Om de fan er volledig uit te halen moet je een sticker los maken om aan de kabel te geraken. Hierdoor zou je de garantie kwijt spelen.Starscreamer schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:49:
[...]
Fan vervangen en garantie eraf? Dat weet ik nog niet zo zeker
Ik neem de gok in ieder geval niet
Dat is niet echt een sticker te noemen hoor.. Het is een stuk plastic met plaklaag. Je kunt die zo weer terugdrukken. Als je de PS5 naar Sony stuurt kun je gewoon je originele fan terugplaatsen en zie je er niets van.
Maar @Marches dat is het bekende UFO geluid inderdaad. Heb dit ook met mijn Nidec ventilator. Daarom heb ik er een andere ingezet omdat ik gek werd van het geluid. Vooral na een poosje gamen.
Maar @Marches dat is het bekende UFO geluid inderdaad. Heb dit ook met mijn Nidec ventilator. Daarom heb ik er een andere ingezet omdat ik gek werd van het geluid. Vooral na een poosje gamen.
Ik heb een maand terug mijn PS5 opgestuurd voor garantie voor kapotte disc drive (via Bol naar Sony zelf).Starscreamer schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:49:
[...]
Fan vervangen en garantie eraf? Dat weet ik nog niet zo zeker
Ik neem de gok in ieder geval niet
Vantevoren heb ik mijn originele NMB fan eruitgehaald en een goedkope Nidec van Marktplaats er in gedraait.
Ik heb (dezelfde S/N) ps5 gerepareerd terug gekregen en ze hebben daar niet gezien dat ik de fan heb vervangen
Was het niet zo dat je gewoon je garantie blijft houden, zelfs al vervang je de fan (natuurlijk dan wel de originele terug plaatsen wanneer je garantie aanspraak doet)? Volgens mij zijn de "remove sticker voids warranty"-stickers tegenwoordig niet meer toegestaan ivm the right to repair, o.i.d.?AppleFan2007 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:20:
[...]
Om de fan er volledig uit te halen moet je een sticker los maken om aan de kabel te geraken. Hierdoor zou je de garantie kwijt spelen.
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Of winkels zelf moeilijk gaan doen kan ik niet zeggen.Kalder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:12:
[...]
Was het niet zo dat je gewoon je garantie blijft houden, zelfs al vervang je de fan (natuurlijk dan wel de originele terug plaatsen wanneer je garantie aanspraak doet)? Volgens mij zijn de "remove sticker voids warranty"-stickers tegenwoordig niet meer toegestaan ivm the right to repair, o.i.d.?
Maar Sony heeft in de teardown video duidelijk gemaakt dat als je stickers verwijdert je je garantie verliest.
Ik weet niet of dat wettelijk mag maar ga je zo een zaak echt voor de rechtbank slepen?
Daarom raad ik aan iedereen aan om niets te verwijderen tenzij je echt er een zaak wil van maken.
Edit:
Staat dus duidelijk in de garantie voorwaarden.3. SIEE behoudt zich het recht voor om een claim op grond van deze garantie af te wijzen indien:
a. het garantiezegel en het serienummer op het product zijn beschadigd, gewijzigd, verwijderd of onleesbaar gemaakt; en
b. Er bewijs is dat er (al dan niet succesvol) is geprobeerd de behuizing van het product te openen of te verwijderen.
[ Voor 21% gewijzigd door AppleFan2007 op 08-12-2021 11:40 ]
Het is echter geen garantiezegel (hij breekt/scheurt niet in stukjes en er wordt geen tekst zichtbaar als je hem omhoog getild hebt) maar een doodnormale zwarte sticker die de holte afschermt waar de stekker van de fan op een printplaat aangesloten wordt.
Daarbij verwijder je niets
Je tilt de sticker aan 1 kant omhoog om bij de stekker te komen. Naderhand druk je hem weer vast. Als je dit doet zonder een zichtbare vouw te maken (en geen 10x doet waardoor de plaklaag eventueel minder wordt) dan is het voor Sony niet eens te zien dat hij los geweest is.
Je tilt de sticker aan 1 kant omhoog om bij de stekker te komen. Naderhand druk je hem weer vast. Als je dit doet zonder een zichtbare vouw te maken (en geen 10x doet waardoor de plaklaag eventueel minder wordt) dan is het voor Sony niet eens te zien dat hij los geweest is.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Maar dan zou je er niet eens een SSD in kunnen zetten, want dan moet je de behuizing er ook af halen.AppleFan2007 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:36:
[...]
Of winkels zelf moeilijk gaan doen kan ik niet zeggen.
Maar Sony heeft in de teardown video duidelijk gemaakt dat als je stickers verwijdert je je garantie verliest.
Ik weet niet of dat wettelijk mag maar ga je zo een zaak echt voor de rechtbank slepen?
Daarom raad ik aan iedereen aan om niets te verwijderen tenzij je echt er een zaak wil van maken.
Edit:
[...]
Staat dus duidelijk in de garantie voorwaarden.
Ik hoop oprecht dat ze dat niet als behuizing zien.Kalder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:49:
[...]
Maar dan zou je er niet eens een SSD in kunnen zetten, want dan moet je de behuizing er ook af halen.
De behuizing lijkt me meer de zwarte platen waar de fan zelf is op gemonteerd en niet de witte platen.
Ik had op verschillende plaatsen al gelezen dat het je garantie zou schenden. Nu heb ik even verder gezocht en ik kom op verschillende antwoorden terecht. Sommige zeggen dat de sticker een garantie zegel is en anderen - zoals jij - zeggen dat het niet zo is.Yucko schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:24:
Het is echter geen garantiezegel (hij breekt/scheurt niet in stukjes en er wordt geen tekst zichtbaar als je hem omhoog getild hebt) maar een doodnormale zwarte sticker die de holte afschermt waar de stekker van de fan op een printplaat aangesloten wordt.
Ik geloof je volledig als je zegt dat je zelf mag vervangen, al ga ik er me zelf niet aan wagen zolang ik nog garantie heb.
omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, hieronder een foto van mijn PS5 zoals hij destijds op mijn keukentafel lag toen ik de fan ging vervangen (klik voor grotere versie)AppleFan2007 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:58:
[...]
Ik had op verschillende plaatsen al gelezen dat het je garantie zou schenden. Nu heb ik even verder gezocht en ik kom op verschillende antwoorden terecht. Sommige zeggen dat de sticker een garantie zegel is en anderen - zoals jij - zeggen dat het niet zo is.
Ik geloof je volledig als je zegt dat je zelf mag vervangen, al ga ik er me zelf niet aan wagen zolang ik nog garantie heb.

Rood-omkaderd is de zwarte sticker waaronder de aansluiting van de fan op de printplaat zit en welke je dus bovenaan (daar waar je de kabels eronder ziet verdwijnen) moet optillen. De sticker hoeft er dus niet in zijn geheel vanaf gehaald te worden.
Rechtsboven naast deze zwarte sticker zie je trouwens inderdaad een "Waranty void'-sticker, maar hier hoef je dus niets mee te doen om de fan te verwisselen.
Wellicht dat sommige mensen daarmee in de war zijn
[ Voor 4% gewijzigd door Yucko op 10-08-2023 14:10 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Ik weet wel degelijk over welke sticker het ging. De warranty void sticker had ik ook al gezien.Yucko schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:06:
[...]
omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden, hieronder een foto van mijn PS5 zoals hij destijds op mijn keukentafel lag toen ik de fan ging vervangen (klik voor grotere versie)
[Afbeelding]
Rood-omkaderd is de zwarte sticker waaronder de aansluiting van de fan op de printplaat zit en welke je dus bovenaan (daar waar je de kabels eronder ziet verdwijnen) moet optillen. De sticker hoeft er dus niet in zijn geheel vanaf gehaald te worden.
Rechtsboven naast deze zwarte sticker zie je trouwens inderdaad een "Waranty void'-sticker, maar hier hoef je dus niets mee te doen om de fan te verwisselen.
Wellicht dat sommige mensen daarmee in de war zijn
Ik had gewoon op meerdere plekken al gelezen dat je de garantie kwijt was en op zich vond ik het ook al raar dat ze er een sticker zouden opplakken als het je garantie toch niet schend.
Ok en dan kijkend naar mijn situatie. Het geluid wat hij nu maakt is voor mij niet acceptabel. Ik heb echt last van de frequentie van die piep. Terugsturen voor reparatie gaat waarschijnlijk niet werken omdat Sony dit niet als probleem ziet. Zelf open maken en evt fan vervangen gaat mogelijk ten koste van garantie. Vat ik dit zo goed samen? Ik sta bijna op het punt om hem tegen aankoopprijs op marktplaats te zetten. 😳AppleFan2007 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:13:
[...]
Ik weet wel degelijk over welke sticker het ging. De warranty void sticker had ik ook al gezien.
Ik had gewoon op meerdere plekken al gelezen dat je de garantie kwijt was en op zich vond ik het ook al raar dat ze er een sticker zouden opplakken als het je garantie toch niet schend.
Je kan contact opnemen met support en vragen of ze de PS5 willen vervangen. Probeer dat zeker eens, je weet nooit dat je een vriendelijke medewerker hebt aan de lijn.Marches schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:29:
[...]
Ok en dan kijkend naar mijn situatie. Het geluid wat hij nu maakt is voor mij niet acceptabel. Ik heb echt last van de frequentie van die piep. Terugsturen voor reparatie gaat waarschijnlijk niet werken omdat Sony dit niet als probleem ziet. Zelf open maken en evt fan vervangen gaat mogelijk ten koste van garantie. Vat ik dit zo goed samen? Ik sta bijna op het punt om hem tegen aankoopprijs op marktplaats te zetten. 😳
Ze zeggen hier in een paar post dat het de garantie niet schend, als je dan zin hebt om zelf / je zelf vertrouwt de fan te vervangen kan je het doen.
Ik weet hoe ondragelijk het geluid kan zijn. Had ook zo'n lawaai NIDEC FANMarches schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:29:
[...]
Zelf open maken en evt fan vervangen gaat mogelijk ten koste van garantie. Vat ik dit zo goed samen? Ik sta bijna op het punt om hem tegen aankoopprijs op marktplaats te zetten. 😳
Zelf een NMB fan gekocht. Je kan totaal niet zien dat de fan vervangen is. Je kunt altijd bij defect de oude fan terugplaatsen. Je verbreekt geen zegels...je kan het zwarte plakkende gedeelte gewoon oplichten waar de draden FAN eronder door gaan en na plaatsen nieuwe FAN het zwarte tape weer vastplakken (plakt nog net zo goed). Gebruik een klein tangetje Wees wel heel voorzicht met loswippen connector oude fan met het tangetje.
Heel voorzichtig heen en weer wiebelen. Niet teveel omhoog bewegen anders schiet tangetje los met kans dat je de draden beschadigd.
[ Voor 26% gewijzigd door Peter711 op 09-12-2021 23:03 ]
Mijn playatation 5 gaat op willekeurige momenten aan. Voorheen had ik dit probleem niet en er is niks veranderd. Iemand die het zelfde probleem heeft gehad?
Power en HDMI instellingen eens controleren? Ik heb net een instellingen reset gedaan vanwege een defecte controller (2e in half jaar tijd, slechte zaak), en heb HDMI CEC weer handmatig uitgezet anders sprong mijn PS5 iedere keer aan bij aanzetten TV. Met de Ps3 hier overigens ook last van gehad, moest ook een bepaalde instelling uitgezet worden, weet niet meer precies welke.Paulkk schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:40:
Mijn playatation 5 gaat op willekeurige momenten aan. Voorheen had ik dit probleem niet en er is niks veranderd. Iemand die het zelfde probleem heeft gehad?
Hallo allemaal, ik heb een vraag ik heb mijn ps5 nu net een jaar (10 dec) . Ik heb nu alleen een probleempje... deze maand is mijn ps5 al 2x tijdens het gamen gewoon helemaal uitgevallen.. zwart beeld, kreeg hem niet meer aan , geen enkele knop werkte op de console of op mijn controller en zelfs in een ander stopcontact steken werkte niet de console is niet extreem heet en heb geen idee waar dit probleem aan ligt. Ongeveer na een kleine 10 a 15 minuutjes wachten en op een knop drukken gaat hij wel weer aan . Maar begin me nou toch wel zorgen te maken , hebben meer mensen hier ervaring mee of advies? Alvast bedankt 🙏
Al stuur je de ps5 zonder de oorspronkelijke fan naar Sony ze zullen hem wel aannemen ter reparatie, ik spreek uit ervaringPeter711 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:34:
[...]
Ik weet hoe ondragelijk het geluid kan zijn. Had ook zo'n lawaai NIDEC FAN
Zelf een NMB fan gekocht. Je kan totaal niet zien dat de fan vervangen is. Je kunt altijd bij defect de oude fan terugplaatsen. Je verbreekt geen zegels...je kan het zwarte plakkende gedeelte gewoon oplichten waar de draden FAN eronder door gaan en na plaatsen nieuwe FAN het zwarte tape weer vastplakken (plakt nog net zo goed). Gebruik een klein tangetje Wees wel heel voorzicht met loswippen connector oude fan met het tangetje.
Heel voorzichtig heen en weer wiebelen. Niet teveel omhoog bewegen anders schiet tangetje los met kans dat je de draden beschadigd.
Nee nog nooit gehad. Heb hem vanaf release dagLadybugdee92 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:12:
Hallo allemaal, ik heb een vraag ik heb mijn ps5 nu net een jaar (10 dec) . Ik heb nu alleen een probleempje... deze maand is mijn ps5 al 2x tijdens het gamen gewoon helemaal uitgevallen.. zwart beeld, kreeg hem niet meer aan , geen enkele knop werkte op de console of op mijn controller en zelfs in een ander stopcontact steken werkte niet de console is niet extreem heet en heb geen idee waar dit probleem aan ligt. Ongeveer na een kleine 10 a 15 minuutjes wachten en op een knop drukken gaat hij wel weer aan . Maar begin me nou toch wel zorgen te maken , hebben meer mensen hier ervaring mee of advies? Alvast bedankt 🙏
Die is gewoon kapot. Terug naar Sony dus.Ladybugdee92 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:12:
En anders naar de winkel waar hij gekocht is.
[ Voor 3% gewijzigd door FrankoNL op 16-12-2021 09:59 ]
Een enkele keer wel gehad dat hij uit valt tijdens gamen en dat hij dan niet reageert op de eerste keer dat je op de aan/uit knop drukt (controller werkt dan ook niet meer), maar 5 seconden daarna nog eens drukken werkt wel altijd bij mij, heb nog nooit zo lang hoeven te wachten.Ladybugdee92 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 23:12:
Hoe zit het eigenlijk als ik een reparatie wil beginnen bij Sony support bij een defecte playstation die op andermans naam staat?
Wordt daar moeilijk over gedaan?
Op andermans naam staat? Het is geen auto.. Playstations worden helemaal niet op naam geregistreerd.krablander schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:56:
Hoe zit het eigenlijk als ik een reparatie wil beginnen bij Sony support bij een defecte playstation die op andermans naam staat?
Niks aan de hand dus.
Als je maar wel de factuur hebEthiron schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:38:
[...]
Op andermans naam staat? Het is geen auto.. Playstations worden helemaal niet op naam geregistreerd.
Niks aan de hand dus.
Dat bedoel ik. De naam op de factuur.
Dat maakt ook niet uit. Stel dat je in een winkel een PS5 koopt en contant betaalt. Dan heb je ook geen factuur met naam erop. Dan zou je dus geen garantie hebben?
Of wat als ik online een PS5 koop (mijn naam op de factuur) en deze als cadeau aan mijn neefje geef. Dan zou hij geen garantie hebben?
Oftewel, nee het maakt niet uit.
Ik heb dus de ps5 opgestuurd naar Sony met een door hun verstrekt verzendlabel op eerste kerstdag.
Het pakket is echter nooit aangekomen bij PostNL volgens de track & trace. Ik heb een verzendbewijs en foto dat het pakket is afgegeven.
Weet iemand hoe Sony hier mee omgaat als een retourzending (garantie) vermist raakt?
Sony lijkt mij aansprakelijk aangezien zij aan mij een label hebben verstrekt.
Het pakket is echter nooit aangekomen bij PostNL volgens de track & trace. Ik heb een verzendbewijs en foto dat het pakket is afgegeven.
Weet iemand hoe Sony hier mee omgaat als een retourzending (garantie) vermist raakt?
Sony lijkt mij aansprakelijk aangezien zij aan mij een label hebben verstrekt.
Ben bang dat ik ook mijn PS5 moet terugsturen. Ik dacht dat ie eerst alleen problemen had met PS4 spellen (Horizon crasht veel namelijk), maar bij red dead redemtion zag ik allerlei artifacts/glitches in het scherm, en nu ook bij de PS5 game deathloop… Nieuwe poort, nieuwe hdmi kabel, andere powercord, database rebuilden en zo helpen niet…
Terugsturen naar Sony, of is via gamemania handiger?
Something under the bed is drooling
Dit heb ik ook gehad....larrylaffer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:43:
[...]
Power en HDMI instellingen eens controleren? Ik heb net een instellingen reset gedaan vanwege een defecte controller (2e in half jaar tijd, slechte zaak), en heb HDMI CEC weer handmatig uitgezet anders sprong mijn PS5 iedere keer aan bij aanzetten TV. Met de Ps3 hier overigens ook last van gehad, moest ook een bepaalde instelling uitgezet worden, weet niet meer precies welke.
Werd ik sochtends wakker...stond mijn ps5 in stand-by.
Ik heb toen een andere hdmi kabel besteld, en tot nu toe heb ik nergens meer last van gehad. (Ong 4 maanden probleemloos)
https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B08GKY33HK/
[ Voor 3% gewijzigd door Aggressor op 02-01-2022 20:40 ]
Vandaag maar contact opgenomen met support (een telefoonnummer dat niet te vinden is via hun site zelf). Ondanks aardige medewerkers toch 2x 30 minuten in de wacht gestaan. De eerste keer om een case nummer aan te maken en een troubleshoot email te ontvangen (waarvan ik elke stap al had gedaan die op de site stonden), daarna om mijn ps5 ter reparatie aan te bieden. De link in de email ‘ bied je device ter reparatie aan’ leidt naar de ps5 troubleshoot pagina… Via de telefoon hoor je ‘ ga naar playstation.com/service terwijl die pagina onveilig is (en niet wordt getoont daardoor). Behoorlijk omslachtig en vervelend. Maar goed, hij is nu afgeleverd bij postNL en dan zien we het hopelijk in 3 weken terug (of een nieuwe).Mauz1978 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:35:
Ben bang dat ik ook mijn PS5 moet terugsturen. Ik dacht dat ie eerst alleen problemen had met PS4 spellen (Horizon crasht veel namelijk), maar bij red dead redemtion zag ik allerlei artifacts/glitches in het scherm, en nu ook bij de PS5 game deathloop… Nieuwe poort, nieuwe hdmi kabel, andere powercord, database rebuilden en zo helpen niet…
Ik heb hier op op dit topic al alles gelezen mbt controller snel leeg maar nog geen oplossing gevinden voor mijn probleem.
PS5 gekocht afgelopen maar de controller is echt een issue aan het worden. Die laadt niet op of ontlaad weer maar elke keer als ik wil gaan spelen heb ik maar 1 blokje over.
PS5 staat altijd in ruststand en de kabel om de controller op te laden zit aan de achterkant.
Elke keer wordt de controller aan de PS5 gehangen na het spelen zodat hij kan opladen.
Ik las online dat de controller leegloopt als hij aan de kabel blijft zitten als de PS5 zichzelf van rust naar uit zet. Inmiddels heb ik het zo ingesteld dat de controller zich na een bepaalde tijd uitschakelt.
Ik heb ook al geprobeerd om hem te resetten maar geen idee of dat lukt? Hij geeft in ieder geval geen melding of lichtsignaal ofzo.
Het lijkt erop dat hij de laatste firmware heeft? (0282)
Iemand een idee?
PS5 gekocht afgelopen maar de controller is echt een issue aan het worden. Die laadt niet op of ontlaad weer maar elke keer als ik wil gaan spelen heb ik maar 1 blokje over.
PS5 staat altijd in ruststand en de kabel om de controller op te laden zit aan de achterkant.
Elke keer wordt de controller aan de PS5 gehangen na het spelen zodat hij kan opladen.
Ik las online dat de controller leegloopt als hij aan de kabel blijft zitten als de PS5 zichzelf van rust naar uit zet. Inmiddels heb ik het zo ingesteld dat de controller zich na een bepaalde tijd uitschakelt.
Ik heb ook al geprobeerd om hem te resetten maar geen idee of dat lukt? Hij geeft in ieder geval geen melding of lichtsignaal ofzo.
Iemand een idee?
Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.
1. En wat als je 'm oplaadt middels een netstroomadapter? Misschien is de usb-poort op je PS5 brak.
2. Wat als je een andere USB kabel gebruikt? Misschien is je usb-kabel brak.
2. Wat als je een andere USB kabel gebruikt? Misschien is je usb-kabel brak.
Eigenlijk hoort je vraag hier thuis: [PS5] Problemen en garantie-afhandelingendread schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:25:
Ik heb hier op op dit topic al alles gelezen mbt controller snel leeg maar nog geen oplossing gevinden voor mijn probleem.
Iemand een idee?
Maar ik zou eens proberen om op te laden via een stopcontact en kijken of hij dan wel verder op wil laden dan 1 blokje.
Gebruik je een eigen kabeltje? Of de meegeleverde? Ik had ook ooit dat de controller niet meer dan 1 balkje wilde opladen, maar dat kwam door een te lange kabel wat waarschijnlijk stroomverlies veroorzaakte, later is die controller overleden maar binnen garantie wel een nieuwe gekregen, mijn les was iig, niet met verlengkabeltjes gaan werken of uberhaupt lange usb kabels.dread schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:25:
Iemand een idee?
Uiteindelijk trouwens toch de docking station van PS gekocht, scheelt een hoop gedoe, en vergeet nooit meer een lege controller op te laden
[ Voor 4% gewijzigd door Kalder op 03-01-2022 16:51 ]
De O-knop van de DualSense controller die bij de ps5 van Amazon.es zat blijft “vastplakken” bij het indrukken.
Nu heb ik een Engelstalige medewerker aan de lijn gehad die zegt dat ik de hele console moet opsturen voor een complete refund (ps5 + alle accesoires).
Ik heb gezegd dat de console verder prima werkt en dat het onlogisch is om een hele console met alles erbij op sturen.
Ik vroeg of het ook mogelijk was om alleen de controller op te sturen.
Toen werd de medewerker kwaad en schreeuwde hij óf alles opsturen óf geen garantie afhandeling.
Iemand ervaring met een defecte controller bij amazon.es? De PS5 is op 11 februari gekocht vorig jaar.
Had ik de verkeerde medewerker te pakken of is dit nou eenmaal hun policy?
Nu heb ik een Engelstalige medewerker aan de lijn gehad die zegt dat ik de hele console moet opsturen voor een complete refund (ps5 + alle accesoires).
Ik heb gezegd dat de console verder prima werkt en dat het onlogisch is om een hele console met alles erbij op sturen.
Toen werd de medewerker kwaad en schreeuwde hij óf alles opsturen óf geen garantie afhandeling.
Iemand ervaring met een defecte controller bij amazon.es? De PS5 is op 11 februari gekocht vorig jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door krablander op 07-01-2022 17:28 ]
@krablander Zo is dat helaas bij amazon, alles opsturen. Stuur je controller op naar Sony
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Zoek iemand met een bon van de bol.com of mediamarkt en ga daar naartoe.krablander schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:25:
De O-knop van de DualSense controller die bij de ps5 van Amazon.es zat blijft “vastplakken” bij het indrukken.
Maar je zou de controller ook los kunnen schroeven en kijken of je het zelf op kunt lossen.
Of gewoon dit:
[ Voor 9% gewijzigd door Kenny_026 op 09-01-2022 11:00 ]
Sony klantenservice even bellen is in dit geval sneller. Die fixen hem dan of ruilen hem dan om.krablander schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:25:
Kunnen ze niet op serienummer checken of je de juiste controller opstuurt?Kenny_026 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:57:
[...]
Zoek iemand met een bon van de bol.com of mediamarkt en ga daar naartoe.
Maar je zou de controller ook los kunnen schroeven en kijken of je het zelf op kunt lossen.
Of gewoon dit:
[Video: How to fix Sticky/Stuck PS5 DualSense Controller Buttons!!!]
Nee ik heb hetzelfde truckje gedaan. Had een controller met stickdrift. Maar ik was de bon van de aankoop van de Playstation zelf kwijt en toen heb ik een bon van een vriend van Bol gebruikt.krablander schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Kunnen ze niet op serienummer checken of je de juiste controller opstuurt?
Maar het issue wat je hebt heb ik ook gehad. WD40 was bij mij de oplossing maar volgens velen moet je dat eigenlijk niet doen. Maar je kunt makkelijk allerlei truckjes proberen. Youtube staat er vol mee.
Het blijft allemaal vrij omslachtig als je gewoon Sony even kan bellen.
Mijn broertje zijn ps5 leest ineens geen cd's meer.
Hij heeft zijn ps5 bij bol gekocht.
Hij probeert nu Sony te bellen, maar hij krijgt een bandje dat ze gesloten zijn?
Heeft iemand meer info?
of kan hij het beter via bol regelen? hij is dan bang dat hij zijn geld terug krijgt ipv reparatie.. of dat het het veel langer gaat duren?
wat is wijsheid? kan iemand helpen?
-edit-
@cypress3d hoe is het met jou afgelopen?
Hij probeert nu Sony te bellen, maar hij krijgt een bandje dat ze gesloten zijn?
Heeft iemand meer info?
of kan hij het beter via bol regelen? hij is dan bang dat hij zijn geld terug krijgt ipv reparatie.. of dat het het veel langer gaat duren?
-edit-
[ Voor 6% gewijzigd door Aggressor op 14-01-2022 10:03 ]
Anoniem: 562971
Open deur maar de kortste klap is om BOL te bellen, zelf steengoede ervaringen BOL (minder met Amazon)Aggressor schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:00:
Heeft iemand meer info?
-edit-
☎️ 030 310 4999
Bij Bol behoudt je het tweede jaar garantie, als je via Sony de reparatie afhandelt verbreek je de koopovereenkomst met Bol en dus ook het 2de jaar garantie.Aggressor schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:00:
Heeft iemand meer info?
-edit-
Sony biedt maar 1 jaar garantie aan na de aankoopdatum.
Mijn PS5 heb ik ook naar Bol opgestuurd, alhoewel het 6 weken duurde kreeg ik hem wel terug (in de tussentijd werd mij meermaals aangeboden om mijn geld terug te krijgen ipv afwachten reparatie, ik koos uiteraard voor dat laatste).
Mijne is opgestuurd ter reparatie en na 2 weken had ik hem terug. Ze hadden hem bij Sony omgeruild voor een nieuwe. Keurig opgelost !Aggressor schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:00:
Heeft iemand meer info?
-edit-
http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Mijn zwager en ik hebben beide een ps5 digital.
Samen gamen gaat prima, we hebben alleen 1 probleem wat we niet begrijpen.
Als je gedeeld scherm doet (zodat de ander kan meekijken) crasht de meekijkende partij na een tijd en loopt de hele PlayStation vast (de enige manier hoe je hem weer aan krijgt is de stekker eruit trekken en opnieuw erin).
De tijd is geheel willekeurig, de ene keer is het na een paar minuten en de andere keer na een half uur.
Het is bij beide zo, kijk ik met hem mee heb ik hier last van en kijkt hij met mij mee heeft hij er last van.
Iemand enig idee hoe wij dit kunnen verhelpen?
Als je gedeeld scherm doet (zodat de ander kan meekijken) crasht de meekijkende partij na een tijd en loopt de hele PlayStation vast (de enige manier hoe je hem weer aan krijgt is de stekker eruit trekken en opnieuw erin).
De tijd is geheel willekeurig, de ene keer is het na een paar minuten en de andere keer na een half uur.
Het is bij beide zo, kijk ik met hem mee heb ik hier last van en kijkt hij met mij mee heeft hij er last van.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
There is an article at psn support page which tells you to go to the hidden system menu and rebuild the database cache.knorde schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:10:
Mijn zwager en ik hebben beide een ps5 digital.
How do I Rebuild the PlayStation 5 Database?
Turn off your console by pressing the power button. ...
Once the system is off, press and hold the power button again.
Release it after you hear the second beep. ...
Connect the controller with the USB cable.
Press the PlayStation button on the controller.
Select Rebuild Database.
Deze oplossing zou normaal moeten helpen.
Mijn PS5 doet het naar mijn idee goed met PS5 games, maar PS4 games vind hij maar niets, steeds na een aantal uur loopt de hele console vast, meestal schakelt hij dan uit en moet hij de database reconstrueren.
Ik begin me er toch behoorlijk aan te storen. Ik kan met GT Sport geen langdurige races doen want dikke kans dat hij na een uurtje of 2 vast loopt.
Is dit een probleem met de backwards compatibility en zijn er meer die er last van hebben? Of kan ik beter mijn PS5 voor garantie aanbieden?
Ik begin me er toch behoorlijk aan te storen. Ik kan met GT Sport geen langdurige races doen want dikke kans dat hij na een uurtje of 2 vast loopt.
Is dit een probleem met de backwards compatibility en zijn er meer die er last van hebben? Of kan ik beter mijn PS5 voor garantie aanbieden?
Je kan hem nog even helemaal resetten, dus via safe mode. Als dat niet werkt dan is hij kapot.Kalder schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:38:
Mijn PS5 doet het naar mijn idee goed met PS5 games, maar PS4 games vind hij maar niets, steeds na een aantal uur loopt de hele console vast, meestal schakelt hij dan uit en moet hij de database reconstrueren.
Ik had namelijk hetzelfde. Die is omgeruild.
Thanks na wat moeite te hebben gehad mijn controller aangesloten te krijgen op de PS5 in safe mode (de USB van mijn race stuurtje moest eruit daarna deed hij het wel)FrankoNL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Je kan hem nog even helemaal resetten, dus via safe mode. Als dat niet werkt dan is hij kapot.
Ik had namelijk hetzelfde. Die is omgeruild.
Heb de cache gewist en database gereconstrueert.
Viel me daarna meteen op dat alle icons en settings weer op standaard stonden.
Nu nog even de ultieme proef, GT Sport een uurtje of 12 laten draaien met de afk glitch vannacht... Ben benieuwd.
Tijdje laten draaien vanmiddag, en na een uur of 2 stopt hij er weer mee.... dan toch maar garantieaanspraak gaan doen, iemand tips? Bij de Mediamarkt gekocht, via hun doen? Of direct met PlayStation contact opnemen?
[ Voor 14% gewijzigd door Kalder op 17-01-2022 19:01 ]
Is dit specifiek voor dit probleem?Triple Stars schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:44:
[...]
There is an article at psn support page which tells you to go to the hidden system menu and rebuild the database cache.
How do I Rebuild the PlayStation 5 Database?
Turn off your console by pressing the power button. ...
Once the system is off, press and hold the power button again.
Release it after you hear the second beep. ...
Connect the controller with the USB cable.
Press the PlayStation button on the controller.
Select Rebuild Database.
Deze oplossing zou normaal moeten helpen.
Mag ik vragen waar je dit ziet (ik kan het niet vinden)?
Alvast bedankt!
Het is echt heel simpelknorde schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:54:
[...]
Is dit specifiek voor dit probleem?
Alvast bedankt!
Dat is mij duidelijk maar het gaat mij er meer om of deze handeling specifiek voor ons probleem is: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70231936
Ok, maar je refereerde naar de rebuild database, vandaar mijn reactie daaropknorde schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:12:
[...]
Dat is mij duidelijk maar het gaat mij er meer om of deze handeling specifiek voor ons probleem is: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70231936
Lijkt me een bijzondere gang van zaken. Staat dat ergens in de algemene voorwaarden van bol.com?krablander schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:14:
[...]
Bij Bol behoudt je het tweede jaar garantie, als je via Sony de reparatie afhandelt verbreek je de koopovereenkomst met Bol en dus ook het 2de jaar garantie.
Sony kan wel geen 2 jaar garantie geven, maar Nederlandse consumenten hebben dat wettelijk recht. En zelfs daarna is de garantietermijn juridisch vaak veel langer.
[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 18-01-2022 08:28 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Inderdaad, van wat ik begrijp heb je sowieso in Nederland 2 jaar garantie op electronica, daar heeft een winkel niets over te zeggen.Hulleman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 08:27:
[...]
Lijkt me een bijzondere gang van zaken. Staat dat ergens in de algemene voorwaarden van bol.com?
Sony kan wel geen 2 jaar garantie geven, maar Nederlandse consumenten hebben dat wettelijk recht. En zelfs daarna is de garantietermijn juridisch vaak veel langer.
Stel je hebt je PS5 al sinds launch (november 2020) en hij gaat eind dit jaar december kapot, kun je contact opnemen met Sony en die kunnen het dan alsnog repareren, of vervangen tegen een gereduceerde prijs.
De Sony TV van mijn ouders hield er na 2 jaar en een paar maanden mee op, ze hebben vervolgens met 50% korting een nieuwe van Sony mogen kopen de andere optie was €500 terug te krijgen, dus ze zullen je niet forceren naar de winkel te gaan voor een nieuwe o.i.d..
De levensverwachting van zo'n console is zeker 1 generatie, van een TV zou ik zelfs zeggen een jaar of 10.
Vond dit zojuist op google:
Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant kun je recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht (je garantie) op een goed product. Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting.
Ik heb toch weer iets vaags.
Afgelopen zondag verdacht betaling en download via mijn account van Playstation geconstateerd. Gelukkig was ik er snel bij was en paswoord van mijn account veranderd en kon die betaling van die game die via mijn account was besteld teruggedraaid worden.
Daar had ik wel hulp van de helpdesk van nodig die pas gisteren bereikbaar was (trouwens wel echt snel mensen aan de lijn bij Sony via 020-7095025).
Nu heb ik alleen nog super vaag in mijn gamebibliotheek 2x een PS5 staan. Zie plaatje.
Ik heb de PS5-073 en de games die in dat lijstje vind heb ik ook op de computer staan maar ik heb en ken niemand met de PS5-065 en geeft ook andere games weer dan ik heb.
Wederom helpdesk gebeld maar die zeggen dat ze de boel al hebben opgeschoond en ik alleen onder de PS5-073 bij hen bekend ben. Toch maak ik mij wel beetje zorgen want dit hoort er dan ook gewoon niet te staan vind ik in mijn gamebibliotheek.
Iemand advies of het nu goed gaat en misschien iemand deze ellende ook wel eens heeft meegemaakt?
Afgelopen zondag verdacht betaling en download via mijn account van Playstation geconstateerd. Gelukkig was ik er snel bij was en paswoord van mijn account veranderd en kon die betaling van die game die via mijn account was besteld teruggedraaid worden.
Daar had ik wel hulp van de helpdesk van nodig die pas gisteren bereikbaar was (trouwens wel echt snel mensen aan de lijn bij Sony via 020-7095025).
Nu heb ik alleen nog super vaag in mijn gamebibliotheek 2x een PS5 staan. Zie plaatje.
Ik heb de PS5-073 en de games die in dat lijstje vind heb ik ook op de computer staan maar ik heb en ken niemand met de PS5-065 en geeft ook andere games weer dan ik heb.
Wederom helpdesk gebeld maar die zeggen dat ze de boel al hebben opgeschoond en ik alleen onder de PS5-073 bij hen bekend ben. Toch maak ik mij wel beetje zorgen want dit hoort er dan ook gewoon niet te staan vind ik in mijn gamebibliotheek.
Iemand advies of het nu goed gaat en misschien iemand deze ellende ook wel eens heeft meegemaakt?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dHR1BxQJNxD1Z02vP1nE7UMn.jpg?f=user_large)
Wat een gedoe en vervelend. Zelf niet meegemaakt, maar ik kan je aanbevelen om 2FA aan te zetten. Dan wordt de kans heel erg veel kleiner dat dit (weer) voorkomt.MKMosselman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:34:
Laatst was ik afgemeld van Spotify, begreep er niks van. Bleek een inlogpoging te zijn geweest vanuit Vietnam. Doordat ik 2FA aan heb staan, mislukte die poging gelukkig. Ik probeer nu echt elk account die ik heb met 2FA te beveiligen.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Dat is wel apart ja, want volgens mij kan je zelfs geen 2 PS5 consoles activeren onder 1 account.MKMosselman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:34:
Vroeger kon je wel ergens totaal anders (een Sony Entertainment Network account, als ik me goed herinner) ook je consoles zien, en daar alles deactiveren. Dus ik zou het langs daar eens proberen, want anders zou ik er ook niet gerust in zijn dat er nog ergens een PS5 is die gewoon jouw account erop staan heeft.
EDIT: blijkbaar zit dat tegenwoordig wat meer geintegreerd met het PSN netwerk (al is het nog altijd een soep). Ga naar : https://www.playstation.com/nl-nl/playstation-network/ . Rechtsboven heb je Aanmelden of je avatar (als je al aangemeld bent). Eens aangemeld klik je rechtsboven op je avatar en kies je "Accountinstellingen". Dat brengt je dan naar je SEN profiel. En daar vind je links dan een optie "Apparaatbeheer" waar je al je geregistreerde Sony toestellen vindt, en je in 1 keer alle consoles kunt deactiveren.
[ Voor 29% gewijzigd door Twixie op 18-01-2022 11:57 ]
Mijn PS5 is dood:
Hij is van december 2020, net gebeld met Sony (half uur in de wacht), zeggen ze doodleuk: buiten de fabrieksgarantie. Reparatie kost 270 euro met daarna 3 maanden garantie...
WTF, dat mag toch niet? Hij is bij Amazon Frankrijk vandaan. Volgens mij bieden die wel 2 jaar garantie, dus ik ga daar wel heen. Maar dit is best zuur...
Weet iemand of Amazon Frankrijk ook Engels leest?
Hij is van december 2020, net gebeld met Sony (half uur in de wacht), zeggen ze doodleuk: buiten de fabrieksgarantie. Reparatie kost 270 euro met daarna 3 maanden garantie...
WTF, dat mag toch niet? Hij is bij Amazon Frankrijk vandaan. Volgens mij bieden die wel 2 jaar garantie, dus ik ga daar wel heen. Maar dit is best zuur...
[ Voor 5% gewijzigd door kw_nl op 18-01-2022 12:37 ]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Dubbel
[ Voor 97% gewijzigd door kw_nl op 18-01-2022 12:13 ]
Ja dat heb ik nu ook aangezet en tip voor iedereen dat zeker te doen.Hulleman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:05:
[...]
Wat een gedoe en vervelend. Zelf niet meegemaakt, maar ik kan je aanbevelen om 2FA aan te zetten. Dan wordt de kans heel erg veel kleiner dat dit (weer) voorkomt.
Laatst was ik afgemeld van Spotify, begreep er niks van. Bleek een inlogpoging te zijn geweest vanuit Vietnam. Doordat ik 2FA aan heb staan, mislukte die poging gelukkig. Ik probeer nu echt elk account die ik heb met 2FA te beveiligen.
Is wat meer werk maar zoveel veiliger en 020-7095025 staat dus nu in mijn telefoonboek! Sony echt wel fijne helpdesk tegenwoordig. Jammer van de openingstijden: maandag tm vrijdag tussen 10:00 en 19:00.
Ik had gehoopt ook in het weekend al gelijk ondersteuning te krijgen.
Heb twee slechte ervaringen gehad met de Sony klantenservice telefonisch (dezelfde gast) maar later wel ontzettend goed geholpen door iemand anders. Zou nog een keer bellen om te zien of je een andere medewerker krijgt. Je zou gewoon een reparatie aanbod of vervangend model moeten krijgen.kw_nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:13:
Mijn PS5 is dood:
[YouTube: PS5 probleem]
Zeker zuur, ik neem even aan dat je al van alles geprobeerd hebt? Tijdelijk zonder stroom zetten, ander stopcontact / groep, stof eruit gezogen met een stofzuiger.kw_nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:13:
Mijn PS5 is dood:
Kun je in het recovery menu komen of daar ook niet? Uit het hoofd, aanknop 7 seconden vasthouden tot je een 2de piep hoort. Of komt ie niet eens zover?
Zou inderdaad met Amazon Frankrijk contact opnemen, die kunnen vast wel Engels, en anders laten vertalen naar Frans.
Ik twijfel hoor of er geen 2 PS5 tegelijk kunt laten activeren , zoals in mijn voorbeeld hebben ze ook allebei een ander typenummer zover ik keek. In mijn account zie ik inderdaad je dat je Playstation kan activeren.Twixie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:51:
[...]
Dat is wel apart ja, want volgens mij kan je zelfs geen 2 PS5 consoles activeren onder 1 account.
Vroeger kon je wel ergens totaal anders (een Sony Entertainment Network account, als ik me goed herinner) ook je consoles zien, en daar alles deactiveren. Dus ik zou het langs daar eens proberen, want anders zou ik er ook niet gerust in zijn dat er nog ergens een PS5 is die gewoon jouw account erop staan heeft.
EDIT: blijkbaar zit dat tegenwoordig wat meer geintegreerd met het PSN netwerk (al is het nog altijd een soep). Ga naar : https://www.playstation.com/nl-nl/playstation-network/ . Rechtsboven heb je Aanmelden of je avatar (als je al aangemeld bent). Eens aangemeld klik je rechtsboven op je avatar en kies je "Accountinstellingen". Dat brengt je dan naar je SEN profiel. En daar vind je links dan een optie "Apparaatbeheer" waar je al je geregistreerde Sony toestellen vindt, en je in 1 keer alle consoles kunt deactiveren.
Maar dat kan alleen op Playstation zelf.
Nu op werk... en daar zie ik niets geactiveerd. Beetje vreemd eigenlijk dat dat niet al standaard aan staat.
Ik zie deze schermpjes:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VJbTz03HNseIU65vMWadcTj4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Oo8Ea8AWbceU4f6OFT8pnfi.jpg?f=user_large)
Volgens mij bedoelt @Twixie het volgende:MKMosselman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:06:
[...]
Ik twijfel hoor of er geen 2 PS5 tegelijk kunt laten activeren , zoals in mijn voorbeeld hebben ze ook allebei een ander typenummer zover ik keek. In mijn account zie ik inderdaad je dat je Playstation kan activeren.
Maar dat kan alleen op Playstation zelf.
Nu op werk... en daar zie ik niets geactiveerd. Beetje vreemd eigenlijk dat dat niet al standaard aan staat.
Ik zie deze schermpjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.playstation.c...aystation-console/#remote
Volgens mij heb je gewoon tot december 2022 fabrieksgarantie hoor.kw_nl schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:13:
Mijn PS5 is dood:
Engels moet geen probleem zijn lijkt me bij Amazon.fr
[ Voor 24% gewijzigd door schumi2004 op 18-01-2022 13:13 ]
Bedankt voor meekijken maar ik heb schijnbaar nooit nog een Playstation geactiveerd.schumi2004 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:10:
[...]
Volgens mij bedoelt @Twixie het volgende:
https://www.playstation.c...aystation-console/#remote
Ga ik natuurlijk wel doen vanavond....
Ik heb dit namelijk in mijn account zichtbaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2DT4wOpE9Ueb4C6tVyrDHVJ5.jpg?f=user_large)
Dat is vreemd. Welk hoofdaccount is dan wel ingelogd?MKMosselman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:13:
[...]
Bedankt voor meekijken maar ik heb schijnbaar nooit nog een Playstation geactiveerd.
Ga ik natuurlijk wel doen vanavond....
Ik heb dit namelijk in mijn account zichtbaar.
[Afbeelding]
Wat je nog zou kunnen proberen is onder jouw account op de console zelf je console primair maken en kijken of dat wat uithaalt.
Hier zie ik gewoon 2 consoles geregistreerd staan wat volgens mij automatisch gebeurt als ik ergens op inlog.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UozNtc9f5K14TR2y0QZrIuiG.jpg?f=user_large)
Wat ik bedoelde is dat het 'normaal' niet kan/mag. En dus als jij 2 PS5s hebt onder je account in de Store/Library er toch een of andere glitch moet gebeurd zijn.MKMosselman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:06:
[...]
Ik twijfel hoor of er geen 2 PS5 tegelijk kunt laten activeren , zoals in mijn voorbeeld hebben ze ook allebei een ander typenummer zover ik keek. In mijn account zie ik inderdaad je dat je Playstation kan activeren.
Ten tijde van PS3 kon je er 2 activeren voor 1 account, maar met PS4 is dat dan uiteindelijk teruggebracht naar 1. Reden was ongetwijfeld omdat er anders gewoon veel te veel aan game-sharing werd gedaan.
Dat is inderdaad ook vreemd, want wanneer je een console installeert wordt die volgens mij ook automatisch geactiveerd voor elk ingelogd account. Nu kan het natuurlijk wel zijn dat Support voor jou je console(s) gedeactiveerd heeft, en je ze nu dus zelf terug moet activeren, wat op de console(s) zelf moet.Nu op werk... en daar zie ik niets geactiveerd. Beetje vreemd eigenlijk dat dat niet al standaard aan staat.
Misschien toont de Store ook nog gewoon consoles die tot recent actief waren, en je daardoor meer dan 1 kan te zien krijgen. Al is dit dan wel vervelend als je via de Store games wil gaan downloaden, want je weet dan totaal niet welke je moet kiezen. Al is het ook nog maar de vraag of je überhaupt kan downloaden naar een console die niet geactiveerd is voor jouw account. Vermoedelijk gaat het downloaden zelf falen, of als het lukt zal die misschien toch naar die desbetreffende console downloaden (wel grappig als dat dan ene is van iemand anders) maar zal niemand het spel kunnen spelen omdat het een aankoop is van jouw account op een console die niet de primaire (i.e. geactiveerde) console is van jou.
Overigens begin ik me wel af te vragen of het deactiveren wel voldoende is. Dat deactiveren zorgt er enkel voor dat een console niet langer jouw primary is. Echter als jij daarop een account staan hebt, zal dat account volgens mij nog altijd werken, én zullen ook jouw games op dat account speelbaar zijn. Dus als per ongeluk jouw account op ergens een vreemde console staat, kan de eigenaar van die console wel degelijk op jouw account.
Dus sowieso zou ik wel mijn paswoord wijzigen, en voor alle zekerheid ook 2FA activeren zoals hierboven al voorgesteld.
Het primair/activated maken gebeurt niet automatisch met inloggen. Je kan gerust op 10 consoles ingelogd zijn (dus een lokaal profiel hebben gekoppeld aan je PSN account). Op al die 10 consoles kan jij dan jouw games downloaden en spelen. Uiteraard zou ook iemand anders op zo een console jouw profiel kunnen kiezen, maar die speelt dan effectief op jouw account.schumi2004 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:17:
[...]
Hier zie ik gewoon 2 consoles geregistreerd staan wat volgens mij automatisch gebeurt als ik ergens op inlog.
Het primair zijn heeft als doel dat andere profielen op die primaire console ook jouw content kunnen spelen. Dit is dus vooral bedoeld ook voor gezinnen, zodat elk gezinslid met een profiel op die primaire console ook jouw aankopen kan spelen. Op een niet-primaire console kan enkel jij een spel spelen. Vandaar ook dat dat primair zijn de manier is om aan game-sharing te doen.
Maken kon wel, maar dat kost standaard dus iets van 270 euro...Timothy3000 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:59:
[...]
Heb twee slechte ervaringen gehad met de Sony klantenservice telefonisch (dezelfde gast) maar later wel ontzettend goed geholpen door iemand anders. Zou nog een keer bellen om te zien of je een andere medewerker krijgt. Je zou gewoon een reparatie aanbod of vervangend model moeten krijgen.
Ja allemaal geprobeerd, ik kom helaas niet in het recovery menu. Daarvoor moet hij twee keer piepen, maar na 1 piep doet hij al niks meer.Segafreak83 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:59:
[...]
Zeker zuur, ik neem even aan dat je al van alles geprobeerd hebt? Tijdelijk zonder stroom zetten, ander stopcontact / groep, stof eruit gezogen met een stofzuiger.
Kun je in het recovery menu komen of daar ook niet? Uit het hoofd, aanknop 7 seconden vasthouden tot je een 2de piep hoort. Of komt ie niet eens zover?
Zou inderdaad met Amazon Frankrijk contact opnemen, die kunnen vast wel Engels, en anders laten vertalen naar Frans.
Ivm geactiveerde consoles en downloaden dacht ik eens een test te doen met account van mijn dochter. Krijg ik daar nog een andere vreemde situatie. Op haar SEN account zie ik dat alle 3 onze consoles geactiveerd zijn. Ga ik naar library. playstation.com lijkt het alleen mogelijk om naar de PS4 te downloaden. Bij een PS5 spel krijg ik zelfs geen download-button.

Mag ik onbescheiden vragen wat je via de link hier ziet als je bent ingelogd?Twixie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:08:
Ivm geactiveerde consoles en downloaden dacht ik eens een test te doen met account van mijn dochter. Krijg ik daar nog een andere vreemde situatie. Op haar SEN account zie ik dat alle 3 onze consoles geactiveerd zijn. Ga ik naar library. playstation.com lijkt het alleen mogelijk om naar de PS4 te downloaden. Bij een PS5 spel krijg ik zelfs geen download-button.
https://library.playstation.com/downloads
Daar heb ik dus nu nog steeds die 2 consoles staan terwijl ik alleen de PS5-073 alleen heb!!!
Zie foto hier onder:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dHR1BxQJNxD1Z02vP1nE7UMn.jpg?f=user_large)
Momenteel niets, want ik krijg nu ineens melding dat mijn account Locked is en ik een password reset mail krijg.MKMosselman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:22:
[...]
Mag ik onbescheiden vragen wat je via de link hier ziet als je bent ingelogd?

Hoedanook ziet die dropdown er wel bekend uit, want ik heb dezelfde als ik kan kiezen of ik wil downloaden naar mijn PS4 of PS5. Het is eigenlijk daarmee dat ik eens wou testen met het account van mijn dochter, om daar dan alle consoles te desactiveren en te zien of ik nog de dropdown kreeg. Maar bij haar krijg ik dus zelfs niet eens een dropdown omdat hij blijkbaar onze PS5 niet kent als een console waarna ze kan downloaden, alhoewel op haar SEN account de PS5 wel degelijk als geactiveerd staat...
Ik had het hier gevonden, blijkbaar hebben er toch redelijk veel mensen last van ,knorde schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:54:
[...]
Is dit specifiek voor dit probleem?
Alvast bedankt!
en is het probleem nog steeds niet aangepakt door sony.
Hopelijk heb je er wat aan.
https://www.reddit.com/r/...ing_game_share_aka_share/
Heb dit ook meegemaakt, maar dan met twitch.Hulleman schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:05:
[...]
Wat een gedoe en vervelend. Zelf niet meegemaakt, maar ik kan je aanbevelen om 2FA aan te zetten. Dan wordt de kans heel erg veel kleiner dat dit (weer) voorkomt.
Nu ook waar het kan , 2FA ( Two-factor authentication) aanzetten.
Bedankt voor je uiteenzetting. Ik heb gisteren natuurlijk gelijk mijn eigen PS5 primair gemaakt.Twixie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:23:
[...]
Wat ik bedoelde is dat het 'normaal' niet kan/mag. En dus als jij 2 PS5s hebt onder je account in de Store/Library er toch een of andere glitch moet gebeurd zijn.
Ten tijde van PS3 kon je er 2 activeren voor 1 account, maar met PS4 is dat dan uiteindelijk teruggebracht naar 1. Reden was ongetwijfeld omdat er anders gewoon veel te veel aan game-sharing werd gedaan.
[...]
Dat is inderdaad ook vreemd, want wanneer je een console installeert wordt die volgens mij ook automatisch geactiveerd voor elk ingelogd account. Nu kan het natuurlijk wel zijn dat Support voor jou je console(s) gedeactiveerd heeft, en je ze nu dus zelf terug moet activeren, wat op de console(s) zelf moet.
Misschien toont de Store ook nog gewoon consoles die tot recent actief waren, en je daardoor meer dan 1 kan te zien krijgen. Al is dit dan wel vervelend als je via de Store games wil gaan downloaden, want je weet dan totaal niet welke je moet kiezen. Al is het ook nog maar de vraag of je überhaupt kan downloaden naar een console die niet geactiveerd is voor jouw account. Vermoedelijk gaat het downloaden zelf falen, of als het lukt zal die misschien toch naar die desbetreffende console downloaden (wel grappig als dat dan ene is van iemand anders) maar zal niemand het spel kunnen spelen omdat het een aankoop is van jouw account op een console die niet de primaire (i.e. geactiveerde) console is van jou.
Overigens begin ik me wel af te vragen of het deactiveren wel voldoende is. Dat deactiveren zorgt er enkel voor dat een console niet langer jouw primary is. Echter als jij daarop een account staan hebt, zal dat account volgens mij nog altijd werken, én zullen ook jouw games op dat account speelbaar zijn. Dus als per ongeluk jouw account op ergens een vreemde console staat, kan de eigenaar van die console wel degelijk op jouw account.
Dus sowieso zou ik wel mijn paswoord wijzigen, en voor alle zekerheid ook 2FA activeren zoals hierboven al voorgesteld.
PlayStation-consoles
Geactiveerd: 1
Dat gaat dus nu goed!
Helaas onder kopje https://library.playstation.com/downloads staat nog steeds wel die andere Playstation downloads. Het meest gekke is wel dat daar dingen in staan zoals bijvoorbeeld Minecraft en Assassin's Creed Valhalla die ik niet eens ooit heb gekocht of gedownload. Ga ik gewoon in de store kijken dan kan ik die dingen zelfs gewoon kopen nog onder mijn account.
Youtube heb ik zelf natuurlijk ook dus dat kan je geen 2x aankopen lijkt mij.
Toch misschien straks maar weer ff de helpdesk bellen want ik ik wil dat die genoemde Playstation echt niet meer in mijn account zien hoor
:strip_exif()/f/image/cPJRvwTwaACsHdcw05wkCdbl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door MKMosselman op 19-01-2022 09:19 ]
Dat is inderdaad zeer vreemd. Bemerk wel dat op die URL gewoon de dingen staan die zogezegd vroeger gedownload geweest zijn. Om de titels effectief te downloaden moet je in het menu bovenaan naar 'Gekocht'. Daar kan je ook effectief downloaden en kiezen naar welke console. In mijn geval naar een PS4 of PS5, en dat zouden in principe ook maar de 2 mogelijkheden mogen zijn, omdat je dus geen 2 PS4 of 2 PS5 consoles geactiveerd kunt hebben.MKMosselman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:18:
[...]
Helaas onder kopje https://library.playstation.com/downloads staat nog steeds wel die andere Playstation downloads. Het meest gekke is wel dat daar dingen in staan zoals bijvoorbeeld Minecraft en Assassin's Creed Valhalla die ik niet eens ooit heb gekocht of gedownload. Ga ik gewoon in de store kijken dan kan ik die dingen zelfs gewoon kopen nog onder mijn account.
Mijn gekochte dingen kan inderdaad naar mijn eigen Playstation sturen of naar die stomme onbekende PS5-065.Twixie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:50:
[...]
Dat is inderdaad zeer vreemd. Bemerk wel dat op die URL gewoon de dingen staan die zogezegd vroeger gedownload geweest zijn. Om de titels effectief te downloaden moet je in het menu bovenaan naar 'Gekocht'. Daar kan je ook effectief downloaden en kiezen naar welke console. In mijn geval naar een PS4 of PS5, en dat zouden in principe ook maar de 2 mogelijkheden mogen zijn, omdat je dus geen 2 PS4 of 2 PS5 consoles geactiveerd kunt hebben.
Support team van Playstation heeft net ook mijn account gezien en kan echt maar 1 Playstation 5 vinden die actief is en dat is die van mij zelf gelukkig. Ze gaan nog kijken of ze dan toch echt die PS5-065 kunnen verwijderen en zou het voor mij case close zijn. Voor nu nog wel ff irritant dus en eigenlijk zin om de meest gruwelijke troep naar die PS5-065 over te zetten ... maar ja, dat doen we nu maar even niet nu men bezig is voor mij bij Sony....
Haha, zou een geweldige denial-of-service zijn. Gewoon dagelijks een hoop downloads naar die PS5 triggeren en hopen dat iemand inderdaad ineens gespamd wordt met downloads en hij zijn beklag doet bij SupportMKMosselman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:29:
[...]
eigenlijk zin om de meest gruwelijke troep naar die PS5-065 over te zetten ...
Nu, de hele backend van Sony is gewoon rampzalig. Zo heb ik sinds de PS5 al een Download die gewoon stuck is op library.playstation.com, en niet weg te halen valt. Maar voor zoiets klein heb ik wel geen zin om Support te contacteren.
[ Voor 26% gewijzigd door Twixie op 19-01-2022 12:01 ]
Is er iemand waarbij de fix en replace status pagina update? Die van mij staat nog steeds op bezorgen (richting playstation) op 3 januari, maar na 2 belletjes weet ik dat ze m 7 januari hebben ontvangen…
En we hebben antwoord van Playstation Support:MKMosselman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:29:
[...]
Mijn gekochte dingen kan inderdaad naar mijn eigen Playstation sturen of naar die stomme onbekende PS5-065.
Support team van Playstation heeft net ook mijn account gezien en kan echt maar 1 Playstation 5 vinden die actief is en dat is die van mij zelf gelukkig. Ze gaan nog kijken of ze dan toch echt die PS5-065 kunnen verwijderen en zou het voor mij case close zijn. Voor nu nog wel ff irritant dus en eigenlijk zin om de meest gruwelijke troep naar die PS5-065 over te zetten ... maar ja, dat doen we nu maar even niet nu men bezig is voor mij bij Sony....
------
" De account die jij opnoemt gaat over een andere account.
Echter, als je zelf wel toegang hebt op je account kun je de account zelf beveiligen zoals aangegeven werd in de vorige email.
Hiermee zou schade voorkomen kunnen worden. Zorg er dus voor dat jij je wachtwoord aanpast naar een sterke nieuwe wachtwoord en gebruik maakt van 2-staps-verificatie.
De PS5-065 code die jij als foto, wijst verder niet naar mogelijke problemen en zal geen schade doen tegenover je account wanneer je ons advies opvolgt.
Ik hoop dat dit helpt, maar als je nog andere vragen hebt, neem dan contact op met PlayStation Support. Een van onze teamleden helpt je graag verder"
------
Allemaal leuk en aardig maar ik zie dus wel dat Playstation account als ik inlog... .dat moet je toch gewoon niet willen? Wat zouden jullie doen.... 2--staps-verificatie staat nu aan dus ik zit aan de veilige kant maar ik wil gewoon echt alleen dingen die tot mij behoren zien.... dat is toch gewoon beter dan wat het nu is of ben ik nu gek?
Misschien toch maar die PlayStation Support contacteren , vragen dat ze het daar manueel kunnen verwijderen.MKMosselman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:49:
[...]
En we hebben antwoord van Playstation Support:
------
" De account die jij opnoemt gaat over een andere account.
Echter, als je zelf wel toegang hebt op je account kun je de account zelf beveiligen zoals aangegeven werd in de vorige email.
Hiermee zou schade voorkomen kunnen worden. Zorg er dus voor dat jij je wachtwoord aanpast naar een sterke nieuwe wachtwoord en gebruik maakt van 2-staps-verificatie.
De PS5-065 code die jij als foto, wijst verder niet naar mogelijke problemen en zal geen schade doen tegenover je account wanneer je ons advies opvolgt.
Ik hoop dat dit helpt, maar als je nog andere vragen hebt, neem dan contact op met PlayStation Support. Een van onze teamleden helpt je graag verder"
------
Allemaal leuk en aardig maar ik zie dus wel dat Playstation account als ik inlog... .dat moet je toch gewoon niet willen? Wat zouden jullie doen.... 2--staps-verificatie staat nu aan dus ik zit aan de veilige kant maar ik wil gewoon echt alleen dingen die tot mij behoren zien.... dat is toch gewoon beter dan wat het nu is of ben ik nu gek?
Dit is toch te gek voor woorden vind ik.
Mijn broertje zijn ps5 leest geen cd's meer.
Hij heeft hem ongeveer anderhalve week geleden aar bol gestuurd ter reparatie.
Nu krijgt hij een mail....
"daarom betalen we je aankoopbedrag terug als je artikel op 9 februari nog niet gerepareerd is"
Mag dit wettelijk gezien? Wat kan hij het beste naar bol mailen?
"daarom betalen we je aankoopbedrag terug als je artikel op 9 februari nog niet gerepareerd is"
Geld terugkrijgen vind ik niet eens zo'n slechte oplossingAggressor schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:02:

Kreeg dezelfde email bij mijn reparatie van Bol.Aggressor schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 07:02:
Heb Bol toen gebeld en gezegd dat ik best even wachten kon.
Daar hebben ze gehoor aan gegeven en 2 dagen na de deadline had ik mn ps5 terug.
Wat was jouw oplossing? Ik heb hem sinds gisteren, en heb dit probleem ook. Heeft het gedaan gisteren, maar vandaag doet niets meer. Ook de stroom er af en dergelijke werkt niet. Hij wordt blauw, na 3 seconden verdwijnen de leds, maar staat hij kennelijk niet uit. Maar geen HDMI herkenning of geluid.Julianj schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:20:
Mijn ps5 sloot net ineens af en gaat niet meer aan. Krijg hem ook niet in safe mode. Als ik hem aanzet gaat het blauwe lampje branden en vervolgens na ongeveer een halve seconde weer uit. Iemand een idee wat ik kan doen?
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik heb het ook gehad. Is uiteindelijk gerepareerd door Sony. Duurde 1,5 week.carpebios schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:15:
[...]
Wat was jouw oplossing? Ik heb hem sinds gisteren, en heb dit probleem ook. Heeft het gedaan gisteren, maar vandaag doet niets meer. Ook de stroom er af en dergelijke werkt niet. Hij wordt blauw, na 3 seconden verdwijnen de leds, maar staat hij kennelijk niet uit. Maar geen HDMI herkenning of geluid.
Ik zal morgen eens bellen, als ik via de USA-site mijn serial number invoer, zegt die dat hij niet geldig is....kw_nl schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Ik heb het ook gehad. Is uiteindelijk gerepareerd door Sony. Duurde 1,5 week.
Maar ik heb toch leuk 1,5 uur kunnen genieten van m'n Playstation 5...
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Check even de vorige pagina, daar staat een filmpje met wat er bij mij loos was.carpebios schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:57:
[...]
Ik zal morgen eens bellen, als ik via de USA-site mijn serial number invoer, zegt die dat hij niet geldig is....
Maar ik heb toch leuk 1,5 uur kunnen genieten van m'n Playstation 5...
De mijne was 13 maanden toen hij kapot ging.
Exact mijn probleem, gelukkig is die van mij maar 2 dagen oud. Maar hoe dan vraag je je af.kw_nl schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:49:
[...]
Check even de vorige pagina, daar staat een filmpje met wat er bij mij loos was.
De mijne was 13 maanden toen hij kapot ging.
Ja, dat is wel heel erg zuur… de mijne is volledig vervangen.carpebios schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:16:
[...]
Exact mijn probleem, gelukkig is die van mij maar 2 dagen oud. Maar hoe dan vraag je je af.
Ik kan 2dehands een PS5 aanschaffen, nu zegt de verkoper dat hij de aankoopfactuur niet meer heeft. Aangekocht bij mediamarkt. Mocht de PS5 stukgaan, kan ik dan deze nog binnen doen onder garantie?
Mocht hij lid zijn van de Media Markt Club dan staat de bon wellicht in zijn profiel.Scifo83 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:29:
Ik kan 2dehands een PS5 aanschaffen, nu zegt de verkoper dat hij de aankoopfactuur niet meer heeft. Aangekocht bij mediamarkt. Mocht de PS5 stukgaan, kan ik dan deze nog binnen doen onder garantie?
Ik zou persoonlijk geen console kopen zonder aankoopbon.
Merci voor je reactie. Ik heb de vraag aan de verkoper gesteld. Indien geen factuur ga ik inderdaad toch passen.Timothy3000 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:31:
[...]
Mocht hij lid zijn van de Media Markt Club dan staat de bon wellicht in zijn profiel.
Ik zou persoonlijk geen console kopen zonder aankoopbon.
Ik zou me daar persoonlijk niet zo druk om maken. Bij het aanmelden van mijn defecte controller bij Sony (let op, doe even een aanname dat dit hetzelfde is als console) werd alleen gevraagd naar mijn S/N.Scifo83 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:36:
[...]
Merci voor je reactie. Ik heb de vraag aan de verkoper gesteld. Indien geen factuur ga ik inderdaad toch passen.
Vervolgens verzendlabel ontvangen en netjes opgelost door vervanging te sturen.
Bankafschrift en evt opvragen bij mediamarkt ?Scifo83 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:36:
[...]
Merci voor je reactie. Ik heb de vraag aan de verkoper gesteld. Indien geen factuur ga ik inderdaad toch passen.
My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?
Ik heb de PS5 al sinds min of meer launch maar ik blijf een issue hebben waarbij de controller regelmatig geen verbinding heeft met de PS5 als hij uit slaapstand/stand-by/rest mode komt.
Ik moet dan de hele PS5 powercyclen voordat hij weer te gebruiken is, de controller doet niks en de tweede controller wil dan gewoon niet verbinden.
Consequentie is dat ik die slaapstand tijden niet heb gebruikt.
Loop er toch wel regelmatig tegen aan dat ik op updates zit te wachten als ik wil gamen na het werk dus die slaapstand weer eens gebruikt en liep na 2 of 3 keer prompt weer tegen dit issue aan.
Ging er eigeniljk van uit dat dit een software probleem was maar dit issue hebben ze kennelijk nog niet verholpen als dat zo is, of is dit toch een probleem elders?
Controllers en console zijn (naar mijn weten) up to date. (ik prik die controllers altijd keurig gelijk in de console als dat ding er om vraagt)
Ik moet dan de hele PS5 powercyclen voordat hij weer te gebruiken is, de controller doet niks en de tweede controller wil dan gewoon niet verbinden.
Consequentie is dat ik die slaapstand tijden niet heb gebruikt.
Loop er toch wel regelmatig tegen aan dat ik op updates zit te wachten als ik wil gamen na het werk dus die slaapstand weer eens gebruikt en liep na 2 of 3 keer prompt weer tegen dit issue aan.
Ging er eigeniljk van uit dat dit een software probleem was maar dit issue hebben ze kennelijk nog niet verholpen als dat zo is, of is dit toch een probleem elders?
Controllers en console zijn (naar mijn weten) up to date. (ik prik die controllers altijd keurig gelijk in de console als dat ding er om vraagt)
[ Voor 8% gewijzigd door Polderviking op 08-02-2022 11:55 ]
Zou me vooral afvragen of de PS5 niet gestolen is, als ie moeilijk doet over een aankoopfactuur leveren...reeging schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Ik zou me daar persoonlijk niet zo druk om maken. Bij het aanmelden van mijn defecte controller bij Sony (let op, doe even een aanname dat dit hetzelfde is als console) werd alleen gevraagd naar mijn S/N.
Vervolgens verzendlabel ontvangen en netjes opgelost door vervanging te sturen.
Let op:
Waar kan ik garantie claimen?
- Hoofdzakelijk bij de verkopende winkel (wettelijke- of consumentengarantie): in NL/BE n.a.v. Europese regelgeving minstens 2 jaar*
- Bij Sony zelf (fabrieksgarantie): tot 1 jaar na originele aankoopdatum. Sony heeft als fabrikant geen verplichtingen, die liggen wettelijk gezien bij de verkoper.
Let op: Als je direct bij Sony koopt geld het eerste punt en krijg je bij Sony ook minstens 2 jaar garantie.
Garantie geldt in beide gevallen voor het volledige product, dus ook meegeleverde accessoires zoals de controller.
*: Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Men spreekt ook wel over de 'verwachte levensduur', maar deze is in de praktijk lastig vast te stellen. De meeste verkopers houden de EU richtlijnen aan en geven meestal minstens 2-3 jaar garantie op electronica. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je daarna geen wettelijke garantie meer kunt claimen.
- de eerste 6 óf 12 maanden** maanden na verkoop ligt de bewijslast voor een defect altijd bij de verkoper. Daarna ligt die bewijslast bij jou als consument. Dit kan van belang zijn bij een garantieclaim; meer info in de links onderaan
- In NL en Belgie is de verkoper altijd wettelijk aansprakelijk voor de afhandeling van garantie. Een verkoper mag je nooit doorverwijzen naar de fabrikant of kosten rekenen voor de afhandeling.
Meer info:
• * https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
• ** https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt
• https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
Waar kan ik garantie claimen?
- Hoofdzakelijk bij de verkopende winkel (wettelijke- of consumentengarantie): in NL/BE n.a.v. Europese regelgeving minstens 2 jaar*
- Bij Sony zelf (fabrieksgarantie): tot 1 jaar na originele aankoopdatum. Sony heeft als fabrikant geen verplichtingen, die liggen wettelijk gezien bij de verkoper.
Let op: Als je direct bij Sony koopt geld het eerste punt en krijg je bij Sony ook minstens 2 jaar garantie.
Garantie geldt in beide gevallen voor het volledige product, dus ook meegeleverde accessoires zoals de controller.
*: Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Men spreekt ook wel over de 'verwachte levensduur', maar deze is in de praktijk lastig vast te stellen. De meeste verkopers houden de EU richtlijnen aan en geven meestal minstens 2-3 jaar garantie op electronica. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je daarna geen wettelijke garantie meer kunt claimen.
- de eerste 6 óf 12 maanden** maanden na verkoop ligt de bewijslast voor een defect altijd bij de verkoper. Daarna ligt die bewijslast bij jou als consument. Dit kan van belang zijn bij een garantieclaim; meer info in de links onderaan
- In NL en Belgie is de verkoper altijd wettelijk aansprakelijk voor de afhandeling van garantie. Een verkoper mag je nooit doorverwijzen naar de fabrikant of kosten rekenen voor de afhandeling.
Meer info:
• * https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
• ** https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt
• https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie