Vind je dierenwelzijn belangrijk? Want dan valt Volt in principe al af. Die zijn als een van de weinige partijen niet tegen de bio industrie.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:47:
Zelf twijfel ik tussen Volt en PvdD. Heeft iemand advies voor me?
Overigens zitten ze sowieso best ver uit elkaar ook economisch gezien.
Ik denk dat je niet echt begrijpt waar ik wel en geen ken is van heb. Graag dan ook niet die aannames doen, je weet wat ze zeggen over aannames.Brent schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:32:
[...]
Ik denk dat je niet echt begrijpt waar de euthanasieprocedure precies uit bestaat.
Gelukkig zijn er ook nog hulpverleners die mensen en patiënten niet als incompetent zien.Standaardzorg is geen winkel, zelfbeschikking zal nooit betekenen dat er precies gebeurd wat jij wil. En dat is maar goed ook. 'Vanuit de zorg' kan ik je wel vertellen: mensen weten vaak helemaal niet zoveel als ze denken, en daar moet je ook een inschatting van hun eigen gemoedstoestand onder scharen.
Was die er ook maar voor zwanger worden. Ook zo'n serieus iets dat onomkeerbaar en levenslange gevolgen heeft.Dientengevolge is er dus een procedure, want de consequentie van euthanasie is serieus en onomkeerbaar.
Nee, jij VIND het wenselijk.Het is absoluut wenselijk dat die procedure zorgvuldig is en niet sneller dan nodig is.
Altijd welkom, want ik doe niet aan blanket statements. Ik spreek veel uit eigen ervaring maar dit is idd geen euthanasie-topic vandaar dat ik op de rest van je punten niet in ga hier.Ik zal het hier verder bij laten, maar blanket statements over dit onderwerp zijn echt ongepast en tonen een gebrek aan kennis aan. Indien je wilt, kunnen we verder in het juiste topic.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Na jaren VVD gestemd te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat dat mij persoonlijk niet gaat helpen als jongere. De problemen die er zijn; woningmarkt, zorg, pensioenen, onderwijs gaan niet beter worden zo lang VVD aan de macht blijft.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:47:
Gaaf om te zien dat Volt best lekker gaat in de peilingen, hopelijk houden ze dat vol!
Ook ben ik wat politiek geïnteresseerder geworden en ben ik eigenlijk helemaal niet zo rechts als dat ik zelf dacht. Ik ben voor eerlijke kansen, een goede zorg en (vreemd genoeg, want hier verras ik mezelf een beetje) best sociaal ingesteld. Na een paar avondjes stemwijzers en partijprogrammas doornemen (en vooral kijken naar de punten die de uitslag beïnvloeden, i.p.v. simpelweg de uitslag volgen), kom ik tot de conclusie dat die uitkomst vaak helemaal niet in lijn ligt met wat ik wil.
Relatief kleine onderwerpen (boerkaverbod, politieke omroepen, euthanasie, excuses slavernij verleden, vaccinatierapport) interesseren mij eigenlijk niet. Ik heb wel een lichte voorkeur, maar veel te weinig kennis/belang om dit soort onderwerpen zwaar mee te laten wegen. De woningmarkt daarentegen bepaald voor 50% mijn stem, maar komt nauwelijks naar voren in stemwijzers of partijprogramma's (het wordt genoemd, maar behoorlijk tam).
Lang verhaal kort, ik neig ook naar Volt of PvdA. Ben het lang niet overal met ze eens, maar op de belangrijkste punten wel. Als ik echter naar het partijprogramma van Volt kijk dan is het ze gelukt om 65 pagina's vol te krijgen, maar er gaan amper 4 alinea's over de woningmarkt. Voor een jongerenpartij vind ik dat te weinig en gaat mijn stem naar de PvdA.
Dat is hier een paar dagen geleden ook al ter sprake gekomen: Volt is inderdaad niet per se tegen bio industrie, in ieder geval niet zoals de meeste andere partijen om tegen bio industrie te zijn. Wel willen ze landbouw beleid herzien, meer lokaal produceren en consumeren. Een direct gevolg daarvan is dat bio industrie vanzelf kleiner wordt.Philip Ross schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:40:
[...]
Vind je dierenwelzijn belangrijk? Want dan valt Volt in principe al af. Die zijn als een van de weinige partijen niet tegen de bio industrie.
Vanaf hier dus: WolfsRain in "Volt: Verkiezingsprogramma, ideologie en achtergrond"
[ Voor 8% gewijzigd door anboni op 16-03-2021 18:54 ]
Wat een onzin. Volt zet in op de verduurzaming van de landbouw in Nederland in plaats de dierwelzijnsproblemen te exporteren naar het buitenland.Philip Ross schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:40:
[...]
Vind je dierenwelzijn belangrijk? Want dan valt Volt in principe al af. Die zijn als een van de weinige partijen niet tegen de bio industrie.
Overigens zitten ze sowieso best ver uit elkaar ook economisch gezien.
Dat is het mooie van Volt, vind ik. De wereld is groter dan Nederland. Als je met dat bewustzijn naar knelpunten in de maatschappij kijkt, kun je aan daadwerkelijke verduurzaming werken. Niet alleen het schijnvertoon dat we nu vaak in de politiek zien.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Klinkt als hetzelfde lulverhaal dat de VVD altijd ophangt: dat moet Europees (zodat we hier niks hoeven te doen).Zewatanejo schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:04:
[...]
Wat een onzin. Volt zet in op de verduurzaming van de landbouw in Nederland in plaats de dierwelzijnsproblemen te exporteren naar het buitenland.
Dat is het mooie van Volt, vind ik. De wereld is groter dan Nederland. Als je met dat bewustzijn naar knelpunten in de maatschappij kijkt, kun je aan daadwerkelijke verduurzaming werken. Niet alleen het schijnvertoon dat we nu vaak in de politiek zien.
Probleem met dit idee is dus dat het heel lang kan gaan duren en altijd een hok is of het effect heeft.anboni schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:53:
[...]
Dat is hier een paar dagen geleden ook al ter sprake gekomen: Volt is inderdaad niet per se tegen bio industrie, in ieder geval niet zoals de meeste andere partijen om tegen bio industrie te zijn. Wel willen ze landbouw beleid herzien, meer lokaal produceren en consumeren. Een direct gevolg daarvan is dat bio industrie vanzelf kleiner wordt.
Vanaf hier dus: WolfsRain in "Volt: Verkiezingsprogramma, ideologie en achtergrond"
Dus intussen gaan we vrolijk door met de bio industrie
Als je twijfelt, dan zal de agenda van beide partijen je aanspreken. Met het risico Volt volledig verkeerd in te schatten, maar kijkend naar hoe Volt is ontstaan, uit groot kapitaal en consultancy, en ook hoe vaak Volt verwacht dat de oplossing volgt uit de markt, denk ik dat de vraag de je moet stellen is wil je een partij welke zijn agenda uitvoert door te vertrouwen op marktwerking (Volt) of een partij waarbij de overheid sturend is (PvdD).Sorcerer8472 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:47:
Gaaf om te zien dat Volt best lekker gaat in de peilingen, hopelijk houden ze dat vol!
Ben echt heel benieuwd wat de uitslag morgen gaat zijn!
[ Voor 23% gewijzigd door Bartske op 16-03-2021 19:24 ]
Typisch dit soort reacties. Mooi staaltje framing; "als je het niet met ons plan eens bent, dan wil je het probleem niet oplossen"Philip Ross schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:05:
[...]
Klinkt als hetzelfde lulverhaal dat de VVD altijd ophangt: dat moet Europees (zodat we hier niks hoeven te doen).
Als gewoon goed leest benoem ik dat Volt een ander plan heeft en dat de aanpak van oa D66 en PvdD onderliggende issues niet gaat oplossen. Maw ze hebben slechte plannen of plannen met andere drijfveren dan het oplossen van het klimaatprobleem of dierwelzijnsproblemen
[ Voor 4% gewijzigd door Zewatanejo op 16-03-2021 19:50 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Ik zie het precies omgekeerd. Het is gebaseerd op hetzelfde geloof in vrije markt waar VVD in gelooft. En dat blinde geloof zie ik inderdaad niet als oplossing.Zewatanejo schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:48:
[...]
Typisch dit soort reacties. Mooi staaltje framing; "als je het niet met ons plan eens bent, dan wil je het probleem niet oplossen"
Als gewoon goed leest benoem ik dat Volt een ander plan heeft en dat de aanpak van oa D66 en PvdD onderliggende issues niet gaat oplossen. Maw ze hebben slechte plannen of plannen met andere drijfveren dan het oplossen van het klimaatprobleem of dierwelzijnsproblemen
Er is gewoon geen goede onderbouwing van het plan van Volt, het is een gebaseerd op geloof.
Dat is misschien ook wel wat sterk verwoord, maar het verkiezingsprogramma is inderdaad magertjes over hoe ze het willen aanpakken.Philip Ross schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:57:
[...]
Ik zie het precies omgekeerd. Het is gebaseerd op hetzelfde geloof in vrije markt waar VVD in gelooft. En dat blinde geloof zie ik inderdaad niet als oplossing.
Er is gewoon geen goede onderbouwing van het plan van Volt, het is een gebaseerd op geloof.
https://www.nieuweoogst.n...at-bieden-zij-de-landbouwOver krimp van de veestapel schrijft de partij geen letter, maar uit de houding ten aanzien van de intensieve veehouderij blijkt dat Volt vindt dat de huidige situatie niet kan worden voortgezet.
Tegelijkertijd is het denk ik ook straks kijken hoe de idealen matchen met de realiteit.
Bijvoorbeeld het vervangen van pesticiden is een mooi streven, maar dan moet er wel gekeken worden naar mogelijke gevolgen zoals plantenziekten die daardoor misschien wel meer voeten aan de grond krijgt.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Is inderdaad wat harder dan ik het bedoel.drooger schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:15:
[...]
Dat is misschien ook wel wat sterk verwoord, maar het verkiezingsprogramma is inderdaad magertjes over hoe ze het willen aanpakken.
Ging mij er vooral om dat veel van de plannen van Volt uit lijken te gaan van dat de markt wel met technische oplossingen gaat komen.
Untappd: Louwke80
Dan heb je het waarschijnlijk over specifieke punten want als ik de filosofie, focus en standpunten naast elkaar leg zie ik echt heel veel grote verschillen tussen de partijen om eerlijk te zijn.Ardana schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:08:
Voor mij ging de keuze tussen PiratenPartij en Volt, en die verschillen eigenlijk niet heel veel, de grootste verschillen (voor zover ik heb kunnen vinden) betreffen idd euthanasie en corona. En dan zijn dat voor mij dus idd de dingen die doorslag geven.
Bedoel je misschien dat ze voor jouw speerpunten elkaar niet veel ontlopen?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De nuance vind ik inderdaad ook prettig, maar het is ook een risico als het altijd een beetje in het midden hangt. Wat betreft klimaat moeten we ook wel doorslaan omdat het probleem ook aan het doorslaan is.Herax10NL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:59:
[...]
En dat vraag je in het Volt forum
Ik ben zelf van mening dat PvdD in sommige onderwerpen iets doorslaat. Maar dat is puur persoonlijk. De nuance in het programma van Volt en het niet steeds maar wijzen naar andere partijen maar met oplossingen komen vind ik vernieuwend en geeft mij het gevoel dat ze echt achter hun mening staan.
PvdD heeft een pagina hierover online gezet. Helaas klopt het (volgens mij) niet helemaal wat ze zeggen. Volt wil kernenergie onderzoeken en is er niet per se voor bijvoorbeeld. Ook zijn ze duidelijk kritisch over de bio-industrie. Aan de andere kant hebben ze gelijk dat Volt ook vaag is over een aantal oplossingsrichtingen:
https://www.partijvoordedieren.nl/zweefvliegchecker
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Waar haal jij uit dat er wordt gekeken naar een oplossing via marktwerking? Ik haal dat nergens uit.Norjee schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:22:
[...]
Als je twijfelt, dan zal de agenda van beide partijen je aanspreken. Met het risico Volt volledig verkeerd in te schatten, maar kijkend naar hoe Volt is ontstaan, uit groot kapitaal en consultancy, en ook hoe vaak Volt verwacht dat de oplossing volgt uit de markt, denk ik dat de vraag de je moet stellen is wil je een partij welke zijn agenda uitvoert door te vertrouwen op marktwerking (Volt) of een partij waarbij de overheid sturend is (PvdD).
Overigens geloof ik diep in de kern wel dat marktwerking belangrijk is en ook een oplossing kan zijn voor een aantal problemen: CO2-belasting kan bijvoorbeeld marktwerking in gang zetten om het probleem op te lossen. Als CO2 uitstoten duur wordt, dan worden producten met veel CO2-uitstoot daardoor minder aantrekkelijk om te kopen. Alles kan dan dus in het werk worden gesteld om die uitstoot te verlagen; investeren in CO2-verlaging wordt ineens veel interessanter en lucratiever.
In de zorg en bepaalde voorzieningen zoals transport e.d. werkt het niet, dat weten we inmiddels uiteraard
Ja en nee. Op speerpunten voor mij sowieso idd, maar als je in de stemwijzers kijkt, komen ze ook veelal niet ver bij elkaar vandaan uit.Gonadan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:56:
[...]
Dan heb je het waarschijnlijk over specifieke punten want als ik de filosofie, focus en standpunten naast elkaar leg zie ik echt heel veel grote verschillen tussen de partijen om eerlijk te zijn.
Bedoel je misschien dat ze voor jouw speerpunten elkaar niet veel ontlopen?
Nee dat klopt inderdaad, maar stemwijzers zijn dan ook maar zeer beperkt geschikt voor advies. De vraagstelling en manier van beoordelen is nogal beperkt.Ardana schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:30:
Ja en nee. Op speerpunten voor mij sowieso idd, maar als je in de stemwijzers kijkt, komen ze ook veelal niet ver bij elkaar vandaan uit.
Zo lijken Volt en D66 ook heel erg op elkaar maar zijn eigenlijk een wereld van verschil.
Als je overigens voor de PP bent is privacy wellicht ook een speerpunt, daar is Volt een stuk pragmatischer (lees: PP is veel strikter) in. Misschien iets om naar te kijken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het oude ziekenfonds werkte daarentegen ook niet, dus puur overheid is wellicht ook niet alles. Volt lijkt inderdaad een combinatie van markt en overheid te willen, zoeken naar een beter systeem. Dat klinkt voor mij gezonder dan gewoon roepen dat we terug moeten naar het ziekenfonds. Vroeger was echt niet alles beter helaas (of gelukkig).Sorcerer8472 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:26:
[...]
Waar haal jij uit dat er wordt gekeken naar een oplossing via marktwerking? Ik haal dat nergens uit.
Overigens geloof ik diep in de kern wel dat marktwerking belangrijk is en ook een oplossing kan zijn voor een aantal problemen: CO2-belasting kan bijvoorbeeld marktwerking in gang zetten om het probleem op te lossen. Als CO2 uitstoten duur wordt, dan worden producten met veel CO2-uitstoot daardoor minder aantrekkelijk om te kopen. Alles kan dan dus in het werk worden gesteld om die uitstoot te verlagen; investeren in CO2-verlaging wordt ineens veel interessanter en lucratiever.
In de zorg en bepaalde voorzieningen zoals transport e.d. werkt het niet, dat weten we inmiddels uiteraard
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar wat zegt dat? Vorige verkiezingen moest een stemwijzer een extra vraag maken om een verschil te maken tussen PvdA & Groenlinks terwijl er wel een groot verschil is hoe ze over bepaalde ondererpen in de kamer hebben gestemd en er zijn ook genoeg verschillen te vinden in hun verkiezingsprogramma's.Ardana schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:30:
[...]
Ja en nee. Op speerpunten voor mij sowieso idd, maar als je in de stemwijzers kijkt, komen ze ook veelal niet ver bij elkaar vandaan uit.
Stemwijzers zijn leuk om ongeveer te weten waar je het moet zoeken... maar vooral leuk om te lachen als een partij boven komt drijven waar je nooit op zou stemmen...
Heb even gekeken in hun programma en het is niet helemaal duidelijk waar ze nu wel en niet marktwerking willen zien, hmm.Gonadan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:40:
[...]
Het oude ziekenfonds werkte daarentegen ook niet, dus puur overheid is wellicht ook niet alles. Volt lijkt inderdaad een combinatie van markt en overheid te willen, zoeken naar een beter systeem. Dat klinkt voor mij gezonder dan gewoon roepen dat we terug moeten naar het ziekenfonds. Vroeger was echt niet alles beter helaas (of gelukkig).
Dit werkt dan wat beter qua stemwijzer: https://www.partijgedrag.nl/klaw schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:41:
[...]
Maar wat zegt dat? Vorige verkiezingen moest een stemwijzer een extra vraag maken om een verschil te maken tussen PvdA & Groenlinks terwijl er wel een groot verschil is hoe ze over bepaalde ondererpen in de kamer hebben gestemd en er zijn ook genoeg verschillen te vinden in hun verkiezingsprogramma's.
Stemwijzers zijn leuk om ongeveer te weten waar je het moet zoeken... maar vooral leuk om te lachen als een partij boven komt drijven waar je nooit op zou stemmen...
Maar zit geen Volt in
Dat laat met name het verschil tussen regeringspartijen en oppositie duidelijk zien.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:49:
[...]
Dit werkt dan wat beter qua stemwijzer: https://www.partijgedrag.nl/
Maar zit geen Volt in
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben het compleet met je eens, maar volgens mij kijkt 80% van stemmend Nederland niet verder dan wat de stemwijzer aangeeft...klaw schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:41:
[...]
Maar wat zegt dat? Vorige verkiezingen moest een stemwijzer een extra vraag maken om een verschil te maken tussen PvdA & Groenlinks terwijl er wel een groot verschil is hoe ze over bepaalde ondererpen in de kamer hebben gestemd en er zijn ook genoeg verschillen te vinden in hun verkiezingsprogramma's.
Nee hoor, zat zaken waar anders gestemd is. Daarnaast kun je ook kijken naar welke partij bepaalde zaken initieerde. PvdD initieert echt heel veel op gebied van milieu bijvoorbeeld.Gonadan schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:50:
[...]
Dat laat met name het verschil tussen regeringspartijen en oppositie duidelijk zien.
Stemhulp van NRC gaat sneller dan de hele programma's doornemen.StarC schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:53:
Ik twijfelde tussen PvdA en Volt; vulde het kieskompas in en.. zit er precies tussenin. Alsnog op de valreep de partijprogramma's maar doornemen dus.
Klopt. De meeste moties worden door oppositie geïniteerd, vaak best een open deur op welk onderwerp ze dat doen. Dan zijn de regeringspartijen vaak óf allemaal tegen, óf allemaal voor. Ik heb wel eerder zo'n motietracker doorgenomen maar vond het niet echt veel inzicht geven. Hooguit verbazend dat bepaalde schreeuwpartijen ook daadwerkelijk moties erdoor hadden gekregen en soms nog wel goede ideeën ook.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:04:
[...]
Nee hoor, zat zaken waar anders gestemd is. Daarnaast kun je ook kijken naar welke partij bepaalde zaken initieerde. PvdD initieert echt heel veel op gebied van milieu bijvoorbeeld.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dank je. Ik had Volt corona maatregelen gedaan maar kwam alleen algemene sites tegen.Ardana schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:46:
[...]
Ik vond hier in het topic een link, heb niet echt de tijd terug te zoeken, sorry.
Ow, Googelen op 'volt corona' hielp: https://voltnederland.org/blog/corona-en-de-lockdown
Volt kan ik nu wegstrepen in ieder geval.
[ Voor 5% gewijzigd door Marselaar op 16-03-2021 22:52 ]
PSN: Marselaar
Goede onderbouwing ookMarselaar schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:48:
[...]
Dank je. Ik had Volt corona maatregelen gedaan maar kwam alleen algemene sites tegen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Met de verkiezing stem je voor de komende 4 jaar. Corona is hopelijk met een jaar wel klaar qua (acuut) beleid. Vind je het echt zo belangrijk dat je 1/4 van de periode van de termijn de overhand heeft voor je stem?Marselaar schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:48:
[...]
Dank je. Ik had Volt corona maatregelen gedaan maar kwam alleen algemene sites tegen.
Ja en nee. Dat ze bijv. voor het invoeren van een vaccinatiepaspoort zijn, zegt iets over hun standpunt over hoe serieus ze privacy en (digitale) security nemen, naast dat het iets zegt over hoe ze aan kijken tegen het verdelen van de lasten in de maatschappij.Gropah schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:12:
[...]
Met de verkiezing stem je voor de komende 4 jaar. Corona is hopelijk met een jaar wel klaar qua (acuut) beleid. Vind je het echt zo belangrijk dat je 1/4 van de periode van de termijn de overhand heeft voor je stem?
Dus ja, een visie op hoe ze met corona om willen gaan is wel degelijk van belang voor langer dan 1/4e jaar.
Overigens, in maart vorig jaar zeiden we "ach, een paar weekjes, dan is 't wel over". In augustus zeiden we "ach, 'n paar maandjes, dan is 't wel over". Ik heb ondertussen écht geen idee meer op welke termijn ik kan verwachten dat we terug naar normaal gaan - en óf we dat wel gaan.
Voor een evenement zou het prima passen maar ze schrijven ook dat het niet mag worden gebruikt voor toegang tot de samenleving.
Exacte text:
Bovendien heb ik wel eens gesproken met de nr 3 op de lijst met betrekking tot de privacy issue en die was erg goed op de hoogte van wat er speelde ondanks dat het geen ICT er /techneut is. Van "surveilance capitalism" tot "dark money" etc is de revue gepasseerd en dat was bekend terrein.Maar het eisen van een vaccinatiebewijs als 'toegang tot de samenleving', zoals u dat formuleert, is iets van een geheel andere orde.
Ik ben zeker 2 x zo oud maar het was een goed gesprek
Daarnaast echt heel jammer en een absolute deal-breaker voor mij dat ze voor een federale EU zijn en ook hun hele plannen voornamelijk lijken te bouwen op EU en niet perse in het belang van Nederland. De EU is belangrijker dan NL voor hen - wat doe je dan in de lokale politiek. Ik zie Nederland liever niet opgeheven worden/gereduceerd worden tot een provincie met nauwelijks tot geen enkele inspraak over wat zich hier afspeelt en verplicht afstaan van haar welvaart, maar daar streeft Volt wel naar. Dus deze partij heb ik gelukkig niet lang over hoeven twijfelen: ondanks een paar goede punten kan ik hier nooit van m'n leven op stemmen.
Jammer, want een aantal hervormingen waar Volt zegt naar te streven op EU-niveau, zoals het oplossen van het complete gebrek aan democratie, klinken goed. (Afschaffen van referenda wel weer jammer.) Als ze die problemen nou gewoon willen oplossen zonder meteen alle landen op te heffen en nog meer macht naar de EU over te dragen zou goud zijn, maar helaas... Het grappige is dat een andere partij die in meedere landen actief is, de PiratenPartij, ook dit soort hervormingen wil. Alleen durven die zich niet uit te spreken of ze voor of tegen een federaal EU zijn. Dat is ook wat lafjes, maar afijn.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Ik blijf nog even een paar uurtjes hevig twijfelen over wel of niet VOLT, want hun 'over-de-gens'-samenwerking als default, spreekt me heel erg aan.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Er zitten genoeg onrealistische standpunten in het programma. En die folders in brievenbussen doen met Nee-Nee stikkers erop toont ook niet bepaald van volwassenheid.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:24:
beetje jammer is het standpunt mbt. het op en neer reizen tussen Brussel / Straatsburg te willen stoppen. Dan moet het hele verdrag opnieuw worden opgesteld en goedgekeurd: beetje een populistisch punt (en zeer onrealistisch).
Ik blijf nog even een paar uurtjes hevig twijfelen over wel of niet VOLT, want hun 'over-de-gens'-samenwerking als default, spreekt me heel erg aan.
Maar ik denk dat de partij hierin nog prima kan groeien. De algemene visie spreekt mij zeker aan, ik hoop dat ze de kans krijgen om de komende jaren steeds verdere te groeien tot een volwaardige partij. Je moet ergens beginnen.
Waarom is dat onrealistisch? Het zal zeer zeker niet over 1 nacht ijs gaan, maar dat gaat natuurlijk voor heel veel punten.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:24:
beetje jammer is het standpunt mbt. het op en neer reizen tussen Brussel / Straatsburg te willen stoppen. Dan moet het hele verdrag opnieuw worden opgesteld en goedgekeurd: beetje een populistisch punt (en zeer onrealistisch).
Het hele hervormen van hoe de EU opereert (de raad, commissie, parlement) is een uitdaging omdat er veel te veel mensen blij zijn met hun eigen baantjes. Maar betekent dat dat je er niet maar mag streven, of het op z'n minst zo af en toe mag benoemen?
Dit is wat mij betreft de toegevoegde waarde van Volt: Ik ben het ook niet met alles van ze eens (maar bij welke partij heb je dat nou?), maar ik hoop wel heel erg dat als men op populistisch rechts iets extreems roept, en de VVD/CDA/Centrum zich op de vlakte houdt om geen stemmers kwijt te raken, het juist Volt is die dan een extra dimensie aan het debat kan toevoegen.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Natuurlijk het blijft een politieke partij en dan moet je vaak wat voorzichtiger zijn met wat je communiceert, en iig bij Volt Nederland zijn er nog zaken waar geen beleid voor is, maar verder vind ik het lastig te beoordelen zonder te hebben gekeken op die AMA.WhatsappHack schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 04:14:
Best een interessante partij dit, door de opbouw. En nieuwigheid is altijd leuk om te zien. Aantal punten waar ik me wel in kan vinden, ook fijn dat er nog een realistische partij bijkomt die voor kernenergie is. Wel jammer van die AMA op Reddit, daar wordt bijna niet inhoudelijk gereageerd en juist veel one-liners die rieken naar populisme. Terwijl ze beweren daar tegen te zijn. Ik zag meerdere mensen de opmerking maken: op kritische/inhoudelijke vragen wordt toch niet echt ingegaan en veel antwoorden zijn misleidend. Dat vind ik dan weer jammer, zeker omdat ze claimen voor meer openheid te zijn in het huidige anti-democratische en ontransparante EU. Dit suggereert juist meer het tegenovergestelde.
Ik zal er eens naar kijken, want nu ben ik wel geïntrigeerd.
Er zijn zaken die tegen het belang van Nederland zouden kunnen gaan, maar je kan betwijfelen hoe kwalijk dat is. Bijvoorbeeld het veto-recht dat nu gebruikt kan worden om de EU vleugellam te maken.Daarnaast echt heel jammer en een absolute deal-breaker voor mij dat ze voor een federale EU zijn en ook hun hele plannen voornamelijk lijken te bouwen op EU en niet perse in het belang van Nederland. De EU is belangrijker dan NL voor hen - wat doe je dan in de lokale politiek. Ik zie Nederland liever niet opgeheven worden/gereduceerd worden tot een provincie met nauwelijks tot geen enkele inspraak over wat zich hier afspeelt en verplicht afstaan van haar welvaart, maar daar streeft Volt wel naar. Dus deze partij heb ik gelukkig niet lang over hoeven twijfelen: ondanks een paar goede punten kan ik hier nooit van m'n leven op stemmen.Een federale EU is een enorme nachtmerrie en hopelijk gaat het daar nooit en te nimmer van komen.
Jammer, want een aantal hervormingen waar Volt zegt naar te streven op EU-niveau, zoals het oplossen van het complete gebrek aan democratie, klinken goed. (Afschaffen van referenda wel weer jammer.) Als ze die problemen nou gewoon willen oplossen zonder meteen alle landen op te heffen en nog meer macht naar de EU over te dragen zou goud zijn, maar helaas... Het grappige is dat een andere partij die in meedere landen actief is, de PiratenPartij, ook dit soort hervormingen wil. Alleen durven die zich niet uit te spreken of ze voor of tegen een federaal EU zijn. Dat is ook wat lafjes, maar afijn.
Jammer als je (helaas) een belastingparadijs wil blijven, maar een level playing field vind ik toch wel belangrijker en eerlijker.
Heb je ook ingelezen waarom men tegen referenda is, en wat men juist als alternatief wil inzetten?
Zie ook:
Verder vraag ik me af of je die beweging, van meer gezamenlijk zaken oppakken, kunt tegenhouden.
Je ziet dezelfde beweging al bij zaken die niet meer vanuit Haarlem of Enschede opgepakt worden, maar vanuit de provincies. En vanuit de provincies weer naar landelijk en landelijk naar BeNeLux / EU.
Over dat landen opheffen, tja... ik zie dat echt niet gebeuren en ook zeker niet als streefdoel van Volt.
Ik vrees dat dat punt iets is waar je niet omheen kunt gaan als je niet tegen de EU bent, en voor duurzaamheid bent. Zo'n punt krijg je ook pas gerealiseerd als Frankrijk daartoe bereid is, dus vanuit Nederland is het hooguit blijven aangeven dat we beter kunnen stoppen met dat eeuwige verhuizen.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:24:
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Dat doet Groenlinks net zo goed hoor zag ik laatst (toen ik thuis kwam).12345j schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:43:
[...]
Er zitten genoeg onrealistische standpunten in het programma. En die folders in brievenbussen doen met Nee-Nee stikkers erop toont ook niet bepaald van volwassenheid.
Maar ik denk dat de partij hierin nog prima kan groeien. De algemene visie spreekt mij zeker aan, ik hoop dat ze de kans krijgen om de komende jaren steeds verdere te groeien tot een volwaardige partij. Je moet ergens beginnen.
Ach weer mooi voor de kattenbak.
PvdA trouwens ook dus of dat echt "volwassenheid" aangeeft?
Ik denk eerder een student die 1000 folders weg moet werken.
Ik heb hier verder geen folders in de bus gehad dus wellicht dat het eraan ligt waar je woont of je een folder krijgt en hoe oplettend de strooier is.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
omdat dit vastgelegd ligt in het verdrag waarop de EU is gebaseerd. Dat complete verdrag kom je dan aan het heronderhandelen (waarbij je de huidige vetostructuur ook nog eens hebt). Frankrijk cashed wat centen door die verhuizing (of Brussel zo je wil, kies maar wie van de 2 weg moet) en zal het er dus nooit me eens zijn. Het laat een beetje zien dat men niet helemaal heeft nagedacht hierover, als je namelij kaan dit verdrag wil sleutelen zijn er 1000den goede redenen te bedenken: de paar euro die het verhuizen gaan uitsparen is daar geen deel van meteenFreeaqingme schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:46:
[...]
Waarom is dat onrealistisch? Het zal zeer zeker niet over 1 nacht ijs gaan, maar dat gaat natuurlijk voor heel veel punten.
Het hele hervormen van hoe de EU opereert (de raad, commissie, parlement) is een uitdaging omdat er veel te veel mensen blij zijn met hun eigen baantjes. Maar betekent dat dat je er niet maar mag streven, of het op z'n minst zo af en toe mag benoemen?
Dit is wat mij betreft de toegevoegde waarde van Volt: Ik ben het ook niet met alles van ze eens (maar bij welke partij heb je dat nou?), maar ik hoop wel heel erg dat als men op populistisch rechts iets extreems roept, en de VVD/CDA/Centrum zich op de vlakte houdt om geen stemmers kwijt te raken, het juist Volt is die dan een extra dimensie aan het debat kan toevoegen.
Het hervormen zal geen issue zijn omdat mensen blij zijn met hun baantjes, het is een issue omdat dat veto een heel grote macht geeft. Zie Rutte met zijn Chopinbiografie onder de arm als simpel voorbeeld.
Soit, dat gezegd zijnde, ze spreken me wel zeer aan dus ik ga nog eens partijprogramma's doorploeteren en wat dubben
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
De folders door de brievenbus heen doen mag gewoon, wat is daar niet volwassen aan? Het lijkt mij eerder dat de personen die hier iets tegen hebben niet volwassen genoeg zijn. Als je de politieke folders niet wilt gooi je ze lekker weg.12345j schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:43:
[...]
Er zitten genoeg onrealistische standpunten in het programma. En die folders in brievenbussen doen met Nee-Nee stikkers erop toont ook niet bepaald van volwassenheid.
Is gewoon heel slim en volgens de regels wat ze deden.
En anders krijg je net als hier gewoon een folder binnen van een groene partij met daarop aan de bewoners van dit huis. En dan mag het wel weer

Untappd: Louwke80
Sja en zo heb ik pamfletten binnen gekregen van de FVD, PVV en CU.Koos2009 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:03:
[...]
Dat doet Groenlinks net zo goed hoor zag ik laatst (toen ik thuis kwam).
Ach weer mooi voor de kattenbak.
PvdA trouwens ook dus of dat echt "volwassenheid" aangeeft?
Ik denk eerder een student die 1000 folders weg moet werken.
Ik heb hier verder geen folders in de bus gehad dus wellicht dat het eraan ligt waar je woont of je een folder krijgt en hoe oplettend de strooier is.
Zoals al door mensen benoemd is mogen politieke folders gewoon in een NEE-NEE bus. Laten we ook reëel zijn dat dit ook niet zó een enorme issue is.
PS4 PSN: Dazzler2120
Ik vraag me alleen wel af of je als nieuwe partij gelijk mee moet willen reageren. Veel partijen komen er niet beter uit als ze een tijdje met Rutte regeren. Daarnaast heeft Volt nog geen zetels in de eerste kamer, wat bij een kabinetsformatie ook mee weegt.wowly schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:05:
...Volt is het voor mij, verwacht dat ze een belangrijke stem gaan worden, en zelfs mee kunnen regeren indien sgp en dat soort gristelijke partijen niet meer nodig zijn voor het behalen van een meerderheid
Het zou mooi zijn als Volt er ook bij betrokken zou kunnen zijn maar ik verwacht niet dat ze direct concessies gaan doen met betrekking tot hun standpunten.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Dat vind jij, en dat mag. Er zijn ook mensen die dat anders zien heWhatsappHack schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 04:14:
[...]
Een federale EU is een enorme nachtmerrie en hopelijk gaat het daar nooit en te nimmer van komen.
[...]
Ik denk zelf dat het komende 100 jaar sowieso onwaarschijnlijk is, maar op langere termijn een prima streven. Meer integratie lijkt me sowieso nodig om een beetje mee te blijven komen met andere grootmachten, zowel qua landen (China, India, VS, laatste twee trouwens volgens mij allebei ook federale staten), maar ook zeker qua multinationals. Je ziet toch nu al dat individuele landen tegen elkaar worden uitgespeeld, qua regelgeving, belasting en mazzeltjes.
Ik snap best dat je het vervelend vind als deel van jouw belastinggeld naar ander land vloeit, maar ik zie dat zelf liever, dan dat het richting grote bedrijven vloeit, zoals nu het geval is. Zoals we hier in Nederland nu onszelf als belastingparadijs binnen de EU positioneren, om zo dan maar paar promille te pakken van omzet die strikt genomen gewoon in hele EU in procenten zou moeten worden gerekend, vind ik zelf schandalig. Ik zie een nettobetaling aan EU-budget dan ook meer als compensatie voor het faciliteren van belastingontduiking en het verstoren van belastinginkomstenstroom die de ontvangende landen eigenlijk horen te hebben. Het stimuleren van een race to the bottom, wat dat betreft, winnen uiteindelijk alleen grootaandeelhouders bij, terwijl bij gecoördineerd belastingstelsel hele EU daarvan profiteert.
Maar dat is natuurlijk maar één aspect, ik ben ook gewoon fan van het gemak van dingen als Schengen, euro, 1 telecommarkt, afgestemde zorgverzekeringen en de verbeterde eisen qua productveiligheid, duurzaamheid en privacy die EU al heeft weten realiseren. Kunnen dingen beter? Natuurlijk, veel beter. Maar voor een organisatie die eigenlijk met één hand achter de rug gebonden werkt, vind ik dat er al vast veel bereikt is. Ik heb voor het oplossen van echt grote problemen als klimaat, vluchtelingenstromen, macht van megabedrijven en toenemende ongelijkheid meer vertrouwen in de EU dan in de Nederlandse overheid, eerlijk gezegd - stuk betere track record qua afdwingen van wereldwijde veranderingen.
Waarom is dat een nachtmerrie? Zolang alle lidstaten van de EU zichzelf belangrijker blijven vinden dan de EU zullen we nooit verder komen dan de kansloze discussies over wie hoeveel bijdraagt en weer de een veto na de andere komen. Waarna lidstaten zich weer eens niet aan afspraken houden en dan uiteraard geen sancties opgelegd krijgen.WhatsappHack schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 04:14:
Daarnaast echt heel jammer en een absolute deal-breaker voor mij dat ze voor een federale EU zijn en ook hun hele plannen voornamelijk lijken te bouwen op EU en niet perse in het belang van Nederland. De EU is belangrijker dan NL voor hen - wat doe je dan in de lokale politiek. Ik zie Nederland liever niet opgeheven worden/gereduceerd worden tot een provincie met nauwelijks tot geen enkele inspraak over wat zich hier afspeelt en verplicht afstaan van haar welvaart, maar daar streeft Volt wel naar. Dus deze partij heb ik gelukkig niet lang over hoeven twijfelen: ondanks een paar goede punten kan ik hier nooit van m'n leven op stemmen.Een federale EU is een enorme nachtmerrie en hopelijk gaat het daar nooit en te nimmer van komen.
Wil je een volwassen EU zijn dan moet je groter gaan denken, en dat houdt ook in dat er soms besluiten worden genomen die meer in het voordeel van andere landen zijn, en soms meer in het voordeel van jezelf. Zolang ze allemaal maar in voordeel van het grotere geheel werken.
Het is alleen belangrijk om een gezonde balans te houden tussen wat je centraal regelt en welke autonomie lidstaten behouden. Overigens heb ik nergens de indruk dat ze voor een federale EU zijn, volgens mij is confederaal ook prima zolang we maar meer zaken via de EU gaan regelen. En dat moet echt gebeuren want de illusie dat Nederland beter af is zonder een goed samenwerkende EU is hopelijk toch wel eens doorgeprikt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Waarom is dat onrealistisch? Dat is een kwestie van willen en als de meeste landen dat willen is het zo gebeurd. Ambitieus is het zeker, maar ambitieus is niet meteen onrealistisch.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:24:
Ze hebben in die zin wel ambitieuzere punten, zoals het opgeven van het vetorecht. Lijkt mij een heel goed plan, maar dat heb je er ook niet zomaar doorheen. Zonder ambitie en idealen kan je net zo goed VVD gaan stemmen, dan blijven we lekker in de comfortzone.
Bij de term onrealistisch denk ik meer aan wat bepaalde linkse NL partijen graag willen. Dat wij als NL als enige volledig ons eigen plan gaan trekken op klimaat, sociaal en economisch vlak. Dat is iets wat ik écht onmogelijk goed zie komen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is totaal geen issue, of beter gezegd, het is totaal geen issue met betrekking tot Volt. Vorige verkiezingsronde of bij gemeenteraad ligt m'n brievenbus vol met van die troep van alle partijen. Allemaal met het excuus dat het mag. Net als die bedrijven die adresdatabases kopen en gewoon gericht post sturen.Dazzler2120 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:23:
[...]
Sja en zo heb ik pamfletten binnen gekregen van de FVD, PVV en CU.
Zoals al door mensen benoemd is mogen politieke folders gewoon in een NEE-NEE bus. Laten we ook reëel zijn dat dit ook niet zó een enorme issue is.
Ja leuk dat je wellicht een letter van de wet hebt gevonden die de ruimte biedt, maar de geest van die sticker is dat ik simpelweg geen reclametroep in m'n deur wil. Niet van partijen of andere uitzonderingen en ook niet verstopt in een neutrale envelop met adres, gewoon niets. Het belandt ongelezen in de papierbak en is op alle fronten zonde van energie en papier. Ronduit verwerpelijk.
Maar dat heeft weinig met Volt te maken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is op je eigen conto: je post korte en foutieve karakteriseringen van de procedure.Ardana schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:40:
[...]
Ik denk dat je niet echt begrijpt waar ik wel en geen ken is van heb. Graag dan ook niet die aannames doen, je weet wat ze zeggen over aannames.
Het probleem is: je weet het pas nadat je iemand een beetje leert kennen. Daar heb je dus een beetje contact voor nodig, en zoals jij het omschreef vond je dat teveel bemoeizucht. Je spreekt jezelf dus tegen.[...]
Gelukkig zijn er ook nog hulpverleners die mensen en patiënten niet als incompetent zien.
Probeer je een ander punt te maken?[...]
Was die er ook maar voor zwanger worden. Ook zo'n serieus iets dat onomkeerbaar en levenslange gevolgen heeft.
Nee, dat is wenselijk. Lees eens wat literatuur op het gebied. De NVVE kan hierbij helpen: https://nvve.nl/[...]
Nee, jij VIND het wenselijk.
Maar toch even het laatste woord? Want je reactie voegde niets toe. Ik hoop dat met de verwijzing naar de NVVE ik dat wel doe, het is de moeite waard hun informatie eens te lezen, en indien je kunt, eens te bellen of naar (zodra het weer kan) een bijeenkomst gaan waar wat van hun bestuursleden komen. Artsen die hier dagelijks mee omgaan en hard hebben gevochten voor deze mogelijkheid en daar genuanceerd en serieus over kunnen spreken.[...]
Altijd welkom, want ik doe niet aan blanket statements. Ik spreek veel uit eigen ervaring maar dit is idd geen euthanasie-topic vandaar dat ik op de rest van je punten niet in ga hier.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
dat is het nu net, dat is niet een kwestie van 'als de meeste landen dat willen', dat is een kwestie van 'alle landen moeten dit willen' en ook nog eens 'dat hele verdrag is dan up for grabs dus alle landen moeten over alles dan iets willen'. Het negeert de complexiteit van wat de EU is (een zeer wonderlijk politiek iets) en op dat vlak had ik wat meer verwacht van een partij die zich als pan-europees presenteert.Gonadan schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:49:
[...]
Waarom is dat onrealistisch? Dat is een kwestie van willen en als de meeste landen dat willen is het zo gebeurd. Ambitieus is het zeker, maar ambitieus is niet meteen onrealistisch.
Ze hebben in die zin wel ambitieuzere punten, zoals het opgeven van het vetorecht. Lijkt mij een heel goed plan, maar dat heb je er ook niet zomaar doorheen. Zonder ambitie en idealen kan je net zo goed VVD gaan stemmen, dan blijven we lekker in de comfortzone.
Bij de term onrealistisch denk ik meer aan wat bepaalde linkse NL partijen graag willen. Dat wij als NL als enige volledig ons eigen plan gaan trekken op klimaat, sociaal en economisch vlak. Dat is iets wat ik écht onmogelijk goed zie komen.
Maar goed, semantische discussie ambitieus en onrealistisch ga ik er niet van maken
Los van haalbaarheid, is het ook een kwestie van prioriteit wat mij betreft.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:55:
[...]
dat is het nu net, dat is niet een kwestie van 'als de meeste landen dat willen', dat is een kwestie van 'alle landen moeten dit willen' en ook nog eens 'dat hele verdrag is dan up for grabs dus alle landen moeten over alles dan iets willen'. Het negeert de complexiteit van wat de EU is (een zeer wonderlijk politiek iets) en op dat vlak had ik wat meer verwacht van een partij die zich als pan-europees presenteert.
Maar goed, semantische discussie ambitieus en onrealistisch ga ik er niet van maken
Is dit zo belangrijk dat het een van je speerpunten is?
Ja het kost geld, en heeft symbolische waarde, maar in the scheme of things?
in de excelsheet van de begroting van de EU ga je het niet terugvinden in de piechart nee. Maar het geeft me wel een beetje het onbehagelijke gevoel dat men wat te makkelijk kijkt naar de EU aanpassen, dat is wat ik er vooral mee bedoel.ultimateharry schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:00:
[...]
Los van haalbaarheid, is het ook een kwestie van prioriteit wat mij betreft.
Ja eens hoor, wilde ook niets af doen aan je argumenten rond het gemak waar men daar naar kijkt.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:09:
[...]
in de excelsheet van de begroting van de EU ga je het niet terugvinden in de piechart nee. Maar het geeft me wel een beetje het onbehagelijke gevoel dat men wat te makkelijk kijkt naar de EU aanpassen, dat is wat ik er vooral mee bedoel.
Veel van de huidige structuur en manier van werken van de EU kent haar basis in een hele delicate historie.
Dat is het ook zeker niet, ik reageerde op het punt of het "een niveau van volwassenheid" zou aangeven.Dazzler2120 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:23:
[...]
Sja en zo heb ik pamfletten binnen gekregen van de FVD, PVV en CU.
Dat partijen flyeren is natuurlijk een beetje het idee van politiek en stemmen werven.
Wat de ontvanger er verder mee doet is aan hem/haar.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Zoals JA21 de VVD naar rechts hoopt te trekken, hoop ik dat het Volt lukt om de EU meer op de agenda te krijgen
Nou, dat is nu precies waar Volt over gaat. Zij willen Europabreed mee doen om te zorgen dat landen dit daadwerkelijk gaan willen. Zodat men écht de neuzen dezelfde kant op krijgt. Want als dat lukt kan je ook dit soort besluiten nemen.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:55:
dat is het nu net, dat is niet een kwestie van 'als de meeste landen dat willen', dat is een kwestie van 'alle landen moeten dit willen' en ook nog eens 'dat hele verdrag is dan up for grabs dus alle landen moeten over alles dan iets willen'. Het negeert de complexiteit van wat de EU is (een zeer wonderlijk politiek iets) en op dat vlak had ik wat meer verwacht van een partij die zich als pan-europees presenteert.
En ja, dat is zo ambitieus dat ik mij ook afvraag hoe realistisch het is, maar wat is het alternatief?
Nu vinden lidstaten zichzelf belangrijker en krijg je de belastingparadijswedloop, vluchtelingenhandjeklap, steunfondsruzies, onaangepakte mensenrechtenschendingen en wanneer een lidstaat de eigen voordeeltjes bedreigd ziet worden: veto.
Dat is allemaal leuk, maar als je met Europa vooruit wilt zal je die stappen toch echt een keer moeten gaan nemen. Je kunt ook blijven volhouden dat Nederland wel alleen kan staan, maar is dat echt waar we als Nederland beter van worden? Hadden we dat vroeger gedacht dan had Nederland nooit ontstaan als natie. Er bestaan nu ook een hoop landen die eenzelfde soort structuur hanteren en daar prima mee kunnen leven (VS, Rusland, Duitsland, zelfs meerdere Europese landen). Natuurlijk heeft het ook z'n nadelen, maar ik denk dat het voor zo'n klein land als Nederland op de langere termijn alleen maar voordelen heeft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Qua prioriteit lijkt hij mij niet bovenaan staan inderdaad. Het oogt voor mij als een symbool om aan te geven dat je dus niet staat achter een elitaire EU die het geld op maakt met privileges en snoepreisjes, maar dat ze willen voor een eerlijke en efficiënte EU.ultimateharry schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:00:
Los van haalbaarheid, is het ook een kwestie van prioriteit wat mij betreft.
Maar het kan ook dat ik dat er in wil lezen en da het gewoon programma vuling is, dat zal de tijd uitwijzen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker in deze tijd moet je dat niet willen. Over een jaar komt er een parlementaire enquete o.i.d. over alle beslissingen tijdens covid-19, je kunt er vergif op innemen dat het kabinet daarop gaat vallenHerax10NL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:11:
[...]
Ik vraag me alleen wel af of je als nieuwe partij gelijk mee moet willen reageren. Veel partijen komen er niet beter uit als ze een tijdje met Rutte regeren. Daarnaast heeft Volt nog geen zetels in de eerste kamer, wat bij een kabinetsformatie ook mee weegt.
Want het feit dat ze Europees al een zetel hebben en in Duitsland ook actief zijn helpt mij wel met het geven van een kans. Als men dan later in andere landen ziet dat ze in Nederland al gewoon in de kamer zitten geeft dat daar ook weer meer vertrouwen.
In die zin zie ik mijn stem nu als een soort kickstarter in de hoop dat het helpt aan te slaan. Over vier jaar weten we dan of het gewerkt heeft en of ze daadwerkelijk in meer landen een plek hebben weten te veroveren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier ook!GG85 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:28:
Zo, mooi rood vakje gezet
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Haha, ik ben juist bang dat ik de enige ben die Volt stemt in ons stembureauijdod schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:32:
Ik weet zeker dat de eerste stem in ons stembureau vanmorgen voor Volt was
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Heb je hier (expliciet uit oprechte interesse) een bron over?Norjee schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:22:
[...]
... kijkend naar hoe Volt is ontstaan, uit groot kapitaal en consultancy, en ook hoe vaak Volt verwacht dat de oplossing volgt uit de markt ...
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
.ScorpionSquad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:00:
[...]
Heb je hier (expliciet uit oprechte interesse) een bron over?
Dat is hun oprichter en vorige lijsttrekker en huidige co president van Volt Europa. Niet echt een progressieve of linkse achtergrond.Van wiki: Volt Nederland werd op 23 juni 2018 in Utrecht opgericht, met Reinier van Lanschot als eerste voorzitter.[2]
Van Lanschot is een van de oprichters van de Nederlandse afdeling van Volt Europa.[1][2] Hij studeerde Rechten in Utrecht, waar hij ook lid was van het Utrechtsch Studenten Corps, de vereniging waarvan hij ook in de senaat (bestuur) zat.
Van Lanschot is een telg uit het bankiersgeslacht Van Lanschot en een zoon van advocaat, latere directeur van het VSBfonds en kamerheer mr. Joseph Jacob Jaspar van Lanschot LL.M. (1955) en de arts Machteld Renée van Vloten, telg uit het geslacht Van Vloten.[9]
Verder kan je gewoon de profielen van hun bestuursleden bekijken. Meerdere achtergrond in consultancy waarvan minimaal 1 bij McKinsey (waar ook Wiebes en Hoekstra vandaan komen).
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."
Dat is dan inderdaad weer een perspectief op de zaak wat me mijn stem toch weer doet heroverwegen.Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:26:
[...]
[...]
Dat is hun oprichter en vorige lijsttrekker en huidige co president van Volt Europa. Niet echt een progressieve of linkse achtergrond.
Verder kan je gewoon de profielen van hun bestuursleden bekijken. Meerdere achtergrond in consultancy waarvan minimaal 1 bij McKinsey (waar ook Wiebes en Hoekstra vandaan komen).
Het blijft een lastig proces om door al het troebele water heen te kijken voor elke partij.
Ik had het er vandaag ook met andere over. Maar ik zie het zo. Ik koop al mijn boodschappen waar kan biologisch. Mocht nu uitkomen dat bijv. al mijn biologisch gekochte vlees toch bio-industrie is geweest (wat best zou kunnen), dan heb ik nog steeds twee signalen afgegeven als consument:.ScorpionSquad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:32:
[...]
Dat is dan inderdaad weer een perspectief op de zaak wat me mijn stem toch weer doet heroverwegen.
Het blijft een lastig proces om door al het troebele water heen te kijken voor elke partij.
1. Ik vind biologische producten belangrijk.
2. Ik ben bereid er meer voor te betalen.
Een derde zou voor de cynici kunnen zijn: Ik ben makkelijk op te lichten.
Die boodschap verdwijnt niet als de achterliggende mechanismes onzuiver blijken te zijn geweest. Zo kijk ik ook naar dit punt betreffende Volt.
Helemaal mee eens, maar mijn cognitieve bias is erg gevoelig voor het woord McKinseyCurlyMo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:36:
[...]
Ik had het er vandaag ook met andere over. Maar ik zie het zo. Ik koop al mijn boodschappen waar kan biologisch. Mocht nu uitkomen dat bijv. al mijn biologisch gekochte vlees toch bio-industrie is geweest (wat best zou kunnen), dan heb ik nog steeds twee signalen afgegeven als consument:
1. Ik vind biologische producten belangrijk.
2. Ik ben bereid er meer voor te betalen.
Een derde zou voor de cynici kunnen zijn: Ik ben makkelijk op te lichten.
Die boodschap verdwijnt niet als de achterliggende mechanismes onzuiver blijken te zijn geweest. Zo kijk ik ook naar dit punt betreffende Volt.

Ik heb gelukkig nog 4 uur de tijd om mijn onderzoek voort te zetten. Wie weet verbreek ik daarna mijn stemgeheim wel.
https://twitter.com/KeesVee/status/1372171372508631042
Wat buitengewoon laag en kleingeestig van de D66-er Verhoeven zeg. Prima dat je jezelf wil profileren maar als je dit nodig denkt te hebben om dat te doen ben je wel ver gezakt.Vijf gedachten voor wie twijfelt tussen
@D66
en Volt.
1. D66 is het origineel.
2. D66 is bewezen Europees, duurzaam en digitaal.
3. Een groot D66 maakt NL progressiever.
4. D66 heeft daden, Volt heeft plannen.
5. Paars is niet in de mode dit voorjaar.
Het mooie is wel dat dit laat zien dat D66 echt bang is voor Volt en ze het als een serieuze concurrent zien. Jammer dat D66 niet het zelfvertrouwen heeft om van hun eigen kracht uit te gaan.
PS lees ook vooral de reacties eronder, vooral die (goede, nette reactie) van Zihni Özdil, waar Verhoeven nog even iets verder onder de gordel duikt.
De tweet is niet openbaar volgens mij of is die al verwijderd.page404 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:45:
Ik zie net een reactie van Kees Verhoeven op Twitter:
https://twitter.com/KeesVee/status/1372171372508631042
[...]
Wat buitengewoon laag en kleingeestig van de D66-er Verhoeven zeg. Prima dat je jezelf wil profileren maar als je dit nodig denkt te hebben om dat te doen ben je wel ver gezakt.
Het mooie is wel dat dit laat zien dat D66 echt bang is voor Volt en ze het als een serieuze concurrent zien. Jammer dat D66 niet het zelfvertrouwen heeft om van hun eigen kracht uit te gaan.
PS lees ook vooral de reacties eronder, vooral die (goede, nette reactie) van Zihni Özdil, waar Verhoeven nog even iets verder onder de gordel duikt.
Michelle Obama zei het treffend: "When they go low, we go high"
Ik zit even te zoeken op het verleden van de oprichters van Volt Europa. Ze zijn allen vrij jong.ScorpionSquad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:40:
[...]
Helemaal mee eens, maar mijn cognitieve bias is erg gevoelig voor het woord McKinsey.
Ik heb gelukkig nog 4 uur de tijd om mijn onderzoek voort te zetten. Wie weet verbreek ik daarna mijn stemgeheim wel.
Andrea Venzon - verleden als consultant bij McKinsey
Colombe Cahen-Salvador - verleden bij VN voor human rights en bij Norwegian Refugee Council
Damian Boeselager (zit nu voor DL in EU parlement) - verleden bij McKinsey
Nu weet ik persoonlijk niet of het McKinsey verhaal een negatief iets is. Waarschijnlijk is dit wel de plek waar ze elkaar van kennen.
Ik heb er voor de zekerheid screenshots van gemaakt, maar ik kan er nog gewoon bij.CurlyMo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:49:
[...]
De tweet is niet openbaar volgens mij of is die al verwijderd.
Michelle Obama zei het treffend: "When they go low, we go high"
Voor de zekerheid hier nog een screenshotje van zijn reactie:
/f/image/wuggn1bxeEXlJumR4jnGhlvq.png?f=fotoalbum_large)
Over de oprichting heeft n3othebest al geantwoord..ScorpionSquad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:00:
[...]
Heb je hier (expliciet uit oprechte interesse) een bron over?
Over oplossing / uitwerking verkiezingsplan door marktwerking dat is vooral mijn interpretatie. Probleem woningmarkt wordt benoemd, meer woningen door investering van pensioenfondsen/verzekeraars. De zorg lijkt vooral te hopen dat deze betaalbaar blijft door inzet van techiek, en weer verbeterde marktwerking, niet direct door (overheids)investeringen, en de invloed van BigTech wordt opgelost door een aanpassing in het mededingingsrecht, dus weer aanpassing van de markt, terwijl het BigTech probleem in mijn ogen veel verder gaat dan mededinging, het gaat om ongewenste beinvloeding en profilering van mensen.
Zelf vind ik de plannen van Volt helemaal ok, marktwerking ook niet noodzakelijk vies, en stem ik op een partij welke plannen ik iets minder ok vind. En dat is vooral omdat ik verwacht dat Volt prima met VVD / CDA door een deur kan, zelfde gedachtengoed/invloedsfeer ondanks andere plannen. En juist die invloedsfeer zie ik liever gaan dan komen.
Volgens mij moet je er niet te veel achter zoeken. Die Andrea en Damian hebben allebei zo'n twee jaar bij McKinsey gewerkt. Dat is sowieso anders dan een Hoekstra die er 10+ jaar heeft gewerk en is opgeklommen tot partner. Het is gewoon een hele aantrekkelijke werkgever om je carrière bij te starten. De meeste consultants die ik ken doen het voor de intellectuele uitdaging en niet voor het grote geld ofzo.Sjurm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:50:
[...]
Ik zit even te zoeken op het verleden van de oprichters van Volt Europa. Ze zijn allen vrij jong
Andrea Venzon - verleden als consultant bij McKinsey
Colombe Cahen-Salvador - verleden bij VN voor human rights en bij Norwegian Refugee Council
Damian Boeselager (zit nu voor DL in EU parlement) - verleden bij McKinsey
Nu weet ik persoonlijk niet of het McKinsey verhaal een negatief iets is. Waarschijnlijk is dit wel de plek waar ze elkaar van kennen.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
[ Voor 71% gewijzigd door defiant op 17-03-2021 16:52 ]
Ook weer zo'n mooi onderbouwd statement.
[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 17-03-2021 16:52 ]
Zo ook zich is het niet fout nee. Maar in combinatie met de andere genoemde punten is het wel verdacht. Een kleine nieuwe partij die ineens heel veel media aandacht kan genereren, veel rijke geldschieters heeft. Opgericht is door kinderen van de extreem rijke families. Vol zit met oud consultants die toch een bepaalde manier van denken hebben geleerd.g0tanks schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:59:
[...]
Volgens mij moet je er niet te veel achter zoeken. Die Andrea en Damian hebben allebei zo'n twee jaar bij McKinsey gewerkt. Dat is sowieso anders dan een Hoekstra die er 10+ jaar heeft gewerk en is opgeklommen tot partner. Het is gewoon een hele aantrekkelijke werkgever om je carrière bij te starten. De meeste consultants die ik ken doen het voor de intellectuele uitdaging en niet voor het grote geld ofzo.
Misschien zit ik er helemaal naast en hebben ze gewoon goede bedoelingen, op zich zitten ze in mijn hoek. Maar voor mij voelt het momenteel nog niet echt goed, vooral omdat veel van de taal en uitvoering niet heel expliciet is en dus ruimte laat voor interpretatie.
Dat laatste kan toch voor werkelijk iedere partij gesteld worden?Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:09:
[...]
Zo ook zich is het niet fout nee. Maar in combinatie met de andere genoemde punten is het wel verdacht. Een kleine nieuwe partij die ineens heel veel media aandacht kan genereren, veel rijke geldschieters heeft. Opgericht is door kinderen van de extreem rijke families. Vol zit met oud consultants die toch een bepaalde manier van denken hebben geleerd.
Misschien zit ik er helemaal naast en hebben ze gewoon goede bedoelingen, op zich zitten ze in mijn hoek. Maar voor mij voelt het momenteel nog niet echt goed, vooral omdat veel van de taal en uitvoering niet heel expliciet is en dus ruimte laat voor interpretatie.
Inderdaad. Het verschil is echter dat die een controleerbaar stemgedrag hebben. Bij nieuwe partijen heb je dat niet. Vandaar dat ik nog even 4 jaar wacht.BoB_HenK schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:10:
[...]
Dat laatste kan toch voor werkelijk iedere partij gesteld worden?
Je zou kunnen kijken wat Volt in de EU heeft weten te bereiken. Daar hebben ze al een zetel.Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:13:
[...]
Inderdaad. Het verschil is echter dat die een controleerbaar stemgedrag hebben. Bij nieuwe partijen heb je dat niet. Vandaar dat ik nog even 4 jaar wacht.
Voor zover ik snel kan zien is dit niet van toepassing bij de eerste 4 op de lijst. Wel hoog opgeleid.Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:09:
[...]
Opgericht is door kinderen van de extreem rijke families.
[ Voor 12% gewijzigd door Sjurm op 17-03-2021 16:16 ]
Opgericht zei ik. Heb de informatie al geplaatst. Momenteel doorgeschoven naar Europese bestuur.Sjurm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:16:
[...]
Voor zover ik snel kan zien is dit niet van toepassing bij de eerste 4 op de lijst. Wel hoog opgeleid.
Als ik kijk naar de Europese oprichters is er minder te vinden. 1 van de 3 is in ieder geval wel afkomstig van adellijke familie: Wikipedia: Damian Boeselager
[ Voor 26% gewijzigd door Philip Ross op 17-03-2021 16:24 ]
Daarmee wel letterlijk de kleinzoon van iemand die geprobeerd heeft Hitler op te blazen. Sorry, ik reken 'm gewoon in de kolom pro'sPhilip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:18:
[...]
Als ik kijk naar de Europese oprichters is er minder te vinden. 1 van de 3 is in ieder geval wel afkomstig van adellijke familie: Wikipedia: Damian Boeselager
Niet iedere telg van een adellijke of elitaire familie is per definitie corrupt en ongehinderd door enige vorm van ethiek of moraal natuurlijk. Met zo'n achtergrond bovengemiddeld makkelijk om financiering en steun rond te krijgen voor dit soort projecten, sure, maar daarmee niet per definitie kwaadaardig of reactionair. En hee, meeste Volt-kandidaten zijn iig jong genoeg dat ze niet al een hele carrière als manager bij Unilever hebben gehad ofzo
Het wordt zo ook wel een beetje zoeken naar dingen om een eigen interpretatie aan te hangen. Zo heeft mevrouw Ouwehand van de Partij voor de Dieren een opleiding en carrière in de commerciële marketing gehad, ook niet echt een links beroep. Maakt dat haar of haar partij nu dan ongeschikt of onbetrouwbaar met betrekking tot een links programma?.ScorpionSquad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:32:
Dat is dan inderdaad weer een perspectief op de zaak wat me mijn stem toch weer doet heroverwegen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Natuurlijk zijn ze niet allemaal slecht of corrupt. Maar ik vraag me wel eens af of ze weten hoe het normale elven voor normaal werkende mensen is. En natuurlijk zitten ze wel in een bepaalde bubbel en netwerk. Jusit vanwege dat netwerk zijn ze veel gevoeliger voor lobby.Twam schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Daarmee wel letterlijk de kleinzoon van iemand die geprobeerd heeft Hitler op te blazen. Sorry, ik reken 'm gewoon in de kolom pro's
Niet iedere telg van een adellijke of elitaire familie is per definitie corrupt en ongehinderd door enige vorm van ethiek of moraal natuurlijk. Met zo'n achtergrond bovengemiddeld makkelijk om financiering en steun rond te krijgen voor dit soort projecten, sure, maar daarmee niet per definitie kwaadaardig of reactionair. En hee, meeste Volt-kandidaten zijn iig jong genoeg dat ze niet al een hele carrière als manager bij Unilever hebben gehad ofzo
Ben ook niet zomaar tegen maar ben wel voorzichtig. Zeker bij een nieuwe partij.
Misschien dat ze zich bewijzen de komende 4 jaar en ik wel op ze stem. Maar vind de memsen er achter niet zomaar van het type dat ik blind vertrouw op hun blauwe ogen.
Verschil is wel dat het al een bekende partij is. En dit is 1 persoon, niet een heel netwerk. En ook is marketing een stuk minder ver van links af dan adel en bankiersfamilies.Gonadan schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:25:
[...]
Het wordt zo ook wel een beetje zoeken naar dingen om een eigen interpretatie aan te hangen. Zo heeft mevrouw Ouwehand van de Partij voor de Dieren een opleiding en carrière in de commerciële marketing gehad, ook niet echt een links beroep. Maakt dat haar of haar partij nu dan ongeschikt of onbetrouwbaar met betrekking tot een links programma?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...