• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-02 15:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik krijg voor vandaag geen data voor Nederland van de ENTOSE api. Wel van alle andere landen en ook van gisteren. Epexspot heeft wel data op hun website.

[ Voor 15% gewijzigd door Maasluip op 13-02-2026 17:44 ]

Signatures zijn voor boomers.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-02 14:48

EmHaKa

harêuh

Maasluip schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:43:
Ik krijg voor vandaag geen data voor Nederland van de ENTOSE api. Wel van alle andere landen en ook van gisteren. Epexspot heeft wel data op hun website.
ENTSO-e was gisteren ook al erg laat, en vandaag zelfs om 19:00 nog niet bij...
Daarom doe ik een 2 out of 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fkb0QyMw2Bh5d94p2oL5HixgIU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TV6upeQdjdvVrNjPYikaiWf4.jpg?f=user_large
Er is er altijd wel 1 die het af en toe niet doet of de API aangepast heeft, b.v. vanwege kwartierprijzen.
ENTSO-e is overigens de enige van mijn bronnen die over zijn naar kwartierprijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door EmHaKa op 13-02-2026 19:29 ]

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:11
Ondertussen blijven de weermodellen nog voor meerdere dagen veel wind voorspellen tot einde volgende week, op dit week-end en de nacht van dinsdag op woensdag na.
Alle modellen lopen ongeveer gelijk( GFS, ECWMF, ICON/ AROME). De zon gaan we echter niet zo vaak zien en temperaturen gaan zakken.

Vandaag en gisteren in Frankrijk weer een mooi bewijs dat meer groene energie produceren er echt niet voor zorgt dat de prijsverschillen doorheen de dag per definitie wegvallen. Deze ochtend meerdere kwartieren waar de prijs 0 €/MWH is, vanavond stijgt de prijs er naar 125 €/MWh. Gisteren exact dezelfde situatie

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39
RikHa schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:54:
Mensen ik lees hier vaak maar niet alles. 1284 pagina's, pfff... Maar wat ik me afvraag, straks gaan (wellicht) de dynamische tarieven versterkt worden doordat de nettarieven ook in ongeveer dezelfde uren duur worden. Dat is voor afname uiteraard van groot belang. Ik kan echter nergens iets vinden of er ook iets teruggegeven gaat worden door de netbeheerder als je teruglevert op de dure momenten. Wie kan daar iets over zeggen? Of is hier al iets over gezegd in dit topic? Met de zoekfunctie vind ik niks.
Tijdsafhankelijke nettarieven voor kleinverbruikers na 2027 zijn op afname, voor invoeding heb ik nog niets gezien zoals in sommige landen al wel het geval is om flexibel vermogen beschikbaar te stellen, dat wordt tot nu overgelaten aan de markt met de hogere kwartierprijs bij laag aanbod en hogere vraag.
ACM ziet voorals nog het ontwijken van de duurdere nettarief blokken tijdens afname in de toekomst als beloning.
Daarmee krijgen huishoudens een beloning voor efficiënt netgebruik in de vorm van lagere tarieven.
Wel is er de roep om subsidie voor uitgestelde met batterijen voor SDE++ projecten, om een project met al een beschikking met name met PV nog gerealiseerd te krijgen of om een aansluiting tijdig te krijgen.
Als ook dat 2026 het waarschijnlijk het laatste jaar van SDE++ is en daarna overgestapt wordt op Contract for Difference (CfD)-systeem, subsidie tot beschikkingsbedrag door overheid en bij levering tegen betere marktprijs boven het beschikkingsbedrag afgedragen dient te worden aan de subsidie-verlener.

Voor tijdsafhankelijke nettarieven kleinverbruikers is het wachten op de consultatie ronde van ACM, de tot nu toe voorstellen hebben een flinke rebound effect risico door het klein aantal nettarief blokken, als veel flexibel vermogen zoals EV en thuisaccu verschuiven van de avondpiek naar 0-6 uur, ergens moet die energie dan vandaan komen.
Wind op Zee heeft een flinke vertraging opgelopen.
Met 11kW EV laden, ontwijk je wel naar de eerste indicaties ~1,50 euro/uur aan nettarief voor de afname, maar de hogere vraag zal ook iets met de marktprijs doen voordat moment, wat gunstig is voor de uitgestelde teruglevering voor thuisaccu in de zonrijke periode van het jaar, maar in de winter (nov-mrt) wordt het zoeken naar oplaad momenten voor de thuisaccu om de dure tariefblokken te overbruggen.

Het is wachten op de consultatie van de netcode door ACM of en hoeveel duurder je uit bent met all-electric.
Het bedrag dat naar eerste indicaties verschuift van vaste netwerkkosten naar de nettarieven, ben je al snel weer kwijt, zelfs tegen alleen het laagste nettarief in de periode nov-mrt als je in die periode >2600-3500kWh afname hebt, vanwege WP en EV.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Maar een blok van hoger nettarief gaat absoluut niet werken, omdat dan heel veel verbruikers op hetzelfde moment (1minuut na ingaan lager tarief) ingeschakeld zullen worden. Iets wat je ook al ziet bij dynamische uurtarieven, waardoor ze nu naar kwartiertarieven gaan.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39
ASW1 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:43:
Maar een blok van hoger nettarief gaat absoluut niet werken, omdat dan heel veel verbruikers op hetzelfde moment (1minuut na ingan lager tarief) ingeschakeld zullen worden. Iets wat je ook al ziet bij dynamische uurtarieven, waardoor ze nu naar kwartiertarieven gaan.
Behoudt van vaste netwerkkosten is net zomin houdbaar met al tijdsafhankelijke netwerktarieven op hoogspanningsnet en grootverbruikers op regionale netten opkomst. Stijgen die vaste netwerkkosten nog sneller dan 6-7%/jaar en ben je al snel in aantal jaren >1000 euro/jaar kwijt aan vaste netwerkkosten en vaste leveringskosten voor het hebben van een netaansluiting los van hoeveel gebruik je ervan maakt.

Het uitgangspunt voor de netwerkbeheerders was veel fijnmaziger met voor elk uur een nettarief met deels verschillende tariefhoogte, maar zoals het rapport waar @Wim1147 naar linkt, zijn op verzoek van landelijke energieleveranciers (2 nettarieven, meer zou vreselijk wennen zijn voor vaste contracten vanwege meer dynamisch karakter) en een motie in de 2e kamer ook 4,5,7 blokken met 2, 4, 6 tarieven onderzocht en nodige vertraging voor invoering.

Het gewenste effect van tijdsafhankelijke nettarieven om het piekverbruik/netbelasting te drukken en tijd rekken valt en staat met aandeel aan verbruikers die flexibel zijn in moment van afname met een tijdswindow, zoals toename EV die niet dagelijks geladen hoeven te worden en thuisaccu, die moment van werkelijk verbruik loskoppelen van moment van net-afname.

Er is nog een heleboel wat eventueel vervangen kan worden met de tijd door elektrisch, EV <800k van de ~9miljoen auto's of ~5 miljard ltr benzine verkoop of 5-8 miljard kuub aardgas voor verwarming.
De netwerkbeheerders lopen nu al achter met de netverzwaringen met ook al een wachtlijst voor ook klein verbruikers, minder dan een jaar vooruit aan de horizon.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 16:08
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:33:
Nou... De app van zonne plan is er ook niet beter op geworden. In de overzichten zijn de tarieven alleen nog maar inclusief te zien, en de afname of terug levering niet meer afzonderlijk, maar op één hoop gegooid
Inmiddels hebben ze nu al geluisterd! Op het inzichten tab kan je nu in de tabel via instellingen de EB uitzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipZzc9YTJiV3XpzWk1LQ3DHMQfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejZWFVDKivvyyt95gBuLkdqG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzwD2uwEV9gjIUDKmsi1NefY0G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fT7IzzRAnd59t2EyK7vgb94.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door One-eye864 op 14-02-2026 16:44 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:53
One-eye864 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:43:
[...]

Inmiddels hebben ze nu al geluisterd! Op het inzichten tab kan je nu in de tabel via instellingen de EB uitzetten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verrek ja, het staat erbij, gelukkig hebben ze geluisterd, toppie

1 PVoutput . Dongen NB

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:38
One-eye864 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat schuifje zag ik van de week al direct na het installeren van de nieuwe app. Dus misschien was het eerder gewoon gemist of inderdaad heel snel bijgewerkt na eerst een beta release.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:53
bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Dat schuifje zag ik van de week al direct na het installeren van de nieuwe app. Dus misschien was het eerder gewoon gemist of inderdaad heel snel bijgewerkt na eerst een beta release.
Het is niet gemist want zelfs de helpdesk zei dat het er niet in zat, maar hij ging het melden...

1 PVoutput . Dongen NB

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 16:08
bilgy_no1 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Schuifje was er idd maar niet met deze optie. De optie om op energiebelasting te klikken (om uit te vouwen) is nu ook weg dus het is echt aangepast

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:11
Ik zie dat de quarter hour day-ahead EPEX zowel in NL als BE vaak piekt op het begin van een uur, en dat het laatste kwartier van een uur meestal een pak goedkoper is.
Ik vraag me af of dat het gevolg is van 't feit dat een aantal processen gewoon op het uur worden opgestart (bv start opladen van een wagen kan je vaak maar op het uur doen), en ga ervanuit dat dat de stabiliteit van het net toch niet echt ten goed komt.

Hieronder zie je de evolutie van deze avond...die lage punten zijn steeds om 2*h45 , gevolgd door een veel hogere prijs om 2*h00 (we spreken over 10 € verschil in prijs per MWh).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ic1PTBuGoumjo9ekXZ2kVZ4vK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vNeo4zlQX4V53w3skYOy5SIw.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door sdgs op 15-02-2026 18:17 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:41

franssie

Save the albatross

@sdgs Veel apparatuur (de software eigenlijk) kan nog niet omgaan met kwartierprijzen. Mijn Siemens vaatwasser dacht ik ook niet.
En omdat bijna alles nu aan internet zou je bijna een het ntp verkeer willen afvangen en vervangen door een eigen ntp server die zeg grofweg 20 minuten minuten achterloopt.
Maar dat is voor een standaard internet gebruiker niet te doen, en voor veel tweakers denk ik ook wel lastiger dan gemiddeld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:47
sdgs schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:16:
Ik zie dat de quarter hour day-ahead EPEX zowel in NL als BE vaak piekt op het begin van een uur, en dat het laatste kwartier van een uur meestal een pak goedkoper is.
Ik vraag me af of dat het gevolg is van 't feit dat een aantal processen gewoon op het uur worden opgestart (bv start opladen van een wagen kan je vaak maar op het uur doen), en ga ervanuit dat dat de stabiliteit van het net toch niet echt ten goed komt.

Hieronder zie je de evolutie van deze avond...die lage punten zijn steeds om 2*h45 , gevolgd door een veel hogere prijs om 2*h00 (we spreken over 10 € verschil in prijs per MWh).

[Afbeelding]
Bij Frank mag ik kiezen uit kwartier of per uur. Na een maand per kwartier dus heel snel weer 0per uur gedaan want het werd me te onoverzichtelijk en bewerkelijk. Bovendien wil ik over het algemeen een aaneen gesloten periode zonder onderbreking.

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

franssie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:22:
En omdat bijna alles nu aan internet zou je bijna een het ntp verkeer willen afvangen en vervangen door een eigen ntp server die zeg grofweg 20 minuten minuten achterloopt.
Maar dat is voor een standaard internet gebruiker niet te doen, en voor veel tweakers denk ik ook wel lastiger dan gemiddeld.
Je kunt gewoon in Domoticz de timer in het Event script aanpassen
Van:
on = {
timer = {
'at *:00', 'at *:01', 'at *:02'
},
Naar:
on = {
timer = {
'at *:20', 'at *:21', 'at *:22'
},
Of in Home Assistant, het automation.yaml script:
Van:
trigger:
- platform: time_pattern
minutes: 0
seconds: 27
minutes: 1
seconds: 7
minutes: 2
Naar:
trigger:
minutes: 20
seconds: 27
minutes: 21
minutes: 22
Dan schakelt alles pas om 20 minuten na het hele uur 8)

• franssie

franssie

Save the albatross

@EmHaKa als je dat gebruikt wel inderdaad, maar de meeste mensen gebruiken de standaard apps van de fabrikant, en die zijn helaas nog niet zo flexibel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

franssie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:49:
de standaard apps van de fabrikant, en die zijn helaas nog niet zo flexibel.
Ik dacht gelezen te hebben dat je Home Connect spullen aan kon sturen met b.v. Home Assistant:
https://fwd.nl/smarthome/...ect-van-siemens-en-bosch/

• franssie

franssie

Save the albatross

EmHaKa schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat je Home Connect spullen aan kon sturen met b.v. Home Assistant:
Ah zo, in mijn specifieke geval - dank ik zal er eens induiken (al ben ik al even van dynamisch af omdat bijsturen toch tegenviel)
Mijn post was meer algemeen bedoeld. Maar uiteindelijk zal het wel gebruikelijk worden dat meer mensen centraal alle apparatuur zelf gaan aansturen, of dat nu op een eigen server is of via een clouddienst.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
franssie schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:22:
@sdgs Veel apparatuur (de software eigenlijk) kan nog niet omgaan met kwartierprijzen. Mijn Siemens vaatwasser dacht ik ook niet.
[..]
Ik zet af/vaatwas altijd met Homewizard stekker uit na het starten van het programma, die gaat dan verder zodra het wordt ingeschakeld. Dat kan op ieder tijdstip of voorwaarde qua verbruik/opwek (hun dienst of HA) zoals wellicht bekend.
Het probleem is echter niet de starttijd maar wanneer die gaat verwarmen want daar zit het verbruik in.
Met ~0,9 a 1,5 kWh zal het geen enorm verschil zijn maar wel jammer met dynamisch als het net een net een duur(der) kwartier is of als je zonnepanelen opwek niet toereikend is. Met een accu kan je dat opvangen maar geeft altijd verlies.
Hebben kwartierprijzen voor iemand een voordeel? Ivm meer pieken en dalen en gunstig vast aanbod had ik daar geen zin meer in eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door bite op 16-02-2026 01:05 ]

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:05
EmHaKa schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:10:
[...]

ENTSO-e was gisteren ook al erg laat, en vandaag zelfs om 19:00 nog niet bij...
Daarom doe ik een 2 out of 3
[Afbeelding]
Er is er altijd wel 1 die het af en toe niet doet of de API aangepast heeft, b.v. vanwege kwartierprijzen.
ENTSO-e is overigens de enige van mijn bronnen die over zijn naar kwartierprijzen.
Welk energietariefendpoint gebruik jij bij Zonneplan? Ik kom er met AI-reverse engineeren van de HA addon niet uit om in Node-Red een werkende (entsoe backup) flow te krijgen :X

`https://app-api.zonneplan.nl/connections/${uuid}/energy-market/tariffs?date=${dateStr}`;

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:44
EmHaKa schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Deze combi samen met de cheapest hours integratie is ideaal om je vaatwasser/wasmachine etc tijdens de goedkoopste uren aan te zetten. Enige vereiste is dat de machine remote start heeft.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jordyc schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:56:
Deze combi samen met de cheapest hours integratie is ideaal om je vaatwasser/wasmachine etc tijdens de goedkoopste uren aan te zetten. Enige vereiste is dat de machine remote start heeft.
Wel eens gekeken wat het totale verbruik van een (vaat)wasbeurt is?
Mijn indruk is dat het op tijd sturen van zo’n machine nauwelijks winst gaat opleveren.

Een 40° ecowas komt hier uit op 0,75kWh en een 90° ‘kook’was (komt hier weinig voor) een fractie meer dan 2kWh. Dat schiet niet op.
Ik heb het nog niet gemeten, maar vermoed dat dit bij een vaatwasser niet veel anders is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:41
Hippe Lip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:03:
[...]

Mijn indruk is dat het op tijd sturen van zo’n machine nauwelijks winst gaat opleveren.
Ook om en nabij de 1 kWh per sessie. Maar omdat hij elke dag draait is hij in ons huishouden na de warmtepomp en de auto de grootste verbruiker. En perfect te sturen naar lage tarieven. Rijk zul je er niet van worden, maar een paar tientjes per jaar kun je er denk ik wel mee winnen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:43
michaelvo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Ook om en nabij de 1 kWh per sessie. Maar omdat hij elke dag draait is hij in ons huishouden na de warmtepomp en de auto de grootste verbruiker. En perfect te sturen naar lage tarieven. Rijk zul je er niet van worden, maar een paar tientjes per jaar kun je er denk ik wel mee winnen.
Mijn ervaring is dat bijna alles schoon wordt op het ECO/korte programma. Daarmee bespaar je 30%. Stroom en water.

• maarten_NL
[...]

Een 40° ecowas komt hier uit op 0,75kWh en een 90° ‘kook’was (komt hier weinig voor) een fractie meer dan 2kWh. Dat schiet niet op.
Ik heb het nog niet gemeten, maar vermoed dat dit bij een vaatwasser niet veel anders is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArkVXP8rJbLspq-MWfudUyVFTGk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zl33nWuuMkKZM9sQVeH1EIX8.png?f=user_large
Ik had laatst wat stekkers over dus ik heb alle grote verbruikers nu achter een shelly of Belkin zitten:

Het verbruik van de warmepomp wasmachine en droger verbaasde ik mij ook over, 0.75kWh voor een beurtje, de (1.5 jaar oude) Bosch vaatwasser op Eco doet vrolijk 2.25kWh.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• eymey
  • Laatst online: 17-02 14:56
maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:46:
[...]

[Afbeelding]
Ik had laatst wat stekkers over dus ik heb alle grote verbruikers nu achter een shelly of Belkin zitten:

Het verbruik van de warmepomp wasmachine en droger verbaasde ik mij ook over, 0.75kWh voor een beurtje, de (1.5 jaar oude) Bosch vaatwasser op Eco doet vrolijk 2.25kWh.
Dat is vreemd. Onze Bosch vaatwasser uit 2017 verbruikt op Eco 0,89 kWh.
En op "Auto 40-60", wat we vaak gebruiken als er wat viezer spul in zit en/of we hem sneller klaar willen hebben, doet ie 1,07 (vermoedelijk wanneer hij voor de hogere temperatuur kiest).

Ook gemeten met een stekker

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 16-02-2026 10:53 ]

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-02 15:13

Bravo

Second Best

Juist door het meten met stekkers erachter gekomen dat het ECO programma meer energie kost dan het AUTO programma op mijn bosch vaatwasser (ca 4 jaar oud). Met het AUTO programma controleert hij zelf om langer/heter wasser nodig is, zo niet dan is hij eerder/kouder klaar. Bij ECO blijft hij vasthouden aan de voorgeprogrammeerde stappen inclusief extra run met warm water.
Overigens is de inkomende watertemp een grote factor. In de zomer gemiddeld 0.7 kWh per beurt, nu gemiddeld 0.9 kWh.
Dat is per beurt toch weer 0.2kWh * 24 ct/kWh = 5 ct extra. Maar daar kun je niet op plannen, in de winter is de grond continu kouder dan in de zomer.

In HA houdt ik sinds een maand het verbruik bij tegen dynamische prijzen (HA HACS Dynamic Energy Cost). De vaatwasser wordt op het goedkoopste moment ingepland door DAO en dat levert een kostprijs tussen de 0.16 euro (afgelopen nacht met 0.74 kWh) en de 0.24 euro (25 jan met 0.9 kWh) op.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:57
WillemD61 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:41:
[...]

Mijn ervaring is dat bijna alles schoon wordt op het ECO/korte programma. Daarmee bespaar je 30%. Stroom en water.
En geef je meer uit aan je rubbers :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• maarten_NL
Maasluip schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:43:
Tm vandaag nog steeds niks, zijn ze op de backend aan het carnavallen ofzo 8)7

Ik heb net maar een backup flow via zonneplan gebouwd zodat de ESS en warmtepomp pijplijntjes niet op een fallback hoeven te draaien.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001

koboy

Heb een idee voor een icon

Bravo schreef op maandag 16 februari 2026 @ 12:06:
Juist door het meten met stekkers erachter gekomen dat het ECO programma meer energie kost dan het AUTO programma op mijn bosch vaatwasser (ca 4 jaar oud). Met het AUTO programma controleert hij zelf om langer/heter wasser nodig is, zo niet dan is hij eerder/kouder klaar. Bij ECO blijft hij vasthouden aan de voorgeprogrammeerde stappen inclusief extra run met warm water.
Overigens is de inkomende watertemp een grote factor. In de zomer gemiddeld 0.7 kWh per beurt, nu gemiddeld 0.9 kWh.
Dat is per beurt toch weer 0.2kWh * 24 ct/kWh = 5 ct extra. Maar daar kun je niet op plannen, in de winter is de grond continu kouder dan in de zomer.

In HA houdt ik sinds een maand het verbruik bij tegen dynamische prijzen (HA HACS Dynamic Energy Cost). De vaatwasser wordt op het goedkoopste moment ingepland door DAO en dat levert een kostprijs tussen de 0.16 euro (afgelopen nacht met 0.74 kWh) en de 0.24 euro (25 jan met 0.9 kWh) op.
Helemaal eens! Vergelijkbare ervaring bij de mijne (Siemens = Bosch met ander stickertje).
Ik spoel de vaat even voor, anders heb ik gemerkt dat zeker (ingedroogde) rijst en puree niet schoon worden in de pannen. Auto is klaar binnen 2 uur (ipv de aangegeven 2u45m?), maar de boel is schoon. Ik merk ook dat het omhulsel van de vloeibare tablet bij lagere temperatuur niet goed oplost.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Ik heb net maar een backup flow via zonneplan gebouwd zodat de ESS en warmtepomp pijplijntjes niet op een fallback hoeven te draaien.
Ik heb er gisteren ook een mail aan gewaagd.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:44
[...]

Hij verbruikt ongeveer 1kwh per beurt en dat bij ons elke 2 dagen. Het aan elkaar knopen kostte me welgeteld 10 min. Ipv de startknop druk ik op de remote start knop en verder gaat alles vanzelf.
De winst? Van een paar cent tot een cent of 20 in de zomer per beurt.

Is toch weer gemakkelijk verdiend en zonder moeite.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
koboy schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:49:
[...]
Ik merk ook dat het omhulsel van de vloeibare tablet bij lagere temperatuur niet goed oplost.
Ik haal dat plastic bij vaatwastabletten eraf om twee redenen. Om te beginnen is het microplastic wat in het milieu verdwijnt in plaats van in het plastic afval. Verder wil ik de zeep verdelen tussen voor en hoofdwas en twee blokjes is veel te veel voor dat halve hoogte wassertje van me.

Helaas is poeder steeds slechter verkrijgbaar.

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:41:
Welk energietariefendpoint gebruik jij bij Zonneplan? Ik kom er met AI-reverse engineeren van de HA addon niet uit om in Node-Red een werkende (entsoe backup) flow te krijgen :X
Ik heb de app zelf dan ook met pure EI (Engineer Intelligence) ge-reverse engineerd en ZP was wel de moeilijkste van allemaal. Je moet eerst je token checken op geldigheid en eventueel refreshen als ie verlopen is.
(https://app-api.zonneplan.nl/oauth/token)
Daarna kun je met die token jouw klantgegevens ophalen (https://app-api.zonneplan.nl/user-accounts/me) zodat je jouw UUID hebt, en dan de info ophalen uit (https://app-api.zonneplan.nl/connections/{$ConUUID}/summary).
Of je doet i.p.v. die 2 laatste stappen gewoon direkt de prijzen ophalen uit (https://app-api.zonneplan.nl/energy-prices), wel zo makkelijk.
Als laatste stap doe ik nog de prijzen terugrekenen naar de spotprijs, dat is de basis voor mijn collectie.

[ Voor 5% gewijzigd door EmHaKa op 16-02-2026 15:34 ]

• maarten_NL
EmHaKa schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Ik heb de app zelf dan ook met pure EI (Engineer Intelligence) ge-reverse engineerd en ZP was wel de moeilijkste van allemaal. Je moet eerst je token checken op geldigheid en eventueel refreshen als ie verlopen is.
(https://app-api.zonneplan.nl/oauth/token)
Daarna kun je met die token jouw klantgegevens ophalen (https://app-api.zonneplan.nl/user-accounts/me) zodat je jouw UUID hebt, en dan de info ophalen uit (https://app-api.zonneplan.nl/connections/{$ConUUID}/summary).
Of je doet i.p.v. die 2 laatste stappen gewoon direkt de prijzen ophalen uit (https://app-api.zonneplan.nl/energy-prices), wel zo makkelijk.
Als laatste stap doe ik nog de prijzen terugrekenen naar de spotprijs, dat is de basis voor mijn collectie.
Ik had de prijzen inderdaad ook in de summary gevonden, recht uit de energy-prices is wel netter dus dat knutsel ik vanavond nog wel even.

Bij entsoe zijn ze ook weer wakker hoor, de prijzen voor morgen zijn er weer (y)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:38:
[...]

16 en 17 februari staat er in, 14 en 15 niet.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:03
Maasluip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Gisteravond stond ook 16 februari er nog niet in. Bij klikken op "Sign in" verscheen een melding over nieuwe methode van authenticatie en cookies. Ik heb een account gemaakt en na klikken op de link in de bevestigingsmail deed alles het weer, inclusief 14 en 15 februari.

Edit: Sorry, ik denk dat België nog aan stond. Ik zie ook 14 en 15 februari in NL niet.

[ Voor 9% gewijzigd door FransvWoerkom op 17-02-2026 02:26 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:19

Ersus

Zuid-Limburg

'Bosch Warmtepomp vaatwasser'
De watertoevoer van de vaatwasser heb ik op de warm tapwater van de (split) warmtepomp-boiler aangesloten.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• maarten_NL
Maasluip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Dat is toch vreemd, mijn today flow:
code:
1
https://web-api.tp.entsoe.eu/api?securityToken=xxxxxxxxxx&documentType=A44&processType=A01&in_domain=10YNL----------L&out_Domain=10YNL----------L&periodStart=202602160000&periodEnd=202602162300
Geeft nog steeds dit antwoord:
code:
1
[{"code":["999"],"text":["No matching data found for Data item ENERGY_PRICES [12.1.D] (10YNL----------L, 10YNL----------L) and interval ."]}]

[ Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 16-02-2026 18:56 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

maarten_NL schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:53:
[...]

Dat is toch vreemd, mijn today flow:
code:
1
https://web-api.tp.entsoe.eu/api?securityToken=xxxxxxxxxx&documentType=A44&processType=A01&in_domain=10YNL----------L&out_Domain=10YNL----------L&periodStart=202602160000&periodEnd=202602162300
Geeft nog steeds dit antwoord:
code:
1
[{"code":["999"],"text":["No matching data found for Data item ENERGY_PRICES [12.1.D] (10YNL----------L, 10YNL----------L) and interval ."]}]
Als ik periodEnd=202602162359 invul doet hij het wel. Geen idee waarom 23:00 uur geen data geeft, ik zie dat dat voor eerdere dagen wel werkt. Ik zou zeggen dat je data mist als je van 0:00 t/m 23:00 neemt, maar voor de 11e krijg ik dan ook 96 records terug.
Die API implementatie heeft toch een paar bugs.

Ik zet trouwens geen processType=A01

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FransvWoerkom schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:27:
[...]

Gisteravond stond ook 16 februari er nog niet in. Bij klikken op "Sign in" verscheen een melding over nieuwe methode van authenticatie en cookies. Ik heb een account gemaakt en na klikken op de link in de bevestigingsmail deed alles het weer, inclusief 14 en 15 februari.
14 en 15 doen het bij mij nog niet.
code:
1
https://web-api.tp.entsoe.eu/api?documentType=A44&out_Domain=10YNL----------L&in_Domain=10YNL----------L&periodStart=202602150000&periodEnd=202602152359&securityToken=xxxx

• WillemD61
Probleem light bij ENTSOE zelf. Ook de website geeft geen data voor NL sinds afgelopen vrijdag.

• maarten_NL
Maasluip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Als ik periodEnd=202602162359 invul doet hij het wel. Geen idee waarom 23:00 uur geen data geeft, ik zie dat dat voor eerdere dagen wel werkt. Ik zou zeggen dat je data mist als je van 0:00 t/m 23:00 neemt, maar voor de 11e krijg ik dan ook 96 records terug.
Die API implementatie heeft toch een paar bugs.

Ik zet trouwens geen processType=A01
Inderdaad, 2300 werkte al maanden, tot vrijdag.. 2359 geeft nu inderdaad wel data. :?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Off topic: De film van vaatwastabletten is doorgaans polyvinylalcohol, dit is geen bron van microplastic. Het kan wel voor andere problemen zorgen als het niet goed wordt afgebroken, maar dat ligt niet op het vlak van de minder goed (of heel slecht) afbreekbare kleine deeltjes plastic.

Het ligt overigens wel aan hoe men een microplastic wil definieren om een punt te maken wat er wel of niet onder valt 8)

[ Voor 197% gewijzigd door Sportmind op 17-02-2026 08:33 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:34
Sportmind schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Off topic: De film van vaatwastabletten is doorgaans polyvinylalcohol, dit is geen bron van microplastic. Het kan wel voor andere problemen zorgen als het niet goed wordt afgebroken, maar dat ligt niet op het vlak van de minder (of niet) afbreekbare kleine deeltjes plastic.
Offtopic, maar wij gebruiken deze vellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJz_w7nN-Y41hrxVm3HJZ8-8oSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAggkvoZWfMyO0m7YlL7aXoD.jpg?f=fotoalbum_large

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Voor wie vanuit een wetenschappelijke bron meer wil lezen waarom de vaatwastabletverpakking (PVA) geen microplastics zijn: https://cris.msu.edu/news/in-the-news/in-the-news-polyvinyl-alcohol/

De primaire reden is dat het volledig in water oplost. De term ‘microplastic’ slaat technisch gezien op het feit dat die dat niet doen (slechts steeds kleiner worden). Iets wat oplost wordt op een moleculair niveau klein en dat behoeft geen micro/nano benaming of iets dergelijks.

[ Voor 11% gewijzigd door The Third Man op 17-02-2026 08:36 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:08
Hallo!!!! terug naar on-topic?????

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:02

Japie.G

Colour Classic

Pakhaas schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:29:
[...]

Offtopic, maar wij gebruiken deze vellen.

[Afbeelding]
Maargoed, He allemachtig, sinds januari met een dynamisch contract. Hoop wel dat het richting de zomer beter wordt, want zit tot dusver flink duurder dan het vaste contract aanbieding. Heb door lage spread ook nog niet vaak serieus kunnen handelen met de accu. Tot dusver vind ik het maar mwoah allemaal :)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:34
Japie.G schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:26:
[...]Maargoed, He allemachtig, sinds januari met een dynamisch contract. Hoop wel dat het richting de zomer beter wordt, want zit tot dusver flink duurder dan het vaste contract aanbieding. Heb door lage spread ook nog niet vaak serieus kunnen handelen met de accu. Tot dusver vind ik het maar mwoah allemaal :)
Ah dat wist ik helemaal niet. Bedankt!

• RISL
  • Laatst online: 17-02 17:57
[...]Maargoed, He allemachtig, sinds januari met een dynamisch contract. Hoop wel dat het richting de zomer beter wordt, want zit tot dusver flink duurder dan het vaste contract aanbieding. Heb door lage spread ook nog niet vaak serieus kunnen handelen met de accu. Tot dusver vind ik het maar mwoah allemaal :)
Hier idem dito. Maar de terugleverboete op een vast contract zorgt er wel voor dat teruggeleverde energie ook nog wat waard is. Ik hoop dat de omslag naar de lente gauw komt en de dure maanden achter ons liggen.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• WillemD61
WillemD61 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:27:
Probleem light bij ENTSOE zelf. Ook de website geeft geen data voor NL sinds afgelopen vrijdag.
Ik had gisteren een ticket aangemaakt bij Entsoe. Het is nu opgelost. Afgelopen dagen nog steeds ontbrekend.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

WillemD61 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Ik had gisteren een ticket aangemaakt bij Entsoe. Het is nu opgelost. Afgelopen dagen nog steeds ontbrekend.
Hoe maak je een ticket aan?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-02 13:26
Deze januari is nog vrij mild qua tarieven in verhouding tot hoe koud het is geweest. Bij vaste contracten betaal je gemiddeld zo'n 24 tot 27 cent per kWh en dan voor een heel jaar + terugleverboete. Volgens Tibber was januari 26,58 cent en december 25,38 cent per kWh. Dus zelfs dan valt het mee qua tarieven, en er komen nu alleen nog maar gunstige maanden aan :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:20
Mooie zaagtand in de day-ahead prijzen morgenmiddag.
Als je het als uurprijs bekijkt zie je er niets van, maar in de kwartierprijzen springt het heen en weer van 4 naar bijna 12 cent en dan nog een keer zo'n rondje.
Nog nooit gezien dat het zo extreem is?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit naar de prijzen van gisteren te kijken. Denemarken een piek naar 91 cent :X
Als je naar de demand/supply curve kijkt dan blijft de supply op € 4000/MWh voordat de demand vervuld is. En dat voor nog veel meer tijden op de dag.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 17-02-2026 15:01 ]

• WillemD61
Maasluip schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Hoe maak je een ticket aan?
mail sturen naar transparency@entsoe.eu.
Zij maken dan een ticket waarvan je de status updates kan volgen (mits je een login hebt)

• maarten_NL
Inderdaad, ik ben voor die zaagtand even op de transaparency gaan kijken of de bron wel klopte..

in Eur/MWh

18/02/2026 15:00 - 18/02/2026 15:15 59.93
18/02/2026 15:15 - 18/02/2026 15:30 77.63
18/02/2026 15:30 - 18/02/2026 15:45 90.92
18/02/2026 15:45 - 18/02/2026 16:00 109.78
18/02/2026 16:00 - 18/02/2026 16:15 37.48
18/02/2026 16:15 - 18/02/2026 16:30 73.25
18/02/2026 16:30 - 18/02/2026 16:45 113.00
18/02/2026 16:45 - 18/02/2026 17:00 116.00
18/02/2026 17:00 - 18/02/2026 17:15 41.94
18/02/2026 17:15 - 18/02/2026 17:30 76.00
18/02/2026 17:30 - 18/02/2026 17:45 98.87
18/02/2026 17:45 - 18/02/2026 18:00 128.82
18/02/2026 18:00 - 18/02/2026 18:15 119.65
18/02/2026 18:15 - 18/02/2026 18:30 100.10

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:15
Of de prijzen beter worden is onbekend. Maar als wij op het huidige prijsniveau zometeen kunnen terugleveren... Dat kun je met geen enkel vast contract van de afgelopen tijd vergelijken.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• maarten_NL
Maargoed, He allemachtig, sinds januari met een dynamisch contract. Hoop wel dat het richting de zomer beter wordt, want zit tot dusver flink duurder dan het vaste contract aanbieding. Heb door lage spread ook nog niet vaak serieus kunnen handelen met de accu. Tot dusver vind ik het maar mwoah allemaal :)
Ik kwam van een modelcontract met 27ct/kWh, nu sinds 1 februari dynamisch, tot zo ver:

693kWh uit het net gebruikt, voor 172 euro = 26.9ct/kWh in goed 2 weken... ;(

Nu kom ik als het jaar een beetje hetzelfde loopt uit op 2000 kWh overschot, als ik die slim kan verkopen (ex batterij kosten) dan zitten daar mijn verdiensten tov het modelcontract (4ct/kWh terugleververgoeding). Het is wel flink aanpoten met alles nog fijner automatiseren en er met de kaasschaaf overheen. Ik heb de warmtepomp regeling net nog aangepast om de vloer in het dal op te pompen om de piek te kunnen vermijden.

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:28
even tussenstandje
inkoop febr 2025 28 dg €0.278 per kwhr
inkoop febr 2026 17 dg €0.250 per kwhr
all in , dyn,
Pagina: 1 ... 321 322 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels