Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Vette73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:44:
[...]

Los nog van het punt dat ik het wel heel snel vind om nu al te gaan claimen. Gekocht 22 juni en claimen op 10 juli.
Ik wacht nog op een pakketje dat ik kocht op 25 mei (en wat al sinds 2 juni in NL zou zijn).
Ik had voor express levering gekozen, dit zou binnen 7 dagen bezorgd worden.
Na 5 weken verder te zijn en nog steeds niets ontvangen te hebben heb ik dus een geschil geopend.
Gemiddeld zo'n 4 weken te laat vind ik het niet snel om een geschil te openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb zojuist bestellingen geplaatst op Aliexpress (onder de 150 euro), waar VAT voor werd gerekend.

Het me is nu nog niet helemaal duidelijk of ik bij aankomst nog importkosten moet betalen, zie het nergens duidelijk staan.

Kan iemand van jullie hier toevallig antwoord op geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
elinx schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:48:
[...]
Misschien iets met koersverschillen? Ali rekent in dollars. Of is de prijs nu anders dan toen en geeft hij de huidige prijs als teruggave. Heb je zelf gekozen voor afwijkende (lees duurdere) verzending? Kijk even in je besteloverzicht, dan zou je die 12 euro terug moeten vinden.
Ik heb het inmiddels gevonden.
Het verschil zit in een coupon code die automatisch door de webwinkel toegevoegd word.
Dat verschil is 12 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
mb1234 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:24:
Ik heb zojuist bestellingen geplaatst op Aliexpress (onder de 150 euro), waar VAT voor werd gerekend.

Het me is nu nog niet helemaal duidelijk of ik bij aankomst nog importkosten moet betalen, zie het nergens duidelijk staan.

Kan iemand van jullie hier toevallig antwoord op geven?
Nee, je betaald dan niets meer als het bezorgd word.
Dit word geregeld door Aliexpress.
Importkosten betaal je alleen boven de 150 euro.
Je zit daaronder, dus betaal je alleen BTW die je al hebt betaald bij de bestelling op Aliexpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
0108daniel schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:25:
[...]

Nee, je betaald dan niets meer als het bezorgd word.
Dit word geregeld door Aliexpress.
Importkosten betaal je alleen boven de 150 euro.
Je zit daaronder, dus betaal je alleen BTW die je al hebt betaald bij de bestelling op Aliexpress.
Top, bedankt voor je reactie!

Dit was het antwoord wat ik zocht :*)

Edit:
Hoe zit het dan trouwens met de 4 euro importkosten welke door PostNL worden genoemd?
Aangezien zij aangeven 4 euro importkosten te rekenen onder de 150 euro :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh5KRce742ysCVJ_zAIKuHrtIfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zsZz35SvE6GsoiNi4IBD6ROi.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door mb1234 op 12-07-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
mb1234 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Top, bedankt voor je reactie!

Dit was het antwoord wat ik zocht :*)

Edit:
Hoe zit het dan trouwens met de 4 euro importkosten welke door PostNL worden genoemd?
Aangezien zij aangeven 4 euro importkosten te rekenen onder de 150 euro :?
[Afbeelding]
Hm dat is wel vreemd.
Als ik dit zo lees dan vind ik het een beetje PostNL eigenbelang door extra winst te maken.
Voorheen was dit nooit het geval bij PostNL dat ik 13 euro moest betalen.
Zou ook geen idee hebben waarom ik nu 4 euro per pakket erbovenop zou moeten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

0108daniel schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:36:
Hm dat is wel vreemd.
Als ik dit zo lees dan vind ik het een beetje PostNL eigenbelang door extra winst te maken.
Zou ook geen idee hebben waarom ik nu 4 euro per pakket erbovenop zou moeten betalen.
Wel even goed lezen hè... als PostNL het pakketje moet inklaren dan vragen ze 4 euro administratiekosten (of 7 als het niet online kan). Maar als het al ingeklaard wordt via IOSS dan is het pakketje al ingeklaard en hoeft het niet nóg een keer ingeklaard te worden door PostNL

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
DexterDee schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:39:
[...]

Wel even goed lezen hè... als PostNL het pakketje moet inklaren dan vragen ze 4 euro administratiekosten (of 7 als het niet online kan). Maar als het al ingeklaard wordt via IOSS dan is het pakketje al ingeklaard en hoeft het niet nóg een keer ingeklaard te worden door PostNL
Wordt elk pakketje dan ingeklaard via IOSS, of dat niet?

Het is volgens mij niet helemaal duidelijk of elke verkoper IOSS gebruikt.

Is het af te lezen aan het feit dat er VAT wordt gerekend bij het afrekenen dat de verkoper IOSS gebruikt?
Of is het ergens anders te zien of er gebruik wordt gemaakt van IOSS?

Dit zegt de Aliexpress zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnlLjSfh3oX3OCrxsJcyl5U4c6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mDDhO8O8cuOAWi6cZ8KqnLUL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:59
mb1234 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:46:
[...]

Wordt elk pakketje dan ingeklaard via IOSS, of dat niet?

Het is volgens mij niet helemaal duidelijk of elke verkoper IOSS gebruikt.

Is het af te lezen aan het feit dat er VAT wordt gerekend bij het afrekenen dat de verkoper IOSS gebruikt?
Of is het ergens anders te zien of er gebruik wordt gemaakt van IOSS?

Dit zegt de Aliexpress zelf:
[Afbeelding]
Hang ervan af of de webwinkel waar je het koopt IOSS toepast ofwel EU BTW rekent bij je aankoopt. Ali doet wel vanaf 1-7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-06 19:03
Toch weer eens gebeld met Postnl over de IOSS regeling.
Wat denk je, de medewerkster blijft keihard beweren dat als je (bij het bestellen) al BTW hebt betaald bij Aliexpress en het pakketje met IOSS verstuurd is je toch nog die 4 of 7 euro afhandelingskosten moet betalen aan Postnl. Ik schrok me kapot.
Dit staat op de website van Postnl:

Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek

Wat een tegenstrijdigheid!!! :(
Ik stop het telefoongesprek met de woorden: “Ik hoop dat je ongelijk hebt”
Nee dat heb ik niet zei ze.
Toen weer gebeld en kreeg een andere medewerker aan de telefoon en die gaf mij weer helemaal gelijk, dus bv. een usb-kabeltje van 1 euro kost straks 1,21 euro en dus helemaal een inklarings of afhandelingskosten extra. Wel verzonden via IOSS natuurlijk.

Mijn conclusie: ze weten het zelf maar amper bij Postnl en ik hou mijn hart vast als volgende week de eerste bestellingen van Ali na 1 juli aankomen.
Mocht het toch fout gaan??
Bezwaar maken via een b.v. een printscreen van de bestelling (om aan te tonen dat je toch BTW hebt betaald) zou volgens de medewerker na 1 juli ook niet meer kunnen.
Enige optie die je dan hebt is het pakketje terug laten sturen naar de afzender en dan maar hopen dat je via Aliexpress je geld nog terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1234
pennywiser schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Hang ervan af of de webwinkel waar je het koopt IOSS toepast ofwel EU BTW rekent bij je aankoopt. Ali doet wel vanaf 1-7.
Ja dat begrijp ik.

Mijn vraag was meer of ik aan het betalen van BTW kan afleiden of er IOSS is toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mb1234 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:27:
[...]

Ja dat begrijp ik.

Mijn vraag was meer of ik aan het betalen van BTW kan afleiden of er IOSS is toegepast.
In principe wel inderdaad, als het apart erbij op komt na aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:26

sjirafje

No inspirational quotes here

sjirafje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:39:
Er lijkt op Ebay nog het een en ander niet helemaal goed te gaan. Ik heb een voorstel gedaan voor een object en de btw die dan berekend wordt is maar 9% terwijl het volgens mij niet gaat om een artikel dat valt onder het lage btw tarief (tenzij het misschien onder agrarische producten valt?). Nouja eerst maar eens zien of de verkoper mijn voorstel accepteert :+

Update:
Ik heb het tegenvoorstel van de verkoper geaccepteerd en ik heb inderdaad maar 9% btw betaald :?
[Afbeelding]
Ik zie in de tracking info van DHL dat het IOSS/BTW nummer aan mijn huisnummer is toegevoegd :/ .
Als dat maar goed gaat :o

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:19

FreakNL

Well do ya punk?

@johnberg51 je overdrijft wat. Dan kost dat kabeltje 5.21 IPv 1.21 en je weet waar je aan toe bent in het vervolg.

Dat je hier überhaupt energie insteekt..

Ik heb nu ook 2 dingen bij Ali besteld na 1-7 incl VAT en ik zie wel wat het me kost. Is ook een mooie testcase..

Maar mijn hart vasthouden en ook nog eens bellen naar PostNL…. Nee, daar heb ik geen tijd en energie voor. Ik zie wel hoe het zich de komende maanden uitkristalliseert en bepaal aan de hand daarvan of ik nog kabeltjes en andere zut daar ga bestellen (die ook bij de Action liggen) of het puur voor de niche ga gebruiken (in dat laatste geval heb ik er ook inklaringskosten afhandelingskosten voor over omdat het vaak om dingen gaat die hier gewoonweg niet te krijgen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristientje
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-08-2022
https://www.icloud.com/ic...ZcXxsyDRqYy1musWw#eerlijk?

ik zie het eerlijke hier toch niet zo meteen voor de kosten van het inklarenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNaUftCTBKbKGaxHkEjYqMi24lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5BQe0iXwepbvA4C9IwYnGah.jpg?f=fotoalbum_large 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
FreakNL schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:17:
@johnberg51 je overdrijft wat. Dan kost dat kabeltje 5.21 IPv 1.21 en je weet waar je aan toe bent in het vervolg.
Je schrijft nu iets wat je helemaal niet weet door ervaring, je hebt zelf de spullen ook nog niet aangekregen.
Ik heb wel tijd en energie om dit uit te vragen en bellen kost me toch niets
Het staat op de website van Postnl.
De tweede medewerker van Postnl bevestigt dit ook nog eens.
Ik voel mij nou eenmaal geroepen om deze dingen uit te zoeken en gezien de onzin die je op div. fora leest is dit geen overbodige luxe.
Dus mijn conclusie is dat het kabeltje €1,21 gaat kosten.
En ja, usb kabeltjes koop ik ook bij Action.

Even nog wat termen:
Inklaringskosten komen van de douane en gaat onder de €150 altijd alleen maar over BTW
Als er geen BTW betaald is dan...
Betaal je afhandelingskosten aan Postnl omdat zij dan administratie moeten doen en de BTW voor moeten schieten.
Is de BTW al betaald dan betaal je helemaal niets meer.
Voorwaarde is wel dat Aliexpress de IOSS regeling hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
Dus, als ik het goed begrijp is PostNL pakketjes aan het inklaren die al niet ingeklaard hoeven worden vanwege IOSS..

[ Voor 5% gewijzigd door Durandal op 12-07-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Durandal schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:13:
Dus, als ik het goed begrijp is PostNL pakketjes aan het inklaren die al ingeklaard hoeven worden vanwege IOSS..
De Douane doet inklaren, is er nog een BTW betaald dat doet Postnl de afhandeling en rekent hier afhandelingskosten voor (4 of 7 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nou ja dan is dat zo. Je kan wel aan de lijn gaan hangen met een 1e lijns PostNL doos maar we weten toch inmiddels wel hoe PostNL in elkaar zit.

Ik denk dat je echt je energie aan het verspillen bent en dat je bij bij PostNL ook geen eenduidig antwoord gaat vinden. Wat dat betreft kun je het beter proefondervindelijk gaan bevinden.

Overigens heb je gelijk omtrent terminologie, het zijn natuurlijk afhandelingskosten waar we hier over praten. En ja, ik vind die ook belachelijk. Maar naar de 1e lijns bellen gaat je niet helpen en zeker geen bindend antwoord geven.

Als er overigens op de site van PostNL staat dat deze kosten niet van toepassing zijn waarom ga je dan alsnog bellen? Je kan het ook Ff afwachten en dan kun je altijd nog gaan bellen.

Overigens is de tekst op de link van PostNL (https://www.postnl.nl/campagnes/aankopen-buitenland/) behoorlijk dubbelzinnig. Helemaal eens. Maar als je hem negatief uitlegt ga je altijd 4 euro per pakket betalen onder de 150 euro. Aan de ene kant vind ik het terecht dat er een rem komt op de 1 euro pakketjes die de wereld rondvliegen (en dat zeg ik als fervent besteller!), aan de andere kant zou ik dan wel graag willen weten in wiens zal die 4 euro terecht komt…

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 12-07-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
@FreakNL
Ja die eerste was echt een Posnl doos. :)
De tweede medewerker had ik meer vertrouwen in.
Natuurlijk gaan we nu afwachten
Die 4 euro gaan natuurlijk naar Postnl, wees blij dat het geen 13 euro meer is.
Laten we hopen dat IOSS werkt.

[ Voor 29% gewijzigd door johnberg51 op 12-07-2021 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vette73
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 18:39
Wat is er dubbelzinnig aan de tekst in die link die je deelt?

Het grootste deel van die pagina gaat over niet-IOSS pakketjes waar uitgelegd wordt dat daar nog btw met bijbehorende inklaringskosten verschuldigd is.

Een alinea over I-OSS pakketjes:
Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek. Let op: dit geldt alleen als de waarde van je aankoop lager is dan 150 euro. Vanaf dat bedrag moet je namelijk invoerrechten betalen.
Waarbij je niets extra hoeft te betalen.
Lijkt mij niets dubbelzinnigs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:12

Amphiebietje

In de blubber

0108daniel schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:36:
[...]

Hm dat is wel vreemd.
Deze tarieven zijn juist veel lager dan de oude tarieven...die waren namelijk tot 17,50 Euro aan extra kosten per pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:12

Amphiebietje

In de blubber

johnberg51 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:51:

Mijn conclusie: ze weten het zelf maar amper bij Postnl en ik hou mijn hart vast als volgende week de eerste bestellingen van Ali na 1 juli aankomen.
Op een pakket uit Japan t.w.v. 35 Euro zou ik 27,70 Euro hebben mogen betalen (als PostNL mij tijdig op de hoogte had gesteld dat het er was; dat zijn ze vergeten dus nu is het retour). Daar hebben ze dus gewoon de oude 17,50 Euro aan inklaringskosten in rekening gebracht... :(

Bij DHL daarentegen betaalde ik minder dan 2 Euro aan belastingen op een pakket t.w.v. 20 Euro... 8)7

Kortom, het is een zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vette73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:22:
Wat is er dubbelzinnig aan de tekst in die link die je deelt?

Het grootste deel van die pagina gaat over niet-IOSS pakketjes waar uitgelegd wordt dat daar nog btw met bijbehorende inklaringskosten verschuldigd is.

Een alinea over I-OSS pakketjes:

[...]

Waarbij je niets extra hoeft te betalen.
Lijkt mij niets dubbelzinnigs aan.
Ik vind hem dubbelzinnig omdat er staat dat je GEEN INKLARINGSKOSTEN hoeft te betalen. Dat is dus duidelijk. Maar er staat ook dat ze WEL aangifte doen en het is me dan dus NIET duidelijk of er dan WEL AFHANDELINGSKOSTEN (4 euro) worden gerekend (voor de aangifte).

Had dan van die tekst gemaakt;
Maar je hoeft in dat geval geen inklarings- of afhandelingskosten te betalen.

In het eerste geval verandert er eigenlijk bijna niks en gaan je 10 euro pakketjes 12 euro kosten. Boeiend. Maar als ze 16 gaan kosten wordt het wel minder rendabel.

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 12-07-2021 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vandaag 1e alie pakketje na 1 juli binnen.
Hebben ze zelf 4 pakketjes gecombineerd.
Geen kosten hoeven betalen 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gU1E9LsfNKrkBP8n-sdx77LGAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsHs9UyBWqtDJkoHIfiy1vOc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
FreakNL schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:33:
[...]

Ik vind hem dubbelzinnig omdat er staat dat je GEEN INKLARINGSKOSTEN hoeft te betalen. Dat is dus duidelijk. Maar er staat ook dat ze WEL aangifte doen en het is me dan dus NIET duidelijk of er dan WEL AFHANDELINGSKOSTEN (4 euro) worden gerekend (voor de aangifte).
Ja, is niet echt keihard duidelijk maar dit staat er achter:
“ En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek”
Waarom schrijven ze nou niet gewoon: “En je betaalt dus ook geen afhandelingskosten”
Scheelt een hoop twijfel en telefoontjes.

[ Voor 3% gewijzigd door johnberg51 op 12-07-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
dragon2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:42:
Kijk, hier hebben we wat aan, geen afhandelingskosten dus.
Fijn dat ze bij Ali de bestelling combineren, zou je maar een keer afhandeling hoeven te betalen, maar ja dit laatste zou niet meer aan de orde zijn bij IOSS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Ik had ook niet anders verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vette73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Ik had ook niet anders verwacht :)
Ik ook niet hoor, anders was ik niet weer begonnen met bestellen. N=1 maar dit is toch een fijne bevestiging 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Haha, ik had 3 orders een via Aliexpress standard shipping en de andere twee saver shipping.
Deze zijn nu ook geupgrade naar combined shipping, dit zie je alleen maar als je inlogt op de website.
Schijnt een kadootje te zijn of zouden ze dit doen om afhandelingskosten uit te sparen voor de ontvanger?
Vond het al zo vreemd dat alle drie de tracks precies synchroon liepen.
Ik vind het wel heel lief in ieder geval. O+

https://alixblog.com/en/combined-delivery-one-package/

[ Voor 6% gewijzigd door johnberg51 op 12-07-2021 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
johnberg51 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 14:51:
Toch weer eens gebeld met Postnl over de IOSS regeling.
Wat denk je, de medewerkster blijft keihard beweren dat als je (bij het bestellen) al BTW hebt betaald bij Aliexpress en het pakketje met IOSS verstuurd is je toch nog die 4 of 7 euro afhandelingskosten moet betalen aan Postnl. Ik schrok me kapot.
Dit staat op de website van Postnl:

Er zijn ook webshops waar het iets anders werkt. Daar betaal je de btw al op het moment dat je je bestelling afrekent. Wij doen dan nog steeds aangifte als je pakket aankomt in Nederland. Maar je hoeft in dat geval geen inklaringskosten te betalen. En je ontvangt dus ook geen betaalverzoek

Wat een tegenstrijdigheid!!! :(
Ik stop het telefoongesprek met de woorden: “Ik hoop dat je ongelijk hebt”
Nee dat heb ik niet zei ze.
Toen weer gebeld en kreeg een andere medewerker aan de telefoon en die gaf mij weer helemaal gelijk, dus bv. een usb-kabeltje van 1 euro kost straks 1,21 euro en dus helemaal een inklarings of afhandelingskosten extra. Wel verzonden via IOSS natuurlijk.

Mocht het toch fout gaan??
Bezwaar maken via een b.v. een printscreen van de bestelling (om aan te tonen dat je toch BTW hebt betaald) zou volgens de medewerker na 1 juli ook niet meer kunnen.
Enige optie die je dan hebt is het pakketje terug laten sturen naar de afzender en dan maar hopen dat je via Aliexpress je geld nog terug krijgt.
Mijn conclusie: je hebt één medewerker getroffen die even een memo gemist heeft... meer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
johnberg51 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:28:

Schijnt een kadootje te zijn of zouden ze dit doen om afhandelingskosten uit te sparen voor de ontvanger?
Van een IOSS site maakt het niet uit want je hebt geen afhandelingskosten meer.
Wel kans dat je korting hebt gehad op de verzendkosten. Kan je eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drestar
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 10:39
SinergyX schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Met of zonder motor? RCtwente en topRC gaan niet onder de 100 euro met die + motor varianten.

Maar dit zijn dozenschuif producten, beetje marge in de doorverkoop (anders koop je ze elders), de uitzondering die al jaren geld bij de producten waar ook winkels weten dat je ze anders elders koopt (hobbyking, rcmarket etc).

Er zijn meer producten die in dit gebied misschien interessanter worden bij meer lokale winkels, misschien zelfs amazon, maar 90% van wat ik koop blijft ondanks 21% nog veruit goedkoper, of simpelweg hier niet te krijgen.
Is zonder motor. die op Aliexpress ook. kan ook met motor maar Aliexpress blijft in dat geval ook duurder als er de btw bij komt en dat vind ik niet meer te doen. vanaf EU warenhuis word de prijs zelfs heel hoog vergeleken met topRC of Toemen. het word zo nog aantrekkelijk om in eigen land te bestellen wat deze producten betreft. Aliexpress zal ze dan niet meer verkopen. die kunnen ze daar wel opdoeken. alleen nog de Chinese kloon en prutmerken die je hier niet kan krijgen en dan gaat Aliexpress toch echt achteruit. ik zie dit nu al aankomen. zo krijg je alleen maar meer nepspullen op de markt door btw te gaan heffen uit China want anders kunnen ze straks niks meer verkopen en verdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door drestar op 13-07-2021 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercury42
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10-2022
Als het goed is krijg ik morgen mijn eerste pakketje binnen die ik na 1 juli heb besteld bij AliExpress. Ik hoef niks bij te betalen, zie screenshot van de PostNL app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMSV3yy-IY4S6s6Yt54Rk7LfSWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/35nGOOrNAt8puMXz14z0bybW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Mercury42 op 13-07-2021 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-08 14:51
Eerste pakketje waar ik voor moest betalen, betaling ging soepel. Wel suf dat ik 0,35 cent BTW moest betalen en 4 euro kosten.

Verder hou goed de track and trace code op de https://www.internationalparceltracking.com/#/search website.
Mijn pakketje wachtte als een paar dagen op de betaling, maar ze konden nog geen SMS of emails sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Nikey3 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:29:
Eerste pakketje waar ik voor moest betalen, betaling ging soepel. Wel suf dat ik 0,35 cent BTW moest betalen en 4 euro kosten.

Verder hou goed de track and trace code op de https://www.internationalparceltracking.com/#/search website.
Mijn pakketje wachtte als een paar dagen op de betaling, maar ze konden nog geen SMS of emails sturen.
Even voor de duidelijkheid:
Ik neem aan dat dit een bestelling is die je vòòr 1 juli hebt geplaatst?
Dus nog zonder IOSS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Nikey3 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:29:
Dat betekent dus dat er echt iemand bezwaar moet gaan maken tegen het innen van btw-bedragen <1 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
johnberg51 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Dus nog zonder IOSS
Of een pakketje, gekocht na 1 juli, bij een winkel die niet aan I-OSS doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Durandal schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:16:
[...]

Van een IOSS site maakt het niet uit want je hebt geen afhandelingskosten meer.
Wel kans dat je korting hebt gehad op de verzendkosten. Kan je eens checken.
Ja, geen afhandelingskosten
Gecombineerd verzenden wordt nu best wel interresant op Aliexpress, omdat het niets meer uitmaakt als je over die 22 euro heengaat. Wel onder de 150 euro blijven natuurlijk anders komt het volgende probleem van invoerrechten om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
@johnberg51 Ik denk dat @Durandal met zijn vraag bedoelde of je btw hebt betaald over de verzendkosten.

En gecombineerde verzendingen >150 Euro maakt niet uit. Het blijven allemaal individueel verpakte en geadresseerde pakketjes van elk <150 Euro, dus geen invoerrechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Vette73 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:03:
[...]

Dat betekent dus dat er echt iemand bezwaar moet gaan maken tegen het innen van btw-bedragen <1 Euro.
Een medewerker van Postnl, die ik wel vertrouwde heeft gezegd dat er na 1 juli geen bezwaar meer gemaakt kan worden tegen de BTW heffing.
Enige optie is retour afzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
johnberg51 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:11:
[...]

Een medewerker van Postnl, die ik wel vertrouwde heeft gezegd dat er na 1 juli geen bezwaar meer gemaakt kan worden tegen de BTW heffing.
Enige optie is retour afzender.
Naast het punt dat bezwaar misschien niet meer kan, kan het natuurlijk ook zo zijn dat die 1euro regel is afgeschaft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
DexterDee schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:39:
[...]

Inklaringskosten worden gerekend boven de 150 euro.
De vraag van het lid was voor een bedrag onder de 150 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Durandal
[...]

Die discussie is al voorbij gekomen volgens mij
- als je een broodje koopt hier bij de bakker moet je ook die 35ct BTW betalen. Daar is ook geen bezwaar mogelijk.
- die <1 euro naar beneden afronden is voor bedrijven bij de maandelijkse BTW aangiften. Die kan de bakker ook niet per broodje naar beneden wegafronden.

Ik zie niet op welke basis er bij import, per import, de BTW wegafgerond kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:21

DexterDee

I doubt, therefore I might be

0108daniel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:38:
Inklaringskosten worden gerekend boven de 150 euro.
De vraag van het lid was voor een bedrag onder de 150 euro.
Nee dat klopt niet. Inklaringskosten worden bij PostNL altijd gerekend als een pakketje nog niet ingeklaard is. Ik denk dat je in de war bent met invoerrechten. Tot 150 euro betaal je 4 of 7 euro inklaringskosten en boven de 150 euro betaal je 10 of 13 euro inklaringskosten (en daar bovenop nog invoerrechten).

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-08 11:41
[b]0108daniel schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:38:[/b
Inklaringskosten worden gerekend boven de 150 euro. De vraag van het lid was voor een bedrag onder de 150 euro.
Dan ook toch? Zie hier. PostNL gebruikt de termen inklaringskosten en afhandelingskosten door elkaar, heb ik de indruk, maar ze bedoelen hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Vandaag Ali pakje in brievenbus binnen gehad waarde 4 dollar, welke ik op 8 juni had besteld. Geen inklaring/BTW erbij dus wat deze betreft net als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
pennywiser schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:01:
Vandaag Ali pakje in brievenbus binnen gehad waarde 4 dollar, welke ik op 8 juni had besteld. Geen inklaring/BTW erbij dus wat deze betreft net als voorheen.
Als je in de tracking van dat pakketje kijkt, wanneer is het dan door de douane gegaan?
Alleen als het na 1 juli door de douane gegaan is heeft jouw bericht nieuwswaarde.
(zelf wacht ik ook nog op twee pakketjes die al voor 1 juli door de douane zijn gegaan en ik verwacht niet, als ze nog komen, dat ik daarvoor btw zal moeten betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
johnberg51 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Dus nog zonder IOSS
klopt, maar ik vermoed dat de particuliere verkoper in de VS geen IOSS heeft en zal ook geen IOSS krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
[...]

Heb je hier meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 09:44
[...]

Nee tuurlijk niet, als dat het geval was dan had de EU een giga maas in de wet ingebouwd. Want dan gaan verkopers dus weer keihard liegen over de waarde. De liegdrempel is nu van 22 euro naar 150 euro verhoogd, en die bedragen komen toch een stukje minder voor en zijn wat beter op realiteit in te schatten.

[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 13-07-2021 16:53 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Nikey3 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Heb je hier meer informatie over?
Hierover is genoeg gediscussieerd in dit topic, is allemaal terug te lezen. Ik schat tussen pagina 30 en 40.

[ Voor 6% gewijzigd door Vette73 op 13-07-2021 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:26
Vandaag mijn eerste Ali pakketje binnen gekregen waar BTW over is betaald.

Ik kon echter op de verpakking niks zien wat anders was dan voorheen. Geen IOSS nummer of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
..

[ Voor 99% gewijzigd door pennywiser op 13-07-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Vette73 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Als je in de tracking van dat pakketje kijkt, wanneer is het dan door de douane gegaan?
Alleen als het na 1 juli door de douane gegaan is heeft jouw bericht nieuwswaarde.
(zelf wacht ik ook nog op twee pakketjes die al voor 1 juli door de douane zijn gegaan en ik verwacht niet, als ze nog komen, dat ik daarvoor btw zal moeten betalen).
Goeie zal het morgen even nakijken. wordt vervolgd. -- Is inderdaad in juni al ingeklaard volgens ali tracking. Tot zover de nieuwswaarde :).

[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 13-07-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:37
dragon2 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:42:

[Afbeelding]
Super! Lekker snel ook, welke verzend methode? Ik wacht nog op pakketjes die al voor juli in Nederland waren, weinig nieuws tot nu toe. Jammer dat het er dus op lijkt dat eigenlijk alleen de pakketjes in deze tussenperiode (en waar je nu nog steeds geen BTW betaalt) de dupe worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-08 19:57
Zijn er al mensen geweest die toch moesten betalen ondanks dat de shop aan gaf dater al btw betaald zou zijn?

Ik vraag me af wanneer het namelijk fout gaan en hoe het dan aangepakt gaat worden.

Verder hoop ik gewoon dat heel aliexpress gewoon de btw gaat afhandelen bij afrekenen buiten de shops om en het hele probleem opgelost is voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
Waah schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 07:39:
[...]

Je hoopte dus eigenlijk op een manier om onder de btw uit te komen. Dat gaat niet gebeuren (gelukkig)

[...]
ja het zou toch leuk zijn als de man met de krappe beurs eens een voordeeltje had, hè, dat moeten we niet willen met zijn allen.

Velen hebben beweerd dat zij de dans zouden ontspringen door alleen nog maar via EU pakhuizen te bestellen en nu blijkt daar toch BTW over betaald te moeten worden. En het gaat mij er om dat we hier sterk de indruk hadden dat die BTW altijd al in de prijs zat (je merkt dan aan de reacties), dat was dus allemaal maar valse schijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vette73
Jarwo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:03:
[...]

ja het zou toch leuk zijn als de man met de krappe beurs eens een voordeeltje had, hè, dat moeten we niet willen met zijn allen.

Velen hebben beweerd dat zij de dans zouden ontspringen door alleen nog maar via EU pakhuizen te bestellen en nu blijkt daar toch BTW over betaald te moeten worden. En het gaat mij er om dat we hier sterk de indruk hadden dat die BTW altijd al in de prijs zat (je merkt dan aan de reacties), dat was dus allemaal maar valse schijn.
Heel eerlijk gezegd ging ik daar ook van uit.
Die hele enkele keer dat ik iets vestelde >E22 deed ik dat bewust vanuit een EU-warehouse om daarmee extra inklaringskosten vanuit China te voorkomen met de aanname dat in die (hogere) prijs al btw verrekend zat.
Persoonlijk zou ik ook heel verbaasd zijn geweest indien er toen alsnog btw en inklaringskosten berekend zouden zijn (is niet gebeurd overigens).
Ik snap de aanname dus wel.

Nu, dat noemen we voortschreidend inzicht, weten we dat gewoon alle prijzen op Ali ex. btw zijn en dat het niet uitmaakt van waaruit het spul verstuurd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:32
Jarwo schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:03:
[...]

Belastingontduiking is geen voordeeltje voor de man met de krappe beurs, sorry. Als men dat wil, moet men niet continu rechts stemmen. En de mensen met krappe beurs stemmen opvallend vaak rechts of populistisch. Maar dat is een discussie voor een ander topic. En ohja, door alles in China te kopen zorg je voor minder werk in NL en krijg je juist meer krappe beursjes.

En ja, vanuit een warehouse in de EU is er al belasting over afgedragen en btw. Echter ging dat waarschijnlijk naar het land waar het warehouse stond. Nu gaat dat dus keurig naar het land waar de koper zich bevind. Geloof me geen enkel land laat zich miljoenen door de neus boren :+

Als je kijkt hoeveel belasting men is misgelopen doordat men voor miljoenen uit China besteld en belasting ontdook, daar had Rutte met gemak die 1000 euro van kunnen betalen die beloofd was. :+ in ieder geval aan de mensen met een krappe beurs O-)

Bestelling van begin Mei is nu eindelijk bij PostNL gekomen. 6,75 betalen over 2 airtag-houders die nog geen 2 euro kostte….

Die mogen ze dus houden bij PostNL. Was ook het laatste pakketje dat ik nog verwachtte.

Ik zie trouwens wel een enorm risico op Phishing. Mailtje over inklaringskosten, betaallink erbij en hoppatee

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 14-07-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:25
Net contact met PostNL (telefoon) gehad, pakket uit VK nog niet aangekomen, ik heb 10 dagen geleden al de BTW en inklaringskosten betaald.
Er werd letterlijk gezegd dat snelle betaling van de BTW/inklaring GEEN invloed heeft op de levertijd. Mooi dan. Ik betaal voortaan 10 dagen later als ze toch zo langzaam zijn bij PostNL.

Ik ga de webshops in het VK vragen om voortaan per DHL/DPD oid te versturen en Royal Mail/PostNL te vermijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

glatuin schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:12:

Er werd letterlijk gezegd dat snelle betaling van de BTW/inklaring GEEN invloed heeft op de levertijd. Mooi dan. Ik betaal voortaan 10 dagen later als ze toch zo langzaam zijn bij PostNL.
Maar als je 10 dagen later pas betaalt, dan weet je zeker dat het minimaal 10 dagen langer duurt... ;)

Dus wie denk je dat je daar het meeste mee treft? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:16:
Zijn er al mensen geweest die toch moesten betalen ondanks dat de shop aan gaf dater al btw betaald zou zijn?

Ik vraag me af wanneer het namelijk fout gaan en hoe het dan aangepakt gaat worden.

Verder hoop ik gewoon dat heel aliexpress gewoon de btw gaat afhandelen bij afrekenen buiten de shops om en het hele probleem opgelost is voor nu.
Vandaag is er voor mij een pakketje afgeleverd bij het pakket punt waarover ik nog inklaringskosten en BTW mag betalen (~€6). Is een pakje uit het VK dat ik heb besteld via Amazon en waarover ik bij Amazon al 21% BTW heb betaald.

Ondanks dat het geen schokkend bedrag is, vind ik het wel absurd dat ik blijkbaar 2x BTW mag betalen en als bonus ook nog inklaringskosten er bovenop krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08 13:16

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

ralph075 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:04:
Ondanks dat het geen schokkend bedrag is, vind ik het wel absurd dat ik blijkbaar 2x BTW mag betalen en als bonus ook nog inklaringskosten er bovenop krijg.
Dat is ook absurd en niet correct als de btw/invoerrechten inderdaad vooraf berekend zijn door Amazon. Die 6 euro kom je nu niet onderuit, maar ik zou direct bezwaar maken bij PostNL met je amazon factuur waar die BTW al op staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Spike_wolf op 14-07-2021 13:12 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
ralph075 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Vandaag is er voor mij een pakketje afgeleverd bij het pakket punt waarover ik nog inklaringskosten en BTW mag betalen (~€6). Is een pakje uit het VK dat ik heb besteld via Amazon en waarover ik bij Amazon al 21% BTW heb betaald.

Ik vraag me af of die btw in dit geval berekend is voor Nederland of voor de VK. Als dit namelijk als Engelse btw gezien word geld dit volgens mij niet als Nederlandse btw dan klopt het dat je nog BTW moet betalen en zou je de BTW terug moeten vragen in het VK.

Ik zou dus contact opnemen met Amazon en kijken hoe zij dit verwerken. Het gaat niet om de europs maar zodat iedereen weet hoe dit geregeld is zodat we het kunnen ontwijken. En was dit amazon.nl maar een engelse verkoper op amazon of amazon.co.uk?

[ Voor 18% gewijzigd door computerjunky op 14-07-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:09:
[...]

Ik vraag me af of die btw in dit geval berekend is voor Nederland of voor de VK. Als dit namelijk als Engelse btw gezien word geld dit volgens mij niet als Nederlandse btw dan klopt het dat je nog BTW moet betalen en zou je de BTW terug moeten vragen in het VK.

https://www.belastingdien...endoet_met_het_buitenland
Ik heb besteld en betaald op de Nederlandse Amazon website. Het was me niet opgevallen dat de verkoper uit het VK kwam.
Bij mijn bestelling staat duidelijk vermeld dat er BTW is betaald. Dan verwacht ik niet nog een aparte rekening via PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

computerjunky schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:09:
[...]

https://www.belastingdien...endoet_met_het_buitenland

Ik zou dus contact opnemen met Amazon en kijken hoe zij dit verwerken. Het gaat niet om de europs maar zodat iedereen weet hoe dit geregeld is zodat we het kunnen ontwijken. En was dit amazon.nl maar een engelse verkoper op amazon of amazon.co.uk?
Bestellingen bij Amazon berekenen vaak de BTW/invoerkosten voor zendingen naar een ander land, zodat zij deze innen en afstaan zodat jij achteraf geen extra kosten hebt. Maar dat is niet altijd het geval. Dus even dubbel checken of dat bij deze bestelling wel het geval was. Zo ja, een klacht indienen bij PostNL. Zo nee, dan klopt dit gewoon en moet je die kosten gewoon betalen.
ralph075 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Ik heb besteld en betaald op de Nederlandse Amazon website. Het was me niet opgevallen dat de verkoper uit het VK kwam.
Bij mijn bestelling staat duidelijk vermeld dat er BTW is betaald. Dan verwacht ik niet nog een aparte rekening via PostNL.
Als je op amazon.nl besteld hebt zou dat inderdaad gewoon goed geregeld moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Spike_wolf op 14-07-2021 13:15 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Heb de link van mijn eerdere post verwijderd omdat dit over zakelijke transacties ging en niet over particulieren aankopen. Daar kan ik dan ook helemaal niets over vinden...

En idd even bij de factuur lijken of er btw aangegeven staan en als dat zo is postnl aanvechten. En tevens ook amazon omdat het gewoon niet zo kan zijn dat je geen btw betaald op een nederlandse website.

[ Voor 37% gewijzigd door computerjunky op 14-07-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-08 11:41
Spike_wolf schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:13:
Als je op amazon.nl besteld hebt zou dat inderdaad gewoon goed geregeld moeten zijn.
Ter info: begin dit jaar heb ik iets besteld bij Amazon.co.uk. Toen ook al BTW betaalt, ze waren net uit de EU gestapt. Een paar weken geleden, na bijna een half jaar dus, kreeg ik een klein bedrag terug aan BTW dat ze kennelijk verkeerd berekend hadden. Dat was mij niet opgevallen en ik heb destijds ook niet gereclameerd. Valt me niks tegen dat Amazon fouten uit zichzelf corrigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
Spike_wolf schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:08:
[...]

Dat is ook absurd en niet correct als de btw/invoerrechten inderdaad vooraf berekend zijn door Amazon. Die 6 euro kom je nu niet onderuit, maar ik zou direct bezwaar maken bij PostNL met je amazon factuur waar die BTW al op staat.
Ja, maar ook belachelijk: als bezwaar terecht is, dan krijg ik toch de inklaringskosten niet terug, slechts de BTW wordt dan terugbetaald.
Voor €2 vind ik het de moeite van het bezwaar maken niet waard. Zou dan enkel een principekwestie zijn.

Makkelijk verdiend voor PostNL, want ik vermoed dat veel mensen zo denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:26
ralph075 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:22:
[...]

Ja, maar ook belachelijk: als bezwaar terecht is, dan krijg ik toch de inklaringskosten niet terug, slechts de BTW wordt dan terugbetaald.
Voor €2 vind ik het de moeite van het bezwaar maken niet waard. Zou dan enkel een principekwestie zijn.

Makkelijk verdiend voor PostNL, want ik vermoed dat veel mensen zo denken.
Dan zou ik als ik jou was die inklaringskosten proberen te verhalen bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Juist vanwege principes is het het waard. als tienduizenden mensen dat gaan doen moet het systeem op de schop.

Maar kijk even op je factuur en kijk of er btw aangegeven staat. Dat is het belangrijkste. zo ja bereken even hoeveel % het is. UK heeft namelijk 20% ipv 21%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

grun93 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Ter info: begin dit jaar heb ik iets besteld bij Amazon.co.uk. Toen ook al BTW betaalt, ze waren net uit de EU gestapt. Een paar weken geleden, na bijna een half jaar dus, kreeg ik een klein bedrag terug aan BTW dat ze kennelijk verkeerd berekend hadden. Dat was mij niet opgevallen en ik heb destijds ook niet gereclameerd. Valt me niks tegen dat Amazon fouten uit zichzelf corrigeert.
Zelfde ervaring hier inderdaad :)

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
In overeenstemming met de wetgeving die van toepassing is op leden van de EU, is Amazon verplicht btw te berekenen op alle bestellingen die worden geleverd op bestemmingen binnen lidstaten van de EU. Btw wordt in rekening gebracht conform de lokale wetgeving van elke lidstaat.

De prijzen op onze website voor goederen die worden verkocht door Amazon worden weergegeven in euro’s (EUR) en zijn inclusief Nederlandse btw.

bron: https://www.amazon.nl/gp/...lay.html?nodeId=201895760

Kortom jij hoort als gebruiker helemaal geen last te hebben van deze btw grap bij amazon. Het is de verplichting van amazon dit te regelen. En dus of amazon heeft dit verzuimt en zijn aansprakelijk of postnl is hier aan het graaien.

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 14-07-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danman15
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-07 05:46
In China een pakket besteld.

24-6 verstuurd vanuit China
01-7 in Nederland binnen gekomen
09-7 ingeklaard
14-7 ontvangen

Wat is hier nu bijzonder aan. Bij Ali geen BTW betaald, bij Postnl niks betaald, op de verpakking stond er ook helemaal niks van waarde.

Bijzonder dat het product (Dockingstation van ongeveer €75,-, zonder BTW) er toch doorheen glipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
glatuin schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:40:
Wanneer nu heel veel Belgen (liefst allemaal) uit protest ieder een item van 45 ct bestellen en die vervolgens weigeren dan is dat een duidelijk statement aan BPost :+
Ik denk dat het al een goede statement is om niet te betalen aan Bpost want alles moet via hun app gaan.
VIa de website van Bpost is het geeneens mogelijk om te betalen.

Dus hier gaat mijn bestelling mooi geweigerd worden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 17:01
Chevy454 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:08:
[...]

Ik denk dat het al een goede statement is om niet te betalen aan Bpost want alles moet via hun app gaan.
VIa de website van Bpost is het geeneens mogelijk om te betalen.

Dus hier gaat mijn bestelling mooi geweigerd worden.
Serieus? Gaan ze mensen verplichten om zo de app te gebruiken? Dan mooi niet.

Hier trouwens vandaag weer (is al de 3e of 4e ondertussen) brief over de wijzigingen van 1 juli ontvangen... Die verhoogde inklaringskosten moeten ergens naartoe hé :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
Op 1 juli besteld bij AE en BTW betaald. Vandaag ontvangen zonder rompslomp of kosten. Ik had in de overgang nog wel een hik verwacht maar het ging goed.

Prima zo, vorig jaar nog bij een bestelling van €30 naar verhouding veel kosten gehad, dat is nu voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Durandal
danman15 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:47:
In China een pakket besteld.

24-6 verstuurd vanuit China
01-7 in Nederland binnen gekomen
09-7 ingeklaard
14-7 ontvangen

Wat is hier nu bijzonder aan. Bij Ali geen BTW betaald, bij Postnl niks betaald, op de verpakking stond er ook helemaal niks van waarde.

Bijzonder dat het product (Dockingstation van ongeveer €75,-, zonder BTW) er toch doorheen glipt.
Je hebt het besteld voor de wetswijziging in ging dus Ali berekent geen BTW.
Het komt aan na de wetswijziging dus dat geeft aan dat inklaren nog steeds niet altijd gebeurt en er nog steeds een kans is dat je niet-IOSS aankoop er zonder extra kosten door heen glipt.

Glipt een niet-IOSS aankoop er niet door heen dan betaal je als nog BTW + 4 euro inklaringskosten. Vooral bij grotere bedragen kan het dus interessant blijven om niet-IOSS aankopen te doen. Als ze niet alles checken kan het al snel de moeite lonen om het gokje te wagen. Wat je kan verliezen is 4 euro.
Als ze de helft checken ligt break-even al bij een aankoop van 40 euro.

Interessant om meer data over niet-IOSS aankopen te krijgen dus. Misschien checken ze inderdaad niet alles, misschien zijn dit nog implementatie stuipen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
azerty schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
Ja, heb een paar keer gekeken naar de mogelijkheden om via de website te betalen. Enkel via de app mogelijk.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBlutarski
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-11-2024
edgarvh schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:00:
Ik heb sinds kort de Postnl app en zie zojuist dat ik morgen een zending uit het Verenigd Koninkrijk ontvang. het is een cadeautje en de persoon daar heeft het als gift verstuurd. Nu zou ik €8,62 moeten betalen voor de inklaring en moet dat bij de Primera doen. In de 'reis van je pakket' zie ik dat op 6 juli 15:57 uur er een verzoek tot betaling zou zijn verstuurd. Ik heb geen idee waarheen, want ik heb niets ontvangen. Die 8,62 bestaat uit 4,62 BTW en 4 euro inklaring. Op de factuur staat dat je tot 1 september je ook 4 euro inklaring betaalt bij een PostNL punt. Daarna is het 3 euro meer. Wel vreemd dat het betaalverzoek mij niet bereikt heeft.
In een ongeveer vergelijkbare situatie kreeg ik het verzoek tot betalen van de inklaring via de PostNL app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
azerty schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Het is goedkoper via de app dan in de winkel. Echter de hogere winkelprijs gaat pas over paar maanden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 17:01
glatuin schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:29:
[...]

Het is goedkoper via de app dan in de winkel. Echter de hogere winkelprijs gaat pas over paar maanden in.
Uhm, ik spreek over BPost (BE) en niet over PostNL ;)

Jullie zijn trouwens een stuk beter af met €4 (of €7) dan wij met de €15 aan inklaringskosten :(

Edit: of gaat BPost die €15 nog verder verhogen als je het in een postkantoor gaat afhalen? Nog erger dan :|

[ Voor 12% gewijzigd door azerty op 14-07-2021 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:29:
Juist vanwege principes is het het waard. als tienduizenden mensen dat gaan doen moet het systeem op de schop.

Maar kijk even op je factuur en kijk of er btw aangegeven staat. Dat is het belangrijkste. zo ja bereken even hoeveel % het is. UK heeft namelijk 20% ipv 21%
Online op Amazon staat BTW erbij op de factuur (€2,50).
Op de bijgevoegde (Engelse) factuur in het pakje staat VAT £0,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Niet online
azerty schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:30:
[...]

Jullie zijn trouwens een stuk beter af met €4 (of €7) dan wij met de €15 aan inklaringskosten :(

Edit: of gaat BPost die €15 nog verder verhogen als je het in een postkantoor gaat afhalen? Nog erger dan :|
Wij (NL) zijn erop vooruit gegaan met de nieuwe regels. Voor 1 juli betaalden we hier €13,50 inklaringskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBlutarski
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-11-2024
Durandal schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Je hebt het besteld voor de wetswijziging in ging dus Ali berekent geen BTW.
Het komt aan na de wetswijziging dus dat geeft aan dat inklaren nog steeds niet altijd gebeurt en er nog steeds een kans is dat je niet-IOSS aankoop er zonder extra kosten door heen glipt.

Glipt een niet-IOSS aankoop er niet door heen dan betaal je als nog BTW + 4 euro inklaringskosten. Vooral bij grotere bedragen kan het dus interessant blijven om niet-IOSS aankopen te doen. Als ze niet alles checken kan het al snel de moeite lonen om het gokje te wagen. Wat je kan verliezen is 4 euro.
Als ze de helft checken ligt break-even al bij een aankoop van 40 euro.

Interessant om meer data over niet-IOSS aankopen te krijgen dus. Misschien checken ze inderdaad niet alles, misschien zijn dit nog implementatie stuipen..
Heb het idee dat het systeem (nog) niet waterdicht is en er nog steeds iets doorheen kan glippen net als voorheen.
Heb het nu net na 1 juli meegemaakt met 2 pakketjes (weliswaar uit de US, niet uit China). Beide boven de €22 (de ene rond de €40, de ander rond de €65) al zou dat nu dus niet meer moeten uitmaken, en beide zijn gewoon bezorgd zonder extra bijbetalen. Voor een 3e vergelijkbaar pakket kreeg ik een verzoek tot betalen van BTW+ inklaren in de app, en na betalen werd hij thuis bezorgd.

Voorheen was ik gewend dat ik dan in de PostNL app een mededeling kreeg dat ik hem binnen een week bij het afhaalpunt kon ophalen met bijbetalen van BTW+inklaringskosten. En dan kreeg ik er een paar dagen later (ook als ik hem al had afgehaald) nog een afhaalbewijs thuisgestuurd met diezelfde mededeling. Als ik de PostNL niet zou gebruiken zou ik effectief maar een dag of 4 hebben gehad voor het pakket weer retour zou worden gestuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Volgens ALI tracking is het Douane-inklaringsproces gestart, maar het pakketje inmiddels in huis.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
azerty schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:30:
[...]

Ja met BPost ben je helemaal de klos. Ik kan me voorstellen dat Belgen in het grens gebied gauw vrienden zoeken over de grens om zo goedkoop aan pakjes te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Je kan als Grensbelg het altijd laten bezorgen bij een Albert Hein (o.i.d.) net over de grens denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Durandal schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 16:23:
Je kan als Grensbelg het altijd laten bezorgen bij een Albert Hein (o.i.d.) net over de grens denk ik?
Ik ben geen Belg, echter ik kan me voorstellen dat een Belg die vlak bij de grens woont liever geen Grensbelg wordt genoemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Ik vond het wel een mooi woord eigenlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
ralph075 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Online op Amazon staat BTW erbij op de factuur (€2,50).
Op de bijgevoegde (Engelse) factuur in het pakje staat VAT £0,00.
Lijkt dan toch echt op een fout van amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:08
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HNpWuPO.jpg

Bestelling uit de UK op eBay. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. In theorie krijg ik het gewoon op de mat zonder bijbetalen of postkantoor perikelen.

Artikel linkt naar deze FAQ voor de geïnteresseerde: klik

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

naaitsab schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:01:
[Afbeelding]

Bestelling uit de UK op eBay. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. In theorie krijg ik het gewoon op de mat zonder bijbetalen of postkantoor perikelen.

Artikel linkt naar deze FAQ voor de geïnteresseerde: klik
Jij hebt wel gewoon 21% betaald. Ik heb om een of andere reden maar 9% betaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40VSoXuZwwFWApTCSk1tsiL23zw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SQJGrnkMsEV6jhi4y16P7y5Y.png?f=user_large

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 16:22
Voor de verkopers op Bricklink is het nu ook een woud aan regels aan het worden. Verkoop je meer dan 10.000 aan goederen binnen de EU maar buiten je eigen land moet je jezelf inschrijven bij het OSS systeem.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercury42
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-10-2022
Zonet een bestelling ontvangen van AliExpress, gewoon keurig bezorgd door PostNL. Ik heb geen inklaringskosten betaald, schijnt goed te werken met de btw die je vooraf betaald bij AliExpress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgarvh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:53
JohnBlutarski schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:28:
[...]

In een ongeveer vergelijkbare situatie kreeg ik het verzoek tot betalen van de inklaring via de PostNL app
Het is nu woensdag en na een paar keer een dag opgeschoven te zijn wanneer ik het pakket zou kunnen halen staat er nu dat het pakket nog niet door PostNL is ontvangen of verwerkt. "Je hebt het pakket nog niet opgehaald en daardoor vervallen je inklaringskosten. Het pakket wordt teruggestuurd." Wat een onduidelijk gedoe dit. Ik hoop maar dat het een nog grotere puinhoop wordt en ze mij dat pakket gewoon zo bezorgen, zonder inklaringskosten + BTW (van 8,62 euro). Ben nog even naar het afhaalpunt gegaan en daar ligt niets zei de medewerker. Morgen weer een dag en we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:09
Krijg ineens een melding in de app over een pakje, 4 euro inklaring. Zegt me niks dus ik zoek even verder op tracking en blijkt dat het pakketje sinds 4 juni (!) in Nederland is aangekomen en ontvangen door PostNL en blijkbaar nu ergens opduikt en ingeklaard, dan zijn de kosten toch onterecht omdat het al ruim voor 1 juli in Nederland is aangekomen? Maar je moet zeker eerst betalen om het te krijgen... Is onder de 22 euro

[ Voor 16% gewijzigd door Deezers op 14-07-2021 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Het gaat om de datum waarop de zending is ingeklaard. PostNL heeft totaal geen haast gemaakt om oudere zendingen in te klaren dus die vielen onder de oude 22 euro regeling maar omdat PostNL ze heeft laten liggen moet er toch btw en inklaringskosten betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:08
sjirafje schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:44:
[...]

Jij hebt wel gewoon 21% betaald. Ik heb om een of andere reden maar 9% betaald
[Afbeelding]
9% is toch alleen voedsel en levensmiddelen? Neem niet aan dat je dit hebt gekocht :P Gok foutje van eBay dan.

if (!coffee) {
Work = false; }

Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.