• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:48
Accu laten terugleveren gedurende piek netbeheerskosten wordt ook wat minder snel aantrekkelijk.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:03
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:13:
Lokaal bij mij in de regio is netcongestie afgeroepen en kunnen bedrijven pas weer ergens na 2030 of 2031 een stroomaansluiting krijgen of uitbreiden. Dit kwam als een verrassing omdat Liander net dacht dat alles tot die volgende geplande uitbreiding net goed zou gaan. Oorzaak van ineens netcongestie is een aanvraag voor 1 aansluiting van een batterijpark, die overigens nog geen bouwvergunning heeft. Maar aanvragen moeten wettelijk op volgorde van binnenkomst behandeld worden, alles na aanvraag batterijpark kan pas na 2030 in behandeling genomen worden.
Dat heeft niks met netcongestie te maken. Netcongestie is een situatie waarbij het elektriciteitsnet op een bepaald moment en op een bepaalde plaats niet alle stroom kan vervoeren omdat de vraag of het aanbod te groot is.
Waar jij het over hebt is het uitgeven van stroom aansluitingen. Ook dat is een probleem maar heeft niks met netcongestie te maken.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:36
Domba schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:11:
[...]

Incl levertarief is lastig, daar je vast, variabel en dynamische contracten hebt.
De dynamische uurprijzen bewegen wel min of meer mee op de zelfde wijze als de toekomstige tijdsafhankelijke nettarieven. Voor dynamisch contract is het zeker geen uitvlakken, maar eerder versterken elkaar.
Als voorbeeld met de indicatieve nettarieven voor morgen 11 november [Afbeelding]
Voor de kwartierprijzen zit voorlopig nog veel variatie binnen een uur, zoals van lange termijn inkopen.

De transportcapaciteit is niet op elk moment van de maximaal, maar beperkt aantal nettarieven op een dag is niet toekomst bestendig, maar 4 nettarieven variant is een gevolg van motie(s) in de 2e kamer.

Twee nieuwe overbelasting momenten die je kan verwachten zijn 9-10u / 0-1u, wasmachines die op timer starten, thuisaccu's die verbruikers niet meer voorzien en weer geladen worden, EV die op timer geladen worden etc.
Waarbij middernacht ook nog samen valt met 1 na laagste nettarief die extra grote grootverbruikers betalen die al dynamische nettarieven hebben sinds begin 2025.
Dan zou dit juist ervoor kunnen zorgen dat dynamisch nog interessanter wordt lijkt. De prijzen zijn vrij vlak de laatste paar dagen en als je dan toch al dit soort uitschieters zou krijgen. Klinkt lullig maar dit geeft ook extra potentie aan de thuisbatterij dan. Dan doel ik aan het verdienmodel. Hoe hoger de spread des te beter.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Vdvmark
Devke schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:19:
[...]

Dan zou dit juist ervoor kunnen zorgen dat dynamisch nog interessanter wordt lijkt. De prijzen zijn vrij vlak de laatste paar dagen en als je dan toch al dit soort uitschieters zou krijgen. Klinkt lullig maar dit geeft ook extra potentie aan de thuisbatterij dan. Dan doel ik aan het verdienmodel. Hoe hoger de spread des te beter.
Maar de netbeheerkosten per kWh saldeer je niet, je betaalt 8 cent met laden accu en betaalt 24 cent met ontladen accu

• Vdvmark
MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:18:
[...]

Dat heeft niks met netcongestie te maken. Netcongestie is een situatie waarbij het elektriciteitsnet op een bepaald moment en op een bepaalde plaats niet alle stroom kan vervoeren omdat de vraag of het aanbod te groot is.
Waar jij het over hebt is het uitgeven van stroom aansluitingen. Ook dat is een probleem maar heeft niks met netcongestie te maken.
https://denoordoostpolder...io%E2%80%99-46759436.html

• MajaMestreech
JBtL schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:52:
[...]

Dat is voor de netbeheerkosten - staat dan weer los van de stroomtarieven. Om het maar makkelijk te maken.. En die hoeven ook weer niet 1-op-1 met elkaar overeen te komen. Netbeheertarieven gaat het vooral om wanneer de pieken in het verbruik zitten - stroomtarieven wanneer er het meeste gas moet worden gebruikt om de benodigde stroom op te wekken. Subtiel verschil, maar toch.
Het gaat erom om ALLE gebruikers te stimuleren om stroom te gebruiken op de juiste tijdstippen: consumenten met vaste, variable en dynamische contract. De dysnamische is al geregeld dat ze de stroom op het juiste moment gebruiken. Het gaat om de vaste en variabele contracten als je die gebruiker kunt stimuleren via een prijs/kosten prikkel om op de juiste momenten stroom te gebruiken dan bepaalt iedereen de hoogte van zijn stroom rekening. Dus ook die gebruikers die geen zonnepanelen hebben kunnen gebruik maken van de lage stroom tarieven.
Hiermee is het helemaal niet nodig dat de netbeheerders 4 tijdvakken gaan definieren voor stroomgebruik, dat gaat dan vanzelf. Alles ligt klaar aan infra structuur om dit te regelen; behalve de energie leverancier die willen zoals altijd hun woekerwinsten behouden. Echter de overheid in de vorm van de ACM kan hun dwingen om die richting uit te gaan om de problemen op het stroomnet op te lossen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:25:
[...]
Maar de netbeheerkosten per kWh saldeer je niet, je betaalt 8 cent met laden accu en betaalt 24 cent met ontladen accu
Op moment is er alleen netbeheerskosten op afname, niet op invoeden.
Een zuiver invoeden aansluiting is rond 100 euro aan vaste netwerkkosten per jaar en waar aansluiting met afname 450 tot enkele duizenden euro's per jaar is.

De ACM doet wel onderzoek naar invoedtarieven of het mogelijk is de verzwaringskosten over meer aansluitingen te verdelen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:13
MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:31:
[...]

Het gaat erom om ALLE gebruikers te stimuleren om stroom te gebruiken op de juiste tijdstippen: consumenten met vaste, variable en dynamische contract. De dysnamische is al geregeld dat ze de stroom op het juiste moment gebruiken. Het gaat om de vaste en variabele contracten als je die gebruiker kunt stimuleren via een prijs/kosten prikkel om op de juiste momenten stroom te gebruiken dan bepaalt iedereen de hoogte van zijn stroom rekening. Dus ook die gebruikers die geen zonnepanelen hebben kunnen gebruik maken van de lage stroom tarieven.
Hiermee is het helemaal niet nodig dat de netbeheerders 4 tijdvakken gaan definieren voor stroomgebruik, dat gaat dan vanzelf. Alles ligt klaar aan infra structuur om dit te regelen; behalve de energie leverancier die willen zoals altijd hun woekerwinsten behouden. Echter de overheid in de vorm van de ACM kan hun dwingen om die richting uit te gaan om de problemen op het stroomnet op te lossen.
Vraag me wel af hoe het zal gaan met digitale meters of slimme meters die administratief zijn uitgezet. Volgens mij kan iedereen gewoon kiezen of ze hieraan mee gaan doen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• MajaMestreech
Dat heeft met ruimte op het stroomnet te maken. Zie https://www.liander.nl/aa...mnet-vol/stroomnetchecker zoals Liander het noemt. Dat de provincie dit netcongestie noemt is dus onjuist.

• MajaMestreech
JBtL schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:43:
[...]

Vraag me wel af hoe het zal gaan met digitale meters of slimme meters die administratief zijn uitgezet. Volgens mij kan iedereen gewoon kiezen of ze hieraan mee gaan doen.
Dat maakt niet uit. Administratief uitzetten wil zeggen dat derden niet je meterstanden kan uitlezen en dat je dat zelf handmatig moet doorgeven aan de energie leverancier. By Dynamisch contract kan dat dus ook al niet, dus als er hoog/laag tarieven komen kan dat dus ook voor vaste/variabele contracten niet worden toegestaan.

• Vdvmark
MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:44:
[...]

Dat heeft met ruimte op het stroomnet te maken. Zie https://www.liander.nl/aa...mnet-vol/stroomnetchecker zoals Liander het noemt. Dat de provincie dit netcongestie noemt is dus onjuist.
Liander spreekt van congestiegebied en kondigt congestie af voor het gebied, je vindt t ook op de site van Liander.

• Domba
  • Nu online
JBtL schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:43:
[...]
Met de nieuwe energiewet vanaf 1-1-2026 mogen deze voor onbalans toewijzing en in toekomst netwerkkosten berekening worden uitgelezen.
Alleen ontvangt energieleverancier niet direct de meterstanden, wil je niet dan is digitale meter zonder communicatie module enigste keuze.

Via omweg is nu soms al, als deze via onbalans als nog via balansverantwoordelijke bij energieleverancier terecht komen. Voorbeeld zijn de jaarlijkse meterstanden opgave die afgewezen worden als rekening wordt gehouden met paar dagen aan verwachte invoeding/afneme.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
  • Nu online
MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:44:
[...]
Een wachtrij met meer dan half jaar wachttijd kan niet zonder, een voor aankondiging van netcongestie bij ACM en dient er een onderzoek gestart te worden of verplichte congestiemanagment nog mogelijk is of het structurele netcongestie is.

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20
bilgy_no1 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:23:
[...]

Als ik november 2025 vergelijk met november 2024 zitten we tot nu toe veel lager.

Oktober kwam ik ook wat lager uit dan vorig jaar.
Ligt eraan hoe je dat bekijkt.

November 2024 gem. dyn. tarief € 0,289; november 2025 tot nu toe € 0,241. Inderdaad nu lager _/-\o_
Heel 2024 gem. dyn. tarief € 0,244; heel 2025 tot nu toe € 0,245. Niet echt een dalende tendens.

Kijk je van van november 2024 - november 2025 dan is het gem. dyn. tarief zelfs € 0,251

[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 10-11-2025 22:22 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:20:
Ik neem inmiddels al ruim een jaar stroom af via een dynamisch contract. Vanwege een overstapbonus zit ik net bij een andere aanbieder dan afgelopen jaar en daar gaat mijn vraag ook over:

Wat zijn fijne apps voor het kunnen zien van de energieprijzen voor op een telefoon (iPhone). Het is hierbij even niet belangrijk dat het een API heeft. Via Home Assistant heb ik al wat universele koppelingen (EPEX, Nordpool) om te kunnen sturen met de prijzen, maar ik wil graag op de telefoon een makkelijk snel overzicht van de prijzen zodat ik dit in de gaten kan houden. Ik heb nu "EnergyPricing" met een widget maar die geeft maar 1 dag weer. Ik heb er een paar geprobeerd maar nog niets echt handigs kunnen ontdekken. Voor veel apps moet je klant zijn. Dat wil ik juist niet. Sommige apps hebben nog geen kwartieroverzicht. Andere apps zijn weer domweg onoverzichtelijk/oud. Ik zoek iets universeels waarbij de exacte prijzen niet van belang zijn maar het verloop van de prijzen wel.

Iemand suggesties?
(ios) App gebouwd voor dynamische energie tarieven widgets
handige mooie app!

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:59
Die heb ik dus al maar die doet hier maar 1 dag en niet morgen of ik moet iets missen...

Edit: ik zie sinds de update een 99 cent optie voor prijzen van morgen. No-brainer. Direct gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 10-11-2025 23:02 ]

UNOX: The worst operating system

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:10
Rossi46 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:31:
[...]

En welke site is dat dan? ;)
https://www.slimmemeterportal.nl/home

Slimmemeterportal.nl wordt gerund door vrijwilligers. Als je daar een abonnement op neemt, geef je ze toestemming om je meterstanden/kwartierverbruik van je netbeheerder te downloaden en om daar nette grafieken en excel bestanden van te maken. Het abonnement is gratis. Er is een plusabonnement voor € 1,50 per maand waarbij je ook maandrapporten krijgt per e-mail en je data langer dan een jaar wordt bewaard.

https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom

Bij Jeroen.nl kun je de kwartiertarieven downloaden en aanbieders van dynamische contracten vergelijken.

Op het Transparency Platform van de energieveiling EntsoE kun je de kwartierprijzen in Europa "day ahead" zien.

https://newtransparency.e...2C%22tz%22%3A%22CET%22%7D

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:24
Allemaal bedankt voor de info ik ga eens ff puzzelen

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:36
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:25:
[...]

Helder. Ik zat nog even op de roze wolk van voor 2027. Verkoop heeft dan geen zin. Goedkoop inkopen voor eigenverbruik wel op de duurdere uren / blokken.

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 11-11-2025 08:42 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Vdvmark
Devke schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:42:
[...]

Helder. Ik zat nog even op de roze wolk van voor 2027. Verkoop heeft dan geen zin. Goedkoop inkopen voor eigenverbruik wel op de duurdere uren / blokken.
Zoals Domba terecht opmerkt zijn netbeheerskosten per kWh waar (hier) over gesproken wordt voor stroomafname, en (meestal nog) niet voor stroomteruglevering.
Mijn voorbeeld in reactie aan jou is daarmee hopelijk niet correct.

De congestie die hier regionaal nu speelt en ook al eerder speelde, heeft meer met invoeding te maken, met gereserveerde capaciteit voor stromen die vanaf windparken op zee via hier getransporteerd moeten worden, dan met stroomgebruik van aansluitingen. Vandaar dat Urker wethouder afkoppelen van windmolens als oplossing aandroeg voor de congestie, ze zouden niets liever willen dan die lastige obstakels (voor visserij) allemaal uit de zee te verwijderen, afkoppelen is dan een mooi begin :D

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:09
JanAllElectric schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:14:
[...]

Ligt eraan hoe je dat bekijkt.

November 2024 gem. dyn. tarief € 0,289; november 2025 tot nu toe € 0,241. Inderdaad nu lager _/-\o_
Heel 2024 gem. dyn. tarief € 0,244; heel 2025 tot nu toe € 0,245. Niet echt een dalende tendens.

Kijk je van van november 2024 - november 2025 dan is het gem. dyn. tarief zelfs € 0,251
Ik heb geen volledige cijfers over 2024, want tot en met 19 september had ik een vast jaarcontract. Maar mijn gemiddelde in november is tot nu toe 0,2270 tegen 0,2784 in 2024. Iets groter verschil dus dan bij jou. Op jaarbasis 2025 tot nu toe 0,2328.

Dat laatste getal moet ik eigenlijk vergelijken met wat ik in september 2024 als jaarcontract kon krijgen. Vattenfall bood me toen een verlenging aan tegen een tarief van 0,267289 + daar bovenop een terugleverboete van EUR 240. Zelfs jouw gerealiseerde tarief van november tot november is lager dan dat aanbod...

Dus als er nu gestunt wordt met hele lage tarieven, dan verwacht ik niet dat het met dynamische tarieven hoger uit gaat vallen. Bovendien hebben al die mooie aanbiedingen een vaak stevige terugleverboete, dus als je wat PV hebt liggen is dat al snel een stuk minder aantrekkelijk.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:20
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:43:
[...]

Je kan t ook je vader vragen, die heeft waarschijnlijk een contract of welkomstbrief. Posters hier zijn niet altijd op de hoogte of doen alsof ze niet op de hoogte zijn. Je vader kan bij Frank contract hebben afgesloten waar hij 1,8ct opslag betaalt voor levering kWh en 1,8ct bovenop beurs/marktprijs terugkrijgt bij teruglevering. Het Eneris EMS wordt gebruikt voor Slim Handelen, als je vader daarom dat heeft gekocht dan betaalt ie 0 ct opslag voor kWh bij levering stroom voor handel en zijn de kosten/vergoeding bij handel teruglevering ook 0 cent. Dat Eneris kastje biedt zonder SlimHandelen weinig meerwaarde (??), met SlimHandelen zijn er haken en ogen en mag je vooral hopen dat leverancier van kastje/batterij/omvormer een goede is.
Ik heb het contract gelezen en er staat wat @Kees-Jan aangeeft:
Inkoopvergoeding: € 0,01815 per kWh
Inkoopvergoeding teruglevering: € -0,01271 per kWh
Hij heeft het kastje niet gekocht bij een energieleverancier ofzo, maar als EMS om "slim" met zijn PV/EV/Accu om te gaan. En dat is dan ook allemaal instelbaar met dat kastje, dus volgens mij een aardige meerwaarde.

Bij Frank energie heeft hij een dynamisch contract, en kan dus elk moment overstappen op wat anders.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:29
Ik zal mijn 2 centen voor dit jaar even in het zakje doen.
De V_ger powerplant heeft weer een jaar gezoemd (contractjaar van nov 24 t/m okt 25).

Mijn gemiddelde inkoopprijs is uitgekomen op 0,205 EUR/kWh.
Mijn gemiddelde verkoopprijs is uitgekomen op 0,311 EUR/kWh.
Circa 11.500 ingekocht en 10.700 verkocht. PV opbrengst 15.350

30° O/W 926 kWh/kWP
0° Plat/zuid vrij 886 kWh/kWP. Ha niet slecht voor deze orientatie!

Geschat/berekend energieverlies batterijsysteem circa 2500 kWh / 18%. Dus aangenomen dat ik de helt daarvan in heb moeten kopen en de helft daarvan van de PV komt en dus niet beschikbaar was voor directe verkoop waren de running costs 645 euro. Dit zit al verwerkt in bovenstaande, dus het komt er niet nog eens extra bij.

All electric, met EV + thuisbatterij. Als je kan sturen, kan je echt wel beter doen dan de markt.Ik heb dus geld toegkregen voor een netto afname :*)

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 11-11-2025 11:28 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Pagina: 1 ... 306 307 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels