@Darkz0rs Waarom? Enige reden dat ik kan bedenken is dat je bang bent dat mensen het aftappen. Voor de rest, als je het überhaupt zou willen gebruiken moet het toch gewoon volledig veilig zijn, ook al staat het 99% van de tijd uit. Dus dat zou geen reden mogen zijn
Nou ja het is 220volt. Een ongelukje is gauw gebeurt. Ik denk dat de besparing van 2,5€ om de fase te kunnen schakelen gewoon niet slim is.Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:58:
@Darkz0rs Waarom? Enige reden dat ik kan bedenken is dat je bang bent dat mensen het aftappen. Voor de rest, als je het überhaupt zou willen gebruiken moet het toch gewoon volledig veilig zijn, ook al staat het 99% van de tijd uit. Dus dat zou geen reden mogen zijn
@Darkz0rs Dat is gewoon onzin, de installatie is goed of niet. En je aardlek en automaat zijn de beveiliging, niet je schakelaar. Je schakelt alles in je badkamer toch ook niet af?
@Septillion Ja prima toch, ik vind het een prettig idee dat ik de stopcontacten buiten kan afschakelen.
En ja een aardlek zal er prima voor kiezen de boel af te sluiten als er iets mis gaat. Maar als eenvoudig voorbeeld. Mijn buurman vond het ook niet nodig te schakelen. Tot er geschilderd werd en men zijn stopcontact met de steiger van de muur af ramde. De aardlek tikte hem er keurig uit. Maar die kon niet meer aan tot dat er gerepareerd was. In mijn geval schakel ik de boel af en kunnen we door. Het is wellicht gevoel. Maar de badkamer is de badkamer en dat daar iets onverwachts kan gebeuren. Maar hey... kijk maar he.
En ja een aardlek zal er prima voor kiezen de boel af te sluiten als er iets mis gaat. Maar als eenvoudig voorbeeld. Mijn buurman vond het ook niet nodig te schakelen. Tot er geschilderd werd en men zijn stopcontact met de steiger van de muur af ramde. De aardlek tikte hem er keurig uit. Maar die kon niet meer aan tot dat er gerepareerd was. In mijn geval schakel ik de boel af en kunnen we door. Het is wellicht gevoel. Maar de badkamer is de badkamer en dat daar iets onverwachts kan gebeuren. Maar hey... kijk maar he.
Hmm.... moet je dan de stekkers in moffen gaan stoppen ofzo? Ik zit te denken aan voornamelijk het probleem met regen. Zo'n opbouw wcd op een schuur oid kan nog wel droog blijven 'buiten' maar als je bv een 'verlengkabel' moet gaan leggen om bij zo'n lamp te komen; hoe zit het dan met die stekkerverbinding?Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:52:
@sjorsjuhmaniac Voor tuinverlichting is het gewoon normaal om 230V buiten te hebben. Klassiek zat deze natuurlijk geschakeld met een schakelaar maar die komt met smart verlichting te vervallen. Daarnaast zijn gewoon stopcontacten in de tuin ook niet gek. Dus ik kan het me prima voorstellen
Moet ik nog eens wat tijd in gaan steken....
*ondertussen...
Net ff snel gekeken bij bv de Gamma: alles moet dus idd met waterdichte dozen en gegoten verlengkabels.
@Darkz0rs Ja, en? Prima toch? Alle veiligheid deed netjes zijn werk inclusief het niet in laten schakelen. Had in huis net zo goed kunnen gebeuren als het interieurschilders waren.
Andere discussie is wel dat het slim is voor buiten een losse groep te pakken en te bedenken met wat het de aardlek deelt om problemen te kunnen isoleren. Maar dat geldt ook voor de keuken en badkamer en eigenlijk alles.
Andere discussie is wel dat het slim is voor buiten een losse groep te pakken en te bedenken met wat het de aardlek deelt om problemen te kunnen isoleren. Maar dat geldt ook voor de keuken en badkamer en eigenlijk alles.
In principe, nee. Als alles IP65 of hoger is en je gebruikt het als bedoelt dan is het prima voor buiten. Dus stekker kan prima in een buitenstopcontact of een buitenverlengkabel. Wil je een normale verlengkabel gebruiken kom je uit bij moffen. Maar kijk in de stad maar eens omhoog, zie je ook gewoon allemaal stopcontacten zitten voor de decemberverlichting.sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:16:
[...]
Hmm.... moet je dan de stekkers in moffen gaan stoppen ofzo? Ik zit te denken aan voornamelijk het probleem met regen. Zo'n opbouw wcd op een schuur oid kan nog wel droog blijven 'buiten' maar als je bv een 'verlengkabel' moet gaan leggen om bij zo'n lamp te komen; hoe zit het dan met die stekkerverbinding?
Ja man, spijker op ze kop. Vaak worden dit soort dingen naderhand gedaan. En worden ze gewoon gekoppeld bij de schuur. Maar dat idd terzijde.Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:17:
@Darkz0rs Ja, en? Prima toch? Alle veiligheid deed netjes zijn werk inclusief het niet in laten schakelen. Had in huis net zo goed kunnen gebeuren als het interieurschilders waren.
Maar iemand al succes om de smartplug van lidl te kopellen aan een tradfri. :-)
Ik overweeg om nu me tradfri te vervangen voor de Zigbee van lidl. En daar dan me tradfri lampen en afstandsbediening mee te koppelen.
Optie 2 is zigbee2mqtt maar dat lijkt me redelijk omslachtig. Voor de LIDL gateway, maak ik me wel om privacy wat zorgen :-)
Optie 2 is zigbee2mqtt maar dat lijkt me redelijk omslachtig. Voor de LIDL gateway, maak ik me wel om privacy wat zorgen :-)
Kan iemand bevestigen of de Bewegingsmelder van de Lidl nu wel of niet werkt met DeConz. Heb gisteren een Conbee II stick besteld en wil eigenlijk alles in DeconZ gaan zetten.
kan de oude Hue 1 Hub er ook uit
De Tuinlampen (die spotjes) doen voorbij de Trafo 24V en gebruiken vrij gangbare koppelingen hierbij (waarbij we vermoedelijk dus ook vrij standaard verlengkabels zouden kunnen gebruiken, lijkt op system24). De trafo zelf echter heeft echter dezelfde rating en zou ook buiten opgehangen mogen worden.
Is de bewegingsmelder ook zonder de hub/bridge te gebruiken, dus om direct een aantal lampen aan/uit te schakelen? Heb nog wat goedkoops nodig om mijn keldertje mee te verlichten en wil dit niet met Hue systeem doen. Daarnaast wil ik voor 1 o 2 lampen niet nog een extra hub in de meterkast erbij hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door GodDamage op 28-01-2021 11:32 ]
hier een mooie video review van de nieuwe philips imitaties van lidl:
(video is duits en blijkbaar gesponsored door lidl de)
Zou moeten werken met nieuwste versie, ik moest wel de melder 1x verbinden met de hub voordat ie werkte met zigbee2mqttjoostvmourik schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:20:
Kan iemand bevestigen of de Bewegingsmelder van de Lidl nu wel of niet werkt met DeConz. Heb gisteren een Conbee II stick besteld en wil eigenlijk alles in DeconZ gaan zetten.
Gaat niet werken zonder hub of zigbee stickGodDamage schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:31:
Is de bewegingsmelder ook zonder de hub/bridge te gebruiken, dus om direct een aantal lampen aan/uit te schakelen? Heb nog wat goedkoops nodig om mijn keldertje mee te verlichten en wil dit niet met Hue systeem doen. Daarnaast wil ik voor 1 o 2 lampen niet nog een extra hub in de meterkast erbij hebben.
Interessante video! paar dingen die meteen opvallen;DaveFlash schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:55:
hier een mooie video review van de nieuwe philips imitaties van lidl:
[YouTube: LIDL Livarno Lux Stimmungslicht & Lichtleiste im Test - Was kann die Philips Hue Go Alternative?]
- Uit de HUE armaturen komt aanzienlijk meer licht
- HUE dimt bijna tot 0 terug
- Weinig kleur verschil tussen HUE en Lidl
ik zie in de smart life app dat je een automation kan maken op locatie, dus als je van huis gaat dat de lampen uitgaan en als je terugkomt lampen aangaan.
iemand al werkend en moet de app dan aanstaan
iemand al werkend en moet de app dan aanstaan
Ik heb sinds kort een ZZH! stick liggen maar heb nog niet de puf gevonden om er mee aan de slag te gaan icm Domoticz. Lidl spul ligt nu al weken in de kast want koppelen met google assistant lukt gewoon niet.
Moet mij er volledig op inlezen en de 3D printer leid ook ietsjes af.
Moet mij er volledig op inlezen en de 3D printer leid ook ietsjes af.
ik zie wel een hoop gezeik over dat Tuya spul .... de vraag is wel wat trekken ze binnnen en hoe zou je dat kunnen voorkomen... moet je nu ook al je IKEA/HUE/LIDL etc etc over een VPN gaan knallen...
heb zojuist 3x Lidl Motion sensor binnen gekregen, en heb thuis domoticz op een Pi draaien met een CC2531 stick als coördinator, lijkt prima te werken, snelle meldingen in elk geval.
Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!
mja ik geloof dat ik ook maar moet gaan kijken naar die PI als gateway.
Spul dat ik niet op internet wil hebben blokkeer ik in mijn router via een firewall rule.Darkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:26:
ik zie wel een hoop gezeik over dat Tuya spul .... de vraag is wel wat trekken ze binnnen en hoe zou je dat kunnen voorkomen... moet je nu ook al je IKEA/HUE/LIDL etc etc over een VPN gaan knallen...
Hierdoor kan ik ze op wifi en via vpn naar thuis gewoon aan, maar kunnen de apparaten zelf niet naar buiten.
Je moet daarbij uiteraard wel weten of het apparaat blijft werken, bij Hue is dat in ieder geval wel zo. Bij vrijwel alles met Zigbee is dit te realiseren. Sommige andere "smart home" apparaten hebben per se hun eigen app nodig en internet, bij mij komen die apparaten er niet in
@Plenkske nou ja, ik heb destijds bewust gekozen voor IKEA. Deze hadden geen cloud nodig. Nu komt lidl met de spullen die zogenaamd compatible zijn. Het is me idd gelukt de lampen te koppelen, maar de Smart Plug doet niks.
Ik ben nu zover dat ik me realiseer dat er een universele HUB/Gateway moet zijn. Nu zag ik al wat Pi dingen met een USB stekketje voor de zigbee gedeelte maar ik vraag me af hoe gebruiksvriendelijke dat allemaal is.
Ik spit dat topic nu dan ook door.
Ik ben nu zover dat ik me realiseer dat er een universele HUB/Gateway moet zijn. Nu zag ik al wat Pi dingen met een USB stekketje voor de zigbee gedeelte maar ik vraag me af hoe gebruiksvriendelijke dat allemaal is.
Lidl kan natuurlijk nooit garanderen dat zijn producten werken met een IKEA of Hue hub. Ze geven dat ook duidelijk aan.Darkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:22:
@Plenkske nou ja, ik heb destijds bewust gekozen voor IKEA. Deze hadden geen cloud nodig. Nu komt lidl met de spullen die zogenaamd compatible zijn. Het is me idd gelukt de lampen te koppelen, maar de Smart Plug doet niks.
Die Smart Plug is wel een apart geval, want hij doet het wel met Hue maar dus blijkbaar niet met IKEA.
Als je met een Pi en Zigbee USB stick aan de slag gaat dan kom je al snel uit bij Domoticz of Home Assistant. Beide prima pakketten die beide ook geen cloud vereisen. Echter kan ik je garanderen dat je er meer tijd mee kwijt bent om alles werkend te krijgen zoals je wil.
De meeste hier op Tweakers vinden dat niet erg en zien dat als deel van de hobby. Maar je kan het zeker niet vergelijken met de plug & play oplossingen van Lidl / Hue / IKEA.
Tuurlijk dat begrijp ik ook wel. Ik krijg de smartplug niet aan de gang. Ik weet ook even simpelweg niet meer hoe. De afstandsbediening ziet hem simpel weg niet. De lamplen doen het prima moet ik zeggen. Het mooie zou natuurlijk zijn als alles gewoon out of the box werkt. Ik ben niet vies van wat config. Maar met een PI icm een SD kaart komt helaas herconfig nog welleens voor.Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:27:
[...]
Lidl kan natuurlijk nooit garanderen dat zijn producten werken met een IKEA of Hue hub. Ze geven dat ook duidelijk aan.
Die Smart Plug is wel een apart geval, want hij doet het wel met Hue maar dus blijkbaar niet met IKEA.
Als je met een Pi en Zigbee USB stick aan de slag gaat dan kom je al snel uit bij Domoticz of Home Assistant. Beide prima pakketten die beide ook geen cloud vereisen. Echter kan ik je garanderen dat je er meer tijd mee kwijt bent om alles werkend te krijgen zoals je wil.
De meeste hier op Tweakers vinden dat niet erg en zien dat als deel van de hobby. Maar je kan het zeker niet vergelijken met de plug & play oplossingen van Lidl / Hue / IKEA.
Belangrijk is dat het gewoon werkt. En dat de setup langer duurt .... dikke prima.
Ik heb een Pi met Domoticz en ik moet zeggen dat herconfig echt wel meevalt. Als je veel nieuwe dingen wil maken dan ben je wel even wat tijd kwijt, maar eenmaal geconfigureerd is het erg stabiel.Darkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Tuurlijk dat begrijp ik ook wel. Ik krijg de smartplug niet aan de gang. Ik weet ook even simpelweg niet meer hoe. De afstandsbediening ziet hem simpel weg niet. De lamplen doen het prima moet ik zeggen. Het mooie zou natuurlijk zijn als alles gewoon out of the box werkt. Ik ben niet vies van wat config. Maar met een PI icm een SD kaart komt helaas herconfig nog welleens voor.
Belangrijk is dat het gewoon werkt. En dat de setup langer duurt .... dikke prima.
Zorg wel dat je backups hebt en dat hij niet automatisch update
Maar is je privacy ook naar de klote als je bv 2 gateways gebruikt, bv die van de lidl en ikea. Om dan het via Home assistent te laten lopen.Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:34:
[...]
Ik heb een Pi met Domoticz en ik moet zeggen dat herconfig echt wel meevalt. Als je veel nieuwe dingen wil maken dan ben je wel even wat tijd kwijt, maar eenmaal geconfigureerd is het erg stabiel.
Zorg wel dat je backups hebt en dat hij niet automatisch update
Home Assistant kan je lokaal draaien.Darkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:36:
[...]
Maar is je privacy ook naar de klote als je bv 2 gateways gebruikt, bv die van de lidl en ikea. Om dan het via Home assistent te laten lopen.
Ik heb echter geen idee of de Lidl en/of IKEA gateways blijven werken als je ze blokkeert van het internet, met die 2 heb ik geen ervaring. Dus dat zou je moeten opzoeken.
Toch maar ff zo'n USB stickie scoren denk ik. Ik heb hier nog een pi 2 onder het stof liggen. En nog wat tablets.Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:40:
[...]
Home Assistant kan je lokaal draaien.
Ik heb echter geen idee of de Lidl en/of IKEA gateways blijven werken als je ze blokkeert van het internet, met die 2 heb ik geen ervaring. Dus dat zou je moeten opzoeken.
Ik heb vanmiddag een Lidl hub gekocht, mijn 14 Ikea lampen eraan gekoppeld. Sommige van die Ikea lampen deden lastig met resetten maar na een aantal keer proberen toch gelukt. De Lidl lampen, lichtbakken en sensor toegevoegd, werkt allemaal ok in de Lidl Home app. Maar als ik probeer om in Google Home de Lidl Home toe te voegen moet ik op tuyaea.com mijn login bestaande uit mijn telefoonnummer en wachtwoord gebruiken, maar waar moet ik die aanmaken? In Lidl home heb ik alleen een usernaam + wachtwoord, nergens een telefoonnummer.
Ok, na een 3e keer geprobeerd te hebben, je kunt in die Tuyaeu.com website dus ook een email adres invullen
Ok, na een 3e keer geprobeerd te hebben, je kunt in die Tuyaeu.com website dus ook een email adres invullen
[ Voor 9% gewijzigd door Quantor op 28-01-2021 16:48 . Reden: oplossing gevonden ]
Eigenlijk kunnen ze dat wel want zigbee is een standaard.Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:27:
[...]
Lidl kan natuurlijk nooit garanderen dat zijn producten werken met een IKEA of Hue hub.
Echter hebben de devices op de markt gebracht die afwijken van het zigbee protocol en daarom werkt het niet
Ik kon alsnog mijn username invullenQuantor schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:33:
Ik heb vanmiddag een Lidl hub gekocht, mijn 14 Ikea lampen eraan gekoppeld. Sommige van die Ikea lampen deden lastig met resetten maar na een aantal keer proberen toch gelukt. De Lidl lampen, lichtbakken en sensor toegevoegd, werkt allemaal ok in de Lidl Home app. Maar als ik probeer om in Google Home de Lidl Home toe te voegen moet ik op tuyaea.com mijn login bestaande uit mijn telefoonnummer en wachtwoord gebruiken, maar waar moet ik die aanmaken? In Lidl home heb ik alleen een usernaam + wachtwoord, nergens een telefoonnummer.
Volgens mij moet je het andersom zien.Tetsuo55 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:46:
[...]
Eigenlijk kunnen ze dat wel want zigbee is een standaard.
Echter hebben de devices op de markt gebracht die afwijken van het zigbee protocol en daarom werkt het niet
Ze brengen zigbee producten uit, die je kan uitlezen met een generieke zigbee ontvanger (dit is aanname, dus misschien ga ik hier al de fout in) én met hun eigen gateway.
En zo doet Philips het ook met hun Hue producten en IKEA ook met hun Tradfri.
Echter een Hue/IKEA/Lidl gateway is in eerste instantie specifiek bedoelt voor hun eigen producten. En de meest basic zigbee producten vinden die gateways ook. Vaak gaat het met sensoren mis.
Schijnbaar is het bij IKEA zo dat het koppelen anders werkt, dat kan al een reden zijn waarom een ander merk product bij die gateway niet werkt. Daar kan dat andere merk niks aan doen.
Correct me if I'm wrong
Een van de voornaamste dingen die erg slecht compatible zijn tussen de merken zijn afstandsbedieningen - als je die van je eigen hub hebt, kun je waarschijnlijk elk device dat je aan je hub gekoppeld krijgt hier wel mee laten samenwerken. Zal te maken hebben met hoe de devices omgaan met TouchLink. Hang alles aan een Home Assistant oplossing en alles werkt (hier Lidl, Ikea, Philips en Xiaomi/Aqara knoppen/schakelaars aan Home Assistant hangen. Pi2 was wat zwak, dus inmiddels een Pi3 eraan. Werkt helemaal prima zo!
Vergeet ook de sensoren niet. Eigenlijk alles wat anders is als een lamp of socket werkt niet.Kippenijzer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:16:
Een van de voornaamste dingen die erg slecht compatible zijn tussen de merken zijn afstandsbedieningen - als je die van je eigen hub hebt, kun je waarschijnlijk elk device dat je aan je hub gekoppeld krijgt hier wel mee laten samenwerken. Zal te maken hebben met hoe de devices omgaan met TouchLink. Hang alles aan een Home Assistant oplossing en alles werkt (hier Lidl, Ikea, Philips en Xiaomi/Aqara knoppen/schakelaars aan Home Assistant hangen. Pi2 was wat zwak, dus inmiddels een Pi3 eraan. Werkt helemaal prima zo!
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Daarom volgt er ook een nieuwe standaard waar iedereen zich zogenaamd aan gaat houden voor 100% compatibility met alles
Hoe ziet je oplossing er uit?Kippenijzer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:16:
Werkt wel.joostvmourik schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:20:
met een stick heb je geen hubs meer nodigDarkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:41:
[...]
Toch maar ff zo'n USB stickie scoren denk ik. Ik heb hier nog een pi 2 onder het stof liggen. En nog wat tablets.
Valt nog niet mee, om die te vindensjorsjuhmaniac schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:26:
[...]
met een stick heb je geen hubs meer nodig
Ik snap je opmerking niet helemaal
Dus iedere stick die vind 'heeft dat'.
[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 28-01-2021 21:08 ]
1 die goed werkt in zigbee2mqttsjorsjuhmaniac schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:07:
[...]
Ik snap je opmerking niet helemaalals je een stick hebt verbind je de devices met je stick en niet meer met de hubs. Per definitie heb je met een stick geen hubs meer nodig. ALS je natuurlijk alles aan die stick gaat hangen. Je kan natuurlijk ook een aantal devices aan de stick hangen en een aantal aan een hub. Dan kan je echter niet alles vanuit een app bedienen.
Dus iedere stick die vind 'heeft dat'.
@Darkz0rs ZZH!, slaesh’s, Conbee zijn wel de bekendste (na de basic CC2531) en prima verkrijgbaar.
Ja gezien maar nergens te koop.. ja in Verweggistan.Septillion schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:18:
@Darkz0rs ZZH!, slaesh’s, Conbee zijn wel de bekendste (na de basic CC2531) en prima verkrijgbaar.
heb getest met locatie maar als ik weg ga van huis dan gaan de lampen uit iig. nog niet getest op welk punt ze uitgaan maar als ik thuiskom gaat er niks aan, pas na een minuut of 20 sprong de lamp in de hal aan.
Vreemd, misschien zitten we op een ander internet? Ik zie:Darkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:49:
[...]
Ook gezien uiteraard maar op de 2531na niets te.koop
- Conbee II -> Rosmalen
- zzh -> London
- slae -> Keulen
Toegegeven, UK is ietswat derde wereld geworden. Maar om Duitsland, zeker Keulen, nu Verweggistan te noemen... Woon je in Friesland?Darkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:48:
[...]
Ja gezien maar nergens te koop.. ja in Verweggistan.
Hahaha ja ik bedoel ff vandaag bestellen morgen in huis.
https://www.sossolutions....NJ2AdUeCMwIEaAoLyEALw_wcBDarkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:17:
Nu bestellen, zaterdag in huis ;-)
Zelf enkel ervaring met conbee en dat werkt als een malle. Het is wat duurder, maar werkt subliem, zonder enige code of programmeer werk...
20 lampen toevoegen was 1x op discover drukken en ze werden allemaal gewoon toegevoegd. Niets één voor één.
Dat lukt met bijna niets vandaag de dag met onze postNLDarkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:17:
@sjorsjuhmaniac conbee 2 is niet ondersteund. Dus die vlieger gaat niet op.
Voor Zigbee2MQTT wordt er hard aan gewerkt (en draaien velen het al zonder problemen). Maar met een Conbee heb je ook gewoon de keuze voor de bijbehorende officiële integratie natuurlijk.Darkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:59:
Voor wat? Z2m? Volgens mij wel hoor.Darkz0rs schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:59:
Ja bv. Ik ben aan het inlezen. Maar ook weinig of het zigbee 3.0 doet en zo.
Zigbee 3.0 vereist geen nieuwe hardware. Het is gewoon een verbeterde standaard. Met een software-update kan dat gewoon toegevoegd.Darkz0rs schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:33:
[...]
Ja bv. Ik ben aan het inlezen. Maar ook weinig of het zigbee 3.0 doet en zo.
En ik heb regelmatig firmware updates van Conbee.
Conbee2 icm ztm?Waah schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:48:
[...]
Zigbee 3.0 vereist geen nieuwe hardware. Het is gewoon een verbeterde standaard. Met een software-update kan dat gewoon toegevoegd.
En ik heb regelmatig firmware updates van Conbee.
Geen ervaring mee, ik gebruik gewoon de Conbee 2, geen Zigbee2mqtt. Tot nu toe kan ik alles wat ik aansluit direct via de Conbee 2 omgeving doen.
Maar ik houd dan ook van KISS
Wat info van de Deconz dev's over Zigbee 3.0 (want Zigbee is niet zo "standaard" als je zou denken)
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/2057Hi everyone, sorry for the very late response.
The short answer yes.
The longer answer:
I'd like to clarify why the question is difficult to answer with yes or no for real world Zigbee devices, as I guess the thinking might go: Supports Zigbee 3.0 > Yes > must be support all Z3.0 devices. Sadly that's not how the Zigbee standard works.
ConBee and RaspBee (I and II) support a large and growing number of ZHA, ZLL, ZGP and Z3.0 devices and also Zigbee 3.0 features like install codes or Zigbee Green Power (ZGP) devices. For the most part the difficulty with Zigbee device support has nothing to do with the specific standard like ZLL or Z3.0 but with differences in devices and how they need to be implemented in order to support a specific device.
There are various gateways out there which support Zigbee 3.0 but none which supports every device on market. I'd like to think of Zigbee 3.0 as a low level detail with a check mark behind it. ConBee II and RaspBee II operate on a Zigbee 3.0 Stack, but even RaspBee I which is 7 years old and still receives updates supports the same devices and Zigbee 3.0 features. The hardware and firmware doesn't do much more than acting as a modem, the vast part of code and device support is implemented at a higher level in deCONZ and the REST-API plugin. The hardware itself is therefore quite future proof and can also support Thread if it ever becomes relevant.
In the end it might be a matter of taste which software above the hardware is used. ConBee and RaspBee isn't bound to deCONZ and is supported by other software projects like zigbee2mqtt, zigypy-zha, and WebThings gateway as well. In terms of future proof RaspBee I outlived the round Philips Hue bridge 1 and the OSRAM gateway and there no plans to discontinue it.
[ Voor 75% gewijzigd door Waah op 29-01-2021 11:23 ]
deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik
daar lijkt het wel op. Daar zie je ook dat ze vrij snel met updates komen voor nieuwe devices zoals de LIDL zooi
Zelf geen ervaring nog. Ik heb inbouwspotjes, maar de LIDL-spotjes met kleur zijn geen inbouw dacht ik
De wit/gele wel, maar die hebben als nadeel dat ze per 3 verpakt zitten, en ik wil er 7
nou ik ga maar even overal vanaf zien....
Daar doen we ons best voorWaah schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:32:
[...]
deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik
daar lijkt het wel op. Daar zie je ook dat ze vrij snel met updates komen voor nieuwe devices zoals de LIDL zooi![]()
Zelf geen ervaring nog. Ik heb inbouwspotjes, maar de LIDL-spotjes met kleur zijn geen inbouw dacht ik![]()
De wit/gele wel, maar die hebben als nadeel dat ze per 3 verpakt zitten, en ik wil er 7
Als ik het zo zie kan je het beste met deconz beginnen ipv z2m. Het is best ingewikkeld allemaal en deconz icm phoscon is erg gebruiksvriendelijk.Darkz0rs schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:59:
Komt veel van het geklaag hier niet voort uit het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?
Zoveel duurder is een KaKu Zigbee basisstation niet, tenzij je perse de ICS-2000 wilt maar die ondersteunt dan ook meer dan alleen Zigbee.
Naar mijn mening is het ieder waar naar zijn geld. Hoe vervelend dat soms ook is.
Zoveel duurder is een KaKu Zigbee basisstation niet, tenzij je perse de ICS-2000 wilt maar die ondersteunt dan ook meer dan alleen Zigbee.
Naar mijn mening is het ieder waar naar zijn geld. Hoe vervelend dat soms ook is.
[ Voor 4% gewijzigd door Frappuccino op 29-01-2021 12:37 ]
Wat wil je precies doen? Want dat is me niet echt duidelijk door alle korte antwoorden/vragen.Darkz0rs schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:59:
Je hebt een pi2, die is niet heel krachtig dacht ik.
Je zou Docker kunnen installeren en direct Deconz draaien. Dat is denk ik de meest eenvoudige optie met genoeg mogelijkheden. Dan kun je alle hubs de deur uit doen, en die werkt zowel met IKEA als Lidl spullen, heeft een grafische interface en je hoeft niet te programmeren....
Anders ga je al snel naar Home Assistant. Maar ik weet niet of je dat op een Pi2 moet gaan draaien. De mogelijkheden zijn dan gigantisch... Maar dat betekent ook veel moeilijker in te stellen de eerste keer. En je moet je verdiepen in YAML code (al wordt dat steeds minder, en hoef je echt geen programmeur te zijn)
Er werd iets geboren, smart deurbel, tradfri, schuurverlichting, tuin etc etc etc.Waah schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:29:
[...]
Wat wil je precies doen? Want dat is me niet echt duidelijk door alle korte antwoorden/vragen.
Je hebt een pi2, die is niet heel krachtig dacht ik.
Je zou Docker kunnen installeren en direct Deconz draaien. Dat is denk ik de meest eenvoudige optie met genoeg mogelijkheden. Dan kun je alle hubs de deur uit doen, en die werkt zowel met IKEA als Lidl spullen, heeft een grafische interface en je hoeft niet te programmeren....
Anders ga je al snel naar Home Assistant. Maar ik weet niet of je dat op een Pi2 moet gaan draaien. De mogelijkheden zijn dan gigantisch... Maar dat betekent ook veel moeilijker in te stellen de eerste keer. En je moet je verdiepen in YAML code (al wordt dat steeds minder, en hoef je echt geen programmeur te zijn)
Ik bedacht me het zou zo fijn zijn als je niet meer gebonden bent aan specifieke merken. Als voorbeeld een lidl lamp in de woonkamer is echt niet nice. De HUE of IKEA lamp is echt veel beter. Maar ik wil van de merk gebondenheid af. Gokjes of iets wel al dan niet werkt is ruk.
Hardware heb ik genoeg. Alleen ook 3 meiden die het makkelijk moeten kunnen bedienen. En bv met gewoon een knopje op de wand.
[ Voor 4% gewijzigd door Darkz0rs op 29-01-2021 12:34 ]
@Darkz0rs Volgens mij zit je dan met zowel Zigbee2MQTT als deCONZ helemaal goed. Ondersteuning is er misschien niet instant als iets op de merkt komt maar zeker heel snel. En beide zijn erg bereid om nieuwe dingen toe te voegen. En zowel Zigbee2MQTT als deCONZ houden volgens mij goed bij wat ondersteund wordt.
Tja, er zijn er ook waarvoor dit de eerste kennismaking is met.Frappuccino schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:24:
Komt veel van het geklaag hier niet voort uit het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?
Tenminste ik ben er een van, het is inderdaad goedkoop en doet voor mij wat het moet doen.
Het voordeel van de mensen die hier "klaagen" is dan wel ook dat er "deskundigen" reageren met eventuele oplossingen waar een ieder eventueel iets aan kan hebben (Ik dus...).
Wel leuk om te zien dat dit topic zo rond de release van nieuwe producten weer ontploft.
Ik blijf leren....
Ik heb onlangs mijn Blitzwolf SHP6 stekkers (ook tuya) geflashed naar Tasmota zodat ik ze in domoticz kon gebruiken en geen verbinding meer heb met de tuya cloud. Is dat voor deze lidl devices ook mogelijk?
Shp6 is WiFi. Daarom kan die praten met "huis"Myrd schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:45:
Ik heb onlangs mijn Blitzwolf SHP6 stekkers (ook tuya) geflashed naar Tasmota zodat ik ze in domoticz kon gebruiken en geen verbinding meer heb met de tuya cloud. Is dat voor deze lidl devices ook mogelijk?
LIDL spul is zigbee. Die kunnen niet met thuis praten.
Tenzij je dus de lidl bridge gebruikt. Die praat met thuis eventueel.
Dus hij zigbee spul hoef je je geen zorgen te maken. De hub praat met thuis, de lampen/schakelaars etc niet.
Lichtelijk off topic maar:Darkz0rs schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:34:
[...]
Er werd iets geboren, smart deurbel, tradfri, schuurverlichting, tuin etc etc etc.
Ik bedacht me het zou zo fijn zijn als je niet meer gebonden bent aan specifieke merken. Als voorbeeld een lidl lamp in de woonkamer is echt niet nice. De HUE of IKEA lamp is echt veel beter. Maar ik wil van de merk gebondenheid af. Gokjes of iets wel al dan niet werkt is ruk.
Hardware heb ik genoeg. Alleen ook 3 meiden die het makkelijk moeten kunnen bedienen. En bv met gewoon een knopje op de wand.
Als je volledig platformvrij wil, en je hebt tijd om zo nu en dan te prutsen om nieuwe dingen toe te voegen? Dan is Home Assistant wel de moeite waard IMHO.
Home Assistant werkt met WiFi devices standaard, en kan dingen laten samenwerken die elkaar niet eens kennen. En met een Conbee stick kun je ook Zigbee toevoegen.
Voor het blijven gebruiken van knoppen heb je bijvoorbeeld Shelly. Dit komt achter bestaande schakelaars, en zo kan je met je oude knoppen de lampen bedienen, maar óók met de app.
Zo heb ik een WiFi Shelly om mijn lampen te kunnen schakelen met de oude knop, een Aqara sensor (xiaomi) op zigbee die beweging checkt en 2 Philips Hue lampen die aan gaan bij beweging voor 30 seconden.
En ik kan het zo instellen als ik wil.
Het is wel wat inleeswerk.... Je hebt eigen hardware nodig.... Maar het geeft volledige vrijheid in systemen. En een zeer actieve development (vorig jaar was het een heel ander programma als nu) en grote community (ook hier op Tweakers)
Niet direct zoals @Waah al schreef. Je kan wel van de Lidl cloud af als je wilt door de lidl hub niet meer te gebruiken. Als je een zigbee usb-stick gebruikt en een software stukje draait (bv zigbee2mqtt) dan kan dat inderdaad. Je kan het dan ook in domoticz integreren.Myrd schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:45:
deCONZ niet hoorSeptillion schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:52:
@Darkz0rs Volgens mij zit je dan met zowel Zigbee2MQTT als deCONZ helemaal goed. Ondersteuning is er misschien niet instant als iets op de merkt komt maar zeker heel snel. En beide zijn erg bereid om nieuwe dingen toe te voegen. En zowel Zigbee2MQTT als deCONZ houden volgens mij goed bij wat ondersteund wordt.
Goedenavond...vandaag de bewegingsmelder aangeschaft...na wat ploeteren heb ik heb zover dat de lamp aangaat na beweging. Ik heb geprobeerd de topic te door gronden maar kon niet vinden hoe je de lamp ook weer uit laat gaan...
Misschien over het hoofd gezien? Of lukt dat gewoon niet...lijkt me wel de bedoeling dat hij weer uitgaat 🤔
Misschien over het hoofd gezien? Of lukt dat gewoon niet...lijkt me wel de bedoeling dat hij weer uitgaat 🤔
Telefoon kan gateway Lidl niet vinden. Iemand suggesties?
Dat had ik een paar pagina's geleden ook al gezegdFrappuccino schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:24:
who put a "stop payment" on my reality check
@Kaampje Smart > Automatisering > + > Als de apparaatstatus verandert > PIR State > Geen beweging > Apparaat gebruiken > Lamp > ON/OFF > OFF > Oplslaan
nog een actie maken dan bij geen beweging lamp uit of timer ertussen.Kaampje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:06:
Goedenavond...vandaag de bewegingsmelder aangeschaft...na wat ploeteren heb ik heb zover dat de lamp aangaat na beweging. Ik heb geprobeerd de topic te door gronden maar kon niet vinden hoe je de lamp ook weer uit laat gaan...
How heb je dit voor elkaar gekregen, want ik heb dezelfde setup, maar bij een boot van domoticz geeft de sensor 1x iets door en daarna update de plugin de sensor niet meer, tot de volgende bootDaRoot schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:03:
heb zojuist 3x Lidl Motion sensor binnen gekregen, en heb thuis domoticz op een Pi draaien met een CC2531 stick als coördinator, lijkt prima te werken, snelle meldingen in elk geval.
Het is alleen een drukknop.. Ik heb deze vanavond gekocht maar als belsignaal krijg je alleen het standaard meldingsgeluid op je telefoon met een pop-up melding 🤔 ik hoop dat ik wat over het hoofd zie anders vind ik t eigenlijk wel een beetje een miskoop ...Marzman schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:17:
[...]
Ik wist niet dat ze een deurbel hadden;
Kun je er een beetje vlot mee communiceren via de app of zijn de mensen dan al weer weg? (ik heb niet zo'n goede ervaringen met smart deurbellen)
Wel blij met de startset met lampen 🥰
Wat had je verwacht dat er zou gebeuren? Kun je er ook geen lampen mee laten knipperen of iets (wat Lidl verkoopt) geluid laten maken of een camera laten filmen?Renate71 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:58:
[...]
Het is alleen een drukknop.. Ik heb deze vanavond gekocht maar als belsignaal krijg je alleen het standaard meldingsgeluid op je telefoon met een pop-up melding 🤔 ik hoop dat ik wat over het hoofd zie anders vind ik t eigenlijk wel een beetje een miskoop ...
Wel blij met de startset met lampen 🥰
Zonder camera heb je denk ik niet zo veel aan zo'n deurbel. Als je thuis bent is het handig als je ergens binnen een geluid hoort (zonder vertraging) en als je niet thuis bent wil je toch kunnen zien wie er op die knop gedrukt heeft?
Er staat nu een nieuwe ring op de frontpage voor 60 euro zonder batterijen, jammer van het abonnement maar als ik nu een deurbel zocht zou ik dat een kans geven (ik heb terug een domme deurbel opgehangen na twee verschillende slimme deurbellen te hebben versleten in een jaar. Een deurbel moet toch wel even meegaan, de deurbel aan de andere kant van mijn huis hangt er al 50 jaar en zelfs het lampje in de bel werkt nog wat de naam van twee eigenaren geleden netjes verlicht
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ik ben een beginner. Heb wat Lidl smart home producten gekocht.
Is er ergens op internet een handleiding die automatisering met de lidl app beschrijft?
Is er ergens op internet een handleiding die automatisering met de lidl app beschrijft?
In je taak kun je ook een wacht functie zetten van een paar seconden / minuten. En dan een taak. Lamp en dan uit kiezen.Kaampje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:06:
Ik gebruik die als verklikker voor de schutting deur.
Als ik boven ben hoor ik die niet.
Nu als je de deur opent gaat er boven een lamp aan. Van kleur geel naar rood. Die taak 3 keer zodat die opvalt.
En 2 seconden wacht er op.
En daarna uit.
Ga nu ook 2 smart lampen instellen zodat die bij beweging aan gaan.
5 minuten wachten.
En daarna weer uit gaan.
Hopelijk werken de 2 taken tegelijk.
Hier om 'mee te spelen' ook een Gateway+ 2 sensoren+ 1 lamp gekocht. Ik wil in de garage een lamp hebben die aangaat bij beweging. Een Hue sensor is 40 euro, een Lidl gateway+1 sensor+1 lamp ook. Dus net gehaald en ingesteld en met de recente tips hierboven een 'automatisering' gemaakt.
Indien beweging dan lamp 'Garage' aan en dan 5 sec vertraging en dan lamp uit.
Nou, het werkt, maar in het casino gaat het vaker goed
Sowieso vertraging: als ik beweeg dan duurt het vrijwel altijd ongeveer 2 seconden voordat de lamp aan gaat en soms 10-20 seconden voor ik een notificatie op de telefoon en smartwatch krijg, en soms helemaal niet. En het is alsof de sensor na detectie tijd (20-60 seconden) nodig heeft om weer actief te zijn. (zonder een automatisering detecteert hij veel sneller achter elkaar, piepjes vliegen je om de oren)
En soms werkt het top...dan detecteert ie wel direct en snel.
Mn Hue sensoren en lampen (combi van Hue/Ikea/Ledvance GU5.3
) en routines werken wel en altijd in 1x goed......mag wat kosten.
Dus ik zal de sensor+lamp in de garage doen als extraatje, even kijken of het ooit beter gaat.
Maar wel leuk om even te spelen.
Indien beweging dan lamp 'Garage' aan en dan 5 sec vertraging en dan lamp uit.
Nou, het werkt, maar in het casino gaat het vaker goed
Sowieso vertraging: als ik beweeg dan duurt het vrijwel altijd ongeveer 2 seconden voordat de lamp aan gaat en soms 10-20 seconden voor ik een notificatie op de telefoon en smartwatch krijg, en soms helemaal niet. En het is alsof de sensor na detectie tijd (20-60 seconden) nodig heeft om weer actief te zijn. (zonder een automatisering detecteert hij veel sneller achter elkaar, piepjes vliegen je om de oren)
En soms werkt het top...dan detecteert ie wel direct en snel.
Mn Hue sensoren en lampen (combi van Hue/Ikea/Ledvance GU5.3
Dus ik zal de sensor+lamp in de garage doen als extraatje, even kijken of het ooit beter gaat.
Maar wel leuk om even te spelen.
Het lijkt er op dat de sensor na detectie een 30 seconden of zo alle beweging negeert.
Als ik na 30 seconden weer een beweging er voor maak werkt hij bij mij tot nu toe altijd.
Ik werk alleen met 1 sensor.
Heb nu 2 taken er aan.
1 is met 1 lamp.
Mijn verklikker zeg maar.
Dus lamp die aan gaat.
Paar keer van kleur veranderd. En daarna uit gaat.
1 taak met 2 tuinlampen.
Beweging na zonsondergang is 1 minuut buitenlampen aan.
En daarna weer uit.
Net beide taken tegelijk getriggert en gaat bij mij helemaal goed.
Ondanks de afstand tussen de zigbee gateway en alle lampen.
Als ik na 30 seconden weer een beweging er voor maak werkt hij bij mij tot nu toe altijd.
Ik werk alleen met 1 sensor.
Heb nu 2 taken er aan.
1 is met 1 lamp.
Mijn verklikker zeg maar.
Dus lamp die aan gaat.
Paar keer van kleur veranderd. En daarna uit gaat.
1 taak met 2 tuinlampen.
Beweging na zonsondergang is 1 minuut buitenlampen aan.
En daarna weer uit.
Net beide taken tegelijk getriggert en gaat bij mij helemaal goed.
Ondanks de afstand tussen de zigbee gateway en alle lampen.
Het volgende is absoluut niet flauw bedoelt, maar meer als tip. En als je meer met zigbee wil doen dan kan je het ook negeren.
Maar als je enkel iets wil hebben dat (vooral voor binnen) een lamp schakelt voor X seconden en alleen als het donker genoeg is (beide instelbaar), dan kan je toch beter zoiets kopen:
https://www.leddirect.nl/...ngsmelder-muur-inbouw-wit
Werkt goed en is simpel en goedkoop.
Het wordt al anders als je meerdere lampen en bepaalde voorwaarden of kleuren wil, vandaar dat ik enkel dikgedrukt heb
Maar als je enkel iets wil hebben dat (vooral voor binnen) een lamp schakelt voor X seconden en alleen als het donker genoeg is (beide instelbaar), dan kan je toch beter zoiets kopen:
Het wordt al anders als je meerdere lampen en bepaalde voorwaarden of kleuren wil, vandaar dat ik enkel dikgedrukt heb
Klopt helemaal, maar wat is daar dan de lol van he?
In dit geval zou de schakelaar maar 1 deel van de garage zien, dus minder handig als je van de andere kant er in komt.
Uiteindelijk zou ik ook wel wat deur/raamschakelaars willen om ook mee te spelen.
Kan ik van een deurschakelaar realtime de status zien? Zo van Open of Dicht?
In dit geval zou de schakelaar maar 1 deel van de garage zien, dus minder handig als je van de andere kant er in komt.
Uiteindelijk zou ik ook wel wat deur/raamschakelaars willen om ook mee te spelen.
Kan ik van een deurschakelaar realtime de status zien? Zo van Open of Dicht?
Ik krijg de tradfri lampen van ikea niet toegevoegd in de lidl home app. Hij zoekt 2 min. en dan is de verbindingstijd voorbij. Moet ik dan toch de bridge van ikea erbij kopen?
Als het om enkele lamp gaat met alleen aan en uit functie zou dat inderdaad genoeg zijn.Plenkske schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:37:
Het volgende is absoluut niet flauw bedoelt, maar meer als tip. En als je meer met zigbee wil doen dan kan je het ook negeren.
Maar ik wil wel meer dan alleen dat
Ondertussen 6 lampen actief en 4 automatische taken.
En nog ze veel in m'n hoofd wat ik zou willen doen.
Is er ergens een goed overzicht te vinden van compatible zigbee apparaten voor de gateway?
Zou heel graag nog wat sensoren willen.
Rook/warmte melder. Water/vocht melder.
Misschien heb ik dit topic onvoldoende doorgelezen, maar ik kan bij de veelgestelde vragen in de Lidl Home app niet vinden hoe ik de lampen buiten bij zonsondergang AAN en bij zonsopgang UIT kan laten gaan.
De app zegt in de FAQ op de vraag "Hoe maak ik een scène aan waarin de lamp bij zonsopkomst uit- en bij zonsondergang ingeschakeld wordt?" niet meer dan
"Als uw lamp de tijdsplanningfunctie ondersteunt, kunt u de in- en uitschakeltijd instellen."
Dat lijkt me niet automatisch en minder smart.
Of ondersteunen de Lidl witte lampen geen tijdsplanning en heb ik nog iets anders nodig??
De app zegt in de FAQ op de vraag "Hoe maak ik een scène aan waarin de lamp bij zonsopkomst uit- en bij zonsondergang ingeschakeld wordt?" niet meer dan
"Als uw lamp de tijdsplanningfunctie ondersteunt, kunt u de in- en uitschakeltijd instellen."
Dat lijkt me niet automatisch en minder smart.
Of ondersteunen de Lidl witte lampen geen tijdsplanning en heb ik nog iets anders nodig??
Het volgende kom ik maar niet achter via Google dus ik hoop dat hier iemand een antwoord heeft. Vandaag bij Lidl de gateway en een serie smartplugs gekocht. Hierop zijn onze lampen aangesloten. De gateway hangt aan de router. Vraag is nu: kan ik via de app ook buitenhuis, bv op werk, de lampen bedienen? En zo ja, hoe zit dat met de veiligheid van toegang tot mijn router cq wifi netwerk via de gateway? Als ik van afstand de smartplugs kan bedienen is er dus ‘iets’ open. 🤔
Vandaag mijn setje Lidl smart dingetjes besteld en (getracht) te installeren met m’n Hue Bridge 2.0:
Bewegingsmelders leken mij geinig om mee te spelen in het toilet en evt op een andere plek.
Ik heb verder Ikea / innr / osram meuk gekoppeld aan m’n hue bridge en een Google assistent die awesome zijn en daarom weinig “puf” om home assistent op te zetten.
Nu zit ik te twijfelen:
- 5 “white ambiance” kaarslampjes werken perfect
- usb contactdoos krijg ik niet gekoppeld
- de 2 bewegingsmelders heb (dankzij dit topic) in hun doos laten zitten
Bewegingsmelders leken mij geinig om mee te spelen in het toilet en evt op een andere plek.
Ik heb verder Ikea / innr / osram meuk gekoppeld aan m’n hue bridge en een Google assistent die awesome zijn en daarom weinig “puf” om home assistent op te zetten.
Nu zit ik te twijfelen:
- bestel ik een Lidl starter set voor slimme lampen op t toilet of
- stuur ik m’n bewegingsmelders terug?
Zoiets als dit in het Duits? YouTube: LIDL Smart Geräte mit Smart Life App steuern[b]Haraut in "[Lidl Smart Home] Ervaringen & discussie - Deel 1"Is er ergens op internet een handleiding die automatisering met de lidl app beschrijft?
Ik gebruik de ICS-2000 om alles aan te sturen en probeer te voorkomen dat ik meer gateways nodig heb.
LIDL leek dus een mooie aanvulling. Zoals eerder beschreven:
- de bewegingsmelder werkt als ipv beweging gedecteerd > geen beweging wordt gekozen. Uitschakelen lukt daarna dus niet meer om dat er geen "geen beweging" signaal is [iemand?]
- de Smart USB Extension lead werkt niet alleen het eerste stopcontact werkt, [geen standaar Zigbee?]
- een RGB lamp is gewoon goed te bedienen.
Weet iemand nu al wat de technische reden hiervoor is?
LIDL schermt met de tekst Zigbee 3.0. Is 3.0 iets speciaals of is Zigbee 3.0 de huidige standaard?
LIDL leek dus een mooie aanvulling. Zoals eerder beschreven:
- de bewegingsmelder werkt als ipv beweging gedecteerd > geen beweging wordt gekozen. Uitschakelen lukt daarna dus niet meer om dat er geen "geen beweging" signaal is [iemand?]
- de Smart USB Extension lead werkt niet alleen het eerste stopcontact werkt, [geen standaar Zigbee?]
- een RGB lamp is gewoon goed te bedienen.
Weet iemand nu al wat de technische reden hiervoor is?
LIDL schermt met de tekst Zigbee 3.0. Is 3.0 iets speciaals of is Zigbee 3.0 de huidige standaard?
Wij willen in onze zelfgemaakte inbouwkast (bijna af!) misschien een led-strip plaatsen. Met het idee dat je dan bij het openen van de kast (automatisch zou leuk zijn) ook licht in de kast hebt. De kast is vrij diep en het helpt misschien ook wel om wat dieper in de kast licht te brengen waarmee ik sneller alles kan vinden.
Zou de led-strip van de Lidl een idee zijn? We hebben immers al aardig wat Lidl Smart lampen in huis. Ik ben vooral benieuwd naar de warmere kleuren. De kleuren kunnen me gestolen worden maar een fijn warm maar wel praktisch licht is wel het idee. Misschien zou ik met zo'n raamsensor of een bewegingssensor het zo kunnen regelen dat bij het openen van de deuren het licht aan gaat. Bij het sluiten van de deuren is het dan wel fijn dat de lampen dan ook direct weer uitgaan.
Zou de led-strip van de Lidl een idee zijn? We hebben immers al aardig wat Lidl Smart lampen in huis. Ik ben vooral benieuwd naar de warmere kleuren. De kleuren kunnen me gestolen worden maar een fijn warm maar wel praktisch licht is wel het idee. Misschien zou ik met zo'n raamsensor of een bewegingssensor het zo kunnen regelen dat bij het openen van de deuren het licht aan gaat. Bij het sluiten van de deuren is het dan wel fijn dat de lampen dan ook direct weer uitgaan.
Als Lidl klantenservice hier mee leest zouden ze voor een paar veelgevraagde toepassingen (zoels zo'n kastverlichting) eens een paar van a-z handleidingen kunnen maken en op hun site zetten.
Niet iedereen eens een tweaker zodat een dummy proof stappenplan sommigen van nut kan zijn.
Niet iedereen eens een tweaker zodat een dummy proof stappenplan sommigen van nut kan zijn.
de deurschakelaar werkt perfekt daarvoor, heb er een in mijn washok, computerhol en wc.webber87 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:11:
Wij willen in onze zelfgemaakte inbouwkast (bijna af!) misschien een led-strip plaatsen. Met het idee dat je dan bij het openen van de kast (automatisch zou leuk zijn) ook licht in de kast hebt. De kast is vrij diep en het helpt misschien ook wel om wat dieper in de kast licht te brengen waarmee ik sneller alles kan vinden.
Ik heb de led strip gisteren binnen gehad. Installatie was zo gedaan en verbond in 1 keer met Hue app. Warme kleuren zijn voor mij prima, van blauw-wit tot warm oranje achtig. Helderheid ook erg hoog voor wit. Kleuren zijn minder mooi dan Hue en ook minder fel, maar die gebruik ik toch amper.webber87 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:11: