Vandaag ook de kerstboom verlichting en de hub gekocht. Ik mis alleen de warm wit instelling van de app. Het is of wit of kleur. Kijk ik er over heen? Voor de gein gekoppeld met hue en daar kan ik wel aardig in de buurt komen. Als is dat ook een gepuzzel want die kleuren komen helemaal niet overeen!
Inderdaad! Weliswaar offtopic maar mijn vader kocht vroeger een slot voor de T65 draaischijftelefoon, ik kocht bij Blokker een telefoon voor een tientje. Stekker wisselen en bellen maar. Het blijft toch altijd een kat en muis spelMarzman schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:53:
[...]
Je hebt wel veel vertrouwen in een slimme lampIk denk dat je zoon zo iets bedacht heeft dat jij niet kan zien dat bij hem de lamp niet aan is. Als ik terugdenk aan de constructies van mijn vader vroeger en hoe makkelijk ik en mijn zus dat konden beinvloeden waar hij dacht dat het een waterdicht systeem was.
Weet iemand of er een soort roadmap is van de ontwikkelaars van de app?
In het Tuya platform kun je heel gemakkelijk een app maken. Daarom zijn er ook zoveel aanbieders.DJMaze schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:00:
Toch maar eens met ZigBee begonnen door wat producten bij Lidl te halen (stekkerdoos en starter set).
De Lidl Home app is qua UX iedentiek aan de Tuya Smart Life app.
Ik vraag mij daarom af of de volgende bewering wel klopt op
nieuws: Lidl legt Zigbee-smarthomeproducten in schappen en breidt aanbod begi...
Dat noemt Lidl dan zelf ontwikkelt waarschijnlijk.
Ik moet nog zien of dat Lidl spul over 2 jaar nog bestaat. Blijft tenslotte een supermarkt.
Ik heb wat dat betreft veel meer vertrouwen in dat Ikea spul. Zeker als ik dit topic lees. Maar een klein beetje duurder.
@jobr Volgens Distrifood is de Schwarz Gruppe, eigenaar van oa Lidl en Kaufland, de grootste foodretailer van Europa. Het is dus niet alsof zomaar even een klein bedrijfje ergens in springt.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Heb de gateway en diverse lampen geinstalleerd. Gaat vliegensvlug.
Alleen nu installeer ik app op telefoon van mijn vrouw en vraagt hij de gateway te resetten.
Vraag is dus: hoe installeer ik app op andere telefoon met toegang tot ingestelde gateway en lampen?
Alleen nu installeer ik app op telefoon van mijn vrouw en vraagt hij de gateway te resetten.
Vraag is dus: hoe installeer ik app op andere telefoon met toegang tot ingestelde gateway en lampen?
Is de basis van de spot, het dunne deel, ook langer? Heb lampen aan de muur hangen boven maar daar past geen Hue in, basis is te kortn00bs schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:17:
Zojuist gekocht:
2x RGB GU10 led spot
Stekker(stopcontact)
Motion Sensor
E27 witte lamp
RGB GU10 led spot
Vreselijk slechte kwaliteit! de lamp is ook echt een behoorlijk stuk langer dan de Philips RGB GU10 lampen (op papier zou dat 7mm ofzo zijn, maar het was echt behoorlijk wat meer). De lamp is vanaf zijn basis 60.5mm lang. Ik heb alles alweer in doos dus geen pics helaas.
Witte kleur: koud, wel veel licht
Kleur: zeer afwijkend van de Philips kleuren en de intensiteit is bedroevend laag!
Viel mij ook op dat je alle losse ledjes zag zitten en volgens mij eentje het niet deed (of ze zitten er niet volledig in de rondte).
Advies: de GU10 lampen NIET KOPEN! zonde van het geld.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
@paulmes Je moet bij het tab "Ïk" > ""Huisbeheer" > en dan "Familie toevoegen" en hier je vrouw toevoegen en dan pas op haar telefoon de app instaleren.
hoi, ik heb een gateway aangesloten en hier 3 lampen aan gekoppeld en daarna de afstandsbediening. Nu is alles te zien in de app, maar kan ik met de afstandsbediening nog geen lampen bedienen.
Ik kan wel kiezen welke lampen gekoppeld moeten worden, maar geeft daarna een foutmelding "apparaatbediening mislukt".
Wat zou dit kunnen zijn? Iemand tips hoe dit op te lossen?
Ik kan wel kiezen welke lampen gekoppeld moeten worden, maar geeft daarna een foutmelding "apparaatbediening mislukt".
Wat zou dit kunnen zijn? Iemand tips hoe dit op te lossen?
:strip_exif()/f/image/rHYxMW739Z3qrJjgRSrPOCi9.jpg?f=fotoalbum_large)
Donnie, heb je dit kunnen oplossen?Donnie schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:55:
Heeft iemand die afstandbediening al aan de praat? Koppelen ging top maar hij doet niks verder, doe ik iets fout?
En inmiddels is het gelukt. 2 plugs gekoppeld direct aan de IKEA hub en via de Google Home app een routine aangemaakt met een timer (voor de kerstlichting aan de voorgevelB_Swinkels schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:11:
[...]
Ik heb een Lidl smart plug aangesloten gekregen op de Ikea hub, maar die werkt niet in de Ikea app. Aansluiten was eigenlijk heel eenvoudig, de connect knop op de Ikea hub indrukken (en ingeduwd houden) als het lampje op de Lidl stekker knippert. De Ikea Home app zou 'm dan direct als nieuw apparaat moeten herkennen, maar niet als stopcontact.
Ik bestuur m'n stopcontacten via Google Home, die herkent de Lidl smart plug wél als stopcontact. Wat mij betreft dus prima, maar misschien niet geschikt voor jouw situatie?
Vaak bu'j te bang!
Lampen aan AB hangen:
In de app naar gateway gegaan, dan naar de AB.
Daar op het windows-achtige tekentje gedrukt rechtsboven het plaatje van de AB.
Dan staat er iets over koppelen. Toch maar doen door de onderste 2 knoppen tegelijk in te drukken. Daarna kon ik lampen kiezen die bedient moeten worden.
Dan staat er iets over koppelen. Toch maar doen door de onderste 2 knoppen tegelijk in te drukken. Daarna kon ik lampen kiezen die bedient moeten worden.
Anoniem: 174625
Excuses voor het cross-posten, maar wellicht dat jullie me kunnen helpen... onderstaand heb ik zaterdag in het KaKu ICS-2000 deel gepost.:
Goedemorgen. Zojuist even bij de Lidl geweest. Samen met mijn zoon Cat. 1 vuurwerk halen.
Maar... ze hadden nog wat Zigbee spul liggen. Dus papa heel blij. Ik heb die Smart USB Extension Lead gekocht. Stekkerdoos met drie afzonderlijke instelbare uitgangen.
Dat ding heb ik zonder problemen kunnen koppelen als KaKu Zigbee Stopcontact schakelaar.
Maar... ik ben er nog niet achter hoe ik meer dan 1 uitgang kan koppelen. Slechts 1 (de meest linker) uitgang doet het. Dus: ja het werkt, nee niet volledig. Iemand tips?
De Smart Window or Door Sensor werkt ook. Heb deze gekoppeld als KaKu Zigbee Contact Sensor. Werkt prima. Maar in de zender zit ook een alarm/bel ingebouwd. Die heb ik nog niet aan de praat.
Anyway, de moeite waard om te proberen dus. Als !ik meer heb ontdekt dan meld ik mij weer.
Goedemorgen. Zojuist even bij de Lidl geweest. Samen met mijn zoon Cat. 1 vuurwerk halen.
Maar... ze hadden nog wat Zigbee spul liggen. Dus papa heel blij. Ik heb die Smart USB Extension Lead gekocht. Stekkerdoos met drie afzonderlijke instelbare uitgangen.
Dat ding heb ik zonder problemen kunnen koppelen als KaKu Zigbee Stopcontact schakelaar.
Maar... ik ben er nog niet achter hoe ik meer dan 1 uitgang kan koppelen. Slechts 1 (de meest linker) uitgang doet het. Dus: ja het werkt, nee niet volledig. Iemand tips?
De Smart Window or Door Sensor werkt ook. Heb deze gekoppeld als KaKu Zigbee Contact Sensor. Werkt prima. Maar in de zender zit ook een alarm/bel ingebouwd. Die heb ik nog niet aan de praat.
Anyway, de moeite waard om te proberen dus. Als !ik meer heb ontdekt dan meld ik mij weer.
dit heb ik ook gevolgd, maar dit eindigt dus in de weergegeven foutmelding. Geen idee waarom.b4gg3r1 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:12:
Lampen aan AB hangen:
Gisteren werkte de bewegingssensor niet meer.
Voor zijn neus staan zwaaien, maar detecteerde geen beweging.
Nadat ik de sensor wat heen en weer deed bewegen, kreeg ik netjes een manipulatie alarm melding en werkte de sensor plots weer.
Iemand dit probleem ook al gehad?
Nadat ik de sensor wat heen en weer deed bewegen, kreeg ik netjes een manipulatie alarm melding en werkte de sensor plots weer.
Hebben jullie ook het probleem dat de slimme stekker wel aan gaat met een routine (Hue), maar niet uit?
[ Voor 3% gewijzigd door redcap op 08-12-2020 10:13 ]
Geen Hue ervaring, maar ik had een routine aangemaakt in de Google Home app dat de stekkers om 00:00 vannacht uit moesten, toen ik vannacht even wakker werd en in de Google Home app keek, waren de stekkers nog ingeschakeld (alle twee).redcap schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
Hebben jullie ook het probleem dat de slimme stekker wel aan gaat met een routine (Hue), maar niet uit?
Wellicht dat er iets niet is goed gegaan, ik heb weer 2 nieuwe routines aangemaakt, om 16:00 vanmiddag zouden de stekkers waar in moeten schakelen.
Vaak bu'j te bang!
Wie heeft zowel de RGB als de witte variant van de E27 en kan zijn ervaring daar over delen? Zit er over te denken om mijn badkamer plafond lamp te voorzien van een van deze 2 lampen.
Overigens zal ik deze dan als dit kan koppelen via Conbee 2 and mijn Home Assistant. Ik weet dat deze lampen via Zigbee aangestuurd worden dus als dit in Conbee 2 gesupport wordt zie ik geen problemen.
Ik lees echter ook opmerkingen over de Tuya cloud, dit omzeil ik toch als ik de Lidl gateway achterwegen laat?
Overigens zal ik deze dan als dit kan koppelen via Conbee 2 and mijn Home Assistant. Ik weet dat deze lampen via Zigbee aangestuurd worden dus als dit in Conbee 2 gesupport wordt zie ik geen problemen.
Ik lees echter ook opmerkingen over de Tuya cloud, dit omzeil ik toch als ik de Lidl gateway achterwegen laat?
Jan0ss schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:06:
Ik zelf maak de routines nooit om 0:00 maar of 23:59 of 0:01 dan weet je precies wanneer ze uitgevoerd worden op welke dag.-tom-562 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:53:
[...]
Geen Hue ervaring, maar ik had een routine aangemaakt in de Google Home app dat de stekkers om 00:00 vannacht uit moesten, toen ik vannacht even wakker werd en in de Google Home app keek, waren de stekkers nog ingeschakeld (alle twee).
Kijk hier in het Hue topic maar voor verdere info. Dat stukje verwijst je naar een Duitse testredcap schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
Have Fun Funske
Hij neemt een pauze van zo'n 60 seconden.StoOker schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:44:
Gisteren werkte de bewegingssensor niet meer.
Dus beweging en actie uitvoeren, als er dan geen beweging meer is voor x seconden, schakelt hij zichzelf uit en reageert zo'n 60 seconden lang niet meer, daarna weer wel als het goed is.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
ja dat klopt, zeer irritant. hoop dat er een fix voor komt. nu is het zo als mijn licht op de overloop in de laatste taak zit en hij schakelt net uit als ik naar beneden of boven wil de lamp dan niet meer aan gaat.Ora et Labora schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:30:
[...]
Hij neemt een pauze van zo'n 60 seconden.
Dus beweging en actie uitvoeren, als er dan geen beweging meer is voor x seconden, schakelt hij zichzelf uit en reageert zo'n 60 seconden lang niet meer, daarna weer wel als het goed is.
Heeft iemand al geprobeerd het Lidl spul werkend te krijgen op Home Assistant? Ik heb dat net maar eens geïnstalleerd (dat was overigens nog best een uitdaging, zelfs voor iemand met enige ervaring met Linux) en het eindelijk werkend gekregen. Alleen ik zie nog geen mogelijkheid om het Lidl spul toe te voegen.
Dat wist ik, maar nu deed hij het de eerste keer ook gelijk nietOra et Labora schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:30:
[...]
Hij neemt een pauze van zo'n 60 seconden.
Ook niet na 60 seconden. Hij leek echt even te zijn vastgelopen.
Werkt hier prima met ZHA https://www.home-assistant.io/integrations/zha/Morgoth schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:36:
Heeft iemand al geprobeerd het Lidl spul werkend te krijgen op Home Assistant? Ik heb dat net maar eens geïnstalleerd (dat was overigens nog best een uitdaging, zelfs voor iemand met enige ervaring met Linux) en het eindelijk werkend gekregen. Alleen ik zie nog geen mogelijkheid om het Lidl spul toe te voegen.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Oke, interessant. Ik ben nog volledig onbekend met HA. Maar heb ik dan geen verdere hardware nodig om de boel aan de praat te krijgen? Dan ga ik in mijn vrije tijd me daar eens in verdiepen.Team-RiNo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:45:
[...]
Werkt hier prima met ZHA https://www.home-assistant.io/integrations/zha/
Ja, ik gebruik zelf de ConBee 2 daar voor, er zijn ook andere maar daar ben ik niet bekend mee.Morgoth schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:50:
[...]
Oke, interessant. Ik ben nog volledig onbekend met HA. Maar heb ik dan geen verdere hardware nodig om de boel aan de praat te krijgen? Dan ga ik in mijn vrije tijd me daar eens in verdiepen.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
is dat inc kerstvelichting met scenes enzo? Draai momenteel deconz/phoscon maar wacht nog op de beta update daarvan.Team-RiNo schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:45:
[...]
Werkt hier prima met ZHA https://www.home-assistant.io/integrations/zha/
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Die heb ik niet maar deur/bewegingssensor en de RGB lampen werken volledig.Melantrix schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:35:
[...]
is dat inc kerstvelichting met scenes enzo? Draai momenteel deconz/phoscon maar wacht nog op de beta update daarvan.
Vraagje.. ik heb tot volle tevredenheid de startset van Lidl en een lichtstrip aangeschaft. Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van de verlichting en functionaliteit van de app.
Nu heb ik de ledstrip deels afgeknipt en heb dus nog een deel over. In het doosje zat een extra koppeling maar hoe bevestig ik die aan het 12volt tussen apparaatje? Daar zit er nu namelijk al 1 aan gekoppeld? Ik zie dus niet hoe ik dat andere stuk kan koppelen.
Iemamd?
Nu heb ik de ledstrip deels afgeknipt en heb dus nog een deel over. In het doosje zat een extra koppeling maar hoe bevestig ik die aan het 12volt tussen apparaatje? Daar zit er nu namelijk al 1 aan gekoppeld? Ik zie dus niet hoe ik dat andere stuk kan koppelen.
Iemamd?
Dan kun je zeer waarschijnlijk vergeten. De meeste PIR sensoren werken op die manier.Toerq schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:32:
ja dat klopt, zeer irritant. hoop dat er een fix voor komt.
Ik liep op de Ikea Tradfri hub met deze stekkerdoos tegen hetzelfde probleem aan. Na wat Googlen ben ik tot de conclusie gekomen dat deze stekkerdoos op dit moment alleen via de Lidl gateway werkt. Ik heb 'm dus inmiddels teruggebracht, helaas.Anoniem: 174625 schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:16:
Ik heb die Smart USB Extension Lead gekocht. Stekkerdoos met drie afzonderlijke instelbare uitgangen.
Ik wou ook een paar smart home toestellen aanschaffen om het een beetje te leren kennen, zouden jullie deze Lidl producten aanraden of eerder bijvoorbeeld een setje van Xiaomi? https://www.xiaomiproduct...-mi-smart-sensor-set.html
Betrouwbaarheid en compatibiliteit met eventueel een ander merk in de toekomst vind ik belangrijk.
Betrouwbaarheid en compatibiliteit met eventueel een ander merk in de toekomst vind ik belangrijk.
Nope.redcap schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
Hij schakelt hier probleemloos op Hue.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
@wev377 De belangrijkste take away van dit forum is het gebruiken van Zigbee-producten. Zigbee maakt een lokaal netwerk tussen de producten. Veel andere smart systemen, bijvoorbeeld die van de Hema of de Action hebben geen eigen netwerk, en zijn daarmee kwetsbaarder voor eventuele hacks. Ik zie zo niet wat die Xiaomi set is, maar Zigbee is vrij breed verkrijgbaar (Lidl, Ikea, Hue). En ook nog wat dingen via Ali!
Lampen, beweging en deur sensor werken hier met Conbee II en deConz 2.07.00. De HA deConz add-on wordt pas rond de 15e geupdate en kan nu alleen met lampen overweg.Morgoth schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:36:
Ik kan de smart kerstverlichting niet vinden op de lidl website en op het internet in het algemeen. Worden deze al verkocht?
Allang. Ze liggen gewoon in de winkels.headphoneguy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:39:
Ik kan de smart kerstverlichting niet vinden op de lidl website en op het internet in het algemeen. Worden deze al verkocht?
https://www.lidl.nl/nl/smart-home
https://www.lidl.nl/nl/p/...erlichtingsketting/p43246
Ja hier ook last van. Heb m aan de kerstverlichting gekoppeld. En ik had in 1 routine zowel tijdstip aan als tijdstip uit gezet maar dit werkte niet. Aan ging wel maar uit niet. Nu twee losse routines voor aan resp uit en dit werkt wel goed.redcap schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:48:
Jij mist alleen nog het 'opvoed' programma in de gateway denk ik?DJMaze schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:16:
[...]
Haha grapjas
Kinderen doen het licht aan zodra jij welterusten hebt gezegd, het licht uit gedaan en weg bent...
Nu hoef ik niet steeds naar boven om te controleren.
Wel offtopic, maar ik vind dit wel raar hoor. Wat is er mis mee om een keer extra naar boven te lopen?Daarnaast als hij nog kwartier mag lezen gaat de lamp nu na 15 minuten uit, hoef ik ook niet er heen.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Gisteren zelf de Motion Sensor en de kerstboom verlichting gehaald. Na even puzzelen zag ik dat de Motion Sensor wel voor wat problemen gaf.
Ik heb zelf een Hue bridge als main setup staan, helaas werkte dit niet standaard. Verder voor secundair apparatuur gebruik ik een cc2531 USB stick.
Momenteel heb ik de motion sensor werkend in Domoticz door een aanpassing te doen in de domoticz-zigbee2mqtt-plugin. Tevens de laatste versie van zigbee2mqtt is nodig.
Voor mensen die niet willen wachten, zie hier mijn pull request:
https://github.com/stas-d...gbee2mqtt-plugin/pull/498
Ik heb zelf een Hue bridge als main setup staan, helaas werkte dit niet standaard. Verder voor secundair apparatuur gebruik ik een cc2531 USB stick.
Momenteel heb ik de motion sensor werkend in Domoticz door een aanpassing te doen in de domoticz-zigbee2mqtt-plugin. Tevens de laatste versie van zigbee2mqtt is nodig.
Voor mensen die niet willen wachten, zie hier mijn pull request:
https://github.com/stas-d...gbee2mqtt-plugin/pull/498
Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers
Thanks. Je blijft bezig zo natuurlijk, maar HA werkend krijgen wordt mijn volgende hobby projectje nadat ik al het Lidl spul heb hangen zoals ik het wilsjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:31:
[...]
Lampen, beweging en deur sensor werken hier met Conbee II en deConz 2.07.00. De HA deConz add-on wordt pas rond de 15e geupdate en kan nu alleen met lampen overweg.
Ze hebben vannacht deConz 2.07.01 stable uit gegeven. Hierin zitten wat fixes voor LIDL spullen. Aangezien het een stable is zal HA de add-on nu ook gaan updaten om deze nieuwe versie te gebruiken.
Is er geen hack, mod of tweak dat je bijv. de ikea of lidl gateway als algemene hub kan gebruiken?
Zou een leuk alternatief zijn voor de conbee stick bijv.
Heb al eens 1 zigbee module uit een overleden ikea apparaat gehaald om te bewaren
Zou een leuk alternatief zijn voor de conbee stick bijv.
Heb al eens 1 zigbee module uit een overleden ikea apparaat gehaald om te bewaren
@sanscorp Aangezien er geen open API is zal het een hack blijven (met waarschijnlijk beperkingen). Voor andere hubs zijn er al wel wat integraties mogelijk (met beperkingen). Mede daarom zie ik niet in waarom iemand er tijd in zou steken om dat met de Lidl hub te doen. Maar goed, je weet het nooit. Punt blijft, ondersteuning voor hardware die wel vrijgegeven is (iig voor de ontwikkelaar zelf) is stukken makkelijker werken. Dat is de kracht van een Conbee of een Zigbee2MQTT stick. Dat blijft naar mijn idee dus een veel flexibelere investering.
Het is misschien een niche product, maar een niche van Lidl (in alle landen waar ze winkels hebben) zijn denk ik nog steeds best veel producten. En Tuyas eigen hubs (op Ali) lijken ook hetzelfde te zijn. Ik denk niet dat ze er heel snel mee stoppen, en anders is het een investering van 20 euro van de hub die je moet vervangen.Septillion schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:56:
@sanscorp Aangezien er geen open API is zal het een hack blijven (met waarschijnlijk beperkingen). Voor andere hubs zijn er al wel wat integraties mogelijk (met beperkingen). Mede daarom zie ik niet in waarom iemand er tijd in zou steken om dat met de Lidl hub te doen. Maar goed, je weet het nooit. Punt blijft, ondersteuning voor hardware die wel vrijgegeven is (iig voor de ontwikkelaar zelf) is stukken makkelijker werken. Dat is de kracht van een Conbee of een Zigbee2MQTT stick. Dat blijft naar mijn idee dus een veel flexibelere investering.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
@Marzman Het is juist geen niche product. Er zijn er al tig in hetzelfde gat gesprongen (oa Tuya zelf) waar voor enkele al wel een integratie is gemaakt. Vandaar dat ik het zelf niet snel zie gebeuren dat er voor deze hub ook een integratie komt tenzij huidige integraties aangepast kunnen worden. Is gewoon zonde werk.
Heeft iemand toevallig de kerstverlichting al werkend zonder Lidl hub ? of moet ik deze alsnog aanschaffen?
Ik dacht te lezen op de doos dat dit prima samenwerkt met andere systemen. Echter lees ik hier juist weer dat je dan veel minder mogelijkheden hebt zonder de Hub.
Ik dacht te lezen op de doos dat dit prima samenwerkt met andere systemen. Echter lees ik hier juist weer dat je dan veel minder mogelijkheden hebt zonder de Hub.
Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers
De meeste mensen hebben nog gewone lampen, stekkerdozen en dergelijke. Een klein percentage heeft smartproducten, dat bedoel ik met een nicheSeptillion schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:18:
@Marzman Het is juist geen niche product. Er zijn er al tig in hetzelfde gat gesprongen (oa Tuya zelf) waar voor enkele al wel een integratie is gemaakt. Vandaar dat ik het zelf niet snel zie gebeuren dat er voor deze hub ook een integratie komt tenzij huidige integraties aangepast kunnen worden. Is gewoon zonde werk.
/▌
Misschien is de vraag al gesteld, maar ik heb hem in dit topic niet letterlijk kunnen vinden.
Ik ben nieuw in dit hele smarthome en vraag mezelfs soms af wat het nut er van is. De lampen doe ik ongeveer 2x per dag aan en uit. Niet veel moeite om even naar de muurschakelaar te lopen. Maar ik vindt al die technische snufjes toch ook wel weer erg interessant. Daarnaast ben ik gesteld op mijn privacy en ik heb er geen behoefte bij dat een of andere server in Verweggistan weet dat ik mijn lampen aan doe of er beweging is in mijn huis. Daarnaast vindt ik het allemaal nogal duur en lost het voor mij persoonlijk geen problemen op.
Hoe zit het met deze Lidl accessoires, die redelijk betaalbaar zijn en misschien leuk zijn om toch eens te proeven aan het hele smart home gebeuren.
Daarom heb ik eigenlijk maar 1 belangrijke vraag:
Ik ben nieuw in dit hele smarthome en vraag mezelfs soms af wat het nut er van is. De lampen doe ik ongeveer 2x per dag aan en uit. Niet veel moeite om even naar de muurschakelaar te lopen. Maar ik vindt al die technische snufjes toch ook wel weer erg interessant. Daarnaast ben ik gesteld op mijn privacy en ik heb er geen behoefte bij dat een of andere server in Verweggistan weet dat ik mijn lampen aan doe of er beweging is in mijn huis. Daarnaast vindt ik het allemaal nogal duur en lost het voor mij persoonlijk geen problemen op.
Hoe zit het met deze Lidl accessoires, die redelijk betaalbaar zijn en misschien leuk zijn om toch eens te proeven aan het hele smart home gebeuren.
Daarom heb ik eigenlijk maar 1 belangrijke vraag:
Heb ik die hub nodig, of kan ik bv op mijn Synology NAS een stukje software draaien die dit allemaal vervangt?Hebben deze producten een internet verbinding / cloud server nodig om te functioneren?
@Marzman Als dat al niche is dan is de markt van airco's dat ook
Maar snap je punt, de markt is niet zo groot als dat van gewone lampen. Maar denk dat gebruik snel toeneemt en daarmee ook de concurrentie. Niche wil ik het dus niet meer noemen.
@Timo002 Hoi (waarschijnlijke) naamgenoot. Ja en nee. Wil je alleen met het Lidl ecosysteem beginnen heb je internet nodig. De smarts van het Lidl ecosysteem draaien in de cloud.
Maar er zijn alternatieven die niet in de cloud draaien. Stand alone bijvoorbeeld Ikea Tradfri, Philips Hue of Homey. Maar, van je bent wel aan de makers overgelaten wat ondersteund wordt. Zowel aan wat je kunt koppelen als ermee doen. Op dit moment is niet alles van Lidl daaraan te koppelen. Maar dit kan nog wijzigen.
Wil je echt alles in eigen hand hebben dan kan je een eigen controller draaien zoals Home Assistant (draai ik icm Zigbee2MQTT voor Zigbee), Domoticz of OpenHAB. Voordeel is de bijna oneindige mogelijkheden, zowel wat er te koppelen valt als wat je kunt bereiken. Nadeel is dat het een steilere leercurve is en je bereid moet zijn er meer tijd in te stoppen.
Problemen die het bij mij oplost zijn bijvoorbeeld het licht vergeten, zowel bij betreden/verlaten van een ruimte als dat het al licht genoeg is zonder lampen. En "het rondje door de woonkamer" om het licht aan/uit te doen daar ik de boel niet maar met een enkele plafonnière verlicht. Maar goed, groot deel is ook gewoon de gaafheidsfactor
@Timo002 Hoi (waarschijnlijke) naamgenoot. Ja en nee. Wil je alleen met het Lidl ecosysteem beginnen heb je internet nodig. De smarts van het Lidl ecosysteem draaien in de cloud.
Maar er zijn alternatieven die niet in de cloud draaien. Stand alone bijvoorbeeld Ikea Tradfri, Philips Hue of Homey. Maar, van je bent wel aan de makers overgelaten wat ondersteund wordt. Zowel aan wat je kunt koppelen als ermee doen. Op dit moment is niet alles van Lidl daaraan te koppelen. Maar dit kan nog wijzigen.
Wil je echt alles in eigen hand hebben dan kan je een eigen controller draaien zoals Home Assistant (draai ik icm Zigbee2MQTT voor Zigbee), Domoticz of OpenHAB. Voordeel is de bijna oneindige mogelijkheden, zowel wat er te koppelen valt als wat je kunt bereiken. Nadeel is dat het een steilere leercurve is en je bereid moet zijn er meer tijd in te stoppen.
Problemen die het bij mij oplost zijn bijvoorbeeld het licht vergeten, zowel bij betreden/verlaten van een ruimte als dat het al licht genoeg is zonder lampen. En "het rondje door de woonkamer" om het licht aan/uit te doen daar ik de boel niet maar met een enkele plafonnière verlicht. Maar goed, groot deel is ook gewoon de gaafheidsfactor
In dat geval heb je geen bridge van Lidl nodig maar kun je wel de producten gebruiken?Septillion schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:55:
@Timo002 Je hebt een gateway nodig maar dat hoeft (en op dit moment kan) geen Lidl gateway te zijn. Meest gebruikelijke is om een USB gateway te pakken en Zigbee2MQTT of deCONZ (of ZHA indien HA) te draaien. Zelf draai ik het eerste. Is een fijn open source project met ondersteuning voor, en ik quote, "Currently 1147 devices are supported from 184 different vendors."
Om te verwarmen wel jaSeptillion schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:55:
@Marzman Als dat al niche is dan is de markt van airco's dat ookMaar snap je punt, de markt is niet zo groot als dat van gewone lampen. Maar denk dat gebruik snel toeneemt en daarmee ook de concurrentie. Niche wil ik het dus niet meer noemen.
/▌
Je zult iets in huis moeten hebben wat "Zigbee..." praatTimo002 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:58:
[...]
In dat geval heb je geen bridge van Lidl nodig maar kun je wel de producten gebruiken?
Ik zat in een vergelijkbare situatie qua "smart home" en heb ook spullen van de LIDL nu in huis en wil ook van de "cloud" af.
Iemand het al gelukt de Lidl bewegingsensor toe te voegen aan de HUE bridge/gateway? Ik krijg het niet voor elkaar. De aan/uit schakelaar en led strip heb ik wel kunnen toevoegen.
Duidelijk, ik begrijp dat je een gateway nodig hebt waarmee de randapparatuur communiceert.Septillion schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:02:
@Timo002 Je hebt een gateway nodig maar dat hoeft (en op dit moment kan) geen Lidl gateway te zijn. Meest gebruikelijke is om een USB gateway te pakken en Zigbee2MQTT of deCONZ (of ZHA indien HA) te draaien. Zelf draai ik het eerste. Is een fijn open source project met ondersteuning voor, en ik quote, "Currently 1147 devices are supported from 184 different vendors."
Samengevat: Ik kan dus een USB gateway gebruiken die aangesloten is op mijn Synology NAS. Daarop draai ik Home Assistant icm Zigbee2MQTT. Daarna zijn (theoretisch) alle producten die Zigbee ondersteunen te koppelen.
Ok top. Misschien toch maar eens verder in verdiepen. Bedenk me net dat onze trapopgang best donker is, met een bewegingssensor boven en beneden zou ik automatisch een ledstrip kunnen activeren zodra je de trap op of af gaat.
Weet niet of iemand er baat bij heeft, want ik zie dat ze online zijn uitverkocht, maar ik heb 6 GU10 spotjes ter overname. Ze zijn 1 week oud 
De doosjes had ik al weggegooid, maar ik ga toch maar doorsparen voor de HUE versie.
De doosjes had ik al weggegooid, maar ik ga toch maar doorsparen voor de HUE versie.
Ik ga mogelijk een hele blonde vraag stellen. Ik heb dus ook zo'n RGB-led strip gekocht. Die heb ik in twee stukjes geknipt en ik wil er één dan aan de bovenkant (van de achterkant) van mijn TV en één aan de onderkant. Alleen hoe voed ik nou die tweede ledstrip? Er zit wel een kabeltje voor bij, maar maar 1 voeding. Doe ik nou iets heel doms, of heb ik daar een aparte voeding voor nodig?
Natuurlijk alleen als ze ook ondersteunt worden in de Zigbee2MQTT software. Dat zijn er overigens wel heel veel.Timo002 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:07:
Samengevat: Ik kan dus een USB gateway gebruiken die aangesloten is op mijn Synology NAS. Daarop draai ik Home Assistant icm Zigbee2MQTT. Daarna zijn (theoretisch) alle producten die Zigbee ondersteunen te koppelen.
Het deel wat je afgeknipt hebt, kun je weggooien (iig bij de meeste ledstrips)Morgoth schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:43:
Ik ga mogelijk een hele blonde vraag stellen. Ik heb dus ook zo'n RGB-led strip gekocht. Die heb ik in twee stukjes geknipt en ik wil er één dan aan de bovenkant (van de achterkant) van mijn TV en één aan de onderkant. Alleen hoe voed ik nou die tweede ledstrip? Er zit wel een kabeltje voor bij, maar maar 1 voeding. Doe ik nou iets heel doms, of heb ik daar een aparte voeding voor nodig?
Zonder voeding word het er niet lichter op.Morgoth schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:43:
Knippen is solderen, het is geen Lego wat je uit elkaar haalt en weer in elkaar klikt
De voeding is in deze een LED driver en ook meteen je communicatie met Zigbee. Je kan hooguit een nieuwe geschikte driver halen en hem als domme ledstrip gebruiken.
Of uiteindelijk bij de aanschaf van een nieuwe Zigbee Lidl LEd strip met driver (en zonder overschrijding van maximaal vermogen) die strip verlengen.
Ik heb de lichtketting gekocht, en deze wordt direct door Zigbee2MQTT i.c.m. Home Assistant herkent.
Tot nu toe lukt mij alleen in en uitschakelen i.c.m. kleur zetten, maar volgens de zigbee2MQTT moet je ook effect kunnen kiezen:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG06467.html
Ik kan bevestigen dat de deur/raam sensor het ook prima doet op Zigbee2MQTT (en Home Assistant):
https://github.com/Koenkk...r/docs/devices/HG06336.md
Tot nu toe lukt mij alleen in en uitschakelen i.c.m. kleur zetten, maar volgens de zigbee2MQTT moet je ook effect kunnen kiezen:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG06467.html
Ik kan bevestigen dat de deur/raam sensor het ook prima doet op Zigbee2MQTT (en Home Assistant):
https://github.com/Koenkk...r/docs/devices/HG06336.md
[ Voor 24% gewijzigd door SkyFlyer op 09-12-2020 20:14 ]
Vandaag een update van de Smartlife app in de itunestore. Deze bied nu ook support voor homekit.
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Er is zoveel te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer kan vinden. Weten jullie een step by step handleiding aan te wijzen die mij kan uitleggen hoe ik moet beginnen met home automation? Ik heb een paar lampjes van de LIDL gekocht en een raspberry PI met zigbee dongle. Van wat ik lees zou ik graag beginnen met node-red...
Ook de Infrarood sensor doet het prima op Zigbee2MQTT:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG06335.html
Ik ben deze nu uitgebreid aan het vergelijken met de Ikea Trädfi Infrarood detector, aangezien deze € 3 goedkoper is.
Tabel geupdate...
Ik ben deze nu uitgebreid aan het vergelijken met de Ikea Trädfi Infrarood detector, aangezien deze € 3 goedkoper is.
Tabel geupdate...
[ Voor 73% gewijzigd door SkyFlyer op 10-12-2020 01:26 ]
Weet iemand nog een LIDL waar de GU10 RGB beschikbaar is? Vandaag 3 gekocht in Putten (de laatste 3) met het idee om er 3 online te bestellen, maar die zijn uitverkocht...
Misschien heeft iemand ze nog zien liggen?
Dank!
mattijn
Dank!
mattijn
etijn schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:46:
Weet iemand nog een LIDL waar de GU10 RGB beschikbaar is? Vandaag 3 gekocht in Putten (de laatste 3) met het idee om er 3 online te bestellen, maar die zijn uitverkocht...
Dank!
mattijn
Wescobar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:09:
Weet niet of iemand er baat bij heeft, want ik zie dat ze online zijn uitverkocht, maar ik heb 6 GU10 spotjes ter overname. Ze zijn 1 week oud
Ik zou beginnen met homeassistant.azogtoth schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:17:
Er is zoveel te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer kan vinden. Weten jullie een step by step handleiding aan te wijzen die mij kan uitleggen hoe ik moet beginnen met home automation? Ik heb een paar lampjes van de LIDL gekocht en een raspberry PI met zigbee dongle. Van wat ik lees zou ik graag beginnen met node-red...
https://www.home-assistant.io/getting-started/
Als dat draait kan je vandaaruit je zigbee dongle installeren ( afhankelijk van wat je hebt ) Deconz of zigbee2mqtt. Ook nodered en mqtt kan je via de interface installeren op je pi. Het is een beetje intimiderend in het begin vanwege alle opties, maar er zijn heel veel tutorials en voorbeelden te vinden online.
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
om de vergelijking mooier te maken, lidl heeft online de bewegingsmelder duurder gemaaktSkyFlyer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:28:
Eigenschap Lidl (Silvercrest) HG06335 Ikea Trädfi E1745 Prijs € 9,99 € 12,95 Werkt met zigbee2MQTT Ja Ja Batterij niveau Battery low indicatie Battery % Lichtsensor Nee Waarde: 0-254 Sabotage detectie bevestiging wandplaat Nee Detectiebereik (opgave) 10m
90 graden5m
120 gradenCooldown (nieuwe detectie) ?? ¹ I 1 min 37 sec Cooldown (reset detectie) 1 min 8 sec 3 minuten
(1) Hier krijg ik geen consequent resultaat. De Ikea is zeer voorspelbaar / meetbaar, ook de reset detectie is redelijk voorspelbaar, m.u.v. dat het lijkt alsof de detectie reset timer telkens opnieuw begint, bij detectie, zelfs zonder dat er een MQTT publish gebeurd. Nieuwe detectie duurt soms 0-1 seconden, soms 60 seconden nodig. Ik vermoed dat als er een stabiele verbinding is, met hoge ontvangst, hij continue reageert, maar zeker weet ik het niet.
https://www.lidl-shop.nl/...839-1669666080.1605473129ziggy67 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:31:
[...]
om de vergelijking mooier te maken, lidl heeft online de bewegingsmelder duurder gemaakt
Staat hier nog op €9.99 ?
Update; Krijg nu ook telkens het batterijpercentage door van de Lidl....SkyFlyer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:28:
Eigenschap | Lidl (Silvercrest) HG06335 | Ikea Trädfi E1745 |
Prijs | € 9,99 | € 12,95 |
Werkt met zigbee2MQTT | Ja | Ja |
Batterij niveau | Battery low indicatie & Battery % (?) | Battery % |
Lichtsensor | Nee | Waarde: 0-254 |
Sabotage detectie | bevestiging wandplaat | Nee |
Detectiebereik (opgave) | 10m 90 graden | 5m 120 graden |
Cooldown (nieuwe detectie) | ?? ¹ | 1 min 37 sec |
Cooldown (reset detectie) | 1 min 8 sec | 3 minuten |
(1) Hier krijg ik geen consequent resultaat. De Ikea is zeer voorspelbaar / meetbaar, ook de reset detectie is redelijk voorspelbaar, m.u.v. dat het lijkt alsof de detectie reset timer telkens opnieuw begint, bij detectie, zelfs zonder dat er een MQTT publish gebeurd. Nieuwe detectie duurt soms 0-1 seconden, soms 60 seconden nodig. Ik vermoed dat als er een stabiele verbinding is, met hoge ontvangst, hij continue reageert, maar zeker weet ik het niet.
Ter overvloede nog maar even de MQTTT messages:
Lidl:
code:
1
| Zigbee2MQTT:info 2020-12-10 01:20:19: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/<hex ID>', payload '{"battery":100,"battery_low":false,"linkquality":0,"occupancy":false,"tamper":false}' |
Ikea:
code:
1
| Zigbee2MQTT:info 2020-12-10 01:12:48: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/<hex ID>', payload '{"battery":60,"linkquality":21,"occupancy":true,"requested_brightness_level":254,"requested_brightness_percent":100,"update_available":false}' |
Naast een berg lampen en sensoren heb ik een led strip aangeschaft. Ik wil deze achter mijn bed plakken maar mijn bed is bijna 4 meter en de ledstrip 2m. Nu zit er een koppelstukje bij. Is zo'n ledstrip een universeel iets wat ik ergens bij kan halen? Op de Lidl site zie ik geen ledstrip zonder voeding/controller
Iemand een idee? Ik heb nooit eerder iets met ledstrips gedaan.
Ik ken deze ledstrip niet, maar meestal is het kabeltje dat er bij zit om hem te koppelen aan de andere ledstrip (vor een bocht of een stukje geen licht). Je kan ze op maat maken door er wat af te knippen maar het afgeknipte deel is dan niet meer bedoeld om te gebruiken.Morgoth schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:43:
/▌
Dat kan je vergeten, te veel voor 1 driver en willekeurig een ander stukje LEDstrip pakken is op zijn minst kleurverschil. Er zijn ook diverse RGB LED's in omloop dus dan moet deze gebruik maken van dezelfde spanning en stroom bij een bepaalde kleurweergave.Patrick_st schreef op donderdag 10 december 2020 @ 04:43:
Naast een berg lampen en sensoren heb ik een led strip aangeschaft. Ik wil deze achter mijn bed plakken maar mijn bed is bijna 4 meter en de ledstrip 2m. Nu zit er een koppelstukje bij. Is zo'n ledstrip een universeel iets wat ik ergens bij kan halen? Op de Lidl site zie ik geen ledstrip zonder voeding/controller
Dat word een tweede strip halen als je 4 meter wil overbruggen.
Gisteren geprobeerd en het werkthenkjobse schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:03:
[...]
Ja hier ook last van. Heb m aan de kerstverlichting gekoppeld. En ik had in 1 routine zowel tijdstip aan als tijdstip uit gezet maar dit werkte niet. Aan ging wel maar uit niet. Nu twee losse routines voor aan resp uit en dit werkt wel goed.
Ik ben op zoek naar een Zigbee afstandsbediening waarmee ik de Lidl stekkers kan aansturen (via de gateway). Heeft iemand ervaring met een goed werkende oplossing?
Bij voorkeur wil ik een aantal plugs met daarop "domme" lampen afzonderlijke kunnen schakelen, maar ook 1 of 2 scenes kunnen kiezen.
Bij voorkeur wil ik een aantal plugs met daarop "domme" lampen afzonderlijke kunnen schakelen, maar ook 1 of 2 scenes kunnen kiezen.
Science is stranger than fiction
Wait.... 4 meter bed??Patrick_st schreef op donderdag 10 december 2020 @ 04:43:
Ik heb zelf deze gevonden: https://www.bol.com/nl/p/...dhouder/9200000117966415/Harmani schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:11:
Ik ben op zoek naar een Zigbee afstandsbediening waarmee ik de Lidl stekkers kan aansturen. Heeft iemand ervaring met een goed werkende oplossing?
Maar kan ik er vanuit gaan dat deze werkt met de Lidl Gateway en stekkers?
Science is stranger than fiction
Ook ik wil de trapoploop verlichten met een automatische lamp. Dit wil ik doen met de bewegingssensor en een smart plug. Nu kan ik op een gegeven moment dit automatiseren zodanig dat als het licht aan gaat, dit minimaal 5 minuten blijft branden. Elke geconstateerd beweging binnen deze periode zou deze periode moeten verlengen. Nu kun je in de Lidl app Vertraging mee geven of een countdown timer meegeven met de smart plug. Wie weet wat het is verschil van deze benadering en dus wat het ene doet en wat het andere doet.
heb zelf 2 sensoren een beneden en een boven en zolang er beweging is in de eerste minuut wordt dat verlengd, is er na een minuut geen beweging meer gaat die naar de taak geen beweging en die taak wordt gewoon afgemaakt ook als er beweging is. had gehoopt dat hij dan weer de eerste taak verlengd met een minuut maar dat is dus niet zo.ramahoel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:10:
Ook ik wil de trapoploop verlichten met een automatische lamp. Dit wil ik doen met de bewegingssensor en een smart plug. Nu kan ik op een gegeven moment dit automatiseren zodanig dat als het licht aan gaat, dit minimaal 5 minuten blijft branden. Elke geconstateerd beweging binnen deze periode zou deze periode moeten verlengen. Nu kun je in de Lidl app Vertraging mee geven of een countdown timer meegeven met de smart plug. Wie weet wat het is verschil van deze benadering en dus wat het ene doet en wat het andere doet.
Weet iemand of de wallplug een router (repeater) is?
Hij staat ook niet meer in de LIDL-shop
Heb er nog 2 liggen maar twijfel of ik ze open maak of terug breng.
Hij staat ook niet meer in de LIDL-shop
Bedoel je deze? https://www.lidl.nl/nl/p/smart-home/tussenstekker/p43241sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:13:
Weet iemand of de wallplug een router (repeater) is?
Hij staat ook niet meer in de LIDL-shopHeb er nog 2 liggen maar twijfel of ik ze open maak of terug breng.
Inderdaad! Hij staat niet eens in de shop: https://www.lidl-shop.nl/Smart-Home/h333930
Anyway, heb in the deConz topic bevesting gekregen van @Mimiix en heb hem inmiddels ook uitgepakt en gekoppelt: ja het is een repeater.
Misschien een vreemde vraag, maar ik ben niet zo bekkend met Zigbee protocol.sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:30:
[...]
Inderdaad! Hij staat niet eens in de shop: https://www.lidl-shop.nl/Smart-Home/h333930
Anyway, heb in the deConz topic bevesting gekregen van @Mimiix en heb hem inmiddels ook uitgepakt en gekoppelt: ja het is een repeater.
Maar wat is een repeater in deze? Alles wat ontvangen wordt, wordt ook weer uitgezonden?
Niks anders dan een WiFi repeater, Zigbee heeft een theoretisch (open!) bereik van 70 meter (afhankelijk van je gateway) en als het signaal door beton en staal moet neemt de afstand aanzienlijk af.
Hang jij je gateway op de 1e verdieping en 1 lamp beneden dan heb je kans dat er geen (goede) verbinding is en dan heb je een repeater nodig.
Omdat Zigbee een mesh netwerk maakt kan je ook apparaten toevoegen tussen gateway en die ene lamp te ver weg. Het signaal wordt dan doorgestuurd van lamp naar lamp tot hij de juiste bereikt.
Goede reden om meer zigbee spul op te hangen.
Hang jij je gateway op de 1e verdieping en 1 lamp beneden dan heb je kans dat er geen (goede) verbinding is en dan heb je een repeater nodig.
Omdat Zigbee een mesh netwerk maakt kan je ook apparaten toevoegen tussen gateway en die ene lamp te ver weg. Het signaal wordt dan doorgestuurd van lamp naar lamp tot hij de juiste bereikt.
Goede reden om meer zigbee spul op te hangen.
@tpq36 Om eventuele verwarring te voorkomen, de officiële naam van een Zigbee repeater is een Zigbee router. De gateway is de Zigbee coördinator en sensoren op batterijen zijn een Zigbee end device/node.
hoe zit het qua vertraging met deze bewegings sensor ? heb zelf de tuya bewegings sensor (wifi action) maar hier zit een aanzienlijke vertraging op ca. 3 sec ?SkyFlyer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:28:
Tabel geupdate...
Zijn er meer mensen die problemen hebben met het krijgen van de GU10 lampjes in pairing mode? Ik heb nu twee 3-spots opgehangen, maar maar 1 lampje daarvan wil in pairing modus (dit kan volgens manual door lamp 10 seconden uit te zetten en dan aan-uit-aan-uit-aan te doen). De rest blijft gewoon fel wit branden zonder te knipperen en wordt ook niet gevonden door de app.
@Morgoth Pairen (in mijn geval met een plafondlamp) gaat het beste wanneer omringende Zigbeespullen spanningloos zijn. De aan-uit procedure is nogal kritisch: 10 sec uit / 1 sec aan / 3 sec uit / 1 sec aan / 3 sec uit / inschakelen.
Waarschijnlijk werkt het bij jou het beste, wanneer je slechts een lampje per keer probeert te pairen.
Waarschijnlijk werkt het bij jou het beste, wanneer je slechts een lampje per keer probeert te pairen.
Ligt eraan wat je bedoeld met vertraging, de detectie cooldown vind ik nog steeds onvoorspelbaar, Maar als ik continue refresh in het log van Zigbee2MQTT zie ik direct een entry wanneer ik het doosje met de sensor open. Ik zal hem eens ophangen naast de ikea sensor (welke al in gebruik is) en kijken wie het snelst is.Tyrian81 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:34:
[...]
hoe zit het qua vertraging met deze bewegings sensor ? heb zelf de tuya bewegings sensor (wifi action) maar hier zit een aanzienlijke vertraging op ca. 3 sec ?
code:
1
2
3
4
| Zigbee2MQTT:info 2020-12-10 17:00:21: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xec1bbdfffe9521ec', payload '{"battery":60,"linkquality":5,"occupancy":true,"requested_brightness_level":254,"requested_brightness_percent":100,"update_available":false}' Zigbee2MQTT:info 2020-12-10 17:00:21: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xec1bbdfffe91cc53', payload '{"battery":100,"battery_low":false,"linkquality":28,"occupancy":true,"tamper":false}' Zigbee2MQTT:info 2020-12-10 17:01:28: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xec1bbdfffe91cc53', payload '{"battery":100,"battery_low":false,"linkquality":34,"occupancy":false,"tamper":false}' Zigbee2MQTT:info 2020-12-10 17:03:21: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xec1bbdfffe9521ec', payload '{"battery":60,"linkquality":5,"occupancy":false,"requested_brightness_level":254,"requested_brightness_percent":100,"update_available":false}' |
Ze zijn even snel binnen.
[ Voor 42% gewijzigd door SkyFlyer op 10-12-2020 17:14 ]
Thanks. Het ging eigenlijk ineens goed. Voor de ene spot met 3 lampen, die niet in pairing modus stonden, vond de app ze toch ineens toen ik nog andere lamp wilde pairen. En net even weggeweest en de andere spot tijd uit laten staan, en die floepte nu gelijk in pairing mode toen ik hem weer aanzette met de schakelaar.Toff schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:39:
@Morgoth Pairen (in mijn geval met een plafondlamp) gaat het beste wanneer omringende Zigbeespullen spanningloos zijn. De aan-uit procedure is nogal kritisch: 10 sec uit / 1 sec aan / 3 sec uit / 1 sec aan / 3 sec uit / inschakelen.
Ik heb nu welgeteld 17 Lidl lampjes hangen + een led strip + een kerstboom licht. Ben er dik tevreden mee!
Ga ik ook eens proberen. Heb al van alles geprobeerd met een peer-lamp maar krijg deze niet gereset.Toff schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:39:
Waar heb je deze procedure vandaan? Of proefondervindelijk gevonden?
De GU10 lampen die ik heb doen het wel gelijk met de procedure uit de handleiding (3x aan/uit, geen gekkigheden met x seconden wachten).
Die aan/uit timing komt uit de papieren handleiding van de plafondlamp. Het spanningloos maken van naburige apparatuur heb ik proefondervindelijk ervaren nadat het a) anders niet werkte en b) soms onbedoeld meer lampen aan 1 afstandbediening werden gekoppeld (zelfs met een AB van Ikea).sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:12:
[...]
Waar heb je deze procedure vandaan? Of proefondervindelijk gevonden?
Overigens gaat mijn plafondlamp steeds offline, wanneer ik hem koppel aan de meegeleverde AB.

Gisteren heb ik ook de boxset met slimme verlichting en een bridge gekocht. De lampen werken prima, ze geven een mooie kleur en het is allemaal vrij eenvoudig te installeren. Tot zo ver tenminste.
Ook heb ik een bewegingssensor aangeschaft. Deze wil ik graag zo instellen dat hij mijn lamp in de gang aan zet zodra ik langs de sensor loop (uiteraard), maar ook zo dat hij daarna de lamp weer uit zet. Dit laatste krijg ik niet voor elkaar. Weet iemand hoe dit moet?
Ook heb ik een bewegingssensor aangeschaft. Deze wil ik graag zo instellen dat hij mijn lamp in de gang aan zet zodra ik langs de sensor loop (uiteraard), maar ook zo dat hij daarna de lamp weer uit zet. Dit laatste krijg ik niet voor elkaar. Weet iemand hoe dit moet?
Bovenin de pagina zit een zoekbalk waarmee je dit topic kan doorzoeken.Felthaus schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:58:
Zie @Toerq 's antwoord:
Toerq in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"
Ok, met de Lidl / Silvercrest is het via Zigbee2MQTT ook mogelijk om effect te wisselen.
Via Home Asisstant (developer tools) kan ik de MQTT publish service het volgende sturen:
Of welke ander effect dan ook (zie https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG06467.html ) :
Wat lang duurde voordat ik het werkend had, als je "effect" stuurt, kun je dit niet combineren met andere commando's.
d.w.z. hij pakt het eerste commando wat je in de JSON hebt staan, en de rest wordt niet geupdate op het MQTT publish topic. Dus als je meerdere zaken wilt updaten (b.v. "On" en gelijk "effect" zetten), moet je deze commando's seperaat achter elkaar aan sturen...
Via Home Asisstant (developer tools) kan ik de MQTT publish service het volgende sturen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| topic: zigbee2mqtt/0x588e81fffed882a3/set payload: "{ \"effect\": { \"effect\": \"snake\", \"speed\": 100, \"colors\": [{ \"r\": 255, \"g\": 0, \"b\": 0 }, { \"r\": 0, \"g\": 255, \"b\": 0 }, { \"r\": 0, \"g\": 0, \"b\": 255 }] } }" |
Of welke ander effect dan ook (zie https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HG06467.html ) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| | effect | # colors | |------------------------|-----------------| | steady | 1 | | snow | 1 | | rainbow | 0 | | snake | 6 | | twinkle | 2 | | firework | 2 | | horizontal_flag | 3 | | waves | 3 | | updown | 2 | | vintage | 1 | | fading | 1 | | collide | 1 | | strobe | 5 | | sparkles | 3 | | carnaval | 6 | | glow | 6 | |
Wat lang duurde voordat ik het werkend had, als je "effect" stuurt, kun je dit niet combineren met andere commando's.
d.w.z. hij pakt het eerste commando wat je in de JSON hebt staan, en de rest wordt niet geupdate op het MQTT publish topic. Dus als je meerdere zaken wilt updaten (b.v. "On" en gelijk "effect" zetten), moet je deze commando's seperaat achter elkaar aan sturen...
[ Voor 43% gewijzigd door SkyFlyer op 10-12-2020 23:01 ]