Ik ga deze post even quoten. Wachtwoord vergeten voor t.net mobiel dus en ben er speciaal voor uit bed gekropen.
Full disclosure: ik ben iemand met een bovenmatige interesse in trading, die nog geen god complex heeft van het winnen van de zo goed als up-only markt die we voorlopig gehad hebben. Ik merk wel dat de huidige markt leeft en deels ook mijn leven leeft. Ik helicopterview bovengemiddeld goed.
Datadash is een entry geweest in mijn crypto educatie. Ik ben de markt ingestroomd ergens in 2018 na de blowoff top (waarvan ik wist dat ie zou komen) en heb deze als noob proberen te knifecatchen (met geen onredelijke aannames). Could have ended way worse, ik heb toendertijd een hoop rookie mistakes gemaakt die ik nu niet meer zou maken en enigsinds geluk gehad op relatief risky trades. Ik kijk zijn video's nog steeds wel.
Hetgeen hij zegt slaat in het algemeen hout, al ben ik zelf geen van zijn geshill van zijn eigen project / sponsored reviews. Over zijn whalecalls/whalehaat: whales toegang tot dezelfde informatie als jij en ik en het is mijn mening dat whales (of hun team) hun informatiebronnen beter gebruiken dan jij en ik.
That being said, over mijn mening over de video:
- Ik zit in groepen waar ervaren traders vrolijk 6x cross op alts boeken en hun opens delen met volgers. Daarin zie ik genoeg situaties waarin mensen overleveraged rekt gaan (zowel ervaren als onervaren), alsmede dat ze homeruns maken. Dit is mijns inziens het mooie en het minder mooie aan crypto: de 2017 crew kan zich vast en zeker nog wel BitMEX herinneren, wat als platform genoeg shit over zich heen heeft gehad voor alle terechte/onterechte redenen. Daar kon je zelf je leverage bepalen (en deze stond standaard op cross 1x maar kon je naar 100x schuiven).
- Populaire exchanges (ja Binance, ik kijk vooral naar jou als platform waar tegenwoordig alles kan) staan sinds kort leveraged plays toe. De "default instellingen" op Binance specifiek staat ingesteld op standje Nuke (20x cross) en kunnen naar 125x op BTC.
Opzich boeit het niet of de max bet 100x of 125x is, het is de default instelling die mensen sloopt op Binance & ik denk dat het vrij algemeen bekend is dat Binance een makkelijk toegankelijk platform is voor je gemiddelde burger, waarop veel getrade wordt. Hieronder een staafdiagrammetje om dit te illustreren:
Ik hoop dat hier wat van wordt geleerd.