Ik vind ze vooral ook erg lang van stof en het format iets teveel koffiepraat ipv systematisch uitleggen en voorrekenen. Geef mij liever een formule uitgelegd via ppt bullet points, duidelijke schema's enztukker999 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:21:
Je kunt kijken op EnergieNerds en bij Jeroen. Waarschijnlijk zijn er nog meer sites die je de gewenste informatie kunnen geven.
De GroeneNerds podcast biedt ook veel informatie, maar bij het beluisteren van GroeneNerds podcasts kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ze mogelijk de neiging hebben om hun mening zodanig te ventileren dat hun adviezen in de richting van bepaalde partijen gaan.
Zoals de meeste energieleveranciers en andere partijen het zien, ga je er al €1000 op achteruit tm juli als rest hetzelfde zou blijven als dit jaar. (€-800 wordt €200). Die netbeheerkosten gaan ook paar honderd omhoog waarschijnlijk, dus dit jaar maar even lekker doorsparen.
Ja, die zijn vrij vlot van informatief verworden tot reclame medium. Jammer want het format was best wel goed. Ik ben met ze gestopt te volgen in ieder geval.tukker999 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:21:
[...]
De GroeneNerds podcast biedt ook veel informatie, maar bij het beluisteren van GroeneNerds podcasts kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ze mogelijk de neiging hebben om hun mening zodanig te ventileren dat hun adviezen in de richting van bepaalde partijen gaan.
Met ingang van 2027 wordt er helemaal niets meer gesaldeerd, bij en door niemand dus. De salderingsregeling stopt immers volledig per die datum?vogel6 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:42:
vrg. Voor 2027
als Eb incl btw en inkoopvergoeding niet meer gesaldeerd worden ,blijft dan de inkoopvergoeding wel gesaldeerd?
Wie kan daar wat over vertellen?
Dus wat is je vraag precies?
Want ik heb het idee dat je iets anders bedoelt dan saldering, maar aangezien je wel het woord saldering noemt (wat voor alles en iedereen definitief stopt per 01-01-2027), is dat niet geheel duidelijk uit je vraagstelling...
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Salderen is ook gewoon een woord, wat zoiets betekent als ‘het een wegstrepen tegen het ander’. Heeft verder weinig te maken met de door jou bedoelde ‘salderingsregeling’ voor zonnestroom. Ter info 😉Gameboy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:25:
[...]
Met ingang van 2027 wordt er helemaal niets meer gesaldeerd, bij en door niemand dus. De salderingsregeling stopt immers volledig per die datum?
Want ik heb het idee dat je iets anders bedoelt dan saldering, maar aangezien je wel het woord saldering noemt (wat voor alles en iedereen definitief stopt per 01-01-2027), is dat niet geheel duidelijk uit je vraagstelling...
@vogel6 heeft het over saldering van de inkoopvergoeding, zoals hij zegt. Denk ook dat dat een keus wordt van de energieleverancier, zoals dat nu ook al het geval is.
[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 05-08-2026 08:48 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Dat klopt helemaal! Echter: omdat het in deze context ook voor verwarring kan zorgen, is het juist belangrijk om duidelijke terminologie te gebruiken.Japie.G schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:46:
[...]
Salderen is ook gewoon een woord, wat zoiets betekent als ‘het een wegstrepen tegen het ander’. Heeft verder weinig te maken met de door jou bedoelde ‘salderingsregeling’ voor zonnestroom. Ter info 😉
@vogel6 heeft het over saldering van de inkoopvergoeding, zoals hij zegt. Denk ook dat dat een keus wordt van de energieleverancier, zoals dat nu ook al het geval is.
Daarom is het handig om het woord "salderen" alleen te gebruiken voor de werking van de salderingsregeling, welke komt te vervallen per 01-01-2027, en die term niet meer te gebruiken voor andere be- of verrekeningen die over iets anders gaan. In ieder geval voor de afzienbare toekomst, zolang dit nog in de actualiteit speelt/leeft.
Anders moet je elke keer weer gaan uitleggen/toelichten, of vragen naar, wat je nu precies bedoelt met "salderen".
Zo sta ik er in ieder geval in.
[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 05-08-2026 08:56 ]
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Als je bedoelde te vragen wat er met de vergoeding gebeurt voor je export, dat zal naar mijn verwachting niet veranderen per 01-01-2027, want waarom zou het?vogel6 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:42:
vrg. Voor 2027
als Eb incl btw en inkoopvergoeding niet meer gesaldeerd worden ,blijft dan de inkoopvergoeding wel gesaldeerd?
Wie kan daar wat over vertellen?
Binnen de salderingsregeling zijn leveranciers verplicht om de gehele prijs van je import weg te strepen, en bij dynamische contracten gaat dat vooral over de Energiebelasting *en* de inkoopvergoeding die je betaalde voor import.
Buiten je salderingsvolume, dus eventuele export meer dan je import, gaan verschillende leveranciers nu ook al verschillend om met de vergoedingen.
Daar zal naar mijn verwachting niets aan veranderen, alleen het volume aan export waarvoor dit geldt wordt groter (namelijk 100% van de export, in plaats van alleen het deel (export - import) ).
Kortom: kijk naar de voorwaarden en prijsspecificaties van de dynamische leveranciers. Wat en hoe ze nu rekenen met export buiten salderen, zal naar (mijn) verwachting vanaf 2027 gelden voor alle export...
Volgens mij is dat precies wat er veranderd inderdaad.
Nu krijg je voor teruggeleverde kWh tot je jaarverbruik niet alleen de uurprijs, maar ook de energiebelasting en btw terug, plus de inkoopvergoeding. Dat is in 2026 zo'n €0,11/kWh alleen al aan belasting incl. btw. Op een zonnige zomermiddag met een uurprijs van 3 cent krijg je nu dus effectief ~17-18 cent per teruggeleverde kWh. Vanaf 1 januari 2027 krijg je alleen nog die 3 cent. Dat fiscale deel is contractvorm-onafhankelijk: dynamisch, vast of variabel, iedereen raakt het kwijt.
Nu krijg je voor teruggeleverde kWh tot je jaarverbruik niet alleen de uurprijs, maar ook de energiebelasting en btw terug, plus de inkoopvergoeding. Dat is in 2026 zo'n €0,11/kWh alleen al aan belasting incl. btw. Op een zonnige zomermiddag met een uurprijs van 3 cent krijg je nu dus effectief ~17-18 cent per teruggeleverde kWh. Vanaf 1 januari 2027 krijg je alleen nog die 3 cent. Dat fiscale deel is contractvorm-onafhankelijk: dynamisch, vast of variabel, iedereen raakt het kwijt.
112 Radar.nl - Hulpdiensten op de kaart | SlimHuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk en met automatiseringen
Volgens mij ging het @vogel6 niet om de EPEX prijs, maar om de eventuele inkoop-/verkoopvergoeding die nu al wisselt per leverancier.RobinJB schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:13:
Volgens mij is dat precies wat er veranderd inderdaad.
Sommige leveranciers vragen een inkoopvergoeding voor import, en geven die ook terug bij export (zoals Zonneplan).
Anderen vragen wel een vergoeding voor import, maar geven die niet terug voor export (o.a. Tibber).
En dan zijn er nog leveranciers die een vergoeding vragen voor import, en *OOK* nog eens geld vragen voor je export (Frank, ANWB en de rest).
Dat mechanisme zal naar mijn eigen verwachting niet veranderen na het wegvallen van de salderingsregeling. Maar ik heb ook geen glazen bol
Ik heb vergelijkbare cijfers met @Catdogsf ook bij Zonneplan, alleen in april en mei ligt de afname prijs wat hoger ( circa 11 cent). Ik denk dat hij in die maanden NOM heeft gedraaid., dat is een keuze die velen volgend jaar maken.djazzy schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:46:
[...]
Enige wat ik in jou staatje zie is dat je ex btw en belasting rekent voor inkoop. En tja dat veranderd in 2027 . keuze om nu nog dynamisch te gaan is alleen om de maanden te overbruggen tot 2027. Om te kijken wat de aanbieders echt gaan doen . Betaal liever het hele jaar 0.30 eurocent en verbruik in de opwek maanden bijna niks. Dan 50 cent in de donkere maanden waar 80 % van mijn jaar verbruik zit.
Ik heb met weinig moeite met 11 panelen van 5 jaar oud een een accu van bruto 8kWh vanaf 1 januari voor 18 cent afgenomen en voor 28 cent teruggeleverd. De combinatie van panelen, accu en dynamische energie maakt dat mogelijk.
Maar goed, als je liever voor 30 cent een vast contract hebt is dat natuurlijk ook prima en zeker als je geen panelen of verschuif mogelijkheden hebt.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Als je maatschappijen benoemd moet je eerst maar eens controleren of het juist is wat je stelt. Kijk eens bij Jeroen.nl en je zal zien dat je fout zit met Frank, en de ANWB.Gameboy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:33:
[...]
Volgens mij ging het @vogel6 niet om de EPEX prijs, maar om de eventuele inkoop-/verkoopvergoeding die nu al wisselt per leverancier.
Sommige leveranciers vragen een inkoopvergoeding voor import, en geven die ook terug bij export (zoals Zonneplan).
Anderen vragen wel een vergoeding voor import, maar geven die niet terug voor export (o.a. Tibber).
En dan zijn er nog leveranciers die een vergoeding vragen voor import, en *OOK* nog eens geld vragen voor je export (Frank, ANWB en de rest).
Dat mechanisme zal naar mijn eigen verwachting niet veranderen na het wegvallen van de salderingsregeling. Maar ik heb ook geen glazen bol
[ Voor 16% gewijzigd door clodders op 05-08-2026 10:45 ]
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Frank heeft zeker wel terugleverkosten. Vul hun calculator maar eens in en je ziet bij de prijsopbouw dat ze een post 'Inkoopvergoeding TL' hebben van 1,27 cent per kWh. De enige manier om geen terugleverkosten bij Frank te hebben is door ze toestemming te geven jouw omvormers aan te sturen.clodders schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:44:
[...]
Als je maatschappijen benoemd moet je eerst maar eens controleren of het juist is wat je stelt. Kijk eens bij Jeroen.nl en je zal zien dat je fout zit met Frank, en de ANWB.
ANWB heeft inderdaad geen terugleverkosten.
Goeie middag,had niet gedacht dat mijn "simpele"vraag zoveel verwarring zou geven ,blijkt toch te leven maar heb de indruk dat jullie toch ook flink aan het onderzoeken zijn hoe het gaat worden maar ook aan het gissen zijn.
Zijn er al providers welke duidelijk hebben aan geven voor 2027 hoe zij omgaan met inkoop en verkoopvergoeding ?
Als nu inkoop en verkoop vergoeding wordt gesaldeert(weggestreept) en in 2027 gaan ze over bv. inkoop 2ct betalen en bij verkoop ook 2 ct betalen is wel 4ct !! verschil
Dan wordt het opletten of je wel bij je eigen provider wil blijven .
Wordt zeker vervolgt en blijven opletten.
Zijn er al providers welke duidelijk hebben aan geven voor 2027 hoe zij omgaan met inkoop en verkoopvergoeding ?
Als nu inkoop en verkoop vergoeding wordt gesaldeert(weggestreept) en in 2027 gaan ze over bv. inkoop 2ct betalen en bij verkoop ook 2 ct betalen is wel 4ct !! verschil
Dan wordt het opletten of je wel bij je eigen provider wil blijven .
Wordt zeker vervolgt en blijven opletten.
Pv16Wp/WP6kw(th)2*/geen EV-Gas/Grid3*25Amp/Sessy bat.30kw LFP/Dyn,ZP/HA/Node red.
Het leuke van een dynamisch contract is dat het 'dagelijks' opzegbaar is.
Kan je fijn provider hoppen.
Na 14 dagen wachten in ieder gevaltukker999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:16:
En januari 2027 zal je sowieso niet veel terugleveren met bijbehorende kosten.tukker999 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:16:
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Gameboy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:25:
[...]
Met ingang van 2027 wordt er helemaal niets meer gesaldeerd, bij en door niemand dus. De salderingsregeling stopt immers volledig per die datum?
----- knip --- Reactie bedoeld op andere vraag
[ Voor 24% gewijzigd door JanAllElectric op 05-08-2026 18:43 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Volgens mij gaat iedere leverancier per 1-1-2027 in basis deze vergoeding hanteren bij terugleveren: de EPEX prijs excl btw minus de eventuele inkoopkosten leverancier incl btw.
De terugleverende partij (wij dus) zijn in principe particulier (of hoogstens KOR) en die mogen geen BTW rekenen. De leverancier mag natuurlijk wel BTW rekenen.
Verder kan een leverancier allerlei "bonussen" geven om klanten te werven/behouden.
De terugleverende partij (wij dus) zijn in principe particulier (of hoogstens KOR) en die mogen geen BTW rekenen. De leverancier mag natuurlijk wel BTW rekenen.
Verder kan een leverancier allerlei "bonussen" geven om klanten te werven/behouden.
[ Voor 61% gewijzigd door JanAllElectric op 05-08-2026 19:04 ]
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
** kleine edit van je postJanAllElectric schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:50:
Volgens mij gaat iedere leverancier per 1-1-2027 in basis deze vergoeding hanteren bij terugleveren: de EPEX prijs excl btw minus de eventuele inkoopkosten leverancier incl btw.
De terugleverende partij (wij dus) zijn in principe particulier (of hoogstens KOR) en die mogen geen BTW rekenen. De leverancier mag MOET** natuurlijk wel BTW rekenen.
Klopt alleen als je in de KOR zit. Anders ben je ondernemer en reken je wel BTW bij terugleveren aan de leverancier. Meeste mensen die namelijk in het verleden de BTW terugkregen bij aanschaf zonnepanelen, zaten vanaf die datum in de KOR. Als die nu BTW terug willen vragen bij/na aanschaf batterij, moeten ze eerst uit en weer in de KOR (met een overgangsperiode). In die periode rekenen ze wel BTW aan de leverancier.
Ze kunnen ook de variant hebben van "contract + batterij op naam van partner zetten", en dan rekenen ze inderdaad niet BTW aan de leverancier. Mits ze particulier zijn en geen ondernemer. Om het even ingewikkelder en toch weer simpel te maken
Hopelijk schuiven ze eind september thuisbatterijen - net als zonnepanelen in 2023 - onder het 0% BTW tarief. Scheelt een heleboel administratief geneuzel voor iedereen.
[ Voor 8% gewijzigd door Tao op 06-08-2026 09:15 ]
Ik heb de belastingdienst gebeld over de teruggave BTW, maar omdat ik in de KOR zit vanwege teruggave BTW van de zonnepanelen kan dat niet. Ook voorgesteld om (tijdelijk) uit de KOR te kunnen. Maar ook dat was niet mogelijk.Tao schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:33:
[...]
** kleine edit van je post
Klopt alleen als je in de KOR zit. Anders ben je ondernemer en reken je wel BTW bij terugleveren aan de leverancier. Meeste mensen die namelijk in het verleden de BTW terugkregen bij aanschaf zonnepanelen, zaten vanaf die datum in de KOR. Als die nu BTW terug willen vragen bij/na aanschaf batterij, moeten ze eerst uit en weer in de KOR (met een overgangsperiode). In die periode rekenen ze wel BTW aan de leverancier.
Ze kunnen ook de variant hebben van "contract + batterij op naam van partner zetten", en dan rekenen ze inderdaad niet BTW aan de leverancier. Mits ze particulier zijn en geen ondernemer. Om het even ingewikkelder en toch weer simpel te maken![]()
Hopelijk schuiven ze eind september thuisbatterijen - net als zonnepanelen in 2023 - onder het 0% BTW tarief. Scheelt een heleboel administratief geneuzel voor iedereen.
Dus bel gerust de belastingdienst om zeker te weten of je de BTW terug kan vragen.
the older I get, the better I was...
Daarom ga je eerst uit de KOR, daarna schaf je de batterij aan en meldt je opnieuw aan na de wachtperiode (jaar uit + het eerstvolgende jaar; daarna kun je weer in de KOR mits voldoen aan de voorwaarden). Betekent dat je in principe maar 2 x BTW hoeft aan te geven (als je BTW opgeven per jaar vraagt; gegeven het feit dat er niet zoveel BTW wordt betaald/verkregen, zal dit geen probleem vormen).Kees-Jan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Ik heb de belastingdienst gebeld over de teruggave BTW, maar omdat ik in de KOR zit vanwege teruggave BTW van de zonnepanelen kan dat niet.
Dus bel gerust de belastingdienst om zeker te weten of je de BTW terug kan vragen.
Is geen enkel probleem. Ik heb mijzelf - dezelfde KOR door panelen - vrijwillig afgemeld eind vorige maand. Ben per 1 oktober a.s. er uit. Dan opnieuw aanmelden als ondernemer (kruis het vakje thuisbatterij aan bij doel onderneming), vervolgens aanschaf batterij - na 1 oktober dus allemaal, BTW terug krijgen, en vanaf 1/1/2028 weer in de KOR. Dat "tijdelijke" is kennelijk anders opgevat. Ik heb een wachtperiode van 5 kwartalen. Heb dit proces al eerder toegelicht (in dit of een ander elektra topic).Ook voorgesteld om (tijdelijk) uit de KOR te kunnen. Maar ook dat was niet mogelijk.
Andere optie met een partner: zet zowel elektracontract als batterij op naam van hem/haar. Geen probleem om dan de BTW terug te vragen/krijgen.
/edit: kleine correctie:
Info BD: Wanneer de KOR is toegekend kun je daar gedurende 3 jaar niet meer vanaf. (Ik zat er per mei 2022 in vanwege panelen)
[ Voor 14% gewijzigd door Tao op 06-08-2026 15:45 ]
Doen we allemaal niet te moeilijk hier?JanAllElectric schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:50:
Ik denk heel simpel (wellicht te simpel, maar dat gaan we zien):
Leveranciers gaan naar mijn verwachting niets anders doen dan nu, voor export buiten salderen! Ze betalen nu ook al BTW voor jouw export, en dat zal (naar mijn verwachting) niet veranderen per 2027.
Alleen het volume waarover de BTW betaald wordt, wordt groter. Namelijk de hele export, in plaats van alleen over (export - import).
Want waarom zou het wel veranderen? Als het al niet de bedoeling was om BTW te betalen voor export buiten salderen, waarom doen ze dat nu dan wel? Het rekensommetje en de facturatie had dan nu toch ook al zonder BTW kunnen (en moeten) zijn voor export-overschotten, dus buiten saldering?
Laten we het gewoon afwachten, ik verwacht geen wijzigingen voor wat je krijgt voor jouw export, ten opzichte van wat je nu ook al voor je export ontvangt...
Voor de duidelijkheid. Met 'nu' bedoel je wat we bij teruglevering in 2027: EPEX (incl BTW) + inkoop(incl BTW) terug zullen krijgen.Gameboy schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:33:
[...]
Doen we allemaal niet te moeilijk hier?
............
Laten we het gewoon afwachten, ik verwacht geen wijzigingen voor wat je krijgt voor jouw export, ten opzichte van wat je nu ook al voor je export ontvangt...
Zou mooi zijn, want dan onderschat ik op dit moment in mijn software de te behalen marge bij handel.
Ja, want dat is wat je nu ook al krijgt voor export die niet onder de salderingsregeling valt...JanAllElectric schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:53:
[...]
Voor de duidelijkheid. Met 'nu' bedoel je wat we bij teruglevering in 2027: EPEX (incl BTW) + inkoop(incl BTW) terug zullen krijgen.
Zou mooi zijn, want dan onderschat ik op dit moment in mijn software de te behalen marge bij handel.
Rare regeling dan toch? (Maar de salderingsregeling in NL heb ik nooit echt goed begrepen, my bad).
Hier in Vlaanderen (BE) is BTW normaal iets dat ten gunste van de overheid is. Wie de BTW ontvangt (meestal een onderneming) moet deze nadien doorstorten aan de overheid.
In Nederland is dat dus onderdeel van een verdienmodel voor de consument?
Hier werkt (zonder salderen) de export ook net andersom => Groothandelsprijs DA Belpex MIN vergoeding energieleverancier.
BTW wordt in BE op injectie (voor wie valt onder het particuliere stelsel, wel voor wie een onderneming is) niet geheven maar wel op afname (plus vergoeding voor energieleverancier, plus kosten zoals netvergoeding en energiebelastingen).
Alles zit hier dus aan de kant van de afname en niet aan de kant van injectie.
Wanneer een energieleverancier op injectie een vergoeding betaalt en BTW zal hij deze kosten toch elders dienen te recupereren? Hogere afnameprijzen of hogere vaste kosten?
Hier in Vlaanderen (BE) is BTW normaal iets dat ten gunste van de overheid is. Wie de BTW ontvangt (meestal een onderneming) moet deze nadien doorstorten aan de overheid.
Hier werkt (zonder salderen) de export ook net andersom => Groothandelsprijs DA Belpex MIN vergoeding energieleverancier.
BTW wordt in BE op injectie (voor wie valt onder het particuliere stelsel, wel voor wie een onderneming is) niet geheven maar wel op afname (plus vergoeding voor energieleverancier, plus kosten zoals netvergoeding en energiebelastingen).
Wanneer een energieleverancier op injectie een vergoeding betaalt en BTW zal hij deze kosten toch elders dienen te recupereren? Hogere afnameprijzen of hogere vaste kosten?
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 09:05 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
De ondernemer mag BTW betaald voor de inkoop verrekenen met de BTW voor de verkoop.IvoB2 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:04:
Rare regeling dan toch? (Maar de salderingsregeling in NL heb ik nooit echt goed begrepen, my bad).
Dit detail niet mee eens: je betaalt nog steeds BTW over wat je koopt, dus (export - import) blijft.Gameboy schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:33:
[...]
Alleen het volume waarover de BTW betaald wordt, wordt groter. Namelijk de hele export, in plaats van alleen over (export - import).
In principe is de energiebelasting ook los van de BTW erover, dus als je specifiek wil inzoomen op alleen het BTW verhaal geldt: juist omdat je de energiebelasting niet meer kan salderen, moet je dus energiebelasting gaan betalen en daarover ook BTW betalen. De totale hoeveelheid uitbetaalde BTW (door energieleverancier) wordt dus wel lager, niet hoger. (Bij gelijkblijvende import/export/prijzen). Afhankelijk van verhouding import * energiebelasting en export * terugleververgoeding kan het dus netto toch zijn dat je BTW moet betalen ook al exporteer je meer dan je importeert. Maar dat is dan niet omdat je geen BTW over je export zou krijgen.
Niet wat ik bedoelde, maar je versterkt *wel* mijn punt, dat er over je export "gewoon" BTW berekend wordt.mdvmine schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:21:
[...]
Dit detail niet mee eens: je betaalt nog steeds BTW over wat je koopt, dus (export - import) blijft.
In principe is de energiebelasting ook los van de BTW erover, dus als je specifiek wil inzoomen op alleen het BTW verhaal geldt: juist omdat je de energiebelasting niet meer kan salderen, moet je dus energiebelasting gaan betalen en daarover ook BTW betalen. De totale hoeveelheid uitbetaalde BTW (door energieleverancier) wordt dus wel lager, niet hoger. (Bij gelijkblijvende import/export/prijzen). Afhankelijk van verhouding import * energiebelasting en export * terugleververgoeding kan het dus netto toch zijn dat je BTW moet betalen ook al exporteer je meer dan je importeert. Maar dat is dan niet omdat je geen BTW over je export zou krijgen.
Of het nu totaal op een positief of negatief bedrag uitkomt, is niet relevant. Je (volledige) export wordt op de factuur gezet inclusief BTW bedrag voor die export.
Dat is het punt wat ik probeer duidelijk te maken, en dat gebeurt nu ook al. Dus waarom zou dat ineens anders worden wanneer een administratief kunstje stopt (de salderingsregeling, die effectief alleen over de EB en de BTW daarover gaat).
In Nederland had de belastingdienst geen zin in om een uitzondering te maken voor stroom denk ik. En als je mag salderen, oftewel je krijgt hetzelfde tarief voor verkoop als inkoop, dan saldeer je de BTW ook. Het gros van de mensen heeft op jaarbasis ongeveer evenveel verkoop als inkoop, want daar dimensioneren de installateurs over het algemeen op, dus dan is het BTW verhaal klein bier.IvoB2 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:04:
Nee deze krijgen ze terug van de belastingdienst. Of anders gezegd, voor de energieleverancier is het uitbetaalde BTW die hij niet terugstort aan de belastingdienst.Wanneer een energieleverancier op injectie een vergoeding betaalt en BTW zal hij deze kosten toch elders dienen te recupereren? Hogere afnameprijzen of hogere vaste kosten?
Dat is dus een nuloperatie waar de NL-overheid- zolang afname en injectie in evenwicht zijn -nul BTW inkomsten aan overhoudt? Mooi.Deikke schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:20:
[...]
De ondernemer mag BTW betaald voor de inkoop verrekenen met de BTW voor de verkoop.
Ok, dan ben ik mee.mdvmine schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:31:
[...]
In Nederland had de belastingdienst geen zin in om een uitzondering te maken voor stroom denk ik. En als je mag salderen, oftewel je krijgt hetzelfde tarief voor verkoop als inkoop, dan saldeer je de BTW ook. Het gros van de mensen heeft op jaarbasis ongeveer evenveel verkoop als inkoop, want daar dimensioneren de installateurs over het algemeen op, dus dan is het BTW verhaal klein bier.
[...]
Nee deze krijgen ze terug van de belastingdienst. Of anders gezegd, voor de energieleverancier is het uitbetaalde BTW die hij niet terugstort aan de belastingdienst.
Maar dan is de overheid toch "de dupe"?
Op de verkoop van stroom zijn er - voor het deel dat de consument later injecteert - geen belasting (BTW) inkomsten?
In BE draait een groot deel van de overheidsinkomsten op allerlei belastingen op energie.
(Vandaar waarschijnlijk de tegenstelling NL/BE, in Vlaanderen ligt de focus meer op NOM want je betaalt je blauw aan netafname en krijgt in verhouding een habbekrats voor teruglevering. De energiebelasting en netbelasting op afname is - zeker dynamisch - doorgaans immers tig keer hoger dan de stroomprijs an sich en dat kan je niet verrekenen bij de verkoop aan het net. Integendeel de energieleverancier houdt bij verkoop nog een deel in op de groothandelsprijs).
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 09:53 ]
"de dupe" ja, zo zullen de meeste Nederlanders dat niet zien haha! Hier zijn bijvoorbeeld gasbelastingen weer behoorlijk hoog. En er zijn nog steeds meer huishoudens zonder zonnepanelen dan met, en die betalen 21% BTW over stroom. En die salderingsregeling eindigt dus per 1 jan a.s.IvoB2 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Ok, dan ben ik mee.
Op de verkoop van stroom zijn er - voor het deel dat de consument later injecteert - geen belasting (BTW) inkomsten?
In BE draait een groot deel van de overheidsinkomsten op allerlei belastingen op energie.
Dat de salderingsregeling stopt had ik al begrepen.
Maar wanneer ik de voorgaande toelichtingen lees niet de "shift" tussen BTW afname en BTW levering. Je blijft dus - bij verrekening afname en injectie - dan netto geen BTW betalen.
Ja, idd in se is "de overheid" dan niet echt de "dupe". Zoals je aangeeft gaan ze dat tekort dan gewoon bij de andere consumenten halen.
In BE hebben zo overigens ook al geanticipeerd op de lagere gemiddelde prijzen (op de dynamische markt) door de BTW op afname van 21 naar 6% terug te brengen (en ter "compensatie" een vaste accijns in te voeren en daar ook nog eens 6% overheen te heffen).
Een vaste accijns (op een lagere basisprijs) brengt immers gegarandeerd meer op dan een BTW in percent.
Enige oplossing (in BE) => zelf je energie opwekken en er zoveel mogelijk zelf mee aan de slag gaan.
Maar wanneer ik de voorgaande toelichtingen lees niet de "shift" tussen BTW afname en BTW levering. Je blijft dus - bij verrekening afname en injectie - dan netto geen BTW betalen.
Ja, idd in se is "de overheid" dan niet echt de "dupe". Zoals je aangeeft gaan ze dat tekort dan gewoon bij de andere consumenten halen.
In BE hebben zo overigens ook al geanticipeerd op de lagere gemiddelde prijzen (op de dynamische markt) door de BTW op afname van 21 naar 6% terug te brengen (en ter "compensatie" een vaste accijns in te voeren en daar ook nog eens 6% overheen te heffen).
Een vaste accijns (op een lagere basisprijs) brengt immers gegarandeerd meer op dan een BTW in percent.
Enige oplossing (in BE) => zelf je energie opwekken en er zoveel mogelijk zelf mee aan de slag gaan.
Ze krijgen geen inkomsten ja, maar dat is niet “de dupe”, dat is het hele idee van btw: Belasting Toegevoegde Waarde.IvoB2 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:46:
De bedoeling is dat het belasting is op de waardevermeerdering. Ondernemers mogen betaalde btw verrekenende met gekregen btw. Oftewel… tussenhandel is niet belast. Uiteindelijk wordt elk goed 1x met btw belast tegen de uiteindelijke eind prijs.
Dus inderdaad.. geleverde en terug opgenomen energie behoeft in principe geen btw.
Echter….
De vraag is of dat in 2027 ook echt gaat gebeuren omdat het handel van een btw plichtig energiebedrijf met een niet-btw plichtige consument betreft.
Het bedrijf moet btw in rekening brengen bij levering aan de consument.
Maar de “niet bedrijf”-consument mag dat in principe niet bij levering aan een bedrijf.
En dan hebben velen zich aangemeld als “thuis batterij ondernemer”, dus weer btw plichtig. Maar direct in de KOR (klein ondernemers regeling) waardoor ze weer vrijgesteld zijn van btw opgave. Maar die status “consument”/“ondernemer”/“kor” is bij het energie bedrijf niet bekend.
Kortom…..
Het betreft een “niet dicht getimmerd niche”. We kunnen er heel veel over schrijven, maar ik gok dat het in 2027 per leverancier zal verschillen. We zullen zien.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Dat is nu precies hoe het in BE nu geregeld is.Stefannn schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:47:
Echter….
De vraag is of dat in 2027 ook echt gaat gebeuren omdat het handel van een btw plichtig energiebedrijf met een niet-btw plichtige consument betreft.
Het bedrijf moet btw in rekening brengen bij levering aan de consument.
Maar de “niet bedrijf”-consument mag dat in principe niet bij levering aan een bedrijf.
(buiten de "truk" met BTW-verlaging/accijnsverhoging).
Het "oorspronkelijke" idee waar BTW op berust ken ik uiteraard ook.
Maar het is geen uitzondering op de regel dat bij het heffen van belastingen het "oorspronkelijke" idee na een tijd ontaard/verschuift naar iets (totaal) anders.
Dat aangerekende "eigen kosten" per onderneming kunnen verschillen lijkt me ook logisch.
Dat BTW regelingen per onderneming kunnen verschillen gaat mijn (Belgisch) metje dan weer te boven want daar gaat in principe niet de onderneming maar de overheid over.
In plaats van lopen gissen heb ik de vraag over btw bij teruglevering vanaf 1-1-2027 maar rechtstreeks aan mijn leverancier (zonneplan) gesteld. Kiki (chatbot) kwam er niet uit, dus netjes antwoord gekregen van een medewerker:
Ze verwijzen dan naar deze pagina https://www.zonneplan.nl/energie/terugleververgoeding-bij-dynamisch-energiecontract, maar daar staat nog de situatie inclusief salderen van energie belasting uitgelegd.
Mogelijk dat dit per leverancier verschilt, maar voor mij is het helder.De btw over teruggeleverde stroom ontvangt u na 1 januari 2027 wél terug, maar niet via de salderingsregeling als aparte verrekening.
Voor iedere teruggeleverde kWh ontvangt u de dynamische marktprijs inclusief 21% btw. Daarnaast ontvangt u de inkoopvergoeding van € 0,02 per kWh, inclusief btw. Alleen de energiebelasting wordt vanaf 1 januari 2027 niet meer via salderen verrekend.
Ze verwijzen dan naar deze pagina https://www.zonneplan.nl/energie/terugleververgoeding-bij-dynamisch-energiecontract, maar daar staat nog de situatie inclusief salderen van energie belasting uitgelegd.
[ Voor 16% gewijzigd door Torch1969 op 07-08-2026 11:35 ]
En op diezelfde pagina:Torch1969 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:32:
In plaats van lopen gissen heb ik de vraag over btw bij teruglevering vanaf 1-1-2027 maar rechtstreeks aan mijn leverancier (zonneplan) gesteld. Kiki (chatbot) kwam er niet uit, dus netjes antwoord gekregen van een medewerker:
[...]
Mogelijk dat dit per leverancier verschilt, maar voor mij is het helder.
Wat gebeurt er met de salderingsregeling in de toekomst?
De salderingsregeling wordt per 1 januari 2027 volledig afgeschaft. Terugleveren met een dynamisch energiecontract zal dan ook veranderen. De terugleververgoeding die je dan namelijk ontvangt, is de ‘kale’ prijs, dus exclusief btw en energiebelasting.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
De saldering regeling is weer een ander onderwerp,en wat ze hier uitleggen is dat je de eerdere betaalde btw van afname niet meer retour krijgt. En dat klopt ook. Maar dat wil niet zeggen dat als je salderen gepasseerd bent,en dus een netto terug leveraar bent,dat ze daarover geen btw uitbetalen.Mimiix schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:07:
[...]
En op diezelfde pagina:
De salderingsregeling wordt per 1 januari 2027 volledig afgeschaft. Terugleveren met een dynamisch energiecontract zal dan ook veranderen. De terugleververgoeding die je dan namelijk ontvangt, is de ‘kale’ prijs, dus exclusief btw en energiebelasting.
Wat zonneplan doet is afname en terugleveren financieel tegen elkaar weg strepen,wat je dus zult zien is dat de afname kolom veel duurder word, namelijk met belasting en btw,die is nu niet aanwezig. De kolom terug leveren blijft hetzelfde,met btw....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja precies, en dat is dus verwarrend, vandaar dat ik de vraag via support gesteld heb. Ik hoop dat ze hun informatie pagina’s nog eens uitbreiden met deze aanvullende informatie.Mimiix schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 14:07:
[...]
En op diezelfde pagina:
Heb je dat gevraagd?Torch1969 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:04:
[...]
Ja precies, en dat is dus verwarrend, vandaar dat ik de vraag via support gesteld heb. Ik hoop dat ze hun informatie pagina’s nog eens uitbreiden met deze aanvullende informatie.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Er is niets verwarrend aan. Je ontvangt vanaf 2027 geen BTW meer over teruggeleverde zonne-energie. Je betaal dus EPEX + btw en ander heffingen, bij terugleveren ontvang je alleen EPEX prijs (ik laat gemakshalve even de andere heffingen - waaronder inkoop- en verkoopvergoeding leverancier en evt. zonnebonus o.i.d. et.c.etc. - weg). Providers kunnen op hun websites zetten wat ze willen. Dat maakt het nog geen wet.
Enige pijnpunt nog is de zgn. "dubbele BTW" kwestie: je betaalt bij afname. Dat verbruik je of slaat het op in een batterij. In het laatste geval zou je het kunnen terugleveren; die stroom wordt weer door de provider doorverkocht, en die rekent daarover BTW. Dan noemt men "dubbel heffen", maar daar kun je natuurlijk over discussiëren. Wat ongetwijfeld nog gaat gebeuren...
Enige pijnpunt nog is de zgn. "dubbele BTW" kwestie: je betaalt bij afname. Dat verbruik je of slaat het op in een batterij. In het laatste geval zou je het kunnen terugleveren; die stroom wordt weer door de provider doorverkocht, en die rekent daarover BTW. Dan noemt men "dubbel heffen", maar daar kun je natuurlijk over discussiëren. Wat ongetwijfeld nog gaat gebeuren...
[ Voor 6% gewijzigd door Tao op 07-08-2026 15:35 ]
Soms kan er een storing ontstaan in de slimme meter waardoor deze niet meer uitgelezen kan worden
Nou dat gebeurt hier steeds vaker...
Nu laatste data doorgifte is van afgelopen maandag, dus al 4 dagen zo, Enexus zegd dat dit soms wel 3 weken kan duren..en tis niet de eerste keer dat mij overkomt, en hoe word dan mijn stroom afname/ tlv berekend met een dynamisch abo?
Nu laatste data doorgifte is van afgelopen maandag, dus al 4 dagen zo, Enexus zegd dat dit soms wel 3 weken kan duren..en tis niet de eerste keer dat mij overkomt, en hoe word dan mijn stroom afname/ tlv berekend met een dynamisch abo?
In mijn Zonneplan-app zie ik soms ook geen data van de/enkele dag(en) daarvoor. Die verschijnt uiteindelijk wel. De data klopt dan ook met de data die ik lokaal uitlees via de HomeWizard P1-meter en in Home Assistant staat. Het lijkt erop dat die data lokaal wordt opgeslagen tot de meter weer verbindt met het netwerk. Of er in de meter voldoende opslag is voor 3 weken aan data durf ik niet te zeggen.Deldenaar schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:38:
Soms kan er een storing ontstaan in de slimme meter waardoor deze niet meer uitgelezen kan worden
Bwa, teruglezen (als buitenstaander) ben ik toch blijkbaar niet de enige die het verwarrend vindt.Tao schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:34:
Er is niets verwarrend aan.
Ik kan het - als buitenstaander - alleen maar helder krijgen door info van Nederlanders.
Maar die blijken het daarover nog steeds niet eens.
(Zoals jij het nu stelt is het gewoon zoals het nu in Vlaanderen al jaren geregeld is. Over "dubbele BTW heffing", overigens een federale bevoegdheid, kraait hier ook geen haan naar want dat is ook al jaren dezelfde regel => de netafnemer betaalt de BTW, niet wie levert aan het net (dus niet de producent, niet de leverancier, niet de prosument).
Anderzijds, is bij een dynamisch contract de all in afnameprijs negatief dan krijg je als eindgebruiker ook negatieve BTW toegekend (want BTW rekent met een vast percentage op de verkoopprijs).
[ Voor 70% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 16:30 ]
Gevraagd aan PowerPeers (mijn leverancier)
Bedankt voor je bericht.
Na 1 januari verandert er inderdaad wel wat, maar voor dynamisch minder dan je zou denken. Dit zijn de onderdelen die na 1 januari overblijven
Kun je hiermee uit de voeten?
Bedankt voor je bericht.
Na 1 januari verandert er inderdaad wel wat, maar voor dynamisch minder dan je zou denken. Dit zijn de onderdelen die na 1 januari overblijven
- per afgenomen kWh betaal je:
- markttarief
- energiebelasting
- inkoopvergoeding
- per teruggeleverde kWh krijg je
- markttarief exclusief btw
- per teruggeleverde kWh betaalt de klant
- verkoopvergoeding
Kun je hiermee uit de voeten?
Tweakers is vooral een plek waar de nerds bij elkaar klonteren.
Wij zijn heel erg geïnteresseerd in dynamische tarieven en hoe we er op de meest gunstige manier van gebruik kunnen maken.
Maar hoe zit het met onze huisgenoten?
Genieten die er ook zo van om elke dag de dagprijzen te bekijken en hun gedrag aan te passen?
Of leef jij in een ideale wereld waarin iedereen om je heen net zo gefocused is op de dynamische tarieven als jij zelf.
Bij mij in huis lijkt het of ik de enige ben die omkijkt naar slim energie gebruik.
Om mijn huisgenoten te stimuleren tot slim energie gedrag heb ik een ESP in een kastje gestopt en er 2 ledjes in geplakt.
Hier is het resultaat.
en hier is de uitleg:
Ik houd van grafieken, dashboards en statistieken. Ik wil precies weten wanneer elektriciteit goedkoop is en wanneer deze duur is. Veel Home Assistant- en ESPHome-gebruikers zullen zich daar waarschijnlijk in herkennen.
De rest van mijn gezin niet. Dat is helemaal prima.
Zij hebben andere interesses en prioriteiten. Ze willen niet eerst de elektriciteitsprijzen per uur bestuderen voordat ze de vaatwasser of wasmachine aanzetten. Ze willen eigenlijk maar één ding weten:
Het uitganspunt is dat de huisgenoten zonder nadenken kunnen zien of het nu een geschikt moment is om de wasmachine, de airco of andere grote energiegebruikers aan te zetten.
Dit project toont de dynamische tarieven op twee verschillende manieren.
Het grafische display is bedoeld voor mensen die graag met cijfers en grafieken werken.
De leds zijn er voor alle anderen.
Bijna iedereen begrijpt instinctief dat groen betekent: "goed", en rood betekent: "beter even wachten". Daar is geen uitleg voor nodig. Eén korte blik is voldoende.
De exacte dynamische prijs op ieder moment is niet het belangrijkste.
Het belangrijkste is dat de leds complexe prijsinformatie vertalen naar een intuïtief signaal dat het hele huishouden begrijpt.
Een van de ontwerpdoelen was het verminderen van de cognitieve belasting.
Mensen hoeven niet eerst een app te openen, een grafiek te bekijken of de actuele elektriciteitsprijs te onthouden voordat ze beslissen of ze een apparaat aanzetten.
Het display geeft direct antwoord op die vraag.
De leds geven een indicatie van de huidige prijs. Daarmee wordt de kans groter dat het systeem daadwerkelijk invloed heeft op het dagelijkse gedrag dan wanneer er op de display gekeken moet worden.
Een beetje psychologie doet wonderen.
Het technische gedeelte van dit project is relatief eenvoudig, maar de echte uitdaging is het veranderen van gedrag.
We weten dat mensen beter reageren op positieve stimulansen dan op voortdurende waarschuwingen.
Als de leds het grootste deel van de tijd rood zijn, worden ze al snel onderdeel van de achtergrond en uiteindelijk genegeerd.
De software is zo gemaakt dat je zelf de grenzen in kunt stellen waarbinnen de tarieven als goedkoop, gemiddeld of duur worden gepresenteerd. Dat geldt zowel voor de leds als voor de grafiek.
Ik raad je aan om niet meteen te beginnen met wiskundig perfecte prijsdrempels.
Kies in plaats daarvan drempels waardoor de leds wat vaker groen kunnen worden.
Regelmatige positieve feedback helpt mensen om nieuwe gewoontes op te bouwen. Zodra gezinsleden automatisch de leds beginnen te controleren voordat ze elektriciteit gebruiken, begint het nieuwe gedrag zich te verankeren.
Pas daarna kun je de drempels geleidelijk verlagen totdat ze overeenkomen met de prijsniveaus die jij wenst.
Kleine aanpassingen in de loop van de tijd zijn veel gemakkelijker te accepteren dan strenge regels vanaf dag één.
De technologie moet in dienst staan van de mensen.
Veel domotica-projecten richten zich op het verzamelen van steeds meer data.
Dit project richt zich erop die data bruikbaar te maken voor het hele huishouden.
Het doel is niet om nog een extra dashboard met een grafiek te bouwen.
Het doel is om mensen te helpen betere beslissingen te nemen, zonder dat ze de hele dag over elektriciteitsprijzen hoeven na te denken.
Je huisgenoten hoeven de actuele EPEX-prijs niet weten.
Ze zullen simpelweg de leds opmerken, hun gedrag bijna automatisch aanpassen en daar profiteert iedereen van.
Technologie is op haar best wanneer het mensen op de achtergrond helpt om betere beslissingen te nemen.
Dus wees niet alleen een technologie-enthousiasteling.
Wees ook een bewuste ontwerper, begrijp een beetje van psychologie en help je huisgenoten om slimmere energiegewoontes op te bouwen.
De taal is zowel Nederlands als Engels en het werkt voor de meeste Europese EPEX regio's.
De ESP publiceert ook Home Assistant/Domoticz MQTT Discovery (geen instelling nodig) zodat de gegevens vanzelf verschijnen in HomeAssistant en Domoticz.
Kijk op GitHub als je het zelf wilt bouwen.
Wij zijn heel erg geïnteresseerd in dynamische tarieven en hoe we er op de meest gunstige manier van gebruik kunnen maken.
Maar hoe zit het met onze huisgenoten?
Genieten die er ook zo van om elke dag de dagprijzen te bekijken en hun gedrag aan te passen?
Of leef jij in een ideale wereld waarin iedereen om je heen net zo gefocused is op de dynamische tarieven als jij zelf.
Bij mij in huis lijkt het of ik de enige ben die omkijkt naar slim energie gebruik.
Om mijn huisgenoten te stimuleren tot slim energie gedrag heb ik een ESP in een kastje gestopt en er 2 ledjes in geplakt.
Hier is het resultaat.
en hier is de uitleg:
Ik houd van grafieken, dashboards en statistieken. Ik wil precies weten wanneer elektriciteit goedkoop is en wanneer deze duur is. Veel Home Assistant- en ESPHome-gebruikers zullen zich daar waarschijnlijk in herkennen.
De rest van mijn gezin niet. Dat is helemaal prima.
Zij hebben andere interesses en prioriteiten. Ze willen niet eerst de elektriciteitsprijzen per uur bestuderen voordat ze de vaatwasser of wasmachine aanzetten. Ze willen eigenlijk maar één ding weten:
Het uitganspunt is dat de huisgenoten zonder nadenken kunnen zien of het nu een geschikt moment is om de wasmachine, de airco of andere grote energiegebruikers aan te zetten.
Dit project toont de dynamische tarieven op twee verschillende manieren.
Het grafische display is bedoeld voor mensen die graag met cijfers en grafieken werken.
De leds zijn er voor alle anderen.
Bijna iedereen begrijpt instinctief dat groen betekent: "goed", en rood betekent: "beter even wachten". Daar is geen uitleg voor nodig. Eén korte blik is voldoende.
De exacte dynamische prijs op ieder moment is niet het belangrijkste.
Het belangrijkste is dat de leds complexe prijsinformatie vertalen naar een intuïtief signaal dat het hele huishouden begrijpt.
Een van de ontwerpdoelen was het verminderen van de cognitieve belasting.
Mensen hoeven niet eerst een app te openen, een grafiek te bekijken of de actuele elektriciteitsprijs te onthouden voordat ze beslissen of ze een apparaat aanzetten.
Het display geeft direct antwoord op die vraag.
De leds geven een indicatie van de huidige prijs. Daarmee wordt de kans groter dat het systeem daadwerkelijk invloed heeft op het dagelijkse gedrag dan wanneer er op de display gekeken moet worden.
Een beetje psychologie doet wonderen.
Het technische gedeelte van dit project is relatief eenvoudig, maar de echte uitdaging is het veranderen van gedrag.
We weten dat mensen beter reageren op positieve stimulansen dan op voortdurende waarschuwingen.
Als de leds het grootste deel van de tijd rood zijn, worden ze al snel onderdeel van de achtergrond en uiteindelijk genegeerd.
De software is zo gemaakt dat je zelf de grenzen in kunt stellen waarbinnen de tarieven als goedkoop, gemiddeld of duur worden gepresenteerd. Dat geldt zowel voor de leds als voor de grafiek.
Ik raad je aan om niet meteen te beginnen met wiskundig perfecte prijsdrempels.
Kies in plaats daarvan drempels waardoor de leds wat vaker groen kunnen worden.
Regelmatige positieve feedback helpt mensen om nieuwe gewoontes op te bouwen. Zodra gezinsleden automatisch de leds beginnen te controleren voordat ze elektriciteit gebruiken, begint het nieuwe gedrag zich te verankeren.
Pas daarna kun je de drempels geleidelijk verlagen totdat ze overeenkomen met de prijsniveaus die jij wenst.
Kleine aanpassingen in de loop van de tijd zijn veel gemakkelijker te accepteren dan strenge regels vanaf dag één.
De technologie moet in dienst staan van de mensen.
Veel domotica-projecten richten zich op het verzamelen van steeds meer data.
Dit project richt zich erop die data bruikbaar te maken voor het hele huishouden.
Het doel is niet om nog een extra dashboard met een grafiek te bouwen.
Het doel is om mensen te helpen betere beslissingen te nemen, zonder dat ze de hele dag over elektriciteitsprijzen hoeven na te denken.
Je huisgenoten hoeven de actuele EPEX-prijs niet weten.
Ze zullen simpelweg de leds opmerken, hun gedrag bijna automatisch aanpassen en daar profiteert iedereen van.
Technologie is op haar best wanneer het mensen op de achtergrond helpt om betere beslissingen te nemen.
Dus wees niet alleen een technologie-enthousiasteling.
Wees ook een bewuste ontwerper, begrijp een beetje van psychologie en help je huisgenoten om slimmere energiegewoontes op te bouwen.
De taal is zowel Nederlands als Engels en het werkt voor de meeste Europese EPEX regio's.
De ESP publiceert ook Home Assistant/Domoticz MQTT Discovery (geen instelling nodig) zodat de gegevens vanzelf verschijnen in HomeAssistant en Domoticz.
Kijk op GitHub als je het zelf wilt bouwen.
[ Voor 6% gewijzigd door tukker999 op 07-08-2026 19:13 ]
@tukker999 Vet gedaan! :-)
Dit snapt mijn vrouw ook intuïtief. Rechter deel knippert. Kan ze niet omheen. 
Beetje gelijk aan @tukker999 : rood : duur tot zeer duur (niets aanzetten), blauw: gemiddeld + (alleen belangrijke dingen aanzetten), geel: gemiddeld - (mag aan indien nodig), groen:(goedkoop of zeer goedkoop (alles mag aan).
In de praktijk reageert ze alleen op rood en groen
NB: AWTRIX 3 met andere firmware. Zeer eenvoudig aan te sturen via MQTT
Beetje gelijk aan @tukker999 : rood : duur tot zeer duur (niets aanzetten), blauw: gemiddeld + (alleen belangrijke dingen aanzetten), geel: gemiddeld - (mag aan indien nodig), groen:(goedkoop of zeer goedkoop (alles mag aan).
In de praktijk reageert ze alleen op rood en groen
NB: AWTRIX 3 met andere firmware. Zeer eenvoudig aan te sturen via MQTT
[ Voor 34% gewijzigd door JanAllElectric op 07-08-2026 23:28 ]
Dat weet ik niet meer (vraag via chatbot Kiki die dan wordt doorgezet naar een medewerker), maar nu alsnog gedaan als reply op hun mail.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels