• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 23:01
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:12:
Ik heb sinds begin deze maand voor het eerst een contract met dynamisch tarief (alleen E). Leek me een goed plan met een EV, 2x warmtepomp (géén thuisaccu!) en Home Assistant om dingen zonodig aan te sturen.

Nu zie ik hier posts waarin gesproken wordt over de gemiddelde prijs van de afgenomen kWh’s.
Hoe kan ik die voor mezelf vaststellen?

Ik kan elk kwartier de meterstand plus de prijs van dat kwartier in een spreadsheet wegschrijven, maar dat lijkt me een beetje overkill. Dat moet toch beter kunnen?
De meesten zien dat gewoon in de app van hun leverancier.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 15:29
Ik heb sinds begin deze maand voor het eerst een contract met dynamisch tarief (alleen E). Leek me een goed plan met een EV, 2x warmtepomp (géén thuisaccu!) en Home Assistant om dingen zonodig aan te sturen.

Nu zie ik hier posts waarin gesproken wordt over de gemiddelde prijs van de afgenomen kWh’s.

Ik kan elk kwartier de meterstand plus de prijs van dat kwartier in een spreadsheet wegschrijven, maar dat lijkt me een beetje overkill. Dat moet toch beter kunnen?
Ik schrijf import en export een keer per MTU in een database en reken dan de prijs per dag/maand/jaar uit. De MTU is afhankelijk van de leverancier: 15m voor Tibber en 60m voor Zonneplan. Vorig jaar (bij Tibber) was dit mijn resultaat:
€0.24553 (import)
-€0.20145 (export, gesaldeerd)
-€0.07564 (export, niet gesaldeerd)

De afwijking tussen mijn eigen berekening en de jaarafrekening van Tibber was €1.08

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Pak je maandafrekening van je leverancier, (zodra je die hebt), deel het bedrag door het aantal gebruikte kwh's...

Dat is de makkelijke manier, kan natuurlijk alleen als je al een maand-afrekening hebt, en alleen op maand-niveau, maar geeft prima gemiddeldes (eventueel teruglevering verrekenen, als je die hebt).

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:46

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

markjanssen schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:45:
[...]

Pak je maandafrekening van je leverancier, (zodra je die hebt), deel het bedrag door het aantal gebruikte kwh's...

Dat is de makkelijke manier, kan natuurlijk alleen als je al een maand-afrekening hebt, en alleen op maand-niveau, maar geeft prima gemiddeldes (eventueel teruglevering verrekenen, als je die hebt).
Even ter controle:
Dan doe ik in mijn geval € 208,74 / (835,689 - 14,373 kWh) = 25,4 ct/kWh?
Of maak ik hier een denkfout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILqsCFKgzxW0F7Qpo6CVOtP3aNE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/My9f0rAPwDNgCw7RLT9KHS7W.jpg?f=user_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:06

ofwel in de app. zonneplan doet dat bijvoorbeeld.
en anders aan het eind van de maand je euro bedrag delen door je consumeerde kWh.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:55
Dat velen hier een laag gemiddeld dynamisch tarief laten zien is heel leuk. Wat ze er niet bij vertellen is dat deze tarieven tot stand komen door goedkoop in te kopen in een accu, en later op dure momenten gebruiken danwel terug leveren.
Hiermee hebben ze wel hun verbruik met 20/25 procent verhoogd, dit vanwege rte verliezen. Wil je dit terug rekenen naar een vast contract prijs zonder accu, dan mag je dus die dynamische prijs verhogen met 20/25 procent simpelweg omdat je dan weer 20/25 procent minder verbruikt.
Dus al dat gepronk met lage tarieven is leuk, maar niet helemaal realistisch

1 PVoutput . Dongen NB

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Even ter controle:
Dan doe ik in mijn geval € 208,74 / (835,689 - 14,373 kWh) = 25,4 ct/kWh?
Of maak ik hier een denkfout?

[Afbeelding]
klopt.

met de kanttekening....
dit is de gemiddelde prijs over de 'Netto geconsumeerde energie'.
Je kan het ook apart doen voor geleverd en geconsumeerd maar dan moet je leverancier daar wel een apart euro bedrag voor geven.

Nu in de winter maakt dat geen bal uit.
In de zomer zeer zeker wel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:16:
ofwel in de app. zonneplan doet dat bijvoorbeeld.
en anders aan het eind van de maand je euro bedrag delen door je consumeerde kWh.
@Stefannn Handwerk dus helaas.

Het liefst zou ik dat natuurlijk automatiseren, maar SamenOM heeft geen API, voor zover ik weet. Dat zou wel een heel mooie zijn, als dat kon.

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Het liefst zou ik dat natuurlijk automatiseren, maar SamenOM heeft geen API, voor zover ik weet. Dat zou wel een heel mooie zijn, als dat kon.
yep...
handwerk heeft overigens een groot voordeel.
"je houdt binding met de materie"

Als je geen apart euro bedrag voor leveren en consumeren hebt dan moet je eigenlijk:
[euro betaal bedrag] / [afgenomen kWh - teruggeleverd kWh + PV opgewekte kWh] doen.

dan heb je euro per geconsumeerde kWh.

• Stefannn
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:16:
Dat velen hier een laag gemiddeld dynamisch tarief laten zien is heel leuk. Wat ze er niet bij vertellen is dat deze tarieven tot stand komen door goedkoop in te kopen in een accu, en later op dure momenten gebruiken danwel terug leveren.
Hiermee hebben ze wel hun verbruik met 20/25 procent verhoogd, dit vanwege rte verliezen. Wil je dit terug rekenen naar een vast contract prijs zonder accu, dan mag je dus die dynamische prijs verhogen met 20/25 procent simpelweg omdat je dan weer 20/25 procent minder verbruikt.
Dat is niet alleen batterij. Ook EV en PV.
Zonder EV en PV denk ik dat dynamisch niet goedkoper is dan vast.
Ik zat vorig jaar op vast maar nauwgezette analyse gaf aan dat ik met dynamisch 300euro goedkoper zal zijn.
ik heb geen batterij.
Maar.... dat komt zeer zeker door EV die ik swinters ofwel met goedkope nachtstroom, danwel zomers met vrijwel gratis zonnestroom kan laden.

Ik zit sinds 1 januari op dynamisch.
Afgelopen week zat ik op 0.26euro/kWh. Afgelopen 30 dagen op 0.24euro/kWh. Dat komt voornamelijk door de warmtepomp. Die staat vrijwel 100% aan en kan de dure periodes dus nauwelijks omzeilen.
De EV daarentegen laad ik met een slim algoritme (heb ik op dit forum gepost). Die laad ik zelfs over het dure december en januari nu tegen gemiddeld ongeveer 0.20euro/kWh.

Het is natuurlijk een beetje spannend maar vanaf maart ga ik zeer waarschijnlijk voordeel halen uit mijn dynamische keuze.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:56
Ik heb ook geen accu. Gemiddelde voor januari staat tot nu toe op 23,35 ct. Ik hoop hier in de zomermaanden nog zo'n 7 ct vanaf te kunnen halen. Kwestie van slim de EV's laden.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25

koboy

Heb een idee voor een icon

Twee kanttekeningen:
1. Als ik naar november kijk zie ik 24,4 cent (490 kWh) afname en 27,1 cent (60 kWh) teruglevering. Dat in een duurdere maand, en geen accu; alleen goed plannen van het EV laden.
2. Zeker in de zomer tikt het verlies dat je draait door de (in mijn geval 80-85%) RTE niet zo hard aan. De "verloren" stroom is gewoon weinig waard, en als je dus de waarde keer 10 kan laten gaan tikt dat nog steeds stevig aan.

Dik een half jaar geleden de evaluatie gedaan van mijn eerste jaar dynamisch t.o.v. vast zoals verkrijgbaar rond ingaan van het jaar. Conclusie was dat dynamisch goedkoper was zonder bonus te rekenen bij vast. Met bonus vast vergelijkbaar goedkoper.
Dit was nog zonder thuislanden van de EV, koken en WW op gas. Nu we dus grofweg de helft van ons verbruik naar de allergoedkoopste uren kunnen sturen is dynamisch een no-brainer. De accu staat er sinds vlak voor de kerst bij. Doet op dit moment weinig/niets, maar als de zon straks schijnt gaat hij geld opleveren, en volgend jaar helemaal.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:14
Voor mij kom ik straks na een jaar dynamisch zonder accu op €0 uit. All electric huis, EV en een sauna die in de winter bijna 1x per week aanstaat. Uiteraard mogelijk gemaakt door de salderingsregeling en de hoeveelheid zonne-opwek. Had ik een jaar geleden een vast contract genomen dan was ik zeker niet op 0 uitgekomen. Waarom? Vooral de terugleverboete bij een vast contract, die maakte voor mij het grootste verschil...

Tibber gemiddelden uit de app:

2025 €0,147/kWh (vanaf 1 februari)
2026 €0,223/kWh

Alles inclusief belastingen en inkoopvergoeding

[ Voor 10% gewijzigd door Sportmind op 23-01-2026 17:06 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-01 23:25
Ik heb in 2025 geld toe gekregen voor een netto afname. Mag ik nu een lolly?
Dynamisch FTW als je maar kan sturen. Dat had ik met wat voor een ander contract dan ook niet voor elkaar gekregen.

Het gaat niet om de prijs NU, het gaat zelfs niet over de prijs in januari en zelfs niet over de prijs in de hele winter. Het gaat om het resultaat over een heel jaar. Voor diegenen die in paniek raken als de prijs een keer > 30 cent/kWh is, ja dan is dynamisch niet voor jou. Ga dan lekker voor de zekerheid van een vast contract.
Misschien kom ik eind 2026 ook wel uithuilen, maar tot die tijd weet ik niet wat het resultaat gaat zijn.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• reneeke1970
Stefannn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Ik zat vorig jaar op vast maar nauwgezette analyse gaf aan dat ik met dynamisch 300euro goedkoper zal zijn.
ik heb geen batterij.
Maar.... dat komt zeer zeker door EV die ik swinters ofwel met goedkope nachtstroom, danwel zomers met vrijwel gratis zonnestroom kan laden.

Afgelopen week zat ik op 0.26euro/kWh. Afgelopen 30 dagen op 0.24euro/kWh. Dat komt voornamelijk door de warmtepomp. Die staat vrijwel 100% aan en kan de dure periodes dus nauwelijks omzeilen.
De EV daarentegen laad ik met een slim algoritme (heb ik op dit forum gepost). Die laad ik zelfs over het dure december en januari nu tegen gemiddeld ongeveer 0.20euro/kWh.

Het is natuurlijk een beetje spannend maar vanaf maart ga ik zeer waarschijnlijk voordeel halen uit mijn dynamische keuze.
Ik hoop het voor je, echt goedkope nacht tarieven zijn er al ruim twee maanden bijna niet meer.... Gelukkig heb ik geen ev

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
addictive_rhymz schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Ik heb ook geen accu. Gemiddelde voor januari staat tot nu toe op 23,35 ct. Ik hoop hier in de zomermaanden nog zo'n 7 ct vanaf te kunnen halen. Kwestie van slim de EV's laden.
Dat is dan voor jou een voordeel, 90 procent van nl heeft geen ev

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
koboy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Twee kanttekeningen:
1. Als ik naar november kijk zie ik 24,4 cent (490 kWh) afname en 27,1 cent (60 kWh) teruglevering. Dat in een duurdere maand, en geen accu; alleen goed plannen van het EV laden.
2. Zeker in de zomer tikt het verlies dat je draait door de (in mijn geval 80-85%) RTE niet zo hard aan. De "verloren" stroom is gewoon weinig waard, en als je dus de waarde keer 10 kan laten gaan tikt dat nog steeds stevig aan.

Dik een half jaar geleden de evaluatie gedaan van mijn eerste jaar dynamisch t.o.v. vast zoals verkrijgbaar rond ingaan van het jaar. Conclusie was dat dynamisch goedkoper was zonder bonus te rekenen bij vast. Met bonus vast vergelijkbaar goedkoper.
Dit was nog zonder thuislanden van de EV, koken en WW op gas. Nu we dus grofweg de helft van ons verbruik naar de allergoedkoopste uren kunnen sturen is dynamisch een no-brainer. De accu staat er sinds vlak voor de kerst bij. Doet op dit moment weinig/niets, maar als de zon straks schijnt gaat hij geld opleveren, en volgend jaar helemaal.
Verloren stroom is juist veel waard, ben al drie maanden aan het terug leveren op dynamisch, moet er niet aan denken om dat in een accu te pompen met groot verlies

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
V_ger schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:51:
Ik heb in 2025 geld toe gekregen voor een netto afname. Mag ik nu een lolly?
Dynamisch FTW als je maar kan sturen. Dat had ik met wat voor een ander contract dan ook niet voor elkaar gekregen.

Het gaat niet om de prijs NU, het gaat zelfs niet over de prijs in januari en zelfs niet over de prijs in de hele winter. Het gaat om het resultaat over een heel jaar. Voor diegenen die in paniek raken als de prijs een keer > 30 cent/kWh is, ja dan is dynamisch niet voor jou. Ga dan lekker voor de zekerheid van een vast contract.
Misschien kom ik eind 2026 ook wel uithuilen, maar tot die tijd weet ik niet wat het resultaat gaat zijn.
Ik heb in mijn huis in 2025 8500 kWh opgeslorpt en toch 2600 euro toe gekregen, krijg ik dan twee lolly's?

1 PVoutput . Dongen NB

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 23:01
Dat geldt net zo goed voor de mensen die hier komen pronken met €0,19 per kWh vast, maar erbij vergeten te vermelden dat je dan een godsvermogen aan terugleverboetes betaalt...

Bij dynamisch hangt je gemiddelde tarief gewoon sterk af van je verbruikspatronen, opwekking en inderdaad je opslag.

Ik vind wel dat klakkeloos tarieven noemen, zonder iets over de situatie te zeggen, inderdaad nutteloos is. Eventueel kan dit andere mensen op het verkeerde been zetten.

Mbt de batterijen: er zijn inderdaad een paar mensen die handelen en daarmee gunstige tarieven halen. Daar gaat het meestal echter om onder aan de streep op nul te komen (of geld toe krijgen). Welk tarief en verlies daarbij hoort maakt dan eigenlijk niet uit.

Er zijn ook mensen die met de batterij nul op de meter (gaan) draaien. Dus de overtollige goedkope stroom overdag opslaan voor gebruik of teruglevering in de dure avond. Daar maakt het verlies ook niet echt uit (want overtollige stroom), mits je daarmee rekening houdt bij het aansturen (verschil in prijs groot genoeg).

De meeste mensen sturen zo ook aan en gaan niet klakkeloos terugleveren als dat incl laadverlies niet gunstig is.

• koboy

koboy

reneeke1970 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Ik hoop het voor je, echt goedkope nacht tarieven zijn er al ruim twee maanden bijna niet meer.... Gelukkig heb ik geen ev
Ongeveer gelijk aan vast is goed genoeg (en dan praat ik niet over de VEH aanbiedingen).
Alternatief is 60 cent plus Kleef tarief hier op de hoek of ruim 40 cent bij mijn schoonmoeder.

Blij met de EV, want zelfs met 60 cent rij ik nog net goedkoper, zeker als volgend jaar ook groene certificaten met dino sap gekocht moeten worden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:00
Sportmind schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Voor mij kom ik straks na een jaar dynamisch zonder accu op €0 uit. All electric huis, EV en een sauna die in de winter bijna 1x per week aanstaat. Uiteraard mogelijk gemaakt door de salderingsregeling en de hoeveelheid zonne-opwek. Had ik een jaar geleden een vast contract genomen dan was ik zeker niet op 0 uitgekomen. Waarom? Vooral de terugleverboete bij een vast contract, die maakte voor mij het grootste verschil...

Tibber gemiddelden uit de app:

2025 €0,147/kWh (vanaf 1 februari)
2026 €0,223/kWh

Alles inclusief belastingen en inkoopvergoeding
De tibber gemiddelden worden naar beneden gehaald door de pv opwek/verkoop daar in mee te nemen. Dat geeft een scheef beeld. Beter kijk je naar de gemiddelde inkoop prijs en verkoop prijs apart.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:37
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Och, met 25-30 cent per kWh lukt het vrijwel elke nacht.
Als ik dan 46kWh bijlaadt in de auto (met een 77kWh accu is dat bijladen van 20% tot 80% en dat is voor mij realistisch). Kost 46 * €0,30 = € 13,80.
De EV gebruikt ongeveer 19kWh per 100km, dat komt dan ongeveer neer op 240km ofwel € 0,06 per km.

Voor een ICE die 1:17 rijdt heb je voor 240km ruim 14 liter benzine nodig die kost bij het Tinq station hier in de buurt 14 * 1,969 = € 27,57 en is daarmee dus 2x zo duur als mijn EV. (en dan reken ik met 30 cent voor electriciteit, wat onrealistisch hoog is voor de meeste nachten de afgelopen maanden).

Gelukkig heb ik een EV en nog gelukkiger wordt ik als straks de zon weer iets meer gaat schijnen en/of de prijzen nog wat gaan zakken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:33:
@Stefannn Je vergeet de WP in het rijtje… :+
Hmm, die vind ik nou juist zo goed te omzeilen. Ik heb er twee.
  1. Voor de schuur (atelier van mijn vrouw) een L/W-WP voor de vloerverwarming en
  2. Voor het huis een W/W-WP.
Vooral het huis reageert zó traag dat ik met een gerust hart die WP op nono-actief zet gedurende de 24 duurste kwartieren van het etmaal. Dat doe ik met behulp van Dynamisch Energiebeheer van @gielz.
Een automatisering zet de WP thuis op non-actief als ‘Duurste Periode’ = Ja. Voor de schuur verlaag ik de thermostaat met 2 graden in die tijd (en daarna weer omhoog uiteraard). Door de traagheid van zowel huis als schuur merk ik daar eigenlijk helemaal nix van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5UZDNGqC2JOFefjZ8Q5vZPE-TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGYtrSwirJHYOOlujvhW18zW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN4Qq2SqQajgxcPSm4DCH7cEQmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFZSKlI7xzcQxwe8EeWleTgA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 23-01-2026 20:30 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:24:
[...]
Als je geen apart euro bedrag voor leveren en consumeren hebt dan moet je eigenlijk:
[euro betaal bedrag] / [afgenomen kWh - teruggeleverd kWh + PV opgewekte kWh] doen.
@Stefannn
Kijk, dat is nou waarom ik het hier even tegen jullie aan houd. Ik was die opwek vergeten. (y)
In deze tijd van het jaar niet schokkend, maar toch al ruim 100 kWh tot nu toe in januari, die deels in de EV verdwijnt.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

reneeke1970 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:05:
Verloren stroom is juist veel waard, ben al drie maanden aan het terug leveren op dynamisch, moet er niet aan denken om dat in een accu te pompen met groot verlies
@reneeke1970 Dan schat ik zo in dat je een bovengemiddelde hoeveelheid PV hebt, ten opzichte van je verbruik?

<John O`Mill>

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39

Tazzios

..

@Hippe Lip eind van de maand verbruik en kosten uit ha overnemen, of op per jaar.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:14

LankHoar

Langharig tuig

Hippe Lip schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:28:
[...]

@LankHoar
Ter verduidelijking:
RJ45 is de netwerkkabel en de plug heeft 8 posities die alle 8 bedraad zijn.

RJ11 is een stekker met 6 posities waarvan er 4 bedraad zijn (6P4C). Je ziet maar 4 contacten in de plug plus links en rechts een lege sleuf.
RJ12 is een stekker ook met 6 posities, maar die zijn alle 6 bedraad (6P6C), Daar zie je 6 contacten in de plug.

Als je dus een kabeltje nodig hebt met 6 draden, dan heb je de RJ12 nodig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit
Ik heb een DSMR4-meter en mijn P1-aansluiting heb ik met een RJ11-plug (6P4C) aangesloten. Daar hangt dan wel een verdeler met voeding aan. DSMR4 heeft namelijk maar een zeer zwakke voeding.

Een DSMR5-meter kan meer power leveren, maar heeft bij mijn weten ook een RJ11 of RJ12-aansluiting. Dus geen RJ45 (netwerkkabel), zoals @Stefannn zegt te gebruiken.

[Afbeelding]
Even hier op terugkomend (had dit even laten liggen ivm andere prioriteiten): vandaag heb ik deze geplaatst, passief en lijkt goed te werken. Je uitleg over de verschillende stekkerkopjes heeft zeker geholpen zodat ik nu in 1x het juiste product heb kunnen vinden. Heb eerst ook gecheckt en bevestigd dat ik een DSMR 5 meter heb, dus ben blij dat het passief kan :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:59:

@Stefannn Je vergeet de WP in het rijtje… :+
Hmm, die vind ik nou juist zo goed te omzeilen. Ik heb er twee.
Ik “omzeil” ook, maar in principe is mijn systeem “hybride”. Dat wil zeggen…
- het gaat goed tot ongeveer 0 graden
- daar onder moet ik bijstoken, ik heb nog een open haard en een gashaard met vlammetjes in de woonkamer.

Maar goed…
Met die kou van de laatste dag staat mijn warmtepomp 24/7 op vol vermogen. Dan valt er niks meer te plannen.

Als het straks weer gemiddeld 5 of hoger is ga ik de dure uren wel weer vermijden. Er zit een intelligente dynamisch geoptimaliseerde controller op.

• reneeke1970
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:11:
[...]

@reneeke1970 Dan schat ik zo in dat je een bovengemiddelde hoeveelheid PV hebt, ten opzichte van je verbruik?
Ja ongeveer 3.5 keer zoveel opwek

1 PVoutput . Dongen NB

• Hippe Lip

Hippe Lip

@reneeke1970
Mag ik eens vragen: is autarkisme (of hoe je dat ook wilt noemen) een van je doelstellingen?
Zelfs in dat geval lijk je dan nog een ‘beetje’ doorgeschoten als je zelfs in deze maanden nog substantieel teruglevert. :+

Maar ergens ben ik wel een beetje jaloers… 8)

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

LankHoar schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:46:
Even hier op terugkomend (had dit even laten liggen ivm andere prioriteiten): vandaag heb ik deze geplaatst, passief en lijkt goed te werken. Je uitleg over de verschillende stekkerkopjes heeft zeker geholpen zodat ik nu in 1x het juiste product heb kunnen vinden. Heb eerst ook gecheckt en bevestigd dat ik een DSMR 5 meter heb, dus ben blij dat het passief kan :)
@LankHoar
Fijn dat je er wat aan hebt gehad. En mooi dat je DSMR5 hebt die een betere voeding levert dan DSMR4.

Maar vergis je niet met die passieve splitter: mooi als het (nu) werkt, maar betrouwbaar (bedrijfszeker) is het bepaald niet. DSMR5 kan één device voeden. Met een passieve splitter hang je er twéé devices aan en dat zal ‘op het randje’ zijn.

Wat is erop tegen om een actieve splitter voor het P1-signaal te gebruiken? Dan handel je het netjes af en weet je zeker dat alles werkt en onder alle onstandigheden bíj́ft werken?

<John O`Mill>

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:14
Pakhaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:56:
[...]

De tibber gemiddelden worden naar beneden gehaald door de pv opwek/verkoop daar in mee te nemen. Dat geeft een scheef beeld. Beter kijk je naar de gemiddelde inkoop prijs en verkoop prijs apart.
Ben ik deels met je eens; uiteindelijk is wat je betaald aan een leverancier een uitkomst van opbrengsten en kosten. Ik zie het dus niet dat het gemiddelde naar beneden wordt gehaald maar wat ik uiteindelijk voor mijn huishouden per kWh betaal. Het is inderdaad niet de echte gemiddelde "beursprijs" per kWh.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:45
Sportmind schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:00:
[...]

Ben ik deels met je eens; uiteindelijk is wat je betaald aan een leverancier een uitkomst van opbrengsten en kosten. Ik zie het dus niet dat het gemiddelde naar beneden wordt gehaald maar wat ik uiteindelijk voor mijn huishouden per kWh betaal. Het is inderdaad niet de echte gemiddelde "beursprijs" per kWh.
Mijn jaar is niet heel veel anders qua periode, eindigt paar weken later in februari. Mijn inkoopprijs dynamisch over 2025 zou €0,184 per kWh incl alles geweest zijn, mijn terugleveropbrengst dynamisch over 2025 zou €0,207 per kWh incl alles geweest zijn. Mijn fictieve Tibber gemiddelde denk ik dan €0,264 per kWh, netto teruglevering voor dat gedeelte van mijn saldeerjaar, dus fictieve inkomsten per kWh. Als ik wat minder terugleveroverschot had gehad was t gemiddelde nog hoger geworden, met meer terugleveroverschot zou t dalen.

• Pakhaas
Sportmind schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:00:
[...]

Het is lastig te vergelijken met vast, aangezien je dan dezelfde prijs krijgt voor afname en levering. Daarom trek ik ze uit elkaar. Net als @Vdvmark aangeeft gaat het gemiddelde veel meer naar beneden bij veel overschot, terwijl dat niets zegt over wat je voor de levering hebt betaald.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:37
Ik heb ook een poosje mijn warmtepomp meegeschakeld op dure/minder dure uren, maar ben daarmee gestopt omdat ik merkte dat er ondanks vloerverwarming toch teveel temperatuur schommeling in huis optrad, maar om nou te zeggen dat de WP non-stop vol vermogen draait gaat wel erg ver. Mijn thermostaat staat nu ingesteld om 24x7 de woning op 20.5 graden te houden en over de afgelopen 2 maanden is dit het gemiddeld opgenomen vermogen van de WP (een Nibe S1255-6pc, dus 6kW). En dat voor een 2-onder-1-kap woning uit 1979 (die wel goed (na)geïsoleerd is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el6YAmLYru4NhVPprxNYP2knuw0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oJ9q38BTV2lqePqTRHqajPR2.png?f=user_large

Dat is gemiddeld ongeveer 19 kWh per dag over de afgelopen 60 dagen en daarmee samen met de EV zeker de grootste gebruiker, maar met een SCOP van 3,88 zou dat neerkomen op ongeveer 8m3 gas per dag. Dat zou kort bij €10 per dag aan gas zijn, waar mijn stroomkosten ongeveer de helft zijn.

Kortom, ik stuur de WP niet meer zelf, maar gebruik hiervoor wel de ingebouwde functie van de WP zelf die ook rekening houdt met dynamische tarieven. Dit resulteert weer in een veel stabielere temperatuur in huis.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Pakhaas
ArPi75 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:25:
Ik heb ook een poosje mijn warmtepomp meegeschakeld op dure/minder dure uren, maar ben daarmee gestopt omdat ik merkte dat er ondanks vloerverwarming toch teveel temperatuur schommeling in huis optrad, maar om nou te zeggen dat de WP non-stop vol vermogen draait gaat wel erg ver. Mijn thermostaat staat nu ingesteld om 24x7 de woning op 20.5 graden te houden en over de afgelopen 2 maanden is dit het gemiddeld opgenomen vermogen van de WP (een Nibe S1255-6pc, dus 6kW). En dat voor een 2-onder-1-kap woning uit 1979 (die wel goed (na)geïsoleerd is).
[Afbeelding]

Dat is gemiddeld ongeveer 19 kWh per dag over de afgelopen 60 dagen en daarmee samen met de EV zeker de grootste gebruiker, maar met een SCOP van 3,88 zou dat neerkomen op ongeveer 8m3 gas per dag. Dat zou kort bij €10 per dag aan gas zijn, waar mijn stroomkosten ongeveer de helft zijn.

Kortom, ik stuur de WP niet meer zelf, maar gebruik hiervoor wel de ingebouwde functie van de WP zelf die ook rekening houdt met dynamische tarieven. Dit resulteert weer in een veel stabielere temperatuur in huis.
24/7 de woning op 20.5 graden houden is ook logisch dat je een hoog gasverbruik zou hebben. Wij hebben geen vloerverwarming, maar avonds uur voor slapen gaat de cv naar 15 graden en overdag 19. Warmer vinden we ook niet fijn. Met een hoekwoning uit 1980 (160m2) en 3 personen komen we dan op 560m3 gas. Door thuiswerken en vrouwen die meer vrij is, is er elke dag wel iemand thuis.

Met zo'n laag verbruikt zal de aanschaf (en woning warmtepomp ready maken) nooit uit kunnen

• Mr_Viking
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-01 14:38
met vloerverwarming is constante temperatuur (meestal) goedkoper dan nachtverlaging.

• reneeke1970
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:50:
[...]

@reneeke1970
Mag ik eens vragen: is autarkisme (of hoe je dat ook wilt noemen) een van je doelstellingen?
Zelfs in dat geval lijk je dan nog een ‘beetje’ doorgeschoten als je zelfs in deze maanden nog substantieel teruglevert. :+

Maar ergens ben ik wel een beetje jaloers… 8)
Ho ho, het is niet zo dat ik nu overschot heb, integendeel kom 15 kWh per dag tekort. Ik doe nu alleen alles terug leveren op dynamisch omdat het tarief daar hoger is dan op mijn vaste (11cent) contract. Nu krijg ik er 15 (gemiddeld)cent voor. Op mijn vaste contract is al voldoende geleverd om mijn volledige verbruik te salderen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-01 22:23
Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 08:34:
[...]

24/7 de woning op 20.5 graden houden is ook logisch dat je een hoog gasverbruik zou hebben. Wij hebben geen vloerverwarming, maar avonds uur voor slapen gaat de cv naar 15 graden en overdag 19. Warmer vinden we ook niet fijn. Met een hoekwoning uit 1980 (160m2) en 3 personen komen we dan op 560m3 gas. Door thuiswerken en vrouwen die meer vrij is, is er elke dag wel iemand thuis.

Met zo'n laag verbruikt zal de aanschaf (en woning warmtepomp ready maken) nooit uit kunnen
Met de gas CV had ik zo’n zelfde stook regime met nachtverlaging. Verbruik verwarming 900m3 met enkel radiatoren in een 1984 hoekhuis 108m².

Nu al drie jaar een warmtepomp en verbruik verwarming 1700 kWh met nieuw stook regime van 24/7 20°C. Meer comfort en minder kosten. (900x€1.25) - (1700x€0,25) = €700 voordeel per jaar. En omdat we nu gasloos zijn nog eens €300 per jaar minder vastrecht.

Met €1000 voordeel per jaar komt een warmtepomp dus prima uit! :)

In jouw situatie vervang je 560 m3 gas met 1120 kWh. Voordeel is dan (560x1,25)-(1120x0,25)=€420 per jaar. En als je gasloos gaat, nog eens €300 erbij. Zeker het overwegen waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 24-01-2026 10:02 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Pakhaas
Pim57 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Met de gas CV had ik zo’n zelfde stook regime met nachtverlaging. Verbruik verwarming 900m3 met enkel radiatoren in een 1984 hoekhuis 108m².

Nu al drie jaar een warmtepomp en verbruik verwarming 1700 kWh met nieuw stook regime van 24/7 20°C. Meer comfort en minder kosten. (900x€1.25) - (1700x€0,25) = €700 voordeel per jaar. En omdat we nu gasloos zijn nog eens €300 per jaar minder vastrecht.

Met €1000 voordeel per jaar komt een warmtepomp dus prima uit! :)

In jouw situatie vervang je 560 m3 gas met 1120 kWh. Voordeel is dan (560x1,25)-(1120x0,25)=€420 per jaar. En als je gasloos gaat, nog eens €300 erbij. Zeker het overwegen waard.
Maar dan moet er ook vloerverwarming komen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ho ho, het is niet zo dat ik nu overschot heb, integendeel kom 15 kWh per dag tekort. Ik doe nu alleen alles terug leveren op dynamisch omdat het tarief daar hoger is dan op mijn vaste (11cent) contract. Nu krijg ik er 15 (gemiddeld)cent voor. Op mijn vaste contract is al voldoende geleverd om mijn volledige verbruik te salderen.
@reneeke1970
Ehh, als ik je tekst goed lees dan lijk je twee contracten tegelijk te hebben? Eentje voor een vaste prijs (11 cent) en eentje dynamisch?

Hoe doe je dat?

<John O`Mill>

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-01 22:23
Pakhaas schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Maar dan moet er ook vloerverwarming komen.
Even goed lezen, ik heb enkel radiatoren dus geen vloerverwarming.

En weer on-topic: ik heb ook geprobeerd om op de dynamische prijzen te sturen. En dan de aanvoer temperatuur 1 of 2 graden omhoog en omlaag. Op zich werkt dat, maar levert het geen besparing op. Je moet de gemiste kWh later inhalen met een slechtere COP. Je woning verliest immers nog steeds een X aantal kW.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• reneeke1970
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:30:
[...]

@reneeke1970
Ehh, als ik je tekst goed lees dan lijk je twee contracten tegelijk te hebben? Eentje voor een vaste prijs (11 cent) en eentje dynamisch?

Hoe doe je dat?
Ik heb twee aansluitingen, een pap en een sap zoals ze zeggen. Dus ik kan kiezen uit twee contracten. Met een om schakelaar gaat de PV danwel naar vast, danwel dynamisch contract. Goud waard

Ook wel tweede allocatie punt genaamd...

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 24-01-2026 10:58 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• koboy

koboy

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Ik heb twee aansluitingen, een pap en een sap zoals ze zeggen. Dus ik kan kiezen uit twee contracten. Met een om schakelaar gaat de PV danwel naar vast, danwel dynamisch contract. Goud waard

Zeg er dan ook meteen bij dat het tegenwoordig voor bijna niemand meer loont om nu nog een SAP aan te laten leggen. Wie er 1 heeft kan er vooral van profiteren met een oud langjarig contract zonder terugleverkosten icm een ander (dynamisch) contract.

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:40
[...]

Misschien wel zo eerlijk om dan ook nog even te vermelden dat de installaties achter meerdere allocatiepunten niet met elkaar verbonden mogen zijn. Dus ook niet met een omschakelaar. Kan technisch natuurlijk prima. Maar het is wel illegaal. Om obvious reasons.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:57
[...]

Dus eerst ga je de mensen met batterij verwijten dat ze meer verbruiken om hun gemiddelde omlaag te halen, terwijl dat voor hun wel uit kan, en dan kom je later dat je zelf een sap hebt zodat je geen terugleverboete hoeft te betalen op je overschot. Dat veranderd de situatie natuurlijk drastisch.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• reneeke1970
luxus schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Misschien wel zo eerlijk om dan ook nog even te vermelden dat de installaties achter meerdere allocatiepunten niet met elkaar verbonden mogen zijn. Dus ook niet met een omschakelaar. Kan technisch natuurlijk prima. Maar het is wel illegaal. Om obvious reasons.
Dit mag wel, gaat door nul schakeling heen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
koboy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Zeg er dan ook meteen bij dat het tegenwoordig voor bijna niemand meer loont om nu nog een SAP aan te laten leggen. Wie er 1 heeft kan er vooral van profiteren met een oud langjarig contract zonder terugleverkosten icm een ander (dynamisch) contract.
Dit zeg ik niet nee, want het loont nog steeds, wel afhankelijk welke netbeheerder, want sommige vragen hoge prijzen ervoor

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
robkrekel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:21:
[...]

[...]

Dus eerst ga je de mensen met batterij verwijten dat ze meer verbruiken om hun gemiddelde omlaag te halen, terwijl dat voor hun wel uit kan, en dan kom je later dat je zelf een sap hebt zodat je geen terugleverboete hoeft te betalen op je overschot. Dat veranderd de situatie natuurlijk drastisch.
Ik heb inderdaad een contract zonder boetes, maar dat heeft niks met afname prijs te maken. Die zou voor mij 36 cent zijn, maar ik saldeer nog dus kost niks

1 PVoutput . Dongen NB

• koboy

koboy

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Dit zeg ik niet nee, want het loont nog steeds, wel afhankelijk welke netbeheerder, want sommige vragen hoge prijzen ervoor
Dan noem ik hier even de tarieven van Liander: aansluiten/verwijderen SAP 280 euro.
Volgens mij een gangbaar tarief. Nu aan jou de uitdaging om een combinatie van energiecontracten te noemen die je NU kunt afsluiten waarmee een SAP loont voor een relatief normaal verbruik, dus geen zonnepark in de achtertuin en 20 MWh overschot per jaar.

Ik spreek je wel wanneer je mooie 36 cent volledig salderen contract afloopt en je dus of die 280 euro mag aftikken of dubbele vaste lasten betaalt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

koboy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:14:
[...]
Ik spreek je wel wanneer je mooie 36 cent volledig salderen contract afloopt en je dus of die 280 euro mag aftikken of dubbele vaste lasten betaalt.
@koboy en @reneeke1970
Betaal je voor een SAP ook nóg eens de netbeheerkosten?
En krijg je dan ook die korting energiebelasting voor die tweede aansluiting?

<John O`Mill>

• koboy

koboy

Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:36:
[...]

@koboy en @reneeke1970
Betaal je voor een SAP ook nóg eens de netbeheerkosten?
En krijg je dan ook die korting energiebelasting voor die tweede aansluiting?
Ik spreek even voor mijn regio: bij Liander betaal je voor de tweede meter ook de meetdienst van 46 euro per jaar volgens mij. Maar zowiezo de maandelijkse kosten van het energiecontract.
Punt is gewoon dat het niet uit kan voor nieuwe SAP's op een paar extreme edge cases na. Dit is ook de consensus in het SAP forum hier op tweakers.
Vorig jaar eens voor mezelf uitgerekend: leverde onder de streep een paar tientjes op per jaar. Daar tegenover staat de verplichting om twee energiecontracten aan te houden of betalen om de tweede meter weg te laten halen op het moment dat een SAP geen voordeel meer biedt.
Nu ik over het hele jaar gemiddeld genomen mijn EV thuis oplaad tegen (naar verwachting) een tarief onder de 20 cent is het voordeel helemaal verdwenen.

Energiebelasting teruggaaf gaat volgens mij alleen op de hoofdaansluiting. Zou wat zijn anders: 6 meters bij laten plaatsen en gratis stroom hebben.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:14

LankHoar

Langharig tuig

Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:54:
[...]

@LankHoar
Fijn dat je er wat aan hebt gehad. En mooi dat je DSMR5 hebt die een betere voeding levert dan DSMR4.

Maar vergis je niet met die passieve splitter: mooi als het (nu) werkt, maar betrouwbaar (bedrijfszeker) is het bepaald niet. DSMR5 kan één device voeden. Met een passieve splitter hang je er twéé devices aan en dat zal ‘op het randje’ zijn.

Wat is erop tegen om een actieve splitter voor het P1-signaal te gebruiken? Dan handel je het netjes af en weet je zeker dat alles werkt en onder alle onstandigheden bíj́ft werken?
Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor. Vind het alleen zo jammer om weer een stroomapparaat aan te sluiten terwijl ik juist stroom wil besparen/slim inkopen :+ Actieve splitters hebben veelal 1A 5V adapters, wat toch max 43 kW per jaar is.

Mocht ik later home assistent willen gaan gebruiken dan zal ik alsnog een extra P1 willen aansluiten, dus dan ontkom ik grootkans toch niet aan en actieve splitter. Maar voor nu ga ik het even aankijken :)

Bedenk me trouwens net dat de laadpaal uiteraard zelf stroomvoorziening heeft. Enkel de connect van Zonneplan heeft dat niet. Dus wellicht kan dat sowieso wel op deze manier?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 15:29
Hippe Lip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:19:
[...]

Dat kun je toch helemaal apart van je leverancier regelen? Als je P1 data hebt en de marktprijs (EPEX) en je weet hoe het tarief van je leverancier tot stand komt, kun je alles uitrekenen; zo doe ik het ook.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Stefannn
LankHoar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor. Vind het alleen zo jammer om weer een stroomapparaat aan te sluiten terwijl ik juist stroom wil besparen/slim inkopen :+ Actieve splitters hebben veelal 1A 5V adapters, wat toch max 43 kW per jaar is.

Mocht ik later home assistent willen gaan gebruiken dan zal ik alsnog een extra P1 willen aansluiten, dus dan ontkom ik grootkans toch niet aan en actieve splitter. Maar voor nu ga ik het even aankijken :)

Bedenk me trouwens net dat de laadpaal uiteraard zelf stroomvoorziening heeft. Enkel de connect van Zonneplan heeft dat niet. Dus wellicht kan dat sowieso wel op deze manier?
@Hippe Lip ,
Ik heb ook een passieve splitter,
“Als het werkt” maak ik me niet zo’n zorgen.
“Maximaal 1 apparaat voeden” is redelijk uit de lucht gegrepen.
Defacto heeft de P1 meter een vermogen beschikbaar.
Hoeveel de apparaten trekken zal heel specifiek per apparaat zijn.
Er is geheid een maximum voor maar het is helemaal niet raar als een groot aantal van betreffende apparaten ver onder dat maximum blijven. Ook al omdat apparaten sinds het uitkomen van de dsmr specificatie alleen maar zuiniger zijn geworden.
En de beschikbare voedings capaciteit is ook geheid meer dan wat gespecificeerd is.
Kortom…
Als het werkt zou ik me geen zorgen maken.

Ik heb het ook passief.
En zeer zeker wil ik niet NOG een 230V stekker in de meterkast. Ik heb er al 14. Als ze allemaal 1 watt trekken is dat al 122kWh per jaar, oftewel 1/3 zonnepaneel “enkel voor wat meterkast onzin”.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:51
Waarom kan ik die passieve splitters niet vinden op Aliexpress?
Zie ze hier te koop voor 13 euro wat ik een beetje te gortig vind voor een flutkabeltje wat waarschijnlijk 60 cent inkoop is.
Ik ben aan het kijjken of ik overschot laden beter aan m'n Easee lader kan overlaten of aan Tibber, en daarvoor zou het wel handig zijn als ik heen en weer kon switchen tussen de 2, maar nodig is het ook niet (iig geen 13 euro nodig)

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:07
ASW1 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:39:
Zie ze hier te koop voor 13 euro wat ik een beetje te gortig vind voor een flutkabeltje wat waarschijnlijk 60 cent inkoop is.
Zoeken op rj12 6p6c. Ik heb er een besteld. Verzendkosten hoger dan het artikel zelf helaas... In totaal €5,46 in mijn geval

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-01 19:21
Maandag gaat volgens mij wel een erg dure dag worden, windy voorspelt zo goed als geen wind door de dag en algemeen weerbericht geeft ook aan dat de zon een dagje achter de wolken blijft schijnen.
En ook verder op in de week (op dinsdag na) zie ik weinig wind en zon....

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

koboy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Dan noem ik hier even de tarieven van Liander: aansluiten/verwijderen SAP 280 euro.
Volgens mij een gangbaar tarief. Nu aan jou de uitdaging om een combinatie van energiecontracten te noemen die je NU kunt afsluiten waarmee een SAP loont voor een relatief normaal verbruik, dus geen zonnepark in de achtertuin en 20 MWh overschot per jaar.

SAPper hier: dynamisch + modelcontract, gewoon eind vorig jaar (weer) afgesloten. SAP levert hier nog altijd netto geld op. Moeilijk te zeggen hoe veel het precies scheelt, maar zou ons best op jaarbasis 1000 euro extra kunnen opleveren. Deze maand hebben we ook al weer een mooie spreiding op de handel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwSw_29p4n4T-9f6SP6Ol8MHEbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opkx4c6i1ncZkX7rpyuzglnD.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• koboy

koboy

Rimco schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:44:
[...]

SAPper hier: dynamisch + modelcontract, gewoon eind vorig jaar (weer) afgesloten. SAP levert hier nog altijd netto geld op. Moeilijk te zeggen hoe veel het precies scheelt, maar zou ons best op jaarbasis 1000 euro extra kunnen opleveren. Deze maand hebben we ook al weer een mooie spreiding op de handel:

[Afbeelding]
Maar jij hebt de SAP dus al, en de modelcontracten hebben sinds 1 januari WEL terugleverkosten.
Daarnaast zit jij in de extreme edge cases qua installatie met 49kWp PV en 120kWh accu.
Heb je de SAP ook wel nodig om de investeringen terug te verdienen >:)

Benieuwd naar jouw situatie volgend jaar....

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@koboy Ik zie nog altijd geen terugleverkosten bij https://www.energiek.nl/modelcontract.

Op dit adres is het 36kWp en 90kWh en de SAP heeft er al voor gezorgd dat we alle PV en ook de thuisaccu al lang hebben terugverdiend, dus ik maak mij nergens zorgen over :+

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• koboy

koboy

Rimco schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:14:
@koboy Ik zie nog altijd geen terugleverkosten bij https://www.energiek.nl/modelcontract.

Op dit adres is het 36kWp en 90kWh en de SAP heeft er al voor gezorgd dat we alle PV en ook de thuisaccu al lang hebben terugverdiend, dus ik maak mij nergens zorgen over :+
Die terugleverkosten zitten in de nieuwe template van de ACM. Komen nog wel, het jaar is pas net begonnen.
Maar blijft het punt dat jouw situatie niet echt doorsnee is en in de extremen valt. Plek voor 80-100 PV panelen en een 90kWh accu heb je niet zo snel in een doorsnee doorzon woning.

Maar we duiken erg off-topic, ik laat het hierbij.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Als ik op internet zoek op RJ11 RJ12 splitter zie ik ze voor een paar euro.
Let wel op dat je een minimaal 6-polig bedraad exemplaar moet hebben. 6P6C dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2026 15:18 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

cville schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:51:
Dat kun je toch helemaal apart van je leverancier regelen? Als je P1 data hebt en de marktprijs (EPEX) en je weet hoe het tarief van je leverancier tot stand komt, kun je alles uitrekenen; zo doe ik het ook.
Dat is wat ik in de oorspronkelijke vraagstelling al noemde.

Dan krijg je al snel een giga berg aan data (per etmaal 96 kwartieren aan meterstanden + tarief) plus als je ergens wat data mist omdat je met je HA aant klooien bent en door een herstart data mist. Of een backup van gisteren terug moet zetten. Dan is dat al nix meer waard?

<John O`Mill>

• Stefannn
Ik ben aan het kijjken of ik overschot laden beter aan m'n Easee lader kan overlaten of aan Tibber, en daarvoor zou het wel handig zijn als ik heen en weer kon switchen tussen de 2, maar nodig is het ook niet (iig geen 13 euro nodig)
Onlinekabelshop.nl (ik heb geen connecties).
Rj12
Los kabeltje en 3xfemale splitter voor onder de 5 euro.
Komt wel 5 euro verzending bij.

• ASW1
Hippe Lip schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:36:
[...]

Als ik op internet zoek op RJ11 splitter zie ik ze voor een paar euro.
Let wel op dat je een minimaal 6-polig bedraad exemplaar moet hebben. 6P6C dus.
Ik krijg de indruk dat het verschil tussen RJ11 en RJ12 is dat die laatste wel 6P6C is.
Wat ik verder bij al die "officiële" P1 splitters zie is dat ze een master en slave uitgang hebben en ik dacht dat daar iets anders in de aansluitingen zat dan in een 1-op-1 splitter omdat het anders niet goed werkt?

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:07
ASW1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Ik krijg de indruk dat het verschil tussen RJ11 en RJ12 is dat die laatste wel 6P6C is.
Wat ik verder bij al die "officiële" P1 splitters zie is dat ze een master en slave uitgang hebben en ik dacht dat daar iets anders in de aansluitingen zat dan in een 1-op-1 splitter omdat het anders niet goed werkt?
Als mijn splitter binnen is laat ik weten of hij werkt met een HomeWizard en Zonneplan dongle parallel

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Terugleveren / teruglevering bij een Dynamisch contract, verandering inzake negatieve beursprijzen per 1 januari 2026 volgens Budget Energie:
De terugleververgoeding mag vanaf 1 januari 2026 niet negatief zijn (in geval van een negatieve beursprijs)
Iemand hier bekend met de exacte wettelijke formulering van deze verandering?

Komt het er op neer dat er nog steeds per facturatieperiode (kalendermaand) alle beursprijzen van de teruglevering gewogen gemiddeld mogen worden. En enkel als dat gewogen gemiddelde een negatief bedrag voor de post "teruglevering per kWh" op die maandfactuur zou komen te staan, dat de energieleverancier dan 0,00 in moet vullen?

Of moeten alle negatieve periodes minimaal op 0 worden gezet? (Dat is nogal een verschil)

Of nog anders?

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 25-01-2026 12:54 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-01 13:12
LankHoar schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Die adapters zijn MAXIMAAL 1A.
Ik heb een actieve splitter met 4 poorten, met een smartgateways P1 interface en een Tibber Pulse.
Verbruikt 1W. Met een beetje geluk kan je de splitter aansluiten op een al bestaande 5V adapter.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-01 13:12
cj1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:52:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2025-12.html
Artikel 2.31.

• sdgs
Tarieven voor morgen zijn volgens mij de hoogste tot nu toe dit jaar , day ahead prijzen blijven net onder de 200 € en blijven tussen 07h30 en 20h00 zowat heel de tijd boven de 150€

Ik zorg in ieder geval dat de accu morgenvroeg afgeladen vol zit, als ik dan toch meer zonne-energie produceer dan wat het huidige model voorziet, brengt de injectie van die stroom 0.15 - 0.17 €/kWh op tussen 12h00 en 15h00.

In de nacht van maandag op dinsdag gaat het flink waaien, dat zal de prijs morgennacht iig flink drukken. Woensdag zou het opnieuw zo goed als windstil zijn overdag (maar dan wel met flink wat zonneschijn).

• Hippe Lip

Hippe Lip

cj1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:52:
Terugleveren / teruglevering bij een Dynamisch contract, verandering inzake negatieve beursprijzen per 1 januari 2026 volgens Budget Energie:

[...]

Komt het er op neer dat er nog steeds per facturatieperiode (kalendermaand) alle beursprijzen van de teruglevering gewogen gemiddeld mogen worden. En enkel als dat gewogen gemiddelde een negatief bedrag voor de post "teruglevering per kWh" op die maandfactuur zou komen te staan, dat de energieleverancier dan 0,00 in moet vullen?

Of moeten alle negatieve periodes minimaal op 0 worden gezet? (Dat is nogal een verschil)

Of nog anders?
@hremijn en @cj1
Als ik die officielebekendmakingen.nl/stb-2025-12 Artikel 2.31 Salderen elektriciteit punt 3 goed lees gaat dit over elke kwartierperiode apart. Maar ik houd me aanbevolen voor andere interpretaties.
Zo zou je het ook kunnen lezen dat bij een vast contract er over de totaalperiode (1 jaar bijvoorbeeld) gesaldeerd wordt en pas daarna afgerekend. Dat kan ik er niet duidelijk uit lezen.

Overigens valt me op dat punt 1 van dat artikel spreekt van ‘hernieuwbare elektriciteit’ en punt 2 van ‘niet-hernieuwbare elekktriciteit’. Dat eerste zal zon en wind betreffen, maar wat is ‘niet-hernieuwbare elektriciteit’? Wordt er rekening gehouden met een kleine aansluiting die met een benzine- of dieselgenerator terug gaat leveren? :henk

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2026 14:41 ]

<John O`Mill>

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

2.31.3:
Als de door de eindafnemer op het systeem ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge het eerste of tweede lid in mindering wordt gebracht op de door die leverancier geleverde elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende eindafnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding. De redelijke vergoeding voor hernieuwbare elektriciteit kan niet worden vastgesteld op een negatief bedrag.
In combinatie met artikel 2.7.2:
Bij ministeriële regeling worden regels gesteld over:
en artikel 2.7.2.b:
de frequentie van facturen,
Dit lijkt open te laten dat op een termijnfactuur nog een negatief bedrag voor terugleveren kan worden gefactureerd, zolang het op de eindafrekening maar geen negatief bedrag is.

Of ben ik nu te negatief? :?

Dan heeft Tibber, die geen (jaarlijkse) eindafrekening maakt, iedere maandafrekening is een eindafrekening weer een klein voordeel voor terugleveraars die zich niet bezig willen houden met negatieve uurprijzen...
Hippe Lip schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:11:
[...]
Wordt er rekening gehouden met een kleine aansluiting die met een benzine- of dieselgenerator terug gaat leveren?
Volgens mij wordt in artikel 2.31.2 met "niet-hernieuwbare" precies dat bedoeld: invoeding met elektriciteit die verkregen is uit brandstofaggregaten of gasgestookte WKK's.

[ Voor 13% gewijzigd door cj1 op 25-01-2026 14:18 . Reden: Hippe Lip ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:57
sdgs schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:44:
Tarieven voor morgen zijn volgens mij de hoogste tot nu toe dit jaar , day ahead prijzen blijven net onder de 200 € en blijven tussen 07h30 en 20h00 zowat heel de tijd boven de 150€
Op welke manier bekeken?
Als ongewogen daggemiddelde is 3e hoogste dit jaar met als eerste 8 janauri.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• sipjan
  • Nu online
Domba schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Op welke manier bekeken?
Als ongewogen daggemiddelde is 3e hoogste dit jaar met als eerste 8 januari.
Ik denk dat het woensdag nog veel hoger is. Weinig wind, weinig zon, en doordeweekse dag, dus veel vraag

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:30
Gaat een duur weekje worden als ik de website https://energie.theoxygent.nl/ mag geloven.

Geen zon en geen wind.

• Hippe Lip

Hippe Lip

cj1 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:13:
[...]
2.31.3:
[...]
In combinatie met artikel 2.7.2:
[...]
en artikel 2.7.2.b:
[...]
Dit lijkt open te laten dat op een termijnfactuur nog een negatief bedrag voor terugleveren kan worden gefactureerd, zolang het op de eindafrekening maar geen negatief bedrag is.

Of ben ik nu te negatief? :?

Dan heeft Tibber, die geen (jaarlijkse) eindafrekening maakt, iedere maandafrekening is een eindafrekening weer een klein voordeel voor terugleveraars die zich niet bezig willen houden met negatieve uurprijzen...
@cj1
Tja, het lijkt multi-interpretabel omdat er geen periode genoemd staat in de wetgeving. Kleine omissie.

Ik heb me in het verleden wel eens beziggehouden met het opstellen van vergelijkbare teksten bij een zeer grote openbare aanbesteding van de overheid. Dat gebeurde met een behoorlijke groep consultants, elk met eigen expertise, om zo samen tot een zo goed mogelijk sluitende omschrijving te komen. Daar werden ook behoorlijke discussies gevoerd die er steeds op neer kwamen: niets is ‘zomaar duidelijk’ of ‘vanzelfsprekend’, altijd moet alles duidelijk en voor maar één uitleg vatbaar zijn.
Dat laatste lijkt hier te ontbreken bij dit punt 2.31.3.

<John O`Mill>

• sdgs
Domba schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Op welke manier bekeken?
Als ongewogen daggemiddelde is 3e hoogste dit jaar met als eerste 8 januari.
Even nagekeken, voor BE is het dus morgen de duurste dag dit jaar. 08 Januari staat op plaats 3 in BE.
sipjan schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:22:

[...]

Ik denk dat het woensdag nog veel hoger is. Weinig wind, weinig zon, en doordeweekse dag, dus veel vraag
Wanneer ik naar Windy kijk (waar je een overzicht krijgt van alle weermodellen), is er over woensdag nog geen volledige duidelijkheid, Volgens sommige modellen zou het dan overdag erg zonnig zijn en een ietsje meer waaien dan morgen.
Maar ICON D2 is dan eg pessimistisch zie ik nu, met gewoon 0Bft en regen.
Nog even afwachten. Het gaat in ieder geval stevig waaien dinsdagavond, dus we zouden dan wel de tijd krijgen om redelijk goedkoop te "vullen"

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Ramtka schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Als mijn splitter binnen is laat ik weten of hij werkt met een HomeWizard en Zonneplan dongle parallel
@ASW1 https://www.tinytronics.n...assieve-p1-poort-splitter werkt hier prima. Was de goedkoopste 6P6C splitter die ik kon vinden. Met een RJ12 kabeltje van dezelfde shop werken zowel Zonneplan en mijn eigen P1 dongle. Ook was het dichtbij genoeg om op te halen, scheelde weer verzendkosten.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:56
De laaatste weken valt de opwek door renewables inderdaad nogal tegen, wel uitschieters in de tarieven naar boven maar niet meer naar beneden. Op basis van de ned.nl forecast lijkt er in de nacht van vrijdag op zaterdag voor her eerst een goedkoper EV laad momentje te komen, maar dat is vanuit het perspectief van weermodelen nog erg ver weg.

Anyway, een beperkte update van mijn kant. De epex-tarief forecaster doet het nog steeds aardig goed. Ik heb dit weekeinde weer een nieuwe fit berekend maar die wijkt maar erg summier af van de vorige (bijna identieke curve). Voor degenen die het interessant vinden, dis is de formule op basis van winter data incl. de laatste weken, weer ietsje beter dan de vorige (gemiddelde afwijking 1.5 ct).

indicatief tarief (ct) = 0.38399919 + 2.33603878 * RU - 0.22623352 * RU^2 + 0.00856002 * RU^3
met RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.3 * zon opwek (GW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5xnP6MJQ08ywfMKezI-JD7g28M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlViy512qaG2uWAHCJOtyrWw.png?f=fotoalbum_large

Ik ben ondertussen opnieuw naar de data van afgelopen zomer gaan kijken op basis van polynomiale fitting. Een kleine conclusie is dat ik de beste fits krijg als ik 25% zelfconsumtie van zon opwek (dus 75% van de opwek komt op het net) in de residual usage aanneem. Fitiing geeft aan dat er bijna een lineaire relatie is tussen de residual usage en de kale epex tarieven. Een 3de orde polynomial fit is meer dan afdoende (een 5de orde is iets preciezer, maar verschil is erg summier).

Voor wie de fitting allemaal iets te veel detail vind, je kan ook gewoon de residual usage op basis van de ned.nl data, dus load - wind opwek - 0.3 * zon opwek voor de winter, en load - wind opwek - 0.75 * zon opwek voor de zomer, nemen. Dan krijg je een curve die wat minder representatief is voor de epex prijs, maar nog steeds goed aangeeft wanneer er lage en hoge tarieven te verwachten zijn.

Voor verdere ontwikkelingen blijft het wachten op wat meer wind en rond maart/april wat meer zon.

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:30
Morgen eigenlijk gehele dag rond de €0.35 per Killowatt /uur bij Zonneplan.

Hoog. Zie het somber in rest van de week.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:54
bsh10 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:35:
De laaatste weken valt de opwek door renewables inderdaad nogal tegen, wel uitschieters in de tarieven naar boven maar niet meer naar beneden. Op basis van de ned.nl forecast lijkt er in de nacht van vrijdag op zaterdag voor her eerst een goedkoper EV laad momentje te komen, maar dat is vanuit het perspectief van weermodelen nog erg ver weg.

Anyway, een beperkte update van mijn kant. De epex-tarief forecaster doet het nog steeds aardig goed. Ik heb dit weekeinde weer een nieuwe fit berekend maar die wijkt maar erg summier af van de vorige (bijna identieke curve). Voor degenen die het interessant vinden, dis is de formule op basis van winter data incl. de laatste weken, weer ietsje beter dan de vorige (gemiddelde afwijking 1.5 ct).

indicatief tarief (ct) = 0.38399919 + 2.33603878 * RU - 0.22623352 * RU^2 + 0.00856002 * RU^3
met RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.3 * zon opwek (GW)

[Afbeelding]

Ik ben ondertussen opnieuw naar de data van afgelopen zomer gaan kijken op basis van polynomiale fitting. Een kleine conclusie is dat ik de beste fits krijg als ik 25% zelfconsumtie van zon opwek (dus 75% van de opwek komt op het net) in de residual usage aanneem. Fitiing geeft aan dat er bijna een lineaire relatie is tussen de residual usage en de kale epex tarieven. Een 3de orde polynomial fit is meer dan afdoende (een 5de orde is iets preciezer, maar verschil is erg summier).

Voor wie de fitting allemaal iets te veel detail vind, je kan ook gewoon de residual usage op basis van de ned.nl data, dus load - wind opwek - 0.3 * zon opwek voor de winter, en load - wind opwek - 0.75 * zon opwek voor de zomer, nemen. Dan krijg je een curve die wat minder representatief is voor de epex prijs, maar nog steeds goed aangeeft wanneer er lage en hoge tarieven te verwachten zijn.

Voor verdere ontwikkelingen blijft het wachten op wat meer wind en rond maart/april wat meer zon.
interessante data. Hoe ver vooruit kun je hiermee kijken? en is de API ook voor particulieren te gebruiken? heb je ook een idee hoe je dit aan de (relatieve) prijs per kWh kunt koppelen?

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Otto Jans schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:11:
Morgen eigenlijk gehele dag rond de €0.35 per Killowatt /uur bij Zonneplan.

Hoog. Zie het somber in rest van de week.
Tja, maar 1,6 - 5 GW aan duurzame opwek in ons landje, terwijl de vraag 18GW is. Dan blijkt dat fossiele energie nog steeds prijzig is en duurzame energie niet ruim voorhanden. Ook niet via de buren.
Gelukkig lijkt vrijdag de zon weer wat te doen en komt er ook weer wat meer vermogen uit de windmolens, daarna kakt het weer in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/581xJ2m-cHTHETYjoJf8V4GoKx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ADYqnzU4shw4NHsUIApVNME.png?f=fotoalbum_large

---
Net de afrekening van het laatste jaar met vaste tarieven (vandebron) ontvangen en met DAO kunnen vergelijken wat de dynamische afrekening zou zijn geweest.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
584 kWh (gesaldeerd) geimporteerd: 66.22
TLK: 225.82
mnd kost lev.: 91.25
Korting: -145.00
Totaal: 238.29

Dynamisch (volgens DAO)
stroom: 132.01
mnd kost lev: 75.00
Totaal: 207.01

gem. tarief import: 23.2 ct/kWh
gem. tarief export: 21.5 ct/kWh
Kanttekeningen:
Gedrag is al redelijk gestuurd naar dynamische tarieven (auto laden als het goedkoop is, evenals vaatwasser en wasmachine verschuiven). Maar ook geprobeerd om te TLK laag te houden door de auto op overschot te laten laden (en dan zijn er vaker lage tarieven). Maar dynamisch had nog goedkoper kunnen zijn door harder te laden bij de laagste prijzen en meer terug te leveren bij hogere prijzen.

[ Voor 45% gewijzigd door Bravo op 27-01-2026 15:00 . Reden: vergelijk vast vs dynamisch ]

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Otto Jans schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:11:
per Killowatt /uur bij Zonneplan.
per kWh (Kilowattuur)
Dat is kW * h

35 is niet extreem hoog hoor, houd je dan maar vast. er zijn ook wel periodes geweest dat het dagenlang boven de 50 zat met uitschieters naar 70.

Belangrijker dan de pieken is hoe het over het hele jaar heen fluctueert.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 27-01-2026 14:34 ]

Pagina: 1 ... 318 319 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels