• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:00
Gameboy schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:11:
[...]

Kun je dat wat verduidelijken?

Uit de Nordpool integratie komt standaard de EPEX prijs zonder BTW (tenzij je bij de configuratie expliciet inclusief BTW hebt aangegeven).

Jouw template berekent hetzelfde als mijn template, maar dan simpeler, want alle prijzen excl. BTW eerst optellen en dan pas de BTW eroverheen is de enige "juiste' rekenmethode ;)
De integratie rekent als uiteindelijke waarde uit: basisprijs + additional costs. Als je in de additional costs nogmaals de basisprijs opneemt, dan zit die twee keer in de berekening.

Ik vind dit ook enigsinds verwarrend dat het niet een transform is maar een offset, maar dat is hoe de integratie werkt.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:54
Sicco92 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:26:
[...]

In de originele template stond current_price * 0,21. Oftewel, de btw over de huidige marktprijs wordt meegenomen als additional_costs. Dat heeft als reden dat de current_price als basisprijs genomen wordt in de integration. Als je additional_costs helemaal leeg laat (of op 0 zet), dan is de current_price de waarde die je te zien krijgt per uur.
Jij maakt daar nu current_price * 1,21 van. Dat betekent dat current_price nóg een keer in de prijs zit, terwijl die ook al standaard meegenomen wordt. Hierdoor krijg je een afwijkende waarde.
Ah ja, ik zie het nu. Dank voor de toelichting!

Ik ging er vanuit dat je de totaalprijs wilde berekenen, maar het gaat alleen om de extra kosten inclusief BTW.

Uiteindelijk wil je toch een totaalprijs hebben ergens, maar ook de kale prijs (althans ik wel).

Ik heb daarom zelf eigen helpers met de verschillende prijs-onderdelen gemaakt, daarmee kan ik in een dashboard de diverse elementen los tonen.

Omdat ik het allemaal zelf op een andere manier bereken en weergeef, had ik gemist dat je alleen de additionele kosten per kWh berekent.

Wat je handiger vindt moet je zelf weten, maar ik doe het dus anders ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:12
oktober 2025
inkoop €351
inkoop 1541 kwhr
€0.227 p/kwhr
verkoop €332
verkoop 1047 kwhr
€ 0.317
saldo € +19 vorig jr € -10
Pv okt 536 kwhr vorig jr 608 kwhr
Batterij RTE 82.5%
Wp kwhr(Th) 946
Gemid buiten temp +-10grd C.
Gemid woonkamer temp +-20.5 grd C

[ Voor 13% gewijzigd door vogel6 op 03-11-2025 17:20 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zie topicwarning, basto11 in "Slimme stekker zonder cloud voor schakelen op uurprijzen" is een apart topic geworden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ReDnAx1991
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:24
Sinds de invoer van de "kwartier prijzen" lijkt onderstaande sensor van ENTSO-E het niet meer te doen in Home-Assistant
.
Heeft iemand anders hetzelfde probleem? Zo ja hoe heb je dit opgelost en kan je me helpen. Ik gebruik de sensor om de marktprijzen te volgen.

ENTSO-E
sensor.dynamische_energie_current_electricity_market_price

state_class: measurement
unit_of_measurement: €/kWh
attribution: Data provided by ENTSO-e Transparency Platform
icon: mdi:currency-eur
friendly_name: Current electricity market price (Dynamische Energie)

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:56
ReDnAx1991 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:20:
Sinds de invoer van de "kwartier prijzen" lijkt onderstaande sensor van ENTSO-E het niet meer te doen in Home-Assistant
.
Heeft iemand anders hetzelfde probleem? Zo ja hoe heb je dit opgelost en kan je me helpen. Ik gebruik de sensor om de marktprijzen te volgen.

ENTSO-E
sensor.dynamische_energie_current_electricity_market_price

state_class: measurement
unit_of_measurement: €/kWh
attribution: Data provided by ENTSO-e Transparency Platform
icon: mdi:currency-eur
friendly_name: Current electricity market price (Dynamische Energie)
Torch1969 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• ReDnAx1991
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:24
Thanks is gelukt, alleen al mijn sensoren aan moeten pas. Was weer leuk klusje 8)7
Pagina: 1 ... 305 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels