Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:42
Genestealer schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:41:
[...]

Het lijkt wel een algemene probleem hoor, ene spel erger dan een ander spel. Ik heb de PS5 nu zoi 3 weken en speel regelmatig savonds paar uurtjes. Zover ik heb gespeeld is Astro, Sackboy en nu Spiderman. Gisteren pas bij Spiderman een crash ervaren, terwijl PS5 pas zo 10 minuten aan stond. Ik had mijn PS5 daarvoor volledig afgesloten (niet in rest mode). Crash was een zwart scherm, controller geen connectie meer. Moest hem met de hand aanzetten waarna ik een melding kreeg dat er een schrijf fout heeft plaats gevonden en dit hersteld moest worden. Ik heb geen externe disk aan hangen. Daarna werkte het weer prima en heb ik nog 3 uur zonder problemen kunnen spelen. Ik ervaar dit als een software matig (OS) issue.

Ik maak mij er nog niet zoveel zorgen om. Dat software matig nog wat zaken gefixed moet worden is prima. Als de crashes maar niet meer worden..
Dat ervaar ik dus ook, maar wel gek genoeg alleen in warzone.

Super weird allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-10 09:52
FrankoNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:46:
[...]

Super weird allemaal.
Ik heb dat als ik de externe schijf aangesloten heb en een disc in de drive heb en auto login aan heb staan. Dat de ps5 dan na 10 seconden nadat hij gestart is uitvalt met het bekende black screen. Ik heb auto login uitgezet en wacht nu 30 seconden met inloggen. Geen crash meer gehad daarna. Hopelijk blijft het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mopgaserop!
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-11-2024
*knip* Neem aub serieus deel aan het topic, of niet.

[ Voor 74% gewijzigd door Geronimous op 04-12-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
RedNas74 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:21:
[...]

Ik heb dat als ik de externe schijf aangesloten heb en een disc in de drive heb en auto login aan heb staan. Dat de ps5 dan na 10 seconden nadat hij gestart is uitvalt met het bekende black screen. Ik heb auto login uitgezet en wacht nu 30 seconden met inloggen. Geen crash meer gehad daarna. Hopelijk blijft het zo.
Maar bedoel je dan dat hij aanblijft maar een zwart scherm geeft, of dat hij echt helemaal uit knalt?

Want dat laatste gebeurt bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
FrankoNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:27:
[...]

Maar bedoel je dan dat hij aanblijft maar een zwart scherm geeft, of dat hij echt helemaal uit knalt?

Want dat laatste gebeurt bij mij.
Nee hij valt compleet uit. Is bij mij al zeker 20x gebeurd. Met 1x als resultaat dat mijn save game van Assassin's Creed Valhalla corrupt was geraakt. Gelukkig slaat hij de saves ook op in de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
RedNas74 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:29:
[...]

Nee hij valt compleet uit. Is bij mij al zeker 20x gebeurd. Met 1x als resultaat dat mijn save game van Assassin's Creed Valhalla corrupt was geraakt. Gelukkig slaat hij de saves ook op in de cloud.
Hmmm oke.

Laten we hopen dat het geen wijdverspreid hardware probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07-2024
Hier de befaamde green screen crash bij naar rest mode gaan op dag 2 (al na 2 uurtjes in totale game play tijd).

Ik had voor dat ik ging spelen de setting de hdmi sync met de tv setting aan gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedNas74
Rest mode gebruik ik maar niet voor de zekerheid. Dat uitvallen heeft hoogstwaarschijnlijk met het gebruik van een externe HD te maken. Helaas is de interne opslag te klein, dus zonder externe HD is voor mij geen optie. Is toch iets softwarematige denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-10 12:34
FrankoNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:00:
Ik heb nu al diverse keren gehad dat mijn ps5 gewoon uitklapt in warzone. Dus poef, uit. Alsof de stroom eraf gaat. Daarna moet de database weer opnieuw opgebouwd worden.

Ik weet alleen niet of dit aan warzone ligt of aan de ps5.

Vannacht de Ps5 de hele nacht laten draaien met days gone aan, en toen ik vanochtend terugkwam was hij gewoon nog in game.

Ik snap er niks meer van :/
Ik heb dit 1x gehad met miles morales toen ik die iets langer op pauze had gezet. Ook 1x dat de game eruit klapte. Voor de rest geen problemen gehad. Ook niet met externe hdds

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankoNL
RedNas74 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:48:
Rest mode gebruik ik maar niet voor de zekerheid. Dat uitvallen heeft hoogstwaarschijnlijk met het gebruik van een externe HD te maken. Helaas is de interne opslag te klein, dus zonder externe HD is voor mij geen optie. Is toch iets softwarematige denk ik.
nope, geen externe HDD hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Antigo @Shaker74 we hebben dezelfde kabel gebruikt, maar nu rechtstreeks op de tv, in verschillende poorten en zijn na het testen weer op exact dezelfde set-up terug.

In alle poorten van de one connect box beeld; alleen hdmi 4 Arc geeft ook hdr

Terug met Receiver ertussen nu geen zwarte beelden meer, ook geen oranje. Audio inclusief lip sync in orde.

Enige verandering is eco mode uit.

Zou dat het kunnen zijn?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:23
Mopgaserop! schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:24:
Hoorde ook al dat call of duty de cpu kan stukmaken
:? :? :?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Mopgaserop! schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:24:
Hoorde ook al dat call of duty de cpu kan stukmaken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3V7TDno64Aw4EOUsNO31o1ZZ84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/xfcJ2nbPrbjHFn8yxT08KXfU.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alberto-capo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-08-2024
Zelfs de verwarmingsketel zou kunnen uitvallen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximossel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-09 20:35
NosferatuX schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:15:
Mijn PS5 blijkt onbruikbaar door audio problemen, helaas vind ik op internet geen enkele informatie over stotterende audio playback

YouTube: PS5 sound issue
ik heb een zelfde probleem :(

probleem met de PS5

nah... heb ik weer. Nieuwe PS5 DE voor mn zoontje gescoord heb ik de hele tijd een vreselijk irritant geluid voerde boxen (zie filmpje) . het beeld is perfect en gamen gaat ook goed... alleen het geluid is drama
  1. 2 verschillende HDMI kabels geprobeerd
  2. rechtstreeks op de TV en via de versterker geprobeerd
  3. als ik de PS5 op een PC monitor aansluit is het geluid nog steeds aanwezig
  4. het vreemde is dat het geluid ook op de headset ingeplugd op de controller aanwezig is (en op de speaker van de controller)
iemand een idee of is de geluidskaart gewoon kapot? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:23
maximossel schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:32:
[...]

ik heb een zelfde probleem :(

probleem met de PS5

nah... heb ik weer. Nieuwe PS5 DE voor mn zoontje gescoord heb ik de hele tijd een vreselijk irritant geluid voerde boxen (zie filmpje) . het beeld is perfect en gamen gaat ook goed... alleen het geluid is drama
  1. 2 verschillende HDMI kabels geprobeerd
  2. rechtstreeks op de TV en via de versterker geprobeerd
  3. als ik de PS5 op een PC monitor aansluit is het geluid nog steeds aanwezig
  4. het vreemde is dat het geluid ook op de headset ingeplugd op de controller aanwezig is (en op de speaker van de controller)
iemand een idee of is de geluidskaart gewoon kapot? :/

[YouTube: PlayStation 5 weird noises on TV and surroundsystem]
Heb je al met audio settings op de ps5 gespeeld?

En anders is het enige wat ik zou kunnen bedenken is een fabrieks reset (restore) en hopen dat t daarmee oplost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vizjee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 19:14
Vizjee schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:36:
[...]

Klopt, heb PostNL er al over gesproken. Probleem is dat ik de afzender ben, maar niet de porto heb betaald, dat doet Cycleon (retourenmagazijn ergens in Eindhoven). Zij moeten er daarom een zaak van maken. Echter werken zij ook niet (gewenst) mee. Ze sturen mij een update als ze het pakketje gevonden hebben. Die mail was van zaterdag. Ik belde gister nogmaals en het enige wat ik kreeg was: Als we iets weten dan sturen we je een update.

Kortom: PostNL denkt dat het bezorgd is, maar verkeerd gescand..maar het kan ook zoekgeraakt zijn
Cycleon denkt het vrijdag ontvangen te hebben, stuurt een update als ze het gevonden hebben, maar of er echt actief naar gezocht wordt is de vraag.

Zal wel goed komen, maar dit proces is gewoon retefrusterend. Mede ook omdat het gewoon @#$$@ is als je PS5 na 2 uur al dood is.

Update: Regarding the parcel, I checked our system and saw that it was delivered yesterday to our HUB in Germany and it's already on its way to SCEE, it should be delivered in a couple of days. Ze hebben m gevonden :)

Update 2:

[Afbeelding]
Ik heb mn PS5 gister weer teruggekregen. Niet te spreken over de bezorging en de onvriendelijke service. Wel blij dat ik een nieuwe heb gekregen die gewoon goed werkt. Ik was ook blij om te zien dat ik echt als enige hier de pech had dat hij echt helemaal kapot was. Vandaag weer even verder spelen. Ben benieuwd. Dank voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 18:05
Helaas moet ik ook het kamp vervoegen van de PS5 eigenaars die crashes ervaren. Zoon kwam kamer binnengelopen om te vragen of ik iets aan het prutsen was. Bleek de PS5 temidden Spider-Man Remastered gewoon uitgevallen te zijn. Na reboot volgt er een repair, maar erna blijkt hij ook mijn externe 6TB drive niet meer te herkennen. Nu probeer ik te rebooten, maar blijft hij gewoon met een zwart scherm een witte knipperende LED tonen, wat volgens de handleiding op een Console Error wijst.
Console error

If the indicator light only blinks white, or if the blue light does not transition to solid white, the console is frozen and needs troubleshooting.

Follow the troubleshooting steps below:
Unplug the console.
Wait 60 seconds, plug the console back in and turn it back on.
If the issue persists, reinstall console software using Safe Mode.
Gaan we maar eens proberen.

Was overigens nog volop aan het downloaden om mijn hele PS4 library op de 6TB drive te zetten. Dit was de eerste crash, maar ook de eerste keer dat er tegelijk gegamed werd en gedownload werd naar de externe drive. Mogelijk dus gerelateerd.

EDIT: na de 60" unplug, alles terug ok.
EDIT2: ff rap gegoogled, en hier nog een thread over het crashen van een PS5 game met externe HDD : https://www.reddit.com/r/..._related_to_external_hdd/ . Het zou zelfs los van het downloaden kunnen zijn, want ik heb die HDD pas gisterenmiddag aangesloten. Nu eens verder gaan met HDD aangesloten maar zonder downloaden (al heb je nog altijd kans dat de PS5 zelf ineens updates gaat downloaden voor de games op HDD).

[ Voor 18% gewijzigd door Twixie op 06-12-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianj
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-10 10:33
Mijn ps5 sloot net ineens af en gaat niet meer aan. Krijg hem ook niet in safe mode. Als ik hem aanzet gaat het blauwe lampje branden en vervolgens na ongeveer een halve seconde weer uit. Iemand een idee wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:03
Julianj schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:08:
Mijn ps5 sloot net ineens af en gaat niet meer aan. Krijg hem ook niet in safe mode. Als ik hem aanzet gaat het blauwe lampje branden en vervolgens na ongeveer een halve seconde weer uit. Iemand een idee wat ik kan doen?
stroom kabel er 10 seconden afhalen en dan weer opnieuw starten daarna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianj
robinez schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:18:
[...]

stroom kabel er 10 seconden afhalen en dan weer opnieuw starten daarna
al gedaan, werkt helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julianj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
Julianj schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:19:
[...]

al gedaan, werkt helaas niet.
misschien is die oververhit, dan even een half uurtje laten afkoelen en kijken of het dan wel werkt

en als je een externe harddisk eraan hebt zou ik die er ook even afhalen en kijken of die dan wel start.

[ Voor 17% gewijzigd door robinez op 06-12-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianj
robinez schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:20:
[...]

misschien is die oververhit, dan even een half uurtje laten afkoelen en kijken of het dan wel werkt

en als je een externe harddisk eraan hebt zou ik die er ook even afhalen en kijken of die dan wel start.
Ja kan het proberen, heb het na een 10 minuten al geprobeerd maar nog steeds niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinez
Julianj schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:23:
[...]
Ja kan het proberen, heb het na een 10 minuten al geprobeerd maar nog steeds niks...
dan vrees ik het ergste, als je hem ook niet in safe mode kan krijgen om die database te rebuilden en zelfs de stroom eraf werkt niet, dan wordt het denk ik toch contact opnemen met sony en hem te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:02
Julianj schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:20:
Stroom kabel eens uithalen en opnieuw insteken, de PS5 eens even laten rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:59
Balen man die problemen, hopen dat die hier ver weg blijven!

Uit nieuwsgierigheid: is CoD de PS4 of PS5 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickpm1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:58
Afgelopen zaterdag de PS5 binnengekregen en vandaag begon de coil whine ineens tijdens het spelen van Demon's Souls. Keihard en bloedirritant, het komt door mijn gamegeluid heen. Het klinkt als een koelkast die bromt zeg maar. Meerdere die daar last van hebben? Ben wel van plan om contact op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alberto-capo
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-08-2024
Rickpm1 schreef op maandag 7 december 2020 @ 01:41:
Afgelopen zaterdag de PS5 binnengekregen en vandaag begon de coil whine ineens tijdens het spelen van Demon's Souls. Keihard en bloedirritant, het komt door mijn gamegeluid heen. Het klinkt als een koelkast die bromt zeg maar. Meerdere die daar last van hebben? Ben wel van plan om contact op te nemen.
Kijk maar is op de reacties bij Amazon.de, staat er vol van, heb de mijne terug gestuurd en refund. Ik probeer volgend jaar nog wel is maar deze lichting heb ik geen vertrouwen meer in en bij Sony blijven ze stom & doof. Maakte meer lawaai dan men oude ps4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-09 13:46
Rickpm1 schreef op maandag 7 december 2020 @ 01:41:
Is het alleen met een disc erin of ook zonder? De PS5 maakt sowieso veel herrie met een disc erin (meer dan de ps4), maar het kan enorm trillen als er wat los zit: als de platen loszitten of de voet. Mijn herrie door trillen is minder geworden door te zorgen dat alles vast zit en de console staat op een muismat. De PS5 blijft echter lawaai maken hoor.
Alles met disc erin dus. De coil whine zelf is bij mij gelukkig niet zo luid dat het door gamegeluid geen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 09:10
FrankoNL schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:46:
[...]

Super weird allemaal.
Dan zal het wel de combi warzone en PS5 zijn die voor problemen zorgt. Ik heb circa 30uur in AC Valhalla zitten op de PS5 en een paar uur in wat andere games. Nog geen crash gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 07-12-2020 08:12 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Twixie schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:52:
EDIT2: ff rap gegoogled, en hier nog een thread over het crashen van een PS5 game met externe HDD : https://www.reddit.com/r/..._related_to_external_hdd/ . Het zou zelfs los van het downloaden kunnen zijn, want ik heb die HDD pas gisterenmiddag aangesloten. Nu eens verder gaan met HDD aangesloten maar zonder downloaden (al heb je nog altijd kans dat de PS5 zelf ineens updates gaat downloaden voor de games op HDD).
Het is een bekend probleem dat de PS5 niet lekker om gaat met een externe HDD. Zelfs het aansluiten van een externe HDD kan tot instabiliteit leiden. Advies is om geen externe HDD te gebruiken, totdat Sony dit patcht. Geen idee of dat een optie voor je is.

PS5 heeft erg veel problemen zeg :/ Heb bij de PS4(pro) werkelijk nog nooit iets van een probleem gehad, los van de luidruchtige fan. Bij de PS5 heb ik ook meerdere issues. Niet heel spannend en zal vast gepatcht kunnen worden, maar komt allemaal gehaast over vanuit Sony.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickpm1
Steven030 schreef op maandag 7 december 2020 @ 06:37:
[...]

Is het alleen met een disc erin of ook zonder? De PS5 maakt sowieso veel herrie met een disc erin (meer dan de ps4), maar het kan enorm trillen als er wat los zit: als de platen loszitten of de voet. Mijn herrie door trillen is minder geworden door te zorgen dat alles vast zit en de console staat op een muismat. De PS5 blijft echter lawaai maken hoor.
Alles met disc erin dus. De coil whine zelf is bij mij gelukkig niet zo luid dat het door gamegeluid geen gaat.
Ik heb een digital edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Laatst online: 25-09 13:46
Hulleman schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:19:
[...]
PS5 heeft erg veel problemen zeg :/ Heb bij de PS4(pro) werkelijk nog nooit iets van een probleem gehad, los van de luidruchtige fan. Bij de PS5 heb ik ook meerdere issues. Niet heel spannend en zal vast gepatcht kunnen worden, maar komt allemaal gehaast over vanuit Sony.
Ik heb hetzelfde, maar ben pas ingestapt bij de Ps4 Pro en ervaarde los van de luide fan ook helemaal geen problemen. Bij navraag in het andere topic of dit normaal is was het antwoord dat de ps4 ook veel problemen kende. Ik put daar maar hoop uit dat het allemaal wel softwarematig opgelost gaat worden, maar het voelt wel als een onafgewerkt product nu.
Ik hou met elke crash (klinkt als veel, maar tot nu toe 3 keer) mijn hart vast en durf de console niet meer dan 2 minuten idle te laten of in rustmodus te zetten. Een externe schijf begin ik sowieso al niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
[...]
Het is een bekend probleem dat de PS5 niet lekker om gaat met een externe HDD.
Ja, had er ook wel al over gelezen, maar koppig als ik ben dacht ik dat de issues eerder geisoleerd waren, en ik er wel aan zou ontsnappen :).
[...]
Zelfs het aansluiten van een externe HDD kan tot instabiliteit leiden.
Dit kan ik nu ook bevestigen. Ik dacht dat de problemen altijd in combinatie met het spelen van een spel waren, en daarom zelfs mogelijk gerelateerd aan een hitte-probleem. Echter had ik gisterenavond een 50-tal downloads gestart. Toen ik vanmorgen via Remote Play wou checken, geraakte ik niet ingelogd. Dan maar op het toestel zelf gecheckt en die bleek op een crash-report scherm te staan. Ik vermoed overigens dat het de Remote Play is die de crash getriggerd heeft, want er was al best veel gedownload.

Verder ben ik het wel met je eens dat de PS5 duidelijk een gerusht product blijkt. Ook de lamentabele staat van de Store (zeker via het web) en sommige onbegrijpelijke UX beslissingen, tonen dat we precies eerder beta-testers zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Twixie op 07-12-2020 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickpm1
Alberto-capo schreef op maandag 7 december 2020 @ 06:28:
[...]

Kijk maar is op de reacties bij Amazon.de, staat er vol van, heb de mijne terug gestuurd en refund. Ik probeer volgend jaar nog wel is maar deze lichting heb ik geen vertrouwen meer in en bij Sony blijven ze stom & doof. Maakte meer lawaai dan men oude ps4.
Ik heb het opgezocht en zie indd dat er veel meldingen over gemaakt wordt, zonde. Een harde blazende ventilator vind ik geen probleem, en ben ik wel gewend van mijn pc, maar de frequentie van dit geluid is gewoonweg niet te harden. Als ik in het menu ben is die fluisterstil maar als ik Demon's Souls speel klinkt hij als een partykoelkast die aanslaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Steven030 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:28:
[...]
Bij navraag in het andere topic of dit normaal is was het antwoord dat de ps4 ook veel problemen kende. Ik put daar maar hoop uit dat het allemaal wel softwarematig opgelost gaat worden, maar het voelt wel als een onafgewerkt product nu.
Ik hou met elke crash (klinkt als veel, maar tot nu toe 3 keer) mijn hart vast en durf de console niet meer dan 2 minuten idle te laten of in rustmodus te zetten. Een externe schijf begin ik sowieso al niet aan
Ik heb de PS4 vanaf launch gehad en de Pro een half jaar na launch. Echt 0 issues mee gehad. De PS5 is softwarematig een gehaast product, zoveel lijkt wel duidelijk.

Ik laat de PS5 rustig een paar uur in restmodus staan om de controller op te laden. Soms vergeet ik em uit te zetten en dan staat ie een hele dag in restmodus. Ik ga daar niet op letten en gebruik de console zoals ik em wil gebruiken. Net zoals mijn oled tv. Ik ga daar ook niet panisch met statisch beeldmateriaal om. Het is een tv en daar op wordt tv/films gekeken en op gegamed. En als ie dan naar de klote gaat, so be it. Nemen we contact op met de leverancier voor een oplossing. Zo sta ik er met de PS5 ook in. Als ie de geest geeft, jammer, maar dan zorgt Sony maar voor een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr1ptkeeper
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12-2024
Mijn launch PS5 had last van een luide fan. Niet luid zoals de PS4 maar luid zoals een fan die niet goed uitgebalanceerd is, een ratelend geluid. Enorm storend, bij stille momenten in games direct hoorbaar vanuit mijn zetel (3-4 meter van de PS5).
Rubbere o-ringen tussen de ventilator steken hielp maar een heel klein beetje.
Uiteindelijk beslist om de winkel te bellen en heb toen een nieuw toestel gekregen wat wel een goeie service was.

Het nieuw toestel had hetzelfde probleem maar nog erger, de fan was nog luider. Ook had dit toestel last van Coil Whine wat ik bij mijn vorig toestel niet opmerkte. Dit toestel is nu opgestuurd naar Sony voor herstelling, ik hoop dat ik een normaal toestel terug krijg...

Bij allebei de toestellen was de fan van het merk Nidec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscreamer
[...]

Het is een bekend probleem dat de PS5 niet lekker om gaat met een externe HDD. Zelfs het aansluiten van een externe HDD kan tot instabiliteit leiden. Advies is om geen externe HDD te gebruiken, totdat Sony dit patcht. Geen idee of dat een optie voor je is.

Geen enkel probleem met externe HDD ook niet met Warzone of andere PS4 games.
Heb alleen rustmodes voor de zekerheid uitgeschakeld O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Cr1ptkeeper schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:59:
Mijn launch PS5 had last van een luide fan. Niet luid zoals de PS4 maar luid zoals een fan die niet goed uitgebalanceerd is, een ratelend geluid. Enorm storend, bij stille momenten in games direct hoorbaar vanuit mijn zetel (3-4 meter van de PS5).
Mijn PS5 hoor ik ook. Verschilt behoorlijk per game. Bij AC Valhalla hoor ik nagenoeg niks. Bij Fortnite is de PS5 veel luider en hoor ik de fan op 4m afstand. Bij AC Valhalla hoor ik zelfs op 1,5m (mijn gebruikelijke gamespot) nagenoeg niks. Als ik mijn hoofd dicht bij de PS5 hou, dan hoor ik duidelijk een fan (lijkt me niet meer dan normaal). Volgens mijn Apple Watch maakt mijn PS5 zo'n 50-55db lawaai. Dat is meer dan de reviewers die op zo'n 40-45db uitkomen. Wellicht moet de fan wat harder werken omdat de PS5 in een meubel ligt. Maar ik vind het allemaal wel prima. Voor mij stil genoeg en tijdens het gamen hoor je em echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slash500
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-10 19:04
Cr1ptkeeper schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:59:
Rubbere o-ringen tussen de ventilator steken hielp maar een heel klein beetje.
Uiteindelijk beslist om de winkel te bellen en heb toen een nieuw toestel gekregen wat wel een goeie service was.

Het nieuw toestel had hetzelfde probleem maar nog erger, de fan was nog luider. Ook had dit toestel last van Coil Whine wat ik bij mijn vorig toestel niet opmerkte. Dit toestel is nu opgestuurd naar Sony voor herstelling, ik hoop dat ik een normaal toestel terug krijg...

Bij allebei de toestellen was de fan van het merk Nidec.
Ben wel benieuwd naar jou ervaring als Sony een andere heeft terug gestuurd.
Mijne heeft last van Coil Whine maar voor de rest werkt die prima ook de "Stille" fan en ben bang als ik opstuur weer coil whine krijg en dan de slechtere fan.
Denk dat als ik dit bij Bol meld nog langer kan wachten op een vervangende toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr1ptkeeper
Slash500 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:27:
[...]

Ben wel benieuwd naar jou ervaring als Sony een andere heeft terug gestuurd.
Mijne heeft last van Coil Whine maar voor de rest werkt die prima ook de "Stille" fan en ben bang als ik opstuur weer coil whine krijg en dan de slechtere fan.
Denk dat als ik dit bij Bol meld nog langer kan wachten op een vervangende toestel.
Ik zal zeker hier terug posten als ik een nieuw of hersteld toestel terugkrijg. Heb een foto getrokken van het serienummer om dan te zien of ik hetzelfde toestel of een nieuw toestel teruggekregen heb.

In jouw geval zou ik je toestel ook niet opsturen, Coil Whine is minder erg dan een ratelende fan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VooDooMen_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:00
Nou jongens en meisjes. Was helemaal hyped en super blij toen ik mijn PS5 had bemachtigd via bol.com vorige week vrijdag.

Begon met Astro en daar liep ik tegen een crash aan na ongeveer 20min. Ik dacht geen probleem dit loopt wel uit. Daarna Astro lekker uitgespeeld en klaar om met Spider-Man Miles Morales te beginnen en hier ging het fout. Na de intro en 20 min spelen report problem CE-108255-1. Helaas kwam dit steeds terug en heb ik vanochtend op advies van de CS van Sony via de safe mode fabrieksinstellingen teruggezet maar het probleem kwam weer en daarna via safemode optie 7 via hardeschijf de installatie opnieuw geïnstalleerd van de website van Sony. Maar net weer dezelfde error bij het opstarten helaas.

Tussendoor heb ik zelfs een momenten gehad dat helemaal niks meer opstarten. Astro, Disney+ of iets anders.

HDMI kabels verwisseld, PS4 backup niet teruggezet. Weet eigenlijk even niet meer wat ik moet doen. Ben eigenlijk van plan om de 30 dagen te gebruiken en de PS5 retour te doen naar Bol.com en volgend jaar weer ergens een nieuwe te kopen.

Hebben jullie nog advies. ( Ben altijd blij dat tweakers er nog is om even te luchten )

Intel Core i7 920 2.67GHz | MSI X58 Pro-E | OCZ Gold 6GB DDR3 | XFX Radeon HD 4890 Black Edition | Samsung Spinpoint F1 | Logitech X-540 5.1 Speakerset | Hitachi DVD 6x/32x | NEC ND-3520A | PSP VITA | PS5 Disc | Sony KD-55XE9305 | PSN Galatios |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noresponse
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-09 00:56
Mijn broertje heeft contact gehad ivm lawaai en baalt als een stekker dit had hij ook met de PS4 pro en die was tot driemaal omgeruild en paar weken getest bij Sony.

Nu heeft hij weer contact gehad met Sony en ze ruilen niet om tenzij deze defekt is. Hij heeft het daarna maar via marktplaats aangeboden tegen zijn aankoopprijs en die werd overboden en dus heeft hij er geld aan overgehouden.

Nu wachten we beiden een jaartje en dan kijken we weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumpmeister
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 11:55
Bij mij is de Dualsense vandaag begonnen met driften, de rechterstick wilt nog wel eens een input naar beneden maken en dat is echt gruwelijk irritant. Wil je een stuk rennen met Demon's Souls, gaat je camera opeens naar de lucht kijken. Ik ga nog even kijken of wat van de oplossingen op het internet hiervoor werken, maar ik ben er bang voor...

Worst case is een controller niet lastig te vervangen, maar liever niet natuurlijk. Iemand anders die tegen zo'n probleem aan is gelopen?

FFXIV: Divyan Dawnborne | Switch FC: SW-8303-2261-5828 | Streamt obscure speedruns op Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11:26
Grumpmeister schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:31:
Bij mij is de Dualsense vandaag begonnen met driften, de rechterstick wilt nog wel eens een input naar beneden maken en dat is echt gruwelijk irritant. Wil je een stuk rennen met Demon's Souls, gaat je camera opeens naar de lucht kijken. Ik ga nog even kijken of wat van de oplossingen op het internet hiervoor werken, maar ik ben er bang voor...

Worst case is een controller niet lastig te vervangen, maar liever niet natuurlijk. Iemand anders die tegen zo'n probleem aan is gelopen?
Ik heb dergelijke problematiek gehad met de joycon van mijn switch. Snelwerkende contactspray ertussen en t verdwijnt een paar maanden om vervolgens terug te keren.

Zou een nieuwe controller halen voor 60 piek. Niet leuk maar ook niet het einde van de wereld.

Heb tot nog toe met mijn ps5 geen problemen. Enkel ac valhalla gespeeld though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumpmeister
JDdeV1992 schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:40:
[...]

Ik heb dergelijke problematiek gehad met de joycon van mijn switch. Snelwerkende contactspray ertussen en t verdwijnt een paar maanden om vervolgens terug te keren.

Zou een nieuwe controller halen voor 60 piek. Niet leuk maar ook niet het einde van de wereld.

Heb tot nog toe met mijn ps5 geen problemen. Enkel ac valhalla gespeeld though.
Eens, even kijken of ik deze richting Sony kan sturen om te laten repareren / vervangen. Beetje zo'n lastig geval, omdat het de controller was die bij de console zat. Dus moet je daarvoor eerst naar (in mijn geval) Mediamarkt om daar iets in werking te zetten of gewoon direct bij Sony aan de bel trekken? De stick drift lijkt een wat vaker voorkomend probleem te zijn binnen de controllers iig.

Maar goed, vandaag idd een nieuwe controller bestellen. Wilde er sowieso wel 2 hebben, dus dat scheelt.

FFXIV: Divyan Dawnborne | Switch FC: SW-8303-2261-5828 | Streamt obscure speedruns op Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscreamer
Noresponse schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:09:
Mijn broertje heeft contact gehad ivm lawaai en baalt als een stekker dit had hij ook met de PS4 pro en die was tot driemaal omgeruild en paar weken getest bij Sony.

Nu heeft hij weer contact gehad met Sony en ze ruilen niet om tenzij deze defekt is. Hij heeft het daarna maar via marktplaats aangeboden tegen zijn aankoopprijs en die werd overboden en dus heeft hij er geld aan overgehouden.

Nu wachten we beiden een jaartje en dan kijken we weer.
Toevallig nog gefilmd?
Klonk het net als de mijne?

https://youtu.be/2DpnUYfB9nk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscreamer
_VooDooMen_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:20:
Nou jongens en meisjes. Was helemaal hyped en super blij toen ik mijn PS5 had bemachtigd via bol.com vorige week vrijdag.

Begon met Astro en daar liep ik tegen een crash aan na ongeveer 20min. Ik dacht geen probleem dit loopt wel uit. Daarna Astro lekker uitgespeeld en klaar om met Spider-Man Miles Morales te beginnen en hier ging het fout. Na de intro en 20 min spelen report problem CE-108255-1. Helaas kwam dit steeds terug en heb ik vanochtend op advies van de CS van Sony via de safe mode fabrieksinstellingen teruggezet maar het probleem kwam weer en daarna via safemode optie 7 via hardeschijf de installatie opnieuw geïnstalleerd van de website van Sony. Maar net weer dezelfde error bij het opstarten helaas.

Tussendoor heb ik zelfs een momenten gehad dat helemaal niks meer opstarten. Astro, Disney+ of iets anders.

HDMI kabels verwisseld, PS4 backup niet teruggezet. Weet eigenlijk even niet meer wat ik moet doen. Ben eigenlijk van plan om de 30 dagen te gebruiken en de PS5 retour te doen naar Bol.com en volgend jaar weer ergens een nieuwe te kopen.

Hebben jullie nog advies. ( Ben altijd blij dat tweakers er nog is om even te luchten )
Ik heb het niet ervaren maar zo te zien ben je niet de enige https://www.cbsnews.com/n...or-code-ce-108255-1-help/

Had je al PS4 games geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noresponse
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-09 00:56
Starscreamer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:03:
[...]

Toevallig nog gefilmd?
Klonk het net als de mijne?

https://youtu.be/2DpnUYfB9nk
Hij was bezig en hij had het zelfde gevoel met zijn PS4 pro die overigens veel meer lawaai maakte alsof er een straaljager voorbij kwam en dat was compleet niet normaal, maar toen hij de PS5 ook weer lawaai /zoem maakte had hij wel een GVD moment van daar gaan we weer met een pre-order hij dacht meteen maar contact opnemen met de helpdesk en ruilen of willen het ook niet terug om te testen. Hij had geen zin zoals vorige en zag al absurde prijzen op marktplaats en dacht ik verkoop het gewoon meteen voor de prijs wat ik had betaald en dat werd al overboden. Hij heeft alles erbij gedaan en garantie en succes ermee. _/-\o_ Hij wacht nu tot er een goede deal komt ,maar gaf ook aan dat hij de PS5 mischien overslaat ,mede omdat de games ook al eens 10 euro duurder worden ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wings043
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2022
Afgelopen zaterdag mijn PS5 van bol.com binnengekregen. Erg tof apparaat en de mijne (gelukkig) muisstil. Ik merk echter wel dat ik af en toe een korte freeze heb tijdens het spelen van Demon Souls. Het is eigenlijk een iets minder heftige variant van dit: YouTube: Demon's Souls hitching/freezing/blurring

Ik heb geen idee of we het hier hebben over een software of hardware issue... Iemand ook dit issue gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door Wings043 op 08-12-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDdeV1992
Wings043 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:05:
Afgelopen zaterdag mijn PS5 van bol.com binnengekregen. Erg tof apparaat en de mijne (gelukkig) muisstil. Ik merk echter wel dat ik af en toe een korte freeze heb tijdens het spelen van Demon Souls. Het is eigenlijk een iets minder heftige variant van dit: YouTube: Demon's Souls hitching/freezing/blurring

Ik heb geen idee of we het hier hebben over een software of hardware issue... Iemand ook dit issue gehad?
Most likely software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wings043
Thanx, zou zomaar kunnen. Momenteel pas bij de tower knight maar zie veel filmpjes dat dit zich voordoet in de eerste area's. Ik ga vanaf donderdag cyberpunk spelen, als het zich hier niet voordoet lijkt het mij inderdaad een software issue. Bij bol.com kun je hem ook binnen 30 dagen retourneren mocht er wat zijn? Am I right?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr1ptkeeper
Wings043 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:05:

Met mijn launch PS5 heb ik de eerste week demon souls gespeeld (zo'n 15 uur) maar nooit zo'n freezes tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wings043
Cr1ptkeeper schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:10:
[...]

Met mijn launch PS5 heb ik de eerste week demon souls gespeeld (zo'n 15 uur) maar nooit zo'n freezes tegengekomen.
Dat is dan wel weer zorgwekkend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDdeV1992
Wings043 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:59:
[...]

Thanx, zou zomaar kunnen. Momenteel pas bij de tower knight maar zie veel filmpjes dat dit zich voordoet in de eerste area's. Ik ga vanaf donderdag cyberpunk spelen, als het zich hier niet voordoet lijkt het mij inderdaad een software issue. Bij bol.com kun je hem ook binnen 30 dagen retourneren mocht er wat zijn? Am I right?
Klopt maar weet wel dat retouneren betekent geld terug en geen nieuwe. Beter dus garantie gebruiken via Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_1980
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-11-2023
Ik heb sinds afgelopen zaterdag een PS5 en (gelukkig) nog geen problemen tegengekomen. Je hoort dan wel gezoem uit de PS5 als het doodstil is, maar tijdens het gamen merk je hier niks van.
Ik speel Demon's Souls met disc, en ja als de disc aan het draaien is maakt ie behoorlijk lawaai, maar dat stopt na ongeveer 30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:11
Grumpmeister schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:36:
[...]

Eens, even kijken of ik deze richting Sony kan sturen om te laten repareren / vervangen. Beetje zo'n lastig geval, omdat het de controller was die bij de console zat. Dus moet je daarvoor eerst naar (in mijn geval) Mediamarkt om daar iets in werking te zetten of gewoon direct bij Sony aan de bel trekken? De stick drift lijkt een wat vaker voorkomend probleem te zijn binnen de controllers iig.

Maar goed, vandaag idd een nieuwe controller bestellen. Wilde er sowieso wel 2 hebben, dus dat scheelt.
Ik heb ooit ook eens een minuscuul issue gehad met een bijgeleverde controller welke was gekocht via Amazon.
Wat hun mij toen vertelde was dat ze niet alleen de controller zelf terug namen voor omruil /reparatie whatever maar de console moest dan ook mee. Uiteindelijk heb ik 10% korting gekregen (jaar na aanschaf).
Geen 10% korting op nieuw maar op de destijds gehele aanschaf waarde _/-\o_

Ik zou een plan B bedenken dat als men moeilijk doet dat de console mee moet je dus beetje creatief moet zijn met de nieuw gekochte controller bij een ander filiaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscreamer
Michael_1980 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:19:
Ik heb sinds afgelopen zaterdag een PS5 en (gelukkig) nog geen problemen tegengekomen. Je hoort dan wel gezoem uit de PS5 als het doodstil is, maar tijdens het gamen merk je hier niks van.
Ik speel Demon's Souls met disc, en ja als de disc aan het draaien is maakt ie behoorlijk lawaai, maar dat stopt na ongeveer 30 seconden.
Dat dus gezoem als doodstil is ;)
Hoor hem ook alleen als mijn vriendin achter de PS5 zit met koptelefoon op.
Werk in de woonkamer (thuis) dan hoor je het gezoem. Gelukkig geen straaljager zoals mijn OG PS4 O-)
Maar is wel degelijk aanwezig ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VooDooMen_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:00
Starscreamer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:28:
[...]

Ik heb het niet ervaren maar zo te zien ben je niet de enige https://www.cbsnews.com/n...or-code-ce-108255-1-help/

Had je al PS4 games geprobeerd?
Ik ga vanavond nog een keer fabrieksinstellingen terugzetten en geen Spiderman installeren. Kijken hoe het dan gaat met een paar potjes BFV.

Intel Core i7 920 2.67GHz | MSI X58 Pro-E | OCZ Gold 6GB DDR3 | XFX Radeon HD 4890 Black Edition | Samsung Spinpoint F1 | Logitech X-540 5.1 Speakerset | Hitachi DVD 6x/32x | NEC ND-3520A | PSP VITA | PS5 Disc | Sony KD-55XE9305 | PSN Galatios |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscreamer
_VooDooMen_ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:37:
[...]

Ik ga vanavond nog een keer fabrieksinstellingen terugzetten en geen Spiderman installeren. Kijken hoe het dan gaat met een paar potjes BFV.
Ik heb overig geen problemen gehad met Spider-man maar ik heb de digitale versie van spel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_1980
Starscreamer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:37:
[...]

Dat dus gezoem als doodstil is ;)
Hoor hem ook alleen als mijn vriendin achter de PS5 zit met koptelefoon op.
Werk in de woonkamer (thuis) dan hoor je het gezoem. Gelukkig geen straaljager zoals mijn OG PS4 O-)
Maar is wel degelijk aanwezig ;(
Haha ja als het verder doodstil in huis is natuurlijk 😉.
Ja gezoem is zeker aanwezig, maar geluidsniveau is niet zo hoog dat het storend is. Mijn PS4 Pro was ook net een straaljager en dat was zo storend dat speelplezier verdween tijdens gamen op dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timetje100
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 21:17
Michael_1980 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:43:
[...]

Haha ja als het verder doodstil in huis is natuurlijk 😉.
Ja gezoem is zeker aanwezig, maar geluidsniveau is niet zo hoog dat het storend is. Mijn PS4 Pro was ook net een straaljager en dat was zo storend dat speelplezier verdween tijdens gamen op dat ding.
Ik heb dat nu dus ook, ik kan eventueel mijn ps5 omruilen maar lost dit het probleem op?
Het gezoem is er alleen tijdens gamen als de disk erin zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michael_1980
timetje100 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:24:
[...]

Ik heb dat nu dus ook, ik kan eventueel mijn ps5 omruilen maar lost dit het probleem op?
Het gezoem is er alleen tijdens gamen als de disk erin zit.
Ik heb het idee dat (bijna) iedereen dit heeft en het "hoort" bij de 1e generatie PS5. Ben bang dat omruilen geen nut heb. Met een beetje pech is het nog erger bij je volgende exemplaar. Ik zou zeggen, als het niet al te hinderijk is gewoon je huidige PS5 houden. Andere optie is verkopen en wachten tot kinderziektes verholpen zijn en dan pas weer een PS5 kopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDdeV1992
Maken we ons nu ook al druk om een beetje gezoem jongens? Lekker genieten van dat ding en niet zo erg op letten... overdrijven is ook een vak.

En vind je het echt zo'n probleem dan lekker wachten en aan het einde van je jaar garantie omruilen wanneer er meer voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmar1990
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 09:52
Helaas vandaag mijn Dualsense voor reparatie op kunnen sturen. R2 zo slap als maar gaat en een rammelend geluid bij beide triggers. Vermoed dat het veertje er in geknapt is. Eens zien hoe lang dit gaat duren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwembroek
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:35
Noresponse schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:02:
[...]

Hij was bezig en hij had het zelfde gevoel met zijn PS4 pro die overigens veel meer lawaai maakte alsof er een straaljager voorbij kwam en dat was compleet niet normaal, maar toen hij de PS5 ook weer lawaai /zoem maakte had hij wel een GVD moment van daar gaan we weer met een pre-order hij dacht meteen maar contact opnemen met de helpdesk en ruilen of willen het ook niet terug om te testen. Hij had geen zin zoals vorige en zag al absurde prijzen op marktplaats en dacht ik verkoop het gewoon meteen voor de prijs wat ik had betaald en dat werd al overboden. Hij heeft alles erbij gedaan en garantie en succes ermee. _/-\o_ Hij wacht nu tot er een goede deal komt ,maar gaf ook aan dat hij de PS5 mischien overslaat ,mede omdat de games ook al eens 10 euro duurder worden ..
Lekker overslaan en 7 jaar wachten totdat de PS6 er is met wederom een luide fan, games die 10 euro duurder zijn.....misschien dan maar een andere hobby zoeken...

“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:40
Ik heb zojuist gekeken, zelf heb ik de "stillere" fan en mijn broer de minder stille!

Zometeen even vergelijken welke stiller is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:10

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
sinds vandaag is er weer een firmware update uit.

Version 20.02-02.30.00

This system software update improves system performance.
Resolved an issue where data transfers and downloads were cancelled when trying to download content while a data transfer from a PS4 is in progress.
Some issues that were causing errors during text input in some PS4 games have been resolved.
The connection stability has been improved for some Wi-Fi routers.

https://www.playstation.c...ware/ps5/system-software/

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aura_voluptatem
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-05-2021
Chaoss schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:20:
sinds vandaag is er weer een firmware update uit.

Version 20.02-02.30.00

This system software update improves system performance.
Resolved an issue where data transfers and downloads were cancelled when trying to download content while a data transfer from a PS4 is in progress.
Some issues that were causing errors during text input in some PS4 games have been resolved.
The connection stability has been improved for some Wi-Fi routers.

https://www.playstation.c...ware/ps5/system-software/
Deze update heeft voor mij momenteel de error CE-108255-1 gefixed bij Little Hope. De game crashte steeds op hetzelfde specifieke moment. Ik had dit gisteren 5 keer tegengekomen, maar nu crasht het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SXander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:11
Zijn er mensen bij wie een activity cards "vast zit"? Ik heb altijd een kaart open staan om een vriend te joinen in Warzone ook al is hij helemaal niet online. Niet echt heel erg maar toch irriteer ik me eraan. Had Warzone even verwijderd en toen weer de card niet meer getoond maar kwam gelijk weer nadat ik de game opnieuw geïnstalleerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easy-cloud
De stillere ventilator is inderdaad iets stiller, maar ook een andere toonhoogte dan de minder stille.

Het verschil merk je alleen maar zodra het verder helemaal stil is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Laatst online: 08:32
Grumpmeister schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:31:

Ik heb dit helaas ook met de rechterstick. Die geeft spontaan input om naar links te bewegen, heel irritant. Ik weet niet of ik bij Bol of bij Sony moet zijn voor dit probleem maar ik probeert het eerst bij Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter711
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-01 22:52
easy-cloud schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:15:
De stillere ventilator is inderdaad iets stiller, maar ook een andere toonhoogte dan de minder stille.

Het verschil merk je alleen maar zodra het verder helemaal stil is!
Waarom een uitroepteken?
En hoe ben je tot die conclusie gekomen?
Heb je tientallen PS5's thuis ;w

[ Voor 4% gewijzigd door Peter711 op 09-12-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:02
Peter711 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:27:
[...]

Waarom een uitroepteken?
Heb je tientallen PS5's thuis met een verschillende ventilator ? ;w
Er zouden twee verschillende ventilatoren in omloop zijn en als je 2 PS5's hebt met toevallig andere ventilatoren dan merk je het verschil wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easy-cloud
Peter711 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:27:
[...]

Waarom een uitroepteken?
Heb je tientallen PS5's thuis ;w
Nee twintig :+, just kidding

Ik heb die van mijn broer en de mijne vergeleken :) Heb geprobeerd decibel te meten maar dat verschil is erg klein, voor mijn gevoel is de toonhoogte anders en is de luidere niet 100% in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
JDdeV1992 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:57:
Maken we ons nu ook al druk om een beetje gezoem jongens? Lekker genieten van dat ding en niet zo erg op letten... overdrijven is ook een vak.

En vind je het echt zo'n probleem dan lekker wachten en aan het einde van je jaar garantie omruilen wanneer er meer voorraad is.
Quote verwijderd.

Soms wil je ook nog wel eens hoog frequentie hebben.

Iedereen begrijpt heus wel dat er kinderziektes zijn maar deze console maker heeft tig jaar en ervaring op zak. Het zou zeker gezien de vorige generatie niet mogen gebeuren. Het voelt het of zij er niks van geleerd hebben en de release maar hebben gepushed.

Dat mensen zeggen het niet als een probleem te ervaren is altijd zo’n dooddoener. Hetzelfde als je te horen krijgt dat het apparatuur naar behoren functioneert. Totdat hij of zij er zelfs mee te maken krijgt en dan zijn de rollen opeens omgekeerd.

Edit: Voor de leuke mensen onder ons die alles (te) letterlijk nemen heb ik mijn voorbeeld aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door MoldyInko op 09-12-2020 18:20 . Reden: Voorbeeld weggehaald. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter711
easy-cloud schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:42:
[...]

Nee twintig :+, just kidding

Ik heb die van mijn broer en de mijne vergeleken :) Heb geprobeerd decibel te meten maar dat verschil is erg klein, voor mijn gevoel is de toonhoogte anders en is de luidere niet 100% in balans.
Ik wilde je niet aanvallen. ;) Maar ja het is mij bekend dat er verschillende Fans geplaatst zijn in de PS5.
De Fan in mijn PS5 geeft echter een zeer irritant geluid ook als het niet stil is zelfs luider. Lijkt erop dat ook binnen het type ventilator zelf nogal een kwaliteitsverschil bestaat. Zo jammer want mijn XBSX is echt stil en daar lees je ook niet zoveel berichten over lawaai. Ik krijg de indruk dat ze tijdens productie erachter zijn gekomen dat ze niet genoeg ventilatoren hadden en toen maar overal vandaan ventilatoren hebben geronseld 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

MoldyInko schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:56:
[...]

Vergelijk het eens met een piep wat je in oor hoort. Niet een minuut, niet een uur maar de hele tijd. Dat is gewoon irritant en valt niet onder de noemer genieten.

Iedereen begrijpt heus wel dat er kinderziektes zijn maar deze console maker heeft tig jaar en ervaring op zak. Het zou zeker gezien de vorige generatie niet mogen gebeuren. Het voelt het of zij er niks van geleerd hebben en de release maar hebben gepushed.

Dat mensen zeggen het niet als een probleem te ervaren is altijd zo’n dooddoener. Hetzelfde als je te horen krijgt dat het apparatuur naar behoren functioneert. Totdat hij of zij er zelfs mee te maken krijgt en dan zijn de rollen opeens omgekeerd.
Als je het geluid van een console echt vergelijkt met tinitus, dan heb je het echt niet meer begrepen.

*knip* op de man

[ Voor 5% gewijzigd door Geronimous op 09-12-2020 22:36 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
*knip* rapporteren, niet reageren.

[ Voor 91% gewijzigd door Geronimous op 09-12-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ik heb zelf (gelukkig) geen tinitus, maar ik kan me wel inbeelden dat mensen met tinitus er juist het minste/geen last van hebben als ze ook naar andere zaken luisteren. Het is net als er stilte is dat het het meest stoort.
Dus in die zin gaat de vergelijking met tinitus helemaal niet op, integendeel, het is een argument voor zij die het probleem relativeren of downplayen (afhankelijk van wie je bent :) ).

Het is wel een feit dat het geen consistent probleem is. Ik heb een zeer goed gehoor en ben ook gevoelig aan bepaalde geluiden, maar kan niet zeggen dat mijn PS5 me stoort. Of toch, er zijn alweer geluidjes in de UI die naar mijn gehoor gewoon distorted klinken. Dat was met de PS3 bvb ook al het geval. Ze klinken gewoon rauw en doen mij bijna fysiek pijn :p. Zal er nog eens op letten welke ik juist bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter711
Vandaag de update PS5 gedaan helaas even er niet aan gedacht de controller via USB aan te sluiten dus controller is niet geupdate. Nogal vreemd dat bij de controller niet de setting software update aanwezig is.
Hopelijk krijg ik morgen wel de popup weer terug. Van alles al geprobeerd. op basis internet messages.delete controller aan uit . via usb aan achterkant... switchen tussen usb en bluetooth lijkt erop dat (gelezen op PS5 site) dat je dan 24 uur moet wachten. Mwah bij mijn oude Nvidia Shield is dat zelfs beter geregeld.
Wel firmware update console later handmatig te doen maar niet handmatig later de firmware controller pushen mmmm
Wellicht reset console maar dat lijkt me nou niet echt een lekkere oplossing.... ;) en internet verbinding verbreken .... datum op morgen zetten.. Kom op Sony "room for improvement"
Met die brakke firmware console en blijkbaar controller wil ik toch wel graag zo snel mogelijk de firmware /software updaten ... |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Peter711 op 09-12-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Peter711 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:42:
Van alles al geprobeerd. op basis internet messages.delete controller aan uit . via usb aan achterkant... switchen tussen usb en bluetooth lijkt erop dat (gelezen op PS5 site) dat je dan 24 uur moet wachten.
Is er dan iets dat zo broken is momenteel dat je persé die controller update nu moet doen ? Denk dat het inderdaad gewoon een feature is waarbij je kunt cancelen en dan pas x uur later terug gevraagd wordt de update te doen. Vergelijkbaar met hoe je bvb op Windows een update kunt uitstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDdeV1992
MoldyInko schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:56:
[...]

Quote verwijderd.

Edit: Voor de leuke mensen onder ons die alles (te) letterlijk nemen heb ik mijn voorbeeld aangepast.
Hey, had je originele voorbeeld ook gelezen hoor. Even voor de goede orde ik sluit me niet aan bij de te uitbundige reacties die je daarop hebt mogen ontvangen.

Mijn punt is meer, dat veel mensen niets opmerken, totdat ze er iets over lezen en er dan vervolgens op gaan letten. Het zelfde gebeurd met hypochrondrie en hyperfocus. (Wat je aandacht geeft groeit)

Elk apparaat zoomt, bromt of wat dan ook wel eens. Persoonlijk vind ik het zonde als je daar zo op let dat het je plezier vergalt.

Uiteraard moet de geluidsproductie binnen het normale zijn maar denk dat veel problemen ook zijn te herleiden naar hyperfocus op "wat hoor ik? Ojee gaat dat wel goed met mijn nieuwe ps5?"

Verder moet iedereen zelf bepalen wat voor hem/haar acceptabel is. Daarom ook mijn advies, toch garantie gebruiken? Wacht egen tot er meer voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-10 14:20
Hier gaat de ps retour sony. Vanmiddag wilde ik hem aanzetten en de ps gaf een piep. Echter geen lampje of iets anders. Disc uitwerpen, wel een piep maar geen eject. Alles geprobeerd wat staat aangegeven maar helaas. Nu moet hij naar sony en vanaf ontvangst daar kan het 15 werkdagen duren....

• Slash500
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-10 19:04
Ben nog steeds aan het twijfelen om te kijken of ik mijn ps5 moet aanmelden bij Sony wegens coil whine.

Ik heb redelijk goed gehoor en aangezien een vrij hoge frequentie is irriteer ik mij er wel aan, het is ook goed hoorbaar op 3 meter waar ik zit zeker bv bij demons souls wat vrij stil kan zijn.

Nu heb ik nooit foil whine gehad op pc dus weet ik niet of ik overdrijf maar het klinkt als volgt https://voca.ro/1Dx8EsHbwT3n

Is dit normaal of toch iets te luid?

• Starscreamer
Slash500 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:05:
Ben nog steeds aan het twijfelen om te kijken of ik mijn ps5 moet aanmelden bij Sony wegens coil whine.

Ik heb redelijk goed gehoor en aangezien een vrij hoge frequentie is irriteer ik mij er wel aan, het is ook goed hoorbaar op 3 meter waar ik zit zeker bv bij demons souls wat vrij stil kan zijn.

Nu heb ik nooit foil whine gehad op pc dus weet ik niet of ik overdrijf maar het klinkt als volgt https://voca.ro/1Dx8EsHbwT3n

Lijkt alsof er eerst een scheet komt :X
Maar ik zou je gerust stellen die van mij maakt ook dat geluid en is niet hinderlijk als geluid tv aan staat ;)

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-10 20:40
Slash500 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 08:05:

ik heb dit ook, en twee vrienden van me ook, ik ben best gevoellig voor dit soort geluiden en heb hem inmiddels wat verder weg gezet en met headset op merk ik het niet. Krijg morgen nog een unit binnen dan ga ik even vergelijken.

• Hulleman
Nieuwe bug. De PS5 discdrive stopt nu helemaal niet meer met spinnen... ding gaat al een half uur te keer bij het spelen van borderlands 3

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Peter711 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:42:
Vandaag de update PS5 gedaan helaas even er niet aan gedacht de controller via USB aan te sluiten dus controller is niet geupdate. Nogal vreemd dat bij de controller niet de setting software update aanwezig is.
Hopelijk krijg ik morgen wel de popup weer terug. Van alles al geprobeerd. op basis internet messages.delete controller aan uit . via usb aan achterkant... switchen tussen usb en bluetooth lijkt erop dat (gelezen op PS5 site) dat je dan 24 uur moet wachten. Mwah bij mijn oude Nvidia Shield is dat zelfs beter geregeld.
Wel firmware update console later handmatig te doen maar niet handmatig later de firmware controller pushen mmmm
Wellicht reset console maar dat lijkt me nou niet echt een lekkere oplossing.... ;) en internet verbinding verbreken .... datum op morgen zetten.. Kom op Sony "room for improvement"
Met die brakke firmware console en blijkbaar controller wil ik toch wel graag zo snel mogelijk de firmware /software updaten ... |:(
Go to Network settings, disable internet connection

Go to System set the date to next day

Turned off the PS5 and then turned it on.

dit heeft geholpen bij mij.

• Soussi.
  • Laatst online: 01-01-2021
Gek ik kreeg na de fw update een melding om de controller te updaten. De 2de controller nadien ook aan gezet en kreeg ook meteen de melding om te updaten.

• Peter711
Soussi. schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:25:
Gek ik kreeg na de fw update een melding om de controller te updaten. De 2de controller nadien ook aan gezet en kreeg ook meteen de melding om te updaten.
Ja dat kan ik had echter de controller niet opt USB aangesloten ... dan kan je alleen remind me later selecteren.
Nu 24 uur later (niet vanochtend vroeg) kreeg ik pas weer de popup....controller nu wel aangesloten en update geselecteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter711
Vegetto schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:52:
[...]

ik heb dit ook, en twee vrienden van me ook, ik ben best gevoellig voor dit soort geluiden en heb hem inmiddels wat verder weg gezet en met headset op merk ik het niet. Krijg morgen nog een unit binnen dan ga ik even vergelijken.
Hoop voor je dat dat er een is die ze ook naar reviewers hebben gestuurd.
Op zich natuurlijk een f... actie van Sony maar ja .... alles doen om verkoop te boosten.
Het is dat de Sony Exclusive games goed zijn dus komen ze ermee weg :(
Krijg nu ook de indruk dat er wellicht verschillende drives in PS5 zitten als ik hier zo de berichten lees, of een drive met slechte of geen quality control ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Peter711 op 11-12-2020 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jer0entjeh88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-10 11:13

Jer0entjeh88

display: grid;

Zijn er mensen die ervaring hebben met hun console terugsturen naar bol.com / Sony door fan geluid? Mijn PS5 heb ik sinds zaterdag en hij maakt echt een irritant fan geluid. Je hoort het duidelijk op 3,5 meter afstand met game geluid aan. Ik merk dat ik me er heel erg aan stoor en dat heb ik nooit met de PS4 gehad. (die toch ook veel lawaai maakte, maar ander geluid).

Mijn vriendin zat gister een Netflix serie te kijken op de iPad, ik had een headset op in de PS5 en op een gegeven moment tikte ze op m'n schouder waarom hij zoveel lawaai maakt... Het is geen heel hard geluid maar een heel indringend geluid wat snel irriteert.

Geluid: https://drive.google.com/...-23TBwRvp8m9N4gGCtDe/view

Ik ben benieuwd of mensen hun PS5 om die reden hebben teruggestuurd / ter vervanging hebben gestuurd?

[ Voor 8% gewijzigd door Jer0entjeh88 op 11-12-2020 10:38 ]

"Ideas are easy. Implementation is hard." | PSN: JSKam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr1ptkeeper
Jer0entjeh88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:28:
Zijn er mensen die ervaring hebben met hun console terugsturen naar bol.com / Sony door fan geluid? Mijn PS5 heb ik sinds zaterdag en hij maakt echt een irritant fan geluid. Je hoort het duidelijk op 3,5 meter afstand met game geluid aan. Ik merk dat ik me er heel erg aan stoor en dat heb ik nooit met de PS4 gehad. (die toch ook veel lawaai maakte, maar ander geluid).

Mijn vriendin zat gister een Netflix serie te kijken op de iPad, ik had een headset op in de PS5 en op een gegeven moment tikte ze op m'n schouder waarom hij zoveel lawaai maakt... Het is geen heel hard geluid maar een heel indringend geluid wat snel irriteert.

Ik ben benieuwd of mensen hun PS5 om die reden hebben teruggestuurd / ter vervanging hebben gestuurd?
Ik had hetzelfde probleem met twee verschillende PS5's. Ik heb de mijne terug binnengebracht bij Gamemania en die zullen hem opsturen naar Sony. Dus heb nog niet rechtstreeks contact gehad met Sony.
Console zal 2 à 3 weken weg zijn.

Het geluid is inderdaad heel storend en anders dan het geluid die de PS4 maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grumpmeister
D. Ninjai schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:29:
[...]

Ik heb dit helaas ook met de rechterstick. Die geeft spontaan input om naar links te bewegen, heel irritant. Ik weet niet of ik bij Bol of bij Sony moet zijn voor dit probleem maar ik probeert het eerst bij Sony.
Had je hier al iets op gehoord? Aangezien ik afgelopen woensdag onder het mes ben gegaan heb ik er verder nog niks mee kunnen doen zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Laatst online: 08:32
Grumpmeister schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:39:
[...]

Had je hier al iets op gehoord? Aangezien ik afgelopen woensdag onder het mes ben gegaan heb ik er verder nog niks mee kunnen doen zelf.
Heb nog niets ondernomen. Las op reddit dat je de controller naar Sony kan opsturen en dat je zelf een doos moet regelen. Ik heb alleen geen zin om een tijd zonder controller te zitten dus ik laat het voor nu even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starscreamer
Jer0entjeh88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:28:

Na mijn idee vrij normaal O-)
Doet ie van mij ook ;)
Is trouwens niet de fan ;) wordt beweerd power supply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Ben ik de enige die regelmatig geen geluid heeft in het menu van de PS5 ? Als ik de PS5 uit rust haal, dan heb ik minstens een minuut lang, niets van geluid. Als ik dan naar Settings ga, dan schiet het geluid ineens in gang. Maar als ik dan in de UI bvb een minuut lang niets doe, dan is het geluid opnieuw weg en komt het weer pas terug nadat ik al een hoop dingen in de UI doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter711
Twixie schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:59:
Ben ik de enige die regelmatig geen geluid heeft in het menu van de PS5 ? Als ik de PS5 uit rust haal, dan heb ik minstens een minuut lang, niets van geluid. Als ik dan naar Settings ga, dan schiet het geluid ineens in gang. Maar als ik dan in de UI bvb een minuut lang niets doe, dan is het geluid opnieuw weg en komt het weer pas terug nadat ik al een hoop dingen in de UI doe.
Ik heb nadat ik om de zoveel tijd geen geluid had en apparaten uit of aan gingen als ik dat niet wilde, al jaren geleden HDMI CEC uitgezet op mijn receiver tv en alle aangesloten apparaten.
Staat dat wellicht bij jou aan?
Pagina: 1 ... 3 ... 24 Laatste

Let op:
Waar kan ik garantie claimen?

- Hoofdzakelijk bij de verkopende winkel (wettelijke- of consumentengarantie): in NL/BE n.a.v. Europese regelgeving minstens 2 jaar*
- Bij Sony zelf (fabrieksgarantie): tot 1 jaar na originele aankoopdatum. Sony heeft als fabrikant geen verplichtingen, die liggen wettelijk gezien bij de verkoper.
Let op: Als je direct bij Sony koopt geld het eerste punt en krijg je bij Sony ook minstens 2 jaar garantie.

Garantie geldt in beide gevallen voor het volledige product, dus ook meegeleverde accessoires zoals de controller.
*: Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Men spreekt ook wel over de 'verwachte levensduur', maar deze is in de praktijk lastig vast te stellen. De meeste verkopers houden de EU richtlijnen aan en geven meestal minstens 2-3 jaar garantie op electronica. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je daarna geen wettelijke garantie meer kunt claimen.
- de eerste 6 óf 12 maanden** maanden na verkoop ligt de bewijslast voor een defect altijd bij de verkoper. Daarna ligt die bewijslast bij jou als consument. Dit kan van belang zijn bij een garantieclaim; meer info in de links onderaan
- In NL en Belgie is de verkoper altijd wettelijk aansprakelijk voor de afhandeling van garantie. Een verkoper mag je nooit doorverwijzen naar de fabrikant of kosten rekenen voor de afhandeling.

Meer info:
• * https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
• ** https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt
https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie