• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-10 13:39
joep03nl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

We zullen het erover eens zijn dat het aardig weggestopt zit, zeker niet transparant....
Dat bedoel ik.

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-11 08:39
Sarpo schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:40:
[...]

Die jsonfeed kan toch op de website geïntegreerd worden, zodat het duidelijk is. Met daarbij de melding dat dit de prijzen zijn, of iets dergelijks.
Ja dat kan (technisch) zeker, maar dat kost hun bakken met geld.
Het gros van de mensen heef geen flauw idee wat een json feed is, maar willen er misschien toch mee aan de slag -> klantenservice wordt dan overbelast.

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik merk dat mijn slimme energiemeter werkt met een resolutie van 1kWh. Als ik 0,9kWh verbruik tijdens zonnige uren maar de laatste 0,1kWh verbruik tijdens het duurste uur van de dag, dan krijg ik nu 1kWh te zien op dat duurste uur van de dag (in de Greenchoice app).

Zal dit ook bij een variabel tarief gebeuren? Indien dat het geval is: dan heeft het toch slechts beperkt nut om op goedkope momenten stroom te verbruiken?

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-11 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@FlyingPineapple Ik heb je vraag ook aan Tibber voorgelegd en kreeg dit antwoord:

Bedankt voor je bericht. Zodra je meter in storing staat gaan wij over op profielfracties, dit zijn modellen die je totale verbruik verdelen over de dag. Ik zie overigens dat dit bij jou niet het geval is, de meter geeft gewoon meetdata door.

We gebruiken alleen profielfracties wanneer de meter voor een korte periode in storing staat. Mocht iemand het uitlezen van de slimme meter uitzetten bijvoorbeeld, dan gaan we over op de modelcontracttarieven. We laten dit natuurlijk wel weten

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:53
joep03nl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

We zullen het erover eens zijn dat het aardig weggestopt zit, zeker niet transparant....
Jazeker. Maar héél interessant is dat natuurlijk niet. :)
Zolang dat in je contract vermeld staat én op de website zie ik daar geen probleem in.

@Sarpo Ik heb er nu een aantal gehad, en kan geen complottheorieën bevestigen. Alle facturatie én eindafrekeningen kloppen.
Als je het zelf bij wilt houden met tools van de leverancier vind ik de app van Tibber super duidelijk, die laat per uur/dag/maand het verbruik, de kosten en de prijs zien.
Als je de meter ook wilt schaduwen kan je een platform zoals https://slimmemeterportal.nl/ toestemming geven om dezelfde data als je energieleverancier bij je netbeheerder op te halen.

Dus ook als non-tweaker kan je los.

- knip -

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-11 22:37

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@herrieschopper In de Tibber app wordt alles getoond met 2 decimalen achter de komma. Als je een P1 meter aansluit op je meter toont de P1 meter ook 2 decimalen achter de komma.

• Raymond P
@sideriusj Ik log 3 decimalen achter de komma (DSMR 5) :)

- knip -

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-10 13:39
Raymond P schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Jazeker. Maar héél interessant is dat natuurlijk niet. :)
Zolang dat in je contract vermeld staat én op de website zie ik daar geen probleem in.

@Sarpo Ik heb er nu een aantal gehad, en kan geen complottheorieën bevestigen. Alle facturatie én eindafrekeningen kloppen.
Als je het zelf bij wilt houden met tools van de leverancier vind ik de app van Tibber super duidelijk, die laat per uur/dag/maand het verbruik, de kosten en de prijs zien.
Als je de meter ook wilt schaduwen kan je een platform zoals https://slimmemeterportal.nl/ toestemming geven om dezelfde data als je energieleverancier bij je netbeheerder op te halen.

Dus ook als non-tweaker kan je los.
Het is ook niet interessant, rete saai, maar het is gewoon nodig dat er op een bepaalde manier transparantie is. Consumenten worden vaak genoeg gen**id

• Raymond P
Tjah, het is zo simpel als uurprijs + opslag * verbruik.
De aanvullende uitleg van Zonneplan is toch ook gewoon compleet? Ik snap werkelijk niet wat je daar mist, want dat is imho transparant.

Je kan altijd nog Eneco klant worden als je volledige transparantie wilt. :kuch

- knip -

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-10 16:21
Ik probeer te doorgronden of een partij als Frank Energie nou wel of niet verstandig is tov een aansluiting bij Eneco, als ik uit ga van zonnepanelen die jaarlijks 80% van mijn jaarlijks verbruik dekken.

Bij partijen als budget energie, duidelijk en daar is maandelijks salderen nadelig. Maar is dat ook zo bij een day ahead club...

Vind het erg moeilijk inschatten... jullie tips?

• Spiegelei
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-10 15:38
mikkelnl schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:28:
Ik probeer te doorgronden of een partij als Frank Energie nou wel of niet verstandig is voor een aansluiting bij Eneco, als ik uit ga van zonnepanelen die jaarlijks 80% van mijn jaarlijks verbruik dekken.

Bij partijen als budget energie, duidelijk en daar is maandelijks salderen nadelig. Maar is dat ook zo bij een dat ahead club...

Ik zit momenteel bij Frank met dezelfde situatie. Over het algemeen kan je vanuit gaan dat de prijs tussen 11:00 en 16:00 lager is. Dus je krijgt ook weinig terug als je terug levert. Je saldeert eigenlijk over het uur.
Het is leuk wanneer je overdag een cent of 10 per Kwh terugkrijgt overdag. Maar als je savonds voor diezelfde Kwh 40 cent betaald maak je verlies.

Heb er afgelopen zomer niet zo op gelet, nu de winter in aankomst is blijf ik nog even bij Frank vanwege de verminderde opbrengst. Ik stap komend voorjaar over naar een niet dynamische aanbieder om zo over het hele jaar te kunnen salderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Spiegelei op 19-10-2022 20:37 ]

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:13
Smuggler schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Had het vorig bericht wel ergens gelezen, maar kon het niet terug vinden.

Ook hier kan ik niet meer inloggen.
Ha ha was dus niet de enige.

Ik heb berichtje gestuurd naar info adres met verzoek om weer actief te maken.

Raadt eens wat...

Hij doet het weer. Heb geen bericht gekregen maar probeerde het iedere dag en na dag 3 .. hij werkt weer uit het niets.

Ga gelijk even export maken.

Zijn jullie op de hoogte

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-11 20:14
Ik probeer te doorgronden of een partij als Frank Energie nou wel of niet verstandig is tov een aansluiting bij Eneco, als ik uit ga van zonnepanelen die jaarlijks 80% van mijn jaarlijks verbruik dekken.

Bij partijen als budget energie, duidelijk en daar is maandelijks salderen nadelig. Maar is dat ook zo bij een day ahead club...

Ja is een lastige. Zit zelf ook nog met een electrische auto. Zonnepanelen overdag salderen tegen hoog tarief, auto laden tegen laag tarief. Zit zelf op ongeveer 50% afgedekt door zonnepanelen.

Tips of ervaringen zijn welkom :-)

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13

Ik zat voor hetzelfde probleem. We hadden variabel bij Eneco (3300 kWh en 1450 m3 gas). Per 30 oktober zouden we nieuwe (hogere) tarieven krijgen. Totaal rond de 7300 euro, zonder teruglevering. (zonnepanelen worden december geïnstalleerd als het goed is). Even bij Gaslicht.com gekeken en bij bijv Engie kwam ik dan op 5900 euro zonder teruglevering. Lever ik 3000 kWh terug dan ging ik richting de 3900 euro per jaar.
Toen even bij NextEnergy gekeken en dezelfde berekening gemaakt. Resultaat: tarief zonder teruglevering rond de 3850 euro en 2600 euro met teruglevering. Gerekend over een jaarperiode. Dus zonder teruglevering zou je bij hun op hetzelfde bedrag komen als met teruglevering bij een variabel contract.
Bij NextEnergy leveren zonnepanelen dus toch nog extra voordeel op.
Er is pas met zekerheid iets over te zeggen als we bijv een jaar verder zijn. Wat nu wel een voordeel is dat de invoering van het prijsplafond een bescherming biedt tegen extreme prijsverhogingen door wat voor redenen dan ook. Dus wat dat betreft is het risicoloos uit te proberen. En vallen de prijzen toch anders uit dan is het dagelijks mogelijk om op te zeggen en kan er alsnog iets anders gekozen worden. Maar sowieso was Eneco geen optie meer. Zo heb ik het benaderd.

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:40

Ik ben per november over naar EnergyZero, bij mijn huidige leverancier ga ik 83 ct/kWh betalen. Met mijn 6000wp wek ik in de donkere maanden nog wel wat op maar stukken minder dan dat ik verbruik, verwacht 200 kWh per maand. Mijn huis verbruikt circa 400 kWh per maand en mijn auto 250 kWh per maand. Kan mijn EV opladen tijdens de voordelige dynamische uren…
Over het hele jaar zit ik nu (oktober) op een netto verbruik van circa 0 kwh, dus ben uitgesaldeerd…

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:13
netfast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:31:
Ik wil graag wat dingen "automatiseren" qua stroomafname.

Hiervoor zag ik deze stekkers (los van de vraag of ze betrouwbaar zijn ed.)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004766016125.html

Ik zou dit soort stekkers graag willen toepassen in mijn huis en ze dan besturen via een rPi.
Echter kan ik niks vinden over de programmeerbaarheid van dit soort jongens, alleen dat er een app voor is (die ik niet wil). Heeft iemand hier ervaring mee? of evt een andere stekker welke wel programmeerbaar is?

Hiermee wil ik wat zaken gaan automatiseren in combinatie met de uurtarieven...
Kort samengevat: chinese troep…wat onnodig tijd en geld kost.
Simpele philips hue of zoiets..

• joep03nl
netfast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:31:
Ik wil graag wat dingen "automatiseren" qua stroomafname.

Hiervoor zag ik deze stekkers (los van de vraag of ze betrouwbaar zijn ed.)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004766016125.html

Ik zou dit soort stekkers graag willen toepassen in mijn huis en ze dan besturen via een rPi.
Echter kan ik niks vinden over de programmeerbaarheid van dit soort jongens, alleen dat er een app voor is (die ik niet wil). Heeft iemand hier ervaring mee? of evt een andere stekker welke wel programmeerbaar is?

Hiermee wil ik wat zaken gaan automatiseren in combinatie met de uurtarieven...
Ik heb heel veel van dat soort spul, maar dan van het Zigbee protocol i.c.m. een conbee II stick, domoticz en PHP-scripts. Werkt perfect. Voorbeeldje van ene toepassing: ik heb een groot tropisch aquarium dat continue op 25 graden draait. Via een PHP script haal ik de uurprijzen van stroom op, bepaal vervolgens welke uren de stroom het goedkoopst is en op die uren staat de vervarming van m'n aquarium aan (nog wel een paar andere voorwaarden in het script, zodat de verwarming bv. nooit langer dan 5 uur uit kan staan).

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:15
WillemP22 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Die stekkers werken anders best goed, en zeker als je met een laag budget je huis slimmer wil maken. Een huis volledig met Hue uitrusten is een behoorlijke investering.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Zoals ik al reeds aangaf: "los van de vraag of ze betrouwbaar zijn ed."
Dat was niet mijn punt ;-)

Ik was op zoek naar informatie mbt het zelf besturen van (dergelijke) plugs.
Hoop nuttige informatie gekregen gelukkig, waar ik wel iets mee kon.

Enige dat ik nog veel zie is dat de meeste van de plugs die ik gevonden heb, "slechts" 2500 Watt rated zijn.
Maar daar zal vast ook wel weer een speciale versie voor zijn die 16A trekt zonder problemen.

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-11 12:12
sideriusj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:56:
@FlyingPineapple Ik heb je vraag ook aan Tibber voorgelegd en kreeg dit antwoord:

Bedankt voor je bericht. Zodra je meter in storing staat gaan wij over op profielfracties, dit zijn modellen die je totale verbruik verdelen over de dag. Ik zie overigens dat dit bij jou niet het geval is, de meter geeft gewoon meetdata door.

We gebruiken alleen profielfracties wanneer de meter voor een korte periode in storing staat. Mocht iemand het uitlezen van de slimme meter uitzetten bijvoorbeeld, dan gaan we over op de modelcontracttarieven. We laten dit natuurlijk wel weten
Interessant!

• Maxmannl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-11 13:51
Krijg zojuist een e-mail van vandebron dat de €190 euro compensatie in November en December op het contract wordt uitgekeerd waar de stroom wordt afgenomen. In mijn geval is dit dus Tibber.

Dus als daar nog onduidelijkheid over bestond :)

• Faceless
  • Laatst online: 11-10 01:28
netfast schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:20:
[...]

Enige dat ik nog veel zie is dat de meeste van de plugs die ik gevonden heb, "slechts" 2500 Watt rated zijn.
Maar daar zal vast ook wel weer een speciale versie voor zijn die 16A trekt zonder problemen.
Welke apparaten heb je die 3700 watt verbruiken en je wilt besturen met zo'n plug?

• netfast
  • Niet online
Bijvoorbeeld een bitcoinminer, om de woonkamer alvast te verwarmen 's-nachts (en daar bitcoin voor te krijgen).
Of een auto aan de normale stekker.
Opladen van accu's
Verwarmen van water

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:17
Ik ben er misschien wat laat mee, maar zit te denken om over te stappen van Energiedirect naar Tibber.
Mijn situatie is als volgt:

- stadsverwarming met een relatief hoog vastrecht.. GJ prijs is redelijk gekoppeld aan gasprijs. Mooi verwacht in wurgcontract (nieuwbouwwijk) €1356 voor 20GJ incl kosten vastrecht/meter/huurset etc)
- stroom wel vrij keus.

De woning is goed geïsoleerd. Wat betreft warmte kan ik niks veranderen. Stroom tarieven zijn vanaf november +- €0,75 per kWh. Als ik de prijzen bij Tibber ziet lijkt dit te schommelen tussen de 10 tot +- 65 ct. Vrijwel altijd goedkoper als wat ik straks ga betalen. Die €4 per maand aan kosten zijn nog lager dan de €5,40 leveringskosten die energiedirect rekent.

Ik heb slechts 1 zonnepaneel, dus verwacht daar niks mee te winnen/verliezen.
Geen elektrische auto.
Laagverbruiker (1 persoon) met +- 1200-1400kwh.

Eigenlijk ben ik geen smart user, maar puur op zoek naar lagere lasten. Niet echt het type klanten waar Tibber wellicht naar zoekt, maar lijkt voor nu wel het goedkoopste alternatief.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie of hebben jullie een advies?

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-10 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
user_tweakers schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:40:
Ik ben er misschien wat laat mee, maar zit te denken om over te stappen van Energiedirect naar Tibber.
Mijn situatie is als volgt:

- stadsverwarming met een relatief hoog vastrecht.. GJ prijs is redelijk gekoppeld aan gasprijs. Mooi verwacht in wurgcontract (nieuwbouwwijk) €1356 voor 20GJ incl kosten vastrecht/meter/huurset etc)
- stroom wel vrij keus.

De woning is goed geïsoleerd. Wat betreft warmte kan ik niks veranderen. Stroom tarieven zijn vanaf november +- €0,75 per kWh. Als ik de prijzen bij Tibber ziet lijkt dit te schommelen tussen de 10 tot +- 65 ct. Vrijwel altijd goedkoper als wat ik straks ga betalen. Die €4 per maand aan kosten zijn nog lager dan de €5,40 leveringskosten die energiedirect rekent.

Ik heb slechts 1 zonnepaneel, dus verwacht daar niks mee te winnen/verliezen.
Geen elektrische auto.
Laagverbruiker (1 persoon) met +- 1200-1400kwh.

Eigenlijk ben ik geen smart user, maar puur op zoek naar lagere lasten. Niet echt het type klanten waar Tibber wellicht naar zoekt, maar lijkt voor nu wel het goedkoopste alternatief.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie of hebben jullie een advies?
Volgend jaar hebben we toch een prijs plafond.
Dus bij je huidige ben je sowieso die 40cent kwijt. en bij tibber kan dat nog voordeliger uitvallen.

En mocht je wel de smaak te pakken krijgen als smart user, dan heeft dat ook meteen voordeel. :)

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:17
Smuggler schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:50:
[...]

Volgend jaar hebben we toch een prijs plafond.
Dus bij je huidige ben je sowieso die 40cent kwijt. en bij tibber kan dat nog voordeliger uitvallen.

En mocht je wel de smaak te pakken krijgen als smart user, dan heeft dat ook meteen voordeel. :)
Ja op die manier is het inderdaad niet zo spannend!

Zojuist de overstap gemaakt.
Nu helaas in de app 2 huizen staan. Eentje waar ik van de week wat mee had geprobeerd, 2e is nu toegevoegd ivm met het aanmelden via de pc.

Is er een mogelijkheid om het huis waar geen contract aan verbonden is de verwijderen? (beide hetzelfde adres 8)7 )

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
user_tweakers schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:25:
[...]

Ja op die manier is het inderdaad niet zo spannend!

Zojuist de overstap gemaakt.
Nu helaas in de app 2 huizen staan. Eentje waar ik van de week wat mee had geprobeerd, 2e is nu toegevoegd ivm met het aanmelden via de pc.

Is er een mogelijkheid om het huis waar geen contract aan verbonden is de verwijderen? (beide hetzelfde adres 8)7 )
Ik zou via de app chatten met de klantenservice. Ze reageren binnen 1 werkdag.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Weet iemand waar je de dagelijkse inkoopsprijzen van gas inclusief alle belastingen, overheidsheffingen, ODE en btw kunt zien?
Ik kan het alleen zonder vinden.

Of kan iemand mij uitleggen hoe ik het zelf kan uitrekenen?

• Raymond P
@edgarf28 (Kaal tarief + milieubelasting + ODE) * BTW tarief.

Tarieven vind je hier: https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

Dus:
(Kaal tarief + 0.36322 + 0.0865) * 1.09

Vanaf 2023 is het BTW tarief voor energie weer 21%, de milieubelasting voor gas zal vast ook veranderen.

Edit:
Een energieleverancier kan een regiotoeslag rekenen, dat is niet verplicht meer.
Ook kan een inkoop toeslag en Garantie van Oorsprong (GVO) gerekend worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 21-10-2022 09:05 ]

- knip -

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

de Peer

under peer review

Raymond P schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:01:
@edgarf28 (Kaal tarief + milieubelasting + ODE) * BTW tarief.

Tarieven vind je hier: https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

Dus:
(Kaal tarief + 0.36322 + 0.0865) * 1.09

Vanaf 2023 is het BTW tarief voor energie weer 21%, de milieubelasting voor gas zal vast ook veranderen.
Hij vraagt om de day ahead tarieven inclusief belastingen ;)

edit: ohja, of een manier om het zelf uit te rekenen :)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 21-10-2022 09:03 ]

• Raymond P
@de Peer Of een uitleg. Teach a man to fish enzo.

- knip -

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

mythor

Held in opleiding

edgarf28 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:31:
Weet iemand waar je de dagelijkse inkoopsprijzen van gas inclusief alle belastingen, overheidsheffingen, ODE en btw kunt zien?
Ik kan het alleen zonder vinden.

Of kan iemand mij uitleggen hoe ik het zelf kan uitrekenen?
(gasprijs + inkoopkosten + regiotoeslag + energiebelasting + ode) * btw

inkoopkosten en regiotoeslag zijn bij sommige aanbieders bij elkaar in 1 bedrag.

Bij Frank op de website heb je een optie om de all-in prijs te zien (rechtsboven bij het grafiekje)
https://www.frankenergie.nl/goedkoop

What you say?!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
netfast schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:12:
Bijvoorbeeld een bitcoinminer, om de woonkamer alvast te verwarmen 's-nachts (en daar bitcoin voor te krijgen).
Of een auto aan de normale stekker.
Opladen van accu's
Verwarmen van water
Kijk eens naar de plugs van Nous, die hebben een 3680W rated plug met Tasmota op, de A1T.

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58

mythor

Held in opleiding

Knikmops schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:10:
[...]

Kijk eens naar de plugs van Nous, die hebben een 3680W rated plug met Tasmota op, de A1T.
Of een IKEA TRÅDFRI Draadloos plug-in stopcontact, €9.99, 3840W
Makkelijk te integreren in je smarthome platform naar keuze.

https://www.ikea.com/nl/n...opcontact-smart-90356166/

What you say?!

• netfast
  • Niet online
Oe, die Ikea dingen zijn goedkoop en te besturen via (PHP) scripts!
Daar gaan we eens wat mee spelen :)

Dank!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

E.D. schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 00:03:
[...]

Ik ben per november over naar EnergyZero, bij mijn huidige leverancier ga ik 83 ct/kWh betalen. Met mijn 6000wp wek ik in de donkere maanden nog wel wat op maar stukken minder dan dat ik verbruik, verwacht 200 kWh per maand. Mijn huis verbruikt circa 400 kWh per maand en mijn auto 250 kWh per maand. Kan mijn EV opladen tijdens de voordelige dynamische uren…
Over het hele jaar zit ik nu (oktober) op een netto verbruik van circa 0 kwh, dus ben uitgesaldeerd…
mijn hele huis hangt vol met smart plugs. allemaal op het zigbee protocol icm home assistant.

gisteren pas een (NL) bewegingssensor in de gang vervangen door een sonoff mini, omdat die nl ding kaduuk was gegaan.

voor apparatuur raad ik sonoff's aan. die zijn veel in gebruik en hebben duidelijk dikke bedrading, en je opent zelf de behuizing, dus je kan zelf het circuit nog checken. werkt op wifi, en ook te koop via ali en makkelijk te flashen.

ik heb bv mijn ir panelen op kantoor hier aan gesloten. die gaan automatisch uit als ik niet op kantoor ben (motion sensor).

ook de opladers van de fietsen. stroom gaat eraf als ze opgeladen zijn, en ze laden alleen op na zonsopgang.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

[...]

alsof hue niet uit china komt en niet veel configuratie vergt. en hoe wil je de waterkoker aanzwengelen met een hue peertje?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
kmf schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

alsof hue niet uit china komt en niet veel configuratie vergt. en hoe wil je de waterkoker aanzwengelen met een hue peertje?
hue heeft ook schakelbare contacten:
uitvoering: Philips Hue smart plug - EU

Hue is ondertussen zoveel meer dan alleen lampjes.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Raymond P
[...]

Hue is dan ook ontzettend overpriced meuk. :9

Een peertje wordt lastig, maar Hue maakt ook plugs.
Overigens maken Shelly en Sonoff ook plugs. (Sonoff maakt ook Zigbee plugs)

@netfast Voordat je het wiel opnieuw uit gaat vinden, kijk even naar Home Assistant, Tasmota en MQTT.
EEA is direct compatible met elkaar en scheelt je waarschijnlijk tijd in adopteren.

- knip -

• Faceless
[...]

alsof hue niet uit china komt
Jawel, maar die zijn gecertificeerd / onder controle van Europese instanties en voldoen aan Europese standaarden, dat betekent dat er bij productiefouten ook een recall uitgevaardigd kan worden waarbij alle verkopers de klanten moeten benaderen. Hetgeen je uit China laat overkomen kan prima zijn, maar ook met de Franse slag gemaakt zijn.

Voor mij - persoonlijk dus - is het het niet waard om 10 euro te besparen om het uit China te laten komen en dan mogelijk brand te krijgen in mijn huis. Zeker als ik lees dat mensen er apparaten op willen aansluiten die meer dan 2500 watt verbruiken. Ik zou 2x nadenken daarover.

[ Voor 5% gewijzigd door Faceless op 21-10-2022 11:25 . Reden: quote ingekort ]

• Raymond P
@Faceless Het is geen 2012 meer. :P Veel van die meuk is inmiddels gewoon "gekeurd" in EU en voldoen aan de standaarden die hier gelden.

Als je de Chinese meuk koopt dan is dat in bijna alle gevallen een Tuya whitelabeled product.
Ze werken ook praktisch allemaal met een relais, zolang dat relais rated is voor wat je erdoorheen wilt gooien en het design voor de PCB door de mangel is geweest zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

Waar je wel voor moet oppassen zijn imitatie producten met inferieure componenten.

- knip -

• Faceless
Raymond P schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:40:
@Faceless Het is geen 2012 meer. :P Veel van die meuk is inmiddels gewoon "gekeurd" in EU en voldoen aan de standaarden die hier gelden.

[...]

Waar je wel voor moet oppassen zijn imitatie producten met inferieure componenten.
Als er een structureel defect component gevonden wordt in een Hue serie, dan vind een recall plaats van dit product. Ik kan je garanderen dat dit niet zal gebeuren bij spul van AliExpress, die verkoper verdwijnt van Ali en je hoort er nooit meer wat van, nog los of je iemand aansprakelijk kunt stellen of verhaal kunt halen bij een semi anonieme verkoper uit China.

En de kunst zit natuurlijk in je onderste regel. Mensen gaan voor goedkoop, dus de kans is groot dat je imitatie koopt.

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:24
Faceless schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Als er een structureel defect component gevonden wordt in een Hue serie, dan vind een recall plaats van dit product.
Ik verwacht dat als dit defect zich pas laat zien na 2 jaar dat je gewoon kan fluiten naar je geld hoor :+

Het idee dat Chinese technologie perse inferieur is, is al lang niet meer zo. Mocht iets defect aankomen kan je vaak ook gewoon je geld terug krijgen

[ Voor 7% gewijzigd door smiba op 21-10-2022 12:09 ]

• Mazinho
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-06 19:24
Iemand die al de gasprijs richting Home Assistant heeft weten te scrapen? Ik zit bij EnergyZero en die hebben ook een api, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat richting HA kan scrapen. Voor stroom is er voldoende verkrijgbaar, maar gas is helaas niks te vinden....

• Raymond P
Faceless schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:04:
[...]

Als er een structureel defect component gevonden wordt in een Hue serie, dan vind een recall plaats van dit product. Ik kan je garanderen dat dit niet zal gebeuren bij spul van AliExpress, die verkoper verdwijnt van Ali en je hoort er nooit meer wat van, nog los of je iemand aansprakelijk kunt stellen of verhaal kunt halen bij een semi anonieme verkoper uit China.

En de kunst zit natuurlijk in je onderste regel. Mensen gaan voor goedkoop, dus de kans is groot dat je imitatie koopt.
Je kan natuurlijk ook ergens anders kopen, binnen Europa bijvoorbeeld. De verantwoordelijkheid ligt dan daar.
AliExpress is inderdaad niet het meest betrouwbaar als je niet bekend bent met het gebruik van een handelsplatform.

Er zijn een aantal bedrijven die whitelabeled verkopen hier in Nederland, Lidl is daar bijvoorbeeld één van met hun Silvercrest: https://www.lidl.nl/h/smart-home/h10004337

- knip -

• Disconnection
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-10 13:54
Ik zit al een paar pagina's terug te lezen en denk er nu zelf ook aan om over te stappen. Ik ben een kleine verbruiker (700kwh en 350m2 p/j, zuinig wonend met 2 personen op 35m2 in een slecht geïsoleerd huis) en twijfel welke aanbieder het beste zou zijn. Ik zie namelijk dat veel van jullie bij Tibber zitten, maar volgens mij is dat geen optie aangezien ik niet gasloos woon. Verder zie ik ook vaak EnergyZero voorbij komen, maar deze lijkt relatief duur. Zit er dan zo'n grote verschil in kwaliteit tussen de aanbieders? Denkend aan ondersteuning en apps. Verder vroeg ik me af of het mogelijk en rendabel is om naar Tibber te gaan voor stroom, maar een andere aanbieder te gebruiken voor gas?

De kosten voor elke aanbieder heb ik als volgend berekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1_62JSNUCcdnjXssAnVQbbqii4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lpbGLfe6G0u4tcDD1SDWguMj.png?f=fotoalbum_large
Hierbij neem ik 12 * beide vastrecht bedragen en ons verbruik * variabele opslag * .01 (centen ipv. euros).

• Raymond P
@Disconnection Het kost niets extra om gas en stroom bij aparte aanbieders af te nemen, en dat is inderdaad gewoon mogelijk. Al hebben niet alle aanbieders die optie op hun website.

Tussen de aanbieders zit vooral verschil in de klantenservice en hoe goed (lees: duidelijk) hun verbruiksrapportage is.

---

Heeft er iemand hier toevallig al een factuur van Frank gehad deze maand?

- knip -

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 16:06
Modbreak:Zullen we smarthome oplossingen in het betreffende forumdeel houden?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Ik merk dat de Tibber API sinds vanmiddag geen tarief informatie meer doorgeeft.

Iemand anders hier ook last van?

• Sicco92
  • Laatst online: 12:42
Mazinho schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:13:
Iemand die al de gasprijs richting Home Assistant heeft weten te scrapen? Ik zit bij EnergyZero en die hebben ook een api, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat richting HA kan scrapen. Voor stroom is er voldoende verkrijgbaar, maar gas is helaas niks te vinden....
Zie TopdRob in "het grote day ahead energie prijzen topic."
Disconnection schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:32:
Verder vroeg ik me af of het mogelijk en rendabel is om naar Tibber te gaan voor stroom, maar een andere aanbieder te gebruiken voor gas?
Ja hoor, dit kan gewoon! Veel mensen in dit topic zitten bij Tibber + een andere leverancier voor gas. Ikzelf ook, het werkt prima.

• Raymond P
@prothello Graphql geeft hier de tarieven voor vandaag iig. Klopt je query?

Edit, of cache je niet lokaal en ben je tegen een rate-limit aangelopen? :P

[ Voor 33% gewijzigd door Raymond P op 21-10-2022 13:38 ]

- knip -

• prothello
Raymond P schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:38:
@prothello Graphql geeft hier de tarieven voor vandaag iig. Klopt je query?

Edit, of cache je niet lokaal en ben je tegen een rate-limit aangelopen? :P
Tot vanochtend klopte het nog :)
Dit is mijn query voor het huidige tarief, deze werkt wel met de demo API token in GraphQL;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
{
  viewer {
    homes {
      currentSubscription {
        priceInfo {
          current {
            total
            currency
            startsAt
            level
          }
        }
      }
    }
  }
}

Krijg wel verbruiksdata te zien mijn eigen token;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
  viewer {
    homes {
      consumption(resolution: DAILY, last: 1) {
        nodes {
          from
          to
          cost
          unitPrice
          unitPriceVAT
          consumption
          consumptionUnit
          }
        }
      }
    }
  }

Denk niet dat het een rate limit is, 21 API calls vandaag en het draait al 3 maanden.

• Raymond P
@prothello Copy/paste: krijg ik wat je hoort te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond P op 21-10-2022 14:56 ]

- knip -

• prothello
Raymond P schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:56:
@prothello Copy/paste: krijg ik wat je hoort te krijgen.
Vreemd.. ik ga toch maar even met Tibber contact opnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2ZmPa8csZQ3s1ThN-zMzd0gOLU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dahkIEkE6Riw4VY46YcNvVF3.png?f=user_large

• Raymond P
@prothello Uit nieuwsgierigheid: je hebt wel een currentSubscription "running"?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
  viewer {
    homes {
      currentSubscription {
        status
      }
    }
  }
}

- knip -

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:50
Disconnection schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:32:
Ik zit al een paar pagina's terug te lezen en denk er nu zelf ook aan om over te stappen. Ik ben een kleine verbruiker (700kwh en 350m2 p/j, zuinig wonend met 2 personen op 35m2 in een slecht geïsoleerd huis) en twijfel welke aanbieder het beste zou zijn. Ik zie namelijk dat veel van jullie bij Tibber zitten, maar volgens mij is dat geen optie aangezien ik niet gasloos woon. Verder zie ik ook vaak EnergyZero voorbij komen, maar deze lijkt relatief duur. Zit er dan zo'n grote verschil in kwaliteit tussen de aanbieders? Denkend aan ondersteuning en apps. Verder vroeg ik me af of het mogelijk en rendabel is om naar Tibber te gaan voor stroom, maar een andere aanbieder te gebruiken voor gas?

[Afbeelding]
Hierbij neem ik 12 * beide vastrecht bedragen en ons verbruik * variabele opslag * .01 (centen ipv. euros).
Als je even doorleest, (grapje 110 pagina,s) kom je erachter dat op pagina 1 een kolom staat met recente prijzen en toeslagen

En JA, je kunt gewoon verschillende energie aanbieders nemen om gas of stroom af te nemen

En je verbruikt 350m3 gas! In een slecht geïsoleerd huis, ben je wel eens thuis dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Deldenaar op 21-10-2022 15:31 ]

• somfing
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-11 10:56
[b]Disconnection schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:32:
...
[Afbeelding]
Lees ik 1 uur nadat ik net ben overgestapt naar Frank Energie omdat ik dacht: "Ow, die dynamische boys zullen wel allemaal hetzelfde tarief hebben + enkel wat maandelijks vast verschil" :+

• prothello
Raymond P schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:20:
@prothello Uit nieuwsgierigheid: je hebt wel een currentSubscription "running"?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{
  viewer {
    homes {
      currentSubscription {
        status
      }
    }
  }
}
Yes dit lijkt allemaal verder in orde;
code:
1
2
"currentSubscription": {
            "status": "running"

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 05:37
Sicco92 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Zie TopdRob in "het grote day ahead energie prijzen topic."

[...]

Ja hoor, dit kan gewoon! Veel mensen in dit topic zitten bij Tibber + een andere leverancier voor gas. Ikzelf ook, het werkt prima.
Ben ook op zoek naar gas naast Tibber (gekozen ivm api voor mijn EV).
Zonneplan benaderd, maar die doen alleen de combi met gas. Welke dynamische leveranciers doen wel "gas only"?
Ik kan het hele rijtje uit de topic start langs, maar als dit hier bekend is....

• Deldenaar
..

[ Voor 99% gewijzigd door Deldenaar op 21-10-2022 16:20 ]

• Deldenaar
Smuggler schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:14:
[...]

Een Voorschot voor Oktober, wordt in November verrekend. op de rekening van de maand Oktober zal je dus helemaal niets van oktober zelf zien.

Hopelijk helpt het plaatje van mijn facturen je het beter te begrijpen hoe easy energy dit doet.

[Afbeelding]

edit: nu het verhaal nog een keer gelezen,
Je hebt het dus over het voorschot over de maand September, Ja dat zou dus in oktober verrekend moeten worden inderdaad, als dat niet het geval is, dat gaat er voor de zoveelste keer iets mis bij easy energy.
Volgens mij klopt bovenstaande niet helemaal maar goed, bij mij zit zowiezo iets niet goed met de facturering.

En dat er geen verrekening heeft plaats gevonden word nu ook door easyenergie zelf bevestig, ben benieuwd hoe snel dit word afgewerkt, want communicatie is zeer traag te noemen...

Bedankt voor je bericht,

We hebben ontdekt dat er een technische fout is opgetreden bij het maken van de facturen voor oktober waar inderdaad het voor september berekende voorschot niet is verrekend voor het verbruik over september.
Het is goed dat je dit zelf ook kenbaar hebt gemaakt. We zijn er hard mee bezig om dit probleem zo spoedig mogelijk te herstellen.
Onze excuses hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Dylano
Klantenservice easyEnergy

• Deldenaar
detim schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:46:
Ik ben in het verleden klant geweest bij Easyenergy, even weg geweest en nu weer terug per begin september.
Ik heb begin september een voorschot nota gekregen voor september, midden september een voorschot gekregen voor oktober en begin oktober een rekening van september. Echter is het voorschot hier niet van af gehaald.

Op een ander adres hetzelfde probleem, dat het voorschot niet van het verbruik is afgehaald.

Hebben meer mensen dit?
Ja hier hetzelfde, ook begin september gestart...

• Raymond P
Marcva schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Zonneplan benaderd, maar die doen alleen de combi met gas. Welke dynamische leveranciers doen wel "gas only"?
Ik kan het hele rijtje uit de topic start langs, maar als dit hier bekend is....
Easyenergy sowieso.

(En Frank ook, mja...)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 21-10-2022 16:48 ]

- knip -

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
somfing schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:55:
[...]

Lees ik 1 uur nadat ik net ben overgestapt naar Frank Energie omdat ik dacht: "Ow, die dynamische boys zullen wel allemaal hetzelfde tarief hebben + enkel wat maandelijks vast verschil" :+
je hebt nog bedenk tijd :P

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Marcva schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:14:
[...]

Een andere optie is om eerst over te stappen met beiden.
en daarna met elektra naar een andere maatschappij gaan. Dan blijft Gas gewoon zitten waar het zat.
Is een extra stap, maar wel 1 die mogelijk is.

• Deldenaar
Waar zit em het verschil in met gas dagprijs tussen deze 2 aanbieders ik zie frank met 56,8 ct met vermelding inkoop ex btw.

En easy met 69,3 ct op hun website staan, iemand die een idee waarom dit verschil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57INBCLYwjn7uwp1PUGrfqeXS9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blgRyP7dj0jYWOkDbnnGAXb1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMLXK0rLRnxz6_kaiDRyOX1lpsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2YybQRsZd8YBMoEKov6Xywj.jpg?f=fotoalbum_large

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 16:26
Deldenaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:14:
Waar zit em het verschil in met gas dagprijs tussen deze 2 aanbieders ik zie frank met 56,8 ct met vermelding inkoop ex btw.

En easy met 69,3 ct op hun website staan, iemand die een idee waarom dit verschil

[Afbeelding]

[Afbeelding]
EasyEnergy laat inclusief btw zien, en Frank, zoals je zelf al zegt, exclusief.

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Helaas. Kan jedlix uit de topic start halen. Of de lijst compleet maken met alle andere providers van deze dienst soort.
Beste Sebastiaan,
Hierbij willen we je informeren dat per 1 November de aanvullende verdiensten voor jouw als Jedlix gebruiker worden stopgezet.

Dankzij de samenwerking met netbeheerder Tennet was het voor ons mogelijk om ongeacht energieleverancier iedereen verdiensten uit te keren boven op de voordelen die je hebt met een dynamisch tarief.

Jammer genoeg is het programma van Tennet (tijdelijk) stopgezet en moeten wij daarom ook deze verdiensten stopzetten.

• Deldenaar
Sjoan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

EasyEnergy laat inclusief btw zien, en Frank, zoals je zelf al zegt, exclusief.
Oja?,

56,8 ct plus btw is bij mij altijd nog 61,912 ct en nog lang geen 69,387 cent, dus dat is niet juist

• Sjoan
Deldenaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

Oja?,

56,8 ct plus btw is bij mij altijd nog 61,912 ct en nog lang geen 69,387 cent, dus dat is niet juist
Het staat letterlijk op hun site zelf:

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
In onderstaande grafiek zijn de prijzen van de handelsmarkt te zien, inclusief 9% BTW.
Bovenop deze prijzen komen de verplichte toeslagen die door de overheid worden opgelegd en onze minieme vaste opslag:
Verder gebruikt Frank TTF DA (Powernext) via EEX, en EasyEnergy zal een andere gebruiken. Dat scheelt al snel een paar centen. Zonneplan houdt bijv. EGSI TTF aan, die is voor vandaag 52,85 cent.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjoan op 21-10-2022 20:23 ]

• Deldenaar
Sjoan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Het staat letterlijk op hun site zelf:

https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

[...]

Verder gebruikt Frank TTF DA (Powernext) via EEX, en EasyEnergy zal een andere gebruiken. Dat scheelt al snel een paar centen. Zonneplan houdt bijv. EGSI TTF aan, die is voor vandaag 52,85 cent.
Dan begint het wel erg onnauwkeurig te raken met verschillende epex prijzen

Hierdoor bijna 8 ct verschil per m3

[ Voor 3% gewijzigd door Deldenaar op 21-10-2022 20:47 ]

• Microburst
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:02
Mail ontvangen van ANWB:

De Nederlandse overheid komt jou in 2022 extra tegemoet vanwege de hoge energiekosten. Je ontvangt in zowel november als december een bedrag van €190; in totaal € 380.

Hoe ontvang je deze bedragen?
Waar je op 1 november en 1 december klant bent voor elektriciteit is hierin bepalend. Ben je dat op deze data bij ANWB Energie, dan keert de ANWB dit bedrag aan jou uit. De manier waarop je deze bedragen ontvangt is afhankelijk van je huidige energierekening:
Heb je nog openstaande rekeningen? Dan wordt het bedrag daarop in mindering gebracht.
In alle andere situaties wordt het bedrag naar je bankrekening overgemaakt.
Wij dienen op 1 november én 1 december bij de overheid een aanvraag in. Zodra deze aanvraag is verwerkt, wordt het bedrag rond de 25e van de maand met je verrekend of naar je overgemaakt.

Wil je weten of je nog facturen open hebt staan? Raadpleeg dan de app of log in bij Mijn ANWB Energie.

En hoe zit het nou met het prijsplafond?
Terechte vraag, want Prinsjesdag is inmiddels alweer even geleden. Het prijsplafond gaat er komen, maar over de precieze invulling wordt nog altijd overlegd tussen de overheid en de energieleveranciers. Er is nog geen definitief besluit genomen. Zodra we hierover meer weten informeren we je direct!

Met vriendelijke groet,

Het team van ANWB Energie

• Sjoan
Deldenaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Dan begint het wel erg onnauwkeurig te raken met verschillende epex prijzen

Hierdoor bijna 8 ct verschil per m3
Onnauwkeurig? Je kunt bij dynamische aanbieders alles tot op de laatste cent uitzoeken en verklaren, waar je bij Eneco ed. maar op hun grote blauwe ogen moet vertrouwen hoe zij aan hun prijzen komen.. Maar dat er verschillen zijn, dat is wel duidelijk. Frank rekent bijvoorbeeld meer dan 10 cent 'inkoopvergoeding', waar anderen veel minder rekenen. Maar zo is Frank ook wel weer de eerste die dit weekend een all-in prijs voor een m3 onder de euro rekent.

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:41
Netjes dat ze het overmaken. Er zijn ook maatschappijen die het als extra voorschot achterhouden en pas bij je jaarafrekening verrekenen.
En ja, dit is binnen de intentie van de tegemoetkoming.

• Deldenaar
Sjoan schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:57:
[...]

Onnauwkeurig? Je kunt bij dynamische aanbieders alles tot op de laatste cent uitzoeken en verklaren, waar je bij Eneco ed. maar op hun grote blauwe ogen moet vertrouwen hoe zij aan hun prijzen komen.. Maar dat er verschillen zijn, dat is wel duidelijk. Frank rekent bijvoorbeeld meer dan 10 cent 'inkoopvergoeding', waar anderen veel minder rekenen. Maar zo is Frank ook wel weer de eerste die dit weekend een all-in prijs voor een m3 onder de euro rekent.
Ja, dat ze allemaal wel iets verzinnen om de prijs te verhogen klopt, maar dat er flink verschil zit in de inkoopprijs kijk ik van op...

Zozo, Frank gas morgen 1 euro, dat is kleine 36ct en easy geeft aan van 52 ct voor m3 Inc. btw

Het valt me erg op dat het verdacht stil is hier met deze constattering met die groothandelsprijzen...

[ Voor 11% gewijzigd door Deldenaar op 21-10-2022 22:19 ]

• joep03nl
herrieschopper schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:27:
Weet iemand waar je bij Zonneplan de stroomprijzen kunt zien zonder klant te zijn? Het lijkt via de app te gaan maar daar lijk je enkel in te kunnen loggen wanneer je al klant bent.
Here you go.... https://enever.nl/feed/stroomprijs_vandaag.php

Ben bezig met wat feedjes te maken. Bovenstaande link is voor stroom (gas zal van het weekend volgen).

Definitie van de velden:
[list]
• prijs: kale leveringsprijs excl. BTW
• prijs_all_in: de prijs die je als consument gaat betalen incl. BTW
• vaste_kosten: netbeheerkosten, vaste leveringskosten en vermindering energiebelasting incl BTW, omgerekend per uur.
[/list]

zie https://enever.nl/prijzen-feeds/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLtSNgk8PAUIXeNy3pRUykF2idU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GEZxzHVRXs0YHh9Bf6KaxYsb.jpg?f=user_large

Mocht er behoefte zijn aan feeds van andere leveranciers dan Zonneplan, stuur me dan even een PM.

[ Voor 3% gewijzigd door joep03nl op 31-10-2022 07:13 ]

• Raymond P
Deldenaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Ja, dat ze allemaal wel iets verzinnen om de prijs te verhogen klopt, maar dat er flink verschil zit in de inkoopprijs kijk ik van op...

Zozo, Frank gas morgen 1 euro, dat is kleine 36ct en easy geeft aan van 52 ct voor m3 Inc. btw

Het valt me erg op dat het verdacht stil is hier met deze constattering met die groothandelsprijzen...
Het is vorige week ook aangehaald. @joep03nl had al een tabelletje gemaakt, ik heb er twee in een chart gezet om een jaarbeeld te krijgen:
Raymond P in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Het gemiddelde scheelt +/-2 cent over een jaar. De afgelopen weken is het verschil tussen TTF Weekend en TTF EGSI best groot, maar de aanbieders van TTF Weekend rekenen een hogere opslag.
EasyEnergy gebruikt weer LEBA, geen idee of daar ook weer een verschil in zit, waarschijnlijk wel.

Ik snap er ook nul van. Er lopen nu (nog steeds) op Europees niveau onderhandelingen mbt gas, wellicht heeft dat ook een effect op de markt.

@joep03nl Netbeheerkosten verschillen per netbeheerder. ;)
De vermindering energiebelasting zo verwerken is wel creatief, maar geeft imho een verdraaid beeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 21-10-2022 22:30 ]

- knip -

• Deldenaar
Raymond P schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:27:
[...]

Het is vorige week ook aangehaald. @joep03nl had al een tabelletje gemaakt, ik heb er twee in een chart gezet om een jaarbeeld te krijgen:
Raymond P in "het grote day ahead energie prijzen topic."

Het gemiddelde scheelt +/-2 cent over een jaar. De afgelopen weken is het verschil tussen TTF Weekend en TTF EGSI best groot, maar de aanbieders van TTF Weekend rekenen een hogere opslag.
EasyEnergy gebruikt weer LEBA, geen idee of daar ook weer een verschil in zit, waarschijnlijk wel.

Ik snap er ook nul van. Er lopen nu (nog steeds) op Europees niveau onderhandelingen mbt gas, wellicht heeft dat ook een effect op de markt.

De vermindering energiebelasting zo verwerken is wel creatief, maar geeft imho een verdraaid beeld.
Bedankt voor de verdere info, was me helemaal ontgaan dat dit al is aangehaald.

Blijft verwonderlijk,zulke verschillen in inkopen bij dus verschillende "groothandels"

Zoals mijn voorbeeld hierboven ca 16 cent incl btw per m3 verschil voor gas morgen, vind ik nogal wat...

P.s het zou nog mooier zijn dat er ergens een overzicht zou zijn met die inkoopprijzen per eenheid ex btw

Nu w _/-\o_ ord overstappen wel heel erg moeilijk, en maakt daarom dynamisch te ingewikkeld worden...want ik lees nu ook dat leveranciers niet eerlijk hun prijzen willen weergeven, mis in app of pas bij afsluiten contract, dit is m.i puur misleiding...

[ Voor 12% gewijzigd door Deldenaar op 21-10-2022 23:25 ]

• Raymond P
@Deldenaar Waar zit je nu dan?
Want hoe misleidend het ook lijkt, élke day-ahead leverancier is oneindig veel transparanter dan een traditionele energieboer.

Met een paar centen afwijking op een jaargemiddelde tussen de verschillende gasbeurzen is dat toch ook niet heel spannend?
En als je daadwerkelijk vooraf wilt weten aan welke beurs je dagelijkse prijs gelinkt is dan kan je dat dus altijd vinden op de website of algemene voorwaarden.

- knip -

• Deldenaar
Raymond P schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:03:
@Deldenaar Waar zit je nu dan?
Want hoe misleidend het ook lijkt, élke day-ahead leverancier is oneindig veel transparanter dan een traditionele energieboer.

Met een paar centen afwijking op een jaargemiddelde tussen de verschillende gasbeurzen is dat toch ook niet heel spannend?
En als je daadwerkelijk vooraf wilt weten aan welke beurs je dagelijkse prijs gelinkt is dan kan je dat dus altijd vinden op de website of algemene voorwaarden.
Paar centen? Morgen(zaterdag) bijna 14 cent verschil per m3, gas uurprijs kaal ex. Btw, zie mijn foto's eerder geplaatst, dit verschil is wel heel groot...

• Raymond P
@Deldenaar Ja, maar als de rest van de week die aanbieder een paar centen duurder is dan middelt dat zich. En de historie lijkt te suggereren dat dat ook het geval is.
Die 2 centen (kaal) is over een jaar waarbij ik ervan uit ga dat je meer dan 1 dag gas af wilt nemen...

Frank gebruikt een markt die voor het hele weekend 1 tarief rekent, dat blijkt de afgelopen weken goedkoper uit te vallen.
Door de weeks zitten die prijzen dichter bij elkaar, maar betaal je bij Frank weer een paar centen meer aan opslag.

- knip -

• Sicco92
  • Laatst online: 12:42
Deldenaar schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:13:
[...]

Paar centen? Morgen(zaterdag) bijna 14 cent verschil per m3, gas uurprijs kaal ex. Btw, zie mijn foto's eerder geplaatst, dit verschil is wel heel groot...
Ik denk dat @Raymond P doelt op het jaargemiddelde wat een paar pagina's terug berekend is. Ja, er zijn wel eens grote verschillen, zoals afgelopen week en vooral morgen. Maar historisch gezien schelen de verschillende gasmarkten maar een paar cent op een jaargemiddelde.

Daar staat overigens wel tegenover dat Frank wel veruit de hoogste opslag per m³ heeft. Dan mag Frank wel bij de goedkoopste gasmarkt zitten, maar het verschil in marken moet op de lange termijn wel (12 - 5,453=) 6,547 cent lager zitten (ex. BTW) om dit het waard te laten zijn tegenover easyEnergy. Uit de historische gegevens van een paar pagina's terug blijkt dit niet, dus ik denk alsnog niet dat Frank het waard gaat zijn.. ook al heb je inderdaad dagen zoals morgen waarop Frank iets goedkoper is.

• Deldenaar
Sicco92 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:25:
[...]

Ik denk dat @Raymond P doelt op het jaargemiddelde wat een paar pagina's terug berekend is. Ja, er zijn wel eens grote verschillen, zoals afgelopen week en vooral morgen. Maar historisch gezien schelen de verschillende gasmarkten maar een paar cent op een jaargemiddelde.

Daar staat overigens wel tegenover dat Frank wel veruit de hoogste opslag per m³ heeft. Dan mag Frank wel bij de goedkoopste gasmarkt zitten, maar het verschil in marken moet op de lange termijn wel (12 - 5,453=) 6,547 cent lager zitten (ex. BTW) om dit het waard te laten zijn tegenover easyEnergy. Uit de historische gegevens van een paar pagina's terug blijkt dit niet, dus ik denk alsnog niet dat Frank het waard gaat zijn.. ook al heb je inderdaad dagen zoals morgen waarop Frank iets goedkoper is.
Nee 2 cent maakt niet veel drama los, maar wat wat ik nu bij toeval zag deed mijn wenkbrauwen fronsen, ik kende dat niet dat er verschillende kale inkoopprijzen waren vandaar...

• Raymond P
Ignorance is bliss. :)

- knip -

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gasprijs bij Frank: Zondag 23 oktober 2022: 0,33 (ex.btw)

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:44
prothello schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:33:
Ik merk dat de Tibber API sinds vanmiddag geen tarief informatie meer doorgeeft.

Iemand anders hier ook last van?
Ja bij mij is ie gisteren sinds in elk geval 1300 ook niet meer beschikbaar.

Bij jou al opgelost?

• Sjoan
Deldenaar schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Er wordt helemaal niets verzonnen om de prijs te verhogen. Bij dynamische aanbieders kun je LETTERLIJK iedere cent op de prijs verklaren. Jij lijkt te denken dat Eneco en alle andere traditionele aanbieders geen energiebelasting hoeven te betalen op energie? En ja, die zit er al tientallen jaren op. En ja, die is erg hoog. Ik zit net mijn afrekening van '19 te kijken van Eneco, toen betaalde ik 0,37891 euro/m3 (kale prijs incl btw), en daarboven op kwam nog een energiebelasting van 0,35436 euro.

Hoe EasyEnergy aan hun prijzen komt staat zelfs letterlijk uitgelegd: https://www.easyenergy.co...epaalde-tijd-01072022.pdf en https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

En ja, je cijfers over Frank en Easy kloppen redelijk, zoals je kunt zien op https://www.powernext.com/spot-market-data.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoan op 22-10-2022 07:30 ]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Bericht van ENGIE gekregen nadat ik eindafrekening heb gekregen die onbegrijpelijk was.

Beste,

Je hebt deze maand jouw jaarafrekening ontvangen. Op deze afrekening hebben we ook jouw nieuwe termijnbedrag voor het komende jaar vermeld. Helaas is er iets misgegaan, waardoor hier een verkeerd termijnbedrag werd getoond. Ook stond er een verkeerd termijnbedrag op je factuur voor het termijnbedrag van oktober.
Wat is er misgegaan?
Door een fout hebben wij meerdere verkeerde termijnbedragen berekend. Deze bedragen stonden dus op jouw jaarafrekening en op de factuur voor het termijnbedrag van oktober. Dit heb je mogelijk al gezien in MijnENGIE of de ENGIE-app.

Wat betekent dit voor mij?
Wij hebben de fout hersteld en gaan jouw nieuwe termijnbedrag opnieuw berekenen. Voor het termijnbedrag van oktober ontvang je dan ook een nieuwe factuur. Het verkeerd berekende termijnbedrag waarvan al een factuur in MijnENGIE en de ENGIE-app stond, hoef je uiteraard niet te betalen.

Het kan zijn dat het incasseren van het termijnbedrag van oktober iets later gebeurt dan dat je gewend bent. Uiterlijk begin november incasseren we het termijnbedrag van oktober.

• trippelb
@opuntia1 en wat is de relatie met day ahead energieprijzen?

• prothello
trippelb schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 06:56:
[...]

Ja bij mij is ie gisteren sinds in elk geval 1300 ook niet meer beschikbaar.

Bij jou al opgelost?
Yes het werkt weer! Ik denk dat het sinds rond 11.00 weer werkt.

• trippelb
@prothello inderdaad hier ook weer 🙂

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:40
Morgen gasprijs onder 1€/m3 inclusief btw,ODE,energiebelasting 🥳

Lekker lang douchen 🤣

• Romulus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 20:26
Ik wil graag ook gaan experimenteren met een dynamisch contract.
Ik heb een contract nodig met stroom en gas,ik heb geen zonnepanelen.
Ik zie dat je zonder boete op elk moment kan overstappen, is er wel een initiële minimale contractduur bij deze leveranciers?
Is er een groot verschil tussen Frank en Easy?
Welke zou de voorkeur hebben?

• joep03nl
Raymond P schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:27:
[...]

Inderdaad! Ik heb de vaste kosten maar eruit gehaald, zal er nog eens over denken hoe ik dat kan oplossen.

Inmiddels is er, naast stroom, nu ook een Zonneplan feedje voor gas, zie https://enever.nl/

Binnenkort worden er nog wat meer grafiekjes (en feeds van andere leveranciers, indien daar interesse voor is) toegevoegd.

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:19
joep03nl schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

Inderdaad! Ik heb de vaste kosten maar eruit gehaald, zal er nog eens over denken hoe ik dat kan oplossen.

Inmiddels is er, naast stroom, nu ook een Zonneplan feedje voor gas, zie https://enever.nl/

Binnenkort worden er nog wat meer grafiekjes (en feeds van andere leveranciers, indien daar interesse voor is) toegevoegd.
Klopt je gas feed wel? Je toont daar een prijs voor morgen terwijl Zonneplan dat zelf niet doet (ze tonen, voor zover ik weet, alleen de prijs van vandaag)

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 20:15
virofi schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:56:
[...]

Klopt je gas feed wel? Je toont daar een prijs voor morgen terwijl Zonneplan dat zelf niet doet (ze tonen, voor zover ik weet, alleen de prijs van vandaag)
Ik zie alleen voor gisteren en vandaag staan op zijn website.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• virofi
MrBlueEyes schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:58:
[...]

Ik zie alleen voor gisteren en vandaag staan op zijn website.
Ik keek naar de gas feed link in het menu: https://enever.nl/feed/zonneplan_gas.php

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 20:15
Zijn de gasprijzen niet van 6:00 tot 6:00?

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX5080, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 77G5, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold7 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

• virofi
MrBlueEyes schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:05:
[...]

Zijn de gasprijzen niet van 6:00 tot 6:00?
Voor zover ik weet hanteren ze dagprijzen en gaan die om 00:00 in

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:31
Romulus schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:00:
Ik wil graag ook gaan experimenteren met een dynamisch contract.
Ik heb een contract nodig met stroom en gas,ik heb geen zonnepanelen.
Ik zie dat je zonder boete op elk moment kan overstappen, is er wel een initiële minimale contractduur bij deze leveranciers?
Is er een groot verschil tussen Frank en Easy?
Welke zou de voorkeur hebben?
Wij zijn zojuist overgestapt naar Zonneplan.
Mijn voorkeur was eigenlijk Tibber + easyEnergy, echter was de periode van overstap (3 weken) te kort voor easyEnergy.
Wellicht dat we na een maand wel hiertoe overstappen.

Het verschil tussen Frank en easy is dat Frank wat meer handlingsfee berekend per kWh en m3.
Regelmatig komen hier vergelijkingen naar boven. Wat ik zie, zijn er een aantal overgestapt van Frank naar easy.
Daarnaast een verschil in de inkoopbeurs.
Pagina: 1 ... 28 ... 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels