@RobAkm Ik repareer laadpalen voor elektrische auto's en zie bij gebruikers toch nog wel eens dat spanning onder 200v zakt, helaas gaat het wat jij zegt niet altijd op in alle situaties.
Dan zal het eerder aan de omvormer/kabeldikte/afzekering van de laadpaal liggen dan aan de toeleverantie.
Iedere centrale beschikt over een monitor programma waarop de centrales zijn aangesloten en deze zal direct ingrijpen mocht er fluctuatie ontstaan.
Ook het opgewekte vermogen per centrale wordt gemonitord door de netbeheerder en deze zal ook direct ingrijpen, het is net een weegschaaltje.....vraag aan de ene kant een opwekken aan de ander kant.
's Morgens, 's middags en 's avonds wordt er zgz gepiekscheerd, maw de vraag wordt op die momenten hoger en dus gaan de centrales meer vermogen leveren want in de daluren gaan de centrales ook in ruststand.
Het heeft totaal geen nut voor centrales om vol vermogen te blijven leveren (kost alleen maar geld) als er geen vraag naar energie is.
Ik kan me voorstellen als men zijn/haar laadpaal op eigen energie opwekking heeft staan dat de spanning meer kan/gaat fluctueren dan dat het uit het net gebeurd.
Iedere centrale beschikt over een monitor programma waarop de centrales zijn aangesloten en deze zal direct ingrijpen mocht er fluctuatie ontstaan.
Ook het opgewekte vermogen per centrale wordt gemonitord door de netbeheerder en deze zal ook direct ingrijpen, het is net een weegschaaltje.....vraag aan de ene kant een opwekken aan de ander kant.
's Morgens, 's middags en 's avonds wordt er zgz gepiekscheerd, maw de vraag wordt op die momenten hoger en dus gaan de centrales meer vermogen leveren want in de daluren gaan de centrales ook in ruststand.
Het heeft totaal geen nut voor centrales om vol vermogen te blijven leveren (kost alleen maar geld) als er geen vraag naar energie is.
Ik kan me voorstellen als men zijn/haar laadpaal op eigen energie opwekking heeft staan dat de spanning meer kan/gaat fluctueren dan dat het uit het net gebeurd.
Vraag aan RobAkm en Daveth:
Het energie gebruik dat op de HomeWizard App, op de mobiel, stand NU, getoond wordt fluctueert met vrij grote stappen en met vrij hoge frequentie. (om de 5 à 10 sec. kan het 100 tot 200 W zijn) Dit is ook in de nacht zichtbaar als het huishoudelijk energie verbruik constant is. Er worden géén energieverbruikers AAN of UIT geschakeld.
Ik ben wel in de elektronica thuis maar niet zo diep in de energievoorziening.
Mijn idee is dat energievariatie alleen kan ontstaan door spanningsvariatie als de belasting gelijk blijft!
Zowel op de App van Daveth als met de HomeWizard App zie ik dit soort variaties!
Enig idee waardoor ze veroorzaakt kunnen worden?
Het energie gebruik dat op de HomeWizard App, op de mobiel, stand NU, getoond wordt fluctueert met vrij grote stappen en met vrij hoge frequentie. (om de 5 à 10 sec. kan het 100 tot 200 W zijn) Dit is ook in de nacht zichtbaar als het huishoudelijk energie verbruik constant is. Er worden géén energieverbruikers AAN of UIT geschakeld.
Ik ben wel in de elektronica thuis maar niet zo diep in de energievoorziening.
Mijn idee is dat energievariatie alleen kan ontstaan door spanningsvariatie als de belasting gelijk blijft!
Zowel op de App van Daveth als met de HomeWizard App zie ik dit soort variaties!
Enig idee waardoor ze veroorzaakt kunnen worden?
Jij hebt zeker geen koelkast, vriezer, gasketel met verwarming van watervoorraad of soortgelijke apparaten die noodzakelijk voor goede werking met regelmaat aan- en uitgeschakeld worden?
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Iedere 10 seconden geeft je slimme meter de standen van elektra door en ieder uur je gas.
Hoe deze waarden verwerken worden in de cloud weet ik niet, daarvoor zal je bij @Anoniem: 437217 moeten zijn.
Maar als ik naar het progje van @Daveth kijk zie ik ook sterke fluctuatie terwijl hier ook de afname stabiel zou moeten zijn.
Maar bedenk dat als de ijskast aanslaat je een piek kan krijgen van ~100 Watt (of meer) voor een fractie van een seconden en zoals boven genoemd zijn er wel meer apparaten die deze piek kunnen veroorzaken.
Wil je een rechte lijn dan zal over een langere tijd het gemiddelde gemeten moeten worden, dan zij die pieken weg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JehBjyNO9oDYQeTnqMgA2Voo.jpg?f=user_large)
Zo ziet het er uit op de computer, allemaal spikes maar als ik dat vergelijk met het aanslaan van bv de CV-ketel komt het aardig overeen.
/f/image/n3PEw1sBrQXx6D2QTZLlVivq.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl NU een zo goed als vlakke lijn weergeeft.
Hoe deze waarden verwerken worden in de cloud weet ik niet, daarvoor zal je bij @Anoniem: 437217 moeten zijn.
Maar als ik naar het progje van @Daveth kijk zie ik ook sterke fluctuatie terwijl hier ook de afname stabiel zou moeten zijn.
Maar bedenk dat als de ijskast aanslaat je een piek kan krijgen van ~100 Watt (of meer) voor een fractie van een seconden en zoals boven genoemd zijn er wel meer apparaten die deze piek kunnen veroorzaken.
Wil je een rechte lijn dan zal over een langere tijd het gemiddelde gemeten moeten worden, dan zij die pieken weg.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JehBjyNO9oDYQeTnqMgA2Voo.jpg?f=user_large)
Zo ziet het er uit op de computer, allemaal spikes maar als ik dat vergelijk met het aanslaan van bv de CV-ketel komt het aardig overeen.
/f/image/n3PEw1sBrQXx6D2QTZLlVivq.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl NU een zo goed als vlakke lijn weergeeft.
/f/image/mhldo8PDUtzE5IWbZQPHvPa5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door RobAkm op 08-04-2021 12:15 ]
Hallo, Ik ben tevens een programma aan het schrijven om deze data te loggen. echter kan ik met
"GET http://{192.168.0.1}/api/". geen connectie maken. kun jij mij verder helpen?
greets
Pascal
"GET http://{192.168.0.1}/api/". geen connectie maken. kun jij mij verder helpen?
greets
Pascal
Voordat hier 100 mensen "nee" zeggen...boenke schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:46:
Hallo, Ik ben tevens een programma aan het schrijven om deze data te loggen. echter kan ik met
greets
Pascal
Aan wie stel je je vraag...
Als dat aan mij is, dan is het antwoord nee.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
@boenke
Dit zijn de twee linken voor de API
http://192.168.0.xxx/api/v1/data
http://192.168.0.xxx/api/v1/telegram
Met dan je eigen Ipadres er in, werkt dat niet dan staat waarschijnlijk je API uit in de app van je telefoon of je hebt andere netwerk problemen.
Ook kan dit tegen gehouden worden door een virusscanner/firewall, daar kan je ook nog naar kijken.
Zie deze link van HW voor meer informatie
https://energy.homewizard...p1-meter-lokale-api-beta-
Dit zijn de twee linken voor de API
http://192.168.0.xxx/api/v1/data
http://192.168.0.xxx/api/v1/telegram
Met dan je eigen Ipadres er in, werkt dat niet dan staat waarschijnlijk je API uit in de app van je telefoon of je hebt andere netwerk problemen.
Ook kan dit tegen gehouden worden door een virusscanner/firewall, daar kan je ook nog naar kijken.
Zie deze link van HW voor meer informatie
https://energy.homewizard...p1-meter-lokale-api-beta-
[ Voor 35% gewijzigd door Daveth op 11-04-2021 14:07 ]
Weer een nieuwe versie (1.4.2).
Een een aantal bugs zijn opgelost en metingen scherm is verbeterd.
Vermogen grafiek pakt het gemiddelde van een aantal laatste meetpunten en maakt daar een gemiddelde van waardoor de grafiek veel minder piekerig uitziet, wil je dit niet dan kan je dat via de "Hamburger menu" rechtsboven uit zetten.
Ook kan je nu zelf de lijndikte bepalen via het "Hamburger menu" rechtsboven aan.
Een een aantal bugs zijn opgelost en metingen scherm is verbeterd.
Vermogen grafiek pakt het gemiddelde van een aantal laatste meetpunten en maakt daar een gemiddelde van waardoor de grafiek veel minder piekerig uitziet, wil je dit niet dan kan je dat via de "Hamburger menu" rechtsboven uit zetten.
Ook kan je nu zelf de lijndikte bepalen via het "Hamburger menu" rechtsboven aan.
Nieuwste versie geïnstalleerd en werkt, zoals we gewoon zijn, perfect.
:fill(white):strip_exif()/f/image/WTaimZB1O4WyimwT4CSvdrOo.png?f=user_large)
Voor de mensen die beweren dat de spanning niet fluctueert, zie hierboven. Ik zie duidelijk een verschil in spanning (zoals verwacht) in de afname of de injectie hoor.
Bedankt Daveth, super wat je doet!!!
:fill(white):strip_exif()/f/image/WTaimZB1O4WyimwT4CSvdrOo.png?f=user_large)
Voor de mensen die beweren dat de spanning niet fluctueert, zie hierboven. Ik zie duidelijk een verschil in spanning (zoals verwacht) in de afname of de injectie hoor.
Bedankt Daveth, super wat je doet!!!
Je kan nu eenmaal geen stroom injecteren in het net als de spanning die je aanbiedt niet iets hoger is dan de netspanning.
Toch blijft het net stabiel, het is alleen wat je meter ziet en die ziet NIET de netspanning.....die kijkt achter je meter en NIET voor (de netspanning) je meter.
Zie het maar als het laden van een accu, je moet een hogere spanning aanbieden anders zal je NOOIT je accu kunnen laden.
Toch blijft het net stabiel, het is alleen wat je meter ziet en die ziet NIET de netspanning.....die kijkt achter je meter en NIET voor (de netspanning) je meter.
Zie het maar als het laden van een accu, je moet een hogere spanning aanbieden anders zal je NOOIT je accu kunnen laden.
Ik heb nu versie 1.4.2 geïnstalleerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/s9LiPHW42VAEVlnDB1HmmN1u.png?f=user_large)
Alleen het vermogen van Fase3 valt buiten beeld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3hrE8nzsOLOn50IGdF5jB8Gc.png?f=user_large)
Daarnaast klopt het optellen van het vermogen ook niet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/s9LiPHW42VAEVlnDB1HmmN1u.png?f=user_large)
Alleen het vermogen van Fase3 valt buiten beeld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/3hrE8nzsOLOn50IGdF5jB8Gc.png?f=user_large)
Daarnaast klopt het optellen van het vermogen ook niet.
[ Voor 30% gewijzigd door mcied op 12-04-2021 11:26 ]
Hier ook versie 1.4.2 geinstalleerd staan, Optellen van vermogen lijkt inderdaad niet te kloppen, komt ook niet overeen met wat de app aangeeft. De waarden die in de app staan lijken wel te kloppen, al is dat lastig uit te rekenen met getallen die iedere seconde wijzigen.
@simonmdejong Kan jij dit voor mij doen en dan deze screenshots naar me PM?
Wil jij van bijna de gelijke tijd een screenshot van de metingen scherm en van een telegram maken?
Telegram op vragen doe je door deze link http://192.168.0.XXX/api/v1/telegram (maar dan wel met je eigen ipadres) in je web browser in te voeren.
Wil jij van bijna de gelijke tijd een screenshot van de metingen scherm en van een telegram maken?
Telegram op vragen doe je door deze link http://192.168.0.XXX/api/v1/telegram (maar dan wel met je eigen ipadres) in je web browser in te voeren.
Hier ook 1.4.2 geïnstalleerd en lijkt helemaal goed.
3-fase en zonnepanelen, ik zie het zelfde als mijn eigen grafana paneeltje.
Er lijkt wel iets raar te zijn met de tijden, mijn meter kan zover ik weet maar 1x per 10sec een waarde geven, maar de waarde in stats wisselen per seconde. Over tijd klopt het echter gewoon.
Thxn voor de update!
3-fase en zonnepanelen, ik zie het zelfde als mijn eigen grafana paneeltje.
Er lijkt wel iets raar te zijn met de tijden, mijn meter kan zover ik weet maar 1x per 10sec een waarde geven, maar de waarde in stats wisselen per seconde. Over tijd klopt het echter gewoon.
Thxn voor de update!
@canonball Dit komt omdat je "Voortschrijdend gemiddelde" aan hebt staan, dan pakt hij het gemiddelde van de laatste meetpunten waardoor je grafiek een stuk vloeiender is, dit kan je uit zetten als je het niet wilt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0wVIQIjWFoRFlkLWIl005UBN.jpg?f=user_large)
Hier alles normaal na installatie van v1.4.3, netjes alles overgenomen, zelfs de lijndikte en kleuren.
Tof dat de tijdsduur aangepast kan worden.
Tof dat de tijdsduur aangepast kan worden.
@sneeuwmanneke Welke firmware heeft jou homewizard?
Je kan de firmware vinden bij instellingen (in dit programma) als het programma het device gevonden heeft,
staat het in het rechter vak.
Ik denk dat bij jou MDNS niet werkt, dit kan zijn dat je HW een oude firmware heeft of dat dit tegen gehouden word door een firewall o.i.d..
Ik heb zo juist een test gedaan en als MDNS niet goed werkt zie ik ook dat het zelfde gebeurd als bij jou.
In een volgende versie test het programma of MDNS werkt dan gebruikt hij deze anders blijft het programma de zelfde IPadres gebruiken.
Je kan de firmware vinden bij instellingen (in dit programma) als het programma het device gevonden heeft,
staat het in het rechter vak.
Ik denk dat bij jou MDNS niet werkt, dit kan zijn dat je HW een oude firmware heeft of dat dit tegen gehouden word door een firewall o.i.d..
Ik heb zo juist een test gedaan en als MDNS niet goed werkt zie ik ook dat het zelfde gebeurd als bij jou.
In een volgende versie test het programma of MDNS werkt dan gebruikt hij deze anders blijft het programma de zelfde IPadres gebruiken.
[ Voor 34% gewijzigd door Daveth op 14-04-2021 17:16 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Ls7NHcrtkW73NIQRkk99olY.jpg?f=user_large)
Een interne firewall gebruik ik niet.
Windows 10H2 Education versie 64 bits gebruik ik als besturingssysteem.
[ Voor 6% gewijzigd door sneeuwmanneke op 14-04-2021 19:35 ]
@Daveth Op een andere laptop heb ik het programma eveneens geïnstalleerd en hier werkt het wel naar wens. Deze laptop heeft Windows 10H2 Enterprise 64 bits. Het lijkt wel alsof op de eerstgenoemde laptop de installatie soort van corrupt is geraakt en deïnstallatie niet tot volledige verwijdering van gegevens leidt.
Voor de zekerheid: ik gebruik beide laptops niet gelijktijdig.
Voor de zekerheid: ik gebruik beide laptops niet gelijktijdig.
@sneeuwmanneke als je de installatie compleet wil weggooien moet je ook deze registerkey weggooien.
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Nend Software\HWstats
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Nend Software\HWstats
[ Voor 62% gewijzigd door Daveth op 15-04-2021 17:13 ]
@Daveth Zojuist 1.4.3 verwijderd. Regkey verwijderd en nu de test versie geïnstalleerd. Autodetect ging goed en opslaan lijkt goed. Heb metingen gezien. Programma afgesloten er weer opgestart en ging netjes verder met goede settings! Laatste acties voor de zekerheid nogmaals herhaald en ging ook toen goed
Dank voor de snelle service!
En complimenten voor het leuk gemaakte programma!
En complimenten voor het leuk gemaakte programma!
@sneeuwmanneke Dat betekend dat mDNS op jou pc niet werkt, misschien komt dat door dat het je een "Windows 10H2 Education" gebruikt, maar... hoe dan ook zolang je HW device niet van IPadres wisseld (als deze op een DHCP adres zit) zal dit programma gewoon blijven werken.
Normaal word het herkend als deze een ander ipadres krijgt (door mDNS) en pas het dan aan, dat zal dan bij jou niet werken.
Normaal word het herkend als deze een ander ipadres krijgt (door mDNS) en pas het dan aan, dat zal dan bij jou niet werken.
Ik heb vandaag V1.43 geinstalleerd. Op het moment dat ik via het "hamurgermenu" een instelling wil veranderen krijg ik de volgende foutmelding:
AutoIt Error
Line 19976
Error: Variable used without being declared
Ik krijg deze foutmelding zowel bij gebruik op mijn desktop (1.43 is eerste versie die ik hierop geinstalleerd heb) als op mijn notebook (ook al aantal eerdere versies op gehad).
AutoIt Error
Line 19976
Error: Variable used without being declared
Ik krijg deze foutmelding zowel bij gebruik op mijn desktop (1.43 is eerste versie die ik hierop geinstalleerd heb) als op mijn notebook (ook al aantal eerdere versies op gehad).
Deze krijg ik ook (hack van alle kabels?)
@FreddyT Kan je iets duidelijker zijn waar het fout gaat.
Gaat het al gelijk fout als je de drie streepjes aanklikt of klik je iets aan in het menu, zo ja wat je klik je dan aan?
Hoe meer informatie je geeft hoe meer kans er is dat ik kan ontdekken wat er aan de hand kan zijn.
Gaat het al gelijk fout als je de drie streepjes aanklikt of klik je iets aan in het menu, zo ja wat je klik je dan aan?
Hoe meer informatie je geeft hoe meer kans er is dat ik kan ontdekken wat er aan de hand kan zijn.
Het ging mis op het moment dat ik koos voor een lijndikte of tijdsduur. En ik spreek in de verleden tijd omdat je nieuwe versie wel goed gaatDaveth schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:41:
@FreddyT Kan je iets duidelijker zijn waar het fout gaat.
De laatste twee bugs die gevonden zijn zijn in een nieuwe versie opgelost (V1.4.4) heb je geen last van deze bugs dan heeft deze update niet veel zin om te doen.
Dit is alleen een bug fix versie en er zijn geen nieuwe opties bij gekomen.
Je kan deze versie over de oude heen installeren, het is niet nodig om eerst de oude versie te verwijderen.
Dit is alleen een bug fix versie en er zijn geen nieuwe opties bij gekomen.
Je kan deze versie over de oude heen installeren, het is niet nodig om eerst de oude versie te verwijderen.
[ Voor 12% gewijzigd door Daveth op 17-04-2021 09:46 ]
1.4.5 kan je nu downloaden.
Let op de instellingen worden op een andere manier op geslagen en moet na installeren 1x opnieuw ingesteld worden.
Metingen scherm is uit gebreid met een grafiek van Ampèr, deze grafiek word alleen weer gegeven als je slimme meter ook spanning doorgeeft, meestal is dit vanaf (D)SMR 4.3 en hoger.
Let op de instellingen worden op een andere manier op geslagen en moet na installeren 1x opnieuw ingesteld worden.
Metingen scherm is uit gebreid met een grafiek van Ampèr, deze grafiek word alleen weer gegeven als je slimme meter ook spanning doorgeeft, meestal is dit vanaf (D)SMR 4.3 en hoger.
[ Voor 45% gewijzigd door Daveth op 24-04-2021 08:21 ]
@Daveth De lijndikte gaat niet mee bij Ampere, voor de rest werkt het weer als van ouds....supergoed dus
@RobAkm Dank je voor het door geven van deze bug, ik zal hem oplossen en binnenkort daar een update voor uitbrengen.
V1.5.0. kan je nu downloaden.
Grafieken in het metingen scherm zijn aan en uit te zetten (deze optie is alleen zichtbaar als je slimme meter spanning kan aangeven, dit is van af (D)SMR 4.3 en hoger).
Opnamen van data die geëxporteerd word naar een CSV bestand, let op dit bestand kan snel groot worden, hier zit geen beveiliging op dus aan je zelf om daar op te letten.
Er zijn ook een aantal kleine bugs verholpen.
Veel plezier ermee!!!
Grafieken in het metingen scherm zijn aan en uit te zetten (deze optie is alleen zichtbaar als je slimme meter spanning kan aangeven, dit is van af (D)SMR 4.3 en hoger).
Opnamen van data die geëxporteerd word naar een CSV bestand, let op dit bestand kan snel groot worden, hier zit geen beveiliging op dus aan je zelf om daar op te letten.
Er zijn ook een aantal kleine bugs verholpen.
Veel plezier ermee!!!
@Daveth Gelijk proberen natuurlijk en het verbaast me telkens weer wat je uit je mouw tovert 
Kan je de Ampere iets nauwkeuriger maken want >400W bij 227V is wel een beetje ruim bemeten voor 1A.
Wel lekker dat je prog een cvs kan maken zodat je nu echt terug kan kijken wat er in een x-tijd gebeurd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZYcb9pUPtnNJs3UcY7Q8UNfr.jpg?f=user_large)
Kan je de Ampere iets nauwkeuriger maken want >400W bij 227V is wel een beetje ruim bemeten voor 1A.
Wel lekker dat je prog een cvs kan maken zodat je nu echt terug kan kijken wat er in een x-tijd gebeurd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZYcb9pUPtnNJs3UcY7Q8UNfr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kn80FKWpMX3wxLyACj0Srbyb.jpg?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door RobAkm op 26-04-2021 15:53 ]
@Daveth
SUPER!!! You did it again.
De waarden in het CSV-bestand zijn net dezelfde die uitgelezen worden in "telegram", dus deze die gebruikt worden door de energieleverancier.
Ook heel attent om het tray icoontje te laten knipperen zolang de CSV-opname loopt.
Het is eveneens zeer gebruiksvriendelijk dat men de grafieken, die op een bepaald ogenblik soms minder interessant zijn, ook verborgen kunnen worden.
Ik ben heel tevreden over deze versie.
@RobAkm;
Ik heb ook al gemerkt dat de waarden niet altijd rekenkundig perfect zijn, misschien is de 'cos phi' hiervoor verantwoordelijk? Om maar een reden te zoeken..., of deze waarden worden misschien afgerond bij u?
Handshake.
SUPER!!! You did it again.
De waarden in het CSV-bestand zijn net dezelfde die uitgelezen worden in "telegram", dus deze die gebruikt worden door de energieleverancier.
Ook heel attent om het tray icoontje te laten knipperen zolang de CSV-opname loopt.
Het is eveneens zeer gebruiksvriendelijk dat men de grafieken, die op een bepaald ogenblik soms minder interessant zijn, ook verborgen kunnen worden.
Ik ben heel tevreden over deze versie.
@RobAkm;
Ik heb ook al gemerkt dat de waarden niet altijd rekenkundig perfect zijn, misschien is de 'cos phi' hiervoor verantwoordelijk? Om maar een reden te zoeken..., of deze waarden worden misschien afgerond bij u?
Handshake.
@Handshake Kijk maar bij het tweede grafiekje van Dave, daar staat duidelijk 1,4A voor ~320W, het is dus de afronding welke Dave gebruikt in het programma....0 digits achter de komma ipv 1 of twee.
Je hoeft de waarden van Ampere uit het telegram zelfs niet te gebruiken, je kan ook A=P/U doen in het programma.
Ik ben (helaas) geen Windows programmeur, maar ben wel ruim 38 jaar PLC-programmeur geweest bij een Nustbedrijf dus weet wel het eea af van het weergeven van waarden voor de operators of waar de machines mee moesten werken.
Cos phi is het verschil tussen werkelijk- en schijnbaar vermogen en zal alleen optreden als je werkelijk grote vermogens gaat trekken uit het net, maar dan krijg je een cos phi verbeteraar (zeg maar een kast met dikke condensatoren) in je installatie.
Misschien heb jij zelfs een cos phi verbeteraar thuis als je een dubbel TL-bak hebt.
Dan is de ene buis inductief (met spoel) en de andere capacitief (met condensator) waardoor je cos phi weer 1 wordt.
Je hoeft de waarden van Ampere uit het telegram zelfs niet te gebruiken, je kan ook A=P/U doen in het programma.
Ik ben (helaas) geen Windows programmeur, maar ben wel ruim 38 jaar PLC-programmeur geweest bij een Nustbedrijf dus weet wel het eea af van het weergeven van waarden voor de operators of waar de machines mee moesten werken.
Cos phi is het verschil tussen werkelijk- en schijnbaar vermogen en zal alleen optreden als je werkelijk grote vermogens gaat trekken uit het net, maar dan krijg je een cos phi verbeteraar (zeg maar een kast met dikke condensatoren) in je installatie.
Misschien heb jij zelfs een cos phi verbeteraar thuis als je een dubbel TL-bak hebt.
Dan is de ene buis inductief (met spoel) en de andere capacitief (met condensator) waardoor je cos phi weer 1 wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door RobAkm op 26-04-2021 16:37 ]
@RobAkm Je hebt helemaal gelijk zoals jij aangeef heb ik wel bij metingen gedaan maar niet bij de CSV file.
De ampère komt nu uit de slimme meter en is om een onduidelijke reden niet heel accuraat en word ook naar hele getallen afgerond.
In een volgende versie zal ik kijken of je zelf de keuze hierin heb wat je wil gebruiken.
Is dat niet mogelijk dan zal ik de zelfde berekening gebruiken wat ik ook bij metingen gebruikt heb.
De ampère komt nu uit de slimme meter en is om een onduidelijke reden niet heel accuraat en word ook naar hele getallen afgerond.
In een volgende versie zal ik kijken of je zelf de keuze hierin heb wat je wil gebruiken.
Is dat niet mogelijk dan zal ik de zelfde berekening gebruiken wat ik ook bij metingen gebruikt heb.
@Daveth Het Nutsbedrijf zal toch alleen maar naar het afgenomen vermogen kijken en niet naar het Amperage.
Het is aardige bijkomstigheid om te zien wat je gebruikte Amperage is als je tegen het maximale aan staat te hikken met een groep en dat je dan door iets aan of uit te zetten kan reageren op een over belasting door eventueel de verbruiker op een andere groep te zetten.
Maar als dat zo is zal je het snel genoeg merken in je zekeringkast want die zullen er zal om de haverklap uit vliegen
Het is aardige bijkomstigheid om te zien wat je gebruikte Amperage is als je tegen het maximale aan staat te hikken met een groep en dat je dan door iets aan of uit te zetten kan reageren op een over belasting door eventueel de verbruiker op een andere groep te zetten.
Maar als dat zo is zal je het snel genoeg merken in je zekeringkast want die zullen er zal om de haverklap uit vliegen
@RobAkm Hopelijk zal je dit niet snel zien (dat je zekeringen er uit gaan) maar als de spanning te laag word of je amperage komt te dicht bij het max van wat je hebt ingesteld bij afzekering dan worden deze waardes rood bij metingen, een soort van eerste waarschuwingssysteem.
Ik wil nog een keer een systeem maken waar je een soort van trigger kan aanmaken die je zelf kan instellen waar je bijvoorbeeld kan instellen heb ik meer dan 10A terug levering voer dan dit programma/geluid of wat dan ook uit.
Zo kan je allerlei triggers maken, dat is helaas vrij lastig om te maken en weet nog niet goed hoe ik dit ga aanpakken, dit is nog 1 van de dingen die ik op mijn lijstje hebt staan.
Ik wil nog een keer een systeem maken waar je een soort van trigger kan aanmaken die je zelf kan instellen waar je bijvoorbeeld kan instellen heb ik meer dan 10A terug levering voer dan dit programma/geluid of wat dan ook uit.
Zo kan je allerlei triggers maken, dat is helaas vrij lastig om te maken en weet nog niet goed hoe ik dit ga aanpakken, dit is nog 1 van de dingen die ik op mijn lijstje hebt staan.
@Daveth De triggers zullen weinig of niets aan je programma toevoegen als men niet de hele dag de pc aan heeft staan en naar het beeld kijkt.
Persoonlijk zou ik dan de trigger(s) op een USB- of audio poort zetten zodat je mentaal wordt gewaarschuwd, zij het met één (of verschillende) geluid(en) óf dat via bv een door de USB-poort aangestuurd relais oid actie ondernomen wordt.
Tijdspanne erin hoelang en / of hoeveel keer het / welk geluid uitgestuurd wordt cq het relais bedient gaat worden.
Het "probleem" blijft wel dat je je pc aan hebt moeten staan wil dit werken, maar voor iemand die aan het hobbybobben is zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn
Persoonlijk zou ik dan de trigger(s) op een USB- of audio poort zetten zodat je mentaal wordt gewaarschuwd, zij het met één (of verschillende) geluid(en) óf dat via bv een door de USB-poort aangestuurd relais oid actie ondernomen wordt.
Tijdspanne erin hoelang en / of hoeveel keer het / welk geluid uitgestuurd wordt cq het relais bedient gaat worden.
Het "probleem" blijft wel dat je je pc aan hebt moeten staan wil dit werken, maar voor iemand die aan het hobbybobben is zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn
@RobAkm Een relais aansturen via USB is nogal wat ouderwets tegenwoordig gebruik je een bijvoorbeeld een ESP en deze kan je gewoon via WIFI aansturen, hoef je alleen maar iets van een scriptje te draaien op je pc.
Ik vermoed ook dat dit alleen gebruikt zou worden door een "HobbyBob", maar het is wel leuk als de mogelijkheid er is.
Ik vermoed ook dat dit alleen gebruikt zou worden door een "HobbyBob", maar het is wel leuk als de mogelijkheid er is.
Kan natuurlijk ook een push notificatie zijn op beeld, naar GSM of ander apparaat, dan is er (even) geen extra hardware nodig.
Geen idee of de slimme sockets van HW ook aangestuurd zouden kunnen worden uit jouw programma ?
Dat zou helemaal een mooie optie zijn want dan kan je eventuele grootverbruikers uit (laten) schakelen als deze op een socket zitten of met een standalone socket een alarm aan schakelen.
Pffff.....die grijze massa maakt weer overuren en dat zonder oranje tompoezen
Geen idee of de slimme sockets van HW ook aangestuurd zouden kunnen worden uit jouw programma ?
Dat zou helemaal een mooie optie zijn want dan kan je eventuele grootverbruikers uit (laten) schakelen als deze op een socket zitten of met een standalone socket een alarm aan schakelen.
Pffff.....die grijze massa maakt weer overuren en dat zonder oranje tompoezen
HW sockets is een goed idee maar volgens mij zijn deze nog niet uit en is er ook geen API van.
Push notification is heel wat anders want dan moet je programmeren wat voor android of IOS bedoeld is en daar ben ik niet echt thuis in.
Zo'n socket die je zelf op afstand aan en uit kan zetten kan je redelijk makkelijk met een ESP maken voor nog geen €10, ik vermoed dat de behuizing nog het meeste kost.
Push notification is heel wat anders want dan moet je programmeren wat voor android of IOS bedoeld is en daar ben ik niet echt thuis in.
Zo'n socket die je zelf op afstand aan en uit kan zetten kan je redelijk makkelijk met een ESP maken voor nog geen €10, ik vermoed dat de behuizing nog het meeste kost.
[ Voor 7% gewijzigd door Daveth op 27-04-2021 14:14 ]
Ik heb 10 sockets (van een ander merk) hier in huis zitten, alle met ESP alleen heb ik geen idee hoe deze worden aangestuurd behalve dan met één van de vele Android apps voor die dingen.
Ik weet alleen dat je via Alexa, Google Assistant, SmartTings en nog een paar ze ook kan besturen.
HW zal ook wel iets dergelijks gebruiken in hun sockets, lijkt me niet dat je van een al bestaand protocol af gaat wijken met je spullen en op je eigen eiland gaat zitten (?).
Je zou ook aan telnet kunnen denken, zit nog altijd in Windows, en via SMTP een attentie e-mail kunnen uitsturen naar andere apparaten (GSM ed), dan heb je met Android of IOS niets te maken.
BTW, voor een uur loggen is de SVG-file 125kB groot en alles naar wens !
Ik weet alleen dat je via Alexa, Google Assistant, SmartTings en nog een paar ze ook kan besturen.
HW zal ook wel iets dergelijks gebruiken in hun sockets, lijkt me niet dat je van een al bestaand protocol af gaat wijken met je spullen en op je eigen eiland gaat zitten (?).
Je zou ook aan telnet kunnen denken, zit nog altijd in Windows, en via SMTP een attentie e-mail kunnen uitsturen naar andere apparaten (GSM ed), dan heb je met Android of IOS niets te maken.
BTW, voor een uur loggen is de SVG-file 125kB groot en alles naar wens !
Het programma heeft zich al gelijk bewezen, ik heb een sluipslurper ergens zitten alleen weet ik nog niet waar.
Er stond geen wasmachine, droger, magnetron oid aan, maar er werd wel gedurende 5 minuten 2kW ergens getrokken en dat kan mijn CV beslist niet zijn geweest.
Tijd om met een socket op jacht te gaan naar deze groot verbruiker.
Er stond geen wasmachine, droger, magnetron oid aan, maar er werd wel gedurende 5 minuten 2kW ergens getrokken en dat kan mijn CV beslist niet zijn geweest.
Tijd om met een socket op jacht te gaan naar deze groot verbruiker.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AkgjNRFF0lJ1HmtKhw70DP4B.jpg?f=user_large)
Versie 1.5.2 geïnstalleerd en werkt, zoals gewoonlijk, perfect.
Men kan nu ook 32A als 'afzekering' gebruiken.
Zoals Rob aangeeft kun je nu eveneens detective spelen naar sluipverbruik, zalig.
Bij mij was het één van de warmwaterboilers die een tijdelijke piek gaf.
Ook de TV verbruikt blijkbaar meer dan de technische gegevens aangeven.
Super bedankt Dave!!!
Men kan nu ook 32A als 'afzekering' gebruiken.
Zoals Rob aangeeft kun je nu eveneens detective spelen naar sluipverbruik, zalig.
Bij mij was het één van de warmwaterboilers die een tijdelijke piek gaf.
Ook de TV verbruikt blijkbaar meer dan de technische gegevens aangeven.
Super bedankt Dave!!!
Even met een socket door het huis en tussen verschillende apparaten gezet en jawel de boosdoener was na veel zoeken de close-in boiler.
Helemaal vergeten dat deze aanwezig was omdat hij weggestopt zit in een kastje onder het aanrecht, net zoals een UPS/no-break die "vergeten" in een hoekje van het souterrain staat.
Dit zijn apparaten welke je snel vergeet omdat het niet echt dagelijkse gebruiks/verbruiks apparaten zijn, zoals wasmachine/magnetron/enz, welke je bewust aan/uit zet.
Helemaal vergeten dat deze aanwezig was omdat hij weggestopt zit in een kastje onder het aanrecht, net zoals een UPS/no-break die "vergeten" in een hoekje van het souterrain staat.
Dit zijn apparaten welke je snel vergeet omdat het niet echt dagelijkse gebruiks/verbruiks apparaten zijn, zoals wasmachine/magnetron/enz, welke je bewust aan/uit zet.
@Daveth Zou het nog een idee zijn om de kleuren die bij instellingen gekozen kunnen worden voor leveren aan het net en terugleveren ook automatisch kan zien in de grafiekweergave? Dus bijvoorbeeld dat de lijn paars wordt als ik stroom afneem van het net en groen wordt zodra ik stroom teruglever?
@sneeuwmanneke Heb ik al naar gekeken maar dit is helaas niet zo makkelijk te maken, misschien ooit in de toekomst.
@Daveth wat geweldig dat je de moeite heb genomen om zo'n applicatie te maken. Erg leuk!
Ik heb toch nog wel wat vragen/opmerkingen (ik gebruikt versie 1.5.2):
1. is het mogelijk om in de grafiek altijd de 0-lijn te tonen?
2. Kun je voor de grafieken die boven de nul lijn komen een andere kleur gebruiken dan die eronder komen?
In de P1 app zie je dit ook gebeuren en dit geeft een erg overzichtelijk beeld. Bijvoorbeeld paars wat boven de 0 ligt, en groen wat eronder ligt. Voor stroom is dit dan het verbruik of teruggave)
Tevens werkt de trayicon niet goed. Bij het hoveren komt de popup niet altijd omhoog.
Mvg, Roy.
Ik heb toch nog wel wat vragen/opmerkingen (ik gebruikt versie 1.5.2):
1. is het mogelijk om in de grafiek altijd de 0-lijn te tonen?
2. Kun je voor de grafieken die boven de nul lijn komen een andere kleur gebruiken dan die eronder komen?
In de P1 app zie je dit ook gebeuren en dit geeft een erg overzichtelijk beeld. Bijvoorbeeld paars wat boven de 0 ligt, en groen wat eronder ligt. Voor stroom is dit dan het verbruik of teruggave)
Tevens werkt de trayicon niet goed. Bij het hoveren komt de popup niet altijd omhoog.
Mvg, Roy.
@Roy van Duist Vraag 1 en 2 ben ik al een tijdje mee bezig maar wil nog niet helemaal lukken, misschien ergens in de toekomst.
Tray popup dat hij niet weergegeven word heb ik geen last van, bij mij werkt het altijd (behalve als metingen scherm open staat maar dat is juist zo geprogrammeerd).
Tray popup dat hij niet weergegeven word heb ik geen last van, bij mij werkt het altijd (behalve als metingen scherm open staat maar dat is juist zo geprogrammeerd).
Kan wel eens gebeuren bij intensief ander werk maar 1 klik op de tray en het is terug.
Ik ben bezig met V1.6.0, deze moet getest worden, wie wil er testen?
http://trayradio.com/HWS_test.zip
Deze versie heeft tijdelijk V1.5.9 gekregen en met elke test update zal het laatste cijfer ophogen tot dat de officiële versie 1.6.0 uitkomt.
Wat is er aangepast:
- Het programma wanneer deze gestart word begint nu gelijk met loggen naar een lokale database, deze data word door verschillende functie in het programma gebruikt.
- Exporteren naar CSV, Excel of SQLite, dit is een export vanaf het moment dat het programma aan staat.
- Nieuw icoontje, deze is wel in de zelfde style maar ziet er veel beter uit.
- Alle gegevens komen niet meer uit de HW API maar uit de HW P1 Telegram.
- Nul lijn word weer gegeven in het metingen scherm bij Watt (hier alleen als de nul ook zichtbaar is) en bij Ampere altijd.
- Voortschrijdend gemiddelde is komen te vervallen, deze had te veel problemen.
- Stappen in de grafieken bij 5 en 10 minuten zijn verkleind, waardoor deze wat vloeiender verloopt.
Graag bij Bugs of ideeën mij een PM sturen.
http://trayradio.com/HWS_test.zip
Deze versie heeft tijdelijk V1.5.9 gekregen en met elke test update zal het laatste cijfer ophogen tot dat de officiële versie 1.6.0 uitkomt.
Wat is er aangepast:
- Het programma wanneer deze gestart word begint nu gelijk met loggen naar een lokale database, deze data word door verschillende functie in het programma gebruikt.
- Exporteren naar CSV, Excel of SQLite, dit is een export vanaf het moment dat het programma aan staat.
- Nieuw icoontje, deze is wel in de zelfde style maar ziet er veel beter uit.
- Alle gegevens komen niet meer uit de HW API maar uit de HW P1 Telegram.
- Nul lijn word weer gegeven in het metingen scherm bij Watt (hier alleen als de nul ook zichtbaar is) en bij Ampere altijd.
- Voortschrijdend gemiddelde is komen te vervallen, deze had te veel problemen.
- Stappen in de grafieken bij 5 en 10 minuten zijn verkleind, waardoor deze wat vloeiender verloopt.
Graag bij Bugs of ideeën mij een PM sturen.
[ Voor 26% gewijzigd door Daveth op 14-05-2021 12:04 ]
Ik heb er wel tijd voor. Gebruik het dan naast mijn eigen P1 telegram registratie (Exel diagram). Heb nu V1.5.5 draaien in een 1 fase installatie.
@connexjohn de Download link staat een paar berichten hier boven als je wat tegen kom dan hoor ik dit graag
Dit is iets wat mij ook bezig houdt met de huidige manier van loggen.hjs schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:12:
Hij crashte zojuist. Was ergens anders mee bezig en heb de foutmelding weggeklikt.
Er is geen optie meer van loggen aan / uit zetten en als je bij instellingen de optie kiest "Automatisch opstarten met Windows" zal het programma net zolang loggen tot je het programma afsluit of de pc uit zet.....en je dus ook de pop-up kwijt bent waarin je de waarden direct kan zien.
Ook de grote van de bestanden vallen me een beetje tegen.
De bovenste drie zijn vanaf ~12 uur tot ~17 uur (5 uur loggen) en de onderste van ~12 tot ~13 uur (1 uur loggen).
Vooral de DB en CSV zijn / worden gigantisch groot vooral als je je pc in slaapstand zet en niet afsluit.
Vijf uur loggen is toch al haast 1MB voor 24 uur zal dat ~5MB zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ru27PMQ3LfYzTTxot2t5RX1e.jpg?f=user_large)
@RobAkm
Ik zie het probleem niet, de database word nooit groter dan 7 dagen, dat houdt in dat in het slechtste geval de database 35MB in beslag neemt.
Als we 20 jaar terug leefde was 35 mb veel maar nu stelt dat toch niets voor, meeste programma's nemen al meer in.
De andere bestanden zijn export bestanden en deze worden pas gemaakt als je deze ook daadwerkelijk exporteert.
Zoals eerder aangeven komt er bij exporteren nog een window voor waar je kan aangeven tot hoe ver terug je wilt exporteren.
Het voordeel hiervan juist is als er een situatie voor doet dat je dan altijd kan exporteren om te kijken hoe en wat, dit kon voorheen niet.
Ik zie het probleem niet, de database word nooit groter dan 7 dagen, dat houdt in dat in het slechtste geval de database 35MB in beslag neemt.
Als we 20 jaar terug leefde was 35 mb veel maar nu stelt dat toch niets voor, meeste programma's nemen al meer in.
De andere bestanden zijn export bestanden en deze worden pas gemaakt als je deze ook daadwerkelijk exporteert.
Zoals eerder aangeven komt er bij exporteren nog een window voor waar je kan aangeven tot hoe ver terug je wilt exporteren.
Het voordeel hiervan juist is als er een situatie voor doet dat je dan altijd kan exporteren om te kijken hoe en wat, dit kon voorheen niet.
Ik snap jouw logica wel, maar men heeft niet meer de optie om loggen aan of uit te zetten.
Persoonlijk kijk ik af en toe hoe het er voor staat met de pop-up (als ik aan het knutselen ben met een apparaat), pas als ik wijzigingen in mijn installatie aanbreng zou ik over langere tijden loggen zeker nuttig vinden.
Wat doet mijn nieuwe ijs/vriescombinatie of wat doen mijn zonnepanelen in een bepaald tijdbestek.
Nu zie ik de optie "Automatisch opstarten met Windows" eigenlijk als nutteloos, men moet bewust het programma aan/uit zetten anders heeft loggen de overhand.....men heeft geen keuze meer.
Het is geen negatieve kritiek, maar opbouwende kritiek....ik ben nog steeds zeer blij met je initiatief dat je dit doet !
Persoonlijk kijk ik af en toe hoe het er voor staat met de pop-up (als ik aan het knutselen ben met een apparaat), pas als ik wijzigingen in mijn installatie aanbreng zou ik over langere tijden loggen zeker nuttig vinden.
Wat doet mijn nieuwe ijs/vriescombinatie of wat doen mijn zonnepanelen in een bepaald tijdbestek.
Nu zie ik de optie "Automatisch opstarten met Windows" eigenlijk als nutteloos, men moet bewust het programma aan/uit zetten anders heeft loggen de overhand.....men heeft geen keuze meer.
Het is geen negatieve kritiek, maar opbouwende kritiek....ik ben nog steeds zeer blij met je initiatief dat je dit doet !
@RobAkm
Waarvoor zou je het programma alleen aan en uit willen zetten met loggen, je merkt er niets van dat deze logt en het database bestand is zeer klein en word met een volgende versie nog kleiner.
De keuze is wegenomen hiervan omdat de keuze in dit geval nutteloos is.
Het lokale database bestand word automatisch gewist met afsluiten pc of met het programma en de database kan nooit groter worden als 7 dagen aan data wat overeen komt met maximaal 35MB en wat bij de volgende versie nog minder word.
Ik weet dat het opbouwende kritiek is maar ik zie niet in waarom dit anders zou moeten werken.
Waarvoor zou je het programma alleen aan en uit willen zetten met loggen, je merkt er niets van dat deze logt en het database bestand is zeer klein en word met een volgende versie nog kleiner.
De keuze is wegenomen hiervan omdat de keuze in dit geval nutteloos is.
Het lokale database bestand word automatisch gewist met afsluiten pc of met het programma en de database kan nooit groter worden als 7 dagen aan data wat overeen komt met maximaal 35MB en wat bij de volgende versie nog minder word.
Ik weet dat het opbouwende kritiek is maar ik zie niet in waarom dit anders zou moeten werken.
@hjs Kan jij aangeven welke versie van het programma je gebruikt en wat je (D)SMR (dit kan je vinden bij instellingen in dit programma) versie van je slimme meter is.
Heb je 1 of 3 fase?
Heb je 1 of 3 fase?
@hjs zolang je de afzekering niet goed heb staan zal het programma ook niet helemaal goed werken.
Ik verwacht zeker niet dat je een 3 fase 16A hebt, 16A als hoofdzekering komt zo goed als niet voor en zeker niet met 3 fases.
Heb je een standaard 3 fase aansluiting dan is deze 25A en heb je een standaard 1 fase aansluiting dan is deze meestal 35A.
Wil jij het programma updaten naar de laatste test versie V1.5.5 en dan nog een keer kijken of je deze melding krijgt?
Ik verwacht zeker niet dat je een 3 fase 16A hebt, 16A als hoofdzekering komt zo goed als niet voor en zeker niet met 3 fases.
Heb je een standaard 3 fase aansluiting dan is deze 25A en heb je een standaard 1 fase aansluiting dan is deze meestal 35A.
Wil jij het programma updaten naar de laatste test versie V1.5.5 en dan nog een keer kijken of je deze melding krijgt?
[ Voor 15% gewijzigd door Daveth op 10-05-2021 17:57 ]
@PieF79 Hoofd afzekering van 20A bestaat niet in Nederland, kijk even goed wat je hoofd afzekering is.
@Daveth ok, dank je. Kan het programma dan niet goed werken in België als je niet de juiste afzekering hebt?
@Daveth kan je bij instellingen niet de mensen zelf een variabele laten invullen voor Amperage en dat gebruiken in je programma ?
Je kan voor de eventuele triggers het zelfde doen zodat de mensen een lagere waarden in kunnen stellen ipv gebruik te maken van het maximum haalbare (waarde hoofdzekering).
Je kan voor de eventuele triggers het zelfde doen zodat de mensen een lagere waarden in kunnen stellen ipv gebruik te maken van het maximum haalbare (waarde hoofdzekering).
@Daveth I've just installed your V1.5.2. It works fine with the graphics and the csv export. Thanks again for the great improvements you brought!
Test versie 1.5.7 staat klaar voor de testers, willen jullie deze weer testen?
Bij exporteren als je daar alles op 0 laat staan zal het programma alles exporteren en anders is het de aangegeven tijd in het verleden tot het heden wat het programma exporteert.
SQlite database kan geen tijd mee worden gegeven deze word altijd helemaal geexporteerd.
Bij exporteren als je daar alles op 0 laat staan zal het programma alles exporteren en anders is het de aangegeven tijd in het verleden tot het heden wat het programma exporteert.
SQlite database kan geen tijd mee worden gegeven deze word altijd helemaal geexporteerd.
[ Voor 64% gewijzigd door Daveth op 13-05-2021 11:21 ]
Link staat nog steeds op de zelfde plek een aantal berichten hierboven waar ik aangegeven heb dat ik een aantal test versie gaat maken tot dat V1.6.0 uit komt.
Bij mij geeft de test versie allerlei rare problemen.
de waardes in het metingen scherm kloppen niet.
- Fase 3 geeft alstijd 0V aan
- Vermogen watt totaal geeft altijd - aan terwijl ik volgens de app zelf aan het afnemen ben.
de waardes in het metingen scherm kloppen niet.
- Fase 3 geeft alstijd 0V aan
- Vermogen watt totaal geeft altijd - aan terwijl ik volgens de app zelf aan het afnemen ben.
@KloyenZ Kan je aangeven wat je (D)SMR versie is?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W9kuIerehTwrsCQ9v3q1ujjo.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44kMdobUkmb0AwvTMrlJciDI.jpg?f=user_large)
Deze foutmelding krijg ik ook :-)
En hier zie je de waardes....
ja heb de versie net gedownload maar is nog altijd 1.5.7 :-)Daveth schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:53:
@KloyenZ
Ik heb zo juist een aanpassing gedaan waar ik een aantal bugs verholpen heb in de test versie, wil jij deze nog een keer download en testen?
Het is versie 1.5.8 nu.
@KloyenZ
Ik Heb hem nu verwijderd van mijn server en hem opnieuw geüpload, nu moet het zeker de juiste zijn.
Ik Heb hem nu verwijderd van mijn server en hem opnieuw geüpload, nu moet het zeker de juiste zijn.
De waardes kloppen nu, enkel die fout over unbalanced brackets komt er nog :-)Daveth schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:21:
@KloyenZ
@KloyenZ Kan jij precies aangeven wanneer je die fout melding krijgt, probeer zoveel mogelijk te omschrijven dan kan ik het hopelijk vinden.
Het programma is meerder duizenden regels aan code en het maakt het moeilijk te zoeken anders.
Het programma is meerder duizenden regels aan code en het maakt het moeilijk te zoeken anders.
Dat is als ik Metingen open. En enkel als ik stroomsterkte laat tonen :-)
Als ik enkel vermogen en spanning laat weergeven komt die melding niet...
Als ik enkel vermogen en spanning laat weergeven komt die melding niet...
@KloyenZ Ik heb het gevonden, bedankt voor het mee helpen met testen.
Je kan de laatste test versie 1.5.9 weer downloaden.
Met 1.5.8 geen problemen. Ga nu 1.5.9 downloaden.
@connexjohn De laatste problemen waren vooral met de gebruikers die 3 fase gebruiken.
Maar hoe meer mensen testen hoe beter.
Maar hoe meer mensen testen hoe beter.
@RobAkm Dan kan je twee dingen doen of je meld dit bij je virusscanner bedrijf en laat deze "False Positive" white listen of je kan hem excluden in je virusscanner software.
Er staat in de eerste post van de topic hier ook wat over, ik kan daar helaas niets aan doen.
Er staat in de eerste post van de topic hier ook wat over, ik kan daar helaas niets aan doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Daveth op 14-05-2021 12:54 ]
Na downloaden en uitpakken wordt het programma direct weer verwijdert ondanks dat de firewall uit staat.
Ik mis na uitpakken ook het icoontje van het programma.
BTW, ik gebruik gewoon de firewall ed van M$, niks externs.
Ik mis na uitpakken ook het icoontje van het programma.
BTW, ik gebruik gewoon de firewall ed van M$, niks externs.
[ Voor 16% gewijzigd door RobAkm op 14-05-2021 13:00 ]
Zoals te zien is op je screenshot is er een virusscanner die het programma als virus (False Positive) herkend en gelijk verwijderd.
Dit moet je zoeken in je virusscanner en niet in je firewall
Dit moet je zoeken in je virusscanner en niet in je firewall
Ik schreef in alle haast firerwall, maar bedoelde virusscanner.
@RobAkm Voor MS defender kan je de false positive hier melden https://www.microsoft.com/en-us/wdsi/filesubmission.
Dit duurt meestal een paar dagen en dan is deze white listed, maar helaas moet je dit voor elke versie weer doen.
Ik doe dit meestal als ik een versie uit breng maar ga dit niet doen voor alle test versie die er tussendoor komen.
Ik heb nog even gekeken en als alles goed gaat blijft de lokale database die het programma gebruikt onder de 30MB (dit kan iets hoger zijn voor gebruikers met 3 fasen (deze slaan iets meer data op)).
De database word niet meer groter dan 7 dagen en word bij elke keer afsluiten van dit programma volledig gewist.
Dit duurt meestal een paar dagen en dan is deze white listed, maar helaas moet je dit voor elke versie weer doen.
Ik doe dit meestal als ik een versie uit breng maar ga dit niet doen voor alle test versie die er tussendoor komen.
Ik heb nog even gekeken en als alles goed gaat blijft de lokale database die het programma gebruikt onder de 30MB (dit kan iets hoger zijn voor gebruikers met 3 fasen (deze slaan iets meer data op)).
De database word niet meer groter dan 7 dagen en word bij elke keer afsluiten van dit programma volledig gewist.
[ Voor 30% gewijzigd door Daveth op 14-05-2021 13:23 ]
Net getest en werkt prefect nuDaveth schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:04:
@KloyenZ Ik heb het gevonden, bedankt voor het mee helpen met testen.
Hoi allemaal,
Zojuist heb ik mijn Homewizard geïnstalleerd, en direct met het Windows programma aan de slag gegaan...
Maar helaas, ik krijg een rare foutmelding. Zo wel bij beta als echte versie. Heeft iemand een idee?
(AutoIT Error, Line 23456: Error: Variable used without being declared)
Dank voor de hulp
Zojuist heb ik mijn Homewizard geïnstalleerd, en direct met het Windows programma aan de slag gegaan...
Maar helaas, ik krijg een rare foutmelding. Zo wel bij beta als echte versie. Heeft iemand een idee?
(AutoIT Error, Line 23456: Error: Variable used without being declared)
Dank voor de hulp
@joostdejonge123 Ik heb toch echt wat meer informatie nodig om hier wat mee te kunnen zoals:
- wanneer gebeurd dit precies?
- wat is je (D)SMR versie?
- Heb je 1 of 3 fase?
Kan je je telegram hier posten?
Dit kan je doen door door deze link http://192.168.0.146/api/v1/telegram in je browser te plakken (maar dan wel met je eigen IPadres er in) en dan de tekst hier te posten?
Zodra ik al deze informatie heb kan ik hopelijk vinden wat er aan de hand kan zijn bij jou.
- wanneer gebeurd dit precies?
- wat is je (D)SMR versie?
- Heb je 1 of 3 fase?
Kan je je telegram hier posten?
Dit kan je doen door door deze link http://192.168.0.146/api/v1/telegram in je browser te plakken (maar dan wel met je eigen IPadres er in) en dan de tekst hier te posten?
Zodra ik al deze informatie heb kan ik hopelijk vinden wat er aan de hand kan zijn bij jou.
Dank voor je snelle reactie!
Programma start op, daarna kan ik alle gegevens invoeren.
Vervolgens op Opslaan drukken, dan krijg ik deze foutmelding.
Programma nog een keer opstarten geeft zelfde melding. Als ik registry entries weghaal, begint de cyclus opnieuw.
Telegram:
/ISk5\2MT382-1003
0-0:96.1.1(5A424244303035313239393236393132)
1-0:1.8.1(34043.086*kWh)
1-0:1.8.2(22142.172*kWh)
1-0:2.8.1(11188.723*kWh)
1-0:2.8.2(27376.134*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(0001.58*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)
0-0:17.0.0(0999.00*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3)
0-1:96.1.0(4730303135353631303132343435313133)
0-1:24.3.0(210514160000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(34278.413)
0-1:24.4.0(1)
!
Wellicht een domme vraag, hoe achterhaal ik (D)SMR versie? Ik zie niets staan op de meter zelf.
Ik heb een 3 fase aansluiting.
Programma start op, daarna kan ik alle gegevens invoeren.
Vervolgens op Opslaan drukken, dan krijg ik deze foutmelding.
Programma nog een keer opstarten geeft zelfde melding. Als ik registry entries weghaal, begint de cyclus opnieuw.
Telegram:
/ISk5\2MT382-1003
0-0:96.1.1(5A424244303035313239393236393132)
1-0:1.8.1(34043.086*kWh)
1-0:1.8.2(22142.172*kWh)
1-0:2.8.1(11188.723*kWh)
1-0:2.8.2(27376.134*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(0001.58*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)
0-0:17.0.0(0999.00*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3)
0-1:96.1.0(4730303135353631303132343435313133)
0-1:24.3.0(210514160000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(34278.413)
0-1:24.4.0(1)
!
Wellicht een domme vraag, hoe achterhaal ik (D)SMR versie? Ik zie niets staan op de meter zelf.
Ik heb een 3 fase aansluiting.