• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Ik heb even snel wat in elkaar geklatst:

Volt

Lijsttrekker

Laurens Dassen

De slogan van dit verkiezingsjaar is: Nu duurzaam de toekomst in!
Het verkiezingsprogramma
Punten in het kort
In heel Europa hebben we dezelfde grote uitdagingen. Volt pakt die aan in 6 plannen.

1. Meer balans in de wereld
Volt omarmt de Europese Green Deal en scherpt deze aan. Mens en omgeving in balans brengen vraagt om inzet voor klimaatneutraliteit, eerlijke internationale handel, duurzame landbouw, voedselzekerheid, biodiversiteit, ontwikkelingssamenwerking en humaan migratiebeleid. Balans in de wereld vraagt om tegenwicht tegen de grootmachten. Daarom werken wij toe naar een Europese defensiemacht en gemeenschappelijk Europees buitenlandbeleid voor veiligheid, handel en tegen politieke inmenging. Voor echte vooruitgang hebben we elkaar in Europa nodig.

2. Nieuwe kijk op economie
De Europese economie maakt een fatsoenlijke levensstandaard voor iedereen mogelijk. Een innovatieve economie geeft ruimte aan welzijn naast welvaart. Europese samenwerking kan grenzen verleggen met innovatie, kunstmatige intelligentie, nieuwe werkgelegenheid, jong ondernemerschap en circulaire economie. Daarbij is technologisch en moreel leiderschap nodig. Bijvoorbeeld voor één Europese vennootschapsbelasting en een Europees sociaal en fiscaal stelsel.

3. Iedereen gelijke kansen
Mensen zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig. Daarom vinden we het rechtvaardig dat mensen gelijke kansen krijgen in het onderwijs en in hun werk. Iedereen in Europa heeft aanspraak op gelijke rechten en kansen. Maar de praktijk is vaak anders. Goed onderwijs en financiële basiszekerheid zijn drijvende krachten voor een inclusieve samenleving. Daarom werken wij aan een progressief belastingstelsel, goed en toegankelijk onderwijs, gelijke betaling voor man en vrouw en slaan wij de handen in elkaar voor meer Europese samenwerking in de zorg.

4. Publieke zaak herinrichten
Digitalisering van overheidsdiensten en publieke voorzieningen, voor betere afstemming op burgers en bedrijven. Dat is de sleutel voor weerbaar bestaan in de 21ste eeuw. Een betrouwbare overheid garandeert beschikbaarheid en kwaliteit van voorzieningen en stimuleert duurzame innovatie. Digitale rechten en vrijheden en inkoop van medicijnen kunnen beter op Europees niveau worden gewaarborgd. Nationaal moeten wij investeren in digitalisering van publieke diensten, zorghervorming en duurzaam transport zoals hogesnelheidslijnen en hyperloop. We kunnen leren van andere landen. En zij van ons.

5. Meer inspraak op elk niveau
Volt wil dat alle Europeanen de politiek meer kunnen beïnvloeden dan alleen bij verkiezingen. Denk aan gelote burgerfora en burgerbegrotingen. In Europa zijn hier succesvolle voorbeelden van. Burgerschap stimuleren we met meer mogelijkheden tot levenslang leren en herscholing. Met een Europabreed Volta programma als aanmoediging. Gepensioneerden stimuleren wij vrijwilligerswerk op te pakken in een ander land. Zo leren we elkaar over grenzen heen beter kennen en begrijpen.

6. Europese Unie van 21e eeuw
De EU is een unieke prestatie: sterk verschillende landen zijn erin geslaagd een Unie te bouwen die al meer dan zestig jaar voor vrede en welvaart zorgt. Toch werkt de Europese Unie nog niet voor iedereen. Daarom wil Volt de EU democratischer, transparanter en sterker maken. Met een gekozen Europese president, initiatiefrecht bij het Europees Parlement, minder subsidies voor landen die de rechtstaat ondermijnen en Brussel als vaste vestigingsplaats voor het Europees Parlement. Dat maakt Europa toekomstbestendig.
https://voltnederland.org
https://voltnederland.org/politieke-standpunten-partij
https://voltnederland.org...erernplan-2021-spread.pdf

Ze hebben ook op Reddit een AMA gedaan

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Hmm, hier heeft blijkbaar nog niemand gepost :P Ik heb het verkiezingsprogramma van Volt doorgenomen, en het sprak me eigenlijk wel meteen aan. Het legt precies de nadruk op dingen die ik ook belangrijk vindt. Net nog even een stemwijzer doorgenomen, en daar kwam Volt ook als beste keuze uit. D66 komt bij mij ook hoog in de stemwijzer, maar op dit moment neig ik meer naar het stemmen op een niet-gevestigde partij.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Het valt op dat de toon zo positief is, vind ik. Meer gericht op de oplossingen en verbeteringen dan op waarom dingen nu niet goed zijn, waar veel andere partijen toch best veel woorden steken in het uitleggen waarom dingen anders moeten. Deze lui lijken aan te nemen dat de lezer wel snapt dat het anders moet en gaan gelijk door naar de volgende stap. Kan ik op zich wel waarderen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Twam schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:54:
Het valt op dat de toon zo positief is, vind ik. Meer gericht op de oplossingen en verbeteringen dan op waarom dingen nu niet goed zijn, waar veel andere partijen toch best veel woorden steken in het uitleggen waarom dingen anders moeten. Deze lui lijken aan te nemen dat de lezer wel snapt dat het anders moet en gaan gelijk door naar de volgende stap. Kan ik op zich wel waarderen.
Ik vind constructief een beter woord (maar misschien interpreteer ik je niet helemaal goed), en ik moet zeggen dat de toon mij ook wel aanspreekt :)

Daarnaast zijn ze ook in veel zaken duidelijk. Heel veel partijen hebben het erover dat "de rijken meer moeten bijdragen", maar Volt is (afaik) een van de weinigen die duidelijk zijn wat ze willen met de inkomstenbelasting (namelijk een hoger tarief boven de 2 ton). Dat vind ik ook fijn, bij andere partijen blijft het teveel hangen in algemeenheden.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:35
Misschien aardig voor de openingspost, de AMA met leden van Volt op Reddit:
https://old.reddit.com/r/...rste_europese_partij_die/

Nee, merp!

• Twam
  • Nu online
RoD schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Ik vind constructief een beter woord (maar misschien interpreteer ik je niet helemaal goed), en ik moet zeggen dat de toon mij ook wel aanspreekt :)

Daarnaast zijn ze ook in veel zaken duidelijk. Heel veel partijen hebben het erover dat "de rijken meer moeten bijdragen", maar Volt is (afaik) een van de weinigen die duidelijk zijn wat ze willen met de inkomstenbelasting (namelijk een hoger tarief boven de 2 ton). Dat vind ik ook fijn, bij andere partijen blijft het teveel hangen in algemeenheden.
Probeerde ik bewust niet te zeggen, omdat veel mensen vermoedelijk vinden dat "hun" partij ook constructief is. Maar dat was idd wel woord dat als eerste bij me opkwam, ja :P

En inderdaad wat concreter dan veel andere partijen, dat is ook wel prettig. De grap is dat het daardoor ook een stuk leesbaarder wordt, omdat het stuk minder wollig kan.

• RoD
  • Niet online

RoD

Twam schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:36:
[...]

Probeerde ik bewust niet te zeggen, omdat veel mensen vermoedelijk vinden dat "hun" partij ook constructief is. Maar dat was idd wel woord dat als eerste bij me opkwam, ja :P

En inderdaad wat concreter dan veel andere partijen, dat is ook wel prettig. De grap is dat het daardoor ook een stuk leesbaarder wordt, omdat het stuk minder wollig kan.
Ik vond het ook een goed leesbaar programma. De wolligheid van andere partijen is inderdaad lastig om doorheen te komen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:49
Van de week was Volt ook in de Europa draait door podcast waar ze een half uur de tijd kregen om hun ideeen toe te lichten. Ik ben ook wel enthousiast.

Doorgaans zit ik in het D66-kamp, daar zit Volt natuurlijk niet mega-ver vandaan. Wel vind ik het fijn dat Volt - in tegenstelling tot D66 - voor kernenergie is. Niet als enige energiebron, maar wel zodat we wat te kiezen hebben als we tzt meer energie nodig hebben dan wind en zon kunnen leveren, en dan niet enkel uit kool of gas hoeven te kiezen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik neig er ook naar op hun te stemmen, maar ik ben bang dat ze geen zetels halen, en dan is het toch zonde. Hun ideeen spreken me aan, en eindelijk een partij die niet zo populair en in de waan van de dag zitten.

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:20
Ik moet zeggen dat ik ook positief verrast ben door het verkiezingsprogramma. Frisse en duidelijke taal met de nadruk op de broodnodige progressiviteit. Op eigenlijk alle punten zeggen ze zinnige dingen die ook enigszins haalbaar lijken. Bijvoorbeeld het programma van GroenLinks is qua insteek goed; duurzaamheid en sociaal beleid, maar veel zaken vond ik zo radicaal dat ik me afvraag hoe haalbaar dat is, zelfs al de voltallige politiek er achter zou staan.

Daarbij vind ik ook het nieuwe geluid fijn want ik vind de wispelturigheid D66 tenenkrommend en ik neem het de PvdA nog steeds kwalijk hoe ze in naam van Jetta Klijnsma de hele sociale zekerheid om zeep hebben geholpen. Kortom een partij die een beetje in het progressieve midden gaat zitten is van harte welkom.

Het enige wat ik hoop is dat ze die ene zetel halen. Ze mikken zelf op 3 zetels maar dat is wellicht wat ambitieus maar 1 zetel zou toch wel mooi zijn. Dan zit de partij in ieder geval zichtbaar in de kamer en kunnen ze zichzelf de komende 4 jaar meer zichtbaar maken. Dat zou mooi zijn als dat ze zou lukken.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-03 15:50
Voorheen D66 (nog steeds?). Nu kom ik overal uit op Groen Links en Volt. Nog nooit van de laatste gehoord dus binnenkort maar eens kijken wat ze te bieden hebben.
Waar ik een beetje mee zit is dat ik een vermoeden heb dat ze te weinig stemmen gaan krijgen voor een zetel en het een weggegooide stem gaat worden. Zo heb ik ook 2x op de Piratenpartij gestemd en dat heeft ook weinig kunnen doen helaas.
Groen Links heb ik voor mijn gevoel nooit echt wat mee gehad want te radicaal (in mijn beleving :)) Maar wellicht een goed moment om weer eens ff door te spitten waar deze 3 partijen nu echt voor staan en waar ik mij het meeste in kan vinden.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:49
Maar als iedereen dat denkt maken nieuwe partijen natuurlijk nooit kans ;) Dus als iedereen die hier zegt Volt (of een andere nu-nog-geen-zetel-hebbende-partij) te willen stemmen dat ook doet en dat ook uitdraagt in z'n omgeving, dan is de kans veel groter dat ze in ieder geval in de buurt van een zetel komen; En als je dan over 4 jaar kan laten zien dat ze van 10% van een zetel naar 70% van een zetel zijn gegroeid en ze er dus bijna zijn, dan heb je best kans weer meer mensen over de streep te trekken.

• Freeaqingme
Bij de Europese verkiezingen haalden ze ook al 2% van de stemmen in Nederland. Daarnaast staan ze - volgens mij in tegenstelling tot bijv. de piratenpartij - inmiddels ook in diverse peilingen. Dat maakt het mijns inziens veel waarschijnlijker dat ze daadwerkelijk in de kamer komen.

Overigens onderschrijf ik ook wel voor een deel het gedachtegoed van de piraten partij. Alleen is de organisatie en het voorkomen daarvan zo knullig dat de kans dat mensen die ze niet zo goed kennen hen serieus nemen veel kleiner dan bij een Volt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Freeaqingme schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:02:
Bij de Europese verkiezingen haalden ze ook al 2% van de stemmen in Nederland.
[...]
Dan heb je het ook wel over een verkiezing waar minder mensen stemmen (dus waarschijnlijk/hopelijk mensen die wel stemmen beter ingelezen zijn) plus dat Volt zich uitdrukkelijk in Europa inzet. Maar ja, ik ben wel benieuwd hoe volt het gaat doen.
Overigens onderschrijf ik ook wel voor een deel het gedachtegoed van de piraten partij. Alleen is de organisatie en het voorkomen daarvan zo knullig dat de kans dat mensen die ze niet zo goed kennen hen serieus nemen veel kleiner dan bij een Volt.
Wat bij de piratenpartij ook niet meehelpt is de naam. Piratenpartij klinkt bijna als de feest partij, een meme of uit de hand gelopen grap oid.

OT:
Net als anderen hier vind ik het constructieve, concrete en realistische stijl van hun verkiezingsprogramma fijn.

Ik zat volgens de kieswijzer etc altijd tussen D66 en GroenLinks in, maar GL is voor mij soms te idealistisch. Af en toe is dat goed, ik snap bijvoorbeeld goed waarom ze bij de formatie van Rutte III weg zijn gelopen, maar het is niet altijd even handig. D66 heeft het bij mij een beetje verbruid met het referendum over de sleepwet (Verhoeven werd monddood gemaakt, perse met het kabinet mee gaan daarin) en hun beleid op onderwijs (terwijl ze onderwijspartij zouden zijn). Zodoende kijk ik nu (weer) eens verder en dus ook naar Volt.

Ik ben zelf alleen een beetje bang dat mijn stem (weer) weggegooid gaat worden. Ik zou het goed vinden als links de grootste partij zou hebben en dus initiatief mag nemen bij het formeren. Maar ik schat dat dat een nutteloze hoop is, dus dan waarschijnlijk toch meer naar overeenkomst in standpunten stemmen.

[Voor 12% gewijzigd door Gropah op 12-02-2021 10:33]

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:58

GG85

.......

Ik word hier blij van, mijn stem hebben ze

• Twam
  • Nu online
Freeaqingme schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:02:
Bij de Europese verkiezingen haalden ze ook al 2% van de stemmen in Nederland. Daarnaast staan ze - volgens mij in tegenstelling tot bijv. de piratenpartij - inmiddels ook in diverse peilingen. Dat maakt het mijns inziens veel waarschijnlijker dat ze daadwerkelijk in de kamer komen.

[...]
Klopt, ze zijn in ieder geval inmiddels opgenomen bij Peil.nl. Daar peilen ze op 1 zetel, zag ik op Wikipedia's poll tracker. Ook in de diverse stemwijzers opgenomen, zag ik. Wel uitgesloten van de grote debatten, omdat daar alleen zittende partijen worden uitgenodigd, begreep ik. Aan de ene kant begrijpelijk, want er is geen podium groot genoeg om alle partijen die meedoen (op 1,5 meter onderlinge afstand) naast elkaar te zetten, maar het geeft zittende partijen wel flink voordeel qua zichtbaarheid. Nog niks gehoord of er dit jaar ook weer debat komt voor de kleinere (staande? :+) partijen, dat zou m.i. ook best interessant kunnen zijn, dit jaar.

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 08:29
Twam schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Klopt, ze zijn in ieder geval inmiddels opgenomen bij Peil.nl. Daar peilen ze op 1 zetel, zag ik op Wikipedia's poll tracker. Ook in de diverse stemwijzers opgenomen, zag ik. Wel uitgesloten van de grote debatten, omdat daar alleen zittende partijen worden uitgenodigd, begreep ik. Aan de ene kant begrijpelijk, want er is geen podium groot genoeg om alle partijen die meedoen (op 1,5 meter onderlinge afstand) naast elkaar te zetten, maar het geeft zittende partijen wel flink voordeel qua zichtbaarheid. Nog niks gehoord of er dit jaar ook weer debat komt voor de kleinere (staande? :+) partijen, dat zou m.i. ook best interessant kunnen zijn, dit jaar.
Dan neem ik aan dat Baudet niet komt opdagen, die is immers anti partij kartel :+

Zonder gekheid: Met 37 lijsten in totaal wordt het nog een grote uitdaging om het 'categorie overig' verkiezingsdebat te organiseren ben ik bang :/

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
BoB_HenK schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Dan neem ik aan dat Baudet niet komt opdagen, die is immers anti partij kartel :+

Zonder gekheid: Met 37 lijsten in totaal wordt het nog een grote uitdaging om het 'categorie overig' verkiezingsdebat te organiseren ben ik bang :/
Er is volgens mij wel eens een kleine partijen debat geweest, maar goed, als dat niet word opgepikt door de media heb je er ook niets aan.

Maar zou wel leuk zijn om een debat voor de kleinere partijen met een focus op techniek, privacy en wetenschap te zien :P

• Twam
  • Nu online
Gropah schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Er is volgens mij wel eens een kleine partijen debat geweest, maar goed, als dat niet word opgepikt door de media heb je er ook niets aan.

Maar zou wel leuk zijn om een debat voor de kleinere partijen met een focus op techniek, privacy en wetenschap te zien :P
Het Tweakers Online Debat voor Kleine Partijen 2021, ik zie mogelijkheden! :+

Juist de kleine partijen zouden misschien nog wel te porren zijn voor een laagdrempelig Zoom/Teams/whatever-debat ook, leuke kans voor exposure voor zowel Tweakers als partijen. Redactie heeft andere verkiezingen wel eens partijen/politici geïnterviewd, dus op zich niet geheel random. En als DPG zijn steun erachter gooit, heb je nog best bereik ook, natuurlijk.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

Volt komt bij mij op plek 4 in de stemwijzers. Ik moet zeggen dat ze wel een heel aardig programma hebben. Ik zal me er zeker in verdiepen want het is in ieder geval niet een 1 issue partij. Wat me aanspreekt is dat ze een flinke Europese basis hebben en in andere landen al groter zijn.

Vreemde is dat de VVD nog steeds bovenaan komt en dat is iets wat ik niet ga stemmen. Mijn denkbeelden zijn eigenlijk niet heel erg veranderd maar het lijkt wel of de VVD steeds meer alleen voor het groot corporatisme is. De balans lijkt zoek.

Ik moet ook zeggen dat de stemwijzer eigenlijk niet al te best functioneert. Erg weinig vragen en dan ook nog eens niet altijd erg goede vragen.

• Skyclad
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 15:41
Ik vind dit wel een interessante 'stemwijzer': https://slimmer-kiezen.nl/

Het zal echter niet geschikt zijn voor het grootste deel van de bevolking, aangezien de meeste mensen of geen zin hebben zich in moties en stemgedrag te verdiepen, of de taal niet zullen begrijpen.

Het is trouwens wel mooi te zien dat de politie en Defensie al achter Volt staan: https://tweakers.net/partners/operatievolt2021/ ;)

• liptonicee
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:28
Voor kleine partijen zoals Volt is het grote gemis de media exposure die de zittende partijen wel genieten. Zoals hier eerder is aangehaald, is het mooie aan Volt dat het geen one-issue partij is en dat het over concrete oplossingen praat. Links en rechts zie je en hoor je de naam toch steeds in een positief daglicht opduiken, zoals bij ZML afgelopen zondag, WNL en op Radio1.
Wat mij verder opvalt, is dat een deel van de rechtse kiezers zich lijken te vinden in het progressieve denkbeeld dat Volt, deels vanwege het gemis van een progressief rechtse partij in Nederland, maar ook omdat er in tegenstelling tot de "klassieke" linkse partijen, concrete en haalbare oplossingen worden aangedragen, zoals kern-energie als transitie-bron en zwaardere belasting op topinkomens concreet benoemd (€201k in 2021), waar de klassieke partijen vooral in abstracte termen blijven referen naar "groen" en "de rijken".

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 21:08
Zet in op een efficiënte digitale overheid. Richt een Ministerie van Digitale Zaken op.
Hiermee hebben ze gelijk mijn aandacht. Als daar dan ook maar de juiste kennis komt te zitten.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
Indoubt schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:28:
Volt komt bij mij op plek 4 in de stemwijzers. Ik moet zeggen dat ze wel een heel aardig programma hebben. Ik zal me er zeker in verdiepen want het is in ieder geval niet een 1 issue partij. Wat me aanspreekt is dat ze een flinke Europese basis hebben en in andere landen al groter zijn.

Vreemde is dat de VVD nog steeds bovenaan komt en dat is iets wat ik niet ga stemmen. Mijn denkbeelden zijn eigenlijk niet heel erg veranderd maar het lijkt wel of de VVD steeds meer alleen voor het groot corporatisme is. De balans lijkt zoek.

Ik moet ook zeggen dat de stemwijzer eigenlijk niet al te best functioneert. Erg weinig vragen en dan ook nog eens niet altijd erg goede vragen.
Grappig, hier gebeurde hetzelfde. In mijn top 6 stonden (in willekeurige volgorde) VVD, FVD, CDA, 50+, Henk Krol en Volt. Alle partijen zaten in de range 75%-65%. Maar denk dat Volt de enige kanshebber is op mijn stem, de overige 5 ga ik sowieso niet op stemmen.

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 18:25
Robkazoe schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Grappig, hier gebeurde hetzelfde. In mijn top 6 stonden (in willekeurige volgorde) VVD, FVD, CDA, 50+, Henk Krol en Volt. Alle partijen zaten in de range 75%-65%. Maar denk dat Volt de enige kanshebber is op mijn stem, de overige 5 ga ik sowieso niet op stemmen.
Ha dat is apart, bij staat Volt ook hoog (vaak top 3) maar dan tussen D66, GL, PVDA en CU in, en hangen partijen als FVD (consequent helemaal onderaan), VVD, HK etc ergens onderaan de lijst.

Volt heeft in elk geval mijn interesse en ik ga mij daar eens verder in verdiepen.

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:20
Hier hetzelfde, Volt bovenaan, gevolgd door D66 en CU (bijzondere combinatie). Ik vrees een beetje voor een 'weggegooide' stem, maar ik ben het toch met veel dingen met ze eens.

Aan de andere kant, als ze net zoveel stemmen weten te trekken als tijdens de Europese verkiezingen, dan halen ze de kiesdrempel wel.

• Freeaqingme
Minneyar schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:50:
[...]

Ha dat is apart, bij staat Volt ook hoog (vaak top 3) maar dan tussen D66, GL, PVDA en CU in, en hangen partijen als FVD (consequent helemaal onderaan), VVD, HK etc ergens onderaan de lijst.
Ik denk dat dat komt door de selectie vragen van Stemwijzer. Ook als ik bij anderen kijk is het 'all over the place'. Wat dat betreft heb ik het idee dat Stemwijzer wel eens betere jaren gekend heeft (of partijen zich meer probeerden te onderscheiden, dat kan ook).

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het probleem met stemwijzer is dat ze nooit neutraal zijn. Het zijn altijd stellingen en antwoorden op die stellingen waar de partijen zelf invloed op hebben. Probeer zo maar eens te achterhalen of een partij wel eerlijk is in hun antwoorden.

Lees gewoon echt programma's, desnoods na een stemwijzer en bepaal zo beter bij welke partij je stem past. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:39

Dit valt me dan weer tegen. Een partij die zn eigen belang belangrijker vind dan de keuzes van een individu...

[Voor 7% gewijzigd door Teckna op 16-02-2021 15:03]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:51

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Teckna schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:03:
[Afbeelding]

Dit valt me dan weer tegen. Een partij die zn eigen belang belangrijker vind dan de keuzes van een individu...
Hoewel ik wel fan ben van het verkiezingsprogramma (en ga waarschijnlijk zelfs op ze stemmen), is dit zeker jammer. Je kan altijd nog naar https://www.reclamecode.nl/klacht-indienen/ :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Twam
  • Nu online
Sjurm schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:57:
Hier hetzelfde, Volt bovenaan, gevolgd door D66 en CU (bijzondere combinatie). Ik vrees een beetje voor een 'weggegooide' stem, maar ik ben het toch met veel dingen met ze eens.

Aan de andere kant, als ze net zoveel stemmen weten te trekken als de Europese verkiezingen, dan halen ze de kiesdrempel wel.
Ik merk dat ik zelf ook beetje klaar ben met het strategisch stemmen. Ik heb als overtuigd zwevende kiezer afgelopen jaren vaak wel ingeschat wat de 'meest effectieve' stem zou zijn, vaak ook uiteindelijk op de grotere oppositiepartijen uitgekomen, maar daar kijk ik ook met gemengde gevoelens op terug. Netto heeft dat namelijk ook gewoon geleid tot meer van hetzelfde, terwijl die oppositiepartijen in de oppositie ook niet bar productief leken en al helemaal niet een effectief contraverhaal wisten uit te dragen.

Even kort door de bocht lijkt een stem voor een oppositiepartij waarvan het onwaarschijnlijk is dat die een regering mag gaan vormen voor mij dus ook bijna een 'weggegooide stem'. En zelfs m'n stem op D66, vier jaar geleden, voelt eigenlijk beetje wrang, omdat er voor m'n gevoel ook exact niets is bereikt op de punten waarom ik op ze stemde. Sterker nog, die partij is door de samenwerking met de VVD en CDA alleen maar verder van mijn positie afgedreven. Dat is deels hoe coalitiepolitiek werkt, dat snap ik gerust, maar ik zou op dit punt al zo blij worden van een partij in de Kamer met een samenhangend verhaal en iets van een visie die verder vooruit kijkt dan wat er afgelopen ochtend in de Telegraaf stond...

Visie is niet een olifant in de kamer die effectieve besluitvorming in de weg zit, het is waar je als politicus voor wordt betaald. Regeren is vooruitzien, enzo.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:01:
Het probleem met stemwijzer is dat ze nooit neutraal zijn. Het zijn altijd stellingen en antwoorden op die stellingen waar de partijen zelf invloed op hebben. Probeer zo maar eens te achterhalen of een partij wel eerlijk is in hun antwoorden.

[...]
Dit is inderdaad een probleem, maar wat ik zelf ook een probleem vind is als ze een motivatie in een stelling opnemen. Zo had de volkskrant een stemmenchecker, maar daar in zaten stellingen zoals
Een algehele salarisverhoging voor zorgmedewerkers vanwege de coronacrisis
Ik ben voor de algehele salarisverhoging, maar niet vanwege de coronacrisis... Wat moet ik nu zeggen? Gelukkig valt dit bij de stemwijzer weer mee, maar goed, daar ontbreken dan weer stellingen over privacy of tech.

Maar goed, wellicht is dit interessanter in een los topic...

[Voor 3% gewijzigd door Gropah op 16-02-2021 15:12]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

bij mij scoorde volt in stemwijzers ook erg goed en kwam uit net boven D66...
Ik ken ze ook uit duitsland, waar ze ook al enige tijd actief zijn als 'pan-europese beweging'.

mijn twijfels zijn echter wel ook een beetje dat een verkiezingsprogramma alleen nog niet zegt hoe goed een partij ook daadwerkelijk aan principes hecht of erg bereid is deze terzijde te schuiven enkel om te regeren (waarvan imho D66 al geen goed voorbeeld is, die me ook iets te makkelijk eigen punten terzijde schuiven om aan het besturen mee te mogen doen).

Ik heb ook enige twijfels bij het gebrek aan bestuurlijke en politieke ervaring in de partij, en aangezien ze geen sterke lokale basis hebben en die ook niet echt lijken te willen opbouwen denk ik dat het moeilijk voor hen zal zijn wel dat vertrouwen te winnen..
toch jammer dat ze zozeer gericht zijn op landelijke en europese politiek, maar het regionale en lokale lijken te veronachtzamen (alhoewel ik juist wel verwacht dat ze het beste potentieel zouden hebben als studentenpartij in bepaalde grotere steden met een grot aantal studenten, Nijmegen, Wageningen, Delft, Leiden e.d.)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Freeaqingme
RM-rf schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:21:
bij mij scoorde volt in stemwijzers ook erg goed en kwam uit net boven D66...
Ik ken ze ook uit duitsland, waar ze ook al enige tijd actief zijn als 'pan-europese beweging'.
Mijn zicht op Duitse politiek is wat minder, hoe zou je zeggen dat ze het daar doen?
mijn twijfels zijn echter wel ook een beetje dat een verkiezingsprogramma alleen nog niet zegt hoe goed een partij ook daadwerkelijk aan principes hecht of erg bereid is deze terzijde te schuiven enkel om te regeren (waarvan imho D66 al geen goed voorbeeld is, die me ook iets te makkelijk eigen punten terzijde schuiven om aan het besturen mee te mogen doen).
Een verschil met D66 is natuurlijk wel dat D66 zich als regeringspartij min of meer aan het regeringsakkoord heeft te houden. Juist een kleine politieke partij die niet regeert heeft meer ruimte om zich te profileren en bij z'n eigen standpunten te blijven.
Ik heb ook enige twijfels bij het gebrek aan bestuurlijke en politieke ervaring in de partij, en aangezien ze geen sterke lokale basis hebben en die ook niet echt lijken te willen opbouwen denk ik dat het moeilijk voor hen zal zijn wel dat vertrouwen te winnen..
toch jammer dat ze zozeer gericht zijn op landelijke en europese politiek, maar het regionale en lokale lijken te veronachtzamen (alhoewel ik juist wel verwacht dat ze het beste potentieel zouden hebben als studentenpartij in bepaalde grotere steden met een grot aantal studenten, Nijmegen, Wageningen, Delft, Leiden e.d.)
Waar maak je uit op dat ze het veronachtzamen dan? Dat had ik er nog niet uit gehaald. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze dat op termijn nog wel uitbouwen. Hoewel ik het ook niet heel gek zou vinden als ze op termijn een soort van samenwerkingsverband aangaan met lokale partijen. Dan doet de partij HupUtrecht&Co alles binnen de provincie Utrecht, en doen ze dat in samenspraak met hun zusterpartij Volt Nederland. Ik fantaseer maar wat, maar an sich snap ik wel dat als je een Eurpese partij begint, het lastig is om je meteen ook stevig in Schubbekutteveen te settlen.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
[...]
Ik denk dat het lokale tot nu toe redelijk beperkt is omdat er nog geen lokale verkiezingen zijn geweest terwijl volt actief was in Nederland. In mijn regio zie je wel dat ze lokaal bezig zijn en ook wel mensen proberen te vinden. Zo ben ik ook met ze in aanraking gekomen.

• RM-rf
  • Laatst online: 22:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Freeaqingme schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:38:
[...]

Mijn zicht op Duitse politiek is wat minder, hoe zou je zeggen dat ze het daar doen?
in duitsland hebben ze een europese parlements-zetel behaalt tijdens de Europawahl, waarbij deze zich aansluit aan de groenenfractie (na intern overleg met de partij zelf, ik had hemzelf eigenlijk eerder bij ALDE gezien).

echter in duitsland zelf hebben ze een groot nadeel van de zeer hoge kiesdrempel in de meeste duitse vertegenwoordigingen en een redelijk grote concurrent in DIE PARTEI onder jongeren/studenten.
maar bij gemeenteraadsverkiezingen in NRW hebben ze het in bijna alle grote steden best goed gedaan en meerdere zetels lokaal gewonnen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:15
Ook ik ben gecharmeerd van de concreetheid en de ideeën van het programma.

Helaas zijn ze, zie ik vanmorgen, niet opgenomen in het kieskompas :/

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
trippelb schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 06:42:
Ook ik ben gecharmeerd van de concreetheid en de ideeën van het programma.

Helaas zijn ze, zie ik vanmorgen, niet opgenomen in het kieskompas :/
Ja, dat is wel jammer.. de stemwijzer via ad.nl heeft wel Volt (daarom kwam ik ook in aanraking met ze). Mijn stem hebben ze! Ben echt gecharmeerd van hun concreetheid, milieu en kernenergie en pro Europa standpunten. Hopen dat ze een zetel krijgen, dat dan weer wel.

• Indoubt

Indoubt

liptonicee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:49:
Voor kleine partijen zoals Volt is het grote gemis de media exposure die de zittende partijen wel genieten. Zoals hier eerder is aangehaald, is het mooie aan Volt dat het geen one-issue partij is en dat het over concrete oplossingen praat. Links en rechts zie je en hoor je de naam toch steeds in een positief daglicht opduiken, zoals bij ZML afgelopen zondag, WNL en op Radio1.
Wat mij verder opvalt, is dat een deel van de rechtse kiezers zich lijken te vinden in het progressieve denkbeeld dat Volt, deels vanwege het gemis van een progressief rechtse partij in Nederland, maar ook omdat er in tegenstelling tot de "klassieke" linkse partijen, concrete en haalbare oplossingen worden aangedragen, zoals kern-energie als transitie-bron en zwaardere belasting op topinkomens concreet benoemd (€201k in 2021), waar de klassieke partijen vooral in abstracte termen blijven referen naar "groen" en "de rijken".
Ik denk dat je gelijk hebt.

Ik ben eigenlijk centrum en een soms een beetje rechts maar met sommige aspecten eigenlijk ook wat meer op het sociale vlak dan de meeste rechtse partijen.

Ik ben daarbij eerder progressief als conservatief (maar niet in alles) Het probleem is dat daarvoor geen partij is waar ik het meeste terugvindt maar dat is al jaren zo. Met populisten heb ik helemaal niets en als je er dan wat vleugjes racisme of erger bij doet dan is het voor mij snel klaar. Nooit een optie geweest en dat zal het ook nooit worden.

Misschien dat om die reden VOLT wel op de shortlist staat bij mij.

Verkiezingen blijft een kwestie van de minst erge kiezen, zelf een politieke partij oprichten gaat hem niet worden

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49
Nog een andere stemwijzer, waar Volt wel wordt genoemd: https://technologiekieswijzer.nl/
Volt blijft hoog in m'n lijstjes staan. :-)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
edit:
knip

[Voor 95% gewijzigd door anandus op 02-03-2021 09:21]

• Sjurm
In de nieuwste peiling van I&O Research haalt Volt nu een zetel. Peilingen zeggen natuurlijk niet alles, maar het laat wel zien dat Volt een serieuze kandidaat is voor een zetel, waardoor sommige mensen (waaronder misschien mijzelf) eerder een stem op Volt zullen overwegen.

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:39
Blij om te lezen dat ze virtueel een zetel hebben. Dat zal een hoop mensen over de streep trekken. Mijn stem hebben ze ook. Als de corona maatregelen wat versoepeld worden, kunnen we weer ouderwets discussiëren over politiek onder het genot van een lekker drankje. hopelijk komen ze dan ook wat meer op de radar.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben wel nieuwsgierig naar deze partij en ga het volgen.

• Khil
  • Laatst online: 22:12
thewizard2006 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:21:
Voorheen D66 (nog steeds?). Nu kom ik overal uit op Groen Links en Volt. Nog nooit van de laatste gehoord dus binnenkort maar eens kijken wat ze te bieden hebben.
Waar ik een beetje mee zit is dat ik een vermoeden heb dat ze te weinig stemmen gaan krijgen voor een zetel en het een weggegooide stem gaat worden.
De kans dat één stem voor een andere bedeling van zetels zorgt is echt héél klein. Eigenlijk is je stem dus sowieso een weggegooide stem, kun je net zo goed op de partij stemmen die je het meest aanspreekt ;)

Toon de skills in je profiel.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:51
Zelf twijfel ik ook op welke partij ik moet stemmen. Voorheen stemde ik op D66, maar daar voel ik niet zo veel voor momenteel. Volt trekt ook mijn interesse. Een hoop mooie en ambitieuze plannen. Het enige waar ze het niet over hebben: hoe gaan we dit allemaal betalen? Al helemaal met corona en alle ambities die ze hebben. De enige extra inkomstenbron die ik zie is multinationals fatsoenlijk belasting laten betalen (heel goed!).

Ze geven zelf aan dat ze het (nog) niet hebben laten doorrekenen en dat ze momenteel geen verdere onderbouwing kunnen geven. Toch wel jammer, want hoe realistisch is dit dan nog allemaal?

• Twam
  • Nu online
Fuujii schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:18:
Zelf twijfel ik ook op welke partij ik moet stemmen. Voorheen stemde ik op D66, maar daar voel ik niet zo veel voor momenteel. Volt trekt ook mijn interesse. Een hoop mooie en ambitieuze plannen. Het enige waar ze het niet over hebben: hoe gaan we dit allemaal betalen? Al helemaal met corona en alle ambities die ze hebben. De enige extra inkomstenbron die ik zie is multinationals fatsoenlijk belasting laten betalen (heel goed!).

Ze geven zelf aan dat ze het (nog) niet hebben laten doorrekenen en dat ze momenteel geen verdere onderbouwing kunnen geven. Toch wel jammer, want hoe realistisch is dit dan nog allemaal?
In programma staat ook verhoging op inkomstenbelasting voor mensen die jaarlijks 2 ton en meer verdienen. Afhankelijk van hoe groot die verhoging zou zijn, zou daar redelijk wat mee te financieren kunnen zijn.

• Indoubt

Indoubt

Op ons eigen tweakers hier:
reviews: Tech in de verkiezingen - kleinere partijen nader bekeken

Een leuk stukje over de kleine partijen en hun tech/ICT beleid (to be) Volt is daar een van in ieder geval.

Ik moet zeggen dat ik het allemaal nog wat beperkt vindt maar het is wel zo dat er wat meer aandacht is en dat er in ieder geval wat meer wordt nagedacht. Dat is soms bij grotere partijen zeer schaars.

Ach, je zal er wel geen kiezers mee winnen of zo maar in de wereld waarin we nu leven en in de toekomst zullen leven is het belangrijk dat ook bestuurders wat meer verstand gaan krijgen van techniek en digitalisering.

En , of misschien vooral, van de consequenties daarvan

edit:19:15, zijn nu op Nederland 1 bij de NPO 1 (vooravond)

[Voor 3% gewijzigd door Indoubt op 22-02-2021 19:17]

• PLAE
  • Laatst online: 23:22
Het zou een leuke nieuwkomer zijn. Al zie ik nog maar weinig verschil tov D66. Het klinkt een beetje als: verandering van spijs doet eten. Maar alles wat zetels afsnoept van Kaag juich ik toe ^O^

• Sjurm
Ook bij de peiling van Kantar staat Volt nu op één zetel.

VVD overigens op 40 :o

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 06:55
Volt bij NOS Op 3:

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• 12345j
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-01-2022
Teckna schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 15:03:
[Afbeelding]

Onbegrijpelijk, wie dacht dat dit een goed idee zou zijn? Je kunt geen eigen rechter gaan spelen en (fatsoen)regels toepassen naar eigen inzicht.

Ik overweeg om Volt te stemmen omdat hun visie me aanspreek. maar dit soort dingen laat wel zien dat het een erg onvolwassen partij is!

Het zou mooi zijn als ze alsnog hun excuses zouden aanbieden voor deze domme actie. Dan hebben ze mijn stem 100%. kunnen reflecteren op je eigen acties is een groot goed.

Weet iemand trouwens waarom Reinier van Lanschot niet langer lijsttrekker is? Volgens mij had hij best een goed resultaat gehaald, en met de huidige lijsttrekker krijg ik nog veel meer het idee dat het een partij is voor en door Randstad studenten.

• trippelb
Ik heb zelf ook een nee nee sticker en ben er niet zo van gecharmeerd, maar strikt genomen mag het wel. Het is dus best netjes dat ze er alsnog excuus voor maken:

https://www.neesticker.co...icker/brievenbus-sticker/
Folders van niet commerciële organisaties of vrijwilligersorganisaties vallen niet onder reclamefolders. Als er in de folder geen aanbiedingen staan, is er geen sprake van reclame. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het verspreiden van informatie, of bij folders of flyers van politieke partijen met daarop informatie. In dat geval gaat het om voorlichting. Die folders mogen wel in uw brievenbus.

• Teckna
  • Laatst online: 18:39
trippelb schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:23:
Ik heb zelf ook een nee nee sticker en ben er niet zo van gecharmeerd, maar strikt genomen mag het wel. Het is dus best netjes dat ze er alsnog excuus voor maken:

https://www.neesticker.co...icker/brievenbus-sticker/

[...]
Zijn gewoon uitspraken over. Zie oa.

https://www.reclamecode.n...eclame-2020-00570/292868/

Maar nog veel meer te vinden. https://www.reclamecode.n...taten/?trefwoord=politiek

Via via weet ik dat intern bij Volt is geroepen; 'volgens onze jurist mag het dus doen we het'.

Volt slaat hier gewoon de plank mis en dat ze het verdedigen is stom. Heb zelf alleen geen zin om de Karen te spelen en er een klacht over in te dienen, ik verwacht echter dat er vanzelf wel iemand is die het wel gaat doen.

Het is marketingtechnisch al helemaal stom dat ze het gewoon op het flyertje zelf zetten ook.

• trippelb
Ah dat wist ik niet, dat maakt het wel dubieus ja

• BorgMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-03 08:10
Ik was zelf ook aan het tobben na de stemwijzers, maar ook bij mij kwam Volt boven aan terecht. Uiteindelijk gewoon de knoop door gehakt: we zijn met zijn allen verantwoordelijk voor de verandering die we teweeg willen brengen en dat houdt niet op bij de landsgrenzen. Dus ja, ik ga voor Volt. Sterker nog: ik ben lid geworden. Mijn laatste lidmaatschap ergens van was een studentenvereniging dus dit voelde wel echt als een stap, maar hey, be the change you want to see in the world...

Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!

• Indoubt

Indoubt

@12345j Renier van Lanschot is volgens mij verkozen tot , als ik me niet vergis, co-voorzitter van Volt Europa.

Volt heeft al een euro parlementariër zitten sinds de laatste Europese verkiezingen, met name omdat ze in andere landen als wat groter zijn dan in Nederland.

Misschien jammer voor NL, maar aan de andere kant ook wel weer goed dat er ook daar invloed is. Dat is ook een beetje waarom het niet een dertien in een dozijn partij is die bij de volgende verkiezingen is verdwenen. Volt NL lijkt een beetje laat te zijn begonnen voor deze verkiezing maar de backbone en staying power lijkt er wel te zijn.

Just my 2 cents natuurlijk, we gaan het zien

Acties:
  • +1Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 19:35

page404

Website says no

Ook ik ben zo enthousiast over Volt dat ik meteen lid geworden ben. Wat mij vooral bevalt is de "frisse kijk" op politiek, waarbij ze ook zoveel mogelijk van hun eigen kracht uitgaan en niet zich afzetten tegen de andere partijen.
Ik lees dat veel mensen strategisch willen stemmen omdat ze bang zijn dat "hun" partij niet in de tweedekamer komt. Dat is geen goed uitgangspunt om te stemmen, per definitie niet. Stem altijd op de partij die past bij jouw ideologie. Als die niet te buitenissig is krijgt jouw partij toch wel een of meerdere zetels. Al zitten ze er maar met één zetel na maart, dan kunnen ze al invloed uitoefenen en laten zien wat ze waard zijn.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 22:58

GG85

.......

page404 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:40:
Ook ik ben zo enthousiast over Volt dat ik meteen lid geworden ben. Wat mij vooral bevalt is de "frisse kijk" op politiek, waarbij ze ook zoveel mogelijk van hun eigen kracht uitgaan en niet zich afzetten tegen de andere partijen.
Ik lees dat veel mensen strategisch willen stemmen omdat ze bang zijn dat "hun" partij niet in de tweedekamer komt. Dat is geen goed uitgangspunt om te stemmen, per definitie niet. Stem altijd op de partij die past bij jouw ideologie. Als die niet te buitenissig is krijgt jouw partij toch wel een of meerdere zetels. Al zitten ze er maar met één zetel na maart, dan kunnen ze al invloed uitoefenen en laten zien wat ze waard zijn.
Je hebt me geinspireerd, was al van plan om op ze te stemmen maar nu ook lid geworden :)

https://volt.team/simple-join/nl-NL

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zou graag op ze stemmen, maar helaas hebben we geen ranked voting system.
Anders zou mijn eerste keuze Volt zijn, daarna GroenLinks. Als Volt geen zetel(s) haalt, is mijn stem redelijk weggegooid. Zo heb ik al eerder eens op de Piratenpartij gestemd, maar ja... *poef*

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:06

Safaci

Transhumanist

Tjsa, dat gevaar heb je altijd bij nieuwe partijen. Volt zit al in met een zetel in het Europese Parlement en ze hebben al een aantal volksvertegenwoordigers in Duitsland, Italië en Roemenië. Dat gaf mij al wat meer vertrouwen (ook qua professionaliteit). Daarnaast is het geen one-issue partij, en dat gevoel had ik wel bij de Piratenpartij.

Ik zie Volt sowieso 1 zetel pakken. :)

"All living organisms are no more than walking algorithms" - A. Kadmon Killed by bad philosophy PSN: Saffaci (GTAV, Driveclub)

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:47
page404 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:40:
Probleem is dat je straks een hele bak aan partijen hebt met één of twee zetels. Ondertussen zoeken Rutte en co weer een nieuwe partner en regeren ze gewoon verder. En dan schieten Volt, BIJ1 of zelfs de PvdD geen deuk in een pakkie boter. En zelfs grotere partijen als GL of SP staan dan nog steeds tandeloos langs de kant.

Het lijkt wel of we tegenwoordig niet meer accepteren dat een partij nooit 100% bij je zal aansluiten. En dus blijven we maar zoeken naar een alternatief. Wil je macht uitoefenen dan zul je je toch met min of meer gelijkgestemden moeten groeperen.

Ik kijk wat betreft altijd vreemd op als er weer kritiek komt op GL omdat die niet "links" genoeg zou zijn of kritiek op D66 dat die niet "Europees" genoeg zou zijn. Die partijen moeten ook maar laveren in een kamer die in meerderheid niet hetzelfde denkt als zij. Dan helpt het niet die partijen nog zwakker te maken.

[Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 01-03-2021 13:24]

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
DropjesLover schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:57:
Anders zou mijn eerste keuze Volt zijn, daarna GroenLinks. Als Volt geen zetel(s) haalt, is mijn stem redelijk weggegooid. Zo heb ik al eerder eens op de Piratenpartij gestemd, maar ja... *poef*
Ik snap je punt helemaal en heb het zelf ook al eens meegemaakt, maar toch zou ik het zo weer doen.

Een partij zoals de piratenpartij of volt kan met 1 zetel waarschijnlijk een stuk meer dan een GroenLinks met een zetel meer. Daarnaast hoor ik graag andere stemmen in de tweede kamer. Daarnaast ben ik niet heel blij hoe het nu met de politiek gaat en (zonder over partijkartel etc te beginnen) kan het enorm helpen om op iets anders te stemmen dan wat er nu al zit.

Daarom kijk ik nu verder dan GL, D66 en PvdA wat normaal meer in mijn kiesrichting zit en zit ik ook zeker te overwegen om Volt of Piratenpartij te stemmen.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

D-e-n schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:20:
[...]

Probleem is dat je straks een hele bak aan partijen hebt met één of twee zetels. Ondertussen zoeken Rutte en co weer een nieuwe partner en regeren ze gewoon verder. En dan schieten Volt, BIJ1 of zelfs de PvdD geen deuk in een pakkie boter. En zelfs grotere partijen als GL of SP staan dan nog steeds tandeloos langs de kant.

Het lijkt wel of we tegenwoordig niet meer accepteren dat een partij nooit 100% bij je zal aansluiten. En dus blijven we maar zoeken naar een alternatief. Wil je macht uitoefenen dan zul je je toch met min of meer gelijkgestemden moeten groeperen.

Ik kijk wat betreft altijd vreemd op als er weer kritiek komt op GL omdat die niet "links" genoeg zou zijn of kritiek op D66 dat die niet "Europees" genoeg zou zijn. Die partijen moeten ook maar laveren in een kamer die in meerderheid niet hetzelfde denkt als zij. Dan helpt het niet die partijen nog zwakker te maken.
Stel dat er een paar partijen, D66, GroenLinks, Volt en nog een paar relatief linkse splinters (Bij1) zich goed bij elkaar zouden pakken tot 1 groter blok dat tenminste tegenwicht aan de VVD kan bieden, dan werd het al een stuk eenvoudiger, en ook daadwerkelijk waard om op zo'n blok-met-Volt-standpunten te stemmen.

Splinters zijn het nauwelijks waard om op te stemmen, want die gaan toch niet mee regeren. Hoogstens de CU, omdat die domweg consistent / voorspelbaar en stabiel zijn.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:47
DropjesLover schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:45:
[...]

Stel dat er een paar partijen, D66, GroenLinks, Volt en nog een paar relatief linkse splinters (Bij1) zich goed bij elkaar zouden pakken tot 1 groter blok dat tenminste tegenwicht aan de VVD kan bieden, dan werd het al een stuk eenvoudiger, en ook daadwerkelijk waard om op zo'n blok-met-Volt-standpunten te stemmen.

Splinters zijn het nauwelijks waard om op te stemmen, want die gaan toch niet mee regeren. Hoogstens de CU, omdat die domweg consistent / voorspelbaar en stabiel zijn.
Het is al moeilijk een blok te vormen tussen de huidige partijen dus laat staan als er nog meer bijkomen. D66 is bijvoorbeeld al een hele andere partij dan de SP. Maar je maakt het blok ook niet groter of sterker door van pakweg D66 naar Volt over te stappen of van GL naar BIJ1. Wat je wilt is dat er VVD-ers of CDA-ers overstappen naar pakweg D66 of PvdA. Dát maakt het blok sterker.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

En zo blijft de self-fullfiling prophecy in stand. We zijn het fundamenteel niet eens met de VVD als het gaat om klimaat en Europa, maar de (kleinere) partijen die beter bij ons passen "kunnen toch niets veranderen", dus blijven we maar op die oude garde stemmen en vervolgens klagen we dat er niks verandert.
Ik weet niet of je het in de gaten hebben, maar D66 is ook een keer ontstaan als splinterpartij, net als de (voorlopers van) CDA en PvdA. De wereld is nu (weer) heel erg aan het veranderen maar de zittende partijen zijn daar niet in meegegaan. Juist daarom is er nu ruimte en noodzaak voor vers bloed op het pluche. Sign of the times, mensen. En het maakt mij niet uit of je Bij1 of Volt of PiratenPartij stemt, maar kies wat bij je ideologie past. Dat is de hele essentie van een parlementaire democratie. Strategisch stemmen helpt daar helemaal niks in.
Een laatste ding, als je echt dacht dat jouw ene stem het verschil maakt, think again. Die stem is net zoveel of zo weinig wegggegooid bij de VVD als bij de PiratenPartij.Je hebt gewoon heel weinig invloed als burger met je stembiljetje. Maar gebruik hem dan wel goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
  • Nu online
[...]

Mja, als enige reden om ergens op te stemmen zou zijn dat je de dominante partij steunt, zouden we allemaal gewoon VVD stemmen he :+

Op dit punt begin ik zelf te denken dat een explosie aan kleine nieuwe partijtjes misschien toch niet zo erg is, juist op links/progressief niet. Kijk, verdeeld tot het punt dat linkse/progressieve coalitie niet plausibel is, dat is toch al zo. Met een stapel gezetelde splinterpartijen naast traditionele maar fors gekrompen SP/GL/PvdA geef je als electoraat die traditionele linkse 3 plus D66 namelijk wél een signaal dat hun huidige aanpak er in ieder geval ook niet in slaagt om mensen aan zich te binden.

Mijn hoop op dit punt is meer gericht op de volgende verkiezingen, niet op deze. Of dat nu een verrassend succes van een nieuwkomer is, een heruitvinding van een traditionele partij of zelfs een nieuwe fusiepartij ofzo, dat maakt me inmiddels niet eens echt uit, maar ik zou het fijn vinden als er in ieder geval iets zou gebeuren. Deze ronde zou het me verbazen als er iets significant verandert aan huidige verdeling/coalitie, maar op langere termijn heb ik best hoop dat er iemand met een goed verhaal wél weer een wat groter blok tegenover de VVD weet te vormen.

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:50

CurlyMo

www.pilight.org

Hier in ieder geval bij de EU op Volt gestemd na (voor de EU) altijd D66 gestemd te hebben. Met name omdat ik uitgesproken voorstander ben van (het idee van) de EU. Ik vind het ook jammer dat je niet op partijen uit andere landen kan stemmen voor de EU verkiezingen. Dat Volt de eerste pan-europese partij is, maakte voor mij toch het verschil.

Voor de landelijke verkiezingen twijfel ik nog.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• PLAE
  • Laatst online: 23:22
CurlyMo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:23:
Met name omdat ik uitgesproken voorstander ben van (het idee van) de EU.
Wat is 'het' idee van de EU voor jou?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

PLAE schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Wat is 'het' idee van de EU voor jou?
Even heel kort. Minder belang hechter aan de natiestaat, maar in samenwerking de belangrijke thema's van deze tijd oplossen zoals klimaat, financiën, defensie...

Waar ik me aan irriteer zijn dingen als het gebrek aan transparantie (Von Leyen vs Timmermans), politiek geneuzel (verhuizing tussen Straatsburg en Brussel), gewoon rare keuzes vanuit de lobby (landbouwsubsidies, afschaffen pulse vissen).

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

CurlyMo schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:23:
Hier in ieder geval bij de EU op Volt gestemd na (voor de EU) altijd D66 gestemd te hebben. Met name omdat ik uitgesproken voorstander ben van (het idee van) de EU. Ik vind het ook jammer dat je niet op partijen uit andere landen kan stemmen voor de EU verkiezingen. Dat Volt de eerste pan-europese partij is, maakte voor mij toch het verschil.

Voor de landelijke verkiezingen twijfel ik nog.
Dat wilde ik de laatste keer ook, maar ook daar is je stem verloren gegaan omdat ze domweg niet aan de Nederlandse kiesdrempel kwamen (wat ik belachelijk vind bij een pan-Europese verkiezing en pan-Europese partij).

BThGvNeOA

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

DropjesLover schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:51:
[...]

Dat wilde ik de laatste keer ook, maar ook daar is je stem verloren gegaan omdat ze domweg niet aan de Nederlandse kiesdrempel kwamen (wat ik belachelijk vind bij een pan-Europese verkiezing en pan-Europese partij).
Nee hoor, want de kans dat jij de volgende keer wel Volt gaat stemmen, na de reacties hier te hebben gelezen van de mensen die dat wel hebben gedaan, is groter ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:50

drooger

Falen is ook een kunst.

Maar ze zorgen wel voor een nieuw geluid in de kamer en kunnen ook moties indienen.

Kijk bijvoorbeeld naar de PvdD, steeds maar 2 zetels en bij de vorige verkiezingen gegroeid naar 5 zetels.
Ze hebben nooit meegeregeerd, maar ze hebben zeker wel effect gehad door hun aanwezigheid in de kamer.

Ik heb niet het idee dat Volt deel zal nemen in de komende coalitie, daar zullen ze nog te klein voor zijn. Ze kunnen wel alvast mensen (kamerleden en het volk) een ander geluid laten horen en hopelijk blijven groeien bij de volgende verkiezingen.

Ja, misschien heb je er op de korte termijn niet zoveel aan als een stem aan een zittende partij.
Al vraag ik dan een (retorische) vraag, hebben we behoefte aan meer korte termijn visie, of aan meer lange termijn visie?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

drooger schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:39:
[...]

Maar ze zorgen wel voor een nieuw geluid in de kamer en kunnen ook moties indienen.

Kijk bijvoorbeeld naar de PvdD, steeds maar 2 zetels en bij de vorige verkiezingen gegroeid naar 5 zetels.
Ze hebben nooit meegeregeerd, maar ze hebben zeker wel effect gehad door hun aanwezigheid in de kamer.

Ik heb niet het idee dat Volt deel zal nemen in de komende coalitie, daar zullen ze nog te klein voor zijn. Ze kunnen wel alvast mensen (kamerleden en het volk) een ander geluid laten horen en hopelijk blijven groeien bij de volgende verkiezingen.

Ja, misschien heb je er op de korte termijn niet zoveel aan als een stem aan een zittende partij.
Al vraag ik dan een (retorische) vraag, hebben we behoefte aan meer korte termijn visie, of aan meer lange termijn visie?
Ik zie persoonlijk meer in verandering van binnenuit binnen bestaande partijen. De echt toegevoegde waarde van Volt ten opzichte van D66 of GroenLinks vind ik klein, de programma's overlappen (in geest) enorm.

Een actieve campagne onder (potentiele) D66 of GL stemmers om lid te worden, actief te worden en te stemmen bij congressen om de Volt standpunten te integreren zie ik meer zitten.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

DropjesLover schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:47:
[...]

Ik zie persoonlijk meer in verandering van binnenuit binnen bestaande partijen. De echt toegevoegde waarde van Volt ten opzichte van D66 of GroenLinks vind ik klein, de programma's overlappen (in geest) enorm.

Een actieve campagne onder (potentiele) D66 of GL stemmers om lid te worden, actief te worden en te stemmen bij congressen om de Volt standpunten te integreren zie ik meer zitten.
De rechtse partijen zijn steeds linkser geworden. Zou dat ook gebeurd zijn zonder de aanwezigheid van de linkste (splinter) partijen?

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

CurlyMo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:55:
[...]

De rechtse partijen zijn steeds linkser geworden. Zou dat ook gebeurd zijn zonder de aanwezigheid van de linkste (splinter) partijen?
In dit geval is die rechtse partij de VVD. Zonder linkse partijen zouden ze niet schuiven. De VVD heeft gewoon ingezien dat de linkse (bestaande) partijen wel degelijk mensen/stemmen trekken. De ruk naar links is eenvoudigweg om hun de pas af te snijden.
Misschien ook eindelijk ingezien dat het neo-liberale beleid van de afgelopen decennia, naast winstmaximalisatie / efficiency-slagen, uiteindelijk tot echte problemen in de samenleving aan het leiden is.
Of leden aangetrokken / actief geworden die een linksere koers willen binnen de partij, en zo de partij bijsturen.
Wie weet.

BThGvNeOA

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@DropjesLover Dat pleit dan dus voor verandering van buitenaf ;)

• Twam
  • Nu online
Ik sluit niet uit dat koerstweaks bij VVD eigenlijk ook deels een reactie op het succes van de PVV zijn. Die laten op immigratie en cultuur weliswaar een (vrij luidruchtig) rechts geluid horen, maar hebben qua economisch en sociaal beleid toch aardig wat overlap met de SP (pensioen op 65, respect en beleid voor zware beroepen, etc). PVV is ooit als nieuwkomer fors onder de duiven van VVD gaan schieten, maar heeft inmiddels volgens mij meer SP/PvdA/CDA-stemmers geabsorbeerd dan VVD-ers.

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 17:11
Hmz bij meer Europa ben ik helaas afgehaakt

Is een beetje hetzelfde als met de privatisering van de zorg

Ipv prijsdalingen door marktwerking heeft het gezorgd voor stijgingen omdat er een hele managementlaag bij iedere zorgverzekeraar is opgetuigd.

Zelfde geld voor europese volkvertegenwoordigers, allemaal extra kosten

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

wimpie007 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:13:
Voor een pan-europese partij niet zo raar toch :)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

CurlyMo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:10:
@DropjesLover Dat pleit dan dus voor verandering van buitenaf ;)
Voor een partij (VVD) die sterk verschilt met de ander (GL), inderdaad :)
Ik zie net enorme overlap tussen Volt en enkele andere partijen, waardoor ik inschat dat de verandering van buitenaf minimaal zal zijn.
Heb je ook verder gelezen waarom ze meer Europa willen?
En ook wat ze als pan-Europese partij binnen Europa (Europees Parlement, Europese Commissie) willen veranderen om het beter te maken dan de moloch waar jij (begrijpelijk) van af wil?

BThGvNeOA

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:06

Safaci

Transhumanist

Ik zie trouwens nergens staan dat ze 'meer' Europa willen, enkel dat ze een betere EU willen (en terecht). Dus meer inspraak, beter inzicht in het handelen van de EU, en meer/betere samenwerking op Europees niveau. Eigenlijk zijn ze vrij kritisch op de EU. :9

"All living organisms are no more than walking algorithms" - A. Kadmon Killed by bad philosophy PSN: Saffaci (GTAV, Driveclub)

Acties:
  • +6Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Safaci schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:34:
Ik zie trouwens nergens staan dat ze 'meer' Europa willen, enkel dat ze een betere EU willen (en terecht). Dus meer inspraak, beter inzicht in het handelen van de EU, en meer/betere samenwerking op Europees niveau. Eigenlijk zijn ze vrij kritisch op de EU. :9
Ik vind altijd opvallend dat in het anti-Europa sentiment altijd een beeld geschetst wordt waarin we een soort totalitaire Europa-staat worden waar geen enkele lokaal bestuur meer mogelijk is. Alsof iemand dat wenselijk vindt. Dat is imho het sterke punt van Volt, dat ze de onderwerpen die beter Europees geregeld kunnen worden naar Europa willen brengen, maar ook de uitwassen en weeffouten aankaarten. Precies wat we nodig hebben. Europa is er al, we hebben het nodig, gaat ook niet meer weg. Laten we het dan zo goed mogelijk doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
  • Nu online
Nou, inderdaad. Ik heb ergens anders in zo'n discussie al eens vergelijking met de VS getrokken, of degene die vol op het orgel was over de Europese superstaat de VS dan ook zo'n dramatisch geflopte samenwerking vond, want dat gaat nog veel verder dan zelfs echte pro-EU-groepen willen. Vanuit dat perspectief bleek er dan misschien toch wel wat te zeggen voor wat meer Europese samenwerking :+

• page404

page404

Website says no

Twam schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:01:
Nou, inderdaad. Ik heb ergens anders in zo'n discussie al eens vergelijking met de VS getrokken, of degene die vol op het orgel was over de Europese superstaat de VS dan ook zo'n dramatisch geflopte samenwerking vond, want dat gaat nog veel verder dan zelfs echte pro-EU-groepen willen. Vanuit dat perspectief bleek er dan misschien toch wel wat te zeggen voor wat meer Europese samenwerking :+
Ik wilde het voorbeeld van de VS er nog niet bijpakken, maar inderdaad gaan ze daar veel verder en toch heb je per staat enorm veel verschillen. Ik denk zelfs per county. Kan ook niet anders, alleen al de geografie van een land kan gevolgen hebben voor de inrichting en beleid.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Het narratief dat iets dat slecht maar gewoon afgeschaft moet worden is veel te simpel en maar te vaak leidend in het debat. De kritiek op de EU vind ik terecht, maar het alternatief is niet standaard, geen EU. Het alternatief zou moeten zijn een beter EU. Daarom stemde ik altijd D66 bij de EU en de laatste keer Volt.

• Nicap
  • Laatst online: 19:34

Nicap

Tsssk....

Gister bij Jinek voor het eerst kennis gemaakt met Volt. Ik moet zeggen dat Laurens wel erg goed overkwam uit alles wat hij vertelde. Nou zegt dat natuurlijk niet alles, maar de eerste indruk is in elk geval positief.

Net ook het programma snel doorgebladerd. Zal dat binnenkort wat meer aandacht geven. Zo op het eerste gezicht een prima partij voor mij.
Hopelijk krijgen de wat kleinere nieuwe partijen wat meer aandacht de komende tijd. Het blijkt telkens weer moeilijk om te groeien, als je je niet populistisch opstelt.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 16:09

Rannasha

aka "Species5618"

Ik heb vandaag mijn stem uitgebracht op Volt.

Voorheen D66 gestemd, maar die zijn mij tegengevallen de laatste jaren, omdat ze per se mee willen regeren, maar dan te weinig hun eigen geluid kunnen laten horen. Van wat ik van Volt heb gezien, zitten ze ideologisch niet ver van D66 af en komen ze redelijk rationeel en genuanceerd over. En dat vind ik een goed teken, want je keihard vastbijten in een zwart/wit visie op bepaalde onderwerpen levert zelden een werkbare situatie op.

Volt is natuurlijk een gokje, want een totaal nieuwe partij kan alle kanten op gaan. Maar ze hebben een degelijke kans om een zetel te pakken en als dat lukt, dan geeft dat veel mogelijkheid om naamsbekendheid op te bouwen, want met een zetel kun je meedoen met debatten, kamervragen indienen, enz... Dat is allicht beter dan aan de zijlijn te staan schreeuwen.

We zullen het zien...

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Indoubt

Indoubt

Heeft iemand nog geluisterd naar BNR radio? Ik had een team meeting dus was niet in staat om te luisteren. Ga dat vanvond nog wel doen.

Dat van Europa vindt ik ook wel belangrijk. Ik ben wel voor de EU en zeker tegen een Nexit maar ik vindt wel dat er veel moet verbeteren in de EU. Zowel qua besluitvorming als procedures etc.

Ik heb liever dat een partij zich inzet om daar wat aan te verbeteren dan dat ze eruit willen zoals de Britten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-05 18:16
Rannasha schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:51:
Ik heb vandaag mijn stem uitgebracht op Volt.

Voorheen D66 gestemd, maar die zijn mij tegengevallen de laatste jaren, omdat ze per se mee willen regeren, maar dan te weinig hun eigen geluid kunnen laten horen. Van wat ik van Volt heb gezien, zitten ze ideologisch niet ver van D66 af en komen ze redelijk rationeel en genuanceerd over. En dat vind ik een goed teken, want je keihard vastbijten in een zwart/wit visie op bepaalde onderwerpen levert zelden een werkbare situatie op.

Volt is natuurlijk een gokje, want een totaal nieuwe partij kan alle kanten op gaan. Maar ze hebben een degelijke kans om een zetel te pakken en als dat lukt, dan geeft dat veel mogelijkheid om naamsbekendheid op te bouwen, want met een zetel kun je meedoen met debatten, kamervragen indienen, enz... Dat is allicht beter dan aan de zijlijn te staan schreeuwen.

We zullen het zien...
Dit is ook exact waarom ik ook op Volt ga stemmen. Tot een aantal weken geleden was deze partij mij nog onbekend. D66 heeft mij de afgelopen keren enorm teleurgesteld onder anderen door wat jij aangeeft, ze proberen alles te doen om mee te regeren en laten dan hun eigen plannen varen.

Ook staat Volt in mijn mening op voor de jongeren, voor zo ver ik mij heb ingelezen.

Ik hoop van harte dat Volt minimaal één zetel krijgt zoals de peilingen voorspellen.

De stemwijzer geeft ook dit jaar aan dat Volt het beste bij mij past, zo'n 90%.. Niet dat ik persé mijn stem baseer op deze wijzer maar dat liet mij wel denken om van D66 af te stappen.

[Voor 6% gewijzigd door BBTM op 02-03-2021 17:39]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Owja, kijk nu naar Nieuwsuur en was vergeten dat de PvDD een belangrijke schaar politieke kernfigureren en achterban heeft. Wordt het toch waarschijnlijk Volt boven GL.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjurm
In de nieuwe peiling van EenVandaag/Ipsos staat Volt inmiddels ook op een zetel, waarmee ze in alle 4 de peilingen op een zetel staan. Dat ziet er dus wel goed uit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:49

Is een beetje hetzelfde als met de privatisering van de zorg

Ipv prijsdalingen door marktwerking heeft het gezorgd voor stijgingen omdat er een hele managementlaag bij iedere zorgverzekeraar is opgetuigd.

Zelfde geld voor europese volkvertegenwoordigers, allemaal extra kosten
Misschien ben je bij Volt niet helemaal bij de goede, maar je kunt je ook afvragen of je wel een goed beeld hebt bij de EU. De EU is juist een van de meeste efficiëntste overheidsorganisaties ter wereld. En de EU neemt taken over die de lidstaten anders alleen zouden moeten regelen, neem bijvoorbeeld het europees medicijnen agentschap, ipv dat ieder land zelf medicijnen (en vaccins) moet goedkeuren wordt het in één keer gedaan voor alle landen. En juist de dingen die minder goed gaan wil Volt weer aanpakken, stem dus toch maar Volt zou ik zeggen! ;)

How to Beat Putin

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 08:29
klaw schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:10:
[...]

Misschien ben je bij Volt niet helemaal bij de goede, maar je kunt je ook afvragen of je wel een goed beeld hebt bij de EU. De EU is juist een van de meeste efficiëntste overheidsorganisaties ter wereld. En de EU neemt taken over die de lidstaten anders alleen zouden moeten regelen, neem bijvoorbeeld het europees medicijnen agentschap, ipv dat ieder land zelf medicijnen (en vaccins) moet goedkeuren wordt het in één keer gedaan voor alle landen. En juist de dingen die minder goed gaan wil Volt weer aanpakken, stem dus toch maar Volt zou ik zeggen! ;)
Hoe staaf je de efficientie van een overheid eigenlijk? Zijn hier onderzoeken naar gedaan? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de EU zich verhoudt tot andere overheden :)

• page404

page404

Website says no

Sjurm schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:15:
In de nieuwe peiling van EenVandaag/Ipsos staat Volt inmiddels ook op een zetel, waarmee ze in alle 4 de peilingen op een zetel staan. Dat ziet er dus wel goed uit
Ik las zelfs dat ze al richting anderhalve zetel gaan, dus misschien mogen we over zetelS praten straks!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• klaw
BoB_HenK schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Hoe staaf je de efficientie van een overheid eigenlijk? Zijn hier onderzoeken naar gedaan? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de EU zich verhoudt tot andere overheden :)
Voor de EU werken iets 43.000 mensen voor 450 mil. inwoners. Onze rijksoverheid heeft 110.000 mensen in dienst voor 17 mil. inwoners. ~26 keer meer inwoners en 2.5 keer zo kleine "overheid" verhouding van ~66... dus als de EU 1.5% van onze wetten maakt kan het uit... en als je googled dan kom je op getallen van 12-20% van onze wetgeving die (mede) bepaalt wordt door EU.
Je hebt overkoepelende instanties die als EMA, die heeft 897 mensen in dienst. In het VK hebben ze een nieuwe moeten optuigen (Brexit), die hebben meer dan 1200 in dienst? uhm.... :?
Maar je kunt een hele studie op los laten hoe je dit zou moeten bereken en dit zijn maar een paar aspecten ervan... en ik wou kort reageren maar dit loopt alweer uit de hand en is natuurlijk een beetje offtopic...
DropjesLover schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:57:
Maar als je het nu zo bekijkt; voor welke partij je ook stemt er zijn altijd weggegooide stemmen, want kiesdeler. (in 2017 was ie 70.107). (Of je hebt natuurlijk mazzel als partij en je krijgt een rest zetel). Het zal wel heel miraculeus zijn als jouw ene stem die laatste stem was die jouw tweede partij nodig had om een zetel te hebben.... Met dezelfde logica kun je net zo goed zeggen dat het toch geen zin heeft om te stemmen want jouw stem gaat toch het verschil niet maken...
Maar ik denk dat we het beide eens zijn dat stemmen wel zin heeft...
Net zoals dat stemmen zin heeft heeft het stemmen op nieuwe kleine partijen ook zin. D66 is ook zo klein begonnen maar heeft al deel uitgemaakt van een aantal kabinetten.
En ook al krijgt Volt geen zetel, misschien worden partijen ook wel aangespoord om (bestaande) zuster partijen op te zoeken in andere EU landen voor betere samenwerking. Ze hebben zeker enige populariteit en boren nu een groep aan wat nog niemand anders heeft gedaan. Misschien probeert bijv. GL een verbond met andere buitenlandse linkse partijen te vormen om die extra zetel binnen te slepen...
En mochten ze wel zetels krijgen maar eeuwig klein blijven hebben ze misschien wel een invloed op andere partijen, net zoals de PVDD die heeft met hun eeuwig "gezeur" ( ;) ) over dieren toch ook het een en ander voor elkaar gekregen.

Ze staan nu op ongeveer één zetel dus is je stem niet meer weggegooid. Maar ook al zakken ze (in de peilingen) weer ietsje stem gewoon op de partij
Onthoud goed, wij Nederlanders krijgen altijd de tweede kamer en regering die we verdienen ;)

Strategisch stemmen zouden we nu wel achter moeten zijn dat je er uiteindelijk geen f****ng donderde kloot mee opschiet. Nu mensen nog overtuigen dat kleine kleine partijen ook de moeite waard zijn, want eigenlijk als je ervan af ziet is het ook soort van strategisch stemmen.

How to Beat Putin

• mcgloud
  • Laatst online: 30-03 00:38
Ik ben niet echt bekend met deze partij en zit nu een beetje op de website van Volt wat dingen te lezen, maar is deze partij gelinked aan de Europese Unie of een EU-kopstuk?

Ik wil mijzelf niet pro of anti-EU noemen, het enige waar ik moeite mee heb is de enorme lobby die achter de EU zit. Als deze partij daar onderdeel van is, vallen ze voor mij al af. En das best jammer want ze hebben op een hoop punten prima ideeën.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

klaw schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:59:
[...]

Voor de EU werken iets 43.000 mensen voor 450 mil. inwoners. Onze rijksoverheid heeft 110.000 mensen in dienst voor 17 mil. inwoners. ~26 keer meer inwoners en 2.5 keer zo kleine "overheid" verhouding van ~66... dus als de EU 1.5% van onze wetten maakt kan het uit... en als je googled dan kom je op getallen van 12-20% van onze wetgeving die (mede) bepaalt wordt door EU.
Je hebt overkoepelende instanties die als EMA, die heeft 897 mensen in dienst. In het VK hebben ze een nieuwe moeten optuigen (Brexit), die hebben meer dan 1200 in dienst? uhm.... :?
Maar je kunt een hele studie op los laten hoe je dit zou moeten bereken en dit zijn maar een paar aspecten ervan... en ik wou kort reageren maar dit loopt alweer uit de hand en is natuurlijk een beetje offtopic...

[...]

Maar als je het nu zo bekijkt; voor welke partij je ook stemt er zijn altijd weggegooide stemmen, want kiesdeler. (in 2017 was ie 70.107). (Of je hebt natuurlijk mazzel als partij en je krijgt een rest zetel). Het zal wel heel miraculeus zijn als jouw ene stem die laatste stem was die jouw tweede partij nodig had om een zetel te hebben.... Met dezelfde logica kun je net zo goed zeggen dat het toch geen zin heeft om te stemmen want jouw stem gaat toch het verschil niet maken...
Maar ik denk dat we het beide eens zijn dat stemmen wel zin heeft...
Net zoals dat stemmen zin heeft heeft het stemmen op nieuwe kleine partijen ook zin. D66 is ook zo klein begonnen maar heeft al deel uitgemaakt van een aantal kabinetten.
En ook al krijgt Volt geen zetel, misschien worden partijen ook wel aangespoord om (bestaande) zuster partijen op te zoeken in andere EU landen voor betere samenwerking. Ze hebben zeker enige populariteit en boren nu een groep aan wat nog niemand anders heeft gedaan. Misschien probeert bijv. GL een verbond met andere buitenlandse linkse partijen te vormen om die extra zetel binnen te slepen...
En mochten ze wel zetels krijgen maar eeuwig klein blijven hebben ze misschien wel een invloed op andere partijen, net zoals de PVDD die heeft met hun eeuwig "gezeur" ( ;) ) over dieren toch ook het een en ander voor elkaar gekregen.

Ze staan nu op ongeveer één zetel dus is je stem niet meer weggegooid. Maar ook al zakken ze (in de peilingen) weer ietsje stem gewoon op de partij
Onthoud goed, wij Nederlanders krijgen altijd de tweede kamer en regering die we verdienen ;)

Strategisch stemmen zouden we nu wel achter moeten zijn dat je er uiteindelijk geen f****ng donderde kloot mee opschiet. Nu mensen nog overtuigen dat kleine kleine partijen ook de moeite waard zijn, want eigenlijk als je ervan af ziet is het ook soort van strategisch stemmen.
Mij maakt het weinig uit of een partij 1, 2 of 40 zetels krijgt. Met 1 zetel zitten ze iig in de 2e kamer en kunnen dus hun ding doen.
Als een partij minder dan die kiesdeler van 70.000 stemmen haalt, die stemmen zijn wel redelijk weggegooid (en gaan dus bij de restzetel-verdeling). En dat is zonde.
mcgloud schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:27:
Ik ben niet echt bekend met deze partij en zit nu een beetje op de website van Volt wat dingen te lezen, maar is deze partij gelinked aan de Europese Unie of een EU-kopstuk?

Ik wil mijzelf niet pro of anti-EU noemen, het enige waar ik moeite mee heb is de enorme lobby die achter de EU zit. Als deze partij daar onderdeel van is, vallen ze voor mij al af. En das best jammer want ze hebben op een hoop punten prima ideeën.
Volt is pro-EU, maar ook voor grove hervorming er van. Minder lobby en (landbouw)subsidies rondpompen, en hervormen naar een daadkrachtiger systeem. Ook zodat bijv. Polen en Hongarije echt aangepakt kunnen worden.

Volt zelf is een pan-Europese partij, welke bij een paar landen in het nationale parlement (2e kamer) zit, en ook in het Europees Parlement. Beide met een enkele zetel, maar ze zitten er.
Wikipedia: Volt Europa

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcgloud
  • Laatst online: 30-03 00:38
DropjesLover schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Mij maakt het weinig uit of een partij 1, 2 of 40 zetels krijgt. Met 1 zetel zitten ze iig in de 2e kamer en kunnen dus hun ding doen.
Als een partij minder dan die kiesdeler van 70.000 stemmen haalt, die stemmen zijn wel redelijk weggegooid (en gaan dus bij de restzetel-verdeling). En dat is zonde.

[...]

Volt is pro-EU, maar ook voor grove hervorming er van. Minder lobby en (landbouw)subsidies rondpompen, en hervormen naar een daadkrachtiger systeem. Ook zodat bijv. Polen en Hongarije echt aangepakt kunnen worden.

Volt zelf is een pan-Europese partij, welke bij een paar landen in het nationale parlement (2e kamer) zit, en ook in het Europees Parlement. Beide met een enkele zetel, maar ze zitten er.
Wikipedia: Volt Europa
Dank. Ben de afgelopen paar uur bezig geweest met wat onderzoek naar Volt en haar standpunten en ben inmiddels verkocht. Krijg bij deze partij een zeer verfrissend gevoel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• klaw
mcgloud schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:27:

Even aanvullend aan boven, de partij is zelfstandig en is pro-EU maar niet opgezet door de EU maar door gewone burgers op eigen initiatief.
DropjesLover schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:11:
[...]

Maar als veel mensen de afweging maken dat ze hun stem niet willen "weggooien" dan maak je het dus extra moeilijk voor kleine nieuwe partijen... het is ook een vorm van strategisch stemmen ipv. mijn partij gaat waarschijnlijk toch niet meeregeren, denkt men dat die te klein is... De enige weggegoide stemmen zijn ongeldig verklaarde stemmen... maargoed... agree to disagree?

How to Beat Putin

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee