Gisteren hoorde ik dit bij VI, en vond het terug bij het AD
Volt overweegt toch hoger beroep na ‘tik op vingers’ door rechter
Op het Volt
blog is nog niets terug te vinden van de uitspraak, excuses of van het eventuele hoger beroep.
Wel is duidelijk uit het
verslag van de rechtszaak dat het bestuur heeft de zaak verkeerd heeft aanpakt. Ook al zou de rechter niet bevoegd zijn om de schorsing terug te draaien, is het overduidelijk dat vast met goede bedoeling hun medewerkers te beschermen, ze er 1 zijn vergeten Nilüfer Gündogan.
Het bestuur begon goed, door na de melding van 21 januari dit direct te laten onderzoeken door een onafhankelijke derde partij. Ze gingen de fout in om publiek te laten weten dat Nilüfer Gündogan is geschorst op zondag 14 februari 2022. Ik begrijp ook niet waarom dat moest en waarom er niet 24 uur gewacht kon worden zoals Nilüfer Gündogan. Het wordt mij ook niet duidelijk uit de stukken van de rechtszaak. Het Bing onderzoek liep nog , het is gestart tussen 21 januari en 31 januari de datum van het tussenrapport van BING met “Bevindingen tot zover” en “Advies over vervolgstappen”, helaas ontbreekt de inhoud van het stuk. Wel is duidelijk dat Volt de inhoud van de beschuldigingen niet heeft gedeeld op
dat moment met Nilüfer Gündogan. Ook blijkt uit de video van het zelfde moment van Geen Stijl er eerder een
mediation geweest (waarover blijft onduidelijk)
Nilüfer Gündogan wilde onder andere de onderzoeksopdracht van Bing weten en wat de klachten zijn voordat zij het gesprek met Bing aan ging. Blijkbaar heeft Volt daar geen invulling aangegeven waardoor ze idd niet mee wilde werken. Het lijkt mij als 1 van de partijen, zeker de hoofdpartij waarnaar onderzoek wordt gedaan, geen vertrouwen heeft in de door het bestuur gekozen derde partij die het onderzoek gaat uitvoeren, dat er dan toch echt een andere derde partij gezocht moet worden. Nu is er geen wederhoor toegepast en heeft men effectief maar geruchten en daarop is het ontslag gebaseerd.
Verder kan het bestuur van Volt wel bellen met Nilüfer Gündogan over de uitnodiging om naar het partij kantoor te komen om informeren over de schorsing maar niet een belletje plegen met Nilüfer Gündogan om bij het besloten kamerledenoverleg overleg te zijn, wat over een uur plaats vind.
Er zijn forse fouten gemaakt. Ook intern is dit wel aangekaart, de ambtelijk secretaris van de Tweede Kamerfractie van Volt heeft naar aanleiding van het gebeuren ontslag genomen
Ik weet niet of hier nu van naïviteit en tunnelvisie sprake is bij het bestuur, of van opzet.
Ik kan me niet voorstellen dat het goed komt tussen het partijbestuur en overige fractie leden en Nilüfer Gündogan. De (persoonlijke) relaties hebben een behoorlijke knauw gehad en tevens hangen de beschuldigingen tegen Nilüfer Gündogan nog steeds in de lucht, deze zullen nog steeds onderzocht moeten worden. Ik kan me ook voorstellen dat het bestuur te verantwoording geroepen zal worden, zoals een aantal
leden al willen, hoewel dat met name gaat over hoe de leden (niet) geïnformeerd zijn, en niet over het proces wat is gevolgd en de daarin gemaakte fouten.
Naschrift: ik vond deze
url nog, er worden daar een aantal zaken beweert die niet in de uitspraak staan (tenminste ik kon ze niet vinden), zoals op 14 februari waren er 2 klachten bekend. Het geeft meer inzicht.
[
Voor 5% gewijzigd door
jeanj op 11-03-2022 14:58
]