• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
RemmyB83 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:02:
[...]

De piekbelasting(cq netcongestie die je denk ik bedoeld) heeft niet veel met de stroomprijs te maken. Maar met de bron waar de stroom vandaan komt, en de daarbij behorende vergoeding. Denk daarbij aan centrales die speciaal alleen voor die paar uurtjes aan en uit moeten.
Hoe denk je dat die prijs wordt bepaald?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
Wij volgen ook actief de energieprijzen en stemmen hier het een en ander op af. Al moet ik zeggen dat de grootste energieverbruiker (de auto) voornamelijk door mij (icm Tibber grid rewards) wordt ingeplugd :)

Maar verder hoef je het jezelf ook niet te moeilijk te maken om toch een goede besparing te kunnen maken. Zeker met een klein stekkerbatterijtje die net de laatste watts kan balanceren.
  • In de zomer zorg je dat de gebruikers aan gaan tussen 11:00 en 15:00. En als er meerdere zaken moeten, niet tegelijkertijd maar na elkaar.
  • In de winter rond 1:00 de vaatwasser.
Je hoeft echt niks uit te zoeken, kleine moeite, groot voordeel.

Desondanks blijf ik het verwonderlijk vinden. Vele mensen vinden het doodnormaal een paar kilometer om te rijden naar een goedkope benzinetank om 1-2 euro te besparen. Sterker nog, in grensregio's trekt men zo een uur uit voor goedkope benzine en wat boodschappen.
Maar rekening houden met stroomprijzen? Oei oei, wat een moeite :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:32
La1974 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Hoe denk je dat die prijs wordt bepaald?
Vraag en aanbod.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:13
Richh schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:26:
  • In de zomer zorg je dat de gebruikers aan gaan tussen 11:00 en 15:00. En als er meerdere zaken moeten, niet tegelijkertijd maar na elkaar.
Als de zon maar een beetje schijnt krijgt mijn vrouw al die energie toch niet opgestookt in de huishoudelijke apparatuur, dus alles mag tegelijkertijd hier. En op dagen als vandaag kan de auto dan ook nog wel tegelijkertijd laden met 11kW.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:30
HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Als de zon maar een beetje schijnt krijgt mijn vrouw al die energie toch niet opgestookt in de huishoudelijke apparatuur, dus alles mag tegelijkertijd hier. En op dagen als vandaag kan de auto dan ook nog wel tegelijkertijd laden met 11kW.
Haha, helaas hier niet zoveel ruimte voor paneeltjes ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:16
addictive_rhymz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:05:
mijn vrouw kijkt zelf naar de prijzen en komt mij vertellen wanneer het goedkoop is _/-\o_
Ja die van mij ook en dan zet ze alles wat ze kan vinden in huis aan, waardoor de batterijen niet gaan laden :P

Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
En jij zegt dat dit niets te maken heeft met de piekbelasting…. Moet je me even uitleggen dan a.u.b.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:11
Desondanks blijf ik het verwonderlijk vinden. Vele mensen vinden het doodnormaal een paar kilometer om te rijden naar een goedkope benzinetank om 1-2 euro te besparen. Sterker nog, in grensregio's trekt men zo een uur uit voor goedkope benzine en wat boodschappen.
Dat is denk ik “wennen “.
Jarenlang was stroom gewoon op elk moment ongeveer even duur.
Op dit moment zijn er dynamische contracten waar dat niet zo is. Die worden toch nog veel als “hobbyisme” gezien. Iets voor handige Harries.
Het besef dat er “om 19:00 niet genoeg stroom is en dat dat de reden van hoge prijzen is” is (collectief) nog lang niet doorgedrongen.

Niemand klaagt over gebrek aan asperges in december. Voor mosselen moet de R in de maand.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:32
Het is vooral begonnen met feit dat ze het normaal vond als ze na werk thuis kwam de auto aan de lader ging.. ik zei dat kun je beter anders plannen. Zo zit nu ook in het systeem dat savonds na het eten niet gelijk de vaatwasser aangaat maar (in de praktijk gebleken) ook prima de volgende dag aan kan als het balkje groen is. Wasmachine gaat nu vaker overdag aan dan snachts. Het zijn allemaal kleine besparingen en ik word er geen miljonair door. Maar het blijkt dus een kleine moeite te zijn je gedrag beetje aan te passen om zo ook een bijdrage te leveren aan oplossen netproblemen. Maar nu dwalen we misschien beetje af van topic..

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:32
La1974 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:30:
[...]

En jij zegt dat dit niets te maken heeft met de piekbelasting…. Moet je me even uitleggen dan a.u.b.
Jij stelt dat piekbelasting een probleem is en als we dat allemaal negeren, wij de problemen niet oplossen. Ik maak daaruit op dat je de netcongestie bedoelt, en niet de schaarste van het aanbod.
Wat je nu oa terug ziet in de prijs is dat een centrale met minder draaiuren het zelfde kost, maar dat de kosten per uur daardoor hoger worden. Dat is geen probleem dat opgelost moet worden, maar een gevolg van vraag en aanbod. Dit hoort gewoon bij de energietransitie. En dat zijn twee verschillende dingen, die je los van elkaar moet zien.

Edit: Nu we goedkope groene stroom opwekken overdag (ook 's nachts uit wind)met lage prijzen, is het nog niet dat de hogere normale prijzen een probleem zouden zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door RemmyB83 op 14-07-2026 13:11 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06

de Peer

under peer review

La1974 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Beetje kortzichtige opmerking. Als iedereen zo blijft redeneren lossen we de problemen met de piekbelasting nooit op.
Waarom haal je nu opeens piekbelasting erbij? Daar ging het toch helemaal niet om. Bovendien dragen wasmachines daar niet of nauwelijks aan bij. Het zijn kleinverbruikers.

Ik vind het niet zo prettig klinken overigens. 'de vrouw' (Want die doet blijkbaar de was) krijgt instructies, moet dit, moet dat, mag niet dit... en dat voor een paar euro besparing.

Leg je jezelf dat ook een game/computerverbod op voor de avonduren :P . Als je dat zou doen kan 'het vrouwtje' gewoon zonder beperkingen de was doen voor de hele familie.

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 14-07-2026 14:12 ]

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:32
de Peer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Waarom haal je nu opeens piekbelasting erbij? Daar ging het toch helemaal niet om. Bovendien dragen wasmachines daar niet of nauwelijks aan bij. Het zijn kleinverbruikers.

Ik vind het niet zo prettig klinken overigens. 'de vrouw' (Want die doet blijkbaar de was) krijgt instructies, moet dit, moet dat, mag niet dit... en dat voor een paar euro besparing.

Leg je jezelf dat ook een game/computerverbod op voor de avonduren :P . Als je dat zou doen kan 'het vrouwtje' gewoon zonder beperkingen de was doen voor de hele familie.
De vrouw is misschien wat denigrerend ja..maar aangezien het hele stroom gedoe met panelen, thuisaccu etc wel vooral mijn "hobby" is en vrouwlief (beter zo?) echt geen flauw idee had waar ik het maar steeds over had, en in deze toch wel de onwetende was. Nu is het wel zo dat als de auto savonds geladen moet worden..er een wasmachine aan moet dat ook gewoon gebeurt hoor. Maar in die gevallen dat er rekening mee gehouden kan worden is de button in mijn homeassistent een makkelijk hulpmiddel

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:06

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:11:
Je kunt het natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Hier is de instructie vanaf 2027 eenvoudig, probeer vaatwasser/droger/wasmachine tussen 10:00 en 14:00 te starten. Dan draait die meestal op eigen zonnestroom/tijdens de goedkoopste uren. Lijkt dat een keer niet dan is het maar zo. En dan hebben we 80+% van de besparing wel te pakken, de rest is mijns inziens geneuzel in de marge.

WP en WPB staan op een timer, en alleen voor de EV gaan we serieus rekening houden met de dynamische prijzen.
Ja hier ook zoiets. EV's serieus timen (wel zoveel mogelijk geautomatiseerd). Warmtepomp (koeling en verwarming) geautomatiseerd.

Wassen en drogen doe ik geen moeite voor, levert me meer nadelen dan voordelen op. Flexibiliteit is ook wat waard.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:18
Ik heb in Home Assistant twee notificaties gebouwd die naar mijn vrouw en mij gaan om 07:00 en 10:00 's ochtends. Om 07:00 de gasprijs en het goedkoopste en duurste uur, om 10:00 het goedkoopste aaneengesloten blok van X uur, waarbij X via een knopje op het dashboard aan te passen is. Op het dashboard staat de tekst ook nog eens, uiteraard beweegt het blok daar ook mee wanneer X wordt aangepast.

Daarnaast stuurt evcc de laadpaal aan. We pluggen de auto standaard in als we thuiskomen. Is er een overschot aan zonnestroom en is de batterij vol? Dan begint de auto automatisch met laden. Is de stroom op een bepaald moment erg goedkoop en zit de auto nog niet op de SoC die we willen? Dan begint de auto automatisch met laden.

Het laden van de auto is de grootste elektrische kostenpost en tevens het best te plannen, de rest is zoals eerder genoemd 'geneuzel in de marge'.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:55

vogel6

ZOD

sávons vraag ik mijn vrouw ,nog wassen morgen? nee; dan geen actie ja dan vul zij de wasser en stelt het programma zelf in en ik stel de tijd in Home assistent in. drogen kan ze hierna zonder vragen instellen. vaatwasser doe ik zelf sávons instellen voor de volgende beurt.
Batterijen en warmtepomp plan ik zelf in. in het begin 3 jr terug was er veel discussie en nu niet meer.
zo is er weinig discussie en doet wat gunstig is voor het milieu in onze pocket.

Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:24
vogel6 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:37:
sávons vraag ik mijn vrouw ,nog wassen morgen? nee; dan geen actie ja dan vul zij de wasser en stelt het programma zelf in en ik stel de tijd in Home assistent in. drogen kan ze hierna zonder vragen instellen. vaatwasser doe ik zelf sávons instellen voor de volgende beurt.
Batterijen en warmtepomp plan ik zelf in. in het begin 3 jr terug was er veel discussie en nu niet meer.
zo is er weinig discussie en doet wat gunstig is voor het milieu in onze pocket.
We hebben hier inmiddels een slimme vaatwasser en wasmachine en dat heeft ons flink geholpen. Tegenwoordig met een eenvoudige drukknop stelt Home Assistant automatisch het programma en de beste starttijd in voor de vaatwasser. De wasmachine laat zich vooralsnog beter door de eigen app bedienen omdat hier elke keer opnieuw "remote bediening" handmatig moet worden aangezet.
Auto laden doen we met evcc en binnen evcc hebben we ingesteld dat de thuisaccu prioriteit moet krijgen boven PV laden.
Warmtepomp houdt zelf rekening met dynamische prijzen en daarmee zijn onze grootste verbruikers afdoende afgedekt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• RobinJB
  • Laatst online: 15:49

RobinJB

Ontwikkelaar & Brandweerman

Hiervoor gebruik ik iets van wc-eend :+; maar inderdaad, als je dit soort acties kunt automatiseren maak je het voor iedereen bruikbaar. Dan is de vrouw-des-huizes blij, en jij ook.

Natuurlijk bespaar je maar enkele centen per keer, maar dat ding draait hier wel 320 dagen per jaar gok ik. Zo heel af en toe op vakantie is hij uit, en af en toe redden we het een dag extra. Maar daarmee bespaar je zomaar 320 * 0,02 = € 6,40 per jaar. Als je dat ook met de wasmachine en droger doet gaat het al sneller!

Ik probeer hier een platform voor de bouwen wat bruikbaar is voor iedereen, maar man man man wat hebben sommige leveranciers het moeilijk gemaakt voor gebruikers.

112 Radar.nl - Hulpdiensten op de kaart | SlimHuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk en met automatiseringen

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
tiesvts schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:38:
[...]

De vrouw is misschien wat denigrerend ja..maar aangezien het hele stroom gedoe met panelen, thuisaccu etc wel vooral mijn "hobby" is en vrouwlief (beter zo?) echt geen flauw idee had waar ik het maar steeds over had, en in deze toch wel de onwetende was. Nu is het wel zo dat als de auto savonds geladen moet worden..er een wasmachine aan moet dat ook gewoon gebeurt hoor. Maar in die gevallen dat er rekening mee gehouden kan worden is de button in mijn homeassistent een makkelijk hulpmiddel
Ik heb het opgelost met twee dials in het homeassistant schermpje, als het in het groen staat kan ze gaan affakkelen :) . De linkse leest rechtstreeks de Shelly pro 3em uit en de rechtse de Zendure batterij, ze worden elke 5 seconden geupdate.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGcOStLNe0QvI06VJ6bTZ5kcM9g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RrIi38ufkvMZXhFWcZdjbOjk.png?f=user_large

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-07 20:06
Wij volgen ook actief de energieprijzen en stemmen hier het een en ander op af. Al moet ik zeggen dat de grootste energieverbruiker (de auto) voornamelijk door mij (icm Tibber grid rewards) wordt ingeplugd :)

Maar verder hoef je het jezelf ook niet te moeilijk te maken om toch een goede besparing te kunnen maken. Zeker met een klein stekkerbatterijtje die net de laatste watts kan balanceren.
Je hoeft echt niks uit te zoeken, kleine moeite, groot voordeel.

Dat is toch een vergelijking van niks? Met een volle tank en wat boodschappen (vooral drank/frisdrank) bespaar je makkelijk 50 euro en kun op je eigen gemak in je vrije tijd doen. Met een dynamisch contract ben je verplicht om op bepaalde momenten handelingen te doen, dat kun je zelf niet kiezen omdat die prijzen gewoon per uur vaststaan. Als jij net op die momenten geen handelingen kunt doen (zoals een auto laden, want alle kleinverbruikers zoals een vaatwasser, wasmachine etc. dat zet geen zoden aan dijk) dan ben je op die momenten dus duurder uit.

Ik ben overigens niet anti of pro dynamisch maar die vergelijking vind ik wel heel scheef gaan.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:45
Annihilism schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:12:
[...]

Dat is toch een vergelijking van niks? Met een volle tank en wat boodschappen (vooral drank/frisdrank) bespaar je makkelijk 50 euro en kun op je eigen gemak in je vrije tijd doen. Met een dynamisch contract ben je verplicht om op bepaalde momenten handelingen te doen, dat kun je zelf niet kiezen omdat die prijzen gewoon per uur vaststaan. Als jij net op die momenten geen handelingen kunt doen (zoals een auto laden, want alle kleinverbruikers zoals een vaatwasser, wasmachine etc. dat zet geen zoden aan dijk) dan ben je op die momenten dus duurder uit.

Ik ben overigens niet anti of pro dynamisch maar die vergelijking vind ik wel heel scheef gaan.
alleen waren de brandstofprijzen in DE lange tijd net zo dynamisch als de stroomprijzen hier en moest je daar ook op bepaalde tijden komen om het maximale voordeel te halen

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 21:13
RobinJB schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:01:
Hiervoor gebruik ik iets van wc-eend :+; maar inderdaad, als je dit soort acties kunt automatiseren maak je het voor iedereen bruikbaar. Dan is de vrouw-des-huizes blij, en jij ook.

Natuurlijk bespaar je maar enkele centen per keer, maar dat ding draait hier wel 320 dagen per jaar gok ik. Zo heel af en toe op vakantie is hij uit, en af en toe redden we het een dag extra. Maar daarmee bespaar je zomaar 320 * 0,02 = € 6,40 per jaar. Als je dat ook met de wasmachine en droger doet gaat het al sneller!

Ik probeer hier een platform voor de bouwen wat bruikbaar is voor iedereen, maar man man man wat hebben sommige leveranciers het moeilijk gemaakt voor gebruikers.
Maar €6,40 is toch geneuzel in de marge?

Zeker als ik het vergelijk met mijn energiekosten die vanaf begin van het jaar tot nu €-2074.88 zijn.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-07 20:06
addictive_rhymz schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:16:
[...]

alleen waren de brandstofprijzen in DE lange tijd net zo dynamisch als de stroomprijzen hier en moest je daar ook op bepaalde tijden komen om het maximale voordeel te halen
Ik tank zelf ook in Duitsland en moet het nog meemaken dat het duurder was als in Nederland. Als ik vervolgens het combineer met wat boodschappen dan is er eigenlijk geen situatie denkbaar waardoor ik duurder uit zou zijn dan Nederland. Dat je misschien een paar cent meer of minder betaald is trouwens al jaren zo in Duitsland want daar passen ze de tarieven rustig een paar keer per dag aan.

Nogmaals, ik betwist de zin of onzin van dynamisch niet. Maar vergelijken met een tankbeurtje en boodschappen doen in duitsland is echt zo scheef als het maar kan.

• RobinJB

RobinJB

HandyLumberjack schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:23:
[...]

Maar €6,40 is toch geneuzel in de marge?

Zeker als ik het vergelijk met mijn energiekosten die vanaf begin van het jaar tot nu €-2074.88 zijn.
Dat ligt helemaal aan jezelf; als je nu op hele dure momenten (na het avondeten) je vaatwasser aanzet scheelt het veel meer op jaarbasis. En als je dan ook nog gaat wassen en droger nog meer.

Als je hiermee samen € 50,- per jaar kan besparen heb je toch weer iemand die gratis uit eten kan! ;)

112 Radar.nl - Hulpdiensten op de kaart | SlimHuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk en met automatiseringen

• addictive_rhymz
Annihilism schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:27:
[...]

Ik tank zelf ook in Duitsland en moet het nog meemaken dat het duurder was als in Nederland. Als ik vervolgens het combineer met wat boodschappen dan is er eigenlijk geen situatie denkbaar waardoor ik duurder uit zou zijn dan Nederland. Dat je misschien een paar cent meer of minder betaald is trouwens al jaren zo in Duitsland want daar passen ze de tarieven rustig een paar keer per dag aan.

Nogmaals, ik betwist de zin of onzin van dynamisch niet. Maar vergelijken met een tankbeurtje en boodschappen doen in duitsland is echt zo scheef als het maar kan.
Dan houden wij er een andere mening op na en dat is prima. Ik snap de vergelijking wel. Als ik naar mijn eigen situatie kijk toen ik nog brandstof reed. Dan reed ik op bepaalde dagen na werk een stuk om naar huis om te tanken in DE en dan zorgde ik dat ik daar tussen 18:00 en 21:00 was om te tanken omdat dat de goedkoopste uren waren. Nu plug ik thuis in tussen 12:00 en 16:00 omdat dat de goedkoopste stroom uren zijn. Voor mij lijkt dat heel veel op elkaar.

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:52
Na de warmtepomp (~25%) en auto (~40%) is de rest van het planbare verbruik eigenlijk klein bier.
Onze vrij recente Siemens vaatwasser start automatisch op de meest voordelige tijd. Is instelbaar in de app; bij aanzetten van de vaatwasser wordt 'uitgestelde start' automatisch ingesteld op de optimale waarde :). Wellicht interessant voor andere eigenaren.

[ Voor 8% gewijzigd door Noshi op 15-07-2026 08:53 ]

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
RobinJB schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:27:
[...]

Dat ligt helemaal aan jezelf; als je nu op hele dure momenten (na het avondeten) je vaatwasser aanzet scheelt het veel meer op jaarbasis. En als je dan ook nog gaat wassen en droger nog meer.

Als je hiermee samen € 50,- per jaar kan besparen heb je toch weer iemand die gratis uit eten kan! ;)
Je moet die dure momenten natuurlijk niet gaan vergelijken met de goedkope momenten. Uiteindelijk gaat het om de vergelijking met een vast contract (en dus geen noodzaak tot sturing).

Ik blijf erbij dat voor velen dynamisch helemaal niet interessant is. Dat blijkt ook uit het gemiddelde gerealiseerde tarief bij Zonneplan.

Hier de reden om toch weer terug te gaan naar vast. Ik betaal momenteel 22,5 ct/kWh. Om daar met dynamisch voldoende onder te komen moet ik best wat moeite doen. En dan hebben we het inderdaad over 50 euro per jaar.. kan beter een uurtje meer declareren ;).

• RobinJB

RobinJB

Kameelstok schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Je moet die dure momenten natuurlijk niet gaan vergelijken met de goedkope momenten. Uiteindelijk gaat het om de vergelijking met een vast contract (en dus geen noodzaak tot sturing).

Ik blijf erbij dat voor velen dynamisch helemaal niet interessant is. Dat blijkt ook uit het gemiddelde gerealiseerde tarief bij Zonneplan.

Hier de reden om toch weer terug te gaan naar vast. Ik betaal momenteel 22,5 ct/kWh. Om daar met dynamisch voldoende onder te komen moet ik best wat moeite doen. En dan hebben we het inderdaad over 50 euro per jaar.. kan beter een uurtje meer declareren ;).
Dat ben ik niet helemaal met je eens; als je dynamisch kiest omdat je elektrisch rijdt, een warmtepomp hebt of andere grootverbruikers hebt en er daar rekening mee kunt houden dan kun je dit als extra winst meepakken. Ik laad de auto meestal vol voor een €5 tot €6, maar als ik de verkeerde momenten pak dan €12 tot €15 makkelijk. Als ik dan de andere kleinere winsten ook mee kan pakken zonder moeite is het echt (véél) voordeliger dan een vast contract.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:27
addictive_rhymz schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:16:
[...]

//OT: Is nog steeds zo, net voor 12:00 is het goedkoopst, in DE mogen ze nog maar 1x per dag een verhoging doen in de prijs en dat is om 12:00. Dus dan schiet het zo weer 10-20 cent omhoog, om over de rest van de dag weer te dalen.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:03
Met een hoop kleine biertjes kan je toch behoorlijk toeter worden.

Toch ben ik wel van mening dat je niet al lang te strikt moet kijken naar elk moment. Het moet in de grote lijnen kloppen en die grote lijnen breng je aan door een tijdje wel te muggenziften. Daarna mag je het wat los laten omdat het dan vanzelf gaat.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:10

The Third Man

The Third Jellyfish

Nanuk schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:11:
Met een hoop kleine biertjes kan je toch behoorlijk toeter worden.
Bij biertje drinken is het elke keer winst of niks. Dan telt het lekker op.

Bij een golf grafiek zoals dynamisch kan het steeds beide kanten op slaan; biertje verdienen of betalen. Het is steeds vaker moeilijker aan het worden om netto op meer bier dan meer betalen uit te komen. Dat is wat men ermee zegt.

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:57
Dat uurtje meer betekend toch ook wel dat er dan een tegenprestatie voor wordt gedaan, hoop ik. :?

Zo kun je natuurlijk het klein bier zuiniger aandoen wel heel erg plat slaan.

Mijn motto is: wat je niet uitgeeft hoef je niet te verdienen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Simpel360 op 15-07-2026 09:43 ]

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:29

Tao

DPC DE_KOMETEN

Kameelstok schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:55:
[...]

De kW-prijs is niet de enige factor in het vergelijk tussen dynamisch of vast. Bij vast betaal je kosten voor teruglevering c.q. is de opbrengst voor terug invoeden marginaal tegenwoordig. Bij dynamisch krijg je meer voor terugleveren en hoef je geen teruglever vergoeding te betalen. (Oke, er zijn aanbieders die dat wel rekenen, maar ook die dat niet doen.)

Op jaarbasis scheelt dat wel een fust bier (witbier pliez :) ).

Diablo3

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
RobinJB schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Dat ben ik niet helemaal met je eens; als je dynamisch kiest omdat je elektrisch rijdt, een warmtepomp hebt of andere grootverbruikers hebt en er daar rekening mee kunt houden dan kun je dit als extra winst meepakken. Ik laad de auto meestal vol voor een €5 tot €6, maar als ik de verkeerde momenten pak dan €12 tot €15 makkelijk. Als ik dan de andere kleinere winsten ook mee kan pakken zonder moeite is het echt (véél) voordeliger dan een vast contract.
Veel hangt af van je persoonlijke situatie. Ik heb een laadpas van de zaak en ben 5 dagen/week van huis. Afgelopen nacht moeten laden ~40 kWh) en aankomende nacht weer. Dynamische tarieven liggen in de nacht veel hoger EN een vast tarief is veel makkelijker verrekenen. Als ik het de hele week zou redden op de accu van zondag was dit een ander verhaal..

@Tao ik lever maar ~1000 kWh terug op jaarbasis met een opstelling op Zuid. Zelfverbruik kan nog wel iets hoger. Hebben we het over +/- 50 euro per jaar.

Dynamisch is pas interessant met veel teruglevering, een grote batterij of een EV die vaak overdag op de oprit staat.

• RobinJB

RobinJB

Kameelstok schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:02:
[...]

Dynamisch is pas interessant met veel teruglevering, een grote batterij of een EV die vaak overdag op de oprit staat.
Dat klopt zeker niet; het is vooral interessant als je goed in staat bent te verbruiken op de goedkopere momenten en minder te verbruiken op dure momenten. Op welke manier maakt weinig uit; EV, thuis-batterij, (full-electric) warmtepomp of een elektrische verwarming, al is het je hobby om veel stroom te verbruiken :+.

Een dynamisch contract geeft 'golven'; als je daarop in kunt spelen dan heb je er wat aan. Als je dat niet kunt / wilt, dan ben je op andere manieren waarschijnlijk voordeliger uit.

• addictive_rhymz
[...]

Veel hangt af van je persoonlijke situatie. Ik heb een laadpas van de zaak en ben 5 dagen/week van huis. Afgelopen nacht moeten laden ~40 kWh) en aankomende nacht weer. Dynamische tarieven liggen in de nacht veel hoger EN een vast tarief is veel makkelijker verrekenen.
In jouw situatie zou ik ook voor vast gaan. Is inderdaad persoonlijk, maar als je je grootverbruiker niet naar de gunstige momenten kan sturen dan heeft het weinig meerwaarde dynamisch.
Hier 2 ev's die ik een beetje om en om overdag kan laden en ook vaak in het weekend dus dan is het goed te doen, zelfs zonder accu.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Veel hangt af van je persoonlijke situatie. Ik heb een laadpas van de zaak en ben 5 dagen/week van huis. Afgelopen nacht moeten laden ~40 kWh) en aankomende nacht weer. Dynamische tarieven liggen in de nacht veel hoger EN een vast tarief is veel makkelijker verrekenen. Als ik het de hele week zou redden op de accu van zondag was dit een ander verhaal..

@Tao ik lever maar ~1000 kWh terug op jaarbasis met een opstelling op Zuid. Zelfverbruik kan nog wel iets hoger. Hebben we het over +/- 50 euro per jaar.

Blijkbaar levert jouw verbruik thuis niet genoeg op om de stap naar dynamisch te (willen) maken. Prima lekker doen zo.

[rant]
Wat me wel even van het hart moet is de mate waarin we tegenwoordig "de baas" ons priveleven laten bepalen. Altijd maar bereikbaar moeten zijn en zo, en ondertussen draait de maatschappij op voor de kosten van de burnout dan wel onnodige kilometers.

Als "de baas" wil dat er voor de deur geladen wordt dan kan hij niet verplichten mijn prive situatie daarvoor aan te passen zonder dat daar een passende vergoeding tegenover staat. Als je in een off-grid of 1x10A huis woont dan ga je ook niet duizenden euro's investeren in PV en accu's. "De baas" kan dan kiezen uit het volgende:
- kostendekkend kWh tarief (in jouw geval met dynamisch iets van 30 cent omdat je structureel in de nacht moet laden)
- zorgen voor een backend van de laadpaal die om kan gaan met dynamische tarieven
- een SAP laten installeren (en verwijderderen bij onvrijwillig ontslag), plus de kosten voor een tweede energiecontract
- lekker op straat opladen dan wel snelladen.

"De baas" mag in dit geval blij zijn dat er de mogelijkheid bestaat om voor de deur te laden. Geldt voor het overgrote deel van de huizen in NL namelijk niet.
[/rant]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:12
Het wordt weer een mooi dagje vandaag hier in Zeeland. Plenty zon, ouderwetse prijzen tijdens de zon uren en vanavond nog een paar kWh terugleveren tegen meer dan 40 cent.

Lang leve de dynamische tarieven.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
bert pit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:43:
Het wordt weer een mooi dagje vandaag hier in Zeeland. Plenty zon, ouderwetse prijzen tijdens de zon uren en vanavond nog een paar kWh terugleveren tegen meer dan 40 cent.

Lang leve de dynamische tarieven.
Nou, in het midden vh land veel minder zon. Net genoeg om het huis vandaag en vannacht draaiende te houden. En je batterij bijladen vanaf het net met deze prijzen heeft ook weinig zin

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:13
sipjan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Nou, in het midden vh land veel minder zon. Net genoeg om het huis vandaag en vannacht draaiende te houden. En je batterij bijladen vanaf het net met deze prijzen heeft ook weinig zin
Als je dat overkomt op een matige zomerdag heb je of teveel verbruik of veel te weinig pv

1 PVoutput . Dongen NB

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:44
sipjan schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Tuurlijk wel... Er zit genoeg verschil tussen dal en piek...

Ziet er hier wel naar uit dat het vandaag dik verdienen wordt. Batterij is lekker vol, PV levert nu nog terug en straks begint de batterij terug te leveren...

Morgen daarentegen is voor de batterij wat minder, maar voor de PV wel OK.

[ Voor 7% gewijzigd door bilgy_no1 op 16-07-2026 18:24 ]

Pagina: 1 ... 342 343 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels