the older I get, the better I was...
@jaspertdbilgy_no1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Wat gezegd is over voorwaarden: Frank verandert deze nogal eens en hanteert bepaalde eisen om voor het gunstigste tarief in aanmerking te komen. Daarmee lijken ze er continu op te sturen dat ze in de prijsvergelijkers als goedkoopste naar boven komen.
Zonneplan hanteert nu al jarenlang gelijke voorwaarden voor iedereen. De enige wijziging is geweest dat ze een Zonnebonus hebben ingevoerd.
Persoonlijk hecht ik meer aan een leverancier die consistent is en transparant dan aan een eenmalige winst van een paar tientjes.
In jouw geval zou ik zeker dynamisch gaan:
- hoge PV teruglevering -> grote boetes die je bij vast betaalt.
- EV die je goed kunt aansturen: uitdaging is om in de zomer voldoende kilometers te rijden zodat je de volgende dag ook weer kunt bijladen.
- nog geen full electric warmtepomp, dus niet het meeste verbruik in de gemiddeld iets duurdere wintermaanden. Daar zit het grootste risico dat je gemiddeld hoger uitkomt qua kWh-prijs.
Let op:
- kun je de omvormer ook dynamisch aansturen, oftewel output naar 0W als de prijs negatief is?
- overweeg een hybride warmtepomp. Bij 2000 m3 gas kun je naar verwachting veel besparen zonder al te grote aanpassingen in je warmte-afgifte. Die besparing is veel groter dan een paar tientjes verschil tussen Frank en Zonneplan...
Stel 75% gasvraag verminderen is 1500 m3 gas minder. Dat is ongeveer 13500 kWh aan warmte, met een COP van 4,5 is dat 3000 kWh elektriciteit meer.
- 1500 m3 gas kost ongeveer €1875 (gerekend met €1,25 per m3)
- 3000 kWh elektriciteit kost ongeveer €750 (gerekend met €0,25 gemiddeld wat zeer conservatief is).
- besparing per jaar €1125. Investering (na subsidie) €5000-7500 afhankelijk van precieze installatie. Terugverdiend in 4-7 jaar en waarschijnlijk aan de korte kant van deze range.
- energiebelasting op gas wordt de komende jaren duurder, voor elektriciteit juist goedkoper.
In aanvulling op het regelen van de PV omvormer: overweeg een thuisaccu om de 3 of 4 zwaarst negatieve prijzen mee op te slaan. Hiermee kun je deze opwek toch nog nuttig gebruiken in de avond/nacht. Kan met 1 of 2 netjes aangesloten stekkeraccu's, die zijn nog rendabel te maken zeker als je alleen je eigen gebruik ermee opvangt. Extra opslag en uitgesteld terugleveren heeft een minder rendement.
Dit alles gezegd vanuit de 2027 situatie. Dit jaar is er met handel (niet onbalans) nog wat meer rendement te halen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
De levering begint pas op 12 januari, maar ik heb nu alvast een grafiekje in Home Assistant waarop ik de ontwikkeling van de kWh-prijs kan zien. En daar schrik ik vandaag wel erg van. Hij staat nu op 39 cent en gaat straks naar 43 cent! Dat zijn werkelijk idiote prijzen.
Ik snap dat het om het gemiddelde gaat en dat de winter in kWh-opzicht geen goede periode is, maar toch schrik ik van deze prijzen. Is dit normaal? Of is vandaag gewoon een uitzonderlijke dag?
Dat klinkt niet als grootverbruiker(s) waarmee je lage tarieven kan gebruiken tenzij dat voornamelijk witgoed en/of een boiler is.PhilipsFan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:28:
Ik heb voor het eerst een dynamisch energiecontract. Volgens gaslicht.com is dat in mijn situatie het goedkoopst. Ik verbruik ongeveer 2500kWh per jaar van het net en lever hetzelfde terug.
Ik had een paar jaar dynamisch om gewoon iets te kunnen doen tegen hoge tarieven. Eerder ook wel dagen met weinig wind en grijs weer en dan maken schijnbaar de gascentrales de kosten hoog. Bij voldoende wind- of zonne-energie zijn de kosten vaak laag en dus ook wanneer je eigen panelen veel stroom opwekken.
Sinds 19 oktober weer een vast contract en nu met de belastingverlaging betaal ik 0,18167/kWh. Wel terugleververgoeding en ook een bonus van 100 die dat voor de helft compenseert (met kleine EV, 5kWh thuisaccu, boiler ook wel goed aandeel eigen verbruik).
Maar aan de andere kant met zo’n laag verbruik maken enkele dagen van hoge tarieven ook niet zoveel uit.
Ik verstook hier in een eind jaren 70 tussenwoning op zo’n winterdag wel 30 a 35kWh met hybride warmtepomp. Dan is zo’n dure dat wel wat vervelend, hoewel nog steeds iets minder duur dan gas.
Edit: overigens hier in het noorden best wel zonnig af en toe. Maar waarschijnlijk zullen de zonneparken/weides weinig meebieden omdat het zo onvoorspelbaar is? Althans met Solcast in HA zit die er wel regelmatig iets of soms veel naast qua verwachting.
4kWp op zuid:
:strip_exif()/f/image/zzxRAXXNUQgunKD0sCYIDB6H.jpg?f=fotoalbum_large)
Maakt wel dat je evt teruglevering ook waarde heeft. In de herfst en winter scheelde teruglevering vs afname voor mij maar enkele centen.
[ Voor 21% gewijzigd door bite op 08-01-2026 13:02 ]
Daar schrok ik vorig jaar (toen ik begon aan een dynamisch contract) ook wel van. Heb pieken meegemaakt van meer dan 80 eurocentPhilipsFan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:28:
Ik heb voor het eerst een dynamisch energiecontract. Volgens gaslicht.com is dat in mijn situatie het goedkoopst. Ik verbruik ongeveer 2500kWh per jaar van het net en lever hetzelfde terug.
De levering begint pas op 12 januari, maar ik heb nu alvast een grafiekje in Home Assistant waarop ik de ontwikkeling van de kWh-prijs kan zien. En daar schrik ik vandaag wel erg van. Hij staat nu op 39 cent en gaat straks naar 43 cent! Dat zijn werkelijk idiote prijzen.
Ik snap dat het om het gemiddelde gaat en dat de winter in kWh-opzicht geen goede periode is, maar toch schrik ik van deze prijzen. Is dit normaal? Of is vandaag gewoon een uitzonderlijke dag?
Uiteindelijk kwam ik op jaarbasis uit op zo'n 26 cent, iets wat ik ook betaald zou hebben met een vast contract. Echter, met dat vaste contract kwam daar nog eens ~€480,- bij aan terugleverboete, iets wat ik met dit dynamische contract heb vermeden. Verbruik 3100, teruglevering 3040 Maandelijkse kosten gemiddeld €0,-
🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1
Ik zie die pieken ook en zit nu bij vattenfall. Die heeft zijn tarief ook bijgesteld naar 22 cent. Echt heb ik een tlv die ik moet meerekenen van 300 euro. Als ik dat verdeel over mijn verbruik kom ik uit op 7,5 cent die ik erbij moet tellen. Mijn stroomprijs is dan 29,5 cent. Uiteraard kan ik nog salderen, maar vergeleken met dynamisch is dat vrij duur als gemiddeld tarief.Otto Jans schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:25:
Morgen van 10 uur in de ochtend tot 18.00 uur weer gemiddelde prijs van €0.37 per kwh bij Zonneplan.
Als vaste leveranciers 22 cent per kwh rekenen, tsja.
Maar och, het zijn de uitschuiters zullen we maar zeggen.
Vergeet dus niet dat zonnepaneelhouders hun tlv moeten verdelen over hun tarief om te kunnen vergelijken met dynamisch.
Ik ben van mening dat na einde saldering, dynamisch voordeliger gaat zijn. Tenzij een vattenfall ook bij een dynamisch contract je zonnepanelen gaat aansturen en hierdoor een gunstiger tarief kan berekenen.
Gemiddeld is een slechte woordkeuze en slecht begrip, verbruik zit natuurlijk voornamelijk in de winter (de dure kwh periode) Gemiddeld genomen rekenen ze je 22 cent dynamisch tarief voor, maar als je verbruik voor 3 kwart in de winter zit op de 30 cent heb je daar niets aan.GeEkIe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Je begrijpt hopenlijk het begrip gemiddelde?
En als ik boven de 10000 kwh kom ga ik richting de 18 cent
Seizoen Uurgewogen gemiddelde kWh‑prijs
Zomer € 0,206640
Winter € 0,225465
3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Ik klaag niet vandaag
[ Voor 15% gewijzigd door DanTm op 08-01-2026 13:37 ]
Zon?? Waar??DanTm schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:29:
Het is vandaag wel een uitzonderlijk dagje. Mijn batterij staat vol gas terug te leveren en de zonnepanelen ook (vanwege de sneeuw extra reflectie). Door de zon hoeft de warmtepomp ook maar weinig te doen. Tevens is de prijs ongekend hoog.
Ik klaag niet vandaag
Zon die net wat door de wolken lijkt te breken hier in Leiderdorp. PV doet 500W van de 2700Wp. Accu staat volle bak terug te leveren. Wordt een mooi dagje zo.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ben je ook zo geschrokken van de sneeuw de afgelopen dagen?PhilipsFan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:28:
In het midden van het land (nog??) geen zon.koboy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Zon die net wat door de wolken lijkt te breken hier in Leiderdorp. PV doet 500W van de 2700Wp. Accu staat volle bak terug te leveren. Wordt een mooi dagje zo.
Ik lever per jaar ongeveer 6000 kwh terug en gebruik ongeveer hetzelfde. Afgelopen jaar kwam ik uit op 100 euro kosten bij dynamisch. Als ik een jaar geleden de goedkoopste vaste prijs had genomen was ik uit gekomen op 600 euro.PhilipsFan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:28:
Maar het is wel schrikken als je over december een factuur krijgt van ruim 250 euro....
Hier in het noorden smelt het dikke pak er net een beetje vanaf, maar morgen er weer 15cm bij op. Hele week 0,0 uit de panelen dus.deejeebv schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:43:
[...]
In het midden van het land (nog??) geen zon.
hier in de kop van Overijssel al vanaf een uur of 11... zonnepanelen doen 6000 watt nu ongeveer, zoveel nog niet gezien deze winter, met dank aan de sneeuw.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Daar is het begrip gewogen gemiddeldej voor uitgevonden--ook een gemiddeldeNollekeuh schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:11:
[...]
Gemiddeld is een slechte woordkeuze en slecht begrip, verbruik zit natuurlijk voornamelijk in de winter (de dure kwh periode) Gemiddeld genomen rekenen ze je 22 cent dynamisch tarief voor, maar als je verbruik voor 3 kwart in de winter zit op de 30 cent heb je daar niets aan.
Is toch financieel rendabeler om volle bak terug te leveren nu (tussen 14:00 en 17:00 uur) i.p.v. N.O.M?antonboonstra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:03:
Afgelopen nacht de accu nog een beetje bijgeladen, zodat ik nu (tussen 14 en 17 uur) op het duurste punt van de dag NOM kan draaien. Wie is nog meer de thuisaccu aan het legen?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ja, alles gaat eruit op dit moment. Niks Nom. Vannacht weer opladen en verbruiken tegen €0,19, dus iets in de accu houden heeft economisch geen zin.antonboonstra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:03:
Afgelopen nacht de accu nog een beetje bijgeladen, zodat ik nu (tussen 14 en 17 uur) op het duurste punt van de dag NOM kan draaien. Wie is nog meer de thuisaccu aan het legen?
@PhilipsFan je klaagt over de €0,43 maar vannacht dus weer €0,19. Verschuif zoveel mogelijk je verbruik naar vannacht en buiten de duurste uren, dat doet je gemiddelde over het jaar veel goed.
Ik heb november/december 2024 zelfs wel €1 per kWh gezien voor een uurtje. Desondanks kwam dat gemiddeld allemaal wel weer goed ivm een vast contract dat ik destijds had kunnen afsluiten.
Trendprijs heeft ook terugleverkosten toch? Of lever je niks terug?timvanloon schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:24:
Ik zit vanaf 1-2 bij vattenvall met trendprijs vast en kom dan op onderstaande gemiddelde uit obv uurgewogen gemiddelde prijs (laten berekenen door ai. dit zou nog goedkoper kunnen icm mijn batterijen en meer sturing opladen EV in goedkope periodes tussen 12-16 uur.
En als ik boven de 10000 kwh kom ga ik richting de 18 cent
Seizoen Uurgewogen gemiddelde kWh‑prijs
Zomer € 0,206640
Winter € 0,225465
Ikke niet want hij heeft niet geladen verdorie, hij vond het te koud in de schuur.... (3 gr)antonboonstra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:03:
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben al neggie (lever meer terug dan dat ik verbruik). Salderen voor deze extra kWh kan dus niet en aangezien de systeemefficientie slechts 70% is (Marstek Venus E) en de accu van 5 kWh slechts voor de helft vol is, smeer ik het liever uit over de 3 uren.Mirabis schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:13:
[...]
Is toch financieel rendabeler om volle bak terug te leveren nu (tussen 14:00 en 17:00 uur) i.p.v. N.O.M?
Bij mij was het ook koud in de garage. Ik heb daarom maar langzaam geladen (ca 0,1C) wat nog net schijnt te kunnen bij LFP rond het vriespunt.reneeke1970 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:55:
[...]
Ikke niet want hij heeft niet geladen verdorie, hij vond het te koud in de schuur.... (3 gr)
[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 08-01-2026 15:01 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
De fit (polynominale regressie) op basis van de ned.nl data feeds doet het verassend goed. De voorspelde piek van vandaag is uitgekomen (op het missen van de middag-deuk na), idem voor het lagere tarief van a.s. nacht. De forecast zit erg strak op de epex uur tarieven. Gemiddelde afwijking t.o.v. het epex tarief over de periode vanaf 28 okt is nu 1.6 ct.
/f/image/U7T1jQiJqayMP13Gl1uGz2zE.png?f=fotoalbum_large)
Paars zijn de epex tarieven, rood is de oude forecast op basis van een linaire fit (zie vorige post), groen is de fit op basis van de 3de orde polynominale regressie (zie vorige post).
Deze groene fit doet het echter wel slecht op de dataset van afgelopen zomer. Als ik naar de scattercloud van de zomer dataset kijk begrijp ik dat ook wel, want ik zie de winter-curve er niet in terug. Er lijkt in de zomer een andere dynamiek te zijn, zeker als de residual usage tussen -5 en +5 GW zit. Dat ga ik in de komende periode richting zomer 2026 wat verder uitzoeken.
Maar voor deze winterperiode lijkt het te lukken een goede forecaster te maken op basis van de ned.nl opwek en load data, en op basis van curve fitting (3de orde polynominale regressie). Dat laatste alleen op basis van data 10 punten die ik visueel op een denkbeeldige curve in de scattercloud heb geprikt. Ik verwacht dat zo'n curve echter niet statisch is maar eerder langzaam wijzigt over tijd door seizoensinvloeden en doordat het NL energie systeem continue in verandering is. Ik denk dat je dat kan ondervangen door elke dag automatisch een nieuwe curve met een curve fitting library (bijv. NumPy voor python) te berekenen op basis van de ned.nl data + epex tarieven over de laatste N dagen. Grote kans dat zo'n auto-fitter een volgend projectje voor de komende weken wordt. Ik verwacht ook net wat strakkere resultaten als ik de fit optimaal bereken i.p.v. genereer op basis van 10 gekozen relvante data punten.
Ja marstek kan alles tot -20 haha.antonboonstra schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:59:
[...]
Ik ben al neggie (lever meer terug dan dat ik verbruik). Salderen voor deze extra kWh kan dus niet en aangezien de systeemefficientie slechts 70% is (Marstek Venus E) en de accu van 5 kWh slechts voor de helft vol is, smeer ik het liever uit over de 3 uren.
[...]
Bij mij was het ook koud in de garage. Ik heb daarom maar langzaam geladen (ca 0,1C) wat nog net schijnt te kunnen bij LFP rond het vriespunt.
Mijn victron stopt vanaf 3 graden, heb nu maar even ouderwetse gloeilamp in de accu bak gedaan, het is al 15 graden....
En dat voor 7 cent per dag met 25 watt lamp
1 PVoutput . Dongen NB
Ziet er heel goed uit!!!!bsh10 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:29:
Een update van mijn kant n.a.v. de forecast en tarieven over de afgelopen dagen, zie ook mijn post van 5 januari https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84335402.
De fit (polynominale regressie) op basis van de ned.nl data feeds doet het verassend goed. De voorspelde piek van vandaag is uitgekomen (op het missen van de middag-deuk na), idem voor het lagere tarief van a.s. nacht. De forecast zit erg strak op de epex uur tarieven. Gemiddelde afwijking t.o.v. het epex tarief over de periode vanaf 28 okt is nu 1.6 ct.
[Afbeelding]
Paars zijn de epex tarieven, rood is de oude forecast op basis van een linaire fit (zie vorige post), groen is de fit op basis van de 3de orde polynominale regressie (zie vorige post).
Deze groene fit doet het echter wel slecht op de dataset van afgelopen zomer. Als ik naar de scattercloud van de zomer dataset kijk begrijp ik dat ook wel, want ik zie de winter-curve er niet in terug. Er lijkt in de zomer een andere dynamiek te zijn, zeker als de residual usage tussen -5 en +5 GW zit. Dat ga ik in de komende periode richting zomer 2026 wat verder uitzoeken.
Maar voor deze winterperiode lijkt het te lukken een goede forecaster te maken op basis van de ned.nl opwek en load data, en op basis van curve fitting (3de orde polynominale regressie). Dat laatste alleen op basis van data 10 punten die ik visueel op een denkbeeldige curve in de scattercloud heb geprikt. Ik verwacht dat zo'n curve echter niet statisch is maar eerder langzaam wijzigt over tijd door seizoensinvloeden en doordat het NL energie systeem continue in verandering is. Ik denk dat je dat kan ondervangen door elke dag automatisch een nieuwe curve met een curve fitting library (bijv. NumPy voor python) te berekenen op basis van de ned.nl data + epex tarieven over de laatste N dagen. Grote kans dat zo'n auto-fitter een volgend projectje voor de komende weken wordt. Ik verwacht ook net wat strakkere resultaten als ik de fit optimaal bereken i.p.v. genereer op basis van 10 gekozen relvante data punten.
Je hebt goede kans dat als je de boel laat "auto fitten" op steeds 4 a 8 weken dat hij zich wel aanpast naar de zomer dynamiek.
Ik bestuur mijn warmtepomp volledig feedforward op basis van voorspelde buitentemperatuur en bepaal de binnentemperatuur<>buitentemperatuur relatie ook met een "auto fit model" op basis van voorgaande week.
Die "auto fit" past derhalve het model aan op basis van historie van het recente seizoen terwijl de actuele regeling op basis van toekomstige weersvoorspelling gaat.
Goed bezig!
Ah... dat verklaart een hoop!bsh10 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:17:
[...]
Ik had je vraag even gemist, alsnog een antwoord.
Ik heb staan als residental usage (dus load - opwek wind - opwek zon):
- 19/12 00-01: 1,74 GW
- 19/12 01-02: 1.45 GW
- 19/12 02-03: 1.74 GW
- 19/12 03-04: 2.33 GW
- 19/12 04-05: 3.03 GW
- 25/12 00-01: 3.15 GW
- 25/12 01-02: 2.58 GW
- 25/12 02-03: 2.38 GW
- 25/12 03-04: 2.22 GW
- 25/12 04-05: 2.13 GW
Ik vermoed dat ik de data op een ander moment dan jou heb opgehaald. Eerst deed ik dat rond 11:00 voordat de epex tarieven van de volgende dag bekend werden. Later ben ik dat rond hetzelfde tijdstip gaan doen als de epex tarieven bekend zijn geworden (iets na 13:00). Ik haal data bij ned.nl op voor de volgende dag en verder, niet voor 'vandaag'.
Zit een flink verschil tussen.
Mijn "forcast" (maar eigenlijk historie) voor 19/12 01:00-04:00 was van de ned.nl download van 19/12-23:00
Die van jou voor hetzelfde tijdframe dus van 18/12-13:00.
Ik denk dat ik "gerealiseerde groene energie" had en jij "verwachtte groene energie".
De "gerealiseerde groene energie" was wellicht geknepen om te zorgen dat het netwerk in control blijft (en niet down gaat zoals van de zomer in Spanje). Maar deze historie geeft dan een vertekend beeld mbt epex voorspellen.
Ik puzzel nog een beetje door al heb ik het idee dat jouw algoritme eigenlijk al heel goed werkt.
Dat gezegd hebbende.......
- Dat kan ook de oorzaak zijn dat als je in jouw data naar het zomer model kijkt er niks van klopt.
- Je gebruikt historische data "die al geknepen is" in plaats van voorspel data "die de prijs bepaalt".
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Een dynamisch contract is in de drie donkere maanden van het jaar duur en voor de negen overige lichte maanden goedkoper. Ik kom al twee jaar achtereen op gratis stroom uit, vanwege de zonnepanelen en het omzeilen van terugleverkosten.PhilipsFan schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:28:
Ik heb voor het eerst een dynamisch energiecontract.
Maar €0,19 is ook helemaal niet zo goedkoop, gezien je tegenwoordig vaste contracten hebt van €0,22. Dus dat valt me een beetje tegen.bilgy_no1 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:24:
[...]
@PhilipsFan je klaagt over de €0,43 maar vannacht dus weer €0,19. Verschuif zoveel mogelijk je verbruik naar vannacht en buiten de duurste uren, dat doet je gemiddelde over het jaar veel goed.
Verbruik verschuiven naar de nacht is helemaal niet zo makkelijk. Als je geen electrische auto hebt, dan kun je alleen vaatwasser, wasmachine en wasdroger naar de nacht verplaatsen, maar daar zitten allerlei mitsen en maren aan. Je gaat niet midden in de nacht opstaan om de was in de droger te doen, dus die draait dan toch weer in de ochtend als het tarief weer hoger is. En dan nog, zelfs als je elke keer de was en de vaat 's nachts zou doen, dan is dat per jaar slechts 300kWh, dus dan bespaar je 60 euro per jaar.
Ik vind het totnutoe tegenvallen. Maar met een thuisbatterij kan het wel interessanter worden. Ik heb daaraan gerekend met vaste tarieven en toen kon het bij lange na niet uit, maar met dynamische tarieven heb je er wellicht meer aan omdat je dan ook weer stroom kunt verkopen. Ik zal er eens naar kijken.
Het idee was inderdaad om terugleverkosten te besparen en dat gebeurt nu ook, al wordt er in de winter niet zoveel teruggeleverd.Hencksch schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Een dynamisch contract is in de drie donkere maanden van het jaar duur en voor de negen overige lichte maanden goedkoper. Ik kom al twee jaar achtereen op gratis stroom uit, vanwege de zonnepanelen en het omzeilen van terugleverkosten.
Dat duur valt wel mee vind ik. Als ik naar de gemiddelde inkoop prijzen kijk over het hele jaar dan schommelt dat zo rond de 24 cent.Hencksch schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:07:
[...]
Een dynamisch contract is in de drie donkere maanden van het jaar duur en voor de negen overige lichte maanden goedkoper. Ik kom al twee jaar achtereen op gratis stroom uit, vanwege de zonnepanelen en het omzeilen van terugleverkosten.
Je kunt wel zien wanneer ik mijn thuisbatterij ongeveer geinstalleert hebt
Stand nu is 8kWh teruggeleverd tegen een gemiddeld tarief van 45,4 cent! Lang leve de zonnebonus!!!!
Ik gebruik altijd 'classification': 1, 'activity': 1, en 'type' 1,2,17,59 uit de net.nl data API. Ik zou dan verwachten dat het altijd de "forecast" data krijg, niet de "actual" data. Dit is ook de reden dat ik liever alleen vooruit kijk, dan weet ik zeker dat ik "forecast" data gebruik om mijn fit op te doen.Stefannn schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:50:
Mijn "forcast" (maar eigenlijk historie) voor 19/12 01:00-04:00 was van de ned.nl download van 19/12-23:00
Die van jou voor hetzelfde tijdframe dus van 18/12-13:00.
Ik denk dat ik "gerealiseerde groene energie" had en jij "verwachtte groene energie".
De "gerealiseerde groene energie" was wellicht geknepen om te zorgen dat het netwerk in control blijft (en niet down gaat zoals van de zomer in Spanje). Maar deze historie geeft dan een vertekend beeld mbt epex voorspellen.
Dat gezegd hebbende.......
- Dat kan ook de oorzaak zijn dat als je in jouw data naar het zomer model kijkt er niks van klopt.
- Je gebruikt historische data "die al geknepen is" in plaats van voorspel data "die de prijs bepaalt".
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels