Toon posts:

Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste
Acties:

• naaitsab
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18:56

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

JohanNL schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:58:

Ander verhaal is dan wel die dropshippers, wellicht dat je die bedoelde.
Die zijn met de huidige belasting/invoer maatregelen wel zo goed als uitgeroeid, toch iets positiefs :)
Dat vooral ja ;) Zo'n beetje elke winkel is een "dozenschuiver" tegenwoordig. Een winkel is buiten zelf producerende altijd een tussenhandel geweest. Daar kan je lastig je over opwinden lijkt me. Alleen zijn er zat winkels die de marge op bepaalde 'chinesium' producten zo exorbitant hebben opgeschroefd dat mensen letterlijk gaan shoppen.

Dropshippers zijn nu hopelijk ook inderdaad einde verhaal. Dat is echt geld verdienen met niks doen. Waarbij ze afgaande op reacties vaak ook nog geen enkele vorm van service bieden. Nooit begrepen waarom mensen daar kopen, heb je alle nadelen van zelf kopen en nog duurder ook.
sjirafje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

In mijn geval niet want ik had al btw betaald via Ebay. Bezwaar via PostNL loopt inmiddels maar gaat naar verwachting 4 maanden duren. Ik heb daarom ook bij Ebay bezwaar ingediend in de hoop dat ze daar wel hun zaakjes op orde hebben.

Ik bedoelde met mijn bericht aan te geven dat PostNL je ook lage btw bedragen laat betalen.
Klopt maar niet altijd zo te merken. Gezien mijn pakketje die ergens bij PostNL zwerft en de andere 2 posts. Dus vandaar mijn post dat ze wellicht geen 100% controle toepassen.

if (!coffee) {
Work = false; }

• raystef
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 26-08 13:19
Aankoop bij Ali...probleempje...
Heb onlangs een prul gekocht bij Ali. Bij afrekenen VAT betaald. Ik dacht, dat komt wel goed..niet dus.
BPost stuurt mij een bedrag van een 16 euro voor douaneformalitieiten omdat ze het IOSS nummer blijkbaar niet hebben..dit nummer staat ook niet op mijn invoice dewelke ik Bpost heb toegestuurd. Zelfs nadat ik de invoice aan Bpost stuurde verhoogde het bedrag zelfs nog tot 19 euro lol...
Heb seller een bericht gestuurd en die zegt natuurlijk van niets te weten. Heb hem z'n IOSS nummer gevraagd en we zien wel.
Wat ik mij afvraag is, of elke seller een apart IOSS nummer heeft of dat dit een IOSS nummer van AE in het algemeen is?
Ik had toch gelezen dat AE algemeen voldoet aan de IOSS regels of zie ik dat verkeerd? https://chinafans.nl/ioss-overzicht/
In ieder geval heb ik VAT betaald, dus waarom zou de seller die IOSS er niet hebben bijgeplaatst...geen idee.
In het slechtste geval kan ik het item nog steeds weigeren en laten terugsturen. Is ook via Paypal, dus via die weg een klacht indienen loopt meestal wel goed af. Zeker omdat ik kan aantonen dat er VAT aangerekend werd EN het nummer willens nillens vergeten werd te vermelden.

[Voor 9% gewijzigd door raystef op 04-08-2021 16:06]

• dutchgio
  • Registratie: april 2012
  • Nu online
Zie:
https://service.aliexpres...ge=1060863305&language=en
For all goods shipped from outside of EU and VAT-collected by AliExpress, our sellers and their logistics operators will need to include the Import One Stop Shop (IOSS) number of AliExpress in their import declaration into EU, this is to ensure that the goods can then be released for free circulation and delivered to you without being charged with VAT or any additional handling fees at the customs.
Het gaat inderdaad om het nummer van Aliexpress zelf.

Je kunt dus ook bij Aliexpress de dubbel betaalde VAT claimen, maar niet de administratiekosten die er ongetwijfeld ook bij zitten.

[Voor 10% gewijzigd door dutchgio op 04-08-2021 16:08]

• raystef
dutchgio schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:06:
Zie:
https://service.aliexpres...ge=1060863305&language=en

[...]

Het gaat inderdaad om het nummer van Aliexpress zelf.

Je kunt dus ook bij Aliexpress de dubbel betaalde VAT claimen, maar niet de administratiekosten die er ongetwijfeld ook bij zitten.
Dacht ik ook dat AE een algemeen nummer zou hebben.
Maar mij een raadsel waarom die seller het er dan niet opzet.
Btw, ik belde iemand van Bpost en die zei dat ze momenteel continu die douaneformaliteit aanrekenen "omdat zij niet op de hoogte zijn dat AE een IOSS nummer heeft" "BPOST heeft geen richtlijnen hiervoor gekregen van de overheid"
Wat een onzin allemaal. AE is sowieso IOSS en dat BPOST niet op de hoogte zou zijn...man man man
Heb ook iemand gebeld van de FOD accijnzen en douane Gent en die wist ook van niets...

Als je dat allemaal hoort dan stelt een mens zich toch vragen.
In ieder geval een klacht ingediend bij FOD economische zaken en dit was hun antwoord :

Uw klacht van 03-08-2021 omtrent het betalen van douaneformaliteiten werd goed ontvangen en grondig onderzocht.
We hebben gemerkt dat er geen IOSS-nummer op de factuur staat, zodat Bpost niet in de mogelijkheid was dit in te klaren op dit nummer. Door het ontbreken van dit nummer, is er voor Bpost nog niet aan de BTW-voorwaarden voldaan en dient dit nog betaald te worden door de klant in België.

Wij raden u aan om contact op te nemen met de verzender van uw pakje.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:02

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

raystef schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:14:
[...]
Dacht ik ook dat AE een algemeen nummer zou hebben.
Maar mij een raadsel waarom die seller het er dan niet opzet.
Btw, ik belde iemand van Bpost en die zei dat ze momenteel continu die douaneformaliteit aanrekenen "omdat zij niet op de hoogte zijn dat AE een IOSS nummer heeft" "BPOST heeft geen richtlijnen hiervoor gekregen van de overheid"
Wat een onzin allemaal. AE is sowieso IOSS en dat BPOST niet op de hoogte zou zijn...man man man
Heb ook iemand gebeld van de FOD accijnzen en douane Gent en die wist ook van niets...

Als je dat allemaal hoort dan stelt een mens zich toch vragen.
In ieder geval een klacht ingediend bij FOD economische zaken en dit was hun antwoord :

Uw klacht van 03-08-2021 omtrent het betalen van douaneformaliteiten werd goed ontvangen en grondig onderzocht.
We hebben gemerkt dat er geen IOSS-nummer op de factuur staat, zodat Bpost niet in de mogelijkheid was dit in te klaren op dit nummer. Door het ontbreken van dit nummer, is er voor Bpost nog niet aan de BTW-voorwaarden voldaan en dient dit nog betaald te worden door de klant in België.

Wij raden u aan om contact op te nemen met de verzender van uw pakje.
Lijkt me duidelijk toch?
De sender heeft bij de digitale import declaratie geen IOSS ingevuld.

Volledig terechte conclusie en aanslag van de douane vanuit de douane gezien. Wel netjes dat je al zo snel een antwoord krijgt :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• raystef
YakuzA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Lijkt me duidelijk toch?
De sender heeft bij de digitale import declaratie geen IOSS ingevuld.

Volledig terechte conclusie en aanslag van de douane dus. Wel netjes dat je al zo snel een antwoord krijgt :)
Idd zeer duidelijk van de FOD econ zaken.
Wat raden jullie zelf aan? Gewoon terugsturen, dispute bij AE en bij PayPal? Of nog even wachten tot ik mss een nieuwe invoice ontvang MET het nummer?

Maar wat ik wel raar vind : Bpost ziet op de invoice de trackingnummer, ziet ook het VAT bedrag, ziet dat het van Marketplace Operator: Sold By: GJ-Novel Store Alibaba.com Singapore E-Commerce Private Limited is MAAR enkel het nummer ontbreekt (wat ze blijkbaar al wel kunnen veronderstel ik dan), waarom doen ze er dan nog zo moeilijk over... 8)7

[Voor 4% gewijzigd door raystef op 04-08-2021 16:31]

• YakuzA

YakuzA

raystef schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:29:
[...]
Wat raden jullie zelf aan? Gewoon terugsturen, dispute bij AE en bij PayPal?

Maar wat ik wel raar vind : Bpost ziet op de invoice de trackingnummer, ziet ook het VAT bedrag, ziet dat het van Marketplace Operator: Sold By: GJ-Novel Store Alibaba.com Singapore E-Commerce Private Limited is MAAR enkel het nummer ontbreekt (wat ze blijkbaar al wel kunnen veronderstel ik dan), waarom doen ze er dan nog zo moeilijk over... 8)7
Het zou juist raar zijn als de douane dit soort informatie erbij gaat verzinnen.

PSN

• raystef
YakuzA schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:31:
[...]

Het zou juist raar zijn als de douane dit soort informatie erbij gaat verzinnen.
Verzinnen is een groot woord lijkt me aangezien ze nu al wel op de hoogte zijn van dat nummer...maar zoals je schrijft juist is juist zeker...

In ieder geval wat zouden jullie doen? Wachten op de seller, Paypal klacht, terug met die hap?

• sjirafje
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 00:14

sjirafje

Come get some!

raystef schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Wat raden jullie zelf aan? Gewoon terugsturen, dispute bij AE en bij PayPal? Of nog even wachten tot ik mss een nieuwe invoice ontvang MET het nummer?

[...]
Het lastige is dat je niet zeker weet of het IOSS nummer er op staat voor je aan de vervoerder betaald. Staat het er wel op dan heb je een sterke zaak, staat het er niet op dan wordt het een ingewikkeld verhaal. Als je van tevoren weet dat het nummer er niet op staat zou ik de zending weigeren en een dispute op Ali openen omdat de verzender je product niet op de juiste manier heeft verzonden.

"I've had it with these motherf*cking snakes on this motherf*cking plane!"
Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• raystef
sjirafje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:37:
[...]

Het lastige is dat je niet zeker weet of het IOSS nummer er op staat voor je aan de vervoerder betaald. Staat het er wel op dan heb je een sterke zaak, staat het er niet op dan wordt het een ingewikkeld verhaal. Als je van tevoren weet dat het nummer er niet op staat zou ik de zending weigeren en een dispute op Ali openen omdat de verzender je product niet op de juiste manier heeft verzonden.
Idd en heb nu even de 3 invoices bekeken van de pakjes die ik nog verwacht en op geen enkele staat een IOSS nummer..
Heeft iemand zo een invoice waar hij/zij dat IOSS nummer kan zien?

• sjirafje

sjirafje

Come get some!

Op Ali heb ik nergens het IOSS nummer gezien. Ik dacht eerst dat het H-nummer het IOSS nummer was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Op Ebay kun je wel het IOSS/BTW nummer zien.

• raystef
sjirafje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:41:
Op Ali heb ik nergens het IOSS nummer gezien. Ik dacht eerst dat het H-nummer het IOSS nummer was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Op Ebay kun je wel het IOSS/BTW nummer zien.
In bijlage zo een TAX INVOICE van AE...je zou toch verwachten dat ik dat hier kan terugvinden. Maar zoals gezegd vind ik er op geen enkele iets van terug...er staat mij nog wat te wachten :|
edit : ik zie onderaan nu dat het voor NL zou zijn ;) allemaal belabberde info van AE

[Voor 4% gewijzigd door raystef op 04-08-2021 16:47]

• raystef
frapex schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:12:
Vandaag is mijn aliexpress bestelling bezorgd. Ik had de bestelling geplaatst voordat de nieuwe BTW regels ingingen. Het betreft een kleine bubbeltjesenveloppe met een waarde van ongeveer 5 USD.

2021-06-15: besteld
2021-06-25: verzonden
2021-07-14: aankomst Liege (vliegtuig)
2021-07-16: Douane inklaringsproces doorlopen
2021-08-03: afgeleverd

Geen inklaringskosten en BTW hoeven betalen, hoera! :)
Vraagje, stond er op jouw pakje en/of invoice dat IOSS nummer?
En was het bestemd voor NL of B?

En/of heeft er hier iemand een vb van hoe zo een IOSS nummer van AE er zou uitzien? Zonder details te geven uiteraard.

[Voor 8% gewijzigd door raystef op 04-08-2021 17:20]

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Gaat wel weer lekker. Ik heb sinds juli nu een 2e gecombineerd pakket gekregen en wederom klopt het niet. Een product dat er in zou moeten zitten, zit er niet in... Kan ik weer een dispute aanmaken en kan ik weer gaan zeiken of de BTW

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• frapex
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:54

frapex

got r00t

raystef schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Vraagje, stond er op jouw pakje en/of invoice dat IOSS nummer?
En was het bestemd voor NL of B?
Besteld vóór 1 juli, dus nog geen sprake van IOSS. Bestemd voor NL.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR400, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 19:14

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Waar maken jullie eigenlijk een case bij ebay? Ik kan de knopjes ervoor niet vinden.

Appeltaart is lekker!

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 20:31
LED-Maniak schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:55:
Waar maken jullie eigenlijk een case bij ebay? Ik kan de knopjes ervoor niet vinden.
Customer Support en dan Resolution Center dacht ik

[Voor 5% gewijzigd door bie100 op 04-08-2021 18:00]

• glatuin
  • Registratie: juni 2015
Wanneer je bij Ali BTW hebt betaald en post rekent inklaringskosten omdat er geen IOS nummer opstaat lijkt me dat je het pakket moet weigeren en bij de seller en Ali je geld moet terug krijgen. Geen idee hoe dit in praktijk gaat. Tot op heden bij mij nog goed gegaan.

• raystef
glatuin schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:41:
Wanneer je bij Ali BTW hebt betaald en post rekent inklaringskosten omdat er geen IOS nummer opstaat lijkt me dat je het pakket moet weigeren en bij de seller en Ali je geld moet terug krijgen. Geen idee hoe dit in praktijk gaat. Tot op heden bij mij nog goed gegaan.
Als ik tegen morgen geen IOSS nummer van de seller heb of een nieuwe invoice gaat het terug en start ik bij PayPal de procedure. Geen twijfel dat ik gelijk zal krijgen.
Bij jou ging het goed in het nieuwe systeem met AE? Zie jij dan het IOSS nummer op je invoice of pakje (als je dat nog mocht hebben? Hoef geen details te kennen)

Ik heb zoals vermeld hierboven 3 pakjes te verwachten waarvan geen 1 dit vermeldt...
Hopelijk staat het dan wel op de pakjes die ik nog moet krijgen maar daar twijfel ik nu al sterk aan eerlijk gezegd.

• glatuin
raystef schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:56:
[...]

Als ik tegen morgen geen IOSS nummer van de seller heb of een nieuwe invoice gaat het terug en start ik bij PayPal de procedure. Geen twijfel dat ik gelijk zal krijgen.
Bij jou ging het goed in het nieuwe systeem met AE? Zie jij dan het IOSS nummer op je invoice of pakje (als je dat nog mocht hebben? Hoef geen details te kennen)
Ik heb de pakketten nog niet gezien, ik ben op vakantie. Echter mijn zoon heeft ze wel allemaal ontvangen (die was niet mee op vakantie)

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier is de eerste Ali-zending sinds 1-7 gelukkig goed gegaan :) 29-7 de deur uit, vandaag al binnen, was zo door de douane heen en geen problemen gehad. Zie overigens geen IOSS nummer, niet op het oorspronkelijke label, maar ook niet op die met een from adres in Schiedam erop :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• raystef
Raven schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:11:
Hier is de eerste Ali-zending sinds 1-7 gelukkig goed gegaan :) 29-7 de deur uit, vandaag al binnen, was zo door de douane heen en geen problemen gehad. Zie overigens geen IOSS nummer, niet op het oorspronkelijke label, maar ook niet op die met een from adres in Schiedam erop :S
Raar dat het dan toch ook goed kan gaan zonder vermelding van ergens een IOSS nummer.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

raystef schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Raar dat het dan toch ook goed kan gaan zonder vermelding van ergens een IOSS nummer.
Kan zijn dat ik er overheen kijk, op het oorspronkelijke overheen geplakte label is het westers en oosters schrift door elkaar.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• raystef
Raven schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:16:
[...]

Kan zijn dat ik er overheen kijk, op het oorspronkelijke overheen geplakte label is het westers en oosters schrift door elkaar.
Heb even gekeken en zou als volgt gaan :
Op het douanekantoor van
binnenkomst van de goederen in de
EU, dient de douaneaangever een
invoeraangifte in die het nummer IOSS (IMxxxyyyyyyz) van de leverancier
bevat, De douane gaat o.a. de
geldigheid van dat nummer en de
waarde van de zending (max 150€) na
voor een praktische
invrijverkeersstelling, vrijgesteld van
de BTW over invoer

zie pg 34 https://www.naforna.be/si...osessie_vat_ecommerce.pdf

Nog iets frapants...AE schuift dus alles een beetje van zich af als je opnieuw btw zou worden aangerekend. Wel in mijn geval is het geen nieuwe btw maar een douaneformaliteit juist om het feit dat ze geen IOSS nummer vinden...een vicieuze circel dus. En hoe frapant is het ook niet dat AE nergens spreekt over IOSS nummers iod

https://service.aliexpres...ge=1060864064&language=en

[Voor 22% gewijzigd door raystef op 04-08-2021 19:35]

• raystef
Ah hier vermelden ze het duidelijk : https://service.aliexpres...ge=1060864067&language=en

Such VAT collected orders shall be declared for customs with AliExpress IOSS number, and you will not be charged with VAT again

https://service.aliexpres...ge=1060864153&language=en

For all goods shipped from outside of EU and VAT-collected by AliExpress, our sellers and their logistics operators will need to include the Import One Stop Shop (IOSS) number of AliExpress in their import declaration into EU, this is to ensure that the goods can then be released for free circulation and delivered to you without being charged with VAT or any additional handling fees at the customs.

Zo klaar als een klontje dus.

[Voor 52% gewijzigd door raystef op 04-08-2021 19:45]

• Durandal
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 16-09 23:29
En waar is die import declaration dan? Zien wij die? Is dat het de verzendstcker op het pakje of gaat dat electronisch?

• raystef
Durandal schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

En waar is die import declaration dan? Zien wij die? Is dat het de verzendstcker op het pakje of gaat dat electronisch?
Geen idee hoe dit allemaal verloopt maar ioss nummer zou normaal op het pakje moeten vermeld worden.
Maar als ik het hier zo lees zie ik dat AE het blijkbaar niet (consequent) doet.
Als vb Bpost je pakje checkt moeten zijn het ioss nummer zien en dan misschien in hun systeem kijken of de btw/vat voldaan is.
Geen idee of het zo werkt maar zou niet weten hoe het anders moet.

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07-09 21:31
Durandal schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

Als ik zakelijk een pakketje naar Engeland stuur, gebeurt de douane aangifte digitaal via FedEx (of DHL, eerder ook gebruikt). De proforma-factuur waarop de invoerrechten en BTW gebaseerd worden, voeg je dan digitaal toe.

Ik ga er dus vanuit, dat IOSS normaal gesproken ook digitaal gebeurt, gekoppeld aan de Track&Trace gegevens. Dat lijkt me ook direct een manier om te kunnen controleren hoeveel Ali-Express aan het eind van de maand moet overmaken. Als dat allemaal op basis van een papiertje op het pakket moet, is dat ondoenlijk.

Overigens geloof ik ook niet, dat er pakketjes in Nederland gecombineerd worden. Ja, er staat een Nederlands afzender/retouradres op de meest (alle) Ali-Express pakketjes. Maar wat zou het voordeel zijn van die pakketjes in Nederland (pas) te combineren? Het is veel logischer om dat in China te doen, al was het maar omdat de arbeidskosten een fractie zijn van hier.
Dat adres is volgens mij echt alleen maar voor retourpakketjes, omdat terugsturen naar China ook voor de opdrachtgever extra kost...

iRacing Profiel

• raystef
Wild Chocolate schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:42:
[...]

Als ik zakelijk een pakketje naar Engeland stuur, gebeurt de douane aangifte digitaal via FedEx (of DHL, eerder ook gebruikt). De proforma-factuur waarop de invoerrechten en BTW gebaseerd worden, voeg je dan digitaal toe.

Ik ga er dus vanuit, dat IOSS normaal gesproken ook digitaal gebeurt, gekoppeld aan de Track&Trace gegevens. Dat lijkt me ook direct een manier om te kunnen controleren hoeveel Ali-Express aan het eind van de maand moet overmaken. Als dat allemaal op basis van een papiertje op het pakket moet, is dat ondoenlijk.

Overigens geloof ik ook niet, dat er pakketjes in Nederland gecombineerd worden. Ja, er staat een Nederlands afzender/retouradres op de meest (alle) Ali-Express pakketjes. Maar wat zou het voordeel zijn van die pakketjes in Nederland (pas) te combineren? Het is veel logischer om dat in China te doen, al was het maar omdat de arbeidskosten een fractie zijn van hier.
Dat adres is volgens mij echt alleen maar voor retourpakketjes, omdat terugsturen naar China ook voor de opdrachtgever extra kost...
Ik zou ook denken dat een Track&Trace gekoppeld is aan die IOSS ( en daarmee gepaard gaand de BTW afdrage) zodat de douane dit snel in het systeem kan opzoeken dan.
Toch antwoord de FOD econ zaken mij duidelijk dat dit (ook) op de factuur moet staan :

Waarbij ik mij dan al direct de vraag stel, hoe kan (in mijn geval) Bpost nu een pakje inklaren als ze in de meeste gevallen nooit een factuur zal zien en enkel en alleen maar dat pakje...
Voor mij is dit tegenstrijdige info van FOD zelf.

Ik vraag mij dus echt af hoe Bpost (of PostNL) deze pakjes inklaart. Via Track&Trace lijkt mij de enige verklaring.

EDIT : lees ook even dit, IOSS nummer zou zelfs confidential moeten blijven om misbruik te voorkomen, dus noch op pakje noch op invoice...https://radar.avrotros.nl/forum/overige-producten-f40/postnl-rekent-toch-inklaringskosten-voor-pakketje--t197218.html

[Voor 5% gewijzigd door raystef op 05-08-2021 07:34]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nope, die staat er niet op. Misschien zat die op een apart formulier?

Oscar Wilde

• thof1
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 16:26

thof1

FP ProMod
raystef schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 06:47:
(...)
Ik vraag mij dus echt af hoe Bpost (of PostNL) deze pakjes inklaart. Via Track&Trace lijkt mij de enige verklaring.
(...)
Ik vraag mij af of dat niet per container o.i.d. gedaan wordt, dus alle pakketjes in 1 grote bak en op de grote bak het IOSS nummer. Dan zou ik alleen de inklaring ook in 1x verwachten, maar dat lijkt alsnog per (verzamel)pakje te zijn. Dus die werkwijze kan het ook niet zijn. :?

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Moet zeggen, met 5 pakketjes (waarvan 3 een dubbel en zelfs 3 bestellingen in 1 zak) inmiddels binnen, werkt goed. De prijs vind ik nog steeds marginaal tov prijzen hier (of simpelweg niet verkrijgbaar), denk dat ik zelfs meer ga kopen als het zo makkelijk blijft gaan.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-09 22:17
Deze wijziging is voor mij netto ook positief. Ja, het wordt iets duurder. Maar, je weet van tevoren precies al wat het kost, en het is veel sneller in huis.

Share and Enjoy!

• naaitsab

naaitsab

SinergyX schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:09:
Moet zeggen, met 5 pakketjes (waarvan 3 een dubbel en zelfs 3 bestellingen in 1 zak) inmiddels binnen, werkt goed. De prijs vind ik nog steeds marginaal tov prijzen hier (of simpelweg niet verkrijgbaar), denk dat ik zelfs meer ga kopen als het zo makkelijk blijft gaan.
Toch wel mooi dat het hele effect wegvalt en mensen nog steeds flink blijven kopen. Krijg je ervan als je symptoombestrijding doet :P
WCA schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:39:
Deze wijziging is voor mij netto ook positief. Ja, het wordt iets duurder. Maar, je weet van tevoren precies al wat het kost, en het is veel sneller in huis.
Vooral dat, die 10 dagen in plaats van "ergens tussen 3 weken en 3 maanden" vind ik nog wel de beste bijkomstigheid. Dan maar 21% meer betalen.

Weer een klein pakketje met "afzender onbekend" bij PostNL. Wellicht hebben ze 2 kanalen, ook al een aantal keer netjes een verzendadres in Nederland als afzender gehad. Volgens Ali zijn beide al door customs heen en vrij rap dus ik schat in dat er niks betaald moet worden.

VAT-case aangemaakt bij eBay. Na korte en duidelijke chat wat documenten geupload. Team is er nu naar aan het kijken. Dus niet bij voorbaat al afgewezen. Wel grappig dat de chat medewerker me bedankte voor al 12 jaar trouw lidmaatschap :P Zijn van die kleine dingetjes.

if (!coffee) {
Work = false; }

• sjirafje

sjirafje

Come get some!

naaitsab schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

Toch wel mooi dat het hele effect wegvalt en mensen nog steeds flink blijven kopen. Krijg je ervan als je symptoombestrijding doet :P

[...]

Vooral dat, die 10 dagen in plaats van "ergens tussen 3 weken en 3 maanden" vind ik nog wel de beste bijkomstigheid. Dan maar 21% meer betalen.

Weer een klein pakketje met "afzender onbekend" bij PostNL. Wellicht hebben ze 2 kanalen, ook al een aantal keer netjes een verzendadres in Nederland als afzender gehad. Volgens Ali zijn beide al door customs heen en vrij rap dus ik schat in dat er niks betaald moet worden.

VAT-case aangemaakt bij eBay. Na korte en duidelijke chat wat documenten geupload. Team is er nu naar aan het kijken. Dus niet bij voorbaat al afgewezen. Wel grappig dat de chat medewerker me bedankte voor al 12 jaar trouw lidmaatschap :P Zijn van die kleine dingetjes.
Bij mij gaf ebay aan dat verwacht wordt dat mijn case binnen 2 weken zal zijn afgehandeld waar PostNL rekening houdt met minstens 4 maanden. Ben alleen benieuwd of ik via ebay ook het €4 PostNL "oplichttarief" terug ga krijgen.

• DrumandBass
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17-09 08:48

DrumandBass

Less is more!

Hier tot nu toe positieve ervaring met het nieuwe proces bij Ali. Ze hebben mijn bestelling gecombineerd
in China (6 losse) en gister geleverd. Verder geen inklaring/btw meldingen van PostNL gezien, Ali heeft wel netjes btw ingehouden over zowel de producten als ook verzendkosten(als het geen free shipping is) :)

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:04

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

Spike_wolf schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:12:
Yay, mijn eerste zending uit het VK waar ik BTW voor aan PostNL moet betalen terwijl de BTW al door Amazon ingehouden en afgehandeld is.

Verder nog weinig problemen gehad tot dusver, alles is er zonder extra kosten doorheen gekomen. Ook wat China pakjes die net voor de deadline verzonden zijn.

Ik heb nog wel een verzamelzending van Ali (3 losse zendingen die elk na de deadline gekocht zijn en waar de BTW dus ook van afgehandeld is) al twee weken bij de douane liggen. Dat schiet niet echt op, maar geen idee waarom.
Nou, die Amazon zending is inmiddels binnen. Besteld bij Amazon.NL maar verzonden door een derde partij uit het VK. Amazon heeft de BTW netjes ingehouden, maar PostNL dus nog een keer, maar wel over een hoger bedrag dan ik betaald heb en op de enveloppe (kartonnen boekenenveloppe) staat.

Op de enveloppe staat duidelijk Amazon vermeld dus daar zou al in één oogopslag 99,9% duidelijk uit moeten zijn dat het gewoon netjes geregeld is. Maargoed, bij de item beschrijving staat alleen het boek en de verzendkosten vermeld, niet de BTW, dus dat is misschien de verwarring.
En met die BTW heeft de verzender ook niets te maken natuurlijk, dat heet Amazon geregeld, dus dat is op zich ook logisch. Dus het voordeel van de twijfel hier maar wat de vergissing betreft.

Maargoed, bezwaar ingediend, benieuwd hoelang het duurt voor ik mijn geld terug heb.

Die zending van Ali is nog steeds... ergens? ¯\_(ツ)_/¯
Ali tracking zegt nog dat aflevering mislukt is ("Levering nederlaag" lol), PostNL app zegt dat ze de zending nog niet ontvangen hebben.
Inmiddels zijn er wel 4 andere als zendingen die later besteld zijn zonder issues aangekomen.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Star Wars Awakens | Instagram | Shapeways

• raystef
Heb vandaag met een Ebay seller uit UK gechat en die zei dat hij via Royal mail werkt - daarop staat een logo en ook QR code. Wanneer deze gescand wordt ziet douane al het nodige.
Dit vind ik pas duidelijk!

• raystef
DrumandBass schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:03:
Hier tot nu toe positieve ervaring met het nieuwe proces bij Ali. Ze hebben mijn bestelling gecombineerd
in China (6 losse) en gister geleverd. Verder geen inklaring/btw meldingen van PostNL gezien, Ali heeft wel netjes btw ingehouden over zowel de producten als ook verzendkosten(als het geen free shipping is) :)
[Afbeelding]
Stond er op jouw pakjes een verwijzing naar IOSS logo iod en/of een speciale QR code zoals vb bij Royal AM?
Ik blijf het me afvragen hoe die postnl, bpost en co dan scannen? Via T&T of via een ander nummer vermeld op het pakje?

[Voor 7% gewijzigd door raystef op 06-08-2021 11:56]

• naaitsab

naaitsab

raystef schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:53:
Heb vandaag met een Ebay seller uit UK gechat en die zei dat hij via Royal mail werkt - daarop staat een logo en ook QR code. Wanneer deze gescand wordt ziet douane al het nodige.
Dit vind ik pas duidelijk!
[Afbeelding]
Dat staat ook duidelijk in de "regels" van eBay rondom IOSS. Alleen kunnen gebruikers alsnog zelf naar RM gaan of een andere dienst. Dan kan je dus dubbel betalen dus wel handig om dat van te voren even te overleggen dat ze het label moeten gebruiken die eBay aanleverd :P

Net een Ali pakketje binnen, daar is niks op terug te vinden qua IOSS alleen een klein stickertje wat erop geplakt is maar dat zijn niet het aantal cijfers. Dus ben benieuwd of het überhaupt goed gegaan is. Waarde is 2 dollar volgens het label.

if (!coffee) {
Work = false; }

• raystef
naaitsab schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Dat staat ook duidelijk in de "regels" van eBay rondom IOSS. Alleen kunnen gebruikers alsnog zelf naar RM gaan of een andere dienst. Dan kan je dus dubbel betalen dus wel handig om dat van te voren even te overleggen dat ze het label moeten gebruiken die eBay aanleverd :P

Net een Ali pakketje binnen, daar is niks op terug te vinden qua IOSS alleen een klein stickertje wat erop geplakt is maar dat zijn niet het aantal cijfers. Dus ben benieuwd of het überhaupt goed gegaan is. Waarde is 2 dollar volgens het label.
Yup voor Ebay zijn die zaken voor mij veel eenduidiger en duidelijk.
Ali daarentegen is voor mij nog steeds vaag.
Ik heb met die seller van Ali gechat en die weet echt van niets. Armzalig. Trouwens pakje heb ik zonder pardon teruggestuurd. Heb genoeg gevraagd achter bewijs maar krijg niets...dus retour. Punt. Ook PayPal claim loopt...

Zou goed zijn mocht iemand vernemen waar en hoe dit nummer of wat dan ook op zo een Ali pakje komt.

[Voor 7% gewijzigd door raystef op 06-08-2021 12:12]

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

raystef schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Stond er op jouw pakjes een verwijzing naar IOSS logo iod en/of een speciale QR code zoals vb bij Royal AM?
Ik blijf het me afvragen hoe die postnl, bpost en co dan scannen? Via T&T of via een ander nummer vermeld op het pakje?
Ze zullen in ieder geval iets moeten hebben, mijn pakketje was er met 4 minuten doorheen:
2021-08-05 13:49 douane Ingeklaard door de douane
2021-08-05 13:45 Het douane-inklaringsproces is gestart

Wederom wordt dit een 6 dagen levering met samenvoeging, ik zal eens kijken wat daarop staat. Misschien dat het al direct in de T&T code zelf zou zitten?

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• naaitsab

naaitsab

raystef schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Yup voor Ebay zijn die zaken voor mij veel eenduidiger en duidelijk.
Ali daarentegen is voor mij nog steeds vaag.
Ik heb met die seller van Ali gechat en die weet echt van niets. Armzalig. Trouwens pakje heb ik zonder pardon teruggestuurd. Heb genoeg gevraagd achter bewijs maar krijg niets...dus retour. Punt. Ook PayPal claim loopt...

Zou goed zijn mocht iemand vernemen waar en hoe dit nummer of wat dan ook op zo een Ali pakje komt.
Weet niet of meer mensen dit zouden kunnen verifiëren maar het lijkt wel als de seller het direct zelf verscheept het niet altijd lekker loopt. Die "Aliexpress gecombineerde verzendingen" zijn ook heel anders geadresseerd en hebben andere stickers erop.

Een ander lid hier gaf aan na Ali chat dat iedereen op Ali hierover geïnformeerd is dus dat ze van niets weten lijkt me wat sterk. Zeker gezien de EU toch wel een grote zo niet grootste afzetmarkt is.

if (!coffee) {
Work = false; }

• sjirafje

sjirafje

Come get some!

sjirafje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

In mijn geval niet want ik had al btw betaald via Ebay. Bezwaar via PostNL loopt inmiddels maar gaat naar verwachting 4 maanden duren. Ik heb daarom ook bij Ebay bezwaar ingediend in de hoop dat ze daar wel hun zaakjes op orde hebben.

Ik bedoelde met mijn bericht aan te geven dat PostNL je ook lage btw bedragen laat betalen.
Ik heb inmiddels van Ebay de betaalde btw terug ontvangen (2 dagen, niet zoals PostNL 4 maanden!). Zoals te verwachten was heb ik die €4 PostNL kosten niet terug ontvangen. Hier heeft Ebay immers niets mee te maken. Dit lijkt op deze manier wel degelijk op een verdienmodel van PostNL.

• raystef
naaitsab schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Weet niet of meer mensen dit zouden kunnen verifiëren maar het lijkt wel als de seller het direct zelf verscheept het niet altijd lekker loopt. Die "Aliexpress gecombineerde verzendingen" zijn ook heel anders geadresseerd en hebben andere stickers erop.

Een ander lid hier gaf aan na Ali chat dat iedereen op Ali hierover geïnformeerd is dus dat ze van niets weten lijkt me wat sterk. Zeker gezien de EU toch wel een grote zo niet grootste afzetmarkt is.
Idd je zou denken dat ze het allemaal weten. Maar het enige dat deze seller mij blijft zeggen nadat ik hem het IOSS systeem heb uitgelegd :
I am very sorry, my friend, the tax fee is determined by the local policy, not charged by US

En nochtans heeft hij VAT berekend zoals je kan zien in bijlage.

Ja zou kunnen dat die gecombineerde zendingen anders zijn en met de nodige stickers. Geen idee.

Misschien zijn er sellers die niet weten dat ze het mss op deze manier moeten verschepen? Als een bigbag vol pakjes lol

EDIT : heb nu een mail gericht aan import@bpost.be met al die vragen hoe zij dit eigenlijk scannen/nakijken

[Voor 3% gewijzigd door raystef op 06-08-2021 13:35]

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:20
Mistraller schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:52:
Het wordt nog gekker. 1 Pakketje, besteld in mei, wat al weken op “IMEC afdeling inklaring” stond, lag vandaag gewoon in de brievenbus zonder extra kosten. De status staat nog steeds op Bezorgtijd nog niet bekend. Waarde 6 dollar, had dus zonder twijfel eigenlijk inklaring+btw bij moeten komen.

Ik denk dat er iemand helemaal gek is geworden van de berg pakketjes, en er een hoop naar PostNL heeft gereden, "HIER! Zoek het maar uit, en bezorg ze maar gewoon."

Hopen dat dat voor mijn tweede pakketje waar ik al net zo lang op wacht, ook gebeurt. Dat is dus het pakketje met 3,77 waarde.
En vandaag, lag het dus ineens in de bus. Na veel klachten en mopperen bij PostNL. "Ja meneer want het is heel druk, en zonder tracking kan je niet zien waar het is." Gek dat Ali wél kan zien waar het is; en dat is dus NA de douane, bij PostNL. En daar bleek het dus ook te liggen vermoed ik. Bijna 3 maanden onderweg. Dat is wel de langste tijd ooit bij Ali. Meer dan 6 weken vertraagd binnen Nederland.

De IMEC afdeling inklaring melding stond overigens gewoon nog in de app met bezorgtijd niet bekend! Die heb ik dus zelf maar weggegooid.
Zending stond wel gewoon bij de brievenbus post. En nu lekker door met ioss bestellingen 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• naaitsab

naaitsab

sjirafje schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:01:
[...]

Ik heb inmiddels van Ebay de betaalde btw terug ontvangen (2 dagen, niet zoals PostNL 4 maanden!). Zoals te verwachten was heb ik die €4 PostNL kosten niet terug ontvangen. Hier heeft Ebay immers niets mee te maken. Dit lijkt op deze manier wel degelijk op een verdienmodel van PostNL.
Dat is altijd al een verdienmodel van PostNL geweest. Bijzonder dat er nooit actie op ondernomen is gezien je eigenlijk geen keus heb welke club je laat importeren. Zelfs wel eens iets van DHL US gehad wat door PostNL is ingeklaard 8)7 Voorheen was die geldklopperij nog duurder.
raystef schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Idd je zou denken dat ze het allemaal weten. Maar het enige dat deze seller mij blijft zeggen nadat ik hem het IOSS systeem heb uitgelegd :
I am very sorry, my friend, the tax fee is determined by the local policy, not charged by US

En nochtans heeft hij VAT berekend zoals je kan zien in bijlage.

Ja zou kunnen dat die gecombineerde zendingen anders zijn en met de nodige stickers. Geen idee.

Misschien zijn er sellers die niet weten dat ze het mss op deze manier moeten verschepen? Als een bigbag vol pakjes lol

EDIT : heb nu een mail gericht aan import@bpost.be met al die vragen hoe zij dit eigenlijk scannen/nakijken [Afbeelding]
Wellicht kijken of je Ali zelf kan contacteren, hoe en wat? De meeste verkopers zijn niet erg kundig in het Engels dus kan ook zijn dat ze je vraag niet goed snappen. (been there done that multiple times).

if (!coffee) {
Work = false; }

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Net een zak binnen met 3 bestellingen, er staat echt niets bijzonders op met codes of what, maar het is wel dezelfde sticker als op mijn vorige pakket, het zit dus toch ergens in 'een systeem' waar dit direct wordt afgehandeld voor PostNL/douane nederland dus genoeg is dat dit dus via T&T code gaat.

En dan nogmaals zeg ik: helemaal prima, sneller dan ooit, netjes bij elkaar, het werkt voor mij :P

• YakuzA

YakuzA

SinergyX schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:07:
Net een zak binnen met 3 bestellingen, er staat echt niets bijzonders op met codes of what, maar het is wel dezelfde sticker als op mijn vorige pakket, het zit dus toch ergens in 'een systeem' waar dit direct wordt afgehandeld voor PostNL/douane nederland dus genoeg is dat dit dus via T&T code gaat.

En dan nogmaals zeg ik: helemaal prima, sneller dan ooit, netjes bij elkaar, het werkt voor mij :P
Staat waarschijnlijk gewoon in de (digitaal) gekoppelde import declaratie.
Op het label zal je daar niet direct wat van zien.

PSN

• sjirafje

sjirafje

Come get some!

Vandaag weer een gecombineerde zending van Ali ontvangen. Geen IOSS nummer te herkennen. Die zullen wel in bulk aan postnl overgedragen worden.

• glatuin
sjirafje schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:22:
Vandaag weer een gecombineerde zending van Ali ontvangen. Geen IOSS nummer te herkennen. Die zullen wel in bulk aan postnl overgedragen worden.
Ik kan het niet goed zien, PostNL plakt steeds een sticker met mijn adres etc over de originele Ali sticker heen. Ik heb geprobeerd het eraf te peuteren om te kijken of eronder wel een IOSS staat. Maar helaas...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

glatuin schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:38:
[...]

PostNL plakt steeds een sticker met mijn adres etc over de originele Ali sticker heen. Ik heb geprobeerd het eraf te peuteren om te kijken of eronder wel een IOSS staat. Maar helaas...
Is dat wel PostNL die de sticker overplakt? Ik heb me dat altijd afgevraagd... WAAR wordt dat omstickeren/combineren van AE pakjes nou concreet uitgevoerd?
Al in China? In Luik? Bij PostNL? Ergens anders?

Mooie Plaatjes   

• glatuin
ehtweak schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Is dat wel PostNL die de sticker overplakt? Ik heb me dat altijd afgevraagd... WAAR wordt dat omstickeren/combineren van AE pakjes nou concreet uitgevoerd?
Het was een enkel pakket, ik heb slechts 3 dingen besteld en alles na 1 juli (met BTW) het kwam los aan met zo'n sticker erover heen. Nou ja, ik wacht nog op 1 pakje.

• YakuzA

YakuzA

glatuin schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:38:
[...]

Ik kan het niet goed zien, PostNL plakt steeds een sticker met mijn adres etc over de originele Ali sticker heen. Ik heb geprobeerd het eraf te peuteren om te kijken of eronder wel een IOSS staat. Maar helaas...
Het staat niet op de sticker, het staat in de (digitaal) gekoppelde import documenten.

Je kan je de moeite van het peuteren besparen.

PSN

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ehtweak schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:46:
[...]

Dat is een goeie, viel me op dat de 3 losse pakketjes elk eigen etiket hadden, waar ik eerst dacht dat het 'aan' aliexpress was (van koper naar AE), zag ik dat er 2 in ieder geval mijn adres hadden, dus ergens zijn die 3 in een zakje gedaan en die PostNL (geprinte) label erop gedaan.

• kinkymen
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16:19
Nu 2 pakketjes besteld bij Alie met btw, mij bevalt het super.
Vandaag ontvangen pakketje slechts 8 dagen onderweg geweest. Hiervoor was aliepress standard shipping min. 2 weken, vaak 3 tot 4 weken. Meeste dingen die ik bestel zijn tussen de 10 en 20 euro, dus dan valt die extra btw nog wel mee

• PeeVv
  • Laatst online: 13:29
kinkymen schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 00:56:
Nu 2 pakketjes besteld bij Alie met btw, mij bevalt het super.
Vandaag ontvangen pakketje slechts 8 dagen onderweg geweest. Hiervoor was aliepress standard shipping min. 2 weken, vaak 3 tot 4 weken. Meeste dingen die ik bestel zijn tussen de 10 en 20 euro, dus dan valt die extra btw nog wel mee
Hier laatste ook een pakketje dat er precies een week over heeft gedaan. Ook een stapel bestellingen met goedkope (lees: langzame) verzending die gecombineerd werd tot één zending en ook opeens binnen 10 dagen hier was. Dat is me die 21% wel waard :+

• xileS
  • Niet online
Deezers schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:43:
Vanaf 1 juli 2021 is er een wetswijziging op komst: ook voor aankopen onder de 22 euro betaal je vanaf dan de verschuldigde BTW (21% in Nederland) of 9% laag-BTW bij aankopen uit niet-EU landen. Dit om oneerlijke concurrentie te voorkomen voor Europese webshops. Plus mogelijk inklaringskosten.

Mocht je dus iets van 1 euro kopen op AliExpress dan moet je officieel 21 cent bijbetalen en als de regels helemaal correct worden nageleefd ook nog 13 euro aan inklaringskosten bij bijvoorbeeld PostNL? Dan zou je voor iets van 1 euro ruim 14 euro kwijt zijn...

Oftewel: online (fun)shoppen buiten de EU is dan nagenoeg niet meer haalbaar
Ik heb al tijdje niks besteld uit China en zie dat de topic start (nog) niet is aangepast. Maar zo te lezen klopt dit niet (meer) toch? Als ik iets van 1 Euro besteld van Ali, ben ik niet 21 cent BTW en ook nog 13 euro inklaringskosten kwijt? Ik zag ook inklaringskosten van 4 euro voorbij komen, maar ik lees ook weer dat die niet altijd worden berekend. Ik zie wel dat de BTW bij AliExpress bij het afrekenen al erbij worden gerekend. Met welke extra kosten moet ik nog rekening houden? Wel die 4 euro inklaringskosten? Voor dure bestellingen is dat geen probleem, maar bij een bestelling van 1 euro is het alsnog 4 euro te duur.

• thof1

thof1

FP ProMod
xileS schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:42:
[...]

Ik heb al tijdje niks besteld uit China en zie dat de topic start (nog) niet is aangepast. Maar zo te lezen klopt dit niet (meer) toch? Als ik iets van 1 Euro besteld van Ali, ben ik niet 21 cent BTW en ook nog 13 euro inklaringskosten kwijt? Ik zag ook inklaringskosten van 4 euro voorbij komen, maar ik lees ook weer dat die niet altijd worden berekend. Ik zie wel dat de BTW bij AliExpress bij het afrekenen al erbij worden gerekend. Met welke extra kosten moet ik nog rekening houden? Wel die 4 euro inklaringskosten? Voor dure bestellingen is dat geen probleem, maar bij een bestelling van 1 euro is het alsnog 4 euro te duur.
Bij Ali:
- Prijs op de 'advertentie' pagina is exclusief BTW
- BTW wordt berekend bij afrekenen (21%)
- Wordt verzonden onder het IOSS programma, dus geen kosten van PostNL (dus niet die 4 euro).

Dat is wel, als alles goed gaat...
Hou er ook rekening mee dat je (gecombineerde/samengevoegde!) bestelling onder de 150 euro blijft. IOSS programma gaat maar tot de 150 euro, daar boven gaat de inklaring alsnog via PostNL/vervoerder.

• xileS
  • Niet online
thof1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:48:
[...]

Bij Ali:
- Prijs op de 'advertentie' pagina is exclusief BTW
- BTW wordt berekend bij afrekenen (21%)
- Wordt verzonden onder het IOSS programma, dus geen kosten van PostNL (dus niet die 4 euro).

Dat is wel, als alles goed gaat...
Hou er ook rekening mee dat je (gecombineerde/samengevoegde!) bestelling onder de 150 euro blijft. IOSS programma gaat maar tot de 150 euro, daar boven gaat de inklaring alsnog via PostNL/vervoerder.
Thanks. Eigenlijk is het dus vrij duidelijk. Gewoon prijzen op Ali aanhouden als het onder de 150 euro blijft.

Alleen even rekening mee houden dat bestellingen vlak na elkaar samen gevoegd kunnen worden en dat je dan nog onder de 150 euro blijft. Dat is voor mij nu iig genoeg info.

• Mistraller
PeeVv schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Hier laatste ook een pakketje dat er precies een week over heeft gedaan. Ook een stapel bestellingen met goedkope (lees: langzame) verzending die gecombineerd werd tot één zending en ook opeens binnen 10 dagen hier was. Dat is me die 21% wel waard :+
Dat zijn alleen twee dingen die toevallig zo samenvallen; want al eerder kwamen de zendingen in hoger tempo binnen. Ik denk dat er vanwege corona links en rechts na is gedacht over efficiency, want vanaf zomer 2020 is er veel veranderd met verzamelzendingen, lokale distributiepunten, retourzendingen mogelijk; etc.
Dat jij btw betaalt daar wordt Ali zelf echt niet beter van, dus die dingen moet je los zien van elkaar. Maar fijn is het inderdaad wel. En btw betalen over alle items vind ik wel zo eerlijk. Nu nog wennen dat je de btw pas bij het afrekenen te zien krijgt ;)

---------------

• Tim45
  • Laatst online: 16-09 11:34
Heb 2 maanden geleden een bestelling gedaan in China, van pm. € 18,00.
Ik verwacht extra kosten te moeten betalen aan Post.nl.
Kan iemand vertellen hoe dit in zijn werk gaat? Van wie krijg ik bericht en aan wie moet in betalen, vooraf of achteraf?

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:24
Tim45 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:37:
Heb 2 maanden geleden een bestelling gedaan in China, van pm. € 18,00.....
2 maanden is voor 1 juli besteld, dus nog geen btw afgedragen via de webshop.
In dat geval zou de procedure zijn dat je in de tracking ziet staan welke kosten er zijn.
Via PostNL is dit €4,- inklaring plus de BTW (21%= €3,78)
Dit moet vooraf aan het bezorgen worden overgemaakt of bij afhalen (voor 1/9)

• Mistraller
Tim45 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:37:
Heb 2 maanden geleden een bestelling gedaan in China, van pm. € 18,00.
Ik verwacht extra kosten te moeten betalen aan Post.nl.
Kan iemand vertellen hoe dit in zijn werk gaat? Van wie krijg ik bericht en aan wie moet in betalen, vooraf of achteraf?
Het zou naar de postpunt moeten gaan en daar betaal je dan 4 euro+ 21%btw. Tip; installeer de postNL app want het berichtje in de brievenbus komt vaak pas dagen later.

Aan de andere kant kan je nog altijd mazzel hebben. Mijn pakketjes van 3(!) maanden geleden stonden ook in de app vanwege inklaring/btw en lagen ineens toch in de brievenbus zonder extra kosten. Ze hebben de boel nog niet onder controle volgens mij.

---------------

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:15

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Hoe gaat het sinds 1 juli met bestellingen van meer dan 150 euro?

Wat ik begrepen heb ik dat je bij verzending vanuit China bij bestellingen hoger dan 150 euro de BTW niet aan Aliexpress betaalt, maar aan PostNL. Maar hoe gaat het bij verzending vanuit een warehouse in Europa? Bij die prijzen geeft Aliexpress immers sinds kort ook aan dat het exclusief BTW is.

[Voor 13% gewijzigd door aawe mwan op 09-08-2021 20:04]

老厮是麂

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 22:19
aawe mwan schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:55:

Wat ik begrepen heb ik dat je bij verzending vanuit China bij bestellingen hoger dan 150 euro de BTW niet aan Aliexpress betaalt, maar aan PostNL. Maar hoe gaat het bij verzending vanuit een warehouse in Europa?
Lijkt me dat je dan niets aan Ali betaald, maar verder ook geen extra kosten hebt, want verzending vanuit de EU.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

JohanNL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:04:
Lijkt me dat je dan niets aan Ali betaald, maar verder ook geen extra kosten hebt, want verzending vanuit de EU.
Ik vraag het omdat de tekst „VAT added at payment” er ook staat als je bestelt in Poland en de prijs (exclusief BTW?) verder hetzelfde is als die bij verzenden vanuit China.

老厮是麂

• Vette73
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13-09 09:59
thof1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:48:

Waar heb je dat van die gecombineerde/samengevoegde bestelling vandaan?
Dat zijn losse, individueel bestelde, individueel geadresseerde, pakketjes waarover individueel al BTW is betaald.
Dat ze door Ali samengevoegd zijn waardoor het totaal boven de €150 uitkomt maakt in mijn ogen niet dat ze plotseling niet meer onder I-OSS vallen.

Ik heb trouwens vandaag een hydraulische pomp van €153 besteld (verzending uit België). Hierover werd door Ali gewoon BTW berekend.
Ik ben benieuwd hoe die gaat aankomen.

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:53

Jimster

A State of Trance

aawe mwan schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:55:

Wat ik begrepen heb ik dat je bij verzending vanuit China bij bestellingen hoger dan 150 euro de BTW niet aan Aliexpress betaalt, maar aan PostNL. Maar hoe gaat het bij verzending vanuit een warehouse in Europa? Bij die prijzen geeft Aliexpress immers sinds kort ook aan dat het exclusief BTW is.
Voeg maar een product toe en kies voor checkout. Je zal zien dat AliExpress de BTW gewoon rekent als je een EU warehouse kiest.

• thof1

thof1

FP ProMod
Vette73 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:10:
[...]

Dat zijn losse, individueel bestelde, individueel geadresseerde, pakketjes waarover individueel al BTW is betaald.
Dat ze door Ali samengevoegd zijn waardoor het totaal boven de €150 uitkomt maakt in mijn ogen niet dat ze plotseling niet meer onder I-OSS vallen.

Ik heb trouwens vandaag een hydraulische pomp van €153 besteld (verzending uit België). Hierover werd door Ali gewoon BTW berekend.
Ik ben benieuwd hoe die gaat aankomen.
Goed punt, weet ik eigenlijk ook niet.

Ali heeft inderdaad al BTW betaald voor de losse pakketjes onder IOSS. Ik weet niet wat de afdeling inklaring doet, voor hen is het dan 1 zending/pakket geworden met een waarde boven 150 euro? Dan zouden ze mogen heffen lijkt mij... En dan zou je dubbel betalen :>

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:26
@Vette73 Terwijl ik wacht op mijn bezwaar bij BPost zijn er nog een paar zendingen binnengekomen:

- Zending besteld voor 1 Juli, geen extra kosten
- Zending besteld na 1 Juli, geen extra kosten

Beiden waren met een UH....BE tracking nr, en kwamen via Zaventem binnen. Geen IOSS nr te bekenen op beiden

Dat eerste heeft me wat verbaasd :+

• Mistraller
Vette73 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 20:10:
[...]

Even googlen maakt zoveel duidelijk.
Meer producten in 1 zending
U betaalt altijd over de hele zending in het pakket belastingen bij invoer. Zitten er 2 producten in het pakket, bijvoorbeeld 1 van € 149 en 1 van € 300, dan moet u toch over € 449 de belastingen bij invoer berekenen. Ook als de zending uit meerdere pakketjes bestaat, kan het als 1 geheel worden beschouwd. Dit geldt als de pakketten gelijktijdig worden aangeboden, aan 1 en dezelfde geadresseerde, in 1 factuur zijn opgenomen en hetzelfde airwaybillnummer hebben.
https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen

---------------

• Durandal
Dit geldt als de pakketten gelijktijdig worden aangeboden, aan 1 en dezelfde geadresseerde, in 1 factuur zijn opgenomen en hetzelfde airwaybillnummer hebben.
Als aan al deze voorwaarden voldaan wordt wordt het als 1 pakket gezien.
In de praktijk gaat het dus om de factuur. Je komt niet onder die importheffing uit als je je bestelling in 2 dozen laat bezorgen, wel als je 2 dingen apart bestelt en apart afrekent.

Heeft iemand al zakelijk iets besteld in China? Hoe gaat PostNL daar mee om?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Mistraller schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:07:
[...]
Even googlen maakt zoveel duidelijk.
[...]
Blijkbaar niet!

Want het stuk dat jij quote gaat over „meerdere producten in 1 zending”.
Dat komt dus allemaal van dezelfde verzender af en dat heeft hier niets mee te maken.

Waar het bij gecombineerde pakketten om gaat, zijn zendingen die van verschillende afzenders komen en die door de vervoerder gebundeld zijn. Net zoals dat kan gebeuren in een een gewone postzak dus. Daarvan zegt de wet dat het gewoon individuele zendingen blijven.
Dat is al vaker in dit topic toegelicht, zie bijvoorbeeld deze post in dit topic voor meer uitleg.

[Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 10-08-2021 07:30]

老厮是麂

• YakuzA

YakuzA

Durandal schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 05:18:
[...]

Als aan al deze voorwaarden voldaan wordt wordt het als 1 pakket gezien.
In de praktijk gaat het dus om de factuur. Je komt niet onder die importheffing uit als je je bestelling in 2 dozen laat bezorgen, wel als je 2 dingen apart bestelt en apart afrekent.

Bij een repack komt alles als repack onder 1 AWB te hangen, dus het zal allemaal ervan af hangen hoe de factuur/facturen van Ali er aan hangen.

PSN

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:24
Valt me trouwens op dat Aliexpress sinds vandaag (?) ook op productpagina's netjes de prijs incl. BTW toont en niet pas bij het afrekenen het er opeens bij telt. Netjes.

• glatuin
Tom-Z schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:38:
Valt me trouwens op dat Aliexpress sinds vandaag (?) ook op productpagina's netjes de prijs incl. BTW toont en niet pas bij het afrekenen het er opeens bij telt. Netjes.
Fijn, ik heb meteen zelf gekeken. Ik betaal altijd in dollars ivm de ongunstige wisselkoers die Ali hanteert. Maar ook de dollar prijzen zijn incl. VAT.
De dure producten zijn ook met VAT. Dan komt er nog wel invoer en inklaringskosten bij. Ik ben benieuwd hoe dit dan in de praktijk gaat uitpakken.

[Voor 14% gewijzigd door glatuin op 10-08-2021 17:56]

• FreakNL
  • Laatst online: 21:55

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb 1 ding op 3 juli besteld, dat staat nu op levering in november. Al wel heel lang in het land. Dus daar gaat iets fout.

Daarnaast heb ik al heel veel dingen (10 bestellingen, meerdere items) gekocht tussen 14-7 en 2-8 en die zijn allemaal al binnen (inclusief gecombineerde zendingen) zonder verdere kosten (behalve BTW wat door Ali al geregeld is).

Gaat prima dus (op die ene bestelling na).

• Mistraller
aawe mwan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:25:
[...]

Blijkbaar niet!

Want het stuk dat jij quote gaat over „meerdere producten in 1 zending”.
Dat komt dus allemaal van dezelfde verzender af en dat heeft hier niets mee te maken.

Waar het bij gecombineerde pakketten om gaat, zijn zendingen die van verschillende afzenders komen en die door de vervoerder gebundeld zijn. Net zoals dat kan gebeuren in een een gewone postzak dus. Daarvan zegt de wet dat het gewoon individuele zendingen blijven.
Dat is al vaker in dit topic toegelicht, zie bijvoorbeeld deze post in dit topic voor meer uitleg.
Maar we hebben hier ook al tal van voorbeelden gezien dat er toch inklaring op pakketten komt waarbij het niet had gemoeten. Dus het is gewoon slimmer om te voorkomen dat het gebundeld wordt als je in de buurt van een waarde komt. Want het is mij niet geheel duidelijk of PostNL dit zelf doet of dat het vóór de douane al gebeurt. Scheelt gewoon gezeik.

---------------

• FreakNL
  • Laatst online: 21:55

FreakNL

Well do ya punk?

Ik geloof er niks van dat PostNL die bundeling doet…

Volgens mij gebeurt dat gewoon al bij ome Ali.

[Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 11-08-2021 06:50]

• dcell
  • Registratie: mei 2003
FreakNL schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 06:49:
Ik geloof er niks van dat PostNL die bundeling doet…

Volgens mij gebeurt dat gewoon al bij ome Ali.
Ik heb denk ik 3 of 4 keer een gebundelde levering gekregen en elke keer is de bundeling in China gedaan.

Items gaan naar een "consolidated warehouse" en worden daar gebundeld, vervolgens krijgen ze een nieuw gezamenlijke trackingnummer.

Ook een keer gehad dat een x aantal items in de "consolidated warehouse" waarschijnlijk lagen te wachten op de laatste item (allemaal op dezelfde dag besteld). Die kwam niet op tijd dus kwam dat laatste item apart, de rest was dus gebundeld in 1 levering.

Ik denk dat Aliexpress in hun systeem wel wat algoritmes heeft om te zien wat er eventueel gebundeld kan worden voordat het deze kant op komt. Anders zou het gekkenwerk zijn om per individuele pakketje te gaan achterhalen of ze eventueel gebundeld kunnen worden.

Ik heb momenteel 3 orders lopen. Eentje met Aliexpress standaard shipping en twee met Cainiao Super Economy global. Allemaal op dezelfde dag besteld. De order met standard shipping en 1 van de 2 Cainiao Super Economy Global zijn gearriveerd in een "consolidated warehouse". De laatste order is eergister verstuurd en ik denk dat die ook die kant op gaat om gebundeld te worden. Die is vertrokken uit het sorteercentrum.

Ik heb bewust dit keer voor de 2 goedkoper orders geen standard shipping gekozen want bijbetalen voor standard shipping was even duur als het product zelf. Ik zat te gokken dat ze gebundeld zouden worden. Het lijkt er ook op dat het gaat gebeuren.

• Vette73
Durandal schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 05:18:
[...]

Ik heb twee bestellingen printplaten onderweg, waarbij bij betaling geen BTW is betaald en op de pakketjes, als het goed is, mijn eigen I-OSS nummer staat.
Beide pakketjes zijn ook geadresseerd aan mijn bedrijf en niet aan mij prive.
Zodra die binnen zijn doe ik een update.

[Voor 9% gewijzigd door Vette73 op 11-08-2021 10:59]

• Durandal
Ik heb bewust dit keer voor de 2 goedkoper orders geen standard shipping gekozen want bijbetalen voor standard shipping was even duur als het product zelf. Ik zat te gokken dat ze gebundeld zouden worden. Het lijkt er ook op dat het gaat gebeuren.
Heel interessant. 1 product standard shipping kiezen en de rest economy in dezelfde bestelling.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Spike_wolf schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:39:
Die zending van Ali is nog steeds... ergens? ¯\_(ツ)_/¯
Ali tracking zegt nog dat aflevering mislukt is ("Levering nederlaag" lol), PostNL app zegt dat ze de zending nog niet ontvangen hebben.
Inmiddels zijn er wel 4 andere als zendingen die later besteld zijn zonder issues aangekomen.
Contact gehad met PostNL en die hebben geen idee waar het is dus beschouwen het als kwijt. Dus dat moet ik met de verzender opnemen.
Okay, maar... het is een samengevoegde zending. Drie verschillende winkels op Ali, kan ik dus contact opnemen met drie verkopers? Of moet ik op de een of andere manier AliExpress zelf aanspreken omdat zijn technisch de verzender zijn lijkt me? :P

• Durandal
Vette73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:10:
[...]

Ik heb twee bestellingen printplaten onderweg, waarbij bij betaling geen BTW is betaald en op de pakketjes, als het goed is, mijn eigen I-OSS nummer staat.
Ja, graag een update. Vooral de zakelijke afhandeling vind ik interessant.
Had je leverancier wel een IOSS? Mag ik vragen welke PCB boer dat is?

• Hortz
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:20
Spike_wolf schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Contact gehad met PostNL en die hebben geen idee waar het is dus beschouwen het als kwijt. Dus dat moet ik met de verzender opnemen.
Okay, maar... het is een samengevoegde zending. Drie verschillende winkels op Ali, kan ik dus contact opnemen met drie verkopers? Of moet ik op de een of andere manier AliExpress zelf aanspreken omdat zijn technisch de verzender zijn lijkt me? :P
Ik had laatst ook een gecombineerd pakketje wat fout ging van verschillende verkopers.
De pakketjes waren gecombineerd bij Luik waarna het adres foutief was dus alles richting afzender weer terug ging.

Ik heb bij beide verkopers een dispute gemaakt en geld terug gekregen, ook al heeft aliexpress ergens in Luik de fout gemaakt.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Hortz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

Ik had laatst ook een gecombineerd pakketje wat fout ging van verschillende verkopers.
De pakketjes waren gecombineerd bij Luik waarna het adres foutief was dus alles richting afzender weer terug ging.

Ik heb bij beide verkopers een dispute gemaakt en geld terug gekregen, ook al heeft aliexpress ergens in Luik de fout gemaakt.
Ik kan op de site verder ook geen optie vinden om iets bij Ali neer te leggen, dus dat zal wel de enige mogelijkheid zijn. Wel zuur voor die verkopers als Ali de fout maakt (al is daar bij mij geen sprake van, hij is bij PostNL gewoon ergens tussen een transportband gevallen denk ik. Hij is door de douane gekomen, door PostNL aangenomen en toen ineens weken geen verandering).

• breitsma
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 11:32
Spike_wolf schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:00:
[...]
(al is daar bij mij geen sprake van, hij is bij PostNL gewoon ergens tussen een transportband gevallen denk ik. Hij is door de douane gekomen, door PostNL aangenomen en toen ineens weken geen verandering).
En dan krijg je het een half jaar later alsnog als het gevonden wordt... Mijn langste levering was 284 dagen in 2019.

• naaitsab

naaitsab

Vette73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:10:
[...]

Waarom zou dat werken? IOSS is voor de verzendende partij om aan te voldoen door de koper de te betalen BTW van te voren al in rekening te brengen. Dat heeft niks met de ontvanger te maken, daar is dit systeem niet voor.

Je hebt zelfs kans dat je hiermee gezeur gaat krijgen omdat je zoals je aangeeft geen BTW hebt betaald maar wel gebruik wil maken van IOSS, waarvoor je BTW moet betalen. In essentie dus belastingontduiking zo lang de BTW niet wordt betaald (evt per naheffing).
The IOSS allows suppliers and electronic interfaces selling imported goods to buyers in the EU to collect, declare and pay the VAT to the tax authorities, instead of making the buyer pay the VAT at the moment the goods are imported into the EU as it was previously the case (for products over 22 EUR).
https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_en

if (!coffee) {
Work = false; }

• Spike_wolf

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

breitsma schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

En dan krijg je het een half jaar later alsnog als het gevonden wordt... Mijn langste levering was 284 dagen in 2019.
284 O_o

Ik bestel nooit iets op Ali waar ik haast mee heb :P Het gebeurt vaak genoeg (hoewel de laatste tijd minder) dat tracking bij het vliegtuig stopt ofzo. Als het kwijt lijkt laat ik het altijd gewoon zijn gang gaan tot de dispuut termijn verloopt, pas dan neem ik contact op. Als het 3 maanden duurt duurt het 3 maanden, again, geen haast.

Maar deze keer was het door de douane, bij PostNL en... toen niets meer. Nu bijna een maand na de laatste PostNL status toch maar eens bij hun geïnformeerd. Ali tracking zegt ronduit "gefaald". PostNL "heeft de zending nog niet ontvangen" nu, terwijl de voorgaande statussen gewoon wat stappen bij PostNL aangeven :P

• Vette73
Durandal schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Ja, graag een update. Vooral de zakelijke afhandeling vind ik interessant.
Had je leverancier wel een IOSS? Mag ik vragen welke PCB boer dat is?
Het gaat om JLCPCB.
Volgens mij hebben zij wel een eigen I-OSS (als je daar nu als particulier besteld innen zij de btw).
Maar ik ben vooral benieuwd hoe de douane/PostNL hiermee omgaat.

• Durandal
Ja, ik ook. Ik zal er volgende keer zakelijk bestellen zonder IOSS, maar weet nog niet wanneer.

• Vette73
naaitsab schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:46:
[...]

Waarom zou dat werken? IOSS is voor de verzendende partij om aan te voldoen door de koper de te betalen BTW van te voren al in rekening te brengen. Dat heeft niks met de ontvanger te maken, daar is dit systeem niet voor.

Je hebt zelfs kans dat je hiermee gezeur gaat krijgen omdat je zoals je aangeeft geen BTW hebt betaald maar wel gebruik wil maken van IOSS, waarvoor je BTW moet betalen. In essentie dus belastingontduiking zo lang de BTW niet wordt betaald (evt per naheffing).

[...]

https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_en
Ik heb even tot 10 geteld voordat ik reageerde want wat je hier insinueert bevalt mij niet.......

Uit jouw eigen link:
The IOSS allows suppliers and electronic interfaces selling imported goods to buyers in the EU to collect, declare and pay the VAT to the tax authorities, instead of making the buyer pay the VAT at the moment the goods are imported into the EU as it was previously the case (for products over 22 EUR).
Waarom kan mijn bedrijf geen supplier zijn (en btw afdragen over geimporteerde goederen die het verkoopt)?

Dat ik geen btw betaal bij aanschaf zegt helemaal niets. Het wordt pas fraude als ik ook bij verkoop van de spullen ook geen btw zou afdragen.

• Vette73
Durandal schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:53:
Ja, ik ook. Ik zal er volgende keer zakelijk bestellen zonder IOSS, maar weet nog niet wanneer.
Als je je daar als zakelijke klant registreet moet je jouw BTW-nummer (=I-OSS nummer) ook invullen.

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

dcell schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:17:

Dat is de logica die ik nog niet heb gevonden, vorige week nog 3 dingen gelijktijdig besteld en deze lijken nu alle 3 los te zijn verstuurd met aparte codes, maar ze staan allemaal via 'aliexpress standard shipping'.

Morgen staat er pas 1 volgens PostNL te leveren, 1 moet zelfs nog china verlaten.

Dus wat nu precies zo'n bundel triggert.. geen idee :P

Aliblog heeft interessant stuk:
The easiest way is to filter the product search. AliExpress has added a new filter that we can identify under the name “combined delivery”. It will show you products that can be combined, not only will we see products from the same stores, but also from different stores. You can combine products from different searches. In other words, if you first look for sports products, you add products with combined delivery to the shopping cart, and then look for T-shirts with combined delivery, you will finally be able to place an order that has combined delivery.

Another way to order with combined delivery is to look in the shopping cart. Now AliExpress will show us which products are eligible for a combined delivery. You have to pay for all products at once. You can pay for products that have combined delivery with those that do not, but those that have this “combined delivery” option will have the same order number. The problem is that in the case of wanting to avoid combined delivery, we will have to pay for the products separately.
Klinkt beetje als Amazon's Prime selectie, die ook niet altijd van toepassing is op elk product.

[Voor 45% gewijzigd door SinergyX op 11-08-2021 14:22]

• dcell
  • Registratie: mei 2003
Durandal schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Heel interessant. 1 product standard shipping kiezen en de rest economy in dezelfde bestelling.
Voor alle duidelijkheid. Het waren 3 afzonderlijke bestellingen bij 3 verschillende verkopers, gelijktijdig besteld. Ik gokte erop dat ze gebundeld gaan worden.
SinergyX schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:18:
[...]

Dat is de logica die ik nog niet heb gevonden, vorige week nog 3 dingen gelijktijdig besteld en deze lijken nu alle 3 los te zijn verstuurd met aparte codes, maar ze staan allemaal via 'aliexpress standard shipping'.

Morgen staat er pas 1 volgens PostNL te leveren, 1 moet zelfs nog china verlaten.

Dus wat nu precies zo'n bundel triggert.. geen idee :P
Misschien omdat ze alledrie met standard shipping zijn verstuurd, worden ze niet gebundeld. Al heb ik volgens mij wel hier ooit gelezen dat ze soms alsnog gaan bundelen. Mijn gebundelde leveringen waren altijd Aliexpress standard shipping gecombineerd met minimaal 1 van de slowpoke shipping methodes.

• naaitsab

naaitsab

Vette73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Ik heb even tot 10 geteld voordat ik reageerde want wat je hier insinueert bevalt mij niet.......
Als je achter elke vraag beren op de weg ziet en het als betichting ziet wordt het wat lastig communiceren ben ik bang. Ik ben gewoon benieuwd naar je gedachtegang en onderbouwing, niks meer en niks minder. Gezien dit contra is van de hele opzet van het IOSS systeem en de officiële informatie die beschikbaar is over deze dienst/wet als onderbouwing. Waarbij we beide weten dat BTW onjuistheden problemen geven, daarbij is niet direct de constatering dat je belastingontduiker bent. Dat is gewoon zo in het algemeen.
Waarom kan mijn bedrijf geen supplier zijn (en btw afdragen over geimporteerde goederen die het verkoopt)?

Dat ik geen btw betaal bij aanschaf zegt helemaal niets. Het wordt pas fraude als ik ook bij verkoop van de spullen ook geen btw zou afdragen.
Omdat jouw bedrijf in Europa zit en je bij deze transactie tussen jou en JLCPCB niks verstuurd maar enkel ontvangt? Als je daarna iets overpakt/doorverkoopt etc is het een andere transactie met alle (BTW) regels van dien. Dat heeft niks met je eerdere transactie te maken. Dat zou ook wel een beetje raar zijn.

Zit je bedrijf bij JLCPCB in het pand als tussenleverancier en verstuur je naar Nederland, dan heb je inderdaad een IOSS nummer nodig mits je bij je koper de BTW int. Dit even als voorbeeld gezien je bedrijf in Nederland zit.

IOSS is een overeenkomst van verkoper en EU bij een digitale transactie en/of fysieke zending onder de €150,-. Dat heeft niks te maken met wat je met die spullen doet nadat je het hebt ontvangen.

Ook is je IOSS nummer geen BTW nummer, dus wees daar voorzichtig mee.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Vette73
naaitsab schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Omdat jouw bedrijf in Europa zit en je bij deze transactie tussen jou en JLCPCB niks verstuurd maar enkel ontvangt? Als je daarna iets overpakt/doorverkoopt etc is het een andere transactie met alle (BTW) regels van dien. Dat heeft niks met je eerdere transactie te maken. Dat zou ook wel een beetje raar zijn.

Zit je bedrijf bij JLCPCB in het pand als tussenleverancier en verstuur je naar Nederland, dan heb je inderdaad een IOSS nummer nodig mits je bij je koper de BTW int. Dit even als voorbeeld gezien je bedrijf in Nederland zit.

IOSS is een overeenkomst van verkoper en EU bij een digitale transactie en/of fysieke zending onder de €150,-. Dat heeft niks te maken met wat je met die spullen doet nadat je het hebt ontvangen.

Ook is je IOSS nummer geen BTW nummer, dus wees daar voorzichtig mee.
Laat ik er dit van zeggen: Ik kan, als bedrijf, binnen de EU ook gewoon tegen 0% btw kopen (de btw wordt dan zogezegd naar mij verlegd).
Ik zou het vreemd vinden als dat nu opeens van buiten de EU niet (meer) zou kunnen.

Btw techisch verandert er niets want als bedrijf inkopen doe je altijd tegen 0% (of je vraagt de betaalde btw terug of de btw wordt naar je verlegd).
Pas bij het verkopen van spullen aan particulieren moet er btw betaald en afgedragen worden.

Een I-OSS nummer is idd geen btw nummer, maar mijn I-OSS nummer is (waarschijnlijk niet geheel toevallig) wel gelijk aan mijn btw-nummer.

[Voor 14% gewijzigd door Vette73 op 11-08-2021 14:57]

• naaitsab

naaitsab

Vette73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Laat ik er dit van zeggen: Ik kan, als bedrijf, binnen de EU ook gewoon tegen 0% btw kopen (de btw wordt dan zogezegd naar mij verlegd).
Ik zou het vreemd vinden als dat nu opeens van buiten de EU niet (meer) zou kunnen.

Btw techisch verandert er niets want als bedrijf inkopen doe je altijd tegen 0% (of je vraagt de betaalde btw terug of de btw wordt naar je verlegd).
Pas bij het verkopen van spullen aan particulieren moet er btw betaald en afgedragen worden.

Een I-OSS nummer is idd geen btw nummer, maar mijn I-OSS nummer is (waarschijnlijk niet geheel toevallig) wel gelijk aan mijn btw-nummer.
Buiten de EU kunnen er wel degelijk andere regels dan binnen de EU gelden gezien landen dit zelf kunnen bepalen, dus dat is altijd even het checken waard. Laten we zien wat de douane er van vind, dan weten we het zeker :) Of het slipt door de checks heen, kan ook dan weten we het nog niet zeker.

Je BTW nummer gelijk trekken aan je IOSS nummer waar mogelijk zou wel handig zijn. Al kan het ook weer verwarring geven als je een BTW nummer moet opgeven bij de leverancier. Beide wat voor te zeggen.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Durandal
Vette73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:03:
[...]

Als je je daar als zakelijke klant registreet moet je jouw BTW-nummer (=I-OSS nummer) ook invullen.
Ik heb geen IOSS als zodanig. Althans niet aangevraagd. Mijn BTW nummer krijgen ze uiteraard.
Is dat genoeg?
Benieuwd hoe PostNL er mee om gaat.
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee