met Dolby Vision en Atmos is, terwijl origineel alles IMAX zonder Dolby was.

ARC heeft dezelfde limitaties als Optical. Dat is max 1536Kbps. De standaard was namelijk ontwikkeld in CD/DVD tijd, waar dat de max op disc was. CD is 1411Kbps, DVD veelal 448-768Kbps.

DD+ op streaming services stopt rond de 768Kbps, dus valt daarbinnen. Met mijn huidige systeem kan ik de bitrates niet meer zien, als je nog een Receiver gebruikt, ben ik benieuwd welke bitrate Sony Bravia Core gebruikt, ik hoop op 1,5Mbps/1536Kbps DTS. Dan heb je iig de Max haalbare op normale DTS.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Was ff schrikken vanmorgen toen ik mijn 55A80J aanzette. Even leek er niets aan de hand, maar na een paar minuten werd hij enorm traag in de bediening en ging op zwart. Even leek er helemaal geen leven meer in te zitten. Na wat geklooi kwam er even een stukje HOME screen, maar Apps deden niets meer.
Ook herstarten door AAN/UIT knop ingedrukt te houden was een probleem, want hij liet wel het reset scherm zien, maar reageerde niet op de OK knop om dat te activeren. Na lange tijd, minuten, kwam hij weer langzaam tot leven en kon ik hem via HELP opnieuw opstarten. Alleen het geluid via de AVR deed het nog niet. Nadat ik de TV uit en weer aan gezet had, kwam ook dat weer goed.
Volgens de systeem diagnose was er niets (meer) aan de hand met het toestel.

Is er misschien een software update geweest vannacht of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 21:46
PCan schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:07:
Was ff schrikken vanmorgen toen ik mijn 55A80J aanzette. Even leek er niets aan de hand, maar na een paar minuten werd hij enorm traag in de bediening en ging op zwart. Even leek er helemaal geen leven meer in te zitten. Na wat geklooi kwam er even een stukje HOME screen, maar Apps deden niets meer.
Ook herstarten door AAN/UIT knop ingedrukt te houden was een probleem, want hij liet wel het reset scherm zien, maar reageerde niet op de OK knop om dat te activeren. Na lange tijd, minuten, kwam hij weer langzaam tot leven en kon ik hem via HELP opnieuw opstarten. Alleen het geluid via de AVR deed het nog niet. Nadat ik de TV uit en weer aan gezet had, kwam ook dat weer goed.
Volgens de systeem diagnose was er niets (meer) aan de hand met het toestel.

Is er misschien een software update geweest vannacht of zoiets?
Ja er is woe een update gepushed en heb ik do geïnstalleerd. Ging id nog wel eens aan uit en deed wat mij betreft beetje gek. Nu alles klaar is, lijkt (mss wel placebo) de gewone TV scherper te zijn.

Dus no worries. Ben blij met de update want voor de update had ik wel eens vastlopers, en heb zelfs de stekker er eens uit moeten trekken.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Martinus Dank, maar de afgelopen dagen was er niets aan de hand, tot vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
PCan schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:27:
@Martinus Dank, maar de afgelopen dagen was er niets aan de hand, tot vanmorgen.
ligt ook aan je update instellingen? ik herken wel wat er gebeurt, herstarten en/of stekker uit. Best buggy soms die software.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Martinus Hij had nog geen update gedaan, stond op PKG6.4048.0498EUA.
Hij is nu aan het updaten. Heb dit op automatisch staan. Misschien wilde hij juist vanmorgen gaan updaten en veroorzaakte dat de problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
PCan schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:32:
@Martinus Hij had nog geen update gedaan, stond op PKG6.4048.0498EUA.
Hij is nu aan het updaten. Heb dit op automatisch staan. Misschien wilde hij juist vanmorgen gaan updaten en veroorzaakte dat de problemen?
denkt wel, zag ook bovenin iets, klikte weg, en bij middags weer aanzetten, begon die te ratelen. Zal dus eerst dl-den en dan bij herstart installeren.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
@Martinus Klopt. Heb hem opnieuw opgestart, deed zijn update en privacy statement, en staat nu op PKG6.4284.0521EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
BiG-GuY schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:41:
Veel van de Marvel films zijn (deels) in IMAX gefilmd ja. Deze zijn nu beschikbaar in beide versies op Disney+. Wat alleen wel apart is, op Disney+ is dat het met Dolby Vision en Atmos is, terwijl origineel alles IMAX zonder Dolby was.

ARC heeft dezelfde limitaties als Optical. Dat is max 1536Kbps. De standaard was namelijk ontwikkeld in CD/DVD tijd, waar dat de max op disc was. CD is 1411Kbps, DVD veelal 448-768Kbps.

DD+ op streaming services stopt rond de 768Kbps, dus valt daarbinnen. Met mijn huidige systeem kan ik de bitrates niet meer zien, als je nog een Receiver gebruikt, ben ik benieuwd welke bitrate Sony Bravia Core gebruikt, ik hoop op 1,5Mbps/1536Kbps DTS. Dan heb je iig de Max haalbare op normale DTS.
Klopt ja bij Bravia Core gaat hij dan naar HDR heb toen maar Imax mode gekozen voor het beeld.

Ik ben even gaan zoeken E-ARC zou veel beter moeten kunnen:
Afbeeldingslocatie: https://www.sony.com/articleimage/servlet/servlet.FileDownload?file=0155F000007dQyUQAU

Snap niet waarom ze die optie dan niet gebruiken het is immers alleen maar voor XR TV's die ook HDMI2.1 hebben. En als ARC dan gebruikt wordt kan je altijd naar lagere kwaliteit terug vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Astennu schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:48:
[...]

Klopt ja bij Bravia Core gaat hij dan naar HDR heb toen maar Imax mode gekozen voor het beeld.

Ik ben even gaan zoeken E-ARC zou veel beter moeten kunnen:
[Afbeelding]

Snap niet waarom ze die optie dan niet gebruiken het is immers alleen maar voor XR TV's die ook HDMI2.1 hebben. En als ARC dan gebruikt wordt kan je altijd naar lagere kwaliteit terug vallen.
Overzicht is niet volledig correct. Toslink kan namelijk echt minimaal die 1411Kbps aan, net als ARC. Anders kon je ook geen CD's afspelen met 1411Kbps via Toslink. En over ARC kan je dus volwaardige DTS5.1 doorsturen wat 1536Kbps is.

Er is wel ergens een limiet in de Toslink standaard waardoor DD+ (Atmos) niet over Toslink kan en wel over ARC, maar dat kan ermee te maken hebben dat Toslink gewoon oud is. Oudere ARC-implementaties waren letterlijk Toslink over HDMI, dat is vooral TV's van voor 2015 (HDMI1.3/1.4) volgens mij.

En helaas is het een hardware beperking van de SoC's. Omdat het bij streamingdiensten een non issue is, hadden ze besloten daarop te besparen. Er zijn geen TV's in de markt die anders zijn, dus ook de LG's en Samsungs die gewoon 100% eigen SoCs gebruiken die ze zelf ontwerpen/produceren... Dat vind ik nog kwalijker dan een MediaTek die het er niet in stopt.

Het kromme is dat al die TV's wel gewoon TrueHD Atmos (lossless) kunnen decoden van een externe HDMI-bron en via eARC passthrough, dus het is niet dat de codecs niet ondersteund worden...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Ik ben dankzij dit topic toch we nieuwsgierig geworden naar de 85XJ95. Op basis van vooral de specs, maar ook de reviews verwacht ik geen vooruitgang tov mijn 75XF9005 op de 10" extra en 120Hz features na dan. Maar mij gaat het puur om het beeld.

Ik heb weliswaar een PS5, dus 120Hz is leuk, maar geen must. Verder heb ik een stereo audio setup (NuPrime DAC9, PrimaLuna EVO200i buizenversterker en JBL HDI 3600 luidsprekers), dus Dolby Atmos etc heeft ook geen nut.

Dus terug naar het beeld; Ik heb al eerder aangegeven dat op de XF9005 blooming met HDR content best een issue is. Het contrast wordt in vooral donkere scènes behoorlijk minder. Ik ben dus héél benieuwd hoe de XJ95 dit beter kan doen met min of meer hetzelfde aantal local dimming zones én een lager native contrast. In de winkel kan je nou ook niet echt testen in een compleet verduisterde ruimte. Mijn conclusie was dat upgraden dan ook geen zin heeft, tenzij ik terug ga naar OLED, maar misschien moet ik de XJ95 toch maar eens beter gaan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
BiG-GuY schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:10:
[...]

Overzicht is niet volledig correct. Toslink kan namelijk echt minimaal die 1411Kbps aan, net als ARC. Anders kon je ook geen CD's afspelen met 1411Kbps via Toslink. En over ARC kan je dus volwaardige DTS5.1 doorsturen wat 1536Kbps is.

Er is wel ergens een limiet in de Toslink standaard waardoor DD+ (Atmos) niet over Toslink kan en wel over ARC, maar dat kan ermee te maken hebben dat Toslink gewoon oud is. Oudere ARC-implementaties waren letterlijk Toslink over HDMI, dat is vooral TV's van voor 2015 (HDMI1.3/1.4) volgens mij.

En helaas is het een hardware beperking van de SoC's. Omdat het bij streamingdiensten een non issue is, hadden ze besloten daarop te besparen. Er zijn geen TV's in de markt die anders zijn, dus ook de LG's en Samsungs die gewoon 100% eigen SoCs gebruiken die ze zelf ontwerpen/produceren... Dat vind ik nog kwalijker dan een MediaTek die het er niet in stopt.

Het kromme is dat al die TV's wel gewoon TrueHD Atmos (lossless) kunnen decoden van een externe HDMI-bron en via eARC passthrough, dus het is niet dat de codecs niet ondersteund worden...
Ah oke daar hebben ze de beperking dus zitten. Dit is wel heel erg slecht. En inderdaad decode werkt wel.
Nja voorlopig dus gewoon lekker films op schijfjes kopen en nu even een jaar of 5-8 met deze TV doen tot dat Microled er door is. Tot die tijd heeft het denk ik weinig nut om te upgraden.
We krijgen wel QD OLED's die meer kleueren weer kunnen geven maar die zullen in het begin minder fel zijn dan LG's OLED panelen dus daar schiet ik dan niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Major_ton voor €2888 afhaalprijs een no brainer, + je hebt 14 dagen retour recht, gewoon bestellen en op je gemak thuis beoordelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Funky22 op 13-11-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
Wel triest dat Sony is blijven hangen in het trage Wi-Fi 5 met BT 4.2.
Dit terwijl Wi-Fi 6E (6GHz) en BT5.2 de norm gaan worden. Koop je een dure tv, kan je niet vanaf je Galaxy S21 Ultra op topsnelheid casten/ bestanden overdragen de komende jaren.

BT 5.x is sneller en energiezuiniger. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de implementatie van BT4.2 wezenlijk goedkoper is dan 5.x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

PCan schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:14:
Wel triest dat Sony is blijven hangen in het trage Wi-Fi 5 met BT 4.2.
Dit terwijl Wi-Fi 6E (6GHz) en BT5.2 de norm gaan worden. Koop je een dure tv, kan je niet vanaf je Galaxy S21 Ultra op topsnelheid casten/ bestanden overdragen de komende jaren.

BT 5.x is sneller en energiezuiniger. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de implementatie van BT4.2 wezenlijk goedkoper is dan 5.x.
Ook dat is niet Sony's schuld. Het is een hardware beperking/keuze van MediaTek.

Welke in TVs van o.a. Sony, Philips en Panasonic zitten.

Enkel LG en Samsung ontwikkelen/produceren hun eigen SoCs, maar zelfs die hebben verschillende beperkingen in de SoC.

De SoCs in TV's zijn helaas mid range at best. Er zullen Android telefoons zijn van €200 met snellere SoCs...

En de huidige Wifi 5 implementatie is ook beperkt door de interne USB2 bus... Wifi 5 kan je ook makkelijk 4-500Mbps mee halen, echter haalt de SoC max 300-350Mbps door de USB2 bus...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Blooming in Hdr/DV met de 85X95J?

Nope super gaaf beeld ja, LD staat op midden en eerlijk ik mis men Oled beeld niet , plus het is toch wel aangenaam geen rekening te moeten houden met inbranden.

Eergisteren ook voetbal gekeken en gisteren F1 zag niks verkeerd, buiten dat de kleuren wel goed moeten afgesteld worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Funky22 op 15-11-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Funky22 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:38:
Blooming in Hdr/DV met de 85X95J?

Nope super gaaf beeld ja, LD staat op midden en eerlijk ik mis men Oled beeld niet , plus het is toch wel aangenaam geen rekening te moeten houden met inbranden.

Eergisteren ook voetbal gekeken en gisteren F1 zag niks verkeerd, buiten dat de kleuren wel goed moeten afgesteld worden.
Hoe staat het met blooming om witte subtitles heen? Ik zie toch veel yt filmpjes waar de Sony fald modellen hier issues mee hebben.

Het zal voornamelijk optreden bij HDR gerelateerd materiaal zoals DV series en film op Netflix.

Heb zelf wel interesse gekregen in deze TV, ook vanwege hdmi 2.1 (minder belangrijk) en de XR motion processor.
Maar als blijkt dat dimming hetzelfde is als bij de voorloper ga ik toch twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
brtkpr schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:40:
[...]

Hoe staat het met blooming om witte subtitles heen? Ik zie toch veel yt filmpjes waar de Sony fald modellen hier issues mee hebben.

Het zal voornamelijk optreden bij HDR gerelateerd materiaal zoals DV series en film op Netflix.

Heb zelf wel interesse gekregen in deze TV, ook vanwege hdmi 2.1 (minder belangrijk) en de XR motion processor.
Maar als blijkt dat dimming hetzelfde is als bij de voorloper ga ik toch twijfelen.
Als je ondertiteling fijne tekst of grijs is valt het reuze mee. Eventueel met zwarte balk en ondertiteling op 50% opacity zetten als je niet uit veel opties kan kiezen.

Van recht voor de tv valt het eigenlijk best mee maar als je vanuit een hoek kijkt is het duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Heb totaal geen blooming rond de subs bij Hdr/Dv ook niet als het van die felle witte zijn.
Vandaag Oblivion gekeken en er waren momenten bij dat de witte subs storend waren (gedeelde Netflix dus kon ze niet direct aanpassen qua kleur felheid) maar zelfs dan was er geen blooming rond de subs te merken.

In hoeverre moet je ook veel geloven van die filmpjes voor hetzelfde zetten ze bewust LD uit om een andere tv waar ze mee vergelijken er beter te laten uitzien, uiteindelijk zijn 80% daarvan sponser boys

Een foto/filmpje ervan maken heeft ook niet veel zin omdat de camera een witte waas rond de subs geeft die er niet is in werkelijkheid, overbelichting zal dat dan zijn zeker.

Edit: Net duidelijk blooming gezien, Loki s1 afl 1 op min 1:14, is een volledig zwart scherm met ondertittel: Waar is Loki, Dimming op medium dan zag je het wel goed rond de subs, dimming op hoog zie je er zogoed als niks van , met 2:35:1 materiaal heb ik verder geen last van blooming rond de subs in de zwarte balken (bij de scene van Loki stonden de subs een stuk boger)

[ Voor 127% gewijzigd door Funky22 op 15-11-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Heel af en toe kan je wel een hele duidelijke blooming krijgen in de bovenste of onderste balken die dan precies getriggerd worden. In de Vincent Theo reviews gebruikt ie volgens mij een scene uit Batman vs Superman in de haven ergens: YouTube: Sony XH95 (X950H) 4K HDR TV Review
Maar het algoritme van de 2021 modellen is weer verder aangepast dus zou wel interessant zijn om te zien hoe de 95J met deze scene omgaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

apis29 schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:08:
Heel af en toe kan je wel een hele duidelijke blooming krijgen in de bovenste of onderste balken die dan precies getriggerd worden. In de Vincent Theo reviews gebruikt ie volgens mij een scene uit Batman vs Superman in de haven ergens: YouTube: Sony XH95 (X950H) 4K HDR TV Review
Maar het algoritme van de 2021 modellen is weer verder aangepast dus zou wel interessant zijn om te zien hoe de 95J met deze scene omgaat
Geen blooming te zien op men 85X95J met deze scene (local dimming op medium)
Krijg geen 1 foto die het beeld weergeeft zoals je het in werkelijk ziet (dringend een degelijke camera nodig) maar toch een poging gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hX70JYx/20211116-065550.jpg

Met flits
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1mMSgY7/20211116-065859.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Funky22 op 16-11-2021 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tincahunter
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-04-2022
Edit

Ik heb het bericht verwijderd wat niet in dit topic hoort. Excuses

[ Voor 93% gewijzigd door Tincahunter op 16-11-2021 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milton1
@Tincahunter - leuk te lezen, zelfs in dit Sony topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtkpr
Tincahunter schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:53:
Ik heb nu een week de LG OLED55C11LB. In de review zag ik dat de achterkant wit was maar bij mij is de achterkant zwart. Ik kom ook van een LG 50UK6470 maar daar van heb ik per ongeluk het beeldscherm gesloopt.

Nu het tijd voor een nieuwe TV was sprong de LG C1 in het oog na het lezen van enkele review. De C1 zou goed zijn voor gaming en voor films een prima beeld leveren en heeft 120hz HDR 4k via hdmi 2.1.

Qua beeld en geluid ga ik er heel erg op vooruit. Het eerste wat ik test is HDR via een Netflix documentaire OUR PLANET en ik was erg onder de indruk van de mooie kleuren, contrast en scherpte. Hier voor zet ik de TV in Cinema home mode en het geluid op standaard verder heb ik niets veranderd.

Ik heb ook de game Horizon Zero Dawn gespeeld en wederom was ik erg onder de indruk van HDR vs non HDR maakt het allemaal veel inpressiever.

Via PRIME VIDEO keek ik ook nog even The Expanse omdat ik ook het donkere helaas wil zien. Echt de achtergrond is mooi zwart en iedere ster of planeet is duidelijk zichtbaar zonder waas er om heen. Echter ging de TV automatisch in filmmaker mode.

Alien heb ik ook nog in 4k met HDR gekeken. Alien film was altijd zo donker en nu zie ik duidelijk meer van de film.

Waar ik wel aan moet wennen zijn de vele ondertitels, die heb ik naar geel aangepast wat in Prime kan. Ook felle momenten van een zaklamp of flitsen is even wennen. Ik ben even kwijt hoeveel nits de tv kan doen maar voor mij is het meer dan voldoende.

Al met al ben ik erg tevreden over de LG C1. Boven verwachtingen zelfs.
Ik denk dat je in het verkeerde topic heb gepost? Dit is het Sony topic ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Funky22 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:23:
[...]

Krijg geen 1 foto die het beeld weergeeft zoals je het in werkelijk ziet (dringend een degelijke camera nodig) maar toch een poging gedaan.

[Afbeelding]

Met flits
[Afbeelding]
Al zou het lukken, dan moeten de foto's ook nog eens in het donker en full screen bekeken worden op een display die minimaal dezelfde zwartwaarde heeft als de XJ95. Anders heeft het gewoon geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Men Tcl heeft op papier betere zwartwaardes maar geen local dimming dus das ook geen vergelijk
Hoe is die scene op je 75XF qua blooming? foto van me is getrokken in een volledige donkere kamer (niks van licht en rolluiken dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Met flits
[Afbeelding]
Heb zelf deze scene nog niet geprobeerd (met XH95), zie ook dat erbij staat dat het met high iso gefilmd is dus misschien valt het ook wel mee in het echt bij deze scene [edit: wel eens getest maar niet met de HDR versie]. Had het wel bij een andere film of serie met een zaklamp in beeld en ineens hele duidelijke blooming in de zwarte balk, vergelijkbaar met wat je in de Vincent Theo review ziet maar dan met je eigen ogen :D .
Een 85" zal natuurlijk sowieso wel een paar rijen extra aan zones hebben dus misschien net niet getriggerd worden (y). Genoeg lovende reviews iig inmiddels op Youtube wat betreft de dimming capaciteiten van de X95J ...

[ Voor 7% gewijzigd door apis29 op 16-11-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alibambam
  • Laatst online: 14-02-2024
Nogal verward met de versionering. ik ben in de markt voor een oled tv.

Aangezien ik quasi enkel films/series bekijk en niet game op de tv ga ik voor de sony bravia's ipv de LG (sowieso beiden de LG panelen).

Nu snap ik het verschil tussen de 80J en de 90J.

Maar ik zie ook dat er een 83J is naast de 80J. Als ik de specificaties nauwkeurig naast elkaar leg zie ik enkel het feit dat de 83 spraakbesturing in afstandsbediening én tv zit en bij de 80J enkel in de afstandsbediening?

M.A.W als je een 83J voor dezelfde prijs kan krijgen als een 80J is er geen enkele redenen om het niet te doen right?

EDIT: blijkbaar is er ook nog een 84J die er op de spec sheets identiek aan de 83J uitziet maar wel 200 euro meer kost.

Ik zie de bomen door het bos niet meer..

[ Voor 11% gewijzigd door Alibambam op 16-11-2021 23:29 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Alibambam schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:11:
Nogal verward met de versionering. ik ben in de markt voor een oled tv.

Aangezien ik quasi enkel films/series bekijk en niet game op de tv ga ik voor de sony bravia's ipv de LG (sowieso beiden de LG panelen).

Nu snap ik het verschil tussen de 80J en de 90J.

Maar ik zie ook dat er een 83J is naast de 80J. Als ik de specificaties nauwkeurig naast elkaar leg zie ik enkel het feit dat de 83 spraakbesturing in afstandsbediening én tv zit en bij de 80J enkel in de afstandsbediening?

M.A.W als je een 83J voor dezelfde prijs kan krijgen als een 80J is er geen enkele redenen om het niet te doen right?

EDIT: blijkbaar is er ook nog een 84J die er op de spec sheets identiek aan de 83J uitziet maar wel 200 euro meer kost.

Ik zie de bomen door het bos niet meer..
De A83J en A84J hebben "iets betere" kleurweergave (softwarematig) maar het is zo miniem dat je het met het blote oog niet gaat merken en als je meer waarheidsgetrouwe instellingen gebruikt het zelfs niet gebruikt. Verder hebben ze ook een ingebouwde microfoon in de televisie. Dan kun je 'handsfree' google assistant gebruiken. Die verschillen staan benoemd maar je moet goed zoeken: https://www.sony.be/nl/el...80j-series/specifications

Voor de rest denk ik dat het verder vooral verschillende SKU's zijn voor verschillende retailers en prijsvergelijking wat lastiger te maken. Als de mic niets uit maakt zal ik gewoon voor de beste deal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

[Afbeelding]

Met flits
[Afbeelding]
Hoe heb je die scene op het beeld gezet? vanaf de video van Youtube? want dat werkt imo niet. Je moet dan wel de film in HDR afspelen. SDR gaf bij mijn FALD TV ook geen issues met de SDR brightness van rond de 100-120nits maar wel Fake HDR aan om het toch wat meer depth te geven dus gok dat bepaalde elementen wel wat feller zullen zijn geweest dan die 120 nits maar niet zo extreem als bij een HDR film.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 17-11-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
@Astennu er staat natuurlijk tekst in beeld bij deze scene in de review dus daarvan zal het iig niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Astennu schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:45:
[...]
Hoe heb je die scene op het beeld gezet? vanaf de video van Youtube? want dat werkt imo niet. Je moet dan wel de film in HDR afspelen. SDR gaf bij mijn FALD TV ook geen issues met de SDR brightness van rond de 100-120nits maar wel Fake HDR aan om het toch wat meer depth te geven dus gok dat bepaalde elementen wel wat feller zullen zijn geweest dan die 120 nits maar niet zo extreem als bij een HDR film.
Prime video In Hdr

[ Voor 6% gewijzigd door Funky22 op 17-11-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zit al een tijdje de prijsontwikkeling te volgen van de 55A8xJ modellen. Het maakt mij niet zoveel uit of ik de 80, 83 of 84 koop.
Ik ben echt benieuwd wat de Black friday deals gaan worden, want tot nu toe is het prijsverloop best aardig (1299) maar alleen bij zaken die hem niet op voorraad hebben.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
apis29 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:34:
@Astennu er staat natuurlijk tekst in beeld bij deze scene in de review dus daarvan zal het iig niet zijn.
Ik kan me dat natuurlijk niet zo voor de geest halen of hij dat in alle reviews zonder tekst heeft gehad. Daarnaast moet je dan maar net die film in HDR hebben op disk of op een streaming dienst wat ook niet zo vanzelfsprekend is. Dus in mijn ogen een valide vraag wat zijn source materiaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heb je die in HDR gekocht? Films krijg ik raar genoeg alleen in HD 1080p te zien. Series wel 4K HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Astennu schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:16:
[...]
Heb je die in HDR gekocht? Films krijg ik raar genoeg alleen in HD 1080p te zien. Series wel 4K HDR.
Prime video: Streaming dienst Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Funky22 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:18:
[...]

Prime video: Streaming dienst Amazon.
I know die heb ik zelf ook

Heb het net getest als ik die film start en dan naar picture settings ga zie ik geen HDR of DV rechtsboven in dus heeft hij geen hdr signaal. Beeld Iet er ook SDR uit lampen springen er niet uit tov de rest van het beeld.

Ik heb het idee dat je de niet Amazon prime films standaard alleen in HD krijgt. En je de UHD versie moet kopen. Je hebt namelijk SD, HD en UHD koop en huur opties bij films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Met ander Hdr/Dv materiaal heb ik zulke blooming ook nog nooit gezien, enkel tot nu 1x bij Loki maar dat was dan een 100% zwarte scene met felle witte subs erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:16:
[...]

Ja die had ik dus ook via Prime gedaan en dat was de SDR versie in 1080p ...
Funky22 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:18:
Met ander Hdr/Dv materiaal heb ik zulke blooming ook nog nooit gezien, enkel tot nu 1x bij Loki maar dat was dan een 100% zwarte scene met felle witte subs erin.
Vrijwel alleen Prime Originals zijn in UHD/HDR bij Prime, de rest is allemaal 1080p SDR ... maar het was wel in een serie/film op Prime dat er ook de scene zat met een zaklamp in HDR waar echt hele erge blooming ontstond in de zwarte balken (maar dat zijn echt hele zeldzame uitzonderingen). Zoveel heb ik niet gekeken op Prime dus misschien kan ik het nog terugvinden wat het precies was.
Even kijken of er HDR achter de naam van de beeldinstellingen staat als de film aan het spelen is, zo niet dan is het de SDR versie ...

[ Voor 61% gewijzigd door apis29 op 17-11-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
apis29 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:56:
[...]

Ja die had ik dus ook via Prime gedaan en dat was de SDR versie in 1080p ...

[...]

Vrijwel alleen Prime Originals zijn in UHD/HDR bij Prime, de rest is allemaal 1080p SDR ... maar het was wel in een serie/film op Prime dat er ook de scene zat met een zaklamp in HDR waar echt hele erge blooming ontstond in de zwarte balken (maar dat zijn echt hele zeldzame uitzonderingen). Zoveel heb ik niet gekeken op Prime dus misschien kan ik het nog terugvinden wat het precies was.
Even kijken of er HDR achter de naam van de beeldinstellingen staat als de film aan het spelen is, zo niet dan is het de SDR versie ...
Als je met SDR al blooming ziet wordt dat met HDR alleen maar meer. De backlight gaat dan pas echt vol open waar het nodig is. En Zwart wordt dan meer gedimd dan in SDR het geval is dus het verschil wordt groter. Zonder HDR kan je imo geen blooming testen dan gebruik je minder dan de helft van de mogelijkheden van je TV. SDR is ipc maar 120 nits calibrated. HDR 1000 DV kan bij bepaalde films tot 4000 nits gaan en de standaard kan tot 10.000 dus klaar voor de toekomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 17-11-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Astennu schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:45:
[...]

Als je met SDR al blooming ziet wordt dat met HDR alleen maar meer. De backlight gaat dan pas echt vol open waar het nodig is. En Zwart wordt dan meer gedimd dan in SDR het geval is dus het verschil wordt groter. Zonder HDR kan je imo geen blooming testen.
Daar sluit ik mij bij aan.
Blooming vind ik persoonlijk alleen hinderlijk bij HDR en dan met name waarin de zwarte balken volledig mee oplichten.
Bij SDR is dat (logisch) veel minder te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

De85X95J is hier dan blijkbaar qua Lcd tv een uitzondering op want hier hebben we totaal geen last blooming in de zwarte balken ook niet met echte Hdr/Dv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Funky22 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:06:
De85X95J is hier dan blijkbaar qua Lcd tv een uitzondering op want hier hebben we totaal geen last blooming in de zwarte balken ook niet met echte Hdr/Dv.
Het belangrijkste is dat het mee valt en dat je blij bent met de TV laten we dat voorop stellen :) Ik geloof ook echt wel dat het er mooi uit ziet voor een LCD tv je leest goede dingen over dat toestel.

Ik heb nog nooit gehoord dat een LCD tv behalve een dual cell oplossing geen blooming heeft. Het kan wel dat het erg mee valt maar het kan niet dat het er helemaal niet is. Dat is technisch en fysiek gewoon niet mogelijk als je kijkt hoe de techniek werkt. Zeker met zo "weinig" zones als de X95J heeft.

Als blooming dan mee valt moet dat ten koste gaan van de brightness van highligts in het beeld. Dat is met die local dimming algo's altijd het punt. Proberen zo veel mogelijk detail te bewaren zonder black crush te hebben en wel zo veel mogelijk brightness zonder te veel blooming te krijgen. Een hoog native contrast en een fijnmazige FALD backlight helpen om dit verder onder controlle te hebben. Maar je kan niet een 100-200 tal pixels met 600-1200 nits fel weer geven zonder het zwart er omheen niet grijs te laten worden als je maar iets van 118 zones hebt. Er zitten 8294400 : 118 = 70.291 Pixels in een zone dus daar heb je gewoon je beperkingen. Zelfs met 500 zones ga je nog wel wat blooming zien.

Ik zal als ik weer eens in de stad ben bij een X95J gaan kijken. Ben wel benieuwd hoe het er in het echt uit ziet. Ik kan verder niemand in de buurt die er een heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 17-11-2021 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vincent Teoh heeft de A90J uitgeroepen tot tv van 2021

YouTube: Best TV of 2021 (Shootout) - LG G1, Panasonic JZ2000, Philips 936, S...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
De Pannasonic zoals ik al had verwacht heel dichtbij en qua Darkroom performance zelfs iets beter. Echter zijn die er niet in 77 en 83" dus voor mij geen optie.

Ook grappig dat de LG G1 zonder heatsink Daytime viewing won maar dat kwam door dat logo dimming uit te zetten was. Ben dan wel benieuwd hoe de score is als je overdag films zou kijken. Echter is een gecalibreerde TV dan toch niet echt nuttig al het detail en de kleuren vallen weg door het tegen licht. Dan gaat het er gewoon om hoe fel kan hij met nog een beetje ok kleuren. (bv de Sony in VIVID zetten met wat aangepaste instellingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Funky22

Funky22

Guild invite

Met wat ik nu weet en ik zou terug een Oled kopen ik neem 100% de 83LGC1 na 3D lut calibiratie is die gewoon de top.
Astennu schreef op woensdag 17 november 2021 @ 22:41:
[...]
Het belangrijkste is dat het mee valt en dat je blij bent met de TV laten we dat voorop stellen :) Ik geloof ook echt wel dat het er mooi uit ziet voor een LCD tv je leest goede dingen over dat toestel.
Heb een bloedhekel aan blooming ben daar super gevoelig voor, moest mijn x95J vooral in de zwarte balken er last van hebben was die al retour gegaan en had ik 1200 erbovenop gelegd voor een "83 Oled, gelukkig zie ik geen enkele reden om deze om te ruilen voor een Oled, zijn momenten bij dat de vrouw en ik tegen elkaar zeggen damm die speelt net zo goed als de Oled, mee vallen is zelf te zacht uitgedrukt.

Binnen kort er een kalibiratie over vooral in sdr heeft die dat nodig qua kleuren want die staan out of the box helemaal niet zogoed als de 77A80J.

[ Voor 79% gewijzigd door Funky22 op 18-11-2021 00:42 ]

• apis29
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:45:
[...]

Als je met SDR al blooming ziet wordt dat met HDR alleen maar meer. De backlight gaat dan pas echt vol open waar het nodig is. En Zwart wordt dan meer gedimd dan in SDR het geval is dus het verschil wordt groter. Zonder HDR kan je imo geen blooming testen dan gebruik je minder dan de helft van de mogelijkheden van je TV. SDR is ipc maar 120 nits calibrated. HDR 1000 DV kan bij bepaalde films tot 4000 nits gaan en de standaard kan tot 10.000 dus klaar voor de toekomst.
Dat was dan ook een hele andere serie/film die wél in HDR was ;) ,bij de Batman v Superman scene zag ik idd ook niets bijzonders. Maar dit zijn echt hele specifieke scenes die je in misschien 0.1% van de gevallen tegenkomt, waarbij het zó erg getriggerd wordt (iirc zie je het ook als je net iets opstart bij Prime in HDR, dan zit er boven in de hoek een logo van iets maar dat zal ik straks even nakijken wat er precies zit. Edit: dat was de waarschuwingstekst over de inhoud, de rating).

YouTube: TV Review: Sony X95J vs QN90A Flagship Duel Side by Side!

En uit de Rtings vergelijkingsvideo: "The Sony X95J is a bit of a downgrade from the Sony X950H in some ways. The X95J has a much better local dimming feature, but the X950H has better black uniformity and better contrast. The X95J is a bit better for gaming, though, with two HDMI 2.1 ports, and it's supposed to receive an update for variable refresh rate support."

[ Voor 42% gewijzigd door apis29 op 19-11-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Zag zojuist de recente review op YouTube van Digital Trends, maar daar zijn ze niet zo te spreken over de local dimming en de blooming die je krijgt bij een high-end tv zoals deze x95j.

Niet dat de tv slecht is, integendeel, maar voor een topmodel mag je meer verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@brtkpr
Klopt dat Caleb een opmerking over de local dimming maakt in de stress test. Tegelijk zegt hij ook (6m48s): "but, real world, the TV looks fantastic for watching movies and tv shows. There's a good amount of brightness on tap for impressive HDR highlights, and this tv avoids crushing blacks as well as - if not better than any other tv I've tested this year". Kortom, Caleb merkt terecht op dat Sony het wellicht nog beter had kunnen doen, maar de tv het in zekere zin beter doet dan de QN90A, geweldige kleuren heeft, super upscaling en het overall nog steeds een uitstekende tv is. Niet zo goed als de Z9J, maar goed, dan moet je portemonnee nog een heel stuk verder open. :)

Essentie van veel van de recensies tot nu toe is geloof ik dat hoewel de X95J serie minder dimming zones heeft dan de top end Samsungs, Sony er heel slim gebruik van maakt en daardoor beter beeld geeft. Voor mij is belangrijk dat er weinig van het detail in de donkere gedeelten verdwijnt daardoor. Kan zijn dat het beeld net ietsje minder zwart is, maar in een hele lichte huiskamer zal dat niet een groot probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Ben in bezit van van een Sony XR-65A83J. Het viel me op dat ik sinds afgelopen dagen problemen met de Disney+ app. Deze laat geen 4k ultra HD/Dolby vision/Atmos meer zien terwijl ik daarvoor geen problemen had. Het volgende heb ik geprobeerd:

- Opnieuw uit en inloggen
- TV opnieuw opgestart
- Power cycle
- Disney app(verwijderd, fabrieksversie terug gezet)

Het helpt allemaal niet. Je kunt de app niet helemaal verwijderen en als je de fabrieksversie terug hebt gezet, kun je die ook niet opstarten, zonder opnieuw bij te werken naar de nieuwste versie.

Voor de goede orde, heb ook een Chromecast Google TV en hier werkt de app zonder problemen in 4K Ultra HD/Atmos.

Het ligt dus niet aan de internetverbinding. Netflix Bijvoorbeeld werkt wel prima met de interne app met Dolby Vision/Atmos/4K Ultra HD.

Kan er alleen niet de vinger op leggen of het aan de Disney+ app ligt of aan de laaste firmware upadte van 4-11. Daarvoor werkte het prima. Heeft iemand anders deze problemen ook op de A80J of A90J serie?

Edit:

Het is duidelijk een firmware probleem. Heb het uitgebreid getest met de Chromecast en daar werkt alles gewoon. Het is dus echt de interne app die problemen geeft. Maar zoals ik al eerder schreef is er wel meer aan de hand. Ook verder kijken voor Netflix in het hoofdscherm staat er op de tv niet bij, op de chromecast wel dus. Het is dus niet 1 op 1 Google software wat er op de tv staat. Duidelijk nog een Sony schil erover heen. Werk voor Sony aan de winkel.

Op internet zeggen ze dat het aan de Disney+ app ligt, maar heb nog even gekeken, zowel de interne app als de Chromecast app zijn precies dezelfde versie.

[ Voor 22% gewijzigd door blueface op 21-11-2021 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robehr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 00:04
Ben in de markt voor een 2021 65” oled maar las dat een module met ziggo kaart niet werkt. Is er al iets bekend hoe ze dat op gaan lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
@Robehr

Het probleem met de Ziggo module is al in oktober opgelost voor de Oled modellen. Zou je dus geen last van moeten hebben. Heb zelf een Ziggo module en een Sony Xr-65A83J en geen probleem meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
blueface schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:10:
Ben in bezit van van een Sony XR-65A83J. Het viel me op dat ik sinds afgelopen dagen problemen met de Disney+ app. Deze laat geen 4k ultra HD/Dolby vision/Atmos meer zien terwijl ik daarvoor geen problemen had. Het volgende heb ik geprobeerd:

- TV opnieuw opgestart
- Power cycle

Het helpt allemaal niet. Je kunt de app niet helemaal verwijderen en als je de fabrieksversie terug hebt gezet, kun je die ook niet opstarten, zonder opnieuw bij te werken naar de nieuwste versie.

Voor de goede orde, heb ook een Chromecast Google TV en hier werkt de app zonder problemen in 4K Ultra HD/Atmos.

Het ligt dus niet aan de internetverbinding. Netflix Bijvoorbeeld werkt wel prima met de interne app met Dolby Vision/Atmos/4K Ultra HD.

Kan er alleen niet de vinger op leggen of het aan de Disney+ app ligt of aan de laaste firmware upadte van 4-11. Daarvoor werkte het prima. Heeft iemand anders deze problemen ook op de A80J of A90J serie?

Edit:

Het is duidelijk een firmware probleem. Heb het uitgebreid getest met de Chromecast en daar werkt alles gewoon. Het is dus echt de interne app die problemen geeft. Maar zoals ik al eerder schreef is er wel meer aan de hand. Ook verder kijken voor Netflix in het hoofdscherm staat er op de tv niet bij, op de chromecast wel dus. Het is dus niet 1 op 1 Google software wat er op de tv staat. Duidelijk nog een Sony schil erover heen. Werk voor Sony aan de winkel.

Op internet zeggen ze dat het aan de Disney+ app ligt, maar heb nog even gekeken, zowel de interne app als de Chromecast app zijn precies dezelfde versie.
Op oudere modellen is het ook en die hebben geen firmware update gehad maar (schijnbaar) wel van de app. Als je het cast van de telefoon app naar de ingebouwde Chromecast dan krijg je wel gewoon HDR/UHD (als tijdelijke workaround).
Edit: de app had inderdaad een update gekregen die IMAX mogelijk maakte en sindsdien spelen die andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05:44
blueface schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:10:

- TV opnieuw opgestart
- Power cycle

Edit:

Bij mij ziet Disney+ er prachtig uit, maar kan je ook zien wat voor resolutie hij ook als output geeft ? Als ik op de i druk geeft hij rechts alleen de tijd weer.

Dat van Netflix heb ik ook gelezen en dat is een bekend probleem. Waar het probleem lag weet ik zo 1 2 3 niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 13:45
XR55-A84J op de kop getikt met 5j garantie aan huis voor 1269. Kan zijn dat het nog wat zakt maar zo is het ook mooi. *O*
Wordt morgen geleverd.

[ Voor 8% gewijzigd door Pana op 22-11-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
Iemand een idee om dat home screen nog veel kaler te maken? ik wil geen D+ aanbevelingen, wil geen kijk eens wat mooi voor je meuk....
wil mn apps, tv button en media app.

of zou dat niet mogen?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion538
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-08 23:26
Pana schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:35:
XR55-A84J op de kop getikt met 5j garantie aan huis voor 1269. Kan zijn dat het nog wat zakt maar zo is het ook mooi. *O*
Wordt morgen geleverd.
Waar heb je dat gedaan? Misschien ook nog wat om in het "OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic" te gooien. Ik wil eigenlijk de A90J omdat die toch beter is (ivm inbranden e.d.), maar voor 1270 kun je 'm niet laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 10:49
Vraagje, ik kom er niet uit.

Op YouTube vind ik verschillende reviews van een Sony A8H, A8H, etc
(zie bv YouTube: NEW 2021 Sony Bravia XR A80J Oled vs A8G Before & After Calibration )

Maar in de PriceWatch zie ik alleen de Sony A8 staan zonder een letter als toevoeging. Welk product is nou welke?

https://tweakers.net/pric...;1329980;1587130;1526660/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 10:49
Pana schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:35:
Wordt morgen geleverd.
Waar heb je dat gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Gorbulas schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:46:
Vraagje, ik kom er niet uit.

Op YouTube vind ik verschillende reviews van een Sony A8H, A8H, etc
(zie bv YouTube: NEW 2021 Sony Bravia XR A80J Oled vs A8G Before & After Calibration )

Maar in de PriceWatch zie ik alleen de Sony A8 staan zonder een letter als toevoeging. Welk product is nou welke?

https://tweakers.net/pric...;1329980;1587130;1526660/
A8H is nooit een officiële naam geweest in Europa (A8H is de naam in Noord-Amerika), enkel de A8 (of met twee cijfers zoals die A89; instapmodel is iig gewoon 'de A8')
G = 2019
"H" = 2020
J = 2021
Pagina: 1 ... 9 ... 16 Laatste