• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:11:
1e CO2 footprint is ca 80kg CO2 per kWh LFP-accu (Rolland Berger rapport) er zijn andere studies die lager uitkomen.
Met gemiddelde stroommix van 0,2-0,27kg CO2/kWh, na 300-400 cycles alleen PV-opwek opslaan voor eigenverbruik, bespaart je na 2 jaar op de huishoudelijke CO2-footprint.
Oh, dat ziet er een stuk gunstiger uit dan ik in mijn hoofd had. Zal door de LFP komen? Als ik er al aan ga beginnen zal het sowieso LFP worden, of er moet een nog minder milieubelastende accu (met goede reputatie) beschikbaar zijn.

Andere, nog niet genoemde reden om wel goed na te denken over de aanschaf van een accu is dat ik hier bij de lokale energiecoöperatie bezig ben om het project Local4Local (ook wel 'Energiedelen') uit te rollen. Dat werkgebied overlapt een heel eind het werkgebied van een stationaire thuisaccu. Zeker als we (de coöperatie) over 2 jaar twee windmolens hebben die mee gaan draaien in die Local4Local community.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:31
@Hippe Lip Energiedelen, als je peer to peer bedoelt die zit al in energiewet, energiedelen zonder commerciele tussenpartij die komt nog en daarvoor heb je een 2e meter (SAP) voorlopig nodig zie laatste wijzigingen energiebesluit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Hippe Lip

Hippe Lip

Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:44:
@Hippe Lip Energiedelen, als je peer to peer bedoelt die zit al in energiewet, energiedelen zonder commerciele tussenpartij die komt nog en daarvoor heb je een 2e meter (SAP) voorlopig nodig zie laatste wijzigingen energiebesluit
@Domba Heb je de site van Local4Local gelezen? Per 1 januari is het mogelijk een community te bouwen om onderling energie uit te wisselen via het net. Dat is waar we mee bezig zijn. Nu eerst fase 1, waarbij mensen kunnen aansluiten voor het monitoren, ergens halverwege 2026 fase 2, waarbij we gaan droogzwammen (alleen op papier uitwisselen) en per 01-01-2027 werkelijk uitwisselen met eigen energietarieven. Als het meezit kunnen we dan lagere tarieven realiseren dan op de gewone markt.

<John O`Mill>

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:07
Hippe Lip schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:46:
[...]

@Domba Heb je de site van Local4Local gelezen? Per 1 januari is het mogelijk een community te bouwen om onderling energie uit te wisselen via het net. Dat is waar we mee bezig zijn. Nu eerst fase 1, waarbij mensen kunnen aansluiten voor het monitoren, ergens halverwege 2026 fase 2, waarbij we gaan droogzwammen (alleen op papier uitwisselen) en per 01-01-2027 werkelijk uitwisselen met eigen energietarieven. Als het meezit kunnen we dan lagere tarieven realiseren dan op de gewone markt.
local4local bekeken. Goed initiatief, maar site staat vol mooie woorden en feitelijk weinig informatie over echte tarieven. Het enige (vaste) tarief dat ik zo snel kan vinden is min € 259/pm voor 2500kWh en 1600m3 gas (1-10-2025). Lijkt mij erg duur.

@Hippe Lip Heb jij wat meer info over de echte tarieven die met onderling energie delen worden gerealiseerd?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
In de VEH staat deze maand ook een stuk over energiedelen met bv je buurtgenoten. In de wijziging van de Energiewet 2026 dit is een aanpassing aan Europese regels. Wat mij opviel is indien ik energie van de buurman afneem met deze methode wel even btw en energiebelasting moet aftikken. Ik kan dan misschien beter direct inpluggen via een eigen productiemeter afrekenen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:09
habbekrats schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:07:
In de VEH staat deze maand ook een stuk over energiedelen met bv je buurtgenoten. In de wijziging van de Energiewet 2026 dit is een aanpassing aan Europese regels. Wat mij opviel is indien ik energie van de buurman afneem met deze methode wel even btw en energiebelasting moet aftikken. Ik kan dan misschien beter direct inpluggen via een eigen productiemeter afrekenen.
Ja, alleen hoe verstandig is het om twee aansluitingen achter de meters te gaan verbinden?

Ik zou zelf wel een laadpaal voor de deur willen exploiteren. Super dynamisch tarief: laden voor €0,20 op een zomerse dag met €0,00 tarief inkoop... Iedereen blij behalve de laadpaalboer op de hoek die ongeacht het tijdstip >€0,37 rekent.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:06
bilgy_no1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:29:
[...]

Ja, alleen hoe verstandig is het om twee aansluitingen achter de meters te gaan verbinden?

Ik zou zelf wel een laadpaal voor de deur willen exploiteren. Super dynamisch tarief: laden voor €0,20 op een zomerse dag met €0,00 tarief inkoop... Iedereen blij behalve de laadpaalboer op de hoek die ongeacht het tijdstip >€0,37 rekent.
Volgens mij is het gewoon legaal als de buurman komt laden om de getankte kwh af te rekenen. Daar vind de overheid misschien iets van maar dan moeten ze wel een heterdaadje doen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:49
Beste Tweakers,

Als het mag graag een advies:
Momenteel zit ik bij Tibber, echter gezien hun inkoopvergoeding-issues van plan over te stappen. M'n contractjaar (= salderen) is per 6 december afgelopen, dus gezien huidige donkere maanden wil ik zsm overstappen om komend verbruik in de zomer te kunnen salderen.
Twijfel tussen zonneplan en Frank. Beter gevoel bij Zonneplan.

Huidige situatie:
2025: 3400 kWh verbruik, 5500 kWh teruglevering
5 januari komt een warmtepomp. met ~850m3 kuub gasverbruik over naar stroom. Daarom "verwacht" ik:
2026: 5000kWh verbruik, 5000 kWh teruglevering
Grof geschat, uiteraard.
Geen thuisbatterij en momenteel rijden we erg weinig met de EV (1x/2w laden).

Als ik het in excel gooi, verwacht ik 20-40e/jaar goedkoper uit te zijn bij Frank (met slim terugleveren aan). Dit gaat niet veel verschillen als ik wat meer/minder verbruik of teruglever.
Via jeroen.nl krijg je nog 100e extra bonus bij Frank.

Enkele vragen/punten:
- Frank heeft geen p1 meter integratie in de app; dus losse p1 meter én app aanschaffen. Is onhandig en kost geld.
- Slim Terugleveren bij Frank: ik heb Enhpase IQ 8 micro-omvormers. Ik kan vanuit eigen software niet aan/uitschakelen, maar Frank kan dit dan blijkbaar wel? Dit verbaast mij. Plus, dan ben ik de controle kwijt, en kan ik ook de auto niet laden bij negatieve prijzen
- Slim Laden bij Frank: mijn laadpaal (Enphase) wordt niet ondersteund. Ik ben skeptisch over de aansturing van m'n Kia; hierover was Tibber ook erg enthousiast, maar werkte niet in de praktijk. Ik bepaal nu dus zelf de slimme uren en stel dat in de Kia app in. Weten jullie of Frank Slim Laden alleen via de auto wel werkt/rendabel is?
- Wisselende pers over Frank; geloof zeker dat het soms goed werkt, maar al met al is internet niet super positief.
- Ik krijg een WeHeat warmtepomp, dus aansturing via Frank kan niet, wel WeHeat intelligence, welke AI gedreven eigenlijk beetje hetzelfde doet qua aansturing obv de actuele prijzen.

Al met al ben ik geneigd om, ondanks mogelijk ~130e meerprijs, wél naar zonneplan te gaan. Het is echter allemaal moeilijk te vergelijken. Ik spit ondertussen nog dit forum door, maar heeft iemand van jullie uit eigen ervaring een mening vanuit mijn getallen? Zie ik iets over het hoofd?

Thanks alvast!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JanAllElectric schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:54:
[...]

local4local bekeken. Goed initiatief, maar site staat vol mooie woorden en feitelijk weinig informatie over echte tarieven. Het enige (vaste) tarief dat ik zo snel kan vinden is min € 259/pm voor 2500kWh en 1600m3 gas (1-10-2025). Lijkt mij erg duur.

@Hippe Lip Heb jij wat meer info over de echte tarieven die met onderling energie delen worden gerealiseerd?
@JanAllElectric Dat klopt dat je er nog niet veel over kan vinden. De wetgeving die ervoor nodig is, gaat pas op 1 januari 2026 in. Er zijn nu al een paar coöperaties die vooruitlopen met voorbereidingen, waaronder wij (ZutphenEnergie).

Dus op zijn vroegst zullen in januari de eerste tarieven vastgesteld worden, maar het zal ws nog wel iets langer gaan duren. Om de prijs vast te stellen moet je inzicht hebben in afname en productie binnen de groep die daaraan deelneemt.

Het zal dus nog even wachten zijn. Als je interesse hebt kun je die L4L-site in de gaten houden.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

habbekrats schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:07:
In de VEH staat deze maand ook een stuk over energiedelen met bv je buurtgenoten. In de wijziging van de Energiewet 2026 dit is een aanpassing aan Europese regels. Wat mij opviel is indien ik energie van de buurman afneem met deze methode wel even btw en energiebelasting moet aftikken.
Dat is dan ook waarom we het doen in samenwerking met SamenOM, de koepel waar veel lokale energiecoöperaties gebruik van maken. Die zorgen voor het administratieve deel, zoals inning van de rekeningen en afdracht van BTW en energiebelasting.

<John O`Mill>

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:24
Aeien schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:50:
Beste Tweakers,

Als het mag graag een advies:
Momenteel zit ik bij Tibber, echter gezien hun inkoopvergoeding-issues van plan over te stappen. M'n contractjaar (= salderen) is per 6 december afgelopen, dus gezien huidige donkere maanden wil ik zsm overstappen om komend verbruik in de zomer te kunnen salderen.
Twijfel tussen zonneplan en Frank. Beter gevoel bij Zonneplan.

Huidige situatie:
2025: 3400 kWh verbruik, 5500 kWh teruglevering
5 januari komt een warmtepomp. met ~850m3 kuub gasverbruik over naar stroom. Daarom "verwacht" ik:
2026: 5000kWh verbruik, 5000 kWh teruglevering
Grof geschat, uiteraard.
Geen thuisbatterij en momenteel rijden we erg weinig met de EV (1x/2w laden).

Als ik het in excel gooi, verwacht ik 20-40e/jaar goedkoper uit te zijn bij Frank (met slim terugleveren aan). Dit gaat niet veel verschillen als ik wat meer/minder verbruik of teruglever.
Via jeroen.nl krijg je nog 100e extra bonus bij Frank.

Enkele vragen/punten:
- Frank heeft geen p1 meter integratie in de app; dus losse p1 meter én app aanschaffen. Is onhandig en kost geld.
- Slim Terugleveren bij Frank: ik heb Enhpase IQ 8 micro-omvormers. Ik kan vanuit eigen software niet aan/uitschakelen, maar Frank kan dit dan blijkbaar wel? Dit verbaast mij. Plus, dan ben ik de controle kwijt, en kan ik ook de auto niet laden bij negatieve prijzen
- Slim Laden bij Frank: mijn laadpaal (Enphase) wordt niet ondersteund. Ik ben skeptisch over de aansturing van m'n Kia; hierover was Tibber ook erg enthousiast, maar werkte niet in de praktijk. Ik bepaal nu dus zelf de slimme uren en stel dat in de Kia app in. Weten jullie of Frank Slim Laden alleen via de auto wel werkt/rendabel is?
- Wisselende pers over Frank; geloof zeker dat het soms goed werkt, maar al met al is internet niet super positief.
- Ik krijg een WeHeat warmtepomp, dus aansturing via Frank kan niet, wel WeHeat intelligence, welke AI gedreven eigenlijk beetje hetzelfde doet qua aansturing obv de actuele prijzen.

Al met al ben ik geneigd om, ondanks mogelijk ~130e meerprijs, wél naar zonneplan te gaan. Het is echter allemaal moeilijk te vergelijken. Ik spit ondertussen nog dit forum door, maar heeft iemand van jullie uit eigen ervaring een mening vanuit mijn getallen? Zie ik iets over het hoofd?

Thanks alvast!
Ik heb Zonneplan nu 3 jaar, daar hoor je nooit iets negatiefs over. Tibber komt hier ook altijd goed voor de dag, maar wellicht mis ik iets. Bij Frank zou ik zelf wegblijven op basis van ervaringen van collega's en ook wel wat negatieve berichten hier.

Analoog komt weer helemaal terug

• Aeien
bert pit schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:15:
[...]

Ik heb Zonneplan nu 3 jaar, daar hoor je nooit iets negatiefs over. Tibber komt hier ook altijd goed voor de dag, maar wellicht mis ik iets. Bij Frank zou ik zelf wegblijven op basis van ervaringen van collega's en ook wel wat negatieve berichten hier.
Thanks, mijn gevoel dus :)

Tibber is in principe prima, maar stopt per januari 2026 met de inkoopvergoeding terugbetalen bij teruglevering (onafhankelijk van of het binnen salderen valt). Dus je verliest 0.024 euro per kwh teruglevering. Frank en ZP geven deze wel nog(!).
Veel mensen die wegtrekken daardoor, als je de tweakers-topic leest,vooral naar ZP.

Overigens belooft Tibber verder veel wat betreft integratie van laadpalen en andere apparaten, maar heeft dat voor mij dus niks opgeleverd. Dat valt me wel tegen.

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:24
Aeien schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:22:
[...]

Thanks, mijn gevoel dus :)

Tibber is in principe prima, maar stopt per januari 2026 met de inkoopvergoeding terugbetalen bij teruglevering (onafhankelijk van of het binnen salderen valt). Dus je verliest 0.024 euro per kwh teruglevering. Frank en ZP geven deze wel nog(!).
Veel mensen die wegtrekken daardoor, als je de tweakers-topic leest,vooral naar ZP.

Overigens belooft Tibber verder veel wat betreft integratie van laadpalen en andere apparaten, maar heeft dat voor mij dus niks opgeleverd. Dat valt me wel tegen.
Ik ga per 01-01-26 van Tibber naar Frank vanwege deze redenen. Frank geeft €155 cashback via Independer, heeft een lagere inkoopvergoeding per kWh (ik ben grootverbruiker á 10.000 kWh dus tikt aan) en heeft Slim Laden integraties inclusief bonussen voor mijn EV. Als ik geen EV had zou ik waarschijnlijk nu ook voor Zonneplan zijn gegaan.

• Vdvmark
  • Laatst online: 19:05
Verschil tussen FE via Independer en Jeroen met vinkje is €55 meer cashback en €15 lager abo voor een jaar. Per kWh teruglevering is het verschil €0,03085, dat geeft gelijke kosten bij 2269kWh teruglevering, meer teruglevering is via Jeroen met vinkje goedkoper.
Los hiervan is gepost in een ander draadje dat Frank op verzoek het contract met behoud van cashback ook omzet naar andere abonnementsvorm, de dan €15 hogere vaste kosten per jaar zijn dan met circa 500kWh teruglevering bereikt.
Wellicht kan ieder contract ook nog met extra cashback afgesloten worden via cashbackxl of zo, weer andere draadjes hier hebben t daar wel eens over, dus ook voor Zonneplan denk ik dan.

• bilgy_no1
habbekrats schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:12:
[...]

Volgens mij is het gewoon legaal als de buurman komt laden om de getankte kwh af te rekenen. Daar vind de overheid misschien iets van maar dan moeten ze wel een heterdaadje doen.
Klopt. Uiteraard mag iemand anders op jouw privé laadpaal laden. Maar ik heb geen oprit. Ik kan wel over de stoep laden (wordt gedoogd hier), maar dat wordt anders als ik het openstel voor anderen die dan misschien niet de kabelbrug erover leggen.

Als ik een openbare 11 kW laadpaal zou willen installeren voor de deur, dan krijg ik daarvoor geen vergunning. De gemeente/regio heeft een exclusieve deal met een paar laadpaalexploitanten. Helaas.

• Aeien
Vdvmark schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:27:
Verschil tussen FE via Independer en Jeroen met vinkje is €55 meer cashback en €15 lager abo voor een jaar. Per kWh teruglevering is het verschil €0,03085, dat geeft gelijke kosten bij 2269kWh teruglevering, meer teruglevering is via Jeroen met vinkje goedkoper.
Los hiervan is gepost in een ander draadje dat Frank op verzoek het contract met behoud van cashback ook omzet naar andere abonnementsvorm, de dan €15 hogere vaste kosten per jaar zijn dan met circa 500kWh teruglevering bereikt.
Wellicht kan ieder contract ook nog met extra cashback afgesloten worden via cashbackxl of zo, weer andere draadjes hier hebben t daar wel eens over, dus ook voor Zonneplan denk ik dan.
Respect, wat een opsomming, en wat een moeite het dus kost om dit alles te snappen.

Hoe dan ook: ben voor ZP gegaan. Wil FE niet obv onbalansmarkt m'n panelen laten uitzetten. Schijnbaar kan je (volgens Jeroen in de Groene Nerds) ook vinkje later uitzetten, maar hier wil ik niet op vertrouwen.
Daarnaast zoveel negatieve verhalen over de klantenservice van FE.

Dus dan maar mogelijk beetje meer betalen bij ZP. Overigens via een collega 30.- verwijskorting, dus dat drukt de schade een beetje.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Aeien schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:50:
Ik spit ondertussen nog dit forum door, maar heeft iemand van jullie uit eigen ervaring een mening vanuit mijn getallen? Zie ik iets over het hoofd?

Thanks alvast!
Voor 2026: reken nog even met goed salderen. En kijk daarvoor nog even naar vaste en of modelcontracten. Modelcontracten topic heeft zijn eigen rekensheet om jouw getallen in te gooien.

Voor modelcontracten lijkt het er op, dat in iedergeval de eerste helft van 2026 nog geen terugleverkosten zijn.

• Vdvmark
Aeien schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:34:
[...]

Respect, wat een opsomming, en wat een moeite het dus kost om dit alles te snappen.

Hoe dan ook: ben voor ZP gegaan. Wil FE niet obv onbalansmarkt m'n panelen laten uitzetten. Schijnbaar kan je (volgens Jeroen in de Groene Nerds) ook vinkje later uitzetten, maar hier wil ik niet op vertrouwen.
Daarnaast zoveel negatieve verhalen over de klantenservice van FE.

Dus dan maar mogelijk beetje meer betalen bij ZP. Overigens via een collega 30.- verwijskorting, dus dat drukt de schade een beetje.
Mijn enphase zonneomvormers worden wel door Frank geschakeld, na de start in Juli waar ook zij wat an t uitproberen waren denk ik, kan ik de maanden erna eigenlijk niet meer zien dat panelen uitgezet zijn, het zijn dusdanig korte perioden dat je t op grafiekjes niet meer kan zien. Persoonlijk had ik liever gehad dat ze met negatieve marktprijzen t wat vaker/langer deden, mn panelen (100%zuid) zelf helemaal uitzetten ben ik dus blijven doen.
Jij had ook je Enphase accu via Frank op onbalans/andere markten (2026 misschien wel laatste jaar dat t geld oplevert?) kunnen inzetten, net als je jouw EV had kunnen laden met wat extra vergoedingen. Bij Zonneplan is dat allemaal een gesloten systeem, alleen door Zonneplan verkochte accu's/laadpalen doen mee. Muv Zonnebonus geloof ik. Keuzes zijn lastig.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:37
Allen,
Tips, ideeën, ervaringen voor het automatisch schakelen van de laadpaal?
Ik heb nu:
In de zomer strict op PV.
Voor de winter:
- tussen 01:00 en 06:00 altijd laden tot 45% want ik wil wel altijd iets kunnen rijden.
- verder houd ik de laagste dynamische uurprijs per dag bij als "dagwaarde"
- ik negeer de allerlaagste dagwaarde over afgelopen 14 dagen
- ik neem gemiddelde van op 1 na en op 2 na laagste dagwaardes over afgelopen 14 dagen
- en ga vervolgens zover mogelijk vol laden als actuele uurprijs lager of gelijk is aan dit gemiddeld.
- Ik neem uurprijzen, geen kwartierprijzen om het laden enigszins "rustig" te houden

Daarmee heb ik de auto in de nacht van zaterdag op zondag helemaal vol geladen a 0.20 .. 0.21 euro/kWh maar heb de 0.17euro/kWh van afgelopen nacht gemist.

Op zich is dat trouwens niet zo extreem erg, op zich heel netjes dat hij op de automaat onder de 0.22euro/kWh is gebleven terwijl het maandgemiddelde rond de 0.27euro/kWh lag. Maar ik ben toch benieuwd. Ik gok eigenlijk dat je dit alleen nog significant kan verbeteren door iets van een "verwachte dynamisch prijs" mee te nemen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:19
Stefannn schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:40:
Allen,
Ik heb nu:
Voor de winter:
- tussen 01:00 en 06:00 altijd laden tot 45% want ik wil wel altijd iets kunnen rijden.
- ik neem gemiddelde van op 1 na en op 2 na laagste dagwaardes over afgelopen 14 dagen
- en ga vervolgens zover mogelijk vol laden als actuele uurprijs lager of gelijk is aan dit gemiddeld.
- Ik neem uurprijzen, geen kwartierprijzen om het laden enigszins "rustig" te houden

Daarmee heb ik de auto in de nacht van zaterdag op zondag helemaal vol geladen a 0.20 .. 0.21 euro/kWh maar heb de 0.17euro/kWh van afgelopen nacht gemist.

Op zich is dat trouwens niet zo extreem erg, op zich heel netjes dat hij op de automaat onder de 0.22euro/kWh is gebleven terwijl het maandgemiddelde rond de 0.27euro/kWh lag. Maar ik ben toch benieuwd. Ik gok eigenlijk dat je dit alleen nog significant kan verbeteren door iets van een "verwachte dynamisch prijs" mee te nemen.
Als de de beschikking hebt over home assistant kun je daar alles helemaal naar je hand zetten en automatiseren.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Allen,
Ik heb nu:
Voor de winter:

Grappig. Mooi algoritme. Ik doe het nog op de domme manier door zelf in te plannen. Maar kon daardoor wel eergisteren al zien dat de prijs gisteren tussen 23:00 - 24:00 al flink omlaag ging en gokte erop dat dit in de nacht zou aanhouden ;)

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:01
Allen,
Ik heb nu:
Voor de winter:

Ja, ik bestuur de laadpaal (en accu en wp en ..) met DAO.
Wanneer DAO juist is ingesteld wordt het laden van auto op het beste moment gestart en rekening houdend met beschikbaarheid voertuig, uur/kwartier prijzen, komende weersomstandigheden en beschikbaar vermogen in huis.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2293338
https://github.com/corneel27/day-ahead

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Stefannn
mgroen81 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:51:
[...]

Wanneer DAO juist is ingesteld wordt het laden van auto op het beste moment gestart en rekening houdend met beschikbaarheid voertuig, uur/kwartier prijzen, komende weersomstandigheden en beschikbaar vermogen in huis.
Met dien verstande dat toen ik in de nacht van zaterdag op zondag de auto heb geladen het tarief van maandag ochtend nog niet bekend was dus dat de DAO daar geen rekening mee had kunnen houden (dwz… ik dacht dat die geen lange termijn day ahead prijzen voorspelling meeneemt).
@addictive_rhymz, “Handmatig” had ik zaterdag wel al gezien dat de prijs om 23:30 naar 0.17 euro ging dus ik had het wel verwacht. Maar “dat is dus niet automatisch”. (En ik ga pas per januari naar dynamisch, ik ben nu aan het proefdraaien, dus ik had geen zin het automatische laden te cancelen).
jordyc schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:35:
Als de de beschikking hebt over home assistant kun je daar alles helemaal naar je hand zetten en automatiseren.
Geen home assistant, mijn home automation stamt van 2008, toen was er nog geen home assistent.
Maar……
Yep… je kan daar alles automatiseren… dat doe ik nu ook… “maar wat is wijsheid”?
“Welke automatisering zou de nacht van zaterdag op zondag hebben overgeslagen om tot maandag ochtend te wachten?”
De 0.17euro van maandag ochtend is 2.5 week geleden voor het laatst voorgekomen dus dat was heel lastig te voorspellen geweest.

Tenzij je er dus inderdaad iets van “day ahead voorspelling” aan toevoegt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:01:
[...]
@addictive_rhymz, “Handmatig” had ik zaterdag wel al gezien dat de prijs om 23:30 naar 0.17 euro ging dus ik had het wel verwacht. Maar “dat is dus niet automatisch”. (En ik ga pas per januari naar dynamisch, ik ben nu aan het proefdraaien, dus ik had geen zin het automatische laden te cancelen).
[...]
Nee behalve dat je dus een dag van tevoren kan zien dat de prijzen richting de erop volgende nacht sterk dalen. Dan zou je daar iets mee moeten doen in je automatisering. Uiteindelijk blijft het gokken natuurlijk maar volgens mij is de aanname dat de uren na 24:00uur niet veel duurder worden vrij veilig. En anders, you win some, you lose some. Blijft een beetje spelletje ;)

• mgroen81
  • Laatst online: 17:01
[...]

Met dien verstande dat toen ik in de nacht van zaterdag op zondag de auto heb geladen het tarief van maandag ochtend nog niet bekend was dus dat de DAO daar geen rekening mee had kunnen houden (dwz… ik dacht dat die geen lange termijn day ahead prijzen voorspelling meeneemt).
[...]
Met de day ahead prijzen kan je maar 1 dag voorruit kijken inderdaad. De auto staat ook op onregelmatige tijden aan de paal en moet toch (vol) geladen worden. En DAO kiest dan de beste uurtjes uit. _/-\o_

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Stefannn
addictive_rhymz schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]

Nee behalve dat je dus een dag van tevoren kan zien dat de prijzen richting de erop volgende nacht sterk dalen. Dan zou je daar iets mee moeten doen in je automatisering. Uiteindelijk blijft het gokken natuurlijk maar volgens mij is de aanname dat de uren na 24:00uur niet veel duurder worden vrij veilig. En anders, you win some, you lose some. Blijft een beetje spelletje ;)
Daar zit ik nu inderdaad aan te denken.

De site https://energie.theoxygent.nl/ geeft day ahead voorspelling (ik heb nog niet gezien of ze een api hebben).
Maar….
Zie onder…
De zwarte lijn is de “historische voorspelling” terwijl de blauwe lijn “de echt” is.
>> zelfs deze voorspel site had voor maandag ochtend dus slechts 0.20 euro/kWh verwacht.

Wat je echter ook wel ongeveer zeker weet is dat de prijs “tot 6:00” van de dag “volgend op de laatste EPEX data” in een band van 0.00 … -0.02 euro/kWh van de de prijs in het laatste uur EPEX data zit (nog even puzzelen hoe je dan die kwartier fluctuatie mee rekent).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0r1EYPG-UaMTDlYTHZ0-tO6sKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9mZLV8D2tCSXxzpUGl7U2mD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 08-12-2025 15:29 ]

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:36

Bravo

Second Best

mgroen81 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:51:
[...]

Maar ook DAO moet je voeden met inputs zoals tot welk percentage wil je dat er geladen wordt. Daarnaast optimaliseert DAO alleen over de voorzienbare tijdshorizon van de prijzen.
Dus er zit niet zoiets slims in als 'vol laden als de prijzen echt laag zijn'.

edit: https://stekker.app/epex-forecast geeft een aardig beeld van hoe de prijs nog 24 uur extra in de toekomst kan ontwikkelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgCYqD4H8kg95KmrNTnHT_tSfkU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FTtu4YnnN2GEEi0DJSvG5MXE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Bravo op 10-12-2025 10:07 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Stefannn
Bravo schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:26:
[...]

Maar ook DAO moet je voeden met inputs zoals tot welk percentage wil je dat er geladen wordt. Daarnaast optimaliseert DAO alleen over de voorzienbare tijdshorizon van de prijzen.
Dus er zit niet zoiets slims in als 'vol laden als de prijzen echt laag zijn'.

edit: https://stekker.app/epex-...ts=1&unit=kWh&commit=Save geeft een aardig beeld van hoe de prijs nog 24 uur extra in de toekomst kan ontwikkelen.
[Afbeelding]
En je ziet hier dus exact “de uitdaging”…
De donker groene “echte” lijn duikt diep onder de voorspelling van vanmorgen.

Ik heb wel al een simpel idee:
- “goedkoop laden” vrijgeven volgens algoritme zoals ik al heb
- tenzij het later op de dag (en dan met name in het laatste uur) nog goedkoper wordt.
Dat heeft als netto effect dat je in ieder geval eventuele lage prijzen van de nacht volgend op het gepubliceerde EPEX etmaal nog meeneemt.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:58
De beste oplossing is 2 EV's. 1 laden op zaterdag, de andere op zondag. Eventueel in de nacht erop. Dan profiteer je altijd van de laagste prijs, in ieder geval in de helft van de gevallen :+

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• bert pit

Een tip van mijn kant: om 13 uur krijg je de nieuwe tarieven door, bij mij zijn dat uurtarieven van Zonneplan. Op afgelopen zaterdagmiddag kon je dus zien dat het laatste uurtarief van de zondag (24.00 uur) op ongeveer 17 cent stond.
Vaak is dat laatste uur een indicatie voor de uren die daarna komen. Die zaten rond de 15,5 cent, dus mijn aanname klopte. Je zou dan kunnen wachten met laden tot na 13uur zondag, blijkt het dat de nieuwe tarieven (na 24 uur) hoger uitpakken dan heb je altijd nog tot 24 uur om te laden tegen het lagere tarief.

Kijk je bijvoorbeeld nu (maandag 15.35) dan zie je dat de tarieven van morgen 22 en 23 uur het laagst zijn vanaf nu. Mijn laad strategie is dan om te wachten tot de volgende dag 13 uur en te kijken of de tarieven van overmorgen nog lager zijn. Is dat zo, dan laad ik de volgen de dag, is dat niet zo dan laad ik in dit geval van 21 tot 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOOI-Ch1gJJH6IMuwiskTw3WpsY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bREA79DlTaQVnkUz8q0r1AOr.png?f=fotoalbum_large

• Stefannn
bert pit schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:43:
[...]

Een tip van mijn kant: om 13 uur krijg je de nieuwe tarieven door, bij mij zijn dat uurtarieven van Zonneplan. Op afgelopen zaterdagmiddag kon je dus zien dat het laatste uurtarief van de zondag (24.00 uur) op ongeveer 17 cent stond.
Vaak is dat laatste uur een indicatie voor de uren die daarna komen. Die zaten rond de 15,5 cent, dus mijn aanname klopte. Je zou dan kunnen wachten met laden tot na 13uur zondag, blijkt het dat de nieuwe tarieven (na 24 uur) hoger uitpakken dan heb je altijd nog tot 24 uur om te laden tegen het lagere tarief.

Kijk je bijvoorbeeld nu (maandag 15.35) dan zie je dat de tarieven van morgen 22 en 23 uur het laagst zijn vanaf nu. Mijn laad strategie is dan om te wachten tot de volgende dag 13 uur en te kijken of de tarieven van overmorgen nog lager zijn. Is dat zo, dan laad ik de volgen de dag, is dat niet zo dan laad ik in dit geval van 21 tot 24 uur.

[Afbeelding]
Yep…
“Laatste uur meenemen” ga ik doen.
NB… ik laad tussen 1:00 en 6:00 dus “no matter what” tot (instelbaar) 45%. Dan heb ik altijd genoeg voor ongeplande tripjes.
Betreffend algorithme is bedoeld om “zo goedkoop mogelijk vol te laden”.

• Sicco92
  • Laatst online: 20:10
“Welke automatisering zou de nacht van zaterdag op zondag hebben overgeslagen om tot maandag ochtend te wachten?”
Misschien eentje die de windkracht op zee (en/of op land) mee laat wegen. Voor de tarieven in de nacht vind ik de wind vaak wel een goede voorspeller. Ik kijk vaak op windy.com als ik een voorspelling wil hebben voor de komende dagen. Als de wind op de Noordzee aardig sterk is, betekent dat vaak wel lage prijzen, en als er geen zuchtje wind te bekennen is, dan blijven prijzen vaak hoog (als dat voor vandaag ook geldt).

Ik heb geen correlatie berekend, maar van de keren dat ik er handmatig naar heb gekeken, lijkt het mij wel een goede voorspeller.

• Stefannn
Sicco92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:26:
[...]

Misschien eentje die de windkracht op zee (en/of op land) mee laat wegen. Voor de tarieven in de nacht vind ik de wind vaak wel een goede voorspeller. Ik kijk vaak op windy.com als ik een voorspelling wil hebben voor de komende dagen. Als de wind op de Noordzee aardig sterk is, betekent dat vaak wel lage prijzen, en als er geen zuchtje wind te bekennen is, dan blijven prijzen vaak hoog (als dat voor vandaag ook geldt).

Ik heb geen correlatie berekend, maar van de keren dat ik er handmatig naar heb gekeken, lijkt het mij wel een goede voorspeller.
Tja,...
waarschijnlijk "niet" dus.
De tooltjes hier en hier die dat al doen hadden de dip van afgelopen nacht ook mis.
Tijd tussen published EPEX 23:00 en 24:00 als voorspeller gebruiken gaat waarschijnlijk wel heel goed werken. Dat geeft 1 dag extra, meer wordt lastig.
Afgelopen nacht was dus ook wel een beetje bijzonder. De nacht ervoor was ten opzicht van de 14 dagen ervoor echt wel "goed laag", Afgelopen nacht deed er echter nog een flinke schep bovenop. Iets dat de 14 dagen ervoor dus niet was voorgekomen.

En verder zoals @addictive_rhymz zegt "you win some".."you loose some".
Hiermee zit je in ieder geval al een flink eind onder het gemiddelde tarief. Voor de rest is het echt wel een spelletje.

• Sicco92
  • Laatst online: 20:10
Stefannn schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:37:
[...]

Tja,...
waarschijnlijk "niet" dus.
De tooltjes hier en hier die dat al doen hadden de dip van afgelopen nacht ook mis.
Ik vind niet dat je kan zeggen dat die tweede link het 'mis' had. Die had juist correct voorspeld dat de prijzen maandagnacht lager zouden liggen dan zondagnacht. Als je dit dus zou gebruiken om je auto op te laden, dan zou je alsnog gewacht hebben tot de juiste nacht.

Ik zeg ook niet dat je de juiste prijs kan voorspellen door alleen naar de windkracht te kijken. Ik zeg wel dat je op basis daarvan vaak goed zit met het antwoord op de vraag 'ga ik vannacht laden of wacht ik tot de volgende nacht'? De precieze prijs maakt me daarbij niet zoveel uit, alleen de relatieve prijs (hoger of lager dan vannacht).

• Stefannn
Sicco92 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:01:
[...]

Ik vind niet dat je kan zeggen dat die tweede link het 'mis' had. Die had juist correct voorspeld dat de prijzen maandagnacht lager zouden liggen dan zondagnacht. Als je dit dus zou gebruiken om je auto op te laden, dan zou je alsnog gewacht hebben tot de juiste nacht.

Ik zeg ook niet dat je de juiste prijs kan voorspellen door alleen naar de windkracht te kijken. Ik zeg wel dat je op basis daarvan vaak goed zit met het antwoord op de vraag 'ga ik vannacht laden of wacht ik tot de volgende nacht'? De precieze prijs maakt me daarbij niet zoveel uit, alleen de relatieve prijs (hoger of lager dan vannacht).
Klopt ook wel weer.
Ik heb nog niet gezien of ze een api hebben (maar ook nog niet echt gezocht).
Ik ga het niet zelf maken. Gewoon "omdat het ergens ophoudt". Api gebruiken zie ik nog wel zitten. Vooral ook omdat die dan meer dan 1 dag vooruit kijkt.
Toevoeging van "vooruit check op komend laatste uur van de dag" gaat waarschijnlijk ook al veel helpen.

En... het was uitzonderlijk...
Nacht van afgelopen zaterdag op zondag was "echt" de beste keus van de voorgaande 14 dagen. Dan is het wel heel erg toevallig dat de nacht erop "niet enkel wat vergelijkbaar", maar 'serieus veel goedkoper" was.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-12 22:35
Probeer eens de dataportaal van het ned.nl (nationaal energie dashboard). Daar kan je forecast voor de opwek van zon-, wind op land en wind op zee voor heel Nederland krijgen, 6 dagen vooruit op uur basis. Deze data is gebaseerd op accurate voorspellingsmodellen van EnTranCe (Hanze hogeschool) die weer allerlei weermodellen gebruiken. Ik heb afgelopen maanden zelden meer dan 4 ct afwijking gehad, maar normaal kan ik 6 dagen vooruit tot ca. 2 ct voorspellen. De opwek van zon + wind op land + wind op zee in kWh kan je goed correleren naar de kale epex leverprijs. Zelfs dagen met negatieve tarieven en uitzonderlijke dagen zoals het weekeinde van 4 en 5 okt. jl. kon ik met deze data al dagen van te voren zien aankomen.

Ik gebruik zelf voor weekeinden, feestdagen en feestdagen in Duitsland een factor 0,9 t.o.v. normale weekdagen. Grote afwijkingen deden zich afgelopen haf jaar alleen voor bij bijzondere afwijkende weersomstandigheden in onze buurlanden. Ik heb ook een tijdje rekening gehouden en gecorrigeerd met de buitentemperatuur op basis van CBS en TenneT historische HV load data, maar dat leverde weinig meerwaarde op in de 6-daagse voorspelling. Die heb ik er weer uit gehaald. Voorspellen op basis van zon en wind opwek werkt accuraat genoeg.

Je kan bij ned.nl registreren en een API key aanvragen, kan je de 6-daagse voorspelling in je automatisering integreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMKrPLEnIQNFbHlXRKzI55aP-Y0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ux1C3FX5b2cGBkB3yNQdStEg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door bsh10 op 08-12-2025 21:04 . Reden: extra info ]

• bilgy_no1
Allen,
Ik heb nu:
Voor de winter:

Tja, ik ben er best simpel mee. Ik moet hier de auto laden met een kabel over de stoep, want geen eigen oprit. Ik kan hem dus niet continu ingeplugd houden en automatisch aansturen.

Ik doe het dus eigenlijk gewoon met de planning in de auto en aan de hand van de tarieven met eventueel een blik naar voren qua weer. Ik kijk hoeveel er in moet, deel het aantal kWh door 11 voor het aantal uren dat ik moet laden en dat goedkoopste blok zoek ik uit.

Zaterdag op zondag bijv het laden ingesteld vanaf 2:00 uur en verder geloofde ik het wel. Gelukkig op zondag nog wat gereden dus afgelopen nacht nog 25% erbij. Had ik beter alles uit kunnen stellen? Ja vast, maar nu toch ook gemiddeld lekker goedkoop geladen... Gemiddelde tarief over december zit ook alweer bijna op het jaargemiddelde...

In de zomer is het simpel: overdag in het weekend is meestal het goedkoopst. Soms even afwegen of ik de auto al op zaterdag helemaal vol laad, of dat ik nog wat ruimte overhoud voor zondag. Ik moet wel regelmatig op zondagavond op pad en dan is de auto altijd wel goedkoop vol te krijgen (en nog flink wat van de eigen opwekking nuttig aan te wenden).

In de winter goed opletten op de wind. Maar meestal is het goedkoop in de nacht. Weekends ook wel iets goedkoper, maar vooral afhankelijk van de hoeveelheid wind.

• Stefannn
bsh10 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:00:
Probeer eens de dataportaal van het ned.nl (nationaal energie dashboard). Daar kan je forecast voor de opwek van zon-, wind op land en wind op zee voor heel Nederland krijgen, 6 dagen vooruit op uur basis. Deze data is gebaseerd op accurate voorspellingsmodellen van EnTranCe (Hanze hogeschool) die weer allerlei weermodellen gebruiken. Ik heb afgelopen maanden zelden meer dan 4 ct afwijking gehad, maar normaal kan ik 6 dagen vooruit tot ca. 2 ct voorspellen. De opwek van zon + wind op land + wind op zee in kWh kan je goed correleren naar de kale epex leverprijs. Zelfs dagen met negatieve tarieven en uitzonderlijke dagen zoals het weekeinde van 4 en 5 okt. jl. kon ik met deze data al dagen van te voren zien aankomen.

Ik gebruik zelf voor weekeinden, feestdagen en feestdagen in Duitsland een factor 0,9 t.o.v. normale weekdagen. Grote afwijkingen deden zich afgelopen haf jaar alleen voor bij bijzondere afwijkende weersomstandigheden in onze buurlanden. Ik heb ook een tijdje rekening gehouden en gecorrigeerd met de buitentemperatuur op basis van CBS en TenneT historische HV load data, maar dat leverde weinig meerwaarde op in de 6-daagse voorspelling. Die heb ik er weer uit gehaald. Voorspellen op basis van zon en wind opwek werkt accuraat genoeg.

Je kan bij ned.nl registreren en een API key aanvragen, kan je de 6-daagse voorspelling in je automatisering integreren.

[Afbeelding]
Ah....
dat die opwek voorspelling goed werkt geloof ik direct.
Dus..... "in mijn vorige post zei ik dat ik niet aan EPEX voorspellen ging werken...."
Dat is dan dus bij deze dus toch op losse schroeven gezet.
AAHHHH.....

anyway...
- de energie data ga ik zeker downloaden (dank)
- zeker een beetje mee spelen (eerst offline, de api pas als bewezen is dat het zin heeft)
- een goede epex voorspeller zal waarschijnlijk niet eerder dan eind januari worden (ook vanwege feestdagen)
Maar MOCHT het wat worden dan post ik hier weer.

@bilgy_no1
Ja... ik ben in het gelukkig bezit van een laadpaal op de oprit.
Tegenwoordig gaat de auto ALTIJD aan de laadpaal.
En.... het is zeer zeker enkel spielerei. De stroom in de nacht van afgelopen zaterdag op zondag was super behoorlijk geprijsd. "kwa euros" heb ik niks te klagen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

addictive_rhymz schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:13:
[...]

Precies, je ziet dinsdag om 23:00 hopelijk weer hetzelfde gebeuren.
V_ger schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:36:
De beste oplossing is 2 EV's. 1 laden op zaterdag, de andere op zondag. Eventueel in de nacht erop. Dan profiteer je altijd van de laagste prijs, in ieder geval in de helft van de gevallen :+
In de zomer doen we dat hier, rondom de winter werkt dat helaas niet. Zorgen er nu voor dat er doordeweeks vaker 1 aan de lader hangt en pakken ieder goedkoop uurtje via Home Assistant automatisch mee.

Vannacht ook mooi geweest :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wFhfr5wDSd_mw-DLqxtVLxfyTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uORNnmX8fu9tbMbsfkSSF5QM.png?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:59
Is er een Home Assistent integratie aanwezig voor deze API?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:37

Ersus

Zuid-Limburg

Eriko schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:29:
[...]

Helaas nog niet.
Ik kwam deze tegen https://community.home-as...e-dashboard-ned-nl/898885

Wellicht actief upvoten?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• PCJR
  • Laatst online: 14:59
Vraagje, de Marstek VenusE 3.0 is nog niet zo slim... Ik lees dat ontladen niet werkt in dure uren. Wel dat, soms, laden in goedkope uren werkt.

Maar, is er al iets van een integratie of aansturing voor de Marstek, zodat je hier zelf een slim algoritme op kan loslaten icm dynamische zonneplan tarieven? Ik heb zelf wel zoiets voor mijn Deye, maar dit kan bv niet Marstek aansturen :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Binnen Homey bestaat wel de Marstek besturing voor oudere type's, binnen HA ook, maar voor wat voor versie weet ik het niet.
Wellicht de ontwikkelaar binnen je gekozen system daar voor te benaderen en wellicht support, testen en toegang tot you data, acces naar je api aan bieden om het werkzaam te krijgen voor jou Marstek.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

• Hippe Lip

Hippe Lip

Eriko schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:29:
[...]

@Eriko Waar komt deze quote van jou vandaan?
Want als er geen integratie in HA is (volgens @Ersus), hoe kun je dan die 6-daagse voorspelling in je automatisering integreren?

<John O`Mill>

• Bravo

Bravo

Second Best

Hippe Lip schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:34:
[...]

@Eriko Waar komt deze quote van jou vandaan?

[...]

Want als er geen integratie in HA is (volgens @Ersus), hoe kun je dan die 6-daagse voorspelling in je automatisering integreren?
Door zelf aan de slag te gaan met het aanmaken van sensoren, ophalen van data etc kun je informatie in HA halen, zonder dat er een integratie is die op HACS staat. Je hebt dan je eigen integratie gebouwd.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar het script van @bsh10 om zo ver vooruit goed de EPEX prijzen te voorspellen (+/- 4 ct). Care to share?

[ Voor 11% gewijzigd door Bravo op 10-12-2025 10:37 ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:21
Gewoon voor de gein, omdat ik benieuwd ben naar hoeveel waarde ik kan hechten aan een verwachting van de elektriciteitsprijs meer dan één dag vooruit, heb ik eens de verwachte prijzen van zondag a.s. opgeschreven (dan zou het begin van de middag erg goedkoop moeten worden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9dG46uFbpzDHhawRn39sTBH_sI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GjsJWgegCuDpn3c4aUA5xhfD.png?f=user_large

00:00 0,201
01:00 0,189
02:00 0,185
03:00 0,178
04:00 0,175
05:00 0,176
06:00 0,180
07:00 0,189
08:00 0,192
09:00 0,187
10:00 0,175
11:00 0,163
12:00 0,151
13:00 0,137
14:00 0,140
15:00 0,147
16:00 0,162
17:00 0,187
18:00 0,208
19:00 0,215
20:00 0,210
21:00 0,200
22:00 0,197
23:00 0,187

Bron

Ik zal zaterdag om ongeveer 13:00, als de prijzen voor zondag bekend zijn, deze ook opschrijven en ze vergelijken. Zaterdag meer :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Vdvmark
JeroenH schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:01:
Gewoon voor de gein, omdat ik benieuwd ben naar hoeveel waarde ik kan hechten aan een verwachting van de elektriciteitsprijs meer dan één dag vooruit, heb ik eens de verwachte prijzen van zondag a.s. opgeschreven (dan zou het begin van de middag erg goedkoop moeten worden):

[Afbeelding]

Bron

Ik zal zaterdag om ongeveer 13:00, als de prijzen voor zondag bekend zijn, deze ook opschrijven en ze vergelijken. Zaterdag meer :)
Tijdstip van posten suggereert dat prijzen van morgen al zijn meegenomen, maar als je nu kijkt zijn prijzen al hoger dan in jouw staatje, dus moment van copy/paste voor zondag 14/12 was toen er nog geen prijzen voor donderdag 11/12 waren ?

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

[Afbeelding]

Bron

Die site zit er geregeld behoorlijk naast hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YD-k9TvNeopmu4BFVfdyJByGq6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bC5hPdf8ZfuIq4UlhuZ83gVu.jpg?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

[Afbeelding]

Bron

@JeroenH Leuke exercitie! (y)
En als je nu echt meer wil leren over hoe die voorspelling verloopt, zet dit rijtje (kolom) dan in een spreadsheet en voeg er elke dag een kolom aan toe hoe diezelfde zondag dán voorspeld wordt. Dan kun je ook zien hoe en in welk tempo eventuele bijstellingen plaatsvinden van de prijs op dag X en uur Y.

<John O`Mill>

• The Third Man
  • Registratie: September 2001

The Third Man

The Third Jellyfish

Opgeschreven? De data zit komt toch doodsimpel als json uit https://energie.theoxygent.nl/api/prices_v2.php ? Ik wil best een tooltje maken wat dit op de lange termijn verzamelt en kan reflecteren, maar ik vind het een beetje een nutteloze exercitie. Immers hij zit er gemiddeld redelijk in de buurt, maar met een variatie die ervoor zorgt dat het niet betrouwbaar genoeg is (en dat statistisch weer te geven met een bepaalde onzekerheid etc). Zie ook CopyCatz weergave hierboven inclusief uitschieter.

Maar stel we kunnen analyseren hoe groot de betrouwbaarheid van de tool is, wat ga je vervolgens met zo'n uitkomst doen? Het is net als met de weersvoorspelling, ook die heeft een betrouwbaarheid van 20-80%, en niet heel toevallig moet deze tool het van diezelfde data hebben... De prijzen zijn namelijk vaak weersafhankelijk.

Met andere woorden: je bent de betrouwbaarheid van weersvoorspellingen aan het toetsen via een reflectie in een stroomprijzenverwachting.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 10-12-2025 17:51 ]

• Stefannn
The Third Man schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:48:
[...]
Opgeschreven? De data zit komt toch doodsimpel als json uit https://energie.theoxygent.nl/api/prices_v2.php ? Ik wil best een tooltje maken wat dit op de lange termijn verzamelt en kan reflecteren, maar ik vind het een beetje een nutteloze exercitie. Immers hij zit er gemiddeld redelijk in de buurt, maar met een variatie die ervoor zorgt dat het niet betrouwbaar genoeg is (en dat statistisch weer te geven met een bepaalde onzekerheid etc). Zie ook CopyCatz weergave hierboven inclusief uitschieter.

Maar stel we kunnen analyseren hoe groot de betrouwbaarheid van de tool is, wat ga je vervolgens met zo'n uitkomst doen? Het is net als met de weersvoorspelling, ook die heeft een betrouwbaarheid van 20-80%, en niet heel toevallig moet deze tool het van diezelfde data hebben... De prijzen zijn namelijk vaak weersafhankelijk.

Met andere woorden: je bent de betrouwbaarheid van weersvoorspellingen aan het toetsen via een reflectie in een stroomprijzenverwachting.
A... dus toch een api met toekomst prijzen.
Ik zou denken dat dit niet lang precies zo blijft: het is een api zonder password of token.
Ik zit ook nog even te puzzelen naar "wat voor format" het is.
De y lijkt me de prijs
De x lijkt "unix timestamp/100"

Mara goed... een future epex api dus! leuk!

• bsh10
Allereerst ben ik het eens met de vorige posts, er zit weinig meerwaarde om te weten wat de exacte EPEX tarieven over 3-6 dagen zijn. Je hebt er toch geen invloed op. Wat veel waardevoller is om de het verschil te kunnen voorspellen, zodat je kan plannen wanneer je het beste je EV kan laden (als je die keus hebt). Verwarmen met je warmtepomp kan je toch niet 5 dagen uitstellen, en je batterij opladen doe je eerder op basis van 24-48 uur voorspelling.

Proberen om zo exact mogelijk de EPEX tarieven aan de 6-daagse modellen van ned.nl te koppelen heb ik geprobeerd, maar ik heb het ondertussen wat losgelaten. Het levert te weinig op, en er zijn te veel onbekende factoren. Vooral hoeveel GW er via de interconnectoren naar onze buurlanden lekt wat weer afhankelijk is van het weer in onze buurlanden.

Maar het is zeker nuttig om een indicatie te geven wanneer in de komende week peiken en dalen kunnen verwachten. Ik neem even de laatste forecast (van nu):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA93NuMUHfMIl8bBGALipD57p_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBbXap4z9wW6ofiAByIX4aEb.png?f=fotoalbum_large

Hier kan je de volgende nuttige informatie uit halen:
- verwacht vrijdag hoge prijzen
- zaterdag is er weinig wind, zondag veel (ca. 9 GW v/d .ca. 10 GW beschikbare piek)
- maandag en dinsdag is er veel wind, en ook veel zon, dus verwacht lagere prijzen
- in de nacht van zondag op maandag zijn de laagste prijzen te verwachten (of wordt het in de nacht van zaterdag op zondag?), op zondagen is er sowieso minder afname t.o.v. weekdagen dus telt zonneopwek en windopwek (zie volgende post)

[ Voor 23% gewijzigd door bsh10 op 10-12-2025 19:45 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:32
bsh10 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:37:
Allereerst ben ik het eens met de vorige posts, er zit weinig meerwaarde om te weten wat de exacte EPEX tarieven over 3-6 dagen zijn. Je hebt er toch geen invloed op. Wat veel waardevoller is om de het verschil te kunnen voorspellen, zodat je kan plannen wanneer je het beste je EV kan laden (als je die keus hebt). Verwarmen met je warmtepomp kan je toch niet 5 dagen uitstellen, en je batterij opladen doe je eerder op basis van 24-48 uur voorspelling.

Proberen om zo exact mogelijk de EPEX tarieven aan de 6-daagse modellen van ned.nl te koppelen heb ik geprobeerd, maar ik heb het ondertussen wat losgelaten. Het levert te weinig op, en er zijn te veel onbekende factoren. Vooral hoeveel GW er via de interconnectoren naar onze buurlanden lekt wat weer afhankelijk is van het weer in onze buurlanden.

Maar het is zeker nuttig om een indicatie te geven wanneer in de komende week peiken en dalen kunnen verwachten. Ik neem even de laatste forecast (van nu):

[Afbeelding]

Hier kan je de volgende nuttige informatie uit halen:
- verwacht vrijdag hoge prijzen
- zaterdag is er weinig wind, zondag veel (ca. 9 GW v/d .ca. 10 GW beschikbare piek), zondagavond zullen de tarieven het laagst zijn
- maandag en dinsdag is er veel wind, en ook veel zon, dus verwacht lagere prijzen
- in de nacht van zondag op maandag zijn de laagste prijzen te verwachten (of zaterdag op zondag?), op zondagen is er sowieso minder afname t.o.v. weekdagen dus telt zonneopwek en windopwek voor ca. extra 10%
Waar haal je die grafiek vandaan?

Wij hebben een kleine EV die van vrijdag tot maandag niet echt gebruikt hoeft te worden. Het is voor mij dan wel handig of ik beter nog even kan wachten met laden naar zaterdag op zondag of juist zondag op maandag.

• bsh10
Nog wat hints voor wie toch wil proberen een exacte EPEX prijs forecast te maken op basis van de ned.nl forecast.

- Afgelopen zomer was 20-25 GW opwek goed genoeg voor een nul of zelfs negatief levertarief. Richting de 30 GW opwek was het goed voor fors negatieve tarieven.
- 10 GW wind in de nacht is genoeg voor een nul levertarief.
- Er is CBS historische data per maand.
- Het entsoe transparancy platform geeft detail data per kwartier over de load. Het betreft het HV (TenneT) perspectief waarin een deel van de zon en wind opwek als zelf-consumptie zit verwerkt en dus niet zichtbaar is, dus het is niet 1:1 te correleren met de ned.nl getallen.
- Door entsoe data over de eerste helft van 2025 te vergelijken ben ik tot de volgende verhouding gekomen m.b.t. afname per dag: weekdag heeft een factor 1.00, zaterdag een factor 0.90, zondag / feestdag een factor 0.87.

Wat ik vooral nog niet heb gevonden is een goede camel-curve (afname in GW over 24 uur) voor Nederland. Als je die tegen de ned.nl data van zon en wind opwek kan zetten dan wordt het een simpele berekening. Als de opwek groter dan afname is, dan zijn de marktprijzen negatief. Een deel van de opwek zal dan afgeschakeld worden, wat betekent dat dat er balans komt (nul tarief). Als er dan nog steeds meer opwek dan afname is dan wordt de tarieven negatief. Er ligt op dit moment ca. 11.5 GWp op residentiele daken van huishoudens met vaste contracten, die worden nooit afgeschakeld en die kunnen in de zomer voor fors negatieve tarieven zorgen.

• bsh10
Pakhaas schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:08:
Waar haal je die grafiek vandaan?
https://ned.nl/index.php/...e-elektriciteitsproductie
(bovenste grafiek, tab 'Voorspelling')

.. die laat in je webbrowser alleen een forecast zien van één dag. Maar als je deze URL op een tablet (ipad) bekijkt dan krijg je een forecast van 6 dagen vooruit :)

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Naar aanleiding van de info over ned.nl vandaag ook even met wat node-red en homassistant gespeeld, en ongeveer net zo'n grafiekje gemaakt.
Ik wl het inderdaad ook niet voor exacte voorspelling gaan gebruiken, maar wel om te kijken of ik het laden van de auto een dagje later of eerder moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pyx-UMQaSooAEUkY_Je6GU1go2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CkLKrBvD52lR1jwFjS9Lo8xj.png?f=fotoalbum_large

• bsh10
Bravo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:04:
Maar ik ben ook wel benieuwd naar het script van @bsh10 om zo ver vooruit goed de EPEX prijzen te voorspellen (+/- 4 ct). Care to share?
Geen HA script, gewoon een simpele formule:
levertarief = (opwek - 19.1 (GW) * F) / 33
waarbij opwek = zon + wind op land + wind op zee (volgens ned.nl) en F = 1.00 (week), 0.90 (zaterdag), 0.87 (zondag / feestdag)

Deze werkte best goed afgelopen zomer, maar ik moet er wel eerlijk bij zijn dat er soms ook sterke afwijkingen waren. Vooral toen het erg warm werd (T > 30), en toen er veel windstilte was in Duitsland. Elke keer blijkt het complexer dan je in een simpele formule kan afvangen. Ook de 19.1 GW als uurgemiddelde voor afname in Nederland is een erg botte simplificatie, je moet een goede camel-curve per uur gebruiken (heb ik niet gevonden). Ook moet je er rekening mee houden dat de afname in Nederland niet constant is maar continue toeneemt door electrificering van de industrie, mobiliteit en warmte/koude-vraag.

Na september ben ik er niet verder mee gegaan om deze formule verder met data te tweaken omdat ik realiseerde dat ik niet zozeer interesse heb in een exacte prijsvoorspelling, maar ik vooral het beste volgende moment wil weten om de EV goedkoop te laden.

• bsh10
DanTm schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:22:
Naar aanleiding van de info over ned.nl vandaag ook even met wat node-red en homassistant gespeeld, en ongeveer net zo'n grafiekje gemaakt.
Ik wl het inderdaad ook niet voor exacte voorspelling gaan gebruiken, maar wel om te kijken of ik het laden van de auto een dagje later of eerder moet doen.
Top! Ik ben erg benieuwd hoe dit je gaat helpen, en of je ruimte ziet voor verbetering. Wellicht lukt het ons om collectief een beter alternatief te verzinnen dan de bekende AI forecasts die soms wel erg onbetrouwbaar zijn.

• Stefannn
bsh10 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:42:
[...]

waarbij opwek = zon + wind op land + wind op zee (volgens ned.nl) en F = 1.00 (week), 0.90 (zaterdag), 0.87 (zondag / feestdag)

Deze werkte best goed afgelopen zomer, maar ik moet er wel eerlijk bij zijn dat er soms ook sterke afwijkingen waren. Vooral toen het erg warm werd (T > 30), en toen er veel windstilte was in Duitsland. Elke keer blijkt het complexer dan je in een simpele formule kan afvangen. Ook de 19.1 GW als uurgemiddelde voor afname in Nederland is een erg botte simplificatie, je moet een goede camel-curve per uur gebruiken (heb ik niet gevonden). Ook moet je er rekening mee houden dat de afname in Nederland niet constant is maar continue toeneemt door electrificering van de industrie, mobiliteit en warmte/koude-vraag.

Na september ben ik er niet verder mee gegaan om deze formule verder met data te tweaken omdat ik realiseerde dat ik niet zozeer interesse heb in een exacte prijsvoorspelling, maar ik vooral het beste volgende moment wil weten om de EV goedkoop te laden.
In de zomer is het eigenlijk minder interessant, dan wil ik gewoon laden op zonne energie. Zonne energie voorspelling kan nog wel helpen want dan weet je of je aan laden middenop de dag genoeg hebt zodat je in de ochtend en avond uren tegen goede prijs kan terugleveren.
In de winter is de totale camelcurve niet echt nodig. De prijs is overdag toch vrijwel altijd hoger dan ‘s nachts. Je hoeft eigenlijk alleen het tarief tussen 1:00 en 6:00 te voorspellen.

• Pakhaas
bsh10 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:16:
[...]

https://ned.nl/index.php/...e-elektriciteitsproductie
(bovenste grafiek, tab 'Voorspelling')

.. die laat in je webbrowser alleen een forecast zien van één dag. Maar als je deze URL op een tablet (ipad) bekijkt dan krijg je een forecast van 6 dagen vooruit :)
Oke, niet in het bezit van een tablet.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bsh10 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:56:
[...]

Top! Ik ben erg benieuwd hoe dit je gaat helpen, en of je ruimte ziet voor verbetering. Wellicht lukt het ons om collectief een beter alternatief te verzinnen dan de bekende AI forecasts die soms wel erg onbetrouwbaar zijn.
Ik ga eerst maar even een tijdje aankijken hoe die cijfers zich gedragen en hoe de werkelijke prijzen zich hiertoe verhouden. Heel exact zal die glazen bol nooit worden natuurlijk😀

• Stefannn
@bsh10
Ik zie dat je met de api ook “ElectricityLoad” kan opvragen als forecast. Dat zou het totale Nederlandse energie gebruik moeten zijn.
Ergens heb ik het gevoel dat als je totale opwek en totale load op elkaar deelt je een heel eind inde buurt van de dynamische prijs moet zitten.
De portal is erg leuk maar ik heb nog een aantal andere klussen staan dus ik weet nog niet wanneer ik er aan toe kom.
Ook erg leuk om in de zomer de laadpaal op PV te besturen bij een PV overschot. Dan kan je de balans zoeken waarbij de laadpaal in de goedkoopste uren de auto laadt maar tegelijkertijd in de ochtend en avond juist zoveel mogelijk teruglevert tegen de duurdere tarieven. (Nb, vanaf 2027, met het huidige salderen maakt dat nog niet uit)

• Bravo

Bravo

Second Best

bsh10 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:42:
[...]

De camelcurve voor elektrisch gebruik (dus niet afname, want daar spelen de interconnects ook een rol) heeft ned.nl onlangs ook toegevoegd aan de api, inclusief forecast voor de komende dagen. Dus die 19.1 GW kun je daar ook variabel mee maken, het heeft misschien ook effect op je deelfactor.

Fijn om de nuance te horen dat het niet een goed voorspellingsmodel is voor de epexprijzen, maar meer inzicht biedt in welke prijs je zou kunnen verwachten gezien de verwachte opbrengst van zon en wind.
Terloops kwam ik ook nog deze website tegen op basis van ned.nl data: https://marktinzicht.krachtwerk.nl/ Alleen bij mij spuugt hij vooral errors uit.

Ik ben al een paar keer aan het stoeien geweest om de ned api data in HA te krijgen, maar heb het helaas nog niet werkend gekregen. Leuk om te zien dat het anderen wel lukt.

Op basis van de csv's kwam ik tot dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM7HcTCXDvQLEt1I6d-_HdtmVKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dwCmyBp1U3OsOBlkY7ele6xY.png?f=fotoalbum_large
Dan kun je idd aannemen dat de prijs zaterdag waarschijnlijk laag zal zijn. En uit ervaring zou ik eraan toe willen voegen: de ochtend/avondpiek zal mogelijk duurder zijn dan op een gemiddelde weekenddag.

• Stefannn
Bravo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:29:
[...]

De camelcurve voor elektrisch gebruik (dus niet afname, want daar spelen de interconnects ook een rol) heeft ned.nl onlangs ook toegevoegd aan de api, inclusief forecast voor de komende dagen. Dus die 19.1 GW kun je daar ook variabel mee maken, het heeft misschien ook effect op je deelfactor.

Fijn om de nuance te horen dat het niet een goed voorspellingsmodel is voor de epexprijzen, maar meer inzicht biedt in welke prijs je zou kunnen verwachten gezien de verwachte opbrengst van zon en wind.
Terloops kwam ik ook nog deze website tegen op basis van ned.nl data: https://marktinzicht.krachtwerk.nl/ Alleen bij mij spuugt hij vooral errors uit.

Ik ben al een paar keer aan het stoeien geweest om de ned api data in HA te krijgen, maar heb het helaas nog niet werkend gekregen. Leuk om te zien dat het anderen wel lukt.

Op basis van de csv's kwam ik tot dit:
[Afbeelding]
Dan kun je idd aannemen dat de prijs zaterdag waarschijnlijk laag zal zijn. En uit ervaring zou ik eraan toe willen voegen: de ochtend/avondpiek zal mogelijk duurder zijn dan op een gemiddelde weekenddag.
Cool!
Gemotiveerd door de gedachte dat een hogere epex de gebruikers "evenredig zal doen besluiten minder af te nemen" zou ik verwachten dat de epex van het relatieve tekort (dus tekort/vraag) afhangt en niet van het absolute tekort.
Maar goed... daar is achter te komen door danwel met toekomstige danwel met historische data te fitten.

Dit is wel een heel prettige manier om een laadtrigger te bouwen.
Zelf de camel curve middels machine learning in elkaar zetten zou ik op zich wel kunnen (of in ieder geval proberen) maar vond ik wel een vrije extreme klus voor iets dat "niet zo super nodig is". Nu het "voorspel gedeelte" goeddeels is opgelost, is het maken van een laad-trigger op basis hiervan opeens helemaal niet zo complex meer.

>> het spat van de grafiek!

• Bravo

Bravo

Second Best

En omdat ik het toch in HA wilde hebben maar even met een AI-agent wat in elkaar geknutselt. En om iets terug te geven aan hen die mij op het idee hebben gebracht:
https://github.com/BravoNLD/NED-forecast
First project ever, so please be gentle 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ9kH-OHijify5iReG1RCHa7yMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MtX76PfVIcHDvPh6g6iC33k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Bravo op 11-12-2025 16:19 ]

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:15
Bravo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:54:
En omdat ik het toch in HA wilde hebben maar even met een AI-agent wat in elkaar geknutselt. En om iets terug te geven aan hen die mij op het idee hebben gebracht:
Had ik net een json download gemaakt met doorkoppeling naar Excel en dan een grafiek. Had het kunnen weten. Maar goed gedaan hoor (beter dan mijn oplossing) _/-\o_

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:18
[Afbeelding]
Held _/-\o_
Dank voor het delen, ga dit zeker uitproberen :)

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:19
[Afbeelding]
Interessant, was zelf al even aan het stoeien geslagen met AI, ga ik zeker uitproberen!

[ Voor 7% gewijzigd door antimos op 11-12-2025 17:30 ]

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• Pakhaas
[Afbeelding]
Is dit ook inzichtelijk te krijgen zonder HA of Homey? Dus dat ik via een site of app kan inschatten of ik beter nog even kan wachten met laden.

• bert pit
Pakhaas schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:30:
[...]

Is dit ook inzichtelijk te krijgen zonder HA of Homey? Dus dat ik via een site of app kan inschatten of ik beter nog even kan wachten met laden.
Hierzo: https://energie.theoxygent.nl/

Pagina: 1 ... 311 312 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels