Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 10:48
Unknowntje schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:06:
Ter informatie 🔊 de mini is nu kiesbaar
De prijzen zijn nog niet echt de helft van het standaard abonnement. Jammer, had het dan meteen besteld. Hopenlijk komt dat nog

En hopenlijk kan dit straks voor onder 200 euro bij coolblue gekocht worden, dat zou ook chill zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door AMD and INTEL op 26-07-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 12:11
duvekot schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Waar twijfel je over?

Volgens mij is het een "vrij eenvoudige" beslisboom:
  • Heb ik meer dan 100Mbps aan download snelheid nodig? Ja ... v4 antenne kopen.
  • Kan ik maximaal 60w continu leveren uit de "huis batterij" ? Ja .. mini kopen.
  • Heb ik meer of minder dan 350Eur te besteden aan een Starlink antenne? Meer ... Dan kan een Mini een optie zijn, minder .. dan een v3 ("standaard aangedreven"), precies 350 dan de v4.
Dus ik ben benieuwd waar jou dilemma zit.
(Die van mij zit op andere vlakken .. omdat ik hem in Australië wil gaan gebruiken)
Mijn dilemma:

Gen 2: Automatisch uitrichten, mindere prestaties router vs Gen 3, zwaarder, goede prijs
Gen3/4: Beste router, hoog stroomverbruik, groot t.o.v. mini, iets duurder dan Gen 2
Mini: ingebouwde router, mindere prestaties router, duurste versie, mooi formaat en gewicht, eenvoudig aan te sluiten via één kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:11
tobotje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Mijn dilemma:

Gen 2: Automatisch uitrichten, mindere prestaties router vs Gen 3, zwaarder, goede prijs
Gen3/4: Beste router, hoog stroomverbruik, groot t.o.v. mini, iets duurder dan Gen 2
Mini: ingebouwde router, mindere prestaties router, duurste versie, mooi formaat en gewicht, eenvoudig aan te sluiten via één kabel
Voor alle 3 die antennes kan je een eigen router gebruiken als je dat wil:

https://support.starlink....f7-d2b9-d74a-801e31ad9f6a

En voor de v3 en v4 antenne zijn er oplossingen om de stroomvoorziening ook te kunnen doen zonder de router en rechtstreeks op je 12v huis batterij.

Sowieso zijn de standaard Starlink routers vrij beperkt in wat je er op kan instellen.

Een eigen router die alleen het externe IP address van de antenne krijgt geeft je ook veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld deze Beryl AX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:12

Rio

Ik heb al een boek

tobotje schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Mijn dilemma:

Dit lijstje is (nog) geen dilemma ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:50
Gisteravond de mini besteld, met regional roaming; ik vermoed dat de momenten dat ik hem gebruik, 50 GB niet voldoende zal zijn.
Website geeft levering van 2-4 weken aan.
Na paar uur update per mail van leveringstijd: 2-6 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-10 14:17
aloft schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:31:
Gisteravond de mini besteld, met regional roaming; ik vermoed dat de momenten dat ik hem gebruik, 50 GB niet voldoende zal zijn.
Vroeg mij af waarom ze die cap hebben, maar lijkt mij dat ze de mini willen laten gebruiken door mensen die echt remote ‘noodzakelijke’ dingen doen. Zodat je capaciteit kan calculeren door de grotere schotels, en de mini’s puur een soort van ‘bijzaak’ zijn.

Dit is mijn gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Ik kan ook de mini selecteren met regional zonder de 50GB limiet.

Blijf voorlopig de gen4 gebruiken.
Als het mogelijk gaat worden om binnen het abonnement de kunnen wisselen van ontvanger dan koop ik de mini erbij voor onderweg en de gen4 voor thuis.

[ Voor 59% gewijzigd door HGM op 27-07-2024 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:18
duvekot schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:22:
[...]
Een eigen router die alleen het externe IP address van de antenne krijgt geeft je ook veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld deze Beryl AX.
Ik ga er gewoon een 'oude' router achter hangen die ik nog heb liggen. Security is niet echt een issue als er geen thuisnetwerk achter hangt.. Beveiliging moet in de devices zitten, die hangen ook wel eens gewoon aan een openbaar Wifi netwerk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Jpiek schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:33:
[...]

Ik ga er gewoon een 'oude' router achter hangen die ik nog heb liggen. Security is niet echt een issue als er geen thuisnetwerk achter hangt.. Beveiliging moet in de devices zitten, die hangen ook wel eens gewoon aan een openbaar Wifi netwerk...
Omdat Starlink eigenlijk "Native IPv6x is .. is een goede ondersteuning van IPv6 wel belangrijk voor die router (die dus ook als Firewall moet gaan werken).
Daarnaast heeft een goede router je de mogelijkheid om een VPN op te zetten richting huis bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
slijkie schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:35:
[...]

Vroeg mij af waarom ze die cap hebben, maar lijkt mij dat ze de mini willen laten gebruiken door mensen die echt remote ‘noodzakelijke’ dingen doen. Zodat je capaciteit kan calculeren door de grotere schotels, en de mini’s puur een soort van ‘bijzaak’ zijn.

Dit is mijn gok.
Die 50Gb is priority verkeer begreep ik uit de support paginas .. en kan dus ook "in beweging" gebruikt worden (sneller dan 16 km/u) En als die 50gb op is .. dan val je terug naar een lagere snelheid .. maar mij is nog niet duidelijk welke dat dan is (ik vermoed substantieel lager dan de "normale" roaming snelheid ... Want anders is het een no-brainer voor 40 euro ipv 59)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
duvekot schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:41:
[...]

Omdat Starlink eigenlijk "Native IPv6x is .. is een goede ondersteuning van IPv6 wel belangrijk voor die router (die dus ook als Firewall moet gaan werken).
Daarnaast heeft een goede router je de mogelijkheid om een VPN op te zetten richting huis bijvoorbeeld.
Oude stond tussen aanhalingstekens, ik doelde op een van de routers die ik nog in de kast heb staan. bv mijn Archer mr200 die ik voorheen gebruikte (vanwege de 4G)...

Meer eisen dan 'het internet op' en streamen heb ik niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aloft
duvekot schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Die 50Gb is priority verkeer begreep ik uit de support paginas .. en kan dus ook "in beweging" gebruikt worden (sneller dan 16 km/u) En als die 50gb op is .. dan val je terug naar een lagere snelheid .. maar mij is nog niet duidelijk welke dat dan is (ik vermoed substantieel lager dan de "normale" roaming snelheid ... Want anders is het een no-brainer voor 40 euro ipv 59)
Ik denk dat er verwarring is tussen de Mini Roaming (50 GB) en Mobile Priority (50 GB). Bij die laatste val je inderdaad terug op een lagere snelheid. Bij de Mini Roaming stopt het na 50 GB, en kun je bijbetalen per GB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04r1NuEXfG5-wZPIwXu4ippfglg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zVjNvGxGVkTx1iW6ON75zFAM.png?f=fotoalbum_large

De mini-roam is dan wel weer 'in beweging' te gebruiken als je kiest voor het 50 GB abonnement, geen beperking in snelheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGBQtvfTAJcVQhtzyGNNW-M9Fcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zCS7FdZmYte8YE7VNczONNXh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie

toch flinke snelheden (138 mbit) voor zo’n klein ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coreantes
  • Laatst online: 18-09 10:43

Coreantes

But you can call me 'Core'...

aloft schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:31:
Hier ook besteld (meteen donderdagavond). Ligt sinds gistermiddag bij de DHL al te wachten. Helaas heb ik ook de ethernet cable nodig, maar die heeft nog een onbekende levertijd.

In mijn geval is de mini perfect voor op de zeilboot, dus alles al 12v. Kan niet wachten om 'm te gaan gebruiken voor mijn "thuiswerken", wat ik nu al 2 dagen in de week vanaf de boot doe. Straks kan dat dus ook vanaf het water/achter het anker... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

franssie

Save the albatross

@Coreantes de mini heeft toch een standaard Ethernet poort? Of had ik dat verkeerd begrepen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coreantes

Coreantes

franssie schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:32:
@Coreantes de mini heeft toch een standaard Ethernet poort? Of had ik dat verkeerd begrepen?
Klopt, maar om de IP-rating te behouden vereist het een speciale RJ45 kabel. Ik doe dit, omdat ik de mini achterop de boot heb, maar een centrale router gebruik in de boot. De mini zet ik dadelijk in bypass mode. De kabel is dus een (dure) accessoire om de schotel buiten in weer en wind te kunnen laten staan! 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Coreantes schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:56:
[...]

Klopt, maar om de IP-rating te behouden vereist het een speciale RJ45 kabel. Ik doe dit, omdat ik de mini achterop de boot heb, maar een centrale router gebruik in de boot. De mini zet ik dadelijk in bypass mode. De kabel is dus een (dure) accessoire om de schotel buiten in weer en wind te kunnen laten staan! 😄
Oh dan neem ik wel benieuwd hoe je deze gaat bevestigen, aan de reling oid?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Coreantes schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:10:
In mijn geval is de mini perfect voor op de zeilboot, dus alles al 12v. Kan niet wachten om 'm te gaan gebruiken voor mijn "thuiswerken", wat ik nu al 2 dagen in de week vanaf de boot doe. Straks kan dat dus ook vanaf het water/achter het anker... 8)
Dan moet je wel op de Nederlandse binnenwateren blijven .. want volgens mij blokkeert die wel zodra je de zee op gaat .. (maar dat is ook wel een goede test als Tweaker >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ze hebben het dacht ik over oceaan, dan zou het kanaal en de 3 mijls zone er buiten vallen, maar inderdaad het testen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
duvekot schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Dan moet je wel op de Nederlandse binnenwateren blijven .. want volgens mij blokkeert die wel zodra je de zee op gaat .. (maar dat is ook wel een goede test als Tweaker >:) )
Tenzij je Mobile Priority aan zet? Toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boZ7bEgQwZMyShjfOfTd_6viQOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXIRWUcRHabZl5h0GY6gldpf.jpg?f=fotoalbum_large

~2 euries per GB is ook niet echt duur. Dus de moeite waard.

[ Voor 4% gewijzigd door slijkie op 30-07-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:23
slijkie schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:10:
[...]
~2 euries per GB is ook niet echt duur. Dus de moeite waard.
Wij hebben in zo’n twee weken ruim 300GB verstookt …
Wel wat tv gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coreantes

Coreantes

franssie schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:10:
[...]

Oh dan neem ik wel benieuwd hoe je deze gaat bevestigen, aan de reling oid?
Ja, bevestiging aan de reling inderdaad.
duvekot schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Dat is eigenlijk altijd zo geweest, tenzij je Mobile Priority aanzet. Wat dat betreft heeft de Mini niet zoveel veranderd. De snelheid ligt alleen wat lager.

Wij steken als het goed is in 2026 de oceaan over. Priority zet ik zeker aan, want het is ook een stukje veiligheid (als in: continue up to date zijn qua weer is een absolute luxe, maar ook heel fijn in routeplanning). Anderzijds denken we er toch ook over na om een InReach of iets als backup te hebben (voor data/weer), naast alle andere uitrusting die op een boot hoort qua veiligheid uiteraard! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Frup schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 22:58:
[...]

Wij hebben in zo’n twee weken ruim 300GB verstookt …
Wel wat tv gekeken.
Ik heb het idee dat het dataverbruik via de starlink website niet klopt.

Laatst in één week via starlink > 250GB verbruikt.

Nu in afgelopen 10 dagen in een appartement (waar starlink niet mogelijk is) nog geen 150GB via 4G terwijl we geen andere dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:23
HGM schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Ik heb het idee dat het dataverbruik via de starlink website niet klopt.

Laatst in één week via starlink > 250GB verbruikt.

Nu in afgelopen 10 dagen in een appartement (waar starlink niet mogelijk is) nog geen 150GB via 4G terwijl we geen andere dingen doen.
Zou kunnen, ik heb geen referentie. Maar tv kijken slokt toch wel veel data op? We kijken nu vaker tv dan toen we dat via 4G deden :-( . Ook af en toe updates van Starlink zelf. Geen idee of die dan ook meetellen in zo’n abonnement. Ik maak me geen zorgen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Frup schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Zou kunnen, ik heb geen referentie. Maar tv kijken slokt toch wel veel data op? We kijken nu vaker tv dan toen we dat via 4G deden :-( . Ook af en toe updates van Starlink zelf. Geen idee of die dan ook meetellen in zo’n abonnement. Ik maak me geen zorgen in ieder geval.
Nouja, ik ook niet omdat het niet betaald is per GB.
Maar vind het verschil wel groot. En zou toch gek zijn als de starlink updates meetellen. Die heb ik in die week idd wel 4 gehad.

Zal eens kijken of ik als ik terug ben een unifi device kan gebruiken om te kijken of het gelijk loopt met starlink.com.
Want starlink is mijn vaste verbinding; bij vertrek alleen een 4Gverbinding om domotica online te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
De dataverbruik viel mij ook al op, althans op de starlink website, hij staat nu in Bypass mode en op een Unifi gateway, dus we zullen eens zien of het overeenkomt met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04:56
Starlink zou in theorie meerdere satellieten tegelijkertijd een dataverbinding kunnen laten onderhouden. Wat achter de router 1 GB aan data is, zou aan de provider Starlink-kant dus veel meer kunnen zijn.

Het lijkt erop dat ze niet alle inzichten geven in de app.

Dit is slechts een overdenking; ik ben niet exact bekend met de technische details. Maar het lijkt me wel logisch.

Hier hebben we ook 400 GB verbruikt in bijna 3 weken. Zou wel kloppen maar ik meet het zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Ze geven aan dat software updates niet meetellen als je een limiet hebt, maar op de factuur wordt dat dan weer in mindering gebracht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g9i4bl5ZviUag_pytrJE0pLLMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BQFHsBzG1n7mFZdSgcUDenAm.png?f=fotoalbum_large

dus vermoedelijk zie je het dan wel in de 'data usage' tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worrel
  • Laatst online: 20:18
Wij gebruiken met 2 persoons huishouden gemiddeld 1TB per maand.

Iedereen heeft recht op mijn mening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Coreantes schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:27:
Wij steken als het goed is in 2026 de oceaan over. Priority zet ik zeker aan, want het is ook een stukje veiligheid (als in: continue up to date zijn qua weer is een absolute luxe, maar ook heel fijn in routeplanning). Anderzijds denken we er toch ook over na om een InReach of iets als backup te hebben (voor data/weer), naast alle andere uitrusting die op een boot hoort qua veiligheid uiteraard! ;)
Bij "Over de Oceaan" zag je dat ze ook een Starlink achter op het schip hadden staan .. en ze hadden ook een InReach Mini2 aan de reling hangen voor de alternatieve tracking.

Voor mijn Australië reis gaat er ook InReach Mini2 mee (naast een Starlink) .. en ik blijf op land >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Met het Mobile Regional plan -op een mini- komt er een Opt-in mogelijkheid voor Mobile Priority:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyHcncqmdqqEktjDnhQV2OxX_TI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JfUV0sHQEY55dFdGZY7TqmSD.png?f=user_large

Je zou dit bv kunnen aanzetten als je in-motion bent en op dat moment toch data wil gebruiken, wat niet ondersteund wordt door het normale Mobile Regional plan.

Ik vermoed dat dan alle data die je verstookt, dan afgerekend wordt tegen 2.31 per GB? Dus niet alleen de data die je gebruikt 'in-motion' ? Maw: begrijp ik het goed dat je dit alleen bewust moet aanzetten als je het nodig hebt voor bv in-motion ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

worrel schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:49:
Wij gebruiken met 2 persoons huishouden gemiddeld 1TB per maand.
Wij (ook 2p) zo rond de 350gb per maand - zowel in de starlink app en de gegevens van mijn router (omada).
Nu kijken wij tv via digitenne (NPO123) en streamen de rest dus dat kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Heeft iemand nog een tip tbv het opbergen/transporteren van de antenne ?
Afmeting 31*52*20 of iets groter...

Ik heb eigenlijk 2 opties gevonden, de ene is me eigenlijk te duur, de andere te lelijk

https://www.bol.com/nl/nl...mVPxVJcg.2.3.ProductImage

en

https://www.bol.com/nl/nl...mVPxVJcg.2.4.ProductImage

Zoeits als de eerste heeft esthetisch gezien wel mijn voorkeur... otoh, zoveel kijk ik niet tegen de verpakking aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:04
@Jpiek

Zelf deze tas besteld, past de hardware ruim in. De antenne en voet kan je scheiden van elkaar. Werkt prima.

https://gatorco.com/produ...port-bag-g-lcd-tote-smx2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ik zoek een 'harde' verpakking, de hele set wordt de rest van het jaar opgeslagen, het is wel fijn als ik kan stapelen..

Antenne en voet heb ik al gescheiden :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW34z_s2qcezaxaAAj4sBEHh2n8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60jbh8TFw71HMv8inp0J2VFd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 10:10
Zojuist ook een Starlink Mini besteld.

Heeft iemand tips voor montage op een paal? Ik dacht er aan om deze op de dakdragers (Thule dakdragers, stilstaand) te zetten maar heb nog geen goede oplossing kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik kan zo niet zien wat de standaard bevestiging is van de mini... als deze ook gewoon een mast aansluiting heeft...
Ik heb voor de actuated deze besteld :
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

en dat werkt op zich heel goed.

Ik zie net op starlinkhardware dat er een mastadapter bij zit, een waar ik slechte verhalen over gelezen heb...Het boutje zou absoluut te slecht klemmen om de antenne goed te fixeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boxertall
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10 10:00
aloft schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:06:
Coolblue heeft de laatste versie ook weer op voorraad, 50 EUR meer dan bij Starlink zelf. Inmiddels dezelfde prijs als bij Starlink. 'morgen in huis'. En ze geven aan dat je 2 weken gratis Internet krijgt via Starlink:

===
Heb je de Starlink voor 31 juli 2024 gekocht? Dan profiteer je van 2 weken gratis internetservice. Dit activeer je via Starlink zelf.
===

Die actie kan ik bij Starlink zelf nog niet vinden, dus onduidelijk hoe dat werkt.
Iemand al uitgevonden hoe die 2 gratis weken moet worden geclaimed?
Heb de set wel in huis, nog niet opengemaakt en nog niet geactiveerd: wil dat voor de vakantie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 12:00

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ben ook overstag gegaan en heb de mini besteld. Ik zal hem voornamelijk gebruiken als backup en om te testen. Want je kan de service aan en uit zetten heb ik begrepen. Ik heb dan wel de Mobile regional genomen. Maar wat ik me afvraag, wanneer betaal ik? Als ik de mobile regional aanzet of moet ik sowieso elke maand de 59 euro betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Je betaald wanneer het abonnement 'actief' is. Afaik wordt hij op actief gezet enige tijd nadat Starlink de melding krijgt dat je de apparatuur ontvangen hebt, je moet hem dan meteen op 'pause' zetten als je hem nog niet gebruikt.

Vervolgens betaal je alleen voor de maanden dat je je abonnement weer op actief zet. En stopt de afschrijving als je hem weer op 'pause' zet. Wel steeds per periode van 1 maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Uit de Starlink FAQ:

==
Als u uw service vóór het einde van uw huidige factureringsperiode pauzeert, ontvangt u nog steeds service gedurende de rest van uw factureringsperiode. Wanneer u uw service hervat, worden de maandelijkse abonnementskosten onmiddellijk in rekening gebracht, op pro rata basis, afhankelijk van de maandelijkse kosten van het abonnement en de resterende tijd op de factureringscyclus van uw vooraf bepaalde account
==

Dus bij pauzeren loopt het abonnement nog de rest van de maandperiode door. Als je hem weer activeert, kijken ze naar hoeveel dagen je nog in je maandperiode zit, en wordt dat in rekening gebracht. Het is dus niet zo dat je bij activeren meteen 59 EUR betaalt, en dan 30/31 dagen service hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik heb tot nu toe 2x het abonnement geactiveerd :

Mobile - Regionaal abonnement (zondag 31 maart 2024 - maandag 29 april
2024) 1 € 48,76
Totaal btw (21%) € 10,24

Mobile - Regionaal abonnement (zaterdag 1 juni 2024 - maandag 1 juli 2024) 1 € 47,78
Totaal btw (21%) € 10,03

Die 2de keer zijn we op zondag vertrokken van de camping en heb ik op dat moment (30 Juni) het abonnement op pauze gezet.

De eerste was in de 'testfase' en die heb ik ruim voor het einde van de maand op pauze gezet...

Als de facturatie per kalendermaand zou zijn + per rato zou de eerste tot 30 April + 1 dag (31 maart) moeten zijn en de tweede van 1 Juni t/m 30 Juni (en dus exact 59,=)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

HGM schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Ik had eerst een v1 die ging goed met een ubiquiti POE injector. Maar die is door een foute firmware update kapot gegaan.
Heb twee weken geleden een v4 gekregen van starlink; over 2 weken ben ik weer thuis om te proberen hoe ik deze weer met m'n eigen POE werkend kan krijgen...
Ter info voor de mensen die het misschien nodig hebben.
Heb na thuiskomst de gen4 ingeplugd op bestaande netwerktkabel (standaard stp6) en dat ging goed. Dus de nieuwe kabel die bij de gen4 komt is niet perse nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coreantes

Coreantes

Zo, de mini staat. Twee updates en zo’n 10 minuten na het uit de doos halen heb ik al mooie snelheden. Starlink zegt dat de verbinding stabiel moet worden en dat dit tot 15 minuten kan duren, maar ik ben al erg tevreden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKdH7gQ113Xc_tSweJBYMaDRYYY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YthhGUuqy6pTiJXnwEuRNx9u.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Coreantes schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:42:
Zo, de mini staat. Twee updates en zo’n 10 minuten na het uit de doos halen heb ik al mooie snelheden. Starlink zegt dat de verbinding stabiel moet worden en dat dit tot 15 minuten kan duren, maar ik ben al erg tevreden…

[Afbeelding]
Ik hoop echt dat er een optie komt dat je binnen een abonnement kunt switchen tussen een dish. Zou voor onderweg graag de mini hebben, maar 2x abonnement betalen is wat teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
Jpiek schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:17:
Als de facturatie per kalendermaand zou zijn + per rato zou de eerste tot 30 April + 1 dag (31 maart) moeten zijn en de tweede van 1 Juni t/m 30 Juni (en dus exact 59,=)
facturatiemaand loopt volgens mij niet altijd per kalendermaand. Als je bv initieel de 15e geactiveerd hebt, dan loopt jouw facturatiemaand dus van 15 tot 14-de-maand-erna.

Kan dat niet controleren, want ik heb precies op de eerste van de maand geactiveerd. Dus mijn facturatie loopt gelijk met de kalendermaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
zondag 31 maart 2024 was de eerste keer dat ik de Starlink gebruikte dus afaik dan ook de activatiedatum toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:15
Volgens mij verloopt je facturering vanaf de dag dat je hem activeert. Hier was dat op een 24ste. Ivm reizen naar een ander continent heb ik hem tijdelijk stop gezet (voor 3 maanden), daarna heb ik hem weer geactiveerd op de12de. Nu zie ik dat hij hem eerst vanaf de 12 naar de 24ste heeft gerekend om hem vervolgens weer vanaf de 24ste door te zetten in hele maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Bandeleros schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:27:
Volgens mij verloopt je facturering vanaf de dag dat je hem activeert. Hier was dat op een 24ste. Ivm reizen naar een ander continent heb ik hem tijdelijk stop gezet (voor 3 maanden), daarna heb ik hem weer geactiveerd op de12de. Nu zie ik dat hij hem eerst vanaf de 12 naar de 24ste heeft gerekend om hem vervolgens weer vanaf de 24ste door te zetten in hele maanden.
Klopt; dat is al vanaf het begin zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 12:00

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Dank allen voor uw antwoorden. Gewoon meteen de knoop erin dus :) zoals gezegd, het is voor backup en vakantie dus helemaal prima dat ik hem op pauze kan zetten 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Taab schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:39:
Het vraagt overigens wel veel vermogen, gister moest de antenne vanwege bomen goed zijn best doen en dan verlies ik op een accupakket van 190 ah toch 0,3 volt op het paneel (12,7 -> 12,5 volt) in anderhalf uur.
Ik krijg 'de andere helft' niet besteld en binnen voor we op vakantie gaan (13-8), zal dus na de vakantie worden. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik hem op de accu van de mover (en die dus aan de oplader) zal hangen, of op de omvormer van de caravan..

Aansluiten op de accu is ws. fysiek wat eenvoudiger.. op de omvormer van de caravan moet ik ergens 12V aftakken.. En dat moet volgens mij nog best een redelijk dikke draad zijn voor 15A@12V ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-10 08:44
De facturering periodes zijn inderdaad wel beetje verwarrend. Het zou beter zijn als ze het doen net als bij Canal Digital. Hier kan je zelf de begindatum opgeven en loopt dan automatisch 1 maand.

Ik heb op 20 juli geactiveerd en maar € 22,19 betaald (kreeg daarna email 2 weken gratis gebruik) Heb paar dagen geleden de service gepauzeerd. Nu zie ik staan "Uw service loopt door tot 1 september"

Als iemand mij kan uitleggen tot welke datum ik nog actieve verbinding heb, zonder dat er nog iets geïncasseerd wordt via mijn credit card?

edit; nou zie ik dat er wederom een nieuwe factuur in mijn account staat met een periode 1 augustus - 1 september, waar me dus € 59,- aangerekend wordt.
Op de factuur van die € 22,19 staat verder helemaal geen datum.
mmm, snap er niets meer van € 22,19 betaald icm 2 weken gratis is bij mij toch een volledige maand service.
Klim maar eens in de pen met de klantenservice voor meer uitleg.

[ Voor 26% gewijzigd door twan123 op 05-08-2024 15:24 ]

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
Jpiek schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:52:
[...]
En dat moet volgens mij nog best een redelijk dikke draad zijn voor 15A@12V ?
Omdat ik het in trapjes doe valt dit voor mij mee, uit mijn hoofd zit ik op een 50cm met 2,5mm2 voor het stuk uit de EBL naar de 12v - > 24 volt omvormer. Dit omdat ik de omvormer via het paneel wilde kunnen schakelen. En het molex stekkerblok niet meer koperdraad kon accepteren.

Daarna omdat ik het had liggen tussen de 24 - > 48 volt omvormer een twee meter 4mm2 kabel en tussen de 48 volt uitgang en het poe blokje voor Starlink zit dan weer 1,75mm2. Het lijkt een ratjetoe maar alles zit binnen de marges. Kabels worden verder niet warm en starlink draait vrolijk dagen achter elkaar.

Edit: bedacht mij net dat ik vaak de volgende calculator gebruik als vuistregel en liever wat hoger zit dan aanbevolen: http://www.polz.info/leitungsrechner/

[ Voor 9% gewijzigd door Taab op 05-08-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jpiek schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:52:
[...]
<>
Aansluiten op de accu is ws. fysiek wat eenvoudiger.. op de omvormer van de caravan moet ik ergens 12V aftakken.. En dat moet volgens mij nog best een redelijk dikke draad zijn voor 15A@12V ?
Als starlink max 100W trekt, kom ik op 100w/12v=8+ A
Dat is niet heel schokkend.

Voor je omvormer zit dat natuurlijk heel anders, ik heb serieus dikke kabels van 0,75m lengte laten persen van de accu naar de omvormer omdat die veel vermogen kan trekken en dan is het op 12V al snel een heel hoog ampèrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
franssie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

Als starlink max 100W trekt, kom ik op 100w/12v=8+ A
Dat is niet heel schokkend.
Die 100-75 watt is "average" .. maar je ziet dat de Starlink v4 antenne tot wel 200Watt kan gebruiken als je de "snowmelt" optie aanzet bijvoorbeeld.
Daarnaast is Starlink bezig met het verhogen van het uitzendvermogen van de v4 antenne. Daarnaast heb je bij "te dunne" kabels ook weer meer voltage verlies en meer warmte ontwikkeling in de kabels. Ik zou dus niet uit gaan van die 100W .. maar er vanuit gaan dat het dus veel hoger kan zijn en daar de bekabeling op aanpassen.

En voor de "avonturiers" .. Oleg heeft de 12v mod voor de v4 antenne net beschreven op zijn site:

https://olegkutkov.me/202...hout-poe-injector-router/

[ Voor 13% gewijzigd door duvekot op 05-08-2024 21:50 . Reden: Oleg zijn 12v toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
15A@12V is wat de 'voeding' van de POE adapter wil hebben, wat neerkomt op max 180W.

Ik twijfel of de 12V installatie van een caravan daar wel op berekend is. Vermoedelijk niet, zal meer voor wat lampjes zijn.
Of ik daar de accu van mijn mover voor wil misbruiken en 24/7*14 aan de lader wil hangen vraag ik me ook af...

Ik denk dat ik dan liever op zoek ga naar een 230V-12V omvormer. En dus op de 230V van de caravan. Dat is dan max 180W@230V dus nog niet eens 1A incl. verlies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Jpiek schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:51:
Ik denk dat ik dan liever op zoek ga naar een 230V-12V omvormer. En dus op de 230V van de caravan. Dat is dan max 180W@230V dus nog niet eens 1A incl. verlies ?
Die 1A zit dan idd aan de AC kant .. maar die 230v en 180W moet toch ergens vandaan komen .. dus de bron voor die 12v omvormer moet nog steeds die 15A kunnen leveren (als de starlink alles nodig heeft). Dus dat verandert dus niet veel aan wat je ergens vandaan moet halen. Die directe voeding op basis van 12v is er dus alleen om de omzetting verliezen te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Die kan ik veiliger als 230V@1A van een stopcontact in de caravan halen dan van de caravanomvormer @12V. Dat zijn dunne draadjes... Daar doel ik op..

Ik denk zoets wellicht:
https://www.123materialen...52LiLxgCsL0saAlfWEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Jpiek wat Ben je nu van plan, van 230 walstroom 12v maken om dear via 48 volt POE je schotel te voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Yep, omdat de EDUP Starlink GigE PoE Injector 12V vereist...
Overigens, zelfs als ik die aansluit op de 12V van de caravan doe ik exact hetzelfde, idem voor de accu...

Ja, ik zou van 230V rechtstreeks naar 48V kunnen gaan, maar ik ben al een keer op mijn gezicht gegaan met een 150W POE injector van 80 euro die het niet deed. Dus dar heb ik geen zin meer in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Maar als je al een huishoud accu hebt in je caravan, dan heb je ook een lader neem ik aan die de 12V omzetting al doet?
Als die niet zwaar genoeg is, dan deze erop? Dan kan je altijd met 12V werken uit de accu, die dan al dan niet bijgeladen wordt als er walstroom is. Als ik het niet snap, heb je dan een schema?

15A is niet zo heel veel tenzij je hele lange kabels gaat gebruiken (een goed 230V verlengsnoer kan ook 16A aan en voor draaddikte is A maatgevend, niet het voltage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Ik moet wel toegeven dat de outages in de Starlink app niet heel erg overeen komen met de outages in de Unifi controller.

Heb hier een webradio draaien 24/7 via een Volumio (raspberry pi), maar die moet ik nu meermaals per dag weer op play zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krZRz2BFB5yRPKSNybWmikmutX4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RFcy0JxA9bRFAXAJp27YaG7r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neiO6LZ7uPOGwxEma9S-yGaQgF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1U74pavsuODrKM434JcAdq3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter vergelijking de glas lijn hier, appels&peren, weet ik, maar toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76-s7cPkC3tUvdfPRJGzhOetIYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJyH9JzUwDiwerUyzWyY77m2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIewsHjR3VQKtY-KRd5jYeDjFPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEiOUazJv5or0a8fI94OY5OZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door slijkie op 06-08-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
franssie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:55:
Maar als je al een huishoud accu hebt in je caravan, dan heb je ook een lader neem ik aan die de 12V omzetting al doet?
Als die niet zwaar genoeg is, dan deze erop? Dan kan je altijd met 12V werken uit de accu, die dan al dan niet bijgeladen wordt als er walstroom is.
Klopt, dat was eerder ook de vraag, 12V van de caravan of 12V van de accu. Vanaf de accu betekend dat ik die 24/7*14 aan de oplader moet laten hangen...

In theorie kan ik ook de de 12V van de lader pakken en de accu loskoppelen natuurlijk, maar vind de lader (Noco Genius g3500) dat 'leuk' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat bedoel je met 12V van de accu óf de caravan? Heb je twee 12V systemen? Of bedoel je vanaf een huidig 12V punt of extra bedrading direct van de accu? Dan zou ik dat laatste doen, wel apart afzekeren dan iets onder het max van de draad (ivm brand bij kortsluiting).
Of die Noco Genius g3500 dat leuk vind zonder accu weet ik niet, je hebt wel laders die beide kunnen (voeden en laden), maar ik zie niet in waarom je de accu dan zou loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
franssie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:08:
Wat bedoel je met 12V van de accu óf de caravan? Heb je twee 12V systemen? Of bedoel je vanaf een huidig 12V punt of extra bedrading direct van de accu? Dan zou ik dat laatste doen, wel apart afzekeren dan iets onder het max van de draad (ivm brand bij kortsluiting).
Of die Noco Genius g3500 dat leuk vind zonder accu weet ik niet, je hebt wel laders die beide kunnen (voeden en laden), maar ik zie niet in waarom je de accu dan zou loshalen.
Er zijn idd 2 12V 'systemen'. de caravan heeft 230V en 12V (voornamelijk verlichting) én er zit een oplader op 230V in die de accu van de mover oplaad.

De Startlink kan ik op de accu zetten, maar waarom zou ik die belasten terwijl ik toch niet zonder 230V van de camping ga draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aloft
twan123 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:58:
De facturering periodes zijn inderdaad wel beetje verwarrend. Het zou beter zijn als ze het doen net als bij Canal Digital. Hier kan je zelf de begindatum opgeven en loopt dan automatisch 1 maand.

Ik heb op 20 juli geactiveerd en maar € 22,19 betaald (kreeg daarna email 2 weken gratis gebruik) Heb paar dagen geleden de service gepauzeerd. Nu zie ik staan "Uw service loopt door tot 1 september"
Wat staat er in je account als 'factureringscyclus'? Bij mij staat er dit:

Huidige factureringscyclus:
Factureringsperiode: Aug 01 - Aug 31

Nu heb ik ook 1 augustus geactiveerd, dus dat kan kloppen. Lijkt erop dat ze bij jou dus eerst 20 juli t/m 31 juli in rekening hebben gebracht (hoewel ik het bedrag niet helemaal goed teruggerekend krijg), en dus nu ook de cyclus per kalendermaand laten lopen.

Maar nog onduidelijk hoe ze dan die 2 weken gratis gebruik gaan verrekenen; ik ken die email niet (ik heb hem niet gehad), dus wellicht staan daar aanwijzingen in hoe ze dat gaan doen?

En anders inderdaad via klantenservice vragen of ze dat kunnen ophelderen. Wellicht staat er nog iets niet goed in het account; bij mijn account was bv ook de verkeerde opt-in mogelijkheid gekoppeld. Was na een mailtje snel rechtgezet.

Toevoeging: ik zie nu ook een knopje 'volgende factuur bekijken' , dan krijg je een preview van de volgende factuur. Weet niet hoe dat gaat als je service op pauze staat, maar wellicht wordt je daar nog wijzer van.

[ Voor 7% gewijzigd door aloft op 06-08-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jpiek schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:14:
[...]

Er zijn idd 2 12V 'systemen'. de caravan heeft 230V en 12V (voornamelijk verlichting) én er zit een oplader op 230V in die de accu van de mover oplaad.

De Startlink kan ik op de accu zetten, maar waarom zou ik die belasten terwijl ik toch niet zonder 230V van de camping ga draaien ?
Ah, dus je wil helemaal niet op 12V gaan draaien. Dat willen de meeste namelijk wel als ze een dagje off-grid kamperen maar nu snap ik het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Nee, ik blijf graag 'connected' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
De Mini is nu ook verkrijgbaar in Australië voor omgerekend 475 Euro. (En 105 Euro per maand). De v4 antenne is daar omgerekend 360 Euro ...

Keuzes keuzes keuzes ....

Zie deze link voor de volledige beschikbaarheid:
https://support.starlink....b7-421e-20b9-40f0084d1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 17:47

backupdevice

No Risk , Full Push

Wij gaan tijdens de bouw van ons nieuwe huis in een unit wonen. Voor internet wil ik dan Starlink gebruiken.

Als ik een v4 starterkit aanschaf , welke kabel heb ik dan nodig om een grotere afstand te overbruggen ? Denk dat de standaard kabel te kort is

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:51

evol

hello world

backupdevice schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:05:
Wij gaan tijdens de bouw van ons nieuwe huis in een unit wonen. Voor internet wil ik dan Starlink gebruiken.

Als ik een v4 starterkit aanschaf , welke kabel heb ik dan nodig om een grotere afstand te overbruggen ? Denk dat de standaard kabel te kort is
Soortgelijke vraag. Ik heb de v4 nu neergezet bij ons nieuwe huis totdat we glasvezel kunnen krijgen.

De kabel is voor mooi net te kort. Is er een eenvoudige manier om te verlengen?

Of kan ik de kabel vervangen door een goedkoper alternatief dan de Starlink langere kabel?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
Kunnen jullie de boel niet verlengen doormiddel van een POE injector? Het enige wat de ontvanger nodig heeft is 48v op de kabel, achter de POE injector kan je 'elke' router en lengte hangen?

Geen idee of dat goedkoper is dan de langere kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
backupdevice schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:05:

In de Starlink webshop is er ook een 25m kabel beschikbaar, toch 10 meter langer dan de meegeleverde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-10 08:44
aloft schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:15:
[...]

Wat staat er in je account als 'factureringscyclus'? Bij mij staat er dit:

Huidige factureringscyclus:
Factureringsperiode: Aug 01 - Aug 31

Nu heb ik ook 1 augustus geactiveerd, dus dat kan kloppen. Lijkt erop dat ze bij jou dus eerst 20 juli t/m 31 juli in rekening hebben gebracht (hoewel ik het bedrag niet helemaal goed teruggerekend krijg), en dus nu ook de cyclus per kalendermaand laten lopen.

Maar nog onduidelijk hoe ze dan die 2 weken gratis gebruik gaan verrekenen; ik ken die email niet (ik heb hem niet gehad), dus wellicht staan daar aanwijzingen in hoe ze dat gaan doen?

En anders inderdaad via klantenservice vragen of ze dat kunnen ophelderen. Wellicht staat er nog iets niet goed in het account; bij mijn account was bv ook de verkeerde opt-in mogelijkheid gekoppeld. Was na een mailtje snel rechtgezet.

Toevoeging: ik zie nu ook een knopje 'volgende factuur bekijken' , dan krijg je een preview van de volgende factuur. Weet niet hoe dat gaat als je service op pauze staat, maar wellicht wordt je daar nog wijzer van.
Ik zie nu in mijn account de factuur van augustus staan, terwijl mijn systeem op pauze staat.
Vreemd dat daar nu de eerste regel begint met "Bestaand Krediet" uiteindelijk heb ik dus service tot eind augustus en de kosten zijn nul.
Nu kan ik dat navragen waarom ik niets hoef te betalen voor augustus, maar Musk heeft meer geld dan ik, dus laat het zo maar even.

- bij de factuur met die 2 weken korting staat geen datum van - tot aangegeven (ook niet in die email)
- Huidige factureringscyclus in account staat 01- augustus - 31 augustus
- Bij de knop "volgende factuur bekijken" krijg ik een melding dat het niet mogelijk (vermoedelijk door die pauze)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojnqqMoe9fL9HbfG4XNg8fSydKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upHAhdf7jg7zFBvaJ2KlHyyt.png?f=fotoalbum_large

Tesla Model Y LR 03-2023 | Tesla Wall Charger

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aloft
Eind juli de 15m ethernet kabel voor de Starlink Mini besteld. In diverse landen verdween hij ineens uit de shop, dus ik had er weinig hoop op dat deze op korte termijn verstuurd zou worden.

Zojuist bericht dat hij verzonden is. Vanuit USA, dus niet vanuit Duitsland.

Ik ga hem gebruiken als ik ergens wat langer ben, in combinatie met een GL Inet routertje om zo de Mini op een optimale plek te kunnen zetten, terwijl het AP dan toch wat meer in de buurt van de gebruikers staat.

• Vaatdoek82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-10 14:10
Ik heb de volgende situatie, een huis in Nederland en een huis in Frankrijk.
Nu is de persoon af en toe, laten we zeggen 1x in de 2 maanden een weekje in Frankrijk en de rest in Nederland. Op mobiele abbo internetten/werken in een klein gehucht in Frankrijk lijkt mij geen ideale scenario.
Daarom dacht ik aan Starlink. Nu vraag ik mij af of mijn theorie klopt.

Starlink roaming onbep. afsluiten en de schotel meenemen of wellicht nog beter, 2 schotels.
Is dit mogelijk? Of is iets anders wellicht beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Vaatdoek82 Eén abonnement op twee schotels kan dacht ik niet. Dus inderdaad schotel meenemen.
Maar je kan altijd eerst testen hoe de xG verbinding daar is, ook afhankelijk hoeveel GB je nodig hebt, met streamen en videobellen gaat het hard. Je zou ook kunnen kijken wat het kost met Frankrijk als je service adres, de prijzen verschillen per land.

• Vaatdoek82
franssie schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:52:
@Vaatdoek82 Eén abonnement op twee schotels kan dacht ik niet. Dus inderdaad schotel meenemen.
Maar je kan altijd eerst testen hoe de xG verbinding daar is, ook afhankelijk hoeveel GB je nodig hebt, met streamen en videobellen gaat het hard. Je zou ook kunnen kijken wat het kost met Frankrijk als je service adres, de prijzen verschillen per land.
Bedankt Franssie!
Ik denk dat ik kies voor 1 schotel en op beide locaties een mount neerzet dat het plug & plag is :)
Die schoteltjes zijn niet veel groter dan een tablet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Elke schotel moet z'n eigen abonnement hebben.

Afhankelijk van de luxe die je wil bieden, zou je 2 schotels kunnen neerzetten. En de schotel in Frankrijk op pauze, en het abonnement weer hervatten als de persoon in Frankrijk is. Dan heb je wel dubbele maandkosten voor als de schotel in Frankrijk actief moet zijn, maar scheelt het verplaatsen van de schotel.

Dan kan je ook voor residentiele abonnementen kiezen, als ik een willekeurig adres in Frankrijk kies, komt die op 40 EUR per maand. Dus dan ben je 90 EUR per maand kwijt (ipv 59 EUR per maand) voor de periode dat die in Frankrijk actief is. En natuurlijk dubbele aanschafkosten voor de schotels.

Afhankelijk van het financiele budget zou dat een optie kunnen zijn. Gemak is ook wat waard ; het voordeel is dat je niet voor de Mini hoeft te kiezen (even afgaande op jouw melding van 'niet groter dan een tablet' die ook een betere verbinding bieden. ( beter satelliet verbinding en niet-Roam abonnement heeft meer prioriteit op het netwerk).

• Vaatdoek82
aloft schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:48:
Elke schotel moet z'n eigen abonnement hebben.

Afhankelijk van de luxe die je wil bieden, zou je 2 schotels kunnen neerzetten. En de schotel in Frankrijk op pauze, en het abonnement weer hervatten als de persoon in Frankrijk is. Dan heb je wel dubbele maandkosten voor als de schotel in Frankrijk actief moet zijn, maar scheelt het verplaatsen van de schotel.

Dan kan je ook voor residentiele abonnementen kiezen, als ik een willekeurig adres in Frankrijk kies, komt die op 40 EUR per maand. Dus dan ben je 90 EUR per maand kwijt (ipv 59 EUR per maand) voor de periode dat die in Frankrijk actief is. En natuurlijk dubbele aanschafkosten voor de schotels.

Afhankelijk van het financiele budget zou dat een optie kunnen zijn. Gemak is ook wat waard ; het voordeel is dat je niet voor de Mini hoeft te kiezen (even afgaande op jouw melding van 'niet groter dan een tablet' die ook een betere verbinding bieden. ( beter satelliet verbinding en niet-Roam abonnement heeft meer prioriteit op het netwerk).
Bedankt aloft,

Opzicht inderdaad wel een mooie optie wanneer je 2x in het jaar een maand daar naartoe gaat. Maar de verwachting is dat het vaker is maar ook korter (week/weekend) waardoor het aan & uitzetten wel teveel zou gaan plaatsvinden.
Nu vind ik die Standard ook niet echt groot om even achterin de kofferbak te stoppen.
Ik dacht als ik nou op beide plekken vaste stroomaansluiting en die ethernetkabel naar de Starlink router dubbel heb dan is het puur het satalitje wat mee moet.
2 Routers (en toebehoren kabels) zou dan wel fijn zijn. Gaat het echt om de 2 schotels die niet op 1 abbo kan of zit je ook met de bijgeleverde router? Als ik daar 2 van kan bestellen, kabels op beide parcelen kan wegwerken dan vindt ik het niet veel ongemak om alleen even de schotel te koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
Ik zou verwachten - maar dat weet ik niet zeker- dat het alleen de schotel is. Want je kunt ook een 3rd party router gebruiken.

Dat is jouw use-case wellicht een goede optie; op beide locaties een 3rd party router, schotel in 'bypass' zetten , dan hoef je inderdaad alleen de schotel mee te nemen. Ik weet niet of de Starlink routers 'uit te wisselen' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 25-09 10:48
Vaatdoek82 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:40:
Ik heb de volgende situatie, een huis in Nederland en een huis in Frankrijk.
Nu is de persoon af en toe, laten we zeggen 1x in de 2 maanden een weekje in Frankrijk en de rest in Nederland. Op mobiele abbo internetten/werken in een klein gehucht in Frankrijk lijkt mij geen ideale scenario.
Daarom dacht ik aan Starlink. Nu vraag ik mij af of mijn theorie klopt.

Starlink roaming onbep. afsluiten en de schotel meenemen of wellicht nog beter, 2 schotels.
Is dit mogelijk? Of is iets anders wellicht beter?
Voor die situatie lijkt Starlink mini perfect? Helaas nog we duur, maar als het goed is wordt dat binnenkort minder. Die past gewoon in een rugzak en is dus makkelijk mee te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Vaatdoek82 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

Bedankt aloft,

Opzicht inderdaad wel een mooie optie wanneer je 2x in het jaar een maand daar naartoe gaat. Maar de verwachting is dat het vaker is maar ook korter (week/weekend) waardoor het aan & uitzetten wel teveel zou gaan plaatsvinden.
Nu vind ik die Standard ook niet echt groot om even achterin de kofferbak te stoppen.
Ik dacht als ik nou op beide plekken vaste stroomaansluiting en die ethernetkabel naar de Starlink router dubbel heb dan is het puur het satalitje wat mee moet.
2 Routers (en toebehoren kabels) zou dan wel fijn zijn. Gaat het echt om de 2 schotels die niet op 1 abbo kan of zit je ook met de bijgeleverde router? Als ik daar 2 van kan bestellen, kabels op beide parcelen kan wegwerken dan vindt ik het niet veel ongemak om alleen even de schotel te koppelen.
Hoe is de internet aansluiting in Nederland? Want dat maakt wel uit wat handig is.

En hoeveel mensen moeten er van de aansluiting gebruik maken?

En hoe is de mobiele dekking in Frankrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaatdoek82
AMD and INTEL schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:23:
[...]

Voor die situatie lijkt Starlink mini perfect? Helaas nog we duur, maar als het goed is wordt dat binnenkort minder. Die past gewoon in een rugzak en is dus makkelijk mee te nemen
Zit er veel verschil tussen ontvangst/snelheid met de standard?
duvekot schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 01:01:
[...]

Hoe is de internet aansluiting in Nederland? Want dat maakt wel uit wat handig is.

En hoeveel mensen moeten er van de aansluiting gebruik maken?

En hoe is de mobiele dekking in Frankrijk?
Gaat uiteindelijk om 2 mensen, het Ziggo abbo wordt in Nederland dan opgezegd en dan is er dus alleen Starlink.
Hebben wat dat betreft genoeg aan 70/80 mbit (TV kijken op 1080p via internet en buur browsen).
Mobiele abbo wordt toch wel een lastig verhaal met de dekking helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Vaatdoek82 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:24:
[...]

Zit er veel verschil tussen ontvangst/snelheid met de standard?

[...]

Gaat uiteindelijk om 2 mensen, het Ziggo abbo wordt in Nederland dan opgezegd en dan is er dus alleen Starlink.
Hebben wat dat betreft genoeg aan 70/80 mbit (TV kijken op 1080p via internet en buur browsen).
Mobiele abbo wordt toch wel een lastig verhaal met de dekking helaas.
De Mini kan je rond de 90-130 mbit verwachten, de standaard is 150-250 mbit. Dus denk dat de Mini aan je eisen voldoet, plus veel makkelijker meenemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
slijkie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
De Mini kan je rond de 90-130 mbit verwachten, de standaard is 150-250 mbit. Dus denk dat de Mini aan je eisen voldoet, plus veel makkelijker meenemen.
@Vaatdoek82 de Mini heeft een eigen ingebouwde router .. dus geen losse zoals op de huidige (v4) grotere antenne. Dus als die Mini ergens op een dak/paal komt te staan . Dan kan dat niet altijd even handig zijn. Maar ook de Mini kan in "Bypass mode" gezet worden .. en dan kan je elke eigen router gebruiken die je wil .. door de WAN poort met de Mini te verbinden. Let daarbij wel op dat als die verbinding buiten zit .. dat je dan een netwerk kabel gebruikt die een waterdichte aansluiting maakt op de Mini. (Maar die zijn ook te koop). Omdat de Mini gewoon met een simpele "barrel plug" van stroom voorzien kan worden zijn daar ook geen ingewikkelde "ethernet power inserters" voor nodig. Alles tussen 12 en 48 volt wordt geaccepteerd.

Dus als je zorgt dat je de Mini ergens makkelijk op een paal kan klikken en twee kabels er in kan pluggen ... Kan de Mini een prima oplossing zijn om heen en weer mee te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@duvekot Als de mini al bestond toen ik overstapte had ik dat gedaan. En dan een 4G router gebruiken om het huis van internet te voorzien (domotica en benaderen van de NVR van de camera's).

@Vaatdoek82 En het verschil in snelheid, voor wat IPTV etc heeft de mini al drie maal overhead. MS XBOX en FS2020 updates daargelaten, dan zou ik wel eens willen dat ik GB glas had :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
franssie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:41:
@duvekot Als de mini al bestond toen ik overstapte had ik dat gedaan. En dan een 4G router gebruiken om het huis van internet te voorzien (domotica en benaderen van de NVR van de camera's).
4G router is geen eens noodzakelijk .. elke consumenten router kan je gebruiken ... Of zelfs meer .. Ubiquiti gateway en access points om het gehele huis/tuin/grond/land goede WiFi dekking te geven ...en daar dan de kabel naar de Mini in pluggen.
En wat Switches etc er bij voor de vaste aangesloten zaken (die camera en NVR en je XBox etc) , VPN over de starlink naar Nederland zodat Nlziet denkt dat je nog steeds in Nederland zit ... En zorgen dat je telefoon alleen via VoWiFi verbonden is .. zodat alles als "Nederlands" mobiel verkeer gezien wordt.

En alles op IPv6 natuurlijk >:)

Voor voeding op meer dan 10m zou ik wel zorgen dat je 24v gebruikt .. om te zorgen dat er aan de andere kant minimaal 12 uit blijft komen bij langere afstanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaatdoek82
duvekot schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

@Vaatdoek82 de Mini heeft een eigen ingebouwde router .. dus geen losse zoals op de huidige (v4) grotere antenne. Dus als die Mini ergens op een dak/paal komt te staan . Dan kan dat niet altijd even handig zijn. Maar ook de Mini kan in "Bypass mode" gezet worden .. en dan kan je elke eigen router gebruiken die je wil .. door de WAN poort met de Mini te verbinden. Let daarbij wel op dat als die verbinding buiten zit .. dat je dan een netwerk kabel gebruikt die een waterdichte aansluiting maakt op de Mini. (Maar die zijn ook te koop). Omdat de Mini gewoon met een simpele "barrel plug" van stroom voorzien kan worden zijn daar ook geen ingewikkelde "ethernet power inserters" voor nodig. Alles tussen 12 en 48 volt wordt geaccepteerd.

Dus als je zorgt dat je de Mini ergens makkelijk op een paal kan klikken en twee kabels er in kan pluggen ... Kan de Mini een prima oplossing zijn om heen en weer mee te nemen.
Die ingebouwde router op bypass is erg handig in deze! Inderdaad een routertje op beide locaties erachter zetten en dan alleen het kleine tabletje verplaatsen/vastdraaien aan de paal en inpluggen.

Allemaal erg bedankt voor de tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

duvekot schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:01:
[...]

4G router is geen eens noodzakelijk .. elke consumenten router kan je gebruiken ... Of zelfs meer .. Ubiquiti gateway en access points om het gehele huis/tuin/grond/land goede WiFi dekking te geven ...en daar dan de kabel naar de Mini in pluggen.
En wat Switches etc er bij voor de vaste aangesloten zaken (die camera en NVR en je XBox etc) , VPN over de starlink naar Nederland zodat Nlziet denkt dat je nog steeds in Nederland zit ... En zorgen dat je telefoon alleen via VoWiFi verbonden is .. zodat alles als "Nederlands" mobiel verkeer gezien wordt.

En alles op IPv6 natuurlijk >:)

Voor voeding op meer dan 10m zou ik wel zorgen dat je 24v gebruikt .. om te zorgen dat er aan de andere kant minimaal 12 uit blijft komen bij langere afstanden
Snap ik, zo draait het hier nu op omada. Ik bedoelde dat als ik op reis ga, en de schotel mee neem, 4g nodig heb om mijn huis in line te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
franssie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:06:
[...]

Snap ik, zo draait het hier nu op omada. Ik bedoelde dat als ik op reis ga, en de schotel mee neem, 4g nodig heb om mijn huis in line te houden.
Helder .... Thx voor die toevoeging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jpiek
En hier doen we het dus voor met het statief. Waar eerst de bomen echt veel te hoog waren, zorgt nu het statief ervoor dat ik precies boven de bosschage van de camping uit kom :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8szfiIyrYHO9MHXrNlRn2aczH6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wODXWhA0WXrW14ZvmEVPgXui.jpg?f=fotoalbum_large

Met als gevolg :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mAJrcQtAbEWtubkCyf_TS2lI78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkTCUJPaF7ljh2L8M0LNfqGe.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen op het westen nog een paar rode spikkels, maar zonder negative invloed.
Volgens de statistieken de laatste 12 uur 2 (!) seconde belemmering 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-10 18:02
Zomaar even een resultaat van de speedtest van mijn nieuwe Starlink Mini

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_ps7HW2b-bT2azrUTXvgUqFwqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynfe3CUTE2FL9oQec1EJXFhw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
Ikz ie niet meer de optie om hardware te huren? Is die verdwenen... Paar weken geleden zag ik hem nog wel. Ik wil namelijk starlink gaan gebruiken als overbrugigng voor 6-9 maanden totdat mijn vaste internet is aangelegd. Kopen zie ik niet zo zitten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Oranje Banaan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:33:
Ikz ie niet meer de optie om hardware te huren? Is die verdwenen... Paar weken geleden zag ik hem nog wel. Ik wil namelijk starlink gaan gebruiken als overbrugigng voor 6-9 maanden totdat mijn vaste internet is aangelegd. Kopen zie ik niet zo zitten...
Ik zie hem ook niet meer .. ook niet in België . Maar wel in Duitsland en Frankrijk zie ik ...

Als het tijdelijk is kan je eventueel ook een tweede handsje op marktplaats kopen .. en die daarna weer verkopen op marktplaats. (Wel zorgen dat het een Europese antenne is .. en los gekoppeld van het vorige account

https://support.starlink....36-542c-6e20-a3738a6cae30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

Ik wil voor mijn vader zijn verjaardag het starlink set kopen voor de roaming toepassing. Ze gaan namelijk vaak met hun camper op vakantie. En het internet op veel campings in het buitenland is vaak gewoon slecht.

Op deze manier is hij qua internet zelfvoorzienend.

Echter! Nu zie ik 3 verschillende schotels staan, en ik kom er niet helemaal uit waar ik goed aan doe. Als in, welke is het beste voor hun?

Iemand ervaring met 1 van de 3 of eventueel alle 3?

Ik zou dan graag van jou of jullie advies en ervaringen gebruik maken.

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Multispeed schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:09:
Ik wil voor mijn vader zijn verjaardag het starlink set kopen voor de roaming toepassing. Ze gaan namelijk vaak met hun camper op vakantie. En het internet op veel campings in het buitenland is vaak gewoon slecht.

Echter! Nu zie ik 3 verschillende schotels staan, en ik kom er niet helemaal uit waar ik goed aan doe. Als in, welke is het beste voor hun?

De mini met standaard roaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Multispeed schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:09:

Ook hier zou ik voor een camper altijd kiezen voor de mini (zelf ook besteld voor mijn trip down under) .. omdat de voeding eenvoudig te doen is met 12V .. en er al een router in de antenne zit .. dus je daar ook niet moeilijk mee hoeft te doen.

De "standaard" antenne maakt wel een hogere snelheid mogelijk, maar ik twijfel of daar überhaupt ooit gebruik van gemaakt gaat worden .. maar je hebt direct te maken met een losse router, die 230v moet hebben (of je moet ingewikkeld gaan doen met PoE inserters en eigen router etc) .. dus de nadelen wegen nooit op tegen die hogere snelheid.

De "standaard aangedreven" is de vorige generatie antenne, maar ook daar heb je uitdagingen rondom de stroom voorziening en router

Dus daarom ... De Mini ... Snel genoeg voor een stel op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Multispeed
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 09:07

Multispeed

HEY! Dat ben ik!

HGM schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:20:
[...]

De mini met standaard roaming.
duvekot schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:51:
[...]

Ook hier zou ik voor een camper altijd kiezen voor de mini (zelf ook besteld voor mijn trip down under) .. omdat de voeding eenvoudig te doen is met 12V .. en er al een router in de antenne zit .. dus je daar ook niet moeilijk mee hoeft te doen.

De "standaard" antenne maakt wel een hogere snelheid mogelijk, maar ik twijfel of daar überhaupt ooit gebruik van gemaakt gaat worden .. maar je hebt direct te maken met een losse router, die 230v moet hebben (of je moet ingewikkeld gaan doen met PoE inserters en eigen router etc) .. dus de nadelen wegen nooit op tegen die hogere snelheid.

De "standaard aangedreven" is de vorige generatie antenne, maar ook daar heb je uitdagingen rondom de stroom voorziening en router

Dus daarom ... De Mini ... Snel genoeg voor een stel op vakantie.
Enorm bedankt beide! Ik ga de mini bestellen!

En toevallig vind ik dus van niet! :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Multispeed schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:51:

Enorm bedankt beide! Ik ga de mini bestellen!
Echt de juiste keuze. Ik neem er volgens jaar ook eentje voor erbij onderweg, de 12v en ingebouwde router is echt een game changer voor onderweg.

Pagina: 1 ... 10 ... 19 Laatste