WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:38

mdeiman

Projet 45

Matched: ICCU
DikkeDollie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:28:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum sinds ik een Ioniq 5 Connect heb. Dat is sinds Juni.
Vanochtend de plof en de melding controleer elektrische systemen. Zal dus wel de ICCU zijn.
Auto wordt afgesleept naar de dealer.
Registratie Juni 2025
Kilometerstand: 12.5K
Auto heeft 65% charge. Stond niet aan de lader. Starten en wat ik anders nooit doe is de stuur en stoelverwarming aanzetten. 5 seconden later de plof.
Dit voor de statistieken.
Nu maar afwachten wat het vervolg zal zijn.
Toch wel echt balen, hopen dat het snel gemaakt wordt.
Jammer voor het vertrouwen in de auto en het merk.

Shit happens.

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:37
Room42 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:44:
Ik vrees dat het nog niet verholpen is.
Dat probleem gaat over de batterijen die in Amerika gemaakt zijn, dit is geen ICCU probleem. En inmiddels hebben ze die problemen opgelost, alleen nog niet van alle auto's de batterypack vervangen. Het zijn met name eerste generatie auto's uit Amerika die een probleem zijn.

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-04 16:13
Ik lees al een tijdje mee op dit forum sinds ik een Ioniq 5 Connect heb. Dat is sinds Juni.
Vanochtend de plof en de melding controleer elektrische systemen. Zal dus wel de ICCU zijn.
Registratie Juni 2025
Auto heeft 65% charge. Stond niet aan de lader. Starten en wat ik anders nooit doe is de stuur en stoelverwarming aanzetten. 5 seconden later de plof.
Had de auto al aangemeld voor niet goed werkende active ventilatiekleppen, die dingen in de voorbumper. Er zou een verband kunnen zijn omdat deze met elektromotoren worden aangestuurd.
Vorige week EXACT hetzelfde probleem gehad.
Mijn ICCU is al een klein jaar geleden eens geupdate en 12V accu vervangen na hoop problemen.
Sinds dien werkt het goed tot vorige week donderdag. Reed 200meter weg en toen allerlei meldingen
dat ik zo snel mogelijk moest stoppen. Auto op vrijdag opgehaald en eind van de dag belde de garage al dat de hele ICCU nu kapot was en de 12V accu, en beide vervangen gaan worden. Kosten al snel rond de 3.000 uero las ik op internet. Hopen dat daarmee het probleem verholpen is. Lees wel dat de nieuwe revisie ICCU's aanpassingen hebben dat dit probleem niet zo makkelijk terug keert. Veel modellen gebouwd op het E-GMP platform schijnen dit probleem te hebben. Dus ook de Kia EV6/EV9/EV3/EV5, en de Ioniq 6..

• loon1001
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-06 23:00
Registratie Juni 2025
Had de auto al aangemeld voor niet goed werkende active ventilatiekleppen, die dingen in de voorbumper. Er zou een verband kunnen zijn omdat deze met elektromotoren worden aangestuurd.
Ik had toch verwacht dat Hyundai dit probleem inmiddels definitief had opgelost. Heb eind november een nieuwe Lounge rwd (model jaar 2026) geleverd gekregen. Ik heb een Zaptec laadpunt en gebruik Tibber met load balancing en grid awards hetgeen veelvuldig het laden start en stopt, waarvan ik hoop dat dit het iccu probleem niet verergerd.

[ Voor 0% gewijzigd door loon1001 op 03-02-2026 14:40 . Reden: Textueel ]

• DikkeDollie
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16:37
Ik heb de indruk dat zo'n ICCU niet in 1 keer kapot gaat maar er iets van schade is en dat dan langzaam verergerd tot het plof uit is.
Op een gegeven moment kreeg ik storing op de actieve luchkleppen, dat was dan een tijdje weg en kwam vorige week weer terug om daarna weer normaal te werken.
Voor het laden thuis heb ik een Eneco Connectric wallbox met een P1 aansluting naar de slimme meter.
Daarbij een Sparky met de Chargee app. Daarin zie ik duidelijk de laadstroom teruglopen als een fase meer dan de max 25A belast gaat worden. Dit is dan denk ik de Eneco Connectric die dat regelt.
Wat dit voor effect dit heeft op de ICCU kan ik zo niet zeggen.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:05
joepie de p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:10:
Consumentenbond betrouwbaarheidspeiling februari 2026.
Ioniq 5 scoort met 6,5 een magere voldoende en is niet slecht maar zit daarmee wel een beetje in de in de achterhoede. EV6 scoort nog iets je lager met een 6. Tevredenheid is wel hoog (maar dat is vrijwel bij alle auto's, ICE en EV). Opvallend laag zijn Enyaq, ID3 en EX30 met respect 4,8, 5,1 en 4,3. Tesla S een 5,6. Hoog scoren o.a. (e-)Niro ('16-'22), Niro ('22) en Q4 e-tron met respect 8,7, 9,1 en 8,2. Zeer hoog scoort model Y van na '21 (9,3). Tenzij nadrukkelijk benoemd zitten alle jaargangen bijeen. Er zitten 50k auto's in de peiling, de score hangt af van soort probleem, de autoleeftijd en kilometerstand.
Dan hebben we het nog niet eens geahd over de rammeltjes en kraakjes. Ik ben nu al 6x bij de garage geweest voor eerst een rammelende kofferbak, want daarna over is gegaan in kreunenen rubbers.

Bij de B stijl had ik eerst rechts een ratteltje als ik over de snelweg rijd (soort resonantie) sinds de reparatie aan de ICCU komt er links achter nu een ratteltje bij, Dat zijn wel de momenten dat ik mijn Passat enorm mis.

Bij vlagen vind ik het een heerlijke auto, maar hij is gewoon minder af en volwassen dan wat ik bij in de jaren ervoor bij VW gewend geraakt ben.

[ Voor 5% gewijzigd door osluis op 04-02-2026 12:17 ]

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:30
joepie de p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:10:
Consumentenbond betrouwbaarheidspeiling februari 2026.
Ioniq 5 scoort met 6,5 een magere voldoende en is niet slecht maar zit daarmee wel een beetje in de in de achterhoede. EV6 scoort nog iets je lager met een 6. Tevredenheid is wel hoog (maar dat is vrijwel bij alle auto's, ICE en EV). Opvallend laag zijn Enyaq, ID3 en EX30 met respect 4,8, 5,1 en 4,3. Tesla S een 5,6. Hoog scoren o.a. (e-)Niro ('16-'22), Niro ('22) en Q4 e-tron met respect 8,7, 9,1 en 8,2. Zeer hoog scoort model Y van na '21 (9,3). Tenzij nadrukkelijk benoemd zitten alle jaargangen bijeen. Er zitten 50k auto's in de peiling, de score hangt af van soort probleem, de autoleeftijd en kilometerstand.
De grote vraag is natuurlijk HOE die cijfers tot stand komen, ik verdenk de consumentenbond altijd van een tikkie opportunisme....als er slechte scores zijn is er wat om over te praten, en dat trekt klanten (het is geen filantropische instelling namelijk).

wat is de weging van welke issues, rammeltjes zijn ergerlijk maar defecten zijn erger en ook niet allemaal van dezelfde 'zwaarte'...wie doet de rapportage? Komt dat van de fabrikanten, de ANWB ( waar veel merken hun first responder service onderbrengen)

(als het berijder gerapporteerde issues zijn kun je er van uit gaan dat er net als op Fora best wat bias in de cijfers zit, want je gaat eerder reageren als er iets aan de hand is)

Ik wil de Ioniq 5zeker niet goedpraten want de service is eigenlijk niet op het niveau wat ik passend bij de prijsstelling vind, en de hoeveelheid ergernisjes is best aanzienlijk.
Maarrrr op de ICCU problematiek en de 12V Accu problemen (die alle EV en E-Hybrides kennen, dat maakt het issue niet kleiner maar zet het wel in perspectief) heb k niet het idee dat er nou enorme issues zijn bij de Ioniq 5 (op tamelijk specifieke en zeldzame rariteiten zoals gebroken achterassen enzo).

edit; Dit dus....positieve rapportage bias is vls mij zo ingebouwd,' deelnemer gerapporteerde gegevens'....deelnemers aan wat, de enquete....en hebben ze 100.000 mensen gevraagd en een 50% response rate gehaald of gewoon geturft tot er 50.000 reacties waren (wat ik vermoed)

16 jan 2026Voor bijna 50.000 auto's hebben deelnemers een enquête ingevuld in ons onderzoek naar automankementen en tevredenheid. Welk automerk en type is het meest en het minst betrouwbaar?

Positie Merk Score
1. Lexus 8,9
2. Suzuki, Toyota 8,7
3. Subaru 8,6
4. Honda 8,5
5. BYD, Tesla 8,4
6. Mazda 8,3
7. Smart 8,3
8. Kia 8,2
9. Mitsubishi 8,2
10. BMW, Hyundai, Mini 8,1

[ Voor 20% gewijzigd door Marcel2020 op 04-02-2026 12:42 ]

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:38

mdeiman

Projet 45

Marcel2020 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:23:
[...]

De grote vraag is natuurlijk HOE die cijfers tot stand komen, ik verdenk de consumentenbond altijd van een tikkie opportunisme....als er slechte scores zijn is er wat om over te praten, en dat trekt klanten (het is geen filantropische instelling namelijk).

wat is de weging van welke issues, rammeltjes zijn ergerlijk maar defecten zijn erger en ook niet allemaal van dezelfde 'zwaarte'...wie doet de rapportage? Komt dat van de fabrikanten, de ANWB ( waar veel merken hun first responder service onderbrengen)

(als het berijder gerapporteerde issues zijn kun je er van uit gaan dat er net als op Fora best wat bias in de cijfers zit, want je gaat eerder reageren als er iets aan de hand is)

Ik wil de Ioniq 5zeker niet goedpraten want de service is eigenlijk niet op het niveau wat ik passend bij de prijsstelling vind, en de hoeveelheid ergernisjes is best aanzienlijk.
Maarrrr op de ICCU problematiek en de 12V Accu problemen (die alle EV en E-Hybrides kennen, dat maakt het issue niet kleiner maar zet het wel in perspectief) heb k niet het idee dat er nou enorme issues zijn bij de Ioniq 5 (op tamelijk specifieke en zeldzame rariteiten zoals gebroken achterassen enzo).

edit; Dit dus....positieve rapportage bias is vls mij zo ingebouwd,' deelnemer gerapporteerde gegevens'....deelnemers aan wat, de enquete....en hebben ze 100.000 mensen gevraagd en een 50% response rate gehaald of gewoon geturft tot er 50.000 reacties waren (wat ik vermoed)

16 jan 2026Voor bijna 50.000 auto's hebben deelnemers een enquête ingevuld in ons onderzoek naar automankementen en tevredenheid. Welk automerk en type is het meest en het minst betrouwbaar?

Positie Merk Score
1. Lexus 8,9
2. Suzuki, Toyota 8,7
3. Subaru 8,6
4. Honda 8,5
5. BYD, Tesla 8,4
6. Mazda 8,3
7. Smart 8,3
8. Kia 8,2
9. Mitsubishi 8,2
10. BMW, Hyundai, Mini 8,1
Lijkt me best een goed onderzoek, lezend wat de Consumentenbond en de Autorai schrijven over hoe het tot stand komt.
Blijft altijd geinig dat mensen vaak alleen onderzoek in twijfel trekken als hun product er niet goed uitkomt.

Shit happens.

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-05 14:12
Afgelopen maandag spatte dus de hoofdzekering eruit, en de ICCU lag eruit. Via dat 088 nummer de hulpdienst gebeld, maar sturen dit in 1 keer door naar de anwb. Om 11,30 uur gebeld, zouden binnen 4 uur er zijn. Nu, 48 uur later, nog niets gezien, en direct de dealer gebeld. die vertelde dat ik dit nog wel zou halen naar hun toe, en ging net. Auto liep langzamer, plus allerlei rare meldingen en kleurtjes. De dealer ging hem direct uitlezen, en kwam al snel met de conclusie om 11,30 uur, dat de ICCU eruit ligt, en hierdoor de 12V niet bijgeladen werd. Gelukkig had de dealer (Wittenberg in Amersfoort) de ICCU op voorraad, en de auto stond alweer om 14 uur klaar. HULDE aan Wittenberg, fantastisch. En alles netjes garantie !

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 16:49
Ik ben aan het oriënteren naar m'n eerste EV. Ik heb een oprit, zonnepanelen en 90% van het jaar rijdt ik niet ver (twee keer naar het buitenland per jaar). Dus een EV is zeker wel interessant, zeker met het weg vallen van de salderingsregeling.

Met een budget van max 25k denk ik wel een aardig eind te komen op de occasion markt. Ik heb diverse IONIC 5's op het oog die allemaal zo rond de 100k kilometer stand zitten en een verbazend hoog SOH percentage van > 95% (soms zelfs 100%). De eerste vraag; hoe realistisch is het dat een auto ongeveer 100k gereden heeft en nog zo'n hoge SOH heeft? Mijn verwachting was meer dat het rond de 90% zou zitten.

Daarnaast heb ik ook mijn bedenkingen over de betrouwbaarheid van deze auto. Met name de ICCU zie ik regelmatig terug komen als een veel voorkomend probleem, en met "maar" 5 jaar garantie (is die overdraagbaar?) heb ik daar niet veel aan met een auto uit 2021 en 2022 die nu op de markt zijn. Is het echt zo erg of is dit een geval van je leest vaker over problemen dan over positieve ervaringen?

Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten als ik daadwerkelijk bij de auto sta? Ik heb al gelezen om zelf een AVILOO test te doen indien die niet beschikbaar is, maar het lijkt me niet dat ik een auto een week kan gebruiken om van 100% naar 10% te rijden voor een rapport?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:46
wim1955 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:15:
Afgelopen maandag spatte dus de hoofdzekering eruit, en de ICCU lag eruit. Via dat 088 nummer de hulpdienst gebeld, maar sturen dit in 1 keer door naar de anwb. Om 11,30 uur gebeld, zouden binnen 4 uur er zijn. Nu, 48 uur later, nog niets gezien, en direct de dealer gebeld. die vertelde dat ik dit nog wel zou halen naar hun toe, en ging net. Auto liep langzamer, plus allerlei rare meldingen en kleurtjes. De dealer ging hem direct uitlezen, en kwam al snel met de conclusie om 11,30 uur, dat de ICCU eruit ligt, en hierdoor de 12V niet bijgeladen werd. Gelukkig had de dealer (Wittenberg in Amersfoort) de ICCU op voorraad, en de auto stond alweer om 14 uur klaar. HULDE aan Wittenberg, fantastisch. En alles netjes garantie !
Hoeveel soc had je toen het eruit spatte?
Tot ongeveer een jaar terug klapte de boel enkel aan het eind van een laad beurt eruit. De laatste 2 weken al 2 gevallen hier alwaar dat niet zo was. 1x halverwege het laden, 1x bij het wegrijden.
Dat suggereert (voorzichtig) dat de updates van afgelopen jaren effectief waren mbt failure aan eind van laden. En dat er nu een nieuwe dominante failure mode is. Wellicht de condens failure waar @Marcel2020 het over heeft gehad.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Marcel2020
Stefannn schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:15:
[...]

Hoeveel soc had je toen het eruit spatte?
Tot ongeveer een jaar terug klapte de boel enkel aan het eind van een laad beurt eruit. De laatste 2 weken al 2 gevallen hier alwaar dat niet zo was. 1x halverwege het laden, 1x bij het wegrijden.
Dat suggereert (voorzichtig) dat de updates van afgelopen jaren effectief waren mbt failure aan eind van laden. En dat er nu een nieuwe dominante failure mode is. Wellicht de condens failure waar @Marcel2020 het over heeft gehad.
Issues met zekeringen/aarlekschakelaars aan het einde van het laden zouden met een vd ICCU updates verholpen kunnen zijn, er is nl een langzamere afbouw vd laadstroom ingebakken.

Ook in Z-Korea hopen de ICCU failures zich in de wintermaanden op lijkt het, alhoewel daar 15 jaar garantie op de ICCU word gegeven is er toch ook daar wel serieuze verontwaardiging over het uitblijven van een fix.
In de US, waar momenteel siberische winteromstandigheden zijn lijken ICCU's als sneeuw voor de zon te verdwijnen en reparatietermijnen lopen op. Blijft allemaal lastig te interpreteren maar vooralsnog zie ik nog geen bewijs tegen de condens hypothese.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik kreeg vanmorgen een OTA-fix aangeboden waar de CCU (Central Communication Unit) in beschreven stond. Is dat de ICCU waar we het hier over hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xibg1vCtjFSDv8LnTHURIpzC1xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiZwoTCwa7MEIW7gonkt2MtL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YGKggUSrv8QQom_qcl5NL1_2P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFLDGBe1ZT8tz7KGEfNUT8Se.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Hippe Lip Nee, dat is de ICCU (Integrated Charging Control Unit).

Koop al mijn ads!

• DikkeDollie
En ik ben weer onderweg. Dinsdag afgesleepd. Woensdag is de dealer eraan begonnen, En net weer opgehaald. In totaal dus in twee dagen gefixed.Valt mij allezins mee.
Er moet ergens een magazijn staan dat vol ligt met ICCU's.

• wim1955
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-05 14:12
ja, bij mij ook al zo snel. om 10,30 uur gebeld, en een uurtje later nij dealer aangekomen. ze begonnen er direct aan, ze hadden de ICCU op voorraad. Rond 14 uur kon ik weer rijden.

Maar dit is eigenlijk waardeloos, dat ze na 4-5 jaar in productie nog steeds het probleem niet getackeld hebben. Het lijkt me redelijk makkelijk, zwaardere componenten gebruiken, beter alles sealen en beveiligen met diodes tegen pieken etc. Maar dat zal wel te makkelijk gedacht zijn door mij. Zelf bij een bedrijf gewerkt als serv eng die deeltjes-versnellers maakt met klemspanningen tegen de 5 - 6 MV, dus weet wel wat van pieken en vonkvorming.

• Marcel2020
wim1955 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:23:
ja, bij mij ook al zo snel. om 10,30 uur gebeld, en een uurtje later nij dealer aangekomen. ze begonnen er direct aan, ze hadden de ICCU op voorraad. Rond 14 uur kon ik weer rijden.

Maar dit is eigenlijk waardeloos, dat ze na 4-5 jaar in productie nog steeds het probleem niet getackeld hebben. Het lijkt me redelijk makkelijk, zwaardere componenten gebruiken, beter alles sealen en beveiligen met diodes tegen pieken etc. Maar dat zal wel te makkelijk gedacht zijn door mij. Zelf bij een bedrijf gewerkt als serv eng die deeltjes-versnellers maakt met klemspanningen tegen de 5 - 6 MV, dus weet wel wat van pieken en vonkvorming.
Dat zou makkelijk zijn als ;
1- De root cause bekend is
2- Hyundai (en KIA) besluiten het issue grootschalig te verhelpen

1 en 2 zijn nodig, we weten niet eens of 1 al vervuld is (ik vermoed van niet anders was het met een 1.1 update al lang verholpen bij nieuwe modellen met een ICCU of nieuwe vervangings ICCU's)

• De doorloper
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 23:28
Soepstengel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 19:37:
Ik ben aan het oriënteren naar m'n eerste EV. Ik heb een oprit, zonnepanelen en 90% van het jaar rijdt ik niet ver (twee keer naar het buitenland per jaar). Dus een EV is zeker wel interessant, zeker met het weg vallen van de salderingsregeling.

Met een budget van max 25k denk ik wel een aardig eind te komen op de occasion markt. Ik heb diverse IONIC 5's op het oog die allemaal zo rond de 100k kilometer stand zitten en een verbazend hoog SOH percentage van > 95% (soms zelfs 100%). De eerste vraag; hoe realistisch is het dat een auto ongeveer 100k gereden heeft en nog zo'n hoge SOH heeft? Mijn verwachting was meer dat het rond de 90% zou zitten.

Daarnaast heb ik ook mijn bedenkingen over de betrouwbaarheid van deze auto. Met name de ICCU zie ik regelmatig terug komen als een veel voorkomend probleem, en met "maar" 5 jaar garantie (is die overdraagbaar?) heb ik daar niet veel aan met een auto uit 2021 en 2022 die nu op de markt zijn. Is het echt zo erg of is dit een geval van je leest vaker over problemen dan over positieve ervaringen?

Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten als ik daadwerkelijk bij de auto sta? Ik heb al gelezen om zelf een AVILOO test te doen indien die niet beschikbaar is, maar het lijkt me niet dat ik een auto een week kan gebruiken om van 100% naar 10% te rijden voor een rapport?
Voor iemand die niet zoveel kilometers maakt is een Ioniq5 al snel overkill. Als je geen caravaneis heb, is een Ioniq 28kWh (200km range) of diens PE met grotere accu al snel voldoende. De Ioniq5 blinkt vooral uit in grote range en hoge laadsnelheid (en ruime auto), maar daar betaal je dan ook voor. Vanuit de benzine-mindset wordt al snel voor een EV met veel range etc gekozen, maar de EV's van een kleine 10 jaar oud (Ioniq, Kona, Leaf, etc) zijn echt wel bruikbaar. Als je thuis gaat laden (dat ga je doen) dan is de auto elke ochtend weer vol. Alleen geen leaf van de eerste generatie kopen, die kan maar 1x achter elkaar snelladen.

SoH lijkt me wel heel belangrijk, ik rij zelf in de lease, dan boeit dat niet zo. Mijn huidige MG (of all brands...) heeft na 2.6jr en 90.000km een degradatie van ca. 4-5%, dus SoC ca 95%. Tenminste, dat leest ABRP uit via mijn ODB-dongle. En ik laad altijd op tot 100% en 4-6x per maand bij een snellader.

Op YouTube staan interessante filmpjes van Bright, ANWB en/of Autoblog over tweedehands EV's.

Succes met je oriëntatie!

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Sinds vandaag ook bezitter van een Ioniq 5. Zelf geïmporteerd uit DL. Maandag nog keuring bij RDW, nu staat tie nog op het export kenteken. Dank voor vele info hier op forum, hopelijk veel plezier van de auto en geen ICCU problemen😅. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwBrOQVgmzYzScZfByakwYCmVtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbFio10NSHrdTlISyneLcuQK.jpg?f=fotoalbum_large

• Ionikfünf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:48
MarinoC schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:32:
Sinds vandaag ook bezitter van een Ioniq 5. Zelf geïmporteerd uit DL. Maandag nog keuring bij RDW, nu staat tie nog op het export kenteken. Dank voor vele info hier op forum, hopelijk veel plezier van de auto en geen ICCU problemen😅. [Afbeelding]
Mooie kleur! Gefeliciteerd! Heb je eraan gedacht de 3 jaar aanvullende garantie door de dealer te laten overschrijven op jouw naam?

• loon1001
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-06 23:00
MarinoC schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:32:
Sinds vandaag ook bezitter van een Ioniq 5. Zelf geïmporteerd uit DL. Maandag nog keuring bij RDW, nu staat tie nog op het export kenteken. Dank voor vele info hier op forum, hopelijk veel plezier van de auto en geen ICCU problemen😅. [Afbeelding]
Mooie auto, veel plezier…

• FunkStar_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-03 17:16
Ik rij sinds september 2021 met de Hyundai Ioniq 5. In december 2023 is de ICCU vervangen.
Al een paar maanden (zo’n 4 à 5) hoor ik een afwijkend geluid tijdens het regenereren, onafhankelijk van het regeneratieniveau (1, 2 of 3). Ik dacht eerst dat het aan mijn banden lag, die na 67.000 kilometer inderdaad versleten waren. Maar sinds kort heb ik vier nieuwe banden, en het geluid blijft.
Ik nadert nu de vijf jaar met deze auto, en omdat het onze eigen auto is en ik al eens problemen heb gehad met de ICCU, baart dit me zorgen. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?[Video: https://imgur.com/a/dXjNs6K]

• Marcel2020
Interessant initiatief om de ICCU duivel op het spoor te komen;
(korte omschrijving, data loggen dmv car scanner en OBD dongle om een data model te maken)

https://www.goingelectric...wtopic.php?f=531&t=100071

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:25
Auto had niet geladen aan de paal vannacht. Toen ik het vanmorgen opnieuw wilde proberen bleef de laadpaal errors geven. Ik vreesde al voor wéér een ICCU maar na de 12v even losgekoppeld te hebben werkte het weer. Was de 1e keer voor dit symptoom, hoop niet dat de ICCU weer aan zn eind is.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:33:
Ik kreeg vanmorgen een OTA-fix aangeboden waar de CCU (Central Communication Unit) in beschreven stond. Is dat de ICCU waar we het hier over hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
inmiddels is er ook een infotainment update, ook voor 1 gen Ioniq 5 (ik heb nog niets gezien waar je hem snel voor zou moeten installeren)
https://update.hyundai.com/EU/NL/home

• FunkStar_
FunkStar_ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:47:
Ik rij sinds september 2021 met de Hyundai Ioniq 5. In december 2023 is de ICCU vervangen.
Al een paar maanden (zo’n 4 à 5) hoor ik een afwijkend geluid tijdens het regenereren, onafhankelijk van het regeneratieniveau (1, 2 of 3). Ik dacht eerst dat het aan mijn banden lag, die na 67.000 kilometer inderdaad versleten waren. Maar sinds kort heb ik vier nieuwe banden, en het geluid blijft.
Ik nadert nu de vijf jaar met deze auto, en omdat het onze eigen auto is en ik al eens problemen heb gehad met de ICCU, baart dit me zorgen. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

[Video]
Geen idee of dit toegelaten is, maar misschien is mijn post over het hoofd gezien. Na mijn bericht ontstond er immers een uitgebreide discussie waarbij de moderatoren moesten ingrijpen. Het kan natuurlijk ook dat er weinig reacties zijn omdat niemand anders een afwijkend motorgeluid ervaart tijdens het regenereren.

Ik breng de wagen binnenkort binnen in de garage, al verwacht ik eerlijk gezegd nu al de reactie: “Maar meneer, dat lawaai is normaal.” Toch is het geluid duidelijk anders dan vroeger. Onlangs reed er een vriend mee die spontaan dezelfde opmerking maakte over het lawaai, zonder dat ik hem vooraf iets had verteld over dit probleem.

Positief is dat de auto verder normaal rijdt en laadt. Maar door eerdere problemen (ICCU, een 12V-batterij die al onder garantie vervangen is, loskomende rubbers, …) is mijn vertrouwen toch wat aangetast.

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-05 20:23
loon1001 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Ik had toch verwacht dat Hyundai dit probleem inmiddels definitief had opgelost.
Verwacht niet dat dit probleem definitief zal worden opgelost voor de huidige bouwrijen waar het systeem wordt gebruikt. De huidige oplossing is de ICCU te vervangen, gratis tijdens de garantie, nadien helemaal of grotendeels voor rekening van de klant (coulans).
Dit is een gebruikelijke afweging en strategie bij veel producten, inclusief auto's. Als zodanig is daar niets mis mee, maar is natuurlijk slecht voor het imago van het merk.

Voor leaserijders, het leeuwendeel van de gebruikers, is dit geen probleem, zij zijn afgedekt en na 4-5 jaar gaat de auto de deur uit.
In een volgende incarnatie van dit systeem zullen er wel aanpassingen komen.

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:54
FunkStar_ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:47:
Ik nadert nu de vijf jaar met deze auto, en omdat het onze eigen auto is en ik al eens problemen heb gehad met de ICCU, baart dit me zorgen. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?

[Video]
Dit geluid lijkt op wat ik heb gehad; dit bleek toen een brommende waterpomp. Die is toen gelijk vervangen.

• E-vteclover
  • Laatst online: 07:30
Ik lees hier al een maandje of 2 mee.
Na jaren 26 jaar honda zonder problemen ben ik in het hyundai avontuur gesprongen 😅😊

Ev verslaafd ben ik geworden door eerst als 2e wagen met een honda-E te rijden (en nu nog)
Heb ik nu 2,5 jaar en 34kkm verder buiten een 12V batterij nog geen problemen gekend.

Net zoals bij iccu en ioniq problemen bij hyundai las ik daarvan deurklink en brakebooster problemen maar al van gespaard gebleven.

Hoop dus ook v d iccu problemen gespaard te blijven 😊 het is een my 25 84kwh

On topic ,de cameras bij de honda-E zijn subliem tot nu toe .
Enkel de binnenspiegel als je achterruit aangedampt is dat is minder want de camera zit niet buiten

Ps De range van de ioniq is een verademing als je van een honda-e komt 🤣

[ Voor 5% gewijzigd door E-vteclover op 15-02-2026 08:35 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

E-vteclover schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:33:
Ik lees hier al een maandje of 2 mee.
Na jaren 26 jaar honda zonder problemen ben ik in het hyundai avontuur gesprongen 😅😊
[…]
Heb ik nu 2,5 jaar en 34kkm verder buiten een 12V batterij nog geen problemen gekend.
[…]
Hoop dus ook v d iccu problemen gespaard te blijven 😊 het is een my 25 84kwh
@E-vteclover
Begrijp ik goed dat je sinds een maandje of twee in een gebruikte Ioniq 5, MY25 rijdt?
Welkom bij de club hier! :)F :)B

Dat is er dan kennelijk eentje van iemand die weer snel (na ca. een jaar?) afstand van z’n nieuwe wagen gedaan heeft.
Vreemd… :?

<John O`Mill>

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op maandag 16 februari 2026 @ 00:13:
[...]

Dat is zeker makkelijk. En dat is dan ook precies wat ze hebben gedaan vanaf de MY25.

Het kan zelfs vanuit de app.

[Afbeelding]
errug fijn dat zoiets voor MY25 bestaat, maar het moet voor alle Ioniq 5 versies mogelijk zijn, of beter..mogelijk worden gemaakt.....het is niet iets waar ik een nieuw model voor ga kopen...een indestructable ICCU zou me dat laten overwegen, een software enabled functie niet ;-)

• DikkeDollie
Marcel2020 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 01:23:
[...]

errug fijn dat zoiets voor MY25 bestaat, maar het moet voor alle Ioniq 5 versies mogelijk zijn, of beter..mogelijk worden gemaakt.....het is niet iets waar ik een nieuw model voor ga kopen...een indestructable ICCU zou me dat laten overwegen, een software enabled functie niet ;-)
Nou , die indestructable ICCU zit ook niet in een MY25.

• FunkStar_
tvc15 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:48:
Dat geluid is niet normaal, ik denk mogelijk veroorzaakt door de elektromotor of reductiebak. Ik neem aan dat je garage de klacht serieus neemt, het lijkt me niet moeilijk om een vergelijkbare auto te vinden die dit geluid niet produceert.
@tvc15 @Zonnekamp @Marcel2020
Gisteren ben ik langs geweest bij de garage. Na een korte testrit was de diagnose van de technieker meteen duidelijk en eerlijk gezegd onverwacht, maar ergens ook geruststellend. Volgens hem gaat het om een defect in de roulementen (kogellagers) van de elektromotor.

Op 06/03 moet ik teruggaan zodat ze een volledig dossier kunnen opmaken en de nodige onderdelen kunnen aanvragen bij Hyundai. Blijkbaar kunnen deze kogellagers niet afzonderlijk hersteld worden en zou de volledige elektromotor vervangen moeten worden.

Hij wist me ook te vertellen dat mijn garantie nog loopt tot 31/07/2026. Toch voelt het een beetje alsof ik met een tikkende tijdbom rondrijd, want volgens hem zijn de kosten na die periode volledig voor mijn rekening. Ook de ICCU, die trouwens al eens vervangen is, maar niet door een “verbeterde” versie – baart me toch wat zorgen... :'(

Dat is helaas het nadeel van zo’n wagen als particulier aan te kopen…

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:53
FunkStar_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:58:
[...]

@tvc15 @Zonnekamp @Marcel2020
Gisteren ben ik langs geweest bij de garage. Na een korte testrit was de diagnose van de technieker meteen duidelijk en eerlijk gezegd onverwacht, maar ergens ook geruststellend. Volgens hem gaat het om een defect in de roulementen (kogellagers) van de elektromotor.

Op 06/03 moet ik teruggaan zodat ze een volledig dossier kunnen opmaken en de nodige onderdelen kunnen aanvragen bij Hyundai. Blijkbaar kunnen deze kogellagers niet afzonderlijk hersteld worden en zou de volledige elektromotor vervangen moeten worden.

Hij wist me ook te vertellen dat mijn garantie nog loopt tot 31/07/2026. Toch voelt het een beetje alsof ik met een tikkende tijdbom rondrijd, want volgens hem zijn de kosten na die periode volledig voor mijn rekening. Ook de ICCU, die trouwens al eens vervangen is, maar niet door een “verbeterde” versie – baart me toch wat zorgen... :'(

Dat is helaas het nadeel van zo’n wagen als particulier aan te kopen…
In België ben je na 2 jaar aangewezen op fabrieksgarantie, in Nederland is er geen beperkende wettelijke garantietermijn en zal bij non-conformiteit de verkoper kosteloos 't probleem moeten oplossen. Dat is bij ICCU problemen zeker 't geval, daarvan mag je verwachten dat 't een auto-leven-lang meegaat.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:13
blb4 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:00:
[...]

In België ben je na 2 jaar aangewezen op fabrieksgarantie, in Nederland is er geen beperkende wettelijke garantietermijn en zal bij non-conformiteit de verkoper kosteloos 't probleem moeten oplossen. Dat is bij ICCU problemen zeker 't geval, daarvan mag je verwachten dat 't een auto-leven-lang meegaat.
hmm ... zeg dat tegen alle mensen die al hebben mogen betalen voor een iccu vervanging ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v149 en CT003 v117

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:45
vifra schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:21:
[...]

hmm ... zeg dat tegen alle mensen die al hebben mogen betalen voor een iccu vervanging ...
heeft iemand hier al moeten betalen voor een ICCU? meeste zullen toch nog net (of juist net niet) in de garantie periode zitten

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• vifra
Tiggy80 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:29:
[...]

heeft iemand hier al moeten betalen voor een ICCU? meeste zullen toch nog net (of juist net niet) in de garantie periode zitten
Klopt - hyuindai geeft ook een 5 jaar totaal fabrieksgarantie en 8 jaar op batterij ... dus vandaag zal meeste nog onder warranty vallen.
Wou eigenlijk zeggen dat non-conformiteit te interpreteren valt - dus is langer dan 5 jaar nog onder die norm te vervatten ... (zeker gezien ze een garantieperiode van 5 jaar duidelijk committen ...
De bewijslast dat het om een fabrieksfout gaat ligt dan bij u als aankoper ..; en bewijs dat eens dat de ICCU nar 5 jaar niet stuk gegaan is door bv. een foute lader, ...

• Marcel2020
vifra schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:48:
[...]

Klopt - hyuindai geeft ook een 5 jaar totaal fabrieksgarantie en 8 jaar op batterij ... dus vandaag zal meeste nog onder warranty vallen.
Wou eigenlijk zeggen dat non-conformiteit te interpreteren valt - dus is langer dan 5 jaar nog onder die norm te vervatten ... (zeker gezien ze een garantieperiode van 5 jaar duidelijk committen ...
De bewijslast dat het om een fabrieksfout gaat ligt dan bij u als aankoper ..; en bewijs dat eens dat de ICCU nar 5 jaar niet stuk gegaan is door bv. een foute lader, ...
ja da's een lastig bewijs....maarrrrr er zijn uitvalscijfers die er niet om liegen en het aantal Ioniq 5 met een tweede defect of zelfs een derde vervaning EN 10 jaar garantie op de ICCU in Z Korea moet dat toch aardig aannemelijk maken.

• blb4
Marcel2020 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:39:
[...]

ja da's een lastig bewijs....maarrrrr er zijn uitvalscijfers die er niet om liegen en het aantal Ioniq 5 met een tweede defect of zelfs een derde vervaning EN 10 jaar garantie op de ICCU in Z Korea moet dat toch aardig aannemelijk maken.
m.i. Is 't zeker 't proberen waard. Je zal (zelf of via je rechtsbijstandsverzekering) zeker ff moeten aandringen, de verkopende partij (de dealer) zal 't niet uit zichzelf aanbieden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• FunkStar_
blb4 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 19:49:
[...]

m.i. Is 't zeker 't proberen waard. Je zal (zelf of via je rechtsbijstandsverzekering) zeker ff moeten aandringen, de verkopende partij (de dealer) zal 't niet uit zichzelf aanbieden.
Momenteel maak ik gebruik van de 5-jarige garantie van Hyundai, die loopt tot 31/07/2026. Tot nu toe zijn alle herstellingen volledig kosteloos uitgevoerd: de ICCU, de 12V-batterij, een gaspomp van de koffer, de rubberen deurafdichting en vermoedelijk binnenkort ook de volledige motor. In dat opzicht mag ik mij dus zeker gelukkig prijzen.

Toch maak ik mij zorgen over wat er na afloop van de garantie kan gebeuren. Als de ICCU opnieuw slechts ongeveer drie jaar meegaat, zoals de vorige, dan zou ik in januari 2027 voor het eerst zelf voor de kosten kunnen opdraaien. Bovendien heb ik in december 2023, wegens gebrek aan voorraad, een ICCU gekregen uit een andere stockwagen en niet een eventuele “verbeterde versie”, mocht die al bestaan.

Het is in elk geval goed om te weten welke stappen ik kan ondernemen mocht dit zich opnieuw voordoen. In dat geval zal ik zeker mijn rechtsbijstandverzekering aanspreken.

• Stefannn
FunkStar_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Momenteel maak ik gebruik van de 5-jarige garantie van Hyundai, die loopt tot 31/07/2026. Tot nu toe zijn alle herstellingen volledig kosteloos uitgevoerd: de ICCU, de 12V-batterij, een gaspomp van de koffer, de rubberen deurafdichting en vermoedelijk binnenkort ook de volledige motor. In dat opzicht mag ik mij dus zeker gelukkig prijzen.

Toch maak ik mij zorgen over wat er na afloop van de garantie kan gebeuren. Als de ICCU opnieuw slechts ongeveer drie jaar meegaat, zoals de vorige, dan zou ik in januari 2027 voor het eerst zelf voor de kosten kunnen opdraaien. Bovendien heb ik in december 2023, wegens gebrek aan voorraad, een ICCU gekregen uit een andere stockwagen en niet een eventuele “verbeterde versie”, mocht die al bestaan.

Het is in elk geval goed om te weten welke stappen ik kan ondernemen mocht dit zich opnieuw voordoen. In dat geval zal ik zeker mijn rechtsbijstandverzekering aanspreken.
Ik gok dat er straks gereviseerde ICCU’s komen. Nu is dat nog zinloos omdat alles onder garantie is.
Ik heb ooit mijn cv gerepareerd met een gereviseerde printplaat. Scheelde erg veel.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• vifra
Marcel2020 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 18:39:
[...]

aannemelijk is niet hetzelfde als bewezen.
Buitenland en EU (NL / BE) ... dat doet er niet toe - cijfers van hier tellen voor zover deze gekend zijn.

• Marcel2020
vifra schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:09:
[...]

aannemelijk is niet hetzelfde als bewezen.
Buitenland en EU (NL / BE) ... dat doet er niet toe - cijfers van hier tellen voor zover deze gekend zijn.
daarom schreef ik 'lastig' ik denk niet dat alleen cijfers 'van hier' tellen, dezelfde auto zelfde ICCU telt vls mij gewoon mee...of hebben de VW rijders in dieselgate apart bewijslast moeten aanleveren dat hun auto ook sjoemelsoftware heeft?

Er zijn al bedrijven die ECU, ABS computers en bv Stellantis On Board Chargers repareren, de Hyundai ICCU kan zomaar een interessant object voor ze zijn....

Ik denk dat het beter zou zijn als een consumentorganisatie, of een groep eigenaren het collectief regelt dat Hyundai blijvende garantie geeft op de ICCU...zoals in Z Korea voor 10 jaar.....elke keer een eigenaar die individueel een eindeloze strijd moet gaan voeren tegen hoge kosten is een wedstrijd die Hyundai makkelijk gaat winnen...vertragen, uitstellen, traineren....

• Inferis1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 19:36
Ik heb zojuist mijn Ioniq 5 lounge MY21 opgehaald voor wat kleine reparaties onder garantie. Een aantal dingen konden ze niet oplossen:
- beensteun passagiersstoel komt niet hoog genoeg om te kunnen gebruiken in de normale stoelpositie (niet liggend). De beensteun bij de bestuurderstoel kan dit wel. De garage zei dat dit hetzelfde was bij een andere I5 - dus working as designed. Vreemd
- instellen van gepland opladen lukt regelmatig niet. In de auto krijg ik dan een melding 'aansluiting voertuig systeem instabiel) of via de app dat het oplaadschema niet geactiveerd kan worden. Dit is vaak direct na aankomst, vaak lukt het wel na een half uur.

Iemand ervaring met deze problemen?

Daarnaast overweeg ik de garantie verlenging. De 5 jaar garantie verloopt in augustus en de auto heeft nu 85000 op de teller. In december is de ICCU vervangen. Verlenging kost 930 euro. De rationale is dat bijna elke significante reparatie sowieso meer is dan dit bedrag. De vraag is hoe groot is de kans hierop tussen ca 90000 en 120000 km (ik rij ca 15000 per jaar)? Wat zijn jullie ervaringen?

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:01
Inferis1 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:13:
Ik heb zojuist mijn Ioniq 5 lounge MY21 opgehaald voor wat kleine reparaties onder garantie. Een aantal dingen konden ze niet oplossen:
- beensteun passagiersstoel komt niet hoog genoeg om te kunnen gebruiken in de normale stoelpositie (niet liggend). De beensteun bij de bestuurderstoel kan dit wel. De garage zei dat dit hetzelfde was bij een andere I5 - dus working as designed. Vreemd
- instellen van gepland opladen lukt regelmatig niet. In de auto krijg ik dan een melding 'aansluiting voertuig systeem instabiel) of via de app dat het oplaadschema niet geactiveerd kan worden. Dit is vaak direct na aankomst, vaak lukt het wel na een half uur.
De beensteun herken ik is hier ook zo, gepland opladen doe ik niet via de APP maar via mijn domotica systeem in huis dus geen ervaring mee.

De garantie voor 930 zou ik altijd doen, ben je voor nog geen 200 euro per jaar goed gedekt. Standaard werkplaats tarieven zijn tegenwoordig al 120 euro per uur dus reken je voordeel.

Daarnaast overweeg ik de garantie verlenging. De 5 jaar garantie verloopt in augustus en de auto heeft nu 85000 op de teller. In december is de ICCU vervangen. Verlenging kost 930 euro. De rationale is dat bijna elke significante reparatie sowieso meer is dan dit bedrag. De vraag is hoe groot is de kans hierop tussen ca 90000 en 120000 km (ik rij ca 15000 per jaar)? Wat zijn jullie ervaringen?

Deye 12kW Hybrid, 10,6 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Stefannn
Inferis1 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:13:?
Lees het forum maar wat door.
ICCU’s sneuvelen ook bij de hogere km standen.
De druppel voor mij is de ervaring van @ZuinigeRijder met gebroken achteras.
Het is nog even wachten voor mijn MY23 maar ik ga die verlenging zeker doen.
Het “lijkt” een risico op een desinvestering van 930 euro maar ik denk dat de kans extreem groot is dat je in die 3 jaar wat kleine issues hebt die al de helft daarvan zouden kosten. Dan is het Defacto slechts 465 euro die je potentieel teveel betaalt.

• Marcel2020
Stefannn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Lees het forum maar wat door.
ICCU’s sneuvelen ook bij de hogere km standen.
De druppel voor mij is de ervaring van @ZuinigeRijder met gebroken achteras.
Het is nog even wachten voor mijn MY23 maar ik ga die verlenging zeker doen.
Het “lijkt” een risico op een desinvestering van 930 euro maar ik denk dat de kans extreem groot is dat je in die 3 jaar wat kleine issues hebt die al de helft daarvan zouden kosten. Dan is het Defacto slechts 465 euro die je potentieel teveel betaalt.
Lees even goed de voorwaarden van de aanvullende garantie! Lang niet alles is gedekt. Ik ben blij dat ik het 'gratis' er bij heb omdat mijn I5 oorspronkelijk een Duitse auto is, alsnog is het met de huidige stand van ICCU failures en geen enkel zicht op beweging van HY m.i. een goede verzekering voor diegenen die geen 4000 euro op de plank hebben liggen.

• Marcel2020

Instellen van gepland laden kan zomaar aan de verbinding liggen (dekking Vodafone, storende signalen van radar, of whatever andere straling), bij mij is het thuis (vlak bij de B grens) het op afstand de climate control aanzetten een roulette....het werkt ongeveer de helft van de gevallen....wanneer de auto ergens anders staat is het geschatte slagingspercentage >90%.
(uitgesteld laden heb ik nog nooit gebruikt, ik verwacht dat daar het zelfde gebeurt)

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010

Ik ga ook voor de verlengde garantie, voor €930 kan ik dan nog twee jaar een stuk relaxter rondrijden, zeker ivm ICCU.

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:39
Marcel2020 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:10:
[...]

Lees even goed de voorwaarden van de aanvullende garantie! Lang niet alles is gedekt. Ik ben blij dat ik het 'gratis' er bij heb omdat mijn I5 oorspronkelijk een Duitse auto is, alsnog is het met de huidige stand van ICCU failures en geen enkel zicht op beweging van HY m.i. een goede verzekering voor diegenen die geen 4000 euro op de plank hebben liggen.
Ik heb de voorwaarden voor de verlengde garantie doorgenomen en zie geen vreemde uitsluitingen.
De uitsluitingen betreffen met name onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en dat lijkt mij logisch.
Wel is het zo dat de hoogvoltage batterij er niet onder valt.
Mijn plan is 6 maanden voor het verlopen van de standaard garantie een Aviloo test (of soortgelijk) te laten doen en op basis daarvan besluiten of ik de auto langer aanhoudt en de garantie ga verlengen met 24 maanden. Maar een auto met matige hoogvoltage batterij verkopen lijkt mij ook niet optimaal….
Overigens zullen er tegen die tijd voldoende bedrijven zijn die (slechte) batterijmodules kunnen vervangen tegen acceptabele kosten.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:45
Stefannn schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:14:
[...]

Ik gok dat er straks gereviseerde ICCU’s komen. Nu is dat nog zinloos omdat alles onder garantie is.
Ik heb ooit mijn cv gerepareerd met een gereviseerde printplaat. Scheelde erg veel.
dan wordt het wel een hobby project, want een dealer zal niet aan gereviseerde onderdelen beginnen. die doen alleen nieuwe onderdelen (wat ik totaal niet snap)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Marcel2020
Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:35:
[...]

Merk dealers ja.
Merkloze dealers gebruiken al sinds jaar en dag revisie onderdelen.
Zoals ik zei (bedoeld als voorbeeld) ik heb ook ooit een cv ketel gerepareerd met een revisie printplaat.
Die kan je dus gewoon kopen.
Het is goed dat er wat gezonde concurrentie voor de fantasieprijzen van onderdelen, of dat nou bij wasmachines, CV ketels of auto's is.

Ik verwacht dat zodra de merkdealers door hebben dat de reparatie voor rond de helft vd prijs van een nieuwe ICCU uit te voeren is ze wel van strategie veranderen...onder het mom van 'duurzaamheid' of iets dergelijks. En anders verliezen ze een flink verdienpotentieel in hun werkplaatsuren.

• Stefannn
Marcel2020 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:44:
[...]

Het is goed dat er wat gezonde concurrentie voor de fantasieprijzen van onderdelen, of dat nou bij wasmachines, CV ketels of auto's is.

Ik verwacht dat zodra de merkdealers door hebben dat de reparatie voor rond de helft vd prijs van een nieuwe ICCU uit te voeren is ze wel van strategie veranderen...onder het mom van 'duurzaamheid' of iets dergelijks. En anders verliezen ze een flink verdienpotentieel in hun werkplaatsuren.
Aangezien 99% van de ICCU’s op dezelfde manier zijn overleden is reviseren waarschijnlijk behoorlijk makkelijk. Je hoeft niet aan fout zoeken te doen. Dat is meestal het meeste werk, is bij allemaal hetzelfde. Ik gok 50 euro onderdelen (paar power mosfets) en een uurtje werk.
Met beetje mazzel heb je straks ICCU reparatie YouTube filmpjes (die heb je ook voor bijvoorbeeld koffie automaten maar ook iPhones). Ik weet niet of het inbouwen moeilijk is maar als dat meevalt kan je het zelf doen.

• DikkeDollie
Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:49:
[...]

Aangezien 99% van de ICCU’s op dezelfde manier zijn overleden is reviseren waarschijnlijk behoorlijk makkelijk. Je hoeft niet aan fout zoeken te doen. Dat is meestal het meeste werk, is bij allemaal hetzelfde. Ik gok 50 euro onderdelen (paar power mosfets) en een uurtje werk.
Met beetje mazzel heb je straks ICCU reparatie YouTube filmpjes (die heb je ook voor bijvoorbeeld koffie automaten maar ook iPhones). Ik weet niet of het inbouwen moeilijk is maar als dat meevalt kan je het zelf doen.
Volgens mij is het open maken van een ICCU nogal destructief aangezien alles gecoat is. Hoe krijg je dat na reparatie weer herstelt? Er is ergens op jijbuis een filmpje waar iemand een ICCU uit elkaar haalt.

• Marcel2020
Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:49:
[...]

ja lijkt me ook geen rocket science....maarrrrrr, je rommelt wel aan een apparaat met 800V aansluitingen, en uit ervaring (zeg maar schade en schande) weet ik dat hoogspanning weinig vergevingsgezind is....dus met de ruil ICCU wel een isolatie setje kopen (en je moet iets verzinnen op de koelvloeistof)

• DikkeDollie
DikkeDollie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Volgens mij is het open maken van een ICCU nogal distructief aangezien alles gecoat is. Hoe krijg je dat na reparatie weer herstelt? Er is ergens op jijbuis een filmpje waar iemand een ICCU uit elkaar haalt.
Filmke: YouTube: Teardown of the INFAMOUS Hyundai/Kia/Genesis ICCU

• Marcel2020
het is vast te doen, maar er zal iemand over moeten nadenken hoe, en hoe eea weer secuur in elkaar te zetten. Voor de hobbyist met n=1 te veel gedoe, dus dan maar destructief openen maar een reparateur zal het wel voor elkaar krijgen met wat passend gereedschap...

(ga maar eens thuis een gelijmde telefoon display repareren, de pro heeft een warmplaatje waardoor het ding na 10 minuten op de juiste temp bijna vanzelf loslaat)

Die deksel is vast te vervangen door een andere, zou die kapot gaan..loont voor de hobbyist niet maar ik gok dat zoiets laten maken voor een reparateur van HY ICCU's snel loont gezien het volume van de reparaties ;-)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Marcel2020 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:19:
[...]

ja lijkt me ook geen rocket science....maarrrrrr, je rommelt wel aan een apparaat met 800V aansluitingen, en uit ervaring (zeg maar schade en schande) weet ik dat hoogspanning weinig vergevingsgezind is....dus met de ruil ICCU wel een isolatie setje kopen (en je moet iets verzinnen op de koelvloeistof)
En jouw ervaring met hogere spanningen betreft dan misschien nog wel AC.
Met DC is de vergevingsgezindheid nog heel veel minder. Een vlamboog die eenmaal staat is niet alleen bijzonder destructief (er smelt door de hitte van alles weg), maar ook nog eens heel erg lastig uit te krijgen… :X

<John O`Mill>

• Marcel2020
Hippe Lip schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:26:
[...]

En jouw ervaring met hogere spanningen betreft dan misschien nog wel AC.
Met DC is de vergevingsgezindheid nog heel veel minder. Een vlamboog die eenmaal staat is niet alleen bijzonder destructief (er smelt door de hitte van alles weg), maar ook nog eens heel erg lastig uit te krijgen… :X
dat was met DC :*)

Er zijn al bedrijven die OBC's fixen, die ICCU zal het grote probleem ook niet zijn...veel beter zou zijn dat Hyundai het issue vind en aanpakt ipv hier (Z-Korea) en daar (de US) de garantietermijn te verlengen (maar niet in de EU)

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-06 15:30
DikkeDollie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Volgens mij is het open maken van een ICCU nogal destructief aangezien alles gecoat is. Hoe krijg je dat na reparatie weer herstelt? Er is ergens op jijbuis een filmpje waar iemand een ICCU uit elkaar haalt.
ik heb nooit de Bluelink app geinstalleerd (in 2023 waren er nogal wat berichten over leegtrekken van de 12V en zombie modus etc), ben nu 3 jaar en 35K verder en kreeg pas nog een OTA uodate :)

• TonvanS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:45
Voor de 6e keer in een jaar tijd aanspraak gemaakt op garantie. Dit keer schakelde de AC lader af bij 98%. De aardlekautomaat schakelde af maar ook de 3 hoofdzekeringen (25A). De Peblar lader is nog heel maar de ICCU niet. Wel nog zeker 10x DC kunnen laden zonder problemen. Dijksman in Katwijk had maar twee dagen nodig voor diagnose en ICCU vervangen (71.000 km). Helaas bleek de waterpomp ook stuk maar die had een levertijd van een week. Na 10 dagen rij ik weer.

Ioniq 5 Lounge AWD 2021

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 18:34
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:50:
@joepie de p Op de granny op de hoogste stand, laadt bij mij de auto met ongeveer 2550 Watt (ligt aan het Voltage op die fase). Een stand lager met ongeveer 2150 Watt. Beide gezien vanuit de auto.

Ik neem aan dat er niet ingesteld is in het infotainment, dat je de laadstroom afknijpt met b.v. 80% of nog minder?
Verrek! Hij stond voor AC laden inderdaad op 90%. Ik kom nooit in dit scherm. Op een 3 fase paal kreeg ik ook maar ~ 9,5 kW maar dat was altijd prima. Terugdenkend denk ik dat ik de 90% instelling ooit heb ingesteld als potentiële bescherming van de ICCU.

Ik krijg nu met 100% op het scherm ook 2,6 kW te zien. Ik kan het niet nauwkeurig meten maar via Home Wizard app (die via P1 in de meterkast logt), denk ik dat het idd 2,6 kW invoeding is. Home Wizard geeft aan dat V 238V is, dus zuiver 12A zou dan 2,85 kW moeten zijn. Wellicht verliezen in de adapter (en een lagere powerfactor a.g.v. redelijk grote afstand tussen meterkast en stekkerdoos in de schuur , die is soms lager dan 1).

Ik heb ook gelijk het uitgesteld laden getest in de auto ( niet via BlueLink). Dat blijkt idd te werken.

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-04 22:43

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Over het reviseren van de ICCU gesproken. Ze doen het in Amerika:
https://circuitboardmedic...le-repair/#how-this-works

Niet echt nuttig, maar leuk om te weten.

• Marcel2020
hier in de buurt doet Actronics dit soort werk...ook nog geen HY ICCU's maar vast wel zodra ze uit garantie zijn en de coulance van HY toch tegen blijkt te vallen.....

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:21

2be

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-0HLfrue8Dpb347yKU73lLXLFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1k8skeGlgUKWGpi43lH6Nqgx.png?f=user_large

Vandaag was het dan zo ver. Vanmiddag gaat de auto naar de dealer waar ze er vrijdag tijd voor hebben ingepland. Verwacht dat het de ICCU gaat zijn.....

• DikkeDollie
2be schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
[Afbeelding]

Vandaag was het dan zo ver. Vanmiddag gaat de auto naar de dealer waar ze er vrijdag tijd voor hebben ingepland. Verwacht dat het de ICCU gaat zijn.....
Wat ging er precies vooraf? Hogere belasting van het 12 V systeem? En is dit de eerste keer?
De mijne ging na 12000km, en gebeurde toen ik de wagen net had gestart, de kachel, stuur en stoel verwarming aanzette. Toen was het plof.

• Lens86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:33
Misschien leuk voor de statistieken, de iccu van mijn Ioniq (2023 LR) is 2x keer kapot gegaan in 60.000 kilometer en 2 jaar tijd. Wat vooral bijzonder is, is dat dit beide keren is gebeurd tijdens een software update. 1x bij een terugroepactie bii 27k en vorige week bij de 60k beurt..

• Hippe Lip

Hippe Lip

Lens86 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:20:
Misschien leuk voor de statistieken, de iccu van mijn Ioniq (2023 LR) is 2x keer kapot gegaan in 60.000 kilometer en 2 jaar tijd. Wat vooral bijzonder is, is dat dit beide keren is gebeurd tijdens een software update. 1x bij een terugroepactie bii 27k en vorige week bij de 60k beurt..
Begrijp ik nou goed dat beide keren bij de dealer waren? Bij voor de terugroepactie was de auto bij de dealer (wat is anders het verband tussen terugroepactie en ICCU-defect?) en bij de 60k-beurt ook bij de dealer?
Dat is dan inderdaad wel een heel opvallende situatie!

<John O`Mill>

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 21:46
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Ioniq 5 waarschijnlijk een 2021 model, maar merk dat het ICCU probleem me eigenlijk een tegen houdt om over te gaan tot een proefrit en eventuele koop.

Zijn er hier mensen die wel een tweedehands Ioniq 5 hebben gekocht ondanks het probleem? of heeft iemands tips?

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:04
Om deze reden heb ik vrij bewust gekozen voor een auto waar nog meer garantie op zat (net geen 2jr oud op moment van aankoop).

De onduidelijkheid rondom een eventuele verlengde garantie kan je deels wegnemen door bij te kopen, maar dat verhoogt effectief het aankoopbedrag. Anderen hier hebben via import uit Duitsland een langere garantie. De ins en outs daarover kan je in de afgelopen pagina’s wel terugvinden.

Maak me er zelf niet zo druk over. We gebruiken de auto niet voor woon-werk en zijn er, los van vakanties, niet echt afhankelijk van. Als dat voor jou anders is, kan dat best een reden zijn om hem van je shortlist te halen.

Afgaand op de berichten hier lijkt het de afgelopen tijd overigens beter te gaan met de voorraden ICCU’s, waardoor reparaties best snel uitgevoerd kunnen worden.

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-05 21:46
StarC schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:28:
Om deze reden heb ik vrij bewust gekozen voor een auto waar nog meer garantie op zat (net geen 2jr oud op moment van aankoop).

De onduidelijkheid rondom een eventuele verlengde garantie kan je deels wegnemen door bij te kopen, maar dat verhoogt effectief het aankoopbedrag. Anderen hier hebben via import uit Duitsland een langere garantie. De ins en outs daarover kan je in de afgelopen pagina’s wel terugvinden.

Maak me er zelf niet zo druk over. We gebruiken de auto niet voor woon-werk en zijn er, los van vakanties, niet echt afhankelijk van. Als dat voor jou anders is, kan dat best een reden zijn om hem van je shortlist te halen.

Afgaand op de berichten hier lijkt het de afgelopen tijd overigens beter te gaan met de voorraden ICCU’s, waardoor reparaties best snel uitgevoerd kunnen worden.
We rijden met de huidige auto rond de 10.000 kilometer per jaar dat is inclusief vakanties. Extra garantie bij kopen vind ik niet perse een probleem echter is het natuurlijk wel vreemd dat dat voor je gemoedsrust nodig is door een probleem die mijns inziens gewoon opgelost moet worden door Hyundai.

We vinden het model auto mooie en heeft ook veel ruimte (al even wezen kijken bij een dealer in de buurt).

Dat er meer ICCU's op voorraad zijn is mooi, maar van de kosten wordt je natuurlijk niet vrolijk als je hem moet laten vervangen. Als dat dan tijdens een vakantie in het buitenland gebeurd lijkt me helemaal vervelend.

Het zelf importen vanuit Duitsland heb ik helaas geen ervaring mee.

• Lens86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:33
Hippe Lip schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Begrijp ik nou goed dat beide keren bij de dealer waren? Bij voor de terugroepactie was de auto bij de dealer (wat is anders het verband tussen terugroepactie en ICCU-defect?) en bij de 60k-beurt ook bij de dealer?
Dat is dan inderdaad wel een heel opvallende situatie!
Ja, beide keren stond de auto dealer in de werkplaats. Nu ga ik twijfelen over die terugroepactie. Het was in ieder geval voor een software update vanuit Hyundai 2 jaar terug.

• gwenrau
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:39
Woolfy681 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:56:
Ik ben aan het kijken naar een tweedehands Ioniq 5 waarschijnlijk een 2021 model, maar merk dat het ICCU probleem me eigenlijk een tegen houdt om over te gaan tot een proefrit en eventuele koop.

Zijn er hier mensen die wel een tweedehands Ioniq 5 hebben gekocht ondanks het probleem? of heeft iemands tips?
Ik heb er een gekocht en de risico's aanvaard, er zit nog garantie op maar zodra die afloopt ga ik er wel voor zorgen dat ik een extra dik potje heb in het geval die klapt.. het is verder een heerlijke auto met goede prestaties die je (zeker voor een tweedehands prijs) niet zo snel in een andere auto gaat vinden.

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:53
2be schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
[Afbeelding]

2be schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:11:
[...]

Net nog even gechecked, maar deze stond op 100%. Nog even getoggled, maar bleef 1,2/1,3 KW laden via de granny charger. Auto staat nu bij de dealer en wordt ergens tussen vandaag en vrijdag uitgelezen.
Dat die wel nog AC laadt, is wel ongebruikelijk bij een stukke ICCU.

• PietjeA
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-06 12:02
Zó kan het ook:
Bij Herwers Veenendaal een 60K beurt gecombineerd met terugroepactie voor VCU/ICCU update voor onze MY2023 77.4 Lounge.
Netjes de remvloeistof én koelvloeistof getest: Beide OK en dus niet vervangen.
Ergo een factuur van €262 inclusief privilegepas voor het komende jaar (i.v.m. vervangend vervoer)

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:21

2be

jouwheld schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:29:
[...]

[...]

Dat die wel nog AC laadt, is wel ongebruikelijk bij een stukke ICCU.
Laten we hopen dat het dat dan niet is. Ik heb na de storing een nieuwe accu geplaatst en toen was de storing er weer. Kan ook zijn dat de nieuwe accu wat oplaadtijd nodig had. Bij het brengen naar de dealer was er al geen storing meer, dus ik ben benieuwd of ze iets vinden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

PietjeA schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:23:
Zó kan het ook:
Bij Herwers Veenendaal een 60K beurt gecombineerd met terugroepactie voor VCU/ICCU update voor onze MY2023 77.4 Lounge.
Netjes de remvloeistof én koelvloeistof getest: Beide OK en dus niet vervangen.
Ergo een factuur van €262 inclusief privilegepas voor het komende jaar (i.v.m. vervangend vervoer)
Wat is een privilegepas?

<John O`Mill>

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:52
Twee weken geleden kreeg ik ook ineens een melding: "Controleer elek. syst. Wagen" (auto is half jaar oud). Dat was natuurlijk schrikken met de vele ICCU-klachten. Bleek toch iets anders te zijn: er is 3 keer een afwijking van 3mv op de rij-accu gemeten in parkeerstand (dat is wat ik ervan begrepen heb).

Ze hadden dit probleem nog niet eerder gezien. De melding is uiteindelijk gereset en ik moet terugkomen als het nog een keer voorkomt. Dan gaat Korea meekijken, want deze konden ze niet zelf oplossen.

[ Voor 6% gewijzigd door stuffie123 op 06-03-2026 17:49 ]

• Dioscuri
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-05 21:01
stuffie123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:48:
Twee weken geleden kreeg ik ook ineens een melding: "Controleer elek. syst. Wagen" (auto is half jaar oud). Dat was natuurlijk schrikken met de vele ICCU-klachten. Bleek toch iets anders te zijn: er is 3 keer een afwijking van 3mv op de rij-accu gemeten in parkeerstand (dat is wat ik ervan begrepen heb).

Ze hadden dit probleem nog niet eerder gezien. De melding is uiteindelijk gereset en ik moet terugkomen als het nog een keer voorkomt. Dan gaat Korea meekijken, want deze konden ze niet zelf oplossen.
Je geeft me hiermee wat hoop, al is het ook fijn om te lezen dat het bij ICCU-problemen tegenwoordig niet zo lang meer hoeft te duren. Ik lees hier wel eens mee, maar mag me sinds een paar uur geleden ook melden met storingsmeldingen, niet via AC kunnen laden en geknepen vermogen waarbij je max. 50 km/u kan rijden. Gaat om een 2025-model, auto is een jaar oud en 28.000km op de teller.

Gelukkig was het niet ver weg van huis gebeurd, dus auto staat thuis. Rustig wachten op de pechhulp nu...

• blb4
Dioscuri schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:37:
[...]

Je geeft me hiermee wat hoop, al is het ook fijn om te lezen dat het bij ICCU-problemen tegenwoordig niet zo lang meer hoeft te duren. Ik lees hier wel eens mee, maar mag me sinds een paar uur geleden ook melden met storingsmeldingen, niet via AC kunnen laden en geknepen vermogen waarbij je max. 50 km/u kan rijden. Gaat om een 2025-model, auto is een jaar oud en 28.000km op de teller.

Gelukkig was het niet ver weg van huis gebeurd, dus auto staat thuis. Rustig wachten op de pechhulp nu...
Toch balen, hoop dat ‘t snel gefixt wordt.

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-04 16:13
@2be
Had een week of 6 geleden precies hetzelfde. Heb hem nog maar op krap 50.000km staan
Maar die van mij reed niet meer harder dan 50 kmh
Ze hebben 12V accu al eens vervangen en de ICCU geupdate..
Nu was de 12V weer kapot en de ICCU ook helemaal. Beide vervangen. Gelukkig nog binnen garantie want is duur geintje schijnt het..

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:31
stuffie123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:48:

3mV is echt helemaal niets. Pas bij 40mV is het fout en is nog maar de vraag of je dan een melding krijgt. Goed de garantie termijn van je accu in de gaten houden en regelmatig zelf uitlezen met odb dongle.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:31
Vandaag bij dealer geweest voor tikkend geluid van mogelijk achteras.
Ze dachten aan de lagers of schokdemper. Ze gaan binnenkort de schokdemper vervangen.
Ik vroeg of die nieuwere versie schokdemper er dan ook onder kan, maar dat wilden ze absoluut niet, ze gaven aan dat ze dat bij een auto hebben gedaan en die ging ontzettend trillen en kregen het niet weg.

Ook naar de gordels gevraagd die steeds stroever lopen en dus oprollen. Maar zolang die oprolt kunnen ze er geen garantieclaim van maken.

Ook mijn accu van 12V die een half jaar oud is en niet meer goed is, kan niet onder de service-actie vervangen worden omdat ik daar al een keer gebruik van heb gemaakt. Ook al heb ik vorig jaar 4x de 12V accu laten vervangen door de slechte Hyundai kwaliteit of gebrekkig opladen vanuit de ICCU.

• Marcel2020
ditbenikecht schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:02:
Vandaag bij dealer geweest voor tikkend geluid van mogelijk achteras.
Ze dachten aan de lagers of schokdemper. Ze gaan binnenkort de schokdemper vervangen.
Ik vroeg of die nieuwere versie schokdemper er dan ook onder kan, maar dat wilden ze absoluut niet, ze gaven aan dat ze dat bij een auto hebben gedaan en die ging ontzettend trillen en kregen het niet weg.

Ook naar de gordels gevraagd die steeds stroever lopen en dus oprollen. Maar zolang die oprolt kunnen ze er geen garantieclaim van maken.

Ook mijn accu van 12V die een half jaar oud is en niet meer goed is, kan niet onder de service-actie vervangen worden omdat ik daar al een keer gebruik van heb gemaakt. Ook al heb ik vorig jaar 4x de 12V accu laten vervangen door de slechte Hyundai kwaliteit of gebrekkig opladen vanuit de ICCU.
Klinkt alsof het 12V accu vervangen symptoombestrijding is, er moet iets als oorzaak gevonden kunnen worden waarom deze auto 12V accu's eet terwijl dat bij anderen niet het geval is.

Als je dealer niet in staat is te bedenken dat het oprollen van gordels ws makkelijk te verhelpen is en verwijst naar garantie die niet te verhalen is bij HY zou ik echt een ander opzoeken....bekleding eraf, busje smeermiddel erbij en het loopt ws weer prima....15 min werk voor de jongste leerling.

Afhankelijk van de leeftijd/km die je auto er op heeft zitten zou je hopen dat ze schokdempers altijd per paar aan een as vervangen, zo niet alle 4.

kweenie, klinkt als een zeer ongemotiveerde werkplaats

• Dioscuri
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-05 21:01
Inmiddels de auto weer terug gelukkig, rijdt toch wel een stuk fijner dan de hybride Kia Sportage die ik meekreeg (al klaag ik niet, was prima geregeld als vervangend vervoer :)).

Dinsdag bij de diagnose bleek vervanging van de ICCU nodig te zijn. Deze moesten ze blijkbaar nog bestellen, maar was een dag later al binnen en vervangen. Bevestigt dus de ervaringen dat dit niet lang meer hoeft te duren tegenwoordig. Het lukte me niet de auto gisterenavond op te halen, dus vanmorgen stond ik op de stoep. Kreeg ik de auto al niet open met de keyfob. Auto reageerde ook niet op commando's vanuit de app. Blijkbaar was de 12V accu ook gesneuveld, maar die mochten ze pas vervangen als opgemerkt werd dat deze defect was. Blij dat dit niet gisterenavond vlak voor sluitingstijd was.

Ze hebben meteen de 12V accu vervangen en ik heb niet heel lang hoeven wachten, dus op zich netjes. Enige wat rest is dat ik het idee heb een hoge frequentie toon te horen die ik eerder niet dacht te hebben. De toon verdwijnt bij lage snelheid en stilstand. Anders neem ik hem mee richting de eerste servicebeurt die eraan komt met de huidige 28.200 km.
Vervangen van ICCU.....wat moet er allemaal ge(de)monteerd worden....

• Stefannn
Gaaf!
Mhh… daarmee weet ik nu meteen dat ik dit zeer zeker niet zelf zal gaan doen.
- Hele achterbank eruit
- heel veel schroefjes op vervelende plekken
- koelleidingen die je los moet halen
Is een beetje teveel van het goede.

Verder een vrij “cleane” klus (ik ben gepensioneerd en kom nog uit het tijdperk van smeerboel garages).

Wat is die tweede doos die gedaan werd? Vanaf de onderkant op de brug?

@Stefannn Volgens mij zit daar alleen maar de (gesprongen) ICCU zekering

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:44
Vraagje; ik maak mij vaak snel zorgen als iets niet volgens de fabrieksspecificaties is terug gemonteerd/vastgezet. Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ik weet van Tesla bijv. dat ze een service bulletin klaar zetten waarin alles heel duidelijk staat, tot aan hoe vast een schroef/bout gezet moet worden. De hamvraag is of men hier ook echt zo letterlijk naar kijkt? Persoonlijk zou ik denken van niet.. (althans, op basis van gevoel). Met zo veel onderdelen die weer opnieuw gemonteerd moeten worden..

• Hippe Lip

Hippe Lip

Mooie klus om op een weekenddag te doen. Ik zou er ws wel een hele dag over doen om de ICCU te vervangen, maar ik zie geen beren op de weg. Niet bang om de boel zo ver uit elkaar te halen, zeker niet met zo’n iFixIt-achtige film erbij.

Alleen het vervangen van die zekering aan de onderkant, daar kan ik niet bij. Ik ga dat niet op m’n rug liggend doen want dan houd ik helemaal geen rug meer over 8)

Het valt me wel op dat die zekering zelf daar onder helemaal met de hand los en weer vast geschrofd wordt. Daar zou ik toch al snel een machientje bij pakken voor het grootste deel van de schroefdraad. Deze monteur kreeg er ook al kramp van in z’n hand… :+

<John O`Mill>

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:39
Voor de ICCU statistieken:
Gisterenmorgen is ook mijn ICCU overleden.
Het gebeurde ‘s morgens bij het (op afstand) voorverwarmen van de auto.
De zekering van mijn Wallbox Pulsar plus vloog eruit evenals de 3 hoofdgroepen van Liander.
De ICCU wordt maandag vervangen.
Mijn auto: Ioniq 5 Lounge AWD 2023 met 56.000 km op de teller.

• blb4
Klopt het dat de vaste trekhaak die wordt aangeboden als accessoire eigenlijk niet te monteren is? Dit vertelde verkoper mij gisteren.

Heeft er iemand verder nog slimme tips voor privé aanschaf van een nieuwe 84 kWh IONIQ 5? Mogelijk iets extra vastleggen ivm ICCU problemen? Zien de garantie gratis te verlengen t/m 7 jaar oid?

Mijn huidige idee: Pure Edition, Ultimate Red, vaste trekhaak & 13 polige aansluiting.
Ik heb nog een Citroën C1 2013 met weinig kilometers waar ik vanaf wil, inruilen of op andere wijze verkopen?

P.S. Ik rij nu 1,5 jaar KIA EV6 84 kWh Edition Advanced (lease).

• Marcel2020
er lijkt beweging bij Hyundai in de ICCU kwestie, garantie naar 15 jaar of 300KKm, en een zoveelste update word aan een klant in de UK gemeld.

vanaf plm 03.00
YouTube: Kia Electric News Episode #153 29th March 2026

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Marcel2020 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:41:
er lijkt beweging bij Hyundai in de ICCU kwestie, garantie naar 15 jaar of 300KKm, en een zoveelste update word aan een klant in de UK gemeld.
[...]
Ik had liever een oplossing. ;(

Koop al mijn ads!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 18:34

vanaf plm 03.00
Ik heb dit weekend een uitgebreide online Hyundai enquête ingevuld. Uitgebreid in de zin van 25 minuten tijdverdrijf. Daartoe was ik schriftelijk uitgenodigd. H wil onderzoeken waarom zij achterblijft bij bv KIA als het gaat om NL verkopen. Dit is in dit draadje of een andere op GoT voorbijgekomen. Vragen gingen over overwegingen achter de aanschaf, welke andere merken zijn overwogen, welke functies wel/niet worden gebruikt,welke mankementen zijn geweest, dealertevredenheid, waar ik wel of niet tevreden mee ben. Etc. Hoewel op veel punten positief heb ik aangegeven dat de onduidelijkheid en onzekerheid over de ICCU, mijn vertrouwen in de producent aantast en dat (waarschijnlijk gesteund hoe ik zelf door het ICCU-debacle heenrol) dit kan leiden tot geen nieuwe aanschaf of dat ik mensen om mee heen afraad om een H BEV te kopen.
Voor mij andere belangrijke punten zijn het uitvallen van hulpsystemen met een fietsendrager achterop en de hoge prijstelling van onderdelen en onderhoud.

• Hippe Lip

Hippe Lip

joepie de p schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Ik heb dit weekend een uitgebreide online Hyundai enquête ingevuld. Uitgebreid in de zin van 25 minuten tijdverdrijf. Daartoe was ik schriftelijk uitgenodigd. H wil onderzoeken waarom zij achterblijft bij bv KIA als het gaat om NL verkopen. Dit is in dit draadje of een andere op GoT voorbijgekomen. Vragen gingen over overwegingen achter de aanschaf, welke andere merken zijn overwogen, welke functies wel/niet worden gebruikt,welke mankementen zijn geweest, dealertevredenheid, waar ik wel of niet tevreden mee ben. Etc. Hoewel op veel punten positief heb ik aangegeven dat de onduidelijkheid en onzekerheid over de ICCU, mijn vertrouwen in de producent aantast en dat (waarschijnlijk gesteund hoe ik zelf door het ICCU-debacle heenrol) dit kan leiden tot geen nieuwe aanschaf of dat ik mensen om mee heen afraad om een H BEV te kopen.
Voor mij andere belangrijke punten zijn het uitvallen van hulpsystemen met een fietsendrager achterop en de hoge prijstelling van onderdelen en onderhoud.
En de matige ervaringen met de dealer? Of ging dat in jouw geval positief?
Ik weet dat ik bij mijn Kia-dealer één keertje mot heb gehad en dat duidelijk kenbaar heb gemaakt daar. Daarna waren ze poeslief. Vriendelijk en correct.
Met H nog geen ervaring.

<John O`Mill>

• Marcel2020
Hyundai pusht de dealers om minimaal een score van 8 of 9 uit 10 (weekniemeer) van de klant te krijgen....ik snap niet hoe ze dat halen als ik de wachttjden en prijzen voor onderhoud zie (laat staan onderdeelprijzen, die grenzen aan waanzin)

Je zou verwachten dat HY alle signalen al kent, overigens denk ik dat als de ICC het hangijzer bij de verkoop was dat KIA het zelfde issue zou hebben E-GMP gebruiken ze daar namelijk ook, met inbegrip van dezelfde ICCU

• Stefannn

vanaf plm 03.00
Top!
Bij deze screenshot van betreffende brief.
Wel handig “als archief”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXey1CqFF9_rq0ru4GzVXjXWdtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYNMuXCB0vFhiTFE9yibW74Q.jpg?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:00:
[...]

Top!
Bij deze screenshot van betreffende brief.
Wel handig “als archief”
[Afbeelding]
Daar zijn wel wat op- en aanmerkingen over te maken:

1. Het gaat over Hyundai UK. Of je er hier ook aanspraak op kunt krijgen is nog de vraag.

2. En dan
[…] we can confirm that for vehicles produced before April 2024, we are extending the ICCU warranty to 15 years from first date of registration or up to 186,000 miles, whichever comes first. This means that, should an ICCU issue occur in the future, the repair will be covered under the manufacturer's warranty.
Dat betekent dat deze garantie er niet is bij auto’s geproduceerd vanaf april 2025. :?

3. En daarna
All IONIQ 5 vehicles produced after April 2024 have been built with an enhanced ICCU featuring improved design elements.
Maar we kennen intussen meerdere gevallen van ICCU-problemen bij de MY2025. Dus ben je daarmee het slechtste af en moet je het zelf maar uitzoeken?

<John O`Mill>

• Stefannn
Hippe Lip schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:19:
[...]

Daar zijn wel wat op- en aanmerkingen over te maken:

1. Het gaat over Hyundai UK. Of je er hier ook aanspraak op kunt krijgen is nog de vraag.

2. En dan

[...]

Dat betekent dat deze garantie er niet is bij auto’s geproduceerd vanaf april 2025. :?

3. En daarna

[...]

Maar we kennen intussen meerdere gevallen van ICCU-problemen bij de MY2025. Dus ben je daarmee het slechtste af en moet je het zelf maar uitzoeken?
klopt allemaal. Filmpje gaat ook in op het "na 2024 fenomeen", spoort aan tot "blijven klagen.
Maar goed...
- dit is slechts een brief aan 1 iemand
- stelt "dat deze geste in voorbereiding" is, dus nog niet formeel

Maar "mocht je ooit met een kapotte ICCU zonder garantie zitten" dan heb je bij deze in ieder geval wat aminutie om zeer indringend om restitutie te vragen

Pagina: 1 ... 17 18

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic