DennisKr schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:00:
Misschien heeft het te maken met bepaalde quests?
Heb af en toe wel gekke dingetjes dat iemand door een kast of auto loopt.. Maar goed. Dat heeft elke game tegenwoordig wel. 60% van de kritiek is gefundeerd maar de overige 40% komt gewoon van mensen die 1. het spel niet snappen 2. totaal de verkeerde verwachtingen hadden 3. door de ongelooflijke hype van het spel heeft het een publiek aangetrokken die eigenlijk niet van zulke games houden 4. gewoon willen zeiken.
Begrijp me niet verkeerd, het spel mist het 1 en ander hoor maar het is echt niet zo dramatisch als dat sommige je willen doen geloven (op PC). Op de old gen consoles had ie niet mogen uitkomen.
Kan het ook gewoon dat het resultaat als geheel niet bevalt?
Ik viel tijdens mijn zes uur speeltijd van de ene verbazing in de andere. In de openingsscène heb je die achtervolging waarbij je vanuit een achtervolgend busje wordt beschoten. Ik ben zo gewend dat je op banden kunt schieten en dat dit effect heeft, dat ik dat direct deed. Dat was niet de bedoeling, ik moest de bestuurder neerknallen. Weg immersie.
Daarna kom ik voor het eerst in de vrijheid van de stad. En ik zie direct een NPC tegen een object aanlopen in een walking animation loop. Ik besluit hem een tik te verkopen om te kijken wat er gebeurt. Hij gaat gehurkt zitten, en blijft dat doen. Niet alleen dat, iedereen in een straal van 15 meter doet perfect gechoreografeerd met hem mee. Meerdere NPCs die allemaal tegelijk dezelfde animatie hebben. Ik loop een beetje heen en weer, nul reactie. Dit is echt zo geavanceerd als het gaat worden. Weg immersie.
Even later besluit ik de vecht sidequests te gaan doen. De "tweeling". Ik dacht oprecht dat er iets mis was met het spel. Geluiden van klappen zijn vertraagd ten opzichte van de klap zelf. Ik sla met rechts, en de "ik ben geraakt" animatie gaat doodleuk de andere kant op (denk even hoe goed de Euphoria physics van GTA IV/V zijn).Ook moet ik non-stop de Dash move spammen om een beetje overlevingskans te hebben. Die is zo kut geanimeerd dat ik het gevoel heb dat mijn V gewoon over de vloer schuift. Na wat vloeken heb ik gewonnen. Ik loop de ring uit, en ga op een dak staan. Daar zit een man op een stoel. Echt op een rare plek, ik ben van een hoger stuk naar hem toe gesprongen, er is geen echte route naar hem toe. Ik schiet m door zijn hoofd, en ik word direct van achter door een agent beschoten. Ik draai om, en schiet ook op die agent, terwijl er weer 3 agenten achter me spawnen. Ik zat echt met open mond te kijken in stomme verbazing dat dit echt was. Weg immersie.
Ik ga nog wat door de stad lopen, en het valt me op dat ik regelmatig bij arme zwervers loot uit hun bezittingen kan pakken. Nul respons, terwijl ze straatarm zijn en bedelen. Hetzelfde in huizen, bedrijven etc. Weg immersie.
Jackie leent mijn auto, en brengt me naar huis. De auto schuift om bochten heen door de parkeergarage, met een luide bandenpiep. Ik stap uit, en hij heeft met 5kmh met alle vier de banden ononderbroken strepen weten te trekken. Hij rijdt weg, door een andere geparkeerde auto (waar alle onderdelen afvliegen) en hij schuift strepen trekkend de hoek om. Weg immersie.
Er wordt met veel bombarie een introductie gedaan van Max-sec en de medische teams in de eerste missies. Die komen nooit meer terug, weg immersie. Mensen die gewond zijn blijven dat gewoon, of als je met je rug ernaartoe staat despawnen ze. De eerste scripted cyberware installatie heeft prachtige animaties bij de ripperdoc, heerlijk! Blijkt alleen dat ik een tweede installeer, ik met mijn verwachting voor mooie animaties slecht af ben, alle volgende cyberware verschijnen gewoon in mijn inventory. Helemaal balen weer.
Ik loop door de stad, en zie mijn eigen schaduw. Ik loop als een soort Quasimodo gebochelde met gebroken armen rond aan mijn schaduw te zien. Weg immersie.
Heb een outfit die er redelijk cool uitziet. Kom ik ineens een soort van Speedo paarse zwembroek tegen die 40 meer armorpunten heeft dan mijn legerbroek (ookal zijn mijn benen helemaal bloot). Ik besluit het maar gewoon te doen. Dit gaat even door, en na een uur loop ik erbij als een psychiatrisch patiënt die in een carnavalswinkel is gevallen. Heb een paarse glimmende speedo aan, met gele laarzen, en een lichtgroene jas. Ziet er niet uit, maar ik ben gedwongen er zo bij te lopen omdat het nu eenmaal de beste random generated gear is.
Ik roep mijn auto terwijl ik op straat sta. Deze spawnt in een rijtje autos die gewoon dom op straat staan te wachten. Één vliegt er 300m de lucht in. Zucht, ik ga wel gewoon even rijden. Ik stap in en kom op een lange weg zodat ik even snelheid kan maken. Alles voelt stijf, onnauwkeurig en vervelend. Ik probeer op hoge snelheid tussen het verkeer door te slakkeren, en zie auto's spawnen en despawnen vol in beeld. "huh?! Zal wel verkeerd gezien hebben". Gebeurt gewoon in een minuut nog twee keer en ik zie het ook bij NPCs gebeuren nu ik kijk. Ik knal afgeleid met hoge snelheid tegen een muur, de auto staat perfect stil (met bijna nul schade aan mij noch aan de auto, zelfs de lichten zijn niet stuk!). Na een halve seconde stil te hebben gestaan glitcht mijn auto met de voorbanden door de muur en grond, en ineens val ik door de vloer en zie ik Night City langzaam in de verte verdwijnen terwijl ik in het niets val. Dat was het moment dat ik alt-f4e, deïnstalleerde en Steam om een refund heb gevraagd.
Alles voelt dood, simpel, oppervlakkig gebouwd. De stad ziet er prachtig uit, ook veel mooie kleine details. Grafisch is het prachtig, en het verhaal ook redelijk maar je ziet en voelt aan alles dat het budget daaraan op is gegaan. Ze hebben een prachtige stad gebouwd, maar zijn vergeten het levend te aan te laten voelen.
Het is een game die bijna alles wat het doet zoveel slechter doet dan andere spellen eerder al hebben gedaan dat het gewoon voor mij echt onspeelbaar is. Ik word elke minuut door bugs, of gewoon brakke mechanics uit de illusie getrokken. Er is weinig interactie, en de interactie die er is is kut in elkaar gezet. Zodra je van het gebaande pad afwijkt prik je direct door het dunne laagje illusie, en valt alles alles een kaartenhuis in elkaar.
Wat een doffe teleurstellling.
Hilarisch dat je dit afdoet als 1. Het spel niet snappen 2. verkeerde verwachtingen 3. mensen die door hype zijn aangetrokken 4. gewoon wat te zeiken willen hebben
Het ligt dus weer aan alles en iedereen behalve aan de matige kwaliteit van het spel of de leugens van CDPR want dat is iets dat het fanboy hart simpelweg niet kan verkroppen.
[
Voor 13% gewijzigd door
DutchManticore op 27-12-2020 18:27
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.