• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28
bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Mensen toch, ik heb de hele zomer op afstand zitten genieten van prima opbrengsten door PV via de batterij op hoge pieken terug te leveren. Dan nu 3 dagen wat minder spread en iedereen doet alsof je de boel beter kunt opdoeken...
Op zich een terechte constatering, ik kijk ook likkebaardend naar mijn gemiddelde inkoop en verkooptarief.

Maar wat mij wel opvalt - wonende aan de kust - is dat er behoorlijk wat wind staat en dat dat dus helemaal niks bijdraagt aan de prijzen van vandaag. Is daar een verklaring voor?

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:51
bert pit schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:52:
[...]

Op zich een terechte constatering, ik kijk ook likkebaardend naar mijn gemiddelde inkoop en verkooptarief.

Maar wat mij wel opvalt - wonende aan de kust - is dat er behoorlijk wat wind staat en dat dat dus helemaal niks bijdraagt aan de prijzen van vandaag. Is daar een verklaring voor?
Speculatie van wat ik uit de media hoor, maar heel Europa heeft problemen om genoeg energie uit traditionele energiecentrales te krijgen omdat overal te weinig koelwater is. Die hoeveelheid wind waar jij het over hebt zal waarschijnlijk nog een beetje helpen om het niet nog erger te maken dan het is.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 11:33

Maasluip

Kabbelend watertje

bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Mensen toch, ik heb de hele zomer op afstand zitten genieten van prima opbrengsten door PV via de batterij op hoge pieken terug te leveren. Dan nu 3 dagen wat minder spread en iedereen doet alsof je de boel beter kunt opdoeken...
Ik denk dat dit het nieuwe normaal is hoor. Dat zag je de afgelopen tijd ook als de zon niet scheen, dan gaat de prijs gewoon naar 15 cent ex BTW.
De prijzen als er geen zon is zijn dit jaar al hoger dan vorig jaar en gezien de gasprijs zal dat niet veranderen. Alleen zon en wind zullen de prijs drukken.

Zie ook http://www.maasluip.nl/energyprice/heatmap.html

Signatures zijn voor boomers.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:55

Aardedraadje

Met kabelschoen

Maasluip schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Ik denk dat dit het nieuwe normaal is hoor. Dat zag je de afgelopen tijd ook als de zon niet scheen, dan gaat de prijs gewoon naar 15 cent ex BTW.
De prijzen als er geen zon is zijn dit jaar al hoger dan vorig jaar en gezien de gasprijs zal dat niet veranderen. Alleen zon en wind zullen de prijs drukken.

Eigenlijk zie je nog een ander fenomeen; de energiemarkt is sinds Corona onrustiger geworden. De oorlog in Oekraïne heeft eea in versnelling gezet maar daarvoor werd het al grillig. Dat is er na een aantal jaren nog niet uit, en wordt nu door de onrust in het midden-oosten weer versterkt.

Op de site van onze eigen @MrFish zie je hetzelfde; tot 2021 is de prijs erg stabiel. Maar in 2021 gebeurt er iets waardoor de prijzen veel grilliger worden. Zelfs na de piek in 2022 herstelt het gemiddelde niveau (bijna), maar het beeld is veel grilliger dan voor 2021.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Hernieuwbare energie is wat er is gebeurd. Dat zorgt voor lage prijzen als het beschikbaar is en zorgt ervoor dat fossiele energie minder rendabel is (want de investering moet met minder kWh worden terugverdiend), dus het verhoogt de prijzen van fossiele energie.
De duck curve zal echt niet weggaan. Hoogstens op dagbasis als er voldoende opslag wordt gerealiseerd. Iets wat nu al kan, ik heb sinds 1 april 418 kWh uit het net afgenomen en het grootste deel daarvan zal voor de EV zijn geweest. Afgelopen 30 dagen heb ik 124 kWh uit het net afgenomen en 123 kWh teruggeleverd, dus mijn thuisbatterij is niet groot genoeg :D

[...]

Yep, de duurste stroombron die de vraagt dekt bepaalt de prijs voor iedere stroombron.
De marktprijs voor elektriciteit (binnen de EU) is dus geen mix van aangeboden bronnen.
En de goedkoopste bron - zon - laat het afweten zodat gas (en kolen) het gat moeten dichtrijden. Wind kan het tekort aan zon dezer dagen niet voldoende opvangen.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

[...]

Kun je nagaan hoeveel naakte dakpannen waard zijn als je er PV op legt. Terwijl iedereen bang is voor een 'terugleverboete' is een goed ingericht PV systeem goud waard. Ben al druk doende om nog wat voorheen minder efficiënte dakdelen richting oost en west te laten vol leggen. Prijs per paneel kan het probleem niet zijn.

Zonder flinke lading PV is een thuisbatterij niet zo effectief - denk dat PV nog steeds prio 1 zou moeten hebben. En dan wel anders dan voorheen: teruglevering op basis van tarief, focus op eigen gebruik oost-west en aangevuld evt met opslag.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

Wanneer je "bang" bent voor een terugleverboete terugleveren dan doe je toch - zeker bij een recentere installatie - toch gewoon aan curtailment.
Te veel PV kan nooit kwaad. Te weinig is een andere zaak.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2026 09:39 ]

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-08 20:58
NiGeLaToR schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Kun je nagaan hoeveel naakte dakpannen waard zijn als je er PV op legt. Terwijl iedereen bang is voor een 'terugleverboete' is een goed ingericht PV systeem goud waard. Ben al druk doende om nog wat voorheen minder efficiënte dakdelen richting oost en west te laten vol leggen. Prijs per paneel kan het probleem niet zijn.

Zonder flinke lading PV is een thuisbatterij niet zo effectief - denk dat PV nog steeds prio 1 zou moeten hebben. En dan wel anders dan voorheen: teruglevering op basis van tarief, focus op eigen gebruik oost-west en aangevuld evt met opslag.
Vorige maand mijn PV verdubbeld (nu 17 panelen), echter waren de kosten voor herschikken en negen extra panelen hoger dan zes jaar terug de hele installatie. Ondanks dat panelen niet veel kosten zijn de kosten van arbeid behoorlijk hoog. En zelf het dak op -zeker met zware spullen- vond geen goed plan.

Naar goed, helemaal blij en sinds het aanpassen nauwelijks stroom uit het net en heel veel er in terug. Gratis rijden tot nog toe.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:24
IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:30:
Wanneer je "bang" bent voor een terugleverboete dan doe je toch - zeker bij een recentere installatie - toch gewoon aan curtailment.
We zitten in het Dynamische energie-topic, daar is geen terugleverboete van toepassing ;)

Hooguit periodes met negatieve prijzen, en dan kun je idd je panelen NoM regelen, of helemaal uitzetten. Maar terugleverboetes zijn niet van toepassing bij dynamisch...

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

NiGeLaToR schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Ben al druk doende om nog wat voorheen minder efficiënte dakdelen richting oost en west te laten vol leggen. Prijs per paneel kan het probleem niet zijn.
Dak, vergeet dak :+
Ik kwam afgelopen weekend in Hof (Duitsland) vertikale panelen als schutting tegen in een straat, orientatie NO.
Hier te zien op Mapillary

Vertikale panelen heb ik al meer gezien.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:30:
Wanneer je "bang" bent voor een terugleverboete terugleveren dan doe je toch - zeker bij een recentere installatie - toch gewoon aan curtailment.
Eens, al zie je aan de hand van cijfers dat de hele PV markt is ingestort. Nieuwe woningen 'moeten', maar de drama rondom die terugleverboete maakte dat mijn ouders mij belden of ze de panelen van het dak moeten trekken.

Overigens kunnen mijn beide inverters dus geen curtailment, vooral installaties van > 5 jaar oud hebben niet automatisch die functies. Die van mij kan aan, of uit. Zal dus of dat moeten doen of nieuwe inverters kopen.

@Maasluip ik ken enkele woningen met PV tegen de gevel. Soms van die design panelen die de Lidl volgens mij ook verkoopt in een kek patroontje en soms gewoon keiharde Tetris om elke steen te bedekken :+

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 19-08-2026 09:44 ]

NiGeLaToR schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Eens, al zie je aan de hand van cijfers dat de hele PV markt is ingestort. Nieuwe woningen 'moeten', maar de drama rondom die terugleverboete maakte dat mijn ouders mij belden of ze de panelen van het dak moeten trekken.

Overigens kunnen mijn beide inverters dus geen curtailment, vooral installaties van > 5 jaar oud hebben niet automatisch die functies. Die van mij kan aan, of uit. Zal dus of dat moeten doen of nieuwe inverters kopen.
Of nog even wachten tot na 1/1/2027 en kijken of er dan energiecontracten zonder terugleverboetes kunnen afgesloten worden?
Dat je met een dynamisch energiecontract bij negatieve prijzen icm netafname moet betalen is inherent aan de formule en zal dan ook niet veranderen.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Maasluip schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:58:
Hernieuwbare energie is wat er is gebeurd. Dat zorgt voor lage prijzen als het beschikbaar is en zorgt ervoor dat fossiele energie minder rendabel is (want de investering moet met minder kWh worden terugverdiend), dus het verhoogt de prijzen van fossiele energie.
Er speelt nog wat anders:
The unravelling of this dominant Russian supply position began ahead of the 2021/22 heating season through two significant and related developments. Russian pipeline flows to Europe fell by about 25% year on year in Q4 2021, notably as a result of Gazprom’s strategy to halt short-term and spot gas sales to EU buyers via its Electronic Sales Platform (which Gazprom set up in 2018 to sell spot volumes on the European market and used extensively to sell its surplus gas in 2019-2020). Simultaneously, Gazprom did not replenish EU underground gas storage capacities that it owned or had booked, leading to a significant divergence in filling pattern between Gazprom-held and other capacities. As a result, overall EU underground storage fill was at its lowest point in nearly a decade by the end of the 2021 injection season, uncovering a vulnerability in the EU market and contributing to an environment of “artificial scarcity”.
Sinds 2021 was Rusland dus al een schaarste op de gasmarkt aan het creëren. Achteraf gezien had dat een voorbode van de inval in Oakraïne kunnen zijn.

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Of nog even wachten tot na 1/1/2027 en kijken of er dan energiecontracten zonder terugleverboetes kunnen afgesloten worden?
Dat je met een dynamisch energiecontract bij negatieve prijzen icm netafname moet betalen is inherent aan de formule en zal dan ook niet veranderen.
True, enige wat ik nu doe is m'n accu's vullen en daar heb ik meer PV voor nodig. Daar kan ik iig wel curtailment op doen. Wil liever in voor- en najaar langer zelfredzaam zijn.

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-08 23:45
Ik had recent via VEH een dynamisch contract afgesloten bij Vandebron. Gasloos huis met warmtepomp en EV maar zonder zonnepanelen. Zag toevallig gisteren Vattenfall Tijdprijs trend contract. Zover ik kan berekenen, op basis van historische stroomprijzen, kom ik met het Vattenfall contract goedkoper uit dan met dynamisch. Plus natuurlijk stukje gemak door niet elke dag de stroomprijs in de gaten te hoeven houden.

1. Zomer normaal (00:00-12:00 uur en 16:00-24:00)
€ 0,273714
2. Zomer dal week (12:00-16:00)
€ 0,154408
3. Zomer dal weekend (12:00-16:00)
€ 0,110848

4. Winter normaal (06:00-12:00 en 16:00-01:00)
€ 0,312071
5. Winter dal dag (12:00-16:00)
€ 0,253144
6. Winter dal nacht (01:00-06:00)
€ 0,233058

zomertarieven Van 1 april tot en met 30 september.
Wintertarieven 1 oktober tot en met 31 maart
Maar zijn die prijzen ook nog van toepassing na 1/1/2027?
Een all in prijs van 11 cent/kWh is wel heel laag.
(En een energieprijs excl. belastingen van 31 cent dan weer extreem hoog).

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2026 11:02 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19

koboy

Heb een idee voor een icon

IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Per 1/1/2027 maken terugleverkosten onderdeel uit van het modelcontract, dus tenzij een leverancier zo dom/slim is deze op nul te zetten zit je er aan vast.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:27
Vinny1 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:53:
Ik had recent via VEH een dynamisch contract afgesloten bij Vandebron. Gasloos huis met warmtepomp en EV maar zonder zonnepanelen. Zag toevallig gisteren Vattenfall Tijdprijs trend contract. Zover ik kan berekenen, op basis van historische stroomprijzen, kom ik met het Vattenfall contract goedkoper uit dan met dynamisch. Plus natuurlijk stukje gemak door niet elke dag de stroomprijs in de gaten te hoeven houden.

1. Zomer normaal (00:00-12:00 uur en 16:00-24:00)
€ 0,273714
2. Zomer dal week (12:00-16:00)
€ 0,154408
3. Zomer dal weekend (12:00-16:00)
€ 0,110848

4. Winter normaal (06:00-12:00 en 16:00-01:00)
€ 0,312071
5. Winter dal dag (12:00-16:00)
€ 0,253144
6. Winter dal nacht (01:00-06:00)
€ 0,233058

zomertarieven Van 1 april tot en met 30 september.
Wintertarieven 1 oktober tot en met 31 maart
Zou zonder PV zomaar kunnen.
Ik had afgelopen december ook de keuze maar met PV was het zeer zeker geen goede keuze,

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

koboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:06:
[...]

Per 1/1/2027 maken terugleverkosten onderdeel uit van het modelcontract, dus tenzij een leverancier zo dom/slim is deze op nul te zetten zit je er aan vast.
Maar ik mag toch aannemen dat vanaf 1/1/2027 energiemaatschappijen zowel voor afname van het net als bij teruglevering kosten zullen aanrekenen en zo ook bij een dynamisch contract?
Hoe overleven ze anders wanneer ze enkel sec volgens de groothandelsprijs aan de eindconsument leveren?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:53

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Maar ik mag toch aannemen dat vanaf 1/1/2027 energiemaatschappijen zowel voor afname van het net als bij teruglevering kosten zullen aanrekenen en zo ook bij een dynamisch contract?
Hoe overleven ze anders wanneer ze enkel sec volgens de groothandelsprijs aan de eindconsument leveren?
Dat doen ze niet. Je betaalt ook maandelijks abonnementskosten.

En ja de niet dynamische aanbieders blijven terugleverkosten rekenen

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 19-08-2026 11:41 ]

de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

Dat doen ze niet. Je betaalt ook maandelijks abonnementskosten
Leuk (afhankelijk van de hoogte van de abokosten).
Hier doen ze dat al jaren dubbelop (voor een dynamisch contract) => vaste jaarlijkse abokost plus kosten op netafname (surplus op de DA-prijs) plus kosten bij teruglevering (minus op de marktprijs).
Afhankelijk van de eigen situatie is het dus telkens een (terugkerende) afweging wat de beste optie is: variabel, vast of dynamisch.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2026 11:45 ]

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:30

Tao

DPC DE_KOMETEN

de Peer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:38:
[...]

Dat doen ze niet. Je betaalt ook maandelijks abonnementskosten.

En ja de niet dynamische aanbieders blijven terugleverkosten rekenen
Sommige aanbieders van dynamische contracten rekenen wel 'terugleverkosten'. Dan wordt het 'verkoopvergoeding' genoemd. Zie:

overzicht terugleverkosten leveranciers dyn. contracten

Diablo3

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:53

de Peer

under peer review

Tao schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Sommige aanbieders van dynamische contracten rekenen wel 'terugleverkosten'. Dan wordt het 'verkoopvergoeding' genoemd. Zie:

overzicht terugleverkosten leveranciers dyn. contracten
Klopt

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28
Aardedraadje schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Eigenlijk zie je nog een ander fenomeen; de energiemarkt is sinds Corona onrustiger geworden. De oorlog in Oekraïne heeft eea in versnelling gezet maar daarvoor werd het al grillig. Dat is er na een aantal jaren nog niet uit, en wordt nu door de onrust in het midden-oosten weer versterkt.

Op de site van onze eigen @MrFish zie je hetzelfde; tot 2021 is de prijs erg stabiel. Maar in 2021 gebeurt er iets waardoor de prijzen veel grilliger worden. Zelfs na de piek in 2022 herstelt het gemiddelde niveau (bijna), maar het beeld is veel grilliger dan voor 2021.
Correct, de prijzen stegen voor de oorlog tussen Rusland en Oekraïne al behoorlijk. Een van de factoren was toen het Russisch gas waarvan het 20 jaar lang lopende contract net was afgelopen. Wij kregen dat gas voor een bodemprijs omdat we zelf ook gas hadden. Iemand heeft zitten slapen (moedwillig? >:) ) toen dat verlengd moest worden.

Maar wat mij verbaast is dat het windkracht 6 is op zee, gisteren ook maar dat zich dat niet vertaalt in een lage uurprijs.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Omdat er nog een essentieel deel gas nodig was om het gat tussen vraag en aanbod dicht te rijden?

Geweld is projectie van zwakte.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-08 20:58
Wozmro schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:36:
Omdat er nog een essentieel deel gas nodig was om het gat tussen vraag en aanbod dicht te rijden?
Plus dat het op land niet zo hard waait, wind opp zee is maar een fractie van wind op land.
bert pit schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:34:
Maar wat mij verbaast is dat het windkracht 6 is op zee, gisteren ook maar dat zich dat niet vertaalt in een lage uurprijs.
Nogmaals, die windkracht 6 op zee was NIET voldoende om de volledige verbruiksvraag te coveren (en PV was er ook bijna niet dus maakt nauwelijks deel uit van de producenten met een lagere productiekost en nucleair heeft zijn eigen (tijdelijke) problemen dus ook al deels afwezig om in een goedkopere basisload te voorzien).

De prijs wordt bepaald door de laatste bieder die NODIG is om dat verbruik te coveren.
In deze dus voor het grootste deel gascentrales. Die bepalen dan de prijs volgens de vraag voor dat kwartier.
En de eindprijs is dus NIET een mix van de kost van wind met gas maar uitsluitend de kost van gas. En de windproducent krijgt op dat kwartier ook gewoon die hogere prijs.
De prijs daalt pas wanneer de duurdere component NIET meer nodig is of slechts in zo kleine mate dat ze geen hoge prijzen kunnen doorduwen (omdat anders zonder hen de boel omvalt).

De denkfout die je blijft maken is dat de marktprijs wordt bepaald door een mix van de productiekosten volgens de beschikbare bronnen.
Zo werk het op de Europese energiemarkt niet. Het is diegene die de deur kan sluiten die de prijs voor iedereen bepaald. Is dat een goedkope producent volgt daaruit een goedkope eindprijs (tot negatief wanneer er meer goedkope aanbod is dan vraag). Is er veel vraag en goedkope producenten kunnen daar niet aan voldoen springt de duurste in en bepaald de (hoge) prijs voor iedereen.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 19-08-2026 12:56 ]

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

bert pit schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
Zelfs in Noorwegen, waar electriciteit kaal meestal minder dan een cent per kWh kost door gebruik van Hydro, kost elektriciteit op dit moment net zoveel als bij ons. Er is veel vraag op de markt en dat drijft de prijs op.

• koboy

koboy

IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Voor dynamisch is er voor de energiemaatschappij geen netto verschil tussen nu en volgend jaar. Ze hoeven alleen niet de energiebelasting heen en weer te schuiven. Een dynamische leverancier die ineens (extra) kosten bij terugleveren gaat vragen is ofwel aan het profiteren, of heeft op 1 of andere manier rente inkomsten aan d energiebelasting die gecompenseerd moeten worden.

Vaste leveranciers hebben nu al allemaal terugleverkosten op de modelcontracten na.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-08 23:45
IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:01:
Maar zijn die prijzen ook nog van toepassing na 1/1/2027?
Een all in prijs van 11 cent/kWh is wel heel laag.
(En een energieprijs excl. belastingen van 31 cent dan weer extreem hoog).
Zeker. Stroomprijzen veranderen niet in 2027 in lopende contracten, alleen de terugleververgoeding en terugleverkosten. Dal zomer weekend is de stroomprijs 0 dus alleen belasting. Geen opslag.
koboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

Voor dynamisch is er voor de energiemaatschappij geen netto verschil tussen nu en volgend jaar. Ze hoeven alleen niet de energiebelasting heen en weer te schuiven. Een dynamische leverancier die ineens (extra) kosten bij terugleveren gaat vragen is ofwel aan het profiteren, of heeft op 1 of andere manier rente inkomsten aan d energiebelasting die gecompenseerd moeten worden.

Vaste leveranciers hebben nu al allemaal terugleverkosten op de modelcontracten na.
Tja, dat zijn de energieleveranciers waar ik woon bijna allemaal profiteurs en moet ik het daar dan gewoon mee doen.
Energieleveranciers zijn hier gewoon bedrijven die hun winst trachten te maximaliseren en geen VZW's die de kosten voor hun klanten zo laag mogelijk willen houden.

In Nederland wonende zou ik dan met zo'n barmhartige leveranciers idd al op een dynamisch contract overgeschakeld zijn. Kon ik de stroom verkopen aan de marktprijs.
Spijtig genoeg werkt dat hier net omgekeerd. Dynamisch doorgaans een vaste abokost plus inkomsten op injecteren en afnemen. Waarbij je als klant al moet gaan sturen op de laagste netto afnamekosten en de hoogste netto terugleververgoedingen. Daar heb je - alle kosten incluis - al een hoge spread tussen laag en hoog voor nodig waar de (hogere) abokost ook nog eens bijkomt.
Vast betaal ik (hier) 10 cent/kWh voor de energiekost uit het net (inclusief de fee voor de energieleverancier doch excl. overheadkosten en BTW maar die zijn hier voor ieder energiecontract gelijk).
En dat lijkt me op dagen zoals vandaag een mooie deal. :)
Zelfs de kale marktprijs voor DA Epex zit daar vandaag alleen tussen 12:00 en 16:30 uur onder. En tijdens die periode doet PV hier gewoon zijn werk en heb ik de markt niet nodig.

• koboy

koboy

IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Tja, dat zijn de energieleveranciers waar ik woon bijna allemaal profiteurs en moet ik het daar dan gewoon mee doen.
Energieleveranciers zijn hier gewoon bedrijven die hun winst trachten te maximaliseren en geen VZW's die de kosten voor hun klanten zo laag mogelijk willen houden.

In Nederland wonende zou ik dan met zo'n barmhartige leveranciers idd al op een dynamisch contract overgeschakeld zijn. Kon ik de stroom verkopen aan de marktprijs.
Spijtig genoeg werkt dat hier net omgekeerd. Dynamisch doorgaans een vaste abokost plus inkomsten op injecteren en afnemen. Waarbij je als klant al moet gaan sturen op de laagste netto afnamekosten en de hoogste netto terugleververgoedingen. Daar heb je - alle kosten incluis - al een hoge spread tussen laag en hoog voor nodig waar de (hogere) abokost ook nog eens bijkomt.
Vast betaal ik (hier) 10 cent/kWh voor de energiekost uit het net (inclusief de fee voor de energieleverancier doch excl. overheadkosten en BTW maar die zijn hier voor ieder energiecontract gelijk).
En dat lijkt me op dagen zoals vandaag een mooie deal. :)
Zelfs de kale marktprijs voor DA Epex zit daar vandaag alleen tussen 12:00 en 16:30 uur onder. En tijdens die periode doet PV hier gewoon zijn werk en heb ik de markt niet nodig.
Eigenlijk kun je stellen dat vanaf volgend jaar de Nederlandse markt qua energiecontracten min of meer gelijk wordt aan de Belgische (Vlaamse?). Qua netbeheer kennen we geen capaciteits tarief, maar vanaf 2028 wordt vrij waarschijnlijk het lump-sum tarief vervangen door een tijd afhankelijk kWh tarief.

Dynamische leveranciers hebben nu hun abbo-kosten (scheelt onderling weinig, ook te.o.v. vast), en een afname en injectie opslag. Enige wat ze volgend jaar niet meer hoeven doen is energiebelasting terugbetalen bij injectie voor zover die op jaarbasis betaald is. Qua kosten/baten onder de streep verandert er dus volgend jaar niets, dat ik waar ik op doelde.
Een dynamische leverancier die onder het mom van het afschaffen van het salderen volgens jaar ineens extra kosten ten opzichte van nu gaat rekenen voor injectie is dus de boel aan het besodemieteren, of heeft op 1 of andere manier rente inkomsten uit de energiebelasting die dan wegvallen.

koboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:00:
Eigenlijk kun je stellen dat vanaf volgend jaar de Nederlandse markt qua energiecontracten min of meer gelijk wordt aan de Belgische (Vlaamse?). Qua netbeheer kennen we geen capaciteits tarief, maar vanaf 2028 wordt vrij waarschijnlijk het lump-sum tarief vervangen door een tijd afhankelijk kWh tarief.
Nou, ik heb een vermoeden maar ik ken de NL markt niet zo goed om daar strikt iets in te stellen.
Iedere keer dat ik op basis van NL info denkt het een beetje door te hebben vertelt een andere NL bron het net weer iets anders. :)
(En in België ben ik idd gebonden aan de reglementering van de Vlaamse netbeheerder want de energiemarkt voor de consument is hier grotendeels gewestelijk en niet nationaal georganiseerd).
Energiecontracten zijn dan weer (in België toch) een privé aangelegenheid. Dat organiseert (de min en pluskosten) iedere leverancier - binnen de wettelijke normen - dan weer op zijn eigen manier.
Je moet al behoorlijk wat tijd steken om iedere tariefkaart (ze gebruiken ook nog eens allemaal andere formules om hun kosten te berekenen en ook nog eens op een andere basis, soms zelfs voor afname en injectie een totaal andere berekeningsbasis) te doorgronden om de voordeligste voor jezelf eruit te halen.
Tot nu toe heb ik het me zelf dan maar makkelijk gemaakt en een energiecontract afgesloten met nul vaste kosten en verder zoveel mogelijk NoM.
Dan speelt het captar ook niet (wanneer je ongeveer onder de 420 kWh netafname kan blijven).
Hier zijn dan weer - buiten het relatief lage forfaitair captartarief en meettarief - geen vaste aansluitkosten. Dat is dan weer (in vergelijking met hoge vaste aansluitkosten) voordelig voor wie niet teveel van het net afneemt.

De vaste kosten zijn hier nog zo'n dingetje.
Soms wel en soms niets (en dat kan tot meer dan 100€ op jaarbasis verschillen).
Soms met een bonus (geldig het eerste jaar) waarmee je die kosten kan recupereren, soms niet.

Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed maar wanneer bij terugleveren de EB niet meer terugbetaald wordt scheelt dat - mijn mening - aanzienlijk.
Stel - eenvoudig voorgesteld - de EB bedraagt 12 cent, de goedkoopste naakte stroomprijs bedraagt 5 cent, de duurste 20 cent en de fee voor de energieleverancier bedraagt telkens 1 cent.
Kan je de EB wegstrepen dan bedraagt de goedkoopste afnameprijs 18 cent en de hoogste terugleververgoeding 31 cent.
Kan je de EB niet meer recupereren dan bedraagt in dezelfde situatie de goedkoopste afnameprijs nog steeds 18 cent maar de hoogste terugleverergoeding valt terug naar 19 cent.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-08 22:15

PeteSplit

ik weet het niet

IvoB2 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:32:
[...]

Nou, ik heb een vermoeden maar ik ken de NL markt niet zo goed om daar strikt iets in te stellen.
Iedere keer dat ik op basis van NL info denkt het een beetje door te hebben vertelt een andere NL bron het net weer iets anders. :)
(En in België ben ik idd gebonden aan de reglementering van de Vlaamse netbeheerder want de energiemarkt voor de consument is hier grotendeels gewestelijk en niet nationaal georganiseerd).
Energiecontracten zijn dan weer (in België toch) een privé aangelegenheid. Dat organiseert (de min en pluskosten) iedere leverancier - binnen de wettelijke normen - dan weer op zijn eigen manier.
Je moet al behoorlijk wat tijd steken om iedere tariefkaart (ze gebruiken ook nog eens allemaal andere formules om hun kosten te berekenen en ook nog eens op een andere basis, soms zelfs voor afname en injectie een totaal andere berekeningsbasis) te doorgronden om de voordeligste voor jezelf eruit te halen.
Tot nu toe heb ik het me zelf dan maar makkelijk gemaakt en een energiecontract afgesloten met nul vaste kosten en verder zoveel mogelijk NoM.
Dan speelt het captar ook niet (wanneer je ongeveer onder de 420 kWh netafname kan blijven).
Hier zijn dan weer - buiten het relatief lage forfaitair captartarief en meettarief - geen vaste aansluitkosten. Dat is dan weer (in vergelijking met hoge vaste aansluitkosten) voordelig voor wie niet teveel van het net afneemt.

De vaste kosten zijn hier nog zo'n dingetje.
Soms wel en soms niets (en dat kan tot meer dan 100€ op jaarbasis verschillen).
Soms met een bonus (geldig het eerste jaar) waarmee je die kosten kan recupereren, soms niet.

Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed maar wanneer bij terugleveren de EB niet meer terugbetaald wordt scheelt dat - mijn mening - aanzienlijk.
Stel - eenvoudig voorgesteld - de EB bedraagt 12 cent, de goedkoopste naakte stroomprijs bedraagt 5 cent, de duurste 20 cent en de fee voor de energieleverancier bedraagt telkens 1 cent.
Kan je de EB wegstrepen dan bedraagt de goedkoopste afnameprijs 18 cent en de hoogste terugleververgoeding 31 cent.
Kan je de EB niet meer recupereren dan bedraagt in dezelfde situatie de goedkoopste afnameprijs nog steeds 18 cent maar de hoogste terugleverergoeding valt terug naar 19 cent.
inkoop prijs = ( naakt 5/20 + EB 12 + leverancier 1 ) x 21% BTW = 18/33 x 21% BTW

verkoop prijs = ( naakt 5/20 + EB 12 + leverancier 1 ) x 21% BTW = 18/33 x 21% BTW
verkoop prijs 2027 = ( naakt 5/20 + leverancier 1 ) x 21% BTW = 6/21 x 21% BTW (EB vervalt)

elke leverancier is verschillend, kan bijvoorbeeld 0 of -1 zijn

terugleverergoeding wordt dus minstens 12 lager (EB in 2027 ook nieuw tarief)

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 19:42
Een vraag voor Zonneplan klanten. Ik merk dat ik gemiddeld 14.3% minder terugkrijg van Zonneplan dan wat ik zelf uitgerekend heb. Nou kan het natuurlijk dat ik verkeerd reken maar ik kon mijn Tibber rekeningen altijd bijna exact reproduceren.

Heeft iemand de ervaring dat dit aan het eind van het jaar verrekent wordt of kloppen jullie rekeningen exact?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• Gameboy
cville schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:27:
Een vraag voor Zonneplan klanten. Ik merk dat ik gemiddeld 14.3% minder terugkrijg van Zonneplan dan wat ik zelf uitgerekend heb. Nou kan het natuurlijk dat ik verkeerd reken maar ik kon mijn Tibber rekeningen altijd bijna exact reproduceren.

Heeft iemand de ervaring dat dit aan het eind van het jaar verrekent wordt of kloppen jullie rekeningen exact?
Hoe reken je het zelf uit? Op basis van welke cijfers en eventuele andere data?

Ik houd namelijk zelf ook bij in HomeAssistant wat ik importeer en exporteer, met de prijs op die momenten (dit is core-functionaliteit van het native HA Energy dashboard). En ik kan altijd heel erg dicht in de buurt komen van de afrekening van Zonneplan. Het is vrijwel altijd hetzelfde, uitgezonderd een afrondingsverschil hier en daar.

Dus ik denk dat je wellicht iets niet helemaal goed bijhoudt of berekent ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• cville
Gameboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:45:
[...]

Hoe reken je het zelf uit? Op basis van welke cijfers en eventuele andere data?

Ik houd namelijk zelf ook bij in HomeAssistant wat ik importeer en exporteer, met de prijs op die momenten (dit is core-functionaliteit van het native HA Energy dashboard). En ik kan altijd heel erg dicht in de buurt komen van de afrekening van Zonneplan. Het is vrijwel altijd hetzelfde, uitgezonderd een afrondingsverschil hier en daar.

Dus ik denk dat je wellicht iets niet helemaal goed bijhoudt of berekent ;)
Dat is natuurlijk altijd mogelijk maar bij Tibber was mijn verschil verwaarloosbaar.

• Gameboy
cville schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Dat is natuurlijk altijd mogelijk maar bij Tibber was mijn verschil verwaarloosbaar.
Vandaar de vraag: hoe meet en bereken je je eigen kosten en baten?

• cville
Gameboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:11:
[...]

Vandaar de vraag: hoe meet en bereken je je eigen kosten en baten?
PV komt uit de inverters, verbruik via de P1 poort, tarieven zoals door Zonneplan gepubliceerd.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-08 21:42
Gameboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:45:

Dat is interessant. Wil ik ook wel hebben. Zou je een stukje code willen delen?

• Gameboy
thesaxofonist schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:58:
[...]

Dat is interessant. Wil ik ook wel hebben. Zou je een stukje code willen delen?
Ehm, er is geen code om te delen, dit is gewoon inklikken in het Energy Dashboard?

Je kiest bij Grid import en export een sensor met de actuele prijs die daarvoor geldt...

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:38

Ik begrijp er ook niets van.

Ik hou (de software houdt) het keurig bij, maar hoe zonneplan tot hun getallen komt is me een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYSfoq1fyflxiXqBUtA4VBWcubY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vREriYdnZHAegXewELYCGDw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vQKqw1mazTcd8G7BmFNwlOy6eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cKAVC1IYLeKrDIszHpvYlJU.jpg?f=fotoalbum_large

Let even op de datum, mijn systeem berekent aan het einde van de dag en ik vermoed dat zonneplan mij de getallen van dit moment ( 19-08 20:30) toont.

[ Voor 5% gewijzigd door tukker999 op 19-08-2026 21:04 ]

21,9 kWh/100km

• cville
tukker999 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

Ik hou (de software houdt) het keurig bij, maar hoe zonneplan tot hun getallen komt is me een raadsel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hierbij het 'recept' dat ik van Zonneplan kreeg.

1. Reproduceer eerst het factuurtotaal

Gebruik de bedragen op de factuur als bron. Per stroomfactuur:

verrekening vorige maand+ voorschot komende maand+ energiebelasting+ vaste leveringskosten+ vermindering energiebelasting+ netbeheerkosten= factuurtotaal stroom

Bijvoorbeeld op de factuur van 17 augustus 2026:

€ 1,98- € 46,85+ € 0,00+ € 6,24- € 52,42+ € 39,68= € -51,37

Dat komt exact overeen met de factuur.

Gebruik hiervoor deze kolommen:

1.       Factuurdatum

2.       verrekende verbruiksmaand

3.       werkelijk verbruik

4.       werkelijke teruglevering

5.       zonnebonus

6.       eerder voorspeld verbruik

7.       eerder voorspelde teruglevering

8.       verrekening vorige maand

9.       voorspeld verbruik volgende maand

10.   voorspelde teruglevering volgende maand

11.   voorschot volgende maand

12.   energiebelasting

13.   vaste leveringskosten

14.   vermindering energiebelasting

15.   netbeheerkosten

16.   factuurtotaal

Let goed op de tekens. De regels op de factuur kunnen zowel positief als negatief zijn. Neem ze daarom rechtstreeks over, in plaats van zelf achteraf een teken toe te kennen.

2. Reproduceer daarna de onderliggende verbruikskosten

Voor de werkelijke maandverrekening heb je per tijdsinterval nodig:
  • afname in kWh;
  • teruglevering in kWh;
  • de bijbehorende dynamische prijs;
  • de handling fee;
  • de energiebelasting;
  • de zonnebonus, voor zover van toepassing.
Voor jouw periode geldt:
  • januari tot en met juli 2026: afrekening op basis van uurprijzen;
  • vanaf 1 augustus 2026: afrekening op basis van kwartierprijzen.
Gebruik dus niet de kwartierprijzen uit de huidige app om maanden vóór augustus opnieuw te berekenen. In de app kun je wel een uurweergave kiezen, maar controleer dat de onderliggende data en tarieven echt bij de juiste periode horen.

De algemene structuur is:

kosten afname- opbrengst teruglevering- zonnebonus- eerder gefactureerd voorschot= verrekening van de verbruiksmaand

De factuur is daarbij leidend voor de gebruikte hoeveelheden en bedragen.

Belangrijk: gebruik P4-data, niet alleen Connect-data

Voor facturatie gebruikt Zonneplan normaal de officiële P4-data van de netbeheerder. De Zonneplan Connect is vooral bedoeld voor live inzicht in de app. Daardoor kunnen de hoeveelheden in je eigen export of app afwijken van de hoeveelheden op de factuur.

Voor een exacte reproductie moet je dus de waarden uit de factuurspecificatie gebruiken:
  • werkelijk stroomverbruik;
  • werkelijke teruglevering;
  • eerder voorspeld stroomverbruik;
  • eerder voorspelde teruglevering.
Je kunt de factuur niet altijd exact namaken met alleen de Connect-data.

De voorspelling kun je waarschijnlijk niet volledig zelfstandig reconstrueren

De posten “Voorspelling stroomverbruik” en “Voorspelling teruglevering stroom” zijn gebaseerd op Zonneplans verwachte verbruik en teruglevering voor de komende maand. Daarvoor worden onder andere standaard verbruiksprofielen en verwachte energieprijzen gebruikt.

De facturen tonen het eindresultaat, maar niet alle invoer waarmee die voorspelling is gemaakt. Daarom raad ik aan om voor je spreadsheet:
  • de voorspelde kWh en bedragen rechtstreeks van de factuur over te nemen;
  • die waarden niet zelf opnieuw te berekenen uit de werkelijke maandopbrengst;
  • je eigen voorspelling in aparte kolommen te bewaren voor een nauwkeurigheidsanalyse.
Dat verklaart ook waarom jouw kolom pred total niet gelijk is aan de factuurregel “Eerder voorspelde teruglevering”. Je eigen voorspelling en de oorspronkelijke Zonneplan-voorspelling zijn verschillende gegevens.

Mijn praktische advies

Maak twee tabbladen:

Tabblad 1: factuur_reproductie

Hier neem je alle factuurregels over en bereken je uitsluitend het factuurtotaal.

Tabblad 2: eigen_controle

Hier vergelijk je:

jouw berekende werkelijke opbrengst tegenover de voorspelling die je zelf had berekend

Meng die twee analyses niet. De eerste controleert of de factuur optelt. De tweede controleert of jouw eigen voorspelling goed was.

Met de factuurregels die je hebt gedeeld kun je de maandfacturen van januari tot en met augustus al exact narekenen. Wat je zonder interne voorspelling en officiële factuurdata niet volledig onafhankelijk kunt reproduceren, is de oorspronkelijke voorspelling zelf.

• Gameboy
tukker999 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:46:
[...]

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
In de ZP app staan alleen de daadwerkelijke verbruikskosten voor de stroom, niet de vaste kosten, zoals ook letterlijk staat vermeld bij die getallen ;) Dit zijn ook dezelfde getallen die je op de factuur terugziet bij het "werkelijk stroomgebruik" en "werkelijke teruglevering" van die betreffende maand.

De kosten voor stroom zijn simpelweg de totale kosten (of baten) die je hebt gerealiseerd door de import/export elk uur te vermenigvuldigen met de stroomprijs in dat uur en op te tellen (vanaf 01-08-2026 per kwartier).

Dat zijn de bedragen die je ziet. Het gemiddelde tarief daaronder is niets meer of minder dan de totale kosten/baten in het overzicht gedeeld door de totale import/export in datzelfde overzicht.

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 19-08-2026 21:35 ]

• koboy

koboy

Tibber geeft je voor elke teruggeleverde kWh de energiebelasting terug. Op de jaarafrekening wordt teveel terugbetaalde energiebelasting weer teruggevorderd. Bij Zonneplan krijgen je per maand 1/12 deel van de verwachtte energiebelasting over het hele jaar berekend. Denk dat je in deze hoek moet zoeken....

• mhe59
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-08 22:15

mhe59

Tesla model Y 2023

Gameboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:04:
[...]

Ehm, er is geen code om te delen, dit is gewoon inklikken in het Energy Dashboard?

Je kiest bij Grid import en export een sensor met de actuele prijs die daarvoor geldt...
Ik heb dat ook geprobeerd, maar het is me niet gelukt. Zou je het met me kunnen delen via een PB’ tje ?

• Gameboy
mhe59 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:05:
[...]

Ik heb dat ook geprobeerd, maar het is me niet gelukt. Zou je het met me kunnen delen via een PB’ tje ?
Energy Dashboard -> Edit dashboard, daar kun je de "Grid connections" bewerken en bij "Cost tracking" de optie "Use an entity with current price" selecteren, en een geschikte sensor kiezen die de stroomprijs heeft. En anders kun je die maken met een helper...

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:30
Gameboy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:17:
[...]

Energy Dashboard -> Edit dashboard, daar kun je de "Grid connections" bewerken en bij "Cost tracking" de optie "Use an entity with current price" selecteren, en een geschikte sensor kiezen die de stroomprijs heeft. En anders kun je die maken met een helper...
Mag ik vragen hoe je dan de zonnebonus erin vewerkt? Dat is waar het bij mij in elk geval op mis gaat. De kale prijs gaat inderdaad prima op deze manier.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Gameboy
ArPi75 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Mag ik vragen hoe je dan de zonnebonus erin vewerkt? Dat is waar het bij mij in elk geval op mis gaat. De kale prijs gaat inderdaad prima op deze manier.
Ah, daarvoor heb ik een helper gemaakt, een "sensor" van het type "template", met dit als waarde:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
{%- set base_price = states('sensor.energy_price_epex')|float(0) + states('input_number.energy_price_handling')|float(0) %}
{%- set bonus_price_factor = (base_price > 0)|bool(true) %}
{%- set bonus_sun_factor = (states('sun.sun') == 'above_horizon')|bool(false) %}
{%- set bonus_factor = bonus_price_factor * bonus_sun_factor * states('input_number.zonneplan_zonnebonus')|int(0) * 0.01 %}
{{ (base_price * (1 + bonus_factor))|float(0)|round(5) }}
De 'energy_price_epex' is een helper die naar de juiste sensor van de Nordpool integratie wijst (via een eigen template sensor).

De 'energy_price_handling' is een andere helper van type "input number", dat kun je dus zelf invullen. Of je plakt daar gewoon de handling fee van ZP in (0.0165).

Ook de 'zonneplan_zonnebonus' is een input number en kan ik ergens invullen. Of je plakt daarvoor '0.1' (=10%).

De 'bonus_price_factor' is een Boolean. Als de basisprijs (EPEX + ZP handling fee) boven nul is, wordt de ZP zonnebonus toegepast, anders niet.

De 'bonus_sun_factor' is een Boolean, die waar is wanneer de zon boven de horizon staat.

Samen levert dit op elk moment de juiste ZP prijs op voor jouw export (*zonder* Energiebelasting en BTW, dat is wel iets om rekening mee te houden). Ik houd verder geen rekening met de max. 7500 kWh op jaarbasis waarvoor die geldt, maar dat red ik ook zeker niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 20-08-2026 15:04 ]

• flyspy_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-08 20:13
JanAllElectric schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:11:
Ik wil per 1-8-2026 over naar dynamische tarieven . Ik heb 15kWh thuisaccu, een EV met 74kWh accu, maar ook een 12kWh TCAP warmtepomp. Ik verbruik ca 10500kWh (deels door warmtepomp en EV) en lever ca 1050kWh terug (grotendeel zelfverbruik PV via thuisaccu). Tot nu toe was Budget Thuis met een vast prijs van €0,19/kWh en € 200 cashback het goedkoopst. Maar nu hebben ook leveranciers dynamische contracten zoals Budget Thuis, Powerpeers en Frank een flinke cashback van ca € 300. Helaas heeft Zonneplan dat niet (mijn eigenlijke favoriet).

Ik wil nu naar Powerpeers overstappen. Zij hebben een lage inkoopopslag van € 0,01/kWh inkoop. Wat mij alleen niet duidelijk is is de verkoopopslag bij teruglevering. De vergelijkingssite GasLicht zegt €0,0248/kWh, maar bij Powerpeers zelf staat € 0,01/kWh. Dat maakt wel uit omdat ik nu veel meer wil gaan handelen met mijn accu's en eventueel er nog 1 bijkopen.

Weet iemand wat de echte verkoopopslag is?

Zijn er ook tweakers met ervaring bij Powerpeers?
Ja ik heb ervaring met Powerpeers!

Zit er nu maandje bij.

Die cashback is inderdaad best lekker.. daarnaast die vrienden uitnodigen en beide 75 euro krijgen helpt ook wel mee!

Kwam toevallig een foute berekening in het contract tegen van ze. de klantenservice gaf hier een heel net antwoord op terug. iig geen chatbot.

Ben je al overgestapt? anders heb ik nog wel vrienden uitnodiging voor je;-)

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:38
Op de Tibber app zie ik ineens: 'wij trakteren je op 10 maanden gratis Tibber'

Wat betekent dat?

21,9 kWh/100km

• Gameboy
tukker999 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:02:

Wat betekent dat?
Ik zou denken dat het om de maandelijkse vaste abonnementskosten gaat, die zijn geloof ik € 5,99 per maand? Maar anders kijk je op hun website ;)

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
tukker999 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:02:

Wat betekent dat?
Die banner was weg voor ik het wist en kon er dan ook geen gebruik van maken.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
flyspy_nl schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Ja ik heb ervaring met Powerpeers!

Zit er nu maandje bij.

Die cashback is inderdaad best lekker.. daarnaast die vrienden uitnodigen en beide 75 euro krijgen helpt ook wel mee!

Kwam toevallig een foute berekening in het contract tegen van ze. de klantenservice gaf hier een heel net antwoord op terug. iig geen chatbot.

Ben je al overgestapt? anders heb ik nog wel vrienden uitnodiging voor je;-)
Hebben die ook iets van integratie met een laadpaal voor opladen tijdens laagste tarieven dat je weet?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 08:53
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:44:
[...]

Hebben die ook iets van integratie met een laadpaal voor opladen tijdens laagste tarieven dat je weet?
Afhankelijk van je merk auto is dat toch redelijk makkelijk zelf te regelen. Tenzij het je gaat om extra inkomsten via grid rewards kun je dat beter onafhankelijk van je energieleverancier regelen.

Een alternatief voor een app van een energieleverancier is Jedlix.

• THE_BASE
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:50:
[...]

Afhankelijk van je merk auto is dat toch redelijk makkelijk zelf te regelen. Tenzij het je gaat om extra inkomsten via grid rewards kun je dat beter onafhankelijk van je energieleverancier regelen.

Een alternatief voor een app van een energieleverancier is Jedlix.
Ik dacht dat een Tibber dat juist goed zou regelen met de Pulse of hoe dat dingetje heet.

Maar Kia Smart Charge schijnt het ook te kunnen.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 08:53
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Ik dacht dat een Tibber dat juist goed zou regelen met de Pulse of hoe dat dingetje heet.

Maar Kia Smart Charge schijnt het ook te kunnen.
Bij Tibber kun je grid rewards krijgen als je het door hun laat aansturen. Frank heeft ook zoiets geloof ik.

Maar zelf aansturen om lage tarieven te scoren is doodeenvoudig: bepaal het goedkoopste blok van de dag dat je nodig hebt om te laden, stel de planning in via de auto/app, plug de auto in. Uiteraard kun je nog wat dubbeltjes optimaliseren door de kwartierprijzen te laten bepalen en het laden steeds te onderbreken en weer op te starten. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat de batterij in mijn auto daar heel blij van wordt.

• flyspy_nl
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-08 20:13
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:44:
[...]

zover ik weet hebben ze niks speciaals. het lijkt me sowieso handig om dit universeel op te lossen.. het maakt niet uit waar je de dynamische tarieven vandaan haalt. het is alleen de opslag wat verschilt tussen de dynamische leveranciers.
Dan kan je ook makkelijker overstappen zonder dat de integraties hier voor moeten wijzigen.

• THE_BASE
  • Niet online
flyspy_nl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

zover ik weet hebben ze niks speciaals. het lijkt me sowieso handig om dit universeel op te lossen.. het maakt niet uit waar je de dynamische tarieven vandaan haalt. het is alleen de opslag wat verschilt tussen de dynamische leveranciers.
Dan kan je ook makkelijker overstappen zonder dat de integraties hier voor moeten wijzigen.
Dus eigenlijk is Tibber helemaal geen vereiste voor de laagste tarieven en laden van de auto? Dacht dat ze daarin heel goed waren, maar de maandelijkse kosten zijn best hoog. Zeker in vergelijking met VEH Budget Energie.

Heb ik dan ook geen Pulse nodig als ik al een Zaptec Sense heb?

• Stefannn
THE_BASE schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Dus eigenlijk is Tibber helemaal geen vereiste voor de laagste tarieven en laden van de auto? Dacht dat ze daarin heel goed waren, maar de maandelijkse kosten zijn best hoog. Zeker in vergelijking met VEH Budget Energie.

Heb ik dan ook geen Pulse nodig als ik al een Zaptec Sense heb?
Klopt.. het wordt door verschillende aanbieders aangeboden:
- tibber
- frank
Maar het kan ook met HA (dacht ik, ik heb het niet, ik heb een eigen variant gemaakt)

Sommige laadpaalfabrikanten bieden het aan, Solaredge bijvoorbeeld

En waarschijnlijk vind je nog wel meer mogelijkheden.

Echt ingewikkeld is het niet:
Stukje software dat de dynamische tarieven van het net plukt; connectie heeft met laadpaal; en dan op de laagste punt de auto gaat laden.

De "crux" zal liggen in een slimme manier van "laagste punt bepalen", rekening houden met "wanneer je de auto wil gebruiken"; laden uitstellen tot morgen als het dan goedkoper is.
Daarin zullen de aanbieders verschillen.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• THE_BASE
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Klopt.. het wordt door verschillende aanbieders aangeboden:
- tibber
- frank
Maar het kan ook met HA (dacht ik, ik heb het niet, ik heb een eigen variant gemaakt)

Sommige laadpaalfabrikanten bieden het aan, Solaredge bijvoorbeeld

En waarschijnlijk vind je nog wel meer mogelijkheden.

Echt ingewikkeld is het niet:
Stukje software dat de dynamische tarieven van het net plukt; connectie heeft met laadpaal; en dan op de laagste punt de auto gaat laden.

De "crux" zal liggen in een slimme manier van "laagste punt bepalen", rekening houden met "wanneer je de auto wil gebruiken"; laden uitstellen tot morgen als het dan goedkoper is.
Daarin zullen de aanbieders verschillen.
Huiswerk! Ik ken Kia Smart Charge, maar kwam gisteren al wat externe apps tegen.

Dan dus gewoon een jaartje de voordeligste kiezen en dan zien we wel.

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:13
Zijn hier Belgen die een sensor hebben kunnen maken in Home Assistant mbv nordpool inclusief alle kosten en die code willen delen?

• Stefannn
Nou…
Ik heb zojuist via overstappen.nl een nieuw “gas only” vast contract afgesloten voor vanaf 1 januari.
Het is erg vroeg. Ik wilde eiegnlijk “alleen even kijken”, maar aanbod van 1 jaar engie met maar liefst 207.50 euro cashback.
Dat is dan cashback op een gas-only contract. Dat is werkelijk het beste dat ik ooit heb gezien. Dus toch meteen maar afgesloten.
Voor electrisch heb ik dynamisch bij zonneplan en dat blijft zo.
NB, Ik gebruik vrijwel geen gas, 55m3 per jaar. Enkel voor koken en heel af en toe de gashaard in de woonkamer. Zowel als “sfeer” als als backup voor hele koude dagen. Dat kost me vrij veel aan vaste lasten maar ik wil mijn mooie vrijstaande smeg gasfornuis niet kwijt. Vervangen daarvan kost ook geld en ik heb zo meteen ook een mooie backup.

Maar goed…. “Zo veel cashback op een gas only contract” heb ik de afgelopen 1.5 jaar niet gezien. Ik meld het maar even.
Ik ga komend jaar minder voor mijn gas betalen dan dit jaar. Ondanks de straat van Hormuz.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:29
Stefannn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:54:
Nou…
Ik heb zojuist via overstappen.nl een nieuw “gas only” vast contract afgesloten voor vanaf 1 januari.
Het is erg vroeg. Ik wilde eiegnlijk “alleen even kijken”, maar aanbod van 1 jaar engie met maar liefst 207.50 euro cashback.
Dat is dan cashback op een gas-only contract. Dat is werkelijk het beste dat ik ooit heb gezien. Dus toch meteen maar afgesloten.
Voor electrisch heb ik dynamisch bij zonneplan en dat blijft zo.
NB, Ik gebruik vrijwel geen gas, 55m3 per jaar. Enkel voor koken en heel af en toe de gashaard in de woonkamer. Zowel als “sfeer” als als backup voor hele koude dagen. Dat kost me vrij veel aan vaste lasten maar ik wil mijn mooie vrijstaande smeg gasfornuis niet kwijt. Vervangen daarvan kost ook geld en ik heb zo meteen ook een mooie backup.

Maar goed…. “Zo veel cashback op een gas only contract” heb ik de afgelopen 1.5 jaar niet gezien. Ik meld het maar even.
Ik ga komend jaar minder voor mijn gas betalen dan dit jaar. Ondanks de straat van Hormuz.
Engie heeft 3 maanden kijkvenster, dus 1 januari??

• Stefannn
Vdvmark schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

Ik was ook verbaasd.
De deal was erg goed. Dus ik heb gewoon op “accepteren” geklikt en inmiddels bevestiging van engie dat het contract per 1 januari in gaat. Ik had eigenlijk gedacht dat het niet zou gaan.
Wellicht krijg ik straks nog een verassing.
Overstappen.nl heeft wel vaker deals die anderen niet hebben.

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Nou…
Als ik kijk op de website van Engie, zou ik €225,- cashback krijgen op gas-only...

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:29
€4 korting per kuub van nu €0,60 ofzo ? Netbeheer en belastingen moeten zij innen voor anderen, maar rare deal wel hihi

• Stefannn
Boschkabouter schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:41:
[...]

Als ik kijk op de website van Engie, zou ik €225,- cashback krijgen op gas-only...
Ouch!
Nou.. ik laat het nu maar zo.
Het blijft veel.
Vorig jaar 150euro bij Greenchoice gas only. Dat was toen al veel.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:35:
[...]

Ik was ook verbaasd.
De deal was erg goed. Dus ik heb gewoon op “accepteren” geklikt en inmiddels bevestiging van engie dat het contract per 1 januari in gaat. Ik had eigenlijk gedacht dat het niet zou gaan.
Wellicht krijg ik straks nog een verassing.
Overstappen.nl heeft wel vaker deals die anderen niet hebben.
Hoe goed, ergo welke prijs per m3?

• Erik1
  • Niet online
Vdvmark schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:30:
[...]

In de praktijk is het 180 dagen, het staat bij de meeste vergelijkingssites verkeerd aangegeven. Begin juli had Engie een aanbod voor alleen gas via de Consumentenbond met €175 bonus en vaste leveringskosten van slechts €1,63 per maand. Die heb ik toen precies 180 dagen voor 1 januari afgesloten.

Ook bij dynamische stroomcontracten worden tegenwoordig bonussen gegeven voor 1 jaar klant blijven, als je weinig verbruikt en/of levert kan dat meer verschil maken dan de inkoop/verkoopvergoeding.

• Stefannn
testmanager schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

Hoe goed, ergo welke prijs per m3?
Ik gebruik 55m3 per jaar… dan is de prijs per m3 niet zo belangrijk. Het wordt 1.578euro/m3.

Anyway… dit forum gaat over dynamische tarieven.
Ik dacht enkel dat het wel aardig was om even te illustreren dat het heel voordelig kan zijn dynamisch Electra te combineren met gas-dikke-cashback-gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 24-08-2026 22:08 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:03

The Third Man

The Third Jellyfish

Vorig jaar zomer kwam dit echt wel voorbij, heb zelf 1 jaar gas bij united consumers met 200 bonus afgesloten, is nu net afgelopen.

Denk sowieso dat dit beter in het Energieleveranciers aanbiedingentopic of Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic past. Het is echt geen nieuws hier dat er wel eens leuke gascontracten voorbij komen, maar we hebben juist aparte topic per onderwerp om niet de discussies op allerlei plekken tegenlijk te krijgen.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
Smuggler schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:53:

Het wordt steeds lastiger voor mij om mijn kosten goed te splitsen.
Als ik kijk naar deze maand:

-Dynamisch tarief + ERE vergoedingen. (ERE levert al 54 euro op deze maand).
-Eigen verbruik :481 kwh
-2 Auto's (422 kwh).

-Zonnepanelen: 304kwh opgewekt.
-Grote thuis batterij. 836kwh geladen, 771kwh ontladen. (op dit moment is de batterij vol (54kwh), dat verklaard voor een deel het verschil.

Het zijn allemaal behoorlijke aantallen.
maar de stroomrekening staat nagenoeg op 0.
krijg nog 54 euro terug van ERE.
en heb 14x mijn auto volgeladen met gemiddeld 30kwh.

Ik heb het gevoel dat ik met niemand meer kan vergelijken.
Hopelijk gaat dat volgend jaar beter als het salderen is afgeschaft, dan zal de batterij een stuk minder handelen, en gaan al die getallen een stuk naar beneden.

Uiteindelijk zijn mijn kosten laag voor een flink veel stroom verbruik.
Merk wel dat mijn thuis verbruik deze maand flink is, moet eens kijken of ik dat kan minimaliseren.
Minder verbruiken is ook nog altijd een doel. :). immers daar lossen we echte problemen mee op.
Ik heb het nog iets extremer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC14iq0EHeh1aWgGcl3pGvtuuo8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bOmd3k5Gj59Oki7ZY5ChgsKY.png?f=fotoalbum_large

Mijn ERE is bij Tap geregistreerd dus dat hoor ik pas in Maart wat mij dat opgeleverd heeft...

Ik weet totaal niet meer of het nu goed is of slecht. Of hoe mijn accu handel het doet 🤣

[ Voor 24% gewijzigd door thomvh op 25-08-2026 17:17 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 17:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
thomvh schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]

Mijn ERE is bij Tap geregistreerd dus dat hoor ik pas in Maart wat mij dat opgeleverd heeft...

Ik weet totaal niet meer of het nu goed is of slecht. Of hoe mijn accu handel het doet 🤣
Ik ben ondertussen bezig met een nieuwe opzet, ook vanwege de veranderingen komend en het opvolgende jaar

Huis verdeelt in: grid, (controle) pv, batterij, laadpaal 1, laadpaal 2 en woning.

Elke identiteit rekent af tegen de grid tarieven.

Dus PV rekent af en de laadpaal als ze tegelijk bezig zijn.

Vervolgens maak ik een potje gelijktijdig gebruik. En daar komt een bedrag te staan wat ik bespaard heb aan in/verkoop kosten. Door dingen tegelijk te gebruiken met de opwek. Het is namelijk onmogelijk om altijd duidelijk te hebben wel apparaat voor die gelijktijdigheid zorgt.

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:04
Smuggler schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:57:
[...]

Ik ben ondertussen bezig met een nieuwe opzet, ook vanwege de veranderingen komend en het opvolgende jaar

Huis verdeelt in: grid, (controle) pv, batterij, laadpaal 1, laadpaal 2 en woning.

Elke identiteit rekent af tegen de grid tarieven.

Dus PV rekent af en de laadpaal als ze tegelijk bezig zijn.

Vervolgens maak ik een potje gelijktijdig gebruik. En daar komt een bedrag te staan wat ik bespaard heb aan in/verkoop kosten. Door dingen tegelijk te gebruiken met de opwek. Het is namelijk onmogelijk om altijd duidelijk te hebben wel apparaat voor die gelijktijdigheid zorgt.
Bij mij houd Day Head Optimizer het in theorie bij, verder ga ik wel aankijken wat ERE oplevert en wat we weten te bewerkstelligen met de Accu's over de winter.

Ik heb 3 EV's (Ben trouwens offtopic wel heel erg benieuwd naar die Sigenergy DC lader) alle 3 een eigen Zaptec paal. ~18kWp aan PV en 60kWh aan accu. Gehele huis gasloos met een grond water warmtepomp. Heb ooit proberen uit te rekenen wat het per kWh kost om te laden omdat het zakelijke auto en dan prive wil vergoeden. Maar dat was niet te doen... 😅

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:02

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

thomvh schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]

Zo te zien heb je netto verbruikt en krijg je alsnog geld voor het totaal, dus dat is goed ;)

En het is pas extreem als je nieuwe energieleverancier je vraagt of het wel een particuliere aansluiting is omdat het standaard jaarverbruik zo hoog is :+ Hier PAP + SAP, ieder ongeveer 20-25 MWh afname en verbruik per jaar ;)

De accu heeft ondertussen ook al de 100MWh mijlpaal bereikt, PV waarschijnlijk ook wel, maar ik ben wat historie kwijt van voor 2023 toen ik de omvormer moest upgraden van een SE16k naar een SE25k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC9LlsA0aWdNT2CZuoQ-tvMBZtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSuSNKI7AtC7jRSzGIUOiOwj.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHpUEzhRPwDGZrwYKVM0FI_gjKk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dOqlrvmS1OsJaRZy2DGf8GdC.png?f=user_large

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Pagina: 1 ... 347 348 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels