Toon posts:

APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste
Acties:

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

WackoH schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:45:
[...]

Die unkown 1 is "Current Power (w)". Noem dit maar gelijk "Current DC Power (w)" want het is de som van de individuele DC vermogens per paneel (net nogmaals nagerekend)
[Afbeelding]

De beide omvormers rapporteren als Output-P: 108.9 & 69.7 = 178.6 W. Ik ben er vrijwel zeker van dat dit het 'echte' AC output vermogen is.
Begrijp ik goed dat de AC Output-P 178.6 W is terwijl EMA bij jou 230 W rapporteert? Dat is een veel groter gat dan bij mij.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-04 21:09
Dapdodo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:25:
[...]Haal # eens weg bij unknown1 dat zou output-P kunnen zijn. Bij mij nu even currentPower
Dan missen we alleen alle DC-volt en DC-I nog. Maar die zitten echt niet in de data.
Per paneel worden (DC) P, V en I gerapporteerd.
Die zijn via P=V*I gelinkt.
P hebben we. Maar tenminste de V of de I zou ook in de data moeten staan want die zijn verschillend per paneel.

Daarnaast klopt het sommetje niet met de aangegeven resolutie van de data. Voorbeeld:
https://tweakers.net/i/JzNXWsOQLiQTojcGWSN2rmail6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gnLMrqH95voukne31nX8D9zJ.png?f=user_large
V*I =43.08 W, geen 42. De stroom is dus al afgerond want is eigenlijk ~1.17 om het sommetje te laten kloppen..

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 11:57
lekker bezig heren, geloof dat ik het niet allemaal zo snel volg wat er aan data bij komt, vanavond maar eens rustig lezen :)

• WackoH
Ik moet eigenlijk ook wat anders gaan doen.
maar ja, dit kan alleen maar als het licht is ;)

• dooiedodo
WackoH schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:02:
Ik moet eigenlijk ook wat anders gaan doen.
maar ja, dit kan alleen maar als het licht is ;)
ja, dat probleem had ik bij begin ook wel veel last van, dus wat werk en prive tijd om gewisseld paar dagen ;)

• WackoH
Termy schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:57:
[...]Begrijp ik goed dat de AC Output-P 178.6 W is terwijl EMA bij jou 230 W rapporteert? Dat is een veel groter gat dan bij mij.
Nee, dit was op verschillende momenten...
Ik heb een edit bij mijn reactie toegevoegd om deze onduidelijkheid weg te nemen.
rendement is bij ook 95.5%

• Nibblebit
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-05 23:36

Nibblebit

It's a four-bit aggregation

Oh, grappig elke keer overheen gekeken. Er zit geen CRC in de communicatie (bij TCP eigenlijk ook niet nodig). Maar een specificatie van de string lengte van verzonden en ontvangen data.

ECU-R info
APS1100160001END is een string met een lengte van 16

Bij ontvangst dus ook telkens de string lengte
APS1100940001[data]END is een string met een lengte van 94

Ik pas het weer aan in de sheet voor referentie. Als iemand opmerkingen bij die overzichten heeft, dan hoor ik het graag! Voor referentie is het m.i. overzichtelijk

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Dapdodo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:52:
[...]

Welk ip adres heb je genomen en heb je de kabel versie (doet het niet) of de wifi ip (doet het)?
Het fixed ip adres wat ik hem in dhcpd heb gegeven :)

Utp lan bekabeling. Wifi bedoel je dan op de knop drukken en het locale net gebruiken? Dat zou voor mij wel omslachtig worden, ding hangt in de garage.

• Termy

Termy

jerh schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:45:
[...]

Het fixed ip adres wat ik hem in dhcpd heb gegeven :)

Utp lan bekabeling. Wifi bedoel je dan op de knop drukken en het locale net gebruiken? Dat zou voor mij wel omslachtig worden, ding hangt in de garage.
Nee, gewoon WiFi ipv kabel. Ik heb het niet geprobeerd via de kabel maar schijnbaar werkt dit niet via de kabel ook al is het hetzelfde netwerk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
@jerh , Via je gewone netwerk, maar dan via het ipadres van de wifi. Niet op de knop drukken, dat is inderdaad geen werkbare methode. Kijk anders hier even, Kyle had er ook even moeite mee.
https://community.home-as...rters-data-pull/260835/25

• Dapdodo
  • Nu online
Nibblebit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:32:
Oh, grappig elke keer overheen gekeken. Er zit geen CRC in de communicatie (bij TCP eigenlijk ook niet nodig). Maar een specificatie van de string lengte van verzonden en ontvangen data.

ECU-R info
APS1100160001END is een string met een lengte van 16

Bij ontvangst dus ook telkens de string lengte
APS1100940001[data]END is een string met een lengte van 94

Ik pas het weer aan in de sheet voor referentie. Als iemand opmerkingen bij die overzichten heeft, dan hoor ik het graag! Voor referentie is het m.i. overzichtelijk
Als ik de 11 veranderd gebeurd er niks.
Als ik de laatste 1 verander, krijg ik alleen 01 terug, zelfs zonder END. Dus lijkt op error.
Zet ik er 0002 en geef ecuid erachter als parameter dan krijg je het andere antwoord. Dus lijkt erop dat het commando is, waarbij sommige een parameter vereisen.

• Nibblebit

Nibblebit

Ja, dat lijkt mij ook voor de hand liggend. Pas wel op met random commando's, het is op deze manier dus ook mogelijk om de configuratie aan te passen. Ik heb dat aan den lijve ondervonden toen ik opnieuw mijn inverter moest inscannen :)
Vooralsnog dus geïdentificeerd als [communicatie ID][Checksum][Commando]
Om andere commando's en antwoorden te krijgen hebben we nog een hoop te sniffen 8)7

[Voor 26% gewijzigd door Nibblebit op 30-12-2020 15:51]

• dooiedodo
Dapdodo schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:01:
@dooiedodo , even de spaties goed zetten dan is het logischer, een int16 is namelijk 2 bytes.
20201229154936 (timestamp)
yes boss :)

zal het woord bytes nier meer gebruiken, mijn hersenen werken niet zo met letterlijke bytes :)

• Dapdodo
  • Nu online
Nibblebit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:42:
Ja, dat lijkt mij ook voor de hand liggend. Pas wel op met random commando's, het is op deze manier dus ook mogelijk om de configuratie aan te passen. Ik heb dat aan den lijve ondervonden toen ik opnieuw mijn inverter moest inscannen :)
Vooralsnog dus geïdentificeerd als [communicatie ID][Checksum][Commando]
Om andere commando's en antwoorden te krijgen hebben we nog een hoop te sniffen 8)7
Samenvattend:
Als ik @WackoH zijn plaatjes goed interpreteer, missen we nog de volgende data:
AC-power per inverter (output-p),
DC-V per paneel (is op 0,1V afgerond, terwijl vermogen afgerond is op 1)
DC-I per paneel (is op 0,1A afgerond, terwijl vermogen afgerond is op 1)
Deze gegevens zijn alleen beschikbaar via installateurs account.
De rest zijn zaken in de tijd en die kan je op andere manieren loggen.

@WackoH Zie je de data ook in de app, als je met je installateurs account inlogt?
Of is dit beperkt tot de website. Want mogelijk zitten we nu op de app lijn te sniffen en is dit een andere waar de EMA website de data over verkrijgt.
Normaal kan die maar op 1 manier door de firewall.
De ECU doet een bericht naar de EMA website waar alle data al inzit. 1x per 5 min.
De ECU kan ook berichtje sturen en bij antwoord geeft die alle data. Dat kan natuurlijk andere data zijn of alleen een ander commando, waar de ECU op reageert.
Verwacht het laatste, maar dan zal iemand met wire-shark dat moeten afluisteren.

Aantal uid online klopt. Ik heb nu 0/8.
Verdere onbekenden lijken niet te veranderen tot nu toe.

• WackoH
Het lukt niet om met een installateurs-account op de EMA App in te loggen; dat gaat alleen met een user account.
Die ontbrekende zaken hebben zijn dus alleen zichtbaar op de EMA website als je als installateur bent ingelogd.

Op de app is het inderdaad niet mogelijk om voltage of stroom te zien, Maar die app werkt wel gewoon als de ECU-R uit staat (=stekker eruit). Het is dus niet zo dat de info lokaal in de ECU-R of omvormers is opgeslagen en on-demand wordt verstuurd.

Ik ging er steeds van uit dat wat in de app zichtbaar is, een soort samenvatting is van wat er op de cloud server staat, ook al omdat dezelfde information overal beschikbaar is (ik gebruik de app vooral als ik niet thuis ben, maar in beginsel zou die ook buiten het lokale netwerk met de ECU-R contact kunnen maken.

Zouden we hier te maken hebben met een restant dat nog per ongeluk wordt uitgezonden? Het feit dat het alleen via Wifi beschikbaar lijkt, en niet bekabeld wijst ook in die richting.
Het is tenslotte een Chinees apparaat en die staan niet echt bekend om hun grote zorgvuldigheid met dit soort zaken.

[Voor 24% gewijzigd door WackoH op 30-12-2020 17:31]

• Dapdodo
  • Nu online
@Nibblebit ,@WackoH ,
Veiligheidstechnisch, verwacht ik dat de app alleen met de server contact.
Ik heb mijn router nooit toestemming gegeven om vanaf buiten naar binnen te komen. :F

En aangezien het ook via de LAN gaat naar de cloudserver, verwacht ik dat die om de 5min alle data stuurt.
Maar hoe die route er dan uitziet, geen idee.

Mogelijk zitten we op de route van de installer app. Want die kan namelijk wel verzoeken uitsturen naar de ECU-R met de vraag om contact en dat alleen via de WIFI. Dit zou dan ook bevestigen, wat nibblebit zegt, je configuratie (on)gewenst kan aanpassen. Is dan wel een redelijk onveilig, omdat het werkt buiten de knop......., maar goed je moet nog wel eerst op mijn WIFI komen. De knop is er dan alleen om zijn SSID uit te zenden en in hotspot te gaan.

De gewone app, laat de gegevens niet zien en daar kan je dus ook niet op inloggen met installer account.

De vraag is of in de installer app de ontbrekende gegevens opvraagbaar zijn met installer account.
Misschien kan Wackoh dat zien. Zo niet dan verwijs ik naar vorige alinea en zullen we om de rest te vinden, de LAN route moeten sniffen. Wat overigens wel kan betekenen dat je de verbinding met de website blijvend gaat verliezen. Omdat je via pi-hole een omleiding maakt, dan wordt het meer een MITM truc, wat dan minder plug & play is.

Edit: De andere truc wordt dan de API van de website, maar dat was niet de vraag in het topic. Hoewel het misschien een optie is. Die kan dan redelijk plug & play.

[Voor 23% gewijzigd door Dapdodo op 30-12-2020 19:10]

• WackoH
Ik ben het met je eens dat het met de installatie te maken lijkt te hebben!

Om de ECUAPP te gebruiken moet het knopje aan de zijkant van ECU-R worden ingedrukt en met een mobiele telefoon verbinding worden gemaakt met een AP (met het nummer van de ECU-R) dat verschijnt.

In het overzicht van de panelen zie ik ze op een rijtje per omvormer gerangschikt. Druk ik hier op, dan krijg ik:

Dit is volgens mij inderdaad de data per omvormer die tot nu is gevonden.

Het script blijft gek genoeg nog wel gewoon werken (voor zover dat kan als het donker is).

Ik heb opgezocht hoe de binnenzijde eruit ziet (website FCC):

De wifi module (hier nog een Mediatek zonder externe antenne, bij mij is het blijkbaar een Espressif met externe antenne) zit aan de andere kant van de print dan de LAN aansluiting (en rechts van de LAN zit de Zigbee module, aangesloten op een antenne). Het is dus niet bv. zo als bij de Growatt LAN stick dat er een wifi bordje in zit dat als bonus ook een LAN signaal kan produceren. Dus om die reden kan het zijn dat de Wifi module en LAN output verschillende dingen doen. En waarom het MAC adres in m'n router anders is dan wat in de ECUAPP staat, en ik de ECU-R geen vast IP adres kon geven. Blijkbaar kan dat niet via wifi vanuit de ECU-R, maar moet het vanuit de router).

Dus er is nog een tweede poort zijn waarmee meer data naar het portal wordt verzonden?

[Voor 5% gewijzigd door WackoH op 30-12-2020 19:29]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Termy schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:18:
[...]

Nee, gewoon WiFi ipv kabel. Ik heb het niet geprobeerd via de kabel maar schijnbaar werkt dit niet via de kabel ook al is het hetzelfde netwerk.
Dan moet ik eerst een buiten accesspoint op gaan hangen, mooi klusje voor volgende week.
Dapdodo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:19:
@Nibblebit ,@WackoH ,
Veiligheidstechnisch, verwacht ik dat de app alleen met de server contact.
Ik heb mijn router nooit toestemming gegeven om vanaf buiten naar binnen te komen. :F

En aangezien het ook via de LAN gaat naar de cloudserver, verwacht ik dat die om de 5min alle data stuurt.
Maar hoe die route er dan uitziet, geen idee.

Mogelijk zitten we op de route van de installer app. Want die kan namelijk wel verzoeken uitsturen naar de ECU-R met de vraag om contact en dat alleen via de WIFI. Dit zou dan ook bevestigen, wat nibblebit zegt, je configuratie (on)gewenst kan aanpassen. Is dan wel een redelijk onveilig, omdat het werkt buiten de knop......., maar goed je moet nog wel eerst op mijn WIFI komen. De knop is er dan alleen om zijn SSID uit te zenden en in hotspot te gaan.

De gewone app, laat de gegevens niet zien en daar kan je dus ook niet op inloggen met installer account.

De vraag is of in de installer app de ontbrekende gegevens opvraagbaar zijn met installer account.
Misschien kan Wackoh dat zien. Zo niet dan verwijs ik naar vorige alinea en zullen we om de rest te vinden, de LAN route moeten sniffen. Wat overigens wel kan betekenen dat je de verbinding met de website blijvend gaat verliezen. Omdat je via pi-hole een omleiding maakt, dan wordt het meer een MITM truc, wat dan minder plug & play is.

Edit: De andere truc wordt dan de API van de website, maar dat was niet de vraag in het topic. Hoewel het misschien een optie is. Die kan dan redelijk plug & play.
Goed startpunt daarvoor:
MethinX in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"

met dank aan @MethinX die wellicht dit ook interessant vind. Ik gebruik nu zijn script om het naar pvoutout te sturen.

• Nibblebit

Nibblebit

Er zijn twee versies van de ECU-R, de versies met 1 externe (Zigbee) antenne hebben ECU-ID <216000004178. Waarschijnlijk vanwege verbindingsproblemen snel gemodificeerd met een externe WiFi antenne. Kleine moeite groot plezier. Een lastige tekortkoming van de Homey die ik snel terug heb laten rollen naar Coolblue :)

Wat is dat "PVout" en hoe werkt dat?

Theoretisch is het mogelijk om de hardware die op een cloudapp is aangesloten (ECU-R) te laten reageren op externe signalen ook al heb je de poort van buitenaf niet open staan. Er is dan in de firmware van de hardware een voorziening getroffen die kan reageren op externe signalen, bijvoorbeeld een "flaggetje" dat er nieuwe firmware beschikbaar is. De firmware van de hardware download (via 443 idealiter) en installeert het dan.

• Dapdodo
  • Nu online
Pvoutput.org is een website waar veel mensen hun data loggen van hun opbrengst en verbruik.
Deze heeft een API waardoor je kan automatiseren. En vergelijken met de “ buren”

[Voor 32% gewijzigd door Dapdodo op 30-12-2020 20:04]

• Nibblebit

Nibblebit

We sniffen overigens inderdaad op de ECUapp lijn. Op dit moment hebben we ons beperkt tot het eerste scherm van de ECUapp [Home] en het tweede scherm [Data] i.c.m. een YC600 (ik heb er maar 1). Er is meer data op te halen als je op functies klikt of andere inverters op de ECU-R hebt aangemeld. Het leek ons goed om ons eerst tot deze schermen te beperken en te kijken hoe de response eruit ziet. De andere inverters dan de YC600 (QS1 en YC1000) zullen zeker in het tweede scherm al een andere response geven. Kyle is daar al veel verder mee (en ik moet de protocol sheet daarvoor nog aanpassen). Uiteindelijk ga je voor compatibiliteit van alle inverters voor de ECU-R. Zie de bijgewerkte protocol sheet in dit draadje voor de mogelijke modellen.

Ik lees dat het script van PVoutput gebruik maakt van de API van de EMA site. Als dit klopt zie ik wel wat nadelen:
- Traag
- Data uit tweede hand (meten doe je bij de bron)
- Afhankelijkheid van EMA
- Geen internet = geen datalogging
- API dienst moet straks worden betaald

Eerst een klantenkring creëren, afhankelijk laten worden en dan laten betalen is geen uitzondering van het businessmodel - geen dienst is gratis. Reden temeer om baas van eigen data te blijven. HA zorgt straks zelf voor de statistieken vanuit eigen bron, rechtstreeks en onafhankelijk, dat heeft mijn voorkeur.

Wazige site die PVoutput.org, naar wie zou ik mijn data sturen? Hoe waardevol is die data eigenlijk? Denk er maar eens over na :)

Onderstaande info is van de website van APsystems:
De API-calls die momenteel beschikbaar zijn, omvatten vijf calls op systeemniveau. Voor toegang tot de API zijn een unieke gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Op verzoek, via APsystems support pagina, kan dit worden ingediend. Houdt u rekening met een jaarlijkse abonnementsgeld bijdrage. De bestaande calls zijn als volgt:

Actueel vermogen
Dagelijkse productie
Maandelijkse producti
Jaarlijkse productie
Totale productie

[Voor 44% gewijzigd door Nibblebit op 30-12-2020 22:36]

• Dapdodo
  • Nu online
@Nibblebit ,
Er is een franse website die ook bezig zijn, die kiezen ervoor om de website te grabben.
Maar dat lijkt door de logincheck nog niet zo simpel. Als je met google meekijkt, zie je wel hoe die de data ophaalt. Die komt dan op dezelfde link uit als de bovenste in de topicstart. Maar ook dan zie je minder dan wij nu hebben.

De 2e link uit topicstart is al veel gebruikt om naar HA en domoticz te maken cq aan te passen. Echter dan heb je alleen vermogens en volgens mij per tijdseenheid per ecu.
Laatste bericht van @WackoH, daar trek ik de conclusie uit, dat we de ontbrekende waarden AC-P en de DC-V en I niet gaan vinden in deze route.

Blijft alleen de man in the middle nog over. Mocht dan het bedrijf omvallen, moet je zelf als ontvanger gaan reageren.

• Nibblebit

Nibblebit

Ik heb mijn post nog een beetje aangevuld, inderdaad is grabben/scrapen een mogelijkheid maar traag! Denk aan timeouts. Scrapen wordt ook niet altijd toegestaan, menig integratie is eraan onder gegaan. Wellicht geldt hier de uitzondering op omdat het je eigen data betreft. In het draadje om rechtstreeks de Zigbee data te ontrafelen loopt het moeizaam, veel uitdagingen. Ik heb overigens geen Zigbee ontvanger op mijn HA en dat hou ik liever zo.

[Voor 4% gewijzigd door Nibblebit op 30-12-2020 22:29]

• dooiedodo
Kevin heeft zn eerste versie HA integratie klaar

• Dapdodo
  • Nu online
@Nibblebit , lees maar eens over de DS3 die uitkomt in Q1 2021. De Zigbee zijn ze gewoon gaan versleutelen. Dat risico lopen we dus ook tegen te komen bij de MITM.

Ben wel of er dan een nieuwe ECU-R voor komt.

[Voor 13% gewijzigd door Dapdodo op 30-12-2020 22:45]

• dooiedodo
Jullie doelen op MITM voor data stream die ECU NAAR ema site stuurt? Dat zal idd lastige worden als traffic over ssl verstuurd wordt. Ik had die captures al eens in wireshark of andere tool, ff zoeken, die ben ik dus kwijt omdat premium trial tool was blijkbaar. geen data meer beschikbaar helaas

[Voor 20% gewijzigd door dooiedodo op 30-12-2020 22:50]

• WackoH
@Nibblebit
In de ECUAPP heb ik in het 2de scherm (Data) bovenaan drie keuzes: 'Real Time Data', 'Power' en 'Energy'.
  • De eerste hebben het al uitgebreid over gehad.
  • De tweede (Power) geeft een grafiek van het totale vermogen over de dag, maar het is ook mogelijk om een dag uit het verleden te kiezen, al gaat dat maar beperkt terug (tot 10 november, ~50 dgn?) met ene resolutie van 5 min
  • De derde (Energy) geeft een staafdiagram van de afgelopen week per dag, maand per dag of jaar per maand (maar aleen november terwil het spul sinds de zomer draait).
Derde scherm is 'Settings' met: 'Inverter Signal Level', 'Date, Time', LAN, 'WLAN, 'WLAN Password', 'Automatic System Check', 'Inverter Connection Progress', 'Service Mode', Language' en 'About'.
Ik denk niet dat dit van de omvormer afhangt
Dapdodo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:41:
@Nibblebit , lees maar eens over de DS3 die uitkomt in Q1 2021. De Zigbee zijn ze gewoon gaan versleutelen. Dat risico lopen we dus ook tegen te komen bij de MITM.

Ben wel of er dan een nieuwe ECU-R voor komt.
Dat klinkt inderdaad twijfelachtig:
"Tevens is er ondersteuning, ook op afstand, voor eventuele aanpassingen aan het net en een upgrade van de functionaliteit met behulp van monitoring. De DS3 is een revolutionair product met bi-directionele communicatie voor residentiële en multi-residentiële marktsegmenten."
Overigens is bidirectioneel niet bijzonder. Mijn Growatt omvormer met een 10 jaar oud ontwerp kan ik ook via het portal instellen, begrenzen en zelfs uitzetten.

Daarnaast ook dit klepel en klok:
Zo blijven ze werken bij veel minder licht. MPPT blijft bijvoorbeeld werken tot ver onder de 20V.
Je zou van een producent van omvormers verwachten dat ze snappen dat het MPP van een paneel ook bij weinig licht bij ongeveer dezelfde spanning ligt.
Wel kan een lagere MPPT-spanning helpen om een andere MPP bij gedeeltelijk harde schaduw op een paneel te vinden. Dan gaat de optimale spanning wel met grote stappen naar beneden als de bypass diodes in actie komen. Dat is iets wat de QS1 nu niet doet.
Maar goed, dat is natuurlijk erg off topic ;)

• Nibblebit

Nibblebit

@WackoH Schermen en functies komen overeen. Alleen zijn @dooiedodo en ik niet verder gegaan dan de eerder genoemde twee schermen (althans het oproepen ervan en vervolgens uitpluizen). Mocht je data missen die je echt wilt hebben, geef het even aan dan wil ik die wel sniffen. In de basis hebben we het belangrijkste volgens mij. Gedachtengang is dat we hiermee historie opbouwen in HA ipv op de EMA site. Overigens ziet de site er prachtig uit hoor, ik wil alleen mijn privé verbruik ook tegen de PV data houden en dat kan dan weer beter in HA.

Ik hoop met mijn beperkte kennis de integratie van Kyle te kunnen testen op HA - hij vraagt om feedback - dus laten we hem helpen!

https://community.home-as...rters-data-pull/260835/22

Ik ben blij met elk PV-systeem - zolang ik maar de vrije keuze heb om te doen wat ik wil doen met de data waarvan ik eigenaar ben. Als dat met de DS3 ook nog kan ben ik tevreden en mogen ze Zigbee helemaal dichttimmeren.

[Voor 4% gewijzigd door Nibblebit op 31-12-2020 08:50]

• WackoH
Voltage zou leuk zijn als de QS1 daar echt wat mee doet. Maar dat is nauwelijks het geval (geen schaduw management om lokale MPP's te vinden).
De stroom per paneel geeft geen extra info als het vermogen (en voltage...) al bekend is.

Alleen jammer dat AC power niet beschikbaar is, want die stuurt de omvormer waarschijnlijk wel op een andere manier naar het moederschip.
Maar daarvan is een goede inschatting te maken door het DC-vermogen met een factor 0.955 (het typische rendement) te vermenigvuldigen.
Daily energy is met grote waarschijnlijk op DC vermogen gebaseerd (i.i.g. volgens Termy en ik). En ik vermoed dat lifetime energy dat ook is. Dus makkelijkste is om deze factor ook op deze parameters toe te passen.

Zo'n correctie zou in een HA, Domoticz etc. implementatie meegenomen kunnen worden om de kWh-sommetjes thuis beter te laten kloppen.

[Voor 3% gewijzigd door WackoH op 31-12-2020 09:46]

• Dapdodo
  • Nu online
@Nibblebit , @dooiedodo Als je de knop om continue te scannen met hogere freq, kan sniffen. Zou dat optie zijn. En dat commando elke 30 min sturen?

• Nibblebit

Nibblebit

Dapdodo schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:14:
@Nibblebit , @dooiedodo Als je de knop om continue te scannen met hogere freq, kan sniffen. Zou dat optie zijn. En dat commando elke 30 min sturen?
Is een optie, je upload dan automatisch niet meer naar de EMA cloud is dat de bedoeling? Vanwaar de wens voor een hoge update frequentie? Ik had vroeger een weerstation, dan wil je die ene windvlaag voor de anemometer echt niet missen maar is dat met zonnepanelen ook zo? De hoge update frequentie optie is er om te troubleshooten bij aan- afsluiten van de installatie. Normaal dus rond de 5 minuten update, persoonlijk vind ik dat prima, het is niet zo dat je gegevens mist in de tussentijd zoals je dat met windsnelheden zou kunnen hebben.

• Nibblebit

Nibblebit

APS1100320053[ECU-ID]END1END = Servicemode aan
APS1100320053[ECU-ID]END0END = Servicemode uit

Ik zal het Kyle ook meegeven maar er zal een goede onderbouwing bij moeten zitten om het ook (via een switch zodat het optioneel is) mee te geven voor de integratie denk ik.
(disclaimer: let op! gebruik geen random commando's in een poging om andere parameters uit de ECU-R te krijgen, je kunt hiermee de configuratie flink om zeep helpen) (y)

[Voor 24% gewijzigd door Nibblebit op 01-01-2021 11:59]

• Dapdodo
  • Nu online
Niet om te loggen, maar wie met HA power regulatie wil doen na salderingsperiode. En daar wat op vooruit wil lopen. Is digitaal wel makkelijker te bedenken, als je het echt goed wil doen moet je het analoog doen.

• Nibblebit

Nibblebit

Ah, dat gaat wat dieper in de materie. Heb je de integratie van Kyle al draaien? Geef de onderbouwing even aan hem mee, ik denk dat hij het zo gemaakt heeft.

• Dapdodo
  • Nu online
Heb geen HA draaien, maar domotica van niko hardware. De versie die hier hangt sinds 2005 is nu depricated. Dus mocht die sneuvelen kan het wel HA of zo worden. Maar nu draait mijn software op een pi om de 5 min en logt naar file. Moet nog bedenken wat ik ermee ga doen. Dit ging wel even heel snel. Van de zomer komt warmtepomp en ga ik all-e en dan zie ik veel opties om te optimaliseren tov saldering. Maar het effect van acties kan je doorrekenen als je de data hebt over het jaar.

• Nibblebit

Nibblebit

Ah oke, ik ging wat te snel idd :) sorry

• dooiedodo
Nibblebit schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:56:
APS1100320053[ECU-ID]END1END = Servicemode aan
APS1100320053[ECU-ID]END0END = Servicemode uit

Ik zal het Kyle ook meegeven maar er zal een goede onderbouwing bij moeten zitten om het ook (via een switch zodat het optioneel is) mee te geven voor de integratie denk ik.
(disclaimer: let op! gebruik geen random commando's in een poging om andere parameters uit de ECU-R te krijgen, je kunt hiermee de configuratie flink om zeep helpen) (y)
ik ga het wel uitproberen, dat commando ff cron schedulen of wat dan ook is easy, dat hoeft nog niet in HA integratie te zitten vooralsnog.
Het zou wel verbetering van cijfers voor mij zijn, gezien P1 meter elke minuut update en solar nu 5 minuten doet. Ik zie vandaag moment dat er meer energie naar grid geleverd wordt dan dat ecu rapporteert. Dat kan dus praktisch niet :)
ff vanavond regelen, zie ik morgen wel resultaat wsl

EVen voor mijn duidelijkheid verwachtingen service mode:
Als service mode aan is, kan ik query commando ieder moment doen en zou update timestamp niet alleen per 5 minuten veranderen?

[Voor 8% gewijzigd door dooiedodo op 01-01-2021 17:24]

• Dapdodo
  • Nu online
Verwacht het inderdaad zoals je het schrijft.

• dooiedodo
Kan nog niet zeggen dat ik dat gedrag al zie gebeuren .. ff morgen met daglicht nakijken

krijg het niet voorelkaar. Wel een response APS110015005301 op het commando, maar zie geen status updates iedere minuut.
Enig idee hoe het zou moeten werken? waar komt dit commando vandaan en waar zie je het effect in apps?

[Voor 56% gewijzigd door dooiedodo op 02-01-2021 10:52]

• Nibblebit

Nibblebit

Ik heb niet in-dept gekeken naar het effect, wel even alles geverifieerd. Send Commando's zijn correct, response komt niet overeen met wat ik krijg als response. De laatste byte van de response (voor END) toont of de functie is in- (1) of uitgeschakeld (0). I.e. APS1100190053001END is ingeschakeld. Heb je een typo gemaakt? Tot noch toe hebben we de ervaring dat responses afgezien van parameter data overeen kwam. Let ook op de checksum 19 in mijn response hierboven is incl. END de lengte van de response string. Jij hebt geen END in jouw response (15 als checksum). Betekent dat een foutief commando of moet er eerst iets worden geinitialiseerd voordat de functie kan worden gebruikt? Optie is ook dat de functie alleen werkt als de hot-spot op de ECU-R is ingeschakeld. Klopt het wat ik zie, wordt het Zigbee signaal "uitgeschakeld" in HotSpot mode? Dat verklaard wel meteen waarom data niet naar EMA gaat. Ik weet dan ook niet wat het nut zou zijn van de Service Mode.

[Voor 59% gewijzigd door Nibblebit op 02-01-2021 12:12]

• Nibblebit

Nibblebit

OMG! Als ik de domeinen van de EMA blokkeer omdat ik er geen data kwijt hoef zegt de ECU-R dat hij disconnected is van Internet en kun je dus geen data meer krijgen via de WiFi methode. Wel via de HotSpot methode overigens. Hebben jullie ook deze bevinding? Zijn jullie ook nog altijd connected met de EMA cloud?
Oh nee 8)7 , ik ben nu weer connected met internet en de blokkade is nog aan.

[Voor 11% gewijzigd door Nibblebit op 02-01-2021 12:45]

• dooiedodo
pi@raspberrypi:~/PI/.homeassistant/custom_components $ python3 service.py
b'4150533131303031353030353330310a'

zo dan, ruwe hex

• dooiedodo
Nibblebit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:42:
OMG! Als ik de domeinen van de EMA blokkeer omdat ik er geen data kwijt hoef zegt de ECU-R dat hij disconnected is van Internet en kun je dus geen data meer krijgen via de WiFi methode. Wel via de HotSpot methode overigens. Hebben jullie ook deze bevinding? Zijn jullie ook nog altijd connected met de EMA cloud?
wtf... nog niet zover gekomen, zou wel zure zijn

• Nibblebit

Nibblebit

dooiedodo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:43:
pi@raspberrypi:~/PI/.homeassistant/custom_components $ python3 service.py
b'4150533131303031353030353330310a'

zo dan, ruwe hex
Opvallend dat de response niet eindigd met END. Heb je de ECU-R al in hotspot mode gezet en toen gekeken naar de response?

• Nibblebit

Nibblebit

dooiedodo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:44:
[...]

wtf... nog niet zover gekomen, zou wel zure zijn
Oei, gaat toch niet lekker met die blokkades lijkt wel... ik ga even terug naar stabiliteit en dan rustig uitzoeken wat er precies aan de hand is. Ik moet nu even andere dingen doen.

[Voor 29% gewijzigd door Nibblebit op 02-01-2021 12:57]

• dooiedodo
Nibblebit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Oei, gaat toch niet lekker met die blokkades lijkt wel... ik ga even terug naar stabiliteit en dan rustig uitzoeken wat er precies aan de hand is. Ik moet nu even andere dingen doen.
Welk domain blokkeer je ?

• Termy

Termy

In het bijwerken van m'n statistieken viel me op dat de export vanuit mijn installateursaccount van dagelijkse energieopwekking wel AC lijkt te zijn. De eerder gevonden ~95% omvormerefficientie wanneer we kijken naar AC vermogen gerapporteerd vs vermogen in EMA komt vrijwel exact overeen met het verschil tussen die dagelijkse energie export en wat EMA voor de maand geeft.

Ik moet zeggen dat het vrij smerig is gebruikers wijs te maken dat ze meer geleverd krijgen dan daadwerkelijk het geval is terwijl een installateur schijnbaar wel de correcte data ziet...

• dooiedodo
Nibblebit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:26:
Ik heb niet in-dept gekeken naar het effect, wel even alles geverifieerd. Send Commando's zijn correct, response komt niet overeen met wat ik krijg als response. De laatste byte van de response (voor END) toont of de functie is in- (1) of uitgeschakeld (0). I.e. APS1100190053001END is ingeschakeld. Heb je een typo gemaakt? Tot noch toe hebben we de ervaring dat responses afgezien van parameter data overeen kwam. Let ook op de checksum 19 in mijn response hierboven is incl. END de lengte van de response string. Jij hebt geen END in jouw response (15 als checksum). Betekent dat een foutief commando of moet er eerst iets worden geinitialiseerd voordat de functie kan worden gebruikt? Optie is ook dat de functie alleen werkt als de hot-spot op de ECU-R is ingeschakeld. Klopt het wat ik zie, wordt het Zigbee signaal "uitgeschakeld" in HotSpot mode? Dat verklaard wel meteen waarom data niet naar EMA gaat. Ik weet dan ook niet wat het nut zou zijn van de Service Mode.

[Afbeelding]
niet goed opgelet idd, ECU id had 2 teveel.. my bad. nu wel response met END
KAn nog niet zeggen dat ik snellere refresh zie. Gebruik ECUapp en refresh veel, maar zie nog steeds de 5 minuten updates alleen
beetje geduld doet wonderen. Service mode moet blijkbaar door alle inverters geprocessed worden, zag nu wel snellere updates, maar ervaar nu meer 'unavailble' responses.
update timestamp is ongeveer 20 secondes van elkaar nu, das wel nice. Dit is nu wel in local ssid connectie. Straks valideer ik normale connectie ook ff.

so far not too bad. In HA zie ik nu elke minuut updates, da's wel lekker in lijn met mn P1 data. Nu toch maar die Power card installeren, vond hem erg leuk uitzien.

[Voor 13% gewijzigd door dooiedodo op 02-01-2021 14:12]

• Nibblebit

Nibblebit

www.apsystemsema.cn
ecu.apsema.com
ecu2.apsema.com

Het is natuurlijk aannemelijk dat de ECU-R een OK verwacht van een APSystems domein om vast te kunnen stellen dat er een internet verbinding bestaat. Het lijkt erop dat als dat niet lukt de ECU-R in verzet gaat. Dus zullen we die specifieke requests moeten rerouten. Ik merkt ook dat de ECU integratie dan logischerwijs aan geeft dat de entiteiten niet beschikbaar zijn. Vervelender is dat HA dan op een gegeven moment ook geen response meer geeft (moeten we even aan Kyle vragen of daar niet toevallig een voorziening voor is om niet meteen HA te laten vastlopen als mijn bevinding hier klopt). Anyway, er valt nog wat uit te zoeken als ik los wil komen van de cloud.

Geheel in het gedachtengoed van HA wil ik pas terug naar de cloud als APSystems een lokale API beschikbaar zou stellen.

• dooiedodo
Nibblebit schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:14:
[...]

www.apsystemsema.cn
ecu.apsema.com
ecu2.apsema.com

Het is natuurlijk aannemelijk dat de ECU-R een OK verwacht van een APSystems domein om vast te kunnen stellen dat er een internet verbinding bestaat. Het lijkt erop dat als dat niet lukt de ECU-R in verzet gaat. Dus zullen we die specifieke requests moeten rerouten. Ik merkt ook dat de ECU integratie dan logischerwijs aan geeft dat de entiteiten niet beschikbaar zijn. Vervelender is dat HA dan op een gegeven moment ook geen response meer geeft (moeten we even aan Kyle vragen of daar niet toevallig een voorziening voor is om niet meteen HA te laten vastlopen als mijn bevinding hier klopt). Anyway, er valt nog wat uit te zoeken als ik los wil komen van de cloud.

Geheel in het gedachtengoed van HA wil ik pas terug naar de cloud als APSystems een lokale API beschikbaar zou stellen.
heb vandaag ook wat HA not responding momenten gehad. lijkt idd als ECU integratie wat issues geeft een invloed hier betekend. Dat zou niet moeten idd.

ik zal pihole ook die domains eens blacklisten, weet niet of ik dat vandaag doe, gezien ik service mode acties niet wil verstoren :)

• WackoH
Termy schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:30:
In het bijwerken van m'n statistieken viel me op dat de export vanuit mijn installateursaccount van dagelijkse energieopwekking wel AC lijkt te zijn. De eerder gevonden ~95% omvormerefficientie wanneer we kijken naar AC vermogen gerapporteerd vs vermogen in EMA komt vrijwel exact overeen met het verschil tussen die dagelijkse energie export en wat EMA voor de maand geeft.

Ik moet zeggen dat het vrij smerig is gebruikers wijs te maken dat ze meer geleverd krijgen dan daadwerkelijk het geval is terwijl een installateur schijnbaar wel de correcte data ziet...
Om 13:07 brak hier even de zon door.
Het vermogen dat zowel op het dashboard van de user als van de installateur kwam was op dat moment 484W, want met de som van de 8 individuele panelen overeenkomt.
Met de installateuraccount is daarentegen te zien dat het AC-vermogen per omvormer 224.4 en 237.8 W was. Samen 462.2 W, oftewel weer die 95.5% van het DC vermogen.

Dat een export van data in de installateur account de juiste data geeft, kan ik niet reproduceren. Bv. voor 31/12 geven ze allemaal dezelfde 1.24 kWh over die hele dag aan.

Ik kwam hier achter doordat mijn aparte kWh meter een andere waarde aangaf dan APS. Ik ben toen gaan zoeken en vond eerst dat ~95% verhouding, en kwam er nog water later achter dat het AC vermogen wel klopt.
Ik weet niet of dit nu onzorgvuldigheid is, of bedrog. Maar het i.i.g. vervelend want zo kloppen m'n sommetjes niet (tenzij ik die facto 0.955 gebruik).

• dooiedodo
WackoH schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:49:
[...]
Het vermogen dat zowel op het dashboard van de user als van de installateur kwam was op dat moment 484W, want met de som van de 8 individuele panelen overeenkomt.
Met de installateuraccount is daarentegen te zien dat het AC-vermogen per omvormer 224.4 en 237.8 W was. Samen 462.2 W, oftewel weer die 95.5% van het DC vermogen.

Dat een export van data in de installateur account de juiste data geeft, kan ik niet reproduceren. Bv. voor 31/12 geven ze allemaal dezelfde 1.24 kWh over die hele dag aan.

Ik kwam hier achter doordat mijn aparte kWh meter een andere waarde aangaf dan APS. Ik ben toen gaan zoeken en vond eerst dat ~95% verhouding, en kwam er nog water later achter dat het AC vermogen wel klopt.
Ik weet niet of dit nu onzorgvuldigheid is, of bedrog. Maar het i.i.g. vervelend want zo kloppen m'n sommetjes niet (tenzij ik die facto 0.955 gebruik).
chinese nauwkeurigheid?
in mijn optiek, als je power van paneel meet, is het DC.
geleverde power van omvormer AC
Zie nog niet helemaal hoe die 2 te herleiden zijn met huidige meet waarden. Ook die rendement waarde is natuurlijk niet vaste waarde en zeker niet in de winter Rendement van omvormer is best bij near max operation vermogen.

• Termy

Termy

WackoH schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:49:

Misschien dat het niet overal goed gaat maar ik heb nu specifiek over de per kanaal per omvormer export van daily energy in period. De uitvoer daarvan, gesommeerd over alle panelen komt direct binnen 0.1 kWh overeen met de maandopbrengst volgens user account in EMA x0.95. Dit klopt zowel voor november als december.

Kun je dat eens bekijken?

• WackoH
dooiedodo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:57:
[...]
in mijn optiek, als je power van paneel meet, is het DC.
geleverde power van omvormer AC
Eens. Geen discussie over.
Maar een portal moet toch de opbrengst van de complete installatie (de kWh wisselstroom) rapporteren, toch?
Zie nog niet helemaal hoe die 2 te herleiden zijn met huidige meet waarden. Ook die rendement waarde is natuurlijk niet vaste waarde en zeker niet in de winter Rendement van omvormer is best bij near max operation vermogen.
Eens. En bij een stringomvormer zak het vermogen ook helemaal in als het vermogen richting de 10% van nominaal gaat. En de winter geeft typisch laag vermogen.
Ik heb geen vermogen tegen rendement curve van APS omvormers kunnen vinden. (Het is een algemeen nadeel van Made in China dat de documentatie ruk is. Maar goed, dat is ook een reden waarom ze zo veel goedkoper zijn...)

Ik heb eerst een zonnige dag opgezocht (18 juli). Max. DC vermogen die dag was 2095 W (gemiddeld 730W).
De som van de twee AC vermogens gedeeld door de som van 8 DC vermogens, berekent iedere 5 min, geeft gemiddeld 0.955. De min en max zijn resp. 0.950 en 0.957. Ze treden op bij de lage vermogens en het komt afronding op hele Watt in de uitvoer.

Vervolgens hetzelfde voor gisteren (2 jan). Max. vermogen was 484 W (gemiddeld 88.5).
Gemiddelde rendement was 0.954 met 0.950 en 0.958 als min. en max.

Dus tenzij APS een uniek ontwerp is dat ook bij minimale vermogen efficiënt blijft, kunnen we wel stellen dat die 'Output-P' gewoon een berekende waarde is: Som van de DC vermogens van een omvormer x 0.955.

Het datasheet geeft overigens een 'peak efficiency' van 96.5%. Dus wel netjes dat wat marge is genomen, al vond ik met de kWh meter zo uit m'n hoofd ook 93%...

• Dapdodo
  • Nu online
@WackoH , @Termy , Dit is mijn poging ooit geweest.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62500846

[Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2021 13:50]

• Dapdodo
  • Nu online
@dooiedodo checkt kevin wel op online?

• Termy

Termy

Misschien is het ook gewoon een berekende waarde, zou kunnen, maar ik vermoed dat we er niet ver vanaf zitten met 95% aangezien de lagere efficiëntie bij zeer lage vermogens gewoon een heel kleine factor op de totale opwekking zullen zijn.

• dooiedodo
woont in sydney wat ik begreep, wel tijd verschilletje wat op speelt... hoop wel op reactie idd.

vooralsnog lijkt service mode niet erg stabiel btw.. zodra ik dat aanzet begint eea te sputteren en zie dan later 'connection refused' voorbij komen en daar komt ie niet meer uit totdat ik ECU reboot.

[Voor 29% gewijzigd door dooiedodo op 03-01-2021 17:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
Ik heb dus de efficiency steeds apart per datapunt berekent.
Op die 18 juli waren dat 196 datapunten waarbij het DC vermogen het bereik van 10 en 2095 W afdekte.
De efficiency had als minimale en maximale waarde 95,0% en 95,7%.
Bv. bij DC 11W 95.45%, 12W 95.00% en 16W 95.63%
De variatie zit alleen bij de lagere vermogens. Het moet 'm in afronding zitten. Vanaf ~500W is het altijd 95.50%.

• Termy

Termy

Ok, klinkt wel als een berekening ja. Wel vreemd. Hoe moeilijk kan het zijn om daadwerkelijk AC vermogen te meten?

• Dapdodo
  • Nu online
WackoH schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:44:
Ik heb dus de efficiency steeds apart per datapunt berekent.
Op die 18 juli waren dat 196 datapunten waarbij het DC vermogen het bereik van 10 en 2095 W afdekte.
De efficiency had als minimale en maximale waarde 95,0% en 95,7%.
Bv. bij DC 11W 95.45%, 12W 95.00% en 16W 95.63%
De variatie zit alleen bij de lagere vermogens. Het moet 'm in afronding zitten. Vanaf ~500W is het altijd 95.50%.
Tov mijn grafieken, denk ik inderdaad berekend. Want bij 500/16=31W per paneel buigt die meer af dan de waarden van @WackoH laten zien.

De YC500i lijkt beter maar is blindvermogen waar je niks aan hebt. Kwam ik later achter.

[Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 03-01-2021 22:00. Reden: Andere set]

• WackoH
Je laatste opmerking snap ik niet.
Wat ik bedoelde is dat vanaf ~500W de afronding geen invloed meer heeft op het berekende rendement

• Dapdodo
  • Nu online
WackoH schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:11:
Je laatste opmerking snap ik niet.
Wat ik bedoelde is dat vanaf ~500W de afronding geen invloed meer heeft op het berekende rendement
Sorry bedoel daar de YC500i, de onderste grafiek in de metingen

• Dapdodo
  • Nu online
@dooiedodo , @Nibblebit ,
Die int b’’ fout komt omdat niet alle velden aanwezig zijn, vlak nadat de inverters offline gaan.
Online is dan false (volgens laatste van mijn code). En dan moet je de rest niet meer aflopen.
Kevin doet dat nog wel. Hij test daar niet op, maar ik kon zijn code zonder testen ook niet aanpassen, omdat hij location+=2 doet en ik andere oplossing had.

• Nibblebit

Nibblebit

@Dapdodo Ik zie in de logs dat het ook overdag kan gebeuren. Vandaar dat ik pleit voor het gebruik van de checksum en de suggestie in pseudocode, dat zou 99,9% van de foutmeldingen eruit kunnen halen.

Wat ik nog wel aan jullie voor wil leggen is de 0A aan het eind van een zend string (die overigens ook beantwoord wordt met een 0A). Dat is natuurlijk een linefeed, het zou zomaar kunnen zijn dat het ontbreken ervan tot deze fouten kan leiden. @dooiedodo gebruikte deze initieel wel aan het begin van dit draadje. Bij het opstellen van de protocol sheet is deze weggelaten. LF lijkt mij onderdeel van het transport, niet van de data bij nader inzien. Daarom beter toch te proberen om de 0A mee te nemen in de zendstring, voor het ontvangst deel is deze m.i. verder niet van belang. Hoe zijn de resultaten dan? Ik ben benieuwd!

[Voor 7% gewijzigd door Nibblebit op 04-01-2021 21:15]

• Dapdodo
  • Nu online
@Nibblebit , kun je zelf testen:
APSystemsECUR.py aanpassen met \n
self.ecu_query = 'APS1100160001END\n'
self.inverter_query_prefix = 'APS1100280002'
self.inverter_query_suffix = 'END\n'

En als je signal.gebruikt, die ook bij suffix \n, lijkt me in de github nog niet helemaal juist te staan.
Opslaan, weet dan alleen niet of je dan HA moet herstarten.

• Nibblebit

Nibblebit

@Dapdodo Ja, done idd. Klopt dat die suffix niet goed staat - goed opgemerkt, dat moet self.inverter_signal_suffix = 'END\n' zijn. Ja, ik heb HA herstart. Ben benieuwd of HA de nacht doorkomt zonder fouten.

[Voor 28% gewijzigd door Nibblebit op 04-01-2021 22:52]

• Dapdodo
  • Nu online
@Nibblebit , @dooiedodo
Stap 1 om wat minder errors te hebben:

Rondom
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
#initialize socket
error=0
try:
  soc = socket.socket.....
  soc.connect...
except Exception:
   error=1

if error==1
  #do what you want to return values as day value lifetime value and so on.
   sys.exit(“No valid IPadress or connection”) # or without string to be oke

Dat is dus al opgepakt.......

[Voor 8% gewijzigd door Dapdodo op 05-01-2021 22:16]

• Nibblebit

Nibblebit

Klopt, het is opgepakt en aangepast. Ik zie al minder errors over de afgelopen nacht en dag (overdag slechts vier). Ik weet niets van Python en kan het maar deels interpreteren, volgens mij wordt er nu gebruik gemaakt van blocked I/O dus er wordt gewacht tot de verwachtte grootte binnen is (fixed sized recv). Ik heb wat suggesties gevonden om dat te omzeilen omdat vooraf niet duidelijk is of die grootte ook in een keer binnen komt. Zelf heb ik de buffer nu vergroot naar 4K om meer ruimte te bieden aan volledige grootte maar dat is puur een gok en zonde als dit niet gebruikt gaat worden. Tot noch toe nul fouten. @dooiedodo Hoe draait het nu bij jou?

• dooiedodo
zolang ik met mn vingers van ecu servicemode afblijf, loopt het prima. Vind het wel tikje jammer dat het dus bij 5 minuten refresh blijft eigenljk. hierdoor heb ik vaker dat smart meter zegt dat ik X terug lever en ECU zegt dat panelen minder dan X opbrengen.. OCD speelt op dan :-)

Nog maar eens puzzelen wat ik met serivce mode kan. Misschien niet elke minuut data pullen een oplossing is, of misschien is service call timing fout. OF gewoon niet de hardware die servcie mode kan ondersteunen, zou jammer zijn

• Dapdodo
  • Nu online
Ik heb nu keurig -1 graden bij de panelen

• dooiedodo
Dapdodo schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:03:
Ik heb nu keurig -1 graden bij de panelen
had ook -2 vanochtend! 8)

• Nibblebit

Nibblebit

@Dapdodo Heb je nog veel foutmeldingen? Ik heb opgemerkt dat een "sock.settimeout(2)" voordat je het recv() statement uitvoert helpt om fouten te voorkomen. Als de ECU druk is met andere zaken krijg je een timeout en geen rare effecten als halve data. Ik ben benieuwd wat dit zou doen in jouw configuratie.

• Dapdodo
  • Nu online
@Nibblebit
Totaal 53 gekke dingen op te delen in
5x no active inverter
15x tijdstip volgende waarde is 10 of 25 min later.
33x tijdstip van meting 5 minuten later is hetzelfde als daarvoor.
Dat op 12 dagen vind ik wel meevallen

Die 33x is vaak na de eerste meting in de ochtend, lijkt of die dan nog aan het opstarten is.
Dus kan ik niet echt mee zitten, lijkt of die dan even niet genoeg energie heeft om door te starten, zal in de zomer wel anders zijn. Dan is het na zon opkomst sneller flink power.

5x no active inverter, geen idee, of alles moet dan terug uit zijn gegaan, zoals gemeld via OnlineID=0, want dan komt deze error, maar denk het niet zondag met veel zon ook 1x. Wachten op de zomer.

15x 10 of 25min geen signaal antwoord, is elke dag 1 of 2x tijdstip over de dag verspreid

1x herstart van omvormer.

• Dapdodo
  • Nu online
@dooiedodo , @Nibblebit 1.2.15 met lifetime van 0.
Zo eens op onderzoek
En bij mij doet die het niet meer.........
CurrentDCPower is >0 en onlineUID ook. Maar voor de rest geen data meer......
Is vannacht gebeurd 18 op 19 jan.
Harde reset gegeven, maar weer wachten op zon. Lifetime nog steeds 0.
Zou update maar half gelukt zijn omdat mijn routine gegevens opvraagt om de 5 min.
Hij ziet nu wel weer de inverters als offline. Keep fingers crossed.

[Voor 84% gewijzigd door Dapdodo op 19-01-2021 20:51]

• Nibblebit

Nibblebit

Had jij 'm nog gereboot na vannacht (dus niet de laatste keer toen je het ontdekte)? Ik kan de ECU nog wel bevragen maar heb nog niet een harde reset gedaan. Blijkbaar toch firmware updates via WiFi, jammer - had ik niet verwacht maar eigenlijk logisch omdat het een optie is om de ECU via WiFi te verbinden.

[Voor 50% gewijzigd door Nibblebit op 19-01-2021 22:58]

• Dapdodo
  • Nu online
Nibblebit schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:53:
Had jij 'm nog gereboot na vannacht (dus niet de laatste keer toen je het ontdekte)? Ik kan de ECU nog wel bevragen maar heb nog niet een harde reset gedaan. Blijkbaar toch firmware updates via WiFi, jammer - had ik niet verwacht maar eigenlijk logisch omdat het een optie is om de ECU via WiFi te verbinden.
Gisteren om 21.00 gereboot. Gedrag lijkt weer normaal, maar wacht op zon.
Daarvoor was alweer een week of meer geleden.

• Nibblebit

Nibblebit

Ik moest vanmorgen de ECU rebooten omdat ik weer een domein had geblocked, gelukkig alles nog normaal.

• Dapdodo
  • Nu online
Nibblebit schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:06:
Ik moest vanmorgen de ECU rebooten omdat ik weer een domein had geblocked, gelukkig alles nog normaal.
Ik heb van gisteren dus geen data, alleen currentdcpower, de rest bleef op 0. Terwijl de kilowattuurmeter en de website wel aangeven wat er is teruggeleverd. Heb alleen geen thuiswerkdag vandaag, dus vanavond maar weer zien.

• dooiedodo
Nibblebit schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:06:
heb wat zitten spelen met ecu domein. Heb een custom DNS aangemaakt in pihole naar local IP. zie connects op bepaalde poorten en die geprobeerd te forwarden. Lukt nog niet helemaal , maar ik zit nog op ECU_R_1.2.14 en geen problemen met data fetch nog. Wel weet ECU blijkbaar nog data naar EMA te pushen.. weet nog niet hoe

• Nibblebit

Nibblebit

Klopt, gaat via extended AT+ commando's er wordt dan een TCP verbinding opgezet. Truuk is natuurlijk om met een OK te reageren op de commando's (via een terminal emulatie) omdat de ECU dat verwacht. Blokkeren van domeinen heeft tot noch toe bij mij alleen maar geleid tot het niet meer bereikbaar zijn van de ECU (via WiFi althans).

• dooiedodo
heb ook specifiek niet 'blokkeren' gedaan, maar andere route voor tcp traffic gemaakt. ECU gebruikt 3 poorten
8995 8996 8997. maar zie er geen bericht over gaan. Vind dus toch nog vreemd dat EMA data heeft.
Als uiteindelijk het TCP traffic is dat niet versleuteld is, is capturen ook wel te doen, wat ik in eerste instantie niet verwacht had

[Voor 10% gewijzigd door dooiedodo op 20-01-2021 19:03]

• Dapdodo
  • Nu online
Alles werkt weer. Lifetime is wel terug 0 gesteld bij de update, today en lifetime liepen gelijk op vandaag.

[Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 20-01-2021 20:57]

• dooiedodo
Da's wel vaag, kan je eens kijken bij ema site, is ergens ecu History, ben benieuwd of je oude waardes daar terug ziet

Alleen niet nu:

[Voor 60% gewijzigd door dooiedodo op 20-01-2021 21:34]

• Dapdodo
  • Nu online
De website is onbenaderbaar, maar de gewone app geeft de opbrengst keurig weer.
Ik zou dan 4300 kWh moeten missen ergens. Maar kan dat nu niet ontdekken. De dagdata is gewoon compleet in de app.

• Nibblebit

Nibblebit

dooiedodo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:02:
heb ook specifiek niet 'blokkeren' gedaan, maar andere route voor tcp traffic gemaakt. ECU gebruikt 3 poorten
8995 8996 8997. maar zie er geen bericht over gaan. Vind dus toch nog vreemd dat EMA data heeft.
Als uiteindelijk het TCP traffic is dat niet versleuteld is, is capturen ook wel te doen, wat ik in eerste instantie niet verwacht had
Via DNS kan maar ook via het etc/hosts bestand op de PiHole. Als je op een windows PC wilt capturen moet je de firewall poorten niet vergeten open te zetten. Zou leuk zijn als er een soort van terminal op de Pi kan draaien die de verzoeken afvangt inderdaad.

• dooiedodo
ff wat verder gepield.. was idd firewall vergeten poortje open te maken op windows host, nu zie ik traffic back and forth

ECU stuurs uit naar ECU.APSEMA:

code:
1
APS1300051A101AAA0216000061728A10100000000000000END

Response:

code:
1
APS13AAA52A100AAA0216000061728A101000000000000000END

morgen maar eens kijken als er weer licht op panelen schijnt of wat er vannacht om 2uur voor bij komt

• dooiedodo
vanochten mooi bericht gecaptured (en hele boel andere ook, die minder compleet zijn)
'
zoals ECU het naar de cloud stuur:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
10:12
APS18AA702AAAAAAA1
21600006xxxx00000260000000022216000000xxxx
2021-01-22 10:12:56 007000000END
4080000940160723000500105000000930000000078111003490160041400490020035001600416905000END
4080000956220723000500103000000150000000013361003370020006820080020033200200073800800END
4080000918260722800500104000000170000000016161003860020009080100020033000300081000900END
4080000929330722900500104000000160000000014811003250020007330080020036800200084201000END
4080000919130722800500104000000200000000017621003370020007700090020037400300110401300END
4080000924340722900500104000000640000000054781003620120030210360020036201100280703300END
4080000918400722800500104000000150000000013971003420020007030080020032300300078300900END

zoals we het nu zelf van ECU plukken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
415053313841413730324141414141414131
3231363030303036313732383030303030323630303030303030303232323136303030303030313331333230323130313232313031323536303037303030303030454e44
34303830303030393430313630373233303030353030313035303030303030393330303030303030303738313131303033343930313630303431343030343930303230303335303031363030343136393035303030454e44
34303830303030393536323230373233303030353030313033303030303030313530303030303030303133333631303033333730303230303036383230303830303230303333323030323030303733383030383030454e44
34303830303030393138323630373232383030353030313034303030303030313730303030303030303136313631303033383630303230303039303830313030303230303333303030333030303831303030393030454e44
34303830303030393239333330373232393030353030313034303030303030313630303030303030303134383131303033323530303230303037333330303830303230303336383030323030303834323031303030454e44
34303830303030393139313330373232383030353030313034303030303030323030303030303030303137363231303033333730303230303037373030303930303230303337343030333030313130343031333030454e44
34303830303030393234333430373232393030353030313034303030303030363430303030303030303534373831303033363230313230303330323130333630303230303336323031313030323830373033333030454e44
34303830303030393138343030373232383030353030313034303030303030313530303030303030303133393731303033343230303230303037303330303830303230303332333030333030303738333030393030454e44 
0a

string
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
b'4150533131303137363030303230303031 0007
2021-01-22 10:1256
40800009401601303101f40069003100e6003200e6
40800009562201303101f40067000800e6000800e6
40800009182601303101f40068000a00e4000900e4
40800009293301303101f40068000800e5000a00e5
40800009191301303101f40068000900e4000d00e4
40800009243401303101f40068002400e5002100e5
40800009184001303101f40068000800e4000900e4
454e440a'

had beter ook de geinterpreteerde waardes moeten pakken |:(
doe ik later vandaag. Als we in python listen procesje kunnen maken die dit opvangt en responses kan genereren, is de ECU cloud onafhankelijk. Leuke nice to have, niet voor standaard gebruik :)

[Voor 70% gewijzigd door dooiedodo op 24-01-2021 17:36]

• Nibblebit

Nibblebit

Gaaf, het zou voor mij de oplossing zijn om cloud onafhankelijk te zijn. Ik had niet verwacht dat die ongeveer dezelfde string zouden zijn. Dit is dus data na CIPSEND?

Merk op dat met de integratie zoals die er nu is toch vastlopers op HA voorkomen. Truuk is inderdaad om de ECU te laten denken dat hij gewoon naar de cloud upload.

• dooiedodo
Heb het niet helemaal goed uitgelegd geloof ik. data string is wel degelijk anders:

ECU string zoals we hem kenden voor 1 inverter:
40800009401601303101f40069003100e6003200e6

CLOUD string zoals ik hem met MIM gecaptured heb.
4080000940160723000500105000000930000000078111003490160041400490020035001600416905000END

wordt even puzzelen dat we de bekende waarden uit 2e string kunnen vissen. Moet eigenlijk de vertaalde waarde hierbij hebben. Even kijken of dat vanmiddag nog lukt voor een bepaalde timestamp.

• dooiedodo
Hebbes. ECU heeft weer ander domain gepakt dan hij eerder gebruikte???

code:
1
2
3
4
4150533131303137363030303230303031
0007
2021 01 23 16 05 06
4080000xxxxx       01303101f4006c000b00e2000b00e2

waarden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
"UID": "40800009xxxx", 
"Frequency": 50.0, 
"Temperature": 8, 
"PA": 11, "
VoltA": 226, 
"PB": 11, 
"VoltB": 226

en dan de CLOUD versie:

code:
1
2
3
21600006xxxx000001620000000141530000001390
20210123 16 05 06 007000000END
40800009xxxx0722600500108000000200000000018451003220030009850110020032700300097801100END

lijkt meer numerieke fixed digits string
40800009xxxx UID
07 herhaling aantal inverters
226 volt
00
500 freq.
108 temp.
00000020000000001845
100322003 000 985
01100 POWER A
200327003 000 978
01100 POWER B

[Voor 18% gewijzigd door dooiedodo op 24-01-2021 17:35]

• Nibblebit

Nibblebit

Ook even gekeken, met zo'n interval van 5 minuten is het even wachten. Het zit wat complexer in elkaar (gelukkig) :) eerst maar even het patroon herkennen. Ik luister op alle drie de poorten tegelijkertijd. Ik publiceer de data even niet omdat mijn EMA account-info er ook in zit en anderen dan mogelijk op mijn account vervelende dingen doen, er zit geen encryptie op.

Poort 8997 bevat eigenlijk altijd dezelfde data (o.a. ECU-ID), de rest is nog even onbekend. Lijkt mij een status dingetje. Als wij via deze poort data opvragen en luisteren kun je dus inderdaad de connectie opbouw en vreemde data verwachten die we in de integratie soms zien, vervelende keuze om deze poort voor twee functies te gebruiken.

Poort 8995 en 8996 bevatten de dynamische data en zal wel een loadbalancer zijn omdat data willekeurig op een van de twee wordt gepushed, afhankelijk of de socket opgebouwd is.
Als ik die data op knip in delen zie ik:
1. 35 bytes incl. APS statisch (account info?)
2. 22 bytes variabel maar wederkerend (aantal varianten nog onbekend)
3. 29 bytes incl. 1e END variabel maar wederkerend (aantal varianten nog onbekend)
4. 30 en verder is reguliere ECU data met een variabele lengte (afhankelijk van je configuratie) en eindigt met END

Kortom, het is te doen en de ECU lijkt niet in de stress te schieten door de omleiding dus blijft werken. Zo op het eerste gezicht heb je drie listeners nodig om de ECU te laten werken. Weghalen van 8997 doet de ECU misschien shutdownen, moet uitgezocht worden. Weghalen van 1 van de loadbalancers misschien idem, moet uitgezocht worden. Socket niet vergeten te destroyen omdat de ECU een nieuwe zal opbouwen, je krijgt anders retransmissions en uiteindelijk een ECU in de stress.

Uiteindelijk belang zit 'm in de data 4. en de rest kunnen we negeren al is het wel interessant om te weten wat het is/doet :)

Btw: dit alles dus via één domein, ik weet alleen even niet meer welk 8)7
Ja beetje warrig, met de firmware update pushen we volgens mij nu naar ecu. apsystemsema.com (deze heb ik dus gebruikt voor bovenstaande bevindingen) waar we voorheen altijd naar ecu. apsema.com data schreven. Vandaar dat de EMA site wat problemen kende, ze zijn vast bezig met een servermigratie. Let op als je nog op oude firmware zit dus. Zou migratie in de weg kunnen zitten. Maar dit alles is a wild guess hoor.

[Voor 19% gewijzigd door Nibblebit op 24-01-2021 15:43]

• dooiedodo
heb je ook gezien dat cloud een soort OK geeft op een vorige timestamp?

dus 16:05 wordt gestuurd... cloud rapporteert 16:00 terug als ok ontvangen in die communicatie. 16:05 wordt dan bevestigd in 16:10 communicatie stream.

• Dapdodo
  • Nu online
Ik zit waarschijnlijk met crappy firmware update. Als ik hem spanningsloos maak, gaat lifetime naar 0.
Today teller is ook 0, currentdcpower klopt wel.
En communicatie met panelen is dood.
Komt niet door check. Tijd stond vanmiddag stil op 2.07 vannacht.

• dooiedodo
Dapdodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:54:
Ik zit waarschijnlijk met crappy firmware update. Als ik hem spanningsloos maak, gaat lifetime naar 0.
Da's wel klote... Heb vandaag 1 inverter die niet communiceerd. Meestal is dat maar 1 dag en dan weer ok

Als ecu zo blijft doen bij jou zou ik garantie dingetje claimen. Apparaat is duur zat

• Nibblebit

Nibblebit

dooiedodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:37:
heb je ook gezien dat cloud een soort OK geeft op een vorige timestamp?

dus 16:05 wordt gestuurd... cloud rapporteert 16:00 terug als ok ontvangen in die communicatie. 16:05 wordt dan bevestigd in 16:10 communicatie stream.
Nee, ik heb niet meer gekeken naar de opbouw van de terminal sessie die ongetwijfeld ook OK responses geeft. Dat is meer onderdeel van de transport OSI laag 5 dan van de data laag 6. Daar zit voor de programmeur wel een uitdaging om een goede TCP listener server te maken (Kyle wil eventueel helpen en had een idee om met mqtt te werken), de AT+ commando's zijn peanuts. Waarschijnlijk kijk je met WireShark en dan zie je de scheiding tussen de twee lagen lastiger, je ziet eigenlijk te veel. De "schone" data begint zoals we eerder hebben gezien met APS en eindigt met een of meerdere END strings.

Ik heb in de middag en vanavond nog even gekeken. De communicatie op poort 8997 blijft altijd in stand, bij online inverters iedere 5 en bij offline inverters ieder kwartier. De overige poorten worden alleen gebruikt als de inverters online zijn (iedere 5 minuten). Dat is handig want zo blijft de belasting op de servers per tijdzone in de wereld beperkt voor wat betreft dataverwerking. Verder lijkt er geen logische volgorde te zitten in de wijze waarop data wordt verzonden naar de poorten, ze werken ook onafhankelijk. Ik heb een tijdje geen listener op 8996 gehad, je ziet dan (zoals verwacht) retransmissions maar de ECU stopt daar dan op een gegeven moment mee en is niet echt zo intelligent dat op de andere poort wordt verzonden lijkt het. Dus je kunt bij 1 listener op bijvoorbeeld alleen 8995 verwachten dat je eens een inverters update mist.

Ik hoop verder dat ze een audit log hebben :X

• Nibblebit

Nibblebit

Dapdodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:54:
Balen! Er zit een knoopcel in, hoe lang heb jij de ECU? Misschien moet die knoopcel worden vervangen. Zelfde effect als met een PC, als daarvan de knoopcel op is zie je altijd weer de verkeerde tijd bij opstarten en/of moet de HDD weer opnieuw worden gevonden.

• Nibblebit

Nibblebit

dooiedodo schreef op zondag 24 januari 2021 @ 18:39:
[...]

Da's wel klote... Heb vandaag 1 inverter die niet communiceerd. Meestal is dat maar 1 dag en dan weer ok
Je zou dan eigenlijk eens moeten kijken naar de status led op de inverter. Het leuke is dat je de individuele Zigbee signalen van de inverters kunt zien, is die aanwezig? Is die betreffende inverter goed geaard? Ik meen te herinneren dat ze dan het advies geven om de inverter te verwijderen uit de ECU en weer toe te voegen maar of dat helpt?

[Voor 13% gewijzigd door Nibblebit op 24-01-2021 21:23]

• dooiedodo
Zoals verwacht, nu doen alle inverters het weer. Heel vreemd, kan alles proberen, maar blijkbaar doet inverter geen moeite om zigbee netwerk te joinen in die staat. Nachtje slaap en het zit weer goed. Is ook pas 2e keer dat dit gebeurt.

Wat betreft de 'confirm' vanuit cloud, dat is een apart packet terug naar ECU.

code:
1
2
0030   f8 31 83 bd 00 00 31 30 31 32 30 32 31 30 31 32   .1....1012021012
0040   32 31 34 35 37 35 36                              2145756

• dooiedodo
dit is de flow

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
1649    15:05:23,905600 .1.54   .1.11   TCP 60  25582 → 8995 [SYN] Seq=0 Win=2920 Len=0 MSS=1460
1650    15:05:23,905840 .1.11   .1.54   TCP 58  8995 → 25582 [SYN, ACK] Seq=0 Ack=1 Win=64240 Len=0 MSS=1460
1651    15:05:23,910842 .1.54   .1.11   TCP 60  25582 → 8995 [ACK] Seq=1 Ack=1 Win=2920 Len=0
1652    15:05:23,979265 .1.54   .1.11   TCP 757 25582 → 8995 [PSH, ACK] Seq=1 Ack=1 Win=2920 Len=703
1653    15:05:24,034991 .1.11   .1.54   TCP 54  8995 → 25582 [ACK] Seq=1 Ack=704 Win=63537 Len=0
1654    15:05:25,807619 .1.11   .1.54   TCP 71  8995 → 25582 [PSH, ACK] Seq=1 Ack=704 Win=63537 Len=17
1655    15:05:25,807852 .1.11   .1.54   TCP 54  8995 → 25582 [FIN, ACK] Seq=18 Ack=704 Win=63537 Len=0
1656    15:05:25,814438 .1.54   .1.11   TCP 60  25582 → 8995 [FIN, ACK] Seq=704 Ack=19 Win=2902 Len=0
1657    15:05:25,814527 .1.11   .1.54   TCP 54  8995 → 25582 [ACK] Seq=19 Ack=705 Win=63537 Len=0

4e regel is de data transmit naar cloud
6e regels is data ok bevestiging naar ECU. 101 met timestamp welke ok is bevonden
Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee