Houd er dan ook rekening mee dat we aan de vooravond staan van grote veranderingen qua auto's en persoonlijk vervoer. Jouw eigen plannen zijn één ding, er kan in dit land (of de wereld) nog veel meer gebeuren wat soms lastig is te voorspellen maar je soms ook wel kunt zien aankomen. Zo lijkt het mij niet onrealistisch dat over 5 jaar de wegenbelasting voor auto's met verbrandingsmotor fors omhoog gaat, net zoals de constructie voor hybrides erg sneu heeft uitgepakt. De afschrijving van conventionele auto's kan nog wel eens flink harder gaan dan nu.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:03:
[...]
De afschrijving neem ik niet mee want ben niet van plan over 5 jaar een nieuwe te kopen.
Dat zeker ook goeie auto's en ook mooie opties. En op je vraag waarom een GTI. Ik was aan het filteren op autoscout een golf Highline van 2017 automaat. Zoekresultaten 25 autos ongeveer. Dan kom je uit op een paar TSI GTD en GTI vandaar de keus. Maar zoals als zei GTI is last optionDenko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:10:
[...]
Ja, begrijp me goed. Waarom je een golf GTI voor dat geld zou willen is mij een raadsel als je ook een:
- Focus ST
- GT86/brz
- mx5
- Z4
- Snelle 1 serie
- 350/370z
- impreza wrx/sti (die had ik dus)
Kan hebben. Een golf is maar een golf, als je echt iets bijzonders wil hebben zijn dit allemaal betere keuzes naar mijn mening. Maar het ging om de golf.
Ja het was niet echt dat de golf me eerste keus was dat zou een mercedes zijn maar dat is niet betaalbaar helaashjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:12:
[...]
Vind ik wel, vind jij niet. Maar jij vind blijkbaar alleen de 2017+ Golf mooi. Tsja, dat vind ik dan weer een hok...
Ik denk dat Johan niet naar de afschrijving kijkt. Niet verstandig, niet mijn keus misschien maar als je echt graag deze auto wil je bent jong en dat is helemaal je ding kan ik daar ook nog wel in komen. De rest zie je later wel weer.
Echter het punt van @Denko over de stijging in verzekeringskosten is wel heel reëel. Dan word een auto gewoon echt onbetaalbaar. Moet je verkopen en ben je een hoop geld kwijt voor niks.
Enige tip die ik verder nu nog niet gehoord hebt en mogelijk nog goed kan zijn om een betere inschatting te maken is:
Maak een spreadsheet van je maandelijkse uitgaven en inkomsten de afgelopen 3 tot 5 maanden. Je leef kosten dus. Waar gaat je geld nu naar toe?
Je kan je afschrijvingen terugkijken op je bankrekening. Hoe beter je dit doet hoe beter je eenbeeld hebt van je financiele speelruimte.
Probeer het zo goed mogelijk te categoriseren en ben realistisch. Dan kan je zien wat je moet laten (of niet) om dit zo te kunnen betalen en zelf de afweging maken of dat kan en of dat het je waard is. (het is sowieso goed om te weten waar je geld naar toe te gaan en hier een overzicht van te hebben).
Misschien kom je nog wel kosten tegen (een lopend abbo ergens) die je kan schrappen.
Echter het punt van @Denko over de stijging in verzekeringskosten is wel heel reëel. Dan word een auto gewoon echt onbetaalbaar. Moet je verkopen en ben je een hoop geld kwijt voor niks.
Enige tip die ik verder nu nog niet gehoord hebt en mogelijk nog goed kan zijn om een betere inschatting te maken is:
Maak een spreadsheet van je maandelijkse uitgaven en inkomsten de afgelopen 3 tot 5 maanden. Je leef kosten dus. Waar gaat je geld nu naar toe?
Je kan je afschrijvingen terugkijken op je bankrekening. Hoe beter je dit doet hoe beter je eenbeeld hebt van je financiele speelruimte.
Probeer het zo goed mogelijk te categoriseren en ben realistisch. Dan kan je zien wat je moet laten (of niet) om dit zo te kunnen betalen en zelf de afweging maken of dat kan en of dat het je waard is. (het is sowieso goed om te weten waar je geld naar toe te gaan en hier een overzicht van te hebben).
Misschien kom je nog wel kosten tegen (een lopend abbo ergens) die je kan schrappen.
Ah, ok, dan wordt het al een ander verhaal. Ik heb een skoda/vw/audi gehad, ik persoonlijk zou lekker de hele vag groep laten voor wat het is en ergens anders kijken. Ik persoonlijk heb 2 bmw's gehad waar ik wel redelijk blij van werd. En er is in de aziatische markt aanzienlijk meer betrouwbaars te krijgen dan bij VAG. Je moet het alleen mooi vinden. Ik zou zeggen ga lekker proefrijden in een GT86. Heerlijke beginnersauto en een stuk goedkoper in onderhoud en (naar mijn mening) wel een ERG mooie auto.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:13:
[...]
Dat zeker ook goeie auto's en ook mooie opties. En op je vraag waarom een GTI. Ik was aan het filteren op autoscout een golf Highline van 2017 automaat. Zoekresultaten 25 autos ongeveer. Dan kom je uit op een paar TSI GTD en GTI vandaar de keus. Maar zoals als zei GTI is last option
Overigens is de beste manier om er achter te komen dat je misschien niet een "sportauto persoon" bent is gewoon een sportauto kopen
[ Voor 7% gewijzigd door Denko op 04-01-2021 11:19 ]
PSN & XBL: Denkoyugo
Dat ga ik doen bedankt voor de tipiceblack24 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:16:
Ik denk dat Johan niet naar de afschrijving kijkt. Niet verstandig, niet mijn keus misschien maar als je echt graag deze auto wil je bent jong en dat is helemaal je ding kan ik daar ook nog wel in komen. De rest zie je later wel weer.
Vind de toyota chr ook een best mooie auto.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:17:
[...]
Ah, ok, dan wordt het al een ander verhaal. Ik heb een skoda/vw/audi gehad, ik persoonlijk zou lekker de hele vag groep laten voor wat het is en ergens anders kijken. Ik persoonlijk heb 2 bmw's gehad waar ik wel redelijk blij van werd. En er is in de aziatische markt aanzienlijk meer betrouwbaars te krijgen dan bij VAG. Je moet het alleen mooi vinden. Ik zou zeggen ga lekker proefrijden in een GT86. Heerlijke beginnersauto en een stuk goedkoper in onderhoud en (naar mijn mening) wel een ERG mooie auto.
OP heeft specifieke eisen qua exterieur panoramadak/groot display. Ga je bijna niet vinden i.c.m. de GT86/BRZ.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:17:
[...]
Ah, ok, dan wordt het al een ander verhaal. Ik heb een skoda/vw/audi gehad, ik persoonlijk zou lekker de hele vag groep laten voor wat het is en ergens anders kijken. Ik persoonlijk heb 2 bmw's gehad waar ik wel redelijk blij van werd. En er is in de aziatische markt aanzienlijk meer betrouwbaars te krijgen dan bij VAG. Je moet het alleen mooi vinden. Ik zou zeggen ga lekker proefrijden in een GT86. Heerlijke beginnersauto en een stuk goedkoper in onderhoud en (naar mijn mening) wel een ERG mooie auto.
Heb ik eigenlijk alleen nog maar senioren in gezien eigenlijk.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:19:
[...]
Vind de toyota chr ook een best mooie auto.
Zet eerst voor jezelf op een rijtje wat je wilt, want een snelle auto is wat anders als een mooie auto en dat is weer wat anders dan een goed rijdende auto. En ga daarna lekker proefrijden.
Ja, dan blijft er inderdaad niet veel over dan een handjevol saaie bakken inderdaad met die eisen/budget. Maar zoals ik erboven zei. Ga maar eerst proefrijden en kijken wat je echt belangrijk vind.Nemean schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:20:
[...]
OP heeft specifieke eisen qua exterieur panoramadak/groot display. Ga je bijna niet vinden i.c.m. de GT86/BRZ.
[ Voor 34% gewijzigd door Denko op 04-01-2021 11:24 ]
Over smaak valt niet te twisten...Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:17:
[...]
Vind de toyota chr ook een best mooie auto.

https://www.autoscout24.n...ldtidx=1&cldtsrc=listPage
Hoppa, 14k. En qua verzekering en onderhoud kom je een bult beter uit dan die Golfjes.
Het is nog steeds erg duur voor een eerste auto. Maar misschien dat je deze wagen net voor de genoemde €600 per maand kunt rijden.
Ik wil een mooie auto hoeft niet de snelste te zijn maar ook niet de traagste gewoon normaal is prima. Hoef niet van 0-100 in 4 sec.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:21:
[...]
Heb ik eigenlijk alleen nog maar senioren in gezien eigenlijk.
Zet eerst voor jezelf op een rijtje wat je wilt, want een snelle auto is wat anders als een mooie auto en dat is weer wat anders dan een goed rijdende auto. En ga daarna lekker proefrijden.
Vraagje over proefrit kan ik dat zomaar aanvragen of moet ik aan bepaalde eisen voldoenDenko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:21:
[...]
[...]
Ja, dan blijft er inderdaad niet veel over dan een handjevol saaie bakken inderdaad met die eisen/budget. Maar zoals ik erboven zei. Ga maar eerst proefrijden en kijken wat je echt belangrijk vind.
Mooie auto bedankt. Jammer van de schadehjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:22:
[...]
Over smaak valt niet te twisten...![]()
Hoppa, 14k. En qua verzekering en onderhoud kom je een bult beter uit dan die Golfjes.
Het is nog steeds erg duur voor een eerste auto. Maar misschien dat je deze wagen net voor de genoemde €600 per maand kunt rijden.
Ligt eraan per auto natuurlijk, maar dat moet je zelf ff uitzoeken.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:25:
[...]
Vraagje over proefrit kan ik dat zomaar aanvragen of moet ik aan bepaalde eisen voldoen
Hele achterkant is in elkaarhjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:22:
[...]
Over smaak valt niet te twisten...![]()
Ja, een proefrit kun je gewoon aanvragen.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:24:
[...]
Ik wil een mooie auto hoeft niet de snelste te zijn maar ook niet de traagste gewoon normaal is prima. Hoef niet van 0-100 in 4 sec.
Excuus, de schade had ik gemist.
https://www.autoscout24.n...ldtidx=2&cldtsrc=listPage
zo dan
Dat kan je beter aan de verkoper vragen. Meestal willen ze wel dat je een rijbewijs hebt, maar dure of snelle auto's krijg je vaak op jouw leeftijd überhaupt niet mee of alleen maar met een bepaalde garantstelling. Op het moment dat je laat zien een serieuze potentiële koper te zijn (dus niet iemand die gratis even wil scheuren) kan er veel.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:25:
[...]
Vraagje over proefrit kan ik dat zomaar aanvragen of moet ik aan bepaalde eisen voldoen
@Johan122
Waarom geen dikke polo? (al denk ik dat advies voor ander merk zoals eerder gegeven een betere optie is) Ik vind die zelf erg mooi, kan je dik uitrusten, iets nieuwer model halen (fijn voor techniek) en zijn echt veel ruimer dan je denkt.
Polo's zijn stuk groter geworden over de jaren heen.
zeker 2018 polo highline business r editie vind ik heel mooi
snelle google: https://www.marktplaats.n...-wit.html?previousPage=lr
Waarom geen dikke polo? (al denk ik dat advies voor ander merk zoals eerder gegeven een betere optie is) Ik vind die zelf erg mooi, kan je dik uitrusten, iets nieuwer model halen (fijn voor techniek) en zijn echt veel ruimer dan je denkt.
[ Voor 8% gewijzigd door iceblack24 op 04-01-2021 11:30 ]
En je tot de conclusie komt dat een magentron niet degelijk je kofferbak in komt. Ooit iemand bij de Mediamarkt zien worstelen.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:21:
[...]
De GT86 is een heerlijke auto, zelf ook een keer ingereden. Maar inderdaad OP moet of voor zijn Golf gaan en de komende tijd met hoge kosten zitten. Of hij kijkt nog eens naar zijn eisen en stelt deze bij.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:21:
[...]
Ja, dan blijft er inderdaad niet veel over dan een handjevol saaie bakken inderdaad met die eisen/budget. Maar zoals ik erboven zei. Ga maar eerst proefrijden en kijken wat je echt belangrijk vind.
Eerlijk gezegd verwacht ik dat OP na zijn opleiding en een nieuwe baan een bericht plaatst in het lease topic. Welke auto het beste bij zijn lease budget past.
Ja ben ook pas van plan om te gaan als de auto kan betalenDataGhost schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:29:
[...]
Dat kan je beter aan de verkoper vragen. Meestal willen ze wel dat je een rijbewijs hebt, maar dure of snelle auto's krijg je vaak op jouw leeftijd überhaupt niet mee of alleen maar met een bepaalde garantstelling. Op het moment dat je laat zien een serieuze potentiële koper te zijn (dus niet iemand die gratis even wil scheuren) kan er veel.
Ja de polo mooie auto maar wat aan de kleine kant. Zal een keer kijken naar de nieuwe hoe ruim die zijniceblack24 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:29:
@Johan122
Tegen die tijd een vrouw en 2 kids. Komt er een e-clio stationNemean schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:30:
Eerlijk gezegd verwacht ik dat OP na zijn opleiding en een nieuwe baan een bericht plaatst in het lease topic. Welke auto het beste bij zijn lease budget past.
Ja dacht het ff niet he. Liever een dikke auto dan 2 domme kinderen. Ik hoef geen kinderen nu niet en later nietDenko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:33:
[...]
Tegen die tijd een vrouw en 2 kids. Komt er een e-clio station
Tja, je wilt natuurlijk niet je vader achternaJohan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Ja dacht het ff niet he. Liever een dikke auto dan 2 domme kinderen. Ik hoef geen kinderen nu niet en later niet
Vaak bu'j te bang!
Hoop dat je dan ook paar leuke auto suggesties voor me hebNemean schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:30:
[...]
En je tot de conclusie komt dat een magentron niet degelijk je kofferbak in komt. Ooit iemand bij de Mediamarkt zien worstelen.
[...]
De GT86 is een heerlijke auto, zelf ook een keer ingereden. Maar inderdaad OP moet of voor zijn Golf gaan en de komende tijd met hoge kosten zitten. Of hij kijkt nog eens naar zijn eisen en stelt deze bij.
Tot je uit huis wilt en blijkt dat het salaris van een starter niet genoeg is om een goede hypotheek te krijgen, je voor de sociale huur niet in aanmerking komt omdat je te veel verdiend en particuliere huur schrijnend duur is waardoor je niet kan sparen. En als ouders dan ophouden met betalen wordt het leven opeens heel duur aangezien je alle verzekeringen en andere vaste lasten opeens zelf mag gaan betalen.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:59:
[...]
Ik denk dat ik persoonlijk juist het heel erg kan aanraden om een goede leuke sportauto te kopen. Anders wordt je 1 van die zure mensen die dan op een gegeven moment 40+ zijn en denken had ik maar...
Want jij hebt op dit moment nog een volledig vangnet, je hebt een huis, iemand anders betaald de rekeningen etc. Ik zeg lekker doen (mijn eerste auto had op mijn 18e geloof ik ook 290pk oid)
Wellicht komt die wijsheid pas als hij wat verder is in z'n opleiding, van een student Business en IT Management had ik echter wel wat meer inzicht op dit vlak gehad. Een business student zou je afschrijving niet moeten uitleggen lijkt me
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
@Johan122 is de boodschap binnen gekomen dat een auto niet eeuwig mee gaat en je dus over een jaar of 5(aangezien je jongere auto’s wil rijden) weer 25k nodig hebt?
Je daar alleen al circa 416 eur in de maand voor opzij moet zetten? Dat al meer dan 30pct van je inkomen is? Op dat moment heb je nog geen km gereden.
Ik vind het knap dat je nog zoveel reacties krijgt en mensen het geduld hebben. Als je een “volwassen” auto wil rijden dan hoort daar ook volwassen financieel beheer bij.
A) een passend inkomen. Nu maar ook over 5 jaar. Wat mij betreft voldoe je daar niet aan. Naar NL standaarden zit je onder het minimumloon.
een realistische prognose van je inkomsten en uitgaven van de komende 5 jaar. Ja de werkelijkheid zal anders zijn, het zet je wel aan het denken.
C) prioriteiten in je uitgaven (en leven). Stel je komt een leuke meid tegen en wil gaan samenwonen. Al je eigen middelen zijn al de deur uit.
Je daar alleen al circa 416 eur in de maand voor opzij moet zetten? Dat al meer dan 30pct van je inkomen is? Op dat moment heb je nog geen km gereden.
Ik vind het knap dat je nog zoveel reacties krijgt en mensen het geduld hebben. Als je een “volwassen” auto wil rijden dan hoort daar ook volwassen financieel beheer bij.
A) een passend inkomen. Nu maar ook over 5 jaar. Wat mij betreft voldoe je daar niet aan. Naar NL standaarden zit je onder het minimumloon.
C) prioriteiten in je uitgaven (en leven). Stel je komt een leuke meid tegen en wil gaan samenwonen. Al je eigen middelen zijn al de deur uit.
Nee ik word een oude zuurpruim die op tweakers jongere gaat afkraken-tom-562 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:38:
[...]
Tja, je wilt natuurlijk niet je vader achterna(geen dikke auto maar wel...)

Je zal maar per ongeluk raak schieten en je vrouw/vriendin een tweeling bezorgen die ze niet op wil gevenJohan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Ja dacht het ff niet he. Liever een dikke auto dan 2 domme kinderen. Ik hoef geen kinderen nu niet en later niet
De Polo lijkt aan de buitenkant klein maar is van binnen nog best wel ruim. Je zou ook nog naar een Audi A1 kunnen kijken. Hebben hier een recente Polo R Line en een Audi A1 Edition One staan, beide hebben van binnen meer dan genoeg ruimte. Met beide trek je ook de gemiddelde auto bij het stoplicht eruit.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:32:
[...]
Ja de polo mooie auto maar wat aan de kleine kant. Zal een keer kijken naar de nieuwe hoe ruim die zijn
Je bent pas 20 hé. Op je twintigste werk je voor een bijbaantje, en denk je dat je over een paar jaar opeens 2 tot 3x meer besteedbaar inkomen hebt. Tot je opeens achter het begip toeslagen en het topic onbestaan van het middeninkomen komt.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Heb je nu nog precies dezelfde doelen en carrière voor ogen als op je 15e? Een dikke auto is leuk, maar het blijft gewoon een vervoersmiddel. Toch pijnlijk als je vervolgens die auto parkeert in een achterwijk terwijl je de trap op sjokt naar 5 hoog met een balkon waar je net je kont kunt keren.
(Trouwens, in sociale huurwoningwijken ligt de verdeling qua auto's precies zoals jij voor ogen hebt. Veel show, weinig middenklasse auto's die gewoon praktisch zijn

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Om hier even op in te haken. Ik reed op mijn 20e een leuke 206 GTI. Mijn inkomsten lagen wel een stuk hoger. Aanschaf auto was rond de 18k. Dus je wens komt hier wel binnen, maar ik denk dat je de grenzen opzoekt van je financiële flexibiliteit nu en later.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:40:
[...]
Nee ik word een oude zuurpruim die op tweakers jongere gaat afkraken![]()
Ik raad hem veel wagens aan maar een Clio is wel het laatste.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:33:
[...]
Tegen die tijd een vrouw en 2 kids. Komt er een e-clio station
Dat riep ik ook toen ik jouw leeftijd had. En als ik nu naar mijzelf kijk is er alleen maar een wens.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:36:
[...]
Dit. Een kennis van mij had een private lease afgesloten. Bleek dat hij toch een stuk minder met zijn hypotheek kon en dus zwaarder op zijn eigen middelen moest leunen. Als OP ooit in dezelfde situatie terecht komt zal hij blij wezen met die 25k achter de hand. Maar goed, gelukkig mag OP zelf bepalen waar en hoe hij zijn geld uitgeeft.Tsurany schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:39:
[...]
Tot je uit huis wilt en blijkt dat het salaris van een starter niet genoeg is om een goede hypotheek te krijgen, je voor de sociale huur niet in aanmerking komt omdat je te veel verdiend en particuliere huur schrijnend duur is waardoor je niet kan sparen. En als ouders dan ophouden met betalen wordt het leven opeens heel duur aangezien je alle verzekeringen en andere vaste lasten opeens zelf mag gaan betalen.
Private lease overwoog ik ook maar dan zit ik er echt aan vast heb ik liever niet. Als de golf niet goed uitpakt dan verkoop ik hem gewoon. Ff de lol gehad mjah weer een ervaring erbij. En wat kinderen betreft mijn haat groeit er elke dag meer voor.Nemean schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:44:
[...]
Ik raad hem veel wagens aan maar een Clio is wel het laatste.![]()
[...]
Dat riep ik ook toen ik jouw leeftijd had. En als ik nu naar mijzelf kijk is er alleen maar een wens.
[...]
Dit. Een kennis van mij had een private lease afgesloten. Bleek dat hij toch een stuk minder met zijn hypotheek kon en dus zwaarder op zijn eigen middelen moest leunen. Als OP ooit in dezelfde situatie terecht komt zal hij blij wezen met die 25k achter de hand. Maar goed, gelukkig mag OP zelf bepalen waar en hoe hij zijn geld uitgeeft.
Bij mij kwam het pas echt binnen toen ik mijn eerste huis verkocht. Dat had ik destijds als starter gekocht met een maximale hypotheek en starterslening, toen ik dat huis een paar jaar later verkocht was het onmogelijk geworden voor een starter om dat huis te kopen omdat de prijzen zo hard gestegen waren. Daar moest zo veel eigen vermogen bij gestopt worden dat het niet leuk meer was.Nemean schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:44:
Dit. Een kennis van mij had een private lease afgesloten. Bleek dat hij toch een stuk minder met zijn hypotheek kon en dus zwaarder op zijn eigen middelen moest leunen. Als OP ooit in dezelfde situatie terecht komt zal hij blij wezen met die 25k achter de hand. Maar goed, gelukkig mag OP zelf bepalen waar en hoe hij zijn geld uitgeeft.
Heel veel jongeren doen zulke uitspraken over kinderen en een ontzettend groot deel daarvan heeft binnen vijf a tien jaar kinderen thuis zitten.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Private lease overwoog ik ook maar dan zit ik er echt aan vast heb ik liever niet. Als de golf niet goed uitpakt dan verkoop ik hem gewoon. Ff de lol gehad mjah weer een ervaring erbij. En wat kinderen betreft mijn haat groeit er elke dag meer voor.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je lijkt je keuze wel redelijk gemaakt te hebben, maar pas wel op voor feature creep.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:48:
[...]
Private lease overwoog ik ook maar dan zit ik er echt aan vast heb ik liever niet. Als de golf niet goed uitpakt dan verkoop ik hem gewoon. Ff de lol gehad mjah weer een ervaring erbij. En wat kinderen betreft mijn haat groeit er elke dag meer voor.
Nu wil je een digitaal dashboard en een panorama dak.
Maar je moet nog twee jaar sparen. Wat als je vrienden in die twee jaar auto's kopen met verwarmde stoelen, climate control aanzetten op afstand, adaptieve cruise control of massagestoelen? Als je mee wil blijven komen met de rest van de groep, dan moet je dan nu al wel incalculeren, en dus méér geld opzij gaan leggen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Wat voor een mercedes kijk je naar dan?Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:16:
[...]
Ja het was niet echt dat de golf me eerste keus was dat zou een mercedes zijn maar dat is niet betaalbaar helaas
Een recente A-klasse of C-klasse valt nog prima binnen budget zie ik?
Beide hebben prima opties, je zult alleen toch zelf moeten gaan schakelen dan, maar he dan rijd je wel een mercedes
don't mind me
Die heeft geen digitaal dashboard, én een klein schermpje voor infotainment, precies de dingen die TS belangrijk vindt.Pindakaas schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:52:
[...]
Wat voor een mercedes kijk je naar dan?
Beide hebben prima opties, je zult alleen toch zelf moeten gaan schakelen dan, maar he dan rijd je wel een mercedes
Ik heb vorige jaar mijn eerste woning gekocht als 'starter' en ik heb toch voor de verbouwingen aardig op de eigen middelen moeten steunen.Tsurany schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:50:
[...]
Bij mij kwam het pas echt binnen toen ik mijn eerste huis verkocht. Dat had ik destijds als starter gekocht met een maximale hypotheek en starterslening, toen ik dat huis een paar jaar later verkocht was het onmogelijk geworden voor een starter om dat huis te kopen omdat de prijzen zo hard gestegen waren. Daar moest zo veel eigen vermogen bij gestopt worden dat het niet leuk meer was.
Dit inderdaad.Tsurany schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:50:
[...]
Heel veel jongeren doen zulke uitspraken over kinderen en een ontzettend groot deel daarvan heeft binnen vijf a tien jaar kinderen thuis zitten.
Met zo'n C-Klasse kan OP zijn hele maandsalaris wel aan de kant zetten.Pindakaas schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:52:
[...]
Dat is dan heel leuk voor hun maar ik blijf bij mijn keuzeJeroenneman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:52:
[...]
Je lijkt je keuze wel redelijk gemaakt te hebben, maar pas wel op voor feature creep.
Nu wil je een digitaal dashboard en een panorama dak.
Maar je moet nog twee jaar sparen. Wat als je vrienden in die twee jaar auto's kopen met verwarmde stoelen, climate control aanzetten op afstand, adaptieve cruise control of massagestoelen? Als je mee wil blijven komen met de rest van de groep, dan moet je dan nu al wel incalculeren, en dus méér geld opzij gaan leggen.
klopt, maar hij gaf aan dat de golf en 2de keus is omdat hij een mercedes niet kan betalen.Jeroenneman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:53:
[...]
Die heeft geen digitaal dashboard, én een klein schermpje voor infotainment, precies de dingen die TS belangrijk vindt.
probeer hem alleen te laten inzien dat dit wel degelijk kan, maar dat er dan dus wel ergens anders concessies gedaan moeten worden
mag hij zelf kiezen, liever een golf met een schermpje als toerenteller, of toch een mercedes
don't mind me
ik keek naar een A200 A220 of A250. Het klopt dat de prijs hetzelfde is maar de onderhoud en verzekering komt veel duurder uit als goed isPindakaas schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:52:
[...]
Want je hebt in de rest van dit topic laten zien dat je prima zelf keuzes kunt maken zonder daarbij te moeten denken aan wat anderen van je vinden?Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:55:
[...]
Dat is dan heel leuk voor hun maar ik blijf bij mijn keuze

Toch niks mis mee, dan verkoop je de auto en zit je zonder schulden en alsnog geld over. Dat is beter dan de gemiddelde student de arbeidsmarkt op komt. Het zijn in ieder geval een stuk meer luxes dan die ik had en ik heb het ook overleefd. In zijn geval zal die zo'n 10K weggegooid hebben, er zijn duurdere lessen te leren. Je bent tenslotte maar 1x jong.Tsurany schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:39:
[...]
Tot je uit huis wilt en blijkt dat het salaris van een starter niet genoeg is om een goede hypotheek te krijgen, je voor de sociale huur niet in aanmerking komt omdat je te veel verdiend en particuliere huur schrijnend duur is waardoor je niet kan sparen. En als ouders dan ophouden met betalen wordt het leven opeens heel duur aangezien je alle verzekeringen en andere vaste lasten opeens zelf mag gaan betalen.
Wellicht komt die wijsheid pas als hij wat verder is in z'n opleiding, van een student Business en IT Management had ik echter wel wat meer inzicht op dit vlak gehad. Een business student zou je afschrijving niet moeten uitleggen lijkt me
Het kan mischien anders overkomen maar ik wat ik bedoelde wasJeroenneman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:57:
[...]
Want je hebt in de rest van dit topic laten zien dat je prima zelf keuzes kunt maken zonder daarbij te moeten denken aan wat anderen van je vinden?
1. Ik ga geen lelijke auto kopen
2. Die golf past ook goed bij de groep al rijden hun wat duurdere auto's
Ja precies zo zie ik het ook. Ik krijg teminste nog wat terug als verkoopDenko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:58:
[...]
Toch niks mis mee, dan verkoop je de auto en zit je zonder schulden en alsnog geld over. Dat is beter dan de gemiddelde student de arbeidsmarkt op komt. Het zijn in ieder geval een stuk meer luxes dan die ik had en ik heb het ook overleefd. In zijn geval zal die zo'n 10K weggegooid hebben, er zijn duurdere lessen te leren. Je bent tenslotte maar 1x jong.
Hoe betrouwbaar zijn modernere DSG's eigenlijk, aangezien het ook een automaat moest zijn. Weet wel dat er meerdere bedrijven gespecialiseerd zijn in het onderhoud... je kan er gruwelijke (kostbare) pech mee krijgen.
En iets als concerngenoot Seat? In basis zelfde als een Golf 7, maar oogt naar mijn idee wat leuker. Pak je een 1.4 TSI FR, heb je ook iets wat sportief oogt en best vooruit wil. Staan er zat te koop met panoramadak.
En iets als concerngenoot Seat? In basis zelfde als een Golf 7, maar oogt naar mijn idee wat leuker. Pak je een 1.4 TSI FR, heb je ook iets wat sportief oogt en best vooruit wil. Staan er zat te koop met panoramadak.
Zal ernaar kijken bedankt voor de tipKeRsTmAnNeKe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:01:
Hoe betrouwbaar zijn modernere DSG's eigenlijk, aangezien het ook een automaat moest zijn. Weet wel dat er meerdere bedrijven gespecialiseerd zijn in het onderhoud... je kan er gruwelijke (kostbare) pech mee krijgen.
En hier op Tweakers vinden we het belangrijk te laten zien wat voor tech (pc, home cinema etc) in huis hebben. Anderen geven duizenden per jaar uit aan dure merk kleding en zo kunnen we doorgaan.Jeroenneman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:57:
[...]
Want je hebt in de rest van dit topic laten zien dat je prima zelf keuzes kunt maken zonder daarbij te moeten denken aan wat anderen van je vinden?
En je nieuwe hobby (auto) kan veel meer brengen, net zoals andere hobby’s, dan alleen kosten. Je leert misschien wel nieuwe mensen kennen op meetings, richt je eigen clubje op etc
Daarnaast is zo’n opmerking makkelijk gemaakt zonder dat we meer weten over de TS.
Zucht...
en zoiets dan. Nieuwste model A200 met digitaal dashboard en infotainment systeem, wel zelf schakelen, dat is dan wel de compromis.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:57:
[...]
ik keek naar een A200 A220 of A250. Het klopt dat de prijs hetzelfde is maar de onderhoud en verzekering komt veel duurder uit als goed is
Kan me niet voorstellen dat die heel veel duurder is in de maand? Wat is het verschil in verzekering?
don't mind me
@SgtElPotatoSgtElPotato schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:04:
[...]
En hier op Tweakers vinden we het belangrijk te laten zien wat voor tech (pc, home cinema etc) in huis hebben. Anderen geven duizenden per jaar uit aan dure merk kleding en zo kunnen we doorgaan.
En je nieuwe hobby (auto) kan veel meer brengen, net zoals andere hobby’s, dan alleen kosten. Je leert misschien wel nieuwe mensen kennen op meetings, richt je eigen clubje op etc
Daarnaast is zo’n opmerking makkelijk gemaakt zonder dat we meer weten over de TS.
Ja weetje trek me niet zoveel aan van de negatieve reacties. Kijk meer naar de mensen die me echt tips geven en serieus proberen te helpen dan alleen maar af te kraken. Zoals de tip met de toyota en de seat
Begrijp me wel goed he. Ik vind dit een hele domme aankoop, en het feit dat je jezelf blijkbaar meet tegenover je vrienden op basis van welke auto je rijdt is ook zeer dom, want daar kom je niet ver mee in het leven. En als breekpunt een digitaal dashboard/schermpje is het raarste wat ik ooit heb gehoord. Maar in vergelijking met andere zeer domme opties die je met je geld kan doen is deze domme optie zo dom nog niet.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:00:
[...]
Ja precies zo zie ik het ook. Ik krijg teminste nog wat terug als verkoop
Dommere vragen zijn:
- Waar kan ik de grootst mogelijke tatoo krijgen voor het minste geld?
- Hoever kan je heroine versnijden voor het niet meer goed werkt?
- Hoe vaak kan je een condoom hergebruiken?
Ik probeer alleen je tips tegeven over hoe je deze domme aankoop in minder domme banen kan leiden zeg maar. (omdat ik ook jong en dom was ooit en je dan toch niet verstand ingepraat kan worden)
Het zal heel wat meer dan 10k zijn vermoed ik gezien de afschrijving van die auto en beoogd onderhoud. En wellicht was dat tien jaar geleden een mooi vertrekpunt maar nu echt niet meer. Op een starterssalaris kan je geen woning meer kopen op dit moment zonder flink eigen geld.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:58:
[...]
Toch niks mis mee, dan verkoop je de auto en zit je zonder schulden en alsnog geld over. Dat is beter dan de gemiddelde student de arbeidsmarkt op komt. Het zijn in ieder geval een stuk meer luxes dan die ik had en ik heb het ook overleefd. In zijn geval zal die zo'n 10K weggegooid hebben, er zijn duurdere lessen te leren. Je bent tenslotte maar 1x jong.
Ik zie niet helemaal in waarom je enkel jong kan zijn met een dure, bijna nieuwe auto. Dat is simpelweg boven je stand leven.
Als hij dit echt graag wilt, prima. Maar het lijkt me op z'n minst verstandig dat hij eens goed nadenkt over alle adviezen die hij krijgt. En goed nadenkt over wat hij over vijf of tien jaar wilt bereiken en hoe deze auto daar bij gaat helpen. Het lijkt nu heel leuk, in een moderne auto rond rijden met alle snufjes, maar als je ziet welke offers je daar over vijf of tien jaar voor moet brengen is het een heel stuk minder interessant.
@Johan122 wellicht een idee om eens te kijken wat je aan hypotheek kan krijgen met een startsalaris van 2600 euro bruto en welke woningen je daar van kan kopen in jouw omgeving. Dan heb je misschien een idee waarom nu 20k besparen helemaal zo'n gek idee nog niet is.
[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 04-01-2021 12:12 ]
Goedkoopste was 390 op de merrie en de golf 279-300 zoPindakaas schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:06:
[...]
en zoiets dan. Nieuwste model A200 met digitaal dashboard en infotainment systeem, wel zelf schakelen, dat is dan wel de compromis.
Kan me niet voorstellen dat die heel veel duurder is in de maand? Wat is het verschil in verzekering?
Ligt eraan welke DSG je hebt. De DSG 6 is betrouwbaar, echter de eerste generatie DSG 7 is een drama.KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:01:
En zoals al eerder aangehaald, de kosten voor herstel van een DSG bak lopen in de duizenden euro's. Voor TS moet dat echter geen probleem zijn.
Nogmaals, zoveel vragen onbeantwoord. Heb je het geld al bij elkaar? Hoe doe je dat met onvoorziene omstandigheden? Vind je het niet eerlijk, gezien je vader/gratis wonen, dat je een vast bedrag aan je vader geeft elke maand zodat zijn leven makkelijker wordt? Het blijft wel je vader.
-= Very annoying forum person =-
Een PC ben je wel klaar mee voor 2000 euro. Bij een dure auto is dat je onderhoudsbeurt.SgtElPotato schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:04:
[...]
En hier op Tweakers vinden we het belangrijk te laten zien wat voor tech (pc, home cinema etc) in huis hebben. Anderen geven duizenden per jaar uit aan dure merk kleding en zo kunnen we doorgaan.
En gezien de reacties én vooral het taalgebruik van TS, zie ik vooral een erg onzeker ventje voor me die koste wat kost moet kunnen aansluiten bij de auto's die z'n vrienden rijden. Denk je dat ze bij een echte autoliefhebberclub veel moeten met iemand die als enige eisen een digitaal dashboard heeft en een panoramadak? Die iedere comment over betere "rijbeleving" in een lichte Mazda oid wegzet met "lelijke auto".
In Tweakers equivalent: maakt me niet uit welke specs m'n PC heeft, prop er gewoon zoveel mogelijk RGB in!
Ik help me vader ook per maand nooit gezegd dat dat niet doemaster_viper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:10:
[...]
Ligt eraan welke DSG je hebt. De DSG 6 is betrouwbaar, echter de eerste generatie DSG 7 is een drama.
En zoals al eerder aangehaald, de kosten voor herstel van een DSG bak lopen in de duizenden euro's. Voor TS moet dat echter geen probleem zijn.
Nogmaals, zoveel vragen onbeantwoord. Heb je het geld al bij elkaar? Hoe doe je dat met onvoorziene omstandigheden? Vind je het niet eerlijk, gezien je vader/gratis wonen, dat je een vast bedrag aan je vader geeft elke maand zodat zijn leven makkelijker wordt? Het blijft wel je vader.
Dat snap ik, maar je onduidelijke taalgebruik laat te wensen over. Ik begrijp niet of dit nu structureel is, of incidenteel? En daarnaast, de vraag.... heb je het geld al bij elkaar, of is dit gebaseerd op de aankoopdatum.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:12:
[...]
Ik help me vader ook per maand nooit gezegd dat dat niet doe
Hi Johan,
Heb je al eens naar de Lexus IS300 gekeken? Digitaal dashboard, goede looks, goede wegligging en valt binnen je budget
Kosten overzicht;
Verzekering (WA +beperkt casco) = 113 p/m
Wegenbelasting = 74 p/m
Jaarlijks onderhoud = 550 per jaar
Banden = 450 per jaar
De IS300h is bijzonder zuinig en ik haal regelmatig 1 op 18 echte verbruikscijfers
Wat modellen:
https://www.autotrack.nl/a/lexus-is-benzine-2013-50313570
https://www.autowereld.nl...aak-33766655/details.html
https://www.autotrack.nl/a/lexus-is-benzine-2014-50253863
Heb je al eens naar de Lexus IS300 gekeken? Digitaal dashboard, goede looks, goede wegligging en valt binnen je budget
Kosten overzicht;
Wegenbelasting = 74 p/m
Banden = 450 per jaar
De IS300h is bijzonder zuinig en ik haal regelmatig 1 op 18 echte verbruikscijfers
Wat modellen:
Dit topic was eigenlijk meer bedoeld van waar moet ik rekening mee houden als een auto koop. Ik heb nooit een eigen auto gehad dus ken de kosten niet en weet dus niet waar rekening mee moet houden. Mjah ik word gelijk aangevallen met de auto keuze. Ik help me vader elke maand meemaster_viper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:13:
[...]
Dat snap ik, maar je onduidelijke taalgebruik laat te wensen over. Ik begrijp niet of dit nu structureel is, of incidenteel? En daarnaast, de vraag.... heb je het geld al bij elkaar, of is dit gebaseerd op de aankoopdatum.
Ik ben nu aan sparen nog maar ik keek alvast zodat alvast een idee heb wat ik met dat bedrag kan kopenmaster_viper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:13:
[...]
Dat snap ik, maar je onduidelijke taalgebruik laat te wensen over. Ik begrijp niet of dit nu structureel is, of incidenteel? En daarnaast, de vraag.... heb je het geld al bij elkaar, of is dit gebaseerd op de aankoopdatum.
Lexus had nog niet over nagedacht neeAmped schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:14:
Hi Johan,
Kosten overzicht;
Wegenbelasting = 74 p/m
Banden = 450 per jaar
Wat modellen:
Je wordt niet aangevallen, mensen proberen je te behoeden voor iets wat in hun ogen een grote fout is. Alleen omdat ze je niet naar de mond praten voel jij je aangevallen en negeer je het volledig.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:14:
[...]
Dit topic was eigenlijk meer bedoeld van waar moet ik rekening mee houden als een auto koop. Ik heb nooit een eigen auto gehad dus ken de kosten niet en weet dus niet waar rekening mee moet houden. Mjah ik word gelijk aangevallen met de auto keuze. Ik help me vader elke maand mee
@Johan122 Hierbij nog mijn two cents ...
Je hebt nu deze auto vraag op Tweakers gesteld, waar we over het algemeen meer afweten van PC's dan van auto's.
Heb je deze vraag ook al gesteld op een auto forum? Misschien krijg je daar wel de wenselijke reacties en/of andere inzichten.
Je hebt nu deze auto vraag op Tweakers gesteld, waar we over het algemeen meer afweten van PC's dan van auto's.
Heb je deze vraag ook al gesteld op een auto forum? Misschien krijg je daar wel de wenselijke reacties en/of andere inzichten.
Heeft met name met de leeftijd te maken. Toen ik mijn eerste auto kocht had ik mijn zinnen op een Seat Ibiza gezet. En dat is er uit eindelijk ook gekomen. Als ik er op terug kijk had ik beter een goedkopere auto kunnen aanschaffen en mijn geld beter kunnen gebruiken. Zo rijdt mijn vriendin tegenwoordig in een Seat Arosa 1.4. Perfect autootje, de kosten voor nieuwe banden en het onderhoud is een lachertje vergeleken met mijn eerste onderhoudsbeurt waar de distributieriem vervangen moest worden die bij een Ibiza zo'n beetje midden in het blok ligt.Jeroenneman schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:10:
[...]
Een PC ben je wel klaar mee voor 2000 euro. Bij een dure auto is dat je onderhoudsbeurt.
En gezien de reacties én vooral het taalgebruik van TS, zie ik vooral een erg onzeker ventje voor me die koste wat kost moet kunnen aansluiten bij de auto's die z'n vrienden rijden. Denk je dat ze bij een echte autoliefhebberclub veel moeten met iemand die als enige eisen een digitaal dashboard heeft en een panoramadak? Die iedere comment over betere "rijbeleving" in een lichte Mazda oid wegzet met "lelijke auto".
In Tweakers equivalent: maakt me niet uit welke specs m'n PC heeft, prop er gewoon zoveel mogelijk RGB in!
Als kinderen in de toekomst mogelijk zijn moet ze de Arosa van mij wel weer weg doen en gaan we kijken naar een grotere klasse.
Maar goed OP wilt zijn auto volgend jaar kopen (dacht ik ergens gelezen te hebben), heeft hij wellicht een ander salaris en maakt hij ook weer andere keuzes. Voor nu is hard sparen een verstandige keuze met de visie die hij momenteel heeft.
Ik ben niet bekend met zulke forums. Ik hoorde dat je op tweakers vragen kon stellen vandaar dat hier plaatsteCuBras schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:17:
@Johan122 Hierbij nog mijn two cents ...
Ik kom een beetje laat het topic in, maar ik zou je zeker afraden een golfje te kopen. De verzekering ligt daarbij een stuk hoger omdat het een populaire 'stoere' auto is onder jongeren, en daarmee een enorm veel hoger risico heeft voor de verzekeringsmaatschappij. Zeker wanneer je nog niet je schadevrije jaren hebt en dan ook nog eens precies in de groep mensen valt die al een hogere kans op schade heeft betaal je dus gewoon veel meer om verzekerd te zijn.
Je kan veel beter gewoon een vergelijkbaar model van een ander merk kopen, of een oudere auto als je niet veel rijdt. Ik zou ook zeker geen automaat nemen als je net (maximaal) 3 jaar je rijbewijs hebt, want je bent nog volop aan het leren hoe je eigenlijk auto moet rijden en dan meteen met de hand schakelen gaan verleren is zonde.
Maar als je echt vast zit aan het kopen van een Golf dan klopt het resultaat van je eigen onderzoek wel. Die dingen zijn gewoon enorm duur om in te rijden omdat er heel veel ongelukken mee gebeuren. De kosten van de aanschaf liggen hoog omdat ze populair zijn, terwijl er genoeg andere auto's zijn die voor een stuk minder geld even veel rijplezier bieden. Je inkomen is ook niet super hoog ofzo, dus ik zou toch voor een wat financieel verantwoordere keuze gaan.
Je kan veel beter gewoon een vergelijkbaar model van een ander merk kopen, of een oudere auto als je niet veel rijdt. Ik zou ook zeker geen automaat nemen als je net (maximaal) 3 jaar je rijbewijs hebt, want je bent nog volop aan het leren hoe je eigenlijk auto moet rijden en dan meteen met de hand schakelen gaan verleren is zonde.
Maar als je echt vast zit aan het kopen van een Golf dan klopt het resultaat van je eigen onderzoek wel. Die dingen zijn gewoon enorm duur om in te rijden omdat er heel veel ongelukken mee gebeuren. De kosten van de aanschaf liggen hoog omdat ze populair zijn, terwijl er genoeg andere auto's zijn die voor een stuk minder geld even veel rijplezier bieden. Je inkomen is ook niet super hoog ofzo, dus ik zou toch voor een wat financieel verantwoordere keuze gaan.
welke verzekering kijk je dan?Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:09:
[...]
Goedkoopste was 390 op de merrie en de golf 279-300 zo
Als ik even snel op independer kijk kom ik premies tegen van 250-300 euro voor zowel de golf als de A200. Hier zit bijna geen verschil tussen. (20 jarige, 0 schadevrije jaren, All-risk verzekerd)
maargoed, aangezien je bezig bent om te inventariseren wat de kosten voor je auto per maand zullen zijn, is het misschien handig om even met ons te delen wat je nu precies in je hoofd hebt zitten?
Welke auto?
Hoeveel wegenbelasting?
Hoeveel verzekering? (en welke criteria gebruik je hiervoor? leeftijd, schadevrije jaren, postcode, km's per jaar)
Hoeveel afschrijving?
Hoeveel onderhoud?
Dan kunnen wij wel aangeven of je daarmee een goede inschatting maakt van de verwachte kosten voor een auto.
don't mind me
Ja. Over het schakelen mijn werk bus is schakel loop dus 5-6 uur per dag te schakelen. vandaar de keus voor een automaatOon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:19:
Ik kom een beetje laat het topic in, maar ik zou je zeker afraden een golfje te kopen. De verzekering ligt daarbij een stuk hoger omdat het een populaire 'stoere' auto is onder jongeren, en daarmee een enorm veel hoger risico heeft voor de verzekeringsmaatschappij. Zeker wanneer je nog niet je schadevrije jaren hebt en dan ook nog eens precies in de groep mensen valt die al een hogere kans op schade heeft betaal je dus gewoon veel meer om verzekerd te zijn.
Jij snapt er duidelijk niks van @Pindakaas !Pindakaas schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:20:
[...]
welke verzekering kijk je dan?
Als ik even snel op independer kijk kom ik premies tegen van 250-300 euro voor zowel de golf als de A200. Hier zit bijna geen verschil tussen. (20 jarige, 0 schadevrije jaren, All-risk verzekerd)
maargoed, aangezien je bezig bent om te inventariseren wat de kosten voor je auto per maand zullen zijn, is het misschien handig om even met ons te delen wat je nu precies in je hoofd hebt zitten?
Welke auto?
Hoeveel wegenbelasting?
Hoeveel verzekering? (en welke criteria gebruik je hiervoor? leeftijd, schadevrije jaren, postcode, km's per jaar)
Hoeveel afschrijving?
Hoeveel onderhoud?
Dan kunnen wij wel aangeven of je daarmee een goede inschatting maakt van de verwachte kosten voor een auto.
Hij schrijft niet af! want hij is 2e hands! DUHHHH
Onderhoud was gegokt op 100 per maand, dat was zowaar een goede schatting!
Verzekering was opgezocht en 300 per maand, lijkt me ook een goede schatting!
Winterbanden zijn voor pussies, maar van 0 naar 100 moet natuurlijk altijd plankgas! Maar met 1 mm kun je natuurlijk in de sneeuw ook best op zomerbanden rijden!
Banden + Brandstof zet ik op EUR 175 per maand voor @Johan122 want ook de weekend ritjes over de boulevard met zijn matties hebben een hoog verbruik!
Wegenbelasting zal max 75 euro per maand zijn gok ik zo, allemaal carbon Jonguhhh!
Het is maar goed dat de auto geen EUR 450 per maand schrijft want dan blijft er van de EUR 1200 netto nog maar 100 euro over... Dan krijgt je pa dus nooit meer zijn EUR 250 elke maand.. die heb je dan namelijk niet meer
[ Voor 28% gewijzigd door BasvanS op 04-01-2021 12:28 ]
Afschrijving hoor ik vaker maar wordt imho veel te zwaar aan gewogen. Daarnaast kun je afschrijving moeilijk van je maandelijkse inkomen afhalen.BasvanS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:22:
[...]
Jij snapt er duidelijk niks van @Pindakaas !
Winterbanden zijn voor pussies, maar van 0 naar 100 moet natuurlijk altijd plankgas! Maar met 1 mm kun je natuurlijk in de sneeuw ook best op zomerbanden rijden!
Banden + Brandstof zet ik op EUR 175 per maand voor @Johan122 want ook de weekend ritjes over de boulevard met zijn matties hebben een hoog verbruik!
Wegenbelasting zal max 75 euro per maand zijn gok ik zo, allemaal carbon Jonguhhh!
Het is maar goed dat de auto geen EUR 450 per maand schrijft want dan blijft er van de EUR 1200 netto nog maar 100 euro over... Dan krijgt je pa dus nooit meer zijn EUR 250 elke maand.. die heb je dan namelijk niet meer
Aan je ‘kinderlijke’ reactie te lezen weet het allemaal vrij goed.
Zucht...
Kenteken afgeschermd, geen NAP. Dat zaakje ruikt.hjkv schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:28:
[...]
Ja, een proefrit kun je gewoon aanvragen.
Excuus, de schade had ik gemist.
https://www.autoscout24.n...ldtidx=2&cldtsrc=listPage
zo dan
Dit is een import. Dan mag je ook nog eens hopen dat de boel niet teruggedraaid is en of de auto geen schade heeft gehad.
Tevens is het nog de vraag of de auto nog ingevoerd moet worden en de BPM er nog bovenop komt. Het bedrijf suggereert gespecialiseerd te zijn in import/export.
Nog maals dit zijn voorbeeld auto's niet de auto die ik ga kopen. Dit is gwn heel snel opgezocht op wat lijkt wat ik wil kopen. Tuurlijk ga ik het beter controlleren als ik het wel ga kopen.com2,1ghz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:38:
[...]
Kenteken afgeschermd, geen NAP. Dat zaakje ruikt.
Dit is een import. Dan mag je ook nog eens hopen dat de boel niet teruggedraaid is en of de auto geen schade heeft gehad.
Tevens is het nog de vraag of de auto nog ingevoerd moet worden en de BPM er nog bovenop komt. Het bedrijf suggereert gespecialiseerd te zijn in import/export.
Ritjes om de boulevard die maak ik nietBasvanS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:22:
[...]
Jij snapt er duidelijk niks van @Pindakaas !

Imho, rare redenatie. Word je er moe van? Irriteert het je?Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:22:
[...]
Ja. Over het schakelen mijn werk bus is schakel loop dus 5-6 uur per dag te schakelen. vandaar de keus voor een automaat
De eventuele reparaties voor een handbak zijn een factor x lager, dan voor de zeer gecompliceerde DSG bak. Daarnaast is het advies voor een GTI soort gelijke wagen van VW altijd RON 98 te tanken. Dit zijn natuurlijke hogere kosten dan de 'normale' brandstofsoorten.
In al je reacties laat je maar weinig kennis van zaken zien, en je argumenten om iets wel te doen komen vaak niet verder dan... vind ik mooi/hebben vrienden ook.
Wat iedereen je hier al een tijdje probeert te laten zien is dat dit, vanuit een financieel standpunt, een zeer onverstandige keuze is. Je hebt het geld schijnbaar nog niet, en alles wat je hebt geef je uit aan een auto. Als alles al zo rooskleurig gaat zijn en je verder geen onvoorziene kosten voor je kiezen krijgt. Ik snap dat je jong bent en dat je wat wilt, maar wees verstandig. De financiële ellende die je kan krijgen is het niet waard.
Ja het iriteerd me wel nu het heletijd schakelen om eerlijk te zijn. Ja dat miet verstandig is dat weet ik nu welmaster_viper schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:41:
[...]
Imho, rare redenatie. Word je er moe van? Irriteert het je?
De eventuele reparaties voor een handbak zijn een factor x lager, dan voor de zeer gecompliceerde DSG bak. Daarnaast is het advies voor een GTI soort gelijke wagen van VW altijd RON 98 te tanken. Dit zijn natuurlijke hogere kosten dan de 'normale' brandstofsoorten.
In al je reacties laat je maar weinig kennis van zaken zien, en je argumenten om iets wel te doen komen vaak niet verder dan... vind ik mooi/hebben vrienden ook.
Wat iedereen je hier al een tijdje probeert te laten zien is dat dit, vanuit een financieel standpunt, een zeer onverstandige keuze is. Je hebt het geld schijnbaar nog niet, en alles wat je hebt geef je uit aan een auto. Als alles al zo rooskleurig gaat zijn en je verder geen onvoorziene kosten voor je kiezen krijgt. Ik snap dat je jong bent en dat je wat wilt, maar wees verstandig. De financiële ellende die je kan krijgen is het niet waard.
Te zwaar aan gewogen?SgtElPotato schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:34:
[...]
Afschrijving hoor ik vaker maar wordt imho veel te zwaar aan gewogen. Daarnaast kun je afschrijving moeilijk van je maandelijkse inkomen afhalen.
Ik koop nu een auto voor 20.000,-. Ik heb alle kosten die met het bezit en gebruik van die auto meekomen, de 'tastbare' kosten. Echter wil dat niet zeggen dat de verborgen kosten onbelangrijk zijn. Als ik na 5 jaar nog 12.000,- terug krijg voor mijn auto heb ik dus in principe 8.000,- betaald aan afschrijving. Dat is 133,- per maand. Hoe duurder/exclusiever de auto, hoe hoger de afschrijving.
Dus om over 5 jaar weer een auto te kunnen kopen van 20.000,-, moet ik 133,- per maand opzij zetten. Laat staan als je de auto in de prak rijdt, je hebt dan geen geld om een nieuwe te kopen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Maar laten we zeggen over 5 jaar heb je wel een wat beter inkomen ga ik vanuit kan je toch gwn financial lease doen? De verzekering is ook wat lager(als je geen schade heb gereden)Kuusj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:43:
[...]
Te zwaar aan gewogen?![]()
Ik koop nu een auto voor 20.000,-. Ik heb alle kosten die met het bezit en gebruik van die auto meekomen, de 'tastbare' kosten. Echter wil dat niet zeggen dat de verborgen kosten onbelangrijk zijn. Als ik na 5 jaar nog 12.000,- terug krijg voor mijn auto heb ik dus in principe 8.000,- betaald aan afschrijving. Dat is 133,- per maand. Hoe duurder/exclusiever de auto, hoe hoger de afschrijving.
Dus om over 5 jaar weer een auto te kunnen kopen van 20.000,-, moet ik 133,- per maand opzij zetten. Laat staan als je de auto in de prak rijdt, je hebt dan geen geld om een nieuwe te kopen.
Dat je het begrijpt is al 1 ding, maar ik vraag mij af of je het überhaupt iets kan schelen. Volgens mij boeit het je totaal niet wat iedereen hier zegt, en koop je alsnog zodra je kan die 'dikke bak'. Natuurlijk je eigen verantwoording en ik hoop dan ook dat je er geen financiële ellende van krijgt.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:43:
[...]
Ja het iriteerd me wel nu het heletijd schakelen om eerlijk te zijn. Ja dat miet verstandig is dat weet ik nu wel
En m.b.t. allerlei lease constructies? Waarom dingen vastleggen waar je jaren lang aan vast zit, en bij een eventuele hypotheek aanvraag alleen maar last van hebt?
[ Voor 13% gewijzigd door master_viper op 04-01-2021 12:47 ]
Daar zou je vanuit kunnen gaan. Echter is het geen zekerheid dat je dan een beter inkomen hebtJohan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:44:
[...]
Maar laten we zeggen over 5 jaar heb je wel een wat beter inkomen ga ik vanuit kan je toch gwn financial lease doen? De verzekering is ook wat lager(als je geen schade heb gereden)
En ja leasen kan, realiseer je echter wel dat dit een BKR registratie oplevert en dat bedrag best wat invloed heeft op een hypotheek krijgen.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Joh, wat maakt @Johan122 dat nou uit? Hij woont toch bij zijn vader? En gaat nooit kinderen krijgen? En een dikke baan na zijn HBO?Kuusj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Daar zou je vanuit kunnen gaan. Echter is het geen zekerheid dat je dan een beter inkomen hebtMisschien kom je om de een of andere vage reden wel helemaal niet aan het werk en raak je werkeloos.
En ja leasen kan, realiseer je echter wel dat dit een BKR registratie oplevert en dat bedrag best wat invloed heeft op een hypotheek krijgen.
Lekker die auto van 25k kopen over een jaar, en de volgende vijf jaar met de gebakken peren zitten.
Ja daar ben ik me van bewustKuusj schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Daar zou je vanuit kunnen gaan. Echter is het geen zekerheid dat je dan een beter inkomen hebtMisschien kom je om de een of andere vage reden wel helemaal niet aan het werk en raak je werkeloos.
Ik wil ermee zeggen dat je niet zomaar even een voorbeeldauto kan pakken om je argument te bevestigen.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:40:
[...]
Nog maals dit zijn voorbeeld auto's niet de auto die ik ga kopen. Dit is gwn heel snel opgezocht op wat lijkt wat ik wil kopen. Tuurlijk ga ik het beter controlleren als ik het wel ga kopen.
Je begon met een auto van 14k, daarna eentje van 16k waar alles aan rammelt. Vervolgens ga je uitkomen op 20k en dan is de vraag of de TS hierbij geholpen is met zijn vraag.
Autohandel is een schimmig zaak en iedereen probeert er zoveel mogelijk geld mee te verdienen door verborgen gebreken.
Je bent welkom voor een ritje als je een keer iets anders wil dan een roestbakbas-r schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:51:
[...]
Joh, wat maakt @Johan122 dat nou uit? Hij woont toch bij zijn vader? En gaat nooit kinderen krijgen? En een dikke baan na zijn HBO?
Lekker die auto van 25k kopen over een jaar, en de volgende vijf jaar met de gebakken peren zitten.
@Johan122 misschien heb je mijn eerdere reactie gemist, maar dan nog maar even ter herhaling;
- houdt er rekening mee dat je nog moet tanken (met een beetje sportieve auto is dat 1x per maand minstens, want ik ga er even van uit dat je in een GTI niet als een oud wijf gaat rijden)
- boetes, die ga je geheid ook krijgen met een GTI (of iets in diezelfde sneheidsklasse)
- onderhoud, hoe heb je dat ingecalculeerd?
- en ga ervanuit dat je ook nog een extra setje banden en velgen moet kopen voor de winter, tenzij je het geluk hebt dat er all-season onderzit, maar bij een wat exclusievere/snellere auto kan je dat vaak wel vergeten. Dit geintje kost je zo ook 1500 euro. (ter info, ik moest bijna 900 euro aftikken voor alleen een setje banden)
Daarnaast, wees niet bang dat ik een ouwe zuurpruim ben, ben ook 20, heb vorig jaar mn eerste auto gekocht, beetje ander wensenpakket (coupe, handbak, >200pk) maar ik weet nu aardig wat er bij komt kijken.
- houdt er rekening mee dat je nog moet tanken (met een beetje sportieve auto is dat 1x per maand minstens, want ik ga er even van uit dat je in een GTI niet als een oud wijf gaat rijden)
- boetes, die ga je geheid ook krijgen met een GTI (of iets in diezelfde sneheidsklasse)
- en ga ervanuit dat je ook nog een extra setje banden en velgen moet kopen voor de winter, tenzij je het geluk hebt dat er all-season onderzit, maar bij een wat exclusievere/snellere auto kan je dat vaak wel vergeten. Dit geintje kost je zo ook 1500 euro. (ter info, ik moest bijna 900 euro aftikken voor alleen een setje banden)
Daarnaast, wees niet bang dat ik een ouwe zuurpruim ben, ben ook 20, heb vorig jaar mn eerste auto gekocht, beetje ander wensenpakket (coupe, handbak, >200pk) maar ik weet nu aardig wat er bij komt kijken.
Ja ik heb tussen de reacties wel gevonden wat nodig hebcom2,1ghz schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:51:
[...]
Ik wil ermee zeggen dat je niet zomaar even een voorbeeldauto kan pakken om je argument te bevestigen.
Je begon met een auto van 14k, daarna eentje van 16k waar alles aan rammelt. Vervolgens ga je uitkomen op 20k en dan is de vraag of de TS hierbij geholpen is met zijn vraag.
Autohandel is een schimmig zaak en iedereen probeert er zoveel mogelijk geld mee te verdienen door verborgen gebreken.
Voor onderhoud wil ik 600 per maand opzij zettenMax-Imus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:52:
@Johan122 misschien heb je mijn eerdere reactie gemist, maar dan nog maar even ter herhaling;
De banden reken ik op 1000 eu
En ja tanken hoort erbij daar weet ik alleen niet zvl hvl moet rekenen aangezien meeste ritten 10m naar werk zijn
tanken, ga ervanuit dat je ongeveer 100 euro per maand kwijt bent voor het "noodzakelijke" verkeer, maar als je ook autorijdt voor je plezier (weet niet of dat bij iedereen is) en je gaat wat extra kilometers maken in je nieuwe trots, dan kan je van 150 euro redelijk uitgaan.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:56:
[...]
Voor onderhoud wil ik 600 per maand opzij zetten
De banden reken ik op 1000 eu
En ja tanken hoort erbij daar weet ik alleen niet zvl hvl moet rekenen aangezien meeste ritten 10m naar werk zijn
Over vijf jaar kijk je waarschijnlijk ook wel weer naar andere auto's en ligt je focus misschien op het laadvermogen van de auto i.p.v. een display.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:44:
[...]
Maar laten we zeggen over 5 jaar heb je wel een wat beter inkomen ga ik vanuit kan je toch gwn financial lease doen? De verzekering is ook wat lager(als je geen schade heb gereden)
Je geeft trouwens niet echt aan wat je wel met je toekomstige auto gaat doen. Ben je ooit van plan om op een circuit rond te gaan rijden? Dan kun je dat beter niet doen met een wagen die via financial lease onder je gat zit. En voordat jouw premie omlaag gaat ben je al weer wat jaartjes verder.
Valt best mee tochMax-Imus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:58:
[...]
tanken, ga ervanuit dat je ongeveer 100 euro per maand kwijt bent voor het "noodzakelijke" verkeer, maar als je ook autorijdt voor je plezier (weet niet of dat bij iedereen is) en je gaat wat extra kilometers maken in je nieuwe trots, dan kan je van 150 euro redelijk uitgaan.
@Nemean ik denk dat op onze leeftijd met een auto het circuit opgaan uberhaubt een bijzonder slecht idee is. veel verzekeringen dekken het niet eens, dus dan kan je helemaal je portomonnee gaan trekken
@Johan122 vergeten te vermelden, dit is wel met een 1.6, dus weet niet precies wat die 2.0 uit een golf doet
@Johan122 vergeten te vermelden, dit is wel met een 1.6, dus weet niet precies wat die 2.0 uit een golf doet
[ Voor 21% gewijzigd door Max-Imus op 04-01-2021 13:01 ]
Nee ben dat niet van plan. Ben niet zo van het uitsloven en racen in de auto. Gwn normaal rondrijden chillen met vrienden is genoeg voor mijNemean schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:59:
[...]
Over vijf jaar kijk je waarschijnlijk ook wel weer naar andere auto's en ligt je focus misschien op het laadvermogen van de auto i.p.v. een display.Als ik naar mijn vorige reeks aan auto's kijk heb ik elke keer mijn wensen aangepast. Tegenwoordig vind ik stuur- en stoelverwarming belangrijker en een gemis als het er niet is. Maar het is ook puur verwend zijn.
Je geeft trouwens niet echt aan wat je wel met je toekomstige auto gaat doen. Ben je ooit van plan om op een circuit rond te gaan rijden? Dan kun je dat beter niet doen met een wagen die via financial lease onder je gat zit. En voordat jouw premie omlaag gaat ben je al weer wat jaartjes verder.
Hoe hoger hoe beter of werkt dat niet zo?Max-Imus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:00:
@Nemean ik denk dat op onze leeftijd met een auto het circuit opgaan uberhaubt een bijzonder slecht idee is. veel verzekeringen dekken het niet eens, dus dan kan je helemaal je portomonnee gaan trekken
Weet inderdaad dat alles (zoals al is vermeld in dit topic) met betrekking tot auto's met meer vermogen veel duurder is.
Schrok mij rot toen ik de rekening van de leasemaatschapij van 'mijn' huidige ID.3 kon inzien. LM mocht even 1.100 euro afrekenen voor een set winterbanden (exclusief velg). Even opgezocht banden al snel richting de 250 per stuk. Vorige leaseauto (Auris) was 80 euro de band. Reken aan het verschil, dat ga je met van alles en nog wat hebben.
Schrok mij rot toen ik de rekening van de leasemaatschapij van 'mijn' huidige ID.3 kon inzien. LM mocht even 1.100 euro afrekenen voor een set winterbanden (exclusief velg). Even opgezocht banden al snel richting de 250 per stuk. Vorige leaseauto (Auris) was 80 euro de band. Reken aan het verschil, dat ga je met van alles en nog wat hebben.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik wou dat ik maar €100 kwijt was in de maand aan benzine.Max-Imus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:58:
[...]
tanken, ga ervanuit dat je ongeveer 100 euro per maand kwijt bent voor het "noodzakelijke" verkeer, maar als je ook autorijdt voor je plezier (weet niet of dat bij iedereen is) en je gaat wat extra kilometers maken in je nieuwe trots, dan kan je van 150 euro redelijk uitgaan.
Verstandig is het niet, maar dat het niet gebeurd is een tweede. Ooit een collega gehad die met een auto op afbetalingen het circuit opging. Het is allemaal (gelukkig) goed gegaan.Max-Imus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:00:
[ Voor 5% gewijzigd door Nemean op 04-01-2021 13:06 ]
Heb je al eens op de ANWB pagina gekeken waarop je kunt berekenen wat de kosten zijn van een auto? Dan kun je eenvoudig vergelijken wat verschillende autos kosten op basis van schattingen.Johan122 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:14:
[...]
Dit topic was eigenlijk meer bedoeld van waar moet ik rekening mee houden als een auto koop. Ik heb nooit een eigen auto gehad dus ken de kosten niet en weet dus niet waar rekening mee moet houden. Mjah ik word gelijk aangevallen met de auto keuze. Ik help me vader elke maand mee
https://www.anwb.nl/auto/autokosten
Dan heb je in 1 oogopslag waar je rekening mee moet houden.
Verder heb je al tips wat voor autos er zouden kunnen met je eisenpakket. Dan zijn we er wel
@Johan122 niet echt, over het algemeen verbuikt een zwaardere motor (met een grotere inhoud) meer, kost hij meer qua verzekering en wegenbelasting, zijn ze vaak duurder in aanschaf. vaak wel een hoger vermogen, maar met een 1.6 en een beetje turbo kom je al een heel eind, geloof me
*Sarcasm sign* was wellicht voor jou handig geweest.SgtElPotato schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:34:
[...]
Afschrijving hoor ik vaker maar wordt imho veel te zwaar aan gewogen. Daarnaast kun je afschrijving moeilijk van je maandelijkse inkomen afhalen.
Eerder in dit topic heb ik laten zien dat een een 4 jaar oudere GTI met 100K meer op de teller al 17.000 euro minder waard is, die lopen dan namelijk richting de 2.5 ton km. Dat is dan de verkoop prijs, niet de inkoop prijs.
25k km per jaar rijden is een goede schatting, in de weekenden 100 hoorde ik en enkele ritten van 50 voor het werk (100 retour).
Waar ga ik mis?
@Johan122 is voornemens om zijn hele salaris uit te geven dat lijkt mij niet verstandig. Als je toch je hele salaris uit wil geven aan een auto kun je beter op je vaders naam gaan Privat Leasen!
Voor EUR 1200 in de maand kun je ook voor 1 jaar, een hele dikke auto lease.
Voor EUR 929 per maand kun je een Volvo V60 T8 leasen met 390 PK! Rijd nog best zuinig want Hybride!
[ Voor 19% gewijzigd door BasvanS op 04-01-2021 13:15 ]
Elke auto is een belegging met een theoretische en een praktijk-waarde die per dag en per wet fluctueert. Als je nu een auto voor X koopt wil dat niet zeggen dat deze over een paar jaar nog Y waard is, en zelfs als dat wel zo is, of je dat er ook voor krijgt of genoegen moet nemen met Z. Dat kan komen doordat er zaken stuk gaan die heel duur zijn om te vervangen, omdat de regelgeving anders wordt waardoor niemand hem meer wil hebben of omdat je zelf in een misschien te niche marktsegment zit maar gisteren geld nodig hebt.Denko schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:58:
[...]
Bijvoorbeeld de Porsche Cayenne, toen die uitkwam was dat wel een statusding, een paar jaar later waren ze voor "een krats" te koop omdat de eigenaren ze niet meer wilden hebben, en de markt ook niet, omdat die krengen ongelofelijk duur waren in onderhoud/belasting en benzine zopen als een ketter. Ik herinner me nog dat ik 1,90/L heb moeten betalen aan de pomp hier in NL en met 1:6 gemiddeld verbruik word je daar echt niet blij van. Dan is de wegenbelasting ook nog eens het dubbele van zo'n Golf GTI (126/maand) en de verzekering (in geval van TS) ongeveer even duur, ondanks dat het een veel oudere auto is. Voor 10k rijd je al een best nette Cayenne, als dat je ding is (en daaronder en daarboven zitten er ook nog veel). Maar per jaar ben je dat er gemakkelijk ook aan kwijt aan wegenbelasting, verzekering, benzine, banden en onderhoud. Zelfs al kreeg ik zo'n ding gratis zou ik er niet in gaan rijden.
"Dan verkoop je hem toch gewoon". Als je snel geld nodig hebt lever je al ontzettend in op de waarde en moet je voor te weinig verkopen, aangezien je geen tijd hebt om te wachten op een beter aanbod. Als de markt je auto niet wil om wat voor reden dan ook gaat de prijs ook omlaag. En dan moet je altijd nog maar afwachten of je hem überhaupt verkocht krijgt, want dat is echt geen gegeven. Nou ja, een dealer neemt hem eigenlijk altijd wel over voor de helft van jouw minimale prijs.
Mijn auto is voor de meeste mensen compleet oninteressant (Volvo 850 R uit 1996, "lelijke blokkendoos"), toch is de theoretische waarde ondertussen ongeveer verdubbeld ten opzichte van de prijs waar ik hem voor gekocht heb. De mensen die zulke auto's wegdoen doen dat ook vaak niet uit financiële noodzaak dus haast is er niet waardoor de prijzen hoog blijven. Maar zonder koper heb ik daar niks aan, het zijn alleen maar liefhebbers die erop af komen en die moeten dan ook maar net op zoek zijn. De enige keer dat me dat gelukt is is in Nieuw-Zeeland, waar ik een camper heb gekocht aan het begin van het laagseizoen, zes maanden in gewoond en gereden heb, en met winst verkocht aan het begin van het hoogseizoen, maar daar heb ik ook genoeg verhalen gehoord van mensen die gedwongen moesten verkopen halverwege of tegen het einde van het hoogseizoen tegen misschien 20% van hun aanschafprijs, omdat er iets onvoorziens gebeurde waardoor hun geld effectief op was. Dan ben je gewoon in een maand of vier 80% van de waarde verloren en je "huis" kwijt, reis voorbij, terug naar je thuisland en uithuilen.
Maak je die berekening voor mij?BasvanS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:08:
[...]
*Sarcasm sign* was wellicht voor jou handig geweest.
Eerder in dit topic heb ik laten zien dat een een 4 jaar oudere GTI met 100K meer op de teller al 17.000 euro minder waard is, die lopen dan namelijk richting de 2.5 ton km. Dat is dan de verkoop prijs, niet de inkoop prijs.
25k km per jaar rijden is een goede schatting, in de weekenden 100 hoorde ik en enkele ritten van 50 voor het werk (100 retour).
Waar ga ik mis?
Het is 9km naar werk en 9 terug dus maar 20 in totaal
Dit topic is gesloten.