Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:42
Major_ton schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:05:
[...]

Afhankelijk van wie je het vraagt kan 55" perfect op 2,25 mtr. Ik zit op die afstand graag voor mijn 75" TV oOo
Haha ga je dan bij sport (als je dat kijkt) niet de hele tijd van links naar rechts met je hoofd?

Er zit bij ons 2,93m tussen beiden muren. Als de verbouwing klaar is komt er natuurlijk een bank aan de ene kant en een tv-meubel aan de andere kant. Ik gok dat er dan iets van 2,25 netto kijkafstand overblijft, maar als alles staat zal ik eens meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:36
outlandos schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:11:
[...]

Haha ga je dan bij sport (als je dat kijkt) niet de hele tijd van links naar rechts met je hoofd?

Er zit bij ons 2,93m tussen beiden muren. Als de verbouwing klaar is komt er natuurlijk een bank aan de ene kant en een tv-meubel aan de andere kant. Ik gok dat er dan iets van 2,25 netto kijkafstand overblijft, maar als alles staat zal ik eens meten.
Ik keek op die afstand toen die TV nog op zolder stond en daar keek ik af en toe een film, serie of speelde ik een game. De wanden zijn daar antraciet en de immersie is dan waanzinnig. Nu dit lerp in de woonkamer staat is de kijkafstand 4,5 meter (boehoe). Af en toe pak ik een loungestoel en ik ga ik weer lekker dichtbij zitten wanneer de vrouw en kinderen op bed liggen.

Maar uiteindelijk is het gewoon heel persoonlijk wat je ervan vindt om een bepaalde maat TV in de woonkamer te hebben. Niet alleen voor het TV kijken zelf, maar ook als dat ding uit staat. Met 4K als resolutie zijn er niet echt meer 'regels' voor een ideale kijkafstand, dat bepaal je lekker zelf. Ik zit het liefst in de TV en ben daarom aan het kijken om naar 85" te gaan. Maar sommige vinden een 42" TV al groot. En er is geen verkeerd antwoord. Dus ga voor wat je mooi vindt!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben1303
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-05-2024
Voor een dure top OLED de a90j is het wel een gemiste kans om bepaalde game modus niet nu al uit te brengen,en ook zich alleen op PlayStation te richten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben1303
Dus als je nu een x box s serie zou hebben zou je dus niet voor deze tv moeten kiezen .
Zelfs Panasonic heeft meerdere game opties.
En dat terwijl Sony en goede beeldkwaliteit heeft,trouwens Panasonic ook.
Zijn er ook of gebruikers die nu deze Sony heeft en hoe zijn de ervaringen.

Ik zit te twijfelen tussen de Sony a90j,en panasonic 1506jzw en de lg g1

Heb heel veel hier op internet gezien maar is best lastig de een heeft weer niet wat de ander weer wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:59
Moet zeggen, als ik de verhalen lees en hoor dan lijkt die in QD-Oled ècht weer een stap vooruit. Toch even afwachten hoe Sony en Samsung dit doen.
Dan wellicht dit jaar een knoop doorhakken voor een nieuwe tv.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
Kuhr89 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:06:
Moet zeggen, als ik de verhalen lees en hoor dan lijkt die in QD-Oled ècht weer een stap vooruit. Toch even afwachten hoe Sony en Samsung dit doen.
Dan wellicht dit jaar een knoop doorhakken voor een nieuwe tv.
Ik gok op een prijs van € 7.999,- voor de 55" en € 9.999,- voor de 65". Die prijzen samen met de wetenschap dat 3 generaties verder de techniek nog een stuk beter zal zijn en de prijzen dan door de helft zijn gegaan, vind ik QD-OLED voor nu alleen interessant om te volgen, maar niet meer dan dat. Over 5 jaar zal een leuk moment zijn om op de QD-OLED trein te stappen verwacht ik. Ik hoop dat ik het fout heb 8)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuhr89
Major_ton schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik gok op een prijs van € 7.999,- voor de 55" en € 9.999,- voor de 65". Die prijzen samen met de wetenschap dat 3 generaties verder de techniek nog een stuk beter zal zijn en de prijzen dan door de helft zijn gegaan, vind ik QD-OLED voor nu alleen interessant om te volgen, maar niet meer dan dat. Over 5 jaar zal een leuk moment zijn om op de QD-OLED trein te stappen verwacht ik. Ik hoop dat ik het fout heb 8)
Haha ik hoop ook dat je het fout gaat hebben. Met een schuin oog kijk ik naar de A80K of eventueel de miniled 55”. Onze lichte kamer met soms wat zon inval op de muur zorgt voor twijfels. Gelukkig hebben we sinds een paar maanden gordijnen haha.

De zon schijnt alleen op een bepaald tijdstip en maand op die muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kuhr89 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:00:
[...]

of eventueel de miniled 55”.
Die komt pas vanaf 65''. Sony laat al een tijdje kleinere formaten varen. Bij de X95J verviel 55 inch al en vanaf dit jaar vervalt 50'' in de reguliere FALD serie. De X90K komt vanaf 55''. 50'' wordt de X85K zonder LD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
benbaba schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Die komt pas vanaf 65''. Sony laat al een tijdje kleinere formaten varen. Bij de X95J verviel 55 inch al en vanaf dit jaar vervalt 50'' in de reguliere FALD serie. De X90K komt vanaf 55''. 50'' wordt de X85K zonder LD.
Ja enorm zonde idd. 50'' zou het perfecte formaat zijn op onze kijkafstand (+/- 2,25m). HIgh-end 50'' worden eigenlijk niet meer gemaakt, voor zover ik weet ook niet door andere merken.

Dan wellicht toch me laten overhalen door het relaas van @Major_ton en voor 55'' gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
outlandos schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Ja enorm zonde idd. 50'' zou het perfecte formaat zijn op onze kijkafstand (+/- 2,25m). HIgh-end 50'' worden eigenlijk niet meer gemaakt, voor zover ik weet ook niet door andere merken.

Dan wellicht toch me laten overhalen door het relaas van @Major_ton en voor 55'' gaan :)
55" ga je snel aan wennen hoor! En fysiek gezien maakt het niet eens zoveel uit tav een 48" TV, alleen het beeld oppervlak is wél een stuk groter, dus de beleving is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Kuhr89 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Haha ik hoop ook dat je het fout gaat hebben. Met een schuin oog kijk ik naar de A80K of eventueel de miniled 55”. Onze lichte kamer met soms wat zon inval op de muur zorgt voor twijfels. Gelukkig hebben we sinds een paar maanden gordijnen haha.

De zon schijnt alleen op een bepaald tijdstip en maand op die muur.
OLED panelen gaan stuk van zonlicht, dus 'alleen in de winter', of 'maar een uurtje per dag' maakt niks uit. Het is zonlicht en dat is niet goed. En als het een lichte kamer betreft is het echt geen straf om voor een goede LCD TV te gaan. Alleen jammer dat bij Sony een 55" MiniLED geen optie gaat zijn zoals @benbaba ook al aangaf. Het is wel een mooi argument om dan toch maar voor 65" te kiezen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
Major_ton schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:36:
[...]

OLED panelen gaan stuk van zonlicht, dus 'alleen in de winter', of 'maar een uurtje per dag' maakt niks uit. Het is zonlicht en dat is niet goed. En als het een lichte kamer betreft is het echt geen straf om voor een goede LCD TV te gaan. Alleen jammer dat bij Sony een 55" MiniLED geen optie gaat zijn zoals @benbaba ook al aangaf. Het is wel een mooi argument om dan toch maar voor 65" te kiezen >:)
Klopt ben mij ervan bewust met zonlicht. Ben er ook al een tijd mee bezig om te checken hoe erg het in onze situatie is. Zelfs op dit forum al een topic overgemaakt.

Qua lichte kamer is dit overdag wel wat het geval, maar wij kijken eigenlijk altijd savonds. Overdag werken we of doen we andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Major_ton schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Is dit nog steeds zo erg? Ik zit straks in de tuinkamer met heel veel ramen tv te kijken. Overigens zit deze wel op het noord-oosten waardoor er alleen de aller eerste uurtjes van de dag zonlicht op de tv staat (in de zomer tot 09:00 uur, daarna is de tv vrij van zon, tenzij de achterkant van de tv ook niet tegen zon kan, in dat geval duurt het tot het middaguur voordat de zon helemaal weg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De koppeling met de Mediabox Next van Ziggo blijft bij mijn setup niet goed hangen. Dwz, na een paar dagen reageert de Mediabox niet meer op de knoppen van de afstandbediening van Sony. Ik heb zowel de Mediabox als de TV teruggezet naar fabrieksinstellingen en de koppeling meerdere keren gereset en opnieuw gemaakt, maar dat hielp niet. Uiteindelijk blijkt het de afstandbediening zelf te zijn. De batterijen eruit halen en opnieuw erin doen helpt wel, gek genoeg.

Anderen hier die dit ook ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
Vandaag de Sony Bravia XR-65A90J ontvangen, besteld bij A&C voor 2749,- euro. Ik heb hem nog even in de verpakking gelaten want ik wil eerst mijn verzekering rond hebben. Zou toch jammer zijn als ik hem laat vallen terwijl ik hem nog niet heb verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:09
Blockchain schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:34:
Vandaag de Sony Bravia XR-65A90J ontvangen, besteld bij A&C voor 2749,- euro. Ik heb hem nog even in de verpakking gelaten want ik wil eerst mijn verzekering rond hebben. Zou toch jammer zijn als ik hem laat vallen terwijl ik hem nog niet heb verzekerd.
Verzekerd? Het is toch geen auto. En zelf laten vallen dekt een verzekering toch niet.

Mooie prijs. Denk foutje van A&C, zo voor de prijs van de 55 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
Renoo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:34:
[...]

Verzekerd? Het is toch geen auto. En zelf laten vallen dekt een verzekering toch niet.

Je hebt zoiets als Wertgarantie die een specifiek apparaat zoals een TV kan verzekeren, naar eigen zeggen dus ook voor ongelukjes, zoals wat mij al eens is overkomen dat een van de koters een PlayStation controller tegen het beeld heeft gegooid. Verder kan je vaak met een standaard inboedelverzekering ook voor een all risk variant worden gekozen zodat je televisie verzekerd is, met de rest van je inboedel.

Ik ga zelf voor dat laatste, omdat een all risk inboedelverzekering een stuk voordeliger is dan alles individueel verzekeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:45
De kogel is door de kerk. Vandaag komt de 65A84J binnen als vervanging voor de 55 C7. Was nog aan het twijfelen om te wachten op de C2, maar voordat die op de markt verschijnt voor een redelijke prijs zijn we al een jaar verder.

HDMI port 3 & 4 worden meteen bezet met de Xbox en PS5, ben benieuwd of ik echt verschil ga merken tov de C7. En natuurlijk of alle Sony Bravia beeld magic gaat opvallen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Silversin op 12-01-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:56
Renoo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:34:

Waarom zou dat een foutje moeten zijn? De 65" is al te verkrijgen voor €2999,- en als je shops als A&E, Smits Arnhem, Kamera Express, enzovoort benadert dan kunnen ze een persoonlijk aanbod doen, 10% is redeijk standaard. Zie de OLED aanbiedingen/prijzen topic hier op got.

Zo ben ik voor iemand op zoek naar de 65" X90 t/m X94J, het valt mij op dat we in NL veel meer kwijt zijn voor deze tv's (ook voor de X95J) wanneer deze net over de grens bij onze oosterburen (Duitsland) het veel schappelijker is geprijsd. De XR-65X95J was mid december voor €1.369 in de aanbieding :X

De 65" X90J en de X94J waren tijdens BF hier in NL voor €1049,- te koop. In Duitsland komt het zelfs vaker in de aanbieding voor €1038,- en de 75" X94J is zelfs €1399,- (nu te koop) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:09
EN-IS schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Waarom zou dat een foutje moeten zijn? De 65" is al te verkrijgen voor €2999,- en als je shops als A&E, Smits Arnhem, Kamera Express, enzovoort benadert dan kunnen ze een persoonlijk aanbod doen, 10% is redeijk standaard. Zie de OLED aanbiedingen/prijzen topic hier op got.

Zo ben ik voor iemand op zoek naar de 65" X90 t/m X94J, het valt mij op dat we in NL veel meer kwijt zijn voor deze tv's (ook voor de X95J) wanneer deze net over de grens bij onze oosterburen (Duitsland) het veel schappelijker is geprijsd. De XR-65X95J was mid december voor €1.369 in de aanbieding :X

De 65" X90J en de X94J waren tijdens BF hier in NL voor €1049,- te koop. In Duitsland komt het zelfs vaker in de aanbieding voor €1038,- en de 75" X94J is zelfs €1399,- (nu te koop) 8)7
Stond 1 dag later weer op 3499. Ik heb hem overigens ook zelf gekocht voor 2749 dus ik klaag niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blockchain
2749,- euro is gewoon een realistische prijs als je vergelijkt met de Duitse markt waar ze exact hetzelfde model verkopen voor een vanaf prijs van rond de 2600,- euro. Ik begrijp niet zo goed waarom de prijzen in Nederland allemaal vastgenagelde adviesprijzen zijn. Even een bericht sturen naar de leverancier en je krijgt zo 750,- euro korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:01
Ik heb em ook gekocht bij a&c de a90j 65", is gisteren afgeleverd.
Nu staat ie nog op de pootjes maar morgen gaat ie aan de muur.
Heb al wel de calman app geinstaleerd en 2 presets met de 20 punts witbalans ed geunlocked en aangepast volgens "Sony Bravia XR-65A90J Enhanced Settings"
https://www.avsforum.com/...lk.3184217/#post-60533046
Prima instellingen voor natuurlijke kleuren, nu is niet elk beeldscherm gelijk, maar bij mij ziet het er iig prima uit.
( als je net als mij afvraagd wat de "display" knop op de ab is om in het sevice menu te komen, dat is de knop onder de 7 met i+ )
ik ben tevreden tot nu toe iig :)

[ Voor 4% gewijzigd door period! op 12-01-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
@Blockchain en @period! mag ik vragen waarom jullie voor dit geld de 65A90J gekozen hebben en niet de 77A80J die even veel kost of een 65A80J of 65C1 voor (veel) minder geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelleratioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:28
Major_ton schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:18:
@Blockchain en @period! mag ik vragen waarom jullie voor dit geld de 65A90J gekozen hebben en niet de 77A80J die even veel kost of een 65A80J of 65C1 voor (veel) minder geld?
Hier ben ik ook oprecht nieuwsgierig naar! Twijfel zelf ook nog tussen de A80J of A90J....geen idee of de A90J de meerprijs echt waard is. Wellicht dat jullie visie me over de streep kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben er
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 03-03-2022
en vergeet niet ook de panasonic tx65jz1506 is ook een topper voor minder geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben er
nog weinig reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blockchain
Ik heb ten eerste gekozen voor een 65-inch televisie vanwege de ruimte die ik heb in mijn woonkamer. Jaren '30 woning met een doorzonkamer en de televisie moet samen met de speakerzuilen tussen de muur en de haard komen. Meer dan 65-inch past simpelweg niet zonder echt te moeten proppen.

Verder staat Sony bij mij sowieso hoog in het vaandel met betrekking tot kwaliteit, design en algemene ervaringen. En waarom ik dan de A9 in plaats van de A8 heb gekozen? Het was een close call en er spelen meerdere zaken mee.

- De A9 kan als center speaker worden gebruikt met een generieke AVR (de A8 alleen met een Sony AVR)
- De A9 heeft meer helderheid en is algemeen bekend als een beter model (EVO paneel)
- De A9 is natuurlijk duurder, maar eenmaal uitgegeven is uitgegeven en hier krijg ik later geen spijt van. Als ik nou had gekozen voor de A8 dan zou ik mij toch altijd blijven afvragen of de A9 niet een betere keuze was geweest.

Voor mij persoonlijk speelt het budget dan ook niet zo'n grote rol. Ik kom van een Sony A1 OLED (het eerste algemeen beschikbare model van Sony) en een upgrade was niet direct nodig. De Sony A1 had helaas wel een kras op het paneel (die gelukkig niet zichtbaar is als het scherm aanstaat) en daarnaast komt er binnenkort een nieuw Spectral TV-meubel in de woonkamer. Dus een nieuwe 65" TV was de spreekwoordelijke kers op de taart om het plaatje compleet te maken. Tja en dan moet het wel een echte upgrade zijn, dus vandaar uiteindelijk gekozen voor de Sony Master Series en dus voor de XR-65A90J gegaan :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blockchain
Overigens gebruik ik het scherm nu niet als center speaker, maar ik vind het wel fijn om dit als optie te hebben voor later. Met de A9 kun je gewoon met luidsprekersnoer van een willekeurige versterker naar je TV om hem als center te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:30

The Chosen One

Zie signature!

Ok als het goed is zijn de winkels morgen open (en zonder afspraak) en wilde ik als het lukt nog bij plattetv langsgaan voor tv / soundbar kijken/luisteren.

2 vraagjes/puntjes;

Zijn er nog goede filmpjes of mogelijk trailers/scenes e.d. die ik bijv via Youtube of een stick/externe HD zou kunnen bekijken om de kwaliteit het beste te kunnen beoordelen? Geen idee of je daar ook een dvd/blu-ray zou kunnen bekijken.

En nou wilde ik eerst voornamelijk gaan kijken voor de Sony Bravia XR-65X94J. de 95J zou natuurlijk nog leuker zijn maar is ook duurder. Nou zag ik wel dat sommige Duitse winkels hem voor ~€1500,- hebben.
Mensen hier nog ervaring met Duitse winkels en dan doel ik niet op garantie of zo maar met de prijs 'bespreken' zoals hier veel gebeurd met Plattetv, Kamera Express e.d.

Mijn 1e gedacht was beetje rond de €1250,- maar heb geen vast budget, als het het echt waard is kan ik wel wat hoger maar je zit natuurlijk nu in de periode van oude modellen faseren uit en nieuwe modellen komen er.
Beetje zitten kijken bij andere modellen en de 'Prijsontwikkeling' maar die is vaak nogal erg hectisch door dat er maar 1-2 prijsaanbieders zijn aan het einde. Lijkt nog iets te zakken maar niet veel.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
In aanvulling: de a90j heeft veel betere ontspiegeling dan de a80j reeks, wat ik een must vind. (Ik heb de 77a80j ingeruild voor een 75x95j en voor de slaapkamer een kleinere 55a90j gekocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:59

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Ben er schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:56:
en vergeet niet ook de panasonic tx65jz1506 is ook een topper voor minder geld
Die kan ik nergens goedkoper vinden helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Appelsap schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:32:
[...]

In aanvulling: de a90j heeft veel betere ontspiegeling dan de a80j reeks, wat ik een must vind. (Ik heb de 77a80j ingeruild voor een 75x95j en voor de slaapkamer een kleinere 55a90j gekocht.)
Ontspiegeling als in antirefelctielaag? Werkt dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben1303
Ik heb hem gekocht voor 2399 bigg balls

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
outlandos schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:14:
[...]
Ontspiegeling als in antirefelctielaag? Werkt dat goed?
Ja, dat bedoel ik, was even in brillenglastermen blijven hangen geloof ik. Werkt erg goed, zeker voor een oled, die vaker meer glossy schermen hebben om het diepe zwart er mooi uit te laten komen. Zwart is diep en toch niet zoveel reflectie, is fijn om niet het idee te hebben dat er een spiegel boven mijn bed hangt, daar zijn mijn vrouw en ik niet zo van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0sz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 00:20
Hallo allemaal,

In de markt voor een nieuwe TV en extreem teleurgesteld in m'n (bijna) gloednieuwe setup (TV + soundbar + rear speakers) van LG, ben ik van plan om weer terug te gaan naar Sony.

Aangezien ik nu een Nvidia SHIELD heb, lijkt het mij natuurlijk ideaal als Google TV in de Sony TV deze kan vervangen, onder het mom: weer een kastje minder!

Maar de SHIELD kan alles (!) en streamt probleemloos 4K + HDR + Dolby Atmos vanaf mijn losse Plex Media Server/NAS via een ethernet kabel.

Aangezien TV's meestal een 100mbps ethernet poort hebben (en dit volgens mij niet snel genoeg is voor 4K) ben ik dus benieuwd naar de ervaringen onder de Sony TV gebruikers met streamen via WiFi-ac. En ook of de Sony TV een beetje degelijk geluid doorstuurt naar externe geluidsinstallaties. Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Dan0sz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:30:
Hallo allemaal,

In de markt voor een nieuwe TV en extreem teleurgesteld in m'n (bijna) gloednieuwe setup (TV + soundbar + rear speakers) van LG, ben ik van plan om weer terug te gaan naar Sony.

Aangezien ik nu een Nvidia SHIELD heb, lijkt het mij natuurlijk ideaal als Google TV in de Sony TV deze kan vervangen, onder het mom: weer een kastje minder!

Maar de SHIELD kan alles (!) en streamt probleemloos 4K + HDR + Dolby Atmos vanaf mijn losse Plex Media Server/NAS via een ethernet kabel.

Aangezien TV's meestal een 100mbps ethernet poort hebben (en dit volgens mij niet snel genoeg is voor 4K) ben ik dus benieuwd naar de ervaringen onder de Sony TV gebruikers met streamen via WiFi-ac. En ook of de Sony TV een beetje degelijk geluid doorstuurt naar externe geluidsinstallaties. Ervaringen?
Misschien is het een idee om te beginnen met ons te laten weten welke LG spullen je nu hebt en waarom je zo teleurgesteld bent. Hopelijk kunnen we zo een mogelijke nieuwe teleurstelling voorkomen. Waarschijnlijk gaat het advies hoe dan ook zijn om je Shield te behouden als je die nu zo prettig vindt werken, maar laten we ons eerst op de ergenis van je huidige setup focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dan0sz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:30:
Hallo allemaal,

TrueHD Atmos en DTS:X heb je een externe mediaplayer voor nodig. De interne apps kunnen max DD+ (Atmos) en DTS weergeven. Dus die Shield zal je moeten behouden, als je Blu-ray rips bekijkt en je Atmos wilt behouden. Normale Streaming apps gaan niet verder dan DD+ (Atmos) of DTS5.1.

Ook kunnen interne apps nog geen framerate switching, wat voor mij een groter probleem is.

Heb zelf daarom de Apple TV 4K (2021) gehaald, framerate en content type switching werkt daarop perfect, geen enkele hapering meer gezien in media.

Teleurgesteld in de audio van LG kan ik begrijpen, hun Soundbars zijn best slecht. Om welke types gaat het precies en wat zijn je problemen precies?

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 16-01-2022 11:14 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0sz
Major_ton schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:42:
[...]

Misschien is het een idee om te beginnen met ons te laten weten welke LG spullen je nu hebt en waarom je zo teleurgesteld bent. Hopelijk kunnen we zo een mogelijke nieuwe teleurstelling voorkomen. Waarschijnlijk gaat het advies hoe dan ook zijn om je Shield te behouden als je die nu zo prettig vindt werken, maar laten we ons eerst op de ergenis van je huidige setup focussen.
Goed punt! En bedankt voor de snelle reactie! :-)

M'n huidige setup:

LG G1 (2021) TV
LG DSP9YA (2021) soundbar aangesloten op TV via eARC
Nvidia SHIELD voor media, welke aangesloten is op de soundbar.
PlayStation 4 (aangesloten op de TV)

Alles is bedraad op m'n Ziggo modem aangesloten,

Voordat ik naar de teleurstellingen ga, is het misschien handig dat ik deel wat ik belangrijk vindt:
- Gebruiksvriendelijkheid van de interface, en smoothe weergave hiervan (ik vind Android TV geweldig)
- HDMI-CEC moet goed werken met randapparatuur, m.a.w. ik wil gewoon de afstandsbediening van de TV voor alles gebruiken, zonder gedoe. Dit is ook de reden dat ik altijd een TV en soundbar van hetzelfde merk heb, want dan heb je het minste gedoe (zou je zeggen)
- Dolby (Atmos) en DTS passthrough (DTS:X hoeft niet persé) van de TV, mocht deze de Plex app gaan dragen.

De teleurstellingen:
- Ik vind de afstandsbediening van de G1 verschrikkelijk: Google Assistant werkt niet in NL (op m'n Shield wel), de knoppen klikken en zijn moeilijk in te drukken, en ze bevatten geen media toetsen voor HDMI-CEC, waardoor ik genoodzaakt ben de Nvidia SHIELD remote erbij te pakken als ik wil Plex-en. Daarnaast vind ik dat Point & Click maar niks. M.a.w. ik wil een 'gewone' afstandsbediening. :-)
- interface van de LG WebOS is log, onduidelijk, traag en zit echt overvol advertenties: overal suggesties voor films van platforms die je niet hebt, zelfs zo nu en dan een pop-upje voor 3 maanden gratis Apple TV. En dan heb je op de afstandsbediening 6 (!!!) 'snelknoppen' voor diensten, waarvan je er maar 1 gebruikt. Zoveel promo, vind ik echt bizar voor een TV die bij launch bijna 2K kostte. M.a.w. de banner bovenin het Android TV homescreen is hier echt niks bij. En een paar snelknoppen vind ik niet erg, maar hou het dan relevant voor de Europese markt (ik bedoel; wat is RakutenTV!?)
- Zowel de soundbar als de TV software zit vol met bugs, vooral in de HDMI-CEC samenwerking. Terwijl je toch zou denken dat ze hun TV's testen met hun eigen soundbars van hetzelfde jaar, n.b.? Ik hoopte dat dit kinderziektes waren, maar nu (een half jaar later) moet ik bijv. nog steeds regelmatig naar de soundbar lopen om 'm handmatig op de juiste input te zetten, omdat ik anders m'n apparaten niet kan bedienen.

Verder ben ik wel tevreden over de beeld- en geluidskwaliteit. Afgezien van de achterspeakers, want die voegen echt weinig toe.

Waarom dan weer Sony?

- Ik heb hiervoor 10 jaar lang Sony TV's (met bijpassende geluidsapparatuur) gehad en heb daar nooit iets over te klagen gehad.
- Ik vind Android TV geweldig, dus het zou mooi zijn als dat lekker werkt op de TV (smoothe interface en playback van 4K HDR content in Plex)
- Dolby Atmos en DTS passthrough bij de A80J en hoger
- Ik heb een PlayStation :+)
- Een normale afstandsbediening! Heel belangrijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0sz
BiG-GuY schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:10:
[...]

TrueHD Atmos en DTS:X heb je een externe mediaplayer voor nodig. De interne apps kunnen max DD+ (Atmos) en DTS weergeven. Dus die Shield zal je moeten behouden, als je Blu-ray rips bekijkt en je Atmos wilt behouden. Normale Streaming apps gaan niet verder dan DD+ (Atmos) of DTS5.1.

Ook kunnen interne apps nog geen framerate switching, wat voor mij een groter probleem is.

Heb zelf daarom de Apple TV 4K (2021) gehaald, framerate en content type switching werkt daarop perfect, geen enkele hapering meer gezien in media.

Teleurgesteld in de audio van LG kan ik begrijpen, hun Soundbars zijn best slecht. Om welke types gaat het precies en wat zijn je problemen precies?
Ja, er schieten me nu nog wat dingen te binnen. Eigenlijk alle 'bijzondere' instellingen maken het alleen maar erger:

- Game Mode op de soundbar, maakt stemmen in de game niet hoorbaar,
- Game Optimizer op de TV creëert een soort van wazig beeld met matte kleuren, alsof je naar een beeldbuis zit te kijken,
- AI Sound Pro doet niks,
- AI Picture Pro doet niks,
- Adaptieve helderheid (wat ze AI Helderheid noemen) werkt amper, dus 's ochtends vroeg de TV aan betekent afzien,
- Alleen als je het geluid op Cinema zet, dan hoor je iets uit de achter luidsprekers, anders hoor je heeeeel zacht soms iets.

Nou ja, genoeg ergernissen dus. :'-)

[ Voor 4% gewijzigd door Dan0sz op 16-01-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:02
BiG-GuY schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Same here, gebruik een Apple TV 4k (2021) i.c.m. een Sony x95j and i love it!

De (beeld) kwaliteit is super en het gebruikersgemak groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
@Dan0sz Ik snap je frustraties, maar of alles hosanna gaat zijn wanneer je overstapt naar Sony durf ik niet te zeggen. Ik hoop dat anderen in kunnen springen, want ik blijf persoonlijk zo ver mogelijk bij alles ARC en HDMI-CEC gerelateerde ellende vandaan. Of je nou in het LG, Sony, Philips of Samsung topic kijkt, het staat VOL met vragen en problemen hierover en ik heb al geregeld voorgesteld aan de mods om een dedicated topic hiervoor aan te maken (hetzelfde geldt voor muurbeugels overigens...). En niet hier alleen op Tweakers, maar ook het grote AVSforum staat vol met ellende hierover. Sinds de introductie van ARC werkt het al niet goed. Waarom? Geen idee...

Ik heb mijn gemak gevonden in een 'analoge' setup (muziek is sowieso belangrijker voor mij). Ik heb vier bronnen met HDMI op de TV aangesloten (PS5, Switch, Ziggo kastje en laptop), middels de optische uitgang gaat er een digitaal signaal naar een DAC en daarna gaat het analoog door naar de buizenversterker. Voor alle bronnen (5 inclusief de TV zelf) heb ik maar één input nodig. Ik selecteer met de remote van de TV wat ik wil zien, daarna pas ik als nodig is het volume aan met de remote van de versterker en ik ben klaar om te gaan. Zo simpel! En elke keer als dan weer de frustraties lees van anderen (en dat is dagelijks hier), dan ben ik zo blij met mijn setup.

Over het huidige WebOS kan ik niks zeggen. Ik heb een LG OLED uit 2016 en die bevalt mij goed. Lekker simpel, snel en zonder aanbevelingen. Ik heb ook nog een Sony AndroidTV uit 2018 en dat gaat ook prima, maar het voelt allemaal ietsje trager aan. Ik snap het idee wel hoor van de smooth experience en dat alles met één druk op de knop werkt, maar ik heb het in de realiteit nog niet zo vaak goed zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0sz
Major_ton schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:07:
@Dan0sz Ik snap je frustraties, maar of alles hosanna gaat zijn wanneer je overstapt naar Sony durf ik niet te zeggen. Ik hoop dat anderen in kunnen springen, want ik blijf persoonlijk zo ver mogelijk bij alles ARC en HDMI-CEC gerelateerde ellende vandaan. Of je nou in het LG, Sony, Philips of Samsung topic kijkt, het staat VOL met vragen en problemen hierover en ik heb al geregeld voorgesteld aan de mods om een dedicated topic hiervoor aan te maken (hetzelfde geldt voor muurbeugels overigens...). En niet hier alleen op Tweakers, maar ook het grote AVSforum staat vol met ellende hierover. Sinds de introductie van ARC werkt het al niet goed. Waarom? Geen idee...

Ik heb mijn gemak gevonden in een 'analoge' setup (muziek is sowieso belangrijker voor mij). Ik heb vier bronnen met HDMI op de TV aangesloten (PS5, Switch, Ziggo kastje en laptop), middels de optische uitgang gaat er een digitaal signaal naar een DAC en daarna gaat het analoog door naar de buizenversterker. Voor alle bronnen (5 inclusief de TV zelf) heb ik maar één input nodig. Ik selecteer met de remote van de TV wat ik wil zien, daarna pas ik als nodig is het volume aan met de remote van de versterker en ik ben klaar om te gaan. Zo simpel! En elke keer als dan weer de frustraties lees van anderen (en dat is dagelijks hier), dan ben ik zo blij met mijn setup.

Over het huidige WebOS kan ik niks zeggen. Ik heb een LG OLED uit 2016 en die bevalt mij goed. Lekker simpel, snel en zonder aanbevelingen. Ik heb ook nog een Sony AndroidTV uit 2018 en dat gaat ook prima, maar het voelt allemaal ietsje trager aan. Ik snap het idee wel hoor van de smooth experience en dat alles met één druk op de knop werkt, maar ik heb het in de realiteit nog niet zo vaak goed zien gaan.
Mooie setup! Maar ik ben inderdaad ook benieuwd naar de input van anderen. Ik heb het nl. nog nooit mis zien gaan!

Hiervoor had ik een Sony w705c (semi-smart) TV + HT-C770 (volgens mij) en dat werkte uitstekend. Daarvoor nog een andere Sony TV + HT combinatie gehad en dáárvoor nog een Panasonic TV + HT combo; HDMI-CEC en later ARC erbij werkte allemaal vlekkeloos.

Wanneer het wel mis ging, was tussen verschillende merken: ooit een LG HT setje gehad bij de Panasonic TV. Dat werkte maar half. Die toen omgeruild voor een Panasonic setje en dat werkte uitstekend.

Misschien dan toch bugs in HDMI 2.1, o.i.d.?

[ Voor 4% gewijzigd door Dan0sz op 16-01-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EN-IS
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:56
Ik zag een aanbieding langskomen welke wellicht interessant is voor diegene die het over de grens in Duitsland zou willen kopen ivm de goede besparing op de prijs:
- pricewatch: Sony Bravia XR-65X94J Zwart voor 999 euro

- te verkrijgen bij Expert (Brandenburg, Bünde, Flensburg, Garbsen, Halle, Holzminden, Höxter, Laatzen, Langenhagen, Leipzig, Melle, Neustadt, Nienburg, Rinteln, Schwerin, Springe, Stadthagen, Weißenfels, Wittenberg, Wunstorf, Utah)

/Edit 2,

- Sony XR-75X94J voor 1199
- Sony XR-75X95J voor 1799

...bij expert Duitsland, ongeveer een half tot een uur rijden vanaf de grens.

[ Voor 16% gewijzigd door EN-IS op 16-01-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
Major_ton schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:07:
ik blijf persoonlijk zo ver mogelijk bij alles ARC en HDMI-CEC gerelateerde ellende vandaan.

middels de optische uitgang gaat er een digitaal signaal naar een DAC en daarna gaat het analoog door naar de buizenversterker.
Met een optische S/PDIF aansluiting heb je wel een enorme beperking qua bandbreedte en dus ook codecs. Je kunt bijvoorbeeld geen TrueHD Atmos of DTS+ naar je DAC krijgen via een S/PDIF aansluiting. Dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn, maar het is dus ook zeker niet zo dat S/PDIF altijd probleemloos is.

Ik heb zelf pas de overstap gemaakt van S/PDIF naar ARC en voor mij zijn de problemen nu eindelijk opgelost. Hiervoor met S/PDIF werkten diverse codecs niet. Ik heb ook moeten klooien met een S/PDIF switch om de TV te moeten bypassen omdat de TV bepaalde codecs niet kon doorsturen.

Nu zijn alle HDMI apparaten direct op de AVR aangesloten. Nu kan ik eindelijk overal TrueHD/DTS+ e.d. op pass-through zetten en werkt alles probleemloos. En voor mij ook belangrijk, alles werkt met de afstandsbediening van de televisie via HDMI CEC. Dus voor mij persoonlijk was S/PDIF juist veel gedoe en werkt het nu met ARC en HDMI CEC eindelijk allemaal probleemloos.

A90J + Denon X3700H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Heb een tijdje de LG 65C9 gebruikt samen met de Harman Kardon Citation Bar (+Sub, Surround, Towers). Met de LG kreeg ik die alleen stabiel via Optical. Met ARC 9/10x handshake issues waardoor ik de Soundbar of TV steeds moest herstarten.

M’n broertje gebruikt die LG 65C9 nu met een Samsung HW-Q90R, zonder eARC, want met eARC aan, valt de Soundbar steeds uit, enkel te fixen door eARC uit te zetten…

Nu met de Sony 77A80J praktisch geen problemen met exact dezelfde Harman Kardon set en gewoon via HDMI ARC.

Vanuit de Sony worden de bronnen netjes doorgezet als DD5.1, DTS5.1 en PCM2.0. Aangezien de Bar geen eARC heeft, zijn dit de limitaties. Je kan ook specifieke DD+ aan/uit zetten.

De TV converteert het intern om compatible te zijn. Als je externe bron bijvoorbeeld LPCM5.1 of TrueHD (7.1/Atmos) bevat, converteert de TV dat naar Dolby Digital 5.1 voor mijn Soundbar, terwijl DTS gewoon als DTS doorgaat.

Overigens doet de Sony dit zonder delay, bij de LG had ik last van audio lag wanneer die converteerde.

Als je een externe player als de ShieldTV gebruikt, moet hij dit zonder problemen via eARC doorzetten naar een eARC audiosysteem met behoud van alle codecs.

Heb zelf alleen geen ervaring met de nieuwe Sony A5000-A7000 Soundbars, maar verwacht wel dat die veel beter gaan zijn dan die van LG.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
Blockchain schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Met een optische S/PDIF aansluiting heb je wel een enorme beperking qua bandbreedte en dus ook codecs. Je kunt bijvoorbeeld geen TrueHD Atmos of DTS+ naar je DAC krijgen via een S/PDIF aansluiting. Dat hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn, maar het is dus ook zeker niet zo dat S/PDIF altijd probleemloos is.

Ik heb zelf pas de overstap gemaakt van S/PDIF naar ARC en voor mij zijn de problemen nu eindelijk opgelost. Hiervoor met S/PDIF werkten diverse codecs niet. Ik heb ook moeten klooien met een S/PDIF switch om de TV te moeten bypassen omdat de TV bepaalde codecs niet kon doorsturen.

Nu zijn alle HDMI apparaten direct op de AVR aangesloten. Nu kan ik eindelijk overal TrueHD/DTS+ e.d. op pass-through zetten en werkt alles probleemloos. En voor mij ook belangrijk, alles werkt met de afstandsbediening van de televisie via HDMI CEC. Dus voor mij persoonlijk was S/PDIF juist veel gedoe en werkt het nu met ARC en HDMI CEC eindelijk allemaal probleemloos.

A90J + Denon X3700H
Dolby True HD en DTS HD-Master zijn alleen leuk als je ook daadwerkelijk een degelijke en discrete surround setup hebt staan. Mijn DAC is gewoon stereo net zoals de versterker, dus ik stuur alles LPCM uit. Het is een lastige discussie of de hogere bandbreedte voor audio echt zin heeft bij visuele content. We zien voor pure audio ook al dat Redbook 16bit/44,1KHz gewoon voldoende is en dat 24/96 of 24/192 weinig meerwaarde bieden. Nou heeft Redbook aanzienlijk meer bandbreedte dan de 384 of 448Kbps van DD (DTS is wat 'beter' met 768 of 1507Kbps), maar ik heb nooit het idee gehad met DD of DTS dat ik naar een gecomprimeerd MP3 achtig geluid zat te luisteren. De meeste soundbars of plastic met spaanplaat surround setjes hebben niet eens de fidelity om het verschil te laten horen tussen standaard DD/DTS en de high res audio formaten. Maarja, de specs op papier zijn belangrijk hè... Net zoals dat men liever een 40MP camera koopt ipv een 16MP camera, ook al worden de foto's alleen op Facebook en Instagram gepost.

Uiteraard is niemand hiermee geholpen die ARC gewoon werkende wilt krijgen, dat snap ik ook wel. Maar soms is het handig om een beetje inzicht te krijgen in waarom je alle moeite zal doen als het resultaat onhoorbaar -of in het gunstigste geval beperkt- is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0sz
Ik heb zelf vandaag uiteraard ook even verder gestudeerd, en ik kwam tot de conclusie dat het beter is om een geluidsinstallatie van een maker te kopen die zelf geen TV's maakt, zodat de compatibiliteit hoger is! Ik kwam zelf bij de Denon Home Soundbar 550 uit. Wat stevig aan de prijs, maar de onbeperkte uitbreidingsmogelijkheden staan mij wel aan. En het compacte model zal de vrouw des huizes blij maken ;-)
BiG-GuY schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:17:
Vanuit de Sony worden de bronnen netjes doorgezet als DD5.1, DTS5.1 en PCM2.0. Aangezien de Bar geen eARC heeft, zijn dit de limitaties. Je kan ook specifieke DD+ aan/uit zetten.
Door dit bericht, en ook uit eigen ervaring krijg ik sterk het idee dat Sony minder z'n eigen saus over het CEC protocol giet (en dus minder aan vendor lock-in doet), vergeleken met bijv. een LG of Samsung. LG "waarschuwt" er zelf ook voor in de instellingen dat HDMI-CEC (of Simplink) wellicht minder goed werkt bij apparatuur van andere merken.

Ik denk dat ik m'n LG G1 ga inruilen voor een Sony A80K, tegen de tijd dat die uitkomt -- even de prijzen afwachten uiteraard. En ja, de Nvidia SHIELD die blijft gewoon :-)

Bedankt allemaal voor jullie input! En zo snel ook allemaal. Fijne avond! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
Major_ton schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:29:
Dolby True HD en DTS HD-Master zijn alleen leuk als je ook daadwerkelijk een degelijke en discrete surround setup hebt staan. Mijn DAC is gewoon stereo net zoals de versterker, dus ik stuur alles LPCM uit.
Vergeef mijn onwetendheid. Maar als je nou een film hebt met bijvoorbeeld alleen een DTS-HD Master Audio track. Dan zal dit door de speler gedecodeerd moeten worden naar stereo? Levert dit nooit problemen op? En als je nou wel een 5.1 set zou gebruiken in plaats van stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Blockchain schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:19:
[...]

Vergeef mijn onwetendheid. Maar als je nou een film hebt met bijvoorbeeld alleen een DTS-HD Master Audio track. Dan zal dit door de speler gedecodeerd moeten worden naar stereo? Levert dit nooit problemen op? En als je nou wel een 5.1 set zou gebruiken in plaats van stereo?
Als de bron voor audio uit op LPCM gezet wordt ipv Bitstream, dan krijgt elke track een downmix naar stereo PCM. Er zijn wat uitzonderingen, maar dit is over het algemeen de strekking. Ik ben de afgelopen 20 jaar (ik was er al jong mee bezig) veel geswitched tussen een surround en stereo setup, maar ik heb nooit meegemaakt dat ik problemen had met het weergeven van een surround track in stereo. Zolang je dus maar geen Bitstream een DAC in stuurt die geen decoders heeft voor het aangeboden signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Een externe bron kan ook prima PCM7.1 + Atmos (MAT) audio bevatten. Via eARC kan de TV dat ook doorsturen zonder het verder te verwerken als de bron en je audiosysteem dat ondersteunen.

Als je audiosysteem stereo is, moet er inderdaad een downmix plaatsvinden. Wel afhankelijk waar je de downmix laat plaatsvinden of dit goed gaat. Met de Sony TV gaat dat in ieder geval goed. Koptelefoon via BT aangesloten heeft gewoon alle kanalen qua audio terwijl bron Atmos is (Xbox).

Nu heeft DTS in hun standaard een core track zitten, zodat je altijd die core track kan afspelen, zolang je apparaat DTS aan kan. Dus een DTS-HD MA (lossless) codec kan afgespeeld worden als DTS (lossy), omdat die onderdeel is van de DTS-HD MA stream.

DTS:X is een uitbreiding op de DTS-HD MA codec, en is geen lossy versie van.

Dolby TrueHD heeft dit niet, die heeft helaas geen core track met DD of DD+, dus heeft daarvoor een actieve conversie nodig. DD+ heeft dan weer wel een core track met DD voor backwards compatibility.

Overigens ben ik het eens met de opmerking over de kwaliteit van de speakers of de lossless codecs iets toevoegen. Met een Soundbar ga je over het algemeen de verschillen niet horen, ook met een “goedkope” losse speakerset niet. Denk dat je wel in de prijsklasse €3000+ aan losse speakers en €2000+ receiver moet denken om die verschillen echt te kunnen horen. En dan moet de mix van de film/serie nog goed gemaakt zijn, om dat echt te horen.

[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 17-01-2022 00:16 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
BiG-GuY schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:02:
Een externe bron kan ook prima PCM7.1 + Atmos (MAT) audio bevatten. Via eARC kan de TV dat ook doorsturen zonder het verder te verwerken als de bron en je audiosysteem dat ondersteunen.

Als je audiosysteem stereo is, moet er inderdaad een downmix plaatsvinden. Wel afhankelijk waar je de downmix laat plaatsvinden of dit goed gaat. Met de Sony TV gaat dat in ieder geval goed. Koptelefoon via BT aangesloten heeft gewoon alle kanalen qua audio terwijl bron Atmos is (Xbox).

Nu heeft DTS in hun standaard een core track zitten, zodat je altijd die core track kan afspelen, zolang je apparaat DTS aan kan. Dus een DTS-HD MA (lossless) codec kan afgespeeld worden als DTS (lossy), omdat die onderdeel is van de DTS-HD MA stream.

DTS:X is een uitbreiding op de DTS-HD MA codec, en is geen lossy versie van.

Dolby TrueHD heeft dit niet, die heeft helaas geen core track met DD of DD+, dus heeft daarvoor een actieve conversie nodig. DD+ heeft dan weer wel een core track met DD voor backwards compatibility.

Overigens ben ik het eens met de opmerking over de kwaliteit van de speakers of de lossless codecs iets toevoegen. Met een Soundbar ga je over het algemeen de verschillen niet horen, ook met een “goedkope” losse speakerset niet. Denk dat je wel in de prijsklasse €3000+ aan losse speakers en €2000+ receiver moet denken om die verschillen echt te kunnen horen. En dan moet de mix van de film/serie nog goed gemaakt zijn, om dat echt te horen.
Dat is mooi uitgelegd! Dat Dolby TrueHD geen DD core heeft was mij niet bekend, weet je dat zeker? Ik heb een tijdje een Denon AVR-2809 gehad welke HD audio ondersteunt, maar die was later vervangen een voor een Denon AVC A1SR. De content die ik had met Dolby TrueHD werd volgens mij via optical bitstream als DD gedecodeerd op de Denon, maar ik begin nu te twijfelen. Ik kan het ook niet meer testen, want die versterker is ook alweer vervangen door een versterker welke ook alweer vervangen is en zo gaat het nog wel even door :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
En wat meer on-topic; Voor mij is het nu wachten op de kwaliteiten (en prijs) van de komende 85 X95K. Hopelijk gaan we er snel meer van zien en als de adviesprijs mij aanstaat, dan hoop ik op een fraaie aanbieding rond black friday dit jaar. Uiteraard moet het nieuwe MiniLED backlight systeem met BMD dan wel helemaal hosanna zijn. Anders lukt het misschien nog om voor een dumpprijsje de 85 X95J op de kop te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Major_ton schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Dat is mooi uitgelegd! Dat Dolby TrueHD geen DD core heeft was mij niet bekend, weet je dat zeker? Ik heb een tijdje een Denon AVR-2809 gehad welke HD audio ondersteunt, maar die was later vervangen een voor een Denon AVC A1SR. De content die ik had met Dolby TrueHD werd volgens mij via optical bitstream als DD gedecodeerd op de Denon, maar ik begin nu te twijfelen. Ik kan het ook niet meer testen, want die versterker is ook alweer vervangen door een versterker welke ook alweer vervangen is en zo gaat het nog wel even door :X
Jup, weet het zeker. Een TV/audiosysteem die geen TrueHD ondersteund en vervolgens wel een TrueHD stream ontvangt, geeft niks weer. Is ook gelijk een van de redenen waarom TrueHD efficiënter is qua bandbreedte voor dezelfde kwaliteit als DTS-HD MA. Is immers beiden lossless, maar bij DTS zit er een volwaardige core track in. Als er een verschil is in kwaliteit, ligt het aan de bron/mix.

Veel Higher end TVs van de afgelopen jaren ondersteunen TrueHD en kunnen intern converteren naar DD(+).

Bij veel TVs heb je echter last van een Audio Delay met zo’n conversie, met de Sony heb ik dat niet kunnen merken.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST17
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-01-2022
Ik zit met een serieus dilemma. Pana JZ2000 of Sony A90J.
Ik heb voorkeur voor pana omdat mijn huidige plasma het al 14 jaar schitterend doet zonder ook maar één hapering maar nu wil ik de nieuwe standaard en technologie in de huiskamer.
Heeft iemand de jz2000 al eens grondig (live) kunnen vergelijken met de A90J? Als particulier is het niet evident om de beide in praktijk te kunnen vergelijken.

Als ik de reviews nalees, is volgens HDTVTest de Sony A90J beter, volgens de review fwd.nl is dan weer de JZ2000 de favoriet. TVFindr heeft ook een leuke video vgl op YouTube staan YouTube: Panasonic JZW2004 vs Sony A90J – Welcher High-End 4K OLED ist im Hei...
Als er 1 conclusie is, dan is het dat het beide 2 toppers zijn.

Obv de reviews veronderstel ik dat obv beeldkwaliteit, de beide zeer kort bij elkaar liggen en je eigenlijk geen slechte keuze kan maken.

Mij lijkt er op gebied van geluid wel een groter onderscheid. De A90J heeft het geluid dat uit het scherm komt en de JZ2000 heeft de ingebouwde soundbar. De vraag die ik me echter stel is hoe goed beide juist zijn...

Hoe goed is de ingebouwde soundbar van de Panasonic? Kan je die met een basic soundbar vergelijken of eerder met een topper?
Is het geluidssysteem van de Sony echt een meerwaarde waardoor ik beter voor de Sony kan gaan en een externe soundbar overwegen? Ik heb wat budget vrij in dat geval want de Panasonic is duurder.

Alvast bedankt voor de keuzehulp, het is me voor mij nogal een breinbreker ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
ST17 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:14:
Ik heb voorkeur voor pana omdat mijn huidige plasma het al 14 jaar schitterend doet zonder ook maar één hapering maar nu wil ik de nieuwe standaard en technologie in de huiskamer.
Heeft iemand de jz2000 al eens grondig (live) kunnen vergelijken met de A90J? Als particulier is het niet evident om de beide in praktijk te kunnen vergelijken.

Als ik de reviews nalees, is volgens HDTVTest de Sony A90J beter, volgens de review fwd.nl is dan weer de JZ2000 de favoriet. TVFindr heeft ook een leuke video vgl op YouTube staan YouTube: Panasonic JZW2004 vs Sony A90J – Welcher High-End 4K OLED ist im Hei...

Obv de reviews veronderstel ik dat obv beeldkwaliteit, de beide zeer kort bij elkaar liggen en je eigenlijk geen slechte keuze kan maken.

Mij lijkt er op gebied van geluid wel een groter onderscheid. De A90J heeft het geluid dat uit het scherm komt en de JZ2000 heeft de ingebouwde soundbar. De vraag die ik me echter stel is hoe goed beide juist zijn...

Hoe goed is de ingebouwde soundbar van de Panasonic? Kan je die met een basic soundbar vergelijken of eerder met een topper?
Is het geluidssysteem van de Sony echt een meerwaarde waardoor ik beter voor de Sony kan gaan en een externe soundbar overwegen? Ik heb wat budget vrij in dat geval want de Panasonic is duurder.

Ik denk dat je met beide niet mis kan gaan. Kijk naar het design, het OS en de integratie met de rest van je apparatuur. Ik neem aan dat je naar 65" zit te kijken? Met de Sony kan je nog naar 83" gaan oOo Maar dat ter zijde, de A90J zal waarschijnlijk in de 2022/2023 lineup blijven, waar Panasonic dit jaar met de LZ2000 serie komt (ook in 77"). Dat kan een leuke korting gaan betekenen voor de JZ2000 in de tweede helft van dit jaar. Iets om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST17
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-01-2022
Idd de 65", ik heb momenteel nog geen extra apparatuur bijv. soundbar of home cinema ...
heb je de Sony A90J? Is hun geluidssysteem echt een meerwaarde of eerder een marketing zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dara
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06-2023
ST17 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:14:

De Pana heeft zijn eigen interface ( my homescreen / firefox ), Sony heeft Google TV
Is ook wel een dingetje, op mijn oude Pana had ik b.v. geen videoland app meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dara
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06-2023
Geluid van de Sony A90J is behoorlijk goed te noemen, komt echt uit het scherm.
Plus je kunt hem als center speaker gebruiken met de daarvoor bestemde aansluiting op je suroundset

Een eerdere opmerking over de bekabelde internet snelheid ( 100 Mbits max ) is op te lossen door een USB naar internetkabel adapter dan haal je 300Mbits en kun je practisch alles streamen, zoals films op Braviacore met truestream !!
( spec's te vinden op stream Youtube HDTV )
Op wifi is dat zowiezo een NoGo, althans mij lukt dat niet ( Ziggo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Dara schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:04:
Een eerdere opmerking over de bekabelde internet snelheid ( 100 Mbits max ) is op te lossen door een USB naar internetkabel adapter dan haal je 300Mbits en kun je practisch alles streamen, zoals films op Braviacore met truestream !!
Als je hem in de USB3 poort prikt zelfs 900Mbps.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0sz
Dara schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:04:
Geluid van de Sony A90J is behoorlijk goed te noemen, komt echt uit het scherm.
Plus je kunt hem als center speaker gebruiken met de daarvoor bestemde aansluiting op je suroundset

Kijk! Goeie tips! Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:33
BiG-GuY schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:32:
[...]

Als je hem in de USB3 poort prikt zelfs 900Mbps.
Je opmerking triggert mijn geheugen. Daar heb ik een vraag over.

Ik heb zo'n USB-adapter (Cable Matters USB 3.0-to-Ethernet, op aanraden van ene Vincent Teoh) en dat werkt meest van de tijd prima. Klein probleempje dat ik heb.
Af en toe heeft de TV geen internetverbinding. Dat merk ik dan als ik een willekeurige app opstart die een internetverbinding nodig heeft, zoals bijv Youtube of Netflix.
Uit- en inpluggen van de netwerkkabel hersteld de verbinding dan meteen weer. Lijkt erop dat er iets in slaap valt.
Iemand een idee hoe dat op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Masimo schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Je opmerking triggert mijn geheugen. Daar heb ik een vraag over.

Ik heb zo'n USB-adapter (Cable Matters USB 3.0-to-Ethernet, op aanraden van ene Vincent Teoh) en dat werkt meest van de tijd prima. Klein probleempje dat ik heb.
Af en toe heeft de TV geen internetverbinding. Dat merk ik dan als ik een willekeurige app opstart die een internetverbinding nodig heeft, zoals bijv Youtube of Netflix.
Uit- en inpluggen van de netwerkkabel hersteld de verbinding dan meteen weer. Lijkt erop dat er iets in slaap valt.
Iemand een idee hoe dat op te lossen is?
Had twee settings daarvoor aangepast, toen waren de disconnects bij boot weg. Echter trok de TV daardoor in stand-by constant 25W… dus dat maar weer uitgezet. Uiteindelijk de TV maar gewoon op 5Ghz WiFi ingesteld.

Remote start op hoogste stand en binnen netwerk-advanced Control4 iets aanzetten, zal zo kijken hoe het exact heette.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Silversin schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:34:
De kogel is door de kerk. Vandaag komt de 65A84J binnen als vervanging voor de 55 C7. Was nog aan het twijfelen om te wachten op de C2, maar voordat die op de markt verschijnt voor een redelijke prijs zijn we al een jaar verder.

HDMI port 3 & 4 worden meteen bezet met de Xbox en PS5, ben benieuwd of ik echt verschil ga merken tov de C7. En natuurlijk of alle Sony Bravia beeld magic gaat opvallen :P
Even een update: de A84J is alweer retour. Vind de brightness limiter (of hoe het ook heet) tijdens game mode vrij agressief. Het beeld is na een paar minuten gamen vrij donker. Op internet lees ik dat het te maken heeft met de statische hud elements, en het ‘dimmen’ optreed om burn-in te vermijden. Jammer genoeg heeft Sony niet de optie om dit uit te schakelen tov LG.

Daarnaast heeft deze tv heel erg last van image retention. Iets wat ik nooit heb opgemerkt op mijn oude LG C7. Het is soms zo erg dat je het bijna als ghosting kan ervaren. Ik kan leven met het gebrek aan VRR, maar al het andere maakt deze tv totaal ongeschikt voor gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben er
je kan nog kiezen voor de panasonic jz1500

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton
Silversin schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Even een update: de A84J is alweer retour. Vind de brightness limiter (of hoe het ook heet) tijdens game mode vrij agressief. Het beeld is na een paar minuten gamen vrij donker. Op internet lees ik dat het te maken heeft met de statische hud elements, en het ‘dimmen’ optreed om burn-in te vermijden. Jammer genoeg heeft Sony niet de optie om dit uit te schakelen tov LG.

Daarnaast heeft deze tv heel erg last van image retention. Iets wat ik nooit heb opgemerkt op mijn oude LG C7. Het is soms zo erg dat je het bijna als ghosting kan ervaren. Ik kan leven met het gebrek aan VRR, maar al het andere maakt deze tv totaal ongeschikt voor gaming.
Je omschrijving rijmt met veel andere andere gebruikers. Na het bekijken van een LG 83C1 (en daarvan geschrokken te zijn) laat ik OLED de komende tijd voor wat het is. Mijn OLED TV uit 2016 doet het goed en het dimmen na verloop van tijd gebeurt alleen rond statische logo's en dat zie je alleen als je goed oplet en vanaf een zijkant kijkt. Retentie is wél duidelijk aanwezig en zonder het 'pamperen' van de TV ligt permanente burn-in ook op de loer. De OLED TV hangt ondertussen in de slaapkamer waar hij prachtig tot zijn recht komt, maar sinds er nu zo'n 2 jaar een goede LCD TV in de woonkamer staat, begin ik steeds meer sympathie voor de voordelen hiervan te krijgen. Geen ABL, geen retentie, geen vertical banding, geen black flashing overshoot bla bla en wel lekker helder in de zomer overdag (Formule 1). Daar zet OLED eigenlijk alleen het perfecte zwart tegenover. En dat is súper aanlokkelijk, maar ondertussen weegt het voor mij niet meer op tegen de voordelen van een goede LCD TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Weet niet op wat voor instellingen je hebt gespeeld, maar heb zelf nog nooit image retention gezien op de A80J... Heb ook geen last gehad van ABL, maar ook dat kan weer te maken hebben met je instellingen.

De 55A80J gebruik ik enkel voor gamen, soms ook een hele dag in het weekend, 0 issues gehad. Ook gamen in HDR geen issues mee. De 77A80J gebruik ik enkel voor mediaconsumptie, daar heb ik het ook nooit gemerkt.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de TV's nooit gebruik met volle zon in de kamer, want dat vind ik überhaupt niet fijn.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 19-01-2022 17:44 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Major_ton schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Je omschrijving rijmt met veel andere andere gebruikers. Na het bekijken van een LG 83C1 (en daarvan geschrokken te zijn) laat ik OLED de komende tijd voor wat het is. Mijn OLED TV uit 2016 doet het goed en het dimmen na verloop van tijd gebeurt alleen rond statische logo's en dat zie je alleen als je goed oplet en vanaf een zijkant kijkt. Retentie is wél duidelijk aanwezig en zonder het 'pamperen' van de TV ligt permanente burn-in ook op de loer. De OLED TV hangt ondertussen in de slaapkamer waar hij prachtig tot zijn recht komt, maar sinds er nu zo'n 2 jaar een goede LCD TV in de woonkamer staat, begin ik steeds meer sympathie voor de voordelen hiervan te krijgen. Geen ABL, geen retentie, geen vertical banding, geen black flashing overshoot bla bla en wel lekker helder in de zomer overdag (Formule 1). Daar zet OLED eigenlijk alleen het perfecte zwart tegenover. En dat is súper aanlokkelijk, maar ondertussen weegt het voor mij niet meer op tegen de voordelen van een goede LCD TV.
Daarom kijk ik op het moment ook uit naar de nieuwe X95K en de nieuwe 4k QLEDs. Ben het eens het baby’en van een OLED scherm. Zodra je in de buurt van max brightness een juiste kleurweergave wilt, begint het softwarematige burn-in preventie te fucken met je beeldweergave. Niet leuk, hoop dat QD-Oled de oplossing biedt. :9
BiG-GuY schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:42:
Weet niet op wat voor instellingen je hebt gespeeld, maar heb zelf nog nooit image retention gezien op de A80J... Heb ook geen last gehad van ABL, maar ook dat kan weer te maken hebben met je instellingen.

De 55A80J gebruik ik enkel voor gamen, soms ook een hele dag in het weekend, 0 issues gehad. Ook gamen in HDR geen issues mee. De 77A80J gebruik ik enkel voor mediaconsumptie, daar heb ik het ook nooit gemerkt.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de TV's nooit gebruik met volle zon in de kamer, want dat vind ik überhaupt niet fijn.
Op wat voor setting staat je peak luminance en brightness? Tijdens HDR gamen en peak luminance op medium of hoger was het vrijwel altijd zichtbaar bij me.

Mijn kritiek op gaming op de A8xJ neemt niet weg dat voor al het andere het een prachtpaneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Gronkjaer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07-2024
Herken mezelf er ook niet in om eerlijk te zijn. Tijdens gamen op de a80j peak luminance vaak op medium staan. Nog geen image-retention en/of de ABL opgemerkt. Speel de laatste tijd veel F1 2021 waar er veel statische elementen op beeld te zien zijn. Het zou ongetwijfeld gebeuren maar vermoed dat de één hier wat gevoeliger voor is dan een ander.

[ Voor 16% gewijzigd door J.Gronkjaer op 20-01-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Al m’n SDR content heb ik op Peak Luminance op Medium staan en bij HDR op High.

Moet er wel bij zeggen, heb ook de Light Sensor aan staan, zodat de helderheid zich aanpast aan de ruimte, omdat ik anders koppijn krijg met HDR wanneer er een te groot oppervlak fel is, grote kans dat m’n algehele helderheid iets lager is daardoor en dus niet echt last heb van de ABL.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAGDATTT
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:40
Goedemorgen mensen. Ik heb een vraagje over mijn A84J televisie. Als ik kijk welke apparaten zijn aangesloten op mijn netwerk zie ik ook altijd de TV hier tussen staan. M.a.w. de Tv staat altijd soort van aan.

Is het mogelijk om de TV echt in standby te zetten? Waar moet ik dan zijn in de instellingen?

Voorts valt me op dat het geluid van de TV een beetje achter loopt als receiver aanzet (via ARC). Is dit te fixen ergens (als in dat je ergens kan spelen met deze geluidsinstelling, trager , sneller) etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 13:52
MAGDATTT schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:04:
Goedemorgen mensen. Ik heb een vraagje over mijn A84J televisie. Als ik kijk welke apparaten zijn aangesloten op mijn netwerk zie ik ook altijd de TV hier tussen staan. M.a.w. de Tv staat altijd soort van aan.

Is het mogelijk om de TV echt in standby te zetten? Waar moet ik dan zijn in de instellingen?

Voorts valt me op dat het geluid van de TV een beetje achter loopt als receiver aanzet (via ARC). Is dit te fixen ergens (als in dat je ergens kan spelen met deze geluidsinstelling, trager , sneller) etc)?
ja in de instellingen, ik heb alles uitgezet. Dus geen update tv via kabel, geen update van wifi netwerken, niet scannen zonder gebruik etc. En ja is ff alle menus nalopen, maar mss ook wel tutorial op joeptjoep, geen idee,.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MAGDATTT schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:04:

Met de instellingen van geluid heb je een drietal synchronisatie opties. Die heb ik volgens mij juist uit gezet om de boel synchroon te laten lopen. Receiver is via arc aangesloten.

De optie heet A/V synchronisatie in het menu audio-uitgang.

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 21-01-2022 19:01 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:38
tegelen1981 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:59:
Ik heb net de Sony Bravia XR 65X95J gekocht online. Het ging uiteindelijk tussen de LG G1 Gallery en deze. Hoop dat ik de juiste keus heb gemaakt!
Hoi, ik wil de sony ook aanschaffen, ben je er tevreden over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
Hallo allemaal, ik zou graag wat advies willen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe tv, ik twijfel tussen de 65X95J of de kort geleden Mini Led tv's van het modeljaar 2022.
Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
Ladykiller007 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 05:40:
Hallo allemaal, ik zou graag wat advies willen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe tv, ik twijfel tussen de 65X95J of de kort geleden Mini Led tv's van het modeljaar 2022.
Wat raden jullie mij aan?
Dat kan nog niemand zeggen, want de 2022 modellen zijn nog niet uit en getest. Je zult sowieso tot mei moeten wachten als je de keuze aan jezelf wilt houden. Als je niet zolang wilt wachten dan is de 65X95J je 'enige' optie. Houd er ook rekening mee dat bij introductie de 65X95K en stuk duurder zal zijn en pas vanaf Black Friday aanzienlijk zal zakken in prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:55
Heeft iemand al de 55XRA80J in bezit en kan die een foto maken van de stroomkabel ? Ik zag ergens in een review op YouTube een stroomkabel als in z'on model dat je achterin een monitor stopt. Maar meestal zijn stroomkabels van tv's van die dunne stroomkabels.
Ik vraag het omdat ik maar beperkte ruimte heb in mijn meubel onder de tv wat strak aan de wand hangt en daar dus geen gaatje in zit voor een stroomkabel als in een monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

r_buren schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:57:
Heeft iemand al de 55XRA80J in bezit en kan die een foto maken van de stroomkabel ? Ik zag ergens in een review op YouTube een stroomkabel als in z'on model dat je achterin een monitor stopt. Maar meestal zijn stroomkabels van tv's van die dunne stroomkabels.
Ik vraag het omdat ik maar beperkte ruimte heb in mijn meubel onder de tv wat strak aan de wand hangt en daar dus geen gaatje in zit voor een stroomkabel als in een monitor.
Het is qua vorm een C13 kabel, met maar 2 i.p.v. 3 pinnen. Sony levert 2 versies mee, met een schuko of een eurostekker aan de stopcontact kant. Qua vorm is een monitor kabel meestal C13 naar schuko.

Heb al m'n tv's opgehangen, dus kan niet makkelijk een foto ervan maken.

Samsung is de enige waarbij ik C7 heb gezien als aansluitkabel. Bij LG zitten ze vast en bij Panasonic is het ook C13.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
Neem het met een korreltje zout, maar er druipt wat info binnen uit China over de 2022 line-up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpkHlZAbi_A97TXs0gtqGTqcckg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3eHneBzWyxz9lJ0bij2Zoin1.png?f=user_large

In de bovenste lijst staan de vermoedelijke prijzen, de lijst daaronder geeft het aantal zones en de maximale helderheid aan. 9216 zones voor de 85" ZK9 lijkt bizar, maar het klinkt al iets meer realistisch als je bedenkt dat dat uitkomt op 128 x 72 zones, wanneer elke zone vierkant is. Dat is tevens precies een 16:9 verhouding. Een zone per 1,47cm x 1,47cm zou echt heel gaaf zijn, maar ook héél kostbaar; $29.999,- volgens de Chinese bron -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladykiller007
Major_ton schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Dat kan nog niemand zeggen, want de 2022 modellen zijn nog niet uit en getest. Je zult sowieso tot mei moeten wachten als je de keuze aan jezelf wilt houden. Als je niet zolang wilt wachten dan is de 65X95J je 'enige' optie. Houd er ook rekening mee dat bij introductie de 65X95K en stuk duurder zal zijn en pas vanaf Black Friday aanzienlijk zal zakken in prijs.
Duidelijk! Ik heb hem kunnen aanschaffen voor 1577, mooi prijsje lijkt me!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:02
Ladykiller007 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:29:
[...]

Duidelijk! Ik heb hem kunnen aanschaffen voor 1577, mooi prijsje lijkt me!
Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Kan je met de Sony Bravia XR-65A84J als je er een HDD aanhangt op 2 verschillende kanalen een programma opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
golfgti5 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:43:
Kan je met de Sony Bravia XR-65A84J als je er een HDD aanhangt op 2 verschillende kanalen een programma opnemen?
Kort gezegd, nee dat kan niet. Je kunt 1 kanaal opnemen en 1 ongecodeerd kanaal kijken. Er zit maar 1 DVC-C tuner in het tv toestel. Daarnaast staat Ziggo dit ook niet toe met slechts 1 CI+ module.

[ Voor 8% gewijzigd door blueface op 30-01-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
blueface schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Kort gezegd, nee dat kan niet. Je kunt 1 kanaal opnemen en 1 ongecodeerd kanaal kijken. Er zit maar 1 DVC-C tuner in het tv toestel. Daarnaast staat Ziggo dit ook niet toe met slechts 1 CI+ module.
Ok thanks.

Ik zit trouwens niet bij ziggo, onze huidige samsung kan wel op 2 verschillende kanalen tegelijk opnemen, hardstikke fijne optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
golfgti5 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:36:
[...]

Ok thanks.

Ik zit trouwens niet bij ziggo, onze huidige samsung kan wel op 2 verschillende kanalen tegelijk opnemen, hardstikke fijne optie
Maar zijn dat gecodeerde kanalen of ongecodeerde kanalen? Weet niet of het kan met de vrije kanalen, heb alleen ervaring met gecodeerde kanalen. Had hiervoor ook een Samsung tv (2015 model) die kon ook maar 1 kanaal opnemen en 1 ongecodeerd kanaal kijken. Zeker een Samsung tv met 2 tuners aan boord gok ik. Of heb je 2 CI+ Modules in je tv zitten?

Mijn ervaring met de Sony A83J tegen over de Samsung JS8000 is dat de Sony betere beeld kwaliteit levert via de CI+ Module. De Sony A83J en 84J zijn dezelfde tv. Verschil is verkoop kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
blueface schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Maar zijn dat gecodeerde kanalen of ongecodeerde kanalen? Weet niet of het kan met de vrije kanalen, heb alleen ervaring met gecodeerde kanalen. Had hiervoor ook een Samsung tv (2015 model) die kon ook maar 1 kanaal opnemen en 1 ongecodeerd kanaal kijken. Zeker een Samsung tv met 2 tuners aan boord gok ik. Of heb je 2 CI+ Modules in je tv zitten?

Mijn ervaring met de Sony A83J tegen over de Samsung JS8000 is dat de Sony betere beeld kwaliteit levert via de CI+ Module. De Sony A83J en 84J zijn dezelfde tv. Verschil is verkoop kanaal.
Klopt, ik bedoel de open kanalen.
Mijn vorige samsung kon idd maar 1 kanaal opnemen, mijn 5 maanden oude 65qn95a kan 2 open kanalen tegelijk opnemen.
Echter valt de samsung, toch in de 4k range het vlaggeschip van samsung zwaar tegen bij met name voetbal kijken.
Heb dan last van een grijze vlek in beeld (ook met bewegende lichte achtergronden).
CE Repair erbij gehad, deden er niks aan, hoort bij de specs van deze samsung, zwaar balen, verder dik tevreden over de samsung, maar aangezien we veel voetbal kijken ben ik nu dus aan het kijken voor wat anders.

Geen idee of de sony OLED echt mooier is als de QLED van samsung, heb nooit zo naar oled gekeken ivm inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
golfgti5 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:23:
[...]

Klopt, ik bedoel de open kanalen.
Mijn vorige samsung kon idd maar 1 kanaal opnemen, mijn 5 maanden oude 65qn95a kan 2 open kanalen tegelijk opnemen.
Echter valt de samsung, toch in de 4k range het vlaggeschip van samsung zwaar tegen met met name voetbal kijken.
Heb dan last van een grijze vlek in beeld (ook met bewegende lichte achtergronden).
CE Repair erbij gehad, deden er niks aan, hoort bij de specs van deze samsung, zwaar balen, verder dik tevreden over de samsung, maar aangezien we veel voetbal kijken ben ik nu dus aan het kijken voor wat anders.

Geen idee of de sony OLED echt mooier is als de QLED van samsung, heb nooit zo naar oled gekeken ivm inbranden.
Geen idee wat betreft open kanalen. Maar zodra ik ook een open kanaal opneem zoals bijvoorbeeld nop 1 dan kan ik ook geen gecodeerd kanaal kijken. Dat is een Sony kwaal blijkbaar. ik vond het het verschil betreft mijn Samsung JS8000 tot de Sony A83J echt een wereld van verschil. Met name het HDR beeldmateriaal is echt fenomenaal. Dat komt omdat het contrast oneindig is op de Sony. Voetbal kan ik je niets over vertellen helaas, kijk ik nooit. Ik gebruik de tv voornamelijk voor films en gamen op de ps5 en van inbranden heb ik nog geen last. Er zitten ook programma's in de tv die dit moeten voorkomen. Ik heb de tv vanaf eind juli 2021. Nadeel is het stand-by verbruik van deze tv. Die is hoger dan bij de Samsung, omdat ie nooit echt uit gaat wat voor functies ik ook uitschakel. Hoop dat je er wat mee kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
blueface schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:50:
[...]

Geen idee wat betreft open kanalen. Maar zodra ik ook een open kanaal opneem zoals bijvoorbeeld nop 1 dan kan ik ook geen gecodeerd kanaal kijken. Dat is een Sony kwaal blijkbaar. ik vond het het verschil betreft mijn Samsung JS8000 tot de Sony A83J echt een wereld van verschil. Met name het HDR beeldmateriaal is echt fenomenaal. Dat komt omdat het contrast oneindig is op de Sony. Voetbal kan ik je niets over vertellen helaas, kijk ik nooit. Ik gebruik de tv voornamelijk voor films en gamen op de ps5 en van inbranden heb ik nog geen last. Er zitten ook programma's in de tv die dit moeten voorkomen. Ik heb de tv vanaf eind juli 2021. Nadeel is het stand-by verbruik van deze tv. Die is hoger dan bij de Samsung, omdat ie nooit echt uit gaat wat voor functies ik ook uitschakel. Hoop dat je er wat mee kan!
Bedankt!!! Altijd goede informatie.

Wellicht wil je even 2 minuten naar voetbal kijken voor mij of dat vloeiend en scherp gaat.
Nogmaals dank👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Om twee programma’s tegelijk te kunnen kijken/opnemen heb je twee tuners nodig. Dat is tegenwoordig steeds zeldzamer, m’n Panasonic plasma’s hadden dit vroeger wel, nu is de opname functie van Sony/Android TV zwaar gelimiteerd. Er zit niet eens een timeshare functie in.

Opnemen is tegenwoordig toch niet meer boeiend. Gebruik nu NL Ziet en kan alles terugkijken wat ik zou willen, zonder dat ik zelf hoef na te denken wat op te nemen. Volgens mij bieden Ziggo, KPN en T-Mobile hetzelfde voor terugkijken.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
golfgti5 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:15:
[...]

Bedankt!!! Altijd goede informatie.

Wellicht wil je even 2 minuten naar voetbal kijken voor mij of dat vloeiend en scherp gaat.
Nogmaals dank👍🏻
Heb een stukje voetbal voor je opgenomen. Hoop dat het duidelijkheid schept.

YouTube: voetbal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 13:52
golfgti5 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 15:43:
je zit niet bij Ziggo, maar daar kan het deels. Als je opneemt in dezelfde "stream" kan je enkele zenders nog bekijken, de rest niet. Dus niet echt een optie.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Hmm, volgens de specs van Sony heeft de A80J/A83J/A84J serie wel twee tuners voor DVB-C/T2/S . Er is echter maar 1CI+ slot, dus je kan maar 1 gecodeerde zender tegelijk kijken/opnemen, Ofja zoals eerder genoemd, binnen dezelfde frequentie.

Gebruik m’n TV niet om op te nemen, dus deze functie niet actief gezien.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
Major_ton schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:10:
Neem het met een korreltje zout, maar er druipt wat info binnen uit China over de 2022 line-up.

[Afbeelding]

In de bovenste lijst staan de vermoedelijke prijzen, de lijst daaronder geeft het aantal zones en de maximale helderheid aan. 9216 zones voor de 85" ZK9 lijkt bizar, maar het klinkt al iets meer realistisch als je bedenkt dat dat uitkomt op 128 x 72 zones, wanneer elke zone vierkant is. Dat is tevens precies een 16:9 verhouding. Een zone per 1,47cm x 1,47cm zou echt heel gaaf zijn, maar ook héél kostbaar; $29.999,- volgens de Chinese bron -O-
Mooi om te zien hoe iedereen in de US aan de hand van deze leak helemaal uit z'n plaat gaat en hier zero shits gegeven worden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Momenteel ben ik aan het kijken voor de sony bravia xr-65a84j, als ik daarop google komt heel vaak de sony bravia xr-65a80j naar voren.
Wat is het verschil tussen beide, ik kan weinig ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalive
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
golfgti5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:16:
Momenteel ben ik aan het kijken voor de sony bravia xr-65a84j, als ik daarop google komt heel vaak de sony bravia xr-65a80j naar voren.
Wat is het verschil tussen beide, ik kan weinig ontdekken.
“The main difference between the A80J and the A83J/A84J is a single feature. The A83J/A84J have a "Rich Color Enhancer", while the A80J lacks this feature.”

Ik heb dit ook wel eens zitten googlen en bovenstaande was het enige verschil dat ik heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Dalive schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:05:
[...]

“The main difference between the A80J and the A83J/A84J is a single feature. The A83J/A84J have a "Rich Color Enhancer", while the A80J lacks this feature.”

Ik heb dit ook wel eens zitten googlen en bovenstaande was het enige verschil dat ik heb kunnen vinden.
Bedankt👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

De A83J/A84J zijn ook voorzien van een ingebouwde microfoon voor Google Assistant. Bij de A80J zit die enkel in de afstandsbediening. A83 vs A84 is enkel ander distributiekanaal.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Kan iemand mij zijn ervaring delen met de 65a84j en snelle beelden en voetbal?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groentetuin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09 10:11
Gaat prima, heb geen artefacten gezien, ik kijk elke dag voetbal.
Films weet ik minder van, maar er is mij niets afwijkends op gevallen.
Je hoeft je geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Kan je de Sony Bravia XR-65A84J ook bedienen met Hey Google?
Ik heb Sonos speakers aangesloten op de tv waarin Google assistent zit.
Gewoon de tv toevoegen aan de Google Home app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Gronkjaer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07-2024
golfgti5 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:06:
Kan je de Sony Bravia XR-65A84J ook bedienen met Hey Google?
Ik heb Sonos speakers aangesloten op de tv waarin Google assistent zit.
Gewoon de tv toevoegen aan de Google Home app?
Ja dat werkt prima over het algemeen. Als je de tv met voice control wil inschakelen moet je alleen wel rekekening houden met een hoger (25W) energieverbruik in standby.
Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste