Aankoop 1ste auto

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 21.523 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Eigenlijk het enige wat ik wou weten is welke kosten erbij komen. Zodat ik me keuze nog kan aanpassen daarop. De auto's zijn niet die ik wil kopen maar dienen slechts als voorbeeld. Ik heb nooit gezegd dat ik een GTI ga kopen die conclusie werd getrokken. Ik heb een budget tot max 25k en wou even weten waar ik rekening mee moet houden in verband met mij auto keuze.
De golf is mijn voorkeur auto
Iedereen die 20 is wil een Golf en een groot gedeelte rijdt vervolgens dronken tegen een lantaarnpaal. :+ Wil niet zeggen dat jij dat ook gaat doen, maar een verzekeraar wil het risico niet nemen en vraagt vrolijk 200.- of meer voor de combinatie man-20-Golf.
Neem een even dure Volvo S80 met 300pk V8 en je bent opeens wel welkom bij een verzekeraar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-05 15:03
Slechte ontwikkeling, steeds meer jongeren ontlenen status en aanzien op basis van de auto. Wellicht mede door YouTube en car-spotters en dergelijke. Slechtste keuze die je kunt maken met je spaargeld, financieel gezien.

De jaren voor corona, vooral 2019, slibben de toegangswegen hier naar de stad en omliggende dorpen helemaal dicht. Opmerkelijk veel leeftijdsgenoten, daar zal de toename aan verkeer voor een groot deel vandaan zijn gekomen. Gevolg was dat men maar op de mobiel ging zitten spelen, en ook zag ik een toename van het aantal road-rages/verkeersincidenten. Was allemaal goed te volgen vanaf het fietspad. Wat dat betreft kwam corona/thuiswerken op precies het goede moment. Men doet maar, tot het niet kan, en dan opeens realiseren dat bijna alles veel slimmer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:37:
[...]Eigenlijk het enige wat ik wou weten is welke kosten erbij komen...
Als je niet eerst zelf een gedetailleerd overzicht post weten we natuurlijk niet wat er nog bij komt. Veel zaken kun je opzoeken of er een goede schatting van maken. Maak gewoon zelf die lijst in een spreadsheet en post die dan hier. Dan krijg je betere antwoorden dan het adagium: "koop eerst eens een goedkopere auto." Het is hier niet van: ik vraag gewoon en iemand anders mag het uitzoeken.

Dus kom op: post een lijst met kosten per jaar die je aan die auto zult hebben en ik weet zeker dat je specifieke feedback krijgt of je nog iets mist of dat kosten verkeerd begroot lijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 03-01-2021 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:35
Ff een korte berekening, dan weet je wat je te wachten staat bij zo'n auto.

Verzekering: +/- 250 per maand
Gebaseerd op wat hier door diverse personen wordt gezegd.

Wegenbelasting: 60 per maand

Benzine: +/- 160 per maand
Om makkelijk te rekenen, uitgegaan van 1000 km per maand en een verbruik van 1 op 10.

Vaste lasten totaal: 470 per maand

Verstandig is om zo'n 100 per maand te reserveren voor onderhoud.

Reserveer ook maar ongeveer 50 per maand voor boetes. (= 600 per jaar, alles wat over is daarvan is een bonus)

Zit je al op een totaalplaatje van 620 euro per maand. Dit is de helft van je inkomen.

Verder zijn deze cijfers gebaseerd op nu, en niet op 2 jaar.

Wil je de vaste lasten wat omlaag krijgen, koop nu dan een leuk autootje die je ongeveer 300 euro per maand aan vaste lasten, onderhoud en benzine kost. Op die manier bouw je al schadevrije jaren op, waardoor je de auto goedkoper verzekerd krijgt.

Tegen de tijd dat je zo'n Golf wilt kopen, zullen de prijzen ook alweer wat gezakt zijn, waardoor je uiteindelijk veel minder aan verzekering kwijt bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 22:19
Wat een heerlijk topic dit. Met verbazing gelezen. Alle nuttige reacties zijn nu wel voorbij gekomen. Ik ben wel benieuwd. Wat vind je vader hier eigenlijk van? Kunnen jouw vrienden die in 50k auto's rijden mij tips geven over welk werk ik moet doen om dat op mijn 20e te kunnen betalen. Wat voor HBO-studie ga je volgen? Wat zijn daarmee je carrièrekansen? Kun je je salaris geheel opmaken of betaalt je vader alles? Heb je bijvoorbeeld geen zorgverzekering? Telefoonkosten? So many questions! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Kijk eerst eens wat een set van 4 (goede) banden kost.

Hoe het ook zij, die auto gaat je (zonder lening) minimaal 33% van je inkomen kosten. Een keer beetje pech en het is 50%. Klein botsinkje en het is 60%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:00
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:23:
Bedankt voor de vele reacties de reden dat geen goedkopere auto haal is omdat ik vaker heb gereden in mijn vader de auto van rond de 700 euro. Die auto is 1 en al elende. Ook op mijn stage alleen maar elende met de oude auto's. Een vriens van me had een auto voor me gehuurd een 2020 T-cross. Daar had ik wel eem goeie ervaring mee. En op de reacties waarom ik nu al specifiek kijk is omdat ik zo een soort auto wil en dan weet ik ongeveer hoeveel ik moet sparen. Ik heb nu bijna 2 jaar mijn rijbewijs en werk als bezorger. Rij ong 140km gemiddeld per dag 4-5 dagen per week. Dus dat zou gng moeten zijn voor ervaring neem ik aan.
Beetje oude quote, maar als je een aantal jaar bij je werkgever schadevrij rijdt, zou je daar een verklaring van kunnen vragen en die gebruiken voor je eigen autoverzekering. Ik weet niet of het vandaag de dag nog werkt, maar je zou het zeker kunnen proberen (en vooraf bellen met je beoogde verzekeraar of ze zoiets accepteren). Het zou je zomaar één of twee schadevrije jaren op kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Civic09
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-05 21:37
Als autoliefhebber van de oude(re) stempel kan ik er echt niet bij dat de jonge generatie zo kickt op fancy schermen in een auto. Spaar dan door en koop een Tesla. Dan heb je echt een rijdende IPad.
In mijn tijd kon je de blits maken als je je auto volhing met de halve Autostyle catalogus. Net zo fout bedenk ik me.

Naast de Golf R-Line is de Mercedes A en CLA ook typisch zo’n auto waar jonge gastjes zich graag in laten zien. Altijd met het panodak stoer op een kiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Civic09 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:37:
Als autoliefhebber van de oude(re) stempel kan ik er echt niet bij dat de jonge generatie zo kickt op fancy schermen in een auto. Spaar dan door en koop een Tesla. Dan heb je echt een rijdende IPad.
In mijn tijd kon je de blits maken als je je auto volhing met de halve Autostyle catalogus. Net zo fout bedenk ik me.

Naast de Golf R-Line is de Mercedes A en CLA ook typisch zo’n auto waar jonge gastjes zich graag in laten zien. Altijd met het panodak stoer op een kiertje.
Als een panodak en digitaal dashboard de secundaire redenen zijn (afgeleid van imago) is wat iemand drijft dan is die persoon wat mij betreft niet direct een autoliefhebber. De liefhebber let meer op een superieure wegligging en mooie (mechanische) techniek onder de motorkap. Of misschien iconische (en unieke) auto's die een verhaal vertellen. Een Golf heeft het eerste niet en is het tweede niet. Toegegeven, een Golf is enigszins iconisch, maar niet doordat die uniek is, maar meer omdat het model qua stijl niet is veranderd sinds zijn lancering midden jaren 70. Het blijft een grijze auto en zelfs met een high end model zien 9/10 mensen dat er niet in. Zijn vrienden uiteraard wel en die 1/10 is degene waar de TS het er voor lijkt te doen. Voor de 25k die de TS wil uitgeven zijn er immers zat auto's met een betere wegligging en techniek te vinden (ook met minder van die zaken uiteraard).

Blijft over de groepsdruk en niet buiten de toon willen vallen bij zijn vrienden. Heel normaal voor iemand van zijn leeftijd. De een doet dat door bepaalde kleding te dragen en de ander met een auto. Met autoliefhebber zijn heeft het niets te maken. Dat maakt denk ik dat je het er niet bij kunt zoals je zelf schrijft. En nogmaals, dat imago (en bijbehorende groepsdruk en buitensluiten) is een reële wens en zijn eigen verantwoording.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hasekuraa
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-08-2021
Collega van mij, jouw leeftijd kocht ook een Golf in de prijsklasse in je TS.
Ik had het hem afgeraden want hij verdiende ook rond de 1300 euro.
En nu nog geen jaar later diep in de schulden omdat hij zijn vaste lasten niet meer kan betalen.

En waarom een Golf?

Waarom koop je geen goedkopere SAAB 93 als 2de hands? supersterk en niet te duur in de aanschaf.
(Saab uit begin 2000 eind jaren 90)
Te koop aanbieden van producten is niet toegestaan op het forum.

[ Voor 107% gewijzigd door deepbass909 op 04-01-2021 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Civic09
Als je geen autoliefhebber bent koop je met een dergelijk laag inkomen natuurlijk geen auto voor 25k.Dat doe je dan alleen omdat het je een bepaalde status moet geven. Met een verstandige Mazda of Toyota gaat dat ook niet lukken. VW, Audi, Mercedes en BMW zijn de merken die je moet hebben.
Zoals vaker gezegd koop je voor 10k een gebruikte Japanner die veel betrouwbaarder is dan zo’n Golf.

En zeker een GTI met een ton op de klok is natuurlijk dan een groot risico met het oog op dure reparaties. Een GTD is met 10k per jaar natuurlijk ook totaal niet verstandig. Alleen op de wegenbelasting loop je al aardig leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
En als je dan al onvermurwbaar bent en je wil écht een vorige generatie Golf met niet al teveel kilometers en panoramadak, neem dan zoiets of desnoods zoiets voor de helft van het geld, 150 euro per maand all-risk verzekering en ongeveer de helft van het verbruik. Scheelt je de helft, zo'n 200 euro, aan maandlasten en hou je nog 15K euro in je zak. Over 5 jaar ben je blij dat je die 15K + (48*200=)9.6K in je zak hebt gehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:23
Civic09 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:15:
Als je geen autoliefhebber bent koop je met een dergelijk laag inkomen natuurlijk geen auto voor 25k.Dat doe je dan alleen omdat het je een bepaalde status moet geven. Met een verstandige Mazda of Toyota gaat dat ook niet lukken. VW, Audi, Mercedes en BMW zijn de merken die je moet hebben.
nou, niet met je eens. Ik vind de Mazda MX5 de Toyota GT86 en de Toyota Supra er nog een stuk sportiever uitzien dan die VW Golf. Sinds wanneer hebben die Japanse modellen geen status?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-05 21:50
Wat mij altijd is verteld: Een auto kopen is niet het probleem, de auto blijven rijden is vaak het probleem

Meestal op jongere leeftijd in een hoog vermogen wagen is verzekerings technisch altijd leuk.

Auto van 20K plus wil je ook niet alleen WA verzekeren dus als ik Independer eens naneus en de leeftijd aanhou met een Golf7 GTI dan zit je op 170 euro in de maand qua premie (wa + casco)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 12:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

SpoekGTi schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:51:
Wat mij altijd is verteld: Een auto kopen is niet het probleem, de auto blijven rijden is vaak het probleem

Meestal op jongere leeftijd in een hoog vermogen wagen is verzekerings technisch altijd leuk.

Auto van 20K plus wil je ook niet alleen WA verzekeren dus als ik Independer eens naneus en de leeftijd aanhou met een Golf7 GTI dan zit je op 170 euro in de maand qua premie (wa + casco)
En dan is het de vraag of je een Golf 7 GTI WA + Casco wil verzekeren ipv all-risk. Maar dat is al helemaal niet te betalen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Civic09
nou, niet met je eens. Ik vind de Mazda MX5 de Toyota GT86 en de Toyota Supra er nog een stuk sportiever uitzien dan die VW Golf. Sinds wanneer hebben die Japanse modellen geen status?
Nee, ik ben het er ook niet mee eens, maar zo werkt het wel. Als autoliefhebber heb ik ook 100x liever een MX-5 of GT86. Dat zijn echte rijdersauto's zonder kitcherige opsmuk en een fout imago. Maar die zie je echt niet in een wijk als Kanaleneiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Broabander schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:37:
En als je dan al onvermurwbaar bent en je wil écht een vorige generatie Golf met niet al teveel kilometers en panoramadak, neem dan zoiets of desnoods zoiets voor de helft van het geld, 150 euro per maand all-risk verzekering en ongeveer de helft van het verbruik. Scheelt je de helft, zo'n 200 euro, aan maandlasten en hou je nog 15K euro in je zak. Over 5 jaar ben je blij dat je die 15K + (48*200=)9.6K in je zak hebt gehouden.
Dat zijn dan ook totaal andere auto's. De vrienden van de TS zien het verschil en daarmee haalt hij dan ook geen kudos binnen.
Kuusj schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:03:
[...]

En dan is het de vraag of je een Golf 7 GTI WA + Casco wil verzekeren ipv all-risk. Maar dat is al helemaal niet te betalen.
Dat is toch hetzelfde? Of bedoel je beperkt casco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Roenie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:09:
[...]
Dat zijn dan ook totaal andere auto's. De vrienden van de TS zien het verschil en daarmee haalt hij dan ook geen kudos binnen.

[...]
Dat is toch hetzelfde? Of bedoel je beperkt casco?
Ik ging er een beetje vanuit dat als niet expliciet volledig casco werd gezegd, beperkt casco werd bedoeld :P Maar dat was wat kort door de bocht van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik weet niet wat voor mensen je in je vrienden / familie kringen hebt, maar als daar toevallig al wat automonteurs bij zitten (of eentje) dan scheelt het al een hele bak met geld voor het onderhoud.
Onderhoud kun je bij een auto als deze ook zelf doen, leer je nog wat van en bespaart een hoop geld.
Tevens kan je dan ook zo iemand meenemen bij de bezichtiging, scheelt een hoop en hij kan van te voren al wat zien wat jij misschien niet ziet.

Daarnaast is een aankoopkeuring ook geen slecht idee als er niemand mee kan, dit soort auto's worden nou eenmaal afgeragd, en een slechte aankoop kost je meer geld dan het plezier oplevert.

Toen ik 21 was kocht ik een M3 E46. Slimste keuze? Nee, achteraf helemaal niet aangezien hij binnen enkele maanden in de prak lag. Maar ik zou het zo weer doen. Maar goed, die kosten vielen uiteindelijk reuze mee per maand. De grootste post was benzine en bandjes + remblokken, het onderhoud was minimaal als je er goed mee omgaat.

Daarnaast is April 2022 nog best ver weg, je hebt nog even de tijd om rond te kijken. Plus de prijzen zullen tegen die tijd ook wat gezakt zijn. Lees je ook wat in over de auto, het type blok, de eventuele problemen etc. Er zijn aardig wat fora op het internet waar deze auto's besproken worden.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 08:57
SgtElPotato schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:25:
Ik weet niet wat voor mensen je in je vrienden / familie kringen hebt, maar als daar toevallig al wat automonteurs bij zitten (of eentje) dan scheelt het al een hele bak met geld voor het onderhoud.
Onderhoud kun je bij een auto als deze ook zelf doen, leer je nog wat van en bespaart een hoop geld.
Tevens kan je dan ook zo iemand meenemen bij de bezichtiging, scheelt een hoop en hij kan van te voren al wat zien wat jij misschien niet ziet.

Daarnaast is een aankoopkeuring ook geen slecht idee als er niemand mee kan, dit soort auto's worden nou eenmaal afgeragd, en een slechte aankoop kost je meer geld dan het plezier oplevert.

Toen ik 21 was kocht ik een M3 E46. Slimste keuze? Nee, achteraf helemaal niet aangezien hij binnen enkele maanden in de prak lag. Maar ik zou het zo weer doen. Maar goed, die kosten vielen uiteindelijk reuze mee per maand. De grootste post was benzine en bandjes + remblokken, het onderhoud was minimaal als je er goed mee omgaat.

Daarnaast is April 2022 nog best ver weg, je hebt nog even de tijd om rond te kijken. Plus de prijzen zullen tegen die tijd ook wat gezakt zijn. Lees je ook wat in over de auto, het type blok, de eventuele problemen etc. Er zijn aardig wat fora op het internet waar deze auto's besproken worden.
Het is 16 maanden ver weg ;) Laat 18 * 1300 nou ongeveer 23.5K zijn (Vakantiegeld + 13e maand). Ik gok dat TS nog niet zoveel gespaard heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
BasvanS schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:29:
[...]

Het is 16 maanden ver weg ;) Laat 18 * 1300 nou ongeveer 23.5K zijn (Vakantiegeld + 13e maand). Ik gok dat TS nog niet zoveel gespaard heeft ;)
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben :X

Zie ook deze posting:
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:43:
Hmm ja ik ga voor nu sparen en in januari 2022 alles op een rijtje zetten kwa kosten met jullie adviezen en dan een auto uitkiezen. Is waarschijnlijk het verstandigds want dan heb een zekere prijs en kenteken om alle kosten uit te rekenen. Ik wil jullie bedanken voor de reacties weer wat geleerd.
Zijn we in ieder geval nu wel lekker bezig voor een situatie waarvan we nog maar moeten afwachten of je die keuze tegen die tijd wel kunt en wil maken. Ik begrijp nu wel waarom je niet zelf met een specifieker lijstje aan komt zetten, maar om suggesties komt vragen (een educated guess geeft ook houvast, het hoeft niet op de euro te kloppen).

In dat geval wordt het de komende anderhalf jaar niets uitgeven, geen vriend-vriendin krijgen, wel bij je vader blijven wonen. Voordeel onder corona is wel dat je niets uit kunt geven aan de, mijns inziens, echt leuke dingen in het leven (bioscoop, uit eten, kroeg, terrasje, vakantie, et cetera).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-04 21:27
ervaringsdeskundige hier (net zelf in hetzelfde schuitje gezeten)

Houdt er rekening mee dat een auto kopen maar een deel is. Voorbeeld:
- Nieuwe banden
- Tanken
- normaal onderhoud
- schade
- pech dat er wat stukgaat aan de auto
- snelheidsboetes

en nu denk je, dat overkomt mij 9/10 niet. Dat dacht ondergetekende dus ook, en had dus ook gewoon mooi pech. bijkomende kosten zijn 1x per maand tanken (soms meer), een nieuw setje winterbanden, nieuw setje velgden voor deze winterbanden, beurt waar het een en ander vervangen moest worden, en natuurlijk de boetes die je gegarandeerd gaat rijden op deze leeftijd.
Verder, de verzekering loop je op leeg, maar dat wordt alleen maar minder door ervaring op te doen, en jaren op te bouwen. Doe net als ik, begin iets lager qua prijs en houdt wat geld over voor onvoorziene omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je écht de blits wil maken bij je vrienden koop je een leuke tweezitter voor dat geld of zelfs een stuk minder (een MX5, Z4, TT of Elise van wat jaartjes ouder). Voordeel van een Elise is dat je daarin vrij snel écht leert rijden :p

Maar verstandig blijft anders, je hebt een minimaal inkomen en wil bovenmodaal gaan rijden, dat maakt het allemaal erg moeilijk.

Daarbij geef je aan dat je qua huisvesting het huis van je vader gebruikt, maar voor hoe lang wil je dat? Een huis kopen gaat je met 1100 euro zonder auto al niet lukken, en bij sociale huur gaat al je geld op aan vaste lasten. Mocht het huis van je vader een koophuis zijn en je het ooit erven dan zul je het met dat inkomen alsnog moeten verkopen om de erfbelasting te kunnen betalen (gezien je vader een auto van 700 euro rijdt vermoed ik niet dat er genoeg vermogen vrijkomt om dat te betalen namelijk)

Terugkomend op mijn eerste alinea, ik zou kijken voor een leuke MX5 of Z4 voor zeg 10-12k max. Meer dan een jaarsalaris uitgeven in jouw geval is niet verstandig (genoeg mensen die in een auto rijden die meer dan hun jaarsalaris kost, maar die verdienen dan vaak wel modaal of meer en hebben flinke reserves)

[ Voor 76% gewijzigd door pagani op 03-01-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
pagani schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:55:
Als je écht de blits wil maken bij je vrienden koop je een leuke tweezitter voor dat geld of zelfs een stuk minder (een MX5, Z4, TT of Elise van wat jaartjes ouder). Voordeel van een Elise is dat je daarin vrij snel écht leert rijden :p

Maar verstandig blijft anders, je hebt een minimaal inkomen en wil bovenmodaal gaan rijden, dat maakt het allemaal erg moeilijk.

Daarbij geef je aan dat je qua huisvesting het huis van je vader gebruikt, maar voor hoe lang wil je dat? Een huis kopen gaat je met 1100 euro zonder auto al niet lukken, en bij sociale huur gaat al je geld op aan vaste lasten. Mocht het huis van je vader een koophuis zijn en je het ooit erven dan zul je het met dat inkomen alsnog moeten verkopen om de erfbelasting te kunnen betalen (gezien je vader een auto van 700 euro rijdt vermoed ik niet dat er genoeg vermogen vrijkomt om dat te betalen namelijk)

Terugkomend op mijn eerste alinea, ik zou kijken voor een leuke MX5 voor zeg 10-15k max. Meer dan een jaarsalaris uitgeven in jouw geval is niet verstandig (genoeg mensen die in een auto rijden die meer dan hun jaarsalaris kost, maar die verdienen dan vaak wel modaal of meer en hebben flinke reserves)
Al die auto's geven inderdaad meer plezier dan die Golf...nou ja, qua rijden dan en niet het imago bij bepaalde mensen wellicht. Om puur te rijden zou ik voor de Elise gaan (of als alternatief de Z4 of de MX-5). De TT is wat mij betreft de minste in het rijtje.

Maar goed, als het om imago gaat kan de TS misschien beter aan zijn vrienden vragen waar de auto aan moet voldoen. Dan kun je kijken wat die per maand kost bij 10k per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-02-2021
Ik zie veel mensen denken dat de auto om imago of om vrienden groep gaat. Maar het is meer van ik wil niet in een lelijke auto rijden/bezitten. Denk dat de meeste dat ook niet willen. De digital dash vind ik veel fijner dan de normale tellers. De pano dak tja dat is wel overbodige luxe inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
pagani schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:55:

Terugkomend op mijn eerste alinea, ik zou kijken voor een leuke MX5 of Z4 voor zeg 10-12k max. Meer dan een jaarsalaris uitgeven in jouw geval is niet verstandig (genoeg mensen die in een auto rijden die meer dan hun jaarsalaris kost, maar die verdienen dan vaak wel modaal of meer en hebben flinke reserves)
Met de blitz bedoel je waarschijnlijk cool?
Dan had ik wel een mercedes gehaald geen golf die stelt niks voor bij hun auto's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shejaidon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:30:
Ik zie veel mensen denken dat de auto om imago of om vrienden groep gaat. Maar het is meer van ik wil niet in een lelijke auto rijden/bezitten. Denk dat de meeste dat ook niet willen. De digital dash vind ik veel fijner dan de normale tellers. De pano dak tja dat is wel overbodige luxe inderdaad.
Maar ondertussen laat je ook niet echt zien dat je interesse hebt buiten je eigen idee van PANODAKKIE ENNUH SCHERMPIEEEEE! je komt over als iemand die geen verstand heeft van auto's en blits wil zijn en ver boven zijn stand wil leven. Heb er zelf ook genoeg van rondlopen op mijn werk (ben 26 en student, bezorgdienst ook) die allemaal een golfje gti hebben via financial lease ofwel met een retedure verzekering. Ze komen over als losers en als ik ze vraag hoeveel ze betalen wordt de vraag zwaar ontweken want ze gaan er keihard failliet op. leuk die 200-250 pk onder je kont maar voor veel minder geld kun je een net zo rappe bak krijgen met een stuk minder gezeik en premie.

Rij zelf trots rond in een Mitsubishi Colt sport, loopt ook op 150 pk maar betaal bijna niks aan verzekering en belasting en heb zelfs twee dakraampjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 12:42
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:30:
Digitale teller ga je toch niet naar kijken tijdens het rijden.. Wat heb je eraan? De eerst keer ziet het er grappig uit, je zult toch naar de weg moeten kijken. Heads up display heb je meer aan tijdens het rijden
En zo'n Golf is toch een 13 in een dozijn Jan-modaal leasebak, niks stoers en sportiefs aan. De GTI is zelfs één van de minst sportieve hot hatches die je kunt krijgen. En zo'n panoramadak maakt de auto alleen nog onsportiever door het gewicht en het verhoogt de zwaartepunt (meer leunen in bochten)
Haal gewoon een Twingo RS cup, dan rij je rondjes om de gemiddelde A klasse

[ Voor 3% gewijzigd door andyy op 03-01-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
shejaidon schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Maar ondertussen laat je ook niet echt zien dat je interesse hebt buiten je eigen idee van PANODAKKIE ENNUH SCHERMPIEEEEE! je komt over als iemand die geen verstand heeft van auto's en blits wil zijn en ver boven zijn stand wil leven. Heb er zelf ook genoeg van rondlopen op mijn werk (ben 26 en student, bezorgdienst ook) die allemaal een golfje gti hebben via financial lease ofwel met een retedure verzekering. Ze komen over als losers en als ik ze vraag hoeveel ze betalen wordt de vraag zwaar ontweken want ze gaan er keihard failliet op. leuk die 200-250 pk onder je kont maar voor veel minder geld kun je een net zo rappe bak krijgen met een stuk minder gezeik en premie.

Rij zelf trots rond in een Mitsubishi Colt sport, loopt ook op 150 pk maar betaal bijna niks aan verzekering en belasting en heb zelfs twee dakraampjes :9
Het gaat mij niet om de pk of wat dan ook wil gwn een mooie auto en laten we eerlijk zijn de autos die genoemd worden zijn nou niet bepaald de mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
.pointer schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:20:
Je hebt vrij prijzige auto's in je selectie zitten. Mijn advies is om óf een goede all-risk verzekering te nemen (duur...) of een minder dure auto te kiezen als eerste auto.
Allrisk zonder schadevrije jaren op je 20ste? Ze zien je aankomen. Het tweede advies is een stuk beter
stop niet ale je geld in een Golf, ze lijken allemaal op elkaar dus je kan veel voordeliger een wat ouder exemplaar rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
andyy schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:52:
[...]

Digitale teller ga je toch niet naar kijken tijdens het rijden.. Wat heb je eraan? De eerst keer ziet het er grappig uit, je zult toch naar de weg moeten kijken. Heads up display heb je meer aan tijdens het rijden
En zo'n Golf is toch een 13 in een dozijn Jan-modaal leasebak, niks stoers en sportiefs aan. De GTI is zelfs één van de minst sportieve hot hatches die je kunt krijgen. En zo'n panoramadak maakt de auto alleen nog onsportiever door het gewicht en het verhoogt de zwaartepunt (meer leunen in bochten)
Haal gewoon een Twingo RS cup, dan rij je rondjes om de gemiddelde A klasse
Ik waardeer je reactie maar waarom focused iedereen zo op de gti. Ik zou ook genoege nemen met een normale golf als het maar aan die 3 punten voldoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
bouwfraude schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:56:
[...]

Allrisk zonder schadevrije jaren op je 20ste? Ze zien je aankomen. Het tweede advies is een stuk beter
stop niet ale je geld in een Golf, ze lijken allemaal op elkaar dus je kan veel voordeliger een wat ouder exemplaar rijden.
Ja precies iedereen focus zo op de gti het gaat mij meer om dat het een mooie auto is voor niet zo dure prijs al is het een normale golf mjah

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:34

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:58:
[...]

Ik waardeer je reactie maar waarom focused iedereen zo op de gti. Ik zou ook genoege nemen met een normale golf als het maar aan die 3 punten voldoet
In al je reacties lijk je geen besef te hebben van waarde van geld, en de kosten die je gaat ontvangen na aanschaf van zo'n soort auto en de latere kosten die je in je leven gaat tegenkomen.

Dit soort auto's horen in de all risk te komen, en kunnen hoge onderhoudskosten hebben. Ik heb namelijk zo'n auto. Beetje setje banden, met hoge snelheid indexering? € 700+. Onderhoud aan de fantastische DSG bak? Kan oplopen tot € 3.000+.

Daarnaast, heb je het geld überhaupt al wel?

Ik heb hetzelfde gedaan in mijn tijd, jong en snelle auto. Totdat ik geen wegenbelasting meer kon betalen met alle gevolgen van dien. Je komt (no offense) extreem jong en onbezonnen over. Neem toch advies aan van de mensen hier, achteraf spijt is altijd te laat.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-05 20:39

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Leer vooral beseffen dat je auto een gebruiksvoorwerp is en niet iets is waar je leven écht van afhankelijk is. Je besteedt meer tijd in je woning, aan je werk, school, studie of andere zaken dan dat je daadwerkelijk in je auto gaat spenderen.

Op het moment dat je dat beseft, ga je in zien dat je auto waarschijnlijk het grootste gedeelte van de tijd mooi staat te wezen op de parkeerplaats of je oprit. En onder tussen lig je je eigen krom te betalen voor een stilstaand gebruiksvoorwerp.

Koop gewoon een degelijke auto tot max €10k en zoek tussen de opties. En hou de rest lekker achterhand voor een eventuele woning/toekomst.

Spreek ik uit ervaring? Ik kocht heel wat jaren terug een auto van €10k als eerste auto. Na een half jaar een onderhoudsbeurt en vier nieuwe banden. Pijnlijkste realisatie hoeveel geld een auto kost.

Mocht ik ooit kinderen krijgen is bovenstaande ook het advies wat ze van mij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Nemean schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:07:
Leer vooral beseffen dat je auto een gebruiksvoorwerp is en niet iets is waar je leven écht van afhankelijk is. Je besteedt meer tijd in je woning, aan je werk, school, studie of andere zaken dan dat je daadwerkelijk in je auto gaat spenderen.

Op het moment dat je dat beseft, ga je in zien dat je auto waarschijnlijk het grootste gedeelte van de tijd mooi staat te wezen op de parkeerplaats of je oprit. En onder tussen lig je je eigen krom te betalen voor een stilstaand gebruiksvoorwerp.

Koop gewoon een degelijke auto tot max €10k en zoek tussen de opties. En hou de rest lekker achterhand voor een eventuele woning/toekomst.

Spreek ik uit ervaring? Ik kocht heel wat jaren terug een auto van €10k als eerste auto. Na een half jaar een onderhoudsbeurt en vier nieuwe banden. Pijnlijkste realisatie hoeveel geld een auto kost.

Mocht ik ooit kinderen krijgen is bovenstaande ook het advies wat ze van mij krijgen.
Ja ik heb gezocht tot de 10k maar wat voor een lelijke auto's daar tussen zitten. De mooie autos kwamen pas vanaf 17k etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
master_viper schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:05:
[...]

In al je reacties lijk je geen besef te hebben van waarde van geld, en de kosten die je gaat ontvangen na aanschaf van zo'n soort auto en de latere kosten die je in je leven gaat tegenkomen.

Dit soort auto's horen in de all risk te komen, en kunnen hoge onderhoudskosten hebben. Ik heb namelijk zo'n auto. Beetje setje banden, met hoge snelheid indexering? € 700+. Onderhoud aan de fantastische DSG bak? Kan oplopen tot € 3.000+.

Daarnaast, heb je het geld überhaupt al wel?

Ik heb hetzelfde gedaan in mijn tijd, jong en snelle auto. Totdat ik geen wegenbelasting meer kon betalen met alle gevolgen van dien. Je komt (no offense) extreem jong en onbezonnen over. Neem toch advies aan van de mensen hier, achteraf spijt is altijd te laat.
Ja dat heb ik er wel voor over kan niet heel me leven maar genoege nemen met wack onzin vind je niet?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:10:
[...]

Ja ik heb gezocht tot de 10k maar wat voor een lelijke auto's daar tussen zitten. De mooie autos kwamen pas vanaf 17k etc
Nee joh, echt mooie auto's komen pas vanaf 200k, nog ff doorsparen dus

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:11:
[...]

Ja dat heb ik er wel voor over kan niet heel me leven maar genoege nemen met wack onzin vind je niet?
Sorry? Wat? Je bent net 20... Misschien eerst even volwassen worden. En, wat voor HBO studie volg je eigenlijk?

Als je het hebt over mooie en lelijke auto's dan komt het idee dat het een status ding betreft toch weer bij mij boven. Je wilt geen lelijke wagen, want dat valt niet goed bij je vrienden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
ImNotnoa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:13:
[...]

Nee joh, echt mooie auto's komen pas vanaf 200k, nog ff doorsparen dus
🤣 achjah dat is weer een andere klasse dit is ook maar een 1ste autotje. Tuurlijk later kunnen we kijken voor wat duurders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:10:
[...]

En de buitenkant van de auto zie je alleen als je er naast staat. Ik snap best dat een Golf het imago heeft van een sportieve wagen, maar bij mij roept het eerder andere associaties op zoals de gemiddelde Honda Civic met rioolpijp van jaren terug.

Kijk eens voor een nette Mazda 3 (hierboven al genoemd), Ford Focus/Fiesta, VW Polo, Seat Leon/Ibiza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
master_viper schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:14:
[...]

Sorry? Wat? Je bent net 20... Misschien eerst even volwassen worden. En, wat voor HBO studie volg je eigenlijk?

Als je het hebt over mooie en lelijke auto's dan komt het idee dat het een status ding betreft toch weer bij mij boven. Je wilt geen lelijke wagen, want dat valt niet goed bij je vrienden?
Ik doe de studie bussines IT and management
En wie wil er nou wel een lelijke wagen als ze de keus hadden. Dat heeft niet met imago te maken dat is gewoon waarom zou ik iets lelijks kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 21:31
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:15:
[...]

🤣 achjah dat is weer een andere klasse dit is ook maar een 1ste autotje. Tuurlijk later kunnen we kijken voor wat duurders
Heb je al eens gekeken naar een mooie A3? Die zijn voor wat minder te krijgen. Zitten ook modellen bij met prima motorisering. Persoonlijk vind ik de oudere modellen mooier dan de nieuwere (het oude dashboard). Tevens steken die ook beter in elkaar qua interieur.

Wellicht ook eens kijken naar een Focus ST? Maar dat zal de rest hier ook meteen afkeuren gok ik _O-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-05 21:42
@Johan122 ik snap dit soort topics niet. je stelt een vraag over een idee dat je hebt. Blijkbaar niet zo'n goed idee want IEDEREEN raadt het je af. Toch negeer je stelselmatig al het goede advies dat je krijgt, en probeer je elke opmerking te weerleggen met een zwak argument. Ik zou zeggen: Leef als een kluizenaar de komende 1,5 jaar, leg al je geld opzij en koop een prachtige Golf om bij jouw "vrienden" te pronken. Leg vervolgens al het geld dat je per maand overhoudt opzij om de auto rijdende te houden. Veel plezier de komende drie jaar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
107mb schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:21:
@Johan122 ik snap dit soort topics niet. je stelt een vraag over een idee dat je hebt. Blijkbaar niet zo'n goed idee want IEDEREEN raadt het je af. Toch negeer je stelselmatig al het goede advies dat je krijgt, en probeer je elke opmerking te weerleggen met een zwak argument. Ik zou zeggen: Leef als een kluizenaar de komende 1,5 jaar, leg al je geld opzij en koop een prachtige Golf om bij jouw "vrienden" te pronken. Leg vervolgens al het geld dat je per maand overhoudt opzij om de auto rijdende te houden. Veel plezier de komende drie jaar !
Zal ik doen ga hier niet meer op in al tevaak herhaalt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:20

-tom-562

Oliesjeik

Een student die een auto van 20k wilt kopen. Wtf :F
Toen ik studeerde reden we rond in barrels van een paar honderd euro, tot hooguit 2/3k ofzo... als je überhaupt al een auto had...
Sowieso, waarom wil je zo'n auto rijden als student.. ik kan wel betere dingen verzinnen met m'n geld (b.v. je studie zelf betalen of op kamers gaan ).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

107mb schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:21:
Dit inderdaad, maar helaas lijkt het alsof zijn keuze al vast lag voordat het topic gecreëerd werd. Ik geef het op, want advies wordt niet aangenomen. Dit laat wel duidelijk je (TS) onvolwassenheid zien. Doe er iets mee, ook in het belang van je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-04 19:46
Ik zou persoonlijk als eerste auto iets lekker goedkoops halen zowel in onderhoud als in verbruik, (aygo ofzo) daarmee kun je lekker goedkoop rijden en schadevrije jaren opbouwen zodat je uiteindelijk als je een prima baan hebt iets moois kunt halen zonder bakken met geld aan de verzekering uit te moeten geven.

Wat misschien ook wel tof is is iets als een Corsa/Polo, en dan liefst een met een niet te grote motor, ook nog relatief zuinig en betaalbaar. Maar denk vooral erover na dat een ongeluk in een klein hoekje zit, en je wil niet als je je auto kapot rijd weer een jaar moeten sparen voordat je iets nieuws kunt halen (heb het meerdere malen zien gebeuren bij vrienden die net een auto hadden.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Over smaak valt niet te twisten, maar ik mag er toch vanuit gaan dat 99 procent van de mensen een MX5, Z4, TT of Elise mooier vindt dan een Golf?

En een auto kopen voor een digitaal dashboard? Ik kijk er misschien eens in de 600km eens echt naar, om te kijken of ik al moet tanken. Snelheid gaat bijna altijd op gevoel, soms een snelle blik op de teller maar meer ook niet. Dan valt fancy pancy echt niet op.

[ Voor 49% gewijzigd door pagani op 03-01-2021 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:20

-tom-562

Oliesjeik

pagani schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:30:
Over smaak valt niet te twisten, maar ik mag er toch vanuit gaan dat 99 procent van de mensen een MX5, Z4, TT of Elise mooier vindt dan een Golf?
Duh. Een Golf is de definitie van saaie eenheidsworst

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Bedankt voor de tips en adviezen zal dit meenemen in mijn keuze. Het word nu veel herhalend. Bedankt voor jullie tijd en laat jullie over een jaar weten wat het is geworden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 08:57
pagani schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:30:
Z'n matties niet ;)

Maar ehm @Johan122, nog wat vragen, dan kunnen we je een gedegen advies geven:

Hoe lang wil je met je auto doen?
Hoeveel geld ben je kwijt aan je zorg verzekering?
Hoeveel geld denk je kwijt te zijn aan huur (als je ooit wil samen wonen)?
Wat kost je telefoon per maand?
Wat betaal je aan kleding en persoonlijke verzorging per maand?
Wat betaal je aan feestjes, eten buiten de deur etc per maand?
Wat kosten je dagelijkse boodschappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
BasvanS schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:35:
[...]

Z'n matties niet ;)

Maar ehm @Johan122, nog wat vragen, dan kunnen we je een gedegen advies geven:

Hoe lang wil je met je auto doen?
Hoeveel geld ben je kwijt aan je zorg verzekering?
Hoeveel geld denk je kwijt te zijn aan huur (als je ooit wil samen wonen)?
Wat kost je telefoon per maand?
Wat betaal je aan kleding en persoonlijke verzorging per maand?
Wat betaal je aan feestjes, eten buiten de deur etc per maand?
Wat kosten je dagelijkse boodschappen?
Wil wel paar jaar mee doen
Huur betaal af en toe 250(nu)
Kleding en zorg ong 30 permaand
Feestjes etc ga ik niet dus niks
Boodschappen af en toe ronde 20 eu max 40 per maand
Telefoon 27 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Bedankt voor de tips en adviezen zal dit meenemen in mijn keuze. Het word nu veel herhalend. Bedankt voor jullie tijd en laat jullie over een jaar weten wat het is geworden👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Civic09
Ik gok dat ie onze adviezen opvolgt en volgend jaar trots als een pauw rondrijdt in zijn Toyota Yaris Hybrid. Met op het dashboard een tablethouder met IPad bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Civic09 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:41:
Ik gok dat ie onze adviezen opvolgt en volgend jaar trots als een pauw rondrijdt in zijn Toyota Yaris Hybrid. Met op het dashboard een tablethouder met IPad bevestigd.
Maar wel met een dikke 77 inch oled aan de muur met atmos geluidsinstallatie in zijn eigen gekochte woning..... Prioriteiten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-05 20:10
-tom-562 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:26:
Een student die een auto van 20k wilt kopen. Wtf :F
Toen ik studeerde reden we rond in barrels van een paar honderd euro, tot hooguit 2/3k ofzo... als je überhaupt al een auto had...
Sowieso, waarom wil je zo'n auto rijden als student.. ik kan wel betere dingen verzinnen met m'n geld (b.v. je studie zelf betalen of op kamers gaan ).
Het "probleem van de jeugd van tegenwoordig". Alles moet NU in bezit zijn voor het gevoel van status.
Ik kocht mijn eigen auto pas toen ik 26 was en dat was een occasion van 3000 euro en rijdt na 5 jaar nog steeds als een trein.
Neem deze tip aan @Johan122 , bespaar je centen voor iets wat écht belangrijk is. Door je geld niet aan 'onzin' dingen uit te geven kan je goed sparen en misschien net zoals ik een huis kopen op je 25e.

Maar goed .. ik geef geen zak om status en zelfs met een jaarsalaris van boven de 65k zou ik nog niet eens een auto van 25k kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Laatst online: 22:34
Dit topic haha. Enkel werken om je auto te kunnen onderhouden en de verzekering te kunnen betalen...

Sorry maar je hebt echt een kronkel in je hoofd als je dat wilt doen, puur om je status te bewijzen bij je "vrienden"....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
Toch jammer dat iedereen zijn eigen mening er altijd door moet drukken hier. Prima al die 'adviezen', maar waarom mag hij niet doen wat hij ECHT wilt. Hij gaat er voor sparen, uitgangsdatum April 2022 voor de aankoop en wil zich gewoon goed voorbereiden. Reageer gewoon daarop en tips zijn welkom, maar je eigen mening doordrukken omdat JIJ iets anders belangrijkers of mooier vind lijkt me onnodig en voegt niks toe.

De een spaart voor zijn huis, de ander wil eerst een mooie auto en gaat dan kijken voor een huis en de mogelijkheden. We zijn allemaal jong geweest of niet?
plaspvd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Maar wel met een dikke 77 inch oled aan de muur met atmos geluidsinstallatie in zijn eigen gekochte woning..... Prioriteiten...
Tja, daar ga je. Dat vind jij belangrijk, maar onze TS niet. Toch lastig he?
Inverted_World schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:05:
Dit topic haha. Enkel werken om je auto te kunnen onderhouden en de verzekering te kunnen betalen...

Sorry maar je hebt echt een kronkel in je hoofd als je dat wilt doen, puur om je status te bewijzen bij je "vrienden"....
Ben ik benieuwd waar jij dit hebt gelezen in het topic.

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inverted_World
SgtElPotato schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:07:
?

[...]

Ben ik benieuwd waar jij dit hebt gelezen in het topic.
Met een beetje begrijpend lezen kun je dat gemakkelijk uit dit topic halen.. Het rekensommetje is al terug te vinden. En de drang om "zich te kunnen bewijzen ten opzichte van vrienden die op hun 20e auto's rijden van 50k ook".....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:49
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:41:
Bedankt voor de tips en adviezen zal dit meenemen in mijn keuze. Het word nu veel herhalend. Bedankt voor jullie tijd en laat jullie over een jaar weten wat het is geworden👍
Je hebt ontzettend veel reacties gekregen en dat geeft maar aan hoe betrokken de mensen op tweakers zijn. De meeste antwoorden zijn misschien niet wat je verwacht had maar misschien nog wel vele malen waardevoller.

Op Tweakers kijkt men naar de vraag maar ook waarom de vraag gesteld is. En in dit geval geven mensen je dus advies voorbij de basale vraag “welke auto is het beste voor dit budget”.

Je bent 20 en als je vanaf deze leeftijd financieel gezonde beslissingen gaat maken dan helpt dat de rest van je leven. Dan kun je nu beslissen om op je 50e met pensioen te gaan. Of elk jaar op vakantie te gaan voor 4000 euro, te gaan wonen op een mooiere locatie en sneller je hypotheek af te betalen.

Geld is nu eenmaal relatief oneerlijk in deze wereld en de mensen die het huidige systeem inzetten om van te profiteren, profiteren daar dubbel van. Als je nu een auto van 6000 euro koopt en de overige 20.000 euro gaat beleggen en jaarlijks 5% rendement behaald dan is dat over 40 jaar ruim 140.000 euro waard, dan komt die auto van 200.000 euro ineens wel heel dicht bij. De simpele regel die je moet onthouden is dat geld groeit, maar daar heb je een begin kapitaal voor nodig. Schuld, een klein vermogen, of weinig kunnen sparen zijn de grootste problemen om te kunnen ontsnappen aan financiële zorgen.

Dromen mag absoluut, dat doet iedereen maar begrijp de impact van de adviezen die hier gegeven worden. Het gaat niet om die auto.

Het gaat om financieel gezond kunnen leven.

Het blijft jou keuze maar dit is ook een moment voor zelfreflectie en ik hoop ontzettend dat je dit de rest van je leven meeneemt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
Inverted_World schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:10:
[...]

Met een beetje begrijpend lezen kun je dat gemakkelijk uit dit topic halen.. Het rekensommetje is al terug te vinden. En de drang om "zich te kunnen bewijzen ten opzichte van vrienden die op hun 20e auto's rijden van 50k ook".....
Als je in een milieu opgroeit waarbij dat waarde heeft, wie zijn wij om daar iets van te zeggen of hem belachelijk te maken? Ik ben ook opgegroeid met veel vrienden die van auto's houden, heeft me tot mijn 27e 40+k gekost, en nu heb ik geen auto ;) Is mij meer waard geweest dan dat ik nu 40k op de bank zou hebben.
En dat is prima, maar zoals TS al vaker aangeeft niet waar hij naar op zoek is. De een gaat nu 'bekrompen' leven om op zijn 55e niet meer te hoeven werken en dan pas te gaan genieten. De ander leeft nu rianter en werkt wat langer door. Vooral op Tweakers is er een aardige obsessie met het nu inleveren en later genieten (FIRE) en wat niet meer. Dat zal voor sommigen prima werken, maar voor velen ook niet.

Daarnaast is het opdringerige toontje hier met adviezen ook niet echt zeer behulpzaam, maar goed dat zien we natuurlijk wel vaker hier.
Inverted_World schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:34:
[...]

Ik snap echt wel dat het een leuke hobby kan zijn. Maar met dat salaris op die leeftijd een auto kopen van die waarde en bijpassend absurde verzekering, neemt elke vorm van financieel toekomst perspectief weg. Om het te kunnen betalen moet hij bij zijn ouders blijven wonen de komende jaren.... Kom op zeg haha.

Maar goed, doe wat je wilt natuurlijk _O-
Daarnaast volgt ie op dit moment nog een studie, ik weet niet hoe ver hij is maar in April 2022 kan het zo zijn dat ie een baan heeft en het ineens geen enkel probleem is om dit te betalen.

Maar lekker denigrerend bezig weer, dat iets niet in jouw ideale beeld past valt je lastig zo te zien.

[ Voor 55% gewijzigd door SgtElPotato op 03-01-2021 23:38 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
SgtElPotato schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:14:
[...]

Als je in een milieu opgroeit waarbij dat waarde heeft, wie zijn wij om daar iets van te zeggen of hem belachelijk te maken? Ik ben ook opgegroeid met veel vrienden die van auto's houden, heeft me tot mijn 27e 40+k gekost, en nu heb ik geen auto ;) Is mij meer waard geweest dan dat ik nu 40k op de bank zou hebben.
Ik snap echt wel dat het een leuke hobby kan zijn. Maar met dat salaris op die leeftijd een auto kopen van die waarde en bijpassend absurde verzekering, neemt elke vorm van financieel toekomst perspectief weg. Om het te kunnen betalen moet hij bij zijn ouders blijven wonen de komende jaren.... Kom op zeg haha.

Maar goed, doe wat je wilt natuurlijk _O-
SgtElPotato schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:14:
Daarnaast volgt ie op dit moment nog een studie, ik weet niet hoe ver hij is maar in April 2022 kan het zo zijn dat ie een baan heeft en het ineens geen enkel probleem is om dit te betalen.

Maar lekker denigrerend bezig weer, dat iets niet in jouw ideale beeld past valt je lastig zo te zien.
Ach hou toch op man. Je maakt jezelf compleet afhankelijk van zo'n auto. Het kan echt prima, maar doe het dan met een beter salaris en iets meer rij ervaring.

Het is niet denigrerend bedoelt het is puur een kwestie dat TS letterlijk elk advies negeert en zichzelf rijk rekend. 25K uitgeven met zo'n salaris en zulke financiële verplichtingen is gewoon niet handig hoe leuk je het ook vind.

De reden waarom ik het "weg lach" is omdat het koste wat het kost verdedigd wordt. Prima hoor, maar noem me dan niet denigrerend. Je hoeft niet direct de moraalridder uit te hangen.

[ Voor 38% gewijzigd door Inverted_World op 03-01-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
Jongens, Johan heeft de berekening gemaakt, hij kent de cijfers. Als hij besluit dat het uitkomt wie zijn wij dan om te zeggen van niet.

Wees feitelijk, rest heeft hij niets aan.

Enige wat ik nog even mee wil geven... Tegen wanneer je op jezelf gaat wonen schieten kosten gauw naar 600 euro per maand. (300 huur en 300 eten/drinken) voor een kamer. Als je een studiootje wilt moet je eerder denken aan 1000-1500 euro (ineens ook gas water licht, verzekeringen en belasting).

Als je zelf zegt ik blijf nu nog thuis, en tegen wanneer ik op mezelf ga heb ik een baan (eentje die bij je studie aansluit, dus beter betaald) prima. De ene student zuipt z'n geld weg de ander belegt al z'n stufi in Bitcoin, jij mag een auto kiezen.

Enige wat ik mee wil geven is dat je alles uitrekent, zoals ik vanmiddag ook al zei.

Oja, en kijk ook eens naar auto's die net wat ouder zijn, en daardoor al een nieuwe distributieriem / banden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
99ruud99 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:44:
Jongens, Johan heeft de berekening gemaakt, hij kent de cijfers. Als hij besluit dat het uitkomt wie zijn wij dan om te zeggen van niet.

Wees feitelijk, rest heeft hij niets aan.

Enige wat ik nog even mee wil geven... Tegen wanneer je op jezelf gaat wonen schieten kosten gauw naar 600 euro per maand. (300 huur en 300 eten/drinken) voor een kamer. Als je een studiootje wilt moet je eerder denken aan 1000-1500 euro (ineens ook gas water licht, verzekeringen en belasting).

Als je zelf zegt ik blijf nu nog thuis, en tegen wanneer ik op mezelf ga heb ik een baan (eentje die bij je studie aansluit, dus beter betaald) prima. De ene student zuipt z'n geld weg de ander belegt al z'n stufi in Bitcoin, jij mag een auto kiezen.

Enige wat ik mee wil geven is dat je alles uitrekent, zoals ik vanmiddag ook al zei.

Oja, en kijk ook eens naar auto's die net wat ouder zijn, en daardoor al een nieuwe distributieriem / banden hebben.
Wel mooi om de cognitieve dissonantie in deze reactie te zien. Eerst zeggen dat iemand het helemaal zelf moet weten en naar z'n eigen verstand moet luisteren om vervolgens toch even te melden dat het misschien niet zo verstandig is. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
Haha ik geef vooral aan dat er een rekensom plaats moet vinden. Die kunnen wij niet maken voor hem. Enkel tips geven over hoe de rekensom in het voordeel kan zijn, zoals net boven de 100k te zitten zodat de riem vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
Inverted_World schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:34:

Ach hou toch op man. Je maakt jezelf compleet afhankelijk van zo'n auto. Het kan echt prima, maar doe het dan met een beter salaris en iets meer rij ervaring.

Het is niet denigrerend bedoelt het is puur een kwestie dat TS letterlijk elk advies negeert en zichzelf rijk rekend. 25K uitgeven met zo'n salaris en zulke financiële verplichtingen is gewoon niet handig hoe leuk je het ook vind.

De reden waarom ik het "weg lach" is omdat het koste wat het kost verdedigd wordt. Prima hoor, maar noem me dan niet denigrerend. Je hoeft niet direct de moraalridder uit te hangen.
Prachtig al dat advies, maar TS vraagt er niet om en negeert dus inderdaad dat advies. Misschien zijn zijn vooruitzichten in April 2022 wel goed en weten wij daar niks van (wat wij ook helemaal niet hoeven te weten).

Volgens mij heeft TS aardig goed berekend wat hij tegen die tijd heeft, en wat hij wil. Hij gaat uit van zijn huidige salaris wat prima werkt blijkbaar (niet iedereen MOET perse met zijn 21e het huis uit als hij prima thuis kan wonen).

Misschien wat minder lachen en minder lachende emoticons gebruiken zodat je wat minder denigrerend overkomt ;)

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05 12:21
pjot1 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:45:
Toen ik 18/19 was, wilde ik ook graag een dikke auto rijden dus zo gezegd zo gedaan. Een leuke jaguar gezien en gekocht. Ik kon m'n Renault Clio daar inruilen dus geen probleem. Toen belde ik m'n verzekering... :/

Ze wilde me niet hebben. Verschillende maatschappijen geprobeerd maar niemand wilde me aannemen maar ik had de auto al gekocht. Redenen waren zware auto >1200kg, weinig tot geen schade vrije jaren en >200pk.

Uiteindelijk kon ik bij Rialto terecht a 180 euro in de maan WA. :')

Dit was wel meer dan 15 jaar geleden... :$
Ha! Had ik pak en beet 8-10 jaar geleden met een Volkswagen Scirocco. Reden was een te snelle auto voor de leeftijd. Stond ik daar bij de dealer. Al betaald en wel. Toch 1tje gevonden na 10 telefoontjes die het wel deed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
SgtElPotato schreef op maandag 4 januari 2021 @ 00:03:
[...]

Prachtig al dat advies, maar TS vraagt er niet om en negeert dus inderdaad dat advies. Misschien zijn zijn vooruitzichten in April 2022 wel goed en weten wij daar niks van (wat wij ook helemaal niet hoeven te weten).

Volgens mij heeft TS aardig goed berekend wat hij tegen die tijd heeft, en wat hij wil. Hij gaat uit van zijn huidige salaris wat prima werkt blijkbaar (niet iedereen MOET perse met zijn 21e het huis uit als hij prima thuis kan wonen).

Misschien wat minder lachen en minder lachende emoticons gebruiken zodat je wat minder denigrerend overkomt ;)
Een gebrek aan inlevingsvermogen noem ik dat. Men leest een inkomen van 1200 euro (wat aan de lage kant is) maar als TS thuis woont heeft die meer koopkracht dan een alleenstaande met 2000 euro inkomen.

Vervolgens zit iedereen maar te zeuren over sparen hier, sparen daar, zelfstandig worden, op pensioen gaan,etc
Als je de jeugd eerst een economische crisis geeft, heel hun jeugd op de schoolbank verteld dat de planeet om zeep is en we het niet opgelost krijgen of willen krijgen, in de krant zetten dat mensen die 50+ zijn hun werk verliezen en aan geen job meer geraken, dat het pensioenen systeem op instorten staat, nog een corona crisis op hun dak ook terwijl een woning totaal onbetaalbaar is geworden tenzij je ergens heel dik gesponseerd word;

Dan moet je niet verwonderd zijn dat de jeugd zegt, pensioen? Is er dan nog een pensioen? Leven we dan nog? Is Nederland dan nog niet ondergelopen?

Als je de jeugd opzadelt met onzekerheid dan gaan ze voor zekerheid, en nu met een leuke auto rijden of een leuke vakantie doen, wel dat kan niemand ze later nog afnemen. En later? Wie durft het nog te voorspellen wat de huidige jeugd in hun leven gaat meemaken?

Enigste wat ik TS nog mee wil geven, een auto zijn prijs staat altijd tov de verwachte miserie, een nieuwe auto is héél weinig miserie maar verschrikkelijk duur. Een auto van 800 euro rijd maar is gegarandeerd miserie maar daar doet men ook niet veel moeite voor om het te verbergen.

Een auto daartussen kan de 2 richtingen uit, gezien die wel nog waarde heeft, dat is de markt waar men veel moeite doet om te verbergen dat het een grote brok miserie is, doe héél goed je research maar bovenal, geniet ervan, je bent maar 1 keer jong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

[...]

Ik denk niet dat het perse denigrerend bedoeld is. Want laten we eerlijk zijn via tekst en emoticons komt het altijd anders over.

Van alle reacties die ik gelezen heb zijn de meeste reacties beschermend. Waarschijnlijk Tweakers die ooit een financiële keuze gemaakt hebben in het verleden en hun ervaringen hebben opgedaan. Als ik nog 20 was met 25k +/- om te spenderen, had ik waarschijnlijk andere keuzes gemaakt dan OP wilt doen/gaat doen. Verschillende meningen en verschillende opvattingen (en misschien zelfs verschillend opgevoed).

Als OP de auto van zijn dromen koopt en het geld ook daadwerkelijk kan missen (geen lening of iets), dan wens ik hem veel veilige kilometers. Ik slaap in ieder geval niet slechter om zijn keuze. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Er is niks mis mee om een mooie auto te willen, op welke leeftijd dan ook. TS heeft laten zien dat hij kan sparen en rekenen, dus hij zal financieel niet iets raars doen. Ik hoop wel dat hij er rekening mee houdt dat autorijden meer kost dan alleen de aanschaf van de auto. Wegenbelasting, verzekering, onderhoud en eventueel schade.

Als hij vantevoren uitzoekt wat alles kost en een berekening maakt of hij dat kan betalen, dan is er toch niks aan de hand? De een wil mooie kleren, de ander een mooie pc of andere apparatuur, weer iemand anders verbouwt liever z'n huis, en de TS wil graag een leuke auto. Dat is ieder z'n eigen keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

[...]

En dat staat TS volledig vrij om te doen :) Het staat de rest van de mensen echter ook vrij om niet precies te reageren wat TS wil horen. Hier krijg je tegengas, als je alleen wil horen (wat ik niet verkeerd bedoel) wat je wil horen moet je naar je vrienden luisteren die hetzelfde hebben gedaan en je aanjuichen om hetzelfde te doen. In mijn ogen is geen van beiden verkeerd. Als jij echt iets wil en het kan, dan zal ik de laatste zijn die je tegen zal houden.

Dat de rekensom past is inmiddels duidelijk. Dus het gedeelte 'als je het echt wil kan het' hebben we al lang en breed gehad. Dan rest nog de vraag wat je als eerste auto moet kopen, en daar zeggen een aantal mensen (inclusief ikzelf) dat je best een mooie auto mag willen rijden maar dat er net wat verstandigere keuzes zijn als de door TS gewilde auto's.

Op het punt of het überhaupt financieel verstandig is dergelijke auto's te overwegen? Nee dat is het absoluut niet, daar hoeft geen discussie over gevoerd te worden :) Dat heeft te maken met een simpele rekensom, en die laat zien dat de te maken kosten in geen verhouding staan tot het maandelijks inkomen. Dat zou hetzelfde zijn als ik met mijn bijbaan een paar jaar oude Audi RS3 zou gaan rijden, ja strikt gezien kan ik het kopen en betalen, maar ten koste van wat? Dan moet je echt al heel verregaande redenen (of blinde passie) hebben om er zo veel over 5-10 jaar voor te moeten laten (eigen huis, vermogen etc.). Want laten we eerlijk zijn, er zijn maar heel weinig mensen die zelfs met wat spaargeld en een HBO-baan als starter een huis kunnen betalen, laat staan als je helemaal niks van geld hebt.

Maar nogmaals: vooral doen wat TS zelf wil, ik denk dat alle perspectieven wel voldoende belicht zijn inmiddels. Als TS wil weten welke auto ik zou willen aanraden welke voor een groot deel binnen zijn wensen valt? Een Polo GTI van na 2014, met de 1.8 TSI (zelfde blok als de Golf 7 GTI met 0.2l minder inhoud), en een handbak (320nm koppel). Alle gemakken zoals bij de Golf te vinden zijn, maar wel net iets gunstiger in alle opzichten. Lichter dus minder wegenbelasting, geen Golf dus goedkoper in onderhoud en verzekering, iets zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 15:13
SgtElPotato schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:07:
Toch jammer dat iedereen zijn eigen mening er altijd door moet drukken hier. Prima al die 'adviezen', maar waarom mag hij niet doen wat hij ECHT wilt...
Yep, precies wat ik dacht vanaf de start van de thread. Als hij zijn salaris niet had vermeld of iets veel hogers had gepost, was het ws meer over een advies op de auto gegaan. Ja ik dacht meteen wat het gros hier dacht, wat een verkeerde beslissing maakt de beste man.

Maar aan de andere kant, hij is 20, laat hem lekker een GTI kopen, rijdt hij er een tijd in. Als het dan vervolgens (financieel) tegenvalt, verkoopt hij hem weer en heeft hij een les geleerd. Zo niet, dan geniet hij er lekker van met zijn maten.

Ik proef ook een beetje het misgunnen van een ander zijn plezier of droom. Alsof iedereen een koophuis moet wensen en verstandig met zijn geld om moet gaan. Hij vraagt geen financieel levensadvies, maar een blik op de kosten en advies op het type auto.

@Johan122 Ik kan je inhoudelijk niet adviseren op het type auto, behalve dat je er rekening mee moet houden dat de luxere sportievere bakken duurder zijn in verzekering, maar ook in onderhoud. Hoe complexer en uitgebreider de boel, hoe meer er kapot kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-05 16:14
PhaeTom schreef op maandag 4 januari 2021 @ 01:36:
[...]

Yep, precies wat ik dacht vanaf de start van de thread. Als hij zijn salaris niet had vermeld of iets veel hogers had gepost, was het ws meer over een advies op de auto gegaan. Ja ik dacht meteen wat het gros hier dacht, wat een verkeerde beslissing maakt de beste man.
Als hij het gewoon kon betalen, waren er minder reacties geweest dat hij het niet kon betalen. Joh. Wat een briljante observatie.

Daarbij, nu praten over advertenties die er over een jaar natuurlijk niet meer zijn, heeft totaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:14:
Hi,
Ik wil graag mijn 1ste auto kopen maar vroeg me af waarmee ik rekening moet houden.
[...]
Mijn vrienden rijden in auto van hun ouders of broer zus dus die kunnen me ook niet echt verder helpen.
[...]
Verdien rond 1200-1300 per maand.
[...]
Graag ontvang ik tips waar ik op kan letten.
[...]

Alvast bedankt
Johan122 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:18:
[...]
De auto moet wel ook beetje bij de groep passen. Vrienden rijden A klasse van 50k. Dikke kia etc
Mijn tip: Ga (net als je vrienden) in de dikke auto van je broer/zus/vader rijden. :+
Is dat niet mogelijk: Zoek wat goedkopers. Voor 1-2k koop je inderdaad een (mogelijke) probleemauto.
Maar voor 10k kun je al heel leuke auto's kopen. (Voorbeeldje)
Dan ben je niet die vriend met een auto van 25k en 0k op de bank.
Maar dan ben jij degene die een leuke auto heeft én geld. :9

Een andere tip: Overweeg een leuke versie van de Volkswagen Up! (Beats, GTI, ...)
Dat zijn echt heel leuke auto's, ook om in te rijden. (Voorbeeldje)
En vergelijk die kosten met de kosten van een Golf.
Dat is echt een wereld van verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 04-01-2021 05:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:36

Yucon

*broem*

Verstandig is die auto niet, maar als TS zo'n bedrag bij elkaar heeft weten te sparen denkt hij in ieder geval wel goed over geld na. Alleen liggen z'n prioriteiten elders. Daarnaast is het ook niet zo dat hij acuut 25k weg zou gooien.. als hij na een jaar tot dezelfde conclusie komt als veel anderen hier is er nog steeds ca de helft over. Uiteindelijk heeft iedereen recht op z'n eigen fouten.

Een ding valt me wel op TS. Volgens mij zet je je een beetje heel erg klem met dat dashboard. Als je die eis laat vallen wordt je lijst met mogelijke auto's ineens veel ruimer en kun je waarschijnlijk voor de helft van het geld ook iets vinden dat je bevalt. Ik zou die optie eens verkennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan122
Yucon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:01:
Verstandig is die auto niet, maar als TS zo'n bedrag bij elkaar heeft weten te sparen denkt hij in ieder geval wel goed over geld na. Alleen liggen z'n prioriteiten elders. Daarnaast is het ook niet zo dat hij acuut 25k weg zou gooien.. als hij na een jaar tot dezelfde conclusie komt als veel anderen hier is er nog steeds ca de helft over. Uiteindelijk heeft iedereen recht op z'n eigen fouten.

Een ding valt me wel op TS. Volgens mij zet je je een beetje heel erg klem met dat dashboard. Als je die eis laat vallen wordt je lijst met mogelijke auto's ineens veel ruimer en kun je waarschijnlijk voor de helft van het geld ook iets vinden dat je bevalt. Ik zou die optie eens verkennen.
Ja klopt dat dashboard mindert de opties mjah heb ook genoeg gezien van 15k weetje zoals ik al paar keer zei budget is tot 25k. Betekend dus dat ik tot max 25k ga besteden. Mjah begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk voor de meeste. Die haten liever op het feit dat de woorden 20 jaar, GTI en 25k in me vraag staan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Ja klopt dat dashboard mindert de opties mjah heb ook genoeg gezien van 15k weetje zoals ik al paar keer zei budget is tot 25k. Betekend dus dat ik tot max 25k ga besteden. Mjah begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk voor de meeste. Die haten liever op het feit dat de woorden 20 jaar, GTI en 25k in me vraag staan :+
Tja, je vraagt advies, en iedereen die een beetje verstand heeft van de wereld, die kijkt iets verder dan de vraag "welke auto 25k plz?", en snapt dat dit geen strak plan is.

Of we krijgen over 5 jaar een topic met als titel: "hoe huis kopen zonder spaargeld?"
Hoelang denk je plezier te hebben van die auto? Een week tof doen tegenover je vrienden, een maand zo snel mogelijk accelereren, en na twee maanden het besef dat ie toch wel erg veel kost per maand, en dat je toch nergens harder dan 100 mag?

Dat is niet "haten", dan is proberen iemand bij te brengen dat een dure auto op je 20e weinig anders kan zijn dat een slechte beslissing (tenzij rijke ouders, grote erfenis in het vooruitzicht, of een enorm goed toekomstperspectief qua baan).

Want over 5 jaar wil je misschien wél het huis uit, en waar is je spaargeld dan? En hoeveel is die GTI waard, als de nieuwigheid eraf is?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Jeroenneman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Tja, je vraagt advies, en iedereen die een beetje verstand heeft van de wereld, die kijkt iets verder dan de vraag "welke auto 25k plz?", en snapt dat dit geen strak plan is.

Of we krijgen over 5 jaar een topic met als titel: "hoe huis kopen zonder spaargeld?"
Hoelang denk je plezier te hebben van die auto? Een week tof doen tegenover je vrienden, een maand zo snel mogelijk accelereren, en na twee maanden het besef dat ie toch wel erg veel kost per maand, en dat je toch nergens harder dan 100 mag?

Dat is niet "haten", dan is proberen iemand bij te brengen dat een dure auto op je 20e weinig anders kan zijn dat een slechte beslissing (tenzij rijke ouders, grote erfenis in het vooruitzicht, of een enorm goed toekomstperspectief qua baan).

Want over 5 jaar wil je misschien wél het huis uit, en waar is je spaargeld dan? En hoeveel is die GTI waard, als de nieuwigheid eraf is?
Dat is het een beetje mijn vraag was niet Moet ik een GTI kopen maar meer van waar moet ik opletten. Ik zie iedereen alleen maar reageren op de GTI en de 25k maar ik bedoel van stel ik zie een mooie golf van 15k dan is dat ook gewoon goed. Ik heb dat ook vaker gezegt. Maar mensen blijven nu door gaan met die 25k en GTI. Vandaar dat nu meer overkomt als haat dan een advies. Die GTI was heel toevallig in de filter gekomen. Het was niet dat ik zocht op GTI ik zocht op elke golf en aangezien er niet zoveel automaat te koop zijn 2de hands. Dan zit er een GTI tussen en dus ik nam dat maar als voorbeeld auto zodat er een beetje een idee is van wat ong zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 15:09
@Johan122 deze al gezien?

https://www.autoblog.nl/n...sion-aankoopadvies-179162

Ik vind het wel tof hoor, mocht je de middelen hebben, gewoon doen. Huis kopen is toch niet te doen als eenverdiener op dit moment, huren is bizar duur, en als je 't prima vindt om thuis te wonen, waarom niet?
Het is niet het meest verstandige, maar het leven moet ook leuk zijn. Anders reed iedereen een Prius ;)

GTD zou ik dan weer niet doen ivm restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Dat is het een beetje mijn vraag was niet Moet ik een GTI kopen maar meer van waar moet ik opletten. Ik zie iedereen alleen maar reageren op de GTI en de 25k maar ik bedoel van stel ik zie een mooie golf van 15k dan is dat ook gewoon goed. Ik heb dat ook vaker gezegt. Maar mensen blijven nu door gaan met die 25k en GTI. Vandaar dat nu meer overkomt als haat dan een advies. Die GTI was heel toevallig in de filter gekomen. Het was niet dat ik zocht op GTI ik zocht op elke golf en aangezien er niet zoveel automaat te koop zijn 2de hands. Dan zit er een GTI tussen en dus ik nam dat maar als voorbeeld auto zodat er een beetje een idee is van wat ong zoek.
Tja, dat zijn de adviezen die gelden voor een auto van 5K tot 30K.

- is de prijs too good to be true? Veel lager dan vergelijkbare auto's?
- is de auto goed behandeld? (Hier zit je met je GTI wel lastig, zulke auto's zullen niet rustig zijn gereden)
- ziet de auto er verzorgd uit? Boekjes aanwezig? Goed gevoel bij de dealer?
- mag je een uitgebreide proefrit maken? Test meer dan alleen "hij gaat vooruit, zal wel goed zijn". Maar als je luxe wil, zoals jij, test dan ook het openen van het panorama dak, of de achteruitrijcamera werkt, of er na een lang stuk rijden en meerdere keren starten geen melding in beeld komt etc.

Als je trouwens naar een Golf aan het kijken bent voor het digitale dashboard, dan kun je ook kijken naar de Leon, A3 etc. Allemaal gewoon op hetzelfde platform gebouwd.

Maar serieus: een golf met digitaal dashboard is géén normale starters auto. Ik weet niet wat je vrienden allemaal doen (Bitcoin gekocht op het juiste moment, veel te duur leasen of gewoon zwart werken), maar auto's van 50K op je twintigste zijn niet normaal. Dus als je je daar aan wil spiegelen, is het misschien beter om te vragen hoe ze hun geld verdienen, en je dan afvragen of dat is wat je wil.

Een "normale" startersauto is een wagen die rijdt, eventueel met airco, en vooral lage lasten kent, omdat je meer wil doen in het leven dan auto rijden.

En als je wil aansluiten bij de groep, pak dan gewoon een Passat. Nog een stukje hoger dan een Golf, en op gaspedaal zelfs een van de goedkoopste met virtual cockpit:
https://www.autotrack.nl/...sat-benzine-2015-50430761

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroenneman op 04-01-2021 10:18 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Knul schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:04:
@Johan122 deze al gezien?

https://www.autoblog.nl/n...sion-aankoopadvies-179162

Ik vind het wel tof hoor, mocht je de middelen hebben, gewoon doen. Huis kopen is toch niet te doen als eenverdiener op dit moment, huren is bizar duur, en als je 't prima vindt om thuis te wonen, waarom niet?
Het is niet het meest verstandige, maar het leven moet ook leuk zijn. Anders reed iedereen een Prius ;)

GTD zou ik dan weer niet doen ivm restwaarde.
Mocht het een GTI worden. Liever niet eerlijk gezegd na alle reacties zal ik de lijst doornemen. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Jeroenneman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Tja, dat zijn de adviezen die gelden voor een auto van 5K tot 30K.

- is de prijs too good to be true? Veel lager dan vergelijkbare auto's?
- is de auto goed behandeld? (Hier zit je met je GTI wel lastig, zulke auto's zullen niet rustig zijn gereden)
- ziet de auto er verzorgd uit? Boekjes aanwezig? Goed gevoel bij de dealer?
- mag je een uitgebreide proefrit maken? Test meer dan alleen "hij gaat vooruit, zal wel goed zijn". Maar als je luxe wil, zoals jij, test dan ook het openen van het panorama dak, of de achteruitrijcamera werkt, of er na een lang stuk rijden en meerdere keren starten geen melding in beeld komt etc.

Als je trouwens naar een Golf aan het kijken bent voor het digitale dashboard, dan kun je ook kijken naar de Leon, A3 etc. Allemaal gewoon op hetzelfde platform gebouwd.

Maar serieus: een golf met digitaal dashboard is géén normale starters auto. Ik weet niet wat je vrienden allemaal doen (Bitcoin gekocht op het juiste moment, veel te duur leasen of gewoon zwart werken), maar auto's van 50K op je twintigste zijn niet normaal. Dus als je je daar aan wil spiegelen, is het misschien beter om te vragen hoe ze hun geld verdienen, en je dan afvragen of dat is wat je wil.

Een "normale" startersauto is een wagen die rijdt, eventueel met airco, en vooral lage lasten kent, omdat je meer wil doen in het leven dan auto rijden.

En als je wil aansluiten bij de groep, pak dan gewoon een Passat. Nog een stukje hoger dan een Golf, en op gaspedaal zelfs een van de goedkoopste met virtual cockpit:
https://www.autotrack.nl/...sat-benzine-2015-50430761
Op zich ook een goeie auto. Alleen de vorm wat minder. Het middel scherm hebben ze die ook in de grotere versie als in de golf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoepertje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-05 10:56
Je leeft maar een keer, en ik als Autoliefhebber kan het wel begrijpen dat je wilt sparen voor een wat dikkere auto. ;)
De 1.4 TSI kende in de eerste bouwjaren grootte problemen met distributiekettingen en olieverbruik. Deze zouden bij de nieuwere auto's die jij voorstelt al opgelost zijn, maar ik zou persoonlijk geen 1.4 TSI adviseren. De nieuwe 1.0 TSI motor heeft veel minder van deze problemen en bijna net zoveel vermogen. De Up GTI heeft deze motor ook en vind ik persoonlijk ook een leuk karretje maar deze is natuurlijk minder luxe dan een Golf.

De motor van de GTI is relatief bulletproof bij deze bouwjaren, maar het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Niemand koopt een GTI om er langzaam mee te gaan rijden. Maar met een beetje geluk was de vorige eigenaar een liefhebber die er wel goed mee is om gegaan.
De Golf is een populaire auto onder jongeren (risicogroep) en vandaar dat de verzekeringspremies zo enorm hoog zijn. Naar mijn weten is Centraal beheer prijstechnisch wel redelijk voor jongeren maar ik weet niet of dit ook geldt voor een nieuwe Golf.

Ik rijd zelf een vlotte Volvo en aangezien deze auto's minder worden gereden door jongeren zijn de verzekeringspremies lager. Mocht je voor een van de auto's gaan, houdt altijd een paar duizend achter de hand voor eventueel onverwacht onderhoud. Ik ben benieuwd waarvoor je gaat kiezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04 11:29
Tsja, er is genoeg gezegd dat dit geen goed idee is. Je gooit niet alleen het budget van 25k weg (waarbij je vermoedelijk het grootste deel nog moet sparen, of heb je alles nu al op je rekening staan?) maar daarbij nog honderden euro's per maand om het ding rijdend te houden. En dat allemaal voor 10-15k km per jaar...
Het gaat dus niet alleen om het spaargeld wat je nu (of volgend jaar pas) hebt maar ook om je financiële stabiliteit richting de toekomst. Je woont nu niet op jezelf en eerder kwam ook voorbij dat je niet je eigen eten hoeft te betalen (dat kost namelijk al gauw €150 per maand). Dat zal niet eeuwig doorgaan.

Maar goed, je wilt het blijkbaar per se. Ook allerlei suggesties voor andere auto's die bijna hetzelfde bieden voor een veel lager bedrag schrijf je af. Prima, dan moet je het doen, het is immers je eigen geld.

Houd ons aub wel op de hoogte als je de auto eenmaal hebt. Dan kunnen we in het begin allemaal even genieten van wat voor mooie auto je hebt. Maar, belangrijker, dan krijgen we een beeld van hoe het nou echt is om in jouw situatie zo'n auto te hebben. Misschien heeft iedereen in dit topic het mis, dat kan. Je bent echter niet de eerste die dit doet en zeker niet de laatste.
Ik denk dat je de auto binnen een jaar weer in de verkoop doet. Wellicht heeft een volgende 20-jarige die een dikke auto wil kopen dan iets aan jouw ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Zoepertje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:30:
Je leeft maar een keer, en ik als Autoliefhebber kan het wel begrijpen dat je wilt sparen voor een wat dikkere auto. ;)
De 1.4 TSI kende in de eerste bouwjaren grootte problemen met distributiekettingen en olieverbruik. Deze zouden bij de nieuwere auto's die jij voorstelt al opgelost zijn, maar ik zou persoonlijk geen 1.4 TSI adviseren. De nieuwe 1.0 TSI motor heeft veel minder van deze problemen en bijna net zoveel vermogen. De Up GTI heeft deze motor ook en vind ik persoonlijk ook een leuk karretje maar deze is natuurlijk minder luxe dan een Golf.

De motor van de GTI is relatief bulletproof bij deze bouwjaren, maar het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Niemand koopt een GTI om er langzaam mee te gaan rijden. Maar met een beetje geluk was de vorige eigenaar een liefhebber die er wel goed mee is om gegaan.
De Golf is een populaire auto onder jongeren (risicogroep) en vandaar dat de verzekeringspremies zo enorm hoog zijn. Naar mijn weten is Centraal beheer prijstechnisch wel redelijk voor jongeren maar ik weet niet of dit ook geldt voor een nieuwe Golf.

Ik rijd zelf een vlotte Volvo en aangezien deze auto's minder worden gereden door jongeren zijn de verzekeringspremies lager. Mocht je voor een van de auto's gaan, houdt altijd een paar duizend achter de hand voor eventueel onverwacht onderhoud. Ik ben benieuwd waarvoor je gaat kiezen!
Ja een vriend van me bezit een GTI. Hij komt mee bij de aankoop. Een andere vriend van mij die heeft ook veel ervaring met (sport)auto's. Hij hielp mij ook in het begin toen net me rijbewijs had en nog niet wist waar op moest letten bij de auto(leende ik een tijd van me vader). Hij gaat ook mee. Hun gaan de auto grondig controlleren voor ik hem koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:33:
Tsja, er is genoeg gezegd dat dit geen goed idee is. Je gooit niet alleen het budget van 25k weg (waarbij je vermoedelijk het grootste deel nog moet sparen, of heb je alles nu al op je rekening staan?) maar daarbij nog honderden euro's per maand om het ding rijdend te houden. En dat allemaal voor 10-15k km per jaar...
Het gaat dus niet alleen om het spaargeld wat je nu (of volgend jaar pas) hebt maar ook om je financiële stabiliteit richting de toekomst. Je woont nu niet op jezelf en eerder kwam ook voorbij dat je niet je eigen eten hoeft te betalen (dat kost namelijk al gauw €150 per maand). Dat zal niet eeuwig doorgaan.

Maar goed, je wilt het blijkbaar per se. Ook allerlei suggesties voor andere auto's die bijna hetzelfde bieden voor een veel lager bedrag schrijf je af. Prima, dan moet je het doen, het is immers je eigen geld.

Houd ons aub wel op de hoogte als je de auto eenmaal hebt. Dan kunnen we in het begin allemaal even genieten van wat voor mooie auto je hebt. Maar, belangrijker, dan krijgen we een beeld van hoe het nou echt is om in jouw situatie zo'n auto te hebben. Misschien heeft iedereen in dit topic het mis, dat kan. Je bent echter niet de eerste die dit doet en zeker niet de laatste.
Ik denk dat je de auto binnen een jaar weer in de verkoop doet. Wellicht heeft een volgende 20-jarige die een dikke auto wil kopen dan iets aan jouw ervaring.
Ik hou je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Ff iets tussendoor als ik reken voor
€800 nieuwe wielen(200 per wiel)
En €1000(nieuwe distrubitie riem)
En dan zet ik 600 elke maand ongeveer opzij voor mocht er iets kapot gaan zit ik dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:41:
Ff iets tussendoor als ik reken voor
€800 nieuwe wielen(200 per wiel)
En €1000(nieuwe distrubitie riem)
En dan zet ik 600 elke maand ongeveer opzij voor mocht er iets kapot gaan zit ik dan goed?
Ik ben heel benieuwd hoe lang je het vol gaat houden om maandelijks de helft van jouw salaris opzij te zetten om jouw auto draaiende te houden. Je hebt immers ook nog andere kosten. Maar goed, wie ben ik, als je dit per se wilt, moet je het vooral doen natuurlijk, al zou ik wel betere dingen weten om geld aan te spenderen dan dat ik een auto koop die eigenlijk te duur is alleen maar vanwege status (omdat vrienden ook zo'n auto rijden...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
CH4OS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:57:
[...]
Ik ben heel benieuwd hoe lang je het vol gaat houden om maandelijks de helft van jouw salaris opzij te zetten om jouw auto draaiende te houden. Je hebt immers ook nog andere kosten. Maar goed, wie ben ik, als je dit per se wilt, moet je het vooral doen natuurlijk, al zou ik wel betere dingen weten om geld aan te spenderen dan dat ik een auto koop die eigenlijk te duur is alleen maar vanwege status (omdat vrienden ook zo'n auto rijden...).
Tja ik zie het meer van ik zet dan wel de helft op zij maar heb de andere helft wel om te doen wat wil. Die 600 per maand gaat sws niet helemaal op aan de auto dus heb dat gelijk als spaargeld. Ik ben niet van het uitgaan dure kleding enz kopen. Dus het is niet dat ik minder kan doen dan dat ik al doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Zoals eerder genoemd is die distributieketting €2-3k. En dan heb je maar 2 aspecten van onderhoud. Een bloemlezing:

- Schokbrekers (verslijten op termijn)
- Beurten (oliewissel, filters, bougies...)
- Uitlaat (wordt heet, gaat roesten en moet vervangen worden)
- Elektra (dat ding heeft alles elektrisch dus dat kan ook allemaal kapot gaan. Genoeg sensortjes en motortjes die vervangen moeten worden)
- Spoelen van de automaatbak

En dan heb je dus nog niks meegenomen van "pech". Wie weet is er bij aankoop al een probleem met de distributieketting en loopt in de eerste week het blok in de soep. Wie weet is je rijstijl te enthousiast voor de versnellingsbak en krijgt die grote problemen... Er zijn aan zo'n auto 1001 manieren om een paar duizend euro per keer achter te laten bij de garage.

En hoe wil je 600 per maand opzij zetten? Je hebt al €400-500 per maand aan kosten voor verzekering, wegenbelasting en benzine. Aangezien je over een jaar of 5-10 weer een mooie auto wilt (dan is deze immers niet mooi meer) moet je daar ook al €400 per maand voor aan de kant zetten.
Je bent dus al €800-900 kwijt en hebt dus nog maar €300-400 (totaal!) van je salaris over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:37

Denko

|{ing Øf ßlitz

Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Ja een vriend van me bezit een GTI. Hij komt mee bij de aankoop. Een andere vriend van mij die heeft ook veel ervaring met (sport)auto's. Hij hielp mij ook in het begin toen net me rijbewijs had en nog niet wist waar op moest letten bij de auto(leende ik een tijd van me vader). Hij gaat ook mee. Hun gaan de auto grondig controlleren voor ik hem koop.
Ik denk dat ik persoonlijk juist het heel erg kan aanraden om een goede leuke sportauto te kopen. Anders wordt je 1 van die zure mensen die dan op een gegeven moment 40+ zijn en denken had ik maar...
Want jij hebt op dit moment nog een volledig vangnet, je hebt een huis, iemand anders betaald de rekeningen etc. Ik zeg lekker doen (mijn eerste auto had op mijn 18e geloof ik ook 290pk oid)
Wel een paar dingen in je achterhoofd houden.
- Afschrijving van zo'n auto gaat HARD. Mocht je hem willen verkopen op een gegeven moment omdat je erachter komt dat het misschien niet cool is om grietjes mee te nemen naar papa's huis kan het duur uitvallen.
- Onderhoud is ab-so-luut geen 250 euro per jaar voor zo'n auto. En tuurlijk heb je vrienden die mee kunnen helpen met onderhoud. Maar hebben die altijd tijd, en weten die alles (en hebben ze er wel zin in elke keer) Reken echt op 1000+ onderhoud per jaar (ik had dus in het eerste jaar 3750 euro in 2005, en dan was er niet echt iets kapot ofzo)
- Verzekering zal inderdaad minimaal 200 euro per maand zijn. Financieel is het gewoon verstandiger om nu al een 500 euro auto te kopen en die amper te rijden alleen voor de schadevrije jaren.
- Meeste mensen die een GTI kopen gaan hem ook chippen. Zet daar geld voor apart, dus chippen, de bak aanpassen en het verhoogde onderhoud.
- Je gaat met een snelle auto ook sneller rijden, zet wat geld apart voor boetes
- Ik reed wel pittig door, dus ik ging door een setje banden per 35.000km ongeveer. Reken op minimaal 250 euro per band.Je wil geen linglongs onder een auto met wat meer pk's
- Mocht je de eerste 5 jaar schade maken (wat realistisch is) kom je in negatieve schadevrije jaren. Als je denkt dat die 200 euro per maand nu veel is dan wil ik niet weten wat je dan gaat vinden van de 500+ per maand die ze dan vragen.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Tja ik zie het meer van ik zet dan wel de helft op zij maar heb de andere helft wel om te doen wat wil. Die 600 per maand gaat sws niet helemaal op aan de auto dus heb dat gelijk als spaargeld. Ik ben niet van het uitgaan dure kleding enz kopen. Dus het is niet dat ik minder kan doen dan dat ik al doe
Die €600 per maand gaat wel zeker helemaal op aan de auto, and then some...
Er is je al door verschillende mensen voorgerekend dat het je minimaal €700-900 per maand kost om deze auto te rijden. En dan is de afschrijving nog niet eens volledig meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Die €600 per maand gaat wel zeker helemaal op aan de auto, and then some...
Er is je al door verschillende mensen voorgerekend dat het je minimaal €700-900 per maand kost om deze auto te rijden. En dan is de afschrijving nog niet eens volledig meegenomen.
De afschrijving neem ik niet mee want ben niet van plan over 5 jaar een nieuwe te kopen. En die riem is die ook 2-3k op een normale golf want een gti is last option voor mij om zo maar te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:03:
[...]

De afschrijving neem ik niet mee want ben niet van plan over 5 jaar een nieuwe te kopen. En die riem is die ook 2-3k op een normale golf want een gti is last option voor mij om zo maar te zeggen.
Maar je zult ooit een andere auto moeten. En daarvoor zul je geld moeten hebben. Je gaat echt niet tot je dood in deze auto rijden. Aangezien je nu al zo'n recente auto wilt, zie ik het echt niet gebeuren dat je het straks ineens prima vindt om in een auto van 8-9 jaar oud te rijden. Daarbij: een auto is een keer op. Als de kilometerstand oploopt gaan de onderhoudskosten door het dak.

En inderdaad, op al dit soort Volkswagens is het onderhoud gestoord duur. Daarom zou ik er ook nooit een kopen. Ik zou een japanner halen, bij voorkeur een sportwagen. De Toyota AE86 zag ik al voorbij komen. Maak je veel meer de blits mee met gegarandeerd goedkoper onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Maar je zult ooit een andere auto moeten. En daarvoor zul je geld moeten hebben. Je gaat echt niet tot je dood in deze auto rijden. Aangezien je nu al zo'n recente auto wilt, zie ik het echt niet gebeuren dat je het straks ineens prima vindt om in een auto van 8-9 jaar oud te rijden. Daarbij: een auto is een keer op. Als de kilometerstand oploopt gaan de onderhoudskosten door het dak.

En inderdaad, op al dit soort Volkswagens is het onderhoud gestoord duur. Daarom zou ik er ook nooit een kopen. Ik zou een japanner halen, bij voorkeur een sportwagen. De Toyota AE86 zag ik al voorbij komen. Maak je veel meer de blits mee met gegarandeerd goedkoper onderhoud.
Ah oke dus het model maakt niet veel uit onderhoud blijft duur. Kijk hier heb ik wat aan dan de mensen die alleen afkraken kwa prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:37

Denko

|{ing Øf ßlitz

hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Ja, begrijp me goed. Waarom je een golf GTI voor dat geld zou willen is mij een raadsel als je ook een:
- Focus ST
- GT86/brz
- mx5
- Z4
- Snelle 1 serie
- 350/370z
- impreza wrx/sti (die had ik dus)

Kan hebben. Een golf is maar een golf, als je echt iets bijzonders wil hebben zijn dit allemaal betere keuzes naar mijn mening. Maar het ging om de golf.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:07:
[...]

Ah oke dus het model maakt niet veel uit onderhoud blijft duur. Kijk hier heb ik wat aan dan de mensen die alleen afkraken kwa prijs
Volkswagen-onderhoud is duur. Aziatische auto's zijn een stuk goedkoper in onderhoud. Met een Toyota Auris (zelfde klasse als een Golf) van €25k ben je per maand veel goedkoper uit dan met een Golf. Zowel je verzekering als je onderhoud gaan makkelijk door 2. Maar goed, die auto zul je wel niet mooi vinden.

En je kunt al het advies hier inderdaad afschrijven als "afkraken kwa prijs" maar daar mee doe je het tekort. Als jij €25k stuk kunt slaan op een auto, kudo's! Maar dat geld kun je veel beter besteden. Zoals al gezegd, geld maakt geld. Wat dat betreft is het leven 1 groot potje Age of Empires. Zorg dat je je resources op orde hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door hjkv op 04-01-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Volkswagen-onderhoud is duur. Aziatische auto's zijn een stuk goedkoper in onderhoud. Met een Toyota Auris (zelfde klasse als een Golf) van €25k ben je per maand veel goedkoper uit dan met een Golf. Zowel je verzekering als je onderhoud gaan makkelijk door 2. Maar goed, die auto zul je wel niet mooi vinden.
Laten we eerlijk toyota auris is niet echt bepaald wat je noemt een mooie auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
Als het financieel haalbaar is gewoon doen. Ik zou import auto's laten staan vanwege het mindere zicht op het (schade) verleden en de lagere inruil prijs (als je straks wil upgraden).

Ook zou ik altijd een onafhankelijke keuring laten doen (kost +- 150-200euro). Vrienden met verstand van auto's is wat dat betreft niet voldoende. Je kunt daarna de koop af laten hangen van de keurings uitkomst, en bijvoorbeeld als voorwaarde stellen dat niet alleen de huidige maar ook sommige toekomstige gebreken worden verholpen (bijvoorbeeld remschijven of banden die weliswaar nu nog in orde zijn, maar die je binnen een half jaar zal moeten vervangen).

Ik heb al menige distributie laten vervangen en was nooit meer kwijt dan 1500 euro. Qua onderhoud zou ik 100 pm opzij zetten maximaal. Op een wagen uit 2017 hou je dan bij normaal gebruik de helft over.

Verkijk je tot slot niet op de kosten die je alleen al hebt om de wagen voor je deur te hebben staan (verzekering, belasting).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjkv
Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Laten we eerlijk toyota auris is niet echt bepaald wat je noemt een mooie auto
Vind ik wel, vind jij niet. Maar jij vind blijkbaar alleen de 2017+ Golf mooi. Tsja, dat vind ik dan weer een hok...
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.