Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:23:
Bedankt voor de vele reacties de reden dat geen goedkopere auto haal is omdat ik vaker heb gereden in mijn vader de auto van rond de 700 euro. Die auto is 1 en al elende. Ook op mijn stage alleen maar elende met de oude auto's. Een vriens van me had een auto voor me gehuurd een 2020 T-cross. Daar had ik wel eem goeie ervaring mee. En op de reacties waarom ik nu al specifiek kijk is omdat ik zo een soort auto wil en dan weet ik ongeveer hoeveel ik moet sparen. Ik heb nu bijna 2 jaar mijn rijbewijs en werk als bezorger. Rij ong 140km gemiddeld per dag 4-5 dagen per week. Dus dat zou gng moeten zijn voor ervaring neem ik aan.
Dus ongeveer 50k rijervaring? Dat is niet heel veel. Maar goed, een verzekering gaat niet jouw km tellen als ervaring, maar jouw leeftijd/jaren rijbewijs.
Overigens: n=1 lijkt me niet een handige vergelijking. Ik zou het dan wat gestructureerder aanpakken. Daarbij, in het ergste geval is die auto van 700 na een half jaar niet meer te repareren. Dan koop je een nieuwe en heb je veel geleerd over hoe het is een auto te hebben.
Uiteraard gun ik je een mooie en goede auto (al snap ik dan VW niet echt

) en ik denk dat de veel posters hier ookj in jouw situatie hebben gezeten qua droom. Maar die droom kost serieus geld. Het is ook menselijk om de kosten van die auto te bagatelliseren en de kosten van alternatieven te overdrijven. Een auto kost altijd meer geld dan je denkt.
Een gok (zet dit zelf maar eens op een rijtje) van de kosten per maand bij 30k per jaar in een dergelijke auto: 800-900 euro. Dat is een flinke hap uit je inkomen.
Dat dacht ik op jouw leeftijd ook

Maar goed, dat kan natuurlijk.
En het hoeft niet persee een gti te zijn. Tsi en gtd zijn ook goed was meer als voorbeeld. Mijn enige criteria is pano dak, automaat en digital dash bj 2017 dan kom je op GTI GTD en een paar TSI uit. De huurauto had ik 3/4 dagen 600km mee gereden. Was een automaat hele fijne auto geen problemen mee niks...
Dan zijn er toch nog wel andere merken en types? Maar buiten dat, door met name dat digitale dashboard zit je in een hoger segment te zoeken. Kan, maar als je dat laat varen gaat er een ruim blok auto's open waar je uit kunt kiezen. Je wint dan in ieder geval op afschrijving en verzekering.
Met me vader de auto of de oude auto's op stage alleen maar problemen wil liever niet zo iets bezitten. Is het mischien een idee de verzekering op me pa de naam te zetten?
Rijdt je vader in een oude ME auto? Maar goed, dat is een idee inderdaad. Geef dan wel aan bij de verzekering dat jij een regelmatige bestuurder bent. Maar goed, je bouwt dan geen schadevrije jaren op. Ook begrijp ik dat je koerier bent. In dat geval gebruik je de auto dus als bedrijfsmiddel. Dat is ook iets dat de verzekering moet weten omdat dit het risico ook hoger maakt.
Een beter idee is het om een minder dure en oudere auto met minder PK te kopen en tegen 'relatief' lage kosten lekker rijervaring op te doen, schadevrije jaren op te bouwen en te ervaren wat er allemaal bij een auto komt kijken. Aanschaf is namelijk maar één aspect en de gebruikskosten zijn hoger dan dat.
Maar even constructief. Wat is voor jouw belangrijk in het hebben van een auto (ik bedoel niet de opties van de auto zelf): imago, degelijkheid, kosten, ruimte, snelheid, merk, wegligging? Zet dit soort (en andere) zaken eens op een rijtje van voorkeur. Dat helpt je om naar alternatieven te kijken en dan kunnen posters hier suggesties doen. Neem bijvoorbeeld dat dashboard. Waarom wil je dat? Is het om=dat je dat mooi vind? Is het omdat je dat stoer vindt tegenover je vrienden? Dit alles zonder waardeoordeel, want als het imago is, dan is dat een hele menselijke wens dat anderen naar je opkijken. Alleen die komt dus wel met een prijs.
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:08:
[...]
Ik heb ff gekeken volgens de link die iemand stuurde van de anwb is de onderhoud 250 per jaar klopt dat? Weet je dat mischien uit ervaring. En in de omschrijving staat dat dealer garantie heb bij bepaalde auto's. Standaard golf vind ik zelf niet zo mooi vind het niet erg maar heb wel liever zo digital dash. Waarom een automaat? Mijn werk bus is schakel ik zit dus uren te schaken tijdens werk en rij dus liever een automaat als eigen auto. Wat aflossing betreft ik betaal de auto volledig in 1 keer. Wegenbelasting is ong 180 per 3 maanden valt best mee. En wat is er mis met een peugout heb daar alleen maar slechte ervaringen mee. Een ford focus wou ik private leasen maar kom dan op zelfde prijs totaal uit als die golf vandaar de beslissing om toch te kopen.
Kennelijk heb ik het niet goed begrepen. Voor je koerierswerk in een bus en deze is alleen voor privé? Hoeveel kilometers per jaar ga je daar in rijden? Want bij 30k per jaar is 250 euro aan onderhoud niet reëel.