Dat ligt helemaal aan de precieze contractvorm, maar aangezien ze op dit moment geen van alle langdurige vaste contracten aanbieden, waarschijnlijk wel. Zeker als partijen maandelijkse tariefswijzigingen gaan doen, moeten ze bij verhogingen sowieso de mogelijkheid bieden om op te zeggen.darud schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:57:
Is het mogelijk om tegenwoordig maandelijks op te zeggen met de huidige contracten bij alle leveranciers?
@darud Nee. Bij een contract met bepaalde tijd zal je een opzegboete moeten betalen als je voor de einddatum het contract breekt.
Dit is per product 50 euro als het contract nog korter dan 1 jaar loopt en wordt vrijwel zeker automatisch aan je toebedeeld. Leverancier kan hier wel uit coulance van afzien.
Nadat je contract ten einde komt kan je wel een opzegtermijn hanteren van 30 dagen of er iets vrijer mee om gaan en doen wat je wilt. Er is (op dit moment) geen wettelijke basis om je een boete te geven. (Al kunnen ze dat wel proberen)
Per 1 januari verandert ook een hoop, vooral met betrekking tot de opzegboetes. Of dat direct op variabele contracten van toepassing gaat zijn weet ik niet.
Edit: zolang je van plan bent de 30 dagen te respecteren is er dus niets aan de hand. Maar let wel op met je huidige contract.
Dit is per product 50 euro als het contract nog korter dan 1 jaar loopt en wordt vrijwel zeker automatisch aan je toebedeeld. Leverancier kan hier wel uit coulance van afzien.
Nadat je contract ten einde komt kan je wel een opzegtermijn hanteren van 30 dagen of er iets vrijer mee om gaan en doen wat je wilt. Er is (op dit moment) geen wettelijke basis om je een boete te geven. (Al kunnen ze dat wel proberen)
Per 1 januari verandert ook een hoop, vooral met betrekking tot de opzegboetes. Of dat direct op variabele contracten van toepassing gaat zijn weet ik niet.
Edit: zolang je van plan bent de 30 dagen te respecteren is er dus niets aan de hand. Maar let wel op met je huidige contract.
[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 01-12-2022 20:44 ]
- knip -
Even sanity check:
Ik zie in de specificatie voor de opslag van EasyEnergy het volgende staan:
de opslag (1,962 cent/kWh incl. 9% BTW) en het tarief voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,491 cent/kWh)
Totaal dus 0,01962 + 0,00491 = 0,02453 inc. 9% BTW
--> 0,02250 ex. BTW.
In de openingspost staat 0,01895 ct
Wat doe ik fout of klopt het niet in de OP?
de opslag (1,962 cent/kWh incl. 9% BTW) en het tarief voor de vergroening van de stroom (GvO, 0,491 cent/kWh)
Totaal dus 0,01962 + 0,00491 = 0,02453 inc. 9% BTW
--> 0,02250 ex. BTW.
Vraag is al een paar posts terug gekomen, omdat Easyenergy ook verschillende tarieven door de website heen heeft slingeren.edwin_nl020 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:44:
Even sanity check:
Totaal dus 0,01962 + 0,00491 = 0,06872 inc. 9% BTW
--> 0,06305 ex. BTW.
In jouw berekening gaat het al fout met de juiste plek van je komma.
Maar dat maakt niet uit. blijf vooral weg bij EasyEnergy dat is denk ik het belangrijkste dat je moet weten na het lezen van dit topic.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Allereerst, je berekening klopt niet. 0,01962 + 0,00491 = 0,02453, en niet die 6,8 cent die jij had berekend.edwin_nl020 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:44:
Even sanity check:
Totaal dus 0,01962 + 0,00491 = 0,06872 inc. 9% BTW
--> 0,06305 ex. BTW.
Daarnaast had ik net vanmiddag dit gepost: Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
De hoogte van de opslag voor GvO is bij easyEnergy nogal onduidelijk. Het kan 0,104 cent of 0,491 cent zijn. De TS is berekend met 0,104 cent, want dat is ook de opslag die in het officiële tariefblad terug te vinden is. Ik vind het alleen wel raar dat op andere plekken op de website die 0,491 cent terug te vinden is.
Eens, ik heb nog steeds geen antwoord op mijn email. Gelukkig is het 1 december en heb ik de automatische incasso gestorneerd. Wel aanmaningen mailen, maar antwoorden ho maar.Smuggler schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:48:
[...]
Maar dat maakt niet uit. blijf vooral weg bij EasyEnergy dat is denk ik het belangrijkste dat je moet weten na het lezen van dit topic.
@Raymond PRaymond P schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:01:
@Sarpo Heb je jezelf wel ingedekt en je stornering vooraf aangekondigd en gemotiveerd?
Jazeker, dat heb je volgens mij nog geadviseerd een aantal berichten geleden. Wijze raad die ik heb opgevolgd
Easyenergy antwoorden kunnen tot zekers 1 maand duren, heb het zelf meegemaakt, had vraagje gesteld of mijn jaarverbruik bijgesteld kon werden, na 1 maand dus mailtje dat dit aangevraagd kon worden, wil dus niet zeggen dat ze het ook zouden doen hè, en toen na diverse klachten eindelijk een melding kwam dat er fout was gemaakt met terugbetalen voorschot en dat dit binnen 5 werkdagen zou worden opgelost maar werd niet aan voldaan, bijna maand later bevestiging dat ze een fout over een fout hadden gemaakt en het goed zouden maken was ik er inmiddels wel klaar mee en zelf maar mijn geld laten storneren, heb hier tot op de dag van vandaag nog geen reactie op gehad???..inmiddels contract opgezegd en besloten naarZonneplan te gaan, sjonge wat een bende, vinger weg daaro...
Waar komt die 750 euro dan weg?Raymond P schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:01:
@Sarpo Heb je jezelf wel ingedekt en je stornering vooraf aangekondigd en gemotiveerd?
Aanvullend: het zou zonde zijn als je straks ook 750 euro borg mag betalen bij NextEnergy...
@Deldenaar Dat blijken ze te vragen als je niet door hun (partner's) creditcheck heen komt.
Op zich niet erg, maar gezien je het pas na einde contract terug krijgt vraag ik mij oprecht af of ze van plan zijn de wettelijk verplichte rente daarover te betalen.
Op zich niet erg, maar gezien je het pas na einde contract terug krijgt vraag ik mij oprecht af of ze van plan zijn de wettelijk verplichte rente daarover te betalen.
- knip -
Hè shit, had ik eindelijk de knoop doorgehakt om in ieder geval voor gas naar dynamisch over te stappen, zie ik bij ANWB Energie dat ik rekening moet houden met een ingangsdatum van 02-01-2022... Waarom moet daar nou weer een maand tijd overheen gaan? Het opzegtermijn bij mijn huidige leverancier (Oxxio) is maar 9 dagen.
Ik kan overigens wel zelf een overgangsdatum selecteren, maar ja, dat zal dan vast niet eerder zijn. Heb ik alsnog heel december een mega hoog gastarief...
Ik kan overigens wel zelf een overgangsdatum selecteren, maar ja, dat zal dan vast niet eerder zijn. Heb ik alsnog heel december een mega hoog gastarief...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Dank voor je reactie. Ik dacht toch dat ik topic best goed volgde. Het blijkt toch een dagtaak te zijn om echt geen post te missen hahaSicco92 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:49:
[...]
Allereerst, je berekening klopt niet. 0,01962 + 0,00491 = 0,02453, en niet die 6,8 cent die jij had berekend.
Daarnaast had ik net vanmiddag dit gepost: Sicco92 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
De hoogte van de opslag voor GvO is bij easyEnergy nogal onduidelijk. Het kan 0,104 cent of 0,491 cent zijn. De TS is berekend met 0,104 cent, want dat is ook de opslag die in het officiële tariefblad terug te vinden is. Ik vind het alleen wel raar dat op andere plekken op de website die 0,491 cent terug te vinden is.
Ik heb gisteren een contract getekend bij GroeneStroomLokaal, daar kon het zelfs 14 dagen later al ingaan.Rossi46 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:15:
Hè shit, had ik eindelijk de knoop doorgehakt om in ieder geval voor gas naar dynamisch over te stappen, zie ik bij ANWB Energie dat ik rekening moet houden met een ingangsdatum van 02-01-2022... Waarom moet daar nou weer een maand tijd overheen gaan? Het opzegtermijn bij mijn huidige leverancier (Oxxio) is maar 9 dagen.
Mmm, kun je dit speciferen?Raymond P schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:14:
@Deldenaar Dat blijken ze te vragen als je niet door hun (partner's) creditcheck heen komt.
@Deldenaar Nee. Geen persoonlijke ervaring. De Tweakers die dat wel hebben kan je vinden door in dit topic op NextEnergy te zoeken.
Hun website (bot) meldt het ook: https://energynextbv.zend...een-waarborgsom-gevraagd-
Hun website (bot) meldt het ook: https://energynextbv.zend...een-waarborgsom-gevraagd-
- knip -
Deze bijvoorbeeld ilaurensnl in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Maar dit is toch een heel ander verhaal, zoals ik het een beetje doorneem gaat het om nieuwe klanten of die wel credietwaardig (genoeg)zijn, heeft niks met mijn issue te maken , ik heb laten storneren omdat ze zelf niet aan de eisen en afspraken voldedenRaymond P schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:20:
@Deldenaar Nee. Geen persoonlijke ervaring. De Tweakers die dat wel hebben kan je vinden door in dit topic op NextEnergy te zoeken.
Deldenaar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:48:
[...]
Maar dit is toch een heel ander verhaal, zoals ik het een beetje doorneem gaat het om nieuwe klanten of die wel credietwaardig (genoeg)zijn, heeft niks met mijn issue te maken , ik heb laten storneren omdat ze zelf niet aan de eisen en afspraken voldeden en dit verhaal gaat over easyenergy
@Deldenaar Klopt. Maar als er na een stornering een incassoprocedure wordt gestart (en aangenomen) en jij niet direct kan onderbouwen dat je correct gehandeld hebt en het incassobureau 'dwingt' de opdracht terug te geven dan sta je daarna dus ook vrolijk in diezelfde lijst.
En wie weet wie die stoute-betalers-lijst volgende week op dezelfde manier gebruikt...
En wie weet wie die stoute-betalers-lijst volgende week op dezelfde manier gebruikt...
- knip -
Ja, ik snap het, maar ik zie hierin een ander verhaal, zal ook te zot zijn, ze hebben diverse berichten gehad van mijn kant en als zij niet reageren/handelen dan ligt het probleem bij hunRaymond P schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:54:
@Deldenaar Klopt. Maar als er na een stornering een incassoprocedure wordt gestart (en aangenomen) en jij niet direct kan onderbouwen dat je correct gehandeld hebt en het incassobureau 'dwingt' de opdracht terug te geven dan sta je daarna dus ook vrolijk in diezelfde lijst.
Ik zie hier nog weinig info over gas. Zodra het prijsplafond ingaat is het toch een goed idee om mijn gas van een dynamische leverancier te verkrijgen? En dan hopen dat het onder het prijsplafond ligt. Vraag is natuurlijk over welke periode gekeken wordt, maar dat terzijde. Ik had onderstaande link al gezien, maar welke kosten Koen hier dan nog bij en welke leverancier is dan aan te bevelen? Zit er dan nog veel verschil tussen de leveranciers?
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Zit op dezelfde lijn. Post tzt de afhandeling hiervan.Deldenaar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:57:
[...]
Ja, ik snap het, maar ik zie hierin een ander verhaal, zal ook te zot zijn, ze hebben diverse berichten gehad van mijn kant en als zij niet reageren/handelen dan ligt het probleem bij hun
Bel morgen even naar de klantenservice. Ik kon vrij snel over naar de ANWB. 19 November aangevraagd, gebeld om te vervroegen en vandaag is de levering begonnen.Rossi46 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:15:
Zeg eens eerlijk, hoelang heb je erover gedaan om eindelijk de knoop door te hakken?Rossi46 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:15:
Hè shit, had ik eindelijk de knoop doorgehakt om in ieder geval voor gas naar dynamisch over te stappen, zie ik bij ANWB Energie dat ik rekening moet houden met een ingangsdatum van 02-01-2022... Waarom moet daar nou weer een maand tijd overheen gaan?
Moest daar een maand tijd overheen gaan wellicht?
Ps het zijn allemaal nog vrij kleine bedrijven en als ze qua aantal klanten nu verdubbelen...tja dan wordt het erg druk...
[ Voor 16% gewijzigd door Jeroen50 op 01-12-2022 23:06 ]
@Smuggler Is het nog een idee om de OP aan te vullen met de dynamische tarieven van Vrijopnaam:
:strip_exif()/f/image/lpd5GZRuwDZH3NFH7dmtdYl3.jpg?f=fotoalbum_large)
(ik heb heb voor het gemak even 1000kWh en 1000m2 ingevuld)
:strip_exif()/f/image/lpd5GZRuwDZH3NFH7dmtdYl3.jpg?f=fotoalbum_large)
even wat onderzoek gedaan, zodat ik en @Sicco92 dit binnenkort eens kunnen opnemen.S91 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:04:
@Smuggler Is het nog een idee om de OP aan te vullen met de dynamische tarieven van Vrijopnaam:
[Afbeelding]
Ze lijken een vast termijn bedrag te hebben voor elke maand met achteraf een afrekening.
Heel apart.en ze accepteren geen zonnepanelen?
Ga je voor het dynamisch tarief? Zorg dan dat je woning beschikt over een slimme meter. Heb je zonnepanelen op je eigen dak liggen? Dan is het (nog) niet mogelijk gebruik te maken van het dynamisch tarief. Dat is anders met Panelenopnaam, die kun je wel combineren met dit contracttype. Bedenk dus goed welk contract het beste bij jouw situatie past.
Panelenopnaam is dat je zelf virtueel panelen kan kopen waarvan je dan de opbrengst krijgt. (best een interessant concept op die manier). maar wel buiten dit topic.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
ANWB heeft een beperkte capaciteit voor aanname van nieuwe klanten voor gas. Gisteren de overgang geregeld, voor mij was de eerste mogelijkheid 02-01-2023 Net als jullie ervaren momenteel. Kennelijk was het enkele weken geleden nog korter.wian schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:50:
[...]
Bel morgen even naar de klantenservice. Ik kon vrij snel over naar de ANWB. 19 November aangevraagd, gebeld om te vervroegen en vandaag is de levering begonnen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hier vanavond de knoop maar doorgehakt. Per 1-1 over van Greenchoice naar Tibber. Deze laatste maand heb ik nog 30/36ct dal/normaal, dus dan ben ik met dynamisch waarschijnlijk duurder uit. Vanaf 1-1 volgens aankondiging meer dan een verdubbeling bij GC, dus dan wordt dynamisch ineens wel interessant. Dan heb ik nog 'n paar weken om m'n home automation in te regelen voor het goedkoop opladen van de auto (en mocht me dat niet lukken, dan heeft Tibber daar schijnbaar nog wat voor in de app zitten). Prijsgrafiekjes voor vandaag en morgen zitten al in Home Assistant, dus die kunnen we gebruiken om vaatwasser en wasmachine op gunstige tijden aan te zetten. Warmtepomp wordt misschien nog wel 'n dingetje, volgens de installateur is het ding niet extern te sturen (tegelijk wilde diezelfde installateur eigenlijk wel dat ik twee tcp poorten voor ze zou forwarden voor toegang tot de WP...)
Weet iemand waarom vandaag de dynamische gasprijs hoger is dan gisteren terwijl TTF koers best wel gedaald is gisteren?
Mis ik iets?
Mis ik iets?
Enkele weken geleden kon je niet eens naar de ANWB, ze hadden een stop omdat ze in de fase zaten om eigen leverancier te worden. Hoeveel dagen dat je daarvoor moest wachten weet ik niet.EVfan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:39:
[...]
ANWB heeft een beperkte capaciteit voor aanname van nieuwe klanten voor gas. Gisteren de overgang geregeld, voor mij was de eerste mogelijkheid 02-01-2022. Net als jullie ervaren momenteel. Kennelijk was het enkele weken geleden nog korter.
Toen maar de knoop doorgehakt en naar Zonneplan gegaan. Overstap daar duurde mij ook nog iets te lang namelijk 21 dagen. Maarja, ben nu blij dat ik bij Zonneplan zit ipv Oxxio die bizar hoge prijzen hanteert.
Maken jullie je geen zorgen over het prijsplafond? Ik zit boven de 1500m3 per jaar dus is het wel de moeite, maar stel dat het prijsplafond niet mogelijk is bij dynamische tarieven en de prijs stijgt naar 2-3 euro dan wordt het een lastig verhaal?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Over welke TTF heb je het?Treveo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:06:
Weet iemand waarom vandaag de dynamische gasprijs hoger is dan gisteren terwijl TTF koers best wel gedaald is gisteren?
Mis ik iets?
Je kunt voor de zekerheid een variabel contract afsluiten en die weer op tijd annuleren telkens. Dat maakt een eventuele overstap zo kort mogelijk.Sport_Life schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:13:
Maken jullie je geen zorgen over het prijsplafond? Ik zit boven de 1500m3 per jaar dus is het wel de moeite, maar stel dat het prijsplafond niet mogelijk is bij dynamische tarieven en de prijs stijgt naar 2-3 euro dan wordt het een lastig verhaal?
Zelf heb ik geen gas. En wel zonnepanelen dus mij kan niet veel gebeuren. De prijzen zijn dan niet relevant
Ach, als dat inderdaad zou gebeuren, ben ik snel zat weer overgestapt naar een andere leverancier. Wel goed opletten dat je een dynamische leverancier kiest waar je snel weg kunt (ik weet dat dat bij Tibber kan, waarschijnlijk bij anderen ook). Aan de andere kant, mijn jaarlijkse verbruik is toch 3x het max van het plafond, dus bij dat soort prijzen ben ik screwed either way.Sport_Life schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:13:
@Sarpo @Deldenaar
Probeer easyEnergy eens te mailen met klachtenEE@nl.easyenergy.com in de CC.
Ik heb ook een voorschotfactuur gestorneerd (Mijn factuur en mijn opzegging hadden elkaar gekruist en ik kreeg voorschot terug van de vorige maand. Geen zin om extra geld bij energieleveranciers uit te hebben staan in deze tijd...) Netjes achteraan gemaild, maar ook geen reactie. Met het klachtenadres in de CC in twee dagen antwoord dat ik inderdaad mocht storneren. Ik hoop wel dat ze het incassobureau ook annuleren...
Ik heb ook een voorschotfactuur gestorneerd (Mijn factuur en mijn opzegging hadden elkaar gekruist en ik kreeg voorschot terug van de vorige maand. Geen zin om extra geld bij energieleveranciers uit te hebben staan in deze tijd...) Netjes achteraan gemaild, maar ook geen reactie. Met het klachtenadres in de CC in twee dagen antwoord dat ik inderdaad mocht storneren. Ik hoop wel dat ze het incassobureau ook annuleren...
EGSI TTF is licht gestegen: https://enever.nl/grafieken-gas/Treveo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:06:
Mis ik iets?
Iets minder aanbod hier doordat Duitsland sinds gisteren extra capaciteit beschikbaar heeft gesteld om gas naar Frankrijk en de Balkan te pompen?Treveo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:06:
Mis ik iets?
Op lange termijn hebben zulke events vrijwel geen effect op de markt, day ahead kan dat wel voelen.
Of bedoel je wat anders?
- knip -
Ai, da's balen. Dan maar even snel kijken bij welke betrouwbare dynamische partij ik op een wat kortere termijn de gas-overstap kan regelen.EVfan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:39:
[...]
ANWB heeft een beperkte capaciteit voor aanname van nieuwe klanten voor gas. Gisteren de overgang geregeld, voor mij was de eerste mogelijkheid 02-01-2022. Net als jullie ervaren momenteel. Kennelijk was het enkele weken geleden nog korter.
Jammer, ik had graag bij de ANWB willen zitten, ik mag die tent wel
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
De spot prijs is gisteren best heel hoog geweest en is pas later op de dag gezakt.
EGSI is het gewogen gemiddelde van transacties (met een bepaalde minimum grootte) van de hele dag.
End of Day index is het gewogen gemiddelde van transacties die plaatsvonden binnen een kort tijdsvenster (tussen 17:15 en 17:30).
Oftewel EGSI is het gemiddelde van de hele dag en End of Day is de prijs aan het einde van de dag. Als de prijs hoger was dan gisteren en laat gezakt is tot beneden dat niveau, dan zul je inderdaad zien zoals nu dat de EGSI omhoog gaat t.o.v. gisteren terwijl de End of Day juist zakt.
Overigens zag ik hetzelfde beeld bij de TTF futures, begin van de dag hoog, later pas gezakt.
EGSI is het gewogen gemiddelde van transacties (met een bepaalde minimum grootte) van de hele dag.
End of Day index is het gewogen gemiddelde van transacties die plaatsvonden binnen een kort tijdsvenster (tussen 17:15 en 17:30).
Oftewel EGSI is het gemiddelde van de hele dag en End of Day is de prijs aan het einde van de dag. Als de prijs hoger was dan gisteren en laat gezakt is tot beneden dat niveau, dan zul je inderdaad zien zoals nu dat de EGSI omhoog gaat t.o.v. gisteren terwijl de End of Day juist zakt.
Overigens zag ik hetzelfde beeld bij de TTF futures, begin van de dag hoog, later pas gezakt.
Deze: https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Hier zijn de dynamische gasprijzen op gebaseerd, toch?
Aah check duidelijk, thanksearthman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:52:
De spot prijs is gisteren best heel hoog geweest en is pas later op de dag gezakt.
Nee niet echt, dat is de futures prijs, niet de spot prijs. Ze lopen de laatste tijd met elkaar in de pas maar dit kan soms heel significant verschillen.
Kijk maar wat er eind oktober/begin november gebeurde. Spot was rond 30 euro terwijl de futures rond de 100 euro bleven hangen.
Kijk maar wat er eind oktober/begin november gebeurde. Spot was rond 30 euro terwijl de futures rond de 100 euro bleven hangen.
[ Voor 29% gewijzigd door earthman op 02-12-2022 09:06 ]
Misschien rare vraag, kan je ergens die spotprijs "volgen"? Zodat je ongeveer weet wat je dynamische energieleverancier de volgende dag zal vragen?earthman schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:00:
Nee niet echt, dat is de futures prijs, niet de spot prijs. Ze lopen de laatste tijd met elkaar in de pas maar dit kan soms heel significant verschillen.
@Treveo Je kan verschillende gasmarkten best goed volgen, degene die ik makkelijk vind om te begrijpen: https://www.powernext.com/spot-market-data
En in mindere mate: https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5477499
Sommige markten zitten potdicht (LEBA), als iemand daar een (gratis) bron voor weet houd ik mij ook aanbevolen.
Alles wat binnen 30 dagen valt wordt gezien als spot, intraday is voornamelijk balanceren. DA reageert flink op nieuws, vaak met een dagje vertraging.
Om stroom enigszins te kunnen voorspellen heb je ook het Europese weerbericht nodig om het overschot door hernieuwbare energie te schatten.
Live/historisch kan je dat hier bekijken: https://energieopwek.nl/
Sommige markten zitten potdicht (LEBA), als iemand daar een (gratis) bron voor weet houd ik mij ook aanbevolen.
Alles wat binnen 30 dagen valt wordt gezien als spot, intraday is voornamelijk balanceren. DA reageert flink op nieuws, vaak met een dagje vertraging.
Om stroom enigszins te kunnen voorspellen heb je ook het Europese weerbericht nodig om het overschot door hernieuwbare energie te schatten.
- knip -
Ik kijk ook naar deze: https://www.eex.com/en/market-data/natural-gas/spot
Alleen is daar de intraday grafiek heel onwillig met laden.
Intraday is niet balanceren, intraday houdt enkel in dat je de prijzen ziet van individuele dan wel per korte periode samengevoegde transacties, gedurende de dag. Zeker die tweede link van @Raymond P is de intraday voor (op dit moment) gas wat in januari geleverd gaat worden.
Balanceren maakt gebruik van de next hour en end-of-day spot producten. Dat laatste heeft, verwarrend genoeg, niks met de day-ahead end of day index te maken - het is letterlijk gas geleverd vanaf 3-4 uur vanaf het moment van aankoop tot het einde van de gasdag (=6:00 de volgende ochtend). Gasunie verhandelt dan end-of-day dan wel next hour gas (afhankelijk van hoe groot het verschil is) op de beurs en berekent het door aan degenen die het tekort veroorzaakten. Het is mij niet geheel duidelijk hoe dat doorberekenen gebeurt indien er sprake is van een overschot, vermoedelijk krijg je dan de verkoopprijs minus wat extra kosten uitebtaald?
Alleen is daar de intraday grafiek heel onwillig met laden.
Intraday is niet balanceren, intraday houdt enkel in dat je de prijzen ziet van individuele dan wel per korte periode samengevoegde transacties, gedurende de dag. Zeker die tweede link van @Raymond P is de intraday voor (op dit moment) gas wat in januari geleverd gaat worden.
Balanceren maakt gebruik van de next hour en end-of-day spot producten. Dat laatste heeft, verwarrend genoeg, niks met de day-ahead end of day index te maken - het is letterlijk gas geleverd vanaf 3-4 uur vanaf het moment van aankoop tot het einde van de gasdag (=6:00 de volgende ochtend). Gasunie verhandelt dan end-of-day dan wel next hour gas (afhankelijk van hoe groot het verschil is) op de beurs en berekent het door aan degenen die het tekort veroorzaakten. Het is mij niet geheel duidelijk hoe dat doorberekenen gebeurt indien er sprake is van een overschot, vermoedelijk krijg je dan de verkoopprijs minus wat extra kosten uitebtaald?
Die doet het inderdaad vaak niet, ik krijg ook wel eens een login page voorgeschoteld.
Maar intra-day is dus niet hetzelfde als within-day? Within-day is wel next-hour, toch?
Ik ben blij dat begrip bij benadering voldoende is voor mij, die markt is imho echt nodeloos ingewikkeld.
Maar intra-day is dus niet hetzelfde als within-day? Within-day is wel next-hour, toch?
Ik ben blij dat begrip bij benadering voldoende is voor mij, die markt is imho echt nodeloos ingewikkeld.
- knip -
Ok bedankt voor de tip, maar ik denk dat ze mijn klacht met bijbehorende handeling ondertussen wel hebben begrepen want ik hebt nog steeds mijn voorschot van september uit hun eigen beweging nog niet ontvangenMindstorms schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:05:
@Sarpo @Deldenaar
Ps, ik had ook al de debiteurenadministratie geprobeetd maar ook hier niks van gehoord
Volgens mij is het dus niet hetzelfde.Raymond P schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:16:
Die doet het inderdaad vaak niet, ik krijg ook wel eens een login page voorgeschoteld.
Intraday betreft de handel in iets gedurende de dag, dit gaat over prijs en/of schommelingen.
Within-day slaat op het contract wat verhandeld wordt - het gaat hier om een product wat op dezelfde dag nog geleverd wordt. Dit in tegenstelling tot bijv. de day-ahead of weekend, welke de basis vormen van de prijs die wij uiteindelijk betalen, en ook de month-ahead en andere contracten die de 'gewone' leveranciers doorgaans vermoedelijk gebruiken.
Intraday handel of prijs, within-day delivery.
Hoppa, nu ook alweer een kleine week bij Zonneplan voor gas en elektra!
En lekker weg bij Vrijopnaam, rustig de eindafrekening afwachten nu. Ik vond Vrijopnaam nogal rommelig, onbetrouwbaar worden toen ze per maand gingen salderen, tariefbladen over dezelfde maand zonder bericht stiekem veranderden (terugleververgoeding ineens van 28 cent naar 5 cent zonder bericht...). Kortom: hopelijk een stuk transparanter nu!
Ik heb de Zonneplan connect en mijn diy WemosD1 uitlezer (Home Assistant) aangesloten met een passieve P1 splitter ipv die 'dure' zonneplan splitter, en dat werkt prima.
De Zonneplan connect loopt 5 minuten achter dus ik lees het verbruik liever live (elke 10 seconden) in HA uit. Mijn vriendin vindt de Zonneplan app dan weer fijner - iedereen blij
Aanvulling; RJ12 splittertje OKS-54688, type 6P6C met een RJ12 6P6C telefoonkabel, nummer OKS-43551 bij onlinekabelshop - voor €9 klaar.
En lekker weg bij Vrijopnaam, rustig de eindafrekening afwachten nu. Ik vond Vrijopnaam nogal rommelig, onbetrouwbaar worden toen ze per maand gingen salderen, tariefbladen over dezelfde maand zonder bericht stiekem veranderden (terugleververgoeding ineens van 28 cent naar 5 cent zonder bericht...). Kortom: hopelijk een stuk transparanter nu!
Ik heb de Zonneplan connect en mijn diy WemosD1 uitlezer (Home Assistant) aangesloten met een passieve P1 splitter ipv die 'dure' zonneplan splitter, en dat werkt prima.
De Zonneplan connect loopt 5 minuten achter dus ik lees het verbruik liever live (elke 10 seconden) in HA uit. Mijn vriendin vindt de Zonneplan app dan weer fijner - iedereen blij
Aanvulling; RJ12 splittertje OKS-54688, type 6P6C met een RJ12 6P6C telefoonkabel, nummer OKS-43551 bij onlinekabelshop - voor €9 klaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Scatman_II op 02-12-2022 12:14 ]
OC / CM - Begint eer ge Bezint
Sorry ik snap het nog niet. Welke is alweer waar de dynamische dagprijzen op zijn gebaseerd? Is ergens al wat voor (rond) 6 uur s'ochtends te zien?Raymond P schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:44:
@Treveo Je kan verschillende gasmarkten best goed volgen, degene die ik makkelijk vind om te begrijpen: https://www.powernext.com/spot-market-data
Dat heb ik niet gezien, waar staat dat?CarstenHouw schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:20:
Ik zit sinds gisteren met alleen gas bij mijndomein en vandaag zie ik dus mijn verbruik van gisteren. Zie ik zowaar een energiekostentabel met specificatie per uur. erg netjes!
[Afbeelding]
CarstenHouw schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:20:
Ik zit sinds gisteren met alleen gas bij mijndomein en vandaag zie ik dus mijn verbruik van gisteren. Zie ik zowaar een energiekostentabel met specificatie per uur. erg netjes!
[Afbeelding]
Ik zit nu een week bij Mijn Domein met enkel gas. Soms het verbruik actueel (1 dag oud), soms duurt het een paar dagen. Is wisselend.CarstenHouw schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:20:
[Afbeelding]
Het slechte nieuws: de prijzen zijn ongeveer vervijfvoudigd, sinds het moment dat ik me heb aangemeld bij Mijjn Domein. Het goeie nieuws: de huidige prijzen zijn nog ruim onder de prijs die ik hiervoor betaalde.
De app werkt niet bij mij, krijg een foutmelding. Zal vandaag eens contact opnemen.
Je bedoelt simpelweg zoiets? https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/hackbard schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:49:
[...]
Sorry ik snap het nog niet. Welke is alweer waar de dynamische dagprijzen op zijn gebaseerd? Is ergens al wat voor (rond) 6 uur s'ochtends te zien?
- knip -
Ga naar https://energie.mijndomein.nl/energiekosten en selecteer één dag. Onderin beeld komt dan een knop "Bekijk energiekostentabel".Rastapopoulos schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:50:
[...]
Dat heb ik niet gezien, waar staat dat?
Ik ben bezig met dit topic door te nemen. Maar heb alvast een vraag wat raadzaam zou zijn in mijn situatie;
Momenteel klant bij Es-sent
Hybride warmtepomp
Gasverbruik verwachting kalenderjaar is ca. 1000-1100M3
Stroomverbruik ca. 5700kWh
Bezig voor ca. 6000kWh aan zonnepanelen
Is dynamisch contract aan te raden? Of stroom en gas bij verschillende leveranciers? Of wat zou raadzaam zijn?
Hybride warmtepomp
Is dynamisch contract aan te raden? Of stroom en gas bij verschillende leveranciers? Of wat zou raadzaam zijn?
Als start:Jcrs7 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:02:
Ik ben bezig met dit topic door te nemen. Maar heb alvast een vraag wat raadzaam zou zijn in mijn situatie;
Hybride warmtepomp
Smuggler in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
dat is een normaal contract, of een contract met een hoge teruglever vergoeding, in de topic start staan daar de nodige links naar andere topics.
Wil je het echt extreem doen dan is kijken naar een SAP ook zeker een optie met deze hoeveelheden.
Voor gas zou overstappen denk wel lonen, maar of dat echt zo gaat zijn achteraf dat weet enkel de glazenbol.
je zit in elk geval onder het prijs plafond. dus zoveel risico loop je niet in 2023.
Dat is het risico dat je hebt als je niet bij een leverancier zit, maar daar betaal je ook weer voor omdat je een risico hebt, voor de mensen met een plafond en die er binnen zit maakt het niet uit omdat ze toch niet > 40 cent kunnen betalen volgend jaar, dus alleen minder.
Zou het wel goed in de gaten houden, mocht er een spike in prijzen komen ofzo, dan zou je mogelijk handmatig moeten ingrijpen of als je smart functionaliteit hebt kun je vaak wel slimme taken automatiseren.
Let wel op als je een oude contract hebt, kan je misschien beter bij dat energy partij blijven.
Zou het wel goed in de gaten houden, mocht er een spike in prijzen komen ofzo, dan zou je mogelijk handmatig moeten ingrijpen of als je smart functionaliteit hebt kun je vaak wel slimme taken automatiseren.
Let wel op als je een oude contract hebt, kan je misschien beter bij dat energy partij blijven.
[ Voor 9% gewijzigd door ilaurensnl op 02-12-2022 13:10 ]
Nee, dat lijkt op wat ik ook bij mijndomein e.a. zie. Dus gasprijs vaak pas vanaf rond half 7 zichtbaar, terwijl ik al een half uur een onbekend prijs betaal. Ook al staat er "Elke dag om 15:00 uur worden de tarieven van de volgende dag gepubliceerd." Voor gas geld dat dan blijkbaar niet, of heb ik het mis?Raymond P schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:52:
[...]
Je bedoelt simpelweg zoiets? https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Dan staat er nog: "Beursprijzen worden 24 uur van tevoren bekend gemaakt." Toch niet via de link boven? Ergens anders wel?
Trouwens zie ik in de tibber app de stroomprijs voor morgen al in de weekoverzicht (1w), maar niet onder +1d (om 13:08uur).
Gasprijs voor de volgende dag is vaak pas de avond er voor bekend.hackbard schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:13:
[...]
Nee, dat lijkt op wat ik ook bij mijndomein e.a. zie. Dus gasprijs vaak pas vanaf rond half 7 zichtbaar, terwijl ik al een half uur een onbekend prijs betaal. Ook al staat er "Elke dag om 15:00 uur worden de tarieven van de volgende dag gepubliceerd." Voor gas geld dat dan blijkbaar niet, of heb ik het mis?
Dan staat er nog: "Beursprijzen worden 24 uur van tevoren bekend gemaakt." Toch niet via de link boven? Ergens anders wel?
Trouwens zie ik in de tibber app de stroomprijs voor morgen al in de weekoverzicht (1w), maar niet onder +1d (om 13:08uur).
In de Tibber app zie je prijs historie. 3 jaar, 1 jaar, 1 maand, 1 week, 1 dag (prijs van vandaag), +1 dag (prijs morgen)
en waar dan?CarstenHouw schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:19:
[...]
Gasprijs voor de volgende dag is vaak pas de avond er voor bekend.
ja, en bij +1dag staat "wachtend op de prijzen van morgen, rond 13:00uur beschikbaar", maar als je op 1 week kijkt, staat morgen er al. (en op mijn nordpool integratie ook) (13:22uur)In de Tibber app zie je prijs historie. 3 jaar, 1 jaar, 1 maand, 1 week, 1 dag (prijs van vandaag), +1 dag (prijs morgen)
gas is 'savonds te zien bij genoemde links.hackbard schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:23:
[...]
en waar dan?
[...]
ja, en bij +1dag staat "wachtend op de prijzen van morgen, rond 13:00uur beschikbaar", maar als je op 1 week kijkt, staat morgen er al. (en op mijn nordpool integratie ook) (13:22uur)
Als je bij Tibber naar 1 week kijkt, dan zie je historie. niet toekomst.
Volgens mij kan het verschillende wanneer dat online staat, volgens mij word de api gebruikt van epexspot, waarbij voor 15:00 erop komt (for so far I know), misschien dat het daarom verschilt?
CarstenHouw schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:26:
[...]
gas is 'savonds te zien bij genoemde links.
Als je bij Tibber naar 1 week kijkt, dan zie je historie. niet toekomst.
/f/image/sZjUYkjDXycG0hHopPUvakrJ.png?f=fotoalbum_large)
en als ik de gele punkt naar rechts schuif, staat er 3 dec. Zou toch niet 2021 zijn? Voor stroom vindt ik het allemaal prima, 13 of 15uur voor de volgende dag.
Voor gas dan:
Ik ga vanavond nog eens kijken op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ of de gasprijs van na 6uur volgende dag te zien is.
Maar 15 uur zoals op de website staat klopt volgens jouw ook al niet.
Ik vindt het erg misleidend, dat ze niet aangeven dat het voor gas anders is (en zover ik tot nu toe zie is de dagprijs niet eerder dan 6uur voor vanaf dat moment beschikbaar, maar ik kijk weer eens..)
[ Voor 33% gewijzigd door hackbard op 02-12-2022 13:58 ]
De uurprijzen zitten morgen weer rond de 40 cent, voelt een stuk lekkerder dan 60 cent. Hoop wel dat het gas nog zakt, maar dat zal niet dit koude weekend.
ah, de iOS versie van de app verschilt met die van Android......hackbard schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:49:
[...]
[Afbeelding]
en als ik de gele punkt naar rechts schuif, staat er 3 dec. Zou toch niet 2021 zijn? Voor stroom vindt ik het allemaal prima, 13 of 15uur voor de volgende dag.
Voor gas dan:
Ik ga vanavond nog eens kijken op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ of de gasprijs van na 6uur volgende dag te zien is.
Ik vindt het erg misleidend, dat ze niet aangeven dat het voor gas anders is (en zover ik tot nu toe zie is de dagprijs niet eerder dan 6uur voor vanaf dat moment beschikbaar, maar ik kijk weer eens..)
/f/image/Lsb8ZLUPSGTfHov1kIffAHzl.png?f=fotoalbum_large)
@hackbard Als je een sluitend geheel wilt hebben dan inderdaad tot na 06:00 wachten op de data van je leverancier.
- knip -
Mijn ervaring is dat als je een exact controleerbare prijs wilt, je dit alleen bij Frankenergie gaat vinden.Treveo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 06:06:
Mis ik iets?
Die volgt keurig netjes de ttf dayahead prijzen die o.a. hier gepubliceerd worden: https://www.powernext.com/spot-market-data
Andere aanbieders maken zover ik weet gebruik van of een onbekende inkoopmarkt of een niet openbare inkoopmarkt.
Extra voordeel van Frankenergie is dat de inkoopprijzen in de praktijk gemiddeld gezien zo'n 2 cent goedkoper zijn dan Energyzero en consorten.
Met de recente kostenstijgingen van Energyzero en consorten is er alles bij elkaar bezien dus nauwelijks meer prijsvoordeel voor gas bij die clubs.
dankjewel, dat lijkt ook voor mij een antwoord. Ik vroeg me alweer af hoezo de gasprijs bij Frank vandaag omlaag ging, en op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ omhoog. Wat een zooitje.JoopXXX schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:27:
[...]
Mijn ervaring is dat als je een exact controleerbare prijs wilt, je dit alleen bij Frankenergie gaat vinden.
Die volgt keurig netjes de ttf dayahead prijzen die o.a. hier gepubliceerd worden: https://www.powernext.com/spot-market-data
Andere aanbieders maken zover ik weet gebruik van of een onbekende inkoopmarkt of een niet openbare inkoopmarkt.
Extra voordeel van Frankenergie is dat de inkoopprijzen in de praktijk gemiddeld gezien zo'n 2 cent goedkoper zijn dan Energyzero en consorten.
Met de recente kostenstijgingen van Energyzero en consorten is er alles bij elkaar bezien dus nauwelijks meer prijsvoordeel voor gas bij die clubs.
Nee hoor, dat klopt niet. Ik kan voor zonneplan exact de gasprijs bepalen aan de hand van de door jou genoemde site. Je moet alleen wel de juiste grafiek (markt) kiezen.JoopXXX schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:27:
[...]
Mijn ervaring is dat als je een exact controleerbare prijs wilt, je dit alleen bij Frankenergie gaat vinden.
Ik lees enkele keren hier dat het mogelijk zou zijn om naar Zonneplan over te stappen met elektra/gas en dan daarna voor alleen elektra over te stappen naar Tibber, om zo de goedkoopste combinatie te hebben met voor beide componenten een variabel maandbedrag op basis van daadwerkelijk verbruik. Echter levert Zonneplan formeel niet gas only. Heeft iemand hier dit al gedaan en is dat gelukt, of zeggen ze dan uiteindelijk het leveringscontract voor gas alsnog op vanuit Zonneplan? Als ik het zo zie lijkt deze combi het goedkoopste maar wellicht is er wel een goedkopere combi zonder dit probleem, uiteraard wel afhankelijk van je verbruiksprofiel.
Thanks!
Thanks!
[ Voor 19% gewijzigd door Rabrynil op 02-12-2022 17:39 ]
Ik denk niet dat het wettelijk mag om je gas-contract zomaar te ontbinden. Gas en Electra zijn 2 losse contracten. In de algemene voorwaarden staat ook helemaal niets over dat je 'altijd' Electra moet afnemen icm gas. Ik zit er ook over te denken...niet zozeer om de prijs, maar ik vind de Zonneplan App niet echt fijn.Rabrynil schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:35:
Ik lees enkele keren hier dat het mogelijk zou zijn om naar Zonneplan over te stappen met elektra/gas en dan daarna voor alleen elektra over te stappen naar Tibber, om zo de goedkoopste combinatie te hebben met voor beide componenten een variabel maandbedrag op basis van daadwerkelijk verbruik. Echter levert Zonneplan formeel niet gas only. Heeft iemand hier dit al gedaan en is dat gelukt, of zeggen ze dan uiteindelijk het leveringscontract voor gas alsnog op vanuit Zonneplan? Als ik het zo zie lijkt deze combi het goedkoopste maar wellicht is er wel een goedkopere combi zonder dit probleem, uiteraard wel afhankelijk van je verbruiksprofiel.
Thanks!
Ik kan op hun site geen inkoop- of totaalprijzen van gas terugzien. Mis ik iets of ben jij klant en krijg jij meer data?Obeja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:05:
[...]
Nee hoor, dat klopt niet. Ik kan voor zonneplan exact de gasprijs bepalen aan de hand van de door jou genoemde site. Je moet alleen wel de juiste grafiek (markt) kiezen.
Tot op heden is het voor mij iig niet te controleren
Ik ben wel benieuwd. Als jij klant bent met meer inzicht, zou je dan misschien de inkoop- en totaalprijzen per m3 van de periode 12 t/m 24 november kunnen verstrekken?
Alvast bedankt!
Goede vraag, anders heb je weer zoiets als koppelverkoopRabrynil schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:35:
Thanks!
JoopXXX schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:17:
[...]
Ik kan op hun site geen inkoop of totaalprijzen van gas terugzien. Mis ik iets of ben jij klant en krijg jij meer data?
Tot op heden is het voor mij iig niet te controleren
Ik ben wel benieuwd. Als jij klant bent met meer inzicht, zou je dan misschien de inkoop- en totaalprijzen per m3 van de periode 12 t/m 24 november kunnen verstrekken?
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/ta6yBByIX3TfBgpDWZvgHWhV.jpg?f=fotoalbum_large)
Je gaat naar de volgende site: https://www.powernext.com/spot-market-data
Je ziet hier voor vandaag (02-12-2022) een prijs 144,861 Euro per mWh.
Deze prijs reken je om naar Euro per m3.
Dat doe je door 144,861 x 0,0097694444 = 1,415 Euro per m3
Hieronder zie je hoe de zonneplan gasprijs tot stand komt. Afgerond komt dit precies overeen met de dagprijs in de app.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Eb79mQtVnt2d1cUo7kgHmUlf.jpg?f=user_large)
Je kunt ook hier de juiste kale prijzen vinden: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/
Komt allemaal precies overeen met de prijzen in de app van Zonneplan.
[ Voor 6% gewijzigd door Obeja op 02-12-2022 19:05 ]
De link naar powernext is bekend en de rekensom lukt ook wel.Obeja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:51:
[...]
[Afbeelding]
Hieronder zie je hoe de zonneplan gasprijs tot stand komt. Afgerond komt dit precies overeen met de dagprijs in de app.
[Afbeelding]
Ik zou alleen erg benieuwd zijn naar de prijzen van 12-24 november. Dan kan ik die vergelijken.
Een berekening over 1 dag zegt namelijk niet zoveel.
Er zijn bijv. ook dagen dat Energyzero goed uitkomt, maar als je een reeks dagen bekijkt zie je dan een ander beeld
Edit: ga de discussie hierboven verder negeren.
Moving on!
Moving on!
[ Voor 92% gewijzigd door AJediIAm op 02-12-2022 19:41 ]
<Rustig aan heren....>Obeja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:51:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt ook hier de juiste kale prijzen vinden: https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/

Ik zelf heb geen gas (all-electric woning), ben dus geen expert op gas-gebied, maar ben even wezen zoeken...
(Ik kan het bij het verkeerde eind hebben, maar heb denk ik toch wel wat nuttige info gevonden.... sluit aan op wat ik hier aan cijfers voorbij zie komen).
Op de volgende site kunnen verschillende bestanden gedownload worden (Historie van 45-60 dagen):
https://www.eex.com/en/market-data/natural-gas/indices
Als ik bv EGSI-Day-45_Days download, dan zie ik indices van verschillende markten voorbij komen; o.a. de TTF, waarbij de waarde van 2-12 in elk geval overeen komt met de recente eerdere berichten.... (alleen in de tabel opgenomen als 1/12)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iww5UIELArZQNqzHTCdqJu50.jpg?f=user_large)
Ik ben niet alle beschikbare downloads bij langs gegaan... dus er is wellicht nog wat meer te ontdekken...
Vroeg me nog wel af waar de vermenigvuldigingfactor (0,0097694444) in de berekening vandaan komt?Obeja schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:51:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht valt er voor mij ook nog wat te leren (ondanks dat ik geen gas-afnemer) ben...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J8aPGcghaDG9BZUZczRnJx5y.jpg?f=user_large)
@Simmersnie Gas op de beurs wordt verkocht per MWh.
Wij nemen af per m3. Volume <> energie omrekenfactor dus.
Normaliter wordt die nog ergens gecorrigeerd omdat 1m3 gas niet altijd dezelfde hoeveelheid energie oplevert.
Wij nemen af per m3. Volume <> energie omrekenfactor dus.
Normaliter wordt die nog ergens gecorrigeerd omdat 1m3 gas niet altijd dezelfde hoeveelheid energie oplevert.
- knip -
Nu als bij easy de gasprijs van morgen. Meestal pas rond uur of 22 volgens mij. Weet zo 123 niet welke beurs. Website wel nuttig in rekening maken ze fouten.hackbard schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:49:
[...]
[Afbeelding]
Voor gas dan:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
:strip_exif()/f/image/470toDK4wTS9gr9bNmobFLBq.jpg?f=fotoalbum_large)
In FAQ van zonneplan over de 190 euro korting vond ik dit:Rabrynil schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:35:
Thanks!
- Wat als ik alleen nog maar gas afneem bij Zonneplan?
De korting wordt alleen toegepast op klanten met een stroomcontract bij Zonneplan. Heb jij stroom bij een andere energieleverancier, dan dient die leverancier jouw de korting uit te keren.
Dus daar maak ik uit op dat alleen gas wel kan.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 10:40
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Het gekibbel was nergens voor nodig, we houden het vriendelijk naar elkaar. Een paar reacties zijn verwijderd.
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt om van Powerpeers variabel over te stappen naar Zonneplan.Greenman2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:30:
[...]
In FAQ van zonneplan over de 190 euro korting vond ik dit:
- Wat als ik alleen nog maar gas afneem bij Zonneplan?
De korting wordt alleen toegepast op klanten met een stroomcontract bij Zonneplan. Heb jij stroom bij een andere energieleverancier, dan dient die leverancier jouw de korting uit te keren.
Dus daar maak ik uit op dat alleen gas wel kan.
Vooral vanwege de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari gaan gelden bij Powerpeers. (0,7731 per kWh, 3,023 per m³ gas
De startdatum is 23 december.
Mijn plan is om op 1 januari over te stappen naar Tibber voor Electra. Voor zover ik heb kunnen lezen zou dit gewoon moeten kunnen.
Hebben mensen hier ervaring met hoe snel de overstap naar Tibber geregeld is? Net als zonneplan ook 21 dagen?
Toen ik gisteren m'n overstap regelde, was de eerstmogelijke ingangsdatum idd de 21e.RubenJdeJong schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:55:
[...]
Hebben mensen hier ervaring met hoe snel de overstap naar Tibber geregeld is? Net als zonneplan ook 21 dagen?
ah, dank! Hadden jullie wel een beetje gelijkjnssn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:18:
[...]
Nu als bij easy de gasprijs van morgen. Meestal pas rond uur of 22 volgens mij. Weet zo 123 niet welke beurs. Website wel nuttig in rekening maken ze fouten.
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
[Afbeelding]
Op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ en mijndomein staat nog niks voor gas morgen na 6uur, het is nu 23:45uur. Maar zal wel voor half 7 ook daar komen. En misschien hetzelfde tarief als easyenergie..
https://www.powernext.com/spot-market-data (en dan TTF EGSI?) geeft ook al wat aan voor t/m maandag..
Een aantal beursen kennen geen aparte dagprijzen voor zaterdag en zondag. dus krijg je de prijzen tot 6:00 maandag in het begin van het weekend.hackbard schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:47:
[...]
ah, dank! Hadden jullie wel een beetje gelijk@CarstenHouw
Op https://www.dynamische-en...l/actuele-energieprijzen/ en mijndomein staat nog niks voor gas morgen na 6uur, het is nu 23:45uur. Maar zal wel voor half 7 ook daar komen. En misschien hetzelfde tarief als easyenergie..
https://www.powernext.com/spot-market-data (en dan TTF EGSI?) geeft ook al wat aan voor t/m maandag..
Dat doet Tibber ook:usr-local-dick schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 06:50:
In m'n Zonneplan app: [Afbeelding]
Ziet er leuk uit, en die kleurtjes zijn wel handig. Alleen is dit weer typisch zo'n grafiek waar de y-as niet op 0 begint. Het lijkt bijvoorbeeld alsof het dal bij 36 wel 4 keer zo goedkoop is als de piek bij 47
:strip_exif()/f/image/a541Pj33ujM1pWPZb3j9rTf6.jpg?f=fotoalbum_large)
ANWB Energie begint wel bij 0(,00)
Het zou verboden moeten zijn!
Ik zit de stroomfactuur van Novemer te na te kijken van Frank Energie.
Daar valt mij op dat het stroomverbruik en opwek (in KWh) niet gelijk is met de hoeveelheden van november in de App!
En nog opvallender...in de app zie ik all-in tarieven (inclusief. Belastingen in inkoopvergoedingen) die gemiddeld €0,27 waren in november. Maar op de factuur rekenen ze met €0,411 voor november. Is dit verschil er bij jullie ook?
Wat zie ik over het hoofd?
Daar valt mij op dat het stroomverbruik en opwek (in KWh) niet gelijk is met de hoeveelheden van november in de App!
En nog opvallender...in de app zie ik all-in tarieven (inclusief. Belastingen in inkoopvergoedingen) die gemiddeld €0,27 waren in november. Maar op de factuur rekenen ze met €0,411 voor november. Is dit verschil er bij jullie ook?
Inderdaad, op het oog lijkt het fantastisch, vinden managers vooral mooi.usr-local-dick schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 06:50:
Alleen is dit weer typisch zo'n grafiek waar de y-as niet op 0 begint. Het lijkt bijvoorbeeld alsof het dal bij 36 wel 4 keer zo goedkoop is als de piek bij 47
Helaas op de website geen prijsinfo of portal.
Zit ook bij zonneplan maar de info slecht.
Gewoon nu alvast aanvragen en als startdatum 1 januari kiezen.RubenJdeJong schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:55:
[...]
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt om van Powerpeers variabel over te stappen naar Zonneplan.
Vooral vanwege de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari gaan gelden bij Powerpeers. (0,7731 per kWh, 3,023 per m³ gas
De startdatum is 23 december.
Mijn plan is om op 1 januari over te stappen naar Tibber voor Electra. Voor zover ik heb kunnen lezen zou dit gewoon moeten kunnen.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Tibber doet het sowieso helemaal verkeerd. Ze gebruiken een lijntje dat de individuele punten verbindt. Dat wekt de suggestie dat de prijzen continu (elke minuut/seconde) anders zijn, terwijl het alleen per uur wijzigt. Ze zouden dus ook gewoon een staafdiagram moeten gebruiken.Bezzerk schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 06:59:
[...]
Dat doet Tibber ook:
[Afbeelding]
ANWB Energie begint wel bij 0(,00)
De prijs huidig uur inclusief resterende tijd in het uur vind ik dan wel weer nice weergegeven bij Tibber. Al staat er bij mij het volgende uur ook bij...
De kleurtjes per dag maken het nutteloos voor mij, vandaag is 40 ct groen, morgen kan dat oranje zijn.
Voor mij is 40 ct gewoon donker oranje in een poging tot het ontwijken van een 'nieuw normaal'.
De kleurtjes per dag maken het nutteloos voor mij, vandaag is 40 ct groen, morgen kan dat oranje zijn.
Voor mij is 40 ct gewoon donker oranje in een poging tot het ontwijken van een 'nieuw normaal'.
- knip -
haha tsja maar een hele winter oranje/rood daar kun je ook weinig mee.Raymond P schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:10:
De prijs huidig uur inclusief resterende tijd in het uur vind ik dan wel weer nice weergegeven bij Tibber. Al staat er bij mij het volgende uur ook bij...
het idee van een groene periode per dag is wel aardig toch, zeker voor mensen die nog niet bekend zijn met dynamische tarieven.
@de Peer Ik had vandaag een streepje geel om 04:00. 
Sturend werkt het hier zeker wel, een wasje wordt wel eens uitgesteld als het de hele dag een ongunstige kleur is. Als er die dag een periode groen was dan had 'ie aan gegaan.
Mja, als je er onbekend mee bent dan zou dat inderdaad wel eens bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van een totaal nieuwe fobie.
Sturend werkt het hier zeker wel, een wasje wordt wel eens uitgesteld als het de hele dag een ongunstige kleur is. Als er die dag een periode groen was dan had 'ie aan gegaan.
Mja, als je er onbekend mee bent dan zou dat inderdaad wel eens bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van een totaal nieuwe fobie.
- knip -
Zit je niet toevallig naar de voorschotfactuur van November te kijken?siveiro schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:36:
Ik zit de stroomfactuur van Novemer te na te kijken van Frank Energie.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels