• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:20
Stefannn schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Gokje…
Batterij laden in de goedkope kwartieren, ontladen in de dure kwartieren.

Defacto betekent dat dat je in plaats van (bijvoorbeeld) 2 uur aan 1 stuk in de middag tegen goedkoopste tarief laadt, dat je dat in 4 stukjes van een half uur doet (de helft van de kwartierprijzen is lager dan gemiddeld). En bij ontladen andersom.
Geeft betere prijs dan gemiddeld. Maar je laad/ontlaad over een langere periode dus je mist de scherpe pieken.
Je geeft het zelf al aan: "Gokje" ;)

Daarom ben ik benieuwd naar de bron-data en het onderzoek waar deze grafiek uit komt... @DikDikkie ?

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-06 10:54
DikDikkie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Heb wel even snel gerekend en is inderdaad altijd voordeliger om voor kwartieren te gaan. Hangt uiteraard af van hoeveel je terug te leveren hebt en hoe snel je dat kan. [Afbeelding]
Het is net zoiets als met het afronden van de prijzen aan de kassa. Als jij bedragen zoals €9,98 en €9,99 consequent met pin betaalt en bedragen als €9,96 en €9,97 cash betaalt word je uiteindelijk ook zo rijk als Dagobert Duck.

Als je met kwartierprijzen werkt moet je alles op kwartierbasis regelen. Daar zit potentieel een mogelijkheid om binnen ieder uur de laagste twee kwartieren te gebruiken voor afname, maar eerlijk gezegd zijn er heel veel gebruikers (vaatwassers, wasmachines, warmtepompen, boilers etc) waar je dat nooit precies goed gaat krijgen.

En mijn EV batterij wordt ook niet heel blij van kwartiertje laden, kwartiertje stoppen gedrag. En als je gewoon met constant vermogen een heel uur laad zit je op het uurtarief.

Ik denk echt dat voor veel consumenten een uurtarief veel behapbaarder is dan kwartiertarieven.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:38

Ersus

Zuid-Limburg

Vdvmark schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Qua uitval/onderhoud zijn er misschien ook wel voordelen, is er ook een schaduw/backup Cerbo ?
Uitval is niet erg handig vooral als je kijkt naar de dynamische tarieven vanavond. Dan mis je wel een mooie kans.

Een reserve Cerbo heb ik (nog) niet op de plank liggen, is wel een aandachtspunt. Maar ze zijn wel redelijk snel geleverd.

Ik had wel al eens de smartshunt defect. Die 1000A Shunt heb ik nu reserve zoals ook een reserve VM75CT.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

V_ger schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:46:
Groter is niet altijd beter. Ik heb met mijn "kleine" 15kVA/60kWh toch 36,50 binnen geharkt. Relatief gezien een stuk beter 😉 en dat had nog beter gekund, maar ivm geluid draai ik minder vermogen.
Staar je niet blind op de absolute getallen.
Dat is een mooie omzet op basis van dynamisch tarief.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw kWh getallen van gisteren om te zien waaruit die €36,40 is opgebouwd.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:36
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Bron? Waar komt die data/grafiek vandaan? Want het EPEX uurtarief is simpelweg het rekenkundige gemiddelde van de 4 EPEX kwartierprijzen in datzelfde uur.

Als je dus een heel uur lang met een constant vermogen afneemt (of injecteert), moet je precies evenveel betalen/ontvangen met uurprijzen als met kwartierprijzen.

Daarom ben ik benieuwd waar dit op gebaseerd is ;)
Dit een simple oefening van mijzelf op de epex prijzen van vandaag. Waarbij altijd de optimale kwartieren gekozen worden voor ontladen. Hierdoor heb je altijd een voordeel met kwartieren. Vrijwel altijd is er wel een kwartier buiten het maximale uur dat beter is dan het laagste kwartier binnen dat uur. Dit laatste kan vast uit de historische epex data gehaald worden maar daar heb ik nu geen tijd voor. Als ik meer tijd zou hebben zou ik deze grafiek van alle dagen overelkaar leggen en een range maken. Ik ben benieuwd of er dagen zijn waarbij je bij hele uren ontladen op 0% uit komt.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:20
DikDikkie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Dit een simple oefening van mijzelf op de epex prijzen van vandaag. Waarbij altijd de optimale kwartieren gekozen worden voor ontladen. Hierdoor heb je altijd een voordeel met kwartieren. Vrijwel altijd is er wel een kwartier buiten het maximale uur dat beter is dan het laagste kwartier binnen dat uur. Dit laatste kan vast uit de historische epex data gehaald worden maar daar heb ik nu geen tijd voor. Als ik meer tijd zou hebben zou ik deze grafiek van alle dagen overelkaar leggen en een range maken. Ik ben benieuwd of er dagen zijn waarbij je bij hele uren ontladen op 0% uit komt.
Ah, dank voor je toelichting! Ik denk dat ik nu begin te snappen wat je bedoelt.

Als ik het goed heb, zou ik het dan als volgt moeten interpreteren:

Stel: je hebt een accu met 5 kWh capaciteit, en 2,5 kW ontlaadvermogen (fictief voorbeeld, verliezen niet meegenomen), dan zou je met uurprijzen simpelweg kiezen om de 2 duurste uren te ontladen.

Als je in plaats daarvan alleen de 8 duurste kwartieren pakt, dan hoeven die niet binnen dezelfde 2 uren te vallen, en kun je meer opbrengst realiseren.

Heb ik het daarmee ongeveer goed begrepen?

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:36
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Ah, dank voor je toelichting! Ik denk dat ik nu begin te snappen wat je bedoelt.

Stel: je hebt een accu met 5 kWh capaciteit, en 2,5 kW ontlaadvermogen (fictief voorbeeld, verliezen niet meegenomen), dan zou je met uurprijzen simpelweg kiezen om de 2 duurste uren te ontladen.

Als je in plaats daarvan alleen de 8 duurste kwartieren pakt, dan hoeven die niet binnen dezelfde 2 uren te vallen, en kun je meer opbrengst realiseren.

Helemaal correct!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:58:
[...]

En je kunt ook op andere plekken van je laad/ontlaad-efficiency curve gaan zitten. Het minimale resultaat van kwartierprijzen zou altijd al het uurprijzen resultaat moeten zijn (als je gewoon hetzelfde doet als wat je bij uurprijzen had gedaan). Bovendien zie je nu vaak binnen een uur een zaagpatroon waar je ook gebruik van kunt maken, het is dus niet echt een "vloeiende" grafiek.

Als extreem voorbeeld vanavond:

1900-1915: 42,6c
1915-1930: 54c
1930-1945: 93,5c
1945-2000: 109c

2000-2015: 91,1c (lager dan vorige kwartier)
2015-2030: 105c
2030-2045: 114c
2045-2100: 123c

Dan kun je dus het eerste half uur niks/weinig doen, en het tweede half uur volle bak ontladen.

[ Voor 12% gewijzigd door ErnstH op 24-06-2026 11:05 ]

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23:50
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/3ad48d237aabf1ba5d2ec5dda8b9c05c.png
Het scheelt iets, met de kwartierprijzen. Hier een staatje van mijn ontlading van de batterij gisteren. Je ziet dat hij voorzichtig begint tussen 20.15 en 20.30, dan volle bak gaat op de duurste kwartieren dan even stopt, en het laatste restje uit de batterij gooit om 22.00 uur, omdat het weer een halve cent duurder is.. Het is letterlijk halve centen werk soms. Als je over de hele linie kijkt weet ik niet of het heel veel uitmaakt (voor mij als consument), maar het systeem regelt het zelf, dus wat mij betreft prima.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:46
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:34:
[...]

Het is net zoiets als met het afronden van de prijzen aan de kassa. Als jij bedragen zoals €9,98 en €9,99 consequent met pin betaalt en bedragen als €9,96 en €9,97 cash betaalt word je uiteindelijk ook zo rijk als Dagobert Duck.

Als je met kwartierprijzen werkt moet je alles op kwartierbasis regelen. Daar zit potentieel een mogelijkheid om binnen ieder uur de laagste twee kwartieren te gebruiken voor afname, maar eerlijk gezegd zijn er heel veel gebruikers (vaatwassers, wasmachines, warmtepompen, boilers etc) waar je dat nooit precies goed gaat krijgen.

En mijn EV batterij wordt ook niet heel blij van kwartiertje laden, kwartiertje stoppen gedrag. En als je gewoon met constant vermogen een heel uur laad zit je op het uurtarief.

Ik denk echt dat voor veel consumenten een uurtarief veel behapbaarder is dan kwartiertarieven.
Praktisch gezien zie ik het inderdaad alleen voor een batterij “te doen”.

@dikkiedik laat zien dat je rond de 10% kan winnen. En dat geloof ik wel. Kwartier prijzen zitten meestal 10..20% boven of onder het uur gemiddelde. Op zich zou je dan 20..40 % moeten kunnen winnen maar je spreidt uit over eenn2x zo lange periode. Dus dan gaat er gauw de helft verloren.
Tja…
Leuk…
Maar volgend jaar gaat de batterij grotendeels naar nom. Tegen die tijd ga ik maar eens zien wat dan optimaal is.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Ik wacht geduldig de Next ervaringen af wat betreft de 50% bonus en batterij terugleveringen

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:43
Ik lees met belangstelling de verklaringen van de hoge prijzen van vandaag en gisteren. Airco's en te hoge koelwater temperaturen zie ik voorbij komen. Voor een deel zal dat de prijs beïnvloeden, aan de andere kant speelt dat morgen ook en dan zijn de prijzen gehalveerd ongeveer.

Gisteren werd er (voor vandaag) weinig wind voorspeld op de Noordzee. Voor morgen ligt dat wat hoger. Maar ook dat verschil lijkt mij te klein om een prijs halvering te rechtvaardigen.

Iemand enig idee?

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bilgy_no1
bert pit schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:46:
Ik lees met belangstelling de verklaringen van de hoge prijzen van vandaag en gisteren. Airco's en te hoge koelwater temperaturen zie ik voorbij komen. Voor een deel zal dat de prijs beïnvloeden, aan de andere kant speelt dat morgen ook en dan zijn de prijzen gehalveerd ongeveer.

Gisteren werd er (voor vandaag) weinig wind voorspeld op de Noordzee. Voor morgen ligt dat wat hoger. Maar ook dat verschil lijkt mij te klein om een prijs halvering te rechtvaardigen.

Iemand enig idee?
Ik denk dat spelers in de markt erop inspelen. Eerste schokken zijn geweest dus de dynamiek wordt wat helderder. Aanbieders zullen met hun gascentrale toch een gok moeten maken: te hoog bieden is buiten de boot vallen.

Verder kan er in de export sfeer iets veranderen als het bijv bij Denemarken wat harder gaat waaien.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:01
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat spelers in de markt erop inspelen. Eerste schokken zijn geweest dus de dynamiek wordt wat helderder. Aanbieders zullen met hun gascentrale toch een gok moeten maken: te hoog bieden is buiten de boot vallen.

Verder kan er in de export sfeer iets veranderen als het bijv bij Denemarken wat harder gaat waaien.
Ik heb daarover ook wel nagedacht, zo eens in de zoveel tijd schiet de prijs enorm door, en de verklaringen worden steeds weer ergens anders aan toegeschreven (de dunkelflaute is natuurlijk een voor de hand liggende, alleen niet in de zomer,) de laatste tijd ontstaan de meest uiteenlopende verklaringen.

Er zijn in Nederland een aantal van oorsprong 'traditionele' energieopwekkers die ook verkopen aan eindklanten (ik denk dan aan de Vattenvals, Eneco's en Essents), ik heb het idee dat deze helemaal niet zo zitten te wachten op de flinke toename van variabele contracten (met beperkte marges).

Als ik zo'n leverancier was zou ik proberen om die toename van contracten wat af te remmen, dan helpt een reclame campagne voor die fijne langdurige contracten met een mooie marge voor de leverancier natuurlijk niet. Maar als je zo af en toe eens een flinke prijsverhoging laat optreden dan haal je het nieuws en de socials en zijn de discussies op Facebook (en Tweakers) groepen niet van de lucht. Ergo, veel mensen spelen nu eenmaal graag op "veilig",

Met een flink aantal centrales, heb je natuurlijk best wat mogelijkheden om de prijs flink te beinvloeden. Vooral op momenten dat andere partijen zoals zon- en windparkbeheerders geen of nauwelijks een concurrerend bod kunnen doen (avond/nacht met weinig wind) heb je best wat macht. Immers de prijs van de laatste aanbieder is de prijs die gehanteerd gaat worden

Het is wellicht wat 'complottheorie' achtig, maar we zien wel vaker berichten voorbijkomen over ongeoorloofde praktijken door enkele van deze partijen. Ik zeg niet dàt ze het doen, maar ze zijn m.i. zeker in een positie om iets dergelijks te bereiken.

Ik ben geen energiemarkt deskundige, dus wellicht zijn er redenen waarom dit niet mogelijk of onwaarschijnlijk is, die ga ik dan ongetwijfeld vernemen :).

EDIT: Hmm, ik dacht gezien de discussie dat ik op het energierekening kroeg topic zat, als een mod de discussie wil verplaatsen.

EDIT2: het is natuurlijk wel zo dat als we steeds vaker 100% van de elektriciteits behoefte uit alternatieve bronnen weten te halen de kosten voor de achtervang aan gascentrales deze steeds duurder zullen worden per geleverde kWh. Maar wat we nu zien zijn m.i. wel hele grote uitschieters.

[ Voor 7% gewijzigd door Batilan op 24-06-2026 16:00 ]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:31
Vanavond is er weinig wind, morgen iets meer. Zelfs die paar procent kan een verschil maken om van 900,- naar 450,- te gaan. Als je de bod-ladder bekijkt is die aan het einde bijna verticaal, dus de delta tussen 450,- en 900,- is heel klein.

Ik denk dat daar de verklaring voor het verschil tussen vandaag en morgen te vinden is, er zal vast iets meer spelen dan alleen wind, maar een paar m/s meer wind is ook gelijk veel meer opbrengst.

• Batilan
  • Laatst online: 07:01
BernardV schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:30:
Vanavond is er weinig wind, morgen iets meer. Zelfs die paar procent kan een verschil maken om van 900,- naar 450,- te gaan. Als je de bod-ladder bekijkt is die aan het einde bijna verticaal, dus de delta tussen 450,- en 900,- is heel klein.

Ik denk dat daar de verklaring voor het verschil tussen vandaag en morgen te vinden is, er zal vast iets meer spelen dan alleen wind, maar een paar m/s meer wind is ook gelijk veel meer opbrengst.
Ah iemand die meer thuis is in de energiemarkt dan ik dat ben, is dit openbare informatie, kun je op de bod-ladder ook zien welke partijen inschrijven (en welke leveranciers daar eventueel achter zitten). Is dit grote verschil met 'normaal' dan een gevolg van speculatie op de markt omstandigheden of is dit daadwerkelijk kosten / normale gedreven.

Nu ik er nog even over nadenk is deze discussie wel degelijk gericht op dynamische energieprijzen, het zijn immers overwegingen die je mee wilt nemen bij het al dan niet kiezen van een dynamisch contract.

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-06 15:07
Wat een farce die dynamische contracten met toren hoge prijzen nu t warm is. 1e jaar profijt gehad maar daarna kwam de Oekraïne oorlog waar je 3euro per kuub ging betalen. Voor mij nooit meer

• BernardV
@Batilan Ja die data is te zien op de site van Epex Spot
Voorbeeld: https://www.epexspot.com/en/market-results?market_area=NL&auction=MRC&trading_date=2026-06-23&delivery_date=2026-06-24&underlying_year=&modality=Auction&sub_modality=DayAhead&technology=&data_mode=aggregated&period=&production_period=&product=15

Dat is de data voor vandaag, als je in de tijdsbalk even gaat naar 20:00-21:00 en dan het kwartier 20:45-21:00 kiest zie je dat de vraag en aanbod lijn elkaar kruizen bij 900,- als de vraag 10MW meer was geweest (wat weinig is) wat de aanbodprijs al bijna 1300,-. Hier zie je dus goed dat aan het einde van de aanbodgrafiek deze bijna verticaal wordt.

//EDIT: Je ziet hier niet wie aanbiedt, maar je kunt aan de kleine verschillen in de stappen wel zien dat het geen kerncentrale is.

[ Voor 6% gewijzigd door BernardV op 24-06-2026 18:42 ]

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
alki schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:08:
Wat een farce die dynamische contracten met toren hoge prijzen nu t warm is. 1e jaar profijt gehad maar daarna kwam de Oekraïne oorlog waar je 3euro per kuub ging betalen. Voor mij nooit meer
Daarvoor moet je bij ENTSO zijn. De buurlanden maken onze stroom duur, eigenlijk is er weinig aan de hand in NL zelf, maar het werkt ook andersom. Als het bij hun erg goed gaat, is het bij ons goedkoop.

Uiteindelijk gaat het maar om een paar uurtjes, niet zo dramatisch.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• KC27
  • Niet online
Groter is niet altijd beter. Ik heb met mijn "kleine" 15kVA/60kWh toch 36,50 binnen geharkt. Relatief gezien een stuk beter 😉 en dat had nog beter gekund, maar ivm geluid draai ik minder vermogen.
Onder het motto "small is beautiful": mijn systeem is nog kleiner (zie signature en begrensd op 4,8 kW). Ik heb gisteren 12,16 euro netto bij elkaar gesprokkeld.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:37

Aardedraadje

Met kabelschoen

Onlangs hebben we ook nog meerdere dagen gehad waar het tarief all-in negatief was, meerdere uren lang. Twee keer zelfs 40-50ct per kWh negatief. Toen was het feest.

Maar het mes snijdt aan twee kanten. Als het goed is wist je dat voordat je dynamisch nam. Om het dan na twee dagen met een dergelijke piek 'een farce' te noemen is wel heel kort door de bocht.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Die paar uurtjes maakt op 24*365 uur per jaar echt niets uit :+

Wat wel echt aantikt is dat ik ruim de helft van het jaar kan laden voor 12-13 cent/kWh, wat neerkomt op 2 cent/km rijden. Elke week zijn die momenten er wel om te laden tijdens de lente en zomer. T.o.v. 13 cent/km bij een zuinige benzineauto

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 24-06-2026 19:52 ]

• BernardV
Ik vind het nog steeds "grappig" dat er hier gereageerd wordt op die uitspraken als hierboven. Stop gewoon met die reacties, 99% van de lezers hier weet wel hoe het zit.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:43
Al die "krantekoppen" over hoge tarieven...

Ik heb gewoon alles gedaan wat ik anders ook doe, elektrisch gekookt tussen 6 en 7 uur, ook de vaatwasser gedraaid, de accu's opgeladen (circa 7kWh) en niet de EV geladen.

Uitkomst: een gemiddeld afname tarief van 25,29 cent per kWh. Dat is dus minder dan veel van mijn vrienden en kennissen met een vast contract die ook gewoon zonnepanelen hebben. En dat op de duurste dag van het jaar.

Het teruglevertarief maakt het allemaal nog veel interessanter.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bilgy_no1
Batilan schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Ik heb daarover ook wel nagedacht, zo eens in de zoveel tijd schiet de prijs enorm door, en de verklaringen worden steeds weer ergens anders aan toegeschreven (de dunkelflaute is natuurlijk een voor de hand liggende, alleen niet in de zomer,) de laatste tijd ontstaan de meest uiteenlopende verklaringen.

Er zijn in Nederland een aantal van oorsprong 'traditionele' energieopwekkers die ook verkopen aan eindklanten (ik denk dan aan de Vattenvals, Eneco's en Essents), ik heb het idee dat deze helemaal niet zo zitten te wachten op de flinke toename van variabele contracten (met beperkte marges).

Als ik zo'n leverancier was zou ik proberen om die toename van contracten wat af te remmen, dan helpt een reclame campagne voor die fijne langdurige contracten met een mooie marge voor de leverancier natuurlijk niet. Maar als je zo af en toe eens een flinke prijsverhoging laat optreden dan haal je het nieuws en de socials en zijn de discussies op Facebook (en Tweakers) groepen niet van de lucht. Ergo, veel mensen spelen nu eenmaal graag op "veilig",

Met een flink aantal centrales, heb je natuurlijk best wat mogelijkheden om de prijs flink te beinvloeden. Vooral op momenten dat andere partijen zoals zon- en windparkbeheerders geen of nauwelijks een concurrerend bod kunnen doen (avond/nacht met weinig wind) heb je best wat macht. Immers de prijs van de laatste aanbieder is de prijs die gehanteerd gaat worden

Het is wellicht wat 'complottheorie' achtig, maar we zien wel vaker berichten voorbijkomen over ongeoorloofde praktijken door enkele van deze partijen. Ik zeg niet dàt ze het doen, maar ze zijn m.i. zeker in een positie om iets dergelijks te bereiken.

Ik ben geen energiemarkt deskundige, dus wellicht zijn er redenen waarom dit niet mogelijk of onwaarschijnlijk is, die ga ik dan ongetwijfeld vernemen :).

EDIT: Hmm, ik dacht gezien de discussie dat ik op het energierekening kroeg topic zat, als een mod de discussie wil verplaatsen.

EDIT2: het is natuurlijk wel zo dat als we steeds vaker 100% van de elektriciteits behoefte uit alternatieve bronnen weten te halen de kosten voor de achtervang aan gascentrales deze steeds duurder zullen worden per geleverde kWh. Maar wat we nu zien zijn m.i. wel hele grote uitschieters.
Tenzij er kartel-achtige praktijken zijn denk ik niet dat aanbieders de markt kan bepalen in die mate. Ze werken daar met algoritmes en net als de voorspellers hier zitten die er ook wel eens naast. Dan zijn er nog kleine spelers (bijv tuinders met turbine voor het licht) die standaard heel hoog bieden. En als ze dan net de laatste zijn die nodig is om de vraag te dekken bepaalt dat de prijs.

Die grote leveranciers hebben ook juist wel last van klanten met vaste tarieven die ongeacht de prijs veel afnemen op piekmomenten. En ook van huishoudens die mega veel PV hebben, gebaseerd op salderen.

Dus ik zit er iets minder complot-denkend in, maar ik wil ook niet naïef zijn over grote bedrijven en hun fratsen...

• Djamon Staal
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-06 23:19

Djamon Staal

sdhd.hosting

Ik heb een HACS Intergrstie gemaakt voor Home Assistant om de Eneco prijzen direct van Eneco zelf op te kunnen halen.

https://github.com/SjamonDaal/eneco-dynamic-tariffs

Het pakt ook meteen je gasprijs mee. Feedback is zeker welkom, het liefst via Github.

Overstack: IT Consultancy & Zakelijke Hosting

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:50
bilgy_no1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:39:
[...]

En ook van huishoudens die mega veel PV hebben, gebaseerd op salderen.
Bij een huishouden met mega veel PV (wat ik maar interpreteer als veel meer opwek dan jaarlijks verbruik) is salderen juist niet echt een probleem voor de leverancier, want de meeste teruglevering valt buiten het salderen. En dat hebben ze al met de terugleverkosten onaantrekkelijk gemaakt.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:43
Eärendil schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:35:
[...]

Bij een huishouden met mega veel PV (wat ik maar interpreteer als veel meer opwek dan jaarlijks verbruik) is salderen juist niet echt een probleem voor de leverancier, want de meeste teruglevering valt buiten het salderen. En dat hebben ze al met de terugleverkosten onaantrekkelijk gemaakt.
En juist daarom is die stroom `s avonds voor de airco zo goedkoop. Kost niets en brengt niets op met vast contract.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• bilgy_no1
Eärendil schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:35:
[...]

De Leverancier moet nog steeds die productie meenemen in het programma dat ze dagelijks opstellen met vraag en aanbod. Dat ze er last van hebben (kosten aan hebben) is dus juist de reden waarom er terugleverboetes zijn icm het salderen.

Meer dan dat bedoelde ik niet. Nu kan een Leverancier de boete zo vaststellen dat ze er dikke winst op maken, maar dan zullen klanten toch verder gaan zoeken.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:30

JB

Cédric roelt!

bert pit schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:13:
Al die "krantekoppen" over hoge tarieven...

Ik heb gewoon alles gedaan wat ik anders ook doe, elektrisch gekookt tussen 6 en 7 uur, ook de vaatwasser gedraaid, de accu's opgeladen (circa 7kWh) en niet de EV geladen.

Uitkomst: een gemiddeld afname tarief van 25,29 cent per kWh. Dat is dus minder dan veel van mijn vrienden en kennissen met een vast contract die ook gewoon zonnepanelen hebben. En dat op de duurste dag van het jaar.

Het teruglevertarief maakt het allemaal nog veel interessanter.
Dat is netjes, zoiets lukt me echt niet met deze dagen waarbij de airco de gehele dag door pruttelt, zwembad pomp aan staat etc. Gisteren bewust geen auto geladen, vandaag pas de vaatwasser aan gezet omdat het in de avond te duur was, maar alsnog een gemiddelde van 49,2 cent.

Doen die grote datacenters nu ook niet enorm dwars zitten? Daar gaat waarschijnlijk ook een berg capaciteit heen vanwege koeling?

Mijn boefje is liev!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Ik zie hier een verwachting dat we zondag a.s. kWh-prijzen van rond de € -0,20 kunnen verwachten. Fingers crossed. Met de uren die de airco met deze temperaturen maakt kom ik niet goed uit qua PV en thuisbatterij. Als ik de thuisbatterij even betaald vol kan stouwen dan geeft dat weer even wat ruimte, tot volgende week de temperaturen weer wat gaan dalen ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

JeroenH schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:52:
Ik zie hier een verwachting dat we zondag a.s. kWh-prijzen van rond de € -0,20 kunnen verwachten. Fingers crossed. Met de uren die de airco met deze temperaturen maakt kom ik niet goed uit qua PV en thuisbatterij. Als ik de thuisbatterij even betaald vol kan stouwen dan geeft dat weer even wat ruimte, tot volgende week de temperaturen weer wat gaan dalen ;)
Zou mooi zijn, maar voorspellingen van negatieve pieken komen slechts zelden ook daadwerkelijk uit.

Ik hoop met je mee, de airco's slurpen alle PV op deze week (ik heb niet veel PV) en de Zendure gaat er ook grotendeels aan op. Handelen zit er nauwelijks in.

• bilgy_no1
Aardedraadje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Zou mooi zijn, maar voorspellingen van negatieve pieken komen slechts zelden ook daadwerkelijk uit.

Ik hoop met je mee, de airco's slurpen alle PV op deze week (ik heb niet veel PV) en de Zendure gaat er ook grotendeels aan op. Handelen zit er nauwelijks in.
Ik wacht wel even tot morgenmiddag voor ik de auto aan de lader hang... Klopt dat het tegenwoordig vaak rond EPEX = 0 eindig, maar daar zitten we morgen ook al in de buurt en die voorspelling zat kennelijk best goed in de buurt...

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:24

MrFish

Untitled

JeroenH schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:52:
De onzekerheidsmarge is enorm. Ook al is het (of juist omdat) mijn eigen voorspelling: op negatieve prijzen durf ik geen krat bier te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 26-06-2026 21:31 ]

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:44
Netto negatieve prijzen kun je op je buik schrijven met zondagmiddag Oost Duitsland 40+ graden. Daar gaat de energie heen op transport.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTMnExWzz38aRQSxgGBkua4jips=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MA6jcof1LK0z3qrsPEbT44VV.png?f=user_large

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-06 09:05
Wietsee. schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:15:
Netto negatieve prijzen kun je op je buik schrijven met zondagmiddag Oost Duitsland 40+ graden. Daar gaat de energie heen op transport.

[Afbeelding]
Het verbruik gaat op zondag toch een pak lager uitkomen (niet alleen door industriële productie, maar ook omdat in kantoren de airco het waarschijnlijk wat rustiger aandoet op een zondag).

Prijspiek 's avonds is vanaf morgen waarschijnlijk helemaal weg, temperaturen in Fr normaliseren, daar gaan de kerncentrales dus terug à volonté kunnen draaien

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:05
sdgs schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:28:
[...]

Het verbruik gaat op zondag toch een pak lager uitkomen (niet alleen door industriële productie, maar ook omdat in kantoren de airco het waarschijnlijk wat rustiger aandoet op een zondag).

Prijspiek 's avonds is vanaf morgen waarschijnlijk helemaal weg, temperaturen in Fr normaliseren, daar gaan de kerncentrales dus terug à volonté kunnen draaien
De EXAA zit op de 0 en dat is meestal een goede indicator. Op basis daarvan verwacht ik geen extreem negatieve prijs. Hooguit een paar cent excl.

Koelwater is overigens niet gelijk koel na een warme week.

• bilgy_no1
Kameelstok schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:42:
[...]

De EXAA zit op de 0 en dat is meestal een goede indicator. Op basis daarvan verwacht ik geen extreem negatieve prijs. Hooguit een paar cent excl.

Koelwater is overigens niet gelijk koel na een warme week.
En de rest van de zomer moet nog komen. Ik reed van de week naar Enschede over de IJsselbrug en dacht "waar is die rivier gebleven?" zo laag stond het water.

Gastoevoer lijkt ook nog niet op gang te komen met nieuwe beschietingen op Iran. De gasvoorraad moet ook nog op peil worden gebracht voor de winter.

Ik denk dat het een gunstige periode blijft voor mensen met PV en batterij. Voor de winter zal het sterk afhangen van het weersverloop.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:44
Wietsee. schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:15:

[Afbeelding]
Buikje ;). Het aangehaalde model doet nu alsof het die verwachting van zwaar negatieve tarieven nooit heeft getoond. Of het is natuurlijk alweer aangepast. Zo gaat dat wanneer de realiteit niet matched met superieure modellen in deze maatschappij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqMjiCkgMzSp3fStK0p3h4rgRR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADysiudXLzr5PFt0yhNX4DeV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Wietsee. op 27-06-2026 17:12 ]

• bilgy_no1
Wietsee. schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Buikje ;). Het aangehaalde model doet nu alsof het die verwachting van zwaar negatieve tarieven nooit heeft getoond. Of het is natuurlijk alweer aangepast. Zo gaat dat wanneer de realiteit niet matched met superieure modellen in deze maatschappij.

[Afbeelding]
To be fair: de leveranciers maken/kopen ook zulke voorspellingen en passen daar hun programma bij het bieden op aan. PV en windmolens uitzetten klaar. Dat is eigenlijk precies hoe het moet werken.

De andere kant op, bij piekvraag, is er minder mogelijkheid om te sturen. Zeker als bepaalde capaciteit uitvalt (zoals kerncentrales in Frankrijk afgelopen dagen).

Dus een voorspelling van diep negatieve prijzen zal uiteindelijk richting 0 gaan, terwijl een verwachte piekprijs weer wel uit kan komen, tenzij het opeens harder gaat waaien.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:18
Bereken ik de prijs van NextEnergy met de Zonnebonus van 50% tussen 06:00 en 22:00 zo goed?

Per 1-1-2027 en buiten salderen is het simpel: Marktprijs x 1.5 = teruglevertarief

Binnen salderen:
((Marktprijs x 1.5) + energiebelasting ex. btw) x 1.21 = teruglevertarief

Of moet ik over de marktprijs x 1.5 geen btw rekenen? Dus (Marktprijs x 1.5) + energiebelasting incl. btw = teruglevertarief?

Kan nergens een grafiek of tabel vinden in de app van NextEnergy en ook de voorwaarden word ik niet veel wijzer uit.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Klopt, cumulatieve getallen zijn meer interessant om te bekijken.
De actuele dynamische energierekening is opgelopen tot €-2837,01 (ex EB incl BTW)

Jan €-19,91
Feb €-12,66
Mrt €-499,55
Apr €-791,04
Mei €-771,27
Jun €-742,58 lopend

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
Ersus schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:41:
[...]

Dat zijn nog steeds absolute getallen

Interessanter zou zijn: opbrengst per geïnstalleerde kWh of opbrengst per geïnvesteerde euro

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Eärendil schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Interessanter zou zijn: opbrengst per geïnstalleerde kWh of opbrengst per geïnvesteerde euro
Ben nu ook een thuis accu aan het bouwen. De prijs is lastig te bepalen. Je hebt een omvormer en een accu. Daarna dus alleen de kosten voor de uitbreiding van de accu die een stuk later zijn als de omvormer inclusief aanpassing van de kabels. Daarnaast met een kleine accu pak je de duurste uren. Met veel capaciteit zal je ook uren pakken die minder opleveren.

Ik denk dat dit heel lastig te bepalen is.

Maar afgelopen dagen hebben veel potentie. Ik vraag me echt af hoe dit volgend jaar gaat uitpakken. Omdat je nu al bij de zonneplan reclame en ook op forums en nieuwssites ziet "Betalen voor je zonnepanelen" terwijl dat natuurlijk niet zo is. Netto krijg je nog iets al is het te verwaarlozen, Als dat weg gaat vallen vraag ik me wel af wat het gaat doen met de markt.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Eärendil schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:53:
[...]

De opbrengst per geïnstalleerde kWh is met de gedeelde absolute getallen zo uit te rekenen, en de initiële investering staat in mijn eerdere berichten.

Het zijn getallen haalbaar met dynamische tarieven, de vermeden inkoop kan meteen door naar de ETF portefeuille.

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:23
Ersus schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:41:
[...]

De actuele dynamische energierekening is opgelopen tot €-2837,01 (ex EB incl BTW)

Jan €-19,91
Feb €-12,66
Mrt €-499,55
Apr €-791,04
Mei €-771,27
Jun €-742,58 lopend
Allemachtig, dat zijn gewoon de inkomsten van een stevige bijbaan.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:36
Kerngezond schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:48:
[...]

Allemachtig, dat zijn gewoon de inkomsten van een stevige bijbaan.
Of de opbrengsten van een aardig kapitaaltje investering natuurlijk.

Bijvoorbeeld: 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200

[ Voor 17% gewijzigd door Nanuk op 29-06-2026 00:00 ]

• bilgy_no1
Willempie27 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 22:25:
[...]

Ben nu ook een thuis accu aan het bouwen. De prijs is lastig te bepalen. Je hebt een omvormer en een accu. Daarna dus alleen de kosten voor de uitbreiding van de accu die een stuk later zijn als de omvormer inclusief aanpassing van de kabels. Daarnaast met een kleine accu pak je de duurste uren. Met veel capaciteit zal je ook uren pakken die minder opleveren.

Ik denk dat dit heel lastig te bepalen is.

Maar afgelopen dagen hebben veel potentie. Ik vraag me echt af hoe dit volgend jaar gaat uitpakken. Omdat je nu al bij de zonneplan reclame en ook op forums en nieuwssites ziet "Betalen voor je zonnepanelen" terwijl dat natuurlijk niet zo is. Netto krijg je nog iets al is het te verwaarlozen, Als dat weg gaat vallen vraag ik me wel af wat het gaat doen met de markt.
Als je wilt maximaliseren op bijvoorbeeld de 2 duurste uren moet je niet alleen naar capaciteit kijken, maar ook naar vermogen.

Ik heb een thuisbatterij die 2,4 kW kan terugleveren. Dat is in de duurste 2 uur een totaal van 4,8 kWh.

Als je een meerfasige omvormer hebt die bijvoorbeeld 10 kW kan terugleveren, dan is het in die twee uur in totaal maximaal 20 kWh. Dan heb je dus een grotere batterij die ook alleen op die gunstigste uren teruglevert.

Als je nu investeert moet je ook de situatie vanaf 1-1-2027 in gedachten houden zonder salderen. Dan wil je liefst een groot deel van het jaar je PV op kunnen slaan om de rest van de avond/nacht af te dekken. Bij voorkomen van inkoop voor eigen gebruik bespaar je namelijk ook de Energiebelasting. Daar bovenop kun je dan op de duurste uren het restant terugleveren tegen een hoger tarief dan overdag.

Met de kleinere batterij laat je een groter deel van je PV-opwekking terugleveren tegen de lagere tarieven overdag en dek je mogelijk niet eens je volledige eigen verbruik van avond en nacht.

Even puzzelen dus wat in een specifieke situatie het beste is:
  • Hoeveel PV wek je typisch per dag op tussen maart en september (of heb je juist een enorm groot PV-systeem)?
  • Hoeveel verbruik je normaliter tussen maart en september in de avond en nacht (wanneer je niet voldoende opwekking hebt om je eigen verbruik te dekken)?

• Kerngezond
Nanuk schreef op zondag 28 juni 2026 @ 23:59:
[...]

Of de opbrengsten van een aardig kapitaaltje investering natuurlijk.

Bijvoorbeeld: 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200
Dat is uiteraard wat het is. Ik doelde meer op de grootte van het bedrag los van de investering. Maar nu je het zegt, ik ben nu wel nieuwsgierig wat de investering is geweest en de opbrengst. Want dat van jou is een flinke investering waarschijnlijk. :)

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:32

Bravo

Second Best

Kerngezond schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Dat is uiteraard wat het is. Ik doelde meer op de grootte van het bedrag los van de investering. Maar nu je het zegt, ik ben nu wel nieuwsgierig wat de investering is geweest en de opbrengst. Want dat van jou is een flinke investering waarschijnlijk. :)
Ersus in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Kerngezond
Dat is echt een hele grote investering, maar aan de andere kant, op een bierviltje kom ik op een terugverdientijd van 7 jaar. En dat is nog pessimistisch want je krijgt daarbij gratis energie. Netjes. :)

• BernardV
Totaal 40k investering, nu 750,- per maand opbrengst. Als dat 8 maanden per jaar lukt met gemiddeld 750,- is dat een rendement van 15%, dat haal je niet snel op een andere manier. Ook al zou het halveren naar 7.5% is dat nog steeds een prima rendement. Dus zo gezien is dit een top-investering geweest.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:33
BernardV schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Totaal 40k investering, nu 750,- per maand opbrengst. Als dat 8 maanden per jaar lukt met gemiddeld 750,- is dat een rendement van 15%, dat haal je niet snel op een andere manier. Ook al zou het halveren naar 7.5% is dat nog steeds een prima rendement. Dus zo gezien is dit een top-investering geweest.
Dat rendement is leuk, daar kan je toch éérst je investering van terugbetalen, lijkt mij?

the older I get, the better I was...

• BernardV
Kees-Jan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Dat rendement is leuk, daar kan je toch éérst je investering van terugbetalen, lijkt mij?
Zeker, maar het is ook niet zo dat het niets meer waard is na aanschaf. Afschrijving moet je wel meenemen in de berekening, maar dan is het nog steeds een nette investering. Want het werkelijke rendement ligt nog hoger, aangezien in de 15% die ik uitreken niet is meegenomen wat de besparing is door geen energie af te nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door BernardV op 29-06-2026 14:30 ]

• Kameelstok
BernardV schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Zeker, maar het is ook niet zo dat het niets meer waard is na aanschaf. Afschrijving moet je wel meenemen in de berekening, maar dan is het nog steeds een nette investering. Want het werkelijke rendement ligt nog hoger, aangezien in de 15% die ik uitreken niet is meegenomen wat de besparing is door geen energie af te nemen.
Als je dit netjes wil berekenen dan moet je natuurlijk de situatie met batterij vergelijking tegen de situatie zonder batterij maar ook met dynamisch contract. Ik ben wel benieuwd wat het gerealiseerde bedrag/kWh is door de tijd heen, ook in de wetenschap dat het bijzondere tijden zijn.

Morgen weer een dure dag en hoge piek...

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BernardV schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:57:
[...]

dat is het rendement nu, niet perse vanaf volgend jaar na einde saldering.

Als dat geld op de beurs had geïnvesteerd (etf ofzo) was je uiteindelijke rendement mogelijk hoger (ook omdat je niet eerst 7-10 jaar met het terugverdienen van je inleg bezig bent).

Na X jaar (15?) is je apparatuur mogelijk ook weer aan vervanging toe....

[ Voor 5% gewijzigd door DanTm op 29-06-2026 15:00 ]

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-06 15:58
DanTm schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:59:
Als dat geld op de beurs had geïnvesteerd (etf ofzo) was je uiteindelijke rendement mogelijk hoger (ook omdat je niet eerst 7-10 jaar met het terugverdienen van je inleg bezig bent).

Na X jaar (15?) is je apparatuur mogelijk ook weer aan vervanging toe....
Economisch gezien schrijf je een investering in X jaar af. Wat je per jaar meer verdient dan de afschrijving is winst op je geinvesteerd vermogen. Wat je afschrijft is geen onderdeel meer van je geinvesteerd vermogen dus dat zal je op een andere manier weer moeten investeren. Dat maakt de analyse helaas niet eenvoudiger.

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
Kameelstok schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:58:
[...]

Als je dit netjes wil berekenen dan moet je natuurlijk de situatie met batterij vergelijking tegen de situatie zonder batterij maar ook met dynamisch contract. Ik ben wel benieuwd wat het gerealiseerde bedrag/kWh is door de tijd heen, ook in de wetenschap dat het bijzondere tijden zijn.

Morgen weer een dure dag en hoge piek...
Vorige week was er zo een hoge piek omdat er veel verbruik was qua airco waren de koppen in de avond.

Morgen gewoon zonnig en gemiddeld 24/25 graden. Waarom dan weer zo veel uren een hoge piek?

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Otto Jans schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:40:
[...]

Vorige week was er zo een hoge piek omdat er veel verbruik was qua airco waren de koppen in de avond.

Morgen gewoon zonnig en gemiddeld 24/25 graden. Waarom dan weer zo veel uren een hoge piek?
In andere landen is het nog wel warm. Op de EPEX zal dat de prijs stuwen.

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
Aardedraadje schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:51:
[...]

In andere landen is het nog wel warm. Op de EPEX zal dat de prijs stuwen.
Dank voor je antwoord :)

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:37
Mochten er nog mensen zijn met zonnepanelen die twijfelen over een dynamisch contract: Als je ook maar enigszins bereid bent om je verbruik een klein beetje te sturen dan moet je echt meteen overstappen. Vandaag was het hier break-even day, ik heb een warmtepomp (3000 kWh relatief dure stroom uit het net in de winter, een EV (3000 kWh goedkoop te laden op zonnige (zomer) en winderige (winter) dagen), en verder gewoon zonnepanelen ter grootte van mijn verbruik op zuidoost (dus die dure avondstroom moet ik gewoon van het net afnemen en ja de airco stond hier gewoon aan afgelopen week):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-DcbYvWvcyC1rOK5A2n9-9M_sM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5KLnLsqkZbtK0bXiknNDfxz8.png?f=fotoalbum_large

Dat er iemand nog vrijwillig > 25 cent betaald voor een vast contract en dan met een beetje geluk nog een paar cent (plus EB) voor de teruglevering krijgt is mij echt een raadsel. En mooi bij-effect van dynamisch, als je een klein beetje rekening houdt met de tarieven en dus op de juiste momenten verbruikt dan help je daar het electriciteitsnet weer mee.

[ Voor 7% gewijzigd door michaelvo op 29-06-2026 16:47 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:05
Voordat je dit jaar overstapt moet je eerst eens goed uitrekenen hoe het zit met je saldo verbruik tegen teruglevering op het moment van overstap i.v.m. einde saldering in 2027. Het risico is dat je op je huidige of toekomstige contract een aanzienlijke hoeveelheid teruglevering overhoudt dat je niet meer kan salderen, terwijl je dat mogelijk wel kan als je tot eind van het jaar wacht. Dan is je eventuele winst snel verdwenen.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:06

PeteSplit

ik weet het niet

Het is voor iedereen anders. Ik heb geen EV en hoef dan veel minder af te nemen.
Ook heb ik dan een netto overschot op 1 januari en ben ook benieuwd hoe het in de winter zal gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9lj2rxlQ8va0WsdiUN9TPLkWBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UTgNINI5Ko8BvfEzdi32foYF.png?f=fotoalbum_large

Contract vanaf maart (maart met verwarming, april gedeeltelijk en mei, juni zonder verwarming)

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 29-06-2026 19:16 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• michaelvo
WillemD61 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:02:
Voordat je dit jaar overstapt moet je eerst eens goed uitrekenen hoe het zit met je saldo verbruik tegen teruglevering op het moment van overstap i.v.m. einde saldering in 2027. Het risico is dat je op je huidige of toekomstige contract een aanzienlijke hoeveelheid teruglevering overhoudt dat je niet meer kan salderen, terwijl je dat mogelijk wel kan als je tot eind van het jaar wacht. Dan is je eventuele winst snel verdwenen.
Klopt, altijd even rekening houden met hoe je jaarafrekening loopt bij de huidige leverancier en wat je nog te gaan hebt komende 6 maanden. Daar hoeven we vanaf 2027 iig niet meer over na te denken gelukkig :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• michaelvo
Mijn punt was nou juist dat dynamisch voor echt heel veel mensen gunstiger is. Alleen als je (allebei) fulltime werkt, geen EV hebt, geen zonnepanelen, en je je verbruik niet wil/kan verschuiven (danwel fysiek, danwel met een accu), dan zou vast/variabel goedkoper kunnen zijn denk ik.

Nog even afgezien van het feit dat er natuurlijk mensen zijn die graag extra betalen voor de zekerheid van vaste prijzen.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 06:20
michaelvo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:46:
[...]

Mijn punt was nou juist dat dynamisch voor echt heel veel mensen gunstiger is. Alleen als je (allebei) fulltime werkt, geen EV hebt, geen zonnepanelen, en je je verbruik niet wil/kan verschuiven (danwel fysiek, danwel met een accu), dan zou vast/variabel goedkoper kunnen zijn denk ik.

Nog even afgezien van het feit dat er natuurlijk mensen zijn die graag extra betalen voor de zekerheid van vaste prijzen.
Vast valt ook goedkoper uit als je een (heel) laag verbruik hebt en jaarlijks een flinke bonus kan binnenharken.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Stefannn
  • Laatst online: 06:46
[...]

Dat valt tegen. Je onderschat het “non-tweaker” gehalte van de gemiddelde consument.
Een kennis van mij had een vast contract dat per 1 mei afliep. Door de Iran oorlog was een nieuw vast contract toen erg onvoordelig dus raadde ik hem dynamisch aan. Vooral ook met de gedachte dat hij dat zo kon opzeggen als de vaste contracten beter werden.
Ik heb zijn verbruik wel in de gaten gehouden (ik kon op zijn app), na 1 maand zag ik al dat dynamisch echt niks voor hem was. Nul-komma-nul benul van “slim afnemen”.
Hij heeft warmtepomp en PV maar geen batterij.
Op zich was het een goede zet. Zijn contract is nu 15% beter dan wat hij in mei als aanbod had.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51
Aardedraadje schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Ik denk er nu pas aan, is dus voor vandaag ook totaal niet uitgekomen. Minimumprijs vandaag was iets van plus 23ct.

Ik moet leren niet naar voorspellingen voorbij één dag te kijken, ze zijn echt vrijwel niets waard.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

Het is en en, niet of of. Er is een hele grote groep voor wie het gunstiger is én er is een hele grote groep waarbij het kiele kiele is. Doordat je met vast én de bonus krijgt én niks hoeft te doen én niet het risico loopt dat de tarieven toch hoger worden dan gehoopt.

Daarom zag je veel mensen, ook in dit topic, vorig jaar toch weer een jaartje vast nemen toen er contracten van rond de 18-20 cent per kWh plus dikke bonus aangeboden werden. Daar kom je als niet-EV’er en niet-PV’er maar moeilijk onder. Zelfs al kan je al je verbruik sturen, want al is het vaak goedkoop, het is geen vetpot meer.

Je ziet het nu trouwens ook weer, zonovergoten dagen maar geen bodemprijzen overdag en ‘s avonds en ‘s nachts tikt het flink aan.

Edit: en nog iets, je framet het “als extra betalen voor de zekerheid”, maar dat is krom. Je weet namelijk niet of dynamisch goedkoper is. Dus het kan zo uitpakken dat vast én goedkoper én nog eens zeker blijkt te zijn. Dat is niet extra, dat is juist besparen.

Omgekeerd kan je net zo goed framen: je betaalt met dynamisch mogelijk extra zonder zekerheid.

[ Voor 17% gewijzigd door The Third Man op 29-06-2026 20:43 ]

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:57
[...]

De huidige vaste-contracten vindt ik niet interessant. Maar vorig jaar met de VEH inkoop voor 18 a 19ct, was toch echt niet slecht. Zeker als je een WP hebt die 24/7 aanstaat in de winter, en je je teruglevering kunt beperken. Tja, dan heb je zekerheid, en ben je goedkoop uit. En betaal je niets extra inverhouding, als het bij je verbruiksprofiel past.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

koboy

Heb een idee voor een icon

RemmyB83 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:15:
[...]

De huidige vaste-contracten vindt ik niet interessant. Maar vorig jaar met de VEH inkoop voor 18 a 19ct, was toch echt niet slecht. Zeker als je een WP hebt die 24/7 aanstaat in de winter, en je je teruglevering kunt beperken. Tja, dan heb je zekerheid, en ben je goedkoop uit. En betaal je niets extra inverhouding, als het bij je verbruiksprofiel past.
Ach, weet je, het kan al snel de goede kant opslaan. Hier een EV, ongeveer 15k km/jr, en een 11,52kWh 2,4kW thuisaccu huis nog op gas. Doelstelling voor dit jaar was vooral het teruglevertarief flink omhoog. Ik zit nu op 17,4 cent levering en 30,4 cent teruglevering.

Vorig jaar te veel veranderingen geweest (installatie laadpunt en thuisaccu), maar t.o.v. het jaar daarvoor is mijn stroomrekening nu 120 euro lager met 1200kWh netto meer verbruik. Winst van de accu is dus minimaal 300 euro.

Het VEH contract was voor mij een heeeel dure grap geweest.

We gaan verder zien wat volgend jaar gaat brengen. Voor de jaarwisseling wil ik het huis verwarmd hebben met airco's zodat gas alleen voor koken en warm water is.

(Gas valt ook wel mee dit jaar: 126,7 cent/m³ gemiddeld. Was ook lastig een contract voor die prijs te vinden eind vorig jaar.)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06:43
The Third Man schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Je ziet het nu trouwens ook weer, zonovergoten dagen maar geen bodemprijzen overdag en ‘s avonds en ‘s nachts tikt het flink aan.
Dat zijn fantastische prijzen voor een dynamisch contract. De laatste weken bijna iedere dag meer opbrengt dan kosten. Scheelt zo enkele € per dag.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Kameelstok
koboy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:34:
[...]

Ach, weet je, het kan al snel de goede kant opslaan. Hier een EV, ongeveer 15k km/jr, en een 11,52kWh 2,4kW thuisaccu huis nog op gas. Doelstelling voor dit jaar was vooral het teruglevertarief flink omhoog. Ik zit nu op 17,4 cent levering en 30,4 cent teruglevering.

Vorig jaar te veel veranderingen geweest (installatie laadpunt en thuisaccu), maar t.o.v. het jaar daarvoor is mijn stroomrekening nu 120 euro lager met 1200kWh netto meer verbruik. Winst van de accu is dus minimaal 300 euro.

We gaan verder zien wat volgend jaar gaat brengen. Voor de jaarwisseling wil ik het huis verwarmd hebben met airco's zodat gas alleen voor koken en warm water is.

(Gas valt ook wel mee dit jaar: 126,7 cent/m³ gemiddeld. Was ook lastig een contract voor die prijs te vinden eind vorig jaar.)
Zonneplan heeft op de website een mooie grafiek staan met "slimste gebruiker" en "gemiddelde gebruiker". Daar kan je voldoende uit concluderen. Met gemiddeld 17.4 ct/kWh levering dit jaar behoor je tot de categorie slimste gebruikers.

De gemiddelde gebruiker bij Zonneplan hangt rond de 25 ct/kWh. Met een vast contract + welkomstbonus ga je daar makkelijk onder.. ik wil niet weten wat de echte slaapkoppen daar betalen.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Gerardus1956 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Dat zijn fantastische prijzen voor een dynamisch contract. De laatste weken bijna iedere dag meer opbrengt dan kosten. Scheelt zo enkele € per dag.
Het ging dacht ik over de grote groep niet-EV’ers en niet-PV’ers? Voor mensen met PV is het logischerwijs klip en klaar, maar er werd hierboven net gedaan alsof dat een veel grotere groep was, het omgekeerde is juist het geval.

• RemmyB83
koboy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:34:
[...]

Klopt, het kan ook snel de andere kant op.
Ik heb 1,5 jaar dynamisch gehad en kwam op 26ct afname en 20ct terug levering. Nu met kleine accu ben ik hopelijk flexibeller, en ga ik waarschijnlijk in oktober weer terug naar zonneplan.

Ik denk dan ook niet dat er een goed of slecht is, want het hangt gewoon erg af van je verbruik en teruglevering.
Maar met de opmerking hier boven van @michaelvo dat vast altijd duurder is ben ik niet eens.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• koboy

koboy

Kameelstok schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:40:
[...]

Zonneplan heeft op de website een mooie grafiek staan met "slimste gebruiker" en "gemiddelde gebruiker". Daar kan je voldoende uit concluderen. Met gemiddeld 17.4 ct/kWh levering dit jaar behoor je tot de categorie slimste gebruikers.

De gemiddelde gebruiker bij Zonneplan hangt rond de 25 ct/kWh. Met een vast contract + welkomstbonus ga je daar makkelijk onder.. ik wil niet weten wat de echte slaapkoppen daar betalen.
Die 17,4 cent komt voor een heel groot deel door de EV, daar moet je je niet blind op staren. Vooral het teruglevertarief hakt er stevig in. Als je dan weet dat het VEH contract alleen maar positief uitvalt voor teruglevering door de EB.

Na het eerste jaar (geen laadpunt en geen accu) heb ik de balans opgemaakt: dynamisch was ruim 50 euro goedkoper dan een vast contract dat ik even later had kunnen afsluiten qua verbruik. De bonus deed het dan weer een vergelijkbaar bedrag omslaan naar vast. Toen ik overstapte op dynamisch waren er nog geen bonussen in de nasleep van de Oekraïene crisis.
Afname tarief was wat hoger dan vast, maar teruglevertarief was fors hoger, en dat met PV vrijwel vol op Zuid dus erg ongunstig. Afrekening stroomverbruik was 120 euro, met ongeveer 2000kWh afname en teruglevering. Doe mij een energieleverancier die 6 cent terugleverboete rekent......

Volgend jaar wordt het dynamische feest nog groter. Doordat de EPEX handel weg valt zal het afname tarief wat omhoog gaan, maar het dagelijks overschot (zonder airco 1000 kWh/jaar) zal het net op gaan tegen minimaal 10 cent ipv ongeveer nul, en rond de 1000 kWh zal compleet achter de meter blijven. Verwachte opbrengst van de accu gaat naar minimaal 250 euro voor het zelf consumptie deel en minimaal 100 euro voor de uitgestelde teruglevering.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• michaelvo
RemmyB83 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Ik heb 1,5 jaar dynamisch gehad en kwam op 26ct afname en 20ct terug levering. Nu met kleine accu ben ik hopelijk flexibeller, en ga ik waarschijnlijk in oktober weer terug naar zonneplan.

Ik denk dan ook niet dat er een goed of slecht is, want het hangt gewoon erg af van je verbruik en teruglevering.
Maar met de opmerking hier boven van @michaelvo dat vast altijd duurder is ben ik niet eens.
Nou ik heb zeker niet gezegd dat vast altijd duurder is, maar wel dat er maar weinig scenarios zijn waarin dynamisch niet goedkoper is. Maar ik moet m iets intrekken, want ik had geen rekening gehouden met welkomstkortingen die blijkbaar bij vast hoger zijn dan bij dynamisch.

• koboy

koboy

RemmyB83 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 21:01:
[...]

Er zit zeker een kern van waarheid in de opmerking van @michaelvo , met de kanttekening dat je wel PV moet hebben. Dat komt dan voornamelijk door de terugleverboete. Je ziet nu zelfs in de media (Telegraaf geloof ik) dat je met een dynamisch contract er voor zorgt dat volgend jaar je PV nog wat oplevert. Mijn eerste maar dynamisch laat dat ook zien. Het gaat op dat moment gewoon om de spread in het kale tarief, want de hoeveelheid energiebelasting blijft gelijk. Bij een vast contract ligt die vast, met dynamisch kun je die zeer waarschijnlijk kleiner maken zeker als de PV oost-west ligt.

Buurman zit sinds een paar maanden ook dynamisch. Die schrok zich het laplazerus van de tarieven die er voor vast kwamen met de oorlog in Iran. Hij neemt er van het najaar ook nog een accu bij....

• Kameelstok
koboy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Er zit zeker een kern van waarheid in de opmerking van @michaelvo , met de kanttekening dat je wel PV moet hebben. Dat komt dan voornamelijk door de terugleverboete. Je ziet nu zelfs in de media (Telegraaf geloof ik) dat je met een dynamisch contract er voor zorgt dat volgend jaar je PV nog wat oplevert. Mijn eerste maar dynamisch laat dat ook zien. Het gaat op dat moment gewoon om de spread in het kale tarief, want de hoeveelheid energiebelasting blijft gelijk. Bij een vast contract ligt die vast, met dynamisch kun je die zeer waarschijnlijk kleiner maken zeker als de PV oost-west ligt.

Buurman zit sinds een paar maanden ook dynamisch. Die schrok zich het laplazerus van de tarieven die er voor vast kwamen met de oorlog in Iran. Hij neemt er van het najaar ook nog een accu bij....
Kleine nuance: PV met voldoende overschot. Met een 5 kWh batterij en "on-ethisch laden" rond etenstijd (toch die avondzon meepakken) zit ik op 90% eigenverbruik PV en een vaste prijs (dus risico afgedekt).

Denk dat dit voor veel huishoudens geldt omdat het gemiddelde dak wel vol ligt met +/- 8 a 10 panelen en dat zijn lang niet altijd moderne 400+ WP panelen.

Edit: zodra we variabele nettarieven krijgen wordt sturing een must en daarmee dynamisch in theorie ook interessanter. Ik blijf mij wel verbazen over het gemiddelde tarief zoals weergegeven door Zonneplan.

[ Voor 6% gewijzigd door Kameelstok op 29-06-2026 23:05 ]

• RemmyB83
koboy schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Als je momenteel veel terugleverd, is de hogere prijs geen probleem. Uiteindelijk moet je gewoon kijken wat het op jaar basis kost/oplevert. De VEH was ondanks de lage kWh prijzen ook geen superdeal ivm de terugleverschalen, maar daar staat wel weer een bonus tegenover. Die ik bij dynamisch niet kreeg.
Tja, you win some, you lose some. En voor mijn situatie prima deal, met extra zekerheid.

Ik zat vandaag ook nog even naar de huidige dynamischeprijzen te kijken, en de spread is momenteel ook redelijk groot. Als je op de piek momenten(2 a 4 uren) je overschot dumpt met een accu. Dan zou je met deze spread volgend jaar de rest van de dag je stroom goedkoper kunnen terugkopen incl. belastingen.
Daar kunnen de huidige vastcontract aanbiedingen niet tegen op....

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@RemmyB83 reken je ook mee dat je dan ook niet meer je energiebelasting mag salderen? Je netto spread neemt dus navenant af.

• koboy

koboy

Kameelstok schreef op maandag 29 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Kleine nuance: PV met voldoende overschot. Met een 5 kWh batterij en "on-ethisch laden" rond etenstijd (toch die avondzon meepakken) zit ik op 90% eigenverbruik PV en een vaste prijs (dus risico afgedekt).

Denk dat dit voor veel huishoudens geldt omdat het gemiddelde dak wel vol ligt met +/- 8 a 10 panelen en dat zijn lang niet altijd moderne 400+ WP panelen.

Edit: zodra we variabele nettarieven krijgen wordt sturing een must en daarmee dynamisch in theorie ook interessanter. Ik blijf mij wel verbazen over het gemiddelde tarief zoals weergegeven door Zonneplan.
Nee hoor, gewoon een behoorlijke hoeveelheid PV; aantal Wp gelijk aan kWh/jaar. Dan kom je al op het punt dat je de bonus nodig hebt om goedkoper te worden. Daarnaast zijn de afgelopen 2 jaar de terugleverboetes alleen maar gestegen....
Met een paar "schaampaneeltjes" om het energielabel van een nieuwbouwwoning naar beneden te trekken ga je het niet redden.

Dat gemiddelde tarief verbaast mij niet. Het is namelijk het gemiddelde..... Zonder (accu of) EV zul je daar een aantal cent boven zitten, en daarmee ook boven het CBS gemiddelde. Het teruglevertarief ligt alleen ruimschoots meer hoger.

Verbruik van het huis hier is ongeveer 2800kWh, de 2700Wp levert gemiddeld ruim 3000kWh.
Zonder accu zit ik op ongeveer ⅓ eigen gebruik. De accu trekt dat volgend jaar naar ⅔.

• koboy

koboy

The Third Man schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:53:
@RemmyB83 reken je ook mee dat je dan ook niet meer je energiebelasting mag salderen? Je netto spread neemt dus navenant af.
De spread in centen in teruglevertarief blijft gelijk. De winst met uitgesteld terugleveren dus ook.

• RemmyB83
The Third Man schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:53:
Ja, dat is precies waar het mijn omging. De piek lag gisteren bijv op 55 en 52ct (incl) dan krijg je een goede 40ct volgend jaar. De overige uren tot de volgende piek liggen daar onder.
Vandaag heb je 3 uren van 64 tot 80ct. Als je die uren terugleverd krijg je 50ct+, rest van de dag ligt onder die 50ct. Geen idee wat de prijzen van morgen gaan doen😉

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

RemmyB83 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:12:
[...]

Ja, dat is precies waar het mijn omging. De piek lag gisteren bijv op 55 en 52ct (incl) dan krijg je een goede 40ct volgend jaar. De overige uren tot de volgende piek liggen daar onder.
Vandaag heb je 3 uren van 64 tot 80ct. Als je die uren terugleverd krijg je 50ct+, rest van de dag ligt onder die 50ct. Geen idee wat de prijzen van morgen gaan doen😉
Juist, maar waar het mij om ging is omdat je gemiddelde spread al afneemt, je dus gemiddeld minder winst draait. Dat er een dag als jouw voorbeeld voorbij zal komen is leuk, maar de kans dat het gemiddeld zo blijft gaan is niet zo groot natuurlijk.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

koboy schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:00:
[...]

De spread in centen in teruglevertarief blijft gelijk. De winst met uitgesteld terugleveren dus ook.
Kan je dit toelichten?
Pagina: 1 ... 339 340 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels