Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
V_ger schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:19:
[...]

Vergt wel een verandering van mindset. Ik moet dus nu extra inkopen tegen 23 a 24 cent. Dat is slecht voor mijn gemiddelde inkoopprijs.... Maar ja verkopen kan dan tegen 40+ cent. Dat is dan wel weer goed voor de gemiddelde verkoopprijs.

En dan vannacht niet uit de batterij gebruiken, maar "duur" van het net, zodat ik morgenochtend meer over heb. Echt raar. Nou ja zolang salderen werkt, werkt dit nog.
Ja je moet bijna hele dag met rekenmachine bezig zijn.
Ben blij dat ik een pap en sap heb, maakt het stuk makkelijker, en dat zal ook na 2027 zo blijven....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:13

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@reneeke1970 Met PAP+SAP heb je eigenlijk nog meer opties om door te rekenen en te benutten ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ignite60 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:22:
Hoi,
Ik heb wellicht een afwijkende vraag. Febr. 2026 krijgen wij hier een thuisbatterij van 8Kw, en iets daarvoor stap ik voor het eerst over op een dynamisch contract. Ik ga voorlopig eerst handelen op de onbalans markt etc., omdat je hiermee de BTW van de thuisbatterij kan terug vragen. Doe je het alleen voor eigen gebruik (mijn voorkeur), dan kan dat weer niet.
Weet je zeker dat het de onbalansmarkt betreft en niet de EPEX Day Ahead dynamische markt? Dat zijn namelijk 2 verschillende dingen.
Ik zit echter wel met het volgende: Meer dan 80% van mijn energiekosten komen op conto van mijn gasverbruik. Die schommelt tussen de 500 en 600 kuub/jaar.
Is het verstandig om een vast contract voor gas aan te gaan i.p.v. dynamisch, aangezien daar de bulk van mijn energiekosten zit.
En ja, we hebben alles al na-geïsoleerd en het verbruik gehalveerd, dus daar kan ik geen stappen meer zetten, behalve de aanschaf van een hybride warmtepomp, maar dat doe ik pas als de huidige CV vervangen moet worden.
Graag jullie inzichten/ervaringen hierin.
Gas is vaak in de winter duurder, NextEnergy biedt bijv. daarom nu ook een Wintervast deal aan, 6 maanden vast tarief rondom de winter, 6 maanden dynamisch rondom de zomer. Achteraf weet je pas wat dynamisch heeft gedaan, dus vooraf kan je daar weinig over zeggen. Als 80% van je verbruik uit gas komt, dan moet je jezelf afvragen of je tegen wat extra risico bereid bent een mogelijk lagere prijs te hebben. Zo niet, dan voor vast kiezen. Maar dat zal je echt zelf moeten besluiten, want niemand kan de dynamische prijzen voorspellen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

V_ger schreef op maandag 29 september 2025 @ 17:19:
[...]

Vergt wel een verandering van mindset. Ik moet dus nu extra inkopen tegen 23 a 24 cent. Dat is slecht voor mijn gemiddelde inkoopprijs.... Maar ja verkopen kan dan tegen 40+ cent. Dat is dan wel weer goed voor de gemiddelde verkoopprijs.

En dan vannacht niet uit de batterij gebruiken, maar "duur" van het net, zodat ik morgenochtend meer over heb. Echt raar. Nou ja zolang salderen werkt, werkt dit nog.
Same here, heb ook even zitten twijfelen ivm gemiddelde prijs verhogen, is toch een ding :) Maar uiteindelijk besloten vanochtend 2 uur in te kopen en 2 uur te verkopen en vanavond 3 uur te verkopen. Uiteindelijk gaat het om de laagste maandlasten en niet de laagste gemiddelde tarieven, al is dat wel een leuke sport.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:08
je maandgemiddelde veranderd op dag 29 en 30 toch niet veel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
Rimco schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:50:
@reneeke1970 Met PAP+SAP heb je eigenlijk nog meer opties om door te rekenen en te benutten ;)
Ja dat klopt, de om schakelaar is al zes keer gebruikt deze maand, tarief was hoger dan de 11.5 cent op mijn vaste contract...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:51
Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als we morgen overgaan op kwartierprijzen en hoe dit dan doorsijpelt in de (Tibber) app en bijv ook op mijn Marstek batterij. Het uitblijven van wind doet een aardige duit in het zakje en wellicht zijn er dan meer extremen zichtbaar dan dat we nu met de uurprijzen zien.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-09 13:48
"The Single Day-Ahead Coupling auction (SDAC) is delayed and consequently, the publication of results as well."
De eerste kwartierprijzen komen nog niet helemaal soepel, even wachten nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:28
mdvmine schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:00:
"The Single Day-Ahead Coupling auction (SDAC) is delayed and consequently, the publication of results as well."
De eerste kwartierprijzen komen nog niet helemaal soepel, even wachten nog...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dy0KV_ok6nHfMUoqRS10JW1BM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mLQOTJJNH7fOIuouRKnbJIGW.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:57

Bravo

Second Best

Interessant, de 'artifacten' van de uursmarkt zijn nog steeds zichtbaar en niet weggehandeld.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Laatst online: 30-09 13:48
Ah ja nu wel. Ik moet ook "product=15" toevoegen aan mijn favoriet EPEX URL bookmark zie ik, om de de dayahead prijzen weer te kunnen zien. Zonder krijg ik "no data".
Edit, grappig de kwartierprijzen zijn er wel, maar de uurprijzen nog niet? Misschien daarom de "no data" op mijn oude url. Ik dacht dat zijn gemiddelde van de kwartierprijzen, maar dat is toch complexer dan.
Edit2: inmiddels zijn de uurprijzen ook te zien op EPEX SPOT.

[ Voor 22% gewijzigd door mdvmine op 30-09-2025 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:57

Bravo

Second Best

mdvmine schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:11:
[...]

Ah ja nu wel. Ik moet ook "product=15" toevoegen aan mijn favoriet EPEX URL bookmark zie ik, om de de dayahead prijzen weer te kunnen zien. Zonder krijg ik "no data".
Edit, grappig de kwartierprijzen zijn er wel, maar de uurprijzen nog niet? Misschien daarom de "no data" op mijn oude url. Ik dacht dat zijn gemiddelde van de kwartierprijzen, maar dat is toch complexer dan.
Er zijn geen uurprijzen meer, de markt is overgegaan naar kwartierprijzen.
Dat er nog energieaanbieders (de meeste) zijn die wel met uurprijzen rekenen betekent dat zij zelf de prijs bewerken. Het lijkt mij erg interessant om de verschillen tussen de 'uur'leveranciers te vergelijken om te zien hoe ze dit doen.

Dit moet ik nuanceren, nordpool publiceert ook 30 minuten en 60 minuten blokken.

toevoeging: De andere europese markten hebben ook de uurs artifacten, vooral Frankrijk en Finland hebben een paar bijzondere uitschieters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmzj5Y8FEurC74P5DyX7z949umI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdY3zDvpsegM8bDxQRagdumx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Bravo op 30-09-2025 13:32 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Bravo schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:15:
[...]
Dit moet ik nuanceren, nordpool publiceert ook 30 minuten en 60 minuten blokken.
Het gemiddelde van de vier kwartieren in een uur, door optellen en delen door 4

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:34
iemand al een manier om de nordpool integratie op home assistant met uurprijzen te blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:48
Ik zie het hier nu ook, dacht dat de 15 minuten erbij kwamen en de 1 uur tarieven behouden bleven. Maar blijkbaar dus hard over gegaan.

https://dataportal-api.no...ryArea=NL&date=2025-10-01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJGZ779J4gLq5Q5elO7IjfeOwFg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tViCSlyeYqBqvuzOFHCEKP1Z.jpg?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Bij Entso-e ook de nieuwe kwartiersdata:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLHANCfQKRS12Etr_Ju2EW3Mv9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CG1UjAsSp3YY7wVDC4knBAkX.png?f=fotoalbum_large
https://newtransparency.e...=68dbc8da4404e63272a628cf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:58
De markt is ook gewoon over. Alleen sommige leveranciers kiezen om een ander prijsmodel te blijven hanteren. Of ze dan een gemiddelde nemen over de 4 kwartieren in een uur, of een gewogen gemiddelde of whatever is aan die leveranciers.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ondertussen heeft Zonneplan, die uurtarieven blijft hanteren, nog geen tarieven gepubliceerd. Meestal staan die tussen 13:00 en 13:15 wel online. Overgang toch niet helemaal lekker gegaan in één van hun systemen lijkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:53
gielz schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:53:
Ik zie het hier nu ook, dacht dat de 15 minuten erbij kwamen en de 1 uur tarieven behouden bleven. Maar blijkbaar dus hard over gegaan.

https://dataportal-api.no...ryArea=NL&date=2025-10-01

[Afbeelding]
Als je uur data wenst zal je een leverancier moeten vinden die uur data levert heb ik begrepen. Nordpool is 15 minuten alleen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:17:
[...]
De markt is ook gewoon over. Alleen sommige leveranciers kiezen om een ander prijsmodel te blijven hanteren. Of ze dan een gemiddelde nemen over de 4 kwartieren in een uur, of een gewogen gemiddelde of whatever is aan die leveranciers.
"sommige" zover ik weet zijn er nog maar 5-6 dynamische energieleveranciers die gelijk kwartierprijzen aanbieden, de overige ca 30 aanbieders stappen in komende maanden over, zoals EnergyZero met tal van labels 1 januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:54
Ik heb zowel Zonneplan als Nordpool geïntegreerd in Home Assistant. Tot nu toe gebruikte ik Nordpool voor mijn automatiseringen. Als ik een paar uur moet besteden aan het aanpassen van alles, moet ik dan bij Nordpool blijven en verwachten dat ze nog een aantal jaren gratis toegang tot de data bieden, of moet ik de kans grijpen om in plaats daarvan de data van Zonneplan te gebruiken?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:02
Thepawn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:59:
Ik heb zowel Zonneplan als Nordpool geïntegreerd in Home Assistant. Tot nu toe gebruikte ik Nordpool voor mijn automatiseringen. Als ik een paar uur moet besteden aan het aanpassen van alles, moet ik dan bij Nordpool blijven en verwachten dat ze nog een aantal jaren gratis toegang tot de data bieden, of moet ik de kans grijpen om in plaats daarvan de data van Zonneplan te gebruiken?
Ik zou bij je oude integratie Nordpool blijven, (of een andere Entsoe) of zelfs je gebruik van Zonneplan afbouwen in je besturing
Nordpool en Entsoe zijn niet gekoppeld aan een energie leverancier maar aan de boven liggend markt.
Dus voor eind prijzen de opslagen en verkooptarief en btw toevoegen ect. en je kunt gebruiken als incl prijs info
Je kunt altijd de Zonneplan als correctie info er naast hangen.
Ook zonneplan, kan je de toegang tot de dat ontzeggen als je geen klant meer bent van hun.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:54
hackbard schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:41:
iemand al een manier om de nordpool integratie op home assistant met uurprijzen te blijven gebruiken?
Ik heb daarvoor een nieuwe template-sensor gemaakt, en die werkt voor mij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
- sensor:
    - name: "Nordpool Hourly"
      state: "{{ states('sensor.nordpool') | float }}"
      unit_of_measurement: "EUR/kWh"
      device_class: monetary
      icon: mdi:flash
      attributes:
        today: >
          {% set q = state_attr('sensor.nordpool', 'today') %}
          {% if q %}
            {% if q | count == 24 %}
              [{{ q | join(', ') }}]
            {% elif q | count == 96 %}
              [
              {% for i in range(0, 96, 4) %}
                {{ ((q[i]|float + q[i+1]|float + q[i+2]|float + q[i+3]|float) / 4) | round(3) }}
                {% if not loop.last %}, {% endif %}
              {% endfor %}
              ]
            {% else %}
              []
            {% endif %}
          {% else %}
            []
          {% endif %}
        tomorrow: >
          {% set q = state_attr('sensor.nordpool', 'tomorrow') %}
          {% if q %}
            {% if q | count == 24 %}
              [{{ q | join(', ') }}]
              [
                {{ ((q[i]|float + q[i+1]|float + q[i+2]|float + q[i+3]|float) / 4) | round(3) }}
              {% endfor %}
              ]
            {% else %}
              []
            {% endif %}
          {% else %}
            []
          {% endif %}

[ Voor 9% gewijzigd door Thepawn op 30-09-2025 16:43 ]

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:57
Zitten hier ook Belgen? :-)

Ik heb wat zitten rekenen, en het komt er op neer dat het gaat over 30euro
verschil pakweg in tarieven bij verschillende aanbieders en hun formule voor dynamische prijzen.

het komt er vooral neer op hoeveel abbonnement "vaste jaarlijkse kost" aanrekenen en hoeveel
éénmalige korting " welkomstkorting"

Ik reken hier op "66" als tarief (6.6cent dus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8BdaIgfI6jdcqeEVXNLreD3MHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l189VQgMhoBr6k2xULHnz7Yr.png?f=fotoalbum_large

Klopt mijn uitéénzetting?

Ik reken hier op zuiver 3600Kw verbruik (dus dat ik dagelijk mijn auto weer vul tot 90%)
(ik rij dagelijks slechts 50km woon-werk en reken dus 10-tal KW per dag * 365 dagen)

Verder heb ik 20 zonnepanelen van 400watt en een thuisbatterij 5kw + slimme sturing die zelf
de panelen lam legt bij negatieve injectieprijzen en dus niets laat injecteren of bijvoorbeeld de
batterij laad bij negatieve prijzen.
Batterij is bedoeld om pieken op te vangen (bij koken bij amper zon) en de nacht

[ Voor 24% gewijzigd door XYRIS op 30-09-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:34
Thepawn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:39:
[...]

Ik heb daarvoor een nieuwe template-sensor gemaakt, en die werkt voor mij:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
- sensor:
    - name: "Nordpool Hourly"
      state: "{{ states('sensor.nordpool') | float }}"
      unit_of_measurement: "EUR/kWh"
      device_class: monetary
      icon: mdi:flash
      attributes:
        today: >
          {% set q = state_attr('sensor.nordpool', 'today') %}
          {% if q %}
            {% if q | count == 24 %}
              [{{ q | join(', ') }}]
              [
              {% endfor %}
              ]
            {% else %}
              []
            {% endif %}
          {% else %}
            []
          {% endif %}
        tomorrow: >
          {% set q = state_attr('sensor.nordpool', 'tomorrow') %}
          {% if q %}
            {% if q | count == 24 %}
              [{{ q | join(', ') }}]
              [
              {% endfor %}
              ]
            {% else %}
              []
            {% endif %}
          {% else %}
            []
          {% endif %}
wow, dank.
Voor mij alleen werkt het nog niet. Ik denk omdat mijn apex chart de raw-today attributes gebruikt. En dan had ik nog allemaal automaties en templates.. dat moet nu allemaal opnieuw/ handmatig omgezet. Totdat ook mijn leverancier overgaat tot kwartierprijzen. Dan moet het weer allemaal opnieuw. En dan gaan ze vast tot 5 minuten prijzen overstappen, want dat is nog beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Is bij jullie ook de enever API gebroken voor vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwerveShot
  • Laatst online: 00:29
Yup, same here! Morgen ga ik voor het eerst over op een dynamisch contract. Zou wel fijn zijn als het voor die tijd weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
japie06 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:29:
Is bij jullie ook de enever API gebroken voor vandaag?
Die is inmiddels herstellende ;)
De nieuwe URL's zijn met apiv2 i.p.v. api, bijvoorbeeld:

code:
1
https://enever.nl/apiv2/stroomprijs_morgen.php?token=YOURTOKEN

Nu staan bij alle energieleveranciers de prijzen als kwartierprijzen, maar veel leveranciers hanteren (voorlopig) nog uurpijzen. De uurprijzen die zij hanteren zijn een exact gemiddelde van de 4 kwartieren in het uur (vrij logisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:15
Leuk die kwartierprijzen, over het algemeen zie je dat het 1e kwartier van het uur iets afwijkt, in goedkope uren iets goedkoper, in dure uren iets duurder. Ik had verwacht dat eigenlijk elk 1e kwartier wel iets duurder zou zijn dan de rest van het uur, omdat veel timers etc op het hele uur draaien. Vergelijkbaar met dat er op het hele uur meer internet traffic is ivm startende meetings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:31
joep03nl schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:27:
[...]

Die is inmiddels herstellende ;)
De nieuwe URL's zijn met apiv2 i.p.v. api, bijvoorbeeld:

code:
1
https://enever.nl/apiv2/stroomprijs_morgen.php?token=YOURTOKEN

Nu staan bij alle energieleveranciers de prijzen als kwartierprijzen, maar veel leveranciers hanteren (voorlopig) nog uurpijzen. De uurprijzen die zij hanteren zijn een exact gemiddelde van de 4 kwartieren in het uur (vrij logisch).
De oude url werkt niet meer?
Ik ben op vakantie en zie inderdaad geen nieuwe enever data.
Is geen extreme ramp. Ik ben nu slechts aan het monitoren, kijken of ik per januari naar dynamisch zal gaan.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
LigeTRy schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:36:
Leuk die kwartierprijzen, over het algemeen zie je dat het 1e kwartier van het uur iets afwijkt, in goedkope uren iets goedkoper, in dure uren iets duurder. Ik had verwacht dat eigenlijk elk 1e kwartier wel iets duurder zou zijn dan de rest van het uur, omdat veel timers etc op het hele uur draaien. Vergelijkbaar met dat er op het hele uur meer internet traffic is ivm startende meetings
Bij stijgende prijzen zal het laatste kwartier een overshoot en het eerste kwartier een undershoot hebben.
Dit omdat velen nog op uurtarief regelen. Die verlagen de afname dus niet evenredig met het stijgen van de prijs over een uur >> overshoot in laatste kwartier. En die verlagen de afname in het eerste kwartier “alsof de gemiddeld hogere prijs dan ook geldt” >> undershoot in eerste kwartier.
Bij dalende prijzen net andersom.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
Stefannn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:38:
[...]

De oude url werkt niet meer?
De oude url hebben we gemakshalve ook maar hersteld:

code:
1
https://enever.nl/api/.....
-> alles in uurprijzen
code:
1
https://enever.nl/apiv2/.....
-> alles in kwartierprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
joep03nl schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:04:
[...]

code:
1
-> alles in uurprijzen
code:
1
Top!!
Dat ga ik denk ik morgen merken.
Voor vandaag is hij door de “Max retries” heen.
(Ik wil immers niet van de api geknikkerd worden :) )
Ik ben benieuwd.. zoals gezegd… ik ben op vakantie.. benieuwd of een en ander net zo zelf-herstellend is als dat de bedoeling was,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
Stefannn schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:21:
[...]

Top!!
Dat ga ik denk ik morgen merken.
Voor vandaag is hij door de “Max retries” heen.
Stuur even PM met laatste deel van je token, dan kijken we even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
joep03nl schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:04:
[...]

code:
1
-> alles in uurprijzen
code:
1
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
joep03nl schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:24:
[...]

Stuur even PM met laatste deel van je token, dan kijken we even.
Dat zal dus niet lukken. Ik ben op vakantie :).
Maar het is geen ramp als het niet werkt, ik gebruik het enkel nog als schaduw monitoring. Ik heb nu vast tot 31 december en ben aan het kijken hoe dynamisch gaat uitpakken. Waarschijnlijk 1 januari naar dynamisch.
Ik zal er echt niet uit gegooid zijn. Ik roep de enever api middels een crontab maximaal 3 of 4x per dag.
Ben alleen benieuwd of mijn software om kan gaan met “echt geen file ontvangen”. Als het goed is wel. En als het goed is heb ik dat ook getest. Maar goed… toch spannend als je niet thuis bent.
Over 2 weken ben ik weer thuis. In het ergste geval werkt het “tot die tijd niet”.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:48
hackbard schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:27:
[...]

wow, dank.
Voor mij alleen werkt het nog niet. Ik denk omdat mijn apex chart de raw-today attributes gebruikt. En dan had ik nog allemaal automaties en templates.. dat moet nu allemaal opnieuw/ handmatig omgezet. Totdat ook mijn leverancier overgaat tot kwartierprijzen. Dan moet het weer allemaal opnieuw. En dan gaan ze vast tot 5 minuten prijzen overstappen, want dat is nog beter ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFMn2hgFq-S1ZGlhTe_50u8al4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVu9RqFaWwDmDDhLDIC6B6Xf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U68iHPDYyR-ef84JGTV0VgC7G9w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PAbUAn6Iur9V31E8UeCLUkBU.jpg?f=user_large

Je kunt hiervoor deze gebruiken met daarbij ook een vinkje om ze in 15minuten te tonen voor de toekomst. Even op 3 plekken <NORDPOOL> vervangen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
input_boolean:
  dynamisch_15_minuten:
    name: Dynamisch 15 Minuten
    icon: mdi:clock-time-three-outline

template:
  - sensor:
      - name: "Dynamisch Nordpool"
        unique_id: dynamisch_nordpool
        unit_of_measurement: "€/kWh"
        state: "{{ states('sensor.<NORDPOOL>') }}"
        attributes:
          raw_today: >
            {% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamisch_15_minuten', 'on') %}
            {% set raw = state_attr('sensor.<NORDPOOL>', 'raw_today') %}
            {% if raw %}
              [
              {% if use_15_min %}
                {# Gebruik kwartierwaarden zonder groepering #}
                {% for item in raw %}
                  {
                    "start": "{{ item.start.isoformat() }}",
                    "end": "{{ item.end.isoformat() }}",
                    "value": {{ item.value }}
                  }{% if not loop.last %},{% endif %}
                {% endfor %}
              {% else %}
                {# Groepeer per uur en gemiddeld #}
                {% set hourly = raw | groupby('start.hour') %}
                {% for hour_group in hourly %}
                  {% set values = hour_group.list | map(attribute='value') | list %}
                  {% set hour_start = hour_group.list[0].start.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) %}
                  {% set hour_end = hour_start + timedelta(hours=1) %}
                  {
                    "start": "{{ hour_start.isoformat() }}",
                    "end": "{{ hour_end.isoformat() }}",
                    "value": {{ (values | sum / values | count) | round(5) }}
                {% endfor %}
              {% endif %}
              ]
            {% else %}
              []
            {% endif %}

raw_tomorrow: >
            {% set use_15_min = is_state('input_boolean.dynamisch_15_minuten', 'on') %}
            {% set raw = state_attr('sensor.<NORDPOOL>', 'raw_tomorrow') %}
            {% if raw %}
              [
              {% if use_15_min %}
                {# Gebruik kwartierwaarden zonder groepering #}
                {% for item in raw %}
                  {
                    "start": "{{ item.start.isoformat() }}",
                    "end": "{{ item.end.isoformat() }}",
                    "value": {{ item.value }}
                {% endfor %}
              {% else %}
                {# Groepeer per uur en gemiddeld #}
                {% set hourly = raw | groupby('start.hour') %}
                {% for hour_group in hourly %}
                  {% set values = hour_group.list | map(attribute='value') | list %}
                  {% set hour_start = hour_group.list[0].start.replace(minute=0, second=0, microsecond=0) %}
                  {% set hour_end = hour_start + timedelta(hours=1) %}
                  {
                    "start": "{{ hour_start.isoformat() }}",
                    "end": "{{ hour_end.isoformat() }}",
                    "value": {{ (values | sum / values | count) | round(5) }}
                {% endfor %}
              {% endif %}
              ]
            {% else %}
              []
            {% endif %}

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54
hackbard schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:27:
[...]

wow, dank.
Met de nieuwe geposte template/sensor werkt het top! _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door pendragon1 op 30-09-2025 22:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Laatste dag van de maand, dus tijd voor een update :)

Resultaten van vandaag en gisteren met mooie hoge pieken. Morgenochtend 6:00-10:00 worden de accu's verder geleegd (20 kWh resterend):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJJh2KwQJAZ53A1cLTbQoaGfVKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGxbgwOX4MNvTWUiIKqu0RkY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqr9P7JZim5ZDQN0AX-AlMWoUEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wnzqUTYsjYiJL2Lo13PvCK6.jpg?f=fotoalbum_large

Deze maand (hoogste afname hier ooit: >1150 kWh) met en zonder belastingen/BTW, verschil van iets meer dan 15 ct/kWh gerealiseerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBFXOhRnpzudV70ayrjAz27C6MI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLR37Nbht1dgkF6q7eOXYxxz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omuAhe0QKhEJgf1khap5-X1h-8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0HzAFVcJyjbPiG9XjbxJv4h.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar met en zonder belastingen/BTW, nog steeds onder het doel van 18 ct/kWh afname:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zMM98xJ9i8mlSJp7aqER1HOjaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux7aZZioqDcVD6yb1tEx6FAO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fdqs7NULFhfK6DCdkWF4zf1QEWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CC2s1UjxuAoi5Kpv5VY4bGJv.jpg?f=fotoalbum_large

PV Opwek deze maand: 581.96 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wqzq52YxnEvF3DULssGO8fAeZUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zMdO52AXzm0ZQf5BXgT1xl1f.png?f=fotoalbum_large

EV/laadpaal verbruik deze maand (2 EV's): 367,7 kWh, totaal dit jaar thuisgeladen: 3583 kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YL_cCyOU34wBrwAOy64IdTc1qEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cjUo6oPQS0sJS4mMC27nl8Xd.png?f=fotoalbum_large

Vorig jaar september was het resultaat: 70,99 Euro met 20,12 ct/kWh afname en 21,11 ct/kWh teruglevering met 1 EV. Nu met meer panelen, 1 EV extra en thuisaccu -57,99 Euro, 16,47 ct/kWh afname en 31,70 ct/kWh teruglevering. Mooi verschil, helemaal gezien we nu ook +-200 Euro per maand minder aan benzine hebben betaald, maar natuurlijk wel voor moeten investeren.

Benieuwd of oktober ook nog negatief kan blijven aangezien we binnenkort vast wel starten met verwarmen én de panelen nu toch echt wel teruglopen qua opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Mawlana schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:08:
Sinds 1 januari bij Tibber. Een onbekende hoeveelheid zonnepanelen op het dak (huurwoning - ongeveer 1700 kWh per jaar productie volgens de omvormer). Helaas niet gasloos, woning is nog net van het overgangsjaar). Wel elektrisch koken. Geen elektrische auto. Wel een partner die geen rekening houdt met de prijzen (gelukkig weet ze niet hoe de wasmachine en wasdroger werken, en de vaatwasser start ik vaak).

Tot nu toe €0,282 gemiddeld (bij 266 kWh deze maand). Eens kijken hoe het in de zonnige maanden gaat uitpakken (met de niet zo zuinige mobiele airco's overdag). :)
Tot nu toe zit ik op gemiddeld €0,26 per kWh afname (2148 kWh) en €0,17 per kWh voor teruglevering (517 kWh). Tot nu toe 1317 kWh opgewekt. Geen elektrische auto, geen thuisbatterij, geen warmtepomp en een vrouw die niet te veel rekening wil houden met de tarieven.

Zonet maar de overstap naar een vast contract voor €0,19 per kWh geregeld via VEH, de terugleververgoeding streep ik weg tegen de bonus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:08
Tot nu toe zit ik in 2025 op gemiddeld €0,2653 per kWh afname (1822 kWh) en €0,2017 per kWh voor teruglevering (3370 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:45
Catdogsf schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 01:08:
Tot nu toe zit ik in 2025 op gemiddeld €0,2653 per kWh afname (1822 kWh) en €0,2017 per kWh voor teruglevering (3370 kWh).
hoe kom je op die 0,2017 euro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:53
Voor degene die aanlopen tegen de overstap van 1 uurs tarieven naar 15 minuten stroomtarieven binnen Cheapest Hour...... hier de fix gemaakt door @TheFes .

Fix Cheapest Hour. Zet kwartierprijzen om naar uurprijzen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Pagina: 1 ... 299 300 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels