En zelfs dan verwacht ik niet dat je de gemiddelde kWh prijzen naar 2 euro ziet gaan. Misschien enkele uren per dag, met nog steeds net als nu aanzienlijk lagere tarieven op andere tijden. En mocht dat dan langdurig het geval zijn, dan kun je op die allerduurste uren gewoon apparatuur gaan uitschakelen (in plaats van dat je de hele dag door de rattenval-afzetterij betaalt)Mfpower schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:21:
OK als de vlam écht in de pan slaat in de wereld en de prijzen van een kWh gaan naar 2 euro of iets geks dan zie je dat bij dynamisch het eerst, maar bij de vattenfall zijn ze 1 maand later dan 4 euro. Of 5. Of 6.
De vraag is natuurlijk wat de oorzaak zou zijn van die 2 euro per kWh. Dat kan zijn een gebrek aan produktiecapaciteit. Zoals bijv. in Frankrijk waar een groot gedeelte van de kerncentrales stil stonden. Maar in Nederland lijkt de kans daarop op dit moment klein. Er is voldoende produktiecapaciteit, en het is in het algemeen ook divers.anboni schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:41:
[...]
En zelfs dan verwacht ik niet dat je de gemiddelde kWh prijzen naar 2 euro ziet gaan. Misschien enkele uren per dag, met nog steeds net als nu aanzienlijk lagere tarieven op andere tijden. En mocht dat dan langdurig het geval zijn, dan kun je op die allerduurste uren gewoon apparatuur gaan uitschakelen (in plaats van dat je de hele dag door de rattenval-afzetterij betaalt)
De volgende oorzaak is dat de gasprijs zo hoog wordt dan stroom uit gas uitkomt op 2 euro/kWh of hoger. In dat geval gaat er natuurlijk veel meer mis. Want dan kan eigenlijk niemand meer gas inkopen. Dan is ook de vraag of langlopende contracten nog gehonoreerd worden.
Goh... Klinkt als PR actie nav dat andere bericht van vandaag:g-unitsoldaat schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:14:
Interview met Vattenfall in het AD vandaag.
Tja..
Energiemaatschappij Vattenfall duikt vanaf 1 april met het elektriciteitstarief voor zo’n 700.000 klanten ónder het prijsplafond. Ook kondigt het bedrijf weer vaste contracten aan. Volgens Vattenfall-directeur Cindy Kroon wordt de energiemarkt echter nooit meer zoals vroeger.
Vattenfall is daarmee de eerste van de drie grote energiemaatschappijen die met het elektriciteitstarief voor bestaande klanten onder het plafond duikt. ,,We gaan de tarieven halveren voor alle consumenten en mkb-klanten’’, zegt Cindy Kroon, commercieel directeur bij Vattenfall. Ze bedoelt halvering van de prijs zonder energiebelasting en btw.
Elektriciteit gaat van 84 cent naar 48 cent per kWh en gas van 3,22 euro naar 1,83 per kubieke meter, inclusief belastingen. Van de ruim 2 miljoen Vattenfall-klanten zijn er 700.000 die 25 procent korting krijgen op het kale elektriciteitstarief (zonder energiebelasting en btw) omdat zij al vijf jaar of langer klant zijn. Bij het elektriciteitstarief komen zij door de korting nipt onder het prijsplafond van 40 cent. Op gas geeft het bedrijf geen korting.
,,Deze tarieven gelden zeker drie maanden’’, zegt Kroon. ,,Dit is goed nieuws. We vergeten dat er ook heel veel mensen zijn die méér verbruiken dan de hoeveelheid energie die onder het prijsplafond valt. Zij gaan dit enorm merken. Deze daling is hard nodig. Die hoge prijzen gingen mensen niet heel lang meer volhouden. Een groot deel van de klanten kan het maandbedrag verlagen. We laten dat klanten altijd zelf doen, maar voor één keer doen wij het.’’
Klinkt mooi, maar mensen met een dynamisch contract - waarbij de prijzen schommelen per uur of per dag - betaalden vorige maand gemiddeld al minder dan het prijsplafond voor elektriciteit én gas.
,,Wij kunnen gezien de hoeveelheid energie die we nodig hebben niet in één maand alles inkopen. Zoveel is er gewoon niet op de markt. Die kleine aanbieders van dynamische contracten kunnen dat wel. Het voordeel van die dynamische tarieven is dat je nu sneller profiteert van de daling. Maar we vergeten - heel Hollands - dat als de prijzen stijgen je óók als eerste aan de beurt bent voor de stijging. En als je dan overstapt naar Vattenfall, krijg je een hoger tarief dan de bestaande klanten omdat we jouw energie nog moeten inkopen en we moeten inschatten hoe lang je klant zult blijven. Wie nu klant bij ons wordt betaalt 48 cent voor elektriciteit en 1,83 voor gas.’’
Bent u door de energiecrisis anders in gaan kopen?
,,Onze inkoopstrategie ga ik niet delen, dat vindt de concurrent ook interessant, maar we kopen nu wel meer voor de korte termijn in. Alle energieleveranciers zijn dat gaan doen. Want het wordt een grote gok om dat niet te doen. We zouden nu voor de rest van het jaar in kunnen kopen en heel het jaar onder het prijsplafond uit kunnen komen, maar wat als de inkoopprijzen nog een keer halveren?’’
Verliest Vattenfall klanten door de aanbieders van dynamische contracten?
,,We worden bestookt met verhalen dat dat dynamische contract zoveel goedkoper is. Ja, daar verliezen we klanten door. Het gaat niet om grote aantallen, maar we houden het wel in de gaten. Vattenfall heeft veel ervaring met dynamische prijzen bij Vattenfall in Zweden, waar dynamische contracten standaard zijn. Het is niet zo dat de Zweden daar hartstikke blij mee zijn. Ze hebben behoorlijk zware wintermaanden achter de rug, toen ze vol de prijs moesten betalen. Klanten in Zweden met betalingsproblemen is niet heel anders dan het verdriet in Nederland. Ik geloof er niet in dat de huidige dynamische contracten de oplossing voor alles zijn.’’
Dus Vattenfall komt niet met een dynamisch contract in Nederland?
,,We zoeken naar een tussenvorm die het beste is voor het grootste deel van onze klanten. Iets waarbij ze wel het zoet van dalende prijzen proeven, maar niet het risico op sterk stijgende prijzen lopen. Mensen willen zekerheid, dat vinden ze fijner dan de allerlaagste prijs. Wie al tien jaar klant bij ons is, is per saldo goedkoper uit dan bij veel andere energiebedrijven. Die kortingen geven we juist om overstappen te voorkomen. De energiemarkt wordt nooit meer zoals die was, maar ik wil niet dat mensen hier maandelijks mee bezig moeten zijn.’’
De elektriciteitsprijs schommelt gedurende de dag fors, waarom doet u daar niets mee?
,,Wij gaan klanten adviseren om op bepaalde tijden de auto te laden, tegen een ander tarief. We testen dit nu met een groep medewerkers. Ook in de app willen we laten zien hoeveel je dan bespaart. Binnenkort komt dat voor veel meer klanten beschikbaar. Dan is het bijvoorbeeld tussen 11.00 en 15.00 uur goedkoper om de auto te laden. Hoeveel weet ik nog niet, maar het moet wel zoveel minder zijn dat mensen het ook echt gaan doen. Een nieuwe variant van dag- en nachtstroom. Je zult vanwege de congestie (opeenhoping, red.) op het elektriciteitsnet en de kwetsbaarheid van zonnestroom, steeds meer variatie krijgen in tarieven. We beginnen met de auto laden. Goed voor de klant én goed om de druk van het elektriciteitsnet te halen. Dat is de toekomst. Bij de energietransitie kunnen we niet anders, om te voorkomen dat het elektriciteitsnet overbelast raakt. Gezien het tempo van de netcongestie en gezien de huidige hoge prijzen zul je die verschillende tarieven gedurende de dag binnen een paar jaar overal zien.”
Is er in 2024 een prijsplafond nodig?
,,Ik vind dat we als sector en overheid samen moeten zeggen: als de prijzen niet terug zijn op het niveau waarbij mensen het zonder ondersteuning redden, dan moet er weer ondersteuning komen. Dus we moeten snel om tafel om te bespreken wat er in 2024 nodig is.’’
https://fd.nl/bedrijfslev...neco-essent-en-vattenfall
Komt over als paniekvoetbal om dan maar de prijzen te halveren en dit soort interviews te geven. Bovendien ondergraaft dit juist de argumentatie dat die waanzinnige tarieven onvermijdelijk waren.
Ik ben zelf alvast blij dat we met onze overstap naar dynamisch hebben bijgedragen aan de discussie hierover en uiteindelijk ook de actie van de ACM.
Hoewel niet direct day-ahead hier in Holland, toch wel (internationale) raakvlakken.
In Amerika zijn ze er ook een beetje mee bezig.
Daar laden ze ook op goedkope uren
https://www.washingtonpos...-battery-power-your-home/
In Amerika zijn ze er ook een beetje mee bezig.
Daar laden ze ook op goedkope uren
https://www.washingtonpos...-battery-power-your-home/
[ Voor 7% gewijzigd door NietGiftig op 07-02-2023 15:03 ]
Die ACM bezoeken waren gewoon aangekondigd bij de partijen, het was alles behalve een inval. Laten we wel wezen de energieboeren hebben inmiddels maanden gehad om hun tarieven keurig te onderbouwen met bewijzen, dus die zaten bij wijze van spreken reeds met koffie met gebak te wachten op het bezoek/inval van de ACM. ACM doet onder het genot van een bakkie een babbeltje en vertrekt met een pak huiswerk huiswaarts. Iedereen heeft, als het goed, zijn deel van het toneelstuk na behoren opgevoerd.bilgy_no1 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:29:
[...]
Goh... Klinkt als PR actie nav dat andere bericht van vandaag:
https://fd.nl/bedrijfslev...neco-essent-en-vattenfall
Komt over als paniekvoetbal om dan maar de prijzen te halveren en dit soort interviews te geven. Bovendien ondergraaft dit juist de argumentatie dat die waanzinnige tarieven onvermijdelijk waren.
Ik ben zelf alvast blij dat we met onze overstap naar dynamisch hebben bijgedragen aan de discussie hierover en uiteindelijk ook de actie van de ACM.
Dat artikel van Vattenvall is in mijn opinie weinig meer dan een poging de uitstroom van klanten in te dammen naar oa dynamische energieboeren, immers de "trouwe" klanten van Vattenvall krijgen een enorme wortel voorgehouden dat in 1 april het goedkoper wordt en ondertussen worden ze nog even een kleine twee maanden uitgeknepen met hoge tarieven. In april is het stookseizoen praktisch voorbij en zijn de dagen weer een stuk langer, zonnepanelen gaan meer leveren. Kortom het risico voor Vattenvall praktisch nihil om per april de prijzen fors omlaag te gooien. Ik zit dynamisch en voor de maand januari zat ik op net geen 30 cent en voor februari zit ik tot op heden 34 cent all in en daarmee een aardig eind onder de Vattenvall en co tarieven en ook onder de nieuwe prijzen van april.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Voor de Home Assistant gebruikers van de Zonneplan integratie: er is een nieuwe versie beschikbaar die de Zonneplan API minder belast. Ook bevat het een andere fix:
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Meer vragen? Niet hier, maar even naar de buren:Hmmbob schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:52:
Mocht je de Zonneplan One integratie gebruiken en je grafieken werken na de update niet meer: wijzig forcast even in forecast in je code en je bent weer bij
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Sometimes you need to plan for coincidence
Sinds 1-2 bij zonneplan. Voorheen bij United Consumers (waar ik vanaf 1-10-'22met een variabel contract zat) met de verwachting dat per 1-1-23 de prijzen zouden worden aangepast naar beneden (op basis van hun algemene voorwaarden). In november bericht gekregen dat ze pas per 1-7-23 de prijzen zouden gaan aanpassen (3,50 euro per m3). Na discussie met klantenservice opgezegd en per 1-2-23 bij Zonneplan aangesloten.
Prijzen lijken redelijk transparant.
Hebben jullie inzicht in wat de winstmarge ongeveer is en of je dit kunt herleiden aan het uurtarief + belastingen? Met name interessant om later te kijken of ze dit niet exorbitant verhogen.
Prijzen lijken redelijk transparant.
Hebben jullie inzicht in wat de winstmarge ongeveer is en of je dit kunt herleiden aan het uurtarief + belastingen? Met name interessant om later te kijken of ze dit niet exorbitant verhogen.
Het enige waar leveranciers qua prijzen aan kunnen draaien is het maandelijks vastrecht en de totale opslag per energie-eenheid (kWh of m³). Voor dat laatste kunnen leveranciers allerlei verschillende benamingen hebben, maar het komt altijd neer op een variabele opslag per kWh of m³.m_huizinga schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:10:
Beide worden bijgehouden in de tabel in de topicstart, dus daar zou je verhogingen makkelijk in kunnen spotten. Aan jou of je de verhogingen vervolgens acceptabel/uitlegbaar of exorbitant vindt.
Winstmarge heb ik geen idee van, en ik zou ook niet weten of je daar achter zou kunnen komen. Veel leveranciers claimen dat ze voor de opslag per kWh en m³ alleen de daadwerkelijke inkoopkosten die ze maken doorberekenen, dus als je daar vanuit gaat dan zou je alleen naar het maandelijks vastrecht moeten kijken. Daar zou dan hun winst in moeten zitten. Toch zou ik ook wel kijken naar de opslagen, want dat geeft in ieder geval een indicatie van hoe efficiënt hun systemen zijn volgens mij.
Wat is er met de tarieven gebeurd?
Het zonnetje schijnt en zie dat de uurprijzen in de middag lager zijn dan in de nacht...
Auto laden in de nacht was erg handig want dan slaap ik, overdag ben ik aan het werk en dus niet thuis
Het zonnetje schijnt en zie dat de uurprijzen in de middag lager zijn dan in de nacht...
Auto laden in de nacht was erg handig want dan slaap ik, overdag ben ik aan het werk en dus niet thuis
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Vooral windstroom kan in de nacht voor goedkope stroom zorgen, maar het waait nu nauwelijks. Zie ook https://www.energieweerbericht.nu/. Daarnaast begint zonnestroom wel weer wat meer invloed te hebben omdat het langzaam langer licht begint te worden en de zon hoger/gunstiger gaat staan.Jazsie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:25:
Vandaag voor het eerst dit jaar dat mijn zonnepanelen meer produceren (19,3 kWh) dan mijn dagverbruik (19,2 kWh). Dit ondanks lage temperatuur en het nog redelijk hoge verbruik van mijn wp (10 kWh). Jammer dat de prijzen overdag nog niet meer dippen: ik heb een spread (verschil tussen hoog en laag, all in) van minimaal 20% nodig om mijn accu kosteneffectief in te kunnen zetten.Sicco92 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:28:
[...]
Vooral windstroom kan in de nacht voor goedkope stroom zorgen, maar het waait nu nauwelijks. Zie ook https://www.energieweerbericht.nu/. Daarnaast begint zonnestroom wel weer wat meer invloed te hebben omdat het langzaam langer licht begint te worden en de zon hoger/gunstiger gaat staan.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ben al heel de maand februari in 100% off grid modus (lees accu in eilandwerking en netverbinding alleen nodig om stroom betalend te injecteren, ik heb nl. twee omvormers, één voor PV en één voor accu).
En ook reeds enkele dagen in januari meer opgewekt dan verbruikt. Gisteren een productie driemaal hoger dan het verbruik.
Laden en ontladen via net naar accu is hier nog altijd niet lonend door het marginale prijsverschil tussen dynamisch en rechtstreeks netverbruik en de relatief hoge injectievergoeding tov afnamekost.
Dan beter de accu 100% volladen met zonnestroom en de productieoverschotten richting net.
En ook reeds enkele dagen in januari meer opgewekt dan verbruikt. Gisteren een productie driemaal hoger dan het verbruik.
Laden en ontladen via net naar accu is hier nog altijd niet lonend door het marginale prijsverschil tussen dynamisch en rechtstreeks netverbruik en de relatief hoge injectievergoeding tov afnamekost.
Dan beter de accu 100% volladen met zonnestroom en de productieoverschotten richting net.
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 08-02-2023 09:17 ]
Mijn eerste zonneplan factuur. 360 euro ipv 850 euro bij Greenchoice. Dat is een beste loonsverhoging ;-)
En dan letten wij geeneens heel erg op qua wassen en (afvoer) droger. Als het kan wel, maar soms moet je gewoon even 2 wassen wegwerken. Erg blij mee. Duidelijke factuur ook.
Alleen jammer dat je enkel de som ziet van je verbruik. En niet de gem prijs. Maar goed.
En dan letten wij geeneens heel erg op qua wassen en (afvoer) droger. Als het kan wel, maar soms moet je gewoon even 2 wassen wegwerken. Erg blij mee. Duidelijke factuur ook.
Alleen jammer dat je enkel de som ziet van je verbruik. En niet de gem prijs. Maar goed.
Mooi topic, hierdoor overgestapt van budget naar vanons voor alleen gas en naar Samenom voor Electra. Mijn opwek en verbruik is nagenoeg gelijk. Via dynamisch gas hoop ik dat er niet nog meer belastinggeld verdwijnt in de zakken van de energiemaatschappijen dankzij het plafond.
Zover ik het heb gelezen is overstappen met zonnepanelen niet interessant voor dynamisch. Ik heb een verbruik en opwek van 5000kwh met panelen op zuid.
Zover ik het heb gelezen is overstappen met zonnepanelen niet interessant voor dynamisch. Ik heb een verbruik en opwek van 5000kwh met panelen op zuid.
Off grid is toch los van "het net" als in niet gekoppeld?IvoB2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:31:
Ben al heel de maand februari 100% off grid. En ook reeds enkele dagen in januari meer opgewekt dan verbruikt. Gisteren een productie driemaal hoger dan het verbruik.
Inderdaad.
Ik heb een accu met eilandwerking en een auto transferswitch bij uitval netstroom en een manuele schakelaar om zelf te schakelen tussen netverbinding en eilandwerking.
Ik zal het voor je aanpassen van 100% off grid naar 100% in off grid modus.
Ik heb een accu met eilandwerking en een auto transferswitch bij uitval netstroom en een manuele schakelaar om zelf te schakelen tussen netverbinding en eilandwerking.
Ik zal het voor je aanpassen van 100% off grid naar 100% in off grid modus.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 08-02-2023 09:16 ]
Ik ook de eerste gekregen vandaag, 250 i.p.v. 600meermarco schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:36:
Mijn eerste zonneplan factuur. 360 euro ipv 850 euro bij Greenchoice. Dat is een beste loonsverhoging ;-)
8 cent onder het prijsplafond uitgekomen
En dat is waarschijnlijk dus zelfs de duurste maand van het jaar geweest (door het verbruik).
@meermarco : Je gemiddelde prijs staat in de app: Analyse verbruik -> bekijk maandoverzicht
[ Voor 1% gewijzigd door jusch op 08-02-2023 09:49 . Reden: typo ]
Ik zit vooralsnog met alle tevredenheid bij zonneplan. Dynamisch voor zowel stroom als gas.
En eerlijk gezegd vind ik die app and de facturen afhandeling en ook de klantenservice prima voldoen.
Dus ik zit in dubio.
Wil ik hier blijven en van het gezeik van uren spenderen per maand/kwartaal af. of wil ik toch proberen om het salderen te optimaliseren zodat de panelen zich terugverdienen en de gaskosten gecompenseerd worden door de stroom opbrengst.
Nu heb ik toch even gekeken. Zonneplan stelt dat ze salderen per jaar.
Maar tegen welk tarrief is dat? Want ik heb nu gezien dat de gemiddelde aankoopprijs van stroom 0,15xx was en voor de terugleveren heb ik 0,13xx gekregen. - per KW
Na deze maand ga ik meer leveren als verbruiken. Alleen die levering is vaak dynamisch prijs vrij laag tarrief. Terwijl in de koude maanden de prijs voor stroom wel dubbel was vorig jaar en misschien wel word komende november/december.
Een Engie bijvoorbeeld kan een vaste vergoeding bieden die hoger is.
Uiteindelijk verwacht ik tussen de 1000 en 3000 KW terug te leveren op jaarbasis.
Afhankelijk van het verbruik van de elektrische auto de zon natuurlijk. (en wat nog niet meer)
Kortom het loont wel om een redelijke energievergoeding te krijgen.
want 1000x0,13 is stuk lager dan 1000x0,60
Al weet ik dus niet tegen welk tarrief zonneplan uiteindelijk de teruglever KW's gaat berekenen.
En ik weet ook niet of ik met gas bij hun mag/kan blijven als ik stroom elders onder breng.
Lang verhaal, kom zelf niet echt tot een duidelijke conclusie en ben vooral benieuwd of er meer zijn die hiermee zitten en wat ze denken te gaan doen.
En eerlijk gezegd vind ik die app and de facturen afhandeling en ook de klantenservice prima voldoen.
Dus ik zit in dubio.
Wil ik hier blijven en van het gezeik van uren spenderen per maand/kwartaal af. of wil ik toch proberen om het salderen te optimaliseren zodat de panelen zich terugverdienen en de gaskosten gecompenseerd worden door de stroom opbrengst.
Nu heb ik toch even gekeken. Zonneplan stelt dat ze salderen per jaar.
Maar tegen welk tarrief is dat? Want ik heb nu gezien dat de gemiddelde aankoopprijs van stroom 0,15xx was en voor de terugleveren heb ik 0,13xx gekregen. - per KW
Na deze maand ga ik meer leveren als verbruiken. Alleen die levering is vaak dynamisch prijs vrij laag tarrief. Terwijl in de koude maanden de prijs voor stroom wel dubbel was vorig jaar en misschien wel word komende november/december.
Een Engie bijvoorbeeld kan een vaste vergoeding bieden die hoger is.
Uiteindelijk verwacht ik tussen de 1000 en 3000 KW terug te leveren op jaarbasis.
Afhankelijk van het verbruik van de elektrische auto de zon natuurlijk. (en wat nog niet meer)
Kortom het loont wel om een redelijke energievergoeding te krijgen.
want 1000x0,13 is stuk lager dan 1000x0,60
Al weet ik dus niet tegen welk tarrief zonneplan uiteindelijk de teruglever KW's gaat berekenen.
En ik weet ook niet of ik met gas bij hun mag/kan blijven als ik stroom elders onder breng.
Lang verhaal, kom zelf niet echt tot een duidelijke conclusie en ben vooral benieuwd of er meer zijn die hiermee zitten en wat ze denken te gaan doen.
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
Ahh, vermoed dat dit straks -in de zomer- dagelijks zal zijn dan...Sicco92 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:28:
[...]
Vooral windstroom kan in de nacht voor goedkope stroom zorgen, maar het waait nu nauwelijks. Zie ook https://www.energieweerbericht.nu/. Daarnaast begint zonnestroom wel weer wat meer invloed te hebben omdat het langzaam langer licht begint te worden en de zon hoger/gunstiger gaat staan.
Tijd voor thuis accu
Interessant, hoeveel PV heb je? grootte accu? gemiddeld dag verbruik?IvoB2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:31:
Ben al heel de maand februari in 100% off grid modus (lees accu in eilandwerking en netverbinding alleen nodig om stroom betalend te injecteren, ik heb nl. twee omvormers, één voor PV en één voor accu).
Hier hetzelfde, ik was vanaf 28 november bij zonneplan. En december viel nog best prijzig uit met een factuur >600euro maar die heb ik gelukkig kunnen compenseren duur de TLV van Delta die ook ongeveer hetzelfde bedrag was. In December waren de dynamische prijzen ook nog vrij hoog.jusch schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Ik ook de eerste gekregen vandaag, 250 i.p.v. 600![]()
8 cent onder het prijsplafond uitgekomen![]()
En dat is waarschijnlijk dus zelfs de duurste maand van het jaar geweest (door het verbruik).
@meermarco : Je gemiddelde prijs staat in de app: Analyse verbruik -> bekijk maandoverzicht
Dus reken je nog niet rijk door te denken dat januari de duurste maand was. Prijsplafon kan nog best een belangrijk effect hebben volgende december en de vraag is of het verlengt word of niet.
PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP
@TurboNick3
Heb zelf niet veel verstand van, maar ik zie vaak dezelfde vraag en het antwoord is dan steeds dat salderen met dynamisch alleen voor de btw is. Je krijgt gewoon het uurtarief van het moment voor je kWh.
Als ik het goed begrijp. Heb zelf geen teruglevering / zonnepanelen.
Heb zelf niet veel verstand van, maar ik zie vaak dezelfde vraag en het antwoord is dan steeds dat salderen met dynamisch alleen voor de btw is. Je krijgt gewoon het uurtarief van het moment voor je kWh.
Als ik het goed begrijp. Heb zelf geen teruglevering / zonnepanelen.
Gaan we weer. Dit staat uitgebreid beschreven in de startpost. Samengevat: ze salderen de belasting per jaar. Voor de levering krijg je simpelweg het op dat moment geldende tarief.TurboNick3 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:44:
INu heb ik toch even gekeken. Zonneplan stelt dat ze salderen per jaar.
Maar tegen welk tarrief is dat?
Wen er maar alvast aan….. Met veel zon zal je overdag vrijwel altijd goedkoper uit zijn dan in de nacht.Jazsie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:25:
5,6 kWp/5.0 kVA/15,36 kWh.Jazsie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:47:
[...]
Interessant, hoeveel PV heb je? grootte accu? gemiddeld dag verbruik?
Dagverbruik afhankelijk van productie tussen 2,4 en 30 kWh.
Gemiddeld etmaalverbruik gemeten voor 2022: 7,52 kWh.
Ja langzaam aan moet ik de boiler bijstellen om overdag te gaan verwarmen.
Trouwens net een factuurtje, zie dat ik uiteindelijk 0,25€ per kwh betaal afgelopen maand.
Trouwens net een factuurtje, zie dat ik uiteindelijk 0,25€ per kwh betaal afgelopen maand.
Vandaag nog eens goed kunnen zien dat er, vanaf het ogenblik dat er overproductie en injectie in het net is de situatie zich keert en een standaard contract voordeliger kan zijn dan het dynamisch uurtarief.
Tijdens de uren dat er veel overproductie was (11:00-15:00 uur) lag het dynamisch uurtarief (en dus ook de terugleververgoeding) steeds onder het bedrag van de vaste terugleververgoeding.
:strip_exif()/f/image/aTomaSzxJtXUsBQ4ZZOsktml.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/utXR1CoTVXv0xk0chry8IksD.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens de uren dat er veel overproductie was (11:00-15:00 uur) lag het dynamisch uurtarief (en dus ook de terugleververgoeding) steeds onder het bedrag van de vaste terugleververgoeding.
:strip_exif()/f/image/aTomaSzxJtXUsBQ4ZZOsktml.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/utXR1CoTVXv0xk0chry8IksD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 08-02-2023 21:00 ]
Zet je dan je accu niet in of is dat nog meer onvoordelig?IvoB2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:22:
Vandaag nog eens goed kunnen zien dat er, vanaf het ogenblik dat er overproductie en injectie in het net is de situatie zich keert en een standaard contract voordeliger kan zijn dan het dynamisch uurtarief.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Sorry dat klopt. Ik bedoelde 100x 0.32, 50*0.40 etc. Maar goed, wordt wellicht ook een zooitjejusch schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Ik ook de eerste gekregen vandaag, 250 i.p.v. 600![]()
8 cent onder het prijsplafond uitgekomen![]()
Daar gaat me idee om goedkoop in de nacht te ladenMars2020 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:29:
[...]
Wen er maar alvast aan….. Met veel zon zal je overdag vrijwel altijd goedkoper uit zijn dan in de nacht.
Overdag laden is onmogelijk gezien mijn werk situatie...
Ahh interessant.IvoB2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:44:
[...]
5,6 kWp/5.0 kVA/15,36 kWh.
Dagverbruik afhankelijk van productie tussen 2,4 en 30 kWh.
Gemiddeld etmaalverbruik gemeten voor 2022: 7,52 kWh.
Tel daarbij dat we in NL nog salderen, normaal contract dus beter is wanneer je bijna of meer opwek dan verbruik hebt...IvoB2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb besloten om ondanks dat een vast/flexibel contract misschien aantrekkelijker wordt met zonnepanelen en mooi weer, ik dit jaar toch gewoon bij Zonneplan ga blijven. Heb nog steeds gelazer met Oxxio, ik wordt licht agressief van de nieuwsberichten over de traditionele energieleveranciers. Als we dynamisch willen laten slagen en groeien dan moeten we het ook steunen toch.
P8
Nu Eneco weer een 6 maanden contract aanbiedt, dacht ik het volgende: aangezien je tussen april en oktober meer opwekt dan verbruikt (ik althans), is het dan niet veel handiger nu dat voor 40ct/kWh te nemen?
Met dynamische prijzen heb je zomers vaak dat het door het overaanbod aan stroom op zonnige dagen juist niets oplevert.
En dan in oktober weer terug naar dynamisch. Of maak ik ergens een denkfout?
Met dynamische prijzen heb je zomers vaak dat het door het overaanbod aan stroom op zonnige dagen juist niets oplevert.
Lastig, kan zomaar zijn dat de gasvoorraden weer aangevuld moeten worden en de energieprijs weer flink gaat stijgen wat voor terug leveren ook gunstig kan zijn. Wil je zekerheid dan naar Eneco of neem je een gok dan dynamisch.wickeren schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:19:
Nu Eneco weer een 6 maanden contract aanbiedt, dacht ik het volgende: aangezien je tussen april en oktober meer opwekt dan verbruikt (ik althans), is het dan niet veel handiger nu dat voor 40ct/kWh te nemen?
voorlopig zijn de gasvoorraden nog redelijk vol. Of we dat allemaal leeg gaan trekken moet nog blijken. Als het een warm voorjaar wordt dan hoeft er misschien ook niet al te veel bijgevuld te worden.
Ik zit in de volgende situatie waarbij mijn contract bij Budget Energie deze maand afloopt:
- Verbruik 7.400kWh waarvan 4.100kWh auto
- Teruglevering panelen 3.800kWh
- Netto verbruik dus 3.600kWh
- Gas 870m3
Daarom zit ik nu juist ook te denken om een half jaar naar Eneco te gaan, tijdens de piekmaanden voor zonnepanelen.Bashy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:34:
Ik zit in de volgende situatie waarbij mijn contract bij Budget Energie deze maand afloopt:Gas zet ik denk ik om naar dynamisch. Ik heb hier gelezen dat je moet oppassen om elektra eveneens naar dynamisch om te zetten omdat de teruglevertarieven dan ook spot zijn. Ik begrijp dan dat ik bijv. op zonnige dagen weleens energie zou kunnen terugleveren tegen een lager tarief dan wanneer ik verbruik (laden auto in de nacht bijv.). Ik kan in dat geval beter salderen tegen dezelfde tarieven obv een variabel contract. Klopt deze aanname?
- Gas 870m3
Interesting thinking idd... Je kunt hier op afstuderen.wickeren schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:37:
[...]
Daarom zit ik nu juist ook te denken om een half jaar naar Eneco te gaan, tijdens de piekmaanden voor zonnepanelen.
Als je in die periode meer teruglevert dan verbruikt: die extra kWh teruglevering kun je niet salderen en wat is ex btw en ex energiebelasting je teruglevertarief (tlv) bij Eneco? Ligt dat hoger dan het gemiddelde dynamische tarief tijdens teruglevering?wickeren schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:37:
[...]
Daarom zit ik nu juist ook te denken om een half jaar naar Eneco te gaan, tijdens de piekmaanden voor zonnepanelen.
Je zou een simulatie moeten maken met bijv. je verbruik/teruglevering gegevens van vorig jaar en dan realistische dynamische en Eneco tarieven tegenover elkaar zetten.
Kan ook maar zo zijn dat alle reguliere leveranciers komende zomer hun tlv verlagen omdat er vorig jaar heel veel pv is geïnstalleerd.
Zou dat salderen gaan over de looptijd (6maanden) van het contract? Wat de teruglevergoeding gaat worden weet niemand natuurlijk, dat geld ook voor de spot prijzen, maar die zijn bij veel zon gewoon laag, dat heb ik vorige zomer wel gezien.KC27 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:47:
[...]
Als je in die periode meer teruglevert dan verbruikt: die extra kWh teruglevering kun je niet salderen en wat is ex btw en ex energiebelasting je teruglevertarief (tlv) bij Eneco? Ligt dat hoger dan het gemiddelde dynamische tarief tijdens teruglevering?
Je zou een simulatie moeten maken met bijv. je verbruik/teruglevering gegevens van vorig jaar en dan realistische dynamische en Eneco tarieven tegenover elkaar zetten.
Kan ook maar zo zijn dat alle reguliere leveranciers komende zomer hun tlv verlagen omdat er vorig jaar heel veel pv is geïnstalleerd.
Je gebruik is fors hoger dan je pv capaciteit, een teruglever tarief bij een traditionele leverancier is bij jou dus niet van toepassing, salderen wel.Bashy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:34:
Ik zit in de volgende situatie waarbij mijn contract bij Budget Energie deze maand afloopt:Gas zet ik denk ik om naar dynamisch. Even checken of ik nu alles goed begrijp: Ik heb hier gelezen dat je moet oppassen om elektra eveneens naar dynamisch om te zetten omdat de teruglevertarieven dan ook spot zijn. Ik begrijp dan dat ik bijv. op zonnige dagen weleens energie zou kunnen terugleveren tegen een lager tarief dan wanneer ik verbruik (laden auto in de nacht bijv.). Ik kan in dat geval beter salderen tegen dezelfde tarieven obv een variabel contract. Klopt deze aanname?
- Gas 870m3
Bij een dynamisch contract wordt gesaldeerd tegen het dan geldende tarief. Dan saldeer je dus tegen een relatief laag tarief, maar je verbruik van het net is bij dynamisch ook lager gedurende het jaar.
Gebruik de rekentool in de openingspost om hier meer beeld bij te krijgen.
Afgelopen jaar waren die juist nog redelijk hoog wegens de omstandigheden, de jaar ervoor was het veel lager...wickeren schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:55:
[...]
Zou dat salderen gaan over de looptijd (6maanden) van het contract? Wat de teruglevergoeding gaat worden weet niemand natuurlijk, dat geld ook voor de spot prijzen, maar die zijn bij veel zon gewoon laag, dat heb ik vorige zomer wel gezien.
Salderen gaat per jaar of 6 maanden in dit geval aangezien contract kortere looptijd heeft.
Houd rekening dat helaas niet ieder energieleverancier dit doet.
Dat staat dan weer in het overzicht prijsplafond in de app, precies zoals je hier omschrijft.meermarco schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:25:
[...]
Sorry dat klopt. Ik bedoelde 100x 0.32, 50*0.40 etc. Maar goed, wordt wellicht ook een zooitje
Ik heb nog geen panelen, maar heb hier ergens een idee gezien om de panelen bijvoorbeeld oost/west te leggen zodat je buiten de goedkope uren gaat leveren, dat kan best een positieve businesscase zijn in geval van dynamisch.Montalbano schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:15:
Ik heb besloten om ondanks dat een vast/flexibel contract misschien aantrekkelijker wordt met zonnepanelen en mooi weer, ik dit jaar toch gewoon bij Zonneplan ga blijven. Heb nog steeds gelazer met Oxxio, ik wordt licht agressief van de nieuwsberichten over de traditionele energieleveranciers. Als we dynamisch willen laten slagen en groeien dan moeten we het ook steunen toch.
Dat kan prima, alleen zal je even moeten uitzoeken of je na het half jaar de eindfactuur krijgt, met name of eventuele opwek waar nog geen verbruik tegenover staat beschikbaar blijft. Idealiter wil je je volledige opwek verbruiken (salderen) voordat je weer overstapt naar dynamisch, niet dat een deel van je opwek een lagere invoedingsvergoeding krijgt.wickeren schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:19:
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Rond 11:00 uur is de accu al volgeladen (voor de uren van verbruik dat de prijs hoog is).KC27 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:25:
[...]
Zet je dan je accu niet in of is dat nog meer onvoordelig?
In deze tijd van het jaar zijn er nog altijd veel meer uren dat er geen PV productie is dan wel. Dan kan je de accu beter sparen om voor eigen verbruik in te zetten tijdens deze uren.
Ik kan dan beter de overproductie (die ik zelf niet direct verbruik) rechtstreeks op het net zetten tegen een hogere vergoeding dan de vergoeding via het dynamisch tarief.
De dynamische prijs tussen hoog en laag schommelt ook maar 4 cent/kWh. De accu gaan laden en ontladen om te handelen veroorzaakt 20% verliezen (er is immers een dubbele beweging van AC => DC en van DC => AC.
Je kan de inhoud van een accu ook niet binnen één uur (het goedkoopste) volledig vullen en volledig ontladen op het duurste uur. Dat vraagt immers veel te veel vermogen.
Na zeven maanden proef draaien met een dynamisch contract kan ik, in mijn situatie, alleen maar vaststellen dat het voordeliger is om de geproduceerde stroom:
- eerst zoveel mogelijk direct te verbruiken
- dan in de accu op te slaan voor verbruik tijdens de productieloze uren
- dan tegen een vaste vergoeding (met de nuance dat die situatie kan wijzigen wanneer de vaste vergoeding aanzienlijk en langdurig zou dalen) de productie op het net te zetten.
Het voordeel om de accu in te zetten om tijdens daluren ze via het net te laden en daarna de stroom te gebruiken tijdens de netpiekuren is - rekening houdende met de omzetverliezen - te klein tov alle stroom direct en opgeslagen van PV te verbruiken en het tekort aan te vullen door rechtstreeks van het net te gebruiken. Dat geeft alleen een miniem voordeel tijdens de maanden december en januari (omdat er dan toch geen teruglevering is). Alle andere maanden is het, in de huidige prijssituatie, nadeliger.
En het voordeel van december en januari wordt al teniet gedaan door de hogere vaste vergoeding van een dynamisch contract tov een standaard contract (voor dat laatste is de vergoeding hier nul euro).
In een andere situatie waar de afnamekost van een variabel contract zeer hoog is (ik lees hier prijzen tot 80 cent/kWh) en/of de vaste terugleververgoeding continue laag is heb je uiteraard een ander uitgangspunt.
Maar mij lijkt het dan vooralsnog eenvoudiger om een variabel contract aan te houden met een relatief lage afnamekost en in verhouding een hoge teruglevergoeding (hier ligt die nu op 29/20 en in januari op 27/20) dan te zitten wikken en wegen met een dynamisch tarief.
Dat zou kunnen veranderen maar voor dit jaar maakt dat voor mij niets meer uit gezien ik vanaf de eerste week van februari tot de laatste week van november het net niet gebruik en volledig zelfvoorzienend ben. In die periode moet ik het net alleen gebruiken om terug te leveren.
Ik kon in Vlaanderen ook nog tot minstens 2025 salderen.Jazsie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:41:
[...]
Tel daarbij dat we in NL nog salderen, normaal contract dus beter is wanneer je bijna of meer opwek dan verbruik hebt...
Maar de salderingsregeling is hier iets anders.
Je mag tussen twee meteropnames (normaal een periode van een jaar) alleen maar 1:1 salderen wat je zelf op het net hebt gezet (eigen direct verbruik is uiteraard altijd gratis). Wat je meer produceert ben je verloren (of je zet het op het net tegen een nulvergoeding). Bovendien betaal je een forfaitaire salderingsvergoeding (prosumententarief) berekend op het max. kVA vermogen van de omvormer.
Wanneer je afziet van salderen krijg je een vergoeding voor iedere kWh die je op het net zet en valt de salderingsvergoeding weg. Gezien ik op jaarbasis tot 6 keer meer op het net zet dan ik er zelf van afneem heeft het in mijn situatie economisch gezien ook geen zin om nog langer aan salderen vast te houden.
Je loopt zelfs het risico dat de prijzen negatief zijn.wickeren schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:19:
Wanneer je dan PV-productie niet direct zelf kan verbruiken en/of opslaan ga je bij een dynamisch contract zelfs moeten betalen om terug te leveren.
Met een accu met voldoende opslagvermogen kan je dat risico uitsluiten door ipv terug te leveren op te slaan en wanneer je ziet dat er meerdere dagen overproductie zal zijn (en dan moet je al een solcast app koppelen om op eigen locatie dat te kunnen voorspellen) kan je de inhoud van de accu gaan dumpen op hhe net wanneer de prijzen positief zijn om plaats te maken voor nieuwe opslag tijdens de negatieve uren.
In NL is het verschil groter tussen laag en hoog. 10ct+ is geen uitzondering.IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:05:
[...]
Rond 11:00 uur is de accu al volgeladen (voor de uren van verbruik dat de prijs hoog is).
In deze tijd van het jaar zijn er nog altijd veel meer uren dat er geen PV productie is dan wel. Dan kan je de accu beter sparen om voor eigen verbruik in te zetten tijdens deze uren.
Ik kan dan beter de overproductie (die ik zelf niet direct verbruik) rechtstreeks op het net zetten tegen een hogere vergoeding dan de vergoeding via het dynamisch tarief.
De dynamische prijs tussen hoog en laag schommelt ook maar 4 cent/kWh. De accu gaan laden en ontladen om te handelen veroorzaakt 20% verliezen (er is immers een dubbele beweging van AC => DC en van DC => AC.
Je kan de inhoud van een accu ook niet binnen één uur (het goedkoopste) volledig vullen en volledig ontladen op het duurste uur. Dat vraagt immers veel te veel vermogen.
Na zeven maanden proef draaien met een dynamisch contract kan ik, in mijn situatie, alleen maar vaststellen dat het voordeliger is om de geproduceerde stroom:
- eerst zoveel mogelijk direct te verbruiken
- dan in de accu op te slaan voor verbruik tijdens de productieloze uren
- dan tegen een vaste vergoeding (met de nuance dat die situatie kan wijzigen wanneer de vaste vergoeding aanzienlijk en langdurig zou dalen) de productie op het net te zetten.
Het voordeel om de accu in te zetten om tijdens daluren ze via het net te laden en daarna de stroom te gebruiken tijdens de netpiekuren is - rekening houdende met de omzetverliezen - te klein tov alle stroom direct en opgeslagen van PV te verbruiken en het tekort aan te vullen door rechtstreeks van het net te gebruiken. Dat geeft alleen een miniem voordeel tijdens de maanden december en januari (omdat er dan toch geen teruglevering is). Alle andere maanden is het, in de huidige prijssituatie, nadeliger.
En het voordeel van december en januari wordt al teniet gedaan door de hogere vaste vergoeding van een dynamisch contract tov een standaard contract (voor dat laatste is de vergoeding hier nul euro).
In een andere situatie waar de afnamekost van een variabel contract zeer hoog is (ik lees hier prijzen tot 80 cent/kWh) en/of de vaste terugleververgoeding continue laag is heb je uiteraard een ander uitgangspunt.
Maar mij lijkt het dan vooralsnog eenvoudiger om een variabel contract aan te houden met een relatief lage afnamekost en in verhouding een hoge teruglevergoeding (hier ligt die nu op 29/20 en in januari op 27/20) dan te zitten wikken en wegen met een dynamisch tarief.
Dat zou kunnen veranderen maar voor dit jaar maakt dat voor mij niets meer uit gezien ik vanaf de eerste week van februari tot de laatste week van november het net niet gebruik en volledig zelfvoorzienend ben. In die periode moet ik het net alleen gebruiken om terug te leveren.
Dan loont het wel om goedkoop te laden en vervolgens het net op te sturen.
Maar ook ik ben van mening dat je beter gewoon je accu kan gebruiken enkel voor eigen verbruik ipv "handelen".
Belgie en NL kan je daarom ook niet echt met elkaar vergelijken wat dat betreft.IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:12:
[...]
Ik kon in Vlaanderen ook nog tot minstens 2025 salderen.
Maar de salderingsregeling is hier iets anders.
Je mag tussen twee meteropnames (normaal een periode van een jaar) alleen maar 1:1 salderen wat je zelf op hhe net hebt gezet (eigen direct verbruik ik uiteraard altijd gratis). Wat je meer produceert ben je verloren (of je zet het op het net tegen een nulvergoeding). Bovendien betaal je een forfaitaire salderingsvergoeding (prosumententarief) berekend op het max. kVA vermogen van de omvormer.
Wanneer je afziet van salderen krijg je een vergoeding voor iedere kWh die je op het net zet en valt de salderingsvergoeding weg. Gezien ik op jaarbasis tot 6 keer meer op het net zet dan ik er zelf van afneem heeft het in mijn situatie economisch gezien ook geen zin om nog langer aan salderen vast te houden.
Gelukkig wordt dit niet het geval in de nieuwe energiewet,om maar weer direct een poging te wagen ruis te voorkomen hier.IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Je loopt zelfs het risico dat de prijzen negatief zijn.
Wanneer je dan PV-productie niet direct zelf kan verbruiken en/of opslaan ga je bij een dynamisch contract zelfs moeten betalen om terug te leveren.
Met een accu met voldoende opslagvermogen kan je dat risico uitsluiten door ipv terug te leveren op te slaan en wanneer je ziet dat er meerdere dagen overproductie zal zijn (en dan moet je al een solcast app koppelen om op eigen locatie dat te kunnen voorspellen) kan je de inhoud van de accu gaan dumpen op hhe net wanneer de prijzen positief zijn om plaats te maken voor nieuwe opslag tijdens de negatieve uren.
De tweede kamer heeft ingestemd met het amendement van Omtzigt zodat zonnepaneelhouders hoeven niet te betalen voor het terugleveren van zonnestroom aan het net als de elektriciteitsprijs negatief is.
Heeft de tweede kamer ook al bedacht wie dat dan wel gaat betalen? Of is dat weer iets waar later pas over nagedacht wordt? 
Negatieve prijzen zijn natuurlijk niet wenselijk, binnen een jaartje zullen we die (landelijk) waarschijnlijk ook niet al te veel meer zien.
Negatieve prijzen zijn natuurlijk niet wenselijk, binnen een jaartje zullen we die (landelijk) waarschijnlijk ook niet al te veel meer zien.
- knip -
Bwa, ik volg de dynamische tarieven toch al een tijdje op de voet op.Jazsie schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:41:
Belgie en NL kan je daarom ook niet echt met elkaar vergelijken wat dat betreft.
En de NL en BE DA tarieven verschillen niet zoveel van elkaar.
In Vlaanderen heb je ook verschillen van meer dan 10 cent tussen hoog en laag.
Maar je moet je niet blindstaren op de uitersten maar continue gaan rekenen over een langere periode van bv. een jaar en dan constant de prijzen, volgens eigen verbruikersprofiel, tegen elkaar afwegen. Dan pas zie je echt het verschil tussen dynamisch en standaard.
Maar hoeveel verbruikers maken continue die afweging?
:strip_exif()/f/image/RkCaFMz6agG5vCa3JduN4nqt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eg6bkVmKjpVONwK1Z648lPlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je vergeet de technische kant van de zaak.Dan loont het wel om goedkoop te laden en vervolgens het net op te sturen.
Ten eerste handel je niet één op één maar eerder met een verlies van 20% op de capaciteit en je kan niet het volledige volume tijdens het laagste dal binnenhalen om het vervolgens tijdens de piek in één keer terug op het net te zetten. Daar gaat tijd over en in die tijd evolueren de prijzen ook weer.
En ja er zijn ook periodes dat het dal meerdere uren aanhoudt en de piek (minder) langer aanhoudt. Maar op een jaar gerekend is dat verschil verwaarloosbaar.
[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 09-02-2023 10:08 ]
Waarom denk je dat? Het aanbod pv en windparken groeit flink.Raymond P schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:55:
Of bedoel je de negatieve prijs excl belasting?
@IvoB2 Er speelt meer dan enkel tarieven. Maar dat is hier redelijk offtopic.
Kort samengevat geeft teruglevering hier ook een belastingvoordeel.
@Bezzerk Het aantal waterstoffabrieken op de planning wordt steeds groter. Bedrijven staan ook te springen om batterijtjes aan het net te hangen.
In beide gevallen is stroom onder een paar cent kassa.
@Bezzerk Het aantal waterstoffabrieken op de planning wordt steeds groter. Bedrijven staan ook te springen om batterijtjes aan het net te hangen.
In beide gevallen is stroom onder een paar cent kassa.
[ Voor 41% gewijzigd door Raymond P op 09-02-2023 10:11 ]
- knip -
Idd andere situatie dus.Bezzerk schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:42:
[...]
Gelukkig wordt dit niet het geval in de nieuwe energiewet,om maar weer direct een poging te wagen ruis te voorkomen hier.
De tweede kamer heeft ingestemd met het amendement van Omtzigt zodat zonnepaneelhouders hoeven niet te betalen voor het terugleveren van zonnestroom aan het net als de elektriciteitsprijs negatief is.
Maar dat extra voordeel voor PV eigenaars zal dan toch voor iemand anders een extra nadeel zijn?
Net zoals het prijsplafond ook winst oplevert voor één partij te betalen door een andere.
Ja de situatie is complex en uiteenlopend.Raymond P schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:04:
@IvoB2 Er speelt meer dan enkel tarieven. Maar dat is hier redelijk offtopic.
Hier geeft voor sommigen gewoon produceren (ongeacht wat je er mee doet) dan weer een fiscaal voordeel.
Ik krijg bv. 33 cent per kWh dat mijn installatie opwekt en ik zelf verbruik, momenteel 53 cent per kWh wanneer ik die kWh op het net zet en 85 cent voor iedere kWh die ik rechtstreeks van PV thuis in een EV laad.
Mooi voor mij maar ik besef ook dat iemand anders die voordelen uiteindelijk zal moeten betalen.
Niet te vergelijken helaas.IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:11:
[...]
Net zoals het prijsplafond ook winst oplevert voor één partij te betalen door een andere.
De saldering wordt gefinancierd door klanten bij de energieleverancier die wel betalen voor hun stroom.
Het prijsplafond wordt in Nederland betaald door de staat, dus door iedereen die belasting betaald.
De prijs zal niet snel negatief zijn. Er zit nu al 15ct belasting op die op jaar basis gesaldeerd mag worden en zie dit bedrag ook niet snel lager worden.
Dus bij een prijs van -1ct kan nog prima terug leveren tot je eigen verbruik. Als je meer terug lever als gebruik dan inderdaad de energie zelf op slaan of direct verbuiken.
Dynamisch vind ik een mooie oplossing voor mensen zonder panelen. Die kunnen nu ook van een lage prijs profiteren in plaats van mee te betalen aan de subsidie van zonnepaneel houders bij een traditionele leverancier.
Dus bij een prijs van -1ct kan nog prima terug leveren tot je eigen verbruik. Als je meer terug lever als gebruik dan inderdaad de energie zelf op slaan of direct verbuiken.
Dynamisch vind ik een mooie oplossing voor mensen zonder panelen. Die kunnen nu ook van een lage prijs profiteren in plaats van mee te betalen aan de subsidie van zonnepaneel houders bij een traditionele leverancier.
Ongetwijfeld wederom de mensen zonder panelen.Raymond P schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:55:
Heeft de tweede kamer ook al bedacht wie dat dan wel gaat betalen? Of is dat weer iets waar later pas over nagedacht wordt?
Wij zijn per vandaag ook over
Van het faillissement van "Welkom Energie", naar verplicht veel te dure Eneco, naar een jaartje Vandebron, nu zonneplan.
Inderdaad, alhoewel de productie dan natuurlijk ook niet helemaal optimaal is. Ik heb ze op Zuid-Oost en Zuid-West waardoor je in ieder geval de dagelijkse piek rond etenstijd en begin van de avond meepakt.jusch schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:48:
[...]
Ik heb nog geen panelen, maar heb hier ergens een idee gezien om de panelen bijvoorbeeld oost/west te leggen zodat je buiten de goedkope uren gaat leveren, dat kan best een positieve businesscase zijn in geval van dynamisch.
P8
Zo werkt het hier wel niet.Willempie27 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:22:
De prijs zal niet snel negatief zijn. Er zit nu al 15ct belasting op die op jaar basis gesaldeerd mag worden en zie dit bedrag ook niet snel lager worden.
Op afname betaal je hier idd heffingen, netkosten en BTW. De afnameprijs zal in de praktijk dus nauwelijks negatief zijn.
Maar op de teruglevering betaal je buiten de minieme fee voor de leverancier geen heffingen, netkosten noch BTW. En de kosten staan trouwen los van de naakte energiecomponent.
Wanneer de naakte energiecomponent dus op de e-spot DA beurs dus negatief is ga je als terugleveraar wel degelijk dat negatieve deel betalen ipv te innen. Moet je op dat eigenste ogenblik afnemen dan krijg je geld om af te nemen maar dat wordt dan meer dan geneutraliseerd door de kosten en BTW die in surplus erop geheven worden.
Een consument zonder PV en opslag heeft bij een dynamisch tarief ook geen andere keuze dan per uur de prijs te betalen voor wat hij dat uur verbruikt. Of ga je ervan uit dat zo'n consument alleen gaat koken en eventueel verwarmen op de laagste uurprijs en de rest thuis alles afschakelt?
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 09-02-2023 11:50 ]
Vandaar dat ik ook schreef TOT je eigen verbruik omdat dit nog gesaldeerd kan worden.IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:47:
[...]
Zo werkt het hier wel niet.
Op afname betaal je hier idd heffingen, netkosten en BTW. De afnameprijs zal in de praktijk dus nauwelijks negatief zijn.
Maar op de teruglevering betaal je buiten de minieme fee voor de leverancier geen heffingen, netkosten noch BTW. En de kosten staan trouwen los van de naakte energiecomponent.
Wanneer de naakte energiecomponent dus op de e-spot DA beurs dus negatief is ga je als terugleveraar wel degelijk dat negatieve deel betalen ipv te innen. Moet je op dat eigenste ogenblik afnemen dan krijg je geld om af te nemen maar dat wordt dan meer dan geneutraliseerd door de kosten en BTW die in surplus erop geheven worden.
Een consument zonder PV en opslag heeft bij een dynamisch tarief ook geen andere keuze dan per uur de prijs te betalen voor wat hij dat uur verbruikt. Of ga je ervan uit dat zo'n consument alleen gaat koken en eventueel verwarmen op de laagste uurprijs en de rest thuis alles afschakelt?
Hoe de consument dit gebruikt is natuurlijk hun eigen keuze. Maar veel mensen kijken alleen naar de goedkoopste prijs maar het zou al een besparing zijn om de duurste uren te vermijden. Denk aan wassen, droger, vaatwasser, boiler juist na 20:00 aan te zetten en niet om 17:00.
Uiteraard is iedere situatie anders.Willempie27 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Denk aan wassen, droger, vaatwasser, boiler juist na 20:00 aan te zetten en niet om 17:00.
In mijn situatie (PV) zou ik nu net vermijden om wasmachine, vaatwas en SWW na 17:00 uur te activeren en al helemaal niet na 20:00 uur en nog minder allemaal gelijktijdig op hetzelfde uur.
Dan liever één na één tussen 11:00 en 15:00 uur op een zonnige dag.
Met eigen productie zijn de goedkoopste uren immers de uren dat je geen tot nauwelijks netafname nodig hebt.
Hoezo geschakeld of perse als panelen werken? Salderen is op jaarbasis, en je panelen wekken x aantal kwh op tegen y uurprijs. Ongeacht of je dat wel of niet verbruikt.IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:10:
[...]
Uiteraard is iedere situatie anders.
In mijn situatie (PV) zou ik nu net vermijden om wasmachine, vaatwas en SWW na 17:00 uur te activeren en al helemaal niet na 20:00 uur en nog minder allemaal gelijktijdig op hetzelfde uur.
Dan liever één na één tussen 11:00 en 15:00 uur op een zonnige dag.
Met eigen productie zijn de goedkoopste uren immers de uren dat je geen tot nauwelijks netafname nodig hebt.
We zitten nog niet in saldeerloos 2030, waarbij het rendabel is om persoonlijke opwek + afname te matchen.
Dankjewel, dit helpt, ik verbruik meer dan het plafond en betaal nu nog 3,03 gas en 78 cent stroom. Was geneigd over te stappen maar kan ook ondanks dat ik al klant ben pas ingaan op 4 maart. Dan 6 maanden vast maar als ik nu overstap naar bv Budget Energie of Next Energy betaal ik minder per ook dezelfde startdatum dus waarom zou ik dat doen? (heb geen zonnepanelen en een jaren30 huis dus zit in de winter boven plafond)R0181 schreef op woensdag 8 februari 2023 (in een ander topic) @ 15:04:
[...]
Eneco heeft veel klanten zien vertrekken bij ze vanwege de te dure tarieven, nu komen ze met een aanbieding voor 6 maanden vanaf april, dus na het stookseizoen tot aan het begin van het nieuwe stookseizoen. Ze krijgen gratis reclame hiervoor van het AD en andere media en hopen zo weer een berg nieuwe klanten te scoren, waarvan er altijd weer een groot aantal blijft hangen bij ze wanneer de tarieven weer de pan uitrijzen.
Mijn kinderen waren ook zo, ze bleven maar bij Eneco omdat ze er al zo lang bij zaten en betaalden ondertussen zo'n beetje de duurste tarieven van alle aanbieders, gelukkig heb ik ze over kunnen halen om Eneco te verlaten en ze hebben nu allebei een Flex-contract bij Engie.
Is Flex van Engie dus ook net zo goedkoop als Budget of waarom is die interessant om te bekijken? Ik kan dan per 4 maart over naar vast voor 6 maanden of per 4 maart naar flexibel Budget Energie (onder prijsplafond nu). Dankjewel alvast.
Geniet maar tweak met mate
Het hoort niet helemaal hier thuis maar toch een beetje. handelen in stroom met een accu is bijna niet rendabel te krijgen. De denkfout die veel mensen maken is dat je het verschil in tarief je winst is. Maar een accu degradeert. En kost dus een x bedrag per kWh. Harold Halewijn heeft daar een erg mooie video over gemaakt: YouTube: Wat kost een thuisbatterij en kun je die terugverdienen?IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Je loopt zelfs het risico dat de prijzen negatief zijn.
Daarom dat ik ook schreef in "mijn situatie". Ik heb er nl. zelf al voor gekozen om niet meer te salderen.scoobs schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:26:
[...]
We zitten nog niet in saldeerloos 2030, waarbij het rendabel is om persoonlijke opwek + afname te matchen.
Technisch gezien is salderen via het net ook onzin. Je kan geen stroom opslaan op het net. De eigen stroom die je vanuit eigen opwek om 12:00 op het net gezet hebt sla je daar niet op tot na 20:00 uur hoor. Dat is dan gewoon nieuw geproduceerde stroom en als het niet waait hoogstwaarschijnlijk in NL afkomstig van gascentrales.
Moet je mij niet vertellen.Kogel schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:36:
[...]
Het hoort niet helemaal hier thuis maar toch een beetje. handelen in stroom met een accu is bijna niet rendabel te krijgen. De denkfout die veel mensen maken is dat je het verschil in tarief je winst is. Maar een accu degradeert. En kost dus een x bedrag per kWh. Harold Halewijn heeft daar een erg mooie video over gemaakt: YouTube: Wat kost een thuisbatterij en kun je die terugverdienen?
En bovenop de degradatie komt ook nog eens het dubbele omzettingsverlies telkens je gaat laden van het net en terug gaat ontladen naar het net.
Voor die paar euro en twee maanden per jaar dat dynamisch handelen met een accu of zelfs zonder accu voordeliger is dan een goed standaard contract moet je het ook niet doen.
Wanneer je een dynamisch contract gaat vergelijken met een duur variabel contract heb je uiteraard een business case.
Dat is de gemiddelde prijs per maand. Ik bedoel ben benieuwd hoeveel kWh ik heel duur heb, hoeveel goedkoop etc. Er is nu geen manier om de factuur te controleren. Ze maken van al je verschillende kWh prijzen Nl een gemiddelde.jusch schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:45:
[...]
Dat staat dan weer in het overzicht prijsplafond in de app, precies zoals je hier omschrijft.
Ik denk dat de meeste klanten dat al bijhouden in hun domotica systeem met de API.meermarco schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:11:
[...]
Dat is de gemiddelde prijs per maand. Ik bedoel ben benieuwd hoeveel kWh ik heel duur heb, hoeveel goedkoop etc. Er is nu geen manier om de factuur te controleren. Ze maken van al je verschillende kWh prijzen Nl een gemiddelde.
Maar je kan achteraf altijd de data nog ophalen met de API.
Onder aan deze page staan een paar links die misschien bruikbaar zijn.
https://developer.tibber.com/respect
Dacht dat het over Tibber ging, maar je hebt Zonneplan.
[ Voor 4% gewijzigd door hremijn op 09-02-2023 23:00 ]
Ik neem aan Zonneplan?meermarco schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:11:
[...]
Ze maken van al je verschillende kWh prijzen Nl een gemiddelde.
Dat niet alleen, ze halen de belasting van "stroom gekocht" op de factuur er ook nog af, want die komt dan bij de vaste maandheffing weer terug.
Ze willen er graag voor zorgen dat je alle seizoenen gemiddeld het zelfde betaald, dat is nog eens echt dynamisch
Dus de in-app "gewogen gemiddelde" prijs is all-in en daarna op de factuur weer gesplitst.
Deel de kwh prijs maar eens door het aantal kwh en kijk dan naar "het gewogen" gemiddelde in de app.
Rommelig op behoorlijke schaal
Nu houd ik het allemaal zelf bij in een database met EPEX , enever, zonneplan prijzen.
En de meterstanden uiteraard, dan heb ik nog enige controle
Maar het zou voor Zonneplan pleiten als ze hun gegevens wat transparanter op het internet beschikbaar zouden stellen zoals een aantal anderen.
Mijn persoonlijke mening is dat die factuur niet duidelijk en compleet is.
En dan krijg ik een mail met de melding dat ik in de app mijn factuur kan bekijken, zonder die als pdf bij de mail te voegen.
Dus van je telefoon weer naar je computer overzetten.
Echt gebruikers vriendelijk.
Je lijkt niet echt positief, waarom heb je een contract met ze?NietGiftig schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:54:
[...]
Ik neem aan Zonneplan?
Dat niet alleen, ze halen de belasting van "stroom gekocht" op de factuur er ook nog af, want die komt dan bij de vaste maandheffing weer terug.
Ze willen er graag voor zorgen dat je alle seizoenen gemiddeld het zelfde betaald, dat is nog eens echt dynamisch![]()
Dus de in-app "gewogen gemiddelde" prijs is all-in en daarna op de factuur weer gesplitst.
Deel de kwh prijs maar eens door het aantal kwh en kijk dan naar "het gewogen" gemiddelde in de app.
Rommelig op behoorlijke schaal
Nu houd ik het allemaal zelf bij in een database met EPEX , enever, zonneplan prijzen.
En de meterstanden uiteraard, dan heb ik nog enige controle
Maar het zou voor Zonneplan pleiten als ze hun gegevens wat transparanter op het internet beschikbaar zouden stellen zoals een aantal anderen.
En dan krijg ik een mail met de melding dat ik in de app mijn factuur kan bekijken, zonder die als pdf bij de mail te voegen.
Inschatting van vorig jaar (november overgestapt), toen de een algemene indruk hier in de richting van Zonneplan was (nog steeds geloof ik)Bezzerk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:22:
[...]
Je lijkt niet echt positief, waarom heb je een contract met ze?
Onbekendheid met alle ins en outs van de verschillende elektraboeren
Voortschrijdend inzicht met de materie doet mij overwegen om op termijn over te stappen.
Niet iedereen is een mobile app fanaat, mijn main workplace is de PC.
Ik hecht grote waarde aan transparantie, het naar believen op en afvoeren van opslagen en belastingen vind ik bijzonder onprettig.
Dat de belasting op jaarbasis wordt verrekend is een keuze die meer past bij de traditionele energieboeren. Ik snap waarom Zonneplan het doet, maar het zou fijn zijn als de klant hiervoor zelf de keuze zou kunnen maken.
De factuur is inderdaad wel erg summier en de verbruiksdata waar de bedragen op gebaseerd zijn, zijn nergens beschikbaar. Op de factuur zou een tabel met het verbruik en de kosten per dag al meer inzicht geven. Daarnaast zouden de ruwe gegevens (elektriciteit wordt per kwartier opgenomen) gewoon online beschikbaar kunnen zijn.
Ik vrees dat steeds vaker 'de app' de main communicatiekanaal gaat zijn tussen bedrijf en consument. Liever heb ik ook de communicatie inclusief facturen als bijlage per mail, dan kan ik het ook later altijd weer terugvinden.
De factuur is inderdaad wel erg summier en de verbruiksdata waar de bedragen op gebaseerd zijn, zijn nergens beschikbaar. Op de factuur zou een tabel met het verbruik en de kosten per dag al meer inzicht geven. Daarnaast zouden de ruwe gegevens (elektriciteit wordt per kwartier opgenomen) gewoon online beschikbaar kunnen zijn.
Ik vrees dat steeds vaker 'de app' de main communicatiekanaal gaat zijn tussen bedrijf en consument. Liever heb ik ook de communicatie inclusief facturen als bijlage per mail, dan kan ik het ook later altijd weer terugvinden.
Houdt de app van Zonneplan dan niet per uur/dag/week/maand/jaar het verbruik/injectie/uurtartief bij?
Zelf gebruik ik al geruime tijd de AMEO app (andere energieleverancier, niet beschikbaar in NL) en daar vind je al deze info gewoon in terug. En éénmaal per jaar volgt dan de effectieve afrekening. Zo moeilijk kan het dan toch niet zijn.
Zelf gebruik ik al geruime tijd de AMEO app (andere energieleverancier, niet beschikbaar in NL) en daar vind je al deze info gewoon in terug. En éénmaal per jaar volgt dan de effectieve afrekening. Zo moeilijk kan het dan toch niet zijn.
Jazeker in mooie staaf diagrammetjes met wat onbestemde kleuren.IvoB2 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:55:
Houdt de app van Zonneplan dan niet per uur/dag/week/maand/jaar het verbruik/injectie/uurtartief bij?
Natuurlijk een heidense klus om daar zelf alle gegevens uit over te moeten pennen.
Maar voor managers de ultieme verslaglegging, cijfers bah, grafiekjes mooi.
Volgens mij is het verplicht om op jaarbasis te salderen. En het is alleen maar in het voordeel van de klant.straat schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:44:
Dat de belasting op jaarbasis wordt verrekend is een keuze die meer past bij de traditionele energieboeren. Ik snap waarom Zonneplan het doet, maar het zou fijn zijn als de klant hiervoor zelf de keuze zou kunnen maken.
Niet iedereen is even blij met een klein scherm bij het controleren van de nota's. Een reguliere webinterface is fijner als je zelf geen mogelijkheden hebt dat te creeeren.
En als er een webinterface is dan is de vorm waarin data aangeboden wordt vaak ook behoorlijk teleurstellend.
Nadeel is ook dat als je die info niet toegezonden krijgt maar terug moet halen uit een app/portal dat issues kan geven bij overstappen. Toegang tot die data is dan foetsie, en als het volgens de wet gaat is de data zelf ook grotendeels verwijderd.
Daarbovenop is het extra lastig om info vanuit een app te exporteren als de leverancier daar geen tools voor aanbied.
Tibber heeft daar wel supported tools voor in de vorm van o.a. een api>spreadsheet export. Met Zonneplan heb ik geen ervaring.
Idealiter doe je op zijn minst je verbruik schaduwen via een derde aanbieder (zoals bijvoorbeeld: slimmemeterportal) als je daar zelf de mogelijkheid niet toe hebt.
Niet iedereen wilt de factuur controleren, er zijn leveranciers die daar een verdienmodel bij hebben.
En als er een webinterface is dan is de vorm waarin data aangeboden wordt vaak ook behoorlijk teleurstellend.
Nadeel is ook dat als je die info niet toegezonden krijgt maar terug moet halen uit een app/portal dat issues kan geven bij overstappen. Toegang tot die data is dan foetsie, en als het volgens de wet gaat is de data zelf ook grotendeels verwijderd.
Daarbovenop is het extra lastig om info vanuit een app te exporteren als de leverancier daar geen tools voor aanbied.
Tibber heeft daar wel supported tools voor in de vorm van o.a. een api>spreadsheet export. Met Zonneplan heb ik geen ervaring.
Idealiter doe je op zijn minst je verbruik schaduwen via een derde aanbieder (zoals bijvoorbeeld: slimmemeterportal) als je daar zelf de mogelijkheid niet toe hebt.
Niet iedereen wilt de factuur controleren, er zijn leveranciers die daar een verdienmodel bij hebben.
- knip -
Dat bedoel ik, de importantie daarvan was mij november verleden jaar niet duidelijk.Raymond P schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:15:
Tibber heeft daar wel supported tools voor in de vorm van o.a. een api>spreadsheet export.
Heb je het over belastingen?Willempie27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:15:
[...]
Volgens mij is het verplicht om op jaarbasis te salderen. En het is alleen maar in het voordeel van de klant.
En voordeel voor de klant?
Haal je misschien 2 zaken door elkaar?
Alleen verbruik, geen prijs/kosten zichtbaar!NietGiftig schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:05:
[...]
Jazeker in mooie staaf diagrammetjes met wat onbestemde kleuren.
Natuurlijk een heidense klus om daar zelf alle gegevens uit over te moeten pennen.
Ik heb het niet over salderen. Dat kan prima op de jaarafrekening.Willempie27 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:15:
[...]
Volgens mij is het verplicht om op jaarbasis te salderen. En het is alleen maar in het voordeel van de klant.
Zonneplan berekent op een maandelijkse factuur 1/12 van de energiebelasting over het te verwachten jaarlijkse verbruik (geen idee waar die verwachting op gebaseerd is). De bedoeling is dat het verschil in maandelijks te betalen bedrag tussen verschillende maanden wat gedempt wordt. Maar naar mijn idee is dat effect echt minimaal en zorgt het eerder voor verwarring. Aan de andere kant, ik heb nu natuurlijk weinig teruglevering en als dat in de zomer wel het geval is dan zullen de verschillen wat groter worden.
[ Voor 4% gewijzigd door straat op 10-02-2023 11:31 ]
Kreeg laatst de eindafrekening binnen van EnergieDirect (nadat ik na dynamische tarieven was gegaan).straat schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:44:
Deze zat natuurlijk niet bij de mail en kon ik alleen nog maar in de app bekijken, ook niet meer op de site.
En in de app kon je vervolgens de PDF alleen bekijken, niet eens delen/opslaan of printen...
Heb dus een mitm-proxy moeten opzetten, een fake root-certificaat moeten installeren op m'n iPhone om vervolgens op mijn laptop uit de app-requests de eindafrekening PDF te kunnen halen... Lekker klantvriendelijk.
(Had ook support kunnen mailen natuurlijk, maar we zitten hier wel op Tweakers )
Bedankt, die gaat dus ook van mijn interesse lijst af, nog slechter als Zonneplan.JPDeckers schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:28:
Kreeg laatst de eindafrekening binnen van EnergieDirect (nadat ik na dynamische tarieven was gegaan).
Deze zat natuurlijk niet bij de mail en kon ik alleen nog maar in de app bekijken, ook niet meer op de site.
En in de app kon je vervolgens de PDF alleen bekijken, niet eens delen/opslaan of printen...
Heb dus een mitm-proxy moeten opzetten, een fake root-certificaat moeten installeren op m'n iPhone om vervolgens op mijn laptop uit de app-requests de eindafrekening PDF te kunnen halen... Lekker klantvriendelijk.
(Had ook support kunnen mailen natuurlijk, maar we zitten hier wel op Tweakers )
Dit is een combo van betalen per maand en voorschot systeem. De werkelijke kosten van het verbruik betaal je aan het eind van de maand en de rest van alle kosten inclusief belastingen worden verdeeld over het jaar.straat schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:27:
[...]
Alleen verbruik, geen prijs/kosten zichtbaar!
[...]
Ik heb het niet over salderen. Dat kan prima op de jaarafrekening.
Zonneplan berekent op een maandelijkse factuur 1/12 van de energiebelasting over het te verwachten jaarlijkse verbruik (geen idee waar die verwachting op gebaseerd is). De bedoeling is dat het verschil in maandelijks te betalen bedrag tussen verschillende maanden wat gedempt wordt. Maar naar mijn idee is dat effect echt minimaal en zorgt het eerder voor verwarring.
Ik mis ook overzicht van verbruik per uur x tarief.NietGiftig schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:54:
Dat van die factuur vind ik wel spijkers op laag water zoeken. Met 1 klik heb je die alsnog.
In dezelfde lijn, factuur is ook alleen toegankelijk op het hoofd account en niet binnen de familie accounts. Kost nog een klik.
Slechter danNietGiftig schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:34:
[...]
Bedankt, die gaat dus ook van mijn interesse lijst af, nog slechter als Zonneplan.
Alleen grafieken is idd niet leuk.NietGiftig schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:05:
[...]
Jazeker in mooie staaf diagrammetjes met wat onbestemde kleuren.
Maar het kan ook anders in cijfers:
:strip_exif()/f/image/k8OzklVH11PhyO7rztW9xzMi.jpg?f=fotoalbum_large)
Transparanter kan toch niet?
Op het geschatte verbruik wat je zelf doorgegeven hebt. Kan je ook in de app wijzigen btw.straat schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:27:
Zonneplan berekent op een maandelijkse factuur 1/12 van de energiebelasting over het te verwachten jaarlijkse verbruik (geen idee waar die verwachting op gebaseerd is).
Waar?Hmmbob schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:51:
[...]
Op het geschatte verbruik wat je zelf doorgegeven hebt. Kan je ook in de app wijzigen btw.
Zonneplan app -> poppetje recht bovenin -> Energiecontract -> "verbruik wijzigen"
Dank !!!Hmmbob schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:27:
[...]
Zonneplan app -> poppetje recht bovenin -> Energiecontract -> "verbruik wijzigen"
Haha, laten we het hopen.NietGiftig schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:20:
[...]
Geeft in ieder geval aan hoe groot de verzamelde kennis op dit forum is.
Geeft mij rust.
Dit soort fouten wordt niet door de spelling check gecorrigeerd.
Ik zal blij zijn als de AI hier ook geïntroduceerd wordt.
Toevallig heb ik deze week gevraagd bij ZonnePlan of ze verbruik keer tarief per uur of dag voor gas en elektra kunnen toevoegen aan de app. Dit was hun antwoord:Sethro schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:41:
[...]
Ik mis ook overzicht van verbruik per uur x tarief.
Dat van die factuur vind ik wel spijkers op laag water zoeken. Met 1 klik heb je die alsnog.
In dezelfde lijn, factuur is ook alleen toegankelijk op het hoofd account en niet binnen de familie accounts. Kost nog een klik.
Ook gevraagd over of ze de euro’s per tijdseenheid voor gas en elektra dan mee nemen in de API.bedankt voor je feedback! We zijn inmiddels bezig dit te implementeren in de app. We weten nog niet wanneer dit live gaat.
Die nemen we mee. 😊
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik heb ongeveer hetzelfde gevraagd:
In het geval van Zonneplan, een PDF met max. 32 pagina's:
Een pagina voor iedere dag van de maand:
- 24 regels met uur, kWh-prijs, kWh-verbruik en uur-sub-totaal
- een 25e regel met gas-dagprijs, m3-verbruik en sub-totaal
- een laatste regel met de optelling van de dag
En dan een laatste pagina met de optelling van alle dagen van de maand.
en kreeg dit als antwoord:
Bedankt voor uw bericht. Wij versturen deze exacte data niet omdat dit voor veel mensen geen meerwaarde heeft. Daarnaast kost dit ook heel veel data als dit inzichtelijk moet zijn via de app.
Bedankt voor uw bericht. Wij versturen deze exacte data niet omdat dit voor veel mensen geen meerwaarde heeft. Daarnaast kost dit ook heel veel data als dit inzichtelijk moet zijn via de app.
Hiermee branden ze voor mij wel af als potentiële leverancier, ook al zijn ze de goedkoopste.EmHaKa schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:25:
Ik heb ongeveer hetzelfde gevraagd:
Zonneplan zou toch redelijk eenvoudig een grafiek kunnen meeleveren met op bijv. de X as de min t/m max tarieven en op de Y as de afgenomen hoeveelheid per tarief. In een digitale variant op website/app kan je dan een extra dimensie toevoegen waarop je de betreffende dagen ziet waarop dat tarief is gebruikt + aantal kWh's. Ze hebben die data toch al, anders kunnen ze het totaal niet opstellen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Nee, aub niet in de app, totaal onzinnigEmHaKa schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:25:
Al die getallen op op een schermpje van 6x13 cm , moet er niet aan denken
Gewoon een link naar een (uitgebreid) CSV bestand dat je kan downloaden op een apparaat naar eigen keuze.
Bij mij dus een PC.
Het zijn wel APP fanaten is mijn conclusie.
Natuurlijk, elk zichzelf respecterend B2C bedrijf heeft tegenwoordig toch een app, al is het alleen maar om het factuur te pushen.[b]NietGiftig schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:46:[/
Het zijn wel APP fanaten is mijn conclusie.
Complete onzin, maar het gros slikt het als zoete koek. Je zult maar een dienst afnemen bij een bedrijf die niet eens een app heeft…
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
:strip_exif()/f/image/xFfEPrh5ne4UJjfVbBwE34yW.jpg?f=fotoalbum_large)