Aeien schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:50:
Beste Tweakers,
Als het mag graag een advies:
Momenteel zit ik bij Tibber, echter gezien hun inkoopvergoeding-issues van plan over te stappen. M'n contractjaar (= salderen) is per 6 december afgelopen, dus gezien huidige donkere maanden wil ik zsm overstappen om komend verbruik in de zomer te kunnen salderen.
Twijfel tussen zonneplan en Frank. Beter gevoel bij Zonneplan.
Huidige situatie:
2025: 3400 kWh verbruik, 5500 kWh teruglevering
5 januari komt een warmtepomp. met ~850m3 kuub gasverbruik over naar stroom. Daarom "verwacht" ik:
2026: 5000kWh verbruik, 5000 kWh teruglevering
Grof geschat, uiteraard.
Geen thuisbatterij en momenteel rijden we erg weinig met de EV (1x/2w laden).
Als ik het in excel gooi, verwacht ik 20-40e/jaar goedkoper uit te zijn bij Frank (met slim terugleveren aan). Dit gaat niet veel verschillen als ik wat meer/minder verbruik of teruglever.
Via jeroen.nl krijg je nog 100e extra bonus bij Frank.
Enkele vragen/punten:
- Frank heeft geen p1 meter integratie in de app; dus losse p1 meter én app aanschaffen. Is onhandig en kost geld.
- Slim Terugleveren bij Frank: ik heb Enhpase IQ 8 micro-omvormers. Ik kan vanuit eigen software niet aan/uitschakelen, maar Frank kan dit dan blijkbaar wel? Dit verbaast mij. Plus, dan ben ik de controle kwijt, en kan ik ook de auto niet laden bij negatieve prijzen
- Slim Laden bij Frank: mijn laadpaal (Enphase) wordt niet ondersteund. Ik ben skeptisch over de aansturing van m'n Kia; hierover was Tibber ook erg enthousiast, maar werkte niet in de praktijk. Ik bepaal nu dus zelf de slimme uren en stel dat in de Kia app in. Weten jullie of Frank Slim Laden alleen via de auto wel werkt/rendabel is?
- Wisselende pers over Frank; geloof zeker dat het soms goed werkt, maar al met al is internet niet super positief.
- Ik krijg een WeHeat warmtepomp, dus aansturing via Frank kan niet, wel WeHeat intelligence, welke AI gedreven eigenlijk beetje hetzelfde doet qua aansturing obv de actuele prijzen.
Al met al ben ik geneigd om, ondanks mogelijk ~130e meerprijs, wél naar zonneplan te gaan. Het is echter allemaal moeilijk te vergelijken. Ik spit ondertussen nog dit forum door, maar heeft iemand van jullie uit eigen ervaring een mening vanuit mijn getallen? Zie ik iets over het hoofd?
Thanks alvast!