joepie de p schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:10:
Consumentenbond betrouwbaarheidspeiling februari 2026.
Ioniq 5 scoort met 6,5 een magere voldoende en is niet slecht maar zit daarmee wel een beetje in de in de achterhoede. EV6 scoort nog iets je lager met een 6. Tevredenheid is wel hoog (maar dat is vrijwel bij alle auto's, ICE en EV). Opvallend laag zijn Enyaq, ID3 en EX30 met respect 4,8, 5,1 en 4,3. Tesla S een 5,6. Hoog scoren o.a. (e-)Niro ('16-'22), Niro ('22) en Q4 e-tron met respect 8,7, 9,1 en 8,2. Zeer hoog scoort model Y van na '21 (9,3). Tenzij nadrukkelijk benoemd zitten alle jaargangen bijeen. Er zitten 50k auto's in de peiling, de score hangt af van soort probleem, de autoleeftijd en kilometerstand.
De grote vraag is natuurlijk HOE die cijfers tot stand komen, ik verdenk de consumentenbond altijd van een tikkie opportunisme....als er slechte scores zijn is er wat om over te praten, en dat trekt klanten (het is geen filantropische instelling namelijk).
wat is de weging van welke issues, rammeltjes zijn ergerlijk maar defecten zijn erger en ook niet allemaal van dezelfde 'zwaarte'...wie doet de rapportage? Komt dat van de fabrikanten, de ANWB ( waar veel merken hun first responder service onderbrengen)
(als het berijder gerapporteerde issues zijn kun je er van uit gaan dat er net als op Fora best wat bias in de cijfers zit, want je gaat eerder reageren als er iets aan de hand is)
Ik wil de Ioniq 5zeker niet goedpraten want de service is eigenlijk niet op het niveau wat ik passend bij de prijsstelling vind, en de hoeveelheid ergernisjes is best aanzienlijk.
Maarrrr op de
ICCU problematiek en de 12V Accu problemen (die alle EV en E-Hybrides kennen, dat maakt het issue niet kleiner maar zet het wel in perspectief) heb k niet het idee dat er nou enorme issues zijn bij de Ioniq 5 (op tamelijk specifieke en zeldzame rariteiten zoals gebroken achterassen enzo).
edit; Dit dus....positieve rapportage bias is vls mij zo ingebouwd,' deelnemer gerapporteerde gegevens'....deelnemers aan wat, de enquete....en hebben ze 100.000 mensen gevraagd en een 50% response rate gehaald of gewoon geturft tot er 50.000 reacties waren (wat ik vermoed)
16 jan 2026Voor bijna 50.000 auto's hebben deelnemers een enquête ingevuld in ons onderzoek naar automankementen en tevredenheid. Welk automerk en type is het meest en het minst betrouwbaar?
Positie Merk Score
1. Lexus 8,9
2. Suzuki, Toyota 8,7
3. Subaru 8,6
4. Honda 8,5
5. BYD, Tesla 8,4
6. Mazda 8,3
7. Smart 8,3
8. Kia 8,2
9. Mitsubishi 8,2
10. BMW, Hyundai, Mini 8,1
[