Aankoop 1ste auto

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 21.738 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-02-2021
Hi,
Ik ben een jongen van 20 jaar oud. in september 2021 word ik 21. Ik wil graag mijn 1ste auto kopen maar vroeg me af waarmee ik rekening moet houden. Ik hoor vaker daar komen kosten bij kijken maar de meeste mensen die ik sprak zijn wat ouder 35-45. Mijn vrienden rijden in auto van hun ouders of broer zus dus die kunnen me ook niet echt verder helpen. Ik woon nog bij mijn vader en werk via een uitzendbureau. Verdien rond 1200-1300 per maand.
De auto wil ik aanschaffen in april 2022. De auto's die ik op het oog heb zijn een Golf 7 GTD of GTI bouwjaar 2017. Het liefts met pano dak, automaat en digital

Mijn budget is 25k met een uitloop tot 26,5 ongeveer

Graag ontvang ik tips waar ik op kan letten en als het kan een paar goedkopere verzekeringen. Ik krijg alleen in de 200 te zien per maand

Alvast bedankt

[ Voor 42% gewijzigd door Johan122 op 04-01-2021 10:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:47
Weet je wel zeker dat je gelijk een vrij dure auto als eerste auto wil? Met alleen de aankoopprijs ben je er nog niet want er komen ook nog veel maandelijkse kosten bij dan. Ook rijden mensen die nog maar kort hun rijbewijs hebben sneller schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-07 12:51
Je hebt vrij prijzige auto's in je selectie zitten. Mijn advies is om óf een goede all-risk verzekering te nemen (duur...) of een minder dure auto te kiezen als eerste auto.
De kans op schade, krassen en rijgedrag dat de auto niet ten goede komt is gewoon erg groot als je pas net je rijbewijs hebt, dat is echt zuur bij zo'n dure bak.
En ja, iedereen denkt "dat gaat voor mij niet op", maar dat gaat de eerste ca 100K kilometers écht wel op.

Met een auto van EUR 5K heb je een stuk minder hartzeer en kan je nog steeds een zeer nette auto rijden.
Dan hoef je hem ook niet per sé zo duur te verzekeren of in dealeronderhoud te doen, kan je zonder al te veel zorgen lekker uitproberen en koop je na een paar jaar rijden, die duurdere bak van EUR 25K.
Is meteen de verzekering een stuk lager als je schadevrij zou rijden.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:14:
Hi,
Ik ben een jongen van 20 jaar oud. in september 2021 word ik 21. Ik wil graag mijn 1ste auto kopen maar vroeg me af waarmee ik rekening moet houden. Ik hoor vaker daar komen kosten bij kijken maar de meeste mensen die ik sprak zijn wat ouder 35-45. Mijn vrienden rijden in auto van hun ouders of broer zus dus die kunnen me ook niet echt verder helpen. Ik woon nog bij mijn vader en werk via een uitzendbureau. Verdien rond 1200-1300 per maand.
De auto wil ik aanschaffen in april 2022. De auto's die ik op het oog heb zijn een Golf 7 GTD of GTI bouwjaar 2017. Het liefts met pano dak, automaat en digital dash.
Hieronder paar voorbeelden.
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.n...?utm_source=android-share

Kilometerstand: 124.981 km
Bouwjaar: 03/2017
Verkoopprijs: € 26.450,-

Kilometerstand: 78.709 km
Bouwjaar: 01/2018
Verkoopprijs: € 23.950,-

Kilometerstand: 87.827 km
Bouwjaar: 01/2017
Verkoopprijs: € 20.999,-

Kilometerstand: 53.234 km
Bouwjaar: 02/2017
Verkoopprijs: € 24.400,-

Graag ontvang ik tips waar ik op kan letten en als het kan een paar goedkopere verzekeringen. Ik krijg alleen in de 200 te zien per maand

Alvast bedankt
Bij een auto komen gewoonlijk wat kosten kijken, voornamelijk:
- Benzine
- Verzekering
- Wegenbelasting
- Onderhoud

Een eerste auto kopen van >20k op je 21ste is, naar mijn idee, geen slimme keuze. Zeker gezien je inkomen. De verzekering is duur, onderhoud is duur en de kans dat je schade rijdt als je jong bent is hoog. Als je schade rijdt kan je aantal schadevrije jaren negatief worden. Dit heeft grote invloed op de kosten per maand voor de verzekering en kan tot gevolg hebben dat je niet meer verzekerd kan worden bij normale maatschappijen.

Mijn tip zou zijn. Koop een auto die past bij je salaris en ervaring. Geen groot vermogen en niet te duur. Probeer het daar een paar jaar mee, bouw ervaring op en bouw schadevrije jaren op. Ga dan pas kijken naar de auto's die je nu aanhaalt. Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hi,
De auto wil ik aanschaffen in april 2022. De auto's die ik op het oog heb zijn een Golf 7 GTD of GTI bouwjaar 2017. Het liefts met pano dak, automaat en digital dash.
Hieronder paar voorbeelden.

Kilometerstand: 124.981 km
Bouwjaar: 03/2017
Verkoopprijs: € 26.450,-

Kilometerstand: 78.709 km
Bouwjaar: 01/2018
Verkoopprijs: € 23.950,-

Kilometerstand: 87.827 km
Bouwjaar: 01/2017
Verkoopprijs: € 20.999,-

Kilometerstand: 53.234 km
Bouwjaar: 02/2017
Verkoopprijs: € 24.400,-

Alvast bedankt
Waarom nu kijken naar speciefieke auto's als je pas over ruim een jaar (april 2022) iets gaat kopen? Dan is de markt wellicht weer anders. ook ben je dan ouder zodat verzekeringen weer goedkoper kunnen zijn.

Mijn advies: oud gebakje om jaren op te bouwen en rijervaring op te doen. In de tussentijd sparen en deze vraag over een jaar nog een keer stellen. Dan weet je vast ook veel specifiekere vragen te stellen, omdat je dan hebt ervaren wat er bij het kopen (en rijden) van een auto komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:00

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:33
Logisch dat de verzekering duur is. Veel vermogen, diefstalgevoelig, jonge leeftijd (risicogroep), geen of weinig schadevrije jaren.

Als je nu al je rijbewijs hebt zou ik zo snel mogelijk een goedkoop oud gebakje halen. Die verzeker je voor weinig en je bouwt schadevrije jaren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28
Wat hierboven al regelmatig geschreven is, begin eens met een goedkope wagen om rijervaring op te doen.
De kosten die je hieraan hebt zijn nog niet eens heel erg hoog vooral niet in vergelijking met een (veel?) duurdere wagen.
Ik snap dat je meteen je droomwagen wil hebben maar het is niet alleen het rijden, ook bij het rijdend houden komt wat bij kijken vooral als het eens een keertje tegenzit.
Een jongere wagen is niet altijd betrouwbaarder vooral niet bij de merken waar jij bij kijkt.

Begin goedkoper en je kan als je zelf wil sleutelen de onderdelen veel goedkoper aankomen en zelf vervangen. Je kan ook leren de wagen te verfraaien etc.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Zoals anderen ook aangeven kijk je wel naar erg dure auto's. Uitgaande van jouw gegevens wil je een auto kopen die je ca 2 jaarsalarissen kost. En dan moet dat ding nog verzekerd worden, mag je mrb betalen en moet er om hem te gebruiken nog benzine in. Verder mag je nog geld opzij leggen voor onderhoud.

Persoonlijk (maar ik ben natuurlijk een ouwe lul) denk ik dat je beter even kunt wachten. Je wil graag een mooie auto hebben. Ik ken dat gevoel, ik wilde ook graag een auto voordat ik dat kon betalen. Auto's zijn duur. Als je er een nodig hebt, kies dan iets wat zo min mogelijk kost om aan je eisen te voldoen maar focus je vooral op het meer geld gaan verdienen en sparen. Die mooie auto komt echt nog wel.

alles kan off-topic

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 17:15
Golf 7 GTI krijg jij niet verzekerd, voor een relatief aanvaardbaar deel van je inkomen.

Aanvaardbaar is natuurlijk wat jij ervan vindt. Kwart - 1/5 van je salaris. Ik begrijp dit soort aanschaffen niet op die leeftijd/inkomen. Ik cringe gewoon als ik het lees, my bad.

[ Voor 51% gewijzigd door pennywiser op 03-01-2021 13:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:51
Een goed idee zou zijn om eerst eens het kenteken in te voeren op een van de vele vergelijkingswebsites voor autoverzekeringen. Als je dan stijl achterover valt van de hoge premie voor allrisk weet je dat een recente Golf niet de auto is om mee te beginnen.

/Edit: Snel even premies vergeleken op kenteken J-174-LX op een gemiddeld adres in Nederland met 0 schadevrije jaren. Premie: 246 euro per maand!
/Edit2: De zelfde auto verzekeren in een grotere stad: 288 euro per maand.

[ Voor 32% gewijzigd door Napsju op 03-01-2021 13:42 ]

Lekker!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Toen ik 18/19 was, wilde ik ook graag een dikke auto rijden dus zo gezegd zo gedaan. Een leuke jaguar gezien en gekocht. Ik kon m'n Renault Clio daar inruilen dus geen probleem. Toen belde ik m'n verzekering... :/

Ze wilde me niet hebben. Verschillende maatschappijen geprobeerd maar niemand wilde me aannemen maar ik had de auto al gekocht. Redenen waren zware auto >1200kg, weinig tot geen schade vrije jaren en >200pk.

Uiteindelijk kon ik bij Rialto terecht a 180 euro in de maan WA. :')

Dit was wel meer dan 15 jaar geleden... :$

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 22:44
Yup onbetaalbare verzekering 1:10 verbruik elk jaar nieuwe banden en onderhoud dit soort autos voor je 27ste willen rijden kost je 4k per jaar.

En dit is met een normale rijstijl a 10k per jaar.
Een auto kopen is 1 een auto kunnen rijden kwa kosten is 2.

Maar even voor mijn idee waar ga je de auto voor gebruiken?

Hou er ook rekening mee dat de autos die je bekijkt de meest gesjoemelde autos zijn in de markt.

Kilometerstanden welke niet kloppen schade autos etc etc.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Met een loon van 1200-1300 euro een auto kopen van +/- 25.000 euro is ook wel gekkenwerk! Wees er trots op dat je dat bedrag gespaard hebt. Investeer dat geld pas als je op jezelf gaat wonen. Lijkt me niet dat je nog 10 jaar bij je ouders wilt blijven wonen.

Dat gezegd hebbende: kijk sowieso niet naar een diesel voor een eerste auto, je hebt namelijk nog geen idee wat je jaarlijks gaat rijden. Gti, ook een minder slimme keuze als eerste auto. Verzekering is onbetaalbaar, boetes daargelaten. Leer rijden in een picanto oid. Bouw schade vrije jaren op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 22:44
Je kan ook een nieuwere 1.4 aanschaffen deze chippen en alsnog 200 pk onder je donder hebben.

Tenzij je van plan het circuit op te gaan,

Ik heb zelf ook een gti gereden jaren geleden en op een paar stoplicht sprintjes na mis ik er niets aan met mijn huidige slak.

Alle moderne autos rijden pittig door enkel de vering en remmerij van een gti is beter uitgerust maar in nl waar je om de haverklap aangehouden gaat worden als je beetje sportief rijdt en je al snel een "bekende" bent van oom agent is de lol er vandaag de dag af.

Heb 2019 een golf2 gti uit 85 gekocht met een 250pk 1.8t moter erin voor de lol na enkele weken werd de snelheid verlaagd naar 100kmh overdag ding is dezelfde dag nog verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:51
Ik zou als ik jou was als eerste auto gewoon een brikkie kopen van max €1500 en een beetje rij ervaring opdoen. Voor dat bedrag koop je al een grote fransoos of japanner en heb je ook een deftige auto aan. Dan kan je van de rest van het geld een paar mooie overhemden en een duur klokje kopen, dat doet veel meer voor je uitstraling en voorkomen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
Napsju schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:39:
Een goed idee zou zijn om eerst eens het kenteken in te voeren op een van de vele vergelijkingswebsites voor autoverzekeringen. Als je dan stijl achterover valt van de hoge premie voor allrisk weet je dat een recente Golf niet de auto is om mee te beginnen.

/Edit: Snel even premies vergeleken op kenteken J-174-LX op een gemiddeld adres in Nederland met 0 schadevrije jaren. Premie: 246 euro per maand!
/Edit2: De zelfde auto verzekeren in een grotere stad: 288 euro per maand.
Als iemand je al wil verzekeren.
Bij de prijsvergelijker krijg ik maar 2 resultaten met die bovenste auto (€305 en €456/maand). Beide zonder mogelijkheid om via de prijsvergelijker een verzekering af te sluiten. Een best grote kans dat je daar dus ook wordt afgewezen vanwege teveel vermogen, jonge leeftijd en geen schadevrije jaren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Zoals hierboven meermaals gezegd, ik reed een vrijwel nieuwe BMW 3 serie toen ik 18 was (E46). Verzekering uiteindelijk maar stiekem op mijn ouders naam gezet, want de enige partij die me wou verzekeren was zo duur dat ik elk jaar wel een nieuwe kon kopen.

Kijk ook eens naar private-lease. Dan houd je je geld langer op je rekening en heb je geen gedoe dat je beginnend bestuurder bent (denk wel na over wanneer je een huis wil kopen e.d.! het is en blijft financieren!)
https://www.anwb.nl/auto/...nwb-private-lease/aanbod/

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
MainframeX schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:59:
Ik zou als ik jou was als eerste auto gewoon een brikkie kopen van max €1500 en een beetje rij ervaring opdoen. Voor dat bedrag koop je al een grote fransoos of japanner en heb je ook een deftige auto aan. Dan kan je van de rest van het geld een paar mooie overhemden en een duur klokje kopen, dat doet veel meer voor je uitstraling en voorkomen.
Ik zocht voor mijn eerst auto ook dat budget. Maar na wat proefritjes heb ik het verhoogd. Voor <€1500 krijg je toch al heel snel een auto met problemen.

Voor de rest heb je wel helemaal gelijk. Daar wil ik aan toevoegen dat het uitmaakt hoe je je auto verzorgt. Is hij mooi gewassen en gestofzuigd? Of ligt de MacDrive van vorig weekend nog onder de passagiersstoel?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik denk dat je op basis van dit topic en de aangedragen links best een beeld kan krijgen van de maandelijkse kosten van een dergelijke auto. Neem daarin dan ook mee dat je wellicht binnen afzienbare tijd op jezelf wilt gaan wonen en wat voor een kosten daar bij horen. Dan krijg je ook een beeld van wat er over blijft voor levensonderhoud en autokosten.

Daarnaast ben ik het absoluut met bovenstaande reacties eens, een auto van ga tweejaarsalarissen kopen is uiterst risicovol (omdat ik ‘onverstandig’ wilde vermijden omdat dat een mening is :p)

Dat gezegd hebbende, hou ook rekening met de afschrijving van zo’n auto, die is echt gigantisch! Dat voel je niet rechtstreeks omdat het een reservering is, maar ga er maar van uit als je over tien jaar een gelijkwaardige auto wil kopen dat je nu al ca 150,- per maand moet sparen om dat te bekostigen.

[ Voor 21% gewijzigd door bartvl op 03-01-2021 14:10 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. In jouw geval financiele pijn.

Jij bent 20 en je wilt in een (snelle) jonge occasion rijden. Verzekeringsmaatschappijen kennen de risico’s van jonge mannen in snelle auto’s en hangen daar een prijskaartje aan. Die 200 per maand zal niet veel goedkoper kunnen.

Mijn advies is hetzelfde als dat van de rest: Koop eerst een goedkopere auto en bouw schadevrije jaren op. Upgrade dan later naar een luxere wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:51
RocketKoen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:06:
[...]

Ik zocht voor mijn eerst auto ook dat budget. Maar na wat proefritjes heb ik het verhoogd. Voor <€1500 krijg je toch al heel snel een auto met problemen.

Voor de rest heb je wel helemaal gelijk. Daar wil ik aan toevoegen dat het uitmaakt hoe je je auto verzorgt. Is hij mooi gewassen en gestofzuigd? Of ligt de MacDrive van vorig weekend nog onder de passagiersstoel?
Voor dat budget moet je ook wel een beetje geluk hebben inderdaad. Belangrijk is dat je je tijd ervoor neemt en kritisch blijft (en dus bereid zijn om met lege handen naar huis te gaan, ook al ben je stad en land afgereisd). Ik heb dat één keer niet gedaan en dacht het wel even aan te kijken. Na een jaar was ik voor €2000 aan onderhoud verder en was ik nog niet klaar. De auto had zelfs bij de verkoop problemen waardoor de handelaar er maar €300 voor wilde geven haha, wat een avontuur.

Verder ben ik het met je eens. Je kan nog zo'n oude auto rijden maar als deze schoon en netjes is, dan maakt dat meer verschil dan de aanschafprijs van de auto.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan122
Bedankt voor de vele reacties de reden dat geen goedkopere auto haal is omdat ik vaker heb gereden in mijn vader de auto van rond de 700 euro. Die auto is 1 en al elende. Ook op mijn stage alleen maar elende met de oude auto's. Een vriens van me had een auto voor me gehuurd een 2020 T-cross. Daar had ik wel eem goeie ervaring mee. En op de reacties waarom ik nu al specifiek kijk is omdat ik zo een soort auto wil en dan weet ik ongeveer hoeveel ik moet sparen. Ik heb nu bijna 2 jaar mijn rijbewijs en werk als bezorger. Rij ong 140km gemiddeld per dag 4-5 dagen per week. Dus dat zou gng moeten zijn voor ervaring neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan122
Ik ben nieuw op tweaker dus heb geen idee hoe ik specifiek op iemand reageer vandaar beetje antwoord op alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19-07 13:37
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:23:
Bedankt voor de vele reacties de reden dat geen goedkopere auto haal is omdat ik vaker heb gereden in mijn vader de auto van rond de 700 euro. Die auto is 1 en al elende. Ook op mijn stage alleen maar elende met de oude auto's. Een vriens van me had een auto voor me gehuurd een 2020 T-cross. Daar had ik wel eem goeie ervaring mee. En op de reacties waarom ik nu al specifiek kijk is omdat ik zo een soort auto wil en dan weet ik ongeveer hoeveel ik moet sparen. Ik heb nu bijna 2 jaar mijn rijbewijs en werk als bezorger. Rij ong 140km gemiddeld per dag 4-5 dagen per week. Dus dat zou gng moeten zijn voor ervaring neem ik aan.
Je bent als je die auto hebt de helft van je salaris kwijt aan je auto. Ik weet niet of er plannen zijn om op jezelf te wonen maar daar heb je ook een eigen geld voor nodig.

Die auto is gewoon te duur voor wat je verdiend.

Voor 10k heb je ook al mooie auto’s en ik denk dat je je gedachte iets moet bijstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jordy_413 op 03-01-2021 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
Een 700 euro knakenbak is weer het andere uiterste van 25.000 euro. Er zijn zat leuke betrouwbare en vlotte auto's van 3.500-10.000 welke ook in de verzekering en wegenbelasting betaalbaar zijn.
Vaak ook BOVAG garantie dan.

[ Voor 7% gewijzigd door plaspvd op 03-01-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:54
Wat zijn je toekomstplannen precies? wil je voor eeuwig bij je ouders blijven wonen met een dikke snelle VW Golf GTI voor de deur waar je al je geld aan kwijt bent, of wil je ooit nog een keer voor jezelf gaan wonen en zelfstandig worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
ja, want er zit helemaal niets tussen een auto van 700 euro en een GTI van 25.000 euro???

En, er is een nieuwe auto voor jou gehuurd. Een dag lang? Ja, daar kun je dan ook veel ervaringen uit ophalen... Welke ervaring is dat dan? ging er niets kapot?

en nu al oriënteren over een aanschaf voor over 1,5 jaar? Misschien maak je in de tussentijd wel iemand zwanger? Kun jij je gaan kijken of een maxi cosi en een buggy in de auto past! ;) Met andere woorden, jij weet niet hoe jouw situatie er over 1,5 jaar uit ziet.

Mijn advies: koop een leuke auto die je nu kunt betalen, en waar jij je niet blauw aan verzekering/wegenbelasting betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Ik zal nooit van me leven kinderen nemen dat is 1. En het hoeft niet persee een gti te zijn. Tsi en gtd zijn ook goed was meer als voorbeeld. Mijn enige criteria is pano dak, automaat en digital dash bj 2017 dan kom je op GTI GTD en een paar TSI uit. De huurauto had ik 3/4 dagen 600km mee gereden. Was een automaat helefijne auto geen problemen mee niks. Met me vader de auto of de oude auto's op stage alleen maar problemen wil liever niet zo iets bezitten. Is het mischien een idee de verzekering op me pa de naam te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:43
Even buiten de verzekering, als je denkt dat je met 12-1500 euro per maand dit soort auto's kan rijden, kom je van een hele koude kermis thuis. Als je een onderhoudsbeurt moet laten doen kost het de helft van je maandsalaris, misschien wel meer.

En dan toch over de verzekering, zoals mensen hier al zeggen, je gaat dit soort auto's niet verzekerd krijgen tegen redelijke prijzen. Er zijn vast maatschappijen die wel mee willen werken, maar dan kost het de hoofdprijs

Daarbij rijden de meeste mensen wel eens schade als je net je rijbewijs hebt, als je schade rijd kost het ook een hele hoop geld.

Totaal onrealistisch, helaas. En al denk je dat je het kan betalen, ga je er waarschijnlijk heel veel spijt van hebben als je het doet.

En zoals anderen ook al zeggen, als het over april 2022 gaat, moet je gewoon in januari 2022 eens gaan kijken, dan zijn de prijzen waarschijnlijk ook weer heel anders.

Maar hoe dan ook, ga gewoon voor een goedkopere auto om ervaring op te doen. Als je wat meer rijervaring (en misschien salaris) hebt, kan je naar iets "leuks" kijken.
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:43:
. Met me vader de auto of de oude auto's op stage alleen maar problemen wil liever niet zo iets bezitten. Is het mischien een idee de verzekering op me pa de naam te zetten?
Het moet natuurlijk een imago bak zijn he. :X Stel je voor dat je gezien word ik een auto van 10 jaar oud, dat kan natuurlijk niet. Als je zelf nooit een dikke auto wil bezitten moet je dat doen. Dan bouw je helemaal geen schadevrije jaren op, en word de verzekering nooit goedkoper.

[ Voor 20% gewijzigd door WEBGAMING op 03-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Wat het huis betreft. Me vader is er niet zo vaak dus ik kan dit huis overnemen/gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Oke dank jullie wel zal kijken voor een goedkopere auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:26
Rij zelf een 123d. Vind ik persoonlijk een leuke wagen (alleen wel iets ouder vaak), 204pk. Qua snelheid niet echt langzamer dan een Golf 7 GTI. Ik ben 30, 5 schadevrije jaren en betaal 45 p/m om het ding te verzekeren. Ook verkrijgbaar in de uitvoering die jij graag hebt.

Echter was mijn eerste auto een Mitsubishi Carisma. Nooit wat mee gehad behalve dat ik heel wat paaltjes heb meegepakt. En gelukkig was die auto al te lelijk en weinig waard om uberhaupt iets te laten repareren.

Als je het niet laten kan moet je het zeker doen. Maar weet waar je aan begint :)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
fonsoy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:49:
Rij zelf een 123d. Vind ik persoonlijk een leuke wagen (alleen wel iets ouder vaak), 204pk. Qua snelheid niet echt langzamer dan een Golf 7 GTI. Ik ben 30, 5 schadevrije jaren en betaal 45 p/m om het ding te verzekeren. Ook verkrijgbaar in de uitvoering die jij graag hebt.

Echter was mijn eerste auto een Mitsubishi Carisma. Nooit wat mee gehad behalve dat ik heel wat paaltjes heb meegepakt. En gelukkig was die auto al te lelijk en weinig waard om uberhaupt iets te laten repareren.

Als je het niet laten kan moet je het zeker doen. Maar weet waar je aan begint :)
Ja het hoeft geen gti te zijn hahaha. Zie veel mensen denken dat per see een gti wil maar een tsi is ook goed als het maar panodak heeft digital dash en een automaat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-07 14:42
Mijn enige criteria is pano dak, automaat en digital dash bj 2017 dan kom je op GTI GTD en een paar TSI uit. De huurauto had ik 3/4 dagen 600km mee gereden. Was een automaat helefijne auto geen problemen mee niks. Met me vader de auto of de oude auto's op stage alleen maar problemen wil liever niet zo iets bezitten. Is het mischien een idee de verzekering op me pa de naam te zetten?
Je beseft dat je criteria heel nieuwe techniek en luxe zijn. Die zaten alleen op de topmodellen in de reeks.
Dat levert hogere catalogus prijzen op en als gevolg hogere verzekeringspremies.

Met jouw salaris is dat totaal niet realistisch.
Dan ben je alles kwijt aan aflossing, onderhoud en wegenbelasting.

Wat is er mis met een standaard golf, peugeot 307, ford focus, opel astra om mee te beginnen?
Genoeg 1.4 blokken waar je vlot mee kan rijden.

Qua luxe is automaat en airco voor nu zat.

En ja je kan de auto op naam van je vader zetten. Alleen bouw je dan geen schadevrije jaren op.

Geef eerlijk toe dat ik ook met een grote dure auto begonnen ben. 2.0 liter subaru legacy van 8 jaar oud.
De Airco was luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
D-dark schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:00:
[...]

Je beseft dat je criteria heel nieuwe techniek en luxe zijn. Die zaten alleen op de topmodellen in de reeks.
Dat levert hogere catalogus prijzen op en als gevolg hogere verzekeringspremies.

Met jouw salaris is dat totaal niet realistisch.
Dan ben je alles kwijt aan aflossing, onderhoud en wegenbelasting.

Wat is er mis met een standaard golf, peugeot 307, ford focus, opel astra om mee te beginnen?
Genoeg 1.4 blokken waar je vlot mee kan rijden.

En ja je kan de auto op naam van je vader zetten. Alleen bouw je dan geen schadevrije jaren op.

Geef eerlijk toe dat ik ook met een grote dure auto begonnen ben. 2.0 liter subaru legacy van 8 jaar oud.
De Airco was luxe.
Ik heb ff gekeken volgens de link die iemand stuurde van de anwb is de onderhoud 250 per jaar klopt dat? Weet je dat mischien uit ervaring. En in de omschrijving staat dat dealer garantie heb bij bepaalde auto's. Standaard golf vind ik zelf niet zo mooi vind het niet erg maar heb wel liever zo digital dash. Waarom een automaat? Mijn werk bus is schakel ik zit dus uren te schaken tijdens werk en rij dus liever een automaat als eigen auto. Wat aflossing betreft ik betaal de auto volledig in 1 keer. Wegenbelasting is ong 180 per 3 maanden valt best mee. En wat is er mis met een peugout heb daar alleen maar slechte ervaringen mee. Een ford focus wou ik private leasen maar kom dan op zelfde prijs totaal uit als die golf vandaar de beslissing om toch te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-07 13:15
Waarom niet zoiets?

Betrouwbaar, weinig kilometers, meest luxe uitvoering. 2.0 blok maar niet in de risicogroep en mooi al is dat natuurlijk persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door coob op 03-01-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
coob schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:08:
Waarom niet zoiets?

Betrouwbaar, weinig kilometers, meest luxe uitvoering. 2.0 blok maar niet in de risicogroep en mooi al is dat natuurlijk persoonlijk.
Dat is ook een prima auto. De reden dat voor golf ging was voor de grote scherm. Hou daar wel van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@Johan122 waarom wil je meteen zo'n grote auto?
Die 250 euro per jaar is excl de onderdelen, dus dat komt er nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dus ongeveer 50k rijervaring? Dat is niet heel veel. Maar goed, een verzekering gaat niet jouw km tellen als ervaring, maar jouw leeftijd/jaren rijbewijs.

Overigens: n=1 lijkt me niet een handige vergelijking. Ik zou het dan wat gestructureerder aanpakken. Daarbij, in het ergste geval is die auto van 700 na een half jaar niet meer te repareren. Dan koop je een nieuwe en heb je veel geleerd over hoe het is een auto te hebben.

Uiteraard gun ik je een mooie en goede auto (al snap ik dan VW niet echt ;) ) en ik denk dat de veel posters hier ookj in jouw situatie hebben gezeten qua droom. Maar die droom kost serieus geld. Het is ook menselijk om de kosten van die auto te bagatelliseren en de kosten van alternatieven te overdrijven. Een auto kost altijd meer geld dan je denkt.

Een gok (zet dit zelf maar eens op een rijtje) van de kosten per maand bij 30k per jaar in een dergelijke auto: 800-900 euro. Dat is een flinke hap uit je inkomen.
Ik zal nooit van me leven kinderen nemen dat is 1...
Dat dacht ik op jouw leeftijd ook :X Maar goed, dat kan natuurlijk.
En het hoeft niet persee een gti te zijn. Tsi en gtd zijn ook goed was meer als voorbeeld. Mijn enige criteria is pano dak, automaat en digital dash bj 2017 dan kom je op GTI GTD en een paar TSI uit. De huurauto had ik 3/4 dagen 600km mee gereden. Was een automaat hele fijne auto geen problemen mee niks...
Dan zijn er toch nog wel andere merken en types? Maar buiten dat, door met name dat digitale dashboard zit je in een hoger segment te zoeken. Kan, maar als je dat laat varen gaat er een ruim blok auto's open waar je uit kunt kiezen. Je wint dan in ieder geval op afschrijving en verzekering.
Met me vader de auto of de oude auto's op stage alleen maar problemen wil liever niet zo iets bezitten. Is het mischien een idee de verzekering op me pa de naam te zetten?
Rijdt je vader in een oude ME auto? Maar goed, dat is een idee inderdaad. Geef dan wel aan bij de verzekering dat jij een regelmatige bestuurder bent. Maar goed, je bouwt dan geen schadevrije jaren op. Ook begrijp ik dat je koerier bent. In dat geval gebruik je de auto dus als bedrijfsmiddel. Dat is ook iets dat de verzekering moet weten omdat dit het risico ook hoger maakt.

Een beter idee is het om een minder dure en oudere auto met minder PK te kopen en tegen 'relatief' lage kosten lekker rijervaring op te doen, schadevrije jaren op te bouwen en te ervaren wat er allemaal bij een auto komt kijken. Aanschaf is namelijk maar één aspect en de gebruikskosten zijn hoger dan dat.

Maar even constructief. Wat is voor jouw belangrijk in het hebben van een auto (ik bedoel niet de opties van de auto zelf): imago, degelijkheid, kosten, ruimte, snelheid, merk, wegligging? Zet dit soort (en andere) zaken eens op een rijtje van voorkeur. Dat helpt je om naar alternatieven te kijken en dan kunnen posters hier suggesties doen. Neem bijvoorbeeld dat dashboard. Waarom wil je dat? Is het om=dat je dat mooi vind? Is het omdat je dat stoer vindt tegenover je vrienden? Dit alles zonder waardeoordeel, want als het imago is, dan is dat een hele menselijke wens dat anderen naar je opkijken. Alleen die komt dus wel met een prijs.
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Ik heb ff gekeken volgens de link die iemand stuurde van de anwb is de onderhoud 250 per jaar klopt dat? Weet je dat mischien uit ervaring. En in de omschrijving staat dat dealer garantie heb bij bepaalde auto's. Standaard golf vind ik zelf niet zo mooi vind het niet erg maar heb wel liever zo digital dash. Waarom een automaat? Mijn werk bus is schakel ik zit dus uren te schaken tijdens werk en rij dus liever een automaat als eigen auto. Wat aflossing betreft ik betaal de auto volledig in 1 keer. Wegenbelasting is ong 180 per 3 maanden valt best mee. En wat is er mis met een peugout heb daar alleen maar slechte ervaringen mee. Een ford focus wou ik private leasen maar kom dan op zelfde prijs totaal uit als die golf vandaar de beslissing om toch te kopen.
Kennelijk heb ik het niet goed begrepen. Voor je koerierswerk in een bus en deze is alleen voor privé? Hoeveel kilometers per jaar ga je daar in rijden? Want bij 30k per jaar is 250 euro aan onderhoud niet reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:11:
@Johan122 waarom wil je meteen zo'n grote auto?
Die 250 euro per jaar is excl de onderdelen, dus dat komt er nog bij.
Ik dacht dat de golf wel een normale redelijke beginner auto was. De reden dat een golf wil is omdat de auto ziet er heel mooi en sportief uit voor niet zoveel geld. Het digital dash en het grote scherm in het midden vind ik ook heel mooi. Je hebt de nodige opties erin. En heb wel goeie ervaring met volkswagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Roenie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:12:
[...]
Dus ongeveer 50k rijervaring? Dat is niet heel veel. Maar goed, een verzekering gaat niet jouw km tellen als ervaring, maar jouw leeftijd/jaren rijbewijs.

Overigens: n=1 lijkt me niet een handige vergelijking. Ik zou het dan wat gestructureerder aanpakken. Daarbij, in het ergste geval is die auto van 700 na een half jaar niet meer te repareren. Dan koop je een nieuwe en heb je veel geleerd over hoe het is een auto te hebben.

Uiteraard gun ik je een mooie en goede auto (al snap ik dan VW niet echt ;) ) en ik denk dat de veel posters hier ookj in jouw situatie hebben gezeten qua droom. Maar die droom kost serieus geld. Het is ook menselijk om de kosten van die auto te bagatelliseren en de kosten van alternatieven te overdrijven. Een auto kost altijd meer geld dan je denkt.

Een gok (zet dit zelf maar eens op een rijtje) van de kosten per maand bij 30k per jaar in een dergelijke auto: 800-900 euro. Dat is een flinke hap uit je inkomen.

[...]
Dat dacht ik op jouw leeftijd ook :X Maar goed, dat kan natuurlijk.

[...]
Dan zijn er toch nog wel andere merken en types? Maar buiten dat, door met name dat digitale dashboard zit je in een hoger segment te zoeken. Kan, maar als je dat laat varen gaat er een ruim blok auto's open waar je uit kunt kiezen. Je wint dan in ieder geval op afschrijving en verzekering.

[...]
Rijdt je vader in een oude ME auto? Maar goed, dat is een idee inderdaad. Geef dan wel aan bij de verzekering dat jij een regelmatige bestuurder bent. Maar goed, je bouwt dan geen schadevrije jaren op. Ook begrijp ik dat je koerier bent. In dat geval gebruik je de auto dus als bedrijfsmiddel. Dat is ook iets dat de verzekering moet weten omdat dit het risico ook hoger maakt.

Een beter idee is het om een minder dure en oudere auto met minder PK te kopen en tegen 'relatief' lage kosten lekker rijervaring op te doen, schadevrije jaren op te bouwen en te ervaren wat er allemaal bij een auto komt kijken. Aanschaf is namelijk maar één aspect en de gebruikskosten zijn hoger dan dat.

Maar even constructief. Wat is voor jouw belangrijk in het hebben van een auto (ik bedoel niet de opties van de auto zelf): imago, degelijkheid, kosten, ruimte, snelheid, merk, wegligging? Zet dit soort (en andere) zaken eens op een rijtje van voorkeur. Dat helpt je om naar alternatieven te kijken en dan kunnen posters hier suggesties doen. Neem bijvoorbeeld dat dashboard. Waarom wil je dat? Is het om=dat je dat mooi vind? Is het omdat je dat stoer vindt tegenover je vrienden? Dit alles zonder waardeoordeel, want als het imago is, dan is dat een hele menselijke wens dat anderen naar je opkijken. Alleen die komt dus wel met een prijs.

[...]
Kennelijk heb ik het niet goed begrepen. Voor je koerierswerk in een bus en deze is alleen voor privé? Hoeveel kilometers per jaar ga je daar in rijden? Want bij 30k per jaar is 250 euro aan onderhoud niet reëel.
Ik ga er niet zoveel in rijden mischien rond de 10k per jaar het is meer voor woon werk verkeer en af toe wat doen met vrienden.
Het is 10m met de auto naar werk en 40-45m met de bus ben best laat klaar dus dan heb ik ook kans dat de bus niet meer rijdt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Ik zou zelf eerder naar zoiets kijken:
https://www.autoscout24.n...stings&ipl=list_page_link

Maak je ritten van 200 km per dag straks? of zijn het meer ritjes van +-50 km, en dan paar keer per jaar op vakantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-07 13:15
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:14:

Maak je ritten van 200 km per dag straks? of zijn het meer ritjes van +-50 km, en dan paar keer per jaar op vakantie?
Ook niet stuk te krijgen zo'n Swift.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WEBGAMING
Meer dan 20.000 euro is niet zo veel geld? Als je dat echt denkt moet je eerst de waarde van geld maar eens leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:14:

Klinkt mischien beetje verwend maar dat is echt een lelijke auto wil wel wat moois. Meer de rittwn van ong 50km en vakantie ga ik niet met de auto

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
vul voor de grap eens je gegevens + kenteken van de auto die je wilt in... https://www.independer.nl/autoverzekering/intro.aspx
dan moet je hem bij die auto all risk verzekeren (of kan je meteen een nieuwe kopen,als je deze in prak rijdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
WEBGAMING schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:15:
Meer dan 20.000 euro is niet zo veel geld? Als je dat echt denkt moet je eerst de waarde van geld maar eens leren.
Ik bedoel niet zoveel geld voor wat je krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Als je zo'n kleine stukjes rijdt, zou ik echt een kleinere auto pakken, bestaat vast ook wel wat voor jou. Desnoods een volkswage polo met spoiler en speakers in de achterbak ipv achterbak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
.

[ Voor 99% gewijzigd door Johan122 op 05-01-2021 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:08:
[...]

Een paar antwoorden.
250 euro op jaarbasis is erg laag.
Dat is de standaard beurt zogezegd.
Op de langere termijn komen daar nieuwe banden, uitlaat, distributieriem bij.
Denk dat 500 a 700 per jaar als reservering onderhoud reëler is.

Op een betrekkelijk nieuwe auto zit soms nog fabrieksgarantie en bovag garantie.

Prima, je bent nu aan het sparen voor de aanschaf. Maar auto's schrijven af en moeten vervangen worden. Daar moet je ook geld voor apart zetten.

Ik snap dat het je de keel afbijt. Maar wat je wilt is totaal niet realistisch !!
Het antwoord wat je niet wil horen maar wel verstandig is om laten we zeggen een 7 a 8 jaar oude skoda fabia te kopen en daar een paar jaar mee rijden. Over een jaar of 3 als je wat schadevrije jaren hebt opgebouwd en hopelijk een beter salaris hebt kijk dan eens verder.

Automaat prima, die luxe wil ik je gunnen.

En wat je vrienden betreft. Rijke ouders, dikke baan, criminelen opties zat.
Daar kan je jezelf niet mee vergelijken. Je moet bekijken wat jezelf kan betalen.

Golf is inderdaad redelijk instap standaard maar niet de uitvoering die jij wil hebben.
Basis uitvoering Ja maar niet de topversies.

[ Voor 7% gewijzigd door D-dark op 03-01-2021 15:25 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• WEBGAMING
De auto moet wel bij de groep passen... Dat kan je niet betalen. Simpel. Zet het nou maar uit je hoofd, dit gaat hem echt niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Jordy_413 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Je bent als je die auto hebt de helft van je salaris kwijt aan je auto. Ik weet niet of er plannen zijn om op jezelf te wonen maar daar heb je ook een eigen geld voor nodig.

Die auto is gewoon te duur voor wat je verdiend.

Voor 10k heb je ook al mooie auto’s en ik denk dat je je gedachte iets moet bijstellen.
Als je de afschrijving en brandstof meerekent is hij zelfs meer kwijt aan de auto dan hij verdient.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:00
De onderhoudskosten, die ANWB opgeeft worden bepaald op basis van je ingevoerde gegevens en de database, die ze over dat soort gegevens hebben. Daar zitten ook onderdelen bij inbegrepen.
Je kan ook nog kijken op Autoweek. En er zijn meer sites waar je autokosten kan vergelijken.

Op Tweakers wordt je niet veel wijzer. Anderen gaan dan voor jou dingen bepalen op basis van veronderstellingen over je persoonlijke situatie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is over het algemeen vrij onverstandig om een auto te kopen die niet in verhouding staat tot je inkomen. Je verdiend onder het minimum loon voor een 21 jarige en je wilt een auto van ruim 20.000 euro kopen, dat past niet goed bij elkaar. Je gaat een enorm groot deel van je vermogen en inkomen uitgeven aan deze auto waardoor het echt heel lastig gaat worden om straks uit huis te gaan.

Tenzij je nog heel lang bij je ouders wilt blijven wonen of via hun een woning in de schoot geworpen krijgt is het niet onverstandig om toch naar de toekomst te kijken en niet voor het snelle gewin te gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
*verkeerd gelezen

[ Voor 96% gewijzigd door pagani op 03-01-2021 15:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
JukeboxBill schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:20:

Op Tweakers wordt je niet veel wijzer. Anderen gaan dan voor jou dingen bepalen op basis van veronderstellingen over je persoonlijke situatie.
Bijzondere reactie. Op Tweakers zitten geen mensen die verstand hebben van auto's? Ik zit ook op andere auto forums hoor. Is het nu beter? |:(

Hij geeft zijn leeftijd, geen schadevrije jaren, en zijn salaris. Dat is alle informatie die je nodig hebt, zo'n auto gaat gewoon niet. Kan je nog op 10 andere sites dezelfde vraag stellen, iedereen die er een beetje verstand van heeft zal hetzelfde zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 03-01-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

WEBGAMING schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Hij geeft zijn leeftijd, geen schadevrije jaren, en zijn salaris. Dat is alle informatie die je nodig hebt, zo'n auto gaat gewoon niet. Kan je nog op 10 andere sites dezelfde vraag stellen, iedereen die er een beetje verstand van heeft zal hetzelfde zeggen.
Wellicht krijgt hij van z'n ouders een woning of volgt hij op dit moment een opleiding waarmee hij straks een flink salaris binnen haalt, dat zou kunnen natuurlijk. Dus in principe kan meer informatie zeker geen kwaad, al zou je op basis van deze summiere informatie inderdaad deze auto afraden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:43
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:18:
[...]

Ja polo zijn ook mooie auto's
Kleine auto's heb ik het niet echt mee. De auto moet wel ook beetje bij de groep passen. Vrienden rijden A klasse van 50k. Dikke kia etc
Ben blij dat ik een auto als vervoermiddel zie. Ja het uiterlijk telt maar ook de prijs.

Echter een beginnend bestuurder heeft zoals vaker genoemd behoorlijk wat verzekeringspremie zeker met Golfjes. De eerder geposte Mazda is leuk maar als de KM's niet zo heel veel zijn achter elkaar dan kan de Swift ook prima.

Echter aan de antwoorden van TS te zien heb ik het idee dat het alleen maar om een dikke bak moet gaan. Je zit in een luxe positie (mogelijk huis van ouder overnemen) maar dan zou ik nog steeds niet 20+ uitgeven voor een 1e auto. Veel verder dan 10K zou ik persoonlijk niet gaan in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Tsurany schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:24:
[...]

Wellicht krijgt hij van z'n ouders een woning of volgt hij op dit moment een opleiding waarmee hij straks een flink salaris binnen haalt, dat zou kunnen natuurlijk. Dus in principe kan meer informatie zeker geen kwaad, al zou je op basis van deze summiere informatie inderdaad deze auto afraden.
Dan moet hij de vraag nog een keer stellen, als hij een beter salaris heeft. Je moet natuurlijk ook geen auto kopen met de gedachte dat je salaris beter gaat worden, dat is ook een super slechte beslissing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:12:
[...]Ik dacht dat de golf wel een normale redelijke beginner auto was. De reden dat een golf wil is omdat de auto ziet er heel mooi en sportief uit voor niet zoveel geld. Het digital dash en het grote scherm in het midden vind ik ook heel mooi. Je hebt de nodige opties erin. En heb wel goeie ervaring met volkswagen.
Als je met beginnersauto bedoelt de eerste auto die iemand koopt na het behalen van het rijbewijs dan denk ik dat je eerder uitkomt op een Renault Twingo uit 99, een Polo uit 01 of een Yaris of zo ;) En als je dan iets doms uithaalt dan slaap je gewoon goed :)
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:16:
[...]Ik bedoel niet zoveel geld voor wat je krijgt
Het is een VW, daar krijg krijg je altijd minder voor dan waarvoor je betaalt ;)
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:18:
[...]Ja polo zijn ook mooie auto's
Kleine auto's heb ik het niet echt mee. De auto moet wel ook beetje bij de groep passen. Vrienden rijden A klasse van 50k. Dikke kia etc
Je beantwoort hier mijn vraag in een eerdere posting. Je koopt dus geen auto, maar een imago. Overigens niets mis mee. Veel mensen doen dat en wat mij betreft net zo een legitieme reden dan een auto kopen om naar je werk te rijden. Dat imago kost echter serieus geld. Andere vrienden zoeken is veel goedkoper ;)

Bij 10k (in de praktijk rij je waarschijnlijk meer) gok ik op zo'n 700 euro per maand. Ik wil je uitdagen. Maak een spreadsheet waarin je alle kosten waar je aan kunt denken op een rijtje zet en reken dat eens uit per maand. Deel het hier en wij geven aanvullingen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 02:59
Cave_Boy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:25:
[...]
Veel verder dan 10K zou ik persoonlijk niet gaan in zo'n situatie.
Dat is nog absurd veel voor een vervoersmiddel. 3-5k zou ook prima zijn. De rest is geen vervoersmiddel maar een statussymbool waarvan het statusdeel niet bij je salaris past.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 23:53
Je grootste probleem bij een auto van EUR 25.000 is de afschrijving. Je kunt er vanuit gaan dat als je hem over 3-4 jaar verkoopt omdat hij niet meer in je groep past nog ongeveer 8.000 euro waard is met het aantal KM dat je rijd. Dan moet je dus EUR 17.000 bijleggen om weer een mooie nieuwe Waggie te kopen van EUR 25.000.

Dan moet je dus nu elke maand EUR 425 wegleggen omdat straks weer te kunnen betalen. Afschrijving dus.
Daar komt nog EUR 75-100 verzekering bij gok ik, EUR 75 wegenbelasting. En dan staat de auto dus alleen voor je deur.

EUR 600,- per maand, de helft van je inkomen, om de auto voor je deur te hebben staan.

Reken met je dagelijkste ritten ook maar EUR 150 aan brandstof als je de 1 op 20 al haalt. Na een jaartje mag je nieuwe banden á EUR 400 (wederom 33 per maand). Dan zitten we dus al op bijna EUR 800 per maand aan kosten en heb je nog onderhoud, wegenwacht etc.

Is dat nu realistisch met een inkomen van EUR 1200-1300 per maand? Ik denk van niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Tsja, als voor jou je auto het belangrijkste in je leven is en je gewoon lekker bij je pa kan blijven wonen komende 5 jaar, prima!
Maak voor jezelf eens een lijstje:

Vaste kosten:
+- 300 euro afschrijving (2% van waarde per maand)
+- 100 euro per maand verzekering
+- 100 euro motorrijtuigenbelasting
+- 100 euro onderhoud
+- 100 euro brandstof (auto rijdt 1:15, benzine kost iets van 1.50, je gaat 1x per week naar je vrienden en 5x per week naar werk)

Dan ben je met een auto van 20k (die golf die je toonde) zo'n 700 euro per maand kwijt.
Als je een ongeluk krijgt heb je een probleem, want dan mag je opnieuw 20k dokken. Kan je dat wel sparen? In hoeveel tijd denk je een nieuwe auto te willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
*Ah excuses, ik zie dat bas de berekening al gemaakt had, maar dan voor auto van 25k .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:29:
*Ah excuses, ik zie dat bas de berekening al gemaakt had, maar dan voor auto van 25k .
Op een minuutje van mekaar, we komen tot dezelfde conclusie, niet doen!

@Johan122 Kun je de auto goedkoop laten onderhouden? Ben je zelf handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Roenie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:26:
[...]
Als je met beginnersauto bedoelt de eerste auto die iemand koopt na het behalen van het rijbewijs dan denk ik dat je eerder uitkomt op een Renault Twingo uit 99, een Polo uit 01 of een Yaris of zo ;) En als je dan iets doms uithaalt dan slaap je gewoon goed :)

[...]
Het is een VW, daar krijg krijg je altijd minder voor dan waarvoor je betaalt ;)

[...]
Je beantwoort hier mijn vraag in een eerdere posting. Je koopt dus geen auto, maar een imago. Overigens niets mis mee. Veel mensen doen dat en wat mij betreft net zo een legitieme reden dan een auto kopen om naar je werk te rijden. Dat imago kost echter serieus geld. Andere vrienden zoeken is veel goedkoper ;)

Bij 10k (in de praktijk rij je waarschijnlijk meer) gok ik op zo'n 700 euro per maand. Ik wil je uitdagen. Maak een spreadsheet waarin je alle kosten waar je aan kunt denken op een rijtje zet en reken dat eens uit per maand. Deel het hier en wij geven aanvullingen indien nodig.
Ik zie veel mensen denken dat ik de auto voor werk gebruik dit klopt niet. Ik krijg een bus van werk waarmee ik de me ritten doe en lever die weer in. Met de auto rij ik ong 10-15k per jaar.
Voor de spreadsheet

Ik ga uit van verzekering max
300 per maand
Wegenbelasting 60 per maand
Dat word max 400 per maand
Hou dan rond 800 per maand over waarvan ik 600 elke maand opzij wil zetten voor onderhoud
Verder volg ik een studie op het HBO en nee ik hou niet maar 200 euro over heb nog wel wat inkomen apart van dat koerier werk(legaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Ik zie veel mensen denken dat ik de auto voor werk gebruik dit klopt niet. Ik krijg een bus van werk waarmee ik de me ritten doe en lever die weer in. Met de auto rij ik ong 10-15k per jaar.
Voor de spreadsheet

300 per maand
Hou dan rond 800 per maand over waarvan ik 600 elke maand opzij wil zetten voor onderhoud
Verder volg ik een studie op het HBO en nee ik hou niet maar 200 euro over heb nog wel wat inkomen apart van dat koerier werk(legaal)
Lees mijn reactie even, de afschrijving van EUR 400 per maand moet je echt niet vergeten, je moet ooit een nieuwe kopen. Met deze auto pas je over 5 jaar echt niet meer in de groep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
BasvanS schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:31:
[...]

Op een minuutje van mekaar, we komen tot dezelfde conclusie, niet doen!

@Johan122 Kun je de auto goedkoop laten onderhouden? Ben je zelf handig?
Mijn vriend kent mensen met een garage kan daar met korting verder heb ik ook vrienden die handig zijn met sleutelen aan auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
@Johan122 heb je even op independer gekeken, ik ahd je al linkje gestuurd waar je gewoon alles kan invullen. Dan weet je emteen wat je kosten zijn qua verzekering.

Wat betreft vrienden die handig zijn: geven ze je garantie als ze iets slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
BasvanS schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Lees mijn reactie even, de afschrijving van EUR 400 per maand moet je echt niet vergeten, je moet ooit een nieuwe kopen. Met deze auto pas je over 5 jaar echt niet meer in de groep!
De auto is 2de hands geen nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:34:
@Johan122 heb je even op independer gekeken, ik ahd je al linkje gestuurd waar je gewoon alles kan invullen. Dan weet je emteen wat je kosten zijn qua verzekering.

Wat betreft vrienden die handig zijn: geven ze je garantie als ze iets slopen?
Ja heb op independer gekeken zag vanaf 250 tot 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Ook een tweedehands auto moet over een paar jaar vervangen worden. Als jij over vijf jaar een nieuwe auto wilt moet je daar toch flink wat duizenden euro's bij gaan leggen. Dan heeft de auto die je nu koopt alweer 75k op de teller en is hij vijf jaar ouder. Moet je dan 10.000 euro bijleggen dan moet je nu dus ~150 euro per maand sparen voor die auto, dat is je afschrijving.

Al met al klinkt dit als boven je stand willen leven zonder na te denken over de gevolgen over een paar jaar. Als jij straks je studie hebt afgerond wil je waarschijnlijk een eigen woning kopen, dat gaat erg lastig als je niet een paar tienduizend euro als eigen vermogen in kan leggen. En juist dat vermogen kan je nu het beste gaan opbouwen, niet uitgeven aan een auto enkel omdat je bij je vriendengroep wilt horen.

Het leven wordt een stuk duurder als je op eigen benen moet staan en je ouders niet meer alles betalen.

[ Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 03-01-2021 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Laatst online: 22-11-2023
Afschrijving? Benzine? Reserves voor schade, boetes, onvoorziene reparaties?

En wil je zelf ook nog eten?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Geloof me, je gaat vanaf de eerste tot de 40e maand 425 per maand afschrijven op deze auto.

Als je makkelijk en goedkoop onderhoud kunt regelen en veel KM rijd, mss is dan een ouder dieseltje wat.

Even compleet random: DEZE

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WEBGAMING
Wat gebeurt er eigenlijk met je imago als je in zo'n auto zit, maar voor de rest compleet platzak bent?

[ Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 03-01-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Tsurany schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Ook een tweedehands auto moet over een paar jaar vervangen worden. Als jij over vijf jaar een nieuwe auto wilt moet je daar toch flink wat duizenden euro's bij gaan leggen. Dan heeft de auto die je nu koopt alweer 75k op de teller en is hij vijf jaar ouder. Moet je dan 10.000 euro bijleggen dan moet je nu dus ~150 euro per maand sparen voor die auto, dat is je afschrijving.
Maar moet ik persee dan een nieuwe auto kopen na 5 jaar of bedoel je dat als keuze ik wil deze auto wel een tijdje houden vandaar dat beetje moderne wil. Ben niet echt van plan om heel snel een nieuwe te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Begin hier maar eens mee
https://www.autoscout24.n...ldtidx=9&cldtsrc=listPage

https://www.autoscout24.n...ldtidx=7&cldtsrc=listPage

Alleen wa verzekeren en onderhouden. Gaat het mis dan kan je over 3 jaar een zelfde bedrag uitgeven.

[ Voor 22% gewijzigd door D-dark op 03-01-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Met die bedragen neem ik aan all risk- dat is verstandig om bij een dure auto te pakken.
Hou er rekening mee dat je wegenbelasting hoger kan zijn. Op https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen kan je het berekenen.

Qua afschrijving, 2% per maand is een normale afschrijving (hoeft niet per se 400 euro te zijn, hangt volledig af van de prijs van de auto) . Zoals iedereen weet is de afschrijving het hoogst in het begin, en lager naarmate de auto ouder is.

ps, nadeeel van all risk: je premie SCHIET voor altijd omhoog als je eens schade claimt . Veel schades zijn goedkoper om zelf op te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 03-01-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:50
D-dark schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:39:
Begin hier maar eens mee
https://www.autoscout24.n...ldtidx=9&cldtsrc=listPage

Alleen wa verzekeren en onderhouden. Gaat het mis dan kan je over 3 jaar een zelfde bedrag uitgeven.
Oh ja neem er nog eens 2 setjes distributiekettingen erbij als je de 3 jaar wilt uitzingen.
Geen grap, sla de TSI's over van 2003-2013. Dan heb ik het compleet over de VAG groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Maar moet ik persee dan een nieuwe auto kopen na 5 jaar of bedoel je dat als keuze ik wil deze auto wel een tijdje houden vandaar dat beetje moderne wil. Ben niet echt van plan om heel snel een nieuwe te kopen
Uiteindelijk moet de auto vervangen worden, als dat niet over vijf jaar is dan is dat wellicht over tien of vijftien jaar. Tenzij je op dat moment een wrak van de sloop wilt rijden zul je een vergelijkbaar bedrag nodig hebben om een vervangende auto te kopen. Als jij over tien jaar weer een Golf van een paar jaar oud wilt kopen zul je dus weer 20.000 euro moeten hebben, je huidige auto zal dan hooguit een paar duizend euro waard zijn dus je zult zeker 15.000 euro gespaard moeten hebben, dat is de afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Hmm ja ik ga voor nu sparen en in januari 2022 alles op een rijtje zetten kwa kosten met jullie adviezen en dan een auto uitkiezen. Is waarschijnlijk het verstandigds want dan heb een zekere prijs en kenteken om alle kosten uit te rekenen. Ik wil jullie bedanken voor de reacties weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:39:
Met die bedragen neem ik aan all risk- dat is verstandig om bij een dure auto te pakken.
Hou er rekening mee dat je wegenbelasting hoger kan zijn. Op https://www.belastingdien...tuigenbelasting-berekenen kan je het berekenen.

Qua afschrijving, 2% per maand is een normale afschrijving (hoeft niet per se 400 euro te zijn, hangt volledig af van de prijs van de auto) . Zoals iedereen weet is de afschrijving het hoogst in het begin, en lager naarmate de auto ouder is.

ps, nadeeel van all risk: je premie SCHIET voor altijd omhoog als je eens schade claimt . Veel schades zijn goedkoper om zelf op te lossen.
GOLF GTI, 4 jaar oud, 125k gelopen, 26.000 EUR
GOLF GTI, 8 jaar oud, 225k gelopen, 9.000 EUR

17.00 euro, in (vooruit) 48 maanden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:58
sparen is nooit slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
maar een jaar lang sparen is lang hoor :P

ps , ik zou zlef nooit een auto van 50k als eerste auto kopen. Doe gweoon een leuke bakje dat je ook om akn bouwen. ALs je dan op het eind er niets voor terugkrijgt is het geen probleem.
Een auto van 5k kan je gewoon enkel CA verzekeren, als die kapot gaat na paar jaar, pech gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Een auto van dat bedrag is echt heel flink. Knap van je dat je (blijkbaar) zoveel hebt gespaard, maar ik zou het geld opzij zetten voor als je later eens op jezelf wil gaan wonen en nu een tweedehands kopen die iets ouder is en misschien een wat kleinere motor er in heeft zitten. Zelf denk ik bij jouw inkomen aan 4000-6000 maximaal.

Wat praktische tips bij het kopen van een (tweedehands) auto:
- Check online wat veelvoorkomende kwalen zijn met de auto en of de auto bekend staat als betrouwbaar
- Zoek op wat standaard dingen zijn om op te letten bij de aankoop van een tweedehands auto en controleer deze.
- Foto's zeggen vaak vrij weinig. Er valt veel te verbloemen op foto's die je in het echt wel ziet. Kijk de foto's ook op een groot scherm, dan zie je al een stuk meer als op mobiel.
- Check verschillende autowebsites, zoals marktplaats, autoscout en autotrack.
- Houd rekening met bijkomende kosten. Veel dealers rekenen rond de 700 voor 3 maand verzekering op de motor+afleverkosten.
- Sommige kleine 'goedkope' auto's zijn duur tweedehands. Vergelijk dit.
- Houd rekening met het verbruik en de wegenbelasting. Grote auto's verbruiken vaak meer en kosten meer belasting.
- Maak een kostenplaatje voor aanschaf en kosten die je kwijt bent na 5 (of 4 of 3 bijv.) jaar. Neem hier alle kosten in mee zoals aanschaf, verzekering, belasting, brandstof, onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
com2,1ghz schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Oh ja neem er nog eens 2 setjes distributiekettingen erbij als je de 3 jaar wilt uitzingen.
Geen grap, sla de TSI's over van 2003-2013. Dan heb ik het compleet over de VAG groep.
Voor dagelijks gebruik woon -werk ben ik het met je eens.
Maar voor een eerste auto die is om de blits mee te maken met 10000 a 15000 Km per jaar en zoals gezegd handige vrienden is het een gok waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-07 11:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Voor de spreadsheet

300 per maand
Kijk als je echt wil en je hebt geen andere doelen in het leven, kun je best zo'n auto kopen. Maar als je ooit op jezelf wil gaan wonen of er is eens iets met die auto (waterpompje bij een GTI kost 1300,-) sta je mooi te kijken. En als handige Harrie ga jij geen Golf 7 GTI kunnen onderhouden, daar zijn die auto's net iets te complex voor. Ja een remschijfje, maar voor het vervangen van de remvloeistof heb je al VAG-COM nodig (alhoewel, voor de remschijven een XZN-bit en ook VAG-COM voor de handrem).

Ik ben een jaartje ouder en verdien een paar honderd euro meer per maand dan jij met mijn bijbaantje, en ik rij een Kia Picanto uit 2014. Weet je waarom? Omdat die 50,- per maand kost aan verzekering en wegenbelasting, de afschrijving minimaal is, ik 7 jaar garantie heb op een auto die sowieso al ongelofelijk betrouwbaar is, en hij zal je naar de andere kant van de wereld en terug brengen zonder morren. Is het belachelijk comfortabel, snel of luxe? Nee, daar moet je een andere auto voor kopen, maar ik rij er rustig 250-350km enkel mee naar een vakantie of zo. Wat mijn vrienden rijden kan mij echt aan mijn reet oxideren, de meesten hebben helemaal geen auto of hoogstens een brommer. En als je vrienden je afrekenen op de auto die je hebt zou ik sowieso eens ga nadenken over andere dingen dan auto's.

Een collega op mijn werk is 18 of 19 en verdient nog niet de helft van mij per maand, toch heeft hij een Audi A3 1.4 TFSI sedan uit 2014 of 2015 gekocht. Geloof me maar dat die auto hem zijn hele salaris kost per maand. En maar patsen met zijn auto, geloof me, daar krijgt iedereen meer krom zin van dan dat ze bewondering hebben voor je auto.

Vind het trouwens knap als jij een verzekeraar kan vinden die je op die leeftijd een Golf 7 GTI laat verzekeren. Als ze dat al doen zal het je all-risk meer dan 200,- per maand gaan kosten. Reken eens uit, 2400,- per jaar aan verzekering, 65,- per maand wegenbelasting (750,- per jaar), onderhoud mag je gemiddeld rustig 100,- per maand voor rekenen bij zo'n auto (1200,- per jaar). Afschrijving en benzine nog niet meegerekend zit je op 4350,- per jaar aan kosten. Neem 4500,- en voor afschrijving nog eens 3000,- en dan voor benzine (als je goedkoop tankt á 1.45,- per liter met een verbruik van 1:12.5 en jaarlijks 12.5dkm) 1450,- per jaar. Maakt ongeveer 4500+3000+1450= 8950,- per jaar 8)7 Zet dat bedrag eens apart per maand en kijk of je daar mee kunt leven.

Er is een reden dat de meeste mensen zo'n auto helemaal niet kunnen betalen of bezitten. Misschien strikt gezien wel, maar realistisch gezien absoluut niet. Kosten trek ik overigens niet uit mijn kont, mijn ouders bezitten een Golf 7 GTI. Alleen betaalt mijn vader met zijn 30 schadevrije jaren 45,- all risk per maand en hij zal wat zuiniger rijden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-07 08:15
Je kunt dit heel lang voor jezelf recht gaan lullen maar niemand hier zal zeggen dat dit financieel een verstandige keuze is. Één tegenslag (baan kwijt, werkgever failliet) en je moet je auto met dikke afschrijving verkopen omdat je de vaste lasten van €400 per maand niet meer kan dragen, al rij je er geen kilometer mee.

Kun je het betalen; ja. Moet je dit willen; nee.

Het beste advies wat ik je kan geven is; kijk niet teveel naar je vriendengroep en trek je eigen plan. Ik snap dat het af en toe frustrerend kan zijn om je vrienden van dezelfde leeftijd in dikke bakken te zien rijden. Maar misschien geven zij net zoals jij dan wel al hun geld uit aan een auto en moeten ze straks na hun studie bij hun ouders blijven wonen omdat ze geen geld hebben voor borg, voor huur, voor inrichting van een huis, voor €10K aan kosten koper bij aankoop van een huis. Dán ben je pas stoer hoor, met je A-klasse bij je papa en mama, zonder spaargeld op je 25e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:50
D-dark schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Voor dagelijks gebruik woon -werk ben ik het met je eens.
Maar voor een eerste auto die is om de blits mee te maken met 10000 a 15000 Km per jaar en zoals gezegd handige vrienden is het een gok waard.
Ik heb familie met een eigen autogarage en kwam ik al uit op 1600 euro voor mijn Golf 6 1.4 TSI. Had nog gevraagd wat het kost bij de dealer, en die zei 3300 euro. Op diverse forums waren de bedragen allemaal boven 2000 euro. Je hebt van die grapjassen die alleen de ketting vervangen voor 900 euro, maar dan ben je volgende jaar weer aan de beurt.
Dat setje bestaat uit een ketting, kettingspanner, nokkenasversteller, geleiders. Dan mag de krukaskeering, pakking van de distributiepaneel ook meteen vervangen worden. Nu je toch de boel open hebt neem je ook meteen je multiriem, waterpomp en je bougies mee.

Na ongeveer een ton (probleemloze)kilometers en 5 jaar in gereden te hebben begon hij weer te ratelen en had ik hem weggedaan.

Allemaal prima als je er meerdere jaren in wilt rijden, maar voor korte termijn raad ik geen TSI met een distributieketting aan. Tenzij er aantoonbaar historie is dat de ketting op de correcte wijze is vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Voor de spreadsheet

300 per maand
Zet dit alles nu eens in een spreadsheet met realistische bedragen. Rond het niet in je eigen 'voordeel;' af. Dat deed ik vroeger ook: alles op zo'n gunstig mogelijke manier uitrekenen, maar de enige die ik voor de gek hield was ik zelf.

Maar terug naar je berekening. Waar is de brandstof? Wat is het verbruik (1 op 12?) Waar is de afschrijving? Hoeveel is het onderhoud (inclusief riem/koppeling/et cetera)? Heb je een zware rechtervoet met navenante boetes?

Overigens had ik ook dergelijke vrienden waarbij ik de druk voelde meer uit te geven dan ik wilde. Dat legde ik mijzelf eigenlijk op uiteraard. Als je daar van genezen bent kun je betere beslissingen nemen ;) Ik heb hen dan ook sinds ik begin 20 was niet meer gezien.
com2,1ghz schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:59:
...Allemaal prima als je er meerdere jaren in wilt rijden, maar voor korte termijn raad ik geen TSI met een distributieketting aan. Mits er aantoonbaar historie is dat de ketting op de correcte wijze is vervangen.
Ik vermoed dat je 'tenzij' in plaats van 'mits' bedoelt, anders lijkt jouw advies mij onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Netjes dat je zoveel geld gespaard hebt dat je een auto van dat bedrag kan aanschaffen op die leeftijd. Echter is, zoals al heel vaak gezegd in dit topic, de aanschaf van een auto maar de fractie van de kosten over een aantal jaar.

Als je de betreffende auto gekocht hebt moet je alle bijkomende, terugkerende, kosten nog gaan betalen. Denk hierbij aan wegenbelasting, brandstof, afschrijving én onderhoud. Op een inkomen van 1200 euro ben je waarschijnlijk met de genoemde auto's meer dan de helft per maand kwijt aan de auto. Dat is op het moment dat een verzekeraar je wilt verzekeren, dat is niet vanzelfsprekend met dat soort auto's op die leeftijd. Dat de prijs getoond word op de website betekend niet dat de aanmelding geaccepteerd word.

Probeer daarnaast nog wat vooruit te denken. Je zegt dat je nu HBO doet, na het afronden van je opleiding wil je waarschijnlijk uit huis. Waarschijnlijk stijg je wel iets in komen na het behalen van je diploma maar 600-700 euro per maand blijft een groot deel van je salaris. Dit deel van je salaris kan je niet uitgeven aan een hypotheek of iets dergelijks. Ook ben je een groot deel van je spaargeld kwijt... Bedenk ook dat de huizenmarkt waarschijnlijk nog even de verkeerde kant op blijft gaan voor starters...

Al met al lijkt mij het handiger om een goedkopere auto aan te schaffen. Zo hou je spaargeld over en heb je een hoger "besteedbaar" inkomen voor huisvesting. Het overige deel van je spaargeld kan je dan voor de inrichting gebruiken. :)

Zoals mijn ouders altijd zeggen: koop nooit iets wat je niet twee keer kunt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Als ik de laatste advertentie uit de OP neem (dus de 1.4 TSI, niet eens een GTI) en die inplug in onderstaande calculator (o.b.v. 12.500 km/jr en 5 jaar bezit) kom ik uit op €570 p/m. Dan gaan ze echter uit van 70% no-claim korting. Als je dit bijstelt naar het bedrag dat je kwijt bent als 21-jarige met 0 schadevrije jaren (~€300 p/m op Independer) zit je rond de €800 p/m.

In die berekening worden de onderhoudskosten vaak iets overschat en gaandeweg zal de verzekering natuurlijk steeds goedkoper worden. Wellicht kom je dus iets lager uit, maar je snapt het idee.

https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:10
Ik snap het probleem niet echt.....
Is het verstandig ...nee niet echt.

Hij is nog maar 20 jaar....blijkbaar heeft hij genoeg gespaard.
Ik weet niet hoeveel geld je in totaal hebt.
Je bent nog jong ..woont nog thuis.

Als je een autoliefhebber bent...gewoon lekker doen.
Je kan nog sparen.

Desnoods iets goedkoper zodat je nog wat centen overhoud.

[ Voor 12% gewijzigd door Aggressor op 03-01-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Aggressor schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:11:
Ik snap het probleem niet echt.....
Is het verstandig ...nee niet echt.

Hij is nog maar 20 jaar....blijkbaar heeft hij genoeg gespaard.
Ik weet niet hoeveel geld je in totaal hebt.
Je bent nog jong ..woont nog thuis.

Als je een autoliefhebber bent...gewoon lekker doen.
Je kan nog sparen.

Desnoods iets goedkoper zodat je nog wat centen overhoud.
Dat klopt. Als TS dit echt wil en dus accepteert dat het een zware last in combinatie met het inkomen is om in een goed blaadje bij vrienden te staan dan zou ik zeggen: veel plezier met de auto. Sommige dingen in het leven zijn niet verstandig, maar wel leuk :)

Aan de andere kant voel ik wel de behoefte om de andere kant aan te geven. En aangezien de TS een topic opent, krijg hij dus ook 'verstandige' reacties.

@Johan122, laat nog even horen welke auto het is geworden ok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05:10
@Anoniem: 214829 klopt helrmaal.
Op 20 jarige leeftijd zo'n bedrag hebben vind ik knap. Dan heb je er blijkbaar ook genoeg voor gespaard en gewerkt.

En als je nog thuis woont kan je wel 600a700 per maand sparen.

Met geld kun je verstandige dingen doen dan een auto kopen. (Slechte investering)
Maar ik snap het wel als autoliefhebber.

En als je zeker weet dat je genoeg kunt sparen......is het je eigen keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat is eigenlijk de reden dat je nu een topic opent terwijl je over een jaar(!) een auto wilt gaan kopen? Een jaar lang dit topic in leven houden, vragen blijven stellen en mogelijke auto's overwegen? Nu een auto kiezen en die over een jaar gaan kopen, terwijl die auto er dan allang niet meer is? Of dat de markt veranderd is, zodat er andere auto's mogelijk worden je weer opnieuw kunt beginnen?

Ik zie het doel nog niet zo.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan122
Roenie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:20:
[...]
Dat klopt. Als TS dit echt wil en dus accepteert dat het een zware last in combinatie met het inkomen is om in een goed blaadje bij vrienden te staan dan zou ik zeggen: veel plezier met de auto. Sommige dingen in het leven zijn niet verstandig, maar wel leuk :)

Aan de andere kant voel ik wel de behoefte om de andere kant aan te geven. En aangezien de TS een topic opent, krijg hij dus ook 'verstandige' reacties.

@Johan122, laat nog even horen welke auto het is geworden ok?
Zal ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
MadMarky schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:28:
Wat is eigenlijk de reden dat je nu een topic opent terwijl je over een jaar(!) een auto wilt gaan kopen? Een jaar lang dit topic in leven houden, vragen blijven stellen en mogelijke auto's overwegen? Nu een auto kiezen en die over een jaar gaan kopen, terwijl die auto er dan allang niet meer is? Of dat de markt veranderd is, zodat er andere auto's mogelijk worden je weer opnieuw kunt beginnen?

Ik zie het doel nog niet zo.
Eigenlijk het enige wat ik wou weten is welke kosten erbij komen. Zodat ik me keuze nog kan aanpassen daarop. De auto's zijn niet die ik wil kopen maar dienen slechts als voorbeeld. Ik heb nooit gezegd dat ik een GTI ga kopen die conclusie werd getrokken. Ik heb een budget tot max 25k en wou even weten waar ik rekening mee moet houden in verband met mij auto keuze.
De golf is mijn voorkeur auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon nu een oud brikje kopen.. en er geen wonderen van verwachten.. maar wel schadevrije jaren sparen voor je verzekering!

ik wou zelf ook wel een iets dikkere auto dan een Fiat Panda uit 2004ik wou geen lage auto ivm rug maar die waren ondanks ik al 10 jaar m'n rijbewijs heb nog gewoon niet leuk in de verzekering, (eerste auto op naam) Dat ik al 10 jaar rijd in andermans auto's hadden ze overal maling aan..

en tuurlijk elke auto kost geld.. of die nu 500, 5000 of 50.000 euro gekost heeft.. al koop ik liever een nu weer een goedkoop autotje waarmee ik weer een jaar of 2 minimaal vooruit kan, dan een dikke auto die kapitalen kost in de wegenbelasting en verzekering en onderhoud

404 Signature not found

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.