Heeft het CFI-1116A model over het algemeen veel last van coil whine? Ik heb mijn vorige PS5 uiteindelijk teruggestuurd naar Amazon omdat de coil whine (van de voeding) extreem luid was, tot in andere kamers te horen, vooral bij het spelen van PS5 games. Nu heb ik dus een nieuw exemplaar in de doos staan, afgelopen woensdag besteld, maar voor ik hem eruit haal, wat zijn de ervaringen met deze versie?
Blijft een loterij, alleen nu is de kans erg groot dat je bij deze batch een Nidec fan hebt.MadDogMcCree schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 02:38:
Heeft het CFI-1116A model over het algemeen veel last van coil whine? Ik heb mijn vorige PS5 uiteindelijk teruggestuurd naar Amazon omdat de coil whine (van de voeding) extreem luid was, tot in andere kamers te horen, vooral bij het spelen van PS5 games. Nu heb ik dus een nieuw exemplaar in de doos staan, afgelopen woensdag besteld, maar voor ik hem eruit haal, wat zijn de ervaringen met deze versie?
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Persoonlijk vond ik mijn eerste PS5 al best stil, het “vernieuwde” model die ik afgelopen week ontvangen heb is echter beduidend stiller nog
Zet een paar o-ringen tussen en die ratel wordt minder.Thalaron schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:08:
[...]
Ik heb dus ook prijs met de UFO… geen coil ellende maar wel een irritante ratel. Maar dat los ik in de toekomst nog wel een keer op.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Enig idee waar ik geschikte kan halen? Of gewoon bij de bouwmarkt?Amaze86 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:47:
[...]
Zet een paar o-ringen tussen en die ratel wordt minder.
Was ik overigens al van plan, maar ik kwam erachter dat Torx 8 toch toch iets te apart was… besteld…
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
@Thalaron Ja gewoon bij bouwmarkt, en op youtube staan er zat vids over. Die Torx 8 schroevendraaier is nodig.
Heeft bij mij niet geholpen. Het probleem is de fan zelf. Die lijkt (bij mij) wat uit het lood te zijn ofzo. Als ik de fan er uit haal, vast houd met 1 hand en met de ander de fan een slinger geef dan voel ik de fan trillen. En dit uit zich in een duidelijk hoorbare brom/ratel.Amaze86 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:47:
[...]
Zet een paar o-ringen tussen en die ratel wordt minder.
Als ze een beetje betaalbaar worden bestel ik wel een nieuwe fan in China.
Amaze86 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:58:
@Thalaron Ja gewoon bij bouwmarkt, en op youtube staan er zat vids over. Die Torx 8 schroevendraaier is nodig.
:strip_exif()/f/image/3bspbEojMX3msx7Z7nOfHhTS.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt nog voor de tip, helaas helpt het geen zak in mijn geval. Ik heb de fan ook nog even in de hand gehouden en handmatig een draai gegeven en je voelt gewoon dat hij uit balans is.
Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon een fatsoenlijke fan te maken…
Dan maak je zo’n dikke console.. verpest een relatief goedkoop stuk plastic de ervaring voor 50%
Het is niet dusdanig dat ik hem op dit moment retour zal sturen maar indien ze op voorraad waren had ik er gewoon blijven bestellen tot ik er een had die geen irritant geluid maakte…
[ Voor 19% gewijzigd door Thalaron op 26-10-2021 21:54 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
@Thalaron aa jammer man, mijn release ps5 had hmd fan met hetzelfde probleem, en toen die o-ringen geplaatst was het weg.Alleen die Nidec fan is het ergst van allemaal lijkt het wel en toch blijft Sony ze gebruiken, denk dat ze het pas oplossen bij een slim versie.
Same. Zelf geen problemen en mijn gehele friendlist er ook niet over gehoord.Anoniem: 562971 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 06:40:
[...]
Niemand kan natuurlijk iedere verkochte PlayStation beoordelen op bijgeluiden, maar in mijn omgeving heb ik nog geen signalen gehoord dat men te kampen heeft met een lawaaiige PlayStation, zowel niet het nieuwe als het oude model.
Ben ook van mening dat de schrijvende pers het flink heeft ‘opgeblazen’, want zowat iedere verkochte PlayStation leek er last van te hebben.
Gewoon lekker gamen 🎮 💕
Dont get me wrong, er zullen er vast zijn die geluid maken maar zonder sample size, en dus een relatief aantal, kunnen we niks zeggen over hoe wijdverspreid het probleem precies is.
@FrankoNL ik kan in ieder geval beamen dat de NIDEC als bedrijf van mij failliet mag gaan… ik overweeg hier serieus om met een koptelefoon op te gaan gamen. Ik snap werkelijk niet waarom Sony na al het commentaar zelfs bij de revisie nog met die troep aan durft te komen zetten. Het is dat ze goede games maken maar anders mocht ook Sony wat mij betreft failliet gaan om vanwege dit soort praktijken.
Ter verduidelijking; Mijn XSX moest ik in een afgesloten kast zetten voor circa 30 min. voordat die ging blazen en hoorbaar werd. Mijn PS5 maakt idle meer geluid dan mijn XSX met open kast in game…
Dat het geluid maakt is 1… het soort geluid maakt het irritant.
Zodra de andere merken voor normale prijzen te krijgen zijn bestel ik die direct. Ik wilde dat direct doen maar € 70-80 gaat mij net te ver…
Ter verduidelijking; Mijn XSX moest ik in een afgesloten kast zetten voor circa 30 min. voordat die ging blazen en hoorbaar werd. Mijn PS5 maakt idle meer geluid dan mijn XSX met open kast in game…
Zodra de andere merken voor normale prijzen te krijgen zijn bestel ik die direct. Ik wilde dat direct doen maar € 70-80 gaat mij net te ver…
[ Voor 17% gewijzigd door Thalaron op 26-10-2021 22:40 ]
Ja nidec was in de ps4 pro ook al de minste van het stel.Thalaron schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:38:
@FrankoNL ik kan in ieder geval beamen dat de NIDEC als bedrijf van mij failliet mag gaan… ik overweeg hier serieus om met een koptelefoon op te gaan gamen. Ik snap werkelijk niet waarom Sony na al het commentaar zelfs bij de revisie nog met die troep aan durft te komen zetten. Het is dat ze goede games maken maar anders mocht ook Sony wat mij betreft failliet gaan om vanwege dit soort praktijken.
De series X is inderdaad muisstil. Maar dan ook echt niks te horen. Zit ook wel een fors grotere fan in, ik vermoed ook dat die wat langzamer draait.
Hoe dan ook heeft MS dat een stuk beter geregeld dan Sony. De XSX op 1cm afstand is stiller dan de PS5 op 6 meter. Best knap…FrankoNL schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:41:
[...]
Ja nidec was in de ps4 pro ook al de minste van het stel.
De series X is inderdaad muisstil. Maar dan ook echt niks te horen. Zit ook wel een fors grotere fan in, ik vermoed ook dat die wat langzamer draait.
Maar goed. Kwestie van tijd lijkt mij dat een stille(re) fan beschikbaar komt voor minder dan een rib uit mijn lijf.
Zal die o-ring fix ook eens proberen.
Zie op Alie dat de meeste original 23 blade fans uitverkocht zijn. Ze bieden veel "high quality" 23 blade fans aan, prijzen rond de 25-30€. Iemand hier al ervaring met een reproductie fan?
Zie op Alie dat de meeste original 23 blade fans uitverkocht zijn. Ze bieden veel "high quality" 23 blade fans aan, prijzen rond de 25-30€. Iemand hier al ervaring met een reproductie fan?
Anoniem: 562971
Ben benieuwd hoe doe deze inferieure ventilatoren er van binnen uitzien, of anders gezegd hoe het komt dat ze zo veel lawaai maken. Zag een filmpje op YouTube dat er axiaal ook behoorlijk wat speling op kan zitten.
Kan haast toch niet anders dat Sony dat wel gaat oppakken? Dus goede fans gebruiken bij de volgende revisie. Van mij had de fan ook groter gemogen trouwens.
Ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb sinds vandaag een probleem met mijn Dualsense controller, de R2 knop geeft bijna geen weerstand meer, bij het minste dat ik er aan kom activeert de R2.
Iemand al iets gelijkaardigs gehad? En zo ja, zou ik de controller onder garantie kunnen omruilen?
Iemand al iets gelijkaardigs gehad? En zo ja, zou ik de controller onder garantie kunnen omruilen?
Heb ik ook gehad, inderdaad een garantiekwestie.MathieuT schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:26:
Ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb sinds vandaag een probleem met mijn Dualsense controller, de R2 knop geeft bijna geen weerstand meer, bij het minste dat ik er aan kom activeert de R2.
Bedankt voor het snelle antwoordAlexknl schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:27:
[...]
Heb ik ook gehad, inderdaad een garantiekwestie.
Een vervolgvraag, is het mogelijk om de losse controllers te onderscheiden van die dat bij de console zaten? Je voelt het al komen, mijn 2e controller komt van een andere winkel
Snap niet goed wat je bedoelt maar je kunt altijd contact opnemen met Playstation support, daar kun je zowel je tweede controller als de controller die bij de PS zat afzonderlijk opsturen voor reparatie/vervanging. Je hoeft je PS in ieder geval zeker niet mee te sturen.MathieuT schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:29:
[...]
Bedankt voor het snelle antwoord![]()
Een vervolgvraag, is het mogelijk om de losse controllers te onderscheiden van die dat bij de console zaten? Je voelt het al komen, mijn 2e controller komt van een andere winkel
Ik bedoel dat ik niet weet welke controller er defect is, die van bij de PS5 of die dat ik apart gekocht heb.Alexknl schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:52:
[...]
Snap niet goed wat je bedoelt maar je kunt altijd contact opnemen met Playstation support, daar kun je zowel je tweede controller als de controller die bij de PS zat afzonderlijk opsturen voor reparatie/vervanging. Je hoeft je PS in ieder geval zeker niet mee te sturen.
Ik ga eerst bij de winkel zelf proberen inruilen, ik heb indertijd mijn DS4 via PlayStation support omgeruild omdat de winkel gestopt was en ik vond het een heel gedoe om gewoon een controller om te ruilen.
Hoe veel O-ringen heb je onder de fan gehad? Met een stuk of drie op elkaar had ik met een NIDEC fan best goed resultaat. Nadeel is dat je de beruchte tik blijft horen, mogelijk zit het een deel tussen de oren... Hier was een NIDEC fan met drie O-ringen er onder zeker 80% beter dan zonder maar ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf van een 23 bladig NMB exemplaar.Thalaron schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:53:
[...]
Bedankt nog voor de tip, helaas helpt het geen zak in mijn geval. Ik heb de fan ook nog even in de hand gehouden en handmatig een draai gegeven en je voelt gewoon dat hij uit balans is.
Enige minpunt is nu nog de relatief luide disc drive. Ik heb de schroeven van de disk drive al eens aangepast en ook het trucje van een disc handmatig uitwerpen, lijkt allemaal niet te helpen. Scheelt wel dat alleen met installatie de disc even spint, daarna is het geluid over. Scheelt mogelijk ook dat de console hier in een eiken kast staat. Oftewel niet volledig vlak (onbalans?) en ook mogelijk wat meer volume doordat de kast als een klankkast werkt.
Ik ben altijd behoorlijk te spreken geweest over Sony maar de PS5 is niet hun sterkste zet geweest...
[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 02-11-2021 22:51 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
@FeaR gezien de fan ook los instabiel was heb ik het enkel met 1 ring getest. Maar wellicht dat ik het met meer ringen nogmaals moet proberen dan.
Hoewel ik vermoed dat het weinig uit zal maken, zal het ook weinig kwaad kunnen om het te proberen
Hoewel ik vermoed dat het weinig uit zal maken, zal het ook weinig kwaad kunnen om het te proberen
Mijn originele NIDEC fan maakte ook een gek geluid en voelde niet in balans als ik hem handmatig een zwieper gaf. Dat geluid was er overigens niet toen ik de console opstartte met de ventilator uit de behuizing, ventilator was toen zo stil als je kan wensen. Ventilator helemaal in de behuizing gaf hier geen fijn geluid, ventilator iets boven de behuizing was al een stuk stiller. Je kant het ook op voorhand testen, kwestie van de ventilator handmatig in de behuizing laten zakken als de console aan staat, of juist uit de behuizing halen als de console aan staat. Het gedrag/geluid/gevoel met de ventilator los en ventilator in de behuizing was bij mij al anders.Thalaron schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 23:34:
@FeaR gezien de fan ook los instabiel was heb ik het enkel met 1 ring getest. Maar wellicht dat ik het met meer ringen nogmaals moet proberen dan.
Één O-ring had hier geen effect, twee ook niet, pas bij drie merkte is verschil. Toen lag de ventilator ook daadwerkelijk fysiek buiten de behuizing.Hoewel ik vermoed dat het weinig uit zal maken, zal het ook weinig kwaad kunnen om het te proberen
Overigens niet drie of meer O-ringen tussen ventilator en behuizing doen en dan gigantisch vast draaien zodat de ventilator weer vlak ligt met de behuizing. . De O-ringen gebruik je om de ventilator echt op de hogen, niet alleen ontkoppelen.
[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 02-11-2021 23:43 ]
Ik heb ook 1 o-ring gebruikt en het is wat minder geworden. Ik denk meer ringen niet veel op gaat lossen.
Als je de NIDEC ventilator handmatig draait voel en hoor je inderdaad dat die lawaai maakt. Ik denk zelf eerder dat het een slecht lager is.
Zoals op dit filmpje; YouTube: Bearing Noises
Deze draait dan op 20.000rpm dus stuk sneller maar geluid komt (imo) overeen.
Kan weinig fatsoenlijk geprijsde NMB fans vinden. Op AlieExpress geven ze vaak aan het dat om NMB gaat met foto's van de plaat met QR code maar in de reviews lees ik dan dat het om een namaak gaat.
Mogelijk ook niet erg gezien alle fans uit China komen.
Als je de NIDEC ventilator handmatig draait voel en hoor je inderdaad dat die lawaai maakt. Ik denk zelf eerder dat het een slecht lager is.
Zoals op dit filmpje; YouTube: Bearing Noises
Deze draait dan op 20.000rpm dus stuk sneller maar geluid komt (imo) overeen.
Kan weinig fatsoenlijk geprijsde NMB fans vinden. Op AlieExpress geven ze vaak aan het dat om NMB gaat met foto's van de plaat met QR code maar in de reviews lees ik dan dat het om een namaak gaat.
Mogelijk ook niet erg gezien alle fans uit China komen.
Het geluid van de disc drive zul je blijven houden. Dat was in die goede oude tijd van de 52X dvd-rom spelers al niet anders. Het is het draaien van de disc zelf dat veel herrie maakt.FeaR schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:49:
[...]
Hoe veel O-ringen heb je onder de fan gehad? Met een stuk of drie op elkaar had ik met een NIDEC fan best goed resultaat. Nadeel is dat je de beruchte tik blijft horen, mogelijk zit het een deel tussen de oren... Hier was een NIDEC fan met drie O-ringen er onder zeker 80% beter dan zonder maar ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf van een 23 bladig NMB exemplaar.
Enige minpunt is nu nog de relatief luide disc drive. Ik heb de schroeven van de disk drive al eens aangepast en ook het trucje van een disc handmatig uitwerpen, lijkt allemaal niet te helpen. Scheelt wel dat alleen met installatie de disc even spint, daarna is het geluid over. Scheelt mogelijk ook dat de console hier in een eiken kast staat. Oftewel niet volledig vlak (onbalans?) en ook mogelijk wat meer volume doordat de kast als een klankkast werkt.
Ik ben altijd behoorlijk te spreken geweest over Sony maar de PS5 is niet hun sterkste zet geweest...
Ik heb ook een losse 4K speler van Sony, met een behoorlijk stevige behuizing en gedempte disc drive. Maar ook daar hoor je het draaien van de schijfjes.
Gelukkig hoor je dit alleen bij het starten van een spel. Veel minder hinderlijk dan die %$^%# Nidec koeler...
Mijn disc drive maakt meer geluid dan de drive van andere PS5's die ik heb gehoord. Als het geluid niet alleen tijdens het installeren van een game was geweest dan had ik mijn console om die reden retour gedaan. Geen idee eigenlijk wat het geluid doet met een film, dat heb ik nog niet getest. Ik heb meerdere bronnen gehad met optische drive en de PS5 is by far de meest luidruchtige. Nu zal ik de PS5 niet afzetten tegen een Denon referentiespeler van een veelvoud van de prijs maar ik heb ook goedkopere bronnen gehad die het beter deden.Nyarlathotep schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:46:
[...]
Het geluid van de disc drive zul je blijven houden. Dat was in die goede oude tijd van de 52X dvd-rom spelers al niet anders. Het is het draaien van de disc zelf dat veel herrie maakt.
Ik heb ook een losse 4K speler van Sony, met een behoorlijk stevige behuizing en gedempte disc drive. Maar ook daar hoor je het draaien van de schijfjes.
Gelukkig hoor je dit alleen bij het starten van een spel. Veel minder hinderlijk dan die %$^%# Nidec koeler....
Het geluid van de disc drive van veel PS5’s is niet te vergelijken met andere moderne apparatuur. Het is niet het normale spinnen van een disc maar veel luidruchtiger en storender, meer zoals een ouderwetse cd brander van 20 jaar geleden. Maar gelukkig alleen te horen bij het opstarten van de console of een spel op disc.Nyarlathotep schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:46:
[...]
Het geluid van de disc drive zul je blijven houden. Dat was in die goede oude tijd van de 52X dvd-rom spelers al niet anders. Het is het draaien van de disc zelf dat veel herrie maakt.
Gelukkig hoor je dit alleen bij het starten van een spel. Veel minder hinderlijk dan die %$^%# Nidec koeler...
Bij een blu ray film is het geluid gek genoeg vele malen minder hard en storend dan met een game discFeaR schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:06:
[...]Geen idee eigenlijk wat het geluid doet met een film, dat heb ik nog niet getest
[ Voor 22% gewijzigd door Steven030 op 03-11-2021 12:07 ]
Het volgende probleem:
Mijn ps5 maakt sindskort een heel abnormaal trillend geluid in de disc drive. Op de website van Sony staat hoe dit verholpen kan worden door een schroefje aan te draaien waardoor de disc ge-eject wordt. Dat heb ik dus heel strict volgens die handleiding gedaan, maar nu accepteert mijn ps5 geen discs meer.
Nu is het zo dat ik deze moet opsturen naar Bol.com, alleen ben ik bang dat ik niet dezelfde weer terug krijg. Ik heb namelijk de stille NMB fan die ik graag houden wil.
Hoe groot is de kans dat ik mijn oude exemplaar terug krijg? Zo niet, is het wellicht een idee om de bestaande fan eruit te halen en de ps5 met een Nidec ventilator op te sturen?
Een hele gekke vraag mocht het laatste het geval zijn: zijn er mensen hier die evt. bereid zijn om hun oude Nidec fan aan mij te verkopen?
Mijn ps5 maakt sindskort een heel abnormaal trillend geluid in de disc drive. Op de website van Sony staat hoe dit verholpen kan worden door een schroefje aan te draaien waardoor de disc ge-eject wordt. Dat heb ik dus heel strict volgens die handleiding gedaan, maar nu accepteert mijn ps5 geen discs meer.
Nu is het zo dat ik deze moet opsturen naar Bol.com, alleen ben ik bang dat ik niet dezelfde weer terug krijg. Ik heb namelijk de stille NMB fan die ik graag houden wil.
Hoe groot is de kans dat ik mijn oude exemplaar terug krijg? Zo niet, is het wellicht een idee om de bestaande fan eruit te halen en de ps5 met een Nidec ventilator op te sturen?
Een hele gekke vraag mocht het laatste het geval zijn: zijn er mensen hier die evt. bereid zijn om hun oude Nidec fan aan mij te verkopen?
@krablander Kans is heel groot dat jij een andere ps5 krijgt, zelfs met andere fan.
Zucht, sinds vandaag heb ik de bekende error ce-108255-1. Begon bij dat FIFA 22 opeens random crashte en zichzelf afsloot. Daarna kreeg ik FIFA niet meer aan de praat. Bij het opstarten na het eerste laadscherm is het klaar en komt de error. Bij FF7 Remake 1 á 2 keer gehad, en nu zelfs ook bij Crash Bandicoot 4.
Had gehoopt een RMA'tje te voorkomen, maar hier lijkt niks anders op te zitten. Iemand ervaring met deze error en hoe Sony hier een standpunt in neemt? Ik neem aan dat ik eerst contact op moet nemen met Sony? Het is een launch batch, gekocht bij de Mediamarkt (webshop).
Had gehoopt een RMA'tje te voorkomen, maar hier lijkt niks anders op te zitten. Iemand ervaring met deze error en hoe Sony hier een standpunt in neemt? Ik neem aan dat ik eerst contact op moet nemen met Sony? Het is een launch batch, gekocht bij de Mediamarkt (webshop).
Ik heb voordat ik mijn PS5 heb opgestuurd eerst geînformeerd.IMP7 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:37:
Heb hem nu op zondag gelijk naar bol verzonden en aangemeld als reparatie maar ik lees toch hier dat, dat niet altijd de beste oplossing is en ik hem beter direct naar Sony kon verzenden. Klopt dit? Of stuurt Bol mijn ps5 door naar Sony?
Had mijn ps5 sinds 4 december 2020
Het is namelijk zo dat je de 2-jarige garantie van Bol.com verbreekt als je de PS5 op eigen initiatief laat vervangen door Sony (de fabrikant).
Aangezien Sony maar 1 jaar garantie geeft vanaf de leverdatum verlies je een deel van de garantie (dat van Bol) als je het rechtstreeks met Sony afhandelt.
Bol stuurt ze denk ik ook naar Sony door (moet ik nog ondervinden straks), maar dan heb jij daar verder niks mee te maken omdat het via Bol gaat, en dan blijft de garantieperiode van Bol wel intact.
[ Voor 4% gewijzigd door krablander op 05-11-2021 15:36 ]
Hallo, ik had 26/10 mijn ps5 via bol gekregen maar helaas kon ik helemaal geen disc er in krijgen
Contact opgenomen met ps5 support, ticket aangemaakt om het op te sturen voor reparatie.
28/10 via post nl naar sony gestuurd, sinds 29/10 staat er "Retourzending gesorteerd, wordt overgedragen aan afzender" (ik neem dus aan dat het by cycleon is geleverd) maar sindsdien geen update. Op de track van de ps5 site staat nog steeds onderweg naar ons.
Heeft iemand ervaring of dit normaal is en hoe lang dit ongeveer duurt? PS5 medewerker zij 15 werkdagen tot dat ik hem terugkrijg maar ik twijfel of het allemaal goed komt. Hopelijk ben ik niet zo maar 500 euro kwijt

28/10 via post nl naar sony gestuurd, sinds 29/10 staat er "Retourzending gesorteerd, wordt overgedragen aan afzender" (ik neem dus aan dat het by cycleon is geleverd) maar sindsdien geen update. Op de track van de ps5 site staat nog steeds onderweg naar ons.
Heeft iemand ervaring of dit normaal is en hoe lang dit ongeveer duurt? PS5 medewerker zij 15 werkdagen tot dat ik hem terugkrijg maar ik twijfel of het allemaal goed komt. Hopelijk ben ik niet zo maar 500 euro kwijt

Los van bol of Sony heb je toch gewoon onder Europees recht 2 jaar garantie? Dus als je ps5 na 1,5 jaar kapot gaat blijf je beschermd?krablander schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:34:
[...]
Ik heb voordat ik mijn PS5 heb opgestuurd eerst geînformeerd.
Het is namelijk zo dat je de 2-jarige garantie van Bol.com verbreekt als je de PS5 op eigen initiatief laat vervangen door Sony (de fabrikant).
Aangezien Sony maar 1 jaar garantie geeft vanaf de leverdatum verlies je een deel van de garantie (dat van Bol) als je het rechtstreeks met Sony afhandelt.
Bol stuurt ze denk ik ook naar Sony door (moet ik nog ondervinden straks), maar dan heb jij daar verder niks mee te maken omdat het via Bol gaat, en dan blijft de garantieperiode van Bol wel intact.
Heb in november vorig jaar een ps5 besteld via Ebay UK, verkoper zei dat hij van Amazon kwam.
Heeft altijd perfect gewerkt maar wilt sinds vandaag niet meer opstarten.
Deze zal aangekocht zijn in de week van de europese release datum dus bijna perfect 1 jaar geleden.
Mijn vraag is of dat ik nog garantie ga hebben via Sony of moet ik daarvoor bij amazon zijn met het aankoopbewijs?
Ga donderdag alvast eens bellen met Sony maar wat kan ik dan het besten vermelden ivm mijn manier van aankopen?
Heeft altijd perfect gewerkt maar wilt sinds vandaag niet meer opstarten.
Deze zal aangekocht zijn in de week van de europese release datum dus bijna perfect 1 jaar geleden.
Mijn vraag is of dat ik nog garantie ga hebben via Sony of moet ik daarvoor bij amazon zijn met het aankoopbewijs?
Ga donderdag alvast eens bellen met Sony maar wat kan ik dan het besten vermelden ivm mijn manier van aankopen?
Even vraagje,
ik had er al enkele weken geen last meer van, maar nu heb ik het terug 2 keer na elkaar.
Bij het in rustmodus zetten dat ik green screen krijg, console gaat uit met een krak en ik moet die manueel met de powerknop starten en na een database rebuild werkt deze terug. Ik kijk er wat tegenop om die binnen te sturen want verder heb ik geen problemen.
Iemand nog dit voorgehad?
ik had er al enkele weken geen last meer van, maar nu heb ik het terug 2 keer na elkaar.
Bij het in rustmodus zetten dat ik green screen krijg, console gaat uit met een krak en ik moet die manueel met de powerknop starten en na een database rebuild werkt deze terug. Ik kijk er wat tegenop om die binnen te sturen want verder heb ik geen problemen.
Iemand nog dit voorgehad?
Heb mijn controller opgestuurd naar bol ter reparatie. We tikken nu de 13de dag aan. Staat nog steeds op stap 2 van de 4 en medewerker op de chat zei max 10 dagen en op de website staat binnen 15 dagen. Ben benieuwd
Bij “stap 3” gaan de 15 dagen pas in (ontvangen bij reparateur). Daarna kan er pas een refund geclaimed worden volgens hun voorwaarden.prld schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:17:
Heb mijn controller opgestuurd naar bol ter reparatie. We tikken nu de 13de dag aan. Staat nog steeds op stap 2 van de 4 en medewerker op de chat zei max 10 dagen en op de website staat binnen 15 dagen. Ben benieuwd
Mijn defecte PS5 is wederom bij stap 2.
Echt?! Dat staat nergens expliciet vermeld namelijk. Mijn PS5 is ook ter reparatie opgestuurd en staat nog op stap 2 ''Onderweg naar ons'. Dat terwijl PostNL hem afgelopen zaterdag toch echt heeft afgeleverd, volgens de track & trace.krablander schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:01:
[...]
Bij “stap 3” gaan de 15 dagen pas in (ontvangen bij reparateur). Daarna kan er pas een refund geclaimed worden volgens hun voorwaarden.
Mijn defecte PS5 is wederom bij stap 2.
Dat wordt hopen dat die voor de kerstdagen uberhaupt terug is zo te horen ..
Ja die van mij heeft postnl 29/10 afgeleverd, staat nog steeds op stap 2 onderweg naar ons
dus ik vermoed dat het nog lang gaat duren...

Op de website van Bol is mijn case nog steeds bij Stap 2. Alleen zie ik nu dat het artikel gecontroleerd wordt en staan er foto’s bij hoe het artikel eruit zag bij aankomst.tsouk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:36:
Ja die van mij heeft postnl 29/10 afgeleverd, staat nog steeds op stap 2 onderweg naar onsdus ik vermoed dat het nog lang gaat duren...
Nu bijna een jaar na aanschaf van mijn PS5 moet ik mij helaas ook in dit topic gaan melden voor iets dat kapot is. Helaas net als vele hiervoor ook een R2 knop die plotseling compleet leveloos is. Hoorde volgens mij een zachte pang terwijl ik Fifa aan het spelen was, daarna ratelde er iets aan de binnenkant. De veer zal wel gesprongen zijn.
Maar eens gaan kijken hoe ik deze bij Amazon.de onder de garantie kan laten vervangen. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Maar eens gaan kijken hoe ik deze bij Amazon.de onder de garantie kan laten vervangen. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Vervelend. Maar wel begrijpelijk, ik denk dat veel 'launch-batch' consoles nu hun kuren tonen. Altijd met de eerste batch, die hebben de meeste kinderziektes, zo ook die van mij. Hopen dat het een beetje opschiet.tsouk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:36:
Ja die van mij heeft postnl 29/10 afgeleverd, staat nog steeds op stap 2 onderweg naar onsdus ik vermoed dat het nog lang gaat duren...
Geef even een seintje als je iets hoort, dan krijgen we een gevoel bij hoe lang het gemiddeld duurt, haha.
Ik heb na aanleiding van mijn eerdere berichten toch een ventilator gekocht via AliExpress. Beetje sneaky want in de titel en beschrijving staat dat het om een NMB gaat maar de ventilator is niet van NMB. Lijkt een exacte Chinese kopie.
Allereerst de prijs. Ik heb €23,10 betaald inclusief verzendkosten.
Dan de kwaliteit. De ventilator voelt een beetje goedkoop. De plaat is slecht afgewerkt en vooruitlopend op de inbouw moet je de plaat echt in het gat van de PS5 drukken dus de pasvorm is niet geweldig.
De ventilator maakt in de hand wat meer geluid dan mijn originele Nidec ventilator. Je voelt en hoort de ventilator wat tikken. Als je er een draai aan geeft zie je ook dat de ventilator niet geweldig is gebalanceerd.
Mogelijk komt dit ook door de verzending. Ventilator zat gewoon in de doos met wat bubbeltjesplastic en deze is in onze container gegooid door PostNL.
Hier wat foto's;
:strip_exif()/f/image/B7L7257fhgXtPPmIESp5tuBV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8IJpABI0h1szk6rpqVIUemxE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan de inbouw. Die hoef ik hier vast niet verder uit te leggen.
Zoals hierboven staat past de ventilator niet lekker. Je moet de plaat er echt in drukken.
De stekker is gewoon plug and play.
Ik heb de ventilator eerst normaal gemonteerd. Op mijn Nidec had ik namelijk de "o-ring fix" uitgevoerd.
De ventilator maakt vooral in het hoofdmenu een stuk minder lawaai. Zodra je een game opstart merk je echt dat de ventilator wat ratelt. Toch is de ventilator stillen dan de Nidec.
Daarna heb ik de ventilator uitgerust met de o-ringen en dan is de ventilator beduidend stiller. Nu al een stuk rustiger dan de originele Nidec.
Ik vind het lastig fatsoenlijk filmpjes te maken van het verschil in geluid.
Ik zal aankomend weekend wat uren de playstation proberen te testen om later nog aan te vullen of de aankoop aan te raden is.
Dan de kwaliteit. De ventilator voelt een beetje goedkoop. De plaat is slecht afgewerkt en vooruitlopend op de inbouw moet je de plaat echt in het gat van de PS5 drukken dus de pasvorm is niet geweldig.
De ventilator maakt in de hand wat meer geluid dan mijn originele Nidec ventilator. Je voelt en hoort de ventilator wat tikken. Als je er een draai aan geeft zie je ook dat de ventilator niet geweldig is gebalanceerd.
Mogelijk komt dit ook door de verzending. Ventilator zat gewoon in de doos met wat bubbeltjesplastic en deze is in onze container gegooid door PostNL.
Hier wat foto's;
:strip_exif()/f/image/B7L7257fhgXtPPmIESp5tuBV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8IJpABI0h1szk6rpqVIUemxE.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals hierboven staat past de ventilator niet lekker. Je moet de plaat er echt in drukken.
Ik heb de ventilator eerst normaal gemonteerd. Op mijn Nidec had ik namelijk de "o-ring fix" uitgevoerd.
De ventilator maakt vooral in het hoofdmenu een stuk minder lawaai. Zodra je een game opstart merk je echt dat de ventilator wat ratelt. Toch is de ventilator stillen dan de Nidec.
Daarna heb ik de ventilator uitgerust met de o-ringen en dan is de ventilator beduidend stiller. Nu al een stuk rustiger dan de originele Nidec.
Ik zal aankomend weekend wat uren de playstation proberen te testen om later nog aan te vullen of de aankoop aan te raden is.
[ Voor 27% gewijzigd door PostalDude op 12-11-2021 15:14 ]
Zelf zie ik het niet zitten om de fan te veranderen. Wel leuk om te zien dat anderen het wel doen.PostalDude schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:01:
Ik heb na aanleiding van mijn eerdere berichten toch een ventilator gekocht via AliExpress. Beetje sneaky want in de titel en beschrijving staat dat het om een NMB gaat maar de ventilator is niet van NMB. Lijkt een exacte Chinese kopie.
Hier wat foto's;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik wel eens wil doen is er o-ringen tussen steken.
Welke maat o-ringen heb je gebruikt en waar heb je die gekocht?
Ik zelf heb de NIDEC fan en alhoewel het niet extreem is, hoor je wel een duidelijk geluid en is er vooral kans op resonantie. Dit is extreem afhankelijk van hoe je de ps5 neerzet. Bij mij zit ie in het tv meubel en dient dat "gat" als een veredelde klankkast. Uiteindelijk heb ik het kunnen verminderen door de decoder van kpn (dat kleine 4k model) rechts onder de ps5 te zetten en er een dikke rubberen ring (normaal gebruikt onder meubels). Op die manier wordt 1 zijpaneel van de ps5 wat ingedrukt en is er een stuk minder resonantie.
De fan zelf heb ik wat aangepast met wat o-ringen, alhoewel dat verschil niet enorm groot was.
In de toekomst zal ik nog een keer een andere fan kopen en kijken wat dat gaat brengen. Ik hoop dat er ooit nog iets van een aftermarket fan komt van Noctua of BeQuiet, alhoewel dat waarschijnlijk ijdele hoop is.
In dat opzicht is het gewoon 1 grote faal zoals Sony de PS5 heeft gemaakt. Niet alleen is het een dusdanig ontwerp (met die kappen) dat de kans op resonantie verhoogt. Ook is de keuze op verschillende fans met dusdanig verschil in geluid iets dat niet meer "binnen de marge" valt. Dat het wel goed kan laat Microsoft zien met de Xbox Series X. Ondanks dat het qua formaat een kleine pc lijkt, is het qua koeling en geluid echt zwaar superieur aan de PS5. Waar het bij de PS5 duidelijk form over function is (en de vorm ook niet bij iedereen in de smaak valt), is het bij de XBX gewoon function over form.
De fan zelf heb ik wat aangepast met wat o-ringen, alhoewel dat verschil niet enorm groot was.
In de toekomst zal ik nog een keer een andere fan kopen en kijken wat dat gaat brengen. Ik hoop dat er ooit nog iets van een aftermarket fan komt van Noctua of BeQuiet, alhoewel dat waarschijnlijk ijdele hoop is.
In dat opzicht is het gewoon 1 grote faal zoals Sony de PS5 heeft gemaakt. Niet alleen is het een dusdanig ontwerp (met die kappen) dat de kans op resonantie verhoogt. Ook is de keuze op verschillende fans met dusdanig verschil in geluid iets dat niet meer "binnen de marge" valt. Dat het wel goed kan laat Microsoft zien met de Xbox Series X. Ondanks dat het qua formaat een kleine pc lijkt, is het qua koeling en geluid echt zwaar superieur aan de PS5. Waar het bij de PS5 duidelijk form over function is (en de vorm ook niet bij iedereen in de smaak valt), is het bij de XBX gewoon function over form.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Sleutel ook aan motorfietsen dus heb hele set met o ringen. Maten moet ik eens opzoeken maar staat ook wel ergens in dit topic.AppleFan2007 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:42:
[...]
Wat ik wel eens wil doen is er o-ringen tussen steken.
Welke maat o-ringen heb je gebruikt en waar heb je die gekocht?
Mijn PS5 ratelt een beetje. Alsof er iets aanloopt (zonder disc overigens)…
Het ding staat ongeveer een meter van me vandaan, maar met koptelefoon op hoor ik het niet, dus niet heel storend.
Weet je wat pas een lawaai maakt? Die Dual Sense controller! Holy f@k, als al die motoren in dat ding aan het werk zijn voor haptic feedback en trigger resistance lijkt het wel alsof iemand een stofzuiger van de trap gooit.
Het ding staat ongeveer een meter van me vandaan, maar met koptelefoon op hoor ik het niet, dus niet heel storend.
Weet je wat pas een lawaai maakt? Die Dual Sense controller! Holy f@k, als al die motoren in dat ding aan het werk zijn voor haptic feedback en trigger resistance lijkt het wel alsof iemand een stofzuiger van de trap gooit.
Ik kwam hier even rondneuzen of anderen een soortgelijke ervaring hebben als ik nu heb, ben toch blij dat ik niet de enige ben.tsouk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:36:
Heb mijn PS5 twee weken geleden opgestuurd naar Sony, en mijn status is ook nog steeds "Stap 2 - onderweg naar ons". Mijn Track & Trace code geeft echter aan dat de unit al lang afgeleverd is.
Begon me al een beetje zorgen te maken maar blijkbaar is dit de normale gang van zaken. Zou wel zo netjes zijn als ze in ieder geval even een ontvangstbevestiging hadden gestuurd, het gaat wel om een machine van 500 euro.
Nou ja, nu maar afwachten en hopen dat ik hem dit jaar nog terug krijg I guess.
Haha yep, same here. Ze hebben het over 15 werkdagen + wat vertraging als ik de track link bij Sony moet geloven. Dus voor de feestdagen zou wel mogen. Ik had voor mij uitgerekend op eind november, maar bij mij dus ook nog op stap 2.SJRB schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:15:
[...]
Ik kwam hier even rondneuzen of anderen een soortgelijke ervaring hebben als ik nu heb, ben toch blij dat ik niet de enige ben.
Heb mijn PS5 twee weken geleden opgestuurd naar Sony, en mijn status is ook nog steeds "Stap 2 - onderweg naar ons". Mijn Track & Trace code geeft echter aan dat de unit al lang afgeleverd is.
Begon me al een beetje zorgen te maken maar blijkbaar is dit de normale gang van zaken. Zou wel zo netjes zijn als ze in ieder geval even een ontvangstbevestiging hadden gestuurd, het gaat wel om een machine van 500 euro.
Nou ja, nu maar afwachten en hopen dat ik hem dit jaar nog terug krijg I guess.
En inderdaad wel matig dat ze niet even een ontvangstbevestiging doen. Ach, dan komt iedereen die zich zorgen maakt op dit topic uit.
Nadat ik vorige week mijn PS5 heb moeten opsturen voor reparatie (disc drive probleem) doet zich nu het volgende probleem voor. De DualSense heeft last van Stick Drift (half jaar oud).
Is dit probleem nog steeds structureel aanwezig bij nieuwere DualSense controllers of heeft Sony dit inmiddels op orde?
Ik begin nu toch erg aan de kwaliteit van Sony / PlayStation te twijfelen. Mn oude PS3 en PS2 worden regelmatig nog gebruikt en daar heb ik in geen 15 & 20 jaar problemen mee gehad.
Is dit probleem nog steeds structureel aanwezig bij nieuwere DualSense controllers of heeft Sony dit inmiddels op orde?
Ik begin nu toch erg aan de kwaliteit van Sony / PlayStation te twijfelen. Mn oude PS3 en PS2 worden regelmatig nog gebruikt en daar heb ik in geen 15 & 20 jaar problemen mee gehad.
[ Voor 30% gewijzigd door krablander op 14-11-2021 23:44 ]
@krablander Elke DualSense controller heeft er last van, vooral als je veel fps games speelt en het probleem treed vaak al op na 6 maanden, bij sommige zelfs al eerder.
Ook vervelend: net Sony gebeld of ze uberhaupt mijn Playstation 5 hebben ontvangen ter reparatie, de medewerker vertelde van wel. Kijk ik net in mijn ongewenst inbox op de mail - zie ik een mailtje van zaterdag 13/11 - we hebben je product nog niet ontvangen? Terwijl de medewerker net beweerde van wel?
Herkennen mensen dit probleem? Staat overigens dus nog op stap 2. Zucht - wordt een lange wacht op deze manier.
Herkennen mensen dit probleem? Staat overigens dus nog op stap 2. Zucht - wordt een lange wacht op deze manier.
Ik heb ze ook vandaag gebeld, medewerker gaf ook aan dat ze hem in ieder geval ontvangen hebben op 29/10 (de datum van de postnl trace dus) maar hij had verder geen inzicht. Blijkt dus dat hun track &trace link niet echt goed werkt want daar staat nog steeds onderweg naar ons. Dus hopelijk komt het goed.
Even terugkomend op bovenstaande. Ik kreeg net dit terug:prld schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:17:
De reparatie van je artikel duurt langer dan verwacht. Onze monteur rondt de reparatie zo snel mogelijk af.
We begrijpen dat je een snelle oplossing wilt. Ook als het defect moeilijk te verhelpen is. Daarom betalen wij het aankoopbedrag terug als je artikel op 24 november 2021 nog niet is gerepareerd, op voorwaarde dat het defect binnen de garantievoorwaarden valt.
Ik snap niet dat het kennelijk nu zo'n probleem is (ook op de Switch) terwijl er de jaren daarvoor (lees: vanaf de PS1 in 1997) dit nooit echt een probleem was. Als ik kijk hoe ik mijn PS2, PS3, PS4 en Xbox 360 controllers heb gebruikt, heb ik never nooit maar iets van stick drift gehad. Niet na maanden, niet na jaren, nooit! En nu? Als je kennelijk al kijkt naar bepaalde controllers dan heb je stick drift...Amaze86 schreef op maandag 15 november 2021 @ 06:26:
@krablander Elke DualSense controller heeft er last van, vooral als je veel fps games speelt en het probleem treed vaak al op na 6 maanden, bij sommige zelfs al eerder.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Beter laat dan nooit. Door tijdgebrek minder kunnen testen dan ik zou willen.PostalDude schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:01:Ik vind het lastig fatsoenlijk filmpjes te maken van het verschil in geluid.
Ik moet zeggen dat het toch tegenvalt. De ventilator ratelt op sommige momenten behoorlijk.
Ben op AlieExpress in conclaaf met die gebrek Engels chattende Chinezen maar denk niet dat we eruit gaan komen.
Als het nog erger gaat worden zal ik de Nidec terugplaatsen en haal ik de Alie fan wel eens open. Ben wel benieuwd wat je er nog aan zou kunnen doen.
Vind het op Alie nu ook erg lastig om de juiste eruit te halen. Zie veel NMB fan foto's en reviews dat mensen zeggen dat ze een Chinese kopie hebben gekregen. Voor deze 23€ vind ik dat nog acceptabel maar zie ook bedragen van 80€ voorbij komen waar mensen dit aangeven.
Ze zijn er ook die je bijna letterlijk het vel over de oren heentrekkenPostalDude schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:43:
[...]
Voor deze 23€ vind ik dat nog acceptabel maar zie ook bedragen van 80€ voorbij komen waar mensen dit aangeven.

Tot mijn verbazing kreeg ik gisteravond een mailtje van Sony dat mijn 'item dispatched' is en onderweg is terug naar mij! Als het probleem daadwerkelijk is opgelost, is dat wel weer netjes van ze - binnen de termijn van 15 werkdagen..
Ben benieuwd!
Ben benieuwd!
Ah dat is fijn om te horen, wanneer had je je ps5 opgestuurd? En staat er nu op hun track&trace link niet meer onderweg naar ons?Casual_T schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:07:
Tot mijn verbazing kreeg ik gisteravond een mailtje van Sony dat mijn 'item dispatched' is en onderweg is terug naar mij! Als het probleem daadwerkelijk is opgelost, is dat wel weer netjes van ze - binnen de termijn van 15 werkdagen..
Ben benieuwd!
Dat is wel een bizarre prijs. Als je dan een echte krijgt voor die prijs vind ik het tot daar aan toe. Maar als je een NMB verwacht en Chinese kopie krijgt dan snap ik dat je teleurgesteld bent. Bij veel alieexpress shops zijn de originele NMB uitverkocht dus dan is het wat de gek ervoor geeft als je nog voorraad hebt.Anoniem: 562971 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:51:
[...]
Ze zijn er ook die je bijna letterlijk het vel over de oren heentrekken
[ Voor 12% gewijzigd door PostalDude op 18-11-2021 10:05 ]
PS5 opgestuurd op 4-11-2021, dus dat zou vrij snel zijn. En nu het vreemde: op de track&trace van Sony staat nog steeds 'onderweg naar ons' (stap 2). Die klopt dus totaal niet, ga ik vanuit!tsouk schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:41:
[...]
Ah dat is fijn om te horen, wanneer had je je ps5 opgestuurd? En staat er nu op hun track&trace link niet meer onderweg naar ons?
ik heb hem dus 1 week eerder opgestuurd (28/10) maar nog steeds geen mail of ietsCasual_T schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:23:
[...]
PS5 opgestuurd op 4-11-2021, dus dat zou vrij snel zijn. En nu het vreemde: op de track&trace van Sony staat nog steeds 'onderweg naar ons' (stap 2). Die klopt dus totaal niet, ga ik vanuit!
Misschien ligt het wel aan wat je playstation mankeerde. Ik had een hele duidelijke (en bekende) error code CE 108255-1, waardoor alle games zowat crashtentsouk schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:16:
[...]
ik heb hem dus 1 week eerder opgestuurd (28/10) maar nog steeds geen mail of ietsIn ieder geval weten we dus wel dat hun track helemaal niet klopt. Dan maar afwachten, morgen zijn officieel 15 werkdagen voorbij..
Sterkte met nog even wachten!
Ja ik kon helemaal geen disc inserten, ik heb hem niet eens 1 keer kunnen gebruikenCasual_T schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:16:
[...]
Misschien ligt het wel aan wat je playstation mankeerde. Ik had een hele duidelijke (en bekende) error code CE 108255-1, waardoor alle games zowat crashten. Misschien doen ze er dan iets makkelijker over. De track trace is inmiddels wel aangepast, maar loopt dus sowieso achter. Ik krijg hem morgen schijnbaar, dus ben erg benieuwd!
Sterkte met nog even wachten!

Oh, doe maar alsof ik niks gezegd hebtsouk schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:11:
[...]
Ja ik kon helemaal geen disc inserten, ik heb hem niet eens 1 keer kunnen gebruikenis denk ik ook wel een grotere issue.
Sinds maart 2021 eigenaar van een PS5 via Bol.com. Gelukkig nog geen problemen met de console, maar de controller begint nu wel vervelend te worden. Sinds ik Call of Duty: Vanguard speel is de linkerstick aan het driften. Heel irritant in FIFA, maar nu is de R2 knop ook levenloos.
Natuurlijk het een en ander gegoogled, maar de R2 knop ga ik zelf niet fixen. Is me teveel gedoe.
Denk dat het beste is om even contact op te nemen met Bol natuurlijk, maar wat is de kans van slagen?
Natuurlijk het een en ander gegoogled, maar de R2 knop ga ik zelf niet fixen. Is me teveel gedoe.
Denk dat het beste is om even contact op te nemen met Bol natuurlijk, maar wat is de kans van slagen?
Hoezo wat is de kans van slagen ? Het is toch overduidelijk uit je omschrijving dat je controller defect is, en dan moet die hersteld/vervangen worden onder garantie. Ik zie het probleem niet.Ozz schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:40:
Omdat ik dit lees bij het maken van een post hier:Twixie schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:47:
[...]
Hoezo wat is de kans van slagen ? Het is toch overduidelijk uit je omschrijving dat je controller defect is, en dan moet die hersteld/vervangen worden onder garantie. Ik zie het probleem niet.
- de eerste 6 maanden na verkoop ligt de bewijslast voor een defect altijd bij de verkoper. Daarna ligt die bewijslast bij jou als consument. Dit kan van belang zijn bij een garantieclaim; meer info in de links onderaan
Heb m'n controller niet laten vallen of iets dergelijks. Heb eigenlijk in heel m'n game carriere nog geen defecte controller gehad. PS3 en PS4 controller waren nog prima na jaren intensief gebruik. Hoop dat ik niet hoef te bewijzen hoe ik ermee ben omgegaan.
Enig nadeel is dat als ik hem opstuur 2 weken(?) zonder controller kom te zitten, dus moet hoe dan ook een nieuwe kopen.
Ik heb precies dit gedaan. Wilde de nieuwe fan snel hebben, niet gewacht op korting oid. Bij bestelling aangegeven dat ik een snelle levering wil. In totaal, afgerond, 33 euro en binnen 2 weken binnen. ps5 is fluister stil. Ik moest serieus mn oor op de ps5 leggen wilde ik de fan horen als ik het het ps5 menu zat. De vorige fan kon ik gewoon horen. Top! Helemaal blij.FeaR schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:45:
[...]
En hoewel dat het probleem voor een groot deel minder maakte is de oplossing om helemaal van het probleem af te zijn toch veel voorspelbaarder..
[Afbeelding]
Het kost wel een zestig euro maar het is het mijns inziens waard. Console is nog nooit zo stil geweest.
Niet nadenken gewoon doen zou ik bijna zeggen
33 euro is ook erg goedkoop, nog goedkoper dan de prijzen die voorbij kwamen toen de vraag minder groot was. Heb je niet toevallig de NIDEC besteld?bvdzon schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:12:
[...]
Niet nadenken gewoon doen zou ik bijna zeggenMoet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar voor 33 euro kan je er geen buil aan vallen.
Nee, ik had een Nidec. De nieuwe heeft 23 blades.
[ Voor 59% gewijzigd door bvdzon op 21-11-2021 16:46 ]
Heb je een foto? Betwijfel dat je een echte Delta of NMB hebt namelijk.bvdzon schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:05:
Nee, ik had een Nidec. De nieuwe heeft 23 blades.
Zelf heb ik zoals is te lezen op de vorige pagina een Chinese kopie en die ratelt wat. Dat heb ik ondertussen opgelost. Er zitten 2 lagers in het plastic gedeelte en dat is schijnbaar niet zo nauwkeurig gemaakt. Daardoor zit er ruimte in de pasvorm van het bovenste lager. Ik heb daar kunststoflijm rond gesmeerd en daarna het lager er ingedrukt (uiteraard gezorgd dat er geen lijm bij/in het lager kan komen). Nu is die behoorlijk stiller.
Wat de 33 euro verklaart: geen originele. Maar goed, als deze wel stil is dan heb je alsnog een vooruitgang geboekt.bvdzon schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:05:
Nee, ik had een Nidec. De nieuwe heeft 23 blades. Deze: https://bit.ly/3DINhtd
[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 22-11-2021 08:44 ]
Anders dan het plaatje? Als ik jouw foto vergelijk met de gelinkte advertentie komen ze overeen.bvdzon schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:54:
Ik heb deze gekregen. Idd anders dan het plaatje uit de bestelling. Moet ik me zorgen maken? Klinkt wel prima in de ps5. [Afbeelding]
Foto van de andere kant? De grijze zeg maar.
Puur om het honderd procent zeker te weten want de deukjes (?) op jouw ventilator staan verder naar buiten dan de originele. Waarbij ik op basis van de gelinkte advertentie en de prijs vrijwel zeker neig naar fake. De advertentie spreekt ook niet over een originele. Maar, als het ding stiller is dan de originele NIDEC ventilator is er geen probleem toch?
[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 22-11-2021 12:04 ]
Het is deze fan: https://bit.ly/2ZdVNS4
En deze heb ik besteld:
En deze heb ik besteld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/GKjnnFXjKkIBODvQvdhU71jS.png?f=user_large)
[ Voor 73% gewijzigd door bvdzon op 22-11-2021 12:14 ]
Die is niet origineel, staat ook nergens in de tekst als belofte. Zoals gezegd komen de zes deukjes in de ventilator ook niet overeen met het origineel.
Die foto krijg ik niet gelinkt met de advertentie hierboven. Foto's van die ventilator kloppen wel maar de prijs lijkt me dan nog steeds niet te kloppen voor een origineel product. Is de advertentie die je linkt waar je gekocht hebt of puur als voorbeeld welke ventilator je hebt?En deze heb ik besteld:
[Afbeelding]
Sowieso klopt de foto niet met de winkel/advertentie die je linkt. De foto is van NH Game Store (zie ook het logo rechts), jouw advertentie is van "old Wu's ccc electronicsss Store". De eerste verkoopt wel origineel. AliExpress is altijd opletten. Vaak wordt je gelokt met prijzen van de NIDEC ventilator (of een fake), als je dan de correcte aanklikt is de prijs ook heel anders.
Hoe dan ook, wat je hebt is niet origineel. Kon ook niet voor die prijs.
[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 22-11-2021 12:46 ]
De foto met de prijs van NH-game is wat ik heb besteld. Het andere plaatje is een voorbeeld van de bovenkant van de fan. Blijkbaar heb ik niet gekregen wat ik dacht te hebben besteld. Dit is mijn eerste aankoop op Ali, ik vind de site zeer verwarrend en onduidelijk.Is de advertentie die je linkt waar je gekocht hebt of puur als voorbeeld welke ventilator je hebt?
Ik gok dat de prijs van de niet originele is en je in de opties aan had moeten geven dat je een originele wilde. Zo zit AliExpress in elkaar, klikken op het product voor de keuze uit versies en/of landen van waaruit verstuurd kan worden. Zoals gezegd kan de getoonde prijs niet kloppen met een originele. Ik heb dan ook meer het gevoel dat je niet besteld hebt wat je dacht te bestellen in plaats van andersom. Maar wederom, als de ventilator geen geluid maakt is het toch goed? Alleen de originele ventilator niet weggooien voor als je console ooit retour moet voor reparatie.bvdzon schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:01:
[...]
De foto met de prijs van NH-game is wat ik heb besteld. Het andere plaatje is een voorbeeld van de bovenkant van de fan. Blijkbaar heb ik niet gekregen wat ik dacht te hebben besteld. Dit is mijn eerste aankoop op Ali, ik vind de site zeer verwarrend en onduidelijk.
Hoe is het überhaupt mogelijk dat er originele PS5 fans in de losse verkoop terecht komen op Ali? Dit zou toch niet mogen van Sony?FeaR schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:29:
[...]
Ik gok dat de prijs van de niet originele is en je in de opties aan had moeten geven dat je een originele wilde. Zo zit AliExpress in elkaar, klikken op het product voor de keuze uit versies en/of landen van waaruit verstuurd kan worden. Zoals gezegd kan de getoonde prijs niet kloppen met een originele. Ik heb dan ook meer het gevoel dat je niet besteld hebt wat je dacht te bestellen in plaats van andersom. Maar wederom, als de ventilator geen geluid maakt is het toch goed? Alleen de originele ventilator niet weggooien voor als je console ooit retour moet voor reparatie.
Gisteren was ik COD vanguard campaign aan het spelen, ik heb meerdere happeringen gehad dat het spel echt een 2-3 seconden freeze had. Nu zoemt de ps5 ook redelijk en op het moment van de freezes is het dan ineens weg. Ook is het weg zo gauw ik COD afsluit. Iemand ook bekend met dit soort problemen of is dit de wel bekende coilwhine?
Edit, de ps5 is ongeveer 1,5 maand oud. Het is een nieuwer model cfi-1116a.
[ Voor 10% gewijzigd door Stokje op 24-11-2021 08:08 ]
Dit is waarschijnlijk de welbekende coilwhine.Stokje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:04:
Gisteren was ik COD vanguard campaign aan het spelen, ik heb meerdere happeringen gehad dat het spel echt een 2-3 seconden freeze had. Nu zoemt de ps5 ook redelijk en op het moment van de freezes is het dan ineens weg. Ook is het weg zo gauw ik COD afsluit. Iemand ook bekend met dit soort problemen of is dit de wel bekende coilwhine?
Wanneer de console niet aan het renderen is valt de coilewhine weg, dus dat is als je geen spel speelt of in het PS5 menu bent.
Dat is inderdaad dezelfde als die ik pagina's terug heb gekregen. Zoals ik ergens heb geschreven ratelt die bij mij een beetje. Dat zwarte aan de bovenkant van de ventilator is gewoon een sticker. Als je die eraf trekt zie je bovenste lager. Daar zat bij mij enorme speling op.bvdzon schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:04:
Het is deze fan: https://bit.ly/2ZdVNS4
En deze heb ik besteld:
maar horen die freezes daar ook bij dan? want dat is best wel vervelend zeg maar.krablander schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:10:
[...]
Dit is waarschijnlijk de welbekende coilwhine.
Wanneer de console niet aan het renderen is valt de coilewhine weg, dus dat is als je geen spel speelt of in het PS5 menu bent.
Als jou ps5 “freezed” dan wordt er op dat moment niks gerendert, dus ook geen coilwhine.Stokje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:51:
[...]
maar horen die freezes daar ook bij dan? want dat is best wel vervelend zeg maar.
2 a 3 seconde heb ik nog niet gehad wel af en toen lag in gameStokje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:04:

Als ik koptelfoon op heb of de soudnbar dan hoor ik de PS5 al niet meer

De freezes liggen aan COD Vanguard zelf. Zie:Stokje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:51:
[...]
maar horen die freezes daar ook bij dan? want dat is best wel vervelend zeg maar.
YouTube: Call of Duty Vanguard: PS5 vs Xbox Series X/S + 4K60FPS and 120Hz Mo...
Freeze??? Heb ik nog nooit gehad bij CoD Vanguard op de PS5Cr1ptkeeper schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:49:
[...]
De freezes liggen aan COD Vanguard zelf. Zie:
YouTube: Call of Duty Vanguard: PS5 vs Xbox Series X/S + 4K60FPS and 120Hz Mo...
Zelf heb ik COD niet gekocht dus ik baseer mijn mening enkel maar op dat youtube filmpje. Je kan een freeze zien rond 11 minuten.Starscreamer schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:37:
[...]
Freeze??? Heb ik nog nooit gehad bij CoD Vanguard op de PS5
Mijn eerdere bericht en wachten in dit topic over mijn "defecte" controller is eindelijk voorbij.
Kreeg een simpele bericht van Bol na 31 dagen dat controller niet te repareren was/is
Kreeg een simpele bericht van Bol na 31 dagen dat controller niet te repareren was/is
Na de laatste PS5 update gedaan te hebben dag erna beide controllers knipperen - niet connecten en gingen vervolgens uit..
Na aan en uit knop ingedrukt te hebben op de console ging PS5 in sleep mode. Weer aangezet met een van de controllers op usb aansluiting en nu werken ze weer.
Nooit gehad voor de laatste update
Na aan en uit knop ingedrukt te hebben op de console ging PS5 in sleep mode. Weer aangezet met een van de controllers op usb aansluiting en nu werken ze weer.
[ Voor 6% gewijzigd door Peter711 op 03-12-2021 21:13 ]
Bij mij sloten programma’s zichzelf af en liep de PlayStation vast. Reset meestal volledig een apparaat na een update, zal het bij deze PlayStation dan ook maar doen.Peter711 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:12:
Na de laatste PS5 update gedaan te hebben dag erna beide controllers knipperen - niet connecten en gingen vervolgens uit..
Heb een Delta gekocht op AlieExpress via een verkoper die via chat aangaf dat ze originele Delta verkopen die ze bij de fabriek halen. Nu ik toch eens goed lees zie ik vooral in de advertentie staan "originele kwaliteit" wat mij toch weer aan twijfelen brengt.
De fan ziet er inderdaad wel als origineel uit. Als ik de Reddit foto's vergelijk mist de induk van "Delta electronics".
:strip_exif()/f/image/WgN6uzzCsndBrh79vKtqve5W.jpg?f=fotoalbum_large)
De ventilator zelf heeft een hele andere vorm. Beetje wazige foto want is lastig die 2 ventilatoren vast te houden.
:strip_exif()/f/image/rpoTsYyItJMEAZiprhhTJYeh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de fan in je hand hebt en een draai geeft aan het blad voel je dat deze niet soepel loopt. In de PS5 is hij aardig stil maar je hoort vooral als je wat langer aan het gamen bent een irritant zoomgeluid. De verkoper vraagt om dit op te nemen maar dit hoor je met een telefoon opname helaas niet. Heb ook het gevoel dat de PS5 vele malen warmer is met deze fan. Hij is na een uurtje zo warm dat de houten televisiekast waar de PS5 op staat begint te kraken. Heb voor deze fan €44,59 betaald.
De fan ziet er inderdaad wel als origineel uit. Als ik de Reddit foto's vergelijk mist de induk van "Delta electronics".
:strip_exif()/f/image/WgN6uzzCsndBrh79vKtqve5W.jpg?f=fotoalbum_large)
De ventilator zelf heeft een hele andere vorm. Beetje wazige foto want is lastig die 2 ventilatoren vast te houden.
:strip_exif()/f/image/rpoTsYyItJMEAZiprhhTJYeh.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de fan in je hand hebt en een draai geeft aan het blad voel je dat deze niet soepel loopt. In de PS5 is hij aardig stil maar je hoort vooral als je wat langer aan het gamen bent een irritant zoomgeluid. De verkoper vraagt om dit op te nemen maar dit hoor je met een telefoon opname helaas niet. Heb ook het gevoel dat de PS5 vele malen warmer is met deze fan. Hij is na een uurtje zo warm dat de houten televisiekast waar de PS5 op staat begint te kraken. Heb voor deze fan €44,59 betaald.
[ Voor 195% gewijzigd door PostalDude op 06-12-2021 11:51 ]
1 van de reden dat ik mijn “kabaal” fan erin laat zitten. Dan maar geluid wat harderPostalDude schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:11:
Heb een Delta gekocht via een verkoper die via chat aangaf dat ze originele Delta verkopen die ze bij de fabriek halen. Nu ik toch eens goed lees zie ik vooral in de advertentie staan "originele kwaliteit" wat mij toch weer aan twijfelen brengt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Telefoons dempen bij het opnemen omgevingsgeluid (iPhone) en als je de PlayStation 5 buiten de kast zet, wellicht is het gezoem dan weg. Hout werkt als een klankkast, helemaal als de PlayStation ergens 'in' staat.PostalDude schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:11:
Hij staat op de verticale stand op de kast. De zoom komt echt uit de ventilator, dit is namelijk de derde fan die ik probeer. Heb de o-ring fix al geprobeerd maar dat helpt echt helemaal niets.
Heb een Xiaomi telefoon en gek genoeg pakt die wel het windgeruis op die de ventilator veroorzaakt maar niet het gezoem.
Heb een Xiaomi telefoon en gek genoeg pakt die wel het windgeruis op die de ventilator veroorzaakt maar niet het gezoem.
Ik zou graag jullie mening over onderstaande willen. Ik heb de ps5 nu 2 maanden in huis en al vanaf het begin maakt hij dit geluid. zowel in homescreen als in game. In het filmpje heb ik een game opgestart. Het is echt zo’n irritant geluid dat ik hem liever niet aanzet 😳Ik heb ook een Xbox series x en die is muisstil. Kan ik deze PS5 ter reparatie terugsturen naar Sony of is dit zoals het hoort?
YouTube: PS5 noise
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik heb een gelijkaardig geluid, al denk ik dat het iets minder luid is dan bij jou. Heb je al eens gemeten hoeveel decibel het is?Marches schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:18:
Ik zou graag jullie mening over onderstaande willen. Ik heb de ps5 nu 2 maanden in huis en al vanaf het begin maakt hij dit geluid. zowel in homescreen als in game. In het filmpje heb ik een game opgestart. Het is echt zo’n irritant geluid dat ik hem liever niet aanzet 😳Ik heb ook een Xbox series x en die is muisstil. Kan ik deze PS5 ter reparatie terugsturen naar Sony of is dit zoals het hoort?
Om het op te lossen kan je een paar dingen doen, je kan oftewel je PlayStation terugsturen en een nieuwe vragen maar daar ga je het minst succes mee hebben aangezien het niet als een defect wordt gezien.
Een tweede oplossing is kijken of je last hebt van een sticker die tegen de fan zit, indien dat niet het geval is kan je rubberen o-ringen tussen de fan en de behuizing plaatsen.
Dat laatste zal hoogstwaarschijnlijk de meest effectieve zijn, zelf heb ik het nog niet gedaan omdat ik nog geen o-ringen heb gekocht.
En dan is er nog een laatste optie, wel de meest gevaarlijke aangezien je de garantie schendt: koop een nieuwe fan. Er zijn namelijk 3 fans in omloop zoals je wel of niet weet. De nidec fan is luider dan de delta, en dan heb je nog een andere maar daar hoor je niet veel van.
Maar kijk eerst eens of er geen sticker los zit, je kan dit controleren door de fan er deels uit te halen en kijken of je een sticker ziet, je kan deze sticker dan naar achter duwen of vast plakken.
Om de fan eruit te halen heb je een torx 8 security schroevendraaier nodig.
Zolang je geen stickers weghaalt behoudt je je garantie.
Deze video's helpen je om de sticker weg te halen of o-ringen aan te brengen.
sticker
o-ringen
Fan vervangen en garantie eraf? Dat weet ik nog niet zo zekerAppleFan2007 schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:25:
[...]
Ik heb een gelijkaardig geluid, al denk ik dat het iets minder luid is dan bij jou. Heb je al eens gemeten hoeveel decibel het is?
Om het op te lossen kan je een paar dingen doen, je kan oftewel je PlayStation terugsturen en een nieuwe vragen maar daar ga je het minst succes mee hebben aangezien het niet als een defect wordt gezien.
Een tweede oplossing is kijken of je last hebt van een sticker die tegen de fan zit, indien dat niet het geval is kan je rubberen o-ringen tussen de fan en de behuizing plaatsen.
Dat laatste zal hoogstwaarschijnlijk de meest effectieve zijn, zelf heb ik het nog niet gedaan omdat ik nog geen o-ringen heb gekocht.
En dan is er nog een laatste optie, wel de meest gevaarlijke aangezien je de garantie schendt: koop een nieuwe fan. Er zijn namelijk 3 fans in omloop zoals je wel of niet weet. De nidec fan is luider dan de delta, en dan heb je nog een andere maar daar hoor je niet veel van.
Maar kijk eerst eens of er geen sticker los zit, je kan dit controleren door de fan er deels uit te halen en kijken of je een sticker ziet, je kan deze sticker dan naar achter duwen of vast plakken.
Om de fan eruit te halen heb je een torx 8 security schroevendraaier nodig.
Zolang je geen stickers weghaalt behoudt je je garantie.
Deze video's helpen je om de sticker weg te halen of o-ringen aan te brengen.
sticker
o-ringen

Ik neem de gok in ieder geval niet
Let op:
Waar kan ik garantie claimen?
- Hoofdzakelijk bij de verkopende winkel (wettelijke- of consumentengarantie): in NL/BE n.a.v. Europese regelgeving minstens 2 jaar*
- Bij Sony zelf (fabrieksgarantie): tot 1 jaar na originele aankoopdatum. Sony heeft als fabrikant geen verplichtingen, die liggen wettelijk gezien bij de verkoper.
Let op: Als je direct bij Sony koopt geld het eerste punt en krijg je bij Sony ook minstens 2 jaar garantie.
Garantie geldt in beide gevallen voor het volledige product, dus ook meegeleverde accessoires zoals de controller.
*: Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Men spreekt ook wel over de 'verwachte levensduur', maar deze is in de praktijk lastig vast te stellen. De meeste verkopers houden de EU richtlijnen aan en geven meestal minstens 2-3 jaar garantie op electronica. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je daarna geen wettelijke garantie meer kunt claimen.
- de eerste 6 óf 12 maanden** maanden na verkoop ligt de bewijslast voor een defect altijd bij de verkoper. Daarna ligt die bewijslast bij jou als consument. Dit kan van belang zijn bij een garantieclaim; meer info in de links onderaan
- In NL en Belgie is de verkoper altijd wettelijk aansprakelijk voor de afhandeling van garantie. Een verkoper mag je nooit doorverwijzen naar de fabrikant of kosten rekenen voor de afhandeling.
Meer info:
• * https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
• ** https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt
• https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie
Waar kan ik garantie claimen?
- Hoofdzakelijk bij de verkopende winkel (wettelijke- of consumentengarantie): in NL/BE n.a.v. Europese regelgeving minstens 2 jaar*
- Bij Sony zelf (fabrieksgarantie): tot 1 jaar na originele aankoopdatum. Sony heeft als fabrikant geen verplichtingen, die liggen wettelijk gezien bij de verkoper.
Let op: Als je direct bij Sony koopt geld het eerste punt en krijg je bij Sony ook minstens 2 jaar garantie.
Garantie geldt in beide gevallen voor het volledige product, dus ook meegeleverde accessoires zoals de controller.
*: Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere. Men spreekt ook wel over de 'verwachte levensduur', maar deze is in de praktijk lastig vast te stellen. De meeste verkopers houden de EU richtlijnen aan en geven meestal minstens 2-3 jaar garantie op electronica. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je daarna geen wettelijke garantie meer kunt claimen.
- de eerste 6 óf 12 maanden** maanden na verkoop ligt de bewijslast voor een defect altijd bij de verkoper. Daarna ligt die bewijslast bij jou als consument. Dit kan van belang zijn bij een garantieclaim; meer info in de links onderaan
- In NL en Belgie is de verkoper altijd wettelijk aansprakelijk voor de afhandeling van garantie. Een verkoper mag je nooit doorverwijzen naar de fabrikant of kosten rekenen voor de afhandeling.
Meer info:
• * https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
• ** https://www.consuwijzer.n...et-niet-kapot-heb-gemaakt
• https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie