Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Bij ons is het ‘grapje’ ondertussen: is het vandaag 24 of 25 cent (inclusief beurs+ en gaapsmiley). Redelijk slaapverwekkend idd. Ik kijk het nog een jaartje aan (zit nu een paar jaar op dynamisch) maar als ik dan nog steeds niet zo goed weet waarom, dan ga ik dat toch eens afwegen hoor.vaursechs schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
Ik vind de spread in 2026 tot nu toe maar erg zwakjes, op een paar uur uitgezonderd...
Er zijn energie experts die dat aangeven, ik heb hier twee weken geleden vrij uitgebreid op gereageerd.Vdvmark schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:02:
Ik lees hier vaak dat de prijzen al steeds vlakker worden en in onderstaande link lees ik dat de spread in 2025 is toegenomen tov 2024. Wordt er hier op Tweakers iets anders bedoeld met vlakke prijzen ?
https://www.datadame.nl/energie/stroomprijzen-2025/
sdgs in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Ik zie gewoon geen enkele economische wetmatigheid waardoor de spread helemaal gaat verdwijnen zolang er geen zeer grote overcapaciteit is in hernieuwbare energie, en een overcapaciteit heeft vanuit economisch standpunt geen zin voor investeerders. Er is niemand geïntereseerd om te investeren in installaties die geen financieel rendement opleveren...
Windmolens leveren vooral veel geld op in de nachten dat het onvoldoende waait om alle stroom met wind - en kernenergie te coveren, en waar de marktprijs dan bepaald word door gascentrales. Dankzij het omgekeerde cliquet systeem kunnen die windmolens dan redelijk veel stroom produceren aan interessante marges. Morgen op de middag is de energie zo goed als gratis, dan leveren de windmolens onvoldoende op om ze af te schrijven
Ben ik vanaf augustus zeer weinig tegen gekomenVdvmark schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Die (dagelijkse spread)steeg van 11 cent in 2024 naar 13 cent in 2025 volgens datadame.
1 PVoutput . Dongen NB
Kan alleen maar zeggen dat die elk jaar groter is geworden.
(€/MWh)
Signatures zijn voor boomers.
Hieronder de bedragen per jaar (Euro, cumulatief, per jaar) die je maximaal had kunnen verdienen op de day-ahead markt met een thuisbatterij met de specs van een Sessy (5kWh capaciteit, 2.2 kW laden, 1.7 ontladen, RTE 90, day ahead inclusief energiebelasting en btw, excl inkoopkosten)
Het jaar 2025 stopt per 1 oktober omdat ik mijn programma niet heb aangepast voor kwartierprijzen.
[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 23-02-2026 07:11 ]
Leuke grafiek.WillemD61 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 06:56:
Een spread zegt niet alles (maar wel veel). Je kan daarnaast nog eventueel meerdere pieken en dalen hebben per dag die handelen op day-ahead mogelijk maken.
Hieronder de bedragen per jaar (Euro, cumulatief, per jaar) die je maximaal had kunnen verdienen op de day-ahead markt met een thuisbatterij met de specs van een Sessy (5kWh capaciteit, 2.2 kW laden, 1.7 ontladen, RTE 90, day ahead inclusief energiebelasting en btw, excl inkoopkosten)
Het jaar 2025 stopt per 1 oktober omdat ik mijn programma niet heb aangepast voor kwartierprijzen.
[Afbeelding]
Vraagje,…
Is het eenvoudig mogelijk om de data te splitsen in zomer en winter?
De reden dat ik het vraag:
- vanaf 2027 geen salderen meer, dat weten we allemaal.
- in de zomer zal je goedkoop ingekochte energie niet “duur zelf kunnen gebruiken” dus wegvallen salderen vermindert dan de opbrengst.
- in de winter echter, en zeker met een warmtepomp, zal je goedkoop ingekochte energie waarschijnlijk volledig zelf kunnen gebruiken. Financieel levert dat hetzelfde op als “salderend terugleveren”.
Op welke dagen je dan precies de zomer/winter knip moet leggen weet ik ook niet zo. Het gaat om een eerste gedachte.
NB. Nu ik er over nadenk is dat ook een bias nu: omdat je met overgang op kwartierprijzen geen data na 2025-oktober hebt is zomer data in 2025 oververtegenwoordigd. Als nov-dec vooral lage spread heeft zal 2025 meer naar 2022/2024 kruipen.
Enever levert tegenwoordig ook weer uurprijzen. Sowieso kan je met een spreadsheet vrij eenvoudig de kwartierprijzen naar uurprijzen omrekenen.
Ik blijft het sowieso een erg leuk plaatje vinden!
[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 23-02-2026 07:31 ]
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Edit: grafiek met okt,nov,dec verwijderd. Er zat een fout in mijn gemiddelde uurprijs berekening
[ Voor 64% gewijzigd door WillemD61 op 23-02-2026 09:22 ]
Maar om op kwartierprijzen te handelen moet je wel meer cycli maken (levensduur batterij dus lager) en je opbrengst per cyclus is lager.Vdvmark schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:06:
Die 'zaagtand' bij kwartierprijzen zou er dus voor kunnen zorgen dat de mensen die vastzitten aan uurprijzen minder dagelijkse spread en opbrengst zien ?
de spread in oktober 2025 was bij datadame het grootst van 2025WillemD61 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:18:
[...]
Maar om op kwartierprijzen te handelen moet je wel meer cycli maken (levensduur batterij dus lager) en je opbrengst per cyclus is lager.
Waarom denk je meer cycli te maken ? En waarom zou met een hogere spread dan de opbrengst lager zijn ?
Dat is niet wat ik zeg. Als je op kwartierbasis zou handelen dan kan je telkens maar kort opladen/ontladen, dus minder kWh en minder Euro per cyclus. Het totaal per dag kan alsnog hoger zijn.Vdvmark schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:52:
[...]
de spread in oktober 2025 was bij datadame het grootst van 2025
Waarom denk je meer cycli te maken ? En waarom zou met een hogere spread dan de opbrengst lager zijn ?
[ Voor 41% gewijzigd door WillemD61 op 23-02-2026 09:21 ]
Zonneplan heeft de app een update gegeven. Niet alleen een nieuw logo, maar ook een optie om Energiebelasting aan of uit te zetten in de overzichten ("Inzichten").reneeke1970 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:44:
[...]
Waarom aan wennen, gewoon klagen en hopen op aanpassing. Die bolletjes werken alleen op de uur prijzen, nergens bij gemiddelde overzichten.
Je kunt nu ook (weer) de gemiddelde gerealiseerde tarieven voor import en export zonder EB zien...
Dank aan iedereen die deze feedback aan ZP heeft gegeven
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Klopt! sterker nog ze waren zelfs aardig snel met luisteren want dit hadden ze al als valentijnscadeau opgepaktGameboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:32:
[...]
Zonneplan heeft de app een update gegeven. Niet alleen een nieuw logo, maar ook een optie om Energiebelasting aan of uit te zetten in de overzichten ("Inzichten").
Je kunt nu ook (weer) de gemiddelde gerealiseerde tarieven voor import en export zonder EB zien...
Dank aan iedereen die deze feedback aan ZP heeft gegeven
De spread in de kwartierprijzen is een stuk hoger dan in de uurprijzen, vaak juist binnen een uur. Dit maakt duidelijk dat de meeste processen rondom de markt nog niet op kwartierprijzen zijn ingericht, dit zie je in Nederland ook terug bij de dynamische stroomleveranciers; de meeste hanteren nog steeds uurprijzen richting de klant terwijl de leverancier op basis van kwartierprijzen moet afrekenen.
De afgelopen (winter)maanden was de gasprijs dominant voor het bepalen van de stroomprijs, er was onvoldoende wind- en zonneenergie om de merit order te vullen en de fossiele opwekkers eruit te drukken. Daardoor is de spread ook laag, er is voldoende capaciteit aan fossiele opwekkers (kool en gas) om stabiel te draaien en bij te regelen. Al waren er wel een paar pieken naar boven door omringende landen waar het aanbod tekort schoot.
Of de spread zo laag blijft? Niemand die het met zekerheid kan zeggen.
Wat wel duidelijk is, is dat er meer een meer (thuis)batterijen zijn/worden geplaatst waarmee een deel van het PV overschot wordt verschoven van de middagpiek naar een later moment op de dag (al dan niet achter de meter). Het grootste rendement is te halen door de batterijen te laten leveren als de prijs het hoogst is, maar de marktwerking zorgt voor een lagere prijs bij meer aanbod. De piek zal afvlakken en waarschijnlijk breder worden.
Ook zijn er een aantal subsidies afgelopen voor grote parken waardoor blijven produceren onder de 0 euro/MWh niet langer rendabel is (wat voorheen wel het geval was). De nieuwe subsidieregelingen keren niet uit bij langere periodes onder de 0 euro/MWh. Dus het aanbod neemt af als de prijs richting de 0 gaat.
MAARRR, als de fossiele opwekkers nodig zijn om de piekvermogens te leveren en de rest van de dag tegen verlies draaien (dus als er niet genoeg duurzame / batterij energie is voor de piek) dan zal de prijs enorm omhoog worden gestuwd. Dat zal vooral in de periodes zijn met voldoende duurzame opwek voor het grootste gedeelte van de dag, maar onvoldoende voor de piek.
Ik denk dat we dit effect in september 2025 al gezien hebben.
Place your bets...
---
Wat betreft de Nederlandse markt, daar gaat in 2027 door het vervallen van de salderingsregeling ook een verschuiving optreden van handel naar eigen gebruik, simpelweg omdat het financiele rendement hoger is (ook bij een contract met vast tarief).
En dan komen er in 2028 ook nog eens variabele netwerktarieven over de dag bij, waardoor alle kleinverbruikers een beetje dynamisch tarief krijgen. Nog een zetje om je eigen opwek achter de meter te houden.
I
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Datacenters zijn eigenlijk niet relevant voor Day Ahead. De bulk van hun verbruik is met Power Purchase Agreements (direct contract tussen opwekker en verbruiker) voor de komende periode al vastgelegd. Alleen als ze meer verbruiken dan in het contract beschibaar is, moeten ze de markt op om energie in te kopen. Mogelijk een beetje op Day Ahead.Vdvmark schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:27:
Die datacenters kunnen niet echt energieverbruik verschuiven lijkt me en alleen van Lelystad weet ik dat daar ingebruikname nadert, hoeveel er nog meer aankomen en hoeveel meer stroom die gaan verbruiken door bv AI ? Voorlopig overstijgen ze alle thuisaccu's lijkt me.
Daarnaast heeft een datacentrum juist een heel vlak verbruik, het is alleen niet bekend hoeveel er nog bij gaan komen.
Ze verbruiken wel veel stroom, dat dan weer wel.
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Had iemand dat aan zien komen?
Mijn auto staat in ieder geval lekker te laden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Geen enkel model hier heeft die goedkope prijs zien aankomen. Wel een lagere prijs, maar niet de bodemprijs die er de afgelopen uren was.Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:44:
Vandaag voor het eerst sinds de herfst extreem lage prijs om 12:00 (uurprijs), 0.14 euro Inc belasting. Ongeveer 0 bruto.
Mijn auto staat in ieder geval lekker te laden.
Achtergrond voor de lage prijs: Ook de Duitsers en Fransen hebben veel opwek over en hebben alle export interconnects met de omringende landen vol zitten, net zoals Nederland. Het kan nergens meer naartoe, dus wordt de prijs lager.
De voorspelmodellen kijken momenteel nog op landschaal en zijn de afgelopen periode gefit op landschaal, terwijl vanmiddag eventjes de europese schaal overheersend was.
[ Voor 20% gewijzigd door Bravo op 23-02-2026 14:25 ]
Grid storage heeft momenteel nog niet zoveel invloed, er zijn nog niet veel locaties actief.The Third Man schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:46:
Ik mis een beetje de rol van grid storage hierin. Dat is de laatste jaren van de grond gekomen en groeit flink. Dat zou de aangewezen sector zijn wat de spread gaat bepalen. De datacenter sector zou zowat de **laatste** sector zijn, inderdaad vanwege dat flatline verbruik. Ik krijg een beetje het idee dat door de media-aandacht rond datacenters, netbelasting, etc dat nu een beetje op een hoop gegooid wordt met 'veel invloed hier is ook veel invloed daar'.
Er is voor 60 GW aan aanvragen (op een netpiek van 20 GW, duidelijk handdoekje leggen), maar dat gaat voor niemand rendabel zijn. Eind 2025 heeft Tennet 9 GW aan TDTR contract uitgegeven, waaronder ook voor deze grid locaties.
Het zal een combinatie zijn van pieken en dalen in energieaanbod van duurzame bronnen en een volume aan batterijen zijn die daar economisch bij past.
Veel (zon/wind)parken zetten al hun eigen batterijen erbij om de overtollige energie later aan het net te leveren. Die hoeven niet te wachten op een aansluiting zoals de grid storage locaties, want die kunnen op de bestaande aansluiting al aan de gang.
Nee, niet echt. Lijkt erop dat zoals @Bravo ook al aangeeft dat er meer van invloed was dan alleen de weervoorspellingen die toch wel dominant in de forecast modellen zitten. De auto stond toevallig voor de deur en er kon nog 30% in, dus ook maar direct deze kans benut. Op naar het volgende laadmoment, vrijdagmiddag? .. is nog wel ver weg.Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:44:
Vandaag voor het eerst sinds de herfst extreem lage prijs om 12:00 (uurprijs), 0.14 euro Inc belasting. Ongeveer 0 bruto.
Mijn laad controller had het zelfstandig opgepikt maar ik was stomverbaasd dat hij midden op de dag begon te laden.bsh10 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Nee, niet echt. Lijkt erop dat zoals @Bravo ook al aangeeft dat er meer van invloed was dan alleen de weervoorspellingen die toch wel dominant in de forecast modellen zitten. De auto stond toevallig voor de deur en er kon nog 30%, dus ook maar direct deze kans benut. Op naar het volgende laadmoment, vrijdagmiddag? .. is nog wel ver weg.
Wel goed voor de prijs per kWh: ik zit vandaag op gemiddeld 0.18 euro/kWh op 85kWh. Toevallig gister een flinke rit gemaakt en met 7% thuis gekomen.
Eens, maar ik verwacht van (bij zon/windparken) aanwezige accu-parken weinig dempende werking.Bravo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:22:
[...]
Grid storage heeft momenteel nog niet zoveel invloed, er zijn nog niet veel locaties actief.
Er is voor 60 GW aan aanvragen (op een netpiek van 20 GW, duidelijk handdoekje leggen), maar dat gaat voor niemand rendabel zijn. Eind 2025 heeft Tennet 9 GW aan TDTR contract uitgegeven, waaronder ook voor deze grid locaties.
Het zal een combinatie zijn van pieken en dalen in energieaanbod van duurzame bronnen en een volume aan batterijen zijn die daar economisch bij past.
Veel (zon/wind)parken zetten al hun eigen batterijen erbij om de overtollige energie later aan het net te leveren. Die hoeven niet te wachten op een aansluiting zoals de grid storage locaties, want die kunnen op de bestaande aansluiting al aan de gang.
Een groot deel daarvan zal gebruikt worden om de vooraf verkochte stroom op te vullen.
Daarnaast heb je door de merit order op de day-ahead te maken met de prijs van de partij die het laatste beetje stroom weet te leveren.
In de praktijk kom je dan uit op ongeveer de prijs van een gas-centrales voor de donkere uren waarbij het niet stormt. Een zonnepark met accu gaat op dat moment net onder de prijs van een gas-centrales zitten om de opbrengst te maximaliseren.
Datacenters zorgen wel degelijk voor hogere electriciteitsprijzen. Er is maar een beperkte "betaalbare" capaciteit beschikbaar. Hoe meer hier van (vooraf gekocht) naar datacenters en andere slurpers gaat, hoe minder er overblijft als "restjes" voor de day-ahead. Hierdoor moeten eerder de dure inefficiënte gasturbines worden ingeschakeld, die door de merit order de prijs dan gaan bepalen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Nog een grafiek ...De spread was inderdaad in 2025 hoger dan voorgaande jaren, maar net als voorgaande jaren is er wel duidelijk een seizoensinvloed, het ene jaar iets meer dan het andere, dus de mensen die het gevoel hebben dat de spread laatste tijd laag is hebben ook gelijk. Hier is een tijdsgrafiek van 2 jaar met een 30 dagen lopend gemiddelde toegevoegd. (met uurgemiddelden uit kwartierprijzen)Maasluip schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:45:
De spread per dag van 2023, 2024 en 2025, oplopend gesorteerd.
Kan alleen maar zeggen dat die elk jaar groter is geworden.
(€/MWh)
[Afbeelding]
Laten we blij zijn voor het milieu. De relatief gelijkmatige tarieven laten zien dat we een mooie stabiele energie voorziening hebben gehad waarbij het aantal draai-uren van de gasturbines laag is gebleven.
Dus: kop op! De zon staat voor de deur en de tarieven overdag dalen waardoor de spread weer wat groter wordt. Mooie PV stroom voor je huis, en genoeg spread om te handelen; wat willen we nog meer?
(Jajaja, het kwartje van Kok terug, eindelijk de rug van Rutte....)
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja het was feest gisteren. De auto werd hier 's middags geladen door Grid Rewards, ondanks de al lage day-ahead tarieven kon het daar dus nog wel onder. En 's avonds weer afgetopt.Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:07:
[...]
Mijn laad controller had het zelfstandig opgepikt maar ik was stomverbaasd dat hij midden op de dag begon te laden.
Wel goed voor de prijs per kWh: ik zit vandaag op gemiddeld 0.18 euro/kWh op 85kWh. Toevallig gister een flinke rit gemaakt en met 7% thuis gekomen.
Auto vol tegen € 0,12 per kW gemiddeld
Ik begrijp dat door de merit order iedereen de prijs van de hoogste bieder krijgt, maar realiseer me nu pas (door deze post) dat je dan de winst kan maximaliseren door niet alle energie te leveren, zodat het laatste beetje door een leverancier met een hogere prijs geleverd wordt. Je zou dan dus als zonnepark meer geld kunnen krijgen door af te knijpen?koboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:28:
[...]
Eens, maar ik verwacht van (bij zon/windparken) aanwezige accu-parken weinig dempende werking.
Een groot deel daarvan zal gebruikt worden om de vooraf verkochte stroom op te vullen.
Daarnaast heb je door de merit order op de day-ahead te maken met de prijs van de partij die het laatste beetje stroom weet te leveren.
In de praktijk kom je dan uit op ongeveer de prijs van een gas-centrales voor de donkere uren waarbij het niet stormt. Een zonnepark met accu gaat op dat moment net onder de prijs van een gas-centrales zitten om de opbrengst te maximaliseren.
Datacenters zorgen wel degelijk voor hogere electriciteitsprijzen. Er is maar een beperkte "betaalbare" capaciteit beschikbaar. Hoe meer hier van (vooraf gekocht) naar datacenters en andere slurpers gaat, hoe minder er overblijft als "restjes" voor de day-ahead. Hierdoor moeten eerder de dure inefficiënte gasturbines worden ingeschakeld, die door de merit order de prijs dan gaan bepalen.
Bijvoorbeeld, als zonnepark zou je een hogere prijs krijgen (en wellicht meer geld verdienen) als je 99% levert en de laatste 1% door gas geleverd wordt, dan wanneer je 100% van de energie zou leveren.
Natuurlijk is de realiteit complexer, maar is dat wat er gebeurt/zou kunnen gebeuren?
Krijgen we deze week nog extreem lage prijzen? Ik wil wel wat bijladen en heb deze week geen haast. Ik wacht dus liever tot de kale prijs echt onder de 5 cent daalt (gistermiddag was ik helaas weg), dan dat ik er nu aan begin bij een prijs rond de 8 cent.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
https://energie.theoxygent.nl/Hippe Lip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:12:
Vraagje aan de bouwers van hun glazen EPEX-bol:
Krijgen we deze week nog extreem lage prijzen? Ik wil wel wat bijladen en heb deze week geen haast. Ik wacht dus liever tot de kale prijs echt onder de 5 cent daalt (gistermiddag was ik helaas weg), dan dat ik er nu aan begin bij een prijs rond de 8 cent.
Dit gebeurt zeker in de praktijk en dit wordt ook wel 'gaming' genoemd.ROIMaison schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:09:
[...]
Ik begrijp dat door de merit order iedereen de prijs van de hoogste bieder krijgt, maar realiseer me nu pas (door deze post) dat je dan de winst kan maximaliseren door niet alle energie te leveren, zodat het laatste beetje door een leverancier met een hogere prijs geleverd wordt. Je zou dan dus als zonnepark meer geld kunnen krijgen door af te knijpen?
Bijvoorbeeld, als zonnepark zou je een hogere prijs krijgen (en wellicht meer geld verdienen) als je 99% levert en de laatste 1% door gas geleverd wordt, dan wanneer je 100% van de energie zou leveren.
Natuurlijk is de realiteit complexer, maar is dat wat er gebeurd/zou kunnen gebeuren?
Door slim je energie op de markt aan te bieden kun je een hogere prijs vangen, dan als je domweg al je energie op de markt aanbied tegen een vaste prijs. Maar als iemand anders net onder jouw prijs zit, dan val je buiten de boot en verkoop je dat deel van de energie helemaal niet tegen een hogere prijs. En heb je wel je vaste kosten (afschrijving etc), maar geen inkomsten.
Omdat het een vrije markt is, moet je wel heel goed kunnen inschatten wat de prijs van morgen gaat worden en daar je aanbod op aanpassen. Er zitten een groot stel slimmerikken bij de verschillende energiehandelaren die dit spelletje iedere dag weer spelen. En soms winnen en soms verliezen. En die slimmerikken hebben heel wat meer informatie en betere algoritmes dan wat wij hier knutselen. Maar zij kunnen er dan ook grof geld mee verdienen.
Daarnaast houden een aantal opwekkers nog capaciteit achter de hand om in te kunnen zetten op andere markten zoals intraday, (passieve) onbalans en redispatch. Als er dan energie tekort is, kunnen zij dat dan nog leveren, vaak tegen een hogere opbrengst dan Day Ahead.
I know, maar er zijn er hier zeker twee die hun eigen systeem bouwen dat de markt (voorspelling) nog iets scherper probeert te benaderen.
<John O`Mill>
De realiteit is simpeler. Uiteraard heb je prijs speculatie, maar de basis van de extreme pieken ligt gewoon in vraag en aanbod. Echt forse prijs beïnvloeding van een markt kan alleen bij een kleine handels omvang, en/of door prijsafspraken. De EPEX markt is groot genoeg, en prijsafspraken zijn verboden.ROIMaison schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:09:
[...]
Ik begrijp dat door de merit order iedereen de prijs van de hoogste bieder krijgt, maar realiseer me nu pas (door deze post) dat je dan de winst kan maximaliseren door niet alle energie te leveren, zodat het laatste beetje door een leverancier met een hogere prijs geleverd wordt. Je zou dan dus als zonnepark meer geld kunnen krijgen door af te knijpen?
Natuurlijk is de realiteit complexer, maar is dat wat er gebeurt/zou kunnen gebeuren?
Elke bron heeft gewoon een kostprijs, en dat is de prijs waar je als aanbieder niet onder gaat als je je opbrengst kunt regelen.
Voorbeelden van niet kunnen regelen door de aanbieder: residentiële PV/wind, en kernenergie (thermische stress). Deze aanbieders zullen deze productie dus heel laag in de markt zetten zodat ze gegarandeerd moeten leveren. Het restant van de vraag wordt dan aangeboden tegen een normaal/hoger tarief en iedereen is happy.
De (steeds meer aflopende) subsidies zorgen er voor dat de subsidie ontvangende partij aangevuld wordt tot een normaal tarief met deze subsidies. Voorwaarde is wel dat er geleverd wordt, dus ook deze partijen zetten laag in. Als er dus het totaal aan niet regelbare en gesubsidieerd aanbod hoger is dan de vraag kom je in een situatie waarin er extreem negatief geboden wordt. Voor een deel uit noodzaak (niet kunnen regelen) voor een deel omdat het niet boeit welke prijs je biedt, als je maar levert.
Qua prijspieken de hoogte in liggen de factoren voornamelijk buiten Nederland zelf. De gasprijs is op dat moment bepalend want de normale gas centrales liggen bovenop het stapeltje in de merit order. Maar met tekorten uit het buitenland is het mogelijk dat je in een situatie komt waarbij er niet genoeg betaalbaar aanbod is
vrijdagmiddag (onder voorbehoud van de weersvoorspellingen)Hippe Lip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:12:
Vraagje aan de bouwers van hun glazen EPEX-bol:
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:48:
[...]
I know, maar er zijn er hier zeker twee die hun eigen systeem bouwen dat de markt (voorspelling) nog iets scherper probeert te benaderen.
/f/image/q0CuPqf4ZhIHLZYRARGaqCgn.png?f=fotoalbum_large)
Donderdag/vrijdag lijkt hoopvol. Zondag helemaal, maar dat is nog ver weg.
Epexforecast is voorspelling van bravo zijn tool, epexforecast 2 de meest recente formule van bsh10.
/f/image/CRrSNqonuqG6Whojk9dUDdBj.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd hoe zondagmiddag gaat uitkomen, daar wijken de 2 voorspellingen van elkaar af. De op ned.nl gebaseerde voorspelling (blauw) geeft nu een laag tarief aan, de EpexPredictor (rood) niet.
Ondertussen is die meest recente formule wel wat gewijzigd. Op dit moment kijk ik naar de laatste 6 weken (42 dagen) en genereer op die data (residual usage + daarwerkelijke epex tarieven) daar automatisch de meest optimale fit uit. Dus elke dag een nieuwe formule die weer wat afwijkt van die van de dag ervoor. De afgelopen weken werkte dit erg goed, omdat de tarieven zich erg saai gedroegen. De laatste week is er weer gelukkig wat minder saai verloop, eindelijk gaat de zon opwek iets bijdragen en is er weer wat meer wind. Ik zie dat de formule zich nu elke dag behoorlijk aanpast, de laatste van vanochtend:Torch1969 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:46:
.. de meest recente formule van bsh10.
indicatief tarief (ct) = c0 + c1 * RU + c2 * RU^2 + c3 * RU^3
RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.45 * zon opwek (GW) .. volgens ned.nl
c0 = 3.003593
c1 = 1.478351
c2 = -0.121002
c3 = 0.004527
.. met een gemiddelde afwijking (RMSE) van 1.37 ct met de EPEX tarieven over de laatste 42 dagen.
@bsh10bsh10 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:55:
@Hippe Lip Niets zo onvoorspelbaar als het weer. Ondertussen is vrijdagmiddag niet meer zo gunstig in de twee tariefvoorspellingen die ik nu volg (op ned.nl gebaseerd en de EpexPredictor). Het laagste tarief zit nu in de nacht eerder (van donderdag op vrijdag), en zijn ook niet meer zo laag. Als donderdagmiddag laag uptpakt dan is dat misschien ook te overwegen, want de verschillen zijn niet te groot.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe zondagmiddag gaat uitkomen, daar wijken de 2 voorspellingen van elkaar af. De op ned.nl gebaseerde voorspelling (blauw) geeft nu een laag tarief aan, de EpexPredictor (rood) niet.
Als die toekomstvoorspellingen van de komende dagen regelmatig gaan wijzigen, dan moet je je af gaan vragen wat ze waard zijn. Das geen aanmerking op jouw werk, op jouw model, maar de kille realiteit.
In een ander topic liet @Bschnitz net zien wat die voor glazen bol gebouwd heeft. Die gaat maar 4 dagen vooruit omdat het dan nog redelijk voorspelbaar lijkt.
<John O`Mill>
Signatures zijn voor boomers.
Die glazen bol van @Bschnitz is gebaseerd op dezelfde NED informatie als die @bsh10 gebruikt, alleen de formule is anders. (lineair/1e macht vs 3e macht) En de NED api is voornamelijk gebaseerd op weermodellen, zowel voor de opwek als de consumptie.Hippe Lip schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:22:
[...]
@bsh10
Als die toekomstvoorspellingen van de komende dagen regelmatig gaan wijzigen, dan moet je je af gaan vragen wat ze waard zijn. Das geen aanmerking op jouw werk, op jouw model, maar de kille realiteit.
In een ander topic liet @Bschnitz net zien wat die voor glazen bol gebouwd heeft. Die gaat maar 4 dagen vooruit omdat het dan nog redelijk voorspelbaar lijkt.
Bij weermodellen moet je heel goed in weten waar je exact naar kijkt. Mijn verwachting is (ben er niet diep in gedoken) dat NED de OPER run gebruikt voor de weersverwachtingen, dat de is weersvoorspelling die de meeste rekenkracht krijgt (hogere resolutie). Daarnaast worden er nog vele andere modellen doorgerekend, die allemaal een net iets ander uitgangspunt hebben, om zo te zien of er een stabiele verwachting is, of dat het zeer onzeker is.
/f/image/hgIlQL8Feuka8J49c4Gwrl7G.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het plaatje van vorige week zondag, vanuit het ECMWF model wat door KNMI wordt gebruikt. De eerste twee dagen waren goed te verwachten, daarna treedt variatie op.
De kunde van de weermannen en -vrouwen zit erin dat ze deze informatie weten te vertalen naar een weerbericht, waarbij ze de nuances kunnen aangeven. Dat laatste kan een weermodel (nog) niet en de API gebruikt 1 van de lijntjes en dat is de verwachting waar je het mee moet doen. Geen zicht op onzekerheid.
En dus ook geen zekerheid of die prijspiek of prijsdal uit het voorspellingsmodel werkelijkheid wordt.
Volledig mee eens. Ik zie het nu vooral als continue oefening om beter te begrijpen of, en hoe, ik een gevoel kan krijgen voor wat er achter de EPEX horizon te verwachten is. Afgelopen maanden heb ik vaak gezien dat lange termijn (meer dan 2-3 dagen vooruit) voorspelling aan serieuze verandering onderhevig is, vergelijkbaar met het weerbericht. Conclusie zou dus kunnen zijn dat ik dan ook niet verder zou moeten kijken. Maar ik heb vorig jaar ook wel een paar keer een mooie tariefdip al 5-6 dagen vooruit zien aankomen, en daar op kunnen sturen. Die gevallen weerhouden me nu er van om alleen nog 2-3 dagen vooruit te kijken. De conclusie is dat ik het nog niet weet wat de beste strategie is, en gewoon de oefening voorlopig door blijf zetten waarbij ik me realiseer dat onzekerheid altijd een niet te onderschatten onderdeel blijft van het systeem. Ik heb het toch nu automatisch draaien, ik stop er op dit moment weinig energie in.Hippe Lip schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:22:
@bsh10
Als die toekomstvoorspellingen van de komende dagen regelmatig gaan wijzigen, dan moet je je af gaan vragen wat ze waard zijn.
Conclusie die ik nu wel al durf te trekken op basis van de verschillende modellen / benaderingen is dat de EPEX tarieven zinnig te voorspellen zijn op basis van weermodellen, er bestaat blijkbaar een bruikbare correlatie. Ik vind de EpexPredictor wel een mooi voorbeeld omdat die alleen correleert op basis van beperkte (OpenMeteo) weerdata en de onnauwkeurige loadprofielen van TenneT. Toch is er door ML toe te passen iets bruikbaars uit gekomen. Dat geeft hoop. Ik vraag me af als je de NED data gebruikt als input voor het ML framework dat in de EpexPredictor gebruikt wordt, of je dan niet weer iets beter kan krijgen. Zomaar een idee wat ik misschien t.z.t. eens ga uitproberen.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels