FransvWoerkom schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:22:
[...]
Om de hoogste COP te halen, moet je de Ta zo laag mogelijk houden. Dat kan door de afgifte van de radiatoren zo hoog mogelijk te maken en te houden. Afknijpen van de radiatoren helpt daar zeker niet bij. Als de kamer met de grootste warmtebehoefte al de grootste radiator heeft, prima! Anders daar voor zorgen. Die radiator moet helemaal
open. Vervolgens kun je eventueel andere radiatoren knijpen. Je kunt dan een 2-zone systeem maken, gestuurd door de panasonic, waarbij een thermostaat in de kamer met de grootste radiator de Ta bepaalt, samen met weersafhankelijke regeling, en een thermostaat in de kamer met vloerverwarming samen met weersafhankelijke regeling en het mengventiel op de verdeler de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming. Goede kans dat je dan een groot deel van het stookseizoen lager dan 40° uit kunt en in de ruimte met vloerverwarming met veel minder dan 35°.
Met de pana kan dat met het uitbreidingsbordje en misschien kan het ook met tado. Je moet af van het idee dat een warmtepomp een soort cv-ketel is waarmee je een permanente hoge temperatuur water maakt, die je dan selectief lang of kort inzet om ruimten te verwarmen. Ideaal loopt de warmtepomp bijna altijd, maar op zo laag mogelijke Ta.
Ik snap het idee helemaal dat een warmtepomp zo lang mogelijk wil l
open. Ik heb bij mijn Intergas ketel ook net zo lang l
open tweaken totdat deze op een laag vermogen liep en het liefste zo constant mogelijk.
De dingen die mij opvallen in je bericht;
1. De radiatoren die nu ingegeregeld zijn, moet ik die ook weer volledig
open zetten? Heeft dat voordelen om meer vermogen uit die radiatoren te halen en dus lagere Ta?
2. De grootste radiator opzetten. Dan wordt het nog iets ingewikkelder. De grootste radiator, hangt ook in de ruimte met de vloerverwarming. De uitbouw van het huis heeft vloerverwarming, de rest van diezelfde kamer wordt verwarmd met een 30x280 T33 radiator met speedcomforts. Deze radiator staat al volledig
open maar springt met Tado zelden
open omdat de vloerverwarming in het nieuwe gedeelte de ruimte al goed verwarmd. Ik trek ik de conclusie dat de temperatuur van de vloer dus nog verder naar beneden kan en dat de T33 dan ook een rol gaat krijgen.
Situatie:
Woonkamer+keuken: Grootste radiator speedcomfort en volledig
open + vloerverwarming. Beiden een Tado knop
Gang: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 1: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 2: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Slaapkamer 3: Radiator met speedcomfort, ingegeregeld en Tado knop
Badkamer: Radiator met speedcomfort, was nu mijn bypass dus geen Tado en waterzijdige inregeling.
Is een 2-zone systeem dan nog de meest ideale indeling?