Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
mrme12345 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

De regionale netwerktarieven (zoals van Enexis, Liander, Stedin) die nu volledig op capaciteit gebaseerd zijn en dan per 2028 wellicht gedeeltelijk variabel worden afhankelijk van verbruik per tijdsperiode.
Waarbij de helft van de verhoging (want we gaan natuurlijk niet minder betalen) alweer opgaat aan het administreren van het complexere geheel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:31

bert pit

asdasd

mrme12345 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

De regionale netwerktarieven (zoals van Enexis, Liander, Stedin) die nu volledig op capaciteit gebaseerd zijn en dan per 2028 wellicht gedeeltelijk variabel worden afhankelijk van verbruik per tijdsperiode.
Dus als ik het goed begrijp de 3 fase aansluiting die nu inclusief transport, meterhuur, etc circa 500 euro per jaar kost, wordt dan per dag aangerekend en in een paar blokken gehakt?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Dus als ik het goed begrijp de 3 fase aansluiting die nu inclusief transport, meterhuur, etc circa 500 euro per jaar kost, wordt dan per dag aangerekend en in een paar blokken gehakt?
Waarschijnlijk een gedeelte nog vaste prijs en een gedeelte afhankelijk van volume per tijdsperiode. Maar 2028 is nog ver weg en plannen nog niet definitief, dus kan nog van alles veranderen. En voor batterijen wel gunstig natuurlijk om kosten beheersbaar te houden.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-10 17:23

HE1

heeft iemand een linkje van website waar je bv van heel 2024 en 2025 de dayahead stroomprijzen kan downloaden per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:25
LigeTRy schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, we gaan iets voor de gewone burger weer complexer maken. (Ik schaar dynamische gebruikers niet onder deze groep want dat zijn vaak toch wat nerderige mensen die actief bezig zijn met hun energieverbruik, het gros wil hier niet mee bezig zijn)

Ik voorzie problemen als: Onverwacht hoge energierekeningen, valse reclames: "nu een energiecontract met een energieprijs vanaf 20ct/kwh" etc etc.

Er is jarenlang te weinig geïnvesteerd in het netwerk om congestie en pieken in vraag op te vangen, en nu moet iedereen daar weer de klos van zijn... Aan de andere kant, als dit echt nodig is om ons netwerk stabiel te houden, dan moeten we wel, en het verschil tussen 2 (hoog/laag) en 3 (hoog/midden/laag) is ook niet zo groot.

Tijd voor grootschalige accupakketten en kerncentrales :)
Er is nu voor mensen met een vast of variabel contract totaal geen noodzaak om hun verbruik een beetje slim te verdelen over de dag om te voorkomen dat het elektriciteitsnetwerk overbelast raakt. Beste voorbeeld is nog wel EV's die bij thuiskomst aan de lader worden gehangen precies op het 'verkeerde' moment. Een nettarief dat beloont dat je de auto pas vanaf 0:00 gaat laden (wat meestal ruim voldoende tijd geeft) kan echt wel helpen om de piekbelasting te verlagen, en daarmee de kosten voor netuitbreiding te verminderen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
LigeTRy schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Je hebt gelijk. Ik ben te snel gaan typen. Het is inderdaad wel verdedigbaar deze dynamischer te maken tijdens pieken, al zou ik m dan alsnog koppelen aan hoog en laag tarief zodat gebruikers met een piek/dal tarief makkelijker het overzicht kunnen houden.
piek- en daltarief is sowieso een achterhaald systeem. Vaak is het daltarief nu hoger dan het piektarief omdat de middag-PV top 5 dagen per week in het piektarief valt.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Stefannn schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Well…..
Afgezien van dat ik niet van betalen houd….
Dit maakt de business case voor een batterij wel positiever,
Niet per se - als hiermee het piekverbruik wordt afgevlakt, en daar heb je wel grote kans op, zorgt zo'n variabel nettarief voor minder tariefverschillen op de day-ahead. Maar aan de andere kant, de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet. En zoals je al aangeeft kan je met een batterij volladen op een moment dat het nettarief het laagst is (midden op de dag met veel zonnestroom). Er is (nog) geen netbeheertarief voor terugleveren, dus het werkt maar 1 kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Kijkende naar het eerdere voorstel denk ik dat elk blokje ca. 3ct/kWh wordt - dus dan 21 ct/kWh in het maximale tarief, 12 ct/kWh in het medium tarief, 9 ct/kWh in het nachttarief en 6 ct/kWh midden op de dag. Dan scheelt het dus 12ct/kWh om je EV 's-nachts te laden ipv tussen 18:00 en 22:00.

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 06-10-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:31
JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Niet per se - als hiermee het piekverbruik wordt afgevlakt, en daar heb je wel grote kans op, zorgt zo'n variabel nettarief voor minder tariefverschillen op de day-ahead. Maar aan de andere kant, de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet. En zoals je al aangeeft kan je met een batterij volladen op een moment dat het nettarief het laagst is (midden op de dag met veel zonnestroom). Er is (nog) geen netbeheertarief voor terugleveren, dus het werkt maar 1 kant op.
Ik denk niet dat het piek gebruik extra wordt afgevlakt:
- de dynamische broeders hadden op die dure momenten al geen gebruik.
- de vast contract consumenten “zijn er niet zo mee bezig”. Anders hadden ze wellicht al dynamisch gekozen. En “de paar cent verschil” is te weinig om echt incentive te geven.
Mara goed… “het is maar een glazen bol”

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
PeteSplit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:39:
Op koude dagen zet Enexis deze winter dagen achtereen de stroom uit in Brabant, als het moet

https://www.ed.nl/eindhov...nt-als-het-moet~aa4b83da/
"dagen achtereen" is overdreven, want in de 1e alinea staat al "uren per dag". Waarschijnlijk moeten er alleen op het piekmoment verbruikers afgeschakeld worden, en dan niet iedereen, maar slechts genoeg om de piek omlaag te krijgen (dus van 130 naar 100% van de maximale belasting te gaan).

En dit alleen áls er een storing in het net is. Vergeet niet dat er vele landen zijn waar überhaupt geen redundantie in het net zit, zelfs in ontwikkelde landen als Amerika. Ja, belangrijke steden als New York hebben wel een redundant net, maar de vele landelijke gebieden en suburbs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:02
JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet.
Je kunt nu al voorspellen dat dit totaal niet werken gaat omdat het ongewenst schakelgedrag gaat geven precies op die 4 dagelijkse momenten
De bedoeling is dat de consument massaal zal reageren op de prijsprikkel door slimme schakeling van stuurbaar gebruik. Wat betekent dat als je dit invoert en de consument inderdaad massaal gaat sturen bijvoorbeeld heel veel autoladers precies om middernacht tegelijk aanspringen.
Je ziet het nu al bij de dynamische stroomprijzen die van uur- naar kwartiertarief zijn gegaan, dat schakelgedrag per uur zie je nu precies terug in de kwartierprijs.(en dat is precies de reden waarom ze naar kwartierprijzen gaan, om dit ongewenste massale schakelgedrag beter uit te smeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:55
marcop23 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:03:
[...]

"dagen achtereen" is overdreven, want in de 1e alinea staat al "uren per dag". Waarschijnlijk moeten er alleen op het piekmoment verbruikers afgeschakeld worden, en dan niet iedereen, maar slechts genoeg om de piek omlaag te krijgen (dus van 130 naar 100% van de maximale belasting te gaan).

En dit alleen áls er een storing in het net is. Vergeet niet dat er vele landen zijn waar überhaupt geen redundantie in het net zit, zelfs in ontwikkelde landen als Amerika. Ja, belangrijke steden als New York hebben wel een redundant net, maar de vele landelijke gebieden en suburbs niet.
Dit is de originele publicatie van Enexis en het gaat om deze middenstations

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 06-10-2025 18:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:54
In de politiek houden ze van part-timers. Voor die part-timers komt er een extra korting op hun energie, de full-timers zullen een boete, een hoger tarief moeten gaan betalen. Eerlijker kan t niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Precies, dus daar staat ook dat het eigenlijk alleen in geval van netstoring op het aller-ongunstigste moment een deel van de klanten afgeachakeld moet worden:
Een meer technische maatregel is het inzetten van de storingsreserves, die we normaal alleen gebruiken tijdens werkzaamheden of een storing. In het uiterste geval dat deze maatregelen niet beschikbaar of genoeg zijn, schakelen we een deel van het stroomnet tijdelijk uit.
Het is goed dat de netbeheerders waarschuwen: het is nu immers gebruikelijk (of zelfs verplicht) dat alles volledig redundant is, en dat is nu op zeldzame momenten niet meer zo.

Tegelijk is mijn mening dat we het moeten accepteren, omdat we gewoon rap moeten verduurzamen. In mijn ogen is rap verduurzamen veel belangrijker dan of ons net nou 99,996% of 99,992% betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:25:
Voorstel nieuwe netwerktarieven (voorlopige invoerdatum 1-1-2028) uit de kamerbrief van vandaag. Het originele voorstel was om deze per uur en per seizoen te laten verschillen. Dit lijkt dus wat simpeler te worden, maar de overgangen van het ene naar het andere blok kan voor extra dynamiek in de kwartierprijzen zorgen gok ik:

[Afbeelding]

De exacte tijden en tarieven worden de komende maanden nog uitgewerkt. Het is ook nog onduidelijk of dit nog gaat verschillen per seizoen. Dit betekent dat iedereen dus een beetje naar dynamische energieprijzen toegaat.
Het nadeel hieraan blijft dat de terugverdientijd van elektificering (bv een warmtepomp, of elektrische auto) hiermee beduidend langer wordt: het prijsverschil tussen gas/benzine en elektriciteit neemt af.

Wat dat betreft ben ik er toch voor om de netbeheerderkosten gelijk over de huishoudens te verdelen. Een beetje oneerlijk misschien, maar het bevorderd de verduurzaming behoorlijk.

Als ze de middag nu bij het daltarief trekken, die aan mensen met een vast contract wordt gerekend, heb je de prijsdifferentiatie tussen piek en dal al voor een groot deel voor elkaar. Zonder dat de marginale prijs per kWh flink toeneemt.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 06-10-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Overdrijven is ook een vak, als we nu de huidige netbeheer kosten uitsmeren van tot 3x25A over 8000 kWh zit je op ~6 cent per kWh. Dat willen ze dus variabel maken, ipv vast (~2 cent bij grootzakelijk) / all you can eat (klein).

Als ik de meest recente Stedin maandfactuur bij pak, €1326 (incl BTW) voor 28000 kWh getransporteerd, dan kom ik op €0.057/kWh. Tuurlijk is dat een mix van vast, capaciteit en kWh tarief maar bij een beetje "standaard" profiel is de ratio aansluiting, per kW gecontracteerd vermogen in verhouding met kWh getransporteerd.

Voor ons is het voordeliger schat ik, een groot deel is koel en vries installaties dus die maken de meeste kosten in de goedkope blokken.

Ik verwacht dat de tarieven variëren tussen 2 en 8 kWh voor de verschillende blokken, of zelfs nul voor de middag als ze spreiding willen aanmoedigen. Je betaalt nu niet minder, het lijkt alleen weinig omdat het in de vaste maandlasten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:51
Goedenavond,

Ik snap de homewizard app even niet helemaal; om dynamische tarief in te vullen, wat vul ik voor Tibber bij het veld overige kosten per kWh in? extra kosten: 0.0205, en energiebelasting: 0.1088 bij elkaar opgeteld? ( 0.1293) zonder btw want die staat al ingevuld op 21% in regel eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:51

timvanloon

Intel or AMD?

HE1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:23:
heeft iemand een linkje van website waar je bv van heel 2024 en 2025 de dayahead stroomprijzen kan downloaden per uur?
Jeroen.nl

2 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v117 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:57

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

arnord schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:35:
Goedenavond,

Ik snap de homewizard app even niet helemaal; om dynamische tarief in te vullen, wat vul ik voor Tibber bij het veld overige kosten per kWh in? extra kosten: 0.0205, en energiebelasting: 0.1088 bij elkaar opgeteld? ( 0.1293) zonder btw want die staat al ingevuld op 21% in regel eronder?
Ja, verkoopkosten en energiebelasting (zonder btw) optellen en invullen
Voor 2025 is de EB € 0,10154 (tot 10.000 kWh)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:36
w00key schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:37:
Overdrijven is ook een vak, als we nu de huidige netbeheer kosten uitsmeren van tot 3x25A over 8000 kWh zit je op ~6 cent per kWh. Dat willen ze dus variabel maken, ipv vast (~2 cent bij grootzakelijk) / all you can eat (klein).
Waarom 8000kWh? Het gemiddelde huishouden gebruikt ongeveer 2900 kWh, dus dan zijn jouw bedragen ongeveer 2,5 zo hoog. Het berenschot voorstel heeft dan ook bedragen van 23 cent/kWh in de winterpiek, en ongeveer 11 ct 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Huishouden zonder warmtepomp of EV.
Met warmtepomp +2000 kWh, met EV +2500 kWh.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
mdvmine schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Waarom 8000kWh? Het gemiddelde huishouden gebruikt ongeveer 2900 kWh, dus dan zijn jouw bedragen ongeveer 2,5 zo hoog. Het berenschot voorstel heeft dan ook bedragen van 23 cent/kWh in de winterpiek, en ongeveer 11 ct 's nachts.
Yup, als we praten over toekomst en elektrificatie dan moet je wel beetje hoger inschatten. Die kosten worden nu ook gedragen door iedereen in een apartementje zonder wp / ev etc, niet geheel eerlijk als de verzwaring vooral nodig is voor de nieuwe extra load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:43
EmHaKa schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Ik merk alleen verschil 6 cijfers achter de komma.
EnergyZero en Zonneplan doen nog uurprijzen en de Entso-e alleen kwartierprijzen.
De marktprijzen waren en zijn in 6 cijfers significant, en als je gaat optellen en delen door 4, ontstaan er natuurlijk meer cijfers. (1+1+1+2)/4 is 1,25
Maar in de basis gaat het dus helemaal prima en zijn ze het dus 6 cijfers achter de komma wel met elkaar eens.
Ik zal eens kijken hoe ik mijn berekening gedaan heb. Ik neem aan dat anwb, waar ik zit, toch ook alles tot 6 achter de komma neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
w00key schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:55:
[...]
Yup, als we praten over toekomst en elektrificatie dan moet je wel beetje hoger inschatten. Die kosten worden nu ook gedragen door iedereen in een apartementje zonder wp / ev etc, niet geheel eerlijk als de verzwaring vooral nodig is voor de nieuwe extra load.
8000kWh is een beetje hoog, met nieuwe stelsel zal je meer kwijt zijn aan vaste netwerkosten (vastrecht, aansluitdienst en meterdienst) plus nettarief voor verbruik, als overgang zal grens ergens 2/3-3/4 van huishoudend niet meer gaan betalen dan met de huidige stelsel en dat ligt ergens <4000kWh/j.

Om je 8000kWh/j in perspertief te zetten, Enexis heeft in 2024 33TWh getransporteert voor alle 3 miljoen aansluitingen of wel gemiddeld per aansluiting 11 000kwh/j en dat is van een enkele lantaarnpaal tot grootverbruiker van middenspanningsvlak tot laagspanningsvlak.
Voor huishoudelijk aansluiting heeft 80-85% een lager jaarverbruik, terwijl het geen uitzonderlijk verbruik is voor all-electric met eigen EV laadpaal een aandeel dat met tijd nog wat zal toenemen, maar veel hebben geen mogelijkheid voor eigen laadpaal.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Sja, met een A label rijtjeshuis en alleen gas voor warm water zit ik op 6249 vorig jaar en 5729 voor 2025 tot nu toe. Geen EV, wel airco.

8000 haal ik makkelijk met een EV erbij, helaas kan ik deze niet in de tuin kwijt en moet ik straat laden.

12000 km x 16 Kwh/100km = 1920 kWh extra.

Die 8000 kWh is dan ook voor een 21e eeuw woning met eigen laadplek, en niet het gemiddelde. Maar dat is wel waarom we moeten verzwaren, vroeger gebruikte je 2-3000 kWh en daarnaast 500-2000 m3 gas. Straks verdwijnt dat laatste.

Betalen per kWh voor transport is dan niet meer dan logisch. Vroeger kreeg je transport gratis bij je vastrecht, straks is stroom vaak €0 plus belasting en transport. Met die tijdblokken kunnen ze opslag / zelfvoorzienend zijn stimuleren, of zelfs teruglevering aanmoedigen. Als ze slim zijn mag je gratis stroom het net op sturen bij de piek, of je krijgt zelfs nog geld toe, dan loont een accu veel meer dan nu.

[ Voor 28% gewijzigd door w00key op 07-10-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:27:
Sja, met een A label rijtjeshuis en alleen gas voor warm water zit ik op 6249 vorig jaar en 5729 voor 2025 tot nu toe. Geen EV, wel airco.

8000 haal ik makkelijk met een EV erbij, helaas kan ik deze niet in de tuin kwijt en moet ik straat laden.

12000 km x 16 Kwh/100km = 1920 kWh extra.

Die 8000 kWh is dan ook voor een 21e eeuw woning met eigen laadplek, en niet het gemiddelde. Maar dat is wel waarom we moeten verzwaren, vroeger gebruikte je 2-3000 kWh en daarnaast 500-2000 m3 gas. Straks verdwijnt dat laatste.

Betalen per kWh voor transport is dan niet meer dan logisch. Vroeger kreeg je transport gratis bij je vastrecht, straks is stroom vaak €0 plus belasting en transport. Met die tijdblokken kunnen ze opslag / zelfvoorzienend zijn stimuleren, of zelfs teruglevering aanmoedigen. Als ze slim zijn mag je gratis stroom het net op sturen bij de piek, of je krijgt zelfs nog geld toe, dan loont een accu veel meer dan nu.
Nee hoor, nog niet zo heel lang geleden betaalde je gewoon per kWh voor transport. Maar de knappe koppen bedachten toen dat een vastrecht makkelijker en eerlijker was. En zie hier, het cirkeltje is weer rond.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:21

EmHaKa

harêuh

Volgens mij moet Entso-e nog een beetje wennen aan die kwartierprijzen, voorheen waren ze altijd om 14:00 uur klaar, en nu pas na 16:00 uur en daarvoor timeouts.
07-10-2025 14:01:12;
Curl result GetEntsoe is no XML: Operation timed out after 10001 milliseconds with 0 bytes received
07-10-2025 15:01:11;
Curl result GetEntsoe is no XML: Operation timed out after 10001 milliseconds with 0 bytes received
07-10-2025 16:01:11;
07-10-2025 16:08:46; Info: text/xml ; XML count: 11

Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@w00key Transport is niet gratis, het is 1 van de 4 kostenposten waar de vaste netwerkkosten uit opgebouwd zijn en wel de grootste (80% bij 3x25A en 94,5% bij 3x35A aansluiting)
1. vast recht
2. aansluitdienst
3. meterdienst
4. transportdienst

Voor 2009 zat transponsdienst tijdsonafhankelijk in de kWh om netwerkbeheerders met de splitsing en privatisering van handel en verkoop van electriciteit te verzekeren van inkomsten. Maar in 2012 waren er al de eerste rapporten dat als aandeel PV, EV en WP's ruim boven 20% komen dat de verzwaringskosten op een geven moment uit de hand zouden lopen.

De regionale netwerkbeheerders zijn grote mate afhankelijk huishoudelijke aansluitingen (kleinverbruikers) voor hun inkomsten en tot afgelopen jaar daalde elk jaar het aan kWh's dat ze transporteerde en met terugkomst van nu tijdsafhankelijke nettarieven geeft dat handelsperspectief voor de afnemer en komt ook gelijk met grote inkomsten onzekerheden voor de regionale netwerkbeheerders.

De aandeelhouders van de regionale netwerkbeheerders is de overheid op diverse niveau's, die wel in de rij stonden voor dividend, maar veel minder voor de borg (zoals de kapitaalinjectie van Stedin, waarbij overheid op hoogste niveau instapt, als nieuwe aandeelhouder), die inkomsten onzekerheid voor netwerkbeheerders speelt een stevige rol bij dat het nu vast is gelopen en nog zeker 10 jaar hard gewerkt moet worden aan verzwaringen van hoogspanning tot laagspanning, voor de transportcapaciteit weer een beetje op niveau komt met de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:36
EmHaKa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:20:
Volgens mij moet Entso-e nog een beetje wennen aan die kwartierprijzen, voorheen waren ze altijd om 14:00 uur klaar, en nu pas na 16:00 uur en daarvoor timeouts.

Hebben jullie dat ook?
Ja dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
[38;5;30m2025-10-07 13:04:20 [38;5;8m  WARNING  [0m Connection Error, retrying in 10 seconds
 [38;5;30m2025-10-07 13:04:45 [38;5;8m    ERROR  [0m [ENTSOE] attempt 1: exception during fetch:
 [38;5;30m2025-10-07 13:04:45 [38;5;8m  WARNING  [0m [ENTSOE] → attempt #1 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 60 seconds...
 [38;5;30m2025-10-07 13:06:36 [38;5;8m    ERROR  [0m [ENTSOE] attempt 2: exception during fetch:
 [38;5;30m2025-10-07 13:06:36 [38;5;8m  WARNING  [0m [ENTSOE] → attempt #2 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 120 seconds...
 [38;5;30m2025-10-07 13:08:45 [38;5;8m    ERROR  [0m [ENTSOE] attempt 3: exception during fetch:
 [38;5;30m2025-10-07 13:08:45 [38;5;8m  WARNING  [0m [ENTSOE] → attempt #3 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 240 seconds...
 [38;5;30m2025-10-07 13:12:46 [38;5;8m    ERROR  [0m [ENTSOE] attempt 4: exception during fetch:
 [38;5;30m2025-10-07 13:12:46 [38;5;8m  WARNING  [0m [ENTSOE] → attempt #4 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 480 seconds...
 [38;5;30m2025-10-07 13:20:49 [38;5;8m    ERROR  [0m [ENTSOE] attempt 5: exception during fetch:
 [38;5;30m2025-10-07 13:20:49 [38;5;8m  WARNING  [0m [ENTSOE] → attempt #5 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 960 seconds...
 [38;5;30m2025-10-07 13:37:08 [38;5;8m    ERROR  [0m [ENTSOE] attempt 6: exception during fetch:
 [38;5;30m2025-10-07 13:37:08 [38;5;8m  WARNING  [0m [ENTSOE] → attempt #6 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 1920 seconds...
 [38;5;30m2025-10-07 14:09:14 [38;5;8m    ERROR  [0m [ENTSOE] attempt 7: exception during fetch:
 [38;5;30m2025-10-07 14:09:14 [38;5;8m  WARNING  [0m [ENTSOE] → attempt #7 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 3840 seconds...
 [38;5;30m2025-10-07 15:13:34 [38;5;8m  MONITOR  [0m Wednesday, October 8, 2025 - EPEX electricity spot prices from ENTSOE
 [38;5;30m2025-10-07 15:13:34 [38;5;8m  MONITOR  [0m   2025-10-08 00:00:00:  0.10174 €/kWh
 [38;5;30m2025-10-07 15:13:34 [38;5;8m  MONITOR  [0m   2025-10-08 00:15:00:  0.09140 €/kWh
 [38;5;30m2025-10-07 15:13:34 [38;5;8m  MONITOR  [0m   2025-10-08 00:30:00:  0.09147 €/kWh
...

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
EmHaKa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:20:

Hebben jullie dat ook?
Er was vertraging bij vaststellen van de day ahead, de order boeken zijn opnieuw geopend om 14:04 zijn pas de marktprijzen vastgesteld. Er zijn diverse transportbeperking tussen de biedzones voor namelijk IT-GR/GR-IT/AT-IT/IT-FR/FR-ES voor 8 oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Het valt me sinds de 15 minuten tarieven op dat deze geen logische grafiek geven maar een trappetje / zaagtand patroon waarbij er per uur een best groot trappetje gemaakt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k1N4LO9eqtpUGBlile20hohrJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkqAeA9fFq9ACRcCPCgufRjZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo loopt de prijs morgen van 17.00u op van 26,5 cent naar 39,3 cent om 17.45u om vervolgens om 18.00u weer een nieuw trappetje te beginnen vanaf 30,0 cent.

Iemand hier met meer inzicht in hoe dit tot stand komt en dan met name de vraag of dit een tijdelijk overgangs effect is of dat dit blijvend zou kunnen zijn? Maakt de automations iig een stuk lastiger…

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
michaelvo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:25:
Het valt me sinds de 15 minuten tarieven op dat deze geen logische grafiek geven maar een trappetje / zaagtand patroon waarbij er per uur een best groot trappetje gemaakt wordt:

[Afbeelding]

Zo loopt de prijs morgen van 17.00u op van 26,5 cent naar 39,3 cent om 17.45u om vervolgens om 18.00u weer een nieuw trappetje te beginnen vanaf 30,0 cent.

Iemand hier met meer inzicht in hoe dit tot stand komt en dan met name de vraag of dit een tijdelijk overgangs effect is of dat dit blijvend zou kunnen zijn? Maakt de automations iig een stuk lastiger…
Ik volg nu al een paar dagen dit verschil.
Met DAO (=Day Ahead Optimizer) kun je zowel met uur- als met kwartier-prijzen rekenen. Je laat bijna dagelijks ongeveer 0,25 euro aan winst schieten als je rekent met uurprijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NL19MCjHLxdTMV2tizwAur_YPv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/teVBKzitFT341CnJ2YqK8e3O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e2Ejr2YeKowO9uJ-wDCUg0WRjQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m06za3ujvlDM1uuIDhxb5sfb.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
@michaelvo
Ik denk dat je hier het effect ziet dat er nog heel wat batterijen per uur schakelen.
17:45 beginnen al veel mensen te koken en meer stroom te verbruiken. De prijs stijgt want er zijn onvoldoende batterijen die meehelpen.
18:00 vanaf hier springen veel batterijen bij en daalt de prijs weer

Dit herhaalt zich elk uur. Als meer batterijen per kwartier gaan schakelen/handelen zal dit effect wegebben? Denk ik?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:02
Pim57 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:57:
@michaelvo
Ik denk dat je hier het effect ziet dat er nog heel wat batterijen per uur schakelen.
17:45 beginnen al veel mensen te koken en meer stroom te verbruiken. De prijs stijgt want er zijn onvoldoende batterijen die meehelpen.
18:00 vanaf hier springen veel batterijen bij en daalt de prijs weer

Dit herhaalt zich elk uur. Als meer batterijen per kwartier gaan schakelen/handelen zal dit effect wegebben? Denk ik?
Het gaat niet (alleen) om batterijen (waarvan we volgens mij nog maar heel weinig hebben staan) maar ook om verbruikers die op het hele uur schakelen.
Dat loopt uiteen van elektrische boilers tot een frietfabriek en gemalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:13
ASW1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:02:
[...]

Het gaat niet (alleen) om batterijen (waarvan we volgens mij nog maar heel weinig hebben staan) maar ook om verbruikers die op het hele uur schakelen.
Dat loopt uiteen van elektrische boilers tot een frietfabriek en gemalen.
We zijn al bijna een week over. Ik neem aan dat ondertussen iedereen wel kwartierprijzen gebruikt,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Pagina: 1 ... 301 302 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels