Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31
Ondanks de vorige talloze topics over dit onderwerp kom ik er zelf nog niet helemaal uit..

Beneden heb ik ongeveer ongeveer 110m2 vloerverwarming, boven zijn nog radiatoren. De temperatuur van het water in de vloer blijft rond de 24 graden. Als ik alle radiatoren (boven en in garage) dicht draai gaat de water temperatuur van de vloer naar 25/26 graden. De thermostaat van de vloerverwarming staat op 50 graden. Boven (met de radiatoren) wordt alles binnen no time warm als deze open staan.

Het is op de benedenverdieping rond de 19,5 graden dus niet heel koud maar heb het liever wat warmer. Ketel is een nieuwe Remeha Calenta Ace CW4.

Retourleiding staat ook open, iemand enige idee waar ik het moet zoeken? Hele systeem is ontlucht, netjes 1.8 bar, aanvoertemperatuur is ook warm (als ik voel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSYvl563_cRCBoTDwsF3MNtjV7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MILeKug4qw4b2owCu0H3BPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RJgrJMwuecA7PzyTuZFqF_ed2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocxdnxvt3rq8x51UmDxRyV8R.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En wat is de temp van de aanvoer en retour op je verdeler? De foto is daar net te onscherp voor.
En ik zie een maximaal thermostaat op de foto, waar is die op ingesteld?

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 27-12-2020 15:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Microkid schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:45:
En wat is de temp van de aanvoer en retour op je verdeler? De foto is daar net te onscherp voor.
En ik zie een maximaal thermostaat op de foto, waar is die op ingesteld?
De retour temp is 21 graden
De aanvoer temp is 26

Vloer verwarming thermostaat staat vol open (en ik heb de Tado thermostaat temp ingesteld op 21).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaFf4Lpgge7WupBtrX8itNbHlG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XF82ckzN5CLQ011dq1xXMrKr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En de maximaal thermostaat? (met name de temperatuurinstelling en en pijltje)

[ Voor 48% gewijzigd door Microkid op 27-12-2020 15:53 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Microkid schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:52:
En de maximaal thermostaat? (met name de temperatuurinstelling en en pijltje)
Vloer verwarming thermostaat staat vol open (en ik heb de Tado thermostaat temp ingesteld op 21).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En als je die thermostaatknop eraf haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

talkatoo schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:53:
[...]

Ik bedoel die thermostaat links op de foto, met de schaalverdeling 10-50. Waar staat die op?

Met 26 aanvoer is je aanvoer wel aan de lage kant. Dat moet eerder richting de 40 zijn voor vloerverwarming.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 27-12-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Microkid schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:56:
[...]

Ik bedoel die thermostaat links op de foto, met de schaalverdeling 10-50. Waar staat die op?

Met 26 aanvoer is je aanvoer wel aan de lage kant. Dat moet eerder richting de 40 zijn voor vloerverwarming.
Die staat op de 50.

(en inderdaad, snap dus niet hoe je die temp hoger krijgt?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90Ux9_7MOjj4cvmTY35sC380do8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84uGI7CD7oiVjlacjccNgpfE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door talkatoo op 27-12-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ok, dus even samengevat:

- je ketel levert water van 44 graden
- de maximaal thermostaat staat vol open (50 graden)
- aanvoer temp in de verdeler is 26 graden
- retour temp in de verdeler is 21 graden
- temp in je kamer blijft steken op 19,5 graden

Ergens verlies je dus 18 graden tussen de ketel en je verdeler. Vreemd...
Kan je nog iets doen met de pomp snelheid?

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 27-12-2020 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Ik heb zelf geen vloerverwarming, maar ik lees overal dat je vloerverwarming het beste 24/7 aan kan blijven staan. Dus ergens in okt/nov aanzetten en pas ergens in mrt/april uitzetten.
Dat schijnt voor de meeste huizen het zuinigste te zijn.
In dat geval is die 26 graden genoeg om het warm te krijgen, zal wel even duren.

[ Voor 7% gewijzigd door chrisborst op 27-12-2020 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

De thermostaatknop weghalen zorgt er alleen maar voor dat je je vloer te heet kan stoken, met alle problemen van dien. Ze kunnen natuurlijk we stuk zijn dus je kan kan om te testen hem er wel even afhalen. Wat er vaak aan de hand is, is dat er 1 lus kort is. Daardoor kan die lus z'n warmte niet kwijt, krijg je uit die lus warm water retour in het blok, het blok wordt dus heet en je ketel kan z'n warmte niet kwijt.

Je kunt vrij eenvoudig met een IR thermometer van alle groepen de retour temperaturen meten. De lussen met de warmste retour draai je dan 1 slag dichter. Dit doe je elke dag 1x totdat alle retouren dezelfde temperatuur hebben. Dan kan je ketel als het goed is wel z'n warmte kwijt.

Ik had het blok dan echter wel wat heter verwacht 🤔

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 27-12-2020 16:09 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Microkid schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:01:
Ok, dus even samengevat:

- de maximaal thermostaat staat vol open

Inderdaad vreemd, ik kan de pomp snelheid lager zetten? (maar hij staat nu op fabrieksinstelling: "(fabrieksinstelling) Hoogste constante druk curve"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

BCC schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:03:
De thermostaatknop weghalen zorgt er alleen maar voor dat je je vloer te heet kan stoken, met alle problemen van dien. Ze kunnen natuurlijk we stuk zijn dus je kan kan om te testen hem er wel even afhalen. Wat er vaak aan de hand is, is dat er 1 lus kort is. Daardoor kan die lus z'n warmte niet kwijt, krijg je uit die lus warm water retour in het blok, het blok wordt dus heet en je ketel kan z'n warmte niet kwijt.
Lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de retourtemp 21 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 23:33

BCC

@Microkid zie ninja edit :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je een schema van je verwarmingscircuit? Waar zit je vloerverdeler in het geheel, mogelijk als allerlaatste vanaf de ketel gezien?

Mijn eerste vermoeden is dat je CV water een makkelijkere route kan nemen dan helemaal beneden te komen bij je vloerverdeler.

Dit is op te lossen door het correct waterzijdig inregelen van je installatie. Als je voetventielen hebt bij je radiatoren dan kan je die deels dicht draaien. Het water wordt dan geforceerd om naar meer naar beneden te gaan.

Nog een andere optie is een probleem met je bypass. Heb je een bypass in je systeem zitten en zo ja waar zit die?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
mkleinman schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:11:
Heb je een schema van je verwarmingscircuit? Waar zit je vloerverdeler in het geheel, mogelijk als allerlaatste vanaf de ketel gezien?

Mijn eerste vermoeden is dat je CV water een makkelijkere route kan nemen dan helemaal beneden te komen bij je vloerverdeler.

Dit is op te lossen door het correct waterzijdig inregelen van je installatie. Als je voetventielen hebt bij je radiatoren dan kan je die deels dicht draaien. Het water wordt dan geforceerd om naar meer naar beneden te gaan.

Nog een andere optie is een probleem met je bypass. Heb je een bypass in je systeem zitten en zo ja waar zit die?
De Installatie zit vlak boven de vloerverwarming pomp (boven de garage), echt heel vlakbij.

Maar de bypass brengt me wel op ideeën, die is er namelijk niet... volgens mij is die tijdens de verbouwing een keer weggehaald op zolder... omdat ie heel erg in het zicht zat.

Zou dat het probleem zijn?

(zo'n ding)
Afbeeldingslocatie: https://www.vanwalraven.com/media/products/335957.png

[ Voor 5% gewijzigd door talkatoo op 27-12-2020 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

En wat gebeurt er als je de radiatoren boven dicht draait? Laat dat eens een uurtje ofzo staan en kijk dan wat de temps doen op de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55
Zet de minimale pompsnelheid van de Calenta maar eens iets omhoog

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Microkid schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:32:
En wat gebeurt er als je de radiatoren boven dicht draait? Laat dat eens een uurtje ofzo staan en kijk dan wat de temps doen op de verdeler.
Die had ik al dicht gedaan, als die allemaal open staan (allemaal radiatoren met thermostaat) dan zakt de aanvoer temp 2 graden.

Wat ik nu wel heb gedaan is de handdoek radiator in de badkamer vol open zetten (zodat het water wel kan rondpompen zonder bypass). Deze stond half open (geen thermostaat knop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

talkatoo schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:36:
[...]

Die had ik al dicht gedaan, als die allemaal open staan (allemaal radiatoren met thermostaat) dan zakt de aanvoer temp 2 graden.
Ik zei dicht draaien, niet open :) Probeer al het water eens door je vloerverwarming te jagen.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 27-12-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Microkid schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:40:
[...]

Ik zei dicht draaien, niet open :) Probeer al het water eens door je vloerverwarming te jagen.
Ja dat maakt dus niet echt verschil :D Heb de radiatoren boven nu 3 uurtjes dicht en de water temp stijgt niet (misschien 1 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdriel
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kun je de retour temperatuur bij de CV uitlezen? Blijft de ketel aan of gaat deze pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Heb je een infrarood koorts thermometer? Plak wat zwarte tape op de koperen aansluiting van en naar de pomp op deze foto en zet je koortsthermometer op huis stand, welke temperatuur zie je hier(heb je geen thermometer dan kan je ook voelen)

Als ik naar deze foto kijk komt er 26 graden naad/door dat ding wat op 50c staat

Ps, dit zijn mooie waardes voor een warmtepomp

[ Voor 6% gewijzigd door Tetsuo55 op 27-12-2020 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 12-09 06:10
Ik zie staan dat die ketel geschikt is tot 150m2.
Heeft deze wel genoeg vermogen voor een woning met een beganegrond van 110m2?

Als je de cv op 50 graden zet, gaat de aanvoertemperatuur dan wel voldoende omhoog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:30
Je zegt dat het 19,5 graden is. Welke temperatuur heb je de thermostaat in de woonkamer op ingesteld?

Het lijkt me een vloerverwarming met een open verdeler. De pomp van de vloerverwarming pompt het water van de vloerverwarming met een behoorlijke vaart in de vloer rond om te zorgen dat de vloer egaal opwarmt. En tegelijkertijd mengt die het water van 44 graden met het retourwater van de vloerverwarming van 21 graden, tot 26 graden wat weer de vloer in gaat. Die maximaalthermostaat zorgt ervoor dat die 26 graden die de vloer in gaat nooit hoger wordt dan de 50 graden.

Het lijken mij geen vreemde temperaturen, hier thuis gebeurt ongeveer hetzelfde. Alleen is het hier in huis wel 21 graden :) Ik doe de aanname dat je (nieuwe ketel zeg je) ook een moderne thermostaat hebt. De thermostaat bepaalt dan op basis van de gevraagde kamertemperatuur en de werkelijke kamertemperatuur hoe heet het CV-water moet zijn. Als dat het geval is vindt de thermostaat blijkbaar dat de door jou ingestelde kamertemperatuur gehaald kan worden als de CV-ketel 44 graden water uitstuurt.

Probeer eens de kamerthermostaat op (doe eens gek) 26 graden te zetten? En kijk dan of de CV-ketel ineens veel warmer (hoger dan 44C) water uitstuurt? Zo ja, dan weet je dat het door de aansturing van de thermostaat komt. Als het niet heter wordt zou er een maximale temperatuur ingesteld kunnen zijn op de ketel of in de thermostaat die zorgt dat je op die 44C blijft hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
44 graden is wel aan de lage kant voor een open verdeler.
Voor warmhouden zal het wel voldoen maar voor opstoken heb je dan een enorme flow nodig. Wat lastig is met die modulerende pompen. Dit lijkt niet op een flowprobleem dus je hebt 2 opties: aanvoertemperatuur verhogen (zie post boven me) of pompsnelheid vd Remeha verhogen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Snelletomaat schreef op zondag 27 december 2020 @ 17:36:

Probeer eens de kamerthermostaat op (doe eens gek) 26 graden te zetten? En kijk dan of de CV-ketel ineens veel warmer (hoger dan 44C) water uitstuurt? Zo ja, dan weet je dat het door de aansturing van de thermostaat komt. Als het niet heter wordt zou er een maximale temperatuur ingesteld kunnen zijn op de ketel of in de thermostaat die zorgt dat je op die 44C blijft hangen.
Het is inderdaad een 'slimme' Tado thermostaat, als ik die instel op het maximum van 25 graden dan stuurt de CV inderdaad 50 graden warm water uit.

Ik heb onze installateur gebeld en die zei dat er waarschijnlijk lucht in de leidingen zit en adviseerde mij om de groepen dicht te draaien en dan één voor één op temperatuur te stoken. De eerste 4 groepen blijven nu hangen op een aanvoer temperatuur van 35 graden als ik meer open zet daalt de temperatuur (installateur zegt blijven volhouden met stoken.. maar heb daar niet heel veel vertrouwen in, ketel druk blijft ook netjes 1.8 bar dus volgens mij zit er niet veel lucht in.
Jim423 schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:14:
44 graden is wel aan de lage kant voor een open verdeler.
Voor warmhouden zal het wel voldoen maar voor opstoken heb je dan een enorme flow nodig. Wat lastig is met die modulerende pompen. Dit lijkt niet op een flowprobleem dus je hebt 2 opties: aanvoertemperatuur verhogen (zie post boven me) of pompsnelheid vd Remeha verhogen.
Welke minimale of maximale pompsnelheid zou ik moeten proberen denk je?

Edit: ik heb nu de minimale pompsnelheid van 55% naar 65% (één stapje) gezet.

Ik zag ook dat de maximale aanvoer temperatuur van de cv op 50 stond, dat heb ik aangepast naar 60.

De temperatuur stijgt nu wel wat, even afwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door talkatoo op 27-12-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Ik zou niet over de 60C gaan met de maximale aanvoertemp. De pomp kun je eventueel nog iets harder zetten mocht dit niet voldoende zijn, 65% of 75% is prima. Het kan wel 12u duren voordat je de boel warmer hebt, VV is erg traag. Tot die tijd zou ik de thermostaat lekker hoog laten staan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

60 graden aanvoer is niet zo'n probleem, de maximaalthermostaat moet dit limiteren op de verdeler. Deze staat nu echter wel op 50, wat hoog is voor vloerverwarming. Ik zou die zeker op 40 zetten.
Daarnaast kan je eens alle groepen dichtdraaien en dan 1 voor 1 openen (dus 1 groep tegelijk) en zien wat dat met de temps doet en of je wellicht lucht hoort borrelen.
Opwarmen met vloerverwarming is langzamer dan met radiatoren, maar je kan best in een uur van 19,5 naar 20 of hoger hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09 14:27
Misschien heb je hier iets aan.

Bij mij was het een inregelventiel op de verdeler.

Vloerverwarming aanbouw wordt niet goed warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Na een nacht vol aan nu is de temperatuur in huis blijven steken op 19,8 graden. Aanvoer temp blijft 30, retour blijft 26 graden. Terwijl alles nu vol open staat. Misschien het inregelventiel?
Passie-m schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:05:
Misschien heb je hier iets aan.

Bij mij was het een inregelventiel op de verdeler.

Vloerverwarming aanbouw wordt niet goed warm
Weet jij waar die ongeveer zit op mijn verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Wat basisvragen
Wat zijn de instellingen van de ketel
  1. Thermostaat opentherm of aan/uit
  2. Max ingestelde watertemperatuur
  3. Max ingesteld vermogen
  4. Snelheid cv-pomp
  5. Huidige aanvoertemperatuur cv-ketel
  6. Huidige retourtemperatuur cv-ketel
Ps ik zie nog niks vreemd behalve dat eigenlijk je vloerwater- thermostaat op Max 40/45 moet zetten.
Daarnaast is voor de vloerpomp gebruikelijk deze op constante druk (middel of hoog) te zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
leonbong schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:12:
Wat basisvragen
Wat zijn de instellingen van de ketel
  1. Thermostaat opentherm of aan/uit
  2. Max ingestelde watertemperatuur
  3. Max ingesteld vermogen
  4. Snelheid cv-pomp
  5. Huidige aanvoertemperatuur cv-ketel
  6. Huidige retourtemperatuur cv-ketel
Ps ik zie nog niks vreemd behalve dat eigenlijk je vloerwater- thermostaat op Max 40/45 moet zetten.
Daarnaast is voor de vloerpomp gebruikelijk deze op constante druk (middel of hoog) te zetten.
1: Thermostaat is optentherm
2: Warm water is 60 graden (max ingestelde aanvoer temperatuur is 50 graden)
3: Dit moet ik nog even uitzoeken..
4: Minimale pompsnelheid CV is 55% (verhogen naar 65% of 75% maakt geen verschil
5: huidige aanvoertemperatuur van de CV ketel is 50 graden.
6: Dit moet ik nog even uitzoeken..
Microkid schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:02:
60 graden aanvoer is niet zo'n probleem, de maximaalthermostaat moet dit limiteren op de verdeler. Deze staat nu echter wel op 50, wat hoog is voor vloerverwarming. Ik zou die zeker op 40 zetten.
Daarnaast kan je eens alle groepen dichtdraaien en dan 1 voor 1 openen (dus 1 groep tegelijk) en zien wat dat met de temps doet en of je wellicht lucht hoort borrelen.
Opwarmen met vloerverwarming is langzamer dan met radiatoren, maar je kan best in een uur van 19,5 naar 20 of hoger hoor. :)
Dit heb ik nu gedaan, per losse groep stijgt de temperatuur wel, bar in de CV blijft 1.8. Hoor ook niks borrelen ofzo, pomp is heel stil (voel wel dat er water door stroomt).

Dit zijn nu huidige waarden op de pomp (met de radiator knop op 40 graden). Is dit het ventiel wat misschien nog moet worden afgesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6w3xuMx3KCuaVYOsLnH9MrZHEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9tAJHF3EujfL6C8FlvObZH1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObvBIlGt5q5YhE7GMJdUJlPCbz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIJpR53WNiEGH4QYy6kufh7k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door talkatoo op 28-12-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:41
Is de onderste.meter niet de retour ? Als die warmer is dan de aanvoer zit het spul waarschijnlijk.verkeerd om aangesloten

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
Daannn1987 schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:35:
Is de onderste.meter niet de retour ? Als die warmer is dan de aanvoer zit het spul waarschijnlijk.verkeerd om aangesloten
De onderste meter is wel de aanvoer meter (volgens de handleiding). Dus dat zit volgens mij goed.

[ Voor 3% gewijzigd door talkatoo op 28-12-2020 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:32
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:19:
[...]

Is dit het ventiel wat misschien nog moet worden afgesteld?
Dat is een aftapkraan.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Voel eens aan je aanvoerleiding voor je vloerverdeler. Wordt die wel fatsoenlijk warm? Of krijgt je vloerverdeler naar verhouding maar een heel klein pufje warm water toebedeeld van je CV ketel?

Is er een andere radiator in huis die op dit moment bloedheet is?

Mijn vermoeden is en blijft dat je systeem niet correct waterzijdig is ingeregeld en je vloerverdeler (dus) te weinig warm water krijgt om je vloer fatsoenlijk op te warmen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:13
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:19:
[...]

1: Thermostaat is optentherm
2: Warm water is 60 graden (max ingestelde aanvoer temperatuur is 50 graden)
3: Dit moet ik nog even uitzoeken..
4: Minimale pompsnelheid CV is 55% (verhogen naar 65% of 75% maakt geen verschil
5: huidige aanvoertemperatuur van de CV ketel is 50 graden.
6: Dit moet ik nog even uitzoeken..

[...]

Dit heb ik nu gedaan, per losse groep stijgt de temperatuur wel, bar in de CV blijft 1.8. Hoor ook niks borrelen ofzo, pomp is heel stil (voel wel dat er water door stroomt).

Dit zijn nu huidige waarden op de pomp (met de radiator knop op 40 graden). Is dit het ventiel wat misschien nog moet worden afgesteld?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ventiel onder is voor het vullen van je systeem.
Onderste meter geeft de mengtemperatuur aan. Dus de temperatuur die je vloer in gaat. Je kunt voor de zekerheid de temperatuur meten van de aanvoerleiding naar de verdeler toe. Als deze 50 graden is dan dat circuit oké.
Weet je toevallig van de afstand tussen de vloerverwarmingsleidingen is? 10 cm, 15 cm 25 cm?.
Als deze afstand bijvoorbeeld 25cm is dan heb je namelijk onvoldoende capaciteit om je kamer warm te krijgen. Om dat te kunnen compenseren moet de aanvoer warmte fors omhoog. Ik ga er overigens vanuit
dat de afstand (hoh)10 cm is.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
mkleinman schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:48:
Voel eens aan je aanvoerleiding voor je vloerverdeler. Wordt die wel fatsoenlijk warm? Of krijgt je vloerverdeler naar verhouding maar een heel klein pufje warm water toebedeeld van je CV ketel?

Is er een andere radiator in huis die op dit moment bloedheet is?

Mijn vermoeden is en blijft dat je systeem niet correct waterzijdig is ingeregeld en je vloerverdeler (dus) te weinig warm water krijgt om je vloer fatsoenlijk op te warmen.
Aanvoerleiding wordt wel fatsoenlijk warm bij de vloerverdeler.

Op dit moment is de radiator in de garage open (enige radiator op de benedenverdieping) en is de radiator op in de badkamer boven open. Moeten deze dan altijd dicht? (heb deze vannacht dicht gehad en maakte niet heel veel uit).

Hoe kan ik het systeem waterzijdig inregelen?
pleio65 schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:53:
[...]

Ventiel onder is voor het vullen van je systeem.
Onderste meter geeft de mengtemperatuur aan. Dus de temperatuur die je vloer in gaat. Je kunt voor de zekerheid de temperatuur meten van de aanvoerleiding naar de verdeler toe. Als deze 50 graden is dan dat circuit oké.
Weet je toevallig van de afstand tussen de vloerverwarmingsleidingen is? 10 cm, 15 cm 25 cm?.
Als deze afstand bijvoorbeeld 25cm is dan heb je namelijk onvoldoende capaciteit om je kamer warm te krijgen. Om dat te kunnen compenseren moet de aanvoer warmte fors omhoog. Ik ga er overigens vanuit
dat de afstand (hoh)10 cm is.
Ik ga dit zo proberen te meten met een IR meter. Mijn vermoeden is dat de aanvoer temperatuur tot de verdeler wel ok is. De hart op hart afstand van de leidingen is 10cm.

[ Voor 33% gewijzigd door talkatoo op 28-12-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:54:
[...]

Op dit moment is de radiator in de garage open (enige radiator op de benedenverdieping) en is de radiator op in de badkamer boven open. Moeten deze dan altijd dicht? (heb deze vannacht dicht gehad en maakte niet heel veel uit).

Je hoeft met een openverdeler niet waterzijdig in te regelen. Dat is namelijk een kenmerk van dit type verdeler.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
ik zie hier aanvoer 28/29 en retour 23/24, al iets hoger dus. Wat heb je precies veranderd, en heeft dat al effect op de kamertemp? (niet meteen merkbaar met een vloerverwarming natuurlijk)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:01
@talkatoo badkamer radiator is zo'n design ding? Die moet je knijpen, anders krijgt je ketel te heet water terug. Blijft je ketel wel continu branden, of slaat ie tussentijds steeds af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 06:28:
Na een nacht vol aan nu is de temperatuur in huis blijven steken op 19,8 graden. Aanvoer temp blijft 30, retour blijft 26 graden. Terwijl alles nu vol open staat. Misschien het inregelventiel?

[...]

Weet jij waar die ongeveer zit op mijn verdeler?
Ik lees / zie dit nu pas maar 30 om 26 is geen hele gekke waarde.
Waarschijnlijk als jij op de aanvoerbuis direct meet, meet je wel 40+ graden.
Kun je die aanvoerbuis langer dan 30 seconden vasthouden?

De aanvoermeter in het vvwhuis is na menging van de retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Daannn1987 schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:06:
[...]

Ik lees / zie dit nu pas maar 30 om 26 is geen hele gekke waarde.
Waarschijnlijk als jij op de aanvoerbuis direct meet, meet je wel 40+ graden.
Kun je die aanvoerbuis langer dan 30 seconden vasthouden?

Inderdaad de aanvoer meten. Is deze onder de 50 graden, dan de thermostaatkraan even losschroeven en kijken of de mengtemperatuur stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Daannn1987 schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:06:
[...]

Krijg in de indruk dat er te veel retour wordt bijgemengd. Want in principe moeten retour en aanvoer samengevoegd worden tot de temperatuur die ingesteld staat op de maximaal thermostaat, dus zo'n 40 graden. De vraag is, kan de verhouding ergens beinvloed worden?

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 28-12-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Microkid schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:09:
[...]

Krijg in de indruk dat er te veel retour wordt bijgemengd. De vraag is, kan de verhouding ergens beinvloed worden?
De thermostaatkraan die het ventiel bediend. Deze zorgt voor de toelating van warm water van de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

pleio65 schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:59:
[...]

Je hoeft met een openverdeler niet waterzijdig in te regelen. Dat is namelijk een kenmerk van dit type verdeler.
Niet met je eens. Water zoekt altijd de weg van de minste weerstand, als die route langs 2 radiatoren gaat die vlakbij de CV ketel zitten dan krijg de vloerverdeler beneden te weinig water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
pleio65 schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:09:
[...]

Inderdaad de aanvoer meten. Is deze onder de 50 graden, dan de thermostaatkraan even losschroeven en kijken of de mengtemperatuur stijgt.
Ja de thermostaat kun je gewoon op 50 zetten..
Door de menging krijg je nooit de aangevoerde temperatuur de vloer in.
[...]

Krijg in de indruk dat er te veel retour wordt bijgemengd. Want in principe moeten retour en aanvoer samengevoegd worden tot de temperatuur die ingesteld staat op de maximaal thermostaat, dus zo'n 40 graden. De vraag is, kan de verhouding ergens beinvloed worden?
Bij deze verdeler heb ik geen optie gevonden waarbij je de hoeveelheid menging aan kan passen.. Met mijn LTE Slim verdeler kan dat bijvoorbeeld wel dmv een regelventiel.

Wat is de exacte reden dat je minder menging wilt zien? Ik denk dat de DT prima is voor de ketel. Er komt immers 40+ uit en 24? terug.

Ook heeft TS 110m2 vvw.. dat is best een oppervlakte! Als de vloerverwarming onder de dekvloer ligt, zit er behoorlijk wat energie in de vloer zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 28-12-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Microkid schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:01:
Ok, dus even samengevat:

- de maximaal thermostaat staat vol open (50 graden)
- temp in je kamer blijft steken op 19,5 graden

De temperatuur van de ketel staat laag ingesteld.

Ik heb thuis 3 woonlagen met vw en geen radiatoren. Als ik in de ketel instel op 45 dan word mijn vloer niet voelbaar warm warm, maar binnen is het wel 22 graden. Met een te lage temperatuur warmt je vloer niet op, maar de ruimte is qua temperatuur dan wel bereikt op de ingestelde temperatuur.

Als ik de temp van de ketel zet op 55 graden, warmt het sneller op en is de vloer ook warmer. Logish, hoger de temp hoe langer de afstand kan zijn om de omgeving/vloer op te warmen en sneller :)
talkatoo schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:19:
[...]

De Installatie zit vlak boven de vloerverwarming pomp (boven de garage), echt heel vlakbij.

Maar de bypass brengt me wel op ideeën, die is er namelijk niet... volgens mij is die tijdens de verbouwing een keer weggehaald op zolder... omdat ie heel erg in het zicht zat.

Zou dat het probleem zijn?

(zo'n ding)
[Afbeelding]
Een bypass met ventiel heb je nodig als je alleen vloerverwarming hebt en geen radiatoren dia altijd openstaan. Met alleen vloerverwarming is er een kans dat alle pompen dichtgaan, en vervolgens de druk op de leidingen te hoog word...

[ Voor 27% gewijzigd door MrJames op 28-12-2020 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

MikeyMan schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:55:
En als je die thermostaatknop eraf haalt?
Dit zou je nog even kunnen doen (mits niet al gedaan). Onder de knop zit een pinnetje. Deze moet je naar binnen kunnen drukken en hij moet vanzelf naar buiten komen. Als het pinnetje vast zit, kan je met een tangetje voorzichtig het pinnetje wat heen en weer bewegen zodat het los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:54:
[...]

Waterzijdig inregelen is niets anders dan de flow in je systeem zo instellen dat elke radiator en je vloerverdeler voldoende warm water krijgen. Aangezien water altijd de weg van de minste weerstand kiest is het vaak zo dat je radiatoren dichtbij de CV ketel moet smoren zodat er meer water de rest van je systeem in gaat.

Meestal heb je inregel of afsluitventielen bij een radiator zitten. Die kan je vaak bedienen met een schroevendraaier of een inbussleutel. Draai zo een ventiel altijd eerst helemaal dicht en dan helemaal open en tel daarbij het aantal slagen.

Dan is het een kwestie van radiatoren die teveel water krijgen, aanvoer en retourtemperatuur zitten heel dicht bij elkaar na verloop van tijd, te smoren. Vaak zijn dit radiatoren vlakbij de ketel en designradiatoren staan er om bekend.

Je vloerverdeler beneden heeft er vermoedelijk ook eentje, deze laat je 100% open staan. Daarna moet je dus je huis door, elke radiatoren volledig open, warmtevraag regelen en dan voelen met je hand welke radiator als eerste aanwarmt en hoeveel die aanwarmt ( hoe snel wordt ook de onderkant / andere zijkant ) warm.

En dan ga je dus elke radiator smoren. Het mooiste is als je over elke radiator na bijvoorbeeld een uur draaien hetzelfde temperatuursverschil krijgt tussen je aanvoer en retourtemperatuur.

En durf je het niet zelf, er zijn ook bedrijven die het doen, www.cvtuning.nl is een bekende. ( Joep ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
mkleinman schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:14:
[...]

Niet met je eens. Water zoekt altijd de weg van de minste weerstand, als die route langs 2 radiatoren gaat die vlakbij de CV ketel zitten dan krijg de vloerverdeler beneden te weinig water.
Dat is deels waar. Echter er blijft een drukverschil tussen de aanvoer en retour verdeler. Kort gezegd zou er over de verdeler te weinig flow zijn. Maar het dicht zetten van de radiatoren had geen invloed verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baas41
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 19:16
[...]

Dit vermoed ik ook. Wanneer ik bij mijn verdeler de moer die het mengen regelt open zet daalt de temperatuur van de aanvoer en retour. Wanneer ik de moer dichtdraai stijgt de temperatuur aan beide zeiden. Misschien gebeurt dat ook bij @talkatoo.

Edit:

@talkatoo Kan je deze dichtdraaien?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HeMro7I8rwlMGWzoDTgqAAydBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SPF5H8Ry2brdJ4bE3PefOuZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Baas41 op 28-12-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:54
Ik heb dit ook gehad, met een vergelijkbare verdeler en dezelfde CV.

1: Aanvoer temp moet minimaal 50c zijn
2: Pompsnelheid moet omhoog

e.e.a is wel afhankelijk van de woning en hoe de vv is aangelegd.

De handleiding zegt dat voor de cv icm vv de pompstand 3/3 moet zijn, maar ik zou die maar eens op 6/6 zetten en daar mee spelen. Daarna met de temp, maar die is voor deze verdeler ook te laag met 44c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Baas41 schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:25:
[...]

Dit vermoed ik ook. Wanneer ik bij mijn verdeler de moer die het mengen regelt open zet daalt de temperatuur van de aanvoer en retour. Wanneer ik de moer dichtdraai stijgt de temperatuur aan beide zeiden. Misschien gebeurt dat ook bij @talkatoo.
Dat doen deze verdelers idd. Als je echt lage temp wil, dan moet je een open/pomploze verdeler gebruiken.

Dat gezegd hebbende, de pomp kent mogelijk ook nog standen die getest kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Zet de temperatuur van je ketel eens omhoog, draai die schroef links eens uit, draai die thermostaatknop eraf.

Is alles ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Ik heb nu de aanvoer temperatuur van de CV op 65 gezet (er komt ook 65 uit).

Aanvoer leiding bij pomp is loeiheet.

Thermostaat knop bij verdeler heb ik losgehad, pinnetje is eruit (zit niet vast of iets dergelijks). En knop vol open (op 50).

Alle radiatoren in huis staan uit (ook in garage en badkamer).

En nog steeds is de het onderste metertje 31 en bovenste metertje 24.. (stijgt ook niks meer).
O085105116N schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:27:
Ik heb dit ook gehad, met een vergelijkbare verdeler en dezelfde CV.

1: Aanvoer temp moet minimaal 50c zijn
2: Pompsnelheid moet omhoog

e.e.a is wel afhankelijk van de woning en hoe de vv is aangelegd.

De handleiding zegt dat voor de cv icm vv de pompstand 3/3 moet zijn, maar ik zou die maar eens op 6/6 zetten en daar mee spelen. Daarna met de temp, maar die is voor deze verdeler ook te laag met 44c.
minimale pompstand is 55%, had deze vannacht op 65% maar maakte niet veel verschil. Wat bedoel je met 6/6?

[ Voor 43% gewijzigd door talkatoo op 28-12-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wat is je ingesteld vermogen zou 10-15kW moeten zijn ik zou met 15 beginnen.
Max aanvoer 70-75 graden.

Als je vermogen nog heel hoog staat zoals de ketel uit de doos kwam.
Dan gaat de ketel vrij snel pendelen, waardoor hij door het aan/uit gedrag netto weinig warmte maakt.

[ Voor 45% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
leonbong schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:00:
Wat is je ingesteld vermogen zou 10-15kW moeten zijn ik zou met 15 beginnen.
Max aanvoer 70-75 graden.

Als je vermogen nog heel hoog staat zoals de ketel uit de doos kwam.
Dan gaat de ketel vrij snel pendelen, waardoor hij door het aan/uit gedrag netto weinig warmte maakt.
Hmm. weet je toevallig onder welke parameter het vermogen staat? (van de remeha calenta ace).

https://tools.remeha.nl/w...arameters-handout-3-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Gp007 moet naar 3700 voor 15kW

[ Voor 71% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:57:

Thermostaat knop bij verdeler heb ik losgehad, pinnetje is eruit (zit niet vast of iets dergelijks). En knop vol open (op 50).

En nog steeds is de het onderste metertje 31 en bovenste metertje 24.. (stijgt ook niks meer).

[...]

minimale pompstand is 55%, had deze vannacht op 65% maar maakte niet veel verschil. Wat bedoel je met 6/6?
Parameter 28 en 29 van de CV (als ik het goed herinner) De minimale en maximale pompstand moet gelijk zijn. Dus die parameters zet je op dezelfde stand. Volgens mij pas jij het brandervermogen aan en dat hoeft niet.

Je zegt nu dat de aanvoer loeiheet is. Dan zou ik nu alleen nog de pompsnelheid van de CV verhogen.

Even een " waarschuwing" je wil niet teveel warmte je vloer in jagen, bekijk per parameter wat er gebeurt en pak het rustig aan.

[ Voor 6% gewijzigd door O085105116N op 28-12-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:57:

[...]

Radiatoren dicht. Thermostaatknop en aanvoertemperatuur zijn goed.
Als het goed is stijgt langzaam de temperatuur op de twee metertjes en de vloer wordt geleidelijk warmer.

Mocht de temperatuur alsnog achterblijven, dan moet de flow omhoog. Dus pomp cv ketel op max zetten en die van de vloerverwarming. Pomp cv zorgt er voor dat het water van de cv ketel de verdeler (mengkamer) wordt ingedrukt. Pomp verdeler is voor de leidingen in de vloer.

Ik kan mij niet voorstellen dat je systeem niet zou kunnen werken. Ik heb eenzelfde verdeler (gehad) en met een aanvoertemperatuur van 30 en lage pomp standen zweette je het huis uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Die knik in de leidingen van de laatste twee groepen, dat kan gaan lekken zo. (uitzetten en krimpen van het materiaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
O085105116N schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:09:
[...]

Parameter 28 en 29 van de CV (als ik het goed herinner) De minimale en maximale pompstand moet gelijk zijn. Dus die parameters zet je op dezelfde stand. Volgens mij pas jij het brandervermogen aan en dat hoeft niet.

Je zegt nu dat de aanvoer loeiheet is. Dan zou ik nu alleen nog de pompsnelheid van de CV verhogen.

Even een " waarschuwing" je wil niet teveel warmte je vloer in jagen, bekijk per parameter wat er gebeurt en pak het rustig aan.
pleio65 schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:15:
[...]

Radiatoren dicht. Thermostaatknop en aanvoertemperatuur zijn goed.
Als het goed is stijgt langzaam de temperatuur op de twee metertjes en de vloer wordt geleidelijk warmer.

Mocht de temperatuur alsnog achterblijven, dan moet de flow omhoog. Dus pomp cv ketel op max zetten en die van de vloerverwarming. Pomp cv zorgt er voor dat het water van de cv ketel de verdeler (mengkamer) wordt ingedrukt. Pomp verdeler is voor de leidingen in de vloer.

Ik kan mij niet voorstellen dat je systeem niet zou kunnen werken. Ik heb eenzelfde verdeler (gehad) en met een aanvoertemperatuur van 30 en lage pomp standen zweette je het huis uit.
Waar zou ik de minimale en maximale pomp stand op zetten? 65% of 75%? (of zelfs hoger?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 16:33
Klinkt als hetzelfde als ik zelf gehad heb. Ik vermoed dat er gewoon nog lucht in zit. was bij mij ook het geval. Hoe zijn de slangen afgevuld? Lucht in vloerverwarming kan er heel lastig uit te krijgen zijn.

Je zou de pomp op de ontlucht stand kunnen zetten en vervolgens telkens 1 slang openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Pompstand op 100%. En dan zien wat er gebeurt, de thermometers op de verdeler zouden moet klimmen, vrijwel direct (ingaand zeker)

Maar dan wel parameter 28/29 gelijk zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door O085105116N op 28-12-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
O085105116N schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:31:
Pompstand op 100%. En dan zien wat er gebeurt, de thermometers op de verdeler zouden moet klimmen, vrijwel direct (ingaand zeker)

Maar dan wel parameter 28/29 gelijk zetten.
Pompstand is nu 100%. Onderste meter stijgt nu naar 37 en is nog aan het stijgen.

Is dit het?? Moet ik deze pompstand altijd aanhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:40:
[...]

Pompstand is nu 100%. Onderste meter stijgt nu naar 37 en is nog aan het stijgen.

Welke pomp? Cv?

En nu de thermostaatknop op 35 zetten anders komt er te warm water in je vloer.

[ Voor 12% gewijzigd door pleio65 op 28-12-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:40:
[...]

Dit is een oplossing ja. Of ie echt op 100% moet staan, de tijd zal het leren. Je vloer kan er ook te vlug door opwarmen. Langzaam aan is het devies hier. Ik ben 2 winters bezig geweest (ook uit luiheid) om de juiste standen te vinden. En jij hebt ook nog eens radiatoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
O085105116N schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:42:
[...]

Dit is een oplossing ja. Of ie echt op 100% moet staan, de tijd zal het leren. Je vloer kan er ook te vlug door opwarmen. Langzaam aan is het devies hier. Ik ben 2 winters bezig geweest (ook uit luiheid) om de juiste standen te vinden. En jij hebt ook nog eens radiatoren...
Ok.. nou ben al een heel stuk verder. Kan de maximale aanvoer temperatuur terug denk je naar 50?
Inderdaad de CV pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:47:
[...]

Ok.. nou ben al een heel stuk verder. Kan de maximale aanvoer temperatuur terug denk je naar 50?

[...]

Inderdaad de CV pomp.
Jep, je moet nu een balans zien te vinden. Aanvoer temp, pomp snelheid, CV vermogen (al zou ik aan het cv vermogen niks veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:47:
[...]

[...]

Inderdaad de CV pomp.
Aanvoer naar 35 misschien 38 anders krijg je te warmwater in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:45
Ben ik de enige die twijfelt bij je allereerste foto.
De laatste 2 lussen (helemaal rechts) op je verdeler. Dit kan niet goed zijn om deze lussen te hebben.
Want je warme water komt direct weer terug op je retour! Daarnaast een veel lagere weerstand dus je flow zal daar totaal andere zijn.
Dit beïnvloed negatief je delta aanvoer en retour temperatuur.
In mijn ogen moeten ongebruikte lussen afgedopt worden!

[ Voor 8% gewijzigd door Onno_Devine op 28-12-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
Onno_Devine schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:57:
Ben ik de enige die twijfelt bij je allereerste foto.
De laatste 2 lussen (helemaal rechts) op je verdeler. Dit kan niet goed zijn om deze lussen te hebben.
Want je warme water komt direct weer terug op je retour! Daarnaast een veel lagere weerstand dus je flow zal daar totaal andere zijn.
In mijn ogen moeten ongebruikte lussen afgedopt worden!
Die staan dichtgedraaid als je bovenop kijkt zie je dat die doppen verder naar beneden zitten.

De pomp op de CV zou echt niet altijd op 100% moeten staan. Als dit wel goed gaat is dit een workarround en geen oplossing. Dat betekend dat er ergens iets niet goed zit. Mijn gok is echt dat er nog ergens lucht zit.

Bij bij kreeg ook niemand die lucht eruit (ook 2 loodgieters niet, ze hadden zelfs de pomp en de verdeler nog vervangen omdat ze dachten dat daar het probleem lag) tot ik zelf met het idee kwam om de hele vloerverwarming een aantal dagen uit te zetten. Pomp uit en aanvoer dicht. na 2/3 dagen weer aangezet, toen een hoop geratel en pompte die alle lucht weg. Daarna bij de hoogte radiator ontlucht en weer aangevuld tot 2 bar. Probleem opgelost. Daarna nog wel dagelijks ontlucht op het hoogste punt en bijgevuld.

[ Voor 39% gewijzigd door Arvado op 28-12-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
@talkatoo

Vermogen is flow * Dt* 4.2
Dus flow omhoog is meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Laatst online: 15:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@talkatoo

Het zou zomaar kunnen dat je een maximaal thermostaat met een doorlaat zoals onderstaand hebt.
Daar gaat erg weinig warm ketelwater door. Mijn advies is om hem er tussenuit te halen en je ketel op 45 maximum temperatuur in te stellen. (afbeelding gekopieerd van @Remco45)

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 28-12-2020 12:48 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Het vermogen van de CV staat op 4600. Is het verstandig om dat terug te brengen naar 3700?

Minimale en maximale pompsnelheid zet ik samen op 70, die moeten gelijk zijn bij vloerverwarming? (100% voor beide lijkt me niet verstandig voor altijd?)

Heb nogmaals alle radiatoren ontlucht maar kwam vrijwel geen lucht uit.

[ Voor 24% gewijzigd door talkatoo op 28-12-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:07:
Het vermogen van de CV staat op 4600. Is het verstandig om dat terug te brengen naar 3700?

Minimale en maximale pompsnelheid zet ik samen op 70, die moeten gelijk zijn bij vloerverwarming? (100% voor beide lijkt me niet verstandig voor altijd?)

Heb nogmaals alle radiatoren ontlucht maar kwam vrijwel geen lucht uit.
Voor het vermogen kan je het beste even met de fabrikant bellen. Uitleggen wat er aan hangt. Meestal kunnen ze hier prima in meedenken en adviseren.

Als de lucht nog in je vloerverwarming zit is het logisch dat het er bij de radiatoren er niet uit komt natuurlijk. Zoals eerder aangegeven kan je de pomp bij de vloerverwarming op max (of ontluchtstand) zetten en dan de slangen 1 voor 1 ontluchten. Dit doe je door ze dicht te draaien en vervolgens om de beurt open.

Het wil ook nog wel eens helpen om de dop van de schakelaar van de slang eraf te draaien en dan het pinnetje met iets hards (bijv. achterkant van de dop) een aantal keer in te drukken. Dan zet je in korte tijd de druk er een aantal keer af en op. Soms wil de lucht er dan doorschieten.

Maar wat ik zei, bij mij kwam de lucht er pas uit nadat het systeem 2/3 dagen compleet uitgezet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvdbergh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-08-2024
Iets wat ik nog niet zag terugkomen in het topic: hoe wordt de temperatuur juist geregeld? Wij hebben een vloerverwarming met een ketel van ~12 jaar oud en die maakt enkel gebruik van de buitentemperatuur. Als het buiten kouder wordt, wordt de vloer warmer en omgekeerd. Met de binnentemperatuur wordt dus helemaal geen rekening gehouden. Het verband tussen buiten- en aanvoertemperatuur wordt bepaald door de stooklijn, die we kunnen instellen in de thermostaat.

De reden om het zo te doen, is dat een vloerverwarming gemakkelijk een vertraging van 6 uur kan hebben. Een verschil in aanvoertemperatuur merk je pas een hele tijd daarna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:20

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

@talkatoo : En nog verder uitzoomen: om wat voor woning gaat het? (Bouwjaar, ligging, evt. jaar van renovatie). En wat is de opbouw van je vloer?

[Edit: In Talkatoo's verbouw topic blijkt dat het uit een knappe vrijstaande woning uit '87 gaat. Zonder kruipruimte. Maar of daar nou een nieuwe vloer met méér dan 3cm 'roofmate isolatie' in is gekomen, dat lees ik niet terug. :)
talkatoo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:48:

De beneden verdieping heeft geen kruipruimte en minimaal isolatie op de grond. Vloerverwarming is daarom een enorme klus omdat de hele dekvloer eruit moet. De benedenverdieping heeft een oppervlak van 120m2 (exclusief garage). Dit ging aardig in de kosten lopen en daarom besloten om dit niet te doen. Maar goed we hebben geen haast met verbouwen en wonen nu nog in een huis van een familielid dus we zijn nog wel van gedachten te veranderen :) alleen is het eigenlijk ook geen optie meer vanwege de ramen die al snel worden gezet.
talkatoo schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:55:
We zijn inmiddels wel serieus aan het denken aan vloerverwarming. Op bouwtekeningen heb ik gezien dat de vloer als volgt is opgebouwd: zand, pvc folie, 3cm roofmate isolatie, 8 cm beton, 5,5 cm dekvloer.

Er is dus (minimale?) isolatie aanwezig waardoor frezen van de vloerverwarming mogelijk nog een optie is. Anders denken we er toch aan om alles eruit te slopen.
talkatoo schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:47:
Dank voor de tips, vloerverwarming gaat er definitief komen. Prijs verschil is inderdaad niet heel groot dus vreemd om het niet te doen.
Ik kan hieruit lezen dat de oude vloeropbouw nog intact is. If so, dan zou dat hoogstens een verklaring zijn voor een vloer die keihard warmte verliest. En dat is bij TS weer niet het geval... The search goes on...

[ Voor 84% gewijzigd door Goudvis op 28-12-2020 14:33 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
Goudvis schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:23:
@talkatoo : En nog verder uitzoomen: om wat voor woning gaat het? (Bouwjaar, ligging, evt. jaar van renovatie). En wat is de opbouw van je vloer?

110 m2 voor een benedenverdieping kan zowel een villa, compleet uitgebouwde hoekwoning als verbouwde boerderij zijn.
Renovatie is net afgerond (heeft zo'n ander half jaar gekost), alles is geïsoleerd en gerenoveerd (ook vloer isolatie, dakisolatie), alleen in de spouwmuur is niks gedaan). Vloerverwarming ligt er al een tijd in, ik kreeg echter wat onenigheid met de installateur. Dus die bel ik liever niet meer, dit eerste keer dat het systeem echt naar lekkere kamer temperatuur wordt gebracht. De installateur van de CV (Remeha Calenta Ace) is aardig en woont in de buurt, alleen hij zegt dat we geduld moeten hebben, dat de lucht eruit moet.

Gaat om een vrijstaand huis van ongeveer 250m2 met een landelijke ligging uit 1987 :)
CV is een CW4 en moet inderdaad wel een groot vrijstaand huis verwarmen, dus daar zou het aan kunnen liggen? We hebben deze wel op advies van de installateur genomen: met de kanttekening dat we geen stortdouche willen of vaak in bad gaan of de slaapkamers erg warm verwarmen, we hebben liever wat zuiniger.

[ Voor 13% gewijzigd door talkatoo op 28-12-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:20

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:36:
[...]

Renovatie is net afgerond (heeft zo'n ander half jaar gekost), alles is geïsoleerd en gerenoveerd (ook vloer isolatie, dakisolatie), alleen in de spouwmuur is niks gedaan). Vloerverwarming ligt er al een tijd in, ik kreeg echter wat onenigheid met de installateur. Dus die bel ik liever niet meer, dit eerste keer dat het systeem echt naar lekkere kamer temperatuur wordt gebracht. De installateur van de CV (Remeha Calenta Ace) is aardig en woont in de buurt, alleen hij zegt dat we geduld moeten hebben, dat de lucht eruit moet.

Gaat om een vrijstaand huis van ongeveer 250m2 met een landelijke ligging uit 1987 :)
Mooi geworden man! Zit duidelijk liefde in.
Maar voor de duidelijkheid: de vloerisolatie is ook geüpgradet?

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Goudvis schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:38:
[...]

Mooi geworden man! Zit duidelijk liefde in.
Maar voor de duidelijkheid: de vloerisolatie is ook geüpgradet?
Ja die is geüpdatet en het is nu ook lekker in de kamer met het onderste metertje van de verdeler op 29 graden (het is nu rond de 20 graden in huis). Ik krijg alleen niet op een normale manier dat metertje op 40? Behalve als ik de minimale pompsnelheid van de CV naar 100% breng, dan gaat ie naar de 35.

Als dat metertje naar 40 ging zou het hier bloed heet worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja het is verstandig om GP007 naar 3700 te zetten misschien wel minder.

Je wil namelijk niet dat bij het opwarmen van je huis de ketel de max-aanvoertemp bereikt want dat schakelt hij tijdelijk uit.
Je moet het vermogen van CV-ketel aanpassen aan het vermogen van het afgiftesysteem, 100m² is vloer is nog geen 10kW over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vloerverwarming is idd ruig gerekend 100W/m2. Met 110m2 heb je dan 11000W aan vermogen in de vloer liggen, dat moet een CW4 ketel van 28KW wel warm kunnen krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Dat klopt dat die ketel het makkelijk warm moet krijgen stel je echter het vermogen te hoog in dan gaat de ketel pendelen, dat kost allleen maar gas dan gaat die 28kW de schoorsteen uit ipv de vloer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:46:
[...]

Ja die is geüpdatet en het is nu ook lekker in de kamer met het onderste metertje van de verdeler op 29 graden (het is nu rond de 20 graden in huis). Ik krijg alleen niet op een normale manier dat metertje op 40? Behalve als ik de minimale pompsnelheid van de CV naar 100% breng, dan gaat ie naar de 35.

Als dat metertje naar 40 ging zou het hier bloed heet worden. :)
Je brengt nu voor het eerst de hele vloer op temperatuur voor wat ik begrijp. Zoals ik eerder aangaf zit daar behoorlijk wat energie in (buffer). Vloerverwarming = traag.

Je krijgt ook geen 40 op dat klokje te zien omdat er altijd menging is van de retour.

Tevens is je CV echt wel voldoende.. je hebt potentieel 28kw ter beschikking. Ik hoop ten harte voor je (portemonnee) dat je die nooit hoeft aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Super dank allemaal, het is een werk met afstellen maar lijkt steeds beter te gaan nu.

Ik zag ook dat het vlammetje van de CV vaak uitging als de max temperatuur was bereikt. Ik heb dat nu opgelost met volgende instellingen:

Vermogen CV (GP007) naar 3000
Maximale aanvoer temp naar 55
Minimale pompsnelheid CV naar 70
Maximale pompsnelheid CV naar 100

Onderste meter op vloerverwarming verdeler staat nu op 31 graden bovenste op 24 graden. Thermostaat van de verdeler staat op 40 graden.

Zijn dit zo nette instellingen? In huis is de temperatuur nu 21 graden en vloer is comfortabel warm.

Ik ben wel bang dat als ik zo de kamer thermostaat op 21 zet dat de vloer weer snel gaat afkoelen en het weer lang duurt voor alles warm wordt? of valt dit mee?
leonbong schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:59:
Ja het is verstandig om GP007 naar 3700 te zetten misschien wel minder.

Je wil namelijk niet dat bij het opwarmen van je huis de ketel de max-aanvoertemp bereikt want dat schakelt hij tijdelijk uit.
Je moet het vermogen van CV-ketel aanpassen aan het vermogen van het afgiftesysteem, 100m² is vloer is nog geen 10kW over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je moet wel overcapaciteit hebben 3000 is misschien wel weinig om beetje snel op te kunnen warmen.
Dan zet je aanvoertemperatuur hoger op 65-70.
Hij maakt alleen zo’n hoge temperatuur als je al bijna volledig bent opgewarmd, dat is dus maar eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:55:
Super dank allemaal, het is een werk met afstellen maar lijkt steeds beter te gaan nu.

Ik zag ook dat het vlammetje van de CV vaak uitging als de max temperatuur was bereikt. Ik heb dat nu opgelost met volgende instellingen:

Vermogen CV (GP007) naar 3000
Maximale aanvoer temp naar 55
Minimale pompsnelheid CV naar 70
Maximale pompsnelheid CV naar 100

Onderste meter op vloerverwarming verdeler staat nu op 31 graden bovenste op 24 graden. Thermostaat van de verdeler staat op 40 graden.

Zijn dit zo nette instellingen? In huis is de temperatuur nu 21 graden en vloer is comfortabel warm.

Ik ben wel bang dat als ik zo de kamer thermostaat op 21 zet dat de vloer weer snel gaat afkoelen en het weer lang duurt voor alles warm wordt? of valt dit mee?

[...]
Lijkt me voor nu prima. Wel die badkamer radiator nog even knijpen, dat ding stroomt het warme water zo naar de uitvoer, dat is de reden waarom je ketel steeds afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nou je wordt op je wenken bediend.

YouTube: Tips & Trucs #27 Hoe stel ik een Remeha Tzerra Ace 39C cw5 cv-ket...

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
@talkatoo
Goed te lezen dat je nu warmte voeten hebt👍
Je krijgt meer warmteafgifte van je vloer door de flow in de vloerverwarmingsleidingen fors te verhogen. Grundfos adviseert de instelling Autoadapt of Constante drukcurve (CP1, CP2 of CP3). Je DT over over de vloer (mengtemperatuur en retour) zal daardoor kleiner worden. En de DT over de vloer en de ruimte die je verwarmd wordt meer, dus deze ruimte wordt warmer.
Tevens de flow van de cv-pomp verhogen. Maar dat had je al gedaan.
Daarnaast ook kijken of je de radiatoren evt kunt inregelen. Sommigen iets knijpen en anderen iets meer open.
Je zult zien dat al deze maatregelen bij elkaar tot meer warmte afgifte leidt. En de cv temperatuur naar beneden kan. Want nu verwarm je het water met veel energie tot een hoge temperatuur om deze vervolgens in de verdeler met koud water weer tot een veel lagere temperatuur te mengen.
Kortom: het gehele verwarmingssysteem stapsgewijs tweaken en opschrijven en wat het effect op de verschillende verwarmingslichamen daarvan is. Een niet al te moeilijk klusje waar wel wat tijd in gaat zitten, maar je zit er straks wel warmpjes bij 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pleio65 schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:23:
@talkatoo

Je krijgt meer warmteafgifte van je vloer door de flow in de vloerverwarmingsleidingen fors te verhogen. Grundfos adviseert de instelling Autoadapt of Constante drukcurve (CP1, CP2 of CP3). Je DT over over de vloer (mengtemperatuur en retour) zal daardoor kleiner worden. En de DT over de vloer en de ruimte die je verwarmd wordt meer, dus deze ruimte wordt warmer.
Je bedoelt dat die auto stand niet goed werkt? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja die auto stand is volgens Grundfos niet bedoeld voor vloerverwarming mengverdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leonbong schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:07:
Ja die auto stand is volgens Grundfos niet bedoeld voor vloerverwarming mengverdelers.
Volgens mij worden robot verdelers met grundfospomp standaard op auto geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Daar moeten ze volgens de handleiding van robot ook niet op staan.
Nu zijn er Grundfos pompen met cp-autoadapt stand, niet alle pompen hebben die stand.
De alpha2 en 2l hebben niet bijvoorbeeld terwijl de 2 wel autoadapt heeft mar niet in cp-mode.

Afhankelijk van type wat ze toepassen/inkopen.

Tegenwoordig is wilo standaard bij robot.

[ Voor 51% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
MikeyMan schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:50:
[...]

Je bedoelt dat die auto stand niet goed werkt? :?
Ik heb met de autostand geëxperimenteerd in het cv-circuit (een aparte Alpha 2 pomp) en in het vloerwarmingscircuit (vw verdeler met Alpha 2 pomp) en kwam de conclusie dat een cp instelling van de pomp van het cv-circuit een hogere flow gaf, De cp instelling van de verdeler pomp gaf een iets hogere afgifte temperatuur. Tav de verdeler zou je eens kunnen proberen of je verschil meet.

Het gaat om twee circuits (cv en vloerverwarming) waarvan de flows min of meer op elkaar afgestemd moeten zijn. Je kunt de cv een maximale flow geven, maar als de vloerverwarming een te lage flow heeft en deze warmte niet goed transporteren kan, dan gaat de warmte via de mengkamer van de verdeler de retourleiding van het cv-circuit weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
leonbong schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:07:
http://net.grundfos.com/A...ture-5564469_14804405.pdf
Pagina 13. Autostand wordt aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat geldt alleen voor de nieuwste pompen upm3 hybrids.
Maar robot heeft heel lang alpha2l toegepast dis hebben geen cp-autoapdat stand.

2l hebben helemaal geen autoadapt.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Robot alpha2l
https://www.robotclimate....load/file/65/product/149/

Van de upm pompen die robot toepast weet ik niet of die in software autoadapt in cp mode hebben wat dat is afhankelijk van hoe robot dat inkoopt.
Conform deze ledjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONcrDzwnHrb0llUQAohskTXuQF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gx1FMH5rdKDGwwBHpRDrXHg4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 21:40 ]

Pagina: 1 2 Laatste