11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Oef, 9 km, dus 100% van de km's zijn met een koude motor. Dan mag je wat meer onderhoud rekenenJohan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:13:
[...]
Maak je die berekening voor mij?
Het is 9km naar werk en 9 terug dus maar 20 in totaal
PSN & XBL: Denkoyugo
Voor zo'n afstand zou ik een fiets kopen.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:13:
[...]
Ah dus 150 per maand?Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:14:
[...]
Oef, 9 km, dus 100% van de km's zijn met een koude motor. Dan mag je wat meer onderhoud rekenen
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:14:Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:13:
[...]
Ik zou zelf eerder naar zoiets kijken:
https://www.autoscout24.n...stings&ipl=list_page_link
Maak je ritten van 200 km per dag straks? of zijn het meer ritjes van +-50 km, en dan paar keer per jaar op vakantie?
"Klinkt mischien beetje verwend maar dat is echt een lelijke auto wil wel wat moois. Meer de rittwn van ong 50km en vakantie ga ik niet met de auto"
Je geeft dus aan dat je ritjes per dag 50 KM zijn? 2 ritten maakt een retour? Niet zo gek toch
meerdere mensen hebben je nu voor gerekend dat je auto je ongeveer EUR 1.000 per maand gaat kosten. Hoop dat je ons hierin gelooft!
Als je die dus echt wil uitgeven: Lease via je Pa een V60 T8 inscription voor EUR 929 per maand. Heb je nog 71 euro voor brandstof
Ja verkeerd verwoord my bad. Af en toe naar vrienden en vriendin erbij.BasvanS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:17:
[...]
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:14:
Ik zou zelf eerder naar zoiets kijken:
https://www.autoscout24.n...stings&ipl=list_page_link
Maak je ritten van 200 km per dag straks? of zijn het meer ritjes van +-50 km, en dan paar keer per jaar op vakantie?
"Klinkt mischien beetje verwend maar dat is echt een lelijke auto wil wel wat moois. Meer de rittwn van ong 50km en vakantie ga ik niet met de auto"
Je geeft dus aan dat je ritjes per dag 50 KM zijn? 2 ritten maakt een retour? Niet zo gek toch
Ja lekker jaar leasen jaar verdee 12k verdee en wat heb je dan? NiksBasvanS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:20:
[...]
meerdere mensen hebben je nu voor gerekend dat je auto je ongeveer EUR 1.000 per maand gaat kosten. Hoop dat je ons hierin gelooft!
Als je die dus echt wil uitgeven: Lease via je Pa een V60 T8 inscription voor EUR 929 per maand. Heb je nog 71 euro voor brandstof. Kun je elke maand opzeggen!
Als de auto van X euro om wat voor reden kapot gaat (bijvoorbeeld kapotte ketting en het blok naar de klote) krijg je van de verzekering niks en heb je gewoon een wrak. Daar moet je of Y euro in stoppen om weer rijdend te krijgen, of Z euro krijgen door aan een sloper te verkopen. Bij een aanrijding krijg je vaak ook geen fatsoenlijk dekkend bedrag, dus een waardevermindering, als je uberhaupt al iets krijgt (bijv. niet all-risk verzekerd omdat dat zo duur is). In ieder geval kan er best een situatie zijn dat je op een gegeven moment zonder auto zit, maar wel een bedrag tussen de 0 en Z euro hebt om een nieuwe auto van te regelen, waarbij Z realistisch gezien minder is dan de helft van X. Je kan er donder op zeggen dat je voor Z niet dezelfde auto als je al had tweedehands kan kopen. Zeker als je als eis hebt dat de auto die je koopt op het moment van aankoop maximaal vier jaar oud is betekent dat dat je naar nog nieuwere modellen moet kijken, die gewoon weer ongeveer X kosten. Het bedrag X minus Z is je afschrijving, het bedrag wat je nodig hebt om een vervangende auto te kopen, en dat kan je prima van je maandelijkse inkomen afhalen door het op een spaarrekening te zetten.SgtElPotato schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:34:
[...]
Afschrijving hoor ik vaker maar wordt imho veel te zwaar aan gewogen. Daarnaast kun je afschrijving moeilijk van je maandelijkse inkomen afhalen.
Aan je ‘kinderlijke’ reactie te lezen weet het allemaal vrij goed.
Ook optiesynx6 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:24:
Ik ben eens positief, golf gte? Kun je korte ritjes doen en een bak koppel als het nodig is. In tussensprints win je van een golf gti. Ook goed voor je “groep”.
Een sportauto kopen kan ook als je 40+ bent, dus ik zie niet waarom dat een 'had ik maar' moment kan zijn.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:59:
Ik denk dat ik persoonlijk juist het heel erg kan aanraden om een goede leuke sportauto te kopen. Anders wordt je 1 van die zure mensen die dan op een gegeven moment 40+ zijn en denken had ik maar...
Van de 12 Golf GTE's die ik doorverkocht heb hier in nederland hebben er zo'n 10 het eerste jaar wel een groot probleem gehad. Het is een beetje een mix van "het is een gti-achtige auto, dus mensen rijden er als mongolen in" en er zit veel gevoelige techniek in, maar ook dat veel mensen rijden electrisch tot de snelweg, en dan moet op de snelweg opeens de steenkoude motor aan. Het is een beetje een rare auto, die ik persoonlijk zou overslaan.
Ziekte, levenskeuzes die voorkomen dat het nog haalbaar is, kinderen. Slechte economie, meer mensen zijn afhankelijk van jouw inkomen waardoor het onverantwoord is, etc etc etc. Zijn zat redenen hoor. Op zijn 40e is de kans kleiner dat hij semi-gratis bij papa woont en er niemand van hem afhankelijk is.CH4OS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:29:
[...]
Een sportauto kopen kan ook als je 40+ bent, dus ik zie niet waarom dat een 'had ik maar' moment kan zijn.
En als je koopt dan? Verzekering 300, MRB 100. Daarmee zit je ook al bijna op -5k voor niks?Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:22:
[...]
Ja lekker jaar leasen jaar verdee 12k verdee en wat heb je dan? Niks
Als je dan na een jaar van je auto af wilt en je verkoopt hem? Dan krijg je er nog 18-19k voor? Wederom 7-8k minder. Na een Jaar zit je met je golf dus ook op 12-13k verlies.
Met lease heb je echter wel een spaarrekening met 25k.
Je denkfout is en blijft de afschrijving. Je hebt mss wel een golf maar hij word heel snel minder waard!
En zijn we het eens dat een V60 T8 met bijna 400 PK niet nog veel vetter is
Het grappig blijft wel dat je bij deze lease constuctie ziet dat je na een jaar 12.000 euro kwijt bent. Maar je niet wil zien dat je na een jaar golf rijden ook zeker 10.000 euro armer bent.
[ Voor 17% gewijzigd door BasvanS op 04-01-2021 13:36 ]
Ja daar heb je een punt niet van plan om tot me 40ste bij me pa te blijven en laten we maar hopen dat geen kinderen hebDenko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:33:
[...]
Ziekte, levenskeuzes die voorkomen dat het nog haalbaar is, kinderen. Slechte economie, meer mensen zijn afhankelijk van jouw inkomen waardoor het onverantwoord is, etc etc etc. Zijn zat redenen hoor. Op zijn 40e is de kans kleiner dat hij semi-gratis bij papa woont en er niemand van hem afhankelijk is.
Gaat erom dat je het geld hebt wanneer het nodig is. Dus een boel zal je wel kwijt zijn aan zo'n sportieve auto. Zeker omdat je jong bent.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:59:
Tja ik zie het meer van ik zet dan wel de helft op zij maar heb de andere helft wel om te doen wat wil. Die 600 per maand gaat sws niet helemaal op aan de auto dus heb dat gelijk als spaargeld.
Maar wel van dure auto's, vanwege status en vrienden dat ook hebben, maar goed, je moet het zelf weten, het is jouw geld.Ik ben niet van het uitgaan dure kleding enz kopen.
Velen met mij en ik denken dat je best bedrogen uitkomt en later gewoon geen geld meer hebt, omdat de auto zo duur is.
Jawel, want je hebt minder geld te spenderen omdat je ook moet sparen voor het onderhoud. Je vaste lasten worden gewoon hoger, dat kun je maar 1x uitgeven.Dus het is niet dat ik minder kan doen dan dat ik al doe.
Achja na een jaar 10k kwijt heb ik wel nog me golf bij me lease heb ik niksBasvanS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:34:
[...]
En als je koopt dan? Verzekering 300, MRB 100. Daarmee zit je ook al bijna op -5k voor niks?
Als je dan na een jaar van je auto af wilt en je verkoopt hem? Dan krijg je er nog 18-19k voor? Wederom 7-8k minder. Na een Jaar zit je met je golf dus ook op 12-13k verlies.
Met lease heb je echter wel een spaarrekening met 25k.
Je denkfout is en blijft de afschrijving. Je hebt mss wel een golf maar hij word heel snel minder waard!
En zijn we het eens dat een V60 T8 met bijna 400 PK niet nog veel vetter is
Het grappig blijft wel dat je bij deze lease constuctie ziet dat je na een jaar 12.000 euro kwijt bent. Maar je niet wil zien dat je na een jaar golf rijden ook zeker 10.000 euro armer bent.
€1200-1300 - Je inkomen pm
€250 - De huur die je nu aan je vader betaalt (klopt toch?)
€100 - Telefoon, kleren etc etc
Dan heb je dus €850-950 te besteden.
€300 verzekering
€75 wegenbelasting
€150 benzine
€200 afschrijving (en dan ga ik er even vanuit dat je 10 jaar in deze auto blijft rijden)
Dat is totaal €725, dan heb je dus nog €125-225 per maand over voor onderhoud. Ik denk dat je daarmee niet uitkomt. Laat staan op het moment dat er iets verandert en je bijvoorbeeld wel zelf je eten moet gaan betalen

Het feit dat je je Golf nog hebt is daarin meegerekend. Je hebt er immers 25k voor betaald. Het is echt 10k verdampt, foetsie. Dat is dus hetzelfde als met lease.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:38:
[...]
Achja na een jaar 10k kwijt heb ik wel nog me golf bij me lease heb ik niks
[ Voor 20% gewijzigd door hjkv op 04-01-2021 13:40 ]
Allemaal dingen die je als 20er ook kan overkomen. Genoeg sportauto's hier in de wijk in elk geval, waar ook gewoon 40+ ers achter het stuur zitten.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:33:
Ziekte, levenskeuzes die voorkomen dat het nog haalbaar is, kinderen. Slechte economie, meer mensen zijn afhankelijk van jouw inkomen waardoor het onverantwoord is, etc etc etc. Zijn zat redenen hoor. Op zijn 40e is de kans kleiner dat hij semi-gratis bij papa woont en er niemand van hem afhankelijk is.
Oke 125-225 euro heb ook nog een 2de baan waar ook nog 400 eu extra per maand kan maken mocht het nodig zijn.(zzper)hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:39:
Johan, zou je even op een rijtje kunnen zetten wat je denkt kwijt te zijn? Ik zie je al een paar keer posten dat je €600 per maand wil reserveren voor onderhoud, maar hoe dan?
€1200-1300 - Je inkomen pm
€250 - De huur die je nu aan je vader betaalt (klopt toch?)
€100 - Telefoon, kleren etc etc
Dan heb je dus €850-950 te besteden.
€300 verzekering
€75 wegenbelasting
€150 benzine
€200 afschrijving (en dan ga ik er even vanuit dat je 10 jaar in deze auto blijft rijden)
Dat is totaal €725, dan heb je dus nog €125-225 per maand over voor onderhoud. Ik denk dat je daarmee niet uitkomt. Laat staan op het moment dat er iets verandert en je bijvoorbeeld wel zelf je eten moet gaan betalen
[...]
Het feit dat je je Golf nog hebt is daarin meegerekend. Je hebt er immers 25k voor betaald. Het is echt 10k verdampt, foetsie. Dat is dus hetzelfde als met lease.
€200 per maand ben je sowieso al kwijt. Laat staan als je onverwacht grote problemen krijgt zoals een kapotte DSG.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:43:
[...]
Oke 125-225 euro heb ook nog een 2de baan waar ook nog 400 eu extra per maand kan maken mocht het nodig zijn.(zzper)
Hoeveel heb je inmiddels gespaard en hoeveel verwacht je per maand te kunnen sparen totdat je de auto wilt kopen?
En let dus wel, met bovenstaande berekening gaat AL je geld naar de auto toe he. Geen biertje in de kroeg, niet ff naar de film...
[ Voor 12% gewijzigd door hjkv op 04-01-2021 13:45 ]
Je maakt een grapje of niet? Je bent die 10k kwijt omdat je de golf met verlies hebt moeten verkopen.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:38:
[...]
Achja na een jaar 10k kwijt heb ik wel nog me golf bij me lease heb ik niks
Je hebt dus in beide gevalleen geen auto meer.
Ik ben nu 2 maanden aan sparen en zit op 2200 zo.hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:44:
[...]
€200 per maand ben je sowieso al kwijt. Laat staan als je onverwacht grote problemen krijgt zoals een kapotte DSG.
Hoeveel heb je inmiddels gespaard en hoeveel verwacht je per maand te kunnen sparen totdat je de auto wilt kopen?
Ik spaar nu ongeveer 1200-1300 per maand tot de auto ga kopen
Maar je verdient toch 1200-1300?Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Ik ben nu 2 maanden aan sparen en zit op 2200 zo.
Ik spaar nu ongeveer 1200-1300 per maand tot de auto ga kopen
En je telefoon dan? En kleren? En je betaalde je vader toch €250 per maand?
Je rekensommetje klopt niet.
Negatief, TS is nog geen stap verder maar goed waar ligt dat aan?
Daarnaast wat een verwijten en betweterig getyp allemaal zeg.
@Johan122 Wil jij die Golf? lekker doen en voor de berekening weet je nu ook voldoende, gaat het allemaal net niet/ of valt het je tegen verkoop je de auto na een jaar voor 18-20k en is het verschil leer geld.
Zorg wel voor een goede verzekering rijd je hem kort is het wel leuk als je wat nieuws kunt kopen.
Je hebt minimaal een jaar plezier en een goed verhaal voor je kleinkinderen (
Tip, je zou wel iets vriendelijker over je standpunt kinderen kunnen praten er zijn er ook genoeg die ze wel willen en niet (kunnen) krijgen of wat voor situatie dan ook.
Zoals al zei heb nog werk naast dat werk dat ik doe als nodig is vandaar dat zoveel kan sparen.hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:48:
[...]
Maar je verdient toch 1200-1300?
En je telefoon dan? En kleren? En je betaalde je vader toch €250 per maand?
Je rekensommetje klopt niet.
Ja wou alleen de kosten weten. Wat kinderen betreft vind het idee van dat je per see kinderen moet hebben maar niks. Had wel iets vriendelijker kunnnen zeggen mijn excuss daarvoorGOskMet schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:48:
Positief, wat een actief topic.
Negatief, TS is nog geen stap verder maar goed waar ligt dat aan?
Daarnaast wat een verwijten en betweterig getyp allemaal zeg.
@Johan122 Wil jij die Golf? lekker doen en voor de berekening weet je nu ook voldoende, gaat het allemaal net niet/ of valt het je tegen verkoop je de auto na een jaar voor 18-20k en is het verschil leer geld.
Zorg wel voor een goede verzekering rijd je hem kort is het wel leuk als je wat nieuws kunt kopen.
Je hebt minimaal een jaar plezier en een goed verhaal voor je kleinkinderen () dat je een dikke golf reed op je 22e.
Tip, je zou wel iets vriendelijker over je standpunt kinderen kunnen praten er zijn er ook genoeg die ze wel willen en niet (kunnen) krijgen of wat voor situatie dan ook.
Je moet zeker van mij geen kinderen maar ''liever een dikke auto dan 2 domme kinderen'' is een ander verhaal.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:52:
[...]
Ja wou alleen de kosten weten. Wat kinderen betreft vind het idee van dat je per see kinderen moet hebben maar niks. Had wel iets vriendelijker kunnnen zeggen mijn excuss daarvoor
Daarom, veel plezier met je Golf nog genoeg jaren om andere/verstandige keuzes te maken
Ik weet niet hoor, maar in mijn tijd was een HBO studie toch wel wat werk elke week. Is dit inmiddels veranderd? Wat ik wil zeggen, hoe ga je al je tijd verdelen. Want studie > werk/auto's.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:49:
[...]
Zoals al zei heb nog werk naast dat werk dat ik doe als nodig is vandaar dat zoveel kan sparen.
-= Very annoying forum person =-
Mijn lessen zijn 100% online heb maar 3,5 uur les 4 dagen in de week. Dat andere werk doe ik alleen in weekend. Bepaal me eigen tijden dus als meer school werk kan ik gewoon vrij nemenmaster_viper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:01:
[...]
Ik weet niet hoor, maar in mijn tijd was een HBO studie toch wel wat werk elke week. Is dit inmiddels veranderd? Wat ik wil zeggen, hoe ga je al je tijd verdelen. Want studie > werk/auto's.
Tuurlijk, maar het zijn allemaal dingen die hem nog niet overkomen zijn. Dus hij kan nu toch 100% zeker (als die de centen bij elkaar heeft) een leuke auto rijden. Kan die later iig zeggen dat hij een leuke auto had toendertijd (en er op is leeggelopen) Zoals ik al eerder zei, boven je stand leven leer je het beste af door het te doen. Vooral als je jong bent.CH4OS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:42:
[...]
Allemaal dingen die je als 20er ook kan overkomen. Genoeg sportauto's hier in de wijk in elk geval, waar ook gewoon 40+ ers achter het stuur zitten.
Ik snap jouw standpunt heel goed hoor (en ben het met je eens) maar als 100+ man hier al hem er niet uit kunnen praten, heeft het dan nut om als nr 101 te zeggen dat het niet verstandig is of is het beter om het in goede banen proberen te leiden?
Dan zit je straks op 70-80 uur per week. Dan dender je heel hard op een burnout af
100% eens. Niemand hier kan hem overtuigen. Dan moet hij het maar gaan doen en komt hij de realiteit vanzelf tegen.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Tuurlijk, maar het zijn allemaal dingen die hem nog niet overkomen zijn. Dus hij kan nu toch 100% zeker (als die de centen bij elkaar heeft) een leuke auto rijden. Kan die later iig zeggen dat hij een leuke auto had toendertijd (en er op is leeggelopen) Zoals ik al eerder zei, boven je stand leven leer je het beste af door het te doen. Vooral als je jong bent.
Ik snap jouw standpunt heel goed hoor (en ben het met je eens) maar als 100+ man hier al hem er niet uit kunnen praten, heeft het dan nut om als nr 101 te zeggen dat het niet verstandig is of is het beter om het in goede banen proberen te leiden?
[ Voor 68% gewijzigd door hjkv op 04-01-2021 14:06 ]
Uhm ik werk mss in totaal 40 uur ja beide banenhjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:04:
Dus je werkt 40 uur, studeert 20 uur en wil daarnaast nog een extra baantje nemen om deze auto te kunnen betalen?
Dan zit je straks op 70-80 uur per week. Dan dender je heel hard op een burnout af
[...]
100% eens. Niemand hier kan hem overtuigen. Dan moet hij het maar gaan doen en komt hij de realiteit vanzelf tegen.
Weet hoe hij de kosten van autos kan berekenen. Topic heeft genoeg info.
Maar ik doe het toch:
Ik zou op jouw leeftijd gewoon een wat oudere bak nemen. Dan maar geen virtual cockpit (ik vind het ook cool, maar mijn eerste auto had het niet) en daarmee substantieel minder afschrijving en verzekering (want een vrij nieuwe auto wil je all-risk verzekeren. Een oude van 5+ jaar oud doe je lekker WA(+) )
Houd lekker nog wat geld op de bank. Fantastisch dat je het kunt veroorloven, maar dan zit je dus ook in de luxepositie om wat vermogen op te bouwen.
Ik weet dat de TS goed advies liever niet hoort.
Het beste kun je beginnen met een autootje van 3-5k maar ik kan me ook voorstellen dat je daar geen zin in hebt, alleen er zit nogal wat tussen dat idee en je eigen idee.
De kosten kun je inschatten. Of dat haalbaar en wenselijk is moet je zelf beoordelen. Veel succes en veel plezier met je keuze.
Niet zo mee eens dat de beste leermethode het gewoon doen is. Het blijkt doorgaans dat mensen die boven hun stand leven dat vooral blijven doen en als er wat gebeurt het afschuiven op pech als er geen geld is. Genoeg mensen die niet kiezen voor het hebben van veilige en degelijke buffers. (dit is geen indirecte opmerking naar de TS, maar puur een reactie op het "leertraject." Daar geloof ik niet zo in.)Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Tuurlijk, maar het zijn allemaal dingen die hem nog niet overkomen zijn. Dus hij kan nu toch 100% zeker (als die de centen bij elkaar heeft) een leuke auto rijden. Kan die later iig zeggen dat hij een leuke auto had toendertijd (en er op is leeggelopen) Zoals ik al eerder zei, boven je stand leven leer je het beste af door het te doen. Vooral als je jong bent.
[ Voor 37% gewijzigd door Hann1BaL op 04-01-2021 14:14 ]
Dankjewel💪🏽Hann1BaL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:11:
De TS heeft volgens mij alles wat hij nodig heeft.
Weet hoe hij de kosten van autos kan berekenen. Topic heeft genoeg info.
Maar ik doe het toch:
Ik zou op jouw leeftijd gewoon een wat oudere bak nemen. Dan maar geen virtual cockpit (ik vind het ook cool, maar mijn eerste auto had het niet) en daarmee substantieel minder afschrijving en verzekering (want een vrij nieuwe auto wil je all-risk verzekeren. Een oude van 5+ jaar oud doe je lekker WA(+) )
Houd lekker nog wat geld op de bank. Fantastisch dat je het kunt veroorloven, maar dan zit je dus ook in de luxepositie om wat vermogen op te bouwen.
Ik weet dat de TS goed advies liever niet hoort.
Het beste kun je beginnen met een autootje van 3-5k maar ik kan me ook voorstellen dat je daar geen zin in hebt, alleen er zit nogal wat tussen dat idee en je eigen idee.
De kosten kun je inschatten. Of dat haalbaar en wenselijk is moet je zelf beoordelen. Veel succes en veel plezier met je keuze.
Dat is in ieder geval goed nieuws. Heb je nog meer dan een jaar om tot bezinning te komen. Een Golf GTI is natuurlijk best leuk, maar met het geld dat jij per maand ontvangt compleet onzinnig. Bovendien kun je in je leven er beter op vooruitgaan dan achteruit. Straks krijg je een vriendin waarmee je wilt samenwonen en dan zit je met een dure Golf in de maag, waarin jij alleen vermoedelijk durft te rijden omdat je bij een ongeluk (in het geval dat jij schuld hebt) de komende jaren wel vaarwel kan zeggen tegen een betaalbare verzekering. Zet het gewoon uit je hoofd en koop iets wat bij je salaris past. Als straks het echt leven begint dan zal je zien hoe fijn het is wanneer je 20k of 30k hebt gespaard.De auto wil ik aanschaffen in april 2022.
[ Voor 8% gewijzigd door NotSoSteady op 04-01-2021 14:26 ]
Stel ik rij met een auto van 5k tegen iemand is er dan verschil als ik dat met een golf van 20k zou doenNotSoSteady schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Dat is in ieder geval goed nieuws. Heb je nog meer dan een jaar om tot bezinning te komen. Een Golf GTI is natuurlijk best leuk, maar met het geld dat jij per maand ontvangt compleet onzinnig. Bovendien kun je in je leven er beter op vooruitgaan dan achteruit. Straks krijg je een vriendin waarmee je wilt samenwonen en dan zit je met een dure Golf in de maag, waarin jij alleen vermoedelijk durft te rijden omdat je bij een ongeluk (in het geval dat jij schuld hebt) de komende jaren wel vaarwel kan zeggen tegen een betaalbare verzekering. Zet het gewoon uit je hoofd en koop iets wat bij je salaris past. Als straks het echt leven begint dan zal je zien hoe fijn het is wanneer je 20k of 30k hebt gespaard.
Ja.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:29:
[...]
Stel ik rij met een auto van 5k tegen iemand is er dan verschil als ik dat met een golf van 20k zou doen
Maar hoezo dan de verzekering betaald toch niet meer omdat mijn auto duurder is? Dat zijn dan toch mijn kosten? Of zie ik het verkeerd
Dat maakt in zoverre verschil dat jij voor meer geld schade aan je eigen auto hebt dus of je hebt meer kosten die je zelf moet ophoesten of je hebt een all-risk verzekering die je inzet en je na dit ongeval dus een hogere premie kunt verwachten en weer op nul staat met je schadevrije jaren.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:33:
[...]
Maar hoezo dan de verzekering betaald toch niet meer omdat mijn auto duurder is? Dat zijn dan toch mijn kosten? Of zie ik het verkeerd
Je begint op nul, als je dan schade maakt zit je volgens mij op -5 jaren.GOskMet schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:35:
[...]
en je na dit ongeval dus een hogere premie kunt verwachten en weer op nul staat met je schadevrije jaren.
-5 niet -4
[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 04-01-2021 14:46 ]
Dit soort auto's doe je tekort zonder all-risk, krijg je later alleen maar spijt van.GOskMet schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:35:
[...]
Dat maakt in zoverre verschil dat jij voor meer geld schade aan je eigen auto hebt dus of je hebt meer kosten die je zelf moet ophoesten of je hebt een all-risk verzekering die je inzet en je na dit ongeval dus een hogere premie kunt verwachten en weer op nul staat met je schadevrije jaren.
Ik hoop dat je me vergeeft dat ik niet iedere pagina aan reacties heb doorgelezen. De kans bestaat daardoor dat ik iets zeg wat al eerder gezegd is, in dat geval sluit ik met mijn reactie aan bij de vorige die dit heeft gezegd.
Een achtergrondje: ik ben nu een goeie 32 jaar, met vrouw en dreumes in huis en eentje op komst. Ik huur tijdelijk het huis dat ik wil kopen zodra het kan, in een relatief grote plaats buiten de Randstad. Wel veel lusten (ruimte), niet veel lasten (duur huis). We hebben beiden een fatsoenlijk inkomen van totaal zo'n €4000 bruto.
Waarom geef ik je deze achtergrond? Het klinkt namelijk misschien mooi dat we in een royaal huis wonen met een (kleine saaie) auto voor de deur, en dat is het ook; we hoeven ons normaliter niet enorm veel zorgen te maken en kunnen een fijn leven leiden. Maar omdat vooral ikzelf een langstudeerder ben en zonder enig spaargeld het 'echte' leven in ben gegaan kunnen we eigenlijk niet zoveel kanten op. Elke financiële meevaller die we krijgen gaat in de spaarpot voor onze kinderen om te gaan studeren, en we zetten maandelijks alle beetjes opzij die we niet uitgeven zodat we zo nu en dan eindelijk een versleten bank kunnen vervangen of een leuke plant voor binnen kunnen kopen. Al het beetje spaargeld dat we hadden is in het huis gegaan zodat we in ieder geval een IKEA-laminaatvloertje hebben en verf op alle muren, naast de meubels die we al hadden en goedkoop in hebben geslagen. De conclusie van dit stukje tekst is dat we met wat meer spaargeld en verstandiger vooruit plannen waarschijnlijk veel meer hadden kunnen doen en daardoor ook niet wat krapjes hoefden te leven op dit moment.
Ondertussen zie ik ook om me heen mensen zoals mijn broertje (en vriendin) die in afwachting van de bouw van zijn huis bij m'n ouders heeft gewoond en een tijd lang 2 inkomens heeft kunnen opsparen. Nu heeft hij zijn huis meteen perfect kunnen maken zoals hij dat wou, heeft een pot geld voor de noodgevallen en praktisch al een spaarrekening vol voor zijn eventuele nakomenlingen. De conclusie van dit verhaal? Hij heeft zijn kans wel gegrepen toen hij het zag en heeft geld opzij gezet om op de lange baan iets slims mee te doen.
Dit wordt een lang verhaal maar mijn punt is er denk ik. Johan, je denkt op dit moment je kans te grijpen door een vette auto te kopen, en ja, die kans heb je nu. Je hebt echter ook de kans om wat anders te doen met zo'n smak geld (want ja, 25k is echt, ECHT, een flinke klap geld waar je heeeeel veel dingen mee kan doen). Nu heb ik niets met auto's dus ik kan gemakkelijke opmerkingen maken over hoe zonde het is een auto te kopen. Ik ga het niet doen. Heb je een passie voor auto's en zie je nu je kans voor je liggen, dan snap ik dat dat geld jeukt in je zak. Maar denk er alsnog even een keertje over na. Denk, ondanks je jonge leeftijd, even aan de toekomst en hoe enorm waardevoller, nog veel waardevoller dan nu, dat geld kan zijn. Zeker als je nog even wat langer werkt zonder veel vaste lasten te hebben. Je gaat er zo ongelofelijk gelukkig mee zijn dat je nu gewoon een leuk bakkie van 3k of 4k hebt gekocht, ook daarmee kom je van A naar B en kun je de coolste kikker van de straat zijn, geloof me.
Ik hoop dat je wat met deze visie kan, en ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt. Succes!
Simplicity is not stupidity
Ik begrijp het topic niet helemaal meer
Je vraagt om advies en waar op te letten, bij aanschaf van een 2eHands auto van max 25/26K..
Volgens mij heb je behoorlijk war adviezen voor bij zien komen.. Ben je nu al een stap verder?? Of heb je nog vragen?
Enige advies wat ik kan geven is.. Geld kan je maar 1x uitgeven.. Doe het verstandig.
Verzekeringen blijven nog wel even hoog voor je. Die gaan pas omlaag bij 5 jaar rij ervaring of ouder dan 25 jaar. Een Verzekering op andermans naam laten zetten kan ik je echt af raden!!
Auto kost geld, elk jaar komt daar onderhoud bij kijken en onvoorziene kosten..
Kijk eens op het golf gti forum.. https://www.golfgtiforum.nl. Hier kan je iig veel voorkomende reparaties terug vinden.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Wat voor een maat ligt er onder die auto? Zijn wel flinke sloffen voor zo’n prijs lijkt me. Mijn dieselauto is sneller dan de id.3 en ik ben 150 per stuk kwijt omdat ik een breedset heb (normaal 120/stuk).Freakie1NL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:03:
Weet inderdaad dat alles (zoals al is vermeld in dit topic) met betrekking tot auto's met meer vermogen veel duurder is.
Schrok mij rot toen ik de rekening van de leasemaatschapij van 'mijn' huidige ID.3 kon inzien. LM mocht even 1.100 euro afrekenen voor een set winterbanden (exclusief velg). Even opgezocht banden al snel richting de 250 per stuk. Vorige leaseauto (Auris) was 80 euro de band. Reken aan het verschil, dat ga je met van alles en nog wat hebben.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Ja daar heb je gelijk is het is een hoop geld dat beter besteed kan wordenDrBackBeat schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:37:
Beste Johan,
Ik hoop dat je me vergeeft dat ik niet iedere pagina aan reacties heb doorgelezen. De kans bestaat daardoor dat ik iets zeg wat al eerder gezegd is, in dat geval sluit ik met mijn reactie aan bij de vorige die dit heeft gezegd.
Een achtergrondje: ik ben nu een goeie 32 jaar, met vrouw en dreumes in huis en eentje op komst. Ik huur tijdelijk het huis dat ik wil kopen zodra het kan, in een relatief grote plaats buiten de Randstad. Wel veel lusten (ruimte), niet veel lasten (duur huis). We hebben beiden een fatsoenlijk inkomen van totaal zo'n €4000 bruto.
Waarom geef ik je deze achtergrond? Het klinkt namelijk misschien mooi dat we in een royaal huis wonen met een (kleine saaie) auto voor de deur, en dat is het ook; we hoeven ons normaliter niet enorm veel zorgen te maken en kunnen een fijn leven leiden. Maar omdat vooral ikzelf een langstudeerder ben en zonder enig spaargeld het 'echte' leven in ben gegaan kunnen we eigenlijk niet zoveel kanten op. Elke financiële meevaller die we krijgen gaat in de spaarpot voor onze kinderen om te gaan studeren, en we zetten maandelijks alle beetjes opzij die we niet uitgeven zodat we zo nu en dan eindelijk een versleten bank kunnen vervangen of een leuke plant voor binnen kunnen kopen. Al het beetje spaargeld dat we hadden is in het huis gegaan zodat we in ieder geval een IKEA-laminaatvloertje hebben en verf op alle muren, naast de meubels die we al hadden en goedkoop in hebben geslagen. De conclusie van dit stukje tekst is dat we met wat meer spaargeld en verstandiger vooruit plannen waarschijnlijk veel meer hadden kunnen doen en daardoor ook niet wat krapjes hoefden te leven op dit moment.
Ondertussen zie ik ook om me heen mensen zoals mijn broertje (en vriendin) die in afwachting van de bouw van zijn huis bij m'n ouders heeft gewoond en een tijd lang 2 inkomens heeft kunnen opsparen. Nu heeft hij zijn huis meteen perfect kunnen maken zoals hij dat wou, heeft een pot geld voor de noodgevallen en praktisch al een spaarrekening vol voor zijn eventuele nakomenlingen. De conclusie van dit verhaal? Hij heeft zijn kans wel gegrepen toen hij het zag en heeft geld opzij gezet om op de lange baan iets slims mee te doen.
Dit wordt een lang verhaal maar mijn punt is er denk ik. Johan, je denkt op dit moment je kans te grijpen door een vette auto te kopen, en ja, die kans heb je nu. Je hebt echter ook de kans om wat anders te doen met zo'n smak geld (want ja, 25k is echt, ECHT, een flinke klap geld waar je heeeeel veel dingen mee kan doen). Nu heb ik niets met auto's dus ik kan gemakkelijke opmerkingen maken over hoe zonde het is een auto te kopen. Ik ga het niet doen. Heb je een passie voor auto's en zie je nu je kans voor je liggen, dan snap ik dat dat geld jeukt in je zak. Maar denk er alsnog even een keertje over na. Denk, ondanks je jonge leeftijd, even aan de toekomst en hoe enorm waardevoller, nog veel waardevoller dan nu, dat geld kan zijn. Zeker als je nog even wat langer werkt zonder veel vaste lasten te hebben. Je gaat er zo ongelofelijk gelukkig mee zijn dat je nu gewoon een leuk bakkie van 3k of 4k hebt gekocht, ook daarmee kom je van A naar B en kun je de coolste kikker van de straat zijn, geloof me.
Ik hoop dat je wat met deze visie kan, en ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze wordt. Succes!
Nee, maar er is niemand die jouw Golf GTI nog wil verzekeren. Je duikt namelijk de min in bij je schadevrije jaren. Kies je bijvoorbeeld een Polo, dan zal dat nog wel mogelijk zijn. Voor verzekeraars is een dergelijke auto met jouw leeftijd een aanzienlijk groter risico en koop je een wat tragere auto dan betaal je minder en heb je zelfs nog wat ruimte om eventueel een schade te betalen uit eigen zak, zodat je niet je schadevrije jaren kwijtraakt. Alleen op basis van mijn leeftijd (34/schadevrije jaren buiten beschouwing gelaten) betaal ik al €70 minder voor een Golf GTI dan wat jij zou doen.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:33:
[...]
Uiteraard afhankelijk van het moment, enkel om aan te geven waar de kosten zitten als je schade rijd.DataGhost schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:37:
[...]
Je begint op nul, als je dan schade maakt zit je volgens mij op -4 jaren.
[ Voor 21% gewijzigd door GOskMet op 04-01-2021 14:45 ]
Ah zoNotSoSteady schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:43:
[...]
Nee, maar er is niemand die jouw Golf GTI nog wil verzekeren. Je duikt namelijk de min in bij je schadevrije jaren. Kies je bijvoorbeeld een Polo, dan zal dat nog wel mogelijk zijn. Voor verzekeraars is een dergelijke auto met jouw leeftijd een aanzienlijk groter risico en koop je een wat tragere auto dan betaal je minder en heb je zelfs nog wat ruimte om eventueel een schade te betalen uit eigen zak, zodat je niet je schadevrije jaren kwijtraakt. Alleen op basis van mijn leeftijd (34/schadevrije jaren buiten beschouwing gelaten) betaal ik al €70 minder voor een Golf GTI dan wat jij zou doen.
Dat word dan voorzichtig rijden
Dat kan maar dat is relatief en zou je per persoon en auto moeten berekenen, neemt niet weg dat het voor TS de beste optie is gezien de situatie.master_viper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:37:
[...]
Dit soort auto's doe je tekort zonder all-risk, krijg je later alleen maar spijt van.
Dit is bij schade -3 voor een Golf GTI uit 2015 met jouw leeftijd (volgens mij ga je bij schuld 5 jaar terug op ladder).

215/50R19fonsoy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:40:
[...]
Wat voor een maat ligt er onder die auto? Zijn wel flinke sloffen voor zo’n prijs lijkt me. Mijn dieselauto is sneller dan de id.3 en ik ben 150 per stuk kwijt omdat ik een breedset heb (normaal 120/stuk).
Naar mijn mening wel flinke sloffen.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ja is min 5NotSoSteady schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:48:
[...]
Dit is bij schade -3 voor een Golf GTI uit 2015 met jouw leeftijd (volgens mij ga je bij schuld 5 jaar terug op ladder).
[Afbeelding]
Precies en de kans is groot dat je met een GTI sneller brokken maakt. Je kan daarom veel beter een leuke Polo of normale golf kopen met een kleinere motor. Onderhoud is minder, verzekering is minder, brandstof is minder, wegenbelasting is minder, boetes zijn minder en je spaarrekening is meer. Je geeft bovendien zelf aan toch normaal te rijden, dus een GTI is in dat geval al helemaal nergens voor nodig.
Ja zoals al paar keer heb gezegd GTI is last optionNotSoSteady schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:55:
[...]
Precies en de kans is groot dat je met een GTI sneller brokken maakt. Je kan daarom veel beter een leuke Polo of normale golf kopen met een kleinere motor. Onderhoud is minder, verzekering is minder, brandstof is minder, wegenbelasting is minder, boetes zijn minder en je spaarrekening is meer. Je geeft bovendien zelf aan toch normaal te rijden, dus een GTI is in dat geval al helemaal nergens voor nodig.
Sterk verhaal.DrBackBeat schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:37:
Beste Johan,
Zelf een auto gekocht die iets duurder was dan waar de TS naar zoekt, alleen:
Wat ik adviseer is dat je bij aanschaf van een auto deze total loss tegen een boom moet kunnen parkeren en dan moet je dezelfde auto zo weer kunnen kopen. Dan ben je financieel beter bezig. Genoeg reserves achter de hand.
Verschil is wel:
Zelf heb ik alleen eerst dat huis al gekocht, omdat ik juist ook veel heb gespaard op jongere leeftijd. (Nu bijna 38) heb ik het daardoor een stuk ruimer, want ik hoef niet schoftig duur te huren en daardoor gaat het sparen nu makkelijker en dus kon ik eenvoudig een mooie auto kopen.
Ik heb nu niets meer nodig en heb buffers opgebouwd. Tot die tijd altijd een goedkope auto gereden (of zelfs geen auto, want zo lang mogelijk uitgesteld)
Maar als de auto morgen verdwijnt kan ik zo weer een andere auto kopen, omdat dat voor mij de minimale noodzakelijke buffer is.
De eerder genoemde all-risk van 300 euro klopt trouwens niet, als ik naar de site van die verzekeraar zelf ga zeggen ze dat ze die snelle auto niet verzekeren aan mensen onder de 35 jaar. De andere verzekering van 425 euro/maand zegt ook dat ze jou niet willen hebben vanwege je leeftijd. Ik heb ook een andere verzekeraar geprobeerd en die willen jou ook niet hebben, zelfs niet voor simpel WA. Je krijgt die eerste auto die in je topicstart stond (J-174-LX) dus gewoon überhaupt niet verzekerd. Het is al meermaals aangehaald in dit topic maar je wilt voordat je de aankoop doet al zwart op wit van een verzekeraar hebben dat ze je aannemen en tegen welk bedrag, en dat doe je het beste door ze op te bellen ofzo, niet puur op de website afgaan.
Het ligt trouwens echt aan het type auto en het type mensen wat erin rijdt. Ik ben 33 en ik kan die Golf GTI ook niet lekker verzekerd krijgen zelfs met m'n schadevrije jaren, maar een Lamborghini Huracan uit 2017 is dan weer geen probleem

Dus ook al is een GTI uiteindelijk toch niet je "first option" is het belangrijk om te kijken naar het imago van zo'n auto en het type bestuurders wat ze koopt, dat maakt veel uit voor je verzekeringspremie en zal zomaar het verschil zijn tussen wel en niet kunnen verzekeren.
[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 04-01-2021 15:09 ]
Dan ben ik benieuwd naar je first optionJohan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:57:
[...]
Ja zoals al paar keer heb gezegd GTI is last option
Anyway, dit topic gaat ondertussen nergens meer over..
Iedereen die < 5 jaar rijbewijs in bezit heeft betaald sowieso al meer voor een verzekering (beginnend bestuurder)
Iedereen die < 25 jaar oud is betaald sowieso al meer voor een verzekering (beginnend bestuurder)
Kleine kans dat een verzekering tegen een beginnend bestuurder een redelijke verzekerings premie geeft voor een auto met meer dan 200hp.. acht ik klein.
Dit naast het feit dat elke logisch redenerend mens je zou adviseren om als eerste auto geen auto van 25K te kopen, maar een handzaam 2e hands.. Wat ook voor 5000 euro kan je een leuke auto kopen..
Als je al zo veel adviezen heb gehad en je hebt nu nog niet wil accepteren dat niemand deze keuze zou adviseren.. Wat is dan nu nog je vraag?? (Trom geroffel
Golf GTI's zijn ontiegelijk duur. Niet alleen in aanschaf, ook in onderhoud, verzekering en alles erbij.
En dat terwijl het nog steeds maar een golf is. Iedereen rijdt al in die hokken. Je vind je Golf nooit terug op een parkeerplaats, want alle boomers rijden in een Golf.
Saai.
Maargoed. Er zijn zoveel leuke auto's met een beetje vermogen, voor een fractie van het geld!
Alfa Romeo Giuilietta bijvoorbeeld, ziet er zeker van buiten helemaal niet ouderwets uit en die kosten ruim minder dan de helft. Ook met leuke vermogens. Als je helemaal goedkoop uit wil zijn koop je een Fiat Bravo, wat praktisch dezelfde auto is, terwijl ze met 150pk ook helemaal niet traag zijn. Die zijn met nog niet eens zó hoge kilometerstand voor 80% minder geld te vinden, en je bespaart ook nog eens op verzekering en wegenbelasting.
Moet het allemaal wat moderner? Als je nou in plaats van VW kiest voor een Skoda of Seat (praktisch dezelfde auto's) en ipv de 'sport' variant de 150pk versies kiest, bespaar je zo tienduizend euro. En dan heb je nog een auto waarmee je het halve stoplicht eruit kan trekken.
En uiteindelijk is gewicht de koning. Ruim voldoende B-segmenters die fors minder wegen, voor minder geld, die sneller van 0 naar 100 gaan dan zo'n Golf GTI. Een Seat Ibiza blijven imho leuke wagens om te zien, zijn fors lichter en met 120pk-ish zeker niet traag.
Fiat Punto Abarth?
Moest het al een Golf worden, waarom dan geen GTE? Van een paar jaartjes ouder? Goedkoper in aanschaf, minder wegenbelasting door hybrid, je rijdt nog zuiniger ook. Ietsje minder PK's, maar door elektrokoppel bijzonder weinig verschil.
Toegegeven, voordeel aan een golf is dat er veel te retrofitten is. Ik zou zo'n digitale teller lekker achteraf inbouwen als het mogelijk is. Dat soort opties kosten de hoofdprijs als je het er bij aanschaf op wil hebben.
Verder in het algemeen: zorg dat je >5 jaar je rijbewijs hebt en >3 schadevrije jaren hebt, dan worden leuke auto's een stuk beter te verzekeren. Als jongere betaal je ontiegelijk veel aan de verzekering.
[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 04-01-2021 15:21 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
2002
Mazda 323 uit 1986 voor €750. 4 versnellingen en een roestbak. 20 maanden mee gereden met één keer een hakken over de sloot APK à € 100 ofzo. Inruil voor €525.
2004
Fiat Uno uit 1994. Geen idee meer wat ik hiervoor heb betaald, maar er staat me iets bij van net onder de 2k. Heerlijk bakkie voor in de stad. een 1.4L op 850kg ofzo, echt gemaakt voor de Italiaanse binnenstad en berg-achtige omgeving. Eén keer de ANWB nodig gehad, verder relatief duur in onderhoud.
2006
Suzuki Baleno Sport. Ik weet het bouwjaar en de prijs niet meer, maar ergens in de buurt van €2500. Fijne auto, redelijk betrouwbaar, ongelooflijk lange tweede versnelling waarmee je met gemak de 80 aan kon tikken. Bleek wel een magneet voor andere mensen om aan te rijden, zelfs twee keer schade door geparkeerd te staan. Weinig ellende en onderhoud mee gehad. Eén keer een schuiver op een ijs-plateau op de snelweg met 120km/u, €0 schade en het meeste geluk wat ik in mijn leven ooit heb gehad.
2010
Ford Fiesta Diesel uit ??? voor € 4500. Omdat ik best veel kilometers maakte (vriendin woonde in België) een dieseltje. Prima auto, maar ook duur in onderhoud.
2015 (december)
Nieuwe Volvo V40 lease. 30k nieuw, 5 jaar lang probleemloos rijden.
2020 (december)
Kia e-Niro lease. 50k inclusief laadpaal aan huis.
Er is al genoeg over gezegd, maar ik kan me niet echt verplaatsen in een auto als imago-stuk.
Met dat inkomen zou ik zelf gaan voor iets van €3000-5000 max ofzo, en echt op zoek gaan naar betrouwbaarheid. Of anders gaan werken richting een baan met lease auto, maar dat lijkt nu steeds moeilijker en lang niet meer zo gegarandeerd als je ergens als verkoper gaat werken.
[ Voor 4% gewijzigd door TweakMDS op 04-01-2021 15:16 ]
Een heel mooi voorbeeld dit, want jij hebt wel een plan en dat pakt dusdanig uit dat je gewoon iets kunt doen omdat het leuk is.Hann1BaL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:59:
[...]
Sterk verhaal.
Zelf een auto gekocht die iets duurder was dan waar de TS naar zoekt, alleen:
Wat ik adviseer is dat je bij aanschaf van een auto deze total loss tegen een boom moet kunnen parkeren en dan moet je dezelfde auto zo weer kunnen kopen. Dan ben je financieel beter bezig. Genoeg reserves achter de hand.
Verschil is wel:
Zelf heb ik alleen eerst dat huis al gekocht, omdat ik juist ook veel heb gespaard op jongere leeftijd. (Nu bijna 38) heb ik het daardoor een stuk ruimer, want ik hoef niet schoftig duur te huren en daardoor gaat het sparen nu makkelijker en dus kon ik eenvoudig een mooie auto kopen.
Ik heb nu niets meer nodig en heb buffers opgebouwd. Tot die tijd altijd een goedkope auto gereden (of zelfs geen auto, want zo lang mogelijk uitgesteld)
Maar als de auto morgen verdwijnt kan ik zo weer een andere auto kopen, omdat dat voor mij de minimale noodzakelijke buffer is.
Simplicity is not stupidity
Zet het budget wat je over houd op zij voor later want zodra je een eigen woning wil komen er grote kosten bij kijken.
[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 04-01-2021 15:20 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Mijn first option is een normale golf als die nou 10k-15k of 20k is maakt mij niet zvl uitTo_Tall schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:06:
[...]
Dan ben ik benieuwd naar je first option![]()
Anyway, dit topic gaat ondertussen nergens meer over..
Iedereen die < 5 jaar rijbewijs in bezit heeft betaald sowieso al meer voor een verzekering (beginnend bestuurder)
Iedereen die < 25 jaar oud is betaald sowieso al meer voor een verzekering (beginnend bestuurder)
Kleine kans dat een verzekering tegen een beginnend bestuurder een redelijke verzekerings premie geeft voor een auto met meer dan 200hp.. acht ik klein.
Dit naast het feit dat elke logisch redenerend mens je zou adviseren om als eerste auto geen auto van 25K te kopen, maar een handzaam 2e hands.. Wat ook voor 5000 euro kan je een leuke auto kopen..
Als je al zo veel adviezen heb gehad en je hebt nu nog niet wil accepteren dat niemand deze keuze zou adviseren.. Wat is dan nu nog je vraag?? (Trom geroffel)
Mjah iedereen is nog steeds gevestigd op de GTI
Hoeveel KM ga je er in de maand mee rijden? Want je kan ook voor een auto gaan met een wat hoger fun gehalte. Laag gewicht niet absurd veel vermogen maar toch sportief mee door de bochten gaan. Een RS6 voelt spannend in de bocht met 180km/h en diezelfde bocht voelt in een 2cv al spannend bij 50km/hJohan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:21:
[...]
Mijn first option is een normale golf als die nou 10k-15k of 20k is maakt mij niet zvl uit
Mjah iedereen is nog steeds gevestigd op de GTI
Kijk eens naar zo een wagentje:
https://www.autoweek.nl/o...s-clima-pano-sportvelgen/
Wegenbelasting en verzekering lekker laag, zeker op 0-70km/h lekker rap, gaat goed de hoek om en de snelheids beleving ligt vele malen hoger dan in een moderne golf wat weer mooi is voor je rijbewijs
Verder ben je een week de blits met zo een golf en dan zijn al je vrienden er wel aan gewend.
Voor de helft van het bedrag van de TS koop je ook een dikke Nissan 350Z, dan heb je een echte sportauto en geen 13-in-een-dozijn auto zoals een Golf
Vaak bu'j te bang!
Mocht blijken dat je naderhand toch minder te besteden hebt, dan je wenst, kan je altijd nog je auto weer verkopen.
Prima toch?
(Is in ieder geval beter dan aan 1 of andere financieringsconstructie vasthangen)
[ Voor 19% gewijzigd door Nullifiel op 04-01-2021 15:51 ]
Growing old is mandatory, growing up is optional.
Of deze dan? https://www.autoblog.nl/renault-twingo-rs-133-cup. Unieke auto, en sneller dan menig andere auto in de bochten. Heb er zelf 1 gehad, prachtwagen. Zoveel plezier mee gehad, niet zozeer snel van 0-100, maar dat bochtengedrag
Ook nog betaalbaar ook, en uniek.
Hou dan liever me scootermaster_viper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:49:
[...]
Of deze dan? https://www.autoblog.nl/renault-twingo-rs-133-cup. Unieke auto, en sneller dan menig andere auto in de bochten. Heb er zelf 1 gehad, prachtwagen. Zoveel plezier mee gehad, niet zozeer snel van 0-100, maar dat bochtengedrag
+1 voor de Bravo! Zelf ook eentje gehad. Kon ik van m'n opa en oma overnemen met 50dkm op de klok. Ik had de 120pk versie en die trekt al heel behoorlijk door. De turbo op die blokken is vanaf redelijk lage toeren actief dus vanaf 2000rpm issie er zo vandoor. Verder zit er gewoon Cruise/climate/parkeersensoren etc etc etc op. Ik was helemaal voorzien. Uiteindelijk verkocht voor €6.5kRichh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:13:
Buiten het hele 'wees verstandig koop geen auto van zoveel geld op je leeftijd' (echt, kijk eens naar de huizenprijzen, je hebt vééééél meer spaargeld nodig wil je straks uberhaupt op jezelf wonen in een micro-appartement), even de discussie ombuigen:
Golf GTI's zijn ontiegelijk duur. Niet alleen in aanschaf, ook in onderhoud, verzekering en alles erbij.
En dat terwijl het nog steeds maar een golf is. Iedereen rijdt al in die hokken. Je vind je Golf nooit terug op een parkeerplaats, want alle boomers rijden in een Golf.
Saai.
Maargoed. Er zijn zoveel leuke auto's met een beetje vermogen, voor een fractie van het geld!
Alfa Romeo Giuilietta bijvoorbeeld, ziet er zeker van buiten helemaal niet ouderwets uit en die kosten ruim minder dan de helft. Ook met leuke vermogens. Als je helemaal goedkoop uit wil zijn koop je een Fiat Bravo, wat praktisch dezelfde auto is, terwijl ze met 150pk ook helemaal niet traag zijn. Die zijn met nog niet eens zó hoge kilometerstand voor 80% minder geld te vinden, en je bespaart ook nog eens op verzekering en wegenbelasting.
Moet het allemaal wat moderner? Als je nou in plaats van VW kiest voor een Skoda of Seat (praktisch dezelfde auto's) en ipv de 'sport' variant de 150pk versies kiest, bespaar je zo tienduizend euro. En dan heb je nog een auto waarmee je het halve stoplicht eruit kan trekken.
En uiteindelijk is gewicht de koning. Ruim voldoende B-segmenters die fors minder wegen, voor minder geld, die sneller van 0 naar 100 gaan dan zo'n Golf GTI. Een Seat Ibiza blijven imho leuke wagens om te zien, zijn fors lichter en met 120pk-ish zeker niet traag.
Fiat Punto Abarth?![]()
Moest het al een Golf worden, waarom dan geen GTE? Van een paar jaartjes ouder? Goedkoper in aanschaf, minder wegenbelasting door hybrid, je rijdt nog zuiniger ook. Ietsje minder PK's, maar door elektrokoppel bijzonder weinig verschil.
Toegegeven, voordeel aan een golf is dat er veel te retrofitten is. Ik zou zo'n digitale teller lekker achteraf inbouwen als het mogelijk is. Dat soort opties kosten de hoofdprijs als je het er bij aanschaf op wil hebben.
Verder in het algemeen: zorg dat je >5 jaar je rijbewijs hebt en >3 schadevrije jaren hebt, dan worden leuke auto's een stuk beter te verzekeren. Als jongere betaal je ontiegelijk veel aan de verzekering.
Ik was destijds 22 met 0 schadevrije jaren. Ik kon die auto WA verzekeren voor €62. Voornamelijk omdat het geen Golf is. €48 wegenbelasting, dus €110 samen. Toen ik klaar was met mijn stage heb ik die auto alsnog weggedaan omdat elke maand €110 in de fik zetten voor een auto die niet/nauwelijks rijdt snel gaat steken. Ik heb toen een Trabantje gekocht
Superleuk voor in de stad (wel billenknijpen op de snelweg)
Er is inderdaad een 150pk sport versie van de Bravo. Zeker als je wat meer budget hebt (6-7k) is dat leuk. 17/18 inch velgen eronder, bordeauxrood kleurtje... Ik ben voor
Met nog meer budget (8-10k) komt de Giulietta in zicht. M.i. een mooiere auto (Bravo vind ik al niet lelijk) en vaak met leren interieur. Automaten zijn er dacht ik wel maar dat zijn geen hippe DSG/ZF festijnen. M.i. zonde van zo'n leuke sportieve auto. Volgens mij is de Giulietta er ook met panoramadakje
Edit: https://www.autowereld.nl...gen-34444872/details.html
Hoppa, 150pk. LM velgjes, 8.5s naar de 100. En dat voor 4k. Nu jij weer
Ik snap echt niet dat mensen bereid zijn om zo'n groot deel van hun inkomen tegen een zo gemiddelde auto aan te gooien. Een Golf is gewoon een 13 in een dozijn mobiel.
Een vriend van me heeft een BMW 1-serie geleased. Aan het einde van het contract moest hij geloof ik €1300pm betalen. Die wagen heeft dan een dikke DSG automaat en zal vast fijn sturen maar er zit alsnog geeneens 200pk in, interieur is volledig stof en de plastic trim ziet er niet beter uit dan in een Kia.
Voor dat soort bedragen wil je dan toch een dikke E-klasse onder je gat? Of een snelle sportwagen?
[ Voor 8% gewijzigd door hjkv op 04-01-2021 16:26 ]
Een BMW met een DSG bak.. daar zou ik niet in willen rijden. Agree!hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:00:
[...]
+1 voor de Bravo! Zelf ook eentje gehad. Kon ik van m'n opa en oma overnemen met 50dkm op de klok. Ik had de 120pk versie en die trekt al heel behoorlijk door. De turbo op die blokken is vanaf redelijk lage toeren actief dus vanaf 2000rpm issie er zo vandoor. Verder zit er gewoon Cruise/climate/parkeersensoren etc etc etc op. Ik was helemaal voorzien. Uiteindelijk verkocht voor €6.5k
Ik was destijds 22 met 0 schadevrije jaren. Ik kon die auto WA verzekeren voor €62. Voornamelijk omdat het geen Golf is. €48 wegenbelasting, dus €110 samen. Toen ik klaar was met mijn stage heb ik die auto alsnog weggedaan omdat elke maand €110 in de fik zetten voor een auto die niet/nauwelijks rijdt snel gaat steken. Ik heb toen een Trabantje gekocht![]()
Superleuk voor in de stad (wel billenknijpen op de snelweg)
Er is inderdaad een 150pk sport versie van de Bravo. Zeker als je wat meer budget hebt (6-7k) is dat leuk. 17/18 inch velgen eronder, bordeauxrood kleurtje... Ik ben voor![]()
Met nog meer budget (8-10k) komt de Giulietta in zicht. M.i. een mooiere auto (Bravo vind ik al niet lelijk) en vaak met leren interieur. Automaten zijn er dacht ik wel maar dat zijn geen hippe DSG/ZF festijnen. M.i. zonde van zo'n leuke sportieve auto. Volgens mij is de Giulietta er ook met panoramadakje
Edit: https://www.autowereld.nl...gen-34444872/details.html
Hoppa, 150pk. LM velgjes, 8.5s naar de 100. En dat voor 4k. Nu jij weer
Ik snap echt niet dat mensen bereid zijn om zo'n groot deel van hun inkomen tegen een zo gemiddelde auto aan te gooien. Een Golf is gewoon een 13 in een dozijn mobiel.
Een vriend van me heeft een BMW 1-serie geleased. Aan het einde van het contract moest hij geloof ik €1300pm betalen. Die wagen heeft dan een dikke DSG automaat en zal vast fijn sturen maar er zit alsnog geeneens 200pk in, interieur is volledig stof en de plastic trim ziet er niet beter uit dan in een Kia.
Voor dat soort bedragen wil je dan toch een dikke E-klasse onder je gat? Of een snelle sportwagen?
Oké, je koopt dus een auto voor jezelf en niet voor de groep.Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:30:
Ik zie veel mensen denken dat de auto om imago of om vrienden groep gaat. Maar het is meer van ik wil niet in een lelijke auto rijden/bezitten. Denk dat de meeste dat ook niet willen. De digital dash vind ik veel fijner dan de normale tellers. De pano dak tja dat is wel overbodige luxe inderdaad.
Of toch ook wel een beetje voor de groep.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:59:
[...]
Het kan mischien anders overkomen maar ik wat ik bedoelde was
1. Ik ga geen lelijke auto kopen
2. Die golf past ook goed bij de groep al rijden hun wat duurdere auto's
Maar het moet hoe dan ook een mooie auto zijn. Dat is op zich helder, je hebt mensen die mooie kleren kopen en mensen die mooie auto's kopen. Je hebt ook mensen die beide doen en mensen die beide niet doen. Prima dus, je bent je hopelijk - inmiddels - bewust van de nadelen die zo'n auto met zich mee brengt.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:24:
[...]
Ik wil een mooie auto hoeft niet de snelste te zijn maar ook niet de traagste gewoon normaal is prima. Hoef niet van 0-100 in 4 sec.
Dat daargelaten, een collega van mij (inmiddels ook wel 30 ofzo) houd ook van mooie auto's. Woont ook thuis. Die heeft dus inderdaad een gte en een impreza. Ik heb een keer in die gte gezeten, wat een kanon zeg. Ik snap wel dat mensen dat mooi vinden. En ook wel dat in sommige groepen het belangrijk is.
Als je jong bent moet je van je fouten leren. Of dit een fout gaat zijn weten we pas over een jaar of tien, twintig. Op mijn 21e stond ik permanent 1.000 rood en had ik niet eens de luxe om na te denken over het kopen van een eigen auto. Dus; mijn zegen heb je. Als je 't maar laat om onder invloed van wat dan ook achter het stuur te gaan zitten.
Tjah, wederom. Je kan alles opmaken en je kan andere keuzes maken. Op dit forum sta je redelijk alleen in je standpunt om alles uit te geven maar nogmaals: mijn zegen heb je. Wat betreft het meer inkomen gedeelte. Ik als dat je bezig bent met een HBO opleiding, ik kon even niet vinden in welke richting en dat heeft nogal wat impact op je verdienpotentieel. Maar natuurlijk kan je financial lease doen. Weet wel dat tussen 20k bruto en 40k bruto er netto vrij weinig verschil zit. Het kan dus wel wat meer dan 5 jaar duren voordat je echt meer gaat verdienen.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:44:
[...]
Maar laten we zeggen over 5 jaar heb je wel een wat beter inkomen ga ik vanuit kan je toch gwn financial lease doen? De verzekering is ook wat lager(als je geen schade heb gereden)
Oh en wat mijzelf betreft, op mijn 21e had ik dus ongeveer niets en gaf ik elke maand alles uit. De afgelopen 12 jaar heb ik een Civic uit 2000 gereden. Goedkoopste auto ever en circa 10 seconden op de 100. Mooi geluid (want: geen isolatie) en heerlijk sturen. In 'de groep' was ik de lachende derde met minder dan € 200 per maand aan kosten (afschrijving, verzekering, onderhoud & benzine). Tjah, en dat mensen mij op het werk uitlachten omdat ik daar weer aan kwam met mijn brakke bak deed me niets. I.v.m. groot onderhoud heb ik hem laatst toch maar weggedaan. Weet je wat wij hebben gekocht met >70k gezinsinkomen? Een Skoda Octavia (sedan) van 11 jaar oud. Die kan ik laten chippen en dan zit ik heerlijk in mijn businessline met 150pk en 100k op de teller voor minder dan € 7.000,- Tjah, geen pano dak en geen digitaal tellertje, maar wie kijkt er in de auto nou omhoog of naar zijn km-teller? En who-cares wat zo'n auto gekost heeft anyway?
Dat noemen we het VAG-virus, ben er zelf nog niet achter waardoor dat virus veroozaakt wordt, ik heb waarschijnlijk het antivirus en wil absoluut geen merk uit de Volkswagengroep.
Er zijn zoveel leukere opties te verzinnen die bovendien ook nog eens betrouwbaarder zijn.
Want laten we wel wezen, VW heeft de naam om betrouwbaar en degelijk te zijn maar in de praktijk valt dat eigenlijk best tegen....
Die geopperde Toyota GT86 is echt een leuk voorbeeld.
https://www.topgear.com/v...-gt86-series-19-episode-3
[ Voor 41% gewijzigd door MLLL op 04-01-2021 17:47 ]
Maar wel een Audi logo als avatar.MLLL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:41:
Die Golf komt er gewoon, zelfs als er 100.000 posts zeggen dat het beter is om niet te doen.
Dat noemen we het VAG-virus, ben er zelf nog niet achter waardoor dat virus veroozaakt wordt, ik heb waarschijnlijk het antivirus en wil absoluut geen merk uit de Volkswagengroep
Mooie auto's maar ik begin er niet aan.
Een Audi A8 uit 2000 vind ik echt gaaf, maar om zo´n ding rijdend te houden is gewoon niet te doen.
Idem dito met de VW Phaeton
Kijk es naar mijn avatar... Ik ben VW fan maar ik koop voornamelijk de modellen die alleen nog maar in waarde stijgenMLLL schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:41:
Die Golf komt er gewoon, zelfs als er 100.000 posts zeggen dat het beter is om niet te doen.
Dat noemen we het VAG-virus, ben er zelf nog niet achter waardoor dat virus veroozaakt wordt, ik heb waarschijnlijk het antivirus en wil absoluut geen merk uit de Volkswagengroep.
Ik denk eigenlijk dat we de TS moeten bedanken omdat mensen als hij de NL economie straks een boost geven. Dat kan alleen maar aangemoedigd worden! Hij weet zelf ook wel dat het geen investering is maar een kostenpost.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
En welke modellen zijn dat dan? Uit pure interesseSpotmatic schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:53:
[...]
Kijk es naar mijn avatar... Ik ben VW fan maar ik koop voornamelijk de modellen die alleen nog maar in waarde stijgen
Ik denk eigenlijk dat we de TS moeten bedanken omdat mensen als hij de NL economie straks een boost geven. Dat kan alleen maar aangemoedigd worden! Hij weet zelf ook wel dat het geen investering is maar een kostenpost.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Lekker hoor, op de snelweg of in de regen. Ook een eenvoudige auto brengt je van A naar B.
Dat is zeker waar maar dan kan ik net zo goed me pa de auto pakken en is er geen nut in een eigen. Als een eigen haal wil ik wel iets moois en dik(als kan). Kan me pa ook af en toe wat moderner rijdenJan1337 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:34:
[...]
Lekker hoor, op de snelweg of in de regen. Ook een eenvoudige auto brengt je van A naar B.
Ja wel hoor koop een auto van 750/1500euro en bouw je bonus malus korting op. Doe je het goed dan bouw je ook rij ervaring op.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:18:
[...]
Dat is zeker waar maar dan kan ik net zo goed me pa de auto pakken en is er geen nut in een eigen. Als een eigen haal wil ik wel iets moois en dik(als kan). Kan me pa ook af en toe wat moderner rijden
Daarnaast na jaartje rijden verkoop je de auto weer voor 750/1500 euro en je hebt zowat gratis gereden.
[ Voor 194% gewijzigd door WEBGAMING op 04-01-2021 22:16 ]
Dat was precies het model dat ik ook suggereerdemaster_viper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 15:49:
[...]
Andere zullen er anders over denken, als de TS het geld heeft en het graag wilt, lekker doen
Als het aan de andere tweakers hierzo ligt zou heel Nederland rondrijden in een oud barrel, ook saai.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Hahaha precies maar is meer wat je zelf fijn vind. Ik heb in een best moderne auto leren rijden en toen daarna in een auto moest rijden waarbij de spiegel niet eens bleef zitten gaf niet zo goed gevoel bij de goedkope auto's. Van dat moment besloten geen goedkope auto voor mij.FSSF schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:41:
Wat een gehaat allemaal, ondanks dat ik auto`s, motoren, etc. geweldig vind heb ik nooit hele dure uitvoeringen gehad. Kan het wel betalen maar heb meer lol (en minder zorgen) met een relatief goedkoop wagentje of motor.
Andere zullen er anders over denken, als de TS het geld heeft en het graag wilt, lekker doenDat de keuze sterk afhankelijk is van de leeftijd van de TS is duidelijk maar so what.
Als het aan de andere tweakers hierzo ligt zou heel Nederland rondrijden in een oud barrel, ook saai.
Natuurlijk, als TS het geld heeft moet hij dat vooral doen. Probleem hier lijkt vooral te zijn dat TS het geld eigenlijk net niet heeft.FSSF schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:41:
Wat een gehaat allemaal, ondanks dat ik auto`s, motoren, etc. geweldig vind heb ik nooit hele dure uitvoeringen gehad. Kan het wel betalen maar heb meer lol (en minder zorgen) met een relatief goedkoop wagentje of motor.
Andere zullen er anders over denken, als de TS het geld heeft en het graag wilt, lekker doenDat de keuze sterk afhankelijk is van de leeftijd van de TS is duidelijk maar so what.
Iedereen heeft eigen hobby's. Maar je gaat een hobby fotograaf die minimumloon verdient ook niet een camera van 10k aanraden.
@Johan122 er is wel een verschil tussen oude auto's van ~1k zoals jij beschrijft en nieuwer van een jaar of 3 oud van rond de 10k. Dat tweede is wat de meeste mensen voor kiezen en dan is er echt wel wat leuks te krijgen.
Bedenk ook dat smaken veranderen. Vroeger vond ik de auto's die jij hier lijkt ook leuk. Nu zou ik ze niet willen hebben al zou ik ze gratis krijgen. Vind ze om te kotsen zo lelijk.
[ Voor 74% gewijzigd door WEBGAMING op 04-01-2021 23:49 ]
Gezien je nog een jaar gaat wachten met de aankoop, gezien het type wagen wat je wenst overweeg een plug-in hybride.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:33:
Mocht er een wonder gebeuren haal ik later me droom auto een Brabus 800/900 of een GT63S AMG
Voor je mij afbrand, wacht, luister even,
-Plugin hybrides moeten zowel zuiver op brandstof als elektrisch kunnen rijden, dat wilt zeggen dat hun gecombineerd vermogen heel groot is waarbij ze instant hun elektrisch vermogen hebben.
-Ze zijn fiscaal gunstig door hun lage emissie
-Ze schrijven snel af, eenmaal ze uit leasing komen worden ze gedumpt op de markt
-De verzekering kijkt niet enkel naar vermogen maar ook naar de wagen, als een wagen er sportief uitziet zijn de premies hoger. Als je een hybride neemt klinkt het voor de verzekering niet zo erg, als er BRABUS staat, je krijg dat voor je 30ste nooit verzekerd.
BV, BMW hybride 330 E, sprint naar 100 in 5.9 seconden, momenteel nog ergens 10k boven je budget maar auto's schrijven snel af gezien je nog een jaar gaat wachten, zeker in die prijs categorie
Stem wel op voorhand af of je het verzekerd krijgt. Hou ook een reserve aan, als je pech hebt en je moet 5k kosten doen wil je niet de bus nemen omdat je u dure auto niet kan herstellen
Ja hybride is ook een goeie optie GTE is bijvoorbeeld ook een mooie auto. Heb een verzekering gevonden 270 euro all risksprankel schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:48:
[...]
Gezien je nog een jaar gaat wachten met de aankoop, gezien het type wagen wat je wenst overweeg een plug-in hybride.
Voor je mij afbrand, wacht, luister even,
-Plugin hybrides moeten zowel zuiver op brandstof als elektrisch kunnen rijden, dat wilt zeggen dat hun gecombineerd vermogen heel groot is waarbij ze instant hun elektrisch vermogen hebben.
-Ze zijn fiscaal gunstig door hun lage emissie
-Ze schrijven snel af, eenmaal ze uit leasing komen worden ze gedumpt op de markt
-De verzekering kijkt niet enkel naar vermogen maar ook naar de wagen, als een wagen er sportief uitziet zijn de premies hoger. Als je een hybride neemt klinkt het voor de verzekering niet zo erg, als er BRABUS staat, je krijg dat voor je 30ste nooit verzekerd.
BV, BMW hybride 330 E, sprint naar 100 in 5.9 seconden, momenteel nog ergens 10k boven je budget maar auto's schrijven snel af gezien je nog een jaar gaat wachten, zeker in die prijs categorie
Stem wel op voorhand af of je het verzekerd krijgt. Hou ook een reserve aan, als je pech hebt en je moet 5k kosten doen wil je niet de bus nemen omdat je u dure auto niet kan herstellen
Leuke specs ook:
Acceleratie (0-100): 5,9 s
Topsnelheid: 250 km/u
https://www.autoscout24.n...d8-4948-8eb8-8c03b9da8a5e
MacBook Pro M1 (2021) Mac Mini (2011) iPhone 12 Pro
Auwtch, dat is 3 240 euro per jaar, ik dacht dat ik duur was toen ik destijds 1400 betaalde maar was wel geen all risk. Weegt dat wel op om all risk te gaan voor een budget van 25K?Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:52:
[...]
Ja hybride is ook een goeie optie GTE is bijvoorbeeld ook een mooie auto. Heb een verzekering gevonden 270 euro all risk
Verzekeringen schrijven de wagen af dus als je na een jaar total loss hebt krijg je pakweg maar 17K waarbij je nog een dikke eigen franchise gaat hebben.
Wees ook zeker dat je een verzekering hebt, kan goed zijn dat het moment je ze wilt aangaan ze plots toch lastig beginnen doen en dat ze enkel willen dekken als je er nog andere verzekeringen (zoals brand) bijneemt waarbij ze de premie ook goed hoog zetten. Of dat het aanbod enkel geld als de ouders ook klant zijn.
Verzekering kijkt naar risico waarbij jij sowieso in de hoogste categorie terecht komt wegens jonge bestuurder, ze zien je sowieso al niet graag komen bij de verzekering.
Wees ook eerlijk met de verzekering, zeggen dat je maar 10 000 km rijd terwijl het in werkelijkheid 30 000 is, het is allemaal niets tot er een zware schade is, dan gaan ze de km standen gaan opvragen en ben je plots niet meer gedekt. Dan ben je dure premies aan het betalen voor niets.
Weet ook dat een all risk niet dekt als je de verkeerswetgeving overtreed, als je uit de bocht slipt omdat je 70 reed waar je 50 mocht => niet gedekt, all risk of geen all risk, verzekering gaat zeggen dat als je 50 reed je niet was geslipt en er dus geen schade was geweest. Geen geldig rijbewijs om welke reden dan ook => niet gedekt. Alcohol op, zelfs al sta je stil en rijd er iemand op jou => niet gedekt, ook niet door de verzekering van de tegenpartij (die gaan claimen dat mocht jij nuchter zijn geweest je mogelijks had kunnen anticiperen)
Dan kan je ook nog gedeeltelijk aansprakelijk gesteld worden, bijvoorbeeld 40% van de schade niet gedekt wegens 60 waar je maar 50 mocht.
All risk klinkt leuk, altijd alle schade gedekt, maar dat is niet de realiteit.
Ook goedkope auto's kan je prima maken en prima houden. Dat dat niet gebeurt zegt meer over de eigenaar en het doel waarvoor die die auto heeft dan over de auto zelf. Als je niks aan onderhoud e.d. doet en er niet zuinig mee omgaat is je Brabus binnen de kortste keren ook een barrel waarbij de spiegel niet eens blijft zitten. Alles slijt, ook dure nieuwe auto's.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:30:
[...]
Hahaha precies maar is meer wat je zelf fijn vind. Ik heb in een best moderne auto leren rijden en toen daarna in een auto moest rijden waarbij de spiegel niet eens bleef zitten gaf niet zo goed gevoel bij de goedkope auto's. Van dat moment besloten geen goedkope auto voor mij.
Ja dat snap ik maar voor zo een dure auto en jonge auto was de aanbeveling bij allee verzekeringen all risksprankel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 00:13:
[...]
Auwtch, dat is 3 240 euro per jaar, ik dacht dat ik duur was toen ik destijds 1400 betaalde maar was wel geen all risk. Weegt dat wel op om all risk te gaan voor een budget van 25K?
Verzekeringen schrijven de wagen af dus als je na een jaar total loss hebt krijg je pakweg maar 17K waarbij je nog een dikke eigen franchise gaat hebben.
Wees ook zeker dat je een verzekering hebt, kan goed zijn dat het moment je ze wilt aangaan ze plots toch lastig beginnen doen en dat ze enkel willen dekken als je er nog andere verzekeringen (zoals brand) bijneemt waarbij ze de premie ook goed hoog zetten. Of dat het aanbod enkel geld als de ouders ook klant zijn.
Verzekering kijkt naar risico waarbij jij sowieso in de hoogste categorie terecht komt wegens jonge bestuurder, ze zien je sowieso al niet graag komen bij de verzekering.
Wees ook eerlijk met de verzekering, zeggen dat je maar 10 000 km rijd terwijl het in werkelijkheid 30 000 is, het is allemaal niets tot er een zware schade is, dan gaan ze de km standen gaan opvragen en ben je plots niet meer gedekt. Dan ben je dure premies aan het betalen voor niets.
Weet ook dat een all risk niet dekt als je de verkeerswetgeving overtreed, als je uit de bocht slipt omdat je 70 reed waar je 50 mocht => niet gedekt, all risk of geen all risk, verzekering gaat zeggen dat als je 50 reed je niet was geslipt en er dus geen schade was geweest. Geen geldig rijbewijs om welke reden dan ook => niet gedekt. Alcohol op, zelfs al sta je stil en rijd er iemand op jou => niet gedekt, ook niet door de verzekering van de tegenpartij (die gaan claimen dat mocht jij nuchter zijn geweest je mogelijks had kunnen anticiperen)
Dan kan je ook nog gedeeltelijk aansprakelijk gesteld worden, bijvoorbeeld 40% van de schade niet gedekt wegens 60 waar je maar 50 mocht.
All risk klinkt leuk, altijd alle schade gedekt, maar dat is niet de realiteit.
Wat voor model is dat precies? Liefst met kenteken. En welke verzekeraar?Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:52:
[...]
Ja hybride is ook een goeie optie GTE is bijvoorbeeld ook een mooie auto. Heb een verzekering gevonden 270 euro all risk
Dit topic is gesloten.