RikHa schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:54:
Mensen ik lees hier vaak maar niet alles. 1284 pagina's, pfff... Maar wat ik me afvraag, straks gaan (wellicht) de dynamische tarieven versterkt worden doordat de nettarieven ook in ongeveer dezelfde uren duur worden. Dat is voor afname uiteraard van groot belang. Ik kan echter nergens iets vinden of er ook iets teruggegeven gaat worden door de netbeheerder als je teruglevert op de dure momenten. Wie kan daar iets over zeggen? Of is hier al iets over gezegd in dit topic? Met de zoekfunctie vind ik niks.
Tijdsafhankelijke nettarieven voor kleinverbruikers na 2027 zijn op afname, voor invoeding heb ik nog niets gezien zoals in sommige landen al wel het geval is om flexibel vermogen beschikbaar te stellen, dat wordt tot nu overgelaten aan de markt met de hogere kwartierprijs bij laag aanbod en hogere vraag.
ACM
ziet voorals nog het ontwijken van de duurdere nettarief blokken tijdens afname in de toekomst als beloning.
Daarmee krijgen huishoudens een beloning voor efficiënt netgebruik in de vorm van lagere tarieven.
Wel is er de roep om
subsidie voor uitgestelde met batterijen voor SDE++ projecten, om een project met al een beschikking met name met PV nog gerealiseerd te krijgen of om een aansluiting tijdig te krijgen.
Als ook dat 2026 het waarschijnlijk het laatste jaar van SDE++ is en daarna overgestapt wordt op Contract for Difference (CfD)-systeem, subsidie tot beschikkingsbedrag door overheid en bij levering tegen betere marktprijs boven het beschikkingsbedrag afgedragen dient te worden aan de subsidie-verlener.
Voor tijdsafhankelijke nettarieven kleinverbruikers is het wachten op de consultatie ronde van ACM, de tot nu toe voorstellen hebben een flinke rebound effect risico door het klein aantal nettarief blokken, als veel flexibel vermogen zoals EV en thuisaccu verschuiven van de avondpiek naar 0-6 uur, ergens moet die energie dan vandaan komen.
Wind op Zee heeft een flinke vertraging opgelopen.
Met 11kW EV laden, ontwijk je wel naar de eerste indicaties ~1,50 euro/uur aan nettarief voor de afname, maar de hogere vraag zal ook iets met de marktprijs doen voordat moment, wat gunstig is voor de uitgestelde teruglevering voor thuisaccu in de zonrijke periode van het jaar, maar in de winter (nov-mrt) wordt het zoeken naar oplaad momenten voor de thuisaccu om de dure tariefblokken te overbruggen.
Het is wachten op de consultatie van de netcode door ACM of en hoeveel duurder je uit bent met all-electric.
Het bedrag dat naar eerste indicaties verschuift van vaste netwerkkosten naar de nettarieven, ben je al snel weer kwijt, zelfs tegen alleen het laagste nettarief in de periode nov-mrt als je in die periode >2600-3500kWh afname hebt, vanwege WP en EV.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant