Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Ik vind het een leuk plaatje.Pim57 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:15:
@BackupBaTTerY
Misschien iets met gekleurde staafjes per uur? En een betere dag/tijd aanduiding op de tijd as.
Hier een voorbeeld
[Afbeelding]
Alleen het heeft een “marketingtechnisch” nadeel dat dynamisch tarief er nu per definitie nadelig uit ziet.
Want “het totale groene oppervlak” is extreem klein (omdat die paaltjes zo laag zijn).
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Tja, das lastig omdat je meerdere dingen tegelijk weergeeft: euro’s, zon, wind en temperatuur.BackupBaTTerY schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:47:
Is het overzicht op de eerste pagina volgens jou niet geschikt om dure of goedkope tijdvakken in één oogopslag te zien?
Juist die eerste pagina is eigenlijk bedoeld om zo simpel en overzichtelijk mogelijk te zijn. Daarom ben ik wel benieuwd hoe die er volgens jou uit zou moeten zien zodat het beter aansluit bij wat jij prettig vindt. Wat zou jij concreet anders doen?
Wat mij neef aanspreekt is wat @Pim57 hierboven ook al zegt: een grafiek. Dat zo in jouw geval betekenen dat je vier grafieken boven elkaar zet of door elkaar heen. Staaf of lijn, dat weet ik niet.
Met een grafiek hoef ik niet te kijken naar de individuele clustertjes van euro’s, zon, wind en temperatuur om die dan te interpreteren. Je ziet het in een flits.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb er even mee gespeeld. Feedback:BackupBaTTerY schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:12:
Ik deel dit vooral als technisch experiment om feedback op de NL-markt te verzamelen, niet als commerciële app.
Ik heb een webapp gebouwd voor een uurprognose van stroomprijzen (5 dagen vooruit) en zoek technische feedback op de NL-variant.
Wat het nu doet:
- Doelmarkt: NL
- 5-daagse uurprognose + vergelijking met day-ahead
- Visualisatie van forecast vs gerealiseerde day-ahead (historische vergelijking)
- Optie om variabele prijscomponenten incl. energiebelasting + btw te tonen (zonder vaste netbeheerkosten / jaarlijkse verrekening in ct/kWh)
Model/aanpak (kort):
- Training op historische day-ahead prijsdata + weer/commodity/features
- Rolling-forward evaluatie (geen leakage; toekomstige prijzen niet als input voor de voorspelling)
- Output: basisprijs + retail-weergave (indien ingeschakeld)
Waar ik graag jullie input op wil:
1) Welke systematische fouten zie je meestal in NL (bijv. middagdip, avondpiek, weekendeffect)?
2) Welke externe features zouden volgens jullie de grootste winst geven (load forecast, cross-border, outages, etc.)?
3) Is de “met belasting”-weergave voor NL logisch genoeg, of zouden jullie dit anders willen zien in de UI?
https://strompreis-vorher...b.app/?country=nl&lang=nl
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Voor mij (perssonlijk) voegt de eerste tab niks toe. Het is te breed (kwa informatie). De optie "Prijs als gemiddelde tonen" maakt het bruikbaarder maar ook aan die informatie heb je m.i. eigenlijk weinig.
- De curves: de optie "globale totaalprijsmodus inschakelen" zou wel direct onder of boven grafiek mogen.
- In onderstaande screenshot is mij niet duidelijk welke prijs bij welke curve hoort. Twee venstertjes of iets anders met kleurcodering (een bolletje, tekstkleur) zou het een hoop verduidelijken. Twee keer dezelfde datum/tijd tonen geeft rommel.
:strip_exif()/f/image/DRPFtgRsucBELCBZCBNT2OBw.png?f=user_large)
De curve vind ik gaaf gedaan, en alles natuurlijk met respect voor het werk dat je erin gestopt hebt.
Hele mooie tool, die hiermee ook op mijn opladen-plannen lijstje is komen te staan.BackupBaTTerY schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:12:
Ik deel dit vooral als technisch experiment om feedback op de NL-markt te verzamelen, niet als commerciële app.
Ik heb een webapp gebouwd voor een uurprognose van stroomprijzen (5 dagen vooruit) en zoek technische feedback op de NL-variant.
Wat het nu doet:
- Doelmarkt: NL
- 5-daagse uurprognose + vergelijking met day-ahead
- Visualisatie van forecast vs gerealiseerde day-ahead (historische vergelijking)
- Optie om variabele prijscomponenten incl. energiebelasting + btw te tonen (zonder vaste netbeheerkosten / jaarlijkse verrekening in ct/kWh)
Model/aanpak (kort):
- Training op historische day-ahead prijsdata + weer/commodity/features
- Rolling-forward evaluatie (geen leakage; toekomstige prijzen niet als input voor de voorspelling)
- Output: basisprijs + retail-weergave (indien ingeschakeld)
Waar ik graag jullie input op wil:
1) Welke systematische fouten zie je meestal in NL (bijv. middagdip, avondpiek, weekendeffect)?
2) Welke externe features zouden volgens jullie de grootste winst geven (load forecast, cross-border, outages, etc.)?
3) Is de “met belasting”-weergave voor NL logisch genoeg, of zouden jullie dit anders willen zien in de UI?
https://strompreis-vorher...b.app/?country=nl&lang=nl
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel denk ik dat het handig is om de presentatie van de data wat "noob" vriendelijker te maken. Zoals het nu is schrikt het heel erg af terwijl de data erg nuttig is.
Voorstel, gezien vanaf een mobiel:
Eerste tab: direct de grafiek, daaronder de symbooltjes. Denk dat het ook handig is om alleen de prijs symbooltjes een kleur te geven want nu is het een onduidelijke kerstboom geworden. Daaronder eventuele disclaimers/toelichting ten aanzien van betrouwbaarheid en gebruik.
Tweede tab: meer detail data, de tool die er nu bovenaan de eerste tab staat maar dan met instelbare data.
.....
Nogmaals: mooie tool, die met een paar kleine tweaks in presentie een stuk overzichtelijker kan worden.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Als je het simpel en overzichtelijk wil houden moet je de hoeveelheid informatie zoveel mogelijk beperken.BackupBaTTerY schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:47:
[...]
Is het overzicht op de eerste pagina volgens jou niet geschikt om dure of goedkope tijdvakken in één oogopslag te zien?
Juist die eerste pagina is eigenlijk bedoeld om zo simpel en overzichtelijk mogelijk te zijn. Daarom ben ik wel benieuwd hoe die er volgens jou uit zou moeten zien zodat het beter aansluit bij wat jij prettig vindt. Wat zou jij concreet anders doen?
Ik zou dat hele bovenste stuk optioneel maken (en default gesloten), als ik wil weten welk model gebruikt is, of wat de precieze indicator zijn, dan verwacht ik een uitvouw-vakje o.i.d. met details.
Ik zou de onzekerheid/bandbreedte visueel laten zien, net zoals ze doen voor temperatuur voorspellingen.
Wellicht met een toggle voor verschillende zekerheidsniveaus o.i.d.
Bedankt!Pim57 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:15:
@BackupBaTTerY
Misschien iets met gekleurde staafjes per uur? En een betere dag/tijd aanduiding op de tijd as.
Hier een voorbeeld
[Afbeelding]
Dank je! Dat ga ik in ieder geval doen. Dat pak ik de komende dagen op. 🙂ROIMaison schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:09:
[...]
Als je het simpel en overzichtelijk wil houden moet je de hoeveelheid informatie zoveel mogelijk beperken.
Ik zou dat hele bovenste stuk optioneel maken (en default gesloten), als ik wil weten welk model gebruikt is, of wat de precieze indicator zijn, dan verwacht ik een uitvouw-vakje o.i.d. met details.
Ik zou de onzekerheid/bandbreedte visueel laten zien, net zoals ze doen voor temperatuur voorspellingen.
Wellicht met een toggle voor verschillende zekerheidsniveaus o.i.d.
Dank je voor de gedetailleerde feedback. Ik neem het mee en ga verder met het project! 🙂koboy schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:04:
[...]
Hele mooie tool, die hiermee ook op mijn opladen-plannen lijstje is komen te staan.
Wel denk ik dat het handig is om de presentatie van de data wat "noob" vriendelijker te maken. Zoals het nu is schrikt het heel erg af terwijl de data erg nuttig is.
Voorstel, gezien vanaf een mobiel:
Eerste tab: direct de grafiek, daaronder de symbooltjes. Denk dat het ook handig is om alleen de prijs symbooltjes een kleur te geven want nu is het een onduidelijke kerstboom geworden. Daaronder eventuele disclaimers/toelichting ten aanzien van betrouwbaarheid en gebruik.
Tweede tab: meer detail data, de tool die er nu bovenaan de eerste tab staat maar dan met instelbare data.
.....
Nogmaals: mooie tool, die met een paar kleine tweaks in presentie een stuk overzichtelijker kan worden.
Neem aan dat dit voor alle resellers van EnergyZero gaat gelden...
Goed nieuws! Onze processen voor het inkopen van energie zijn verbeterd. Daarom betaal je per 16 april een lagere inkoopvergoeding:
De inkoopvergoeding voor stroom wordt verlaagd naar € 0,02242 per kWh (incl. btw)
Verkoopvergoeding bij teruglevering
Daarnaast introduceren wij vanaf 16 april een verkoopvergoeding voor teruggeleverde stroom. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent.
Als energieleverancier maken wij kosten voor het verhandelen en administratief verwerken van de teruggeleverde stroom. Deze processen zijn nodig om jouw opgewekte energie te kunnen aanbieden op de energiemarkt, te verrekenen met je verbruik (salderen) en de juiste vergoedingen uit te keren.
Om deze kosten te dekken introduceren wij per 16 april 2026 een verkoopvergoeding, waarvoor we € 0,02242 per kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom in rekening brengen.
[ Voor 6% gewijzigd door njcjans op 17-03-2026 18:01 ]
Goed nieuws! Onze processen voor het inkopen van energie zijn verbeterd. Daarom betaal je per 16 april een lagere inkoopvergoeding:
- De inkoopvergoeding voor stroom wordt verlaagd naar € 0,02242 per kWh (incl. btw)
- De inkoopvergoeding voor gas wordt verlaagd naar € 0,07495 per m³ (incl. btw)
Nogal ironisch dat een club die zich "Groene Stroom Lokaal" noemt nu toetreedt tot de groep die lokaal opgewekte groene stroom extra gaan benadelen...njcjans schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:42:
Mail van Groene Stroom Lokaal (inkoopvergoeding was € 0,03388 incl. BTW alleen op levering).
Neem aan dat dit voor alle resellers van EnergyZero gaat gelden...
[...]
Ik denk dat je beter moet lezen.bilgy_no1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 00:14:
[...]
Nogal ironisch dat een club die zich "Groene Stroom Lokaal" noemt nu toetreedt tot de groep die lokaal opgewekte groene stroom extra gaan benadelen...
Hoezo? Er staat toch dat ze een 'verkoopvergoeding' voor teruggeleverde stroom in rekening gaan brengen. Dat is waar ik op doel. Misschien heb jij niet het hele bericht gelezen...
[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 18-03-2026 08:13 ]
Nee dat staat er niet.bilgy_no1 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:12:
[...]
Hoezo? Er staat toch dat ze een 'verkoopvergoeding' voor teruggeleverde stroom in rekening gaan brengen.
Als energieleverancier maken wij kosten voor het verhandelen en administratief verwerken van de teruggeleverde stroom. Deze processen zijn nodig om jouw opgewekte energie te kunnen aanbieden op de energiemarkt, te verrekenen met je verbruik (salderen) en de juiste vergoedingen uit te keren.
Om deze kosten te dekken introduceren wij per 16 april 2026 een verkoopvergoeding, waarvoor we € 0,02242 per kWh (incl. btw) over de teruggeleverde stroom in rekening brengen.
En gezien er geen enkele verwijzing naar salderen wordt gemaakt ben ik heel erg bang dat dit om alle kWh gaat, en niet alleen overschot....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Laten we het beschaafd houdenreneeke1970 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:51:
[...]
Ik heb nog wel een oude bril liggen voor je ,heb je wel nodig
Daarme volgen ze helaas een negatieve trend op de markt. Er blijven niet veel leveranciers over waar je inkoopkosten vergoed krijgt, en er komen er steeds meer bij waar je zelfs betaalt om te exporteren. Zelf zit ik bij Zonneplan waar je volledig all-in kosten terugkrijgt bij export en zelfs een zonnebonus. Maar hoe lang nog is de vraag.koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:54:
[...]
En gezien er geen enkele verwijzing naar salderen wordt gemaakt ben ik heel erg bang dat dit om alle kWh gaat, en niet alleen overschot....
Alles voor de shareholder value.... Maar denk dat het ook te maken heeft met de liquiditeit problemen binnen investeringsmaatschappijen.Aardedraadje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:58:
[...]
Laten we het beschaafd houden
[...]
Daarme volgen ze helaas een negatieve trend op de markt. Er blijven niet veel leveranciers over waar je inkoopkosten vergoed krijgt, en er komen er steeds meer bij waar je zelfs betaalt om te exporteren. Zelf zit ik bij Zonneplan waar je volledig all-in kosten terugkrijgt bij export en zelfs een zonnebonus. Maar hoe lang nog is de vraag.
(De truc was lenen in Japan, converteren naar dollars/euro en dan in de VS/EU investeren. Nu het economisch slechter gaat (vooral in de VS) de rente stijgt in Japan en de dollar/euro zwakker wordt t.o.v. de yen is deze constructie nu verlieslatend waardoor investeerders meer rendement willen zien of zich terugtrekken.)
Ik deel je vrees, maar heb stille hoop dat Zonneplan (100% prive bezit!) de dans weet te ontspringen.
Zonneplan heeft al heel lang geclaimd dat zij geen kosten zullen rekenen voor het terugleveren van energie. Ook nu doen ze dat niet. Maar ik meen dat er ooit stond dat ze nooit terugleverkosten zouden rekenen, dat is nu van de website verdwenen.Aardedraadje schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:58:
[...]
Laten we het beschaafd houden
[...]
Daarme volgen ze helaas een negatieve trend op de markt. Er blijven niet veel leveranciers over waar je inkoopkosten vergoed krijgt, en er komen er steeds meer bij waar je zelfs betaalt om te exporteren. Zelf zit ik bij Zonneplan waar je volledig all-in kosten terugkrijgt bij export en zelfs een zonnebonus. Maar hoe lang nog is de vraag.
Dat ze zelfs een vergoeding van 2 ct /kWh uitkeren is helemaal bijzonder, en waarschijnlijk ook niet eeuwig.
Zonneplan heeft wel het voordeel dat zij zelf kunnen sturen in de opwek, teruglevering en afname als energieleverancier doordat zij hun eigen producten kunnen beinvloeden (PV uitschakelen, EV-charger aan/uit schakelen, Nexus batterij laten laden/ontladen) en hierdoor veel onbalans kunnen opvangen (zowel binnen hun eigen portefeuille als voor anderen). Dit voordeel uit zich in lagere kosten voor onbalans die niet door de afnemers betaald hoeft te worden..
Vele andere aanbieders van dynamische tarieven zijn alleen maar een reseller die hun naampje op het product van een grote andere leverancier plakken. Nauwelijks invloed op de prijzen en zeker geen visie naar de toekomst (ik chargeer een beetje).
Tibber kan je nog een beetje vergelijken met Zonneplan met hun aansturing en rekenen onderaan de streep ook nog geen terugleverkosten (vergoeding - kosten = 0 ), maar Tibber staat momenteel ook in de etalage en moeten meer rendement per kWh gaan realiseren voor de nieuwe eigenaren/aandeelhouders.
De rest kijkt naar het kostenplaatje (/ gewenste winst) en de kWh's die rondgepompt worden en plakken daar een prijs op waarmee ze de marge maken. En dan maakt het niet uit welke kant die kWh op gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Bravo op 18-03-2026 14:39 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Als ook zo'n verkoopvergoeding het aantal uren voor directe PV teruglevering onaantrekkelijk maakt volgend jaar waarschijnlijk verdubbelt.koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:54:
[...]
( als vergelijk 2025 had 573 negatieve kale marktprijs uren en dat worden dan 1056 uur voor meer als de verkoopvergoeding)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Je hebt ook de groene nerds geluisterd?Domba schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:51:
[...]
Als ook zo'n verkoopvergoeding het aantal uren voor directe PV teruglevering onaantrekkelijk maakt volgend jaar waarschijnlijk verdubbelt.
( als vergelijk 2025 had 573 negatieve kale marktprijs uren en dat worden dan 1056 uur voor meer als de verkoopvergoeding)
Het is zelfs erger: met Zonneplan die 2 cent uitbetaalt waren er maar 90 negatieve uren....
Als je kijkt naar de partijen die daadwerkelijk op de Nederlandse markt dynamisch opereren heb je het over Tibber, Energyzero (+ alle labeltjes), Zonneplan en de traditionele energieboeren.Bravo schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:33:
[...]
Zonneplan heeft al heel lang geclaimd dat zij geen kosten zullen rekenen voor het terugleveren van energie. Ook nu doen ze dat niet. Maar ik meen dat er ooit stond dat ze nooit terugleverkosten zouden rekenen, dat is nu van de website verdwenen.
Dat ze zelfs een vergoeding van 2 ct /kWh uitkeren is helemaal bijzonder, en waarschijnlijk ook niet eeuwig.
Zonneplan heeft wel het voordeel dat zij zelf kunnen sturen in de opwek, teruglevering en afname als energieleverancier doordat zij hun eigen producten kunnen beinvloeden (PV uitschakelen, EV-charger aan/uit schakelen, Nexus batterij laten laden/ontladen) en hierdoor veel onbalans kunnen opvangen (zowel binnen hun eigen portefeuille als voor anderen). Dit voordeel uit zich in lagere kosten voor onbalans die niet door de afnemers betaald hoeft te worden..
Vele andere aanbieders van dynamische tarieven zijn alleen maar een reseller die hun naampje op het product van een grote andere leverancier plakken. Nauwelijks invloed op de prijzen en zeker geen visie naar de toekomst (ik chargeer een beetje).
Tibber kan je nog een beetje vergelijken met Zonneplan met hun aansturing en rekenen onderaan de streep ook nog geen terugleverkosten (vergoeding - kosten = 0 ), maar Tibber staat momenteel ook in de etalage en moeten meer rendement per kWh gaan realiseren voor de nieuwe eigenaren/aandeelhouders.
De rest kijkt naar het kostenplaatje (/ gewenste winst) en de kWh's die rondgepompt worden en plakken daar een prijs op waarmee ze de marge maken. En dan maakt het niet uit welke kant die kWh op gaat.
De laaste heb ik niet uitgezocht, maar Tibber is eigendom van investeringsmaatschappijen (en wordt voorbereid op verkoop), Energyzero is een software-vehikel dat eigendom is van een investeringsmaatschappij en Zonneplan is volledig eigendom van de directeur.
De basis van de kosten die omhoog gaan bij Tibber en Energyzero is dat er door investeerders grootschalig gespeculeerd werd met in Japan tegen bijna 0% geleend geld. Gaat goed zo lang je rendement hoger is dan de kosten, maar helaas zijn de kosten omhoog gegaan doordat de Japanse centrale bank de rente heeft verhoogd en de yen meer waard is geworden. Om de investeerders te behouden dan wel niet leeg te laten bloeden op de leningen moet dus het rendement omhoog.
De hele AI bubbel helpt natuurlijk ook niet, want deze wordt ook op die manier gefinancierd.....
Dan willen die AI jongens ook nog bij een beursgang direct het NASDAQ/DOW/Fortune500 mandje in ipv na een jaar, en de ramp op de financiële markt is compleet (onze pensioenen worden voor een groot deel belegd in index fondsen!).
Maar goed, allemaal off-topic en hoort eigenlijk in het economie draadje. Wel belangrijk om je te realiseren en in het achterhoofd te houden als je chatGPT ofzo gebruikt.
De grootste investeerde van de laatste ronde bij Tibber was Summa Equity. Die heeft het geld opgehaald bij institutionele beleggers. Niet mbv een lening van Japan. Die beleggers komen voornamelijk uit de westelijke landen. Sourcekoboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:29:
[...]
Als je kijkt naar de partijen die daadwerkelijk op de Nederlandse markt dynamisch opereren heb je het over Tibber, Energyzero (+ alle labeltjes), Zonneplan en de traditionele energieboeren.
De laaste heb ik niet uitgezocht, maar Tibber is eigendom van investeringsmaatschappijen (en wordt voorbereid op verkoop), Energyzero is een software-vehikel dat eigendom is van een investeringsmaatschappij en Zonneplan is volledig eigendom van de directeur.
De basis van de kosten die omhoog gaan bij Tibber en Energyzero is dat er door investeerders grootschalig gespeculeerd werd met in Japan tegen bijna 0% geleend geld. Gaat goed zo lang je rendement hoger is dan de kosten, maar helaas zijn de kosten omhoog gegaan doordat de Japanse centrale bank de rente heeft verhoogd en de yen meer waard is geworden. Om de investeerders te behouden dan wel niet leeg te laten bloeden op de leningen moet dus het rendement omhoog.
De hele AI bubbel helpt natuurlijk ook niet, want deze wordt ook op die manier gefinancierd.....
Dan willen die AI jongens ook nog bij een beursgang direct het NASDAQ/DOW/Fortune500 mandje in ipv na een jaar, en de ramp op de financiële markt is compleet (onze pensioenen worden voor een groot deel belegd in index fondsen!).
Maar goed, allemaal off-topic en hoort eigenlijk in het economie draadje. Wel belangrijk om je te realiseren en in het achterhoofd te houden als je chatGPT ofzo gebruikt.
75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Nee, zijn me te lang van stofkoboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:05:
[...]
Je hebt ook de groene nerds geluisterd?
Het is zelfs erger: met Zonneplan die 2 cent uitbetaalt waren er maar 90 negatieve uren....
Ik heb mijn eigen data.
90 uur voor 2,0ct zou kloppen, maar dat is inkoopvergoeding incl BTW en BTW bereken je pas als laatste.
Zonder BTW is het 105 uur.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Grote vraag is waar het geld uiteindelijk vandaan komt.... Die grote institutionele beleggers werken ook alleen maar met het geld van anderen. Dat kunnen uiteraard pensioenfondsen zijn, maar ook weer andere institutionele beleggers die WEL werken met geleend geld. Het is gewoon aandelen lease all over again, met winst verdubbelaars enzo.Judge Ming schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:47:
[...]
De grootste investeerde van de laatste ronde bij Tibber was Summa Equity. Die heeft het geld opgehaald bij institutionele beleggers. Niet mbv een lening van Japan. Die beleggers komen voornamelijk uit de westelijke landen. Source
Ik werk in deze wereld en dat spreekwoord met die klok en die klepel dekt nog niet hoezeer je er naast zit. Niemand gaat short term lenen om 12jaar commitments in een private equity fonds aan te gaan.koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:55:
[...]
Grote vraag is waar het geld uiteindelijk vandaan komt.... Die grote institutionele beleggers werken ook alleen maar met het geld van anderen. Dat kunnen uiteraard pensioenfondsen zijn, maar ook weer andere institutionele beleggers die WEL werken met geleend geld. Het is gewoon aandelen lease all over again, met winst verdubbelaars enzo.
Einde van het day trader college van vandaag, graag $1000 storten op mijn bankrekening in Dubai dan stuur ik je volgende week weer een filmpje waarin ik uitleg hoe jij elke maand €10.000 kan verdienen met crypto turbo’s met 10 minuten werken per dag
Een verstandig iemand niet nee. Helaas wordt daar in de VS heel anders over gedacht. Rommel hypotheken met een paar goede in een bundeltje doen en het dan als zekere investeringen doorschuiven, plof-bedrijven oprichten (sorry special purpose vehicles), etc.rover12345 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:46:
[...]
Ik werk in deze wereld en dat spreekwoord met die klok en die klepel dekt nog niet hoezeer je er naast zit. Niemand gaat short term lenen om 12jaar commitments in een private equity fonds aan te gaan.
Einde van het day trader college van vandaag, graag $1000 storten op mijn bankrekening in Dubai dan stuur ik je volgende week weer een filmpje waarin ik uitleg hoe jij elke maand €10.000 kan verdienen met crypto turbo’s met 10 minuten werken per dag
Allemaal constructies die legaal zijn, een legitiem doel kunnen dienen, maar ook met een paar extra obfuscatie lagen zwaar misbruikt (kunnen) worden.
Hier in Europa zijn we iets wijzer en mag er minder, maar ook hier lopen gouden bergen cowboys rond.
Om even een paar voorbeelden aan te haken: 20/30 jaar geleden hebben hele volksstammen geïnvesteerd op de beurs met geleend geld, denkend dat de beurs altijd omhoog gaat.
Tot een paar jaar geleden gooide iedereen (te veel) PV op zijn dak, want zo goed als gratis geld en de salderingsregeling verdwijnt toch niet. Bedrijven kwamen hier aanbellen met leen constructie's
En dan hebben we het nog niet eens over crypto gehad.....
Nogmaals: ik werk in deze wereld en je haalt alles door elkaar en je slaat de plank compleet mis. Je mixt nu zonnepanelen met de yen carry trade, ik behoed je hierbij om jezelf nog meer voor schut te zetten en graag on topic wederom.koboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:14:
[...]
Een verstandig iemand niet nee. Helaas wordt daar in de VS heel anders over gedacht. Rommel hypotheken met een paar goede in een bundeltje doen en het dan als zekere investeringen doorschuiven, plof-bedrijven oprichten (sorry special purpose vehicles), etc.
Allemaal constructies die legaal zijn, een legitiem doel kunnen dienen, maar ook met een paar extra obfuscatie lagen zwaar misbruikt (kunnen) worden.
Hier in Europa zijn we iets wijzer en mag er minder, maar ook hier lopen gouden bergen cowboys rond.
Om even een paar voorbeelden aan te haken: 20/30 jaar geleden hebben hele volksstammen geïnvesteerd op de beurs met geleend geld, denkend dat de beurs altijd omhoog gaat.
Tot een paar jaar geleden gooide iedereen (te veel) PV op zijn dak, want zo goed als gratis geld en de salderingsregeling verdwijnt toch niet. Bedrijven kwamen hier aanbellen met leen constructie's
En dan hebben we het nog niet eens over crypto gehad.....
Sorry, maar als jij prospectus een leest met de aandacht waarmee je mijn post leest zet je alleen jezelf maar voor schut.rover12345 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Nogmaals: ik werk in deze wereld en je haalt alles door elkaar en je slaat de plank compleet mis. Je mixt nu zonnepanelen met de yen carry trade, ik behoed je hierbij om jezelf nog meer voor schut te zetten en graag on topic wederom.
Ik mix geen zonnepanelen met yen carry trade. Ik gaf een aantal voorbeelden/uitwassen van (op consumenten gerichte) producten die als "veilig" aan de man werden gebracht. Ik heb niet de illusie dat dit 1 of meer stappen omhoog op de institutionele ladder anders is. Jij blijkbaar wel.
On topic verder....
Dussss. Je moet ook kunnen schuiven.
Deze maand gemiddeld ingekocht voor net geen 15 cent en weer verkocht voor ruim 34.
Ik zie echt het probleem niet.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ook @JerraWouter36 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:56:
Ik zal maar even ontopic gaan. Sinds 1 maart dynamisch, maar de gemiddelde zijn voor mij nog niet om over naar huis te schrijven. Geen drama, kijk het gewoon even aan. Maar voor de ervaren hier. Ik vind vooral de nacht tarieven aardig hoog. Is dat normaal voor maart?
Er wordt met bommen gesmeten rondom de Perzische Golf en jij vraagt je af waarom de nacht tarieven zo hoog zijn? Niet langs de benzinepomp gereden zeker de laatste tijd
Zonder dollen: komt als het goed is wel goed. De dynamische tarieven herstelden na de Oekraïene crisis sneller dan de vaste.
Maar net als @V_ger : de avondpiek kan niet hoog genoeg zijn, levert meer op met de accu.
Nachttarieven zijn hoog omdat er nauwelijks (geen) wind is, en de zon uiteraard niet schijnt. En de grijze opwekking zal inderdaad wel wat duurder zijnkoboy schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:12:
[...]
Ook @Jerra
Er wordt met bommen gesmeten rondom de Perzische Golf en jij vraagt je af waarom de nacht tarieven zo hoog zijn? Niet langs de benzinepomp gereden zeker de laatste tijd![]()
Zonder dollen: komt als het goed is wel goed. De dynamische tarieven herstelden na de Oekraïene crisis sneller dan de vaste.
Maar net als @V_ger : de avondpiek kan niet hoog genoeg zijn, levert meer op met de accu.
Mijn vraag was of deze maart representatief is voor het gemiddelde. Edit: Met andere woorden hoe was de maand maart de afgelopen jaren voor jullie?
[ Voor 19% gewijzigd door Wouter36 op 19-03-2026 07:44 ]
De tabel geeft een aardig beeld. Vergeleken met 2025 is deze maand aardig representatief met een wat hogere ochtend/avondpiek gemiddeld genomen. Vergeleken met 2024 is 't dan weer een slecht jaar momenteel. Oordeel zelf zou ik zeggen
Die omstandigheden betekenen dus al per definitie dat deze maand maart niet representatief is. Daarnaast is ook de energiebelasting verlaagd.Wouter36 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:36:
Geo politiek en wind snap ik uiteraard ook. En niet iedereen heeft een accu. Ik iig niet.
Mijn vraag was of deze maart representatief is voor het gemiddelde. Edit: Met andere woorden hoe was de maand maart de afgelopen jaren voor jullie?
Maar goed de tussenstand voor mij:
Maart 2026:
Inkoop 544 kWh tegen €0,1961
Teruglevering 165 kWh tegen €0,3181
Netto Verbruikskosten €54,08
PV opwekking 170 kWh
Maart 2025 (hele maand):
Inkoop 779 kWh tegen €0,2351
Teruglevering 151 kWh tegen €0,2058
Netto Verbruikskosten €151,69
PV opwekking 404 kWh
Wat maakt het verschil? De aanschaf van een kleine thuisbatterij die sinds december meedraait. Gek genoeg zorgt de geopolitieke situatie er juist voor dat ik nu goedkoper uitkom. De spreiding tussen de daluren (overvloed aan PV op de markt) en de piekuren (te weinig duurzaam, meer opwekking met veel duurder gas) is heel groot waardoor de opbrengst van de accu nu veel groter is dan die vorig jaar geweest zou zijn.
Heb je geen batterij, dan hangt het nog meer af van hoe je je verbruik stuurt. Vooral het inzetten van je PV opwekking om bijv je warmtepomp te laten draaien (SWW tank iedere dag opwarmen tegen de laagste tarieven helpt veel, EV opladen, vaatwasser, wasmachine, reinigingscyclus van diverse apparaten etc.).
Voorbeeld van een dag in maart 2025
:strip_exif()/f/image/yhSlO1AEPTgxd8IFpJdJRlfj.jpg?f=fotoalbum_large)
En gisteren:
:strip_exif()/f/image/PiACUtUqPmaDs3utgx8b8XWb.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je PV hebt wordt een thuisbatterij sowieso interessant om je percentage eigen verbruik te kunnen verhogen. Je levert dan ook niet/minder terug op de goedkope momenten en neemt niet/minder af op de dure momenten.
Dat totaal van €5,27 gisteren is inclusief de auto opladen met 43 kWh. De rest van het verbruik is dus bijna allemaal gedekt met de opwekking van de PV. Maar goed, met 250 km rijden (gebaseerd op gemiddelde, zal nu zelfs nog meer zijn) voor €5 rijd ik vandaag dus voor €0,02 per km lachend langs de tankstations...
[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 19-03-2026 09:09 ]
Helemaal eens!bilgy_no1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:01:
[...]
Die omstandigheden betekenen dus al per definitie dat deze maand maart niet representatief is. Daarnaast is ook de energiebelasting verlaagd.
Maar goed de tussenstand voor mij:
Maart 2026:
Inkoop 544 kWh tegen €0,1961
Teruglevering 165 kWh tegen €0,3181
Netto Verbruikskosten €54,08
PV opwekking 170 kWh
Maart 2025 (hele maand):
Inkoop 779 kWh tegen €0,2351
Teruglevering 151 kWh tegen €0,2058
Netto Verbruikskosten €151,69
PV opwekking 404 kWh
Wat maakt het verschil? De aanschaf van een kleine thuisbatterij die sinds december meedraait. Gek genoeg zorgt de geopolitieke situatie er juist voor dat ik nu goedkoper uitkom. De spreiding tussen de daluren (overvloed aan PV op de markt) en de piekuren (te weinig duurzaam, meer opwekking met veel duurder gas) is heel groot waardoor de opbrengst van de accu nu veel groter is dan die vorig jaar geweest zou zijn.
Heb je geen batterij, dan hangt het nog meer af van hoe je je verbruik stuurt. Vooral het inzetten van je PV opwekking om bijv je warmtepomp te laten draaien (SWW tank iedere dag opwarmen tegen de laagste tarieven helpt veel, EV opladen, vaatwasser, wasmachine, reinigingscyclus van diverse apparaten etc.).
Voorbeeld van een dag in maart 2025
[Afbeelding]
En gisteren:
[Afbeelding]
Als je PV hebt wordt een thuisbatterij sowieso interessant om je percentage eigen verbruik te kunnen verhogen. Je levert dan ook niet/minder terug op de goedkope momenten en neemt niet/minder af op de dure momenten.
Door de accu zijn mijn tarieven dusdanig "geoptimaliseerd" dat mijn totale rekening voor maart dit jaar ongeveer gelijk gaat zijn aan die van vorig jaar. Maar dit jaar wel met auto opladen er bij!
Zie ook net de afrekening over februari: 83 cent zonnebonus!
Vorig jaar maart 2025 was mn eerste volledige maand dynamisch, met een 5kWh batterij en het idee om me voor te bereiden op afschaf saldering kostte stroomafname me toen 9,9 cent gemiddeld (epex 7,2 cent), teruglevering was gemiddeld tegen 6,4 cent (epex 6,4 cent). Maart 2026 tot nog toe met minder angsten, meer batterijcapaciteit en andere voorwaarden kost stroomafname me 9,3 cent gemiddeld (epex 6,2 cent), teruglevering maart gemiddeld 17,1 cent (epex 12,6 cent). Epex is ex btw ex in/verkoopvergoeding. (exclusief energiebelasting)Wouter36 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:36:
Geo politiek en wind snap ik uiteraard ook. En niet iedereen heeft een accu. Ik iig niet.
💸 Zonnebonus 2025: €40 = 200 kWh extra energie!
Het Zonneplan-jaar loopt hier bijna af (nog één maand te gaan). N.a.v. een paar post terug over de Zonnebonus was ik benieuwd wat dat ons dit jaar gebracht heeft. De €40 Zonnebonus lijkt dit jaar makkelijk te halen. Niet door extra verbruik, maar door slim terugleveren op dure uren met mijn thuisbatterijen. Dit is naast de spread een welkome bonus en staat volledig los van de spreadwinst. Een overzichtje van de afgelopen maanden en de gerealiseerde bonus::strip_exif()/f/image/OcEgr9XkfbB3RvvSstYHGSxL.png?f=user_large)
🔋 Wat levert €40 Zonnebonus concreet op?
Bij een gemiddelde stroomprijs van €0,20/kWh kunnen we 200 kWh extra terugkopen. Wat kunnen we daar dan mee om het in perspectief te zetten? Ik heb het vriend ChatGPT in een plaatje laten zetten.
/f/image/I2olFygJrBvmLSfIFQms3Zdl.png?f=fotoalbum_large)
💡 Slim laden & terugleveren = directe winst
Door slim laden, ontladen en terugleveren op dure uren combineer je directe besparing met extra opbrengst, bovenop wat je normaal al met de batterijen optimaliseert. Comfort gaat nergens vanaf, maar onze portemonnee merkt het wel. Wat is het toch heerlijk te beschikken over een dynamisch contract, zonnepanelen en thuisbatterijen. Duurzaam en goed voor de knip.
Conclusie:
Voor €40 Zonnebonus kunnen wij de EV rondjes laten rijden, de wasmachine laten dansen… en de TV zo lang aan laten dat zelfs de slimme meter begint te klagen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Met een API key op zak van NED.nl ben ik al enige tijd aan het proberen om de zonne- en wind energie van de afgelopen 48 uur en de komende 48 uur in excel te krijgen via Power Query om zo een inschatting te maken van de stroomprijzen gaan doen. Ik krijg dit echter niet voor elkaar. Ik mis uren etc. Dus ik dacht wellicht dat een Tweaker dit zo paraat heeft. Kan iemand mij hierbij helpen?
Ik download automatisch een aantal keer per dag de diverse bestanden van NED.nl in json formaat (http request). Die heb ik in een excel sheet gecombineerd (gegevens => gegevens ophalen => uit bestand => json.Sliener schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:46:
Dag heren,
Met een API key op zak van NED.nl ben ik al enige tijd aan het proberen om de zonne- en wind energie van de afgelopen 48 uur en de komende 48 uur in excel te krijgen via Power Query om zo een inschatting te maken van de stroomprijzen gaan doen. Ik krijg dit echter niet voor elkaar. Ik mis uren etc. Dus ik dacht wellicht dat een Tweaker dit zo paraat heeft. Kan iemand mij hierbij helpen?
Vervolgens kun je je gang gaan met deze gegevens
Ja, is normaal. Koude nachten, dus geen opbrengst van de zonnepanelenWouter36 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:56:
Ik zal maar even ontopic gaan. Sinds 1 maart dynamisch, maar de gemiddelde zijn voor mij nog niet om over naar huis te schrijven. Geen drama, kijk het gewoon even aan. Maar voor de ervaren hier. Ik vind vooral de nacht tarieven aardig hoog. Is dat normaal voor maart?
Overdag is het nu überzonning, dus wij stappen nu over van 's nachts de was/afwas laten draaien naar overdag. Dynamisch betekent in mijn ervaring dat je drie maanden per jaar nadelen hebt waar negen voordelige maanden tegenover staan.
Zou je mij een voorbeeld kunnen geven voor de opgewekte zonne energie to nu? Wellicht dat ik dan kan zien hoe jij dit doet in Power Querysipjan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:57:
[...]
Ik download automatisch een aantal keer per dag de diverse bestanden van NED.nl in json formaat (http request). Die heb ik in een excel sheet gecombineerd (gegevens => gegevens ophalen => uit bestand => json.
Vervolgens kun je je gang gaan met deze gegevens
bvd
Ik gebruik helemaal geen PoweQuery. Ik importeer de gegevens uit een json file (wind op land, wind op zee, zon) die ik heb opgehaald bij NED direct in een blad van een Excel, op de wijze die ik al beschreven heb.Sliener schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:37:
[...]
Zou je mij een voorbeeld kunnen geven voor de opgewekte zonne energie to nu? Wellicht dat ik dan kan zien hoe jij dit doet in Power Query
bvd
Dag Sliener,Sliener schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:46:
Dag heren,
Als je vooral snel een bruikbare prijsinschatting wilt (zonder gedoe met Power Query), kun je hier direct de voorspelde uurprijzen voor NL bekijken:
https://stroomprijsprognose.nl
Ik ben de maker. Het is gratis en zonder account.
Je kunt de voorspelde prijzen ook via API ophalen.
Leuke tool!BackupBaTTerY schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:34:
[...]
Dag Sliener,
Als je vooral snel een bruikbare prijsinschatting wilt (zonder gedoe met Power Query), kun je hier direct de voorspelde uurprijzen voor NL bekijken:
Bugje: bij 30 daagse terugblik curve werkt de “totale prijs” modus niet.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Heb sindskort een dynamisch contract. Mijn vraag: Kan ik nu de elektrische auto het beste opladen als ik zelf stroom opwek? Of als de tarieven laag zijn? Of moet ik ook nog kijken naar teruglever tarieven als ik zelf opwek?
Vind de tarieven nog best hoog.
En sorry, maar ik snap niks van hoe het salderen hier werkt.
Zolang salderen nog bestaat is opladen op het goedkoopste moment het voordeligste omdat je dan het minste betaald als je meer laadt dan dat je opwekt en het minste terugkrijgt voor overproductie (ik laat de TLK buiten beschouwing ivm dynamisch). Zodra het salderen in 2027 van de baan is dan zal het snel voordeliger worden om zo veel mogelijk eigen productie te gebruiken om te laden.Johann0r schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:
Beste mensen,
Heb sindskort een dynamisch contract. Mijn vraag: Kan ik nu de elektrische auto het beste opladen als ik zelf stroom opwek? Of als de tarieven laag zijn? Of moet ik ook nog kijken naar teruglever tarieven als ik zelf opwek?
Meestal zijn de dynamische tarieven laag als er ook veel zon is.Johann0r schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:
Beste mensen,
Handig om dan met opwek en laag tarief alles aan te zetten dat je sowieso al wilde aanzetten die dag, dus ook de EV inprikken en laden maar.
Het is vooral handig om de prijs per uur te bekijken (na 13 uur voor morgen) om daarop je dag programma in te stellen als je die vrijheid hebt.
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Hoi, bedankt voor je feedback en fijn dat de tool je bevalt. Bij de terugblik van 30 dagen heb ik de omrekening uitgeschakeld, omdat de berekeningen van de voorspelkwaliteit zonder belastingen en toeslagen worden gedaan. Maar omdat jij dit als een bug ervaart, heb ik blijkbaar niet duidelijk genoeg aangegeven waarom dat zo is, of is het voor de gebruiker gewoon niet goed te begrijpen. Ik ga daar iets op bedenken en pas het de komende dagen aan.Stefannn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 06:38:
[...]
Leuke tool!
Bugje: bij 30 daagse terugblik curve werkt de “totale prijs” modus niet.
Bedankt!
Leuk! Weer een bron die een prijsverwachting maakt. En gelijk met een APIBackupBaTTerY schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:34:
[...]
Dag Sliener,
Waarop heb je het model gebaseerd? ML-model? Weersverwachtingen? Ik vind dit reuze interessant!
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Dit jaar moet je alleen naar de tarieven kijken. Opladen op moment met de laagste prijs.Johann0r schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:
Beste mensen,
Volgend jaar is het daarnaast van belang zoveel mogelijk opgewekte zonnestroom zelf te gebruiken.
We hebben 12x 435Wp PV op oost en 6x 405Wp op zuid, all-electric huis met 6kW Nibe warmtepomp die SPA gebruikt zodat warm water en koeling rekening houdt met dynamische tarieven. Vaatwasser gaat ook automatisch middels Smart Start van Siemens.
We verbruiken plm. 7000kWh en wekken tussen de 5000 en 5500kWh op (door ontbrekende data na migratie heb ik de data van afgelopen jaar niet meer in Home Assistant).
Zelf had ik het vermoeden dat dynamisch voordeliger is dan vast omdat vaste contracten een lagere terugleververgoeding in combinatie met extra kosten rekenen voor terug geleverde zonne energie.
Tot nu toe (in maart) 41% van de zonne energie zelf verbruikt en 35% zelfvoorzienend.
Tibber levert momenteel geen CSV exports met kwartierdata vanwege technische issues, maar zodra dat weer kan wil ik eens kijken of jeroen.nl goed inzicht geeft.
Wat is voor onze situatie de verstandigste keuze gemiddeld genomen, loont het om terug te gaan naar vast?
dat kun je ook niet uitrekenen, want de prijzen van dynamisch voor het komende jaar zijn onbekend en van veel zaken afhankelijk, zeker nu met oorlog en stijgende energieprijzen.boyd86 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
Eerlijk gezegd vind ik het best lastig om door te rekenen wat nou het meest voordelige is qua contractsoort.
Je kunt hooguit allerlei aannames doen daarvoor.
dat kun je dus achteraf pas beoordelen.boyd86 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
Wat is voor onze situatie de verstandigste keuze gemiddeld genomen, loont het om terug te gaan naar vast?
Een goed vast contract met een prijs onder de 20 cent per kWh zou ik nu wel aantrekkelijk vinden bijvoorbeeld
[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 11:33 ]
ik zou vooral kijken naar wat je moet inkopen aan stroom ipv wat je opwek oplevert. Die inkoop zal best aanzienlijk zijn in de wintermaanden.boyd86 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
Zelf had ik het vermoeden dat dynamisch voordeliger is dan vast omdat vaste contracten een lagere terugleververgoeding in combinatie met extra kosten rekenen voor terug geleverde zonne energie.
Verder, zou handig zijn als je omvormer zero-export mode heeft, of dat je dit zelf realiseert. Dan heb je vrijwel geen terugleverkosten meer en is dat dus geen argument meer bij het kiezen voor een contractvorm.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 11:37 ]
Vanwege de PV op oost, en de dynamische tarieven die in de ochtend meestal hoger zijn dan in de middag lijkt mij teruglevering nu juist vanwege de saldering meer lonen dan met vast voor die uren.
Zero-export zal ik eens naar kijken of dat ondersteund wordt bij ons systeem!
[ Voor 51% gewijzigd door boyd86 op 20-03-2026 11:47 ]
Als ik betreffende pagina open heb op mijn iPad zie ik het schuifje “met/zonder” belasting boven de grafiek. Dat suggereert toch heel erg dat je dat kan wisselen en dat je dan verschillende grafieken krijgt.BackupBaTTerY schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Hoi, bedankt voor je feedback en fijn dat de tool je bevalt. Bij de terugblik van 30 dagen heb ik de omrekening uitgeschakeld, omdat de berekeningen van de voorspelkwaliteit zonder belastingen en toeslagen worden gedaan. Maar omdat jij dit als een bug ervaart, heb ik blijkbaar niet duidelijk genoeg aangegeven waarom dat zo is, of is het voor de gebruiker gewoon niet goed te begrijpen. Ik ga daar iets op bedenken en pas het de komende dagen aan.
Bedankt!
Als dat schuifje er niet zou zijn zou je 1 vaste versie kunnne hebben met duidelijk bijschrift.
Leuke vraag, dankjewel! 🙂Bravo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:58:
[...]
Leuk! Weer een bron die een prijsverwachting maakt. En gelijk met een API![]()
Waarop heb je het model gebaseerd? ML-model? Weersverwachtingen? Ik vind dit reuze interessant!
Het model is een ML-voorspeller die op meerdere datastromen traint:
- historische day-ahead prijzen (NL via ENTSO-E),
- weersverwachting (zon, wind, temperatuur, bewolking, neerslag),
- kalenderfeatures (uur van de dag, weekdag, weekend/feestdag),
- load-/residuallast-proxy’s,
- commodity-signalen (gas/olie/kolen).
Belangrijk: toekomstige day-ahead prijzen gaan niet als input het model in. Die gebruik ik alleen achteraf voor validatie.
Ik test met rolling-forward evaluatie: steeds vooruit voorspellen en daarna vergelijken met de echte marktprijs.
Als je afwijkingen ziet, helpt het me het meest als je 2 dingen noemt:
1) waar het misgaat (welke dag/uren, bv. middagdip of avondpiek),
2) wat volgens jou de oorzaak is (bv. zon/wind te optimistisch, import/export-beperking, onverwachte vraagpiek, etc.).
Met dat soort feedback kan ik het model echt gericht verbeteren.
Dank je, dat ga ik de komende dagen zo doorvoeren.Stefannn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:09:
[...]
Als ik betreffende pagina open heb op mijn iPad zie ik het schuifje “met/zonder” belasting boven de grafiek. Dat suggereert toch heel erg dat je dat kan wisselen en dat je dan verschillende grafieken krijgt.
Als dat schuifje er niet zou zijn zou je 1 vaste versie kunnne hebben met duidelijk bijschrift.
En nu maar miljoenen verdienen en gelijk weer verliezen door te handelen op de elektricteitsmarkt.BackupBaTTerY schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:48:
[...]
Leuke vraag, dankjewel! 🙂
Het model is een ML-voorspeller die op meerdere datastromen traint:
- historische day-ahead prijzen (NL via ENTSO-E),
- weersverwachting (zon, wind, temperatuur, bewolking, neerslag),
- kalenderfeatures (uur van de dag, weekdag, weekend/feestdag),
- load-/residuallast-proxy’s,
- commodity-signalen (gas/olie/kolen).
Belangrijk: toekomstige day-ahead prijzen gaan niet als input het model in. Die gebruik ik alleen achteraf voor validatie.
Ik test met rolling-forward evaluatie: steeds vooruit voorspellen en daarna vergelijken met de echte marktprijs.
Als je afwijkingen ziet, helpt het me het meest als je 2 dingen noemt:
1) waar het misgaat (welke dag/uren, bv. middagdip of avondpiek),
2) wat volgens jou de oorzaak is (bv. zon/wind te optimistisch, import/export-beperking, onverwachte vraagpiek, etc.).
Met dat soort feedback kan ik het model echt gericht verbeteren.
Met dynamisch levert je aanzienlijke PV opwekking veel meer op dan wat je bij een vast contract krijgt (vanwege terugleverboetes).boyd86 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:41:
Grootste inkoop is inderdaad tijdens de winterperiode, nov ‘25 - feb ‘26 was de gemiddelde prijs volgens de Tibber app €0,26.
Vanwege de PV op oost, en de dynamische tarieven die in de ochtend meestal hoger zijn dan in de middag lijkt mij teruglevering nu juist vanwege de saldering meer lonen dan met vast voor die uren.
Zero-export zal ik eens naar kijken of dat ondersteund wordt bij ons systeem!
Wellicht een beperkte thuisbatterij om een deel van je PV opwekking te kunnen verschuiven voor later gebruik of teruglevering op de dure momenten. Ik heb een plugin batterij die met 2400 W kan terugleveren. Dat dekt een groot deel van de tijd mijn verbruik.
Vanaf 2027 is het helemaal duidelijk: alles wat je bij een vast contract teruglevert is gewoon verloren. Met dynamisch levert het nog wel wat op.
Dat is mn bij een Zuid opstelling. Bij Oost West levert het nog een beetje op.bilgy_no1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:41:
[...]
...
Vanaf 2027 is het helemaal duidelijk: alles wat je bij een vast contract teruglevert is gewoon verloren. Met dynamisch levert het nog wel wat op.
Bij een vast contract maakt het tijdstip van terugleveren niet uit. Oost-West helpt wel om de opwekking iets beter te matchen met eigen verbruik. Maar alles wat je teruglevert gaat nog steeds tegen €0,0025 (voor zover we nu weten van enkele leveranciers).RF1000 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Dat is mn bij een Zuid opstelling. Bij Oost West levert het nog een beetje op.
https://x.com/BM_Visser/status/2035289959242842236
The chances of being killed by a cow are low but never 0%.
Voor de mensen die niet op X maar wel op Bluesky zitten:Joarie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:29:
Interessant, door zo'n hoge gasprijs loont het opeens weer om met kolen energie op te wekken ondanks de CO2-heffing. Verklaart ook waarom de kWh-prijs nog niet zo hoog ligt bij dynamisch.
https://x.com/BM_Visser/status/2035289959242842236
https://bsky.app/profile/...social/post/3mhkqcz2nkk2x
Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Nou, als ik dergelijke prijzen kan krijgen dan zou ik het met twee handjes aanpakken. Dat daltarief zit in de buurt van het kale nul tarief, grote kans dat het niet meer regelmatig (ver) daaronder gaat komen.david033 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:52:
zit nog te twijfelen of ik weer terug ga naar Day Ahead. Destijds vastgezet bij Van de Bron tot en met september 2028 vast 0,16824 voor normaal tarief en 0,13820 voor daltarief. all in. Dus zeer goede prijs. Maar als hij in de zomer daalt dan verlang ik weer naar negatieve prijzenMaar ja rationeel moet ik denk ik gewoon zitten blijven en niet naar day ahead terug gaan.
Ongelofelijk. Hoe kan dat, wat voor contract is dat?david033 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:52:
zit nog te twijfelen of ik weer terug ga naar Day Ahead. Destijds vastgezet bij Van de Bron tot en met september 2028 vast 0,16824 voor normaal tarief en 0,13820 voor daltarief. all in. Dus zeer goede prijs. Maar als hij in de zomer daalt dan verlang ik weer naar negatieve prijzenMaar ja rationeel moet ik denk ik gewoon zitten blijven en niet naar day ahead terug gaan.
€ 0,13820 = € 0,1142 ex de BTW
energiebelasting is € 0,09161
dus bruto ex btw € 0,02259 per kWh
Inkoopvergoeding die bijv. een Tibber doorrekent, is al zoiets
Dus feitelijk zit je dal op zo laag als mogelijk is, ook al zou je dynamisch hebben.
Even los van echt extreem lage tarieven, onder de 0, wat niet vaak meer voorkomt.
Dan zit je in de piek op iets van 4 tot 5 cent kaal. Dat is echt ongelofelijk goed gedaan!
[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 26-03-2026 15:36 ]
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
ja ik denk dan ook haast dat er ergens een addertje zit, zoals verplicht ook gas afnemen tegen een hoge prijs ofzo.radeoxx schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Ongelofelijk. Hoe kan dat, wat voor contract is dat?
Zelfde contract als dat ik heb, 0,1682/0,1382 en gas 1,1945. In de nacht kun je net zo goed je huis met COP 1 verwarmen als met gasde Peer schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:37:
[...]
ja ik denk dan ook haast dat er ergens een addertje zit, zoals verplicht ook gas afnemen tegen een hoge prijs ofzo.
Er zit geen korting bij, wel de staffel voor zonnepanelen. En hoe het na 2027 gaat uitpakken weet ik niet. Maar door de nieuwe voorwaarden te weigeren kan ik 1-1-27 alsnog contract ontbinden.
Dit contract werd in september 24 aangeboden, is bij mij ingegaan half februari 2025 (loopt nog tot 2028)
Laat me raden: 87 cent per m3?david033 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:12:
nee geen addertjes. Was een drie jarig VEH contract. Gas los gedaan.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Klopt. Maar als de prijzen voor vast zo laag zijn (<20 cent) en je beperkt de teruglevering tot een minimum, dan weet ik nog niet. Als ik de nachtelijke stroomprijzen zie is een deel van de consumptie daarnaar verschuiven al zinloos (want heel vaak ruim boven de 20 cent). Ik heb nu vast 19 cent...bilgy_no1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:41:
[...]
Met dynamisch levert je aanzienlijke PV opwekking veel meer op dan wat je bij een vast contract krijgt (vanwege terugleverboetes).
Wellicht een beperkte thuisbatterij om een deel van je PV opwekking te kunnen verschuiven voor later gebruik of teruglevering op de dure momenten. Ik heb een plugin batterij die met 2400 W kan terugleveren. Dat dekt een groot deel van de tijd mijn verbruik.
Ja, de cruciale woorden zijn "en je beperkt je teruglevering tot een minimum"... Vandaar de suggestie om na te denken over een kleine thuisbatterij die je avond en nacht verbruik opvangt.Mg4gebruiker schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:59:
[...]
Klopt. Maar als de prijzen voor vast zo laag zijn (<20 cent) en je beperkt de teruglevering tot een minimum, dan weet ik nog niet. Als ik de nachtelijke stroomprijzen zie is een deel van de consumptie daarnaar verschuiven al zinloos (want heel vaak ruim boven de 20 cent). Ik heb nu vast 19 cent...
In jouw geval levert een kWh zon opslaan en later gebruiken dus €0,19 op (doordat je die niet hoeft in te kopen). Voor alles wat je niet opslaat en later verbruikt en wat je dus direct teruglevert krijg je echter feitelijk niets bij een vast contract.
Deze maand met dynamisch heb ik afnametarief van gemiddeld €0,195 en een teruglevertarief van gemiddeld €0,318. Dus die hoge tarieven die jij bij dynamisch ziet zijn niet helemaal representatief en de grote verschillen tussen piek en dal vormen een mooie kans om extra te verdienen op je opwekking. Wel dankzij de batterij die volop draait deze maand.
Deze maand is misschien niet helemaal representatief, maar zelfs op een normalere dag krijg je meer voor teruglevering bij een dynamisch contract. Misschien is kale prijs een paar uur laag, maar lang niet altijd nul. En in de vroege ochtend en avond meestal aanzienlijk hoger als je panelen nog opwekken.
Alles hangt uiteraard af van je hoeveelheid opwekking, verbruik en teruglevering. Naast de mogelijkheden die je hebt om te sturen.
[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 27-03-2026 19:37 . Reden: offtopic ]
Ik heb inmiddels 10kwh aan een stekker staan. Vanmiddag om 3 uur 100% gevuld met zonnestroom ondanks een warm water cyclus van de WP en tot 10 uur de vv warm houden (was -3 vannacht). Tot morgenochtend gaat er vast weer 5 of 6 kwh uit want we koken electrisch.bilgy_no1 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:52:
[...]
Ja, de cruciale woorden zijn "en je beperkt je teruglevering tot een minimum"... Vandaar de suggestie om na te denken over een kleine thuisbatterij die je avond en nacht verbruik opvangt.
In jouw geval levert een kWh zon opslaan en later gebruiken dus €0,19 op (doordat je die niet hoeft in te kopen). Voor alles wat je niet opslaat en later verbruikt en wat je dus direct teruglevert krijg je echter feitelijk niets bij een vast contract.
Deze maand met dynamisch heb ik afnametarief van gemiddeld €0,195 en een teruglevertarief van gemiddeld €0,318. Dus die hoge tarieven die jij bij dynamisch ziet zijn niet helemaal representatief en de grote verschillen tussen piek en dal vormen een mooie kans om extra te verdienen op je opwekking. Wel dankzij de batterij die volop draait deze maand.
Deze maand is misschien niet helemaal representatief, maar zelfs op een normalere dag krijg je meer voor teruglevering bij een dynamisch contract. Misschien is kale prijs een paar uur laag, maar lang niet altijd nul. En in de vroege ochtend en avond meestal aanzienlijk hoger als je panelen nog opwekken.
Alles hangt uiteraard af van je hoeveelheid opwekking, verbruik en teruglevering. Naast de mogelijkheden die je hebt om te sturen.
Die goedkope dynamische stroom door de zon heb ik dus zelden nodig, op december en januari na dan... En batterijen vullen in die maanden met nachtstroom is zelden interessant zo lijkt het.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat dit ook steeds minder gaat worden want steeds meer mensen gaan hun afname verschuiven, juist vanwege de dynamische prijzen.
Eind april ga ik vanaf december het verbruik en de kosten ervan uitrekenen met de vaste prijs en de dynamische prijzen. Dan gaan we het zien.
Niet bijzonder.Aardedraadje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:03:
[Afbeelding]
Voorbode voor interessante prijzen morgen?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Zomertijd ?mdvmine schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:34:
Het wordt weer zomertijd en de EPEX site grafiek is nog steeds fout, zoveelste jaar. Misschien nu omdat de kwartieren nieuw zijn? Er zit een sprong van 01:45 naar 04:00 uur, en er is ook een "Monday" 00:00-00:45 4 kwartieren. Dus alles daartussen zal wel allemaal 1 uur verschoven zijn. Bij de volumebalken zit er een gat in de as (labels), maar ook een gat in de balken.
[ Voor 12% gewijzigd door sipjan op 29-03-2026 17:31 ]
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
:strip_exif()/f/image/UNLRdSTwLrYXvIFEOyWGQLEN.jpg?f=fotoalbum_large)