Aankoop 1ste auto

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 21.526 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:27
Johan122 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Wil niet een te oude auto en hebben de oudere modelen ook een virtual/digital dash? Weet je dat toevallig
3 jaar is niet oud he, half Nederland rijdt in een auto van een jaar of 10 oud. De rest rijdt in een leasebak van de zaak :P

Waarom? De afschrijving is in de eerste jaren veruit het hoogst. Er zijn daarom maar heel weinig Nederlanders die 20k aftikken voor een occasion, laat staan met een modaal inkomen.

Als je een auto wilt die niet te snel een 'oud' uiterlijk heeft, moet je geen Golf kopen (immers Golf 8 is nu al te koop) maar een merk waarvan modellen lang mee gaan. Denk aan een Alfa Romeo.

Verder zijn veel dingen te retrofitten, denk aan de LED verlichting. De digital dash, lijkt mij hetzelfde verhaal... Maar dat zal je zelf even moeten uitzoeken of dat kan ;)
Online zijn de kitjes wel te koop, dus het moet wel mogelijk zijn. Als je zo graag zo'n virtual cockpit wilt is het zonde om 10k extra neer te leggen voor een onderdeel wat maar een fractie daarvan nieuw kost.

Mijn auto had nog zo'n ouderwetse CD-spelert zonder Bluetooth, dat vond ik ook niet meer van deze tijd. Auto's die dat wel hadden, waren nieuwer en kostten zo 5k meer.
Ik heb toen ook zelf een andere radio ingebouwd (was wel duur, 300 euro ofzo) maar heb nu wel een unit met alles erop en eraan, zelfs stuurwielbediening :P kan er zelfs youtube op kijken haha. Toch weer 4700 euro bespaard zo.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-05 15:12
Johan122 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:25:
[...]
Mijn vraag was welke kosten komen bij een auto.
En specifiek voor die vraag kan deze tool wel handig zijn: :)
https://www.anwb.nl/auto/autokosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10

User

S3

Johan122 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Wil niet een te oude auto en hebben de oudere modelen ook een virtual/digital dash? Weet je dat toevallig
Voor zover ik kon zien niet, maar het kan wel geretrofit worden. Maar dat is een kostbaar geintje, voor mijn S3 zou het zo in de 3000 euro lopen.

Maar waarom is een virtual dashboard een eis? Als ik even snel op gaspedaal kijk zie ik meerdere Golf Rs staan van onder de 25.000 euro. Als ik moest kiezen tussen de patsfactor van een R of dat van een virtual dashboard, dan wist ik het wel. ;)

En met vierwielaandrijving heb je natuurlijk weer minder kans dat je jezelf om een boom vouwt als beginnend bestuurder. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-02-2021
User schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:00:
[...]
Voor zover ik kon zien niet, maar het kan wel geretrofit worden. Maar dat is een kostbaar geintje, voor mijn S3 zou het zo in de 3000 euro lopen.

Maar waarom is een virtual dashboard een eis? Als ik even snel op gaspedaal kijk zie ik meerdere Golf Rs staan van onder de 25.000 euro. Als ik moest kiezen tussen de patsfactor van een R of dat van een virtual dashboard, dan wist ik het wel. ;)

En met vierwielaandrijving heb je natuurlijk weer minder kans dat je jezelf om een boom vouwt als beginnend bestuurder. :>
Ja golf R is ook wel een dikke bak ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
Jan1337 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:59:
[...]

En specifiek voor die vraag kan deze tool wel handig zijn: :)
https://www.anwb.nl/auto/autokosten
Komt op 500 zo uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Heb je al een verzekeringsmaatschappij gebeld met de vraag of je sowieso verzekerd kan worden voor een auto in de prijsklassen waar je naar kijkt? Pak een random nummerbord van Autotrack en bel ze eens... Dan weet je ook beter waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je nu al eens gekeken naar websites die de kosten op een rijtje zetten op basis van schatting, zoals ik al eerder in mijn post heb aangegeven? Bij de ANWB (autokosten berekenen) bijvoorbeeld?

Wat heb je nog meer nodig en welke vragen zijn nog niet beantwoordt?
Want dit topic heeft wel last van wildgroei zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan122
Hann1BaL schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:07:
Heb je nu al eens gekeken naar websites die de kosten op een rijtje zetten op basis van schatting, zoals ik al eerder in mijn post heb aangegeven? Bij de ANWB (autokosten berekenen) bijvoorbeeld?

Wat heb je nog meer nodig en welke vragen zijn nog niet beantwoordt?
Want dit topic heeft wel last van wildgroei zo?
Mijn vraag is al beantwoord in principe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Wat heb je hier precies ingevuld? Let op dat ze met een (veel) lagere verzekeringspremie rekenen dan jij daadwerkelijk kan krijgen. Voor mijn Audi S3 uit 2014 zegt de ANWB dat het mij 93 euro per maand kost aan verzekering. Nu klopt dat in mijn geval wel aardig, maar dat is omdat ik geen beginnend bestuurder meer ben en meer schadevrije jaren heb. Volgens Independer zou ik met 20 jaar en 0 schadevrije jaren zo'n 193 euro per maand betalen. Da's meer dan 2 keer zo veel!
En als je toevallig een S3 hebt zonder alarmklasse 3 wordt het helemaal lachen, dan wordt het ineens 220 euro per maand.
En als je in een risicogebied woont gaat de premie nog een eindje omhoog.

De ANWB zegt dan vrolijk dat je 1118 euro per jaar kwijt bent aan verzekering, terwijl dat in jouw geval zo 2640 euro kan zijn! Nogal een verschilletje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
User schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Wat heb je hier precies ingevuld? Let op dat ze met een (veel) lagere verzekeringspremie rekenen dan jij daadwerkelijk kan krijgen. Voor mijn Audi S3 uit 2014 zegt de ANWB dat het mij 93 euro per maand kost aan verzekering. Nu klopt dat in mijn geval wel aardig, maar dat is omdat ik geen beginnend bestuurder meer ben en meer schadevrije jaren heb. Volgens Independer zou ik met 20 jaar en 0 schadevrije jaren zo'n 193 euro per maand betalen. Da's meer dan 2 keer zo veel!
En als je toevallig een S3 hebt zonder alarmklasse 3 wordt het helemaal lachen, dan wordt het ineens 220 euro per maand.
En als je in een risicogebied woont gaat de premie nog een eindje omhoog.

De ANWB zegt dan vrolijk dat je 1118 euro per jaar kwijt bent aan verzekering, terwijl dat in jouw geval zo 2640 euro kan zijn! Nogal een verschilletje...
Kenteken
Aankoop datum op dit jaar
Extra optie de schuifdak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-05 12:58
kom volgend jaar in april nog even terug zou ik zeggen.. 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 08:40
Ik zou zeggen zoek een andere hatchback tot maximaal 15.000 euro. Dan heb je geld over voor onderhoud, en maandelijkse kosten. Golf is voor beginnende bestuurder erg duur in verzekering. Je hebt natuurlijk meerdere opties in dat segment voor onder de 15k. Denk aan a3, 1 serie of giulietta. Golf kan natuurlijk altijd. Benzine is goed genoeg voor kilometers die je rijd. GTD had ik dus zoiezo niet gedaan.

Weet niet hoe de a3 of 1 serie in verzekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
sprankel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 02:53:
[...]

De hoofdbestuurder moet altijd op het contract staan, als dat niet het geval is ben je simpelweg niet gedekt als er iets (serieus) gebeurd. Heeft niets met ouder/kind te maken maar evengoed door de verzekering op naam van de partner te zetten, een klassieker als iemand een schadeverleden heeft en zo proberen de boel te verbergen door alles op naam van de partner te zetten. Als je verder de miserie in wilt gaan is dit een goed plan.

Van het moment iemand regelmatig met een auto rijd moet deze opgenomen zijn in het contract. Soms worden gezinsleden ook expliciet uit het contract gehaald, "kinderen onder de 25 mogen nooit met de wagen rijden ook al hebben ze een rijbewijs" of gaat de premie omhoog gewoon omdat je kinderen hebt boven de 18, ook al rijden ze nooit met de wagen.

Bij de verzekering op ouder zetten terwijl het kind niet in het contract staat als hoofdbestuurder, als er iets serieus gebeurd ben je niet gedekt (en ja daar komen ze achter, privé detectieve inschakelen bij serieuze claims is meer regel dan iets anders), waarom ben je dan een verzekering aan het betalen als het risico niet gedekt word? Bovendien kan je geen schadevrije jaren aantonen.
Dat de premie omhoog schiet, uiteraard, het risico is ook hoger. Maar het zal goedkoper zijn dan zuiver op eigen naam te nemen van het kind maar het zal een pak duurder zijn dan zonder het kind als hoofdbestuurder op te nemen.

Uiteraard kan je besluiten de verzekering op te lichten door verkeerde info te geven, weet dat je behalve niet gedekt als er iets gebeurd je ook uitgesloten kan worden wegens verzekeringsfraude.

Edit: een verzekeraar(makelaar) gaat nooit voorstellen om een verzekering op de ouder te zetten waarbij het kind niet is opgenomen als hoofdbestuurder indien deze op de hoogte is dat de verzekering bedoeld is voor het kind, als je dat kan bewijzen is deze zijn vergunning kwijt.
Iedereen is gedekt! Alleen als de verzekeraar hard kan maken dat de persoon die wel in het ongeval betrokken was als bestuurder maar op papier geen hooddbestuurder is feitelijk wel de hooddbestuurder van de auto is kunnen ze eventueel proberen te verhalen. Soms doen ze hier inderdaad hun best voor, maar tot nu toe is dat doorgaans achteraf. Da moet je dus niet 'met je dikke bak' elke week op Facebook pimpen etc. Maar in eerste instantie is gewoon iedereen die jij als toestemming geeft je auto te gebruiken gedekt door jouw verzekering.

Het advies wat ik kreeg van de vmij was inderdaad gewoon illegaal, ze hadden het puur over op naam zetten niks van hooddbestuurders etc, ik heb dus destijds op hun advies de auto maar bij moeder gedeponeerd. Het ging om een auto die echt totaal niet in trek is bij racejeugd (oude station) en ook maar om een kleine 130pk maar op mijn eigen naam wilden ze niet ivm 'vermogen en gewicht'. (1200 kilo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User

User

S3

Johan122 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Kenteken
Aankoop datum op dit jaar
Extra optie de schuifdak
Hoeveel km verwacht je te rijden per jaar? Hoe lang ga je er in rijden? Hoeveel km heeft de auto al gereden?

Allemaal belangrijke dingen die je zo goed mogelijk in moet vullen. Doe je dat niet, dan kan je gigantisch de mist in gaan met je kosten. En je zal geneigd zijn om te zeggen "Ach, al die geschatte verbruikswaarden zijn overdreven, ik rij wel een stuk zuiniger!". Geloof me, dat doe je niet. :P
Ik had van tevoren redelijk ingeschat wat de benzinekosten zouden worden, maar als je uiteindelijk elke week zo'n 80 euro aan benzine in de tank flikkert is dat wel even schrikken.
Nu heb ik een joekel van een diesel waar ik maar iets van 40-45 euro per week in gooi, met meer kilometers.

Afschrijving is er nog zo een. Ik heb hetzelfde gehad met mijn auto toen ik m'n S3 ging inruilen. Dat was toch wel even schrikken wat alleen al de afschrijving was in een paar jaar. Dat was een hele hele dikke yikes van ~4500 euro per jaar aan afschrijving. Nu is een S3 misschien een uitzondering omdat het een performance auto is en die schrijven hard af, maar als je voor een GTI of een R gaat heb je exact hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
User schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:41:
[...]
Hoeveel km verwacht je te rijden per jaar? Hoe lang ga je er in rijden? Hoeveel km heeft de auto al gereden?

Allemaal belangrijke dingen die je zo goed mogelijk in moet vullen. Doe je dat niet, dan kan je gigantisch de mist in gaan met je kosten. En je zal geneigd zijn om te zeggen "Ach, al die geschatte verbruikswaarden zijn overdreven, ik rij wel een stuk zuiniger!". Geloof me, dat doe je niet. :P
Ik had van tevoren redelijk ingeschat wat de benzinekosten zouden worden, maar als je uiteindelijk elke week zo'n 80 euro aan benzine in de tank flikkert is dat wel even schrikken.
Nu heb ik een joekel van een diesel waar ik maar iets van 40-45 euro per week in gooi, met meer kilometers.

Afschrijving is er nog zo een. Ik heb hetzelfde gehad met mijn auto toen ik m'n S3 ging inruilen. Dat was toch wel even schrikken wat alleen al de afschrijving was in een paar jaar. Dat was een hele hele dikke yikes van ~4500 euro per jaar aan afschrijving. Nu is een S3 misschien een uitzondering omdat het een performance auto is en die schrijven hard af, maar als je voor een GTI of een R gaat heb je exact hetzelfde probleem.
Ja daar heb je gelijk altijd voorbereid zijn op onverwachte kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 23:27
Johan122 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:46:
[...]

Ja daar heb je gelijk altijd voorbereid zijn op onverwachte kosten
Altijd uit gaan van onverwachte kosten zelfs. Maar benzine is niet onverwacht maar eventueel verkeerd ingeschat. Mijn methode:
Ga uit van 20% meer km en daar bovenop van 20% hoger verbruik. (vooral als je af en toe wilt trappen). En daarnaast ga uit van zo'n 1000 euro onverwachte kosten zelfs als je garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan122
TWeaKLeGeND schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:54:
[...]

Altijd uit gaan van onverwachte kosten zelfs. Maar benzine is niet onverwacht maar eventueel verkeerd ingeschat. Mijn methode:
Ga uit van 20% meer km en daar bovenop van 20% hoger verbruik. (vooral als je af en toe wilt trappen). En daarnaast ga uit van zo'n 1000 euro onverwachte kosten zelfs als je garantie hebt.
Zal het meenemen in me berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-04 21:27
@Johan122 en een coupe, dat nog een optie? vaak lichter en wat minder vermogen nodig om snel te zijn (je kan ze vaak de bocht omgooien zonder dat het chassis meteen over de zeik gaat) verder heeft het ook meer iets "stoers" , golfje is wel een 13 in een dozijn auto.....

edit: lichter, minder vermogen = goedkoper qua verzekering

[ Voor 10% gewijzigd door Max-Imus op 05-01-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:31

-tom-562

Oliesjeik

Max-Imus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:57:
@Johan122 en een coupe, dat nog een optie? vaak lichter en wat minder vermogen nodig om snel te zijn (je kan ze vaak de bocht omgooien zonder dat het chassis meteen over de zeik gaat) verder heeft het ook meer iets "stoers" , golfje is wel een 13 in een dozijn auto.....

edit: lichter, minder vermogen = goedkoper qua verzekering
Ach, als je dan 25k stukslaat op een auto, zou ik toch echt wel zoiets kopen:
https://www.janwuts.nl/oc...5370015-550dc767#voorraad
Dan weet je iig ook zeker dat je geen hoge onderhoudskosten hebt, en dan rij je écht iets unieks (en het rijdt nog een stuk beter dan een Golf)

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 05-01-2021 16:17 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
@-tom-562 dan toch liever een coupe ;) zon auto is leuk als je richting je midlife gaat, en instappen in een lage auto niet meer echt wil (sorry als ik nu iemand heel erg heb beledigd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Max-Imus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:17:
@-tom-562 dan toch liever een coupe ;) zon auto is leuk als je richting je midlife gaat, en instappen in een lage auto niet meer echt wil (sorry als ik nu iemand heel erg heb beledigd)
Mwa, ik verwacht dat de instap van zo'n Lexus IS niet extreem veel lager is dan een coupe (wat versta jij trouwens onder een coupe?)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
@-tom-562 gewoon, wat wikipedia ook een coupe vindt: Wikipedia: Coupé (auto)
dus een lage, tweedeurs auto, die geen b stijl heeft, en waarvan de kofferbak zo nuttig is als een vriezer op de noordpool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Max-Imus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:32:
@-tom-562 gewoon, wat wikipedia ook een coupe vindt: Wikipedia: Coupé (auto)
dus een lage, tweedeurs auto, die geen b stijl heeft, en waarvan de kofferbak zo nuttig is als een vriezer op de noordpool
Een Z4 of 370Z zal niet heel veel lager zitten dan zo'n IS (of b.v. een 3-serie)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
-tom-562 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Een Z4 of 370Z zal niet heel veel lager zitten dan zo'n IS (of b.v. een 3-serie)
dan heb ik mij daar in vergist, mea culpa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:11
Johan122 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Zal het meenemen in me berekening
Gewoon uit pure nieuwsgierigheid. Je bent 21, maar denk je nooit over de rest van je leven na? Wil je straks niet misschien een keer een woning kopen, een woning inrichten en weet ik veel wat. Op deze leeftijd een mooie buffer is juist een gigantisch voordeel ten opzichte van andere mensen, maar in plaats daarvan wil jij je kleine loon kapotslaan op een auto van 20-25k. Wat zegt je vader er bijvoorbeeld van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Op 4 januari heb ik al de nodige reacties van zowel de TS als anders gebruikers verwijderd omdat deze ondermaats waren of zelfs pure trolls waren. Sindsdien zijn er alleen maar meer vergelijkbare reacties bijgekomen, inclusief door de TS zelf. Dit topic is daardoor z'n levensduur wel overstegen en gaat op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.