7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
dank!!! ik ga het toepassen. ben benieuwd!!!utilman schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:46:
[...]
SolarEdge Aanvullende kosten berekening
Dynamische energieprijzen Zonneplan
Inkoopvergoeding (excl. btw) € 0,0165
Energiebelasting (excl. btw) € 0,0916
Aanvullende kosten (excl. btw) € 0,1081
BTW 21% € 0,0227
Aanvullende kosten (incl. btw) € 0,1308
SalarEdge App > Instellingen > Elektriciteitstarief
Zet bij zowel Energietarief Import als Export het tarieftype op Dynamisch 60 minuten
Vul de getallen in bij energietarief import aanvullende kosten zijn € 0,109 per kWh
De BTW is 21 % op stroom dus vul bij BTW (%) het getal 21 in.
Ga naar energietarief export en zet een vinkje bij gebruik de in uw importtarieven gedefinieerde aanvullende kosten
Zet negatieve tariefoptimalisatie op aan en het systeem zal zijn werk doen.
Ik weet niet of het zo nodig is om dynamische energiecontracten via de overheid meer te promoten. Ik heb er met mensen over gesproken in mijn omgeving, en je hebt er gewoon een aantal rondlopen die er linksom of rechtsom niet aan willen “want dan moet ik gaan nadenken over wanneer ik m’n wasmachine aan moet zetten terwijl ik gewoon wil wassen wanneer ik wil”. Verder zie je dat voor de meeste mensen dynamische contracten goedkoper zijn, en die prijsprikkel is waar de meeste mensen op reageren. Er is doorgaans weinig promotie nodig voor iets wat duidelijk goedkoper is.Bartjuh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:41:
[...]
Eens hoor. Ik vind ook dat er heel veel potentie ligt in vraag en aanbod matchen (hence, dynamische prijzen topic), en dit ook het eerste laaghangende fruit is waar naar gekeken moet worden. Dynamisch contract is nog steeds slechts een kleine minderheid van alle contracten. Wat mij betreft mag de overheid dynamisch wel wat meer gaan pushen met beleid richting dynamisch als standaard. Misschien kun je dan een verzekering kopen die je beschermt tegen te hoge prijzen (zijn sommige mensen ook weer gerust gesteld).
Maar stel dat het dan nog niet genoeg is... dat er nog steeds een overschot is (heel denkbaar), dan worden dit soort zaken misschien wel rendabel. Ik zou geen waterstof willen opslaan, zeker langdurig niet, maar als we er direct synthetische brandstoffen van kunnen maken die je makkelijk kunt opslaan? Misschien via onttrekken CO2 uit atmosfeer (en die certificaten weer verkopen aan CO2 uitstoters) voor C, dan met H2 heb je syngas.
Ja, ik ben toch zo blij dat ik geen auto heb op dit moment. Het valt me trouwens wel op dat de gasprijs helemaal niet zo hoog is. Hoe komt dat?addictive_rhymz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:51:
En dan lezen dat de adviesprijs voor benzine vandaag weer een nieuw record heeft gebroken 😅
Ja de gasprijs is wel gestegen maar niet heel hoog. Ik denk dat we meer effect hadden gezien als de straat van Hormuz in september was afgesloten, aan het begin van het stookseizoen.
De gasvoorraden zijn op dit moment relatief leeg. (momenteel voor 10% gevuld, dat is niet normaal voor 1 mei)
https://ned.nl/nl/gasopslagen-nederland
Ik voorzie geen prijsdaling.
edit: en een afsluiting van een pijplijn is een voor Europa wat directere impact dan een afsluiting van een zeestraat waar voornamelijk gas voor Azie doorheen gaat. (effect op de hele wereld, de armste landen krijgen dan gewoon minder)
[ Voor 16% gewijzigd door busscherski op 30-04-2026 15:29 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De keuze voor dynamisch afnemen zou ik ook weer niet voor iedereen willen forceren. Wel als het gaat om terugleveren, want dan hebben mensen met PV in elk geval een prikkel om zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Aan de andere kant doen terugleverboetes dat ook al bij vaste contracten...Bartjuh schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:41:
[...]
Eens hoor. Ik vind ook dat er heel veel potentie ligt in vraag en aanbod matchen (hence, dynamische prijzen topic), en dit ook het eerste laaghangende fruit is waar naar gekeken moet worden. Dynamisch contract is nog steeds slechts een kleine minderheid van alle contracten. Wat mij betreft mag de overheid dynamisch wel wat meer gaan pushen met beleid richting dynamisch als standaard. Misschien kun je dan een verzekering kopen die je beschermt tegen te hoge prijzen (zijn sommige mensen ook weer gerust gesteld).
Maar stel dat het dan nog niet genoeg is... dat er nog steeds een overschot is (heel denkbaar), dan worden dit soort zaken misschien wel rendabel. Ik zou geen waterstof willen opslaan, zeker langdurig niet, maar als we er direct synthetische brandstoffen van kunnen maken die je makkelijk kunt opslaan? Misschien via onttrekken CO2 uit atmosfeer (en die certificaten weer verkopen aan CO2 uitstoters) voor C, dan met H2 heb je syngas.
Huishoudens zijn o geveer 20% van het elektriciteitsverbruik in Nederland. Laten we ook niet doen alsof huishoudens alles moeten doen. Industrie, winkels en kantoren mogen ook wel worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid in de energietransitie. Deels gebeurt dat ook al, maar er valt daar nog veel te winnen.
De gasvooraden vullen voor nieuwe stookseizoen, kan nog wel een ding worden.busscherski schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:24:
Ja de gasprijs is wel gestegen maar niet heel hoog. Ik denk dat we meer effect hadden gezien als de straat van Hormuz in september was afgesloten, aan het begin van het stookseizoen.
De gasvoorraden zijn op dit moment relatief leeg. (momenteel voor 10% gevuld, dat is niet normaal voor 1 mei)
https://ned.nl/nl/gasopslagen-nederland
Ik voorzie geen prijsdaling.
Weinig handelaren die zullen staan te trappelen om die nu te vullen, die hebben nu geen enkele garantie dat ze geen zwaar verlies erop leiden.
Als de straat van Hormuz wel mocht open gaan later dit jaar dan zakt de wereldmarkt gasprijs een beetje, niet naar voor 28 februari, maar meer dan voldoende voor een negatieve zomer-winterspread,
Het mechanisme waar op vertrouwd werd voor vullen van gasopslagen met pijpleiding gas voorheen, opslaan voor later verkoop aan klanten, werkt ook niet meer, nu een flink groter aandeel komt van LNG.
Een LNG-schip kan elk moment de koers verleggen, naar een andere hoogste bieder en zomer winter prijs verschillen worden kleiner daar distributie veel flexibeler is, LNG is al een semi opslag vorm die 600x compacter is. Die niet de beperkingen van een pijpleiding trace heeft met een vast aantal begin-, tussen- en eindstations, maar elke haven met een LNG-terminal als uiteindelijke eindbestemming kan hebben.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Omgekeerde wereld, maar ik ga niet vrolijk 5.000W terugleveren bij prijzen van -€0.50
Ik vind het dynamische capaciteitstarief in België op zich een goed idee, maar voor dit soort situaties is het toch ook weer juist contra-productief.frye schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:52:
Morgen weer lekker auto laden met zonnepanelen + net!
0,42 cent van net + 0,30 cent voor auto laden werkgever = 0,72 euro per kWh 💪.
Wel maar max 5kW voor capaciteitstarief in België.. vandaar de zonnepanelen aan laten. 😅
Je wil met dit soort prijzen toch juist dat er zoveel mogelijk uit het net getrokken wordt?
Ocharme dan het lokale trafohuisje 🙂yannickie111 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:43:
[...]
Ik vind het dynamische capaciteitstarief in België op zich een goed idee, maar voor dit soort situaties is het toch ook weer juist contra-productief.
Je wil met dit soort prijzen toch juist dat er zoveel mogelijk uit het net getrokken wordt?
Een paar kilometer van hier staat er een mastodont van een automatisch vriesmagazijn. Ik ben daar eens geweest en die hebben een 2000kVA transformator. Als die nu een beetje geanticipeerd hebben en morgen de schuif helemaal openzetten van hun koelinstallatie dan kunnen ze toch een mooi extra centje verdienen.
In de veronderstelling dat ze (deels) op dynamisch tarief zitten.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Op 1 mei 2026 tel ik na aftrek van EB (11,09 cent incl. BTW) én 2,5 cent inkoopvergoeding:Domba schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:57:
Een nieuwe dag met netto negatieve Day ahead 1mei met nieuw max negatieve prijs van -49,844ct/kWh
- 4 uren: 12 (-€0,27), 13 (-€0,49), 14 (-€0,46) en 15 uur (-€0,137 = marginaal)
- 14 kwartieren: 11:45 (-€0,153) t/m 15:15 uur (-€0,149)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)
Ik heb 10 zonnepanelen (tot nu toe 2.8kw met zonnetje vandaag teruggeleverd)
van 11:00 - 12:00 uur
€ 0,01 per kWh
van 12:00 - 13:00 uur
€ -0,25 per kWh
van 13:00 - 14:00 uur
€ -0,47 per kWh
van 14:00 - 15:00 uur
€ -0,44 per kWh
van 15:00 - 16:00 uur
€ -0,11 per kWh
En kan ik een GoodWe Netgekoppelde PV-omvormer veilig uitzetten morgen?
Kerncentrales in België zijn niet actief, wegens onderhoudswerkzaamheden (verlenging levensduur)busscherski schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:43:
[...]
In Nederland niet maar in Frankrijk, Belgie en Duitsland is het daggemiddelde wel negatief. (dan heb je als kerncentrale 24 uur stroom opgewekt en moet je nog betalen ook)
In Frankrijk draaien ze wel op volle toeren
Ik vermoed dat de negatieve prijzen niet zo veel verder gaan pieken, temperaturen worden hoger, er gaan meer airco's beginnen draaien
kW? Of kWh?Dutchredgaming schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:59: (tot nu toe 2.8kw met zonnetje vandaag teruggeleverd)
Wat zegt de handleiding daarover?En kan ik een GoodWe Netgekoppelde PV-omvormer veilig uitzetten morgen?
-edit-
Wellicht hebben de groene nerds wat te zeggen over jouw omvormer.
[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 30-04-2026 18:32 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Probeer het eens via www.zonnedimmer.nl, dan kan het misschien wel automatisch, bij mij in elk geval wel.Dutchredgaming schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:59:
En kan ik een GoodWe Netgekoppelde PV-omvormer veilig uitzetten morgen?
Dat maakt me dubbel blij met mijn Renault Twizy, die gaat morgen weer betaald opladenaddictive_rhymz schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:51:
En dan lezen dat de adviesprijs voor benzine vandaag weer een nieuw record heeft gebroken 😅
Toen ik destijds wat berekeningen maakte wat voor tweede voertuig ik zou kopen omdat mijn vrouw haar rijbewijs haalde (het hele spectrum overwogen van "normale" auto tot aan elektrische fiets) heb ik natuurlijk wat aannames gedaan mbt de benzineprijs. Nou die aannames zijn flink verkeerd gebleken - in het voordeel van de Twizy
Dit soort "gekkigheid" met flink negatieve elektriciteitsprijzen trekt die vergelijking - gelukkig
Altijd fijn als een keus goed uitpakt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Het capaciteits tarief moet ook dynamisch worden, dus zoals je zegt: Als er teveel of te weinig aanbod is, dan moet iedereen gemotiveerd worden om mee te helpen.yannickie111 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:43:
[...]
Ik vind het dynamische capaciteitstarief in België op zich een goed idee, maar voor dit soort situaties is het toch ook weer juist contra-productief.
Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels