• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:03

JT

VETAK y0

Matched: Gcm, 8
Bosch GAS 25L aangeschaft na wikken en wegen of ik nu weer en substantieel bedrag uit moest geven aan gereedschap :+ Toch gedaan. Mogeljk een erg goede deal, dat wacht ik even af en dan post ik hem.

Maar fijn ding! Wel iets forser dan ik dacht. Maar zuigt als een motherfucker zonder erg lawaaierig te zijn (kwam in reviews vaak naar voren als positief punt), degelijk. Functionaliteit om je gereedchap erop aan te sluiten werkt erg goed, blijft ook even nazuigen (seconde of 10 denk ik). Bovenkant is plat, kun je makkelijk je l-boxx of wat anders op kwijt. Sluit probleemloos aan op mijn GCM8 (@Fraggert , weet niet of je nog afzuiging zocht? :P ) en op de schuurafzuigadapter van mijn multitool. Cirkelzaag en bovenfrees moet ik nog proberen. Hout zuigt deze supergoed af. Aluminium wat minder, zal te maken hebben met het gewicht van de stukjes waardoor het moeilijker weg te zuigen is. Van de grond af zuigen is geen probleem.

Nadelen zijn de goedkope plastic stofzuigerstang (maar volgens mij is dat een beetje standaard) en geen duidelijke plek voor je slang, kabel en een van de zuigmonden.

Ik heb gekeken naar alternatieven en in deze prijsklasse vond ik niks met zulke positieve opmerkingen over de zuigkracht. Als je goed zocht kon je iets vinden dat automatische filterreiniging leek te hebben maar dat bleek een farce te zijn. Ook kun je iets vinden met een anti-statische slag maar ook niet van Bosch. Los van dat je dan waarschijnlijk inlevert op zuigkracht moet je ook gaan pielen om alles goed aan te sluiten. Nu is het neerzetten en met 3 seconden is het goed aangesloten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:37:
Sluit probleemloos aan op mijn GCM8 (@Fraggert , weet niet of je nog afzuiging zocht? :P ) en op de schuurafzuigadapter van mijn multitool. Cirkelzaag en bovenfrees moet ik nog proberen. Hout zuigt deze supergoed af. Aluminium wat minder, zal te maken hebben met het gewicht van de stukjes waardoor het moeilijker weg te zuigen is. Van de grond af zuigen is geen probleem.
Olah! Stofafzuiging is hier geen probleem, staat hier een CTL26E

Moet daar eigenlijk hoognodig eens naar de filters van checken :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Framoes schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:04:
Toolnation is compleet onbetrouwbaar met hun voorraden. Heb zelf al meermaals gehad dat iets op voorraad zou zijn, maar gezien de uiteindelijke levertijd duidelijk nog moest worden besteld. En in dit topic en de voorgaande zijn er ook genoeg posts over Toolnation en hun levertijden.
[...]
Ik heb de 12e besteld :
• GSS 230 AVE Vlakschuurmachine in L-Boxx
• GAS 20 L SFC Alleszuiger
Woensdag 14 en vrijdag 16 april gebeld. De eerste keer had ik een medewerker die alleen maar standaard antwoorden kon geven en daarna ophing. Op mijn verzoek via e-mail dat ik een leidinggevende wilde spreken, ben ik dezelfde middag nog gebeld met excuses en de toezegging dat mijn suggestie voor een extra status van "Betaling ontvangen" en pas "In behandeling" bij daadwerkelijk behandelen van de order. In behandeling is voor mij niet dat er dagenlang niets gebeurd.

Vrijdag had ik volgens mij een onervaren medewerker die aangaf dat ze dus niet de voorraad per se op hun eigen locatie hadden, maar blijkbaar bij de distributeur/fabrikant. De levertijd is niet 1-6 werkdagen zoals nog steeds aangegeven staat, maar 4 weken!

Ik heb de 13e besteld:
GCM 8 SJL Paneelzaag 216 mm 1600 Watt + GTA 2600 Onderstel
• GMS 120 Detector
• GBH2-28F Boorhamer + Afzuigset GDE 16 in L-Boxx
Deze order zou compleet binnen zijn. Dus ik rij vanuit Veldhoven naar Beek. Bleek dat de eerste regel niet aanwezig is. De medewerker daar deed zijn best en ging persoonlijk nog rondkijken in het lokale magazijn. Helaas.

In elk geval de boorhamer (combiboor) en detector mee genomen. Van dit alles is niets terug te vinden in mijn account of via e-mail. Alsof er niets is gebeurd.

De eerste order had ik willen annuleren via de klantenservice zoals op de website staat. De medewerker zei dat het alleen via de website kon... Daar staat echter:
Kan ik mijn bestelling (deels) annuleren?

Ja, u kunt een bestelling (deels) annuleren zolang uw bestelling nog niet in behandeling is. Dit is kosteloos. Neemt u voor het annuleren en retour sturen van artikelen altijd contact met ons op.

Wij nemen enkel annuleringen in bewerking die worden ingediend via onze klantenservice. U ontvangt van ons altijd een bevestiging wanneer wij uw bestelling hebben geannuleerd.
https://www.toolnation.nl...ingen/index/question_id/1
Niks van dit alles.

Wat er nog meer niet klopt/misleidend is:
Leuk dat de bij mij vermelde levertijd van 1-6 werkdagen niet bestaat:
Wij hanteren de volgende levertijden:

1 tot 4 werkdagen: artikel kan uit voorraad geleverd worden.
3 tot 6 werkdagen: artikel is niet voorradig, maar wel voorradig bij de leverancier.
8 tot 11 werkdagen: artikel is niet voorradig en is besteld bij de leverancier.
Verwacht vanaf (maand): artikel is niet voorradig, verwachte levering door leverancier.
Artikel is niet meer leverbaar: artikel is uitverkocht.

https://www.toolnation.nl...ingen/index/question_id/1
Ik heb vrijdag via Toolstation lokaal de GSS 160 Multi in L-Boxx gekocht en vrijwel gelijk opgehaald bij de lokale vestiging.

Verschil tussen Toolnation en Toolstation:
• Veel aanbod / weinig aanbod
• Onbetrouwbare voorraadindicatie / juiste voorraadindicatie
• Ophalen in Beek (Limburg) / meerdere vestigingen

Verder moet ik in het keukenblad binnenkort een gat maken voor een kookplaat. Ik wilde eerst een decoupeerzaag maar dan had ik ook een snelboor of een gatenboor nodig. Nu denk ik dat ik goedkoper uit ben met een Bosch GOP 30, 40 of 55 multitool.

Dat lijkt mij ook makkelijk bij het leggen van laminaat.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

PcDealer schreef op maandag 19 april 2021 @ 00:00:
[...]

Ik heb de 12e besteld :
• GSS 230 AVE Vlakschuurmachine in L-Boxx
• GAS 20 L SFC Alleszuiger
Woensdag 14 en vrijdag 16 april gebeld. De eerste keer had ik een medewerker die alleen maar standaard antwoorden kon geven en daarna ophing. Op mijn verzoek via e-mail dat ik een leidinggevende wilde spreken, ben ik dezelfde middag nog gebeld met excuses en de toezegging dat mijn suggestie voor een extra status van "Betaling ontvangen" en pas "In behandeling" bij daadwerkelijk behandelen van de order. In behandeling is voor mij niet dat er dagenlang niets gebeurd.

Vrijdag had ik volgens mij een onervaren medewerker die aangaf dat ze dus niet de voorraad per se op hun eigen locatie hadden, maar blijkbaar bij de distributeur/fabrikant. De levertijd is niet 1-6 werkdagen, maar 4 weken!

Ik heb de 13e besteld:
GCM 8 SJL Paneelzaag 216 mm 1600 Watt + GTA 2600 Onderstel
• GMS 120 Detector
• GBH2-28F Boorhamer + Afzuigset GDE 16 in L-Boxx
Deze order zou compleet binnen zijn. Dus ik rij vanuit Veldhoven naar Beek. Bleek dat de eerste regel niet aanwezig. De medewerker daar deed zijn best en ging persoonlijk nog rondkijken in het lokale magazijn. Helaas.

In elk geval de boorhamer (combiboor) en detector mee genomen. Van dit alles is niets terug te vinden in mijn account of via e-mail. Alsof er niets is gebeurd.

De eerste order had ik willen annuleren via de klantenservice zoals op de website staat. De medewerker zei dat het alleen via de website kon... Daar staat echter:

[...]

Niks van dit alles.

Wat er nog meer niet klopt/misleidend is:
Leuk dat de bij mij vermelde levertijd van 1-6 werkdagen niet bestaat:

[...]

Ik heb vrijdag via Toolstation lokaal de GSS 160 Multi in L-Boxx gekocht en vrijwel gelijk opgehaald bij de lokale vestiging.

Verschil tussen Toolnation en Toolstation:
• Veel aanbod / weinig aanbod
• Onbetrouwbare voorraadindicatie / juiste voorraadindicatie
• Ophalen in Beek (Limburg) / meerdere vestigingen

Verder moet ik in het keukenblad binnenkort een gat maken voor een kookplaat. Ik wilde eerst een decoupeerzaag maar dan had ik ook een snelboor of een gatenboor nodig. Nu denk ik dat ik goedkoper uit ben met een Bosch GOP 30, 40 of 55 multitool.

Dat lijkt mij ook makkelijk bij het leggen van laminaat.
Wat een gezeik zeg, ben je mooi klaar mee. 10 jaar geleden waren dergelijke praktijken misschien nog normaal in webshopland, maar nu kan dat echt niet meer. :(

Maar even los daarvan: je bent flink aan het inkopen! _/-\o_ Houd je ons op de hoogte van je klus updates? :o

Ik zie trouwens een aantal Bosch blauw producten op je lijstje die met enige regelmaat flink in de aanbieding zijn bij Amazon, zoals onder andere de GSS 160 multi en de GBH 2-28F. Als ik kijk naar de winkels waar je hebt geshopt, verwacht ik dat je wel de hoofdprijs hebt betaald?

Zo heb ik de GSS afgelopen jaar voor € 80,- en de GBH 2-28F voor € 135 gekocht en die prijzen komen meerdere keren per jaar terug. Dat is wel de moeite om te wachten, als je het niet direct nodig hebt..

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 19-04-2021 06:49 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag was ik op weg voor een Makita LS1018LN afkortzaag, voor mij een meer dan uitstekende machine. Eerst langs de Hornbach in Zwolle: daar stond alleen een showroommodel. De vestigingsmanager wilde die niet verkopen omdat er over ruim een maand een nieuwe partij van 6 stuks wordt verwacht. (waarvan nog niks zeker is vanwege leveringsproblemen). Goed, dan kijken we verder.

Zo kwam ik uit bij de vestiging van Toolstation in Zwolle. Ik dacht dat die een showroom hadden maar het is een ruimte van 3*3 meter waar je je spullen kunt ophalen die eventueel besteld zijn of die op voorraad liggen. Ik kwam daar in eerste instantie niet voor de afkortzaag maar soit, als je er dan toch bent... Met de beste man een Bosch GCM 8 SJL besproken die uit een ander filiaal zou komen. Verder niet nagedacht over prijzen etc.

Zit ik vanmiddag thuis even op internet te koekeloeren:
Toolstation: Bosch GCM 8 SJL: €399
Hornbach: Bosch GCM 8 SJL: €309

Dat scheelde dus al €90. Daarna toch maar even verder gekeken naar de accessoires bij deze zaag. Een onderstel (GTA 2600) was €129 vs. €99. Kijk, dat is mooi. Meteen Toolstation gebeld en gevraagd of ze nog iets met de prijs kunnen doen, anders haal ik 'm elders. Konden ze niet, dus maar gezegd dat het me spijt maar ik moet ook hard werken voor m'n geld.

Vanavond dus een Bosch GCM 8 SJL met GTA 2600 opgehaald bij de Hornbach. Vergeleken met Toolstation heb ik nu het onderstel er bijna gratis bij... Dus ja, vast een prima deal gemaakt.

Eens kijken of ik morgen kan beginnen met het maken van een zandbak voor mijn kleine man.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:24
sypie schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:47:

Vanavond dus een Bosch GCM 8 SJL met GTA 2600 opgehaald bij de Hornbach. Vergeleken met Toolstation heb ik nu het onderstel er bijna gratis bij... Dus ja, vast een prima deal gemaakt.
Ze hebben er een open doos exemplaar staan voor 289, heb je die meegenomen?

Als je trouwens veel machines wilt bekijken, kan je ook naar de Marslanden, naar Dunnink.
Dewalt, Bosch, Milwaukee, Festool en Maffel

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 08-05-2021 10:04 ]

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06-2025
Ik ben toe aan een nieuwe afkortzaag, die ik nu heb(Gamma huismerk) is een paar keer gevallen en heeft laatst een nachtje buiten gestaan in de regen, waardoor die amper meer is uit te trekken :+ kortom tijd voor een andere

Ik zat eerst te kijken naar een Bosch GCM 8 SJL, omdat ik een paar accu machines heb van Bosch blauw. Maar nijg nu vanwege het prijsverschil toch naar deze Parkside. Specs zijn prima, zaagt zelfs tot 34cm en dat voor 99€ :o Hij zal de komende tijd gebruikt worden om een schuur/overkapping en schutting te zetten, daarna zal die waarschijnlijk weer maanden in de hoek staan...vandaar de keuze voor de Parkside, samen met een onderstel scheelt het 250/300€..

Enkel 1 ding, het parkside onderstel lijkt helaas nergens leverbaar...alles wat ik vind stamt uit 2019. Maar die onderstellen zijn in principe universeel te gebruiken zo te zien? Deze bijv?
https://www.toolnation.nl/scheppach-umf1550-onderstel.html

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-04 23:25
Bakema schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:54:
Ik ben toe aan een nieuwe afkortzaag, die ik nu heb(Gamma huismerk) is een paar keer gevallen en heeft laatst een nachtje buiten gestaan in de regen, waardoor die amper meer is uit te trekken :+ kortom tijd voor een andere

Ik zat eerst te kijken naar een Bosch GCM 8 SJL, omdat ik een paar accu machines heb van Bosch blauw. Maar nijg nu vanwege het prijsverschil toch naar deze Parkside. Specs zijn prima, zaagt zelfs tot 34cm en dat voor 99€ :o Hij zal de komende tijd gebruikt worden om een schuur/overkapping en schutting te zetten, daarna zal die waarschijnlijk weer maanden in de hoek staan...vandaar de keuze voor de Parkside, samen met een onderstel scheelt het 250/300€..

Enkel 1 ding, het parkside onderstel lijkt helaas nergens leverbaar...alles wat ik vind stamt uit 2019. Maar die onderstellen zijn in principe universeel te gebruiken zo te zien? Deze bijv?
Ik heb sinds kort de Makita LS1019L staan.
Maar bewust niet het Makita onderstel gekocht.

Ik vond de materiaal ondersteuning maar wiebelig/fragiel en voor mijn zaag zit die ook niet goed uitgelijnd waardoor je materiaal maar op 1/3e van de steun ligt.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van het DeWalt onderstel.
Maar deze heb ik nog niet, dus ben ook wel benieuwd naar ervaringen van forum genoten.

De goedkope onderstellen lijken me eigenlijk allemaal maar instabiel. Het kan dat er een topper tussen zit, maar mijn persoonlijke ervaringen met goedkope schraagjes en ander materiaal is dat je uiteindelijk toch een duur merk artikel koopt. En dan kun je het beter meteen doen want dan ben je goedkoper uit.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-04 22:48
Bakema schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:54:

De relatie tussen de GCM 8 SJL en accu machines is mij niet duidelijk; dit is een 230V machine.
Bedoel je misschien een ander model of gaat het je om het merk waar je goede ervaringen mee hebt?

• Bakema
  • Laatst online: 04-06-2025
DasNieNix schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:09:
[...]

De relatie tussen de GCM 8 SJL en accu machines is mij niet duidelijk; dit is een 230V machine.
Bedoel je misschien een ander model of gaat het je om het merk waar je goede ervaringen mee hebt?
Ah nee klopt, het is idd meer dat ik al een paar blauwe bosch machines heb, op accu GKS 18V-57 cirkelzaag en een schroef/boormachine, en op 230 een haakse slijper en een klopboor. En wat enkel wat kleiner spul van Parkside; multi-tool, decopeerzaag etc.
Tjark schreef op maandag 10 mei 2021 @ 08:35:
[...]

Het Parkside onderstel zelf is goed stevig ja, staat ook sterk.
Ik heb m'n 8 sjl erop staan, maar hij staat niet helemaal 100% horizontaal en helt iets achterover. Heb geprobeerd om andersom te monteren maar hielp niet. Ik denk wel dat 't te fixen is door het achterklemgedeelte iets op te dikken.

@Bakema heb nog een 2e onderstel nieuw in doos zitten. Is een zwaar ding, maar als je in de buurt van Haarlem woont...
Thanks voor het aanbod, maar neem waarschijnlijk die van @Framoes al over _/-\o_

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 17:21
Welke zaag je ook kiest, pak in ieder geval niet de Bosch GCM 12 GDL, want dat ding is nog niet de helft van zijn geld waard met de speling aan alle kanten ;w Nog altijd spijt dat ik die heb neer gezet i.p.v. mijn oude GCM 8 SJL welke beduidend beter was, alleen maar omdat de 12 GDL mooier in een werkbank ingebouwd kan worden.. (@loewie1984 ik lees dat je hem ook aan het overwegen bent: echt, doe het niet).

* Twijfels * twijfelt lekker door over een Kapex 120 of misschien toch maar richting krachtstroom oplossingen :+ Helpt overigens niet mee dat de Kapex pas vanaf 30 september weer leverbaar lijkt te zijn.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:32
Twijfels schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:28:
Welke zaag je ook kiest, pak in ieder geval niet de Bosch GCM 12 GDL, want dat ding is nog niet de helft van zijn geld waard met de speling aan alle kanten ;w Nog altijd spijt dat ik die heb neer gezet i.p.v. mijn oude GCM 8 SJL welke beduidend beter was, alleen maar omdat de 12 GDL mooier in een werkbank ingebouwd kan worden.. (@loewie1984 ik lees dat je hem ook aan het overwegen bent: echt, doe het niet).

* Twijfels * twijfelt lekker door over een Kapex 120 of misschien toch maar richting krachtstroom oplossingen :+ Helpt overigens niet mee dat de Kapex pas vanaf 30 september weer leverbaar lijkt te zijn.
Ik heb m ook en herken me totaal niet in wat je zegt. Heb nergens speling en zaag er altijd zuiver mee.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 11:15
MWDKing schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:52:
Ca. 4 weken terug wilde mijn Einhell 250mm afkortzaag (TC-SM 2531/1 U) niet meer goed in verstek klemmen. Teruggebracht voor reparatie/vervanging, maar vandaag bericht dat ik mijn geld terugkrijg omdat ze geen voorraad hebben voor vervanging.

Goed, ik moet nog genoeg klusjes doen, o.a. plinten, dus wil wel een vervanger.

Wat me niet beviel aan de Einhell was met name de nauwkeurigheid (0 graden was geen 0 graden, slecht te stellen laser) en hij wasveel te groot voor waar ik het voor gebruikte (latjes, plinten, max. 44mm balkjes)

Iemand een tip voor een kleine, compacte, afkortzaag? Evt een ouder type, want 2dehands is prima voor mij als hobbyist.
Voor klein en compact kan ik je de Dewalt DWS774 aanraden.
Die heeft geen geleiders die uitsteken.
Ik heb ooit getwijfeld tussen die en de Bosch GCM 8 en heb de extra features van de Bosch nog niet gemist.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-04 22:39

Tjark

DON'T PANIC

Rob Z schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 11:46:
[...]
Voor klein en compact kan ik je de Dewalt DWS774 aanraden.
Die heeft geen geleiders die uitsteken.
Ik heb ooit getwijfeld tussen die en de Bosch GCM 8 en heb de extra features van de Bosch nog niet gemist.
Die had ik ook graag gehad, maar wilde wel 1 met dieptestop.

*insert signature here

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 14:28
mddd schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Ik ben gister middag buiten bezig geweest met deze groene Deko laser. Het was dus overdag met normaal zonlicht (halfbewolkt weer).

Met het oog nog net wel te zien op 3 meter ofzo. Ik heb wat zitten proberen en merkte dat het wel heel veel uitmaakt als je a) de laser op een lichtgekleurd, glad oppervlak laat vallen (stuk papier) en b) als je op de plek van de lijn een beetje schaduw maakt.

Op een meter of 4 waar ik met het oog de lijn niet zag op een schuttingplank, kon ik hem prima aflezen als ik een papiertje er tegenaan hield en mijn hand horizontaal zodat het papier in de schaduw lag.

Uiteindelijk is een ontvanger in die omstandigheden natuurlijk fijner, maar deze laser was geloof ik 60 euro en dat is dan toch ook wel een stuk fijner. Binnen gebruik is natuurlijk een ander verhaal, daar is het zicht zoveel beter.
Dat klinkt nog niet helemaal de moeite waard voor een groene laser inderdaad. Nog even bij mezelf ten rade gaan dan...
Tjark schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:47:
[...]

Bonnetje vragen en vaderdagkado omruilen voor een Dewalt dws774? :+ 8)7 :$ _O-
Ik had de Metabo. Na 2 keer binnen 3 maanden onder garantie een nieuwe ontvangen te hebben was ik blij hem te verkopen en te vervangen met een Bosch GCM 8 SJL.. (Voor ca. 240 euro). Daar ben ik nu uiterst tevreden mee. Maar een gegeven paard moet je nooit in de bek kijken! Ik lees eigenlijk alleen maar goeie recensies over de Metabo dus wellicht snap ik niet hoe zo'n zaag werkt of had ik gewoon pech.. :+

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Krijnemans schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:14:
Ik had de Metabo. Na 2 keer binnen 3 maanden onder garantie een nieuwe ontvangen te hebben was ik blij hem te verkopen en te vervangen met een Bosch GCM 8 SJL.. (Voor ca. 240 euro). Daar ben ik nu uiterst tevreden mee. Maar een gegeven paard moet je nooit in de bek kijken! Ik lees eigenlijk alleen maar goeie recensies over de Metabo dus wellicht snap ik niet hoe zo'n zaag werkt of had ik gewoon pech.. :+
Heb ook de Metabo gehad. Laser stopte en vrij snel mee en daarna ook de verlichting. Nieuwe gekregen met zelfde euvel. Daarna laten crediteren en wel een ander merk gekocht :)

Vandaag komen mijn vrienden weer langs <3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sxbml4BjRYthBDfGAARug_wpsSk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cBpNwLuyWKhYM44CPjtk7cwS.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Toppe op 22-06-2021 07:51 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:45
colvano schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 15:26:
[...]

360 lijkt mij ook wel handig maar ik twijfel erg over de kwaliteit van Bosch groen vs blauw. Wellicht onterecht.
Ik heb beide, een 3x360 groene laser bosch pro (GLL volgens mij) en een bosch groen kruislijnlaser, het verschil zit 'm vooral in de optics en de bouwkwaliteit. De groene is om dingen binnen op te hangen absoluut bruikbaar maar buiten heb je er helemaal niets aan en na 1,5-2m krijg je teveel uitloop in je laserlijn. Ik zou m ook zeker niet laten vallen.

De blauwe bosch heeft een veel strakkere (groene) lijn en is ook buiten bruikbaar als de zon niet al teveel schijnt. De extra lijn is ook echt veel handiger. En je kan 'm een keer laten stuiteren zonder m weg te gooien (liever niet natuurlijk). Maar daar is het prijsverschil ook wel weer naar. Aangezien je ook weer geld aan een statief enzo moet uitgeven zou ik toch gelijk voor de blauwe gaan achteraf.

Vandaag trouwens nog een GCM 8 SJL afkortzaag, een GBL 18V-120 blower en een GHG 20-63 heteluchtpistool gescoord op prime day om aan de bosch blauw collectie toe te voegen. Ik hoopte op een goeie deal voor de 18V accu invalzaag, maar helaas. Blijft die nog even op het verlanglijstje.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 22-06-2021 16:02 ]

All-electric.

• BvG88
  • Laatst online: 11-11-2025
Omdat we binnenkort aan slag mogen in onze nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar een afkortzaag en (inval)cirkelzaag. Tot nu toe heb ik deze vaak kunnen lenen maar nu wil ik toch graag zelf iets aanschaffen.

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een random schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

De afkortzaag zal initeel naast het afkorten van balkjes voor wat HSB wandjes ook gebruikt worden voor het in verstek zagen van architraven en plinten (en later vast ook voor de overkapping/schuting enz). Enige precisie is hier dus wel gewenst.

Ik heb nu de Metabo KGS 254 M, Makita LS0815FL, Bosch GCM 800 SJ / GCM 8 SJ op het oog, maar zie niet echt duidelijk waarin deze machines van elkaar verschillen. Buiten de verschillende zaagdiepte en kantelbaar naar 1 of 2 kanten. Komt het dan puur op voorkeur voor een bepaald merk uit, of heeft er iemand tips voor een specifiek merk/type?
Mijn budget ligt ergens rond de €300 dus. Het hoeft geen top model te zijn, maar ik investeer graag iets meer zodat ik een degelijk apparaat heb waarmee ik een hele tijd vooruit kan.

Voor in de invalzaag heb ik de Makita SP6000J1X in gedachte. Volgens mij hier een populair model. Waarmee ik gewoon een goeie koop doe. Of zijn er nog alternatieven waar ik naar kan kijken?

In mijn zoektocht kwam ik ook nog een combinatiezaag tegen (bijvoorbeeld de BOSCH Professional Combinatiezaag GTM 12 JL). Is dat mogelijk nog een interessant alternatief? Soort van 3 in 1, of zijn alle losse zaag functies het dan net niet?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

BvG88 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:50:
Omdat we binnenkort aan slag mogen in onze nieuwbouwwoning ben ik op zoek naar een afkortzaag en (inval)cirkelzaag. Tot nu toe heb ik deze vaak kunnen lenen maar nu wil ik toch graag zelf iets aanschaffen.

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een ramp, schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

De afkortzaag zal initeel naast het afkorten van balkjes voor wat HSB wandjes ook gebruikt worden voor het in verstek zagen van architraven en plinten (en later vast ook voor de overkapping/schuting enz). Enige precisie is hier dus wel gewenst.

Ik heb nu de Metabo KGS 254 M, Makita LS0815FL, Bosch GCM 800 SJ / GCM 8 SJ op het oog, maar zie niet echt duidelijk waarin deze machines van elkaar verschillen. Buiten de verschillende zaagdiepte en kantelbaar naar 1 of 2 kanten. Komt het dan puur op voorkeur voor een bepaald merk uit, of heeft er iemand tips voor een specifiek merk/type?
Mijn budget ligt ergens rond de €300 dus. Het hoeft geen top model te zijn, maar ik investeer graag iets meer zodat ik een degelijk apparaat heb waarmee ik een hele tijd vooruit kan.

Voor in de invalzaag heb ik de Makita SP6000J1X in gedachte. Volgens mij hier een populair model. Waarmee ik gewoon een goeie koop doe. Of zijn er nog alternatieven waar ik naar kan kijken?

In mijn zoektocht kwam ik ook nog een combinatiezaag tegen (bijvoorbeeld de BOSCH Professional Combinatiezaag GTM 12 JL). Is dat mogelijk nog een interessant alternatief? Soort van 3 in 1, of zijn alle losse zaag functies het dan net niet?
De combimachine zou ik niet zo snel kopen; kans is groot dat het ding in de (bijvoorbeeld) afkorstand staat als je iets anders nodig hebt, en dat is vervelend werken. De Makita invalzaag is een prima keuze, kijk wel even of je van Bosch of Makita al ander gereedschap hebt wat compatible is met de rails van de zaag, anders zit je met een bosch bovenfrees die niet op een makita rails past of andersom. Beide zagen zijn in mijn ogen goed vergelijkbaar qua ergonomie en capaciteit, de makita kan iets dichter bij de muur zagen dacht ik, maar dat is een vrij specifieke use case.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:57

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een ramp, schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

Via MP misschien? Kom je weleens mooie ELU afkort/trekzaag tegen. Degelijk merk wel iets zwaarder dan tegenwoordig. :)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 04:11
[...]
Je vergelijkt nu één 10" zaag met verder 8" zagen. In mijn ogen is de Metabo niet te vergelijken met de rest. Dat is echt een andere klasse. Voor wat ik heb begrepen zijn de verschillen tussen de Bosch en Makita vooral op het gebied van voorkeuren, maar zijn ze beiden nauwkeuriger dan de Metabo. Als je de extra zaagdiepte van een 10" zaag nodig hebt, kan je ook naar de Makita LS1018LN kijken. Die is met LPG voor ca. € 326 te koop bij de Hornbach.
Ik heb zelf de KGS 254 M, en ik zou die voor een bedrag van ca. € 300 niet kopen, dan liever een paar tientjes voor de Makita LS1018LN, die nog altijd op mijn wishlist staat.
Aanrader! Wat mij betreft de value for money sweet spot in dit segment.
Dit zou ik niet aanraden. Dit soort apparaten zijn vrijwel altijd net niks.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

De Metabo KGS 254 M is een prima apparaat, heeft m'n vader een hele schuur mee gebouwd. Maar het is een 254mm blad vs een 216mm blad voor de andere apparaten. Daarmee goed geschikt om dikkkere balken door te zagen (voor overkapping, bv) maar minder geschikt om plinten netjes op de mm op de juiste lengte te zagen.

Ik zou verwachten dat de Bosch en Makita opties daar beter en nauwkeuriger mee zouden moeten werken. Qua apparaten lijkt een GCM 800 een hele basic GCM 8, waar de GCM 8 een laser, wat dingetjes voor zijdelingse support, en betere stofafzuiging er bij lijkt te hebben. De Makita is meer in lijn met de GCM 8 qua uitvoering, maar met minder zaagdiepte, minder zaagcapaciteit en minder vermogen.

Qua invalzaag is de SP6000 een populaire keuze. Van Bosch zou een GKT 55 een goede keuze zijn, is grotendeels gelijk aan de Mafell MT55.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:45

Heb niet echt een voorkeur voor een bepaald merk, ikzelf heb nu voornamelijk (accu) Bosch blauw en een random schuurmachine van metabo. Als ik wat gereedschap heb kunnen lenen was het doorgaans van makita. Daardoor neig ik naar iets van Bosch of Makita, maar dat is dus niet echt ergens op gebaseerd.

Ik heb hier net een gloednieuwe GCM 8 SJ uitgepakt en even kort getest. Heb 'm voor 260 gescoord bij de Prime Days vorige week. Ik vind het een zeer grote verbetering t.o.v. de metabo die ik hiervoor wel eens van familie leende. Hij is véél nauwkeuriger en heeft betere en meer verstekmogelijkheden, heeft een groter zaagbereik ondanks het kleinere zaagblad en ook de stofafzuiging is echt heel veel beter. Kan 'm tot nu toe van harte aanbevelen, als ik specifiek iets voor je kan checken laat maar weten. En mocht je in de buurt van het Gooi wonen of komen dan ben je ook van harte welkom om zelf even te kijken.

Verder heb ik een Bosch pro GEX 18V-125 excenterschuurmachine gekocht, als aanvulling op de GSS 18V-10 vlakschuurmachine die al goed bevalt. Daarnaast nog een GHG 20-63 heteluchtpistool met thermostaat gekocht als vervanger van de huidige china machine met een gare aan/uitknop en een GBL 18V-120 blower voor 45 euro ook maar meegepakt, handig voor het wegblazen van zaagsel e.d.

Ik zou er bijna zin van krijgen om de voordeur te gaan schuren :X

Wel jammer dat er geen L-boxx inserts beschikbaar zijn voor de GHG en GBL machines, heb voor nu een lege L-boxx 238 besteld en ga eerst maar eens proberen met wat stukken server-verpakkings-foam van de zaak wat te maken om de boel een beetje op z'n plek te houden.

Qua boortjes, zaagjes enzo van de bouwmarkt, imho niet doen tenzij je het echt nu nodig hebt. Je betaald al snel het 2-3 voudige voor vaak absolute rotzooi tov de betere merken online.

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 01-07-2021 11:56 ]

All-electric.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:16

Had al een stukje getypt, maar niet verzonden :X
De gcm800sj, de mijne tenminste, is echt bijzonder accuraat in de standaard slots voor 90 en 45 graden.
Qua accuraatheid kan ik hem dan ook zeker aanraden, hij is wat onhandig qua grootte maar dat zijn ze bijna allemaal.
Stofafzuiging vind ik persoonlijk echt ruk, maar ook dat vind ik bij bijna alle afkortzagen.
Mocht je heel blij worden van lasertjes etc heb je alleen wel pech, die heeft hij allemaal niet. (ik zelf gebruik altijd het blad voor het meten)
Overigens staat in de beschrijvingen dat de sj geen diepte stop heeft, maar er zit wel keurig een draad in een busje getapt. Boutje met een ringetje er in en je hebt een diepte stop.

De sp6000j1x is echt heerlijk, mega stap vooruit ten opzichte van mijn bosch groen cirkelzaag op fsn lineaal.
Maar dat zelfde zal ook zeker gelden voor de bosch gks

• BvG88
  • Laatst online: 11-11-2025
Bedankt allen voor de input mbt de afkortzaag. Ik neig nu naar de GCM 8 SJL. Voor wat ik lees perfect geschikt voor het werk wat ik er mee wil doen.
Tjark schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Hoe hoog worden je plinten? Mijn 12cm plinten kon ik niet makkelijk in verstek zagen met m'n Bosch 8 sjl, iig niet plint rechtopstaand en dan de +45/-45 presets gebruiken. Heb 't uiteindelijk wel gedaan door 'm 45 graden te hellen/kantelen. Kan, maar niet ideaal.
Tja, plinten van 12 cm stonden wel op de planning. Daar wilde ik juist het kantelen voor gebruiken. Als ik dat soort zaagdieptes in een machine zoek dan kom ik ruimschoots boven de €300 uit.
RonJ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Ik heb hier net een gloednieuwe GCM 8 SJ uitgepakt en even kort getest. Heb 'm voor 260 gescoord bij de Prime Days vorige week. Ik vind het een zeer grote verbetering t.o.v. de metabo die ik hiervoor wel eens van familie leende. Hij is véél nauwkeuriger en heeft betere en meer verstekmogelijkheden, heeft een groter zaagbereik ondanks het kleinere zaagblad en ook de stofafzuiging is echt heel veel beter. Kan 'm tot nu toe van harte aanbevelen, als ik specifiek iets voor je kan checken laat maar weten. En mocht je in de buurt van het Gooi wonen of komen dan ben je ook van harte welkom om zelf even te kijken.

Verder heb ik een Bosch pro GEX 18V-125 excenterschuurmachine gekocht, als aanvulling op de GSS 18V-10 vlakschuurmachine die al goed bevalt. Daarnaast nog een GHG 20-63 heteluchtpistool met thermostaat gekocht als vervanger van de huidige china machine met een gare aan/uitknop en een GBL 18V-120 blower voor 45 euro ook maar meegepakt, handig voor het wegblazen van zaagsel e.d.

Ik zou er bijna zin van krijgen om de voordeur te gaan schuren :X

Wel jammer dat er geen L-boxx inserts beschikbaar zijn voor de GHG en GBL machines, heb voor nu een lege L-boxx 238 besteld en ga eerst maar eens proberen met wat stukken server-verpakkings-foam van de zaak wat te maken om de boel een beetje op z'n plek te houden.

Qua boortjes, zaagjes enzo van de bouwmarkt, imho niet doen tenzij je het echt nu nodig hebt. Je betaald al snel het 2-3 voudige voor vaak absolute rotzooi tov de betere merken online.
Bedankt voor het aanbod, maar het Gooi is niet echt om de hoek. Ik zie dat ze m bij de locale Hornbach hebben staan, dus ik loop daar van het weekend wel even naar binnen!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

BvG88 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:48:
Bedankt allen voor de input mbt de afkortzaag. Ik neig nu naar de GCM 8 SJL. Voor wat ik lees perfect geschikt voor het werk wat ik er mee wil doen.

Tja, plinten van 12 cm stonden wel op de planning. Daar wilde ik juist het kantelen voor gebruiken. Als ik dat soort zaagdieptes in een machine zoek dan kom ik ruimschoots boven de €300 uit.
Precies, volgens mij haal je met een 254 machine ook net niet 12cm plint bv. En dus 'kantelen' gaat prima. Mits je muren bv (redelijk) 90 graden zijn, kun je met een speedsquare dan je blad wel op 45 graden zetten. Het kantelen heeft geen presets/positive stops zoals het zwenken (zo noem ik 't maar) wel heeft.

Ik ben er iig blij mee, had zo'n ding echt eerder moeten kopen. De 8 sjl of de Dewalt 774 (maar die heeft geen dieptestop helaas)

*insert signature here

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Als je niet vaak zaagt, zou ik deze https://www.toolstation.n...lxbUKHmDLavRoCFsUQAvD_BwE machine overwegen. Deze zaag ik ook verkrijgbaar als accu versie met 2*18v.

Poah dikke Massey.

• Twijfels
crimby schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:00:
Ik ben aan het orienteren voor afkort & verstekzaag en heb de voorkeur voor Bosch Pro. Het gaat vooral om latjes en balken tot aan +- 100mm. Deze hoeft niet op accu te zijn.

Nu ben ik alleen benieuwd waar ik op moet letten, gezien de machines variëren van 200 tot aan 1000+ euro. Volgens mij voldoen ze allemaal aan mijn wensen, maar er zit ongetwijfeld verschil in waar ik nog niet aan heb gedacht.
De 8" (216mm) zagen kunnen geen 100x100 balken aan.
Zelf ervaring met de GCM 8 SJL en GCM 12 GDL:

De 8 SJL was echt een fijne machine, heb ik vervangen omdat de inbouwdiepte door de telescoopstangen zo diep is in een werkbank. Laser is een zeer fijne optie en naar mijn mening een must-have op een afkortzaag. De 800 SJ heeft bijvoorbeeld geen laser en zou ik dus links laten liggen.

GCM 12 GDL is gewoon een kut machine. Veel vermogen en hoge capaciteit wat prettig is en de handgreep werkte fijn, tot zover de pluspunten. Qua kwaliteit is het gewoon om te janken met speling aan alle kanten en het werkvlak is bovendien ook verre van vlak (heb er 2 uur over gedaan met een Rotex + wetstenen om hem enigszins vlak te krijgen). Helaas is dat ook niet een maandagochtend model maar simpelweg hoe ze geleverd worden getuige andere ervaringen op buitenlandse fora. Voor het geld wat die machine kost is deze het absoluut niet waard. Nu heb ik de Festool Kapex 120 ervoor in de plaats en dat is wel een geweldige machine, maar ongetwijfeld dikke overkill voor jou ;)

Anyhow, mocht je geen balken van 100x100 hoeven zagen, of er vrede mee hebben dat het in 2x moet: koop de GCM 8 SJL, meeste bang for buck binnen het Bosch assortiment (zo niet van alle afkortzagen op de markt).

@Boudewijn Bosch 260mm?. Zijn erg goede bladen voor aluminium, heb ze zelf niet merkbaar bot gekregen na duizenden zaagsnedes in aluminium. Resultaat in hout is ook super, dus op zich hoef je geen eens te wisselen als je hout gaat zagen. Stukje betaalbaarder dan Festool. Festool alu blad is overigens ook gewoon goed, maar geef je al van aan dat je ze te duur vind ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Twijfels op 17-10-2021 18:09 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:08
Twijfels schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:06:
[...]

De 8" (216mm) zagen kunnen geen 100x100 balken aan.
Zelf ervaring met de GCM 8 SJL en GCM 12 GDL:

De 8 SJL was echt een fijne machine, heb ik vervangen omdat de inbouwdiepte door de telescoopstangen zo diep is in een werkbank. Laser is een zeer fijne optie en naar mijn mening een must-have op een afkortzaag. De 800 SJ heeft bijvoorbeeld geen laser en zou ik dus links laten liggen.

GCM 12 GDL is gewoon een kut machine. Veel vermogen en hoge capaciteit wat prettig is en de handgreep werkte fijn, tot zover de pluspunten. Qua kwaliteit is het gewoon om te janken met speling aan alle kanten en het werkvlak is bovendien ook verre van vlak (heb er 2 uur over gedaan met een Rotex + wetstenen om hem enigszins vlak te krijgen). Helaas is dat ook niet een maandagochtend model maar simpelweg hoe ze geleverd worden getuige andere ervaringen op buitenlandse fora. Voor het geld wat die machine kost is deze het absoluut niet waard. Nu heb ik de Festool Kapex 120 ervoor in de plaats en dat is wel een geweldige machine, maar ongetwijfeld dikke overkill voor jou ;)

Anyhow, mocht je geen balken van 100x100 hoeven zagen, of er vrede mee hebben dat het in 2x moet: koop de GCM 8 SJL, meeste bang for buck binnen het Bosch assortiment (zo niet van alle afkortzagen op de markt).
Thanks! 100x100 is geen must, maar was nu met 100x75 aan het werk… kan dan altijd nog de zaagtafel van mijn vader gebruiken :-)

Ik ga even naar de GCM 8 SJL kijken.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:54
Ik heb een Bosch GCM 8 SJL afkortzaag (met zaagtafel). Ik begrijp niet helemaal hoe de diepte aanslag/instelling zit. Het lijkt alsof het rode stukje totaal geen effect heeft, mis ik hier nou een onderdeel of dien ik nog iets aan te schaffen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhd2lCetM1XtYSOKZzPzUu2CkuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nt8Ptv4gsFPWWeaFltTdf851.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJvkZjNVv30xZ_35ruNYHGHgD3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FDlV8qxedOeGPMnkNQEhKyM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiJS4ir4cMiUll8bQ9ssuDiNO0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gGf2nlEtxeG5OMCrZVsGcB3.jpg?f=fotoalbum_large

• Twijfels
rscheper schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:27:
Ik heb een Bosch GCM 8 SJL afkortzaag (met zaagtafel). Ik begrijp niet helemaal hoe de diepte aanslag/instelling zit. Het lijkt alsof het rode stukje totaal geen effect heeft, mis ik hier nou een onderdeel of dien ik nog iets aan te schaffen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat glimmende stukje ijzer naar buiten duwen, dan valt de bout met rode stukje daarop i.p.v. ertussen. Dat is je dieptestop ;) Wel eerst even stukje uitdraaien zo te zien, aangezien hij al stukje voorbij het ijzer lijkt te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Twijfels op 10-12-2021 16:29 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rscheper schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:27:
Ik heb een Bosch GCM 8 SJL afkortzaag (met zaagtafel). Ik begrijp niet helemaal hoe de diepte aanslag/instelling zit. Het lijkt alsof het rode stukje totaal geen effect heeft, mis ik hier nou een onderdeel of dien ik nog iets aan te schaffen?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
foto's maken, een post maken, volgens mij is het minder moeite om gewoon de handleiding open te doen.. :+ (pagina 87) :9

• henkie196
  • Niet online
lp77 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:20:
Zaaghoogte 90graden
-Bosch: 48mm
-Hikoki: 54mm
-Dewalt: 70mm

Voor diepteinstellingen en compactheid zou dit pleiten voor Hikoki boven de Bosch.

Wil ik dikker dan 54mm dan dus beter Dewalt zonder diepteinstelling.

Of weer een stapje groter, maar ook meteen weer duurder.
Waar haal je die getallen eigenlijk vandaan? Wat ik er van kan vinden heeft de Bosch GCM 8 SJL max 70mm zaagdiepte bij 0 graden, de DeWalt 774 ook, en de Hikoki 54mm met ankerplaat, en 65mm zonder ankerplaat.

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-03 14:33
henkie196 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:05:
[...]

Waar haal je die getallen eigenlijk vandaan? Wat ik er van kan vinden heeft de Bosch GCM 8 SJL max 70mm zaagdiepte bij 0 graden, de DeWalt 774 ook, en de Hikoki 54mm met ankerplaat, en 65mm zonder ankerplaat.
Je hebt gelijk. Stond dus verkeerd bij een aanbieder. Even Hornbach bekeken en daar staat idd 70mm 👍🏻

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:54
Goed, ik ben hier bezig om een blokhut/schuur in elkaar te zetten. Ik heb allerlei Bosch Blauw gereedschap. Mijn huidige (gele) stofzuiger kan dit niet aan gezien alles volloopt als ik iets ga zagen met de afkortzaag. Ook heeft hij geen automatische schakelaar maar hij past wel perfect op de afkortzaag. De schuur zal niet het laatste zijn wat we hier gaan bouwen van hout gok ik, dus hij is ook voor de toekomst.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe stofzuiger. Ik ben (niets anders dan gevoel en dat ik er heel van heb) heel Bosch blauw minded. Ik neig dus naar de GAS 25, maar de 35 sfc is 'maar' 70 euro duurder.. weer 70 euro verder zit de 35 afc.. ik lees positieve verhalen over alle 3 en gok dat ik er sowieso dik op vooruit ga met alleen al de GAS 25.

Ik zie ook de Makita V2512 staan in de startpost en mijn vader attendeerde mij op stofzuigers van HBM, maar die komen denk ik niet in de buurt. De afkortzaag is een GCM 8 SJL en de schuurmachine een GSS 160, dit zijn de 2 apparaten waar hij het meest op gebruikt zal worden..

Eerste keer schrok ik van de bedragen voor deze apparaten, maar de 324 euro van de 25 kom ik wel overheen. Dan vraag ik mij gewoon af of nog 70 (of 140) extra uitgeven echt waardevol is.

[ Voor 8% gewijzigd door rscheper op 20-01-2022 15:59 ]

Verwijderd

rscheper schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:51:
Goed, ik ben hier bezig om een blokhut/schuur in elkaar te zetten. Ik heb allerlei Bosch Blauw gereedschap. Mijn huidige (gele) stofzuiger kan dit niet aan gezien alles volloopt als ik iets ga zagen met de afkortzaag. Ook heeft hij geen automatische schakelaar maar hij past wel perfect op de afkortzaag. De schuur zal niet het laatste zijn wat we hier gaan bouwen van hout gok ik, dus hij is ook voor de toekomst.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe stofzuiger. Ik ben (niets anders dan gevoel en dat ik er heel van heb) heel Bosch blauw minded. Ik neig dus naar de GAS 25, maar de 35 sfc is 'maar' 70 euro duurder.. weer 70 euro verder zit de 35 afc.. ik lees positieve verhalen over alle 3 en gok dat ik er sowieso dik op vooruit ga met alleen al de GAS 25.

Ik zie ook de Makita V2512 staan in de startpost en mijn vader attendeerde mij op stofzuigers van HBM, maar die komen denk ik niet in de buurt. De afkortzaag is een GCM 8 SJL en de schuurmachine een GSS 160, dit zijn de 2 apparaten waar hij het meest op gebruikt zal worden..

Eerste keer schrok ik van de bedragen voor deze apparaten, maar de 324 euro van de 25 kom ik wel overheen. Dan vraag ik mij gewoon af of nog 70 (of 140) extra uitgeven echt waardevol is.
Als er een snoer aanzit dan, zou ik niet te veel op één merk focussen. Een passend koffertje is makkelijk maar, meeste machines zijn stuk goedkoper met alleen het kartonnen doosje erom heen.

Onderschat Starmix niet in de stofzuiger wereld. Ze maken prima machines, even eens als Nilfiks die al wat jaartjes stofzuigers produceren. Zelf een Kärcher staan, die voor mijn doeleinde prima voldoet. Gebruik hem voor het onderhoud van het huis, niet de bouw van eentje ;)

• SH007
  • Niet online

Bedenk dat je met een stofzuiger zonder filterzak en zonder (automatische)filterreiniging altijd last zult hebben van een vollopend filter. Er is niets mis met een nieuwe stofzuiger kopen, maar je hebt sowieso (goede) zakken of filterreiniging nodig tegen vollopen van het filter.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Jeweetje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:27:
(...) Festool midi (...) Slang past prima op Bosch blauw (...)
Dat vond ik erg tegenvallen bij m'n afkortzaag (GCM 12 SDE) en kleine excentrische schuurmachine (GEX 125-1 AE).

Voor de afkortzaag (waarbij stofafzuiging eigenlijk bijna altijd wel een probleem blijft, zeker bij grote bladen) heb ik daarom een ge-3D-print verloop gekocht. Die zou ook op de GCM 8 SJL van @rscheper moeten passen. Voor de GEX heb ik nooit een goede oplossing gevonden, maar die gebruik ik ook niet zo veel meer.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

8088 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Dat vond ik erg tegenvallen bij m'n afkortzaag (GCM 12 SDE) en kleine excentrische schuurmachine (GEX 125-1 AE).

Voor de afkortzaag (waarbij stofafzuiging eigenlijk bijna altijd wel een probleem blijft, zeker bij grote bladen) heb ik daarom een ge-3D-print verloop gekocht. Die zou ook op de GCM 8 SJL van @rscheper moeten passen. Voor de GEX heb ik nooit een goede oplossing gevonden, maar die gebruik ik ook niet zo veel meer.
Wat gaat er mis bij de GEX? Ik heb er twee van en op beide past de stofzuiger van makita die ik heb keurig. Er zit een soort rubber verloop bij de makita die goed strak om de schuurmachines past, zoiets is er voor bosch stofzuigers ook denk ik?
Goed, ik ben hier bezig om een blokhut/schuur in elkaar te zetten. Ik heb allerlei Bosch Blauw gereedschap. Mijn huidige (gele) stofzuiger kan dit niet aan gezien alles volloopt als ik iets ga zagen met de afkortzaag.
Ik heb dus een Makita (vc1310L) en mijn zwager de bosch 35sfc. Echt verschil in zuigcapaciteit merk ik niet tussen beiden. De 35 is wel een serieuze unit en niet zo makkelijk weg te zetten als mijn makita. Als ik er opnieuw een zou kopen zou ik kijken naar een iets grotere dan de 10l die die makita biedt, maar die van Bosch vindt ik dan weer te lomp, zeker voor in huis.

[ Voor 25% gewijzigd door Pixeltje op 20-01-2022 19:13 ]

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:22
8088 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:58:
[...]

Zoals hierboven getoond gebruik ik het ook, het rubber mondstuk loopt iets tap en rekt wat op. Het past er in of erover bij mijn machines. Voor m’n Makita accu kantenfrees gebruik ik https://www.amazon.nl/Mak...&pd_rd_i=B06XYGCWSQ&psc=1 deze past in de aansluiting op de frees en net over festool zuigmond. Van Pvc rioolbuis of hulpstukken kun je eenvoudig verloopjes maken als nodig eventueel iets verwarmen met een verf föhn om het passend te krijgen.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-02 11:07

Hier de GAS20. Rond tonnetje goed geprijsd voor de zuigkracht en debiet die het levert.

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 14:58
vso schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:54:
ik zit te denken aan https://www.coolblue.nl/product/68722/dewalt-dw743n.html oftewel een flipover zaagtafel ..

maar ik heb nu een afkortzaag met beugel (je weet wel om een 30-40cm plank te zagen oid) dat bevalt me ook goed. maar dat is vooral bij veel balken werk ..
ik heb daarnaast een cirkelzaag met lei (HB huismerk) ..

de flipover / zaagtafel zie ik meer als toch wat secuurder werk wat is jullie mening erover ?

btw zaagbladen vervangen (wanneer?)
Voor dat geld heb je ook een losse zaagtafel en afkortzaag
pricewatch: DeWalt DWE7485
+
pricewatch: DeWalt DWS777-QS als je van geel houdt
of
pricewatch: Bosch GCM 8 SJL als blauw ook mooi is

(Heb zelf de dwe zaagtafel en de gcm afkortzaag. Hou meer van blauw ;) maar deze zaagtafels 7485 en 7492 zijn koning)

[ Voor 5% gewijzigd door simonr op 07-02-2022 22:31 ]

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:59
simonr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:20:
[...]

+
of
Idd als je de ruimte hebt zeker apart kopen. De zijgeleider van deWalt tafelzagen is goud waard. Zeer consistent (heb zelf de 7492, maar is in essentie zelfde zijgeleider).

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

simonr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:20:
[...]

+
of

(Heb zelf de dwe zaagtafel en de gcm afkortzaag. Hou meer van blauw ;) maar deze zaagtafels 7485 en 7492 zijn koning)
De prijs is nogal heftig daar hoeven we geen discussie over te voeren

Betreft de onderste 2 links heb ik een ander merk (dunno) te leen van een maat .. en mijn schoonvader heeft in kleinere zaagtafel (ferm oid)

Ik denk zelf dat een flipover wat praktischer is ook gezien de poten .. een laag model zaag je snel op de grond (1ste link van je) en dat maakt zagen ermee ook vrij onpraktisch ..

Zelf zou ik liever iets zien wat minder (opslag) ruimte in beslag neemt, er zijn wat knutsel(aars) die bv de handversie tot een "bench" versie omtoveren .. maar dat lijkt het me ook net niet. bedoel het monteren op een stuk hout verlies je zaagdiepte

jammer dat er geen conversie ding is dat je compact kan meenemen / opbergen en toch het "beste" hebt val alle opties.. teminste niet dat ik weet.

Tja vanalles

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

Deesisgoe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:21:
De GCM 800 SJ is voor 230 in promo nu en de GCM SJL voor 279. Ik heb voor wat minder budget wat eerder de Einhell TCSM 2531/2 met onderstel gekocht. Maar achteraf direct voor een van deze best gegaan.
@DarkKnight en bij de Hornbach is deze duurder, maar gaan ze als het goed is wel mee met de laagste prijsgarantie van Amazon.NL (Amazon.nl -> Hornbach EAN invullen: 3165140654319 -> https://www.amazon.nl/-/e...0654319%2Caps%2C83&sr=8-1)
Dat zou betekenen €270.99 - 10% = €244,- Voor die prijs heb je een mooi ding!

(Heb mijn 8 SJL ook bij de Horbach met LPG vandaan :) )

Moet je wel naar Hornbach gaan terwijl de Amazon deal er nog is.

Maar je moet wel kijken hoe hoog je plinten zijn wil je ze rechtop zagen, anders kan 't altijd nog platliggend, maar heb je niet de mooie stops van 45graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Tjark op 23-02-2022 17:53 ]

*insert signature here

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:57
Ik heb ooit een Metabo KS216M voor minder dan €100 op de kop getikt, en doordat hij geen trekfunctie heeft valt de speling nog te overzien. De Einhell vind ik al te veel rammelen.

De Bosch GCM 8 SJL vind ik voor de prijs echt een topper. Beter kan wel, maar dan moet je ook echt in een andere prijsklasse gaan kijken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-04 09:02
iemand die de bosch GCM 8 SJL inc GTA 2600 onderstel heeft? Het is me niet helemaal duidelijk aan de handleiding hoe die 2 borgplaatjes bevestigd moeten worden. Plaats ik ze bovenop zoals op de tekening soort van wordt afgebeeld? Dan staat hij niet waterpas, maar in de drager past net niet lekker.

• Kortverhaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-04 19:13
pantslol schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:36:
iemand die de bosch GCM 8 SJL inc GTA 2600 onderstel heeft? Het is me niet helemaal duidelijk aan de handleiding hoe die 2 borgplaatjes bevestigd moeten worden. Plaats ik ze bovenop zoals op de tekening soort van wordt afgebeeld? Dan staat hij niet waterpas, maar in de drager past net niet lekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h69osDEWqWqwGVzKhGfb0yDDT6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyGKTtUju8qraV67TYY5njzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72juAgW56sz0ebUur9oh4f-bLl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziNMRSH6XmFas0YJRlMakJ8K.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoel je dit? Ik kan ook nog foto's van het onderstel maken als dat nodig is.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:25
Ik ook. Welke 2 borgplaatjes?

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:28
In mijn woonkamer ben ik bijna klaar met de nieuwe vloer, en dan komen uiteraard de plinten. Nu zijn de hoeken van de kamer niet exact 90 graden, en wil ik de plinten wel zo naadloos mogeiljk laten aansluiten. Ik heb gisteren een Bosch GCM 8 SJL besteld, dus het stuk 'netjes zagen' is afgedekt. Maar dan hebben we nog het stuk 'goed meten'. Is zoiets afdoende om de hoek van de kamer mee te meten?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:25:
In mijn woonkamer ben ik bijna klaar met de nieuwe vloer, en dan komen uiteraard de plinten. Nu zijn de hoeken van de kamer niet exact 90 graden, en wil ik de plinten wel zo naadloos mogeiljk laten aansluiten. Ik heb gisteren een Bosch GCM 8 SJL besteld, dus het stuk 'netjes zagen' is afgedekt. Maar dan hebben we nog het stuk 'goed meten'. Is zoiets afdoende om de hoek van de kamer mee te meten?
Probleem is vaak dat de hoeken vanuit 2 kanten sheef zijn. Stucwerk loopt onder vaak wat naar buiten. Ik zaag altijd 2 kleine stukjes plint in exact 45 graden en dan per hoek even kijken wat de afwijking is. Dan kan je de afkort zaag instellen op 44~46 graden en en andere hoek op +/- 1 graad

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:16
dimi_v schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:29:
[...]

Ik heb ooit deze afkortzaag van Parkside gekocht. Ik vind de stofafzuiging echt ver onder de maat. Als ik mijn Festool stofzuiger er aan koppel dan zit nog heel mijn tuin onder het zaagstof. Verder heb ik zo mijn bedenkingen bij de nauwkeurigheid, ik heb er al verschillende keren aan gesleuteld om alles netjes haaks en recht te krijgen maar heb altijd idee dat weer wat verloopt. Maar voor tuinwerk zoals een houthok bouwen is secuur genoeg.

Als ik de constructies van bv Metabo of Bosch machines kijk dan lijkt deze niet veel anders (kopieeren ze het frame niet allemaal van elkaar?). Wat zijn de ervaringen met de stofafzuiging want daar lees ik niet veel over.
De stofafzuiging van de bosch gcm 8SJ is echt heel slecht....

• Bobmeister
  • Nu online
Hoe heb je dat uiteindelijk opgelost?

Ik heb het nu opgelost door die 2 borgplaatjes in de blauwe geleiders te doen, in plaats van erboven op. Daarmee staat de zaag waterpas.

[ Voor 14% gewijzigd door Bobmeister op 24-10-2022 16:41 ]

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-04 17:27
Onlangs een bosch gcm 8 sjl afkortzaag gekocht, en nu wil ik daar wat laminaat mee gaan zagen. Nu zie ik dat er een blad van 216 x 30 x 2.8 wordt bij geleverd, maar welke diktematen kunnen er allemaal in?
Maakt het uit of ik een 2.4 of een 3.0 er in doe?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

M4inDC schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:52:
Onlangs een bosch gcm 8 sjl afkortzaag gekocht, en nu wil ik daar wat laminaat mee gaan zagen. Nu zie ik dat er een blad van 216 x 30 x 2.8 wordt bij geleverd, maar welke diktematen kunnen er allemaal in?
Nee.

Het enige wat roet in t eten kan gooien is een te dun blad, dat wordt wiebelig.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:17

MJV

M4inDC schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:52:
Houd er rekening mee dat laminaat zaagbladen zo'n beetje rauw lust, dus dat het blad snel bot zal zijn. Een (goede) laminaatsnijder, of laminaatzaagjes voor de decoupeerzaag zijn goede alternatieven.

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04 13:19
ColdBurn89 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Dank voor de goede uitleg! Heb je ook een aanbeveling? Ik ga morgen maar eens naar de Hornbach, even kijken wat ze allemaal hebben
Een Bosch professioneel blauw GCM 8 SJL bij de Hornbach is wel een goede machine, een familielid heeft hem ook heb er al paar keer mee gezaagd op de klus ter plekke, ik zelf heb een Makita DLS211 op accu.
Bij Hornbach kost de zaag €448 maar als je slim bent en zoekt de goedkoopste online zag ik voor € 373 bij HD tools dat scheelt toch weer €75 op de zelfde machine wel even opletten vaak EA nummers overeen komen, en als beginner wil je toch niet al te veel geld aan besteden en alles is al duurder geworden ook je steigerplanken die koop je ook niet bij de bouwmarkt zoals de gamma/Praxis betaal je de hoofdprijs vaak bij een lokale handel ben je stukken voordeliger uit en beter dan de kromme planken.

Doe je voorstel bij Hornbach en je krijgt de machine ook voor die prijs en zelfs nog iets goedkoper meende 10% tussen het prijsverschil + 5 jaar garantie je heb een top machine waar je lang mee vooruit kunt voor een betaalbare prijs en je doel.

Geld uitgeven voor een budget apparaat waar je tegen aanloopt wat niet goed werkt heb je niet veel aan weggegooid geld lijkt me, en je kunt de zaag weer verpatsen voor pakweg 30 a 50 Euro, meer zal het vast niet opbrengen, ik kaart dit maar aan als voorbeeld.

Als verdere tip met prijzen op Amazon kan de prijs ook schommelen en via andere wegen op idealo.de kan toch behoorkijk schelen zelfs met verzendkosten, zo had ik laatst een Metabo van dikte bankje scheelde mij €90 inclusief verzenden in vergelijk met de NL prijzen als je een bepaalde type op het oog hebt en veel meer artikelen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

J.E. Weinor schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Een Bosch professioneel blauw GCM 8 SJL bij de Hornbach is wel een goede machine, een familielid heeft hem ook heb er al paar keer mee gezaagd op de klus ter plekke, ik zelf heb een Makita DLS211 op accu.
Bij Hornbach kost de zaag €448 maar als je slim bent en zoekt de goedkoopste online zag ik voor € 373 bij HD tools dat scheelt toch weer €75 op de zelfde machine wel even opletten vaak EA nummers overeen komen, en als beginner wil je toch niet al te veel geld aan besteden en alles is al duurder geworden ook je steigerplanken die koop je ook niet bij de bouwmarkt zoals de gamma/Praxis betaal je de hoofdprijs vaak bij een lokale handel ben je stukken voordeliger uit en beter dan de kromme planken.

Doe je voorstel bij Hornbach en je krijgt de machine ook voor die prijs en zelfs nog iets goedkoper meende 10% tussen het prijsverschil + 5 jaar garantie je heb een top machine waar je lang mee vooruit kunt voor een betaalbare prijs en je doel.

Geld uitgeven voor een budget apparaat waar je tegen aanloopt wat niet goed werkt heb je niet veel aan weggegooid geld lijkt me, en je kunt de zaag weer verpatsen voor pakweg 30 a 50 Euro, meer zal het vast niet opbrengen, ik kaart dit maar aan als voorbeeld.

Als verdere tip met prijzen op Amazon kan de prijs ook schommelen en via andere wegen op idealo.de kan toch behoorkijk schelen zelfs met verzendkosten, zo had ik laatst een Metabo van dikte bankje scheelde mij €90 inclusief verzenden in vergelijk met de NL prijzen als je een bepaalde type op het oog hebt en veel meer artikelen.
offtopic:
Nofi, maar zou fijn zijn als je iets aan je sliertzinnen deed. Die hele lap tekst zijn slechts 5(!) zinnen, leest voor geen meter :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-04 21:51
@ColdBurn89

De hornbach heeft de GCM 80 SJ staan voor €220.
Wat ik zo zie is dat een goedkopere uitvoering van de GCM 8 SJ wat echt wel een fijne machine is.

Volgens mij heb je daar meer plezier van dan de genoemde Metabo.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:54
Erikzelf schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:25:
@ColdBurn89

Wat ik zo zie is dat een goedkopere uitvoering van de GCM 8 SJ wat echt wel een fijne machine is.

ik heb daar de 8 SJL voor ongeveer dezelfde prijs op de kop weten te tikken door laagste rpijs en gestunt v\n amazon. dus even goed in de gaten houden

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-07-2025
Erikzelf schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:25:
@ColdBurn89

Top! Enige wat ik zag is dat deze geen laser of schaduw lijn heeft. Maakt dat iets uit of is de lijn bij dit apparaat ook goed te zien?

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:23
Aardig in twijfel geweest als ik nu eens een afkortzaag zou kopen.
Iedere keer miste ik hem en was ik het weer via andere manieren aan het oplossen. (grote plinten zagen met decoupeerzaag en dergelijke)
Het volgende punt was dan weer als ik bijvoorbeeld een parkside zou kopen of bijvoorbeeld een Bosch.
Vanwege de prime deal en de hornbach laagste prijs garantie gisteren een Bosch GCM 8 SJL gekocht. Misschien zwaar overkill maar in de prijs scheelde het nu allemaal aardig veel waardoor de keuze naar een duurder apparaat wat makkelijker werd. (269,99 euro).
Hopelijk gaat hij bevallen ;)
Misschien binnenkort nog maar een onderstel erbij kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 13-07-2023 12:41 ]

• twain4me
  • Nu online

twain4me

thespeed schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:40:
Aardig in twijfel geweest als ik nu eens een afkortzaag zou kopen.
Iedere keer miste ik hem en was ik het weer via andere manieren aan het oplossen. (grote plinten zagen met decoupeerzaag en dergelijke)
Het volgende punt was dan weer als ik bijvoorbeeld een parkside zou kopen of bijvoorbeeld een Bosch.
Vanwege de prime deal en de hornbach laagste prijs garantie gisteren een Bosch GCM 8 SJL gekocht. Misschien zwaar overkill maar in de prijs scheelde het nu allemaal aardig veel waardoor de keuze naar een duurder apparaat wat makkelijker werd. (269,99 euro).
Hopelijk gaat hij bevallen ;)
Misschien binnenkort nog maar een onderstel erbij kopen.
ligt zo voor de hand, maar echt nooit bedacht om prime te combineren met de l.p.g. van hornbach. _/-\o_

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 09:21
Ik ben opzoek naar een goede afkortzaag en ben uitgekomen bij de Bosch GCM8 SJL en de Metabo KGSV 216 M. Festool en Mafell zijn boven budget!

Iemand nog tips of aanbevelingen?

• twain4me
  • Nu online

twain4me

averroes1198 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:05:
Ik ben opzoek naar een goede afkortzaag en ben uitgekomen bij de Bosch GCM8 SJL en de Metabo KGSV 216 M. Festool en Mafell zijn boven budget!

Iemand nog tips of aanbevelingen?
ja, laat de metabo lekker in de winkel liggen, ik heb helemaal niets tegen het merk (mede daarom had ik die zaag in eerste instantie ook gekocht) maar dit is gewoon een onding als je enige precisie of herhaalbaarheid zoekt. liever even doorsparen en iets beters kopen. voor ruwbouw is het prima en heb ik duizenden zaagsnedes gemaakt, maar voor afbouw (plinten etc zou ik zeker nog even doorzoeken)

En om mijn woorden kracht bij te zetten: mocht je hem toch willen, je mag hem gratis hebben, dan krijg je er een lading stof en scheve zaagsnedes gratis bij.
zelf heb ik nu de dewalt DWS774 maar de deals daarvan zijn inmiddels een stuk minder goed.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

averroes1198 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:05:
Ik ben opzoek naar een goede afkortzaag en ben uitgekomen bij de Bosch GCM8 SJL en de Metabo KGSV 216 M.
twain4me schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:00:
ja, laat de metabo lekker in de winkel liggen, ik heb helemaal niets tegen het merk (mede daarom had ik die zaag in eerste instantie ook gekocht) maar dit is gewoon een onding als je enige precisie of herhaalbaarheid zoekt. liever even doorsparen en iets beters kopen. voor ruwbouw is het prima en heb ik duizenden zaagsnedes gemaakt, maar voor afbouw (plinten etc zou ik zeker nog even doorzoeken)
Ik heb hem ondertussen een jaar of 7 en (samen met nog vele anderen in dit topic) kan dit wel onderschrijven. Hij valt wel iets beter af te stellen, maar het bijft een ding voor grof werk. Ik zou hem ook niet opnieuw kopen.

Zo zie je maar weer hoeveel waarde je aan 'reviews' op webshops mag hechten :+

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 21:36

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Weet iemand toevallig welke slang aansluiting ik moet hebben voor deze afkortzag: Bosch GCM 8 SJL

Ik had deze gezien en ik kan nergens helemaal goed achterhalen of ik dan de juiste slang/aansluiting heb.

Wie kan mij het verlossende antwoord geven? :) Want dat zou mij een hoop stof/zaagsel schelen. :)

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:36
mydogisgone schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:40:
Weet iemand toevallig welke slang aansluiting ik moet hebben voor deze afkortzag: Bosch GCM 8 SJL

Ik had deze gezien en ik kan nergens helemaal goed achterhalen of ik dan de juiste slang/aansluiting heb.

Wie kan mij het verlossende antwoord geven? :) Want dat zou mij een hoop stof/zaagsel schelen. :)
Bosch gebruikt de oudere Kärcher Clip 1.0. en Bajonet 1.0 op bijv. de GAS 35 die ik heb op mijn GCM 8 SJL.

Ik gebruik deze: https://www.bol.com/nl/nl...60/9300000032877583/?s2a=

edit:
Ik heb nu een Dust Commander S30 met Bosch kit. Werkt uitstekend met de originele slang van de GAS 35 M. Maar de originele Kärcher slang is wat krap in de D.C. adapter. Nog op zoek naar een mooie manier om enigszins betaalbaar een blastgate opstelling te maken.

https://www.dust-commande...er-kit-3760013430047.html
https://www.dust-commande...kit-for-bosch-gas-35.html

[ Voor 18% gewijzigd door Crahsystor op 21-03-2024 12:14 ]

Addicted to silent computing

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 21:36

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Crahsystor schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:09:
[...]

Bosch gebruikt de oudere Kärcher Clip 1.0. en Bajonet 1.0 op bijv. de GAS 35 die ik heb op mijn GCM 8 SJL.

Ik gebruik deze: https://www.bol.com/nl/nl...60/9300000032877583/?s2a=

edit:
Ik heb nu een Dust Commander S30 met Bosch kit. Werkt uitstekend met de originele slang van de GAS 35 M. Maar de originele Kärcher slang is wat krap in de D.C. adapter. Nog op zoek naar een mooie manier om enigszins betaalbaar een blastgate opstelling te maken.

https://www.dust-commande...er-kit-3760013430047.html
https://www.dust-commande...kit-for-bosch-gas-35.html
Past die kacher slang dan zonder tussenstuk op die aansluitng van de GCM 8 SJL? Want ik heb nu een Karcher stofzuiger in gebruik. Dus als dat zo past, zou dat wel geweldig zijn.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:36
mydogisgone schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:05:
[...]

Past die kacher slang dan zonder tussenstuk op die aansluitng van de GCM 8 SJL? Want ik heb nu een Karcher stofzuiger in gebruik. Dus als dat zo past, zou dat wel geweldig zijn.
Ja. Let wel op dat of Kärcher dus ook clip 1.0 gebruikt. Tegenwoordig (vanaf 2016 dacht ik) is het clip 2.0 en die is anders.

Clip 1.0 ontvanger zoals op de GCM.
https://www.kaercher.com/...ssoirezijde-50317180.html

Clip 2.0 ontvanger die dus niet past.
https://www.kaercher.com/...ssoirezijde-28891990.html

Addicted to silent computing

• copykat
  • Laatst online: 16:27

copykat

Good copy isn't bad

@big bang
ik ga voor de Metabo KGSV 72 Xact.
In de range waar je reversed stangen hebt die dus niet naar achteren steken(wat mijn absolute must was) heb je weinig keuzes.
de Hikoki c8fshgwaz 199,-- prima alternatief. iets kleinere zaagdiepte en 1 45graden vertikaal.
de Dewalts DWS 774/777/778 QS 400,-- isch minder functies en zaagdieptes/lengtes. vooral die greep om je bescherming weg te kantelen schijnt een krime te zijn. (gebruikers reviews waren niet onverdeeld gelukkig met de 777qs.
dan komt de Metabo 72. 600,-
en dan de makita LS1019L Afkortzaag 700,--
Bosch GCM 10 GDJ
festools kapexén.

omdat de Dewalts me niet trokken viel ik terug op de Hikoki omdat eigenlijk 600 te duur was.
en met mn "meevaller" is dus toch die metabo inbeeld,.
vandaar.

(edit ik had de Güde's, de scheppachs, de parkside's en de andere huismerken niet meenomen in de vergelijking omdat je die echt fysiek ze moet kunnen bepotelen om er een oordeel van af te lezen.)

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 06-06-2024 18:18 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi tweakers, wil opnieuw afkort zaag kopen en twijfel tussen blauwe bosch gcm 8 sjl en makita ls0815fln .. beide 216 mm blad, 1600w vs 1400 w... 19 vs 15 kg .. 7 vs 6.5 cm diep , 31 vs 30 cm breed zagen , 400 vs 340 euro ..

Is het redelijk 'om het even' of is er nog iets zeer positiefs of negatiefs over de een of ander te zeggen (uit jullie ervaring).. ? gaat me niet om prijs

thx gr mb

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 08-08-2024 19:30 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:17

MJV

MisterB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:28:
hi tweakers, wil opnieuw afkort zaag kopen en twijfel tussen blauwe bosch gcm 8 sjl en makita ls0815fln .. beide 216 mm blad, 1600w vs 1400 w... 19 vs 15 kg .. 7 vs 6.5 cm diep , 31 vs 30 cm breed zagen , 400 vs 340 euro ..

Is het redelijk 'om het even' of is er nog iets zeer positiefs of negatiefs over de een of ander te zeggen (uit jullie ervaring).. ? gaat me niet om prijs

thx gr mb
Lees even een paar posts/pagina's terug :).

• Bobmeister
  • Nu online
MisterB schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:28:

thx gr mb
Die Bosch is nog wel eens in de aanbieding op Amazon oid en met de laagste prijs garantie krijg je hem dan voor +- 270 euro. Prima zaag wat mij betreft. Staat hier nu al enige tijd en heb er niet veel op aan te merken.

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
MLLL schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Die Makita's zijn supertaai.
Wij hebben zijn voorganger staan die naar schatting al bijna 20 jaar oud is.
Ding doet het nog steeds en is nauwkeurig en reken maar dat dat ding al op zijn flikker gekregen heeft.
uiteindelijk toch maar weer voor de blauwe bosch gcm8 sjl gegaan... alhoewel wat zwaar toch zeer robuust en nauwkeurig .. nu zonder het onderstel want hij komt groten deels op vaste plek gr mb

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:28
Ik ben nog steeds heel blij met mijn Bosch blauw GCM 8 SJL
Kan iets meer dan je wensenlijst, maar dat is best fijn. Niet de zwaarste machine maar goed af te stellen en degelijk.
Via (duitse) amazon soms met flinke korting te krijgen.

€339 op amazon.de

[ Voor 4% gewijzigd door Shutdown98 op 07-10-2024 18:07 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 12:59
na alle input en wat review filmpjes denk ik dat mijn keuze terugvalt op:
- Bosch blauw GCM 8 SJL
- Metabo KGSV 72 XACT.

Op basis van functies zijn ze redelijk gelijkwaardig, ik neig dan naar prijs waarbij de Bosch zo'n 150/200 goedkoper is.
@Shutdown98; kun je makkelijk (snel) verspringen van presets (45, 22.5, 0) graden zowel in draaihoek als kantelen bij de Bosch? kreeg dat niet heel snel duidelijk uit de review.
En is de laser een beetje praktisch of gebruik je dat in de praktijk niet?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• copykat
  • Laatst online: 16:27

copykat

Good copy isn't bad

soepah schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:53:
na alle input en wat review filmpjes denk ik dat mijn keuze terugvalt op:
- Bosch blauw GCM 8 SJL
- Metabo KGSV 72 XACT.

Op basis van functies zijn ze redelijk gelijkwaardig, ik neig dan naar prijs waarbij de Bosch zo'n 150/200 goedkoper is.
@Shutdown98; kun je makkelijk (snel) verspringen van presets (45, 22.5, 0) graden zowel in draaihoek als kantelen bij de Bosch? kreeg dat niet heel snel duidelijk uit de review.
En is de laser een beetje praktisch of gebruik je dat in de praktijk niet?
Beide mooie modellen.
Zo even uit mn hoofd en snelle zoektocht. De verschillen.
Bosch
1 dubbel zaagsel afzuiging dus zal/zou beter moeten zijn tov 72xact
2 glijstangen naar achteren stekend.
3 geen electronisch toerentalverstelling../variabel toerental. (?) (met hout alleen geen issue denk ik. Of je moet echt kneppelhard hout willen zagen.

Metabo.
1 best goede afzuiging tov andere enkele afzuiging systemen.
2 muurplaatsing mogelijk ivm reversed glijstangen.
3 variabel toerental(?)

Wat betreft de zaag hoeken maximaal en preset's zal je ze naast elkaar moeten leggen.
Beiden hebben die inkeping bij de zaag-as om hogere plinten en balken te zagen.
2mm in voordeel van Metabo.... :+

In mijn oprechte mening is het simpel.
Maakt het uit dat de glijstangen naar achteren bewegen?
Nee? => Bosch blauw GCM 8 SJL kan je geen buil aan vallen.
Goede afzuiging, (erg fijn binnen), compact en niet erg zwaar, fijn met sjouwen.
Softstart, laser en precies in te stellen. Goede naam en customer service.

Liever ook tegen de muur te kunnen gebruiken? Dus reverse systeem.
Dan is de 72 xact de sweetspot tussen goed en niet overdadig duur.
Flinke stapel opties zoals laser, softstart en elctronische rem, links rechts kantel en draaien.
Inkeping stand.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:57

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

wokkelz schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:13:
In mijn zoektocht naar een afkort zaag ter vervanging van mij parkside model, kom ik op de bosch gcm 80 sj uit. Maar deze heeft geen laser of schaduw markering. Hoe zal je in de praktijk zien waar je zaagt dan, moet je altijd een test zaagsnede maken?
Mijn budget zit rond de 200 euro. De Metabo KGS 216 M is ook een optie, maar ik lees dat deze minder nauwkeurig is? Ik ga geen meubels bouwen, maar een haakse en 45 graden zaagsnede zou wel lekker zijn.
Iemand nog opties of iemand die kan bevestigen dat beide goede opties zijn?
Zo stond ik ook voor de keuze in de aanschaf van een afkortzaag.
Heb gekeken naar de Skil en de Hikoki, met de glijstangen naar voren.
De Skil had ik in de bouwmarkt gevoeld. Alleen bij volledige uitrek vond ik dat er veel speling op zat. De Hikoki las ik hier dat hij niet helemaal zuiver was en lastig afstellen naar mijn idee. Ben uitgekomen bij de Bosch GCM 8 SJL. Zag hem bij de Hornbach, kon ik hem eens goed bekijken en uitrekken. Voelde allemaal goed stevig aan en bijna geen speling. Plus hij schijnt van de fabriek uit al vrij goed afgesteld te komen.

Tijdens een verbouwing had de aannemer een dewalt met schaduwlijn. Werkt wel fijn maar alles valt of staat met goed meten.
Ik twijfelde ook om de dewalt aan te schaffen, qua prijs scheelt het niet veel. Maar wat laatst hier gemeld werd over Bosch zijn maatschappelijke gedachtes, heeft mij doen besluiten voor de Bosch.

Het is wel een keer buy once, cry once, maar ik heb naar mijn idee iets aangeschaft met zo min mogelijk tekortkomingen in die prijsklasse imho.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Sepp14 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:27:
[...]

Zo stond ik ook voor de keuze in de aanschaf van een afkortzaag.
Heb gekeken naar de Skil en de Hikoki, met de glijstangen naar voren.
De Skil had ik in de bouwmarkt gevoeld. Alleen bij volledige uitrek vond ik dat er veel speling op zat. De Hikoki las ik hier dat hij niet helemaal zuiver was en lastig afstellen naar mijn idee. Ben uitgekomen bij de Bosch GCM 8 SJL. Zag hem bij de Hornbach, kon ik hem eens goed bekijken en uitrekken. Voelde allemaal goed stevig aan en bijna geen speling. Plus hij schijnt van de fabriek uit al vrij goed afgesteld te komen.

Tijdens een verbouwing had de aannemer een dewalt met schaduwlijn. Werkt wel fijn maar alles valt of staat met goed meten.
Ik twijfelde ook om de dewalt aan te schaffen, qua prijs scheelt het niet veel. Maar wat laatst hier gemeld werd over Bosch zijn maatschappelijke gedachtes, heeft mij doen besluiten voor de Bosch.

Het is wel een keer buy once, cry once, maar ik heb naar mijn idee iets aangeschaft met zo min mogelijk tekortkomingen in die prijsklasse imho.
nobel, Eigelijk zouden we eens moeten uitzoeken hoe het exact zit. dat soort "filantropische" instellingen bestaan doorgaans bij de gratie van enorme belastingvoordelen en dat daarmee die gift dus (deels) door de maatschapij wordt betaald terwijl er geen zeggeschap is over de uitgave door die zelfde maatschapij.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:58
Vandaag brak opeens een onderdeel af op mijn Bosch gcm 8 sjl.

Broertje was een vuren balkje van 44x69 aan het zagen, geen idee hoe dat zo mis kan gaan. Gelukkig zitten alle vingers er nog aan en lijkt het onderdeel los te verkrijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUhdzT53Un7XPYFILUKbRR1MM9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebIpnrDVC6SfB7F6JXQtIwmv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeaIwiczIdCFY6i-FJiEaZ6LenI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ko9186s2HxUGqIkyhveAzI9.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAcdV6GMX2cY1LU5RQQ1ztiQEM8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lTZy1cHdWFfBjujy3alyz6l5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 19-04-2026 22:35 ]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44

Illusion

(the art of)

SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:33:

Broertje was een vuren balkje van 44x69 aan het zagen, geen idee hoe dat zo mis kan gaan.
Fijn dat alle vingers er nog aan zitten.
Ik kan het niet goed zien, maar als het aan de achterkant is, dan misschien onder verstek gezaagd en vergeten de aanslag terug te trekken?
Hoofdstuk werkvoorbereiding: https://www.bosch-profess...html#34093079157226603915

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 19-04-2026 22:51 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SquareOne schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:33:

Broertje was een vuren balkje van 44x69 aan het zagen, geen idee hoe dat zo mis kan gaan.
ik vermoed wat @Illusion hier al zegt. Sommige afkort zagen hebben van die fences die indien niet correct geplaats in het pad van het zaagblad kunnen komen.

Het is mij een raadsel hoe dat een type-goedkeuring kan krijgen maar dat is een ander verhaal. Ik besef me dat dit een gevalletje "RTFM" kan zijn maar ik vind dit een raar ontwerp, zeker voor een consumentenmachine.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).