Ben benieuwd. Ziet er niet goed uit als er al bij staat dat het wordt terug gestuurdedgarvh schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:57:
[...]
Het is nu woensdag en na een paar keer een dag opgeschoven te zijn wanneer ik het pakket zou kunnen halen staat er nu dat het pakket nog niet door PostNL is ontvangen of verwerkt. "Je hebt het pakket nog niet opgehaald en daardoor vervallen je inklaringskosten. Het pakket wordt teruggestuurd." Wat een onduidelijk gedoe dit. Ik hoop maar dat het een nog grotere puinhoop wordt en ze mij dat pakket gewoon zo bezorgen, zonder inklaringskosten + BTW (van 8,62 euro). Ben nog even naar het afhaalpunt gegaan en daar ligt niets zei de medewerker. Morgen weer een dag en we zullen zien.
Er valt echt wel een stuk meer onder de 9% btw regeling, denk bijvoorbeeld aan bepaalde kunstvoorwerpen.naaitsab schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:15:
[...]
9% is toch alleen voedsel en levensmiddelen? Neem niet aan dat je dit hebt gekochtGok foutje van eBay dan.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik heb nu eindelijk 2 pakketten in de tracking van Postnl zichtbaar.
1 pakket (3 orders van 1 July - gecombineerd verpakt door Ali) waar ik dus al BTW over heb betaald. Is door PostNL ontvangen en zou morgen afgeleverd moeten worden als het goed is.
Een ander pakketje is een kleine order van € 2,71 die ik besteld heb op 25 Juni en dus geen BTW over heb betaald. Pakket was al op 5 Juli in NL aangekomen volgens de tracking. Ik zie echter nergens een melding dat ik iets moet betalen, en het lijkt er dus op dat er inderdaad nog steeds pakketten door slippen ?
2021-07-14 18:04
Item has been cleared by customs
2021-07-14 13:52
Item is cleared by customs
Consignment received at the PostNL Acceptance Centre
2021-07-13 09:41
Pre-declaration of the item has been received by customs
2021-07-13 07:52
The item is ready for shipment
2021-07-07 12:35
The item is pre-advised to PostNL
Een andere pakket met een 3 order combi van Ali (ook van eind Juni zonder de BTW) is op 1 Juli al "arrived at destination country" - dus een paar dagen eerder maar via de postnl app nog steeds niet te vinden.
1 pakket (3 orders van 1 July - gecombineerd verpakt door Ali) waar ik dus al BTW over heb betaald. Is door PostNL ontvangen en zou morgen afgeleverd moeten worden als het goed is.
Een ander pakketje is een kleine order van € 2,71 die ik besteld heb op 25 Juni en dus geen BTW over heb betaald. Pakket was al op 5 Juli in NL aangekomen volgens de tracking. Ik zie echter nergens een melding dat ik iets moet betalen, en het lijkt er dus op dat er inderdaad nog steeds pakketten door slippen ?
2021-07-14 18:04
Item has been cleared by customs
2021-07-13 09:41
2021-07-13 07:52
2021-07-07 12:35
Een andere pakket met een 3 order combi van Ali (ook van eind Juni zonder de BTW) is op 1 Juli al "arrived at destination country" - dus een paar dagen eerder maar via de postnl app nog steeds niet te vinden.
De 9% zou ook gelden voor sommige agrarische goederen. Met een beetje fantasie zou ik er wel een landbouw toebehoren in kunnen ziennaaitsab schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:15:
[...]
9% is toch alleen voedsel en levensmiddelen? Neem niet aan dat je dit hebt gekochtGok foutje van eBay dan.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Vandaag ook een pakje binnen, IOSS met BTW, binnen 6 dagen uit China.
ik zie in postnl 2 pakketten die richting de postnllocaties gaan . ik moet 4 euro per stuk gaan betalen staat er, maar het is totaal niet duidelijk waar die pakketten vandaan komen. de bijbehorende barcode is mij onbekend. afazender staat ook IMEC afdeling inklaring.
aangezien ik enkel van aliexpress en amazon wat verwacht, zijn hier al btw over betaald.
mijn vermoeden is dat postnl het doorsturen waardoor er dus een nieuwe tracking code is. lekker dan, kan je dus ook niet weten wat het pakket is, kan je het ook niet zomaar weigeren.
ik ga morgen dit wel afhalen en kijken wat het is.
aangezien ik enkel van aliexpress en amazon wat verwacht, zijn hier al btw over betaald.
mijn vermoeden is dat postnl het doorsturen waardoor er dus een nieuwe tracking code is. lekker dan, kan je dus ook niet weten wat het pakket is, kan je het ook niet zomaar weigeren.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Je kunt het pakket bij het afhaalpunt bekijken (niet openmaken) voordat je betaald en eventueel weigeren.kmf schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:29:
ik zie in postnl 2 pakketten die richting de postnllocaties gaan . ik moet 4 euro per stuk gaan betalen staat er, maar het is totaal niet duidelijk waar die pakketten vandaan komen. de bijbehorende barcode is mij onbekend. afazender staat ook IMEC afdeling inklaring.
Ophalen op een afhaalpunt kost 7 euro toch?kmf schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:29:
ik zie in postnl 2 pakketten die richting de postnllocaties gaan . ik moet 4 euro per stuk gaan betalen staat er,
moeten ze de optie wel geven. ik heb helemaal geen zin om het op te halen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
3 Ali pakketjes binnen, 2 stuks besteld voor 01 Juli en eentje na 01 Juli met extra BTW. Gewoon alle drie in de bus, geen extra kosten of vragen, geleverd met Bpost.
Ik vraag me toch af of we niet nog in een overgangsfase zitten waar er nog veel door de vingers gezien wordt. Er staat ook niets extra behalve de tracking barcode op het pakketje van na 01/07 maar misschien is dit al voldoende voor Bpost.
Ik vraag me toch af of we niet nog in een overgangsfase zitten waar er nog veel door de vingers gezien wordt. Er staat ook niets extra behalve de tracking barcode op het pakketje van na 01/07 maar misschien is dit al voldoende voor Bpost.
/f/image/e20rBYbhwnk8kIlYoKzOFTja.png?f=fotoalbum_large)
Weet iemand waar een UD*********NL nummer vandaan komt? Herken het tracking nummer niet, hij doet ook niks in de 3 tracking apps die ik gebruik behalve verwijzen naar PostNL International. Heb deze nu in de PostNL app staan met de voorspelling dat hij morgen (al kan dat langer duren zoals we weten, hij staat nog op "niet ontvangen of verwerkt") kan worden afgehaald voor €4 inklaringskosten (en blijkbaar €0 BTW?)
Ik had contact opgenomen met DHL en zij verwachtte dat het niet goed zou gaan en adviseerde de zending naar een afhaalpunt te laten sturen. Dat gedaan en de zending zojuist opgehaald.sjirafje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:09:
[...]
Ik zie in de tracking info van DHL dat het IOSS/BTW nummer aan mijn huisnummer is toegevoegd.
Als dat maar goed gaat
Het I-OSS nummer is inderdaad voor het huisnummer gezet. Vermoedelijk heeft de verkoper dit gedaan omdat het DHL formulier nog geen invoerveld heeft voor het I-OSS nummer.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Al bijna twee dagen bij tracking: “custom clearance started”
Bleef maar duren.
Dan ineens stopt de Postnl auto voor de deur en brengt een zak waar alle drie bestellingen inzitten.
Wist al van combined shipping van de drie items.
Tracking schijnt bevroren te zijn, nu nog steeds hetzelfde (custom clearance....)
In de zak zitten drie vertrouwde Alizakjes met ieder een streepjescode met daaronder een LP code met 14 cijfers. Dit staat op een sticker die over de oorspronkelijke geplakt is.
De grote zak is verzonden (FROM) postbus 7226 in Schiedam en heeft de trackingcode die ik al kende van Aliexpress (sticker is niet overplakt).
In ieder geval geen extra kosten IOSS werkt
Snappen jullie het nog, verzonden vanuit Schiedam met de tracking van Ali
Bleef maar duren.
Dan ineens stopt de Postnl auto voor de deur en brengt een zak waar alle drie bestellingen inzitten.
Tracking schijnt bevroren te zijn, nu nog steeds hetzelfde (custom clearance....)
In de zak zitten drie vertrouwde Alizakjes met ieder een streepjescode met daaronder een LP code met 14 cijfers. Dit staat op een sticker die over de oorspronkelijke geplakt is.
De grote zak is verzonden (FROM) postbus 7226 in Schiedam en heeft de trackingcode die ik al kende van Aliexpress (sticker is niet overplakt).
In ieder geval geen extra kosten IOSS werkt
[ Voor 6% gewijzigd door johnberg51 op 15-07-2021 23:59 ]
Schiedam is gewoon het retouradres, niet het verzendadres.johnberg51 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:13:
Al bijna twee dagen bij tracking: “custom clearance started”
Bleef maar duren.
In ieder geval geen extra kosten IOSS werkt![]()
Hier ook een pakketje (batterij) van AE:
Product Amount Shipping Cost Tax Total Amount
EUR € 5,47 EUR € 3,46 EUR € 1,87 EUR € 10,80
In de PostNL app de melding dat ik deze bij Primera kan ophalen na betaling van €4,- inklaringskosten??
Voelt nu wel een beetje aan als moderne piraterij: mijn pakketje is door PostNL (onterecht uiteraard) gegijzeld en wordt alleen vrijgegeven na betalen van losgeld.
Dit staat dus op de site van PostNL:
Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.
In de PostNL app de melding dat ik deze bij Primera kan ophalen na betaling van €4,- inklaringskosten??
Voelt nu wel een beetje aan als moderne piraterij: mijn pakketje is door PostNL (onterecht uiteraard) gegijzeld en wordt alleen vrijgegeven na betalen van losgeld.
Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.
[ Voor 33% gewijzigd door poema op 16-07-2021 07:13 ]
PostNL al eens gebeld?poema schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:09:
Lijkt mij de fout van de verzender. Die is waarschijnlijk vergeten of onwetend om het ioss nummer te vermelden. Hierdoor is het voor Postnl niet zichtbaar dat er al belasting is betaald. Dus die gaan het nogmaals doen.poema schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:09:
Dan zou je toch op €4 + btw komen? Niet enkel €4?Ossi schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:48:
[...]
Lijkt mij de fout van de verzender. Die is waarschijnlijk vergeten of onwetend om het ioss nummer te vermelden. Hierdoor is het voor Postnl niet zichtbaar dat er al belasting is betaald. Dus die gaan het nogmaals doen.
Dat zou je wel verwachten. Heb zelf dus hetzelfde aan de handJohanNL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:02:
[...]
Dan zou je toch op €4 + btw komen? Niet enkel €4?
Ik had vanochtend precies hetzelfde als @poema, echter rij ik net naar de PostNL afhaalbalie, pakket kan de dame totaal niet vinden. Dus ik trek mijn PostNL weer open (die de eerste ~20 minuten 'het is te druk, probeer het later opnieuw' meldingen bleef geven), maar staat nu opeens als reguliere deur-levering voor morgen.
Heb het idee dat het nog niet zo lekker gaat bij PostNL, ik kan me alleen niet meer herinneren hoe het bericht nu in PostNL stond, of dit 'in ieder geval' 4 euro was en BTW er nog bij kwam, of dat het gewoon de 4 euro was en klaar. Achteraf had ik toch screenshot moeten maken
Heb het idee dat het nog niet zo lekker gaat bij PostNL, ik kan me alleen niet meer herinneren hoe het bericht nu in PostNL stond, of dit 'in ieder geval' 4 euro was en BTW er nog bij kwam, of dat het gewoon de 4 euro was en klaar. Achteraf had ik toch screenshot moeten maken
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Binnen, zonder verdere kosten.Jumpman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:41:
Product maar besteld, ik hoop dat ze een coulance regeling treffen want het is voor 1 juli 2021 besteld.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Ik heb 3 juli een pakje ontvangen uit china via de postbode (dus in de brievenbus).
Nu sinds 2 dagen staat er in mijn postnl app dat er een pakje is waarvoor 4 euro rembours betaald moet worden.
Het pakje zou bij een winkel afgeleverd worden alwaar ik dan ook de rembours zou moeten voldoen.
De rembours is hoger dan wat ik zelf voor het pakje betaald heb.
Nu weet ik niet wat ze willen met het pakje maar het gaat dus om het pakje wat ik op 3 juli al in de brievenbus had.
In de app staat het nog op niet ontvangen/verwerkt door postnl.
Nu sinds 2 dagen staat er in mijn postnl app dat er een pakje is waarvoor 4 euro rembours betaald moet worden.
Het pakje zou bij een winkel afgeleverd worden alwaar ik dan ook de rembours zou moeten voldoen.
De rembours is hoger dan wat ik zelf voor het pakje betaald heb.
Nu weet ik niet wat ze willen met het pakje maar het gaat dus om het pakje wat ik op 3 juli al in de brievenbus had.
In de app staat het nog op niet ontvangen/verwerkt door postnl.
Grote puinhoop daar bij Postnl
Heb veel gebeld:
Eerste medewerkster zegt: altijd 4 euro afhandelingskosten, ook bij IOSS
Tweede medewerker zegt: bij IOSS betaal je niets extra’s meer.
Ik heb mijn bestelling van AE na 1 juli binnen, maar niets hoeven te betalen.
Bij tracking staat nu nog steeds “customs clearance”
Het is eigenlijk simpel: als de douane bij inklaren ziet dat er BTW betaald is hoeft Postnl ook niets meer af te handelen.
Heb veel gebeld:
Eerste medewerkster zegt: altijd 4 euro afhandelingskosten, ook bij IOSS
Tweede medewerker zegt: bij IOSS betaal je niets extra’s meer.
Ik heb mijn bestelling van AE na 1 juli binnen, maar niets hoeven te betalen.
Bij tracking staat nu nog steeds “customs clearance”
Het is eigenlijk simpel: als de douane bij inklaren ziet dat er BTW betaald is hoeft Postnl ook niets meer af te handelen.
Sinds gisteren lag mijn pakketje (bubbel enveloppe) klaar bij Primera waar ik € 8,62 (4,62 + 4,00) voor heb betaald. Porto is £3,05. Degene uit UK heeft het als cadeautje (gift) verzonden en bij de waarde staat 22 euro. Daar heb ik dus BTW over moeten betalen. Kijkt men niet meer naar het woordje gift, of geloven ze daar niet meer in? Beetje zonde van de extra kosten.
Voor de Belgse medemens die klaagt over hoge inklaringskosten van BPost hier misschien wat goed nieuws:
https://www.nu.nl/economi...rt-marktleider-bpost.html
https://www.nu.nl/economi...rt-marktleider-bpost.html
Nee tot die conclusie kwam ik helaas een tijdje geleden al, de belastingvrije voet van 45 euro voor geschenken van particulieren naar particulieren is stiekem ook verdwenenen. Helaas is de informatie op website van de Douane niet duidelijk hierover, ook op Twitter kreeg ik vage antwoorden.edgarvh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:31:
Sinds gisteren lag mijn pakketje (bubbel enveloppe) klaar bij Primera waar ik € 8,62 (4,62 + 4,00) voor heb betaald. Porto is £3,05. Degene uit UK heeft het als cadeautje (gift) verzonden en bij de waarde staat 22 euro. Daar heb ik dus BTW over moeten betalen. Kijkt men niet meer naar het woordje gift, of geloven ze daar niet meer in? Beetje zonde van de extra kosten.
Familie uit Amerika wil nog wel eens wat opsturen voor verjaardagen, afstuderen en andere festiviteiten, maar daar mag je tegenwoordig ook voor betalen. Helaas is het niet mogelijk als particulier een I-OSS aan te vragen.
Edit: blijkbaar is er nu wel iets meer duidelijk geworden, gifts van particulieren aan particulieren zijn nog steeds BTW vrij onder de 45 euro.: https://twitter.com/Douane/status/1416032814479417346
[ Voor 9% gewijzigd door Nikey3 op 16-07-2021 16:33 ]
Ze gooien zelf de term inklaringskosten en afhandelingskosten ook nog door elkaar.
4 euro is AFHANDELINGSKOSTEN.
Inklaringskosten komen van de douane, meestal BTW
4 euro is AFHANDELINGSKOSTEN.
Inklaringskosten komen van de douane, meestal BTW
Ik heb een apart geval... voor mij dan.
Op 2 juli heb ik op Etsy een pakket besteld. Daar werd al VAT ingehouden:
/f/image/9y4eepoELNQz3kTZAxZSOgDE.png?f=fotoalbum_large)
Nu krijg ik een mail binnen van PostNL om hier nog € 14,59 voor te betalen; namelijk:
21% van € 50,42 --> € 10,59 + € 4,- voor PostNL.
Er zitten dus geen specifieke invoerrechten op, maar nu wel een dubbele BTW? Het lijkt me niet de bedoeling dat BTW dubbel moet worden betaald.
Wat ook raar is, is dat de bedragen niet met elkaar kloppen.
Volgens de site van PostNL kan ik bezwaar aan tekenen na betaling en ontvangst. Dat lijkt me redelijk, maar ben wel benieuwd hoe dit nou precies in elkaar hoort te steken.
Edit: na betaling is elke mogelijkheid voor bezwaar ineens verdwenen... Hebben hier meer mensen last van?
/f/image/9y4eepoELNQz3kTZAxZSOgDE.png?f=fotoalbum_large)
Nu krijg ik een mail binnen van PostNL om hier nog € 14,59 voor te betalen; namelijk:
Er zitten dus geen specifieke invoerrechten op, maar nu wel een dubbele BTW? Het lijkt me niet de bedoeling dat BTW dubbel moet worden betaald.
Volgens de site van PostNL kan ik bezwaar aan tekenen na betaling en ontvangst. Dat lijkt me redelijk, maar ben wel benieuwd hoe dit nou precies in elkaar hoort te steken.
Edit: na betaling is elke mogelijkheid voor bezwaar ineens verdwenen... Hebben hier meer mensen last van?
[ Voor 8% gewijzigd door TweakMDS op 16-07-2021 20:53 ]
Effe bellen met PostNL is het beste denk ik. Is voor hen ook allemaal nieuw.TweakMDS schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:47:
[Afbeelding]
Mogelijk is het I-OSS nummer niet duidelijk op het verzendlabel vermeld?TweakMDS schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:47:
[Afbeelding]
Veel berichten over PostNL, maar heeft iemand eigenlijk al ervaring met andere bezorgdiensten?
Er is een pakket uit de US naar mij onderweg via DHL, besteld op Amazon, BTW staat op de factuur. Maar krijg emails en sms'en erover dat er misschien betaald moet worden. Ben benieuwd.
Ik weet dat Amazon ook nog wel eens GLS gebruikte vanuit het buitenland en volgens mij zelfs wel eens DPD aan de deur gehad met een pakje uit een ander land. Hoe doen zij het tegenwoordig, iemand al ervaring mee?
Er is een pakket uit de US naar mij onderweg via DHL, besteld op Amazon, BTW staat op de factuur. Maar krijg emails en sms'en erover dat er misschien betaald moet worden. Ben benieuwd.
Ik weet dat Amazon ook nog wel eens GLS gebruikte vanuit het buitenland en volgens mij zelfs wel eens DPD aan de deur gehad met een pakje uit een ander land. Hoe doen zij het tegenwoordig, iemand al ervaring mee?
Playstation 4 | ZTE Blade S6 | Onda v975m v1 | Dell XPS 13 (2015)
Goed punt, ik heb nu maar betaald, geen optie voor bezwaar maken gezien, maar hopelijk kan ik daar na ontvangst nog iets mee.sjirafje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:22:
[...]
Mogelijk is het I-OSS nummer niet duidelijk op het verzendlabel vermeld?
Ik heb er gisteren een via DHL ontvangen. Afkomstig van een EU warehouse (op ebay aangekocht). I-OSS nummer was op het verzendlabel voor het huisnummer geplaatst.HenkPatat schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 23:43:
Veel berichten over PostNL, maar heeft iemand eigenlijk al ervaring met andere bezorgdiensten?
In overleg met DHL zending op een servicepunt laten bezorgen om te voorkomen dat de bezorging op mijn adres mogelijk mis zou gaan. Heb bij het afhalen geen btw of andere kosten hoeven betalen.
Kan iemand mij zeggen hoe zo’n I-OSS nummer er uit ziet?
Of zit dit in het tracking nummer?
Of zit dit in het tracking nummer?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ja dat is dus de BTW + Postnl kosten over 22 euro. Normaal was die 4 euro 14 euro geweest, dus dit is wat mij betreft gewoon beter dan voorheen.edgarvh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:31:
Een vraag die in mij opkomt.gangsta_playa schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:30:
.....stond al direct dit nummer op:.....
Na fake merkartikelen en fake tracking, zou iets van fake ioss ook kunnen voorkomen?
[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 17-07-2021 12:00 ]
Vast wel...elinx schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:58:
[...]
Een vraag die in mij opkomt.
Na fake merkartikelen en fake tracking, zou iets van fake ioss ook kunnen voorkomen?
Google maar eens op dat getoonde nummer... En dan vind je meerdere hits.
Dus of het een soort van 'algemeen' nummer is van AE, of van een individuele verkoper? Geen idee of je dat ergens kunt verifiëren.
Dit was voor een nieuw printbed voor de 3d printer. Maar ik vind het nummer op google ook terug voor andere winkels. Het kan ook zijn dat het 1 moederbedrijf is voor meerdere dochterbedrijfjes en dat Energetic 1 van de dochterbedrijven is: IOSS nummer van het moederbedrijf.ehtweak schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Vast wel...![]()
Google maar eens op dat getoonde nummer... En dan vind je meerdere hits.
Dus of het een soort van 'algemeen' nummer is van AE, of van een individuele verkoper? Geen idee of je dat ergens kunt verifiëren.
Of het is een nummer dat ze van Aliexpress krijgen.
Kan allemaal.
Bijzondere regeling dan, in dat geval.
De reden van invoeren, was mi het voorkomen van belastingontduiking.
Maar als iedereen zomaar een dergelijk nummer op het pakketje hoeft te printen om langs inklaring te komen, wijzigt er mbt doelbewuste fraude weinig. Als klant denk je dat alles geregeld is maar feitelijk lijkt dit slechts schijn te zijn. Of ik moet iets niet weten wat er wel is om dit soort zaken te voorkomen.
Vandaag een pakketje (DAC van $25,49) van AE ontvangen dat ik op 26 juni had besteld. Op 5 juli aangekomen in Nederland. Had al rekening gehouden met 4 euro inklaringskosten + BTW maar heb niets hoeven te betalen dus lijkt er doorheen geglipt te zijn.
Bij fraude zou ik verwachten dat dat IOSS nummer een vlaggetje krijgt waardoor alle pakketjes daarmee makkelijk eruit te filteren zijn.elinx schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:18:
[...]
Bijzondere regeling dan, in dat geval.
De reden van invoeren, was mi het voorkomen van belastingontduiking.
Maar als iedereen zomaar een dergelijk nummer op het pakketje hoeft te printen om langs inklaring te komen, wijzigt er mbt doelbewuste fraude weinig. Als klant denk je dat alles geregeld is maar feitelijk lijkt dit slechts schijn te zijn. Of ik moet iets niet weten wat er wel is om dit soort zaken te voorkomen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan heb je toch een probleem als ik, als jouw concurent, jouw IOSS nummer gebruik en geen BTW af draag (maar wel vraag aan de klant).YakuzA schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Bij fraude zou ik verwachten dat dat IOSS nummer een vlaggetje krijgt waardoor alle pakketjes daarmee makkelijk eruit te filteren zijn.
Zo’n IM nummer stond niet op mijn Ali-bestelling van 3 juli, maar niets hoeven te betalen.gangsta_playa schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:30:
***members only***
Afgelopen donderdag gekregen en bij tracking staat nu nog steeds “customs clearance started”
Ik heb afgelopen week 3 pakkettjes van Ali ontvangen, slechts 1 pakket was na 1 Juli besteld en dus BTW over betaald. Alle 3 binnen gekregen zonder bij betalen, geen IOSS nummer gezien.
Gaat nog wel even duren voordat we een echt goed beeld hebben hoe ze bij de douane te werk gaan. Vooralsnog lijkt het weer op voornamelijk bangmakerij maar het kan ook zo zijn dat ze straks inderdaad alles wat geen IOSS nummer heeft er uit gaan pikken.
Gaat nog wel even duren voordat we een echt goed beeld hebben hoe ze bij de douane te werk gaan. Vooralsnog lijkt het weer op voornamelijk bangmakerij maar het kan ook zo zijn dat ze straks inderdaad alles wat geen IOSS nummer heeft er uit gaan pikken.
Apart dit, vooral omdat mijn pakketje van Etsy - waar wel netjes BTW voor was betaald wel is tegengehouden. Ik heb hem nog niet ontvangen maar ben heel benieuwd of daar straks een IOSS nummer op staat.h4ns schreef op zondag 18 juli 2021 @ 01:15:
Ik heb afgelopen week 3 pakkettjes van Ali ontvangen, slechts 1 pakket was na 1 Juli besteld en dus BTW over betaald. Alle 3 binnen gekregen zonder bij betalen, geen IOSS nummer gezien.
Geen pijl op te trekken bij PostNL. Mijn pakket (BTW/inklaring allang betaald) uit het VK ligt al 2 weken bij PostNL, helaas nu te laat voor de vakantie. De buren zullen moeten aannemen. Raar idee dat pakketjes uit het VK nu meer dan 3 weken onderweg zijn. Spullen van Ali krijg ik vaak sneller. Ze zijn echt de weg kwijt bij de Post.TweakMDS schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:18:
[...]
Apart dit, vooral omdat mijn pakketje van Etsy - waar wel netjes BTW voor was betaald wel is tegengehouden. Ik heb hem nog niet ontvangen maar ben heel benieuwd of daar straks een IOSS nummer op staat.
Oh dan ben ik dus niet de enigste. Vorige week een pakket uit de US (verzonden via DHL global) bij PostNL binnen gekomen. Via de app meteen betaald in de hoop dat de bezorging wel snel zou volgen. Maar er zit geen schot in. Via de chatbot op de PostNL website even bezig geweest en die komt niet verder dan dat het pakket nog niet bij een servicepunt van hen is aangekomen. Dus dan lijkt het me dat het nog bij de douane ligt.glatuin schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:33:
[...]
Geen pijl op te trekken bij PostNL. Mijn pakket (BTW/inklaring allang betaald) uit het VK ligt al 2 weken bij PostNL, helaas nu te laat voor de vakantie. De buren zullen moeten aannemen. Raar idee dat pakketjes uit het VK nu meer dan 3 weken onderweg zijn. Spullen van Ali krijg ik vaak sneller. Ze zijn echt de weg kwijt bij de Post.
Begint erop te lijken dat de douane een beetje erg druk is nu.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Het lijkt inderdaad nog niet echt soepel te gaan. Half juni ook twee pakketjes bestelde bij Ali in China ipv Europese magazijn.
De eerste kwam voor juli aan in Nederland en het duurde maar en duurde maar. Boek opeens te wachten op een ander pakketje voor "combined shipment", maar die andere duurde nog veel langer. Gisteren en eergisteren allebei ontvangen, niet gezamenlijk, geen inklaringskosten.
Lijkt erop dat ze af en toe maar gewoon een batch doorzetten omdat het werk teveel begint op te stapelen of zo.
De eerste kwam voor juli aan in Nederland en het duurde maar en duurde maar. Boek opeens te wachten op een ander pakketje voor "combined shipment", maar die andere duurde nog veel langer. Gisteren en eergisteren allebei ontvangen, niet gezamenlijk, geen inklaringskosten.
Lijkt erop dat ze af en toe maar gewoon een batch doorzetten omdat het werk teveel begint op te stapelen of zo.
Nu? Nee hoor, het gaat al heel lang zo bij de post. Ik heb dat vooral met briefpakjes die dus met de traditionele post gaan. Een brief vandaag op de post binnen een dag bij de bestemming in NL geld ook al lang niet meer. Duurt tot een week blijkt uit diverse testen die ik heb gedaan.AtlAntA schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Begint erop te lijken dat de douane een beetje erg druk is nu.
Dit heb ik al bijna een week: Elke dag staat er morgen. Maar nu in het weekend staat er dinsdag! 🤓
Inderdaad bij mij nu ook, dinsdag.JohnBlutarski schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:36:
[...]
Dit heb ik al bijna een week: Elke dag staat er morgen. Maar nu in het weekend staat er dinsdag! 🤓
Ik mag niet klagen. Sinds 1 juli weer besteld en de eerste 4 bestelling zijn alweer binnen. Gaat net zo snel als voorheen dus eigenlijk.
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Hier ondertussen ook mijn eerste na 1-7 bestelde Ali pakketje binnengekregen gisteren, ging even snel als voorheen. Geen douanegezeur gehad, ondanks dat er geen IOSS nummer op het pakket stond.
Ondertussen wacht ik al bijna 3 weken op de inklaring van een pakket uit Australië. Ik had er sowieso al op gerekend dat ik daar BTW over moest betalen (want meer dan 22 euro), maar die weken extra wachttijd baal ik wel van.
Ondertussen wacht ik al bijna 3 weken op de inklaring van een pakket uit Australië. Ik had er sowieso al op gerekend dat ik daar BTW over moest betalen (want meer dan 22 euro), maar die weken extra wachttijd baal ik wel van.
Kreeg van een eBay verkoper nog een quote die hij uit eBay heeft ontvangen. Voor de kleine verkoper wel vrij belangrijk om zich hieraan te houden. Gezien de laatste alinea. Dus even checken bij de koop 

"From 1 July, and in line with new legislation, eBay will collect VAT on all goods which are sold through eBay and shipped to buyers in the European Union (EU) with a consignment value up to EUR150. eBay will collect VAT on all sales to private individuals, regardless of seller status. eBay will declare the VAT collected under our Import One Stop Shop (IOSS) number.
As EU customs need to identify if VAT has already been paid for EU imports, eBay’s IOSS number needs to be shared electronically with carriers. In cases where eBay has collected VAT and the goods are shipped from the UK, you are responsible for sharing eBay’s IOSS number with your carrier.
Failure to share eBay’s IOSS will lead to buyers paying VAT again on delivery. Note that the Post Office systems do not accept a manually provided IOSS number. If you continue sending parcels through the Post Office without pre-purchasing labels through Click & Drop or the other alternatives set out below, your buyers may have to pay VAT again on delivery"
if (!coffee) {
Work = false; }
Ik ben wel benieuwd hoe dat dan precies werkt, en hoe het bedrag dat Ebay af moet dragen wordt bepaald. (Als in: draagt Ebay gewoon alles af wat ze berekend hebben? Of wordt er ergens bij de douane bijgehouden hoeveel er op het IOSS nummer van Ebay wordt ingevoerd?) Krijgt de belastingdienst dan dubbel BTW wanneer het door de verzender niet goed gedaan wordt?naaitsab schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:18:
Kreeg van een eBay verkoper nog een quote die hij uit eBay heeft ontvangen. Voor de kleine verkoper wel vrij belangrijk om zich hieraan te houden. Gezien de laatste alinea. Dus even checken bij de koop
[...]
Daarnaast lijkt me ook slecht te controleren, of iemand terecht het IOSS nummer van Ebay gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door Wild Chocolate op 19-07-2021 08:39 ]
Lijkt mij ook wel misbruik in de hand werken als het alleen een nummer is dat op het pakketje moet. Zal de verzendende partij controleren of het IOSS nummer ook daadwerkelijk bij de verzender hoort? Hoe willen ze dat doen, aangezien je met het IOSS nummer niet alsnog bij PostNL terecht kan mocht er dubbele BTW betaalt worden.Wild Chocolate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:38:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe dat dan precies werkt, en hoe het bedrag dat Ebay af moet dragen wordt bepaald. (Als in: draagt Ebay gewoon alles af wat ze berekend hebben? Of wordt er ergens bij de douane bijgehouden hoeveel er op het IOSS nummer van Ebay wordt ingevoerd?) Krijgt de belastingdienst dan dubbel BTW wanneer het door de verzender niet goed gedaan wordt?
Daarnaast lijkt me ook slecht te controleren, of iemand terecht het IOSS nummer van Ebay gebruikt.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Je kunt het ook omdraaien: ik, als koper/ontvanger heb mijn eigen I-OSS nummer.
Als ik dat op een pakketje wil hebben, is er dan iemand die controleert of dat een geldig I-OSS nummer is?
Als ik dat op een pakketje wil hebben, is er dan iemand die controleert of dat een geldig I-OSS nummer is?
Wat ik begrijp van het systeem is dat eBay als bedrijf een IOSS nummer heeft. Dat staat bekend in "het systeem" wat de douane in de EU gebruikt en waar in dit geval Royal Mail ook mee werkt. Ik neem aan dat een deel van het IOSS nummer ook je unieke pakket nummer is, gezien niet elke pakket een tracking nummer heeft. Bij de inklaring zullen ze zien dat eBay voor jou de BTW heeft berekend en dat jij het hebt betaald. Dus het pakket gaat door de douane heen zonder extra kosten.Wild Chocolate schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:38:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe dat dan precies werkt, en hoe het bedrag dat Ebay af moet dragen wordt bepaald. (Als in: draagt Ebay gewoon alles af wat ze berekend hebben? Of wordt er ergens bij de douane bijgehouden hoeveel er op het IOSS nummer van Ebay wordt ingevoerd?) Krijgt de belastingdienst dan dubbel BTW wanneer het door de verzender niet goed gedaan wordt?
Dus als je zelf iets gaat versturen heb je geen IOSS nummer want de link van de BTW afdrager (eBay) en je pakket is weg. IOSS is altijd van toepassing van de verzendende partij, de ontvangende partij heeft daar niks mee te maken. Dingen als retour even buiten beschouwing gelaten.
if (!coffee) {
Work = false; }
Vandaag een pakketje binnengekregen van AliExpress, besteld op 12 juli. Chinese sticker was overplakt met een Engelstalig PostNL-label met retouradres Schiedam. Geen IOSS-code, maar wel een sticker met een bedrijf in Leipzig onder het PostNL-label.
/f/image/JuSZHpRBuzuzDW6dBySBmNtJ.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/yz24S75befURgYxplndzMGzS.png?f=user_large)
Tracking Cainiao:
Import clearance start
2021-07-19 13:51:29
The item has arrived at the domestic sorting centre
2021-07-18 17:55:00
The item is on transport to the local sorting centre
2021-07-18 17:54:00
2021-07-18 08:07:00
The shipment is handed over in bulk, final acceptance of goods to be confirmed
2021-07-18 07:30:00
Depart from transit country or district
2021-07-17 18:10:00
Parcel outbound from transit facility
2021-07-17 15:45:22
Arrive attransit country or district.
2021-07-17 04:15:12
Liege-Linehaul Arrival
2021-07-17 00:43:00
2021-07-16 04:32:00
2021-07-16 04:17:00
2021-07-16 03:17:00
Hand over to airline
2021-07-15 22:00:00
Export clearance success
2021-07-15 08:07:43
Received by line-haul
2021-07-14 17:46:14
Outbound in sorting center
2021-07-14 02:04:39
Inbound in sorting center
2021-07-13 22:32:59
Accepted by carrier
2021-07-13 18:17:59
Tracking PostNL.post:
19-07-2021 05:50 Item has been cleared by customs NETHERLANDS
18-07-2021 17:55 The item has arrived at the domestic sorting centre
18-07-2021 17:54 The item is on transport to the local sorting centre
18-07-2021 08:07 Item is cleared by customs
18-07-2021 08:07 Consignment received at the PostNL Acceptance Centre
18-07-2021 07:30 The shipment is handed over in bulk, final acceptance of goods to be confirmed
16-07-2021 04:32 Pre-declaration of the item has been received by customs
16-07-2021 04:17 The item is ready for shipment
16-07-2021 03:17 The item is pre-advised to PostNL
/f/image/JuSZHpRBuzuzDW6dBySBmNtJ.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/yz24S75befURgYxplndzMGzS.png?f=user_large)
Tracking Cainiao:
Import clearance start
2021-07-19 13:51:29
The item has arrived at the domestic sorting centre
2021-07-18 17:55:00
The item is on transport to the local sorting centre
2021-07-18 17:54:00
The shipment is handed over in bulk, final acceptance of goods to be confirmed
2021-07-18 07:30:00
Depart from transit country or district
2021-07-17 18:10:00
Parcel outbound from transit facility
2021-07-17 15:45:22
Arrive attransit country or district.
2021-07-17 04:15:12
Liege-Linehaul Arrival
2021-07-17 00:43:00
2021-07-16 04:32:00
2021-07-16 04:17:00
2021-07-16 03:17:00
Hand over to airline
2021-07-15 22:00:00
Export clearance success
2021-07-15 08:07:43
Received by line-haul
2021-07-14 17:46:14
Outbound in sorting center
2021-07-14 02:04:39
Inbound in sorting center
2021-07-13 22:32:59
Accepted by carrier
2021-07-13 18:17:59
Tracking PostNL.post:
19-07-2021 05:50 Item has been cleared by customs NETHERLANDS
18-07-2021 17:55 The item has arrived at the domestic sorting centre
18-07-2021 17:54 The item is on transport to the local sorting centre
18-07-2021 08:07 Item is cleared by customs
18-07-2021 08:07 Consignment received at the PostNL Acceptance Centre
18-07-2021 07:30 The shipment is handed over in bulk, final acceptance of goods to be confirmed
16-07-2021 04:32 Pre-declaration of the item has been received by customs
16-07-2021 04:17 The item is ready for shipment
16-07-2021 03:17 The item is pre-advised to PostNL
[ Voor 12% gewijzigd door Yorinn op 19-07-2021 14:58 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Omdat iemand het hier eerder vroeg, ik heb via Aliexpress een artikel besteld uit een spaans warehouse.
Bij het afrekenen moest ik BTW/VAT betalen.
Het is via GLS verzonden, en volgens de tracking inderdaad uit spanje afkomstig.
Ik heb geen BTW/Inklaringkosten/Handelingskosten hoeven te betalen.
Er staat geen (duidelijk) IOSS nummer op de verpakking.
Bij het afrekenen moest ik BTW/VAT betalen.
Het is via GLS verzonden, en volgens de tracking inderdaad uit spanje afkomstig.
Ik heb geen BTW/Inklaringkosten/Handelingskosten hoeven te betalen.
Er staat geen (duidelijk) IOSS nummer op de verpakking.
2 weken terug pakket besteld uit Spanje bij een Spaanse webshop (express) die duidelijk vermeld dat EU burgers geen extra kosten zoals douane / import kosten krijgen.
Krijg ik een factuur van PostNL met BTW + inklaringskosten omdat het uit China zou komen..... ? Track en Trace laat duidelijk origin = Spanje zien, en ik heb een factuur met BTW.
Maar betaald en aanvechten.
Moederbedrijf van deze webshop is Tradeinn, die ook dingen uit China levert, blijkbaar gooit PostNL dan alles op een stapel ofzo?
Krijg ik een factuur van PostNL met BTW + inklaringskosten omdat het uit China zou komen..... ? Track en Trace laat duidelijk origin = Spanje zien, en ik heb een factuur met BTW.
Moederbedrijf van deze webshop is Tradeinn, die ook dingen uit China levert, blijkbaar gooit PostNL dan alles op een stapel ofzo?
[ Voor 28% gewijzigd door _eLMo_ op 19-07-2021 14:04 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik denk dat PostNL geen blaam treft, maar het bedrijf dat het pakket naar je toe stuurt._eLMo_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:03:
........blijkbaar gooit PostNL dan alles op een stapel ofzo?
Als het IOSS nummer niet bekend is bij PostNL, weten ze niet beter of je moet belasting betalen.
Claimen moet mi gebeuren bij het bedrijf waar je gekocht hebt. Die heeft BTW doorberekend, maar dit niet doorgegeven aan de vervoerder.
Onduidelijkheid troef, althans als ik wat door dit topic scrol.
Net voor 1 juli heb ik mijn laatste pakketjes ontvangen en nu even pas op de plaats. Helaas moet ik wat zaken bestellen die hier niet te koop zijn. maar wat kan ik verwachten?
Net voor 1 juli heb ik mijn laatste pakketjes ontvangen en nu even pas op de plaats. Helaas moet ik wat zaken bestellen die hier niet te koop zijn. maar wat kan ik verwachten?
- 13 euro inklaringskosten + BTW betalen bij het afleveren
, dan is het voor velen einde verhaal.
- Ik lees iets van ioss. Is dat een methode dat de buitenlandse verkoper de BTW heft en de spullenboel gewoon wordt bezorgt zonder poespas
- Zo ja, is dat bij alle (Chinese) webshops en verkopers via Ebay?
Dat is raar, Ik bestel al jaren (duik) spullen van DiveINN (Onderdeel van TradeINN) en deze werden gewoon bezorgt. De laatste keer dat ik keek zat Spanje nog steeds in de EU._eLMo_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:03:
Ja, nee, en het topic is niet onduidelijk maar de afhandeling van PostNL wel. Het lijkt vooralsnog een gok te zijn.pandit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:59:
Onduidelijkheid troef, althans als ik wat door dit topic scrol.Ik zit niet te wachten op onaangename verrassingen!
- Ik lees iets van ioss. Is dat een methode dat de buitenlandse verkoper de BTW heft en de spullenboel gewoon wordt bezorgt zonder poespas
- Zo ja, is dat bij alle (Chinese) webshops en verkopers via Ebay?
Ik ken ze niet maar ik gok dat het Chinezen zijn met een opslag in Spanje, die BTW-loos importeerden en ook geen BTW aan EU klanten doorrekenden. Die ontduikingsconstructie is nu ter ziele.pandit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:01:
[...]
Dat is raar, Ik bestel al jaren (duik) spullen van DiveINN (Onderdeel van TradeINN) en deze werden gewoon bezorgt. De laatste keer dat ik keek zat Spanje nog steeds in de EU.
Sinds 1 juli is het (in NL) €4,- ipv €13 tot een bedrag van €150, dus dat is een meevallerpandit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:59:
..... wat kan ik verwachten?...........
..13 euro inklaringskosten + BTW betalen bij het afleveren, dan is het voor velen einde verhaal.
Klopt, onzekere factor is of dat IOSS nummer dan wel bekend is bij PostNL en dat merk je pas bij leveren.pandit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:59:
..... ioss. Is dat een methode dat de buitenlandse verkoper de BTW heft en de spullenboel gewoon wordt bezorgt zonder poespas
Dit is niet bij alle China webshops het geval. AliExpress, Ebay en Amazon in principe wel, maar als je terugleest loopt dit nog niet altijd zoals verwacht.pandit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:59:
...is dat bij alle (Chinese) webshops en verkopers via Ebay?
Ik denk niemand, maar zal er nog wel eens eea misgaan met de procedurepandit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:59:
Ik zit niet te wachten op onaangename verrassingen!
Sinds 1 juli moeten alle artikelen in het EU land waar de spullen binnenkomen aangemeld worden. Grote kans dat dit eerder "uitgesteld" werd tot het EU land waar het artikel afgeleverd moest worden. Normaal zou dit op het pakket aangegeven moeten zijn, maar was dat niet (altijd) het geval.pandit schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:01:
...
Dat is raar, Ik bestel al jaren (duik) spullen van DiveINN (Onderdeel van TradeINN) en deze werden gewoon bezorgt.....
[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 19-07-2021 16:02 ]
Klinkt een beetje als dropshipping uit China._eLMo_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:03:
2 weken terug pakket besteld uit Spanje bij een Spaanse webshop (express) die duidelijk vermeld dat EU burgers geen extra kosten zoals douane / import kosten krijgen.
Mogelijk via een warehouse in Spanje waar het nog niet ingeklaard was.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Heb je nou iets moeten betalen aan Postnl of niet?dennistd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:00:
Vandaag een pakketje binnengekregen van AliExpress
Nee, wel BTW aan AliExpress bij de koop.johnberg51 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:26:
[...]
Heb je nou iets moeten betalen aan Postnl of niet?
Nou het lijkt hier dus fout gegaan te zijn met de IOSS door de verzender. De brief maar even afwachten en kijken of ik die VAT nog terug kan krijgen bij eBay.naaitsab schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:01:
[Afbeelding]
Bestelling uit de UK op eBay. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. In theorie krijg ik het gewoon op de mat zonder bijbetalen of postkantoor perikelen.
Artikel linkt naar deze FAQ voor de geïnteresseerde: klik

if (!coffee) {
Work = false; }
Waarom zou je de dubbelbetaalde BTW bij eBay terug gaan proberen te halen?naaitsab schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:09:
[...]
Nou het lijkt hier dus fout gegaan te zijn met de IOSS door de verzender. De brief maar even afwachten en kijken of ik die VAT nog terug kan krijgen bij eBay.
[Afbeelding]
Het lijkt mij dat, wanneer jij kan aantonen middels een factuur of invoice dat BTW al betaald is, je die bij PostNL moet terugvragen?
Ik denk juist van niet, het is verzonden via de IOSS overeenkomst maar daar is iets in mis gegaan. Daarom vervalt dit systeem en komen we in het standaard systeem. Dan moet je de BTW afdragen bij de verzender/inklaarder als eindverantwoordelijke voor de BTW.Vette73 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:07:
[...]
Waarom zou je de dubbelbetaalde BTW bij eBay terug gaan proberen te halen?
Het lijkt mij dat, wanneer jij kan aantonen middels een factuur of invoice dat BTW al betaald is, je die bij PostNL moet terugvragen?
Heb bij PostNL wel meer gelazer gehad met inklaring omdat ze een tikfout hebben gemaakt. Daar kom je niet ver. Dus ga eerst eBay eens aanschrijven.
if (!coffee) {
Work = false; }
Ik denk dat niet geheel duidelijk is hoe je in dergelijk geval moet handelen.Vette73 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:07:
....
Waarom zou je de dubbelbetaalde BTW bij eBay terug gaan proberen te halen?
Als je reeds BTW bij Ebay hebt afgerekend, zou dit bekend moeten zijn bij PostNL.
Als dit niet is gebeurd, dan verrekend PostNL de kosten.
De fout lijkt dus bij Ebay (verkoper) te liggen, maar waar je de teveel betaalde BTW uiteindelijk moet terugvragen is dan de vraag. Want uiteindelijk gaat het erom dat er BTW afgedragen wordt (door Ebay of door jou) Op de invoice kan BTW weliswaar vermeld staan, maar dat zegt niks over het afdragen ervan.
Dit zou wel eens een "kastje en muur" verhaal kunnen worden.
[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 20-07-2021 10:45 ]
Of Ebay heeft netjes geint en aan hun verantwoordelijkheid voldaan.elinx schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat niet geheel duidelijk is hoe je in dergelijk geval moet handelen.
Als je reeds BTW bij Ebay hebt afgerekend, zou dit bekend moeten zijn bij PostNL.
Als dit niet is gebeurd, dan verrekend PostNL de kosten.
De fout lijkt dus bij Ebay te liggen, maar waar je de teveel betaalde BTW uiteindelijk moet terugvragen is dan de vraag. Want uiteindelijk gaat het erom dat er BTW afgedragen wordt (door Ebay of door jou)
Dit zou wel eens een "kastje en muur" verhaal kunnen worden.
En de verzender heeft geen IOSS nummer op het pakketje gezet.
En PostNL heeft netjes geint omdat er geen IOSS nummer op zit en aan hun verantwoordelijkheid voldaan.
Dus Ebay en PostNL hebben netjes gedaan wat ze zou moeten doen. De schuld ligt dan bij de verzender. Feit blijft is dat er dubbel BTW is betaalt, dus zou de verzender hier achter aan moeten gaan omdat daar de fout is gemaakt? Zou fijn zijn maar ik zie die niet zo hard gaan lopen omdat hij/zij geen pijn heeft van de dubbele BTW afdracht...
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Vandaar mi de BTW teruggave bij Ebay geclaimd moet worden, die op zijn beurt de verkoper aanspreekt. Want ik denk niet dat Ebay zit te wachten op dergelijk gedrag van verkopers.thof schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:47:
..... De schuld ligt dan bij de verzender. Feit blijft is dat er dubbel BTW is betaalt, dus zou de verzender hier achter aan moeten gaan omdat daar de fout is gemaakt? Zou fijn zijn maar ik zie die niet zo hard gaan lopen omdat hij/zij geen pijn heeft van de dubbele BTW afdracht...
Tja, dan kijken we er toch niet op dezelfde manier naar.
Mijn mening is dat wanneer ik als koper netjes bij afrekenen BTW heb betaald aan een verkoper en vervolgens gaat een derde partij, de vervoerder, die in principe niets met die transactie te maken heeft, ten onrechte, nog een keer BTW + kosten innen, dan zou ik daar mijn teveel betaalde BTW en ten onrechte betaalde kosten gaan terugvorderen.
Wat daarbij meespeelt is dat ik, in mijn ogen, makkelijker kan aantonen aan PostNL dat de BTW al betaald was, dan dat ik aan de verkoper of eBay, kan aantonen dat PostNL voor de tweede keer BTW heeft geint.
Het lijkt mij ook dat PostNL zich er wel heel makkelijk vanaf maakt met de melding dat bezwaar maken tegen een BTW aanslag niet langer mogelijk is.
Mijn mening is dat wanneer ik als koper netjes bij afrekenen BTW heb betaald aan een verkoper en vervolgens gaat een derde partij, de vervoerder, die in principe niets met die transactie te maken heeft, ten onrechte, nog een keer BTW + kosten innen, dan zou ik daar mijn teveel betaalde BTW en ten onrechte betaalde kosten gaan terugvorderen.
Wat daarbij meespeelt is dat ik, in mijn ogen, makkelijker kan aantonen aan PostNL dat de BTW al betaald was, dan dat ik aan de verkoper of eBay, kan aantonen dat PostNL voor de tweede keer BTW heeft geint.
Het lijkt mij ook dat PostNL zich er wel heel makkelijk vanaf maakt met de melding dat bezwaar maken tegen een BTW aanslag niet langer mogelijk is.
[ Voor 31% gewijzigd door Vette73 op 20-07-2021 14:41 ]
Ik denk dat eBay de BTW moet inhouden, althans zo herinner ik het van de iOSS regeling. En dus niet de verkoper van het product.
Normaliter is de verkoper ook de verzender. Denk aan een UK webshop. Alleen zit het bij een veiling/tussenpartij site zoals eBay wel iets gecompliceerder.sympa schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:04:
Ik denk dat eBay de BTW moet inhouden, althans zo herinner ik het van de iOSS regeling. En dus niet de verkoper van het product.
Als het pakket binnen is zal ik een case aanmaken bij eBay met de factuur van PostNL. Zal hier wel even laten weten wat de uitkomst is mochten meer mensen in een vergelijkbare situatie uitkomen.
if (!coffee) {
Work = false; }
If the sale of goods is facilitated through an electronic interface to buyers in the EU, the electronic interface is considered to have made the sale and is in principle liable for the payment of VAT.
Aliexpress en eBay vallen daarbij onder "electronic interface".
Bron: https://ec.europa.eu/taxation_customs/ioss_en
Waarbij Ali, voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden, geen EU bedrijf is en dus vrijwillig meedoet met I-OSS en eBay, als EU bedrijf, verplicht.sympa schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:43:
If the sale of goods is facilitated through an electronic interface to buyers in the EU, the electronic interface is considered to have made the sale and is in principle liable for the payment of VAT.
Mijn pakket uit Amerika heeft exact een week bij de douane gelegen en wordt morgen geleverd volgens PostNL. Alhoewel dat nog steeds 6 dagen teveel is ben ik niet echt teleurgesteld. Was al uitgegaan van 3 weken namelijk.
"Volgens PostNL". Je hebt het pas als je het vast hebtAtlAntA schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:06:
Mijn pakket uit Amerika heeft exact een week bij de douane gelegen en wordt morgen geleverd volgens PostNL. Alhoewel dat nog steeds 6 dagen teveel is ben ik niet echt teleurgesteld. Was al uitgegaan van 3 weken namelijk.
*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende moderator toe. Hier is het offtopic.
Sinds het BTW plichtig is, heb ik met pakketten, besteld in mei/jun, die dus door de douane moeten, veel vertraging. Zelfs pakketten die al voor 1 juli erdoor waren volgens de tracking, komen alsnog met inklaring.
Items gekocht met IOSS, (na 1 jul dus) lijken wel goed en vlot door te komen.
[ Voor 11% gewijzigd door Yorinn op 20-07-2021 17:32 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Over vertraging gesproken. Vorige week een pakket uit China besteld en volgens de tracking pagina (aliexpres) is die nu al aangekomen in het land van bestemming. De btw is als het goed is bij de betaling al voldaan. Alleen nu staat op de tracking pagina dat er wegens de overstromingen in Limburg er 7 tot 9 dagen vertraging in de levering zit.Mistraller schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:26:
[...]
"Volgens PostNL". Je hebt het pas als je het vast hebt![]()
[mbr]*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM naar de betreffende moderator toe. Hier is het offtopic.[/mbr]
Sinds het BTW plichtig is, heb ik met pakketten, besteld in mei/jun, die dus door de douane moeten, veel vertraging. Zelfs pakketten die al voor 1 juli erdoor waren volgens de tracking, komen alsnog met inklaring.
Items gekocht met IOSS, (na 1 jul dus) lijken wel goed en vlot door te komen.
Daar hebben we het hier inderdaad al over Fabske in "China-shopping levertijdentopic"AtlAntA schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:50:
[...]
Over vertraging gesproken. Vorige week een pakket uit China besteld en volgens de tracking pagina (aliexpres) is die nu al aangekomen in het land van bestemming. De btw is als het goed is bij de betaling al voldaan. Alleen nu staat op de tracking pagina dat er wegens de overstromingen in Limburg er 7 tot 9 dagen vertraging in de levering zit.
42% BTW?
Volgens mij wordt de dubbele BTW veroorzaakt doordat, zoals we inmiddels wel gewend zijn, de Belastingdienst er weer niet op tijd bij is om IOSS te ondersteunenen. Ze zijn er gewoon nog niet klaar voor en werken met een noodspoor ( https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-989907 )....Voor de geïnteresseerden: Zoek maar eens op https://zoek.officielebekendmakingen.nl met "Implementatie wetgevingspakket EU btw e-commerce". Zo staat daar bijvoorbeeld een document ( https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-967867 ), waarin letterlijk staat: "NL kan het buitenlandse IOSS-nummer niet verifiëren, waardoor het Nederlandse douanesysteem voor via NL ingevoerde pakjes automatisch btw over de invoer zal berekenen. Het post- of koeriersbedrijf zal de btw en inklaringskosten verhalen op de consument voor wiens rekening hij de pakketjes ten invoer aangeeft."
Het zou een schande zijn als onze overheid de burgers nogmaals BTW laat betalen terwijl een webshop dat al heeft ingehouden en zal afdragen aan de Nederlandse Staat. Ze verdienen zo ook nog aan hun eigen tekortkomingen. De Douane (IMEC Afdeling Inklaring) zou wel eens wat coulanter kunnen zijn als er een IOSS nummer op het adreslabel van het pakketje staat... (In dat geval treft PostNL geen blaam.)
[ Voor 1% gewijzigd door AdHa op 21-07-2021 01:38 . Reden: kopjetoegevoegd ]
De waarde wordt gebaseerd op de prijs die je ervoor hebt betaald. Beetje grijs gebied. Soms heb je mazzel en koop je een product voor bijvoorbeeld de helft van de daadwerkelijke waarde. Dat is altijd al zo geweest, ook met dingen uit de US voor al het EU/Brexit/IOSS gebeuren.Ossi schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:48:
Hoe zit dat dan met tweedehands items via eBay?
Qua IOSS verwijs ik je naar mijn post eerder, daar staat een linkje naar de FAQ van eBay waar alles in staat. Kortgezegd moet de verkoper het verzendlabel van eBay gebruiken anders werkt IOSS niet en moet je betalen aan PostNL. Dat 'probleem' heb ik nu dus ik ga kijken of ik die dubbel betaalde BTW kan claimen.
if (!coffee) {
Work = false; }
bezwaar maken bij postnl heeft geen zin als je dubbel btw betaald.
ik heb 2 juli 2 dingen besteld via ebay, beide inclusief btw betaling aan ebay.
beide moest ik bij postnl alsnog btw en administratie kosten betalen.
daarop heb ik na betaling bezwaar gemaakt.(van tevoren kan niet, betaalbewijs is nodig)
1 is afgewezen omdat de btw die ik bij ebay heb betaald chinese btw zou zijn.
de andere is afgewezen omdat de echte waarde hoger is dan de waarde berekend door de douane en ik dan meer btw zou moeten betalen(maar ik heb nu btw betaald op de echte waarde EN de geschatte waarde)
postnl bellen kwam ik ook niet ver mee omdat ik de pakketjes nog niet in handen heb(kost 4 werkdagen na betaling, tracking zegt elke dag "morgen")
daar krijg ik alleen te horen dat bezwaar maken na ontvangst pas kan(ipv. na betaling van de 2e btw)
daarop heb ik na betaling bezwaar gemaakt.(van tevoren kan niet, betaalbewijs is nodig)
de andere is afgewezen omdat de echte waarde hoger is dan de waarde berekend door de douane en ik dan meer btw zou moeten betalen(maar ik heb nu btw betaald op de echte waarde EN de geschatte waarde)
postnl bellen kwam ik ook niet ver mee omdat ik de pakketjes nog niet in handen heb(kost 4 werkdagen na betaling, tracking zegt elke dag "morgen")
daar krijg ik alleen te horen dat bezwaar maken na ontvangst pas kan(ipv. na betaling van de 2e btw)
En sowieso ga je die €4 ook niet terug krijgen.
Is laten terugsturen geen reële optie?
Dat ga ik ook niet proberen, PostNL is in deze verantwoordelijk voor de wettelijke afwikkeling, dus BTW in rekening brengen. Als dat via een andere partij al is gedaan en te verifiëren valt (IOSS) vervalt die plicht. Echter is in dit traject de BTW afdracht wel gedaan maar is niet doorgezet. Vandaar dat PostNL gewoon de BTW aan mij heeft gefactureerd. Dus vandaar dat ik ook naar eBay ga. PostNL weet ik nu al dat je bot gaat vangen.thedicemaster schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:51:
if (!coffee) {
Work = false; }
Dit is een interessante casus! Daarom is het jammer dat het verhaal wat warrig is:thedicemaster schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:51:
Dat ga je natuurlijk weerleggen met een eBay invoice nadat je even gegoogled hebt op wat de Chinese BTW is.1 is afgewezen omdat de btw die ik bij ebay heb betaald chinese btw zou zijn.
Dat ga je natuurlijk weerleggen met een eBay invoice en evt een screenshot van de PayPal betaling waarmee het door jou betaalde bedrag (en daarmee de echte waarde!) bevestigd wordt.de andere is afgewezen omdat de echte waarde hoger is dan de waarde berekend door de douane en ik dan meer btw zou moeten betalen(maar ik heb nu btw betaald op de echte waarde EN de geschatte waarde)
Ook interessant hier is dan men hier blijkbaar niet betwist dat er al NL-btw is betaald!
Als laatste begrijp ik niet bij wie je in eerste instantie bezwaar hebt gemaakt omdat je als laatste schrijft dat je bij PostNL alleen bezwaar kunt maken na ontvangst van jouw pakketjes.
Is dat eerste bezwaar soms bij de douane? En zo ja, hoe heb je dat bezwaar ingediend?
Dat is kletskoek!JohanNL schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:01:
En sowieso ga je die €4 ook niet terug krijgen.
Als je succesvol bezwaar maakt tegen de opgelegde BTW aanslag (en je de ten onrechte dubbel betaalde BTW dus terugkrijgt), dan krijg je ook de (dus ook ten onrechte betaalde) €4 terug.
Echter, als de verzender het IOSS gebeuren niet juist heeft afgehandeld (danwel digitaal aangemeld, danwel juist op het pakje vermeld), heeft PostNL niet "ten onrechte" BTW geïnd. Je zal dan bij de bron moeten zijn, degene die de IOSS procedure niet juist heeft toegepast.Vette73 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:54:
[...]
Dat is kletskoek!
Als je succesvol bezwaar maakt tegen de opgelegde BTW aanslag (en je de ten onrechte dubbel betaalde BTW dus terugkrijgt), dan krijg je ook de (dus ook ten onrechte betaalde) €4 terug.
ebay en paypal bonnetjes gaan niet helpen, die moest ik bij mijn bezwaar meesturen maar zijn maar half bekeken.Vette73 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:46:
[...]
Dit is een interessante casus! Daarom is het jammer dat het verhaal wat warrig is:
[...]
Dat ga je natuurlijk weerleggen met een eBay invoice nadat je even gegoogled hebt op wat de Chinese BTW is.
[...]
Dat ga je natuurlijk weerleggen met een eBay invoice en evt een screenshot van de PayPal betaling waarmee het door jou betaalde bedrag (en daarmee de echte waarde!) bevestigd wordt.
Ook interessant hier is dan men hier blijkbaar niet betwist dat er al NL-btw is betaald!
Als laatste begrijp ik niet bij wie je in eerste instantie bezwaar hebt gemaakt omdat je als laatste schrijft dat je bij PostNL alleen bezwaar kunt maken na ontvangst van jouw pakketjes.
Is dat eerste bezwaar soms bij de douane? En zo ja, hoe heb je dat bezwaar ingediend?
ik heb bij postnl bezwaar gemaakt via hun website.
op de website kan je bezwaar maken zodra je de btw en administratiekosten aan postnl hebt betaald(zodat je een betaalbewijsje hiervoor hebt)
toen ik postnl belde over de onterechte afwijzingen kreeg ik van de klantenservice medewerkster te horen dat bezwaar maken eigenlijk pas mag nadat het pakket daadwerkelijk geleverd is.
https://www.postnl.nl/kla...ingskosten/bezwaar-maken/
Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.