Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij heb ik die upm3 er overal op zitten.

Krijg je met de niet-auto standen geen gedonder in combinatie met evohome? Hij past nu netjes aan naar gelang de groepen die open zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
zie mijn eerdere post je moet kijken of autoadapt cp bestaat in jouw software.

Bij constante druk blijft de flow altijd hetzelfde in de vloerlussen ongeacht hoeveel lussen er open staan.
In cp-autoadapt zal hij bij het open van lus een tijdje de verschildruk verhogen en daarna weer laten terug zakken naar het oorspronkelijk drukverschil.
Waardoor je na het open van groep tijdelijk op alle lussen een verhoogde flow hebt.

Pp/mode zal voert de pomp bij het open gaan van druk de verschildruk steeds meer op. Dat heeft geen zin bij vloerverwarming. Waardoor je bij alles open meer flow hebt op vloerlus.

[ Voor 77% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:18
Aha. De standaard Grundfos pompen in de Robot verdelers heb ik na een jaar vervangen door het Alpha2 model en die hadden de autoadapt functie wel. (Had twee losse pompen gekocht en van het pomphuis losgeschroefd en in de verdelers geplaatst).

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Bijna alle vloerverdeler fabrikanten vinden autoadapt van alpha2 niet zo denderend en zeggen bijna alleen doe maar constante druk.

Voor upm3 is het anders want daar bestaan twee verschillende autoadapt standen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:18
leonbong schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:51:
Bijna alle vloerverdeler fabrikanten vinden autoadapt van alpha2 niet zo denderend en zeggen bijna alleen doe maar constante druk.

Voor upm3 is het anders want daar bestaan twee verschillende autoadapt standen.
Dat zijn ook mijn ervaringen met de autoadapt functie van de Alpha2. Constant was merkbaar beter.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:48
Kan ik de pomp dan het beste op CP2 zetten of constante druk III?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik denk cp2 is het temperatuurverschil over vloer in en uit jouw te veel naar jouw menig dan doe je cp3.

Cp3 is natuurlijk wel meer stroom.

[ Voor 84% gewijzigd door leonbong op 28-12-2020 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het is een ump3x. Standaard instelling is CP auto adapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Mooi toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09 16:22
Side-note: ik heb een Alpha2 en op auto adapt staan en die schommelt tussen de 16/17 watt op een ‘stokoude’ verdeler dus stabiel kan het wel met auto adapt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Echter als jij nog zone verdeling op de verdeler gaat toepassen dan is het niet de meeste voor de hand liggende stand.

Het openen en sluiten van zones heeft dan namelijk gevolgen voor de andere zones, dat is iets wat je eigenlijk niet wil.
Bij constante druk regeling is die invloed minimaal.

Maar uiteindelijk is het een pomp zo lang die pompt kan je het warm krijgen. Dit soort dingen is echt fine tuning.

[ Voor 17% gewijzigd door leonbong op 29-12-2020 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Het blijft hier nu netjes op temperatuur, er is alleen nog wel iets raars aan de hand:

De druk in de leidingen stijgt steeds van 1.8 naar 2.2, vanochtend weer iets water eruit gelaten. Gisteren hetzelfde. Komt dat door de pompsnelheid van de CV? Of toch een flow probleem?

Heb de pompsnelheid van de CV nu aangepast van minimaal 70% en maximaal 100% naar minimaal 60 en maximaal 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

talkatoo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:08:
Het blijft hier nu netjes op temperatuur, er is alleen nog wel iets raars aan de hand:

De druk in de leidingen stijgt steeds van 1.8 naar 2.2, vanochtend weer iets water eruit gelaten. Gisteren hetzelfde. Komt dat door de pompsnelheid van de CV? Of toch een flow probleem?

Heb de pompsnelheid van de CV nu aangepast van minimaal 70% en maximaal 100% naar minimaal 60 en maximaal 80.
Meet je de druk wel bij dezelfde temperatuur van je CV water? En als je CV ketel draait is de druk (door de pomp) uiteraard ook hoger.

Druk meten doe je in principe altijd met koud CV water en de ketel uit. (Bijvullen trouwens ook).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Toch nog even een vraagje over de druk in de ketel.

Ik merk dat de druk in de ketel tijdens bedrijf steeds oploopt naar rond de 2,9, dan vind ik het wat hoog worden en laat ik water eruit tot 2.0. Na twee dagen staat het dan weer op 2.9 en laat ik weer water eruit. Dit gaat oneindig door, hoe kan dit? En klopt dit? Is dit niet te hoog onder ‘workload’?

Er zit wel een automatisch bijvul systeem op de remeha calanta ace, dus het zou kunnen dat de CV op een moment de ketel weer gaat vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 16:48
Met veel interesse deze post gevolgd en getriggerd om zelf weer wat uit te proberen.
Zonder het topic te willen hijacken heb ik 1 vraag over de Grundfos discussie.

Bij mij staat de UPM3 auto op programma CC2 deze kom ik hierboven niet tegen. Wel zie ik in de handleiding dat CP autoadapt de voorkeur geniet. Maakt het veel verschil als ik dit van CC2 naar CP autoadapt zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Nog steeds wordt de verdeler niet veel warmer dan 28 graden (met hele hoge aanvoer temp van 65+ en hoge pompsnelheid CV). Wat in mijn ogen nergens op slaat omdat het boven gewoon warm wordt met 40/45 graden CV aanvoer en alle energie verloren gaat in de verdeler omdat het daar wordt gemengd...

Nu vond ik online o.a. deze verdeler:
https://www.vloerverwarming-direct.nl/p/compact-rvs-front-ltv-verdeler-12-groeps

En die zijn er ongeveer hetzelfde uit als mijn verdeler (volgens mij hetzelfde type, komt exact overeen) en zijn dus geschikt (of geschikt te maken) voor een lagere aanvoer temperatuur door middel van een regelventiel.

Ziet er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KSRs5F8IgjBRoB8UBbgl5746UI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmzZm7OLbdouClr3Zm0iIEAX.png?f=fotoalbum_large
Verder is de verdeler voorzien van een regelventiel waarmee de hoeveelheid mengwater vanuit de vloer begrensd kan worden. Hierdoor wordt de verdeler steeds actiever, waardoor meer warm water vanuit de primaire aanvoer naar binnen wordt genomen.
Door deze actieve instelling is deze verdeler uitermate geschikt voor laagtemperatuur-trajecten, waarbij nog wel moet worden teruggemengd om de correcte vloertemperatuur te bereiken.
Iemand van jullie toevallig enig idee waar je zo'n regelventielen kunt bestellen? ik zoek heel internet af.. :+ zijn hier specifieke afmetingen voor (qua diepte etc).

[ Voor 14% gewijzigd door talkatoo op 20-02-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VerbeureM
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-09 12:03
Wat is het minimum vermogen van de ketel?
Mijn ketel werkt met minimum 6KW maar er zijn nog veel ketels van een paar jaar terug met minimaal 10KW. Vandaag zijn er zelfs ook al (wel meestal duurdere) ketels met een minimum vermogen van minder dan 4KW.

Ik denk dat jouw ketel schakelt/pendelt. Logisch anders wordt het te warm. De meeste huizen hebben meestal constant maar 0.25 (= stookgrens) tot 5KW (vrij groot huis, of bij -5 voor gemiddeld huis) nodig aan vermogen om een vaste temperatuur te onderhouden.

De ketel start op en gaat waarschijnlijk direct naar +30 graden om vervolgens af te slaan bij zijn maximaal ingestelde temperatuur (meestal tussen 45 en 55 voor combi vvw + rad).

Het enige wat ik kan zeggen is de ketel op zijn kleinste vermogen begrenzen en uit veiligheid de max. T van de ketel op 45 in te stellen. Meestal gaat hij uiteindelijk hier nog eens 5 graden over voor hij afslaat. 50 graden kan nog voldoende zijn voor de radiatoren zelfs als het uitzonderlijk eens kouder dan -5 is, zolang er goed geisolleerd is en voldoende capaciteit met radiatoren werd geplaatst.

Werk je pomp 24 op 24 of werkt deze met aan/uit door een thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:41
talkatoo schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:55:
Super dank allemaal, het is een werk met afstellen maar lijkt steeds beter te gaan nu.

Ik zag ook dat het vlammetje van de CV vaak uitging als de max temperatuur was bereikt. Ik heb dat nu opgelost met volgende instellingen:

Vermogen CV (GP007) naar 3000
Maximale aanvoer temp naar 55
Minimale pompsnelheid CV naar 70
Maximale pompsnelheid CV naar 100

Onderste meter op vloerverwarming verdeler staat nu op 31 graden bovenste op 24 graden. Thermostaat van de verdeler staat op 40 graden.
ik had hetzelfde probleem met een intergasketel: warme radiatoren boven, koude vloer beneden. De pomp van de vloerverwarming mengde koud water met de vloer, ook al was de inlaat van de ketel heet. Het verhogen van de pompsnelheid van de ketel loste het probleem op. Ook heb ik het vermogen en de temperatuur van het systeem aanzienlijk kunnen verlagen: hopelijk leidt dit tot zowel meer comfort als een lager verbruik. hartelijk bedankt!

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
talkatoo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:11:
Nog steeds wordt de verdeler niet veel warmer dan 28 graden (met hele hoge aanvoer temp van 65+ en hoge pompsnelheid CV). Wat in mijn ogen nergens op slaat omdat het boven gewoon warm wordt met 40/45 graden CV aanvoer en alle energie verloren gaat in de verdeler omdat het daar wordt gemengd...

Nu vond ik online o.a. deze verdeler:
https://www.vloerverwarming-direct.nl/p/compact-rvs-front-ltv-verdeler-12-groeps

En die zijn er ongeveer hetzelfde uit als mijn verdeler (volgens mij hetzelfde type, komt exact overeen) en zijn dus geschikt (of geschikt te maken) voor een lagere aanvoer temperatuur door middel van een regelventiel.

Ziet er dus zo uit:
[Afbeelding]

[...]

Iemand van jullie toevallig enig idee waar je zo'n regelventielen kunt bestellen? ik zoek heel internet af.. :+ zijn hier specifieke afmetingen voor (qua diepte etc).
Zoiets? Ik heb er ooit ook al eens op zitten zoeken en zijn vele vormen en maten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FYjlgtseXEQD7LZLHbE5daryZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUxUlCiNhJjrsu81ct37iAlz.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 2 Laatste