• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:09

v8power67

Psn: Mausosaurus

Anton.net schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:15:
De PS5 moet toch een stuk beter gaan presteren dan een 2060 hoor.
Op papier zit een Series X tussen 2080 super en 2080 TI.
De PS5 zit dan rond een gewone 2080. Of lager richting een 2070 Super of 5700 XT, afhankelijk van hoe groot de downclock werkelijk gaat zijn.

Maar dat is idd op maar op papier en niet volledig representatief voor de realiteit, zeker aangezien er nog maar weinig info beschikbaar is over de prestaties van RDNA2.
Idd amd en nvidia tflops zijn niet vergelijkbaar.
Maar als we puur naar cijfers kijken. Is een ps5 rond de 2080( 10.28 ps5 vs 10.1 2080) en de xsx rond een overgeclockte 2080 super( xsx 12.1 vs 11.2 voor 2080super dus met overclock dan vergelijkbaar) waar een 2080ti op 14.2 tflops uitkomt.
Een 5700xt is 9.7tflops maar dan rdna1, dus niet echt vergelijkbaar met ps5 op 10.28 rdna2.
Maar is allemaal behoorlijk nutteloos vergelijken ivm nvidia tech vs amd tech. En zoals hierboven gezegd word nvidia heeft nog veel meer speciale hardware enz aanboord.
Maar waar ik op doelde is dat het verschil tussen de 2 consoles in jaren niet zo klein geweest is.

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Anton.net schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:15:
De PS5 moet toch een stuk beter gaan presteren dan een 2060 hoor.
Op papier zit een Series X tussen 2080 super en 2080 TI.
De PS5 zit dan rond een gewone 2080. Of lager richting een 2070 Super of 5700 XT, afhankelijk van hoe groot de downclock werkelijk gaat zijn.
First of all, je kunt tfops van AMD en NVIDIA niet vergelijken.
Maar dat is idd op maar op papier en niet volledig representatief voor de realiteit, zeker aangezien er nog maar weinig info beschikbaar is over de prestaties van RDNA2.
En dubbel zeker aangezien het gaat om consoles die puur gebouwd worden voor gamen, waar de console makers zo'n beetje alle grote bottlenecks van de current gen en zelfs PC's eruit halen, en dan nog te spreken over alle optimalisaties in de architectuur. De volgende consoles gaan beide sterk worden, maar ik denk dat Sony zelfs met minder TF uiteindelijk toch wel weer de mooiere games gaat uitbrengen. Vooral dat doen Sony First party studios goed, die wisten wel altijd in de loop van de jaren van iedere nieuwe game de graphics wel weer drastisch te verbeteren. Ben benieuwd of het nu met optimalisatie van de hardware en dan nog de optimalisatie van de devs of ze er na een paar jaar echt alles uit kunnen halen,

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-11 21:47

ScreamGT

joejoe

Altijd leuk om weer even te relativeren bij het zien van graphics en wat er nodig is om aan "onze" eisen te voldoen. Men hoopt dat de graphics op niveau 2080 liggen (GPU alleen kost al € 700,-). Dan moet men niet zeuren over een console prijs van € 600,- :+

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:06
Trishul schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:38:
Die vergelijkingen zeggen niet zoveel, omdat die Nvidia RTX videokaarten naast cuda cores ook nog specifieke RT cores (voor Raytracing) en Tensor cores (voor AI) hebben. AMD heeft dat niet in RDNA2, de CU's zijn de rekenunits die voor alles ingezet worden. Wil je veel AI performance of RT, dan zullen die CU's daarvoor ingezet moeten worden waardoor er minder overblijft om beelden te renderen. De Nvidia RTX series hebben daar bijna geen last van, waardoor ze mooie technieken kunnen toepassen zoals DLSS2.0.
Wat de PS5 wel heeft, zijn aanpassingen/toevoegingen aan RDNA2 zoals de modified geometry engine en cache scrubbers. Hierdoor is de PS5 ook niet direct te vergelijken met de RDNA2 videokaarten die eind dit jaar op de markt komen.
Binnen een SM zitten traditioneel tussen shader-cores (ofwel Cuda-cores zoals Nvidia ze zelf het liefst noemt), cache-geheugen, texture-units en wat onderdelen om dat alles aan elkaar te knopen. Dat is nog steeds het geval: iedere SM bevat 64 shader-cores, vier texture units en 96 kB L1-cache (waar over verderop meer). Daarnaast bevat iedere SM een RT-core voor raytracing en acht Tensor-cores voor AI, waarvan we de eigenschappen verderop in dit artikel uit de doeken doen.

Waar de Turing SM's dus wél integer en floating point instructies tegelijkertijd kunnen uitvoeren, is het niet zo dat letterlijk alle onderdelen van de SM tegelijkertijd actief kunnen zijn. Van de driehoek shader-cores, Tensor-cores en RT-core kunnen in de praktijk slechts twee onderdelen daadwerkelijk tegelijkertijd taken uitvoeren, waarbij de bottleneck enerzijds bij de dispatcher ligt, maar vermoedelijk ook simpelweg bij het stroomverbruik van de gehele gpu in het theoretische geval dat alle onderdelen van alle SM's tegelijkertijd vol gas aan het werk zijn. Hier ligt dus duidelijk nog ruimte voor verbetering bij de volgende generatie gpu's.

https://nl.hardware.info/...we-cores-snellere-shaders

Persoonlijk heb ik liever dat Sony al zijn games naar de pc gaat brengen, want dan hoef ik helemaal geen PS5 meer te kopen. Niks is fijner dan 60 frames per seconde en ook nog eens de beste beeldkwaliteit.

[ Voor 45% gewijzigd door NotSoSteady op 29-07-2020 23:57 ]

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:13
ScreamGT schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:19:
Altijd leuk om weer even te relativeren bij het zien van graphics en wat er nodig is om aan "onze" eisen te voldoen. Men hoopt dat de graphics op niveau 2080 liggen (GPU alleen kost al € 700,-). Dan moet men niet zeuren over een console prijs van € 600,- :+
Over een aantal maanden is een 2080 alweer oude hardware, waardoor prijzen dalen.
Nvidia kaarten zijn sowieso wat overpriced door gebrek aan concurrentie.
Consolebouwers als PS of Xbox kopen in zeer grote aantallen, waardoor inkoopprijzen dalen.

Dus ja, dan kan dat ja

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter

Leuk gerucht, ik ben benieuwd.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Anton.net schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:47:
[...]

Over een aantal maanden is een 2080 alweer oude hardware, waardoor prijzen dalen.
Nvidia kaarten zijn sowieso wat overpriced door gebrek aan concurrentie.
Consolebouwers als PS of Xbox kopen in zeer grote aantallen, waardoor inkoopprijzen dalen.

Dus ja, dan kan dat ja
Klopt. Maar nooit 3 of 400 euro. Bedenk dan ook wat voor een SSD er in gestopt wordt, intern gegeugen. Het is maar al te knap hoe ze zo'n prijs voor elkaar krijgen.

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Dalim
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-07 14:50
ScreamGT schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:56:
[...]

Klopt. Maar nooit 3 of 400 euro. Bedenk dan ook wat voor een SSD er in gestopt wordt, intern gegeugen. Het is maar al te knap hoe ze zo'n prijs voor elkaar krijgen.
Het zeker knap, maar jij vergeleek de retail prijs van een Nvidia gpu direct met de retail prijs van een PS5. Terwijl het één met dikke winsten verkocht wordt en het ander met verlies. Beetje appels en peren.

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Dalim schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:12:
[...]

Het zeker knap, maar jij vergeleek de retail prijs van een Nvidia gpu direct met de retail prijs van een PS5. Terwijl het één met dikke winsten verkocht wordt en het ander met verlies. Beetje appels en peren.
Hoeveel % marge denk jij dat er op dit soort hardware zit? :)

• Dalim
ScreamGT schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:20:
[...]

Hoeveel % marge denk jij dat er op dit soort hardware zit? :)
Valt lastig te zeggen, hangt ook per GPU af. De meer premium modellen zullen ook procentueel een hogere marge hebben. Maar om je een gevoel te geven van hoe groot die marges zijn, Nvidia heeft een bruto winst van meer dan 60%: https://www.fool.com/inve...groove-back-earnings.aspx

Dat is zelfs meer dan bijvoorbeeld Apple.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:45

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Is het niet mogelijk dat Sony dik gaat cashen op (patenten van ) technologie zoals de custom i/o controller die ze gebouwd hebben en daardoor de ssd tech tegen meer verlies in de ps5 kunnen stoppen?

https://untappd.com/user/OzzBier

• Kraziey
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-11 20:09
https://www.gtplanet.net/gt7-launch-ps5-20200729/

Als ik het zo begrijp wordt GT7 een "launch window title" wat het dus mogelijk maakt dat deze direct bij launch PS5 beschikbaar is of anders ergens in de drie maanden daarna.

Op zich nog wel snel gezien ik hem zelf ergens Q3 2021 had verwacht.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:30

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
tja leuke marketing maar het zegt weinig :+ maar goed logisch dat Sony dit soort dingen doet.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:09

BM

Moderator Spielerij
Kraziey schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:33:
https://www.gtplanet.net/gt7-launch-ps5-20200729/

Als ik het zo begrijp wordt GT7 een "launch window title" wat het dus mogelijk maakt dat deze direct bij launch PS5 beschikbaar is of anders ergens in de drie maanden daarna.

Op zich nog wel snel gezien ik hem zelf ergens Q3 2021 had verwacht.
Ik had 'm zelf ook niet rond de release verwacht, maar zou mooi zijn. Een goeie (first party) racer rond de release is altijd lekker. Ik weet dat Dirt 5 ook uitkomt rond die tijd, maar mweh, Dirt :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Chaoss schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:47:
tja leuke marketing maar het zegt weinig :+ maar goed logisch dat Sony dit soort dingen doet.
Hoezo zegt het weinig? Die input lag is toch wel lekker hoor.

• Anton.net
Volgens mij zijn bijna alle games die getoond zijn op het ps5 event zogezegd 'launch window titles'.
Sony neemt dat begrip heel ruim, ze bedoelen daar ongeveer het eerste 1,5 jaar mee denk ik

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Gelukkig bestaat er al een aantal tv’s die dergelijke functionaliteit ondersteunt. In principe moet de tv in kwestie hdmi 2.1 ondersteunen, maar helaas is het zo dat niet elke tv met 2.1 aan boord de opties garandeert. Tv’s die dat wel doen zijn onder meer de 2020 oled-lijn van LG en een groot deel van Samsungs qled-tv’s uit dit jaar (exclusief de Q60T-lijn en de 49 inch Q80T).
Dit stukje laat het erger overkomen dat het daadwerkelijk is. De HDMI 2.1 poort op, in ieder geval de 2020 LG's, ondersteund geen 4K@120hz+12bit RGB.

Echter het paneel in geen enkele, consumenten, TV op dit moment ondersteund überhaupt 12bit RGB. Laat staan 4K@120hz+12bit RGB.

Leuk dat de HDMI poort en de processing chip op de Sony XH90 schijnbaar wel 4K@120hz+12bit RGB accepteert maar het paneel kan er verder niks mee :P Hoogstens dat de chip een colour look-up table gebruikt om van 12bit naar 10bit terug te schalen.

Edit:
Maar niet gek dat Sony gebruik maakt van de verschillende divisies om elkaars producten te promoten.

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 30-07-2020 10:53 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
bram1984 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:48:
[...]

Hoezo zegt het weinig? Die input lag is toch wel lekker hoor.
Dat Sony hiervoor ook al tv's had met lage input lag en dat er tientallen ander tv's zijn die dat ook hebben. Ik zou mijn keuze niet van dit 'label' af laten hangen. Maar er zullen vast mensen zijn die hun keuze hier blind op baseren

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Anton.net schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:49:
Volgens mij zijn bijna alle games die getoond zijn op het ps5 event zogezegd 'launch window titles'.
Sony neemt dat begrip heel ruim, ze bedoelen daar ongeveer het eerste 1,5 jaar mee denk ik
Als je de eerste 2 jaar als launch window ziet wel :+ HZD2 gaat op zijn vroegst eind 2021 uitkomen maar het zou me ook niet verbazen als het een 2022 titel wordt.

Launch window zou ik het eerste half jaar onder verstaan, maar ik geloof niet dat daar echt een definitie voor is.

[ Voor 11% gewijzigd door Chaoss op 30-07-2020 10:59 ]

• bram1984
Chaoss schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Dat Sony hiervoor ook al tv's had met lage input lag en dat er tientallen ander tv's zijn die dat ook hebben. Ik zou mijn keuze niet van dit 'label' af laten hangen. Maar er zullen vast mensen zijn die hun keuze hier blind op baseren
7 ms? Dat is zelfs lager dan de LG C9.

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:47
bram1984 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:01:
[...]

Volgens Rtings.com (even zoeken op "input lag") heeft de LG C9 zelf 6,8ms. Dit is echter wel alleen op 1080p@60 hz. De Sony XH90/X900H biedt op dit moment geen hdmi 2.1 ondersteuning en dit moet met een firmware update komen.
De LG CX heeft nagenoeg dezelfde input lag als de C9, soms iets hoger en soms iets lager.

PSN: Redrafted

• Caayn
  • Niet online
@Xerox je was mij net voor :) Vaak adverteren fabrikanten met de allerlaagste input lag.

Qua input lag is het aardig stuivertje wisselen tussen de LG en de Sony.

• Kraziey
Anton.net schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:49:
Het betreffende artikel praat over drie categorieën waarin verwacht wordt dat games gereleased worden:
- Launch window
- 6-12 maanden
- +12 maanden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haTYIATKygm8dfAsoQ39R8Ud5xk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pwGDMz8YntAGngh5E676PimL.jpg?f=user_large

Als ik dat zo lees verwacht ik zeker niet dat de launch window, 1.5 jaar is.

• Anton.net
@Kraziey Ah, als OPM het zelf benoemt als de eerste 6 maanden, dan zal dat ook wel zo zijn :P

Maar goed, OPM moet je verder ook niet te veel belang aan hechten. Komt bijna maandelijks voorbij, dat zij zogezegd een nieuwtje of leak hebben. Maar telkens blijkt dat ze eigenlijk geen inside info hebben. Pure speculatie, het is gewoon een blad zoals een ander

• Kraziey
@Anton.net
Hmmz oke.
Ik lees verder het OPM niet of andere gamemagazines wat dat betreft. Maar ik dacht aan de naam te zien dat zij dus het officiële PS magazine waren. Maar als ik jou zo begrijp is dat dus niet zo en is dit net zo een magazine als PU?

• Dalim
Kraziey schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:42:
@Anton.net
Hmmz oke.
Ik lees verder het OPM niet of andere gamemagazines wat dat betreft. Maar ik dacht aan de naam te zien dat zij dus het officiële PS magazine waren. Maar als ik jou zo begrijp is dat dus niet zo en is dit net zo een magazine als PU?
Het is officieel in de zin van dat het een soort van licentie heeft om de naam van Playstation te kunnen dragen. Niet in de zin van dat het door Sony gerund wordt. In dat opzicht is het inderdaad niet veel anders dan PU.

• Anton.net
@Kraziey Ik lees het niet nee. Volgens mij is het wel het 'officiële' magazine ja. Als in: ze hebben de licentie om officieel wat over playstation te leuteren.
Playstation gebruikt het zeker niet als officieel info kanaal, voor hen is dit eerder merchandise denk ik.
Het zal wel iets betrouwbaarder zijn dan andere magazines. Maar het is al vaak gebleken dat OPM inhoudelijk ook niet volledig betrouwbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anton.net op 30-07-2020 12:17 ]

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:46
Volgens mij is het UK magazine ook nog de enige die een licentie heeft. In alle andere landen is de licentie al geruime tijd geleden ingetrokken, waardoor het blad stopte of onder een andere naam verder ging.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• ZeroY85
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-11 17:19
bram1984 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:01:
[...]

Iets hoger juist ;) De C9 heeft 6,8 ms input lag in 4K 120 Hz (PS5 output). Iets van 13 ms in 4K 60 Hz (PS4 Pro output) maar dat is nog steeds uitstekend en die nieuwe Sony’s gaan daar ook niet aan kunnen tippen want die zitten in 60 Hz op 14 ms.

Niet dat je overigens ook maar iets verschil merkt tussen 13 en 14 hoor maar de LG zal vanwege de superieure motion handling eigenschappen van OLED een betere ervaring bieden.

[ Voor 23% gewijzigd door ZeroY85 op 30-07-2020 12:19 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:36
ZeroY85 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Iets hoger juist ;) De C9 heeft 6,8 ms input lag in 4K 120 Hz (PS5 output). Iets van 13 ms in 4K 60 Hz (PS4 Pro output) maar dat is nog steeds uitstekend en die nieuwe Sony’s gaan daar ook niet aan kunnen tippen want die zitten in 60 Hz op 14 ms.

Niet dat je overigens ook maar iets verschil merkt tussen 13 en 14 hoor maar de LG zal vanwege de superieure motion handling eigenschappen van OLED een betere ervaring bieden.
Ik heb een OLED C7 en gebruik de game stand niet. Vind ik gewoon een lelijk plaatje geven. Op de pro met HDR op de HDR Home Cinema of Technicolor stand, met dejudder op 10 en deblur op 2 haalt mijn tv waarschijnlijk echt draken van latencytijden. Echt nog nooit iets van gemerkt tijdens t gamen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-11 14:26
Hulleman schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 13:41:
[...]

Ik heb een OLED C7 en gebruik de game stand niet. Vind ik gewoon een lelijk plaatje geven. Op de pro met HDR op de HDR Home Cinema of Technicolor stand, met dejudder op 10 en deblur op 2 haalt mijn tv waarschijnlijk echt draken van latencytijden. Echt nog nooit iets van gemerkt tijdens t gamen.
Zet je input op PC modus en je hebt in elke HDR stand de laagste input lagg. Probleem opgelost :P heb zelf ook de C7.

Stay hungry, stay foolish!

• bram1984
ZeroY85 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Ah op Tweakers werd 9 genoemd, vandaar. Oh well.
RBN026 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Zet je input op PC modus en je hebt in elke HDR stand de laagste input lagg. Probleem opgelost :P heb zelf ook de C7.
Nog wel aanzienlijk hoger dan game mode helaas. Shooters spelen totaal niet fijn meer dan.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Je moet sowieso elke 'beeld verbetering' optie van je tv uitzetten zowel voor Gaming als gewoon TV kijken. Vervolgens je tv (laten) calibreren en je hebt de beste weergave.

Maar goed /offtopic

Kraziey schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Het betreffende artikel praat over drie categorieën waarin verwacht wordt dat games gereleased worden:
- Launch window
- 6-12 maanden
- +12 maanden

[Afbeelding]

Als ik dat zo lees verwacht ik zeker niet dat de launch window, 1.5 jaar is.
Bij GT houd dat in dat de game dan na 27 keer uitstel in 2026 uit komt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Chaoss schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:06:
Je moet sowieso elke 'beeld verbetering' optie van je tv uitzetten zowel voor Gaming als gewoon TV kijken. Vervolgens je tv (laten) calibreren en je hebt de beste weergave.
👆🏼

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Kalder
Chaoss schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:06:

Maar goed /offtopic
Dat van kalibreren is persoonlijke smaak, ik zag laatst bij de MM 2 tv's naast elkaar staan waar bij de een boven stond niet gekalibreerd en bij de ander wel, ik vond het niet gekalibreerde beeld er 100 keer mooier uit zien.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Eerlijk gezegt geloof ik niet dat het beeld dan überhaupt gekalibreerd is? Waarom zou de Mediamarkt dat überhaupt doen? Is nl vrij prijzig om te laten doen of als je het zelf wilt doen is de apparatuur en software erg duur.

Tv's in een showroom staan meestal op een demo modus met extra felle kleuren op om te vallen. Maar die kleuren zijn verre van natuurlijk want gras is nu eenmaal niet gifgroen. Indien het goed gebeurd is kalibreren een kwestie van meten en daar worden de RGB kleuren op afgestemd, beter dan dat kan je beeld niet worden.

• Kalder
Chaoss schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 19:55:
Eerlijk gezegt geloof ik niet dat het beeld dan überhaupt gekalibreerd is? Waarom zou de Mediamarkt dat überhaupt doen? Is nl vrij prijzig om te laten doen of als je het zelf wilt doen is de apparatuur en software erg duur.

Tv's in een showroom staan meestal op een demo modus met extra felle kleuren op om te vallen. Maar die kleuren zijn verre van natuurlijk want gras is nu eenmaal niet gifgroen. Indien het goed gebeurd is kalibreren een kwestie van meten en daar worden de RGB kleuren op afgestemd, beter dan dat kan je beeld niet worden.
Correctie realistischer kan je beeld niet worden, ik vind het juist wel mooi als de kleuren uit je tv springen, ik heb op mijn TV ook kleur op 60 gezet ipv 50, voor de rest vrij standaard waarden.

Gekalibreerd beeld zorgt ervoor dat wat je op je TV ziet eruit ziet als in het echt (als je een onbewerkte foto/video zou tonen bijvoorbeeld), maar ik vind het juist mooi als er wat extra kleur en extra contrast in zit enzo.

• Amaze86
@Chaoss MM doet dat omdat je via hun je tv kan laten kalibreren na de aankoop,ze willen bijverdienen.

En zo zijn er zat consumenten zoals @Kalder die extra kleur,contrast mooi vinden.

[ Voor 29% gewijzigd door Amaze86 op 30-07-2020 22:45 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:09

v8power67

Psn: Mausosaurus

Donstil schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 18:33:
[...]

Bij GT houd dat in dat de game dan na 27 keer uitstel in 2026 uit komt.
Enigste spel wat uitgesteld werd was gt5... En officieel maar 1x als ik het goed heb. Kwam puur door problemen met de ps3. Binnen 3 jaar was er gt6. En binnen 4 jaar gt sport met compleet nieuwe engine en alle circuits en autos van grond op gebouwd.
Dus een gt7 op gt sport engine met veel meer autos en banen en gt career alles is nu 3 jaar na gt sport zo gek nog niet. En gok dat gt7 de hele ps5 levenscyclus mee gaat. Gewoon updaten zoals gt sport.

Edit:
Heb even gezocht. Gt5 had een maart 2010 release date. Dit is uitgesteld naar 3 november 2010. Toen kwam er een nieuwe firmware voor ps3 ivm piracy en moest de game uitgesteld worden tot 24 november. Dus 1x uitstel van dev zelf. 1x door sony.
After promising that GT5 would be released in 2010 after missing its initial March 2010 Japanese release date, Sony announced at E3 2010 that Gran Turismo 5 would be officially launched in North and Latin America on November 2, in Europe and Japan on November 3 and in Australia on November 4, 2010,[70] but was later revealed that the game would not meet its November release date and would instead be released later in the "holiday season".[71] Sony producer Taku Imasaki said that the reason for the delay was that series creator Kazunori Yamauchi and Polyphony Digital want to "make certain they are creating the perfect racing experience". In addition, the Sony spokesman Makiko Noda said that the reason of the delay was due to production reasons. Later, Sony stated that the game would be released "before Christmas" [2010].[72]

The actual reason for the delay turned out to be on the production side. Gran Turismo 5 missed its production window by three days. Kazunori Yamauchi publicly apologized via his Twitter account and explained that with such a complex game, a lot has to be ironed out. He finished his Tweet with, "Wait a little longer".[73][74] It was later claimed by a Blu-ray forum moderator that the delay was due to Sony's decision to release the game under the newer 3.50 SDK firmware standard (to combat piracy), rather than 3.41 as originally intended.[75][76] While at the Specialty Equipment Market Association Show on November 2, 2010, Yamauchi confirmed to automotive blog Jalopnik that GT5 had entered final production for release.[77]

After weeks of speculation, it was officially announced that Gran Turismo 5 would be released on November 24 for Asia, North America and Europe[2][1] and November 25 for Japan and Australia.[4][78]
Wikipedia: Gran Turismo 5

[ Voor 62% gewijzigd door v8power67 op 31-07-2020 01:15 ]

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• bram1984
Jeff Grubb teased nu ook een State of Play ergens tussen nu en 11 augustus. Eens kijken of er nog een grote verrassing uit de hoge hoed komt.

• bram1984
Tussen 5 en 11 om precies te zijn.

• Raem
bram1984 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:49:
Jeff Grubb teased nu ook een State of Play ergens tussen nu en 11 augustus. Eens kijken of er nog een grote verrassing uit de hoge hoed komt.
Als we de geruchten mogen geloven een UI reveal en nog 2 grote titels toch?

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 08:55
Goed, weer even een technische vraag. Mijn huidige tv is een 4K tv, met HDMI 2.0. (Panasonic 55CX800) Ik was eigenlijk niet van plan om een nieuwe tv aan te schaffen, dat doe ik eens in de zoveel jaren namelijk. Maar in hoeverre is het nu echt nadelig met de ps5? 120hz op 4K is in de praktijk toch niet te doen met bv een game zoals Cyberpunk. Multiplayer shooter doe ik eigenlijk nooit etc. Kan me wel voorstellen dat de input lag een issue gaat worden aangezien de PS5 veel sneller is met het laden van nieuwe beelden.

• bram1984
Raem schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Ja God of War 2 wordt genoemd + een revival van een oude Sony IP. En wellicht prijs en release datum.

• bram1984
Exxus schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:30:
Goed, weer even een technische vraag. Mijn huidige tv is een 4K tv, met HDMI 2.0. (Panasonic 55CX800) Ik was eigenlijk niet van plan om een nieuwe tv aan te schaffen, dat doe ik eens in de zoveel jaren namelijk. Maar in hoeverre is het nu echt nadelig met de ps5? 120hz op 4K is in de praktijk toch niet te doen met bv een game zoals Cyberpunk. Multiplayer shooter doe ik eigenlijk nooit etc. Kan me wel voorstellen dat de input lag een issue gaat worden aangezien de PS5 veel sneller is met het laden van nieuwe beelden.
120 moet je gewoon lekker vergeten. Het is vooral VRR wat interessant kan zijn. Maar dat moet allemaal nog blijken.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:40
Als je alleen maar singleplayer games doet denk ik niet dat het zo interessant is om nu minimaal €1000 neer te leggen voor een nieuwe tv met HDMI 2.1 en vrr. Enige uitzondering hierop is als je veel van racegames houdt; Dirt 5 heeft een 120fps mode en GT7 waarschijnlijk ook.

Action adventures, RPG's, sandbox games zoals GTA en Cyberpunk zullen maar maximaal 60fps halen over het algemeen. Enig voordeel is wel dat je met VRR ook bij een 60 FPS game die inzakt naar bv 48 FPS een vloeiendere ervaring hebt. Ik zou gewoon wachten totdat je de PS5 hebt, en dan kijken of het je bevalt. Aan het eind van het jaar zijn al die VRR ondersteunende tv's ook weer goedkoper met black Friday enz.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-11 12:14
Het wordt wat betreft gewoon afwachten. Op de Xbox zijn de eerste twee 120fps titels (Dirt en Ori) al aangekondigd. Games op de PS5 zullen vast volgen.

Het is ook de vraag welke opties de games ons gaan geven. Als voorbeeld, Forza Horizon 4 heeft op de Xbox One X de optie om te spelen op 1080p/60fps of 4k/30fps. Ik kan mij voorstellen (of hoop) dat we op de nieuwe consoles ook een degelijke optie met 120fps gaan krijgen.

Hoe dan ook, voor de AAA titels gaat die 120fps denk ik nooit gelden. Daarbij zijn visuals dermate belangrijk dat 120fps simpelweg niet haalbaar wordt. Zie bijvoorbeeld de nieuwe AC, die schijnt op de nieuwe consoles zelfs nog op 30 fps uit te komen.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:06
Als je het niet van plan bent zou ik nog lekker wachten.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Raem schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Ik verwacht dit allemaal nog:
-UI reveal
-Teardown / uitleg over de koeling.
-1-2 nog onbekende games.
-Gameplay beelden van games die al bekend zijn.
-Hands-on gameplay sessie.

Uiteraard verspreid over de komende 4 maand :P

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18

Edd

@Chaoss Je mist 2 belangrijke dingen in mijn optie..
Prijs en releasedatum ;)

-

• bram1984
@Rossi46 Dirt doet ook 120 op PS5.

• Caayn
  • Niet online
Chaoss schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Het klinkt misschien vreemd maar ondertussen ben ik hier toch wel het meest benieuwd naar. Aan de hand van Cerny's praatje in februari had ik een andere PS5 verwacht, kleiner.

Met het huidige, geschatte, formaat snap ik sommige keuzen nog niet helemaal maar misschien wordt het wat duidelijker als wij een teardown hebben.

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:39
Chaoss schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Ik verwacht dit allemaal nog:
-UI reveal
-1-2 nog onbekende games.
-Gameplay beelden van games die al bekend zijn.
-Hands-on gameplay sessie.

Uiteraard verspreid over de komende 4 maand :P
Liefst nog de prijs en releasedatum en de pre-order aankondigen.
Misschien ook al eens de PlayStation uitdelen onder bekende youtubers zodat we al eens kunnen zien hoe groot hij ongeveer is, en hoe de speelervaringen zijn.
Natuurlijk allemaal verspreid over die 3 à 4 maanden.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:40
Caayn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:26:
[...]
Het klinkt misschien vreemd maar ondertussen ben ik hier toch wel het meest benieuwd naar. Aan de hand van Cerny's praatje in februari had ik een andere PS5 verwacht, kleiner.

Met het huidige, geschatte, formaat snap ik sommige keuzen nog niet helemaal maar misschien wordt het wat duidelijker als wij een teardown hebben.
Cerny had het dacht ik over een constante powerbudget voor het hele systeem, waarbij een soort master controllerchip bepaalt waar de behoefte aan resources het grootst is: CPU/GPU. Afhankelijk van de load, gaat de benodigde electriciteit naar de componenten. Met zo'n design heb je best wat koelcapaciteit en behuizing nodig.

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
ariekanari schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:26:
Ik denk het eigenlijk van niet. AMD zal m.i. nooit óf Sony óf Microsoft een sterk of zelfs strategisch voordeel geven. Dan jagen ze een van de twee de deur uit en potentiële afnemers zullen zich afvragen of zij mogelijk door AMD zullen worden achtergesteld t.o.v. de concurrentie.
Sony en Microsoft hebben gewoon kunnen shoppen in het aanbod van AMD, inclusief toekomstige technologieën c.q. verbeteringen. En waarvan de ene technologie mogelijk (al) meer marktrijp is dan de andere.
Yup, AMD had ook flink ingezet op Checkerboard rendering in 2016 en bood dat dan ook aan aan zowel MS als Sony. MS wilde het blijkbaar niet en Sony dus wel. Heel apart dat AMD het echter nooit in de PC GPU's heeft opgenomen, hmm. Dat de patenten ervoor op naam van Sony staan is op zich ook wel heel vreemd te noemen ook.

/s

Kortom, Sony en MS kunnen hun eigen dingen bedenken, eventueel samen met AMD en dat zijn dan specifieke dingen speciaal voor die klant gemaakt. Is helemaal niks vreemds aan...

Verwijderd

Als ere en gow 2 getoond wordt dan verwacht ik niks meer dan een teaser trailer. Wat dat betreft heb ik liever meer gameplay beelden van games die we al gezien hebben en een teardown

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
Wacht maar eerst een paar jaar. Denk niet dat de PS5 direct mooie beelden op 4k en 120hz gaat vertonen. Dat zal wel een tijd op zich laten wachten. Je hebt een mooie tv, dus laat nog maar lekker even staan :)

• Rossi46
Caayn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:26:
[...]

Waarom had je een kleinere verwacht? :)

• Rossi46
Starbucks schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:09:
[...]

Wacht maar eerst een paar jaar. Denk niet dat de PS5 direct mooie beelden op 4k en 120hz gaat vertonen. Dat zal wel een tijd op zich laten wachten. Je hebt een mooie tv, dus laat nog maar lekker even staan :)
Zeker even afwachten, al gaat het bij 120fps natuurlijk vooral om de 'beleving' en daardoor minder om de graphics. En uiteraard zullen de graphics (bij 120fps) gaandeweg de generatie verbeteren.

Ik ben wel positief verrast door de het aantal 120fps aankondigigen tot nu toe. Oké, ze zijn feitelijk nog op één hand te tellen, maar ze zijn er al wel direct!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Rossi46 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:15:
[...]

Omdat het geen luidspreker is, die om mooier te klinken een flinke kast nodig heeft..

De PS5 is in mijn mening echt veel te groot, zullen ze vast een reden voor hebben, maar tot nu toe snap ik die nog niet echt..

Ook hier weer afwachten ;).

Verwijderd

Je kan maar beter een grote hebben dan een kleine.

• Amaze86
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:40:
Je kan maar beter een grote hebben dan een kleine.
en grote kan je verkleinen mocht het nodig zijn,slim versie.

• Rossi46
Segafreak83 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:37:
[...]

Omdat het geen luidspreker is, die om mooier te klinken een flinke kast nodig heeft..

De PS5 is in mijn mening echt veel te groot, zullen ze vast een reden voor hebben, maar tot nu toe snap ik die nog niet echt..

Kan toch niet anders dan betrekking hebben op zo stil mogelijke koeling? Daar heb je volume voor nodig. Een grote fan op een laag toerental maakt minder lawaai dan een kleine op een hoog toerental. Ook de airflow zelf (gekeken naar de ontwikkeling en afvoer van warmte) is gebaad bij veel vrije ruimte.

• Raem
[...]

Koeling, is al een tijdje bekend.

https://screenrant.com/ps5-size-big-slim-cool-heat-parts/

Verwijderd

Kan ook gewoon kostenbesparing zijn. Zo hoef je geen split moederbord design en ingewikkelde assemblage te doen.

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:34
[...]

Ik begrijp deze vergelijking met een speaker niet helemaal, of was het een grap?
Een game PC heeft ook niet hetzelfde formaat als een HTPC. Dus de reden voor het formaat van de PS5 lijkt me dan ook voor de hand liggend: hardware die flink wat ruimte en koeling nodig heeft.

Begrijp me niet verkeerd: kleiner was leuk geweest, en passieve koeling was helemaal fijn geweest. Maar dan ga je wel inleveren op prestaties.
Als formaat wel heel belangrijk voor je is, dan kan ik de switch trouwens aanraden. Je gaat er niet dezelfde spellen op spelen als op de PS4 (laat staan de PS5), maar hij is wel lekker klein. Nadeeltje is wel dat hij ook een fan heeft, en als ik Diablo3 speel dan hoor ik hem tegenwoordig wel zoemen :(

• Segafreak83
Amaze86 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:45:
[...]

en grote kan je verkleinen mocht het nodig zijn,slim versie.
In het huidige design past geen grote ventilator, tenzij je wil dat ie keihard tegen de behuizing aan gaat blazen..

• Segafreak83
Zo zou ik het ook verwoorden, maar dan zou je iets maken dat door een grote (stille) ventilator gekoeld kan worden, nu zul je alsnog met kleinere (meerdere) ventilatoren moeten werken om überhaupt de lucht door het systeem heen te krijgen, met alle risico van dien.

Ook al weten ze heus wel waar ze mee bezig zijn. Maar blijkbaar is het goed testen best lastig. Kijk bijvoorbeeld naar de Xbox 360 die allemaal met bosjes omvielen..

Ik hoop oprecht dat bovenstaand scenario Sony bespaard blijft. En alles goed werkt en dat ook blijf doen.

Verwijderd

Segafreak83 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:50:
[...]

In het huidige design past geen grote ventilator, tenzij je wil dat ie keihard tegen de behuizing aan gaat blazen..
Er bestaan meer typen ventilators dan alleen axiale fans ;)

Ze hebben in ieder geval de problemen met de PS4 erkend wat betreft geluid en gezegd dat ze er nu meer aan gedaan hebben om niet datzelfde probleem te krijgen. Dus slechter dan dat zou vreemd zijn. We gaan het zien.

Mischien zit er wel een peltier koeling in
Of een water reservoir :+

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2020 17:14 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Edd schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:11:
@Chaoss Je mist 2 belangrijke dingen in mijn optie..
Prijs en releasedatum ;)
de feitelijke datum vind ik nog niet eens zo belangrijk, eind november is voor mij mij (voorlopig) concreet genoeg. Prijs ben ik uiteraard wel benieuw naar maar die verwacht ik voorlopig nog niet.

bij de komende State of Play verwacht ik alleen game nieuws

• Caayn
  • Niet online
Rossi46 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:15:
[...]

De focus op koeling en de bereidheid om een variabele clock te gebruiken wekte bij de indruk op dat Sony voor een kleiner formaat zou gaan dan wat ze nu hebben. Een formaat wat meer in lijn ligt met de huidige consoles, de PS5 lijkt toch een stukje groter. Want een variabele clock is ook niet zonder nadelen/voordelen binnen een fixed design als een console. De verwachting is ook dat RDNA2 hoger clockt dan RDNA1 wat het verbruik en al gevolg de warmte productie ten goede komt.

Ik had niet verwacht dat Sony zou kiezen voor een grote console én een variabele clock snelheid. Daarom ben ik ook benieuwd hoe de koeling eruit ziet en wat de airflow ongeveer is. Hebben ze gekozen voor veel koper of veel oppervlakte (waarschijnlijk het laatste). Nu ze een grote behuizing hebben kunnen ze voor een eenvoudigere koel oplossing kiezen.

offtopic:
Ja, ik weet hoe de variable clock snelheid werkt op de PS5 (van wat er publiek bekendgemaakt is) en wat Cerny hier over gezegd heeft.
Segafreak83 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:50:
[...]

Een grote axiel fan, zoals de concurrentie heeft zal niet passen maar een grote centrifugal fan zou mogelijk moeten zijn. De kans is altijd aanwezig dat ze voor meerdere kleine axiel fans kiezen, zeg ong 80mm.

Shows us the goods Sony :)

Edit:
Eigenlijk wat Alienist hierboven ookal zei.

[ Voor 5% gewijzigd door Caayn op 31-07-2020 17:59 ]

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:12
waterkoeling, zou dat mogelijk in en dergelijke behuizing?

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-11 12:08
ariekanari schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:54:
Nee, of ze moeten vapor camber koeling op een hele fancy manier toepassen en dan is het nog niet echt water koeling zoals in een pc wordt toegepast :)

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

• Caayn
  • Niet online
Zeer onwaarschijnlijk. Het is duur, foutgevoelig en het grote voordeel ervan, potentieel groter koel oppervlakte, leeft niet zo in een fixed design waarbij de fabrikant volledige controle heeft over het koel element, de positionering van de fans en de airflow.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:33
Waterkoeling verplaatst alleen de locatie van je koeling en de pomp gaat ratelen als je er eentje hebt waar lucht in zit. Niet handig voor 'n volledig gesloten systeem.

Verwijderd

Het was ook maar een grapje.... Behoeft dus geen serieuze discussie. :>

Een vapor chamber of heat pipes of vapor chamber pipes wordt het waarschijnlijk.

Een hele breede radiale fan zou wel tof zijn al heb ik geen idee wat voor invloed dat heeft op geluidsproductie. Een platte maar groote radiale fan kan ook nog zoals op blower style gpus en laptops.

Kwa geluidsproductie kan je daar weinig over zeggen nog. Geluidsvolume is toch iets wat te maken heeft met het volume van luchtverplaatsing. Een grote axiale fan kan behoorlijk geluid maken. De diameter van de fan heeft dan wel weer invloed op de frequentie van het geluid.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2020 20:31 ]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Caayn schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 17:40:
[...]
Een grote axiel fan, zoals de concurrentie heeft zal niet passen maar een grote centrifugal fan zou mogelijk moeten zijn. De kans is altijd aanwezig dat ze voor meerdere kleine axiel fans kiezen, zeg ong 80mm.

Shows us the goods Sony :)
Precies, met grote koellichamen en voldoende airflow heb je een apparaat wat koel genoeg blijft. Vervolgens kun je de console stiller maken door een grote fan te nemen want die kan op een lagere rpm toch voldoende airflow generen. Maar met meerdere kleine fans op een laag rpm heb je dezelfde airflow en tevens minder geluid.

Aangezien Cerny aangegeven heeft dat een stillere console één van de uitgangspunten was bij het ontwerp van de PS5 heb ik er wel vertrouwen in. Dus ik ben wel benieuwd naar meer info.

Verwijderd

Een groot koelblok heeft ook weer minder airflow nodig denk ik. Je hebt systemen welke bijna passief kunnen werken waardoor je maar een hele Klein airflow nodig hebt.

Dat met het iets grotere formaat van de behuizing en de geruchting van een wat duurdere koel oplossing kan een indicatie zijn van een groot koelblok en maar relatief weinig airflow/fans.

We hebben ook geen beeld van de onderkant en achterkant van de console en de plaatsing van lucht toevoer.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2020 20:41 ]

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Nieuw patent wat al hint naar een PS5 Pro.

http://www.freepatentsonline.com/y2020/0242723.html
In a multi-GPU simulation environment, frame buffer management may be implemented by multiple GPUs rendering respective frames of video, or by rendering respective portions of each frame of video. One of the GPUs controls HDMI frame output by virtue of receiving frame information from the other GPU(s) and reading out complete frames through a physically connected HDMI output port. Or, the outputs of the GPUs can be multiplexed together.

Verwijderd

Zou je dit niet ook kunnen toepassen voor VR?

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-11 23:58
Kunnen we eigenlijk de 6de nog iets van nieuws verwachten of was dat weer een onzinnig gerucht?

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:18

Edd

LordLynx schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 13:05:
Kunnen we eigenlijk de 6de nog iets van nieuws verwachten of was dat weer een onzinnig gerucht?
Er is de 6e wel iets van Sony, maar niet over de PS.
Waarschijnlijk de aankondiging van een nieuwe koptelefoon (WH-1000XM4).

De geruchten gaan dat er tussen de 6 en 11 augustus een State of Play zal zijn, waarbij de geruchten het over de 10e hebben.

-

• Mangafan2
  • Laatst online: 04-03 09:22
Zolang een Pro versie geld blijft opbrengen, denk ik dat we van Microsoft and Sony dit bij elke console wel kunnen verwachten.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-11 17:49
Mangafan2 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 16:56:
[...]

Zolang een Pro versie geld blijft opbrengen, denk ik dat we van Microsoft and Sony dit bij elke console wel kunnen verwachten.
Het is niet de vraag óf maar wanneer de pro versie komt.
Er komt een moment dat 8k hip gaat worden of VR nog beter wordt en de PS5 niet meer mee kan.

Zoals de aankondiging nu is geweest verwacht ik op korte termijn geen Pro. Wat zou immers nu een meerwaarde kunnen zijn van een pro?
De slim versie gaan we eerder verwachten denk, zal wel weer over een jaar of 2/3 zijn.

Tussen de PS4 en PS4 slim zat bijna 3 jaar.

In eerste instantie wilde ik op een Slim gaan wachten, maar 3 jaar is wel heel lang.
Als de BC een beetje in orde is dan komt er vrij snel een opvolger voor mijn Slim. Dan kan ik én mijn huidige games die ik nog niet heb uitgespeeld in 4K spelen met vrijwel geen laadtijden én wat nieuwe games gaan spelen.

Is er al iets bekend over de BC van digitaal gekochte games?

[ Voor 24% gewijzigd door yorroy op 01-08-2020 19:48 ]

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:45

OzzieMann

PSN: OzzieMann

@yorroy ik verwacht dat je gewoon 100% van de ps4 games kan spelen. De ps5 kan nameljjk gewoon in een ps4 of ps4pro modus draaien.

https://untappd.com/user/OzzBier

• Paprika
yorroy schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:44:
[...]
Er komt een moment dat 8k hip gaat worden of
8k gaat 4x zo zwaar zijn dan 4k. Dat gaat een "Pro" model niet dekken. 4x zoveel GPU rekenkracht is echt heel veel.

• Mr_Tomatohead
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Paprika schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

8k gaat 4x zo zwaar zijn dan 4k. Dat gaat een "Pro" model niet dekken. 4x zoveel GPU rekenkracht is echt heel veel.
Ach, misschien is tegen die tijd de opvolger van checkerboarding al klaar, quantumboarding. Dan is 8k een eitje.

• Paprika
Mr_Tomatohead schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

Ach, misschien is tegen die tijd de opvolger van checkerboarding al klaar, quantumboarding. Dan is 8k een eitje.
Maar dan zou je meer hebben aan upscalen naar 8k en dan dit op 4k renderen. :+

Verwijderd

Als een een upgrade komt dan wordt het een gpu met meer core en meer ML mogelijkheden. Slimme upscaling is de toekomst.

• yorroy
Paprika schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

Van full HD naar 4K is toch ook 4x zoveel? Dat is nu met de pro ook gelukt.

• Paprika
yorroy schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

De reguliere PS4 had 1.84 teraflops en de Pro 4.2 teraflops. De GTX 780Ti kwam ook in 2013 uit en had al 5.345 teraflops tot z'n beschikking.

De PS5 zal het met 10.28 moeten doen, terwijl de snelste "consumenten" GPU (RTX 2080Ti) op het moment 14.2 weet te leveren. Dit is een heel andere beginsituatie.

• Caayn
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Zou je dit niet ook kunnen toepassen voor VR?
Multi-gpu rendering bestaat al voor VR waarbij bijvoorbeeld ieder oog door een aparte GPU wordt afgehandeld. Maar omdat er zaken tussen zitten die voor beide ogen gedaan moeten worden schaalt dit niet linear maar schaalt het in optimale gevallen 1.7x (de laatste keer dat ik keek in ieder geval).

Multi-gpu is een last resort, imo, voor wanneer er geen losse GPU is met de gewenste rekenkracht.
yorroy schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:33:
[...]

Ja en nee. De huidige consoles zijn gelanceerd met low-end tot mid-end GPUs wat een grote stap in een mid-gen refresh makkelijker maakt. Daarnaast schaalt het niet altijd mooi omdat een hogere resolutie een bottleneck kan introduceren die op de standaard resolutie niet aanwezig is, denk aan bandbreedte of ROPS wat niet perse in verhouding mee groeit met de extra rekenkracht.

• Mangafan2
yorroy schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:44:
[...]

Het is niet de vraag óf maar wanneer de pro versie komt.
Er komt een moment dat 8k hip gaat worden of VR nog beter wordt en de PS5 niet meer mee kan.

Zoals de aankondiging nu is geweest verwacht ik op korte termijn geen Pro. Wat zou immers nu een meerwaarde kunnen zijn van een pro?
De slim versie gaan we eerder verwachten denk, zal wel weer over een jaar of 2/3 zijn.

Tussen de PS4 en PS4 slim zat bijna 3 jaar.

In eerste instantie wilde ik op een Slim gaan wachten, maar 3 jaar is wel heel lang.
Als de BC een beetje in orde is dan komt er vrij snel een opvolger voor mijn Slim. Dan kan ik én mijn huidige games die ik nog niet heb uitgespeeld in 4K spelen met vrijwel geen laadtijden én wat nieuwe games gaan spelen.

Is er al iets bekend over de BC van digitaal gekochte games?
Eerlijk gezegd denk ik dat over 5 jaar nog steeds geen 8K gebruikt wordt als 4K werd gebruikt tijdens de PS4 pro release.

• yorroy
Mangafan2 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat over 5 jaar nog steeds geen 8K gebruikt wordt als 4K werd gebruikt tijdens de PS4 pro release.
Op een TV scherm niet nee, daar zie ik de meerwaarde niet zo van in.
2 jaar geleden heb ik de 8K tv’s op de IFA zien spelen, maar dan wel op 70” formaat. Dan nog is er niet veel verschil merkbaar met 4K (met een normale kijkafstand)
Maar 8k is wel een ding bij VR, daar zitten de schermpjes zo dicht op je ogen dat 8k echt wel meerwaarde heeft ten opzichte van 4K.
Wat dat betreft kan een nog krachtigere PS5 wel uitkomst bieden.

• Mangafan2
yorroy schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Op een TV scherm niet nee, daar zie ik de meerwaarde niet zo van in.
2 jaar geleden heb ik de 8K tv’s op de IFA zien spelen, maar dan wel op 70” formaat. Dan nog is er niet veel verschil merkbaar met 4K (met een normale kijkafstand)
Maar 8k is wel een ding bij VR, daar zitten de schermpjes zo dicht op je ogen dat 8k echt wel meerwaarde heeft ten opzichte van 4K.
Wat dat betreft kan een nog krachtigere PS5 wel uitkomst bieden.
Helemaal met je eens. Alleen vraag ik me af of de vraag groot genoeg zal zijn om een nieuwe pro versie daarvoor uit te brengen. Ze zullen vast wel met iets komen dat mensen het willen kopen. Zo slim zijn ze wel.

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 20:21
Wat ik me afvraag ...gaan laadtijden ook tot het verleden behoren bij ps4 games op een ps5 ?

Dit ivm manier van programeren.....

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Gandalf68 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:04:
Wat ik me afvraag ...gaan laadtijden ook tot het verleden behoren bij ps4 games op een ps5 ?

Dit ivm manier van programeren.....
Daar mag je wel vanuit gaan ja. CPU is vele malen sneller en zo ook het geheugen.

Als je voor externe opslag gaat voor je ps4 games zou ik wel SSD gebruiken anders zit je alsnog met de trage IO van je HDD.

• Paprika
Ze zullen er naar alle waarschijnlijkheid nog wel zijn, maar ze gaan minder lang duren dan dat je gewend bent. Start maar eens een oude game op op een pc met een zeer snelle SSD. Er zijn nog altijd laadtijden, omdat bij veel designs het laden is gekoppeld aan specifieke frames van het laadscherm. Je kunt dit ook al een beetje zien met de PS4:

De PS4 gebruikt nog SATA II dus dan zal de cap zo'n 280MBps zijn zelfs met een SSD, maar puur door het gebruik van een SSD zou je al een zeker een factor tien snellere laadtijden verwachten door de access times, maar dit is dus niet zo. De PS4 heeft dus sowieso nog ergens een of meerdere hardware bottlenecks, maar ook in de software zullen er bottlenecks zijn. Misschien dat sommige games een SSD optimizer patch gaan krijgen...

[ Voor 32% gewijzigd door Paprika op 02-08-2020 09:29 ]

Pagina: 1 ... 99 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden