Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 14 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Vette73 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:54:
[...]

Dat is kletskoek!
Als je succesvol bezwaar maakt tegen de opgelegde BTW aanslag (en je de ten onrechte dubbel betaalde BTW dus terugkrijgt), dan krijg je ook de (dus ook ten onrechte betaalde) €4 terug.
Dat zou dan verandert moeten zijn, want voorheen - toen het ook nog €13 was - kreeg je die €13 nooit en te never meer terug, want " er zijn kosten gemaakt " aldus PostNL

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 22:19
Vette73 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:54:
[...]

Dat is kletskoek!
Als je succesvol bezwaar maakt tegen de opgelegde BTW aanslag (en je de ten onrechte dubbel betaalde BTW dus terugkrijgt), dan krijg je ook de (dus ook ten onrechte betaalde) €4 terug.
Ik zou dan graag willen weten waar dat vermeld staat. Just in case ik het een keer nodig heb. Dan kan ik er naar verwijzen mocht dat nodig zijn.

Ik heb altijd begrepen dat een succesvol bezwaar alleen van toepassing is op de BTW en niet de inklaringskosten want dan is bij PostNL "het werk" al gedaan en daarvoor moet je gewoon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:00
Inmiddels hier een aantal bestellingen gedaan bij OmeAli na de ingang van de BTW.

Tot heden is alles netjes afgeleverd en geen problemen gehad mbt BTW afdragen.

eBay wacht ik maar even mee zoals ik het lees hier boven...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:45
Hmmm, meerdere Ali bestellingen binnen gekregen zonder bij te hoeven betalen, want btw wordt betaald bij afrekenen. Nu echter een pakketje dat in de app staat als verzonden door “IMEC afdeling inklaring”. Kosten: 21% van EUR 4,23 = €0,89. €4 afhandelingskosten maakt €4,89.

Deze btw is echter al bij het betalen afgedragen, en het bedrag klopt ook totaal niet aangezien het een bestelling van €36,17 was waarvan €6,28 btw. Ben benieuwd of bezwaar maken helpt. Als ik de €4 sowieso niet terug krijg heeft het weinig zin, voor die €0,89 ga ik geen moeite doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:57
PeeVv schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:18:
Hmmm..... Kosten: 21% van EUR 4,23 = €0,89. €4 afhandelingskosten maakt €4,89....
Er staat waarschijnlijk "gewoon" 5 USD op het etiket en geen ioss melding, zoals een aantal verkopers standaard vaak voor 1 juli deden.
Ik neem aan dat de instructies van AliExpress aan de verkopers ongeveer hetzelfde zijn als die van Ebay aan de verkopers, maar dat er een aantal gewoon blijft doen wat ze gewend waren.
PeeVv schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:18:
..... Ben benieuwd of bezwaar maken helpt. ....
Persoonlijk zou ik bij AliExpress bezwaar gaan maken, want waarschijnlijk zijn de instructies niet goed uitgevoerd.

[ Voor 49% gewijzigd door elinx op 22-07-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
JohanNL schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Dat zou dan verandert moeten zijn, want voorheen - toen het ook nog €13 was - kreeg je die €13 nooit en te never meer terug, want " er zijn kosten gemaakt " aldus PostNL
Voor mij is het niet anders dan bezwaar maken tegen een bekeuring.
Alle keren dat ik dat succesvol heb gedaan kreeg ik ook de administratiekosten terug, waarom zou dat hier anders zijn?

Daarnaast, als die €4 niet terug betaald hoeft te worden door PostNL, dan zie ik een enorme opportunity voor PostNL:
Reken gewoon voor alle pakketjes BTW + €4 en betaal alleen de klagers de BTW terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Vette73 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Voor mij is het niet anders dan bezwaar maken tegen een bekeuring.
Alle keren dat ik dat succesvol heb gedaan kreeg ik ook de administratiekosten terug, waarom zou dat hier anders zijn?

Daarnaast, als die €4 niet terug betaald hoeft te worden door PostNL, dan zie ik een enorme opportunity voor PostNL:
Reken gewoon voor alle pakketjes BTW + €4 en betaal alleen de klagers de BTW terug.
Ik snap je punt maar het is toch echt zo, of ze hebben het nu de afgelopen maand gewijzigd.
Betaal dus ook alleen die kosten aan PostNL voor het ontvangen van het pakketje als je dat er ook voor over hebt.
Want die €4 krijg je niet terug en de btw blijkbaar ook niet altijd gezien de verhalen hier.

En ja het is en blijkt toch sowieso een mooie melkkoe voor PostNL ( geweest )
Ze vroegen eerst een best absurd hoog bedrag van €13 of zelfs €17,50 voor hun " service ".
Nu kan het dan ineens toch voor een heel stuk minder, voor precies dezelfde " service ".
Ze gaan en gingen ervan uit dat je toch wel betaald en eenmaal betaald kan het toch wel eens een groot bureaucratisch proces worden om je geld (- kosten PostNL ) terug te krijgen.
Dus ik heb ook in het verleden wel eens pakketten niet opgehaald en met de verkoper tot een oplossing hiervoor gekomen, wat gezien alle ervaringen tezamen wat mij betreft dan nog de beste optie lijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

JohanNL schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:52:
[...]
Dus ik heb ook in het verleden wel eens pakketten niet opgehaald en met de verkoper tot een oplossing hiervoor gekomen, wat gezien alle ervaringen tezamen wat mij betreft dan nog de beste optie lijkt te zijn.
De verkoper op laten draaien voor post.nl problemen is niet erg aardig ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Sponz schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:10:
[...]

De verkoper op laten draaien voor post.nl problemen is niet erg aardig ;(
Nouja de verkoper heeft zeker ook wel een verantwoordelijkheid, dat gaat verder dan tot het pakketje op de post te doen.
Het probleem lag denk ik ook meestal bij de douane die het nodig vonden zelf een inschatting te doen van de waarde.
Waarom, hoe en wat weet ik niet, maar ik ga geen €13 + €10 btw extra betalen voor een usb stick van een tientje bijvoorbeeld.
Dat gaat dan weer mooi retour en gelukkig waren de meeste verkopers vrij coulant, zagen het probleem ook in en stuurde het opnieuw op waarna het wel zonder extra kosten aan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik heb ook een zending onderweg die niet goed lijkt te gaan. Ik heb sinds gisteren een zending met een voor mij onbekend tracking nummer in mijn postnl app staan (nog geen betaalverzoek) met als afzender IMEC. Ik heb het nummer ingevuld op de site van postnl en kreeg te zien dat het gaat om een zending waarvoor inklaringskosten betaald moeten worden. Ik heb tot 28 juli om te betalen maar tot op heden (23 juli) heeft postnl de zending nog niet ontvangen.

Wanneer ik de factuur open zie ik dat het gaat om "EXTRUDER" afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk met een waarde van €1,82. Nou heb ik een extruder besteld uit China via ebay (+btw betaald) en een onderdeel voor een extruder uit China via Ali (+btw betaald). Beide hebben een hogere waarde dan €1,82 dus ik kan aan de waarde niet zien of het om een van die 2 gaat. Ik heb niets besteld wat afkomstig zou moeten zijn uit UK.

Het bijzondere is dat er IOSS in mijn adres (op de factuur van postnl) staat, dus zeer waarschijnlijk staat er wel degelijk een IOSS nummer op het verzendlabel maar heeft postnl het niet (willen) herkennen. Ik heb daarom gebeld met postnl om te vragen hoe dit zit. De dame die ik aan de lijn kreeg (die overigens bijzonder slecht te verstaan was, was dat bij jullie ook?) gaf aan dat er waarschijnlijk een fout gemaakt was bij postnl. Ik vroeg of ze dit kon herstellen maar ze kon niets in het systeem aanpassen. Ik heb daarop gevraagd of ik kon worden doorverbonden met iemand die dat wel kon maar dat zou op dat moment niet mogelijk zijn. Ik moest maar gewoon betalen en hopen dat ik het geld terug krijg.

Daar kom ik helaas niet verder mee. Ik ga op een later moment nog eens bellen misschien krijg ik dan iemand aan de lijn die wel goed te verstaan is, dat communiceert een stuk makkelijker.

Update 1
Ik zie nu dat de extruder een tussenstop heeft gemaakt in UK maar sinds 21-7 in Nederland zou zijn met de volgende melding:
2021-07-21 13:06 NL, In Customs-Your item has been presented to Customs on 2021-07-21 13:06:00 for assessment. More information will be available once the assessment is complete.
2021-07-21 13:05 NL, In Transit-Arrival at Inward Office of Exchange Damaged Due To Packing Problem

Update 2
Ik heb ebay ook maar eens om opheldering gevraagd.

Update 3
Via twitter krijg ik onderstaande reactie van postnl:
Dat zou kunnen inderdaad. Echter is het systeem helemaal nieuw en kan het voorkomen dat het pakketje dus niet geheel soepel verwerkt wordt.
Als je inklaringskosten moet betalen kan je na betalen via http://postnl.nl/bezwaar bezwaar indienen. Dit zal dan verder met je worden afgehandeld. Het is niet mogelijk om dit nu vooraf aan te geven.
Sorry voor het ongemak.

[ Voor 20% gewijzigd door sjirafje op 23-07-2021 16:51 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabske
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
sjirafje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:47:
Ik heb sinds gisteren een zending met een voor mij onbekend tracking nummer in mijn postnl app staan (nog geen betaalverzoek) met als afzender IMEC. I
Gokje, als je nou het trackinnummer van Aliexpress zowel als die van Ebay op https://www.internationalparceltracking.com/ invoert, die kon volgens mij wel "vertalen" naar het PostNL nummer dat eraan gegeven word.
Als een van de twee omgezet word naar het "Onbekende" nummer dan weet je in ieder geval om welke van de twee het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Die van Ali word gewoon zo herkend op internationalparceltracking (wordt niet omgezet). Die van ebay wordt niet herkend. Dus ik ga er vanuit dat het in elk geval niet de zending van Ali betreft. Het onbekende nummer wordt wel gevonden op internationalparceltracking waarbij de eerste trackinggebeurtenis is:
"wo 21 jul. 11:06 NL Zending wordt ingeklaard in het land van bestemming"

Wat ik erg vreemd vind is dat ik via de postnl-app nog steeds geen betaalverzoek heb ontvangen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11-2024
Hoi,
Via eBay wil ik graag wat uit de VS bestellen. De verkoper biedt Global Shipping Program aan, alle kosten betaal je dan al vooraf. Ik vraag mij alleen af of dit ook de €13 afhandelingskosten van PostNL zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ciedric schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:28:
Hoi,
Via eBay wil ik graag wat uit de VS bestellen. De verkoper biedt Global Shipping Program aan, alle kosten betaal je dan al vooraf. Ik vraag mij alleen af of dit ook de €13 afhandelingskosten van PostNL zijn?
Als je BTW vooraf betaalt aan eBay dan betaal je 0.0 extra.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
LED-Maniak schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:30:
[...]

Als je BTW vooraf betaalt aan eBay dan betaal je 0.0 extra.
Ja je betaalt alles. eBay noemt dat import duties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Ciedric schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:32:
[...]

Nee.. want die 13 euro is handelingskosten voor postnl afhandeling. Die heb je niet als je via ebay de btw betaalt. ;)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
LED-Maniak schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Nee.. want die 13 euro is handelingskosten voor postnl afhandeling. Die heb je niet als je via ebay de btw betaalt. ;)
We bedoelen uiteindelijk hetzelfde, die € 13 hoeft als je m.b.v. GSP besteld niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Ciedric schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:32:
[...]

Sterker nog, als je er zelf aan rekent zul je zien dat die 'import duties' 21% is (btw dus) van de prijs van het item + de verzendkosten (aangenomen dat het item <€150 is).

Vanuit de US werkt dat 'duties paid' verzenden heel goed. Ik gebruik het ook altijd als ik onderdelen voor mijn Amerikaanse auto's bestel, dat scheelt heel veel inklarings- en afhandelingskosten.
Bij autoonderdelen ook vaak >€150 besteld en dan worden evt. invoerrechten ook goed berekend.

[ Voor 8% gewijzigd door Vette73 op 24-07-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ciedric
Vette73 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:18:
[...]

Sterker nog, als je er zelf aan rekent zul je zien dat die 'import duties' 21% is (btw dus) van de prijs van het item + de verzendkosten (aangenomen dat het item <€150 is).

Vanuit de US werkt dat 'duties paid' verzenden heel goed. Ik gebruik het ook altijd als ik onderdelen voor mijn Amerikaanse auto's bestel, dat scheelt heel veel inklarings- en afhandelingskosten.
Bij autoonderdelen ook vaak >€150 besteld en dan worden evt. invoerrechten ook goed berekend.
Top om te lezen! Het is inderdaad een bedrag van boven de € 150. Bij mij gaat het om een set Japanse wielmoeren die ook goed verkocht worden in de VS. Aangezien de Subaru markt in Nederland zich tegenwoordig beperkt tot caravan trekkers kan ik met mijn WRX STI niet anders dan in het buitenland shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedicemaster
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-09-2024
Ciedric schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:42:
[...]

Top om te lezen! Het is inderdaad een bedrag van boven de € 150. Bij mij gaat het om een set Japanse wielmoeren die ook goed verkocht worden in de VS. Aangezien de Subaru markt in Nederland zich tegenwoordig beperkt tot caravan trekkers kan ik met mijn WRX STI niet anders dan in het buitenland shoppen.
let wel op dat dit niet altijd goed geregeld wordt bij ebay.
ik heb al 2(kleine) bestellingen gedaan waar de btw betaling niet goed geregeld was, en ik dus 2x btw heb moeten betalen en de €4 aan postnl(postnl heeft kosten tijdelijk verlaagd)

postnl doet moeilijk met terugvragen van btw, maar bij eBay kan je ook btw terugvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
thedicemaster schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:05:
[...]

let wel op dat dit niet altijd goed geregeld wordt bij ebay.
ik heb al 2(kleine) bestellingen gedaan waar de btw betaling niet goed geregeld was, en ik dus 2x btw heb moeten betalen en de €4 aan postnl(postnl heeft kosten tijdelijk verlaagd)

postnl doet moeilijk met terugvragen van btw, maar bij eBay kan je ook btw terugvragen.
Het Globale Shipping Program (GSP) bestaat al veel langer dan afgelopen 1 juli en werkt feilloos.
Dat er (ook) bijeBay dingen fout gaan met I-OSS geloof ik graag, maar dat is bij @Ciedric niet van toepassing i.v.m. GSP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kinkymen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-07-2024
Mijn pakje via Aliexpress Standard Shipping staat al een week lang op status: Het douane-inklaringsproces is gestart.
Wordt je ook niet echt vrolijk van. Al 3 weken onderweg en zal nog wel 1 of 2 weken duren. Niet dus 10 dagen met Aliexpress Standard Shipping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

sjirafje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:47:
Ik heb ook een zending onderweg die niet goed lijkt te gaan. [...]

Update 2
Ik heb ebay ook maar eens om opheldering gevraagd.

Update 3
Via twitter krijg ik onderstaande reactie van postnl:
[...]
Ik heb inmiddels reactie van ebay:
Het spijt me te moeten horen dat u een bericht van post NL heeft ontvangen om btw te betalen voor de levering van bovenstaand artikel. U had echter al btw betaald tijdens het afrekenen. Mijn excuses voor het ongemak. Wees er zeker van; Ik zal je verder begeleiden.

[...]

Hier stel ik voor dat u de btw aan Post NL betaalt en het btw-ontvangstbewijs int. Ik verzoek u vriendelijk het ontvangstbewijs met ons te delen. Zodra we het ontvangstbewijs hebben ontvangen, crediteren we de btw die we u in rekening hebben gebracht tijdens het uitchecken.
Beide partijen geven dus aan dat je de btw terug kunt krijgen als je bewijsstukken opstuurt. Als je dat bij beide partijen doet en het wordt door beide goedgekeurd dan heb je alsnog geen btw betaald :F

Anyway ik heb van postNL nog steeds geen betaalverzoek gehad. Die moet ik volgens postnl per mail, post of sms krijgen. Dus eerst maar even afwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door sjirafje op 24-07-2021 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kinkymen
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-07-2024
kinkymen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:40:
Mijn pakje via Aliexpress Standard Shipping staat al een week lang op status: Het douane-inklaringsproces is gestart.
Wordt je ook niet echt vrolijk van. Al 3 weken onderweg en zal nog wel 1 of 2 weken duren. Niet dus 10 dagen met Aliexpress Standard Shipping
Ik had dit nog niet geschreven of postnl heeft het pakketje net in de brievenbus gestopt. Track/Trace nog steeds: Het douane-inklaringsproces is gestart.
Beter dus geen track/trace meer kijken, klopt niets van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ciedric
kinkymen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Ik had dit nog niet geschreven of postnl heeft het pakketje net in de brievenbus gestopt. Track/Trace nog steeds: Het douane-inklaringsproces is gestart.
Beter dus geen track/trace meer kijken, klopt niets van
Dat heb ik bijna standaard. Je kunt dan zelfs bij de verkopende partij zeggen dat je het nog steeds niet ontvangen hebt 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
sjirafje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:05:
.....
Beide partijen geven dus aan dat je de btw terug kunt krijgen als je bewijsstukken opstuurt. Als je dat bij beide partijen doet en het wordt door beide goedgekeurd dan heb je alsnog geen btw betaald ....
Dat is nog maar de vraag, want mi zal er toch wel eea gecontroleerd kunnen worden mbt afdracht.
kinkymen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:34:
.....Beter dus geen track/trace meer kijken, klopt niets van
Ciedric schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:36:
... Je kunt dan zelfs bij de verkopende partij zeggen dat je het nog steeds niet ontvangen hebt....
Geen track&trace is altijd in het voordeel in geval van een dispute, een slechte (of fake) track&trace kan echter in je nadeel werken.

[ Voor 28% gewijzigd door elinx op 24-07-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:53
Hier ook de eerste aankondiging van een pakket met betaalverzoek binnen.

Helaas met het verkeerde btw tarief voor het product, 21% ipv 9%.

Ik hoop dat hiertegen bezwaar maken bij PostNL soepel zal verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DarkSEDA schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:57:
Hier ook de eerste aankondiging van een pakket met betaalverzoek binnen.

Helaas met het verkeerde btw tarief voor het product, 21% ipv 9%.

Ik hoop dat hiertegen bezwaar maken bij PostNL soepel zal verlopen.
Reken er maar niet op, kan wel maanden duren...
Heb van een soortgelijks iets in maart bezwaar ingediend en na de ontvangstmail / dat ze er mee bezig gingen, niets meer vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:03
Vette73 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Het Globale Shipping Program (GSP) bestaat al veel langer dan afgelopen 1 juli en werkt feilloos.
eBay maakt gebruik van Asendia voor dat Global Shipping Program en dat is echt een partij om te mijden. Duurt ontzettend lang voordat zendingen er doorkomen.

Yaha!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
Ciedric schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Dat heb ik bijna standaard. Je kunt dan zelfs bij de verkopende partij zeggen dat je het nog steeds niet ontvangen hebt 🤭
Lekker frauderen. Wordt de wereld beter van. -O-

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 08:23
sjirafje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Anyway ik heb van postNL nog steeds geen betaalverzoek gehad. Die moet ik volgens postnl per mail, post of sms krijgen. Dus eerst maar even afwachten.
Heb ook nooit een brief of bericht gehad. Gelukkig had ik het trackingnummer (RoyalMail) en kon via postnl.post volgen, na een paar dagen kon ik het zelfde nummer inkloppen op de standaard tracking site van PostNL en kon via daar via Ideal (dat is wel top tegenwoordig) betalen. De tracking lijkt tegenwoordig wel gewoon dik 2 weken niks te doen als er iets van customs staat dus geduld is een schone zaak :P

Vandaag komt als het goed is mijn 'dubbel BTW' pakket binnen. Vanavond bij eBay maar een case maken.
Fettel schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:11:
[...]

eBay maakt gebruik van Asendia voor dat Global Shipping Program en dat is echt een partij om te mijden. Duurt ontzettend lang voordat zendingen er doorkomen.
Zo ver ik weet, in ieder geval uit de UK regelt Pitney en Bownes de GSP. Op zich weinig problemen mee gehad. Niks overgepakt (voorheen nogal een probleem, zodat ze bespaarden op gewicht). Wel trager dan directe post maar dat is natuurlijk logisch als je weet wat het bedrijf voor je doet.

Het is in ieder geval beter dan eBay verkopers die vrij duidelijke instructies niet lezen c.q. willen doen zodat je dubbel kan betalen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:03
naaitsab schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Zo ver ik weet, in ieder geval uit de UK regelt Pitney en Bownes de GSP. Op zich weinig problemen mee gehad. Niks overgepakt (voorheen nogal een probleem, zodat ze bespaarden op gewicht). Wel trager dan directe post maar dat is natuurlijk logisch als je weet wat het bedrijf voor je doet.
Voor Amerikaanse pakketten is het Asendia.

Dan spreek je al gauw over twee tot drie maanden voordat zendingen er doorkomen (uit eigen ervaring).

Yaha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

naaitsab schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Heb ook nooit een brief of bericht gehad. Gelukkig had ik het trackingnummer (RoyalMail) en kon via postnl.post volgen, na een paar dagen kon ik het zelfde nummer inkloppen op de standaard tracking site van PostNL en kon via daar via Ideal (dat is wel top tegenwoordig) betalen. De tracking lijkt tegenwoordig wel gewoon dik 2 weken niks te doen als er iets van customs staat dus geduld is een schone zaak :P

[...]
Gisteren de zending nog maar eens opgezocht in de PostNL app en toe stond er wel een betaallinkje bij. Dus geen brief, sms of mail. Ik heb maar betaald en overal screenshots van gemaakt. Dan ga ik zodra ik de zending heb ontvangen eerst maar eens bij PostNL bezwaar maken. Mocht dat niets opleveren dan kan ik met al die screenshots waarschijnlijk wel bij ebay terecht.

Overigens vandaag ook een Ali zending (btw betaald) ontvangen. Ik zie er niet direct een IOSS nummer op staan of het zou H-102948 nummer zijn dat voor het retouradres in Schiedam staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 17:26
Nu wil ik iets aankopen via Aliexpress, ik selecteer een EU warehuis, en alsnog word er VAT bijgeteld.
Is dit een fluke? iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
T-Forever schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 00:02:
... een EU warehuis, en alsnog word er VAT bijgeteld......
....iemand tips?
Ik zou zeggen, lees eens terug wat daar de reden van is. Is al regelmatig langsgekomen.

Aankopen in een in de EU geregistreerde webshop voorkomt dit.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 28-07-2021 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 23:27
Gaat niet helemaal lekker daar bij PostNL heb ik de indruk? Iets uit Oekraine ligt al 2 weken bij inklaring (nog geen kosten bekend) en twee pakketjes uit de UK ook al een week (al betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:15
Ik heb vorige week de kosten betaald voor een pakket uit de UK, nog niks vernomen over wanneer deze bezorgd gaat worden..... Ik zit er wel aardig op te wachten inmiddels (begin deze maand besteld voor het vakantieproject, mijn vakantie begint vrijdag..........).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:01
livranca schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:21:
Ik heb vorige week de kosten betaald voor een pakket uit de UK, nog niks vernomen over wanneer deze bezorgd gaat worden..... Ik zit er wel aardig op te wachten inmiddels (begin deze maand besteld voor het vakantieproject, mijn vakantie begint vrijdag..........).
Wanneer heb je betaald, volgens mij is de standaard werkwijze dat je een week hebt om online te betalen. Daarna gaat het naar je huisadres of PostNL punt als er niet betaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:15
Rub147 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:22:
[...]

Wanneer heb je betaald, volgens mij is de standaard werkwijze dat je een week hebt om online te betalen. Daarna gaat het naar je huisadres of PostNL punt als er niet betaald is.
Ik heb vorige week woensdag betaald, precies een week geleden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

sjirafje schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:40:
[...]

Gisteren de zending nog maar eens opgezocht in de PostNL app en toe stond er wel een betaallinkje bij. Dus geen brief, sms of mail. Ik heb maar betaald en overal screenshots van gemaakt. Dan ga ik zodra ik de zending heb ontvangen eerst maar eens bij PostNL bezwaar maken. Mocht dat niets opleveren dan kan ik met al die screenshots waarschijnlijk wel bij ebay terecht.

[...]
Vandaag de zending ontvangen. Zoals verwacht staat het IOSS nummer duidelijk vermeld op het verzendlabel. Ook zit er op de zending een sticker van "Like Sun GmbH" uit Essen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlvJChUd6ojhOr4BqA8FCJi_L68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWPJqUxy2QS51LhKQqUNanGN.jpg?f=fotoalbum_large
Heeft iemand dit eerder gezien?

Ik heb het bezwaarformulier op de site van PostNL ingevuld, daar moest je de volgende bewijsstukken uploaden:
factuur van PostNL
aankoopbewijs
betalingsbewijs

Nergens werd gevraagd om het IOSS nummer of om een foto van het verzendlabel. Ze lijken er dus echt vanuit te gaan dat de fout niet bij hun maar bij de afzender ligt |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:19

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb vandaag een refund van Ali gekregen, maar dit is het bedrag exclusief BTW... Iemand ook al last van gehad? Zo ja, is er wat tegen te doen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Detmer schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:32:
..refund van Ali ... is het bedrag exclusief BTW... .... is er wat tegen te doen?
Hier was al eerder over gespeculeerd, omdat de BTW pas doorgerekend wordt bij afrekenen en daarom los lijkt te staan van de aankoop.
Je doet zaken met AliExpress China, maar de inklaring en BTW afdracht gebeurd via het eerste distributiecentrum in Europa, bv Luik.
Blijkbaar is dit een volledig gescheiden afhandeling. Het lijkt het erop dat je in dat geval de BTW moet terugvragen via de belastingdienst. Hoe? ik zou het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
elinx schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:56:
[...]

Hier was al eerder over gespeculeerd, omdat de BTW pas doorgerekend wordt bij afrekenen en daarom los lijkt te staan van de aankoop.
Je doet zaken met AliExpress China, maar de inklaring en BTW afdracht gebeurd via het eerste distributiecentrum in Europa, bv Luik.
Blijkbaar is dit een volledig gescheiden afhandeling. Het lijkt het erop dat je in dat geval de BTW moet terugvragen via de belastingdienst. Hoe? ik zou het niet weten.
https://service.aliexpres...ge=1060864066&language=en
For orders where AliExpress collected VAT,we will refund the VAT as appropriate to you.AliExpress will calculate and refund the VAT as appropriate for your refunded or partially refunded orders. A credit note will also be issued accordingly.
Ik zag ook wat afwijkingen, maar na wat beter zoeken lijkt het met coupons te maken te hebben. Volgens mij is er bij betaling een coupon korting verrekend, alleen kan ik niet zien of je dan ook eenzelfde coupon retour krijgt of zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 29-07-2021 02:14 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
elinx schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:56:
[...]

Als particulier kan je zo ver ik weet helemaal geen BTW terug vragen. "probleem" heb je bijvoorbeeld ook als je iets uit de UK koopt. Dan betaal je daar UK VAT en bij invoer BTW dus nogmaals belasting. In theorie zou je het product zonder VAT moeten kunnen kopen in de UK maar zo goed als geen enkele webshop wil daar aan meewerken.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
naaitsab schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:07:
[...]
"probleem" heb je bijvoorbeeld ook als je iets uit de UK koopt. Dan betaal je daar UK VAT en bij invoer BTW dus nogmaals belasting. In theorie zou je het product zonder VAT moeten kunnen kopen in de UK maar zo goed als geen enkele webshop wil daar aan meewerken.
Hoezo?

Als ik iets bij een webshop buiten de EU koop horen ze geen VAT te rekenen omdat het voor export is. Zo rekenen bedrijven die naar buiten de EU verzenden ook geen BTW op die producten.

Als ondernemer de belasting terugvragen van je pakketjes van ali lijkt mij wel een uitdaging, ik heb er nog geen oplossing voor, want de facturen van ali die ze tegenwoordig leveren zijn niet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
LED-Maniak schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Hoezo?

Als ik iets bij een webshop buiten de EU koop horen ze geen VAT te rekenen omdat het voor export is. Zo rekenen bedrijven die naar buiten de EU verzenden ook geen BTW op die producten.
De nadruk hierin is inderdaad 'horen'. Veel webshops werken hier niet aan mee. In ieder geval in de particuliere sector. Al paar keer diverse shops gecontacteerd hierover maar men gelooft het wel. Erg dom omdat het zeker kopers afschrikt. Kan me voorstellen dat grote toko's die zakelijke spullen leveren daar wel serieus mee om gaan. Voor mij is het in ieder geval reden genoeg om een andere reseller te zoeken.
Als ondernemer de belasting terugvragen van je pakketjes van ali lijkt mij wel een uitdaging, ik heb er nog geen oplossing voor, want de facturen van ali die ze tegenwoordig leveren zijn niet volledig.
Denk dat het meer tijd gaat kosten dan het oplevert tenzij je heel veel groot koopt maar dan weet ik niet of Ali dan wel het juiste platform is.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
TweakMDS schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:47:
Ik heb een apart geval... voor mij dan.
Op 2 juli heb ik op Etsy een pakket besteld. Daar werd al VAT ingehouden:
[Afbeelding]

Nu krijg ik een mail binnen van PostNL om hier nog € 14,59 voor te betalen; namelijk:
21% van € 50,42 --> € 10,59 + € 4,- voor PostNL.

Er zitten dus geen specifieke invoerrechten op, maar nu wel een dubbele BTW? Het lijkt me niet de bedoeling dat BTW dubbel moet worden betaald.
Wat ook raar is, is dat de bedragen niet met elkaar kloppen.

Volgens de site van PostNL kan ik bezwaar aan tekenen na betaling en ontvangst. Dat lijkt me redelijk, maar ben wel benieuwd hoe dit nou precies in elkaar hoort te steken.
Inmiddels het pakketje ontvangen (zonder IOSS nummer), bezwaar ingediend bij PostNL, en die is afgewezen omdat er geen IOSS nummer op stond; met het verzoek om maar een nieuw bezwaar te maken.
Op basis daarvan maar even contact met de verkoopster opgenomen, die heeft netjes het IOSS nummer gestuurd, dus met die informatie maar een nieuw bezwaar ingediend.

Het doel lijkt wel te worden bereikt, want ondanks dat Etsy netjes de BTW afrekent denk ik niet dat ik daar heel binnenkort nog iets ga bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 20:53
@Vette73

Het lijkt erop dat mijn experiment met de sponsjes van €0.65 niet gaat ontsnappen aan de invoerkosten... Gisteren een mailtje gekregen of ik eventjes €18.51 kon aftikken :+

Heb bezwaar ingediend, want berekening is gemaakt op basis van de "2$" die op het pakje staat, niet op de werkelijke kost :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
azerty schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:21:
@Vette73

Het lijkt erop dat mijn experiment met de sponsjes van €0.65 niet gaat ontsnappen aan de invoerkosten... Gisteren een mailtje gekregen of ik eventjes €18.51 kon aftikken :+

Heb bezwaar ingediend, want berekening is gemaakt op basis van de "2$" die op het pakje staat, niet op de werkelijke kost :p
En heb je ze in dat bezwaar gelijk ook gewezen op het "in het voordeel van de btw-betaler afronden van de btw-aanslag"? Of kennen ze dan niet in Belgie?

Helaas was mijn <€4 pakketje veel sneller dan verwacht en was dat nog voor 1 juli aangekomen.
Als ik het nu opnieuw bestel zit er sowieso btw op, dus mijn experiment is mislukt.

[ Voor 8% gewijzigd door Vette73 op 29-07-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vette73 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:29:
[...]

En heb je ze in dat bezwaar gelijk ook gewezen op het "in het voordeel van de btw-betaler afronden van de btw-aanslag"? Of kennen ze dan niet in Belgie?

Helaas was mijn <€4 pakketje veel sneller dan verwacht en was dat nog voor 1 juli aangekomen.
Als ik het nu opnieuw bestel zit er sowieso btw op, dus mijn experiment is mislukt.
Ik heb er nog eentje, maar die zit al 3 weken vast bij de douane. Waarde lager dan 4 euro (€3,77) maar zit gewoon invoerkosten op hoor. Alleen "IMEC afdeling inklaring - Bezorgtijd nog niet bekend".

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Yay, mijn eerste zending uit het VK waar ik BTW voor aan PostNL moet betalen terwijl de BTW al door Amazon ingehouden en afgehandeld is.

Verder nog weinig problemen gehad tot dusver, alles is er zonder extra kosten doorheen gekomen. Ook wat China pakjes die net voor de deadline verzonden zijn.

Ik heb nog wel een verzamelzending van Ali (3 losse zendingen die elk na de deadline gekocht zijn en waar de BTW dus ook van afgehandeld is) al twee weken bij de douane liggen. Dat schiet niet echt op, maar geen idee waarom.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Spike_wolf schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:12:
Ik heb nog wel een verzamelzending van Ali (3 losse zendingen die elk na de deadline gekocht zijn en waar de BTW dus ook van afgehandeld is) al twee weken bij de douane liggen. Dat schiet niet echt op, maar geen idee waarom.
Als het het Ali tracking nummer invoert bij PostNL zie je dan als afzender een adres in Nederland? Zo nee dan is er waarschijnlijk wat mis gegaan met het IOSS systeem en moet je invoer + "inklaringskosten" gaan betalen.

Had hier netjes na 10 dagen van Ali een setje speciale moeren binnen voor de 3D prints, zonder extra kosten. Deze ligt alleen volgens de tracking nog steeds bij de douane, dus dat is ook niet helemaal zuiver :+

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

naaitsab schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Als het het Ali tracking nummer invoert bij PostNL zie je dan als afzender een adres in Nederland? Zo nee dan is er waarschijnlijk wat mis gegaan met het IOSS systeem en moet je invoer + "inklaringskosten" gaan betalen.
Ja, daar staat gewoon het Schiedam adres.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Yay, mijn eerste zending uit het VK waar ik BTW voor aan PostNL moet betalen terwijl de BTW al door Amazon ingehouden en afgehandeld is.
Hier ook een zending uit het VK, voor het eerst sinds die uit de EU is. Bestelling kostte omgerekend €64,59 (excl verzending a €11,74), komen er €31,06 importkosten overheen. Zie niet zo gauw hoeveel DHL in rekening brengt voor het berekenen, maar vraag mij af of het wel helemaal klopt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:11
@Raven De verschuldigde BTW is €16,03 dus hebben ze €15,03 aan kosten berekend. Redelijk conform wat andere postbedrijven vragen voor inklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
Spike_wolf schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Ja, daar staat gewoon het Schiedam adres.
Dan kan het zijn dat ze wat moeten nakijken (steekproef?) of het ligt al even op het postkantoor. Merk wel dat sinds die overgang het vrij vaak al lang en breed is bezorgd maar de tracking nog vast staat op 'customs'.
Raven schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Hier ook een zending uit het VK, voor het eerst sinds die uit de EU is. Bestelling kostte omgerekend €64,59 (excl verzending a €11,74), komen er €31,06 importkosten overheen. Zie niet zo gauw hoeveel DHL in rekening brengt voor het berekenen, maar vraag mij af of het wel helemaal klopt.
https://www.belastingdien...-bij-buitenlandse-webshop
Hier staat de rekensom onderop. PostNL is 4 euro onder de 150,- en daarboven ik meen 13.
Wellicht rekent DHL gewoon standaard iets rond die 13,-

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:54
Net een heel formulier moeten invullen op de site van PostNL om mijn bestelling van Zavvi geleverd te krijgen. Nu gaan ze aangifte doen en hoor ik binnen 3 werkdagen of ik geld bij moet leggen.

Dat is dus voorlopig de laatste keer dat ik daar iets heb besteld. Mijn pakketje ligt dus al bijna een maand bij de douane en nu laten ze pas iets weten! Ik had t al opgegeven dat ie nog zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 20:53
Vette73 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:29:
[...]

Ik ga eerst eens kijken hoe ze mijn bezwaar op de waarde afhandelen :+

Denk trouwens dat mijn andere pakketjes (ben op reis, dus brievenbus is ongechecked) die ik voor 1 juli besteld heb, er wel door geraakt zijn (maar ook ingeklaard NA 1 juli...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kreeg vandaag een melding van PostNL dat er voor een twee weken geleden op amazon.de besteld product ter waarde van 5 euro nog eens 5 euro inklaringskosten bij komen. Ook mag ik het zelf gaan ophalen omdat de online betaalmogelijkheid voorbij is. Ik heb nooit een track and trace code gekregen dus die mogelijkheid was er helemaal niet.

Ik heb de thread even doorzocht en kreeg de indruk dat dit probleem bij amazon niet voorkwam. Nu moet ik er dus bij het bestellen op gaan letten of amazon het product zelf verzendt of anders een Europese leverancier, voor zover dat al te constateren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
drfruit schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:08:
Kreeg vandaag een melding van PostNL dat er voor een twee weken geleden op amazon.de besteld product ter waarde van 5 euro nog eens 5 euro inklaringskosten bij komen. Ook mag ik het zelf gaan ophalen omdat de online betaalmogelijkheid voorbij is. Ik heb nooit een track and trace code gekregen dus die mogelijkheid was er helemaal niet.

Ik heb de thread even doorzocht en kreeg de indruk dat dit probleem bij amazon niet voorkwam. Nu moet ik er dus bij het bestellen op gaan letten of amazon het product zelf verzendt of anders een Europese leverancier, voor zover dat al te constateren valt.
Amazon.de al gebeld hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:19:
[...]

Nee, voor 5 euro een beetje veel gedoe. Ik laat het terugsturen en kijk of de terugbetaling goed wordt afgewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBlutarski
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-11-2024

Dat laatste wordt lastig, want mijn ervaring is dat een bij Amazon.de besteld item uit heel Europa kan komen inclusief de UK. En hoewel een item besteld bij Amazon.co.uk meestal uit de UK komt, kan ook deze gewoon uit bv. Duitsland komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Laatst online: 21:01

Dit klinkt alsof het een product is wat niet "Verkocht en verzonden door Amazon" is, maar een externe verkoper uit China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Rub147 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:41:
[...]

Dit klinkt alsof het een product is wat niet "Verkocht en verzonden door Amazon" is, maar een externe verkoper uit China?
Het is een Brits bedrijf, maar ik krijg toch de indruk dat het product direct uit China komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dragon2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 23:19:
[...]

Die doet niets en zijn alleen tussenpersoon. Ten minste dat hebben ze mij vertelt bij navraag.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:22:
[...]

Die doet niets en zijn alleen tussenpersoon. Ten minste dat hebben ze mij vertelt bij navraag.
Hm ik zou blijven klagen daarover als dat mij zou overkomen. Moeten ze maar iets voor regelen met een ioss nr danwel duidelijk voor waarschuwen, want je verwacht bij Amazon.de dat iets uit de eu wordt verzonden 🙄

En anders zou ik het pakketje weigeren (kom je dan onder die kosten uit eigenlijk?), laat Amazon dat maar goed regelen allemaal...

Maar that's me 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dragon2 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:41:
[...]

want je verwacht bij Amazon.de dat iets uit de eu wordt verzonden 🙄
@drfruit
Dat staat er toch ook bij, of het al dan niet "Verkauf und Versand durch Amazon"
of
"Verkauf durch [xyz] und Versand durch Amazon."
of
"Verkauf und Versand durch [xyz]"

en als je dan klikt op die [xyz] en zoiets krijgt:

Geschäftsname:shaoxingshishangyuquxumengwudianzishangwuyouxiango
Geschäftsart:Unternehmen in Privatbesitz
Handelsregisternummer: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
UStID:DExxxxxxxxxxxx
Geschäftsadresse:
shangyuqutangpuzhenshunanlu77hao5066hao
shaoxingshi
shaoxingshi
312000
CN

Dan is het toch wel duidelijk, toch? ;)
Bovendien zie je bij het afrekenen of er BTW in rekening gebracht wordt...

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 31-07-2021 10:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:48:
[...]

@drfruit
Dat staat er toch ook bij, of het al dan niet "Verkauf und Versand durch Amazon"
of
"Verkauf durch [xyz] und Versand durch Amazon."
of
"Verkauf und Versand durch [xyz]"

en als je dan klikt op die [xyz] en zoiets krijgt:

Geschäftsname:shaoxingshishangyuquxumengwudianzishangwuyouxiango
Geschäftsart:Unternehmen in Privatbesitz
Handelsregisternummer: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
UStID:DExxxxxxxxxxxx
Geschäftsadresse:
shangyuqutangpuzhenshunanlu77hao5066hao
shaoxingshi
shaoxingshi
312000
CN

Bovendien zie je bij het afrekenen of er BTW in rekening gebracht wordt...
Waarom richt je dit tot mij? Dat commentaar is van iemand anders, ik heb nooit aangenomen dat het uit EU komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@drfruit 't Was ter verduidelijking.
Ik kon niet halen uit je eerdere 'issue' met Amazon of je nou wel of niet iets had besteld bij Amazon, wat door Amazon zelf verkocht/verstuurd werd.

" Nu moet ik er dus bij het bestellen op gaan letten of amazon het product zelf verzendt of anders een Europese leverancier, voor zover dat al te constateren valt."

Sorry. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door ehtweak op 31-07-2021 11:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:01:
@drfruit 't Was ter verduidelijking.
Ik kon niet halen uit je eerdere 'issue' met Amazon of je nou wel of niet iets had besteld bij Amazon, wat door Amazon zelf verkocht/verstuurd werd.

" Nu moet ik er dus bij het bestellen op gaan letten of amazon het product zelf verzendt of anders een Europese leverancier, voor zover dat al te constateren valt."

Sorry. ;)
Geeft niet.

Ik meldde het "issue" alleen omdat ik bij het zoeken in dit topic niets kon vinden over het feit dat dit probleem nu ook optreedt bij amazon.de. Voorlopig bestel ik nergens meer als ik niet zeker weet dat het uit de EU komt, of duidelijk is dat er een andere oplossing is. Webshoppen hoort gemakkelijk te zijn, niet te ontaarden in allerlei rompslomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Amazon.de zit al tijden vol met Chinese dropshippers idd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Laatst online: 30-08 21:08
Ik zie de voordelen van het nieuwe systeem te zien. Een na 1 juli 2021 besteld pakketje bij AliExpress ter waarde van 30 euro werd na 5 dagen bezorgt. Een absoluut record. Bij de aanschaf heb ik de BTW voldaan.

Waarschijnlijk heeft post.nl de nieuwe methode onder controle gezien de negatieve ervaringen hier, Of ik ben de bevestiging die de regel bevestigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

pandit schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:25:
Ik zie de voordelen van het nieuwe systeem te zien. Een na 1 juli 2021 besteld pakketje bij AliExpress ter waarde van 30 euro werd na 5 dagen bezorgt. Een absoluut record. Bij de aanschaf heb ik de BTW voldaan.

Waarschijnlijk heeft post.nl de nieuwe methode onder controle gezien de negatieve ervaringen hier, Of ik ben de bevestiging die de regel bevestigd
Ik heb vóór 1 juli ook wel eens een pakketje binnen 24u ontvangen via Ali Express, door te kiezen voor het België warehouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
Op 22 juli een 1 cent (+ coins) artikel bij AliExpress besteld en vandaag binnen zonder extra kosten. AliExpress Standard Shipping met een LT...NL nummer.

Ik zie niets wat ook maar op een IOSS nummer lijkt. Ook niet op de stikker die er onder zit. Op de postnl stikker staat het Schiedam adres en op de onderliggende stikker zie ik alleen mijn naam zonder mijn adres (maar wel het LT*NL nummer natuurlijk).

Dit doet mij vermoeden dat IOSS (vooral?) digitaal is en aan het tracking nummer gekoppeld is.

Er zijn nog 2 NL0000* pakketjes van na 15 juli onderweg (ook 1 cent) en ik ben benieuwd of die er op deze manier ook doorheen rollen.

Het lijkt mij niet helemaal de bedoeling dat de BTW over 1 cent berekend wordt ipv over de echte 'waarde' inclusief coins, maar je hoort mij niet klagen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:35
ehtweak schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:48:
[...]
Niet echt want dit zie je pas als je de details bekijkt. Soms is wat je zoekt niet verkrijgbaar via Verzonden met amazon. Of wil je bijvoorbeeld de goedkoopste CO2 meter van een EU verkoper vinden, zit er niks anders op dan beginnend bij de goedkoopste de advertenties aan te klikken en de details van de verkoper te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Het wordt nog gekker. 1 Pakketje, besteld in mei, wat al weken op “IMEC afdeling inklaring” stond, lag vandaag gewoon in de brievenbus zonder extra kosten. De status staat nog steeds op Bezorgtijd nog niet bekend. Waarde 6 dollar, had dus zonder twijfel eigenlijk inklaring+btw bij moeten komen.

Ik denk dat er iemand helemaal gek is geworden van de berg pakketjes, en er een hoop naar PostNL heeft gereden, "HIER! Zoek het maar uit, en bezorg ze maar gewoon."

Hopen dat dat voor mijn tweede pakketje waar ik al net zo lang op wacht, ook gebeurt. Dat is dus het pakketje met 3,77 waarde.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
pandit schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:25:

De vraag is of het helemaal uit China kwam of ergens uit Europa.
Mijn afgelopen maandag bestelde hetelucht soldeerstation werd afgelopen donderdag afgeleverd door DHL. Kwam uit Polen.

Dat zou nooit mogelijk zijn geweest indien BTW niet vooraf is betaald, maar 4-5 dagen vanuit China lijkt mij onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
3 verschillende bestellingen gedaan bij 3 verschillende shops op 22 en 24 juli. Ik zag later dat ze samengevoegd zijn in 1 pakket, dus ik was bang dat het fout zou gaan met invoeren.
Vandaag aangekomen zonder extra kosten te hoeven betalen en nergens een IOSS nummer te bespeuren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSYoi1tkR3NN_bzKD3LBuhDEyZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DS3HE4UrZcJTpCji80icclyi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Jimster schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:14:
3 verschillende bestellingen gedaan bij 3 verschillende shops op 22 en 24 juli. Ik zag later dat ze samengevoegd zijn in 1 pakket, dus ik was bang dat het fout zou gaan met invoeren.
Vandaag aangekomen zonder extra kosten te hoeven betalen en nergens een IOSS nummer te bespeuren.[Afbeelding]
Dat H nummer staat ook op aliexpress pakjes die ik heb ontvangen waarbij de btw betaling wel goed liep. Een andere btw zending die ook goed verliep had overigens een ander H nummer.

Ik heb van de week ook een pre btw pakje ontvangen (wat al wel op tijd door de douane was maar dus al die tijd nog niet bezorgd) daar staat dat nummer niet op.

Een zending waar ze er helemaal een potje van maken bij PostNL heeft er een IOSS nummer op staan.

[ Voor 19% gewijzigd door sjirafje op 01-08-2021 03:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drfruit
  • Niet online
Ik heb mijn via amazon.de bestelde pakketje van 5 euro waarop ik volgens PostNL 5 euro inklaringskosten verschuldigd was, aangemeld als niet ontvangen.

De Britse verkoper reageerde meteen en bezwoer me het pakje niet te accepteren (heb ik ook niet gedaan) omdat er helemaal geen kosten in rekening mogen worden gebracht. Hij zegt alles goed te hebben gedaan en bood toch excuses aan voor het ongemak. Wel netjes.

Ofwel PostNL, ofwel de douane hebben er blijkbaar een potje van gemaakt. Verrassend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

De fout ligt zeer waarschijnlijk bij het bedrijf wat voor PostNL de inklaring doet (bv. "Like Sun Gmbh"). Ik had ook een zending (liep via UK) waar het IOSS nummer gewoon heel duidelijk op het label vermeld staat en toch hebben ze BTW in rekening gebracht.

Ik heb nog niets van PostNL gehoord tav mijn bezwaar, ik heb er weinig vertrouwen in. Ik heb daarom ook maar bij Ebay bezwaar gemaakt misschien hebben ze daar hun zaakjes wat meer op orde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
sjirafje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 02:57:
[...]

Dat H nummer staat ook op aliexpress pakjes die ik heb ontvangen waarbij de btw betaling wel goed liep. Een andere btw zending die ook goed verliep had overigens een ander H nummer.

Ik heb van de week ook een pre btw pakje ontvangen (wat al wel op tijd door de douane was maar dus al die tijd nog niet bezorgd) daar staat dat nummer niet op.

Een zending waar ze er helemaal een potje van maken bij PostNL heeft er een IOSS nummer op staan.
Voor zover ik kan zien is H-102948 gewoon de naam van een AliExpress retour adres. Met google zie ik o.a. een twitter bericht in 2017 waar dat nummer ook genoemd wordt. Het lijkt me stug dat dat iets met IOSS te maken zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Deze zending geeft op Ali nu aan "Bezorging mislukt". Terwijl de PostNL app aangeeft dat het nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt is.

Interessant :P

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 09:28
Op 1 juli heb ik een een bestelling gedaan bij AliExpress t.w.v. €12,66. Verzendkosten waren €1,36. Bij betaling werd €2,68 tax in rekening gebracht. De BTW is dus alleen over het aankoopbedrag berekend, niet over de verzendkosten.

Vandaag kreeg ik een SMS van PostNL dat ik €4,30 inklaringskosten moet betalen. Ik heb gelijk gebeld en uitgelegd dat ik bij Ali al BTW had betaald. Men kon mij niet uitleggen waar het bedrag van €4,30 vandaan kwam en ik kreeg het advies om te betalen en daarna bezwaar te maken. Dat laatste ga ik denk ik niet doen. Ik heb deze bestelling bewust gedaan op deze datum, zodat de btw via Ali zou lopen in er geen inklaringskosten betaald zouden hoeven worden.

21% van de verzendkosten, zou €0,29 zijn geweest. Het lijkt er dus op dat men mij die achteraf in rekening heeft gebracht. Ik zie dat Ali inmiddels wel BTW over de verzendkosten berekend. Hopelijk overkomt me dit geen tweede keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
Spike_wolf schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:45:
[...]

Deze zending geeft op Ali nu aan "Bezorging mislukt". Terwijl de PostNL app aangeeft dat het nog niet door PostNL ontvangen of verwerkt is.

Interessant :P
Hier nog een bijzondere :+ Zie alleen geen afzender dus mogelijk wat mis gegaan met IOSS. Waarde ligt onder de 4 euro dus dan laat ik het liggen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fkNedkU.jpg

De eBay dubbel betalen BTW verhaal toch eerst maar proberen verhalen bij PostNL, gezien er 4 euro bijgekomen is heb ik daar meer betaald dan de VAT bij eBay. Case ingeschoten met alle documenten, ging vrij soepel. Benieuwd wat eruit komt.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Geachte heer / mevrouw [...],

U heeft bezwaar gemaakt tegen de inklaring van uw zending. Uw bezwaarschrift hebben we in behandeling genomen en geregistreerd onder nummer [...].

Er wordt een onderzoek uitgevoerd om na te gaan of uw bezwaar gegrond is. PostNL informeert over de uitkomst van dit onderzoek. Als uw bezwaar gegrond is, dienen we bij de Dienst Invoerrechten en Accijnzen van de Belastingdienst een verzoek in voor teruggave van de kosten. Houdt u er rekening mee dat het 4 maanden kan duren voordat dit verzoek is afgehandeld. We kunnen tussentijds helaas geen informatie voor u bij de Belastingdienst opvragen.

Heeft u nog vragen?

Op postnl.nl/klantenservice vindt u de antwoorden op de veelgestelde vragen. Daarnaast vindt u hier hoe u contact met ons kunt opnemen als u het antwoord op uw vraag niet kunt vinden.

Met vriendelijke groet,

[...]
Klantenservice Consumenten
4 maanden! Bizar! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Heb ook voor iets zeker 4 maanden geleden bezwaar ingediend, maar niets meer van gehoord.
Ze zeggen ook dat je er rekening mee moet houden dat het 4 maanden kan duren, maar het kan dus nóg langer duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

frapex

got r00t

Vandaag is mijn aliexpress bestelling bezorgd. Ik had de bestelling geplaatst voordat de nieuwe BTW regels ingingen. Het betreft een kleine bubbeltjesenveloppe met een waarde van ongeveer 5 USD.

2021-06-15: besteld
2021-06-25: verzonden
2021-07-14: aankomst Liege (vliegtuig)
2021-07-16: Douane inklaringsproces doorlopen
2021-08-03: afgeleverd

Geen inklaringskosten en BTW hoeven betalen, hoera! :)

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noddy1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-02-2022
Gisteren achterkant scherm ontvangen. Besteld 2-6, kostte 3,98. Geen BTW en geen inklaringskosten. Wellicht mazzel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Jimster schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:14:
Vandaag aangekomen zonder extra kosten te hoeven betalen en nergens een IOSS nummer te bespeuren.[Afbeelding]
Hier precies hetzelfde. 2 dingen besteld bij Ome Ali, Totaal iets van 80€. BTW betaald bij bestelling, binnengekomen met 1 envelop uit Schiedam, net als het voorbeeld. Helaas is 1 product niet de juiste versie, maar dat staat buiten dit topic. (Carbon schakelflipper verlengers)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
frapex schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:12:

Geen inklaringskosten en BTW hoeven betalen, hoera! :)
noddy1 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:29:
Gisteren achterkant scherm ontvangen. Besteld 2-6, kostte 3,98. Geen BTW en geen inklaringskosten. Wellicht mazzel gehad.
Heb nu ook en pakket onderweg waar geen "goeie" afzender bij staat in de tracking dus gok ook een fout in het IOSS systeem maar is ook net als jullie laag qua waarde en staan geen inklaringskosten bij. Wellicht heeft PostNL een minimum bedrag waarbij ze ernaar kijken en de rest een oogje dichtknijpen? De klant gaat niet klagen en Ali zou het een zorg zijn :P Zal ze een hoop werk schelen, Ali is vooral een plek voor de sub 10,- pakketjes heb ik het idee ook als ik naar mezelf kijk.

Laatst nog wat beelden gezien binnen een pakketcentrum, dan zie je pas hoe bizar veel bekende Chinese grijze zakjes en gele envelopjes langschieten. Bizar om te zien dus ik snap ze wel.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
Opmerkelijk te lezen dat mensen met de nieuwe diefstal belasting regels alsnog het schip ingaan . ik had ook niet anders verwacht.. mijn gevoel om niet meer te bestellen was dus goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naaitsab
drestar schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:43:
Opmerkelijk te lezen dat mensen met de nieuwe diefstal belasting regels alsnog het schip ingaan . ik had ook niet anders verwacht.. mijn gevoel om niet meer te bestellen was dus goed.
Naja diefstal, BTW is gewoon iets wat we in de westerse wereld betalen. Als je dat niet wil betalen stel ik voor te emigreren. Die "administratiekosten" erbovenop, dat vind ik wel diefstal. Accijns ook trouwens maar dat is weer een andere discussie. We hebben gewoon mazel gehad dat het jaren is gedoogd, nu niet meer. En ja zoals met alle systemen, op papier zag het er vast leuk uit in Brussel maar in de praktijk is het allemaal weer veel te snel en halfbakken ingevoerd.

Je moet op het moment vooral uitkijken met kleine verkopers die de regels niet (willen) volgen op o.a. eBay. Grotere shops is het an sich redelijk voor elkaar. Let wel dat het IOSS systeem geen verplichting is dus je kan het niet afdwingen.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Dit is gewoon precies zoals de belanghebbenden het wouden hebben.
Als je de verhalen erop na leest of zelf nog eens iets hebt besteld bij een buiten de EU gevestigde verkoper en temaken hebt gehad met extra kosten, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je daar niet meer besteld.
Daarnaast is alles bij de Chinese verkopers die het in principe wel op orde hebben, 21% duurder geworden.
En tada... zie daar eens, ineens wordt die Blokker om de hoek dan een serieus alternatief voor veel dingen die je anders wel bij de Chinees wou gaan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

breitsma schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Voor zover ik kan zien is H-102948 gewoon de naam van een AliExpress retour adres. Met google zie ik o.a. een twitter bericht in 2017 waar dat nummer ook genoemd wordt. Het lijkt me stug dat dat iets met IOSS te maken zou hebben.
Het lijkt er inderdaad op dat het H nummer niets met IOSS te maken heeft.
naaitsab schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

[...]

Heb nu ook en pakket onderweg waar geen "goeie" afzender bij staat in de tracking dus gok ook een fout in het IOSS systeem maar is ook net als jullie laag qua waarde en staan geen inklaringskosten bij. Wellicht heeft PostNL een minimum bedrag waarbij ze ernaar kijken en de rest een oogje dichtknijpen? De klant gaat niet klagen en Ali zou het een zorg zijn :P Zal ze een hoop werk schelen, Ali is vooral een plek voor de sub 10,- pakketjes heb ik het idee ook als ik naar mezelf kijk.

[...]
Ik heb voor 38 cent btw gewoon 4,38 moeten betalen. Weliswaar onterecht maar dat is een ander verhaal.
drestar schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:43:
Welke diefstal bedoel je precies?
JohanNL schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:04:
Als je de verhalen erop na leest of zelf nog eens iets hebt besteld bij een buiten de EU gevestigde verkoper en temaken hebt gehad met extra kosten, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je daar niet meer besteld.
Daarnaast is alles bij de Chinese verkopers die het in principe wel op orde hebben, 21% duurder geworden.
En tada... zie daar eens, ineens wordt die Blokker om de hoek dan een serieus alternatief voor veel dingen die je anders wel bij de Chinees wou gaan kopen.
Dat zal misschien voor veel andere mensen gelden, maar de Blokker hier om de hoek is al jaren weg. Ik zie dat de totaalprijs het merendeel van de producten uit China nog steeds significant goedkoper is dan binnen EU bestellen of in een stenen winkel kopen (+parkeerkosten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 21:36
Waarmee je eigenlijk aangeeft dat de Chinese verkopers een oneerlijk concurrentievoordeel hadden. Want zij hoefden geen belasting af te dragen, niet aan de wet te voldoen etc :+

Voor veel zaken is China nog wel goedkoper. Maar vooral: Er is meer keuze. En zeker in bepaalde dingen (muismatten bijvoorbeeld) heb je in de EU bijna geen keus. In China maken ze het op maat, met je eigen ontwerp, voor een habbekrats O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naaitsab
sjirafje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:14:
[...]

Ik heb voor 38 cent btw gewoon 4,38 moeten betalen. Weliswaar onterecht maar dat is een ander verhaal.
Dat is die 4 euro "administratiekosten" waar ik het over heb. Je moet BTW betalen, dus die 38 cent, de rest is onrechtmatig.
Mijn inziens nog steeds niet. Dingen die de blokker heeft koop ik niet op Ali, dat is volgens mij ook niet helemaal de markt. Daar koop ik vooral niet-netstroom elektronica zoals ESP32's, speciale zaken zoals 140MM USB fans, of random inbouw boutjes voor de 3D prints. Dat is daar allemaal vele malen goedkoper, zelfs met BTW. Als je het überhaupt hier kan kopen, dat is het grote andere ding wat speelt.

Ik wil best wat meer betalen om het hier lokaal te krijgen maar dozenschuivers die smerig verdienen als tussenpartij ga ik niet spekken. Prijzen die factor 5-10 omhoog gaan zijn niet bijzonder meer. Dat is je eigen ruiten in gooien en dan huilen als mensen zelf gaan kopen bij de bron. Tenminste bron, als je bij Ali koopt ben je vaak ook al meerdere partijen verder in de in-verkoop keten. Het is jammer dat de EU mee werkt aan dit gebeuren, aan de andere kant is het gewoon bij wet verplicht BTW te betalen. Zo lang er geen heffing overheen komt heb ik er vrede mee.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Nouja, we hebben ook nog andere winkels, welke inmiddels voor een groot gedeelte online opereren als ' dozenschuivers '.
@naaitsab Zelfs een AH of een Blokker of een Bol.com etc. etc. kun je toch ook beschouwen als een ' dozenschuiver '?
Het hele principe van een winkel anno 2021 is toch zo'n beetje dat je producten aanbied die je kunt kopen bij een leverancier en deze dan weer doorverkoopt, want de leverancier wil enkel produceren en niet aan de eindgebruiker leveren.
Een blokker en een AH heeft dan nog een stenen winkel met personeel die heel mooi de producten in de etalages zetten, maar de producten zelf zijn eigenlijk overal wel te verkrijgen, als niet in een net iets ander jasje.

Ander verhaal is dan wel die dropshippers, wellicht dat je die bedoelde.
Die zijn met de huidige belasting/invoer maatregelen wel zo goed als uitgeroeid, toch iets positiefs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

naaitsab schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

Dat is die 4 euro "administratiekosten" waar ik het over heb. Je moet BTW betalen, dus die 38 cent, de rest is onrechtmatig.

[...]
In mijn geval niet want ik had al btw betaald via Ebay. Bezwaar via PostNL loopt inmiddels maar gaat naar verwachting 4 maanden duren. Ik heb daarom ook bij Ebay bezwaar ingediend in de hoop dat ze daar wel hun zaakjes op orde hebben.

Ik bedoelde met mijn bericht aan te geven dat PostNL je ook lage btw bedragen laat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Na onlangs een fancy stofzuiger te hebben besteld op ome Alie, levering vanuit EU omdat ik geen zin had om te wachten (ik meen frankrijk), werd ik tijdens de levering benaderd door de verkoper. die zei; bestellen in china om VAT te vermijden. we leveren dan gewoon vanuit belgie.
Pagina: 1 ... 14 ... 21 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.